Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00167 008417 10461143 na godz. na dobę w sumie
Jak sobie radzić z trudnymi ludźmi - książka
Jak sobie radzić z trudnymi ludźmi - książka
Autor: Liczba stron: 144
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 83-7361-590-3 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> komunikacja i negocjacje
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Trudni ludzie potrafią skutecznie zatruwać życie innym. W pracy spotykamy się z różnymi zachowaniami ludzkimi; są osoby, z którymi niełatwo jest się porozumieć, a to ujemnie wpływa na komfort naszej pracy i jej efekty. Zrozumienie motywów uciążliwych zachowań to najlepszy sposób, aby radzić sobie z problemami, jakie z nich wynikają.

'Jak radzić sobie z trudnymi ludźmi' to recepta na pokonywanie problemów w relacjach międzyludzkich. Ten praktyczny przewodnik nauczy Cię patrzeć z innej perspektywy na zachowania innych; pomoże zrozumieć ich motywy, podpowie, jak reagować w różnych sytuacjach. Roy Lilley wyjaśnia, jak:

Książka zawiera mnóstwo użytecznych wskazówek i ostrzega przed potencjalnymi zagrożeniami, jakie wynikają z relacji międzyludzkich. To lektura obowiązkowa dla każdego, kto jest skazany na uciążliwych współpracowników. Pomoże Ci polubić trudnych ludzi, dotrzeć do nich, wywrzeć na nich wpływ i w konsekwencji zmotywować do osiągania lepszych wyników.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Spis treści O Autorze 7 Wstęp 9 Konwencje użyte w tej książce...................................................ż...... 9 1. Krótki kurs na temat relacji międzyludzkich 11 Trudny? To na pewno nie ja!...................................................ż.......12 2. Krótki przewodnik po siedmiu klasycznych trudnych typach albo jak zostać ekspertem 15 w czasie potrzebnym na wypicie kawy Rozpoznajesz kogoś?...................................................ż....................15 Najpierw diagnoza...................................................ż....................... 24 3. Rodzaje konfliktów i sposoby radzenia sobie z nimi 31 Co to jest konflikt? ...................................................ż.......................31 4. Jak poradzić sobie z szefem, 33 który doprowadza cię do szału Pan Wściekły...................................................ż................................. 34 Nigdy nie pozwól, żeby szef widział, że się denerwujesz............35 5. Koledzy, których tylko udusić 39 Opętani na punkcie rywalizacji...................................................ż..41 Rywale, antagoniści i ataki personalne........................................ 42 Cicha woda brzegi rwie...................................................ż............... 43 4 J A K S O B I E R A D Z I Ć Z T R U D N Y M I L U D Ź M I 6. Pracownicy, których tylko udusić 45 Uparty czy niezależny?...................................................ż................ 48 Kiedy duża wskazówka zbliża się do 12 ....................................... 49 Dobry szef nie wsadza nosa w nie swoje sprawy. Ale powinien próbować...................................................ż........... 50 Metoda kija i marchewki ...................................................ż.............51 Jakim jesteś szefem? ...................................................ż......................53 Naprawdę trudni pracownicy ...................................................ż.... 54 7. Urabianie egoisty 55 Jeśli twój szef jest egocentrykiem.................................................. 55 Jeśli twój pracownik jest egoistą...................................................ż. 56 Jeśli twój kolega jest egocentrykiem ............................................. 56 Znokautować mądralę ...................................................ż................ 56 8. Radzenie sobie z ludźmi agresywnymi bez użycia przemocy 59 Kiedy agresywny menedżer torpeduje twoje pomysły............... 60 Kiedy utknąłeś z projektem, który nie ma szans się powieść.... 60 Kiedy ktoś wbija ci nóż w plecy ...................................................ż..61 9. Wysadzić leniucha w powietrze 63 Uzależnieni od zegarka, regulaminu ........................................... 64 Kiedy blokuje cię leniwy kolega...................................................ż. 64 Szef, który się guzdra...................................................ż................... 65 Jak połknąć słonia? ...................................................ż...................... 66 Karygodnie leniwi ...................................................ż....................... 66 10. Pobić tyrana jego własną bronią 69 Hałaśliwy dyktator...................................................ż....................... 70 Kiedy nie potrafisz niczego zrobić dobrze ................................. 70 Ostatnia deska ratunku...................................................ż............... 70 Wybuchowy kolega...................................................ż.......................71 11. Wiecznie niezadowoleni i krytykanci 73 Zimny prysznic ...................................................ż............................ 74 Buduj sojusze, pakty, przymierza, koalicje ................................. 74 Słowa, których nie chcesz słyszeć ................................................. 75 Kiedy krytykanci strzelają gola do własnej bramki.................... 75 S P I S T R E Ś C I 5 12. Perfekcjoniści także mogą być utrapieniem 77 Coś dla perfekcjonisty...................................................ż................. 78 Zasady są zasadami...................................................ż...................... 78 Szef perfekcjonista...................................................ż....................... 79 13. Manipulowanie manipulatorami 81 Jeśli jesteś zmuszony wziąć całą winę na siebie........................... 82 Zróbmy interes...................................................ż............................. 83 Jeśli jesteś łasy na pochlebstwa ...................................................ż... 84 Kiedy ulegasz pochlebstwom twoich pracowników.................. 85 14. Urabianie leniucha 87 Klient wie najlepiej ...................................................ż...................... 88 15. Jak tam twoje morale? 89 Kiedy masz już dosyć chorych...................................................ż... 90 Kiedy wszyscy są na L-4...................................................ż................91 Kliki, towarzystwa wzajemnej adoracji, sabaty czarownic.........91 16. Krytykanci i czepialscy 93 Jeśli twój szef jest krytykantem ...................................................ż.. 93 Kolega krytykant...................................................ż.......................... 94 17. Plotka 95 Rada na plotkarzy...................................................ż........................ 97 Lepiej zapobiegać niż leczyć...................................................ż....... 98 18. Klient — nasz pan! 99 Radzenie sobie z trudnymi klientami ....................................... 100 Na kiedy to ma być? ...................................................ż.................. 100 Jak unikać prawdziwych kłopotów?............................................101 Wyjątkowo trudny klient...................................................ż...........101 Nieustannie przypominaj, jaki jesteś dobry ..............................101 Krzykacz...................................................ż...................................... 102 Kiedy krzykacz wścieka się na obsługę........................................ 104 Jeśli twojemu pracownikowi puszczają nerwy.......................... 104 Kiedy twój szef się wścieknie...................................................ż.....105 Co go wkurza? ...................................................ż.............................105 6 J A K S O B I E R A D Z I Ć Z T R U D N Y M I L U D Ź M I Jak powinniśmy radzić sobie z niegrzecznymi ludźmi, nie zniżając się do ich poziomu ...............................................105 Atak pod maską uprzejmości...................................................ż....106 19. Skargi — wszyscy je uwielbiamy! 107 Sześć kroków do sukcesu ...................................................ż.......... 107 20. e-problem@twojapraca 113 21. Przeklęte zebrania 115 Technologia...................................................ż.................................117 Spotykać się czy nie spotykać? ...................................................ż..118 Kogo możesz spotkać na zebraniach ..........................................121 Pięć złotych reguł — co zrobić, żeby zebranie było owocne ...130 22. Jeśli coś się nie zmienia, to zostaje takie samo 133 Cztery elementy zmiany ...................................................ż............133 Jak poradzić sobie z trudnymi ludźmi podczas wprowadzania zmian..................................................134 23. Dziesięć kroków do zażegnania konfliktu 24. Zakończenie 139 143 Jak poradzić sobie z szefem, który doprowadza cię do szału Mózg to wspaniały organ: zaczyna działać, kiedy tylko się obudzisz i przestaje, kiedy tylko dotrzesz do biura. Robert Frost Ludzie awansują i zostają szefami z najróżniejszych powodów. Niektórzy — ponieważ są naprawdę dobrzy w tym, co robią, świet- nie radzą sobie z ludźmi i sytuacjami, mają wizję rzeczywistości i z łatwością potrafią przekazywać swoje idee. Taki szef to anioł. Niestety, wielu szefów przypomina raczej upadłe anioły… ♦ W firmach o profilu technicznym pracownicy zazwyczaj awansują na szefów ze względu na swoją wiedzę. Gubią się jednak, kiedy chodzi o ludzi. ♦ W firmach rodzinnych szefami zostają synowie szefów. ♦ W korporacjach Kowalski awansuje, bo akurat nadeszła jego kolej. ♦ W niektórych mniej popularnych branżach i instytucjach państwowych na stanowiskach kierowniczych powszechnie spotyka się osoby, które nie mogły znaleźć pracy nigdzie indziej. ♦ W środowisku handlowców zdolni pracownicy porzucają to, w czym byli naprawdę dobrzy, by stać się kiepskimi szefami. ♦ W firmach, które mają problemy finansowe, szefem może niespodziewanie stać się dobry księgowy. 3 4 J A K S O B I E R A D Z I Ć Z T R U D N Y M I L U D Ź M I ♦ We współczesnych firmach sektora informatycznego szefami zostają ludzie młodzi i niedoświadczeni, rzadko dający sobie radę w sytuacjach kryzysowych. Czy w takim razie można gdzieś w ogóle znaleźć dobrego szefa? Oczywiście, że tak. Ale warto zwrócić uwagę na fakt, że szefowie nie zawsze awansują dlatego, że się do tego nadają. Bycie w czymś do- brym, posiadanie umiejętności technicznych czy długi staż w danej firmie są często wystarczającym powodem, by mieć własną tabliczkę na drzwiach z napisem „Dyrektor”. Niektórzy z czasem rzeczywiście się wyrabiają, inni za to stają się chodzącym koszmarem. W głębi duszy każdego kiepskiego szefa czai się głos, który przy- pomina mu nieustannie, że się do tego nie nadaje. Co wtedy robi kiepski szef? Stara się to sobie jakoś zrekompensować. Usiłuje przezwyciężyć uczucie niepewności, stając się karykaturą własnej wizji dobrego szefa. Skąd jednak ma wiedzieć, co robi dobry szef, skoro nikt nigdy nie przygotował go do zarządzania ludźmi, zajmowania się zasobami ludzkimi? Na własny użytek stwarza więc sobie strategię. Jest arogancki, zaczepny, krzyczy, stosuje manipu- lację, jest samolubny i niepewny, trudno go zadowolić. Ale bar- dzo łatwo sobie z nim poradzić! Najpierw najważniejsze. On jest szefem i w każdej chwili mo- że ci pokazać drzwi. Więc jeśli jesteś przywiązany do swojej wy- płaty, pamiętaj — bądź dyplomatą! Pozwól mu czuć, że to on kon- troluje sytuację. Nawet jeśli tak nie jest! Pan Wściekły Pracujesz dla Pana Wściekłego? Spokojnie. Niech się wścieka. Co z tego, że chce zrobić awanturę? Rzadko trwa to dłużej niż kilka minut. Pozwól mu się zagotować, wybuchnąć i eksplodować. Jesteś bezpieczny tak długo, jak długo nie dasz się sprowokować. Nawet jeśli masz 1000 racji, a za sobą prawo, politykę firmy, Europej- ski Trybunał Sprawiedliwości i wszystkie anioły w niebie — nie daj się sprowokować. Sztuka polega na tym, by się ulotnić, dopóki wszystko się nie uspokoi. Najlepiej powiedzieć: Przykro mi, że tak to pana rozgnie- wało, ale musimy podejść do tego racjonalnie. Teraz muszę wyjść, ale może J A K P O R A D Z I Ć S O B I E Z S Z E F E M . . . 3 5 moglibyśmy wrócić do tego później i przedyskutować? Następnie wyjdź. Cokolwiek będzie mówił — po prostu wyjdź. Nawet jeśli wyda się skruszony, będzie przepraszał, a może nawet wścieknie się jeszcze bardziej — wyjdź. Jeśli to będzie konieczne, powiedz: Odłóżmy to na razie, a ja może wróciłbym tu za godzinę i przyjrzelibyśmy się temu jeszcze raz? Nie daj się sprowokować i nie bierz udziału w awanturze. Miło sobie wyobrazić, że mówisz do szefa: Ty wredny gadzie, jak ktokol- wiek może w ogóle z tobą pracować? Umiesz się tylko wściekać. Ale wtedy masz już kolejny problem na głowie — gdzie będziesz pra- cować od przyszłego tygodnia? Dlatego zachowaj spokój i uporaj się z tym na własnych warunkach. Wskazówka Bardzo ważną rolę odgrywają w tym kontekście sformułowania ozna- czające wspólne działania (słowa takie jak „musimy”, „moglibyśmy”, „przyjrzelibyśmy się” itp.). Wyrażają one twój związek ze zdarzeniami, współdzielą odpowiedzialność za to, co się dzieje, nie pozwalają na wrażenie, że zrzucasz winę na innych. Na pewno pozwolą uniknąć zaognienia sytuacji. Nigdy nie pozwól, żeby szef widział, że się denerwujesz Szefowie-tyrani bardzo lubią, kiedy pracownicy pocą się z nerwów — nie daj im tej przyjemności. Cokolwiek będzie się działo: ♦ Zachowaj spokój. ♦ Nie odszczekuj się. ♦ Nie daj się wciągnąć w żadną kłótnię. Nie mów szefowi, jak ma pracować. Tekst w rodzaju: „Wsadź to sobie tam, gdzie słońce nie dochodzi” może być bardzo satysfakcjonujący, ale tylko przez pierwszych 60 sekund. Potem będziesz żałował! ♦ Nigdy, przenigdy nie odchodź pod wpływem chwilowego impulsu. 3 6 J A K S O B I E R A D Z I Ć Z T R U D N Y M I L U D Ź M I Zastanów się! Dlaczego miałbyś pozwolić, żeby szef-potwór zrujnował pracę twoich marzeń? Wskazówka Załóż się, że to działa… Ta metoda naprawdę działa. Wiem, że będziesz pewnie wzdychał w czasie czytania, ale proszę, zaufaj mi. To jest jak rada dana przez matkę. Nie jest to ani magia, ani najświeższa nowinka psychologicz- na, za to opiera się na sprawdzonych metodach radzenia sobie ze złością i stresem. Polega ona na tym: odejdź (oddal się) z miejsca zdarzenia, kłótni, sprzeczki, awantury. Znajdź jakieś spokojne miejsce i zacznij liczyć wstecz od 20 do 1. Weź głęboki oddech, skoncentruj się i licz: 20, 19, 18, 17, 16, 15, 14, 13, 12, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1. Z jakichś powodów liczenie w przód nie sprawdza się tak dobrze. Li- czenie wstecz wpływa uspokajająco. Widziałeś kiedykolwiek, jak pra- cuje hipnotyzer? Zawsze stosuje techniki liczenia wstecz, żeby roz- luźnić, zrelaksować swoich pacjentów. Tak naprawdę istnieją pewne uzasadnione psychologicznie powody, dla których akurat liczenie wstecz działa tak dobrze, jednak teraz nie miejsce ani czas na wyja- śnianie. Kiedy następnym razem będziesz miał ochotę zaaplikować komuś lewego sierpowego, spróbuj tej metody, a na pewno pomoże. Co jeszcze można zrobić, jeśli wszystko inne zawiedzie? W porządku, więc zrobiłeś wszystko, co mogłeś: ♦ Dostarczyłeś wszystko na czas. ♦ Nie mogłeś dostarczyć na czas, ale miałeś ku temu poważny powód i uprzedziłeś odpowiednio wcześniej, że dotrzymanie terminu nie będzie możliwe. ♦ Publicznie popierałeś swojego wrednego szefa, nigdy nie zachowywałeś się niewłaściwie w jego obecności, nigdy nie sprawiłeś, że wyszedł na głupca (nawet jeśli nim jest). ♦ Pracowałeś z szefem, odkryłeś jego słabości i starałeś się nigdy nie nadepnąć mu na odcisk. ♦ Nigdy nie dostarczyłeś mu powodów, żeby musiał do ciebie strzelać. J A K P O R A D Z I Ć S O B I E Z S Z E F E M . . . 3 7 Co dalej? Pora podjąć mediacje. ♦ Może pomocny będzie dział kadr? ♦ Spróbuj zwrócić się o pomoc do starszego pracownika. ♦ Możesz nawet spróbować powiedzieć: Rozumiem, że wszyscy jesteśmy pod dużą presją, i doskonale zdaję sobie sprawę, że codziennie trzeba się zmagać z różnymi problemami. Jednak naprawdę nie wydaje mi się, że może pan ode mnie oczekiwać, że będę znosił takie zachowanie (żeby nie być gołosłownym, przytocz jakąś konkretną sytuację, która miała miejsce). Myślę, że musimy znaleźć jakąś wspólną płaszczyznę porozumienia. Co jeszcze? Pamiętaj, że masz tylko jedno życie i nie jest to „jazda próbna”. Jeśli trzeba, to po prostu odejdź, rzuć to, zacznij życie na nowo. Jeśli jesteś dobry w tym, co robisz, znajdziesz inną pracę. Zrób to na własne życzenie, na własnych warunkach, we własnym tempie. Nie trzaskaj drzwiami, nie odgrażaj się, po prostu odjedź w spo- koju. Jeśli sądzisz, że twoja sprawa nadaje się do sądu pracy, po- rozmawiaj z prawnikiem. Nie rozpowiadaj znajomym w pracy, że szukasz pracy — coś takiego jak „tajemnica” nie istnieje. I nie martw się — życie jest na to za krótkie!
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Jak sobie radzić z trudnymi ludźmi
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: