Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00112 004788 19012613 na godz. na dobę w sumie
Jak to zrobić w Lightroomie Classic? Najkrótsze drogi do najlepszych rozwiązań. Wydanie II - książka
Jak to zrobić w Lightroomie Classic? Najkrótsze drogi do najlepszych rozwiązań. Wydanie II - książka
Autor: Liczba stron: 296
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-5349-7 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> grafika komputerowa >> photoshop lightroom
Porównaj ceny (książka, ebook (-35%), audiobook).

Adobe Lightroom, ukochane narzędzie pracy fotografów, ma wielki potencjał i daje ogromne możliwości. Niekiedy jednak ich bogactwo sprawia, że trudno ruszyć z miejsca. Potrzebne w danej chwili funkcje są... no właśnie, nie wiadomo gdzie. Czas upływa, efektów brak, a przeszukiwanie kolejnych menu i podmenu wywołuje jedynie frustrację i zniechęcenie.

Brzmi znajomo? Jeśli tak, to masz w ręku właściwą książkę - drugie, uzupełnione wydanie praktycznego poradnika dla artystów pracujących w Lightroomie. Od teraz będzie prościej: jeśli chcesz szybko rozwiązać konkretny problem, zaglądasz do odpowiedniego rozdziału, wyszukujesz interesujące Cię zagadnienie i stosujesz wskazane techniki. I to wszystko. Bez teoretyzowania, za to szybko, przystępnie i bardzo konkretnie dowiesz się, który przycisk kliknąć, którą opcję wybrać, a także w jakiej sytuacji należy to zrobić. Autor przyjął, że jednorazowo, aby rozwiązać problem, wystarczy spędzić z tą książką jakąś minutę. Po prostu: podczas pracy z Lightroomem miej ten poradnik w zasięgu ręki!

W tej książce znajdziesz zwięzłe podpowiedzi dotyczące:

Lightroom już Cię nie zaskoczy. Teraz potrzebujesz tylko pomysłów!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność J A K T O Z R O B I Ć W L I G H T R O O M I E C L A S S I C ? Spis treści Rozdział 1. Jak umieścić zdjęcia w Lightroomie? Proces importowania Jak sprawić, by Lightroom uruchamiał się automatycznie po podłączeniu karty pamięci? . . . . Jak najszybciej wyświetlić miniatury zdjęć? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak dodać do zdjęć informacje o prawach autorskich podczas importowania? . . . . . . . . . . . . . Jak przyspieszyć pracę dzięki predefi niowanym ustawieniom? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak stosować inteligentne podglądy zdjęć (i dlaczego warto to robić)? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak tworzyć kopie zapasowe? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak przetwarzać zdjęcia na czarno-białe podczas importowania? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak ułatwić sobie późniejsze wyszukiwanie zdjęć? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak wyświetlić większy podgląd miniatur? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak sprawdzić, gdzie są kopiowane zdjęcia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak wybrać tylko niektóre zdjęcia do zaimportowania? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak zaimportować zdjęcia znajdujące się już na komputerze? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Rozdział 2. Jak porządkować zdjęcia? Obsługa biblioteki zdjęć Jak oznaczać najlepsze zdjęcia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak usuwać zdjęcia z kolekcji? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak oglądać zdjęcia w powiększeniu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak wyświetlić wartość przysłony, przy jakiej zostało zrobione zdjęcie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak utworzyć album zawierający najlepsze zdjęcia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak uporządkować zdjęcia z dużej sesji, na przykład ślubnej? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak przywrócić podgląd siatki miniatur? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak przeszukać zdjęcia pod kątem nazwy albo daty? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak ponownie odszukać „brakujące” zdjęcie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak zaznaczyć kilka zdjęć naraz? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak wyświetlić wszystkie zdjęcia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak wyświetlić tylko ostatnio zaimportowane zdjęcia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak zmieniać nazwy zdjęć? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak obrócić zdjęcie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak dodawać słowa kluczowe do zdjęć? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak porównać dwa zdjęcia obok siebie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak znaleźć najlepsze z kilku podobnych zdjęć? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak dodać zdjęcia do kolekcji? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak wyszukać tylko zdjęcia ludzi? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak usunąć zdjęcie z Lightrooma? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak uporządkować podobne kolekcje? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak grupować podobne zdjęcia? (Tworzenie stosów) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . vi 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 Poleć książkęKup książkę J A K T O Z R O B I Ć W L I G H T R O O M I E C L A S S I C ? Spis treści Jak automatycznie posortować zdjęcia przy użyciu funkcji automatycznego tworzenia stosów? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak przenieść kolekcję zdjęć z laptopa do głównego komputera? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak utworzyć kolekcję inteligentną? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak zmienić nazwy kolorowych etykiet? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak określić kolekcję docelową? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak skasować tylko nieudane zdjęcia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak wyświetlić zdjęcie na czarnym tle? (Tryb „zgaszone światło”) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak używać szybkiej kolekcji i do czego ona służy? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak wyszukiwać za pomocą słów kluczowych? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak usunąć wszystkie nieużywane słowa kluczowe? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak dodać prawa autorskie i podpis? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak sprawdzić, gdzie zostało zrobione zdjęcie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak umieścić zdjęcie na mapie świata? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak utworzyć nowy katalog Lightrooma? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak przyspieszyć działanie programu, gdy spowolni? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak powiększyć panele? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak utworzyć kolekcję albo zestaw kolekcji na podstawie folderu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak oznaczyć foldery kolorowymi etykietami? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak za pomocą Lightrooma przenieść zdjęcia na inny dysk twardy? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak sprawdzić, czy masz najnowszą wersję Lightrooma? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak skopiować zdjęcie (albo kilka zdjęć) z jednej kolekcji do drugiej? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak utworzyć kopię zapasową katalogu Lightrooma? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Rozdział 3. Jak skonfi gurować Lightrooma? Aby program działał tak, jak tego oczekujesz Jak zastąpić logo Lightrooma własnym logo? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak wybrać informacje wyświetlane wokół miniatur? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak wybrać informacje wyświetlane podczas oglądania zdjęcia w powiększeniu? . . . . . . . . . . . Jak skonfi gurować zawartość taśmy fi lmowej? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak ograniczyć konieczność przewijania paneli? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak ukryć nieużywane moduły? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak chwilowo ukryć wszystkie panele? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak wyświetlić zdjęcie na całym ekranie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak korzystać z dwóch monitorów? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak zmienić kolor tła zdjęć? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak zapobiec ciągłemu pojawianiu się i znikaniu zestawów paneli? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak powiększyć tekst interfejsu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 vii Poleć książkęKup książkę J A K T O Z R O B I Ć W L I G H T R O O M I E C L A S S I C ? Spis treści Rozdział 4. Jak edytować zdjęcia? Serce cyfrowej ciemni 75 76 Jak skorygować ogólną ekspozycję? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 Jak radzić sobie z przepaleniami? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Jak skorygować mdłe zdjęcia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 Jak automatycznie skorygować zakres tonalny zdjęcia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Jak zaakcentować detale zdjęć? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Jak skorygować kolorystykę (balans bieli)? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Jak ręcznie ustawić balans bieli? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 Jak kreatywnie używać balansu bieli? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Jak sprawić, by zdjęcie było bardziej kolorowe? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 Jak zwiększyć intensywność tylko jednego koloru, na przykład niebieskiego? . . . . . . . . . . . . . 86 Jak skorygować zdjęcia zrobione w oświetleniu tylnym? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Jak wykadrować zdjęcie do konkretnego formatu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Jak wykadrować zdjęcie odręcznie (nie według proporcji)? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Jak wyprostować przekrzywione zdjęcie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Jak eksperymentować z różnymi wariantami zdjęcia przy użyciu wirtualnych kopii? . . . . . . . . . 91 Jak wykonać proste wyostrzanie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Jak zmniejszyć ilość szumów na zdjęciu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 Jak usunąć wybrzuszenia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Jak zniwelować efekt pochylania się budynków? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Jak skorygować ciemne obszary w rogach zdjęcia (efekt winiety)? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Jak nadać wielu zdjęciom podobny wygląd? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Jak skorygować kilka zdjęć jednocześnie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Jak anulować zmiany? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak określić, od czego zacząć edytowanie zdjęcia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Jak błyskawicznie zresetować suwaki? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Jak pozbyć się fi oletowych i zielonych otoczek na krawędziach różnych obiektów na zdjęciu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 Jak sprawić, by Lightroom skorygował zdjęcie za mnie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Jak wyświetlić obok siebie zdjęcie przed zmianami i po ich wprowadzeniu? . . . . . . . . . . . . . . . 103 Jak użyć zdjęcia w charakterze wzorca wyglądu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Jak wybrać ulubiony profi l przetwarzania? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Jak ukryć profi le, których nie używam? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Jak usunąć mgłę? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Jak błyskawicznie powielić ustawienia z jednego zdjęcia na innym? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Jak automatycznie dopasować ekspozycję wielu zdjęć? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 viii Poleć książkęKup książkę J A K T O Z R O B I Ć W L I G H T R O O M I E C L A S S I C ? Spis treści Rozdział 5. Jak posługiwać się pędzlami? Narzędzia do miejscowych poprawek, usuwania plamek i retuszu 111 Jak rozjaśnić i przyciemnić wybrane obszary zdjęcia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Jak ukryć pinezki edycji obrazu z podglądu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Jak wyzerować wszystkie suwaki albo zmienić ich domyślne ustawienia? . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Jak usunąć plamki i pyłki? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 Jak skorygować wyblakłe niebo? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Jak skorygować problem z czerwonymi źrenicami (albo źrenicami zwierząt)? . . . . . . . . . . . . . . 117 Jak zapisać parametry pędzla w postaci ustawienia predefi niowanego? . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 Jak wygładzić skórę? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Jak wymazać ewentualny błąd? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Jak naprawić niedziałający pędzel? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Jak wybrać właściwy tryb retuszowania? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Jak narysować prostą linię przy użyciu pędzla? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Jak uniknąć wychodzenia poza krawędzie podczas malowania? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Jak wyświetlić maskę podczas malowania? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Jak zmniejszyć wartość wszystkich parametrów pędzla naraz? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 Jak powielić pinezkę wybranej poprawki? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 Jak stopniowo wzmacniać poprawkę („efekt aerografu”) podczas malowania pędzlem korekcyjnym? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Jak zamaskować miejsca, których nie chcesz zmieniać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Jak uzyskać efekt „makiety miasta” naśladujący działanie obiektywu tilt-shift? . . . . . . . . . . . . . 130 Jak przesunąć poprawki wykonane pędzlem (i po co to robić)? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 Jak rozjaśnić oczy? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 Jak usunąć efekt mory? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Jak malować balansem bieli? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Jak wprowadzić eleganckie, kosmetyczne poprawki na portretach? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Rozdział 6. Jak tworzyć efekty specjalne? Prosty sposób na uatrakcyjnienie wyglądu zdjęć 137 Jak przerobić zdjęcie na czarno-białe? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Jak uzyskać bichromię? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 Jak uzyskać efekt naśladujący refl ektor? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Jak uzyskać efekt ciemnej winiety? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Jak utworzyć obraz HDR? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Jak połączyć zdjęcia w panoramę? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Jak uzyskać kontrastowy portret? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Jak posługiwać się predefi niowanymi efektami? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 Jak tworzyć własne ustawienia efektów? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 Jak wczytać do Lightrooma ustawienia pobrane z internetu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 ix Poleć książkęKup książkę J A K T O Z R O B I Ć W L I G H T R O O M I E C L A S S I C ? Spis treści Jak wyłączyć podgląd ustawień predefi niowanych spowalniający działanie programu? . . . . . . 148 Jak ukryć grupy ustawień, których nie używasz? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 Jak zmienić wygląd zdjęcia za pomocą profi lów kreatywnych? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 Jak uzyskać efekt mokrej nawierzchni? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 Rozdział 7. Jak zapisywać zdjęcia? Zastosowanie narzędzi Lightrooma do eksportowania 153 Jak zapisać zdjęcie w formacie JPEG albo TIFF? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Jak ponownie zapisać zdjęcie z tymi samymi ustawieniami? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 Jak ułatwić sobie zapisywanie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Jak przeskalować zdjęcie podczas zapisywania? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 Jak wyostrzyć zdjęcie podczas zapisywania? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Jak ograniczyć ilość informacji w zapisywanym pliku? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Jak umieścić na zdjęciach znak wodny? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 Jak automatycznie otwierać zdjęcia w innym programie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Jak wysłać zdjęcie e-mailem za pośrednictwem Lightrooma? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 Jak wysyłać zdjęcia bezpośrednio do serwisów takich jak Flickr czy Facebook? . . . . . . . . . . . . 163 Jak sprawić, by moje zdjęcia poprawnie wyglądały w internecie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Jak udostępnić źródłowe zdjęcie RAW, ale z uwzględnieniem wszystkich poprawek? . . . . . . . . 165 Rozdział 8. Jak tworzyć albumy? Projektowanie albumów zdjęć w Lightroomie 167 Jak przygotować zdjęcia do umieszczenia w albumie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Jak określić fi zyczne wymiary albumu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 Jak sprawić, by Lightroom automatycznie rozmieścił zdjęcia w albumie? . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Jak zmienić kolejność i układ zdjęć? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 Jak skonfi gurować funkcję automatycznego rozmieszczania zdjęć? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Jak zaprojektować niestandardową stronę albumu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 Jak zapisać nowy, niestandardowy układ strony? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 Jak sprawić, by zdjęcie wypełniło całą komórkę? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 Jak dodać numery stron? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176 Jak korzystać z wbudowanych szablonów stron? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177 Jak umieścić zdjęcie w tle strony? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 Jak umieścić grafi kę w tle strony? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 Jak zmienić kolor tła? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Jak dodać podpis pod zdjęciem? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 Jak zmienić kolejność stron w albumie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Jak wyświetlić podgląd całego albumu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Jak usunąć stronę albo rozkładówkę? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 x Poleć książkęKup książkę J A K T O Z R O B I Ć W L I G H T R O O M I E C L A S S I C ? Spis treści Jak wrócić do edycji zdjęcia umieszczonego w albumie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185 Jak umieścić jedno zdjęcie na dwóch stronach rozkładówki? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186 Jak zmodyfi kować okładkę? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 Jak zapisać szablon książki do ponownego wykorzystania? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 Jak wydrukować album w innym miejscu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 Jak uzyskać 20-procentową zniżkę na album? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Jak przesłać album do druku? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191 Rozdział 9. Jak tworzyć fantastyczne pokazy slajdów? Tylko bez przesady z tym „fantastyczne” 193 Jak rozpocząć projektowanie pokazu slajdów? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Jak stworzyć własny, niestandardowy szablon? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 Jak dodać muzykę do pokazu slajdów? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196 Jak zsynchronizować pokaz slajdów z muzyką? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 Jak wzbogacić pokaz slajdów o animację? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 Jak określić czas trwania przejścia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199 Jak zapisać pokaz slajdów w formacie PDF albo w pliku wideo? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 Jak dopasować czas trwania pokazu do długości ścieżki dźwiękowej? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201 Jak dodać planszę tytułową (albo napisy końcowe)? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Jak zmienić kolor tła? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 Jak umieścić zdjęcie w tle pokazu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 Jak przesunąć albo przeskalować zdjęcie na slajdzie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 Jak umieścić tekst na slajdach? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 Jak umieścić logo w pokazie slajdów? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207 Jak dodać cień do slajdów? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 Jak odtwarzać, przewijać albo powtarzać pokaz slajdów? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Jak zapisać pokaz slajdów do późniejszego odtworzenia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 Jak sprawić, by pokaz slajdów był odtwarzany szybciej albo płynniej? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 Rozdział 10. Jak drukować? Drukowanie w Lightroomie 213 Jak wybrać format papieru? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 Jak skonfi gurować niestandardowy format papieru? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 Jak zmienić ustawienie papieru z pionowego na poziome? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216 Jak wybrać liczbę zdjęć na arkuszu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217 Jak kilkakrotnie powtórzyć jedno zdjęcie na arkuszu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 Jak kilkakrotnie powtórzyć jedno zdjęcie w różnych rozmiarach? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Jak utworzyć własny układ zdjęć? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Jak zapisać nowy niestandardowy szablon? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221 xi Poleć książkęKup książkę J A K T O Z R O B I Ć W L I G H T R O O M I E C L A S S I C ? Spis treści Jak nakładać zdjęcia na siebie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222 Jak zmienić kolor tła? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223 Jak umieścić logo na wydruku? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224 Jak dodać znaczniki cięcia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225 Jak dodać podpisy pod zdjęciami? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226 Jak zapisać układ zdjęć w formacie JPEG? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227 Jak przygotować odbitkę do wysłania do laboratorium? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228 Jak wyostrzyć zdjęcie do wydruku? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 Jak zapisać szablon, by można go było ponownie wydrukować? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 Jak rozjaśnić odbitki, aby wyglądały podobnie jak na monitorze? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231 Jak wyświetlić podgląd wydruku przed wydrukowaniem odbitki? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 Jak zmienić rozdzielczość druku? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233 Jak zmienić przestrzeń kolorów w Lightroomie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 Jak obrysować zdjęcie ramką? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235 Jak wprowadzić na zdjęciu poprawki przed wydrukiem? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236 Jak obrócić zdjęcie na arkuszu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237 Rozdział 11. Jak używać Lightrooma na urządzeniu mobilnym? Lightroom zawsze pod ręką 239 Jak przenieść zdjęcia z Lightrooma na komputerze do wersji mobilnej? . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240 Jak zaimportować zdjęcia z telefonu albo tabletu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241 Jak przeglądać zdjęcia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Jak zmienić wielkość miniatur w albumie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243 Jak utworzyć album od zera? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244 Jak utworzyć zestaw kolekcji? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245 Jak ukryć wszystko i wyświetlić samo zdjęcie na czarnym tle? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246 Jak przenieść zdjęcie z jednego albumu do innego? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247 Jak wyświetlić zdjęcia posortowane chronologicznie według czasu ich zrobienia? . . . . . . . . . . 248 Jak wyświetlić taśmę fi lmową na dole ekranu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249 Jak zmienić kolejność zdjęć w albumie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250 Jak pozwolić komuś na przejrzenie zdjęć na moim urządzeniu tak, by nie nabałaganił? . . . . . . 251 Jak wybrać zdjęcie na okładkę albumu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252 Jak wyświetlić oznaczenia i oceny na miniaturach? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253 Jak oznaczyć zdjęcie jako udane lub nadać mu ocenę w gwiazdkach? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254 Jak wyświetlić tylko zdjęcia oznaczone jako udane lub ocenione na pięć gwiazdek? . . . . . . . . 255 Jak udostępnić album online? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256 Jak posortować zdjęcia według nazw, dat albo ocen? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257 Jak wyświetlić zdjęcie przed poprawkami i po ich wprowadzeniu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 Jak skonfi gurować balans bieli zdjęcia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259 Jak skorygować wygląd zdjęcia za pomocą ustawień wywoływania? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260 Jak kadrować albo obracać zdjęcia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261 xii Poleć książkęKup książkę J A K T O Z R O B I Ć W L I G H T R O O M I E C L A S S I C ? Spis treści Jak usunąć plamki i inne niepożądane detale? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262 Jak zresetować poprawki? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263 Jak wyświetlić histogram (i inne informacje o zdjęciu)? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264 Jak posługiwać się „błyskawicznymi”, predefi niowanymi ustawieniami stylistycznymi? . . . . . . . 265 Jak zsynchronizować niestandardowe ustawienia (albo profi le) z mobilnym Lightroomem? . . . 266 Jak kopiować i wklejać ustawienia między zdjęciami? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267 Jak dodać do zdjęć informacje o prawach autorskich albo słowa kluczowe? . . . . . . . . . . . . . . . 268 Jak posługiwać się wbudowanym aparatem fotografi cznym? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269 Jak włączyć profesjonalny tryb fotografowania? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 Jak uzyskać dostęp do bardziej zaawansowanych funkcji aparatu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271 Rozdział 12. Inne sprawy, o których warto wiedzieć A wszystko inne? Znajdziesz to w tym rozdziale 273 Jak naprawić Lightrooma, który zaczął się dziwnie zachowywać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274 Jak fotografować z Lightroomem „na uwięzi”? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275 Jak rozwiązywać problemy z fotografowaniem na uwięzi? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276 Jak zarządzać rozszerzeniami? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277 Jak przenieść zdjęcie z Lightrooma do Photoshopa (i z powrotem)? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278 Jak posługiwać się wielowarstwowymi plikami Photoshopa? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279 Jak wybrać format plików przekazywanych do Photoshopa? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 Jak udostępnić kolekcję w internecie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281 Jak odszukać wszystkie kopie wirtualne? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282 Jak odszukać wszystkie zdjęcia bez informacji o prawach autorskich? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283 Jak zachować spójność barw po przeniesieniu zdjęcia do Photoshopa? . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284 Jak skalibrować balans bieli przy użyciu szarej karty wzorcowej? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 285 Jak wyświetlić prosty podgląd zdjęcia w czerni i bieli? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286 Jak zamienić kadr pionowy na poziomy? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287 Jak skonwertować zdjęcie na format DNG? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288 Jak edytować fi lmy w Lightroomie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289 Skorowidz 290 xiii Poleć książkęKup książkę Rozdział 6. Jak tworzyć efekty specjalne? Prosty sposób na uatrakcyjnienie wyglądu zdjęć W poprzednich wstępach droczyłem się z Tobą i zwodziłem Cię, a pewne rzeczy, o których opowiadałem, brzmiały zupełnie przekonująco, dopóki kilka zdań później nie zoriento- wałeś się, że wszystko wyssałem z palca. Wiem, że Cię to irytowało, i dlatego chciałbym się zrehabilitować. Pragnę przywrócić swoje dobre imię, wreszcie mówiąc prawdę o tym, co znajdziesz w tym rozdziale. Pragnę przestać się kryć za niejasnymi odniesieniami do Gwiezdnych wojen albo wtrętami o tym, jak to dowodziłem czołgiem w armii sowieckiej w czasach, kiedy my, Amerykanie, nie byliśmy do tejże armii szczególnie przyjaźnie nasta- wieni (czyli w zasadzie bez przerwy, jeśli nie liczyć może jakiegoś kwadransa podczas II wojny światowej). Przyznaję się więc bez bicia: prawda o efektach opisanych w tym rozdziale jest taka, iż wcale nie są one takie specjalne. Ten rozdział powinien być zatytułowany po prostu „Efekty”. I już. Rzekłem. I wiesz co? Całe to mówienie prawdy, ale tylko przez chwilę, sprawia, że człowiek czuje się dobrze. W pewnym sensie przypomina mi to dawne czasy, gdy byłem starszym ofi cerem na francuskiej atomowej łodzi podwodnej FNS Camembert w barwach Marine nationale i wykonywaliśmy pewne strategiczne działania odstraszające na morzu Roquefort. Akurat płynęliśmy sobie nienerwowo z szybkością jakichś 22 węzłów na głębokości niecałych 190 metrów, gdy nagle usłyszeliśmy straszliwy, dźwięczny huk, jakby nasza jednostka uderzyła w coś metalowego. Kapitan niemal zadławił się swoim raclette, wszyscy zaczęli krzyczeć, zawyły syreny, ja zaś wrzasnąłem do sternika: „Wynu- rzenie! Wynurzenie!”. Gdy się wynurzyliśmy — cóż wypłynęło na powierzchnię tuż obok nas z wielkim wgnieceniem w burcie? Oczywiście to rosyjska łódź podwodna klasy Navy Typhoon. Wszyscy prawie narobiliśmy w pantalony, ale Rosjanie po prostu otworzyli kiosk i zobaczyłem, że wychodzi z niego ich dowódca. W te pędy złapałem za lornetkę, a potem za megafon i wydarłem się ile sił: „Generale Nieprzydatny!? Czy to ty, stary szczurze lądo- wy?!”. Świat jest mały, zaprawdę powiadam Wam. Malutki. Nawiasem mówiąc, to wszystko szczera prawda. Je ne voudrais pas mentir, mon ami. 137 Poleć książkęKup książkę R O Z D Z I A Ł 6 . ■ J A K T W O R Z YĆ E F E K T Y S P E C J A L N E ? Jak… przerobić zdjęcie na czarno-białe? W prawej górnej części panelu Basic (podstawowe) w module Develop (przetwarzanie) znajduje się napis Black White (czarno-biały). Kliknij go. To najszybszy sposób, ale efekt jest zazwyczaj niezbyt atrakcyjny. Inna metoda polega na wybraniu opcji Monochrome (mo- nochromatyczny) z listy Profi le (profi l), ale ona także daje mało porywające rezultaty. Jeżeli chcesz mieć więcej możliwości (i otrzymać ładniejsze efekty), pomiń ten krok (pozostaw zdjęcie w kolorze) i kliknij znajdującą się w prawej górnej części panelu ikonę z czterema małymi prostokątami. Na ekranie pojawi się wtedy panel Profi le Browser (przeglądarka profi lów), a w niej 17 różnych profi lów konwersji zdjęcia na czerń i biel, wśród których niemal na pewno znajdziesz jakiś dobry punkt zaczepienia do dalszej pracy. Po prostu wskaż kursorem myszy poszczególne profi le, aż znajdziesz taki, który Ci się spodoba (po wskazaniu miniatury kursorem myszy na ekranie pojawi się podgląd działania danego profi lu). Kliknij wybrany profi l, aby go użyć, a następnie kliknij przycisk Close (zamknij) w prawym górnym rogu omawianego panelu, aby zamknąć przeglądarkę profi lów. Przewiń zestaw paneli w dół, do panelu B W (cz-b) — panel ten pojawi się po konwersji zdjęcia na czarno-białe — i użyj kolorowych suwaków do skorygowania tonacji różnych obszarów zdjęcia. Moim zdaniem najlepszy sposób polega na kilkakrotnym przeciągnięciu każdego z nich w jedną i w drugą stronę. W ten sposób od razu zobaczysz, który obszar zdjęcia ulega zmianie, i będziesz mógł wprowadzić stosowne poprawki. Po zakończeniu pracy z suwakami wróć do panelu Basic (podstawowe). Na tym etapie zwykle bardzo silnie zwiększam kontrast obrazu i przeciągam suwak Whites (biele) w prawo najdalej, jak się da, ale tylko tak daleko, by nie doprowadzić do przepalenia świateł. Przeciągam też suwak Blacks (czarne) w lewo jak najdalej, ale tak, by nie zaczernić obszarów cieni. Zwiększam też wartość parametru Clarity (przejrzystość), aby zaakcentować detale, a na koniec sięgam do panelu Detail (szczegół), w którym bardzo silnie wyostrzam zdjęcie (wartość wyostrzania ustawiam na 60 – 70). Przykład Before (przed) po lewej stronie u góry to efekt kliknięcia wspomnianego wcześniej napisu Black White (czarno-biały). 138 Poleć książkęKup książkę R O Z D Z I A Ł 6 . ■ J A K T W O R Z YĆ E F E K T Y S P E C J A L N E ? Jak… uzyskać bichromię? Najpierw w module Develop (przetwarzanie) przekształć zdjęcie na czarno-białe. O tym, jak to zrobić, możesz przeczytać na poprzedniej stronie; wprawdzie metodę tę można zastosować względem kolorowego zdjęcia, ale jeśli zależy Ci na uzyskaniu tradycyjnie wyglądającej bichromii, zwykle lepiej zacząć od czarno-białego obrazu. Przewiń w dół ze- staw paneli po prawej stronie i odszukaj panel Split Toning (dzielone tonowanie). W sekcji Shadows (cienie), na dole tego panelu, przeciągnij suwak Saturation (nasycenie) do około 25 (dzięki temu czarno-białe zdjęcie zostanie zabarwione pewnym kolorem), a potem przeciągnij suwak Hue (barwa) w sekcji Shadows (cienie) do wartości z zakresu między 25 a 35, nadającej zdjęciu brązowawy odcień (przynajmniej ja go tak zwykle ustawiam, ale Ty możesz oczywiście wybrać dowolny inny odcień bichromii). Na koniec ustaw suwak parametru Saturation (nasycenie) gdzieś w okolicach 15, co powinno załatwić sprawę. Nie ruszaj suwaków Highlights (światła). Nie ruszaj suwaka Balance (równowaga). Nie ruszaj niczego innego, bo… to już wszystko! 139 Poleć książkęKup książkę R O Z D Z I A Ł 6 . ■ J A K T W O R Z YĆ E F E K T Y S P E C J A L N E ? Jak… uzyskać efekt naśladujący refl ektor? Uruchom moduł Develop (przetwarzanie) i kliknij przycisk narzędzia Radial Filter (fi ltr ko- łowy) na pasku narzędzi pod histogramem w obszarze paneli po prawej stronie okna, a następnie dwukrotnie kliknij napis Effect (efekt) w panelu z ustawieniami (poniżej), by zresetować położenie wszystkich suwaków. Przeciągnij suwak Exposure (ekspozycja) odrobinę w lewą stronę, aby nieco zmniejszyć ekspozycję obrazu, a potem upewnij się, że znajdująca się w dolnej części tego panelu opcja Invert (odwróć) została wyłączona. Następnie kliknij pośrodku obszaru, który ma zostać rozświetlony sugestywnym snopem światła, i przeciągnij kursorem myszy na zewnątrz. Zakończ przeciąganie, gdy nadasz plamie światła odpowiednią wielkość. Jeśli chcesz, możesz zwiększyć wartość parametru Feather (wtapianie), by zmiękczyć krawędzie plamy światła, a także nadać jej bardziej owalny kształt. Aby to zrobić, należy kliknąć uchwyt u góry, na dole albo po bokach nary- sowanego okręgu i przeciągnąć go na zewnątrz (albo do wewnątrz). Jeżeli snop światła nie pada dokładnie tam, gdzie chciałeś, możesz kliknąć we wnętrzu owalu i przeciągnąć go w dowolne miejsce na zdjęciu. Aby obrócić owal, ustaw kursor tuż poza jego obrębem, a gdy wskaźnik zmieni się w podwójną strzałkę, kliknij i przeciągnij w żądanym kierunku. 140 Poleć książkęKup książkę R O Z D Z I A Ł 6 . ■ J A K T W O R Z YĆ E F E K T Y S P E C J A L N E ? Jak… uzyskać efekt ciemnej winiety? Efektu winiety nie tworzy się w miejscu, w którym znajdują się ustawienia służące do kory- gowania niepożądanych winiet. (No cóż, niepożądana winieta to problem. Ale jeśli chcesz utworzyć ją sam, nawet ciemniejszą, to nagle okazuje się fajnym efektem). Można to zrobić w panelu Effects (efekty), w obszarze paneli po prawej stronie modułu Develop (przetwa- rzanie), poprzez zwykłe przeciągnięcie suwaka Post-Crop Vignetting Amount (intensywność winietowania po kadrowaniu) w lewą stronę, jak w przykładzie u góry. Jeśli chcesz, aby przyciemnienie krawędzi sięgnęło dalej w głąb zdjęcia, przeciągnij suwak Midpoint (punkt środkowy) w lewą stronę. (Jeśli przeciągniesz go w prawo, przyciemnienie wycofa się do narożników, dalej od środka). Najładniejszy wygląd winiety zapewnia opcja Highlight Priority (priorytet świateł), domyślnie wybrana z listy Style (styl), nie zmieniaj jej więc. Na koniec, jeśli zależy Ci na uzyskaniu ciut łagodniejszego efektu — tak subtelnego, że więk- szość ludzi nawet nie zauważy przyciemnienia brzegów, ale jeśli wyłączysz go i włączysz, dostrzeżesz istotną różnicę (i właśnie dlatego tak bardzo lubię to ustawienie) — nadaj parametrowi Amount (ilość) wartość -11. Ta poprawka bez wątpienia spełni swoje zadanie, a jednocześnie nie zdradzi widzom, że zastosowałeś efekt winiety. 141 Poleć książkęKup książkę R O Z D Z I A Ł 6 . ■ J A K T W O R Z YĆ E F E K T Y S P E C J A L N E ? Jak… utworzyć obraz HDR? W module Library (biblioteka) zaznacz różniące się ekspozycją zdjęcia, które zamierzasz połączyć w jeden obraz typu HDR (ang. High Dynamic Range). (Wskazówka: funkcja ta naj- lepiej sprawdza się z użyciem tylko dwóch zdjęć: jedno powinno być niedoświetlone o dwa stopnie, a drugie prześwietlone o dwa stopnie ekspozycji. Zwykłą ekspozycję i wszystkie inne warianty naświetlenia tej sceny możesz pominąć). Następnie z menu Photo/Photo Merge (zdjęcie/łączenie zdjęć) wybierz polecenie HDR. Po chwili na ekranie pojawi się okno dialogowe HDR Merge Preview (podgląd scalania HDR) pokazane powyżej, w którym wyświetli się podgląd scalonego obrazu HDR. Jeśli fotografowałeś z ręki, włącz opcję Auto Align (automatyczne wyrównywanie), aby program podjął próbę dopasowania zdjęć (radzi sobie z tym fantastycznie). Włączenie opcji Auto Settings (automatyczne ustawienia) spo- woduje automatyczną zmianę tonacji zdjęcia, mającą poprawić jego wygląd. W przypadku zdjęć HDR zwykle rzeczywiście przynosi to pewną poprawę, ale nie zawsze. Na szczęście mamy podgląd, jeśli więc zmiana nie przypadnie Ci do gustu, wyłącz tę opcję. Jeżeli do- strzegasz „duszki”, które pojawiły się, bo coś (albo ktoś) poruszyło się między kolejnymi ujęciami, kliknij jeden z przycisków Deghost Amount (skuteczność usuwania duszków), pasujący do nasilenia tego ruchu (dobrze jest kliknąć każdy z nich, aby się przekonać, który wariant wygląda najlepiej). Jeśli włączysz opcję Create Stack (utwórz stos), to po scaleniu obrazu HDR program automatycznie utworzy stos ze zdjęciami źródłowymi oraz otrzymaną fotografi ą HDR (więcej o stosach możesz przeczytać na stronie 37). Po uzyskaniu satysfakcjonującego efektu kliknij przycisk Merge (scal), by program przetworzył zdjęcia w pełnej rozdzielczości. Po zakończeniu tego procesu obok początkowo wybranych zdjęć pojawi się nowa miniatura o nazwie kończącej się na HDR.dng. Teraz możesz dopracować zdjęcie przy użyciu zwykłych narzędzi z modułu Develop (przetwarzanie). Wskazówka: zdjęciom HDR zwykle dobrze robi zwiększenie wartości parametru Clarity (przejrzystość). Przynajmniej moim zdjęciom ;-) 142 Poleć książkęKup książkę R O Z D Z I A Ł 6 . ■ J A K T W O R Z YĆ E F E K T Y S P E C J A L N E ? Jak… połączyć zdjęcia w panoramę? W module Library (biblioteka) zaznacz zdjęcia, które chciałbyś połączyć w jedną fotografi ę panoramiczną. Otwórz menu Photo/Photo Merge (zdjęcie/łączenie zdjęć) i wybierz polecenie Panorama (panorama). Po chwili na ekranie pojawi się okno dialogowe Panorama Merge Preview (podgląd scalania panoramy), w którym wyświetli się podgląd gotowej, połączonej panoramy. Program sam dobiera sposób łączenia panoramy najlepiej pasujący do danego zestawu zdjęć i zwykle radzi sobie z tym zupełnie dobrze, ale jeśli z jakichś powodów mu się to nie uda albo nie spodoba Ci się uzyskany efekt, kliknij kolejno nazwy poszczegól- nych metod projekcji — Spherical (sferyczna), Cylindrical (walcowa) oraz Perspective (perspektywiczna) — i sprawdź, która z nich daje najlepsze rezultaty. Pod nimi znajduje się opcja Auto Crop (automatyczne kadrowanie), która automatycznie kadruje zdjęcie tak, by nie było widać białych obszarów na krawędziach panoramy utworzonej przez Lightro- oma (pojawienie się takich pustych miejsc jest praktycznie nieuniknione). Wadą opcji Auto Crop (automatyczne kadrowanie) jest zmniejszenie zdjęcia wynikające z przycięcia białych fragmentów. Właśnie dlatego bardzo lubię funkcję Boundary Warp (zawijanie krawędzi). Po prostu przeciągnij ten suwak do końca w prawą stronę, aby program niemal czarodziej- sko wypełnił luki. Zwykle wychodzi mu to rewelacyjnie. Jeśli włączysz opcję Create Stack (utwórz stos), to po utworzeniu panoramy program automatycznie utworzy stos ze zdjęciami źródłowymi oraz gotowym zdjęciem panoramicznym (więcej o stosach możesz przeczytać na stronie 37). Po skonfi gurowaniu ustawień kliknij przycisk Merge (scal), aby przystąpić do generowania panoramy o pełnej rozdzielczości; proces ten przebiega w tle, możesz więc zająć się wtedy czymś innym. Kiedy operacja dobiegnie końca, miniatura panoramy pojawi się obok zdjęć, które wybrałeś do jej utworzenia. Jeśli do utworzenia panoramy użyłeś zdjęć RAW, to otrzymana fotografi a panoramiczna również będzie zdjęciem RAW z rozszerzeniem .dng. (To niesamowite, jeśli się nad tym zastanowić). 143 Poleć książkęKup książkę R O Z D Z I A Ł 6 . ■ J A K T W O R Z YĆ E F E K T Y S P E C J A L N E ? Jak… uzyskać kontrastowy portret? Oto skuteczny przepis na modną, kontrastową zmianę wyglądu portretu. Aby mieć gwaran- cję, że efekt będzie zastosowany tylko w odniesieniu do naszego modela, a nie tła, zacznij od włączenia narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) (K) za pomocą paska narzędzi pod histogramem, w obszarze paneli po prawej stronie modułu Develop (przetwarzanie). Następnie dwukrotnie kliknij napis Effect (efekt) znajdujący się w górnej części ustawień, aby wyzerować wszystkie suwaki. Gdy to zrobisz, zwiększ wartość parametru Contrast (kontrast) — tutaj zwiększyłem go do +27 — oraz nieznacznie rozjaśnij cienie za pomocą suwaka Shadows (cienie) — tu ustawiłem go na +66. Przy takich ustawieniach zamaluj tylko włosy i skórę postaci. Najważniejsze są jednak dwa kolejne zabiegi. (1) Najpierw trzeba dość mocno zwiększyć wartość parametru Clarity (przejrzystość), co pozwala na wyeksponowanie tekstury obrazu; tu ustawiłem suwak wspomnianego parametru na 30. (2) Potem zaś należy przeciągnąć suwak Saturation (nasycenie) w lewą stronę (ustawiłem go na wartości –36), aby w pewnym stopniu zmniejszyć nasycenie barw zdjęcia, jak na przykładowym rysunku po prawej stronie — wariant After (po). Podane tu ustawienia są odpowiednie dla tego konkretnego zdjęcia — oprócz wspomnianych zmian zmniejszyłem też wartości parametrów Highlights (światła) i Whites (biele) — ale nawet jeśli na innej foto- grafi i będziesz musiał dobrać odrobinę inne wartości parametrów, to zrobisz to za pomocą tych samych suwaków (chodzi o kontrast, cienie, przejrzystość i nieznaczne zmniejszenie intensywności barw). 144 Poleć książkęKup książkę R O Z D Z I A Ł 6 . ■ J A K T W O R Z YĆ E F E K T Y S P E C J A L N E ? Jak… posługiwać się predefi niowanymi efektami? Otwórz panel Presets (ustawienia predefi niowane), znajdujący się w obszarze paneli po lewej stronie modułu Develop (przetwarzanie), aby wyświetlić listę gotowych, błyskawicznych efektów opracowanych przez fi rmę Adobe. W celu zapoznania się z działaniem wybranego efektu po prostu wskaż go kursorem myszy. Gdy któryś z efektów Ci się spodoba, kliknij go, by go zastosować. W pokazanym tutaj przykładzie użyłem ustawienia o nazwie Soft Mist (delikatna mgła), aby złagodzić krawędzie na tym bardzo ostrym zdjęciu. Trzeba jedynie pamiętać, że działanie poszczególnych efektów polega po prostu na ustawieniu suwaków Lightrooma w określony sposób (efekty nie robią nic, czego sam nie mógłbyś zrobić, gdybyś wiedział, których suwaków użyć). Aby sobie uzmysłowić, dlaczego to takie istotne, wypróbuj następującą rzecz: zastosuj efekt Aged Photo (stara odbitka) z zestawu ustawień Classic — Color Presets (klasyczne — ustawienia koloru), a potem zerknij na suwaki w panelu Basic (podstawowe). Okaże się, że program zmienił balans bieli, czyli położenie suwaków Temp (temperatura) i Tint (tinta); zmienione zostały też parametry Blacks (czarne), Saturation (na- sycenie) i Vibrance (jaskrawość). Potem kliknij kolejny efekt — Bleach Bypass (pomijanie wybielania) — i suwaki znów zmienią swoje położenie. Czy oznacza to, że nie da się łączyć efektów? Da się, jeśli drugi efekt nie bazuje na tych samych suwakach co poprzedni. Jeśli więc najpierw użyłbyś efektu Aged Photo (stara odbitka), to potem mógłbyś użyć efektu Grain — Heavy (ziarno — grube) z zestawu Classic — Effects (klasyczne — efekty), bo to drugie ustawienie bazuje tylko na suwakach Grain (ziarno) z panelu Effects (efekty) i nie wpływa na suwaki z panelu Basic (podstawowe). Predefi niowane efekty różnią się od kre- atywnych profi lów (zob. strona 150), bo owe profi le nie zmieniają położenia suwaków — są całkowicie niezależne. Możesz więc zastosować kreatywny profi l, aby nadać zdjęciu jakiś bazowy wygląd, a potem bez problemu zmodyfi kować ten wygląd za pomocą dowolnego predefi niowanego efektu. 145 Poleć książkęKup książkę R O Z D Z I A Ł 6 . ■ J A K T W O R Z YĆ E F E K T Y S P E C J A L N E ? Jak… tworzyć własne ustawienia efektów? Aby po uzyskaniu interesującego efektu zapisać go w postaci gotowego ustawienia (tak by dało się użyć go w dowolnej chwili, także podczas importowania zdjęć), otwórz panel Presets (ustawienia predefi niowane), znajdujący się w obszarze paneli po lewej stronie modułu Develop (przetwarzanie), a potem kliknij niewielki przycisk z plusem (+) po pra- wej stronie nagłówka tego panelu i wybierz polecenie Create Preset (utwórz ustawienie predefi niowane). Na ekranie pojawi się wtedy okno dialogowe New Develop Preset (nowe predefi niowane ustawienia przetwarzania), pokazane na rysunku powyżej. Upewnij się, że w oknie tym zaznaczone są nazwy wszystkich suwaków, których użyłeś do uzyskania danego efektu, a potem kliknij przycisk Create (utwórz), by zapisać ten efekt. Zapisany efekt znajdziesz w dolnej części panelu Presets (ustawienia predefi niowane) w sekcji User Presets (ustawienia predefi niowane użytkownika), a także w oknie importowania zdjęć na liście Develop Settings (ustawienia przetwarzania) w panelu Apply During Import (zastosuj podczas importowania) — patrz strona 8, rozdział 1. 146 Poleć książkęKup książkę R O Z D Z I A Ł 6 . ■ J A K T W O R Z YĆ E F E K T Y S P E C J A L N E ? Jak… wczytać do Lightrooma ustawienia pobrane z internetu? Otwórz panel Presets (ustawienia predefi niowane), dostępny w obszarze paneli po lewej stronie modułu Develop (przetwarzanie), kliknij niewielki przycisk z plusem (+) po prawej stronie nagłówka tego panelu i wybierz polecenie Import Presets (importuj ustawienia predefi niowane), jak na powyższym rysunku. Następnie odszukaj pobrane z internetu ustawienie i kliknij przycisk Import (importuj). Odtąd ustawienie to będzie dostępne na liście User Presets (ustawienia predefi niowane użytkownika). 147 Poleć książkęKup książkę R O Z D Z I A Ł 6 . ■ J A K T W O R Z YĆ E F E K T Y S P E C J A L N E ? Jak… wyłączyć podgląd ustawień predefi niowanych spowalniający działanie programu? Jeśli używasz starszego komputera albo niezbyt wydajnego laptopa, to wskazywanie kur- sorem myszy ustawień z panelu Presets (ustawienia predefi niowane) może spowodować spowolnienie działania programu, bo szybkie wyświetlanie różnych efektów na dużym podglądzie zdjęcia wymaga sporej mocy obliczeniowej. Jeśli zauważysz tego rodzaju spowolnienie, wybierz polecenie Preferences (preferencje) z menu Edit (edycja) lub z menu Lightroom w macOS, kliknij zakładkę Performance (wydajność) i wyłącz opcję Enable Hover Preview of Presets in Loupe (włącz dynamiczny podgląd ustawień w trybie lupy). Spowoduje to wyłączenie podglądu efektów na zdjęciu widocznym w powiększeniu i zniweluje spadki w wydajności. Odtąd po wskazaniu ustawienia kursorem myszy działanie tego ustawienia będzie wyświetlane tylko na miniaturze zdjęcia w panelu Navigator (nawigator), w górnej części obszaru paneli po lewej stronie okna programu, a nie na podglądzie całej fotografi i. Podkreślam jednak, że opcję tę warto wyłączyć tylko wtedy, gdy przy wskazywaniu ustawień kursorem myszy program zaczyna wyraźnie spowalniać. 148 Poleć książkęKup książkę R O Z D Z I A Ł 6 . ■ J A K T W O R Z YĆ E F E K T Y S P E C J A L N E ? Jak… ukryć grupy ustawień, których nie używasz? Otwórz panel Presets (ustawienia predefi niowane) w obszarze paneli po lewej stronie modułu Develop (przetwarzanie), kliknij przycisk z plusem (+) po prawej stronie nagłówka tego panelu i wybierz polecenie Manage Presets (zarządzaj ustawieniami), aby wyświetlić okno dialogowe Manage Presets (zarządzaj ustawieniami), widoczne na powyższym ry- sunku. Usuń zaznaczenia z pól znajdujących się obok dowolnej grupy ustawień, których nie chcesz widzieć w panelu Presets (ustawienia predefi niowane), i kliknij przycisk Save (zapisz) — odtąd grupy te nie będą widoczne. Aby je w dowolnym momencie przywrócić, ponownie otwórz okno dialogowe Manage Presets (zarządzaj ustawieniami) i z powrotem zaznacz wyłączone wcześniej pola. 149 Poleć książkęKup książkę R O Z D Z I A Ł 6 . ■ J A K T W O R Z YĆ E F E K T Y S P E C J A L N E ? Jak… zmienić wygląd zdjęcia za pomocą profi lów kreatywnych? Otwórz panel Basic (podstawowe) w obszarze paneli po prawej stronie modułu Develop (przetwarzanie) i kliknij znajdującą się w jego prawej górnej części ikonę z czterema małymi prostokątami, aby otworzyć panel Profi le Browser (przeglądarka profi lów). Przewiń zawar- tość przeglądarki i odszukaj w niej profi le z grupy Artistic (artystyczne), B W (cz-b), Modern (nowoczesne) albo Vintage (retro). Wskaż kursorem myszy dowolny profi l, aby wyświetlić podgląd jego działania, gdybyś go zastosował. Wskazówka: jeśli chcesz tymczasowo wy- łączyć podgląd ekranowy profi lów, przytrzymaj klawisz Alt (Option w macOS). Aby wybrać profi l, który Ci się spodoba, po prostu go kliknij. W ten sposób zastosujesz wybrany profi l na bieżącym zdjęciu. Tak postąpiłem na pokazanym przykładzie: przewinąłem zbiór profi lów Modern (nowoczesne) i kliknąłem profi l o nazwie Modern 03 (nowoczesny 03). 150 Poleć książkęKup książkę R O Z D Z I A Ł 6 . ■ J A K T W O R Z YĆ E F E K T Y S P E C J A L N E ? Jak… uzyskać efekt mokrej nawierzchni? Włącz narzędzie Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) (K) za pomocą paska narzędzi pod histogramem, w obszarze paneli po prawej stronie modułu Develop (przetwarzanie), i dwukrotnie kliknij napis Effect (efekt) znajdujący się w lewej górnej części ustawień, aby wyzerować wszystkie suwaki. Gdy to zrobisz, przeciągnij suwak Contrast (kontrast) do wartości 100 i tak samo postąp z suwakiem Clarity (przejrzystość). Następnie zamaluj ulicę, by w jednej chwili nadać jej błyszczący, mokry wygląd. Jeśli chcesz jeszcze silniej zaakcentować mokrą nawierzchnię, kliknij przycisk New (nowy) w prawej górnej części panelu, a potem zamaluj ulicę jeszcze raz. W ten sposób dwukrotnie wzmocnisz uzyskany efekt (jak na przykładowym zdjęciu u góry, po prawej stronie). 151 Poleć książkęKup książkę Poleć książkęKup książkę Skorowidz A aberracja chromatyczna, 101 Adobe Stock publikowanie zdjęć, 163 album, 240, 242 drukowanie, 189, 190, 191, Patrz też: drukowanie okładka, 169, 187, 252 podgląd, 183 strona grafi ka w tle, 179 kolejność, 182 niestandardowa, 173, 174 numerowanie, 176 tło, 180 usuwanie, 184 zdjęcie w tle, 178 synchronizacja, 240 szablon, 170, 188 automatyczne rozmieszczanie zdjęć, 171 wbudowany, 177 tworzenie, 168 automatyczne rozmieszczanie zdjęć, 170, 172 dopasowanie zdjęć, 175 na urządzeniu mobilnym, 244 udostępnianie, 256 wymiary fi zyczne, 169 zdjęcie automatyczne rozmieszczanie, 171 kolejność, 171 na dwóch stronach rozkładówki, 186 podpis, 181 ponowna edycja, 185 w tle, 178 wielkość, 175 B balans bieli, 81, 82, 83, 134 kalibrowanie, 285 na urządzeniu mobilnym, 259 bichromia, 139 290 C czas naświetlania, 19 czułość ISO, 19 D drukowanie, 228, 236 format papieru, 214, 215 orientacja, 216 kolor tła, 223 liczba kopii zdjęcia, 218 liczba zdjęć na arkuszu, 217 logo, 224 obracanie zdjęcia, 237 podgląd wydruku, 232 podpisy pod zdjęciami, 226 ramka, 235 rozdzielczość, 233 rozjaśnianie odbitek, 231 szablon, 217, 218, 219, 222 tworzenie, 220, 221 zapisywanie, 227, 230 wyostrzanie, 229 zdjęcia w różnych rozmiarach, 219 znaczniki cięcia, 225 E efekt HDR, 142, 271 mokrej nawierzchni, 151 mory, 133 predefi niowany, 145 ustawienia własne, 146 winiety, Patrz: winieta ekspozycja, 76, 109, 116, 140 F folder oznaczanie kolorową etykietą, 55 format AAC, 196 DNG, 288 JPEG, 154, 227 Poleć książkęKup książkę M4A, 196 MP3, 196 PDF, 189, 200 PSD, 154, 280 RAW, 99, 154 udostępnianie z uwzględnieniem poprawek, 165 TIFF, 154, 280 wideo, 200, 289 XMP, 165 funkcja automatycznego tworzenia stosów, 38 nakładka informacyjna, 64 rozpoznawania twarzy, 34 K karta pamięci, 2 katalog, 51 kolekcja, 17, 21, 240 docelowa, 42, 45 dodawanie, 33 eksportowanie, 39 inteligentna, 40 nazwa, 45 porządkowanie, 36 przenoszenie między komputerami, 39 szybka, 45 tworzenie, 20, 40 na podstawie folderu, 54 udostępnianie, 281 zestaw, 36 na urządzeniu mobilnym, 245 L Lightroom fotografowanie na uwięzi, 275, 276 interfejs wielkość tekstu, 73 kopia zapasowa katalogu, 59 logo personalizowanie, 62 na urządzeniu mobilnym, Patrz: urządzenie mobilne okno kolor tła, 71 konfi gurowanie, 70 optymalizowanie, 52 przyspieszanie działania programu, 52 rozszerzenia, 277 uruchamianie, 2 ustawienia, Patrz: panel Presets synchronizowanie z urządzeniem mobilnym, 266 S K O R O W I D Z ustawienia fabryczne, 274 predefi niowane, 148, 149 wersja, 57 M metadane, 19, 23, 48, 49, 159, 253, 283 szablon, 4 zapisywanie w pliku, 165 moduł biblioteka, Patrz: moduł Library Develop, 6, 96, 99, 104, 115, 138 Library, 26, 27, 28, 29, 32, 37, 39, 46, 104 Map, 6 mapa, Patrz: moduł Map przetwarzanie, Patrz: moduł Develop ukrywanie, 67 monitor, 70 N narzędzie, Patrz też: panel narzędzie Adjustment Brush, 107, 112, 114, 116, 121, 123, 134, 151 efekt aerografu, 128 efekt mory, 133 maska automatyczna, 124, 125 średnica pędzla, 123 ustawienia, 126 ustawienie predefi niowane, 118 usuwanie poprawek, 120 wygładzanie skóry, 119 Crop Frame, 88 Crop Overlay, 65, 87, 88, 89, 287 Graduated Filter, 116,
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Jak to zrobić w Lightroomie Classic? Najkrótsze drogi do najlepszych rozwiązań. Wydanie II
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: