Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00271 006192 13651290 na godz. na dobę w sumie
Jak przygotować się do matury? - ebook/pdf
Jak przygotować się do matury? - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 42
Wydawca: Self Publishing Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-272-4358-4 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zdrowie
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Celem tego poradnika jest ułatwienie przygotowania się do matur, rozwianie wątpliwości i wskazanie drogi, dzięki której zwiększysz swoje szanse na odniesienie sukcesu. Zastosowanie się do części z przedstawionych w kolejnych rozdziałach porad pomogło mi w 2011 roku napisać matury prawdopodobnie najlepiej z całej szkoły i dostać się na studia zarówno do Szkoły Głównej Handlowej, jak i Prawo Uniwersytetu Warszawskiego, choć nigdy nie byłem wybitnym uczniem. To jest również największa zaleta tej publikacji, ponieważ została napisana przez osobę na tyle młodą, że wciąż dobrze pamiętającą czasy liceum i znającą punkt widzenia osób w tym wieku. Z drugiej strony o wystarczająco dużym doświadczeniu, aby móc się nim dzielić. Jeśli więc zadajesz sobie pytania „od czego zacząć”, „jak się uczyć efektywnie”, czy „na co zwracać szczególną uwagę podczas pisania egzaminów” i nie chcesz przepłacać za korepetycję, to ten poradnik stworzony jest właśnie dla Ciebie.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO MATURY STRONA 1/14 JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO MATURY     © Copyright by Kuba Wachałowicz Projekt okładki Radosław Pigulski ISBN 978-83-272-4358-4 Wszelkie prawa zastrzeżone. Rozpowszechnianie i kopiowanie całości lub części publikacji zabronione bez pisemnej zgody autora. Wydanie 1 Data: 24.08.2014 STRONA 2/14 JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO MATURY         STRONA 3/14 JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO MATURY O  poradniku   Przygotowanie się do matur, tak aby napisać jak najlepiej wybrane przez siebie przedmioty, możliwie małym nakładem pracy i bez stresu, wcale nie jest łatwe. Głównie dlatego, że w szkole mówi się o tym, żeby do matury się uczyć jak najwięcej, zupełnie pomijając kwestię tego, w jaki sposób to robić, aby nauka była efektywna oraz możliwie mało uciążliwa. Ciężko z resztą tego wymagać od szkoły, skoro większość nauczycieli matury ma już dawno za sobą, a w planie lekcji nie przewidziano miejsca na zajęcia takie jak techniki motywacji, koncentracji, robienia notatek, czy zapamiętywania, które znacznie przyśpieszają naukę. Celem tego poradnika jest ułatwienie przygotowania się do matur, rozwianie wątpliwości i wskazanie drogi, dzięki której zwiększysz swoje szanse na odniesienie sukcesu. Zastosowanie się do części z przedstawionych w kolejnych rozdziałach porad pomogło mi w 2011 roku napisać matury prawdopodobnie najlepiej z całej szkoły i dostać się na studia zarówno do Szkoły Głównej Handlowej, jak i Prawo Uniwersytetu Warszawskiego, choć nigdy nie byłem wybitnym uczniem. To jest również największa zaleta tej publikacji, ponieważ została napisana przez osobę na tyle młodą, że wciąż dobrze pamiętającą czasy liceum i znającą punkt widzenia osób w tym wieku. Z drugiej strony o wystarczająco dużym doświadczeniu, aby móc się nim dzielić. Jeżeli więc zadajesz sobie pytania „od czego zacząć”, „jak się uczyć efektywnie”, czy „na co zwracać szczególną uwagę podczas pisania egzaminów”, to ten poradnik jest stworzony właśnie dla Ciebie. STRONA 4/14 JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO MATURY CZĘŚĆ  I   Część pierwsza poświęcona jest w dużej mierze moim własnym doświadczeniom, które miały szczególnie istotny wpływ na to jak napisałem matury oraz obserwacją które poczyniłem już po ich napisaniu. Po przeczytaniu tej części powinieneś mieć pojęcie o tym, jakie kroki poczynić jeszcze zanim przystąpisz do właściwej nauki, świadomość tego, że Ty możesz odnieść sukces oraz motywację do nauki. Jeżeli jednak jesteś osobom silnie zmotywowaną i pewną swoich celów możesz przejść do kolejnych rozdziałów. Uwierz  w  swoje  możliwości   Nie podejmowałbym się pisania poradnika o takiej tematyce, gdybym nie mógł pochwalić się dobrymi wynikami z matur. Zdobyte punkty umożliwiły mi dostanie się zarówno na studia dzienne w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie (Finanse i Rachunkowość) jak i na Prawo Uniwersytetu Warszawskiego. Prawdopodobnie dwa najbardziej pożądane kierunki w stolicy. Nie byłem jednak nigdy wybitnym uczniem i nie chodziłem do elitarnej szkoły. Wręcz przeciwnie, byłem przeciętnym w skali klasy uczniem, w typowym warszawskim liceum (LXX LO. Im. Aleksandra Kamińskiego). Udało mi się jednak w ciągu niespełna roku nadrobić zaległości z poprzednich lat, głównie za sprawą kilku trafnych decyzji, wsparciu rodziców oraz ogromnej determinacji. Podjęte przeze mnie wybory okazywały się przeważnie dobre, musiałem jednak samemu wypracować sobie odpowiedni system nauki i znaleźć motywację, co było zadaniem trudnym i czasochłonnym. Z perspektywy czasu widzę, że niektóre rzeczy mogłem zrobić szybciej i lepiej. Tym zdobytym, zarówno w klasie maturalnej, jak i później, doświadczeniem chciałbym podzielić się z Tobą. Dlatego też gorąco zachęcam do lektury, która mam nadzieję, pomoże Ci uniknąć typowych błędów oraz ułatwi przygotowania i zmotywuje do nauki. Pamiętaj, jeżeli mi się udało, to uda się każdemu, także Tobie, jeżeli tylko uwierzysz w siebie i zastosujesz do chociaż części zawartych tutaj rad. Z resztą pozytywne nastawienie jest jednym z kluczowych czynników umożliwiających sukces. Nie da się osiągnąć swoich celów nie wierząc w możliwość ich realizacji. STRONA 5/14 JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO MATURY Dlaczego  warto  się  uczyć   Zapewne nie raz słyszałeś od rodziców, czy nauczycieli, żeby się uczyć, bo to jest dla Ciebie dobre. Prawdopodobnie nikt jednak nie zadał sobie dostatecznego trudu, żeby znaleźć przekonujące argumenty, lepsze niż „bo tak”, „to jest Twoja przyszłość” lub „bo w przeciwnym wypadku będziesz żałował”. Przynajmniej ja nie miałem takiego szczęścia. Przez większość życia uczyłem się bo musiałem, tak mi kazali rodzice i nauczyciele. Uczyli się wszyscy moi rówieśnicy, więc robiłem to bez refleksji nad sensem tej czynności. Ja jednak chciałbym pokazać, że dobrze zdana matura i dostanie się dzięki niej na dobre studia, rzeczywiście zauważalnie wpływa na jakość przyszłego życia w wielu aspektach i to w bardzo krótkim okresie czasu. Świadomość tego, mam nadzieję, pomoże zwiększyć Twoją motywację oraz przetrwać najgorsze momenty, które są konsekwencją stresu i dużej ilości pracy. Dla mnie, ze względu na to, że jestem na studiach ekonomicznych, szczególnie istotnym argumentem jest aspekt finansowy, dlatego też od niego chciałbym zacząć. Nie da się go niestety ująć inaczej niż za pomocą wartości liczbowych, mierzalnych statystycznie, stąd też taka raportowa forma tego rozdziału. Niektórym taki przekaz może odpowiadać, jednak wiem, że nie wszystkim. Następne rozdziały są już bardziej przystępne! Przede wszystkim dobrze zdana matura to oszczędność pieniędzy już na pierwszym roku studiów. Osoby, które nie dostaną się na wymarzone studia dzienne, często decydują się studiować wieczorowo lub w trybie sobotnio-niedzielnym. Wiąże się to z dodatkowymi kosztami, przeważnie rzędu 3000-4000zł na semestr w zależności od uczelni i kierunku, co daje łącznie 18 000-24 000 zł za studia licencjackie i aż 30 000-40 000 zł za jednolite magisterskie. Jest to odczuwalna kwota w kieszeni rodziców, a więc pośrednio i Twojej. Możliwe, że zamiast cieszyć się dużą ilością czasu i swobodą jaką dają studia, będziesz musiał przez ten czas pracować. Oczywiście może się okazać, że wybierzesz inny, mniej perspektywiczny kierunek, lub nie pójdziesz na studia w ogóle. Jednak koszt utraconych korzyści będzie wtedy jeszcze większy, gdyż wysokość otrzymanych pensji i szansa na bycie bezrobotnym jest bardzo silnie powiązana z stopniem oraz kierunkiem wykształcenia. Oznacza to utratę możliwości otrzymywania większego dochodu przez całe życie, większe problemy ze znalezieniem satysfakcjonującej pracy oraz większe ryzyko jej utraty, co obrazują poniższe dane. STRONA 6/14 JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO MATURY Wykres 1. Mediana wynagrodzeń, a wykształcenie (staż pracy krótszy niż 12 miesięcy) 3500   3000   2500   2000   1500   1000   500   0   zasadnicze  zawodowe   średnie  lub  pomaturalne   wyższe  zawodowe  (licencjackie/inżynierskie)   wyższe  magisterskie   wyższe  magisterskie  inżynierskie   Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń 2012. Opracowanie Sedlak Sedlak. Jak widać, wraz z ukończeniem kolejnych szczebli edukacji, zarobki otrzymywane w ciągu pierwszych 12 miesięcy pracy zauważalnie rosną. Ukończenie studiów licencjackich średnio umożliwia zarobki rzędu 2500 PLN już w pierwszej pracy, co jest kwotą ponad 500 PLN większą, niż w przypadku osób, które skończyły jedynie liceum, technikum lub zawodówkę. Studia inżynierskie umożliwiają uzyskanie jeszcze wyższej pensji w wysokości nawet 3000 PLN. Różnice są jeszcze większe, przy dłuższym stażu pracy, co obrazuje poniższy wykres: STRONA 7/14 JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO MATURY Wykres 2. Mediana wynagrodzeń, a wykształcenie (dowolny staż pracy) 6000   5000   4000   3000   2000   1000   0   zasadnicze  zawodowe   średnie  lub  pomaturalne   wyższe  zawodowe  (licencjackie/inżynierskie)   wyższe  magisterskie   wyższe  magisterskie  inżynierskie   Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń 2012. Opracowanie Sedlak Sedlak. Osoby, które edukacje zakończyły na etapie liceum mogą pochwalić się dochodami niższymi od osób z tytułem licencjata, czy inżyniera przeciętnie o 1 000 PLN, a względem osób o wykształceniu wyższym magisterskim i wyższym magisterskim inżynieryjnym, aż o odpowiednio 2 000 PLN i 3 000 PLN. Są to zauważalne różnice w zarobkach, które rosną jeszcze bardziej wraz z ukończeniem bardziej prestiżowych uczelni i kierunków. Studia są furtką umożliwiającą zdobycie lepszej pracy, dzięki której możliwe będzie spełnianie marzeń, zakup większego mieszkania, czy lepszego samochodu. Bez zdania matury na odpowiednim poziomie, szanse wciąż są, jednak drastycznie maleją. Kolejną kwestią jest stopa bezrobocia, mierzona w osób aktywnie poszukujących pracy i nie mogących jej znaleźć, zarejestrowanych w Urzędach Pracy, w stosunku do reszty populacji w wieku produkcyjnym (18 - 65 lat), która bardzo silnie związana jest z wykształceniem, co obrazuje poniższy wykres: STRONA 8/14 JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO MATURY Wykres 3. Poziom wykształcenia, a bezrobocie w procentach 20   18   16   14   12   10   8   6   4   2   0   wykształcenie  wyższe   wykształcenie  zasadnicze   zawodowe   wykształcenie  gimnazjalne,  lub   niższe   wykształcenie  wyższe   wykształcenie  zasadnicze  zawodowe   wykształcenie  gimnazjalne,  lub  niższe   Źródło: Główny Urząd Statystyczny Jak widać, wiadomości o armii bezrobotnych z dyplomem są przesadzone, ponieważ osoby z wykształceniem wyższym mają dwukrotnie mniejszą szansę na stanie się bezrobotnym względem osób z wykształceniem zasadniczym zawodowym i trzykrotnie mniejszą względem osób, które naukę skończyły w gimnazjum, lub wcześniej. Bycie długotrwale bezrobotnym to według wielu jedno z najbardziej traumatycznych doświadczeń w życiu człowieka porównywalne z traumą wywołaną rozwodem, czy śmiercią bliskiego. Brak pieniędzy na życie, uczucie bycia niepotrzebnym bardzo negatywnie wpływa na psychikę. Człowiek nie żyje jednak samą pracą, choć bez wątpienia jest ona jednym z głównych czynników wpływających na poczucie szczęścia. Poniżej znajduje się wskaźnik ogólnego zadowolenia z życia według wykształcenia. STRONA 9/14 JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO MATURY Wykres 4. Wskaźnik zadowolenia z życia w osób w wieku 16 lat i więcej 100   90   80   70   60   50   40   30   20   10   0   co  najwyżej   gimnazjalne   zasadnicze   zawodowe   licencjackie   średnie,  w  tym   pomaturalne   magisterskie  i  wyższe   co  najwyżej  gimnazjalne   zasadnicze  zawodowe   licencjackie   średnie,  w  tym  pomaturalne   magisterskie  i  wyższe   Źródło: GUS. Wykształcenie, zwłaszcza magisterskie i powyżej, istotnie przyczynia się do poczucia szczęścia. Ma to bezpośredni związek z zajmowanym stanowiskiem, rodzajem pracy, większymi zarobkami, jak i innymi aspektami, takimi jak wyższa kultura osobista, lepszy stan zdrowia, czy bardziej udane małżeństwa osób, które ukończyły studia. Kolejną, już niefinansową zaletą napisania dobrze matur jest możliwość wyboru kierunku na który chce się iść, a nie takiego, na który musi się iść z braku innego wyboru. Żeby lepiej to sobie zobrazować wyobraź sobie, że przez najbliższe trzy lata będziesz się uczyć zamiast swojego ulubionego przedmiotu, ten najbardziej znienawidzony, a później jeszcze prawdopodobnie podejmiesz pracę z nim związaną. Nie wpływa to zbyt dobrze na motywację, a w połączeniu z tym, że kierunki o najniższych progach są często najbardziej wymagającymi, nastawionymi na „odsiew” jak największej liczby studentów, prowadzi to bardzo często do ogromnej frustracji i rezygnacji ze studiów. Dodatkowo, nie dostanie się na żadne dzienne studia w pierwszej rekrutacji, powoduje stres i niepewność przez cały okres najdłuższych, bo ponad czteromiesięcznych wakacji, ponieważ nigdy nie wiadomo czy zwolni się wystarczająca ilość miejsc w kolejnych turach. W podobnej sytuacji znalazła się jedna z moich lepszych koleżanek, której z dziennych studiów do wyboru pozostały jedynie takie jak technologia drewna i agrokultura w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Nie musze chyba dodawać jak bardzo musiała być niezadowolona z tego faktu i ile stresu ją to kosztowało. STRONA 10/14 JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO MATURY Jak już wspominałem kierunki o niskim progu, na które może dostać się prawie każdy bez względu na wynik matury są również zazwyczaj najtrudniejszymi, ponieważ materiału jest dużo, wykładowcy wymagający, a uczniowie niedostatecznie przygotowani po liceum. Często zdarza się, że po 3 latach zostaje mniej niż 1/3 studentów, którzy i tak później mają problemy ze znalezieniem dobrze płatnej pracy. Paradoksalnie w Szkole Głównej Handlowej, uczelni o jednych z najwyższych progów w Polsce wymagania względem studentów są znacznie mniejsze, a żeby zostać wyrzuconym, lub powtarzać rok trzeba się naprawdę o to bardzo postarać. Takie podejście do studenta daje więcej czasu na inne zajęcia, rozwój osobisty, sporty, znajomych czy imprezy. Ja prawdopodobnie nigdy nie napisałbym tego ebooka, gdyby nie pół roku pracy w firmie konsultingowej podczas drugiego roku studiów, dzięki której bardzo rozwinąłem umiejętności pozyskiwania treści i pisania. Moi rówieśnicy na innych studiach nie mają aż tyle czasu do swojej dyspozycji. Oczywiście taka zależność nie występuje zawsze. Kierunki techniczne, również te najbardziej prestiżowe na ogół są znacznie trudniejsze i bardziej wymagające niż humanistyczne. Pomniejszymi korzyściami z dobrze napisanej matury jest zwiększenie pewności siebie, radość, zadowolenie rodziców, szacunek znajomych i rodziny. Są to aspekty, które w krótkim okresie w sposób pozytywny i zauważalny wpływają na samopoczucie, a w długim dają przeświadczenie o tym, że jeśli chcesz, jesteś w stanie osiągnąć zamierzone cele. Na koniec tego rozdziału, traktującego w dużej mierze o aspekcie finansowym studiów, zamieszczam 20 uczelni o najwyższej medianie wynagrodzeń wśród absolwentów, aby nie wracać już do kwestii finansowych w następnych rozdziałach. Może być to wskazówka, która podpowie Ci, którą z uczelni wybrać, czy jakie przedmioty wybrać na maturze (humanistyczne, przyrodnicze, czy ścisłe). STRONA 11/14 JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO MATURY Wykres 5. Mediana wynagrodzeń osób, które ukończyły studia na danej uczelni w PLN Szkoła  Główna  Handlowa   Politechnika  Warszawska   Politechnika  Gdańska   Politechnika  Wrocławska   Uniwersytet  Warszawski   Politechnika  Poznańska   Akademia  Górniczo-­‐Hutnicza   Uniwersytet  Ekonomiczny  w  Poznaniu   Politechnika  Łódzka   Politechnika  Śląska  w  Gliwicach   Uniwersytet  Ekonomiczny  we  Wrocławiu   Politechnika  Krakowska  im.  Tadeusza  Kościuszki   Uniwersytet  Ekonomiczny  w  Krakowie   Uniwersytet  Gdański   Szkoła  Główna  Gospodarstwa  Wiejskiego   Uniwersytet  Ekonomiczny  w  Katowicach   Uniwersytet  Jagielloński  w  Krakowie   Uniwersytet  Łódzki   Uniwersytet  im.  Adama  Mickiewicza  w  Poznaniu   Uniwersytet  Mikołaja  Kopernika  w  Toruniu   Źródło: Ogólnopolskie badanie wynagrodzeń 2012. Opracowanie Sedlak Sedlak. 0   1000   2000   3000   4000   5000   6000   7000   8000   9000   Najwyższe zarobki charakteryzują absolwentów uczelni technicznych i ekonomicznych z Gdańska, Wrocławia, Poznania i Krakowa oraz uczelni Warszawskich z wyłączeniem Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Od siebie chciałbym dodać, że czas studiów był prawdopodobnie najlepszym okresem mojego życia, dzięki ogromnej swobodzie, niezależności, poznaniu wielu nowych, ciekawych ludzi, licznym imprezom i dużej ilości wolnego czasu. Zapewne podobne zdanie ma większość studentów. Zrezygnowanie z przyjemności studiowania i pójście do pracy to wielka strata. STRONA 12/14 JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO MATURY Mierz  wysoko   Jeżeli już masz świadomość korzyści jakie czekają na Ciebie po poprawnym napisaniu matur, oraz zdajesz sobie sprawę z tego, że jesteś w stanie świetnie je napisać bez względu na to jakim uczniem byłeś w pierwszej i drugiej klasie, pora na bardziej praktyczne porady. Tytuł tego rozdziału brzmi „mierz wysoko” dlatego, że niezwykle istotne jest to, żeby ustawić sobie poprzeczkę jak najwyżej i dążyć do niej. Jest to rada przydatna nie tylko w przypadku nauki do matury, ale i całym życiu. Ludzie, którzy są ambitni osiągają zazwyczaj większe sukcesy w życiu. Przykładem są badania w których osoby o podobnym wykształceniu i predyspozycjach intelektualnych podzielono na dwie grupy według kryterium ile chcieliby zarabiać w przyszłości. Grupa osób, które na początku postawiły sobie poprzeczkę wysoko przeciętnie zarabiała dwukrotnie więcej niż ich mniej ambitni koledzy. Dzięki mierzeniu wysoko znacznie łatwiej będzie Ci się zmotywować do nauki, a trudniej zrezygnować z niej dla innych, przyjemniejszych rzeczy. Dlatego też na samym początku należy sobie zadać pytanie co chcesz i możesz studiować, podjąć decyzję i dążyć do osiągnięcia wyznaczonego celu nie zniechęcając się niepowodzeniami. W tym momencie przygotowań do matury przydałoby się dowiedzieć jakie przedmioty wymagane są na wybrany przez Ciebie kierunek, lub kierunki, jednak może to nie być wcale tak łatwym zadaniem na jakie wygląda. Mierz  wysoko  (ale  nie  za  wysoko)  J   Przede wszystkim w toku trzyletniej (czasem czteroletniej) nauki w Liceum okazać się mogło, że wybrane przez Ciebie przedmioty profilowe wcale nie odpowiadają Twoim zainteresowaniom, a kierunek na który chciałbyś iść najbardziej, wymaga przedmiotów, których uczyłeś się na poziomie podstawowym, a nie rozszerzonym. Jeśli jesteś ich pasjonatem możesz sobie dać z nimi radę. Jeśli jednak jest inaczej, to ryzyko tego, że napiszesz je poniżej oczekiwań, jest spore. Osobiście znam tylko jedną osobę, wybitnego z resztą ucznia, który uczył się w klasie o profilu matematyczno-fizycznym, a zdawał rozszerzoną biologię oraz chemię i dostał się na Łódzki Uniwersytet Medyczny. Warto więc decyzję dotyczącą przedmiotów zdawanych na maturze skonsultować z rodzicami i nauczycielami, którzy doradzą najlepsze rozwiązanie. Biorąc pod uwagę bogatą ofertę uczelni wyższych, lepszym wyjściem może okazać się wybranie mniej pożądanego przez Ciebie kierunku, ale takiego który wymaga przedmiotów, zgodnych z profilem Twojej klasy, których o wiele łatwiej będzie Ci się nauczyć. Z drugiej strony czasami lepiej jest STRONA 13/14 JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO MATURY wybrać studia, które są zgodne z zainteresowaniami, zamiast męczyć się 3 lata na kierunku zupełnie z nimi nie związanym, nawet jeśli będzie to okupione koniecznością powtarzania matur. Jak widać ta decyzja nie jest prosta i wiążą się z nią pewne konsekwencje. Ważne jest, aby przed jej podjęciem porządnie się zastanowić, a później jej trzymać. Omawiana sytuacja dotyczy zdawania kilku przedmiotów nie związanych z Twoim dotychczasowym tokiem nauczania. Przykładowo, kiedy chodząc do klasy o profilu matematyczno- fizycznym, a zdecydujesz się zdawać polski, historię i wiedzę o społeczeństwie. Wybór tylko jednego takiego przedmiotu i nauka do niego nie powinny przysporzyć Ci większych problemów ze względu na to, że szkoły zazwyczaj oferują fakultety z przedmiotów maturalnych, można zapisać się na korepetycje, oraz są liczne kursy oraz repetytoria, o których napisze więcej w dalszych rozdziałach. Przede wszystkim 8 miesięcy nauki to wystarczająco długi okres czasu, pozwalający na świetne przygotowanie się do wybranych przedmiotów (pod warunkiem, że nie zaczynasz ich zbyt wielu praktycznie od podstaw). Wszystko powyższe odnosi się również do przedmiotów profilowych, które mogą wydawać się dla Ciebie trudne, nie przejmuj się tym. Chciałbym też ostrzec przed wyborem zbyt wielu przedmiotów na poziomie rozszerzonym, nawet tych profilowych, co może być spowodowane oczekiwaniami rodziców, ambicjami, przeszacowaniem swoich możliwości (zbytni optymizm potrafi być równie groźny co brak wiary w siebie), czy brakiem zdecydowania co do studiów. Z własnych obserwacji wiem, że cztery matury rozszerzone to górna granica, która umożliwia napisanie ich na satysfakcjonującym poziomie, choć i tak wybór aż tylu przedmiotów obarczony jest dużym ryzykiem. Każda kolejny sprawi, że na resztę materiału będziesz miał zwyczajnie mniej czasu, lub będziesz pracował ponad swoje siły, co doprowadzi do notorycznego przemęczenia, stresu i nieefektywności. Może więc dojść do sytuacji, że napiszesz każdy z egzaminów poniżej oczekiwań i nie dostaniesz się na żaden z wybranych kierunków. Jedna z moich koleżanek, wybitna uczennica, mająca od czasów podstawówki zawsze czerwone paski, uczęszczająca do najlepszego wówczas Liceum w Warszawie (Władysława IV) popełniła ten błąd. Zamiast dostać się na wymarzone prawo studiuje obecnie hebraistykę, przez to, że podjęła się zdawania aż 5 matur na poziomie rozszerzonym. Optymalnym wyjściem wydaje się być zdawanie 3 rozszerzonych matur. Jest to wystarczająca ilość przedmiotów, umożliwiająca przebieranie w kierunkach, ale też zakres materiału jest jak najbardziej możliwy do nauki. STRONA 14/14
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Jak przygotować się do matury?
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: