Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00533 010282 11040523 na godz. na dobę w sumie
Jak założyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy - książka
Jak założyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy - książka
Autor: , Liczba stron: 280
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 83-246-0300-X Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> biznes it >> e-biznes
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Rozpocznij działalność handlową w internecie

Internet zmienił oblicze działalności handlowej. Sklepy internetowe, tańsze w utrzymaniu od tradycyjnych placówek, zaczęły wyrastać jak grzyby po deszczu. Wiele z nich przetrwało i obecnie przynoszą ogromne zyski, ale inne błyskawicznie upadły. Dlaczego? Co sprawiło, że pomysłodawcy niektórych przedsięwzięć e-commerce dorobili się fortun, a inni stanęli na skraju bankructwa? Źle dobrana oferta? Brak promocji? To tylko niektóre powody. Zakładając sklep internetowy, można popełnić sporo błędów i tym samym zaprzepaścić szansę na odniesienie sukcesu.

Dzięki książce 'Jak założyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy' dowiesz się, jak uniknąć tych błędów i jak czerpać zyski z handlu elektronicznego. Znajdziesz tu wskazówki dotyczące doboru oprogramowania, organizacji sklepu i promowania przedsięwzięcia. Poznasz zasady funkcjonowania programów partnerskich, ustalania strategii cenowych i rozwiązywania problemów logistycznych. Nauczysz się korzystać z najtańszych i wyjątkowo skutecznych form reklamy online. Dowiesz się także, jak promować sklep i pozycjonować go w wyszukiwarkach internetowych.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Jak za‡o¿y(cid:230) skuteczny i dochodowy sklep internetowy Autorzy: Wojciech Kyciak, Karol Przeliorz ISBN: 83-246-0300-X Format: B5, stron: 288 Rozpocznij dzia‡alno(cid:156)(cid:230) handlow„ w internecie Internet zmieni‡ oblicze dzia‡alno(cid:156)ci handlowej. Sklepy internetowe, taæsze w utrzymaniu od tradycyjnych plac(cid:243)wek, zaczŒ‡y wyrasta(cid:230) jak grzyby po deszczu. Wiele z nich przetrwa‡o i obecnie przynosz„ ogromne zyski, ale inne b‡yskawicznie upad‡y. Dlaczego? Co sprawi‡o, ¿e pomys‡odawcy niekt(cid:243)rych przedsiŒwziŒ(cid:230) e-commerce dorobili siŒ fortun, a inni stanŒli na skraju bankructwa? Źle dobrana oferta? Brak promocji? To tylko niekt(cid:243)re powody. Zak‡adaj„c sklep internetowy, mo¿na pope‡ni(cid:230) sporo b‡Œd(cid:243)w i tym samym zaprzepa(cid:156)ci(cid:230) szansŒ na odniesienie sukcesu. DziŒki ksi„¿ce (cid:132)Jak za‡o¿y(cid:230) skuteczny i dochodowy sklep internetowy(cid:148) dowiesz siŒ, jak unikn„(cid:230) tych b‡Œd(cid:243)w i jak czerpa(cid:230) zyski z handlu elektronicznego. Znajdziesz tu wskaz(cid:243)wki dotycz„ce doboru oprogramowania, organizacji sklepu i promowania przedsiŒwziŒcia. Poznasz zasady funkcjonowania program(cid:243)w partnerskich, ustalania strategii cenowych i rozwi„zywania problem(cid:243)w logistycznych. Nauczysz siŒ korzysta(cid:230) z najtaæszych i wyj„tkowo skutecznych form reklamy online. Dowiesz siŒ tak¿e, jak promowa(cid:230) sklep i pozycjonowa(cid:230) go w wyszukiwarkach internetowych. (cid:149) Oprogramowanie sklepu (cid:151) rozwi„zania gotowe i tworzone na zlecenie klienta (cid:149) Projekt graficzny sklepu internetowego (cid:149) Zasady nawigacji w sklepie internetowym (cid:149) Proces zamawiania produkt(cid:243)w (cid:149) Regulamin sklepu (cid:149) Marketing w sklepie internetowym (cid:149) Programy partnerskie (cid:149) Reklamowanie sklepu (cid:149) P‡atno(cid:156)ci i obs‡uga klienta (cid:149) Wysy‡ka towaru Spis treści Wstęp ............................................................................................ 11 Część I Marketing (cid:151) promocja sklepu i komunikacja z klientem 13 Rozdział 1. Strategie cenowe w sklepie internetowym ....................................... 15 Czym są strategie cenowe? ............................................................................................. 15 Na co zwracać uwagę przy doborze strategii cenowej? .................................................. 16 Rodzaje strategii cenowych ............................................................................................ 16 Strategia penetracji rynku ........................................................................................ 16 Strategia prestiżowa ................................................................................................. 16 Strategia dominacji .................................................................................................. 17 Kt(cid:243)rą strategię wybrać? .................................................................................................. 17 Literatura ........................................................................................................................ 17 Rozdział 2. Budujemy zaufanie klienta do sklepu ............................................... 19 Od wejścia do sklepu do momentu decyzji o zam(cid:243)wieniu ............................................. 20 Zamawianie produkt(cid:243)w .................................................................................................. 22 Po zam(cid:243)wieniu towaru ................................................................................................... 23 Rozdział 3. Wyszukiwarki (cid:151) jak optymalizować i pozycjonować sklep? .............. 25 Wyszukiwarki dziś ......................................................................................................... 25 Wyszukiwarki (cid:151) jaka będzie przyszłość? ..................................................................... 26 Jak się w tym wszystkim nie pogubić (cid:151) definicje ......................................................... 26 Historyjka ....................................................................................................................... 27 Działaj kompleksowo (cid:151) postaw na SEO ........................................................................ 27 SEO to triki i sztuczki? ................................................................................................... 28 Zlecić czy promować samemu? ...................................................................................... 28 Formy wsp(cid:243)łpracy sklepu z firmą pozycjonującą .................................................... 29 Jak promować w wyszukiwarkach? ............................................................................... 29 W jakie wyszukiwarki inwestować? ............................................................................... 31 A może płacić wyszukiwarkom? .................................................................................... 31 Literatura ........................................................................................................................ 31 Rozdział 4. Program partnerski ......................................................................... 33 Czym jest program partnerski? ....................................................................................... 33 Dlaczego warto prowadzić program partnerski? ............................................................ 33 Czy na pewno dla wszystkich? ....................................................................................... 34 Cechy dobrego programu partnerskiego ........................................................................... 34 Rodzaje prowizji w programach partnerskich ................................................................ 36 Jak rozwijać program partnerski? Na kogo stawiać? ...................................................... 36 4 Jak założyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy Program partnerski a program lojalnościowy ................................................................. 37 Czego potrzebujemy? ..................................................................................................... 37 Prawo a programy partnerskie ........................................................................................ 37 Jak skonstruować regulamin programu partnerskiego? ............................................ 38 Dobre programy partnerskie (zestawienie) ..................................................................... 38 Rozdział 5. Pasaże handlowe, katalogi sklep(cid:243)w i wyszukiwarki produkt(cid:243)w ......... 39 O pasażach handlowych ................................................................................................. 39 Jaka jest przyszłość pasaży internetowych? ............................................................. 40 Skuteczne? ............................................................................................................... 40 Zestawienie pasaży .................................................................................................. 41 O katalogach sklep(cid:243)w .................................................................................................... 42 Katalog sklep(cid:243)w a pasaż handlowy .......................................................................... 42 Jak działają katalogi sklep(cid:243)w? ................................................................................. 42 Korzyści z uczestnictwa ........................................................................................... 42 Dlaczego powstają katalogi sklep(cid:243)w? ...................................................................... 43 Katalogi zaawansowane: .......................................................................................... 43 O wyszukiwarkach produkt(cid:243)w ....................................................................................... 44 Kto zyskuje? ............................................................................................................. 44 Jak to działa od strony klienta? ................................................................................ 44 Jak to działa od strony sklepu? ................................................................................. 44 Czy każdy może wsp(cid:243)łpracować z por(cid:243)wnywarkami? ............................................ 45 Ile na tym zarobimy? ................................................................................................ 45 Zestawienie por(cid:243)wnywarek ...................................................................................... 46 Polityka cenowa a pasaże, katalogi i por(cid:243)wnywarki ................................................ 46 Rozdział 6. Aukcje internetowe ......................................................................... 47 Tylko dla małych sklep(cid:243)w? ............................................................................................ 47 Jak zwiększyć obroty w sklepie internetowym poprzez serwisy aukcyjne? ................... 47 Ekspansja w serwisie aukcyjnym ................................................................................... 48 Selekcja produkt(cid:243)w .................................................................................................. 48 Założenie konta ........................................................................................................ 48 Wygląd aukcji .......................................................................................................... 49 System komentarzy .................................................................................................. 49 O czym wiedzą serwisy aukcyjne? ........................................................................... 49 Kto i jak promuje się na aukcjach? ................................................................................. 50 Z jakich serwis(cid:243)w aukcyjnych korzystać? ...................................................................... 51 Rozdział 7. Public relations (cid:151) wsp(cid:243)łpraca z prasą ............................................ 53 Czym jest public relations? ............................................................................................ 53 Przygotowujemy zaplecze .............................................................................................. 54 Na naszej stronie ...................................................................................................... 54 Wydelegowanie odpowiedzialnej osoby .................................................................. 54 Kompletujemy bazę dziennikarzy ............................................................................ 54 Jak pisać informacje prasowe? ....................................................................................... 55 Schemat wiadomości prasowej ................................................................................ 55 O czym pisać? .......................................................................................................... 55 Jak to robić? ............................................................................................................. 56 Korzyści ......................................................................................................................... 56 Case studies .................................................................................................................... 57 Literatura ........................................................................................................................ 57 Spis treści Rozdział 8. 5 Inne metody promocji ..................................................................... 59 Reklama graficzna .......................................................................................................... 59 Mailing ........................................................................................................................... 60 RSS ................................................................................................................................. 61 Katalogi stron internetowych ......................................................................................... 61 Własne publikacje, poradniki, informacje ...................................................................... 62 Serwisy internetowe ....................................................................................................... 63 A może blogi? ................................................................................................................ 63 Rozdział 9. Kompleksowa analiza danych statystycznych ................................... 65 Po co mi statystyki? ........................................................................................................ 65 Z jakich statystyk korzystać? .......................................................................................... 65 Jak analizować? .............................................................................................................. 66 Rozdział 10. Tracking i personalizacja w sklepie internetowym ............................ 69 O trackingu ..................................................................................................................... 69 Jak śledzić? .............................................................................................................. 69 Gdzie śledzić? .......................................................................................................... 70 O personalizacji .............................................................................................................. 70 Dawno temu na Amazon.com .................................................................................. 70 Jak to działa? ............................................................................................................ 71 Przykładowe rozwiązania ......................................................................................... 71 Personalizacja a etyka .............................................................................................. 72 Rozdział 11. Obliczamy zyski .............................................................................. 73 Zanim zaczniemy liczyć ................................................................................................. 73 Założenia ........................................................................................................................ 74 Obliczamy koszty ........................................................................................................... 74 Koszty początkowe: ................................................................................................. 74 Koszty stałe: ............................................................................................................. 75 Koszt jednostkowy: .................................................................................................. 75 Szacujemy ruch w sklepie .............................................................................................. 75 Wyszukiwarki .......................................................................................................... 75 Program partnerski ................................................................................................... 76 Aukcje internetowe .................................................................................................. 76 Pasaże handlowe, por(cid:243)wnywarki cen ....................................................................... 76 Liczba zam(cid:243)wień ............................................................................................................ 77 Przychody: ...................................................................................................................... 77 Rozdział 12. Płatność w sklepie internetowym .................................................... 79 Rodzaje płatności w sklepach internetowych ................................................................. 79 Pobranie ................................................................................................................... 79 Zwykły przelew ........................................................................................................ 80 Przelew błyskawiczny .............................................................................................. 80 Płatność kartą ........................................................................................................... 80 Systemy płatności ........................................................................................................... 81 Z czego skorzystać (cid:151) wybieramy formy płatności w naszym sklepie ............................. 81 Rozdział 13. Obsługa klienta .............................................................................. 83 E-mail ............................................................................................................................. 83 Telefon ........................................................................................................................... 84 LiveChat ......................................................................................................................... 85 Tradycyjne komunikatory internetowe ........................................................................... 85 Skype .............................................................................................................................. 86 6 Jak założyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy Rozdział 14. Program lojalnościowy .................................................................... 87 Czym są programy lojalnościowe? ................................................................................. 87 Rodzaje nagr(cid:243)d ............................................................................................................... 87 Członkostwo w klubach ................................................................................................. 88 Punkty ............................................................................................................................ 88 Wsp(cid:243)łpraca mieszana ..................................................................................................... 89 Budowanie relacji ........................................................................................................... 89 Jak wydzielać korzyści? ................................................................................................. 89 Tworzymy program lojalnościowy ................................................................................. 90 Rozdział 15. Działania promocyjne ...................................................................... 91 Upominki, gratisy (cid:150) jak oferować? ................................................................................. 91 Rabaty, promocje, wyprzedaże ....................................................................................... 92 Rozdział 16. Obsługa i ankietowanie po sprzedaży ............................................... 95 Obsługa po sprzedaży ..................................................................................................... 95 O czym informować? ............................................................................................... 96 Ankietowanie po sprzedaży ............................................................................................ 96 Jak ankietować? ....................................................................................................... 97 Co zyskamy, ankietując? .......................................................................................... 97 Rozdział 17. Przygotowujemy kampanię reklamową ............................................. 99 Rozdział 18. Grafika w sklepach internetowych ................................................. 101 Jakie elementy graficzne są niezbędne? ................................................................. 101 Kolory w sklepie internetowym ............................................................................. 102 Kilka wytycznych, zanim zaczniemy projektować ................................................ 103 Reklamy w sklepie internetowym .......................................................................... 103 Część II Użyteczność ................................................................105 Rozdział 19. Rozmieszczenie najważniejszych element(cid:243)w w sklepie internetowym ................................................................ 107 Logotyp ........................................................................................................................ 108 Co to za sklep? (tagline) ............................................................................................... 108 Menu ............................................................................................................................ 108 Wyszukiwarka .............................................................................................................. 109 Ikona lub łącze (cid:132)koszyk(cid:148) .............................................................................................. 109 Ikona lub łącze (cid:132)moje konto(cid:148) ....................................................................................... 109 Ikona lub łącze (cid:132)pomoc(cid:148) .............................................................................................. 110 Prezentacja towaru ....................................................................................................... 110 Newsletter .................................................................................................................... 110 Ważne informacje ........................................................................................................ 111 A zatem (cid:151) utoniemy w szarzyźnie? ............................................................................ 111 Rozdział 20. Strona gł(cid:243)wna sklepu ................................................................... 113 Rozdział 21. Nawigacja w sklepie internetowym ................................................ 119 Łącze do strony gł(cid:243)wnej ............................................................................................... 120 Gł(cid:243)wne menu nawigacyjne (odnośniki do gł(cid:243)wnych kategorii) ................................... 120 Sklepy z niewielką ilością kategorii gł(cid:243)wnych ...................................................... 121 Sklepy z wieloma kategoriami gł(cid:243)wnymi .............................................................. 122 Menu z podkategoriami ................................................................................................ 123 Sp(cid:243)jny system nawigacyjny ................................................................................... 123 Elastyczny system nawigacji .................................................................................. 124 Spis treści 7 Kiedy kategoria to zarazem podkategoria .................................................................... 126 A może ruchome menu? ......................................................................................... 127 (cid:132)Breadcrumb(cid:148) .............................................................................................................. 128 O innych odnośnikach .................................................................................................. 128 Rozdział 22. Strona kategorii ............................................................................ 129 Przykłady standardowe ................................................................................................. 130 Strona kategorii zamiast strony produktu? ................................................................... 131 A może tak jak na aukcjach? ........................................................................................ 133 Sortowanie .................................................................................................................... 133 Podsumowanie ............................................................................................................. 135 Rozdział 23. Strona produktu ............................................................................ 137 Opis towaru .................................................................................................................. 138 Opinie klient(cid:243)w ............................................................................................................ 139 Moderować opinie czy pozostawać je samym sobie? ............................................ 141 Przejście do koszyka i cena produktu ........................................................................... 141 Zdjęcie produktu .......................................................................................................... 143 Kiedy to będzie za mało ............................................................................................... 145 Rozdział 24. Formy, metody i środki wspomagania sprzedaży ............................. 149 Nazewnictwo ................................................................................................................ 149 Klasyczne przykłady wspomagania ....................................................................... 149 Inne sposoby .......................................................................................................... 150 Gdzie wspomagać? ....................................................................................................... 150 Strona produktu ...................................................................................................... 151 Koszyk ................................................................................................................... 152 Od (cid:132)do koszyka(cid:148) do koszyka ................................................................................. 153 Listy bestseller(cid:243)w ......................................................................................................... 155 Odwieczne pytanie (cid:151) gdzie zamieścić? ................................................................ 155 Sztuczne toplisty .................................................................................................... 156 Promocje ...................................................................................................................... 156 Inne sposoby ................................................................................................................. 157 Rozdział 25. Koszyk ......................................................................................... 159 Jak oznakować koszyk? ................................................................................................ 159 Co powinien zawierać użyteczny koszyk? ................................................................... 160 Koszyk w praktyce ....................................................................................................... 161 (cid:132)Zaczątek(cid:148) koszyka (cid:151) jak to ugryźć? .......................................................................... 165 Jak rozwiązać problem opuszczonych koszyk(cid:243)w? ....................................................... 167 Rozdział 26. Logowanie, moje konto, założenie konta ........................................ 169 Szkoła nr 1 (cid:151) zakładanie konta poprzez długi formularz ............................................ 169 Szkoła nr 2 (cid:151) zakładanie konta poprzez kr(cid:243)tki formularz ........................................... 170 Rozdział 27. Proces zam(cid:243)wienia ....................................................................... 173 Etapy realizacji zam(cid:243)wienia ......................................................................................... 173 Cały proces zam(cid:243)wienia na jednej stronie ............................................................. 173 Proces zam(cid:243)wienia rozbity na części bez informowania o tym użytkownika ........ 174 Proces zam(cid:243)wienia rozbity na części wraz z informacją dla użytkownik(cid:243)w ......... 174 Etapowość zam(cid:243)wienia w praktyce ....................................................................... 174 Założenie konta i podanie danych wysyłkowych ......................................................... 176 Wymuszać zakładanie konta czy też dać wolną rękę kupującym? ......................... 177 Potwierdzenie zam(cid:243)wienia przez kupującego .............................................................. 179 Warto? .................................................................................................................... 179 Jak to rozwiązać? ................................................................................................... 180 8 Jak założyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy Płatność ........................................................................................................................ 180 Płatność razem z formularzem zam(cid:243)wieniowym? ................................................. 180 A może osobna strona płatności? ........................................................................... 181 Potwierdzenie przyjęcia zam(cid:243)wienia przez sklep ......................................................... 182 Jak nie projektować procesu zam(cid:243)wienia ..................................................................... 183 Rozdział 28. Wyszukiwarka .............................................................................. 185 Rozdział 29. Pomoc ......................................................................................... 189 Gdzie umieścić pomoc? ................................................................................................ 189 Czy pomoc jest konieczna? .......................................................................................... 190 Co w pomocy? .............................................................................................................. 190 Strona wizualna ............................................................................................................ 192 Korzyści z dobrego działu (cid:132)pomoc(cid:148) ............................................................................. 194 Rozdział 30. Bezpieczeństwo ............................................................................ 195 Płatność ........................................................................................................................ 195 Ochrona danych osobowych ......................................................................................... 197 Rozdział 31. Centrum informacyjne ................................................................... 199 Dane kontaktowe (cid:151) dział (cid:132)kontakt(cid:148) ............................................................................ 199 Informacje o sklepie i firmie (cid:151) dział (cid:132)o nas(cid:148) .............................................................. 202 Informacje prasowe dla prasy i prasa o nas .................................................................. 204 Praca (cid:151) informacje o oferowanej pracy ...................................................................... 205 Mapa strony .................................................................................................................. 206 Regulamin sklepu internetowego ................................................................................. 208 Rozdział 32. Wersje obcojęzyczne sklepu .......................................................... 211 Rozdział 33. Obliczamy skuteczność działań ...................................................... 215 Obliczamy skuteczność naszej oferty ........................................................................... 215 Co jeszcze warto badać? ............................................................................................... 216 Jak zdobyć te informacje? ............................................................................................ 216 Co dalej? ...................................................................................................................... 217 Część III Wybieramy sklep .........................................................219 Rozdział 34. Cechy dobrego oprogramowania sklepowego ................................. 221 Cechy uniwersalne ....................................................................................................... 221 Po stronie klienta .......................................................................................................... 223 Część administracyjna .................................................................................................. 224 Rozdział 35. Darmowe rozwiązania .................................................................... 227 Rozdział 36. Rozwiązania (cid:132)pudełkowe(cid:148) ............................................................. 229 Amm.net.pl ................................................................................................................... 229 Aptus.com.pl ................................................................................................................ 229 Easyshop.info.pl ........................................................................................................... 230 Epro.com.pl .................................................................................................................. 230 E-solution.pl ................................................................................................................. 230 Fineshop.pl ................................................................................................................... 230 Iai-shop.com ................................................................................................................. 230 I-dotcom.pl ................................................................................................................... 231 Intelimedia.pl ............................................................................................................... 231 Istore.pl ........................................................................................................................ 231 Marketon.pl .................................................................................................................. 231 Spis treści 9 Neta.pl .......................................................................................................................... 232 Netidea.pl ..................................................................................................................... 232 Oscpremium.com ......................................................................................................... 232 Shoper.pl ...................................................................................................................... 232 Sote.pl .......................................................................................................................... 232 Triger.com.pl ................................................................................................................ 233 Twojsklepinternetowy.pl .............................................................................................. 233 Zigzag.net.pl ................................................................................................................. 233 Rozdział 37. Sklep na zam(cid:243)wienie .................................................................... 235 Gdzie znajdziesz więcej informacji o doborze oprogramowania? ................................ 235 Część IV Logistyka w sklepie internetowym ...............................237 Rozdział 38. Pakujemy i wysyłamy towar .......................................................... 239 Pakujemy towar ............................................................................................................ 239 Jak ułatwić i usprawnić sobie pracę? ..................................................................... 240 Wysyłka towaru ............................................................................................................ 241 Poczta Polska ......................................................................................................... 241 Firmy kurierskie ..................................................................................................... 242 Samodzielne dostarczenie towaru .......................................................................... 242 A może wysyłka przez hurtownię? ........................................................................ 243 Na co się zdecydować? .......................................................................................... 243 Jak sprawnie wsp(cid:243)łpracować z pocztą? ................................................................. 244 Rozdział 39. Problemy logistyczne .................................................................... 245 Najczęstsze problemy logistyczne na linii hurtownia-sklep ......................................... 245 Zbyt długie oczekiwanie na towar zam(cid:243)wiony w hurtowni (cid:151) magazyn w sklepie internetowym ....................................................................................... 245 Pomyłki hurtowni przy wysyłce towaru ................................................................. 246 Kiedy hurtowni będzie kilka .................................................................................. 247 Kwestia informatyzacji w hurtowniach .................................................................. 247 Najważniejsze problemy logistyczne na linii sklep-klient ............................................ 248 Towar nie dotrze do klienta lub dotrze, ale zniszczony .......................................... 248 Przesyłka pobraniowa nie zostanie rozpoznana przez klienta i nie przyjmie jej .... 248 Problem zwrot(cid:243)w i reklamacji ............................................................................... 248 Na koniec ..................................................................................... 251 Dodatek A Prawo w kontekście sklepu internetowego .................................... 253 Skorowidz ..................................................................................... 271 Rozdział 11. Obliczamy zyski W tym rozdziale przyjrzymy się szacunkowym obliczeniom. Poszukamy r(cid:243)wnież zy- sk(cid:243)w w sklepie internetowym, na kt(cid:243)rych z pewnością zależy nam najbardziej. Zanim zaczniemy liczyć Zanim przystąpimy do obliczeń, zapoznajmy się z najważniejszymi definicjami, kt(cid:243)rymi będę operować w tym rozdziale: ! CTR (ang. Click Through Rate) (cid:151) w przypadku sklepu internetowego to zazwyczaj stosunek zam(cid:243)wień do wszystkich wejść użytkownik(cid:243)w do sklepu. ! Zwroty i reklamacje (cid:151) działania ze strony klienta skierowane na zwrot towaru. W przypadku zwrotu może odbyć się to bez podania przyczyn, w przypadku reklamacji musi być uzasadniona przyczyna. ! Koszt początkowy (cid:151) koszt, jaki przyjdzie nam ponieść, zanim uruchomimy sklep internetowy. ! Koszty stałe (cid:151) comiesięczne koszty działalności. ! Koszt jednostkowy (cid:151) kwota, jaką zapłacimy za zrealizowanie pojedynczego zam(cid:243)wienia, w naszym przypadku będzie to procent od średniego zam(cid:243)wienia. Zwracam r(cid:243)wnież uwagę na to, że te obliczenia mają charakter szacunkowy. Nie zaw- sze te dane będą mieć odzwierciedlenie w rzeczywistości. Zalecam zawsze samemu dokonywać takich obliczeń w zależności od indywidualnych sytuacji. 74 Część I ♦ Marketing (cid:151) promocja sklepu i komunikacja z klientem Założenia Aby szacunki były wiarygodne, musimy przyjąć pewne założenia, kt(cid:243)re będziemy brać pod uwagę przy obliczeniach: ! Zakładamy, że prowadzimy księgarnię (najpopularniejsza branża w Internecie) z wyspecjalizowanym towarem (cid:151) książki prawnicze i ekonomiczne. Nasz asortyment jest szerszy niż w przypadku konkurencji, konkurencja nie jest liczna (cid:151) istnieją trzy sklepy z takim asortymentem, nasz ma 3000 produkt(cid:243)w w ofercie. Produkty są tanie, średnia marża to około 20 . ! Siedzibą firmy jest mieszkanie (cid:151) dzięki temu zmniejszymy koszty stałe o czynsz. ! Jest to firma jednoosobowa. ! Istnieje na rynku już prawie rok, przez ten czas nie mieliśmy dużych zysk(cid:243)w, wiele inwestowaliśmy w towar. ! Średnia kwota zakupu w sklepie internetowym to 50 zł. ! CTR w sklepie to 3 . ! Koszty wysyłki za zam(cid:243)wione towary pokrywa klient. ! Promocję sklepu internetowego opieramy na wyszukiwarkach, programie partnerskim, sprzedaży na aukcjach internetowych, a także w pasażach handlowych, por(cid:243)wnywarkach cen i r(cid:243)żnego rodzaju katalogach. ! Prowadzimy działania z zakresu public relations, ale nie wykorzystamy ich w tych obliczeniach z powodu ich niewymierności. ! Jesteśmy raczej pesymistami i oczywiście nie poszerzamy szarej strefy. Obliczamy koszty Koszty początkowe: ! komputer z systemem operacyjnym (cid:151) około 2000 (cid:150) 3000 zł; ! oprogramowanie sklepowe dobrej klasy (cid:151) około 1000 zł; ! pozostałe oprogramowanie (cid:151) około 500 zł; ! sprzęt biurowy (cid:151) około 300 zł; ! stworzenie profesjonalnej, budzącej zaufanie strony sklepu internetowego (cid:151) około 3000 zł; ! drukarka fiskalna, w kt(cid:243)rą zainwestowaliśmy już na początku (cid:151) 2000 (cid:150) 3000 zł. Razem: około 9000 zł. Rozdział 11. ♦ Obliczamy zyski 75 Koszty stałe: ! serwer i domena (cid:151) około 50 zł miesięcznie; ! księgowość (cid:151) około 400 zł miesięcznie; ! promocja w wyszukiwarkach przez profesjonalną firmę (cid:151) co najmniej 500 zł miesięcznie; ! ZUS (cid:151) około 600 zł miesięcznie lub około 300 zł miesięcznie w przypadku zniżki dla początkujących przedsiębiorc(cid:243)w; ! materiały biurowe (cid:151) około 100 zł miesięcznie; ! opłaty za telefon i Internet (cid:151) około 200 zł miesięcznie. Razem: około 2000 zł miesięcznie. Koszt jednostkowy: ! koszty wysyłki pokrywają klienci; ! koszt opakowania to około 1 zł (wraz z wszystkimi dodatkami); ! koszt realizacji płatności to około 1 ceny zam(cid:243)wionego towaru (przy założeniu, że klienci będą zazwyczaj korzystać z usługi pobrania lub zwykłego przelewu). Zatem przy założeniu, że średnie zam(cid:243)wienie opiewać będzie na kwotę 50 zł netto, koszt jednostkowy będzie wynosił około 5 kwoty średniego zam(cid:243)wienia. Szacujemy ruch w sklepie Teraz postarajmy się szacunkowo określić, na jaki ruch możemy liczyć w sklepie. Zwracam uwagę na to, że są to tylko obliczenia szacunkowe i mogą się nie sprawdzić w konkretnych warunkach. Wyszukiwarki Zakładamy, że CTR w przypadku wyszukiwarek (stosunek wyświetleń danego hasła do kliknięć na łącze do sklepu) wynosi około 2 (cid:150) 5 . Sklep przez ostatni rok był spraw- nie promowany w wyszukiwarkach, jego pozycja jest stabilna i dla wielu haseł znajduje się na najwyższych pozycjach. Firma, kt(cid:243)ra promuje nas w wyszukiwarkach, zadbała o cały proces SEO, dzięki czemu sklep znajduje się na najwyższych pozycjach r(cid:243)wnież dla mniej popularnych haseł (cid:151) pojawia się m.in. na najwyższych pozycjach dla wielu tytuł(cid:243)w książek. 76 Część I ♦ Marketing (cid:151) promocja sklepu i komunikacja z klientem Zatem przyjmijmy 5000 odsłon dziennie w wyszukiwarkach, co przeniesie się nam 150 wejść dziennie (5000 × 3 CTR). Rzeczywistą liczbę będziemy mogli poznać, do- piero prowadząc taki sklep. Ilość odsłon dla poszczeg(cid:243)lnych haseł można szacować w oparciu o stronę boksy.onet.pl/ ranking.html (w przypadku wyszukiwarki Onet.pl) lub też chociażby poprzez program komputerowy Adwordiser (w przypadku Google). Program partnerski Po roku działania programu partnerskiego wsp(cid:243)łpracują z nami trzy duże serwisy in- ternetowe z branży. Opr(cid:243)cz tego do programu partnerskiego zapisani są indywidualni użytkownicy, jednak ich działania są na tyle nieskuteczne, że pominiemy ich przy szacunkach. Wspomniane trzy serwisy internetowe generują codziennie 3000 unikalnych użytkow- nik(cid:243)w i 21 000 odsłon dziennie. Programy partnerskie promują nas za sprawą baner(cid:243)w (CTR około 0,5 ), łączy tekstowych, artykuł(cid:243)w sponsorowanych, mailing(cid:243)w. Przyjmij- my, że te trzy serwisy codziennie wyświetlają 10 000 odsłon naszego banera, dzięki czemu zyskujemy 1500 odwiedzin miesięcznie (50 odwiedzin dziennie). Opr(cid:243)cz tego inne działania naszych partner(cid:243)w sprowadzają kolejne 50 odwiedzin dziennie. Tak więc za sprawą programu partnerskiego codziennie sprowadzamy 100 użytkownik(cid:243)w do na- szego sklepu. Aukcje internetowe Spośr(cid:243)d 3000 produkt(cid:243)w w ofercie wybieramy 100 najbardziej atrakcyjnych dla użyt- kownik(cid:243)w aukcji internetowych. Aukcje wystawiamy dwa razy w miesiącu na 14 dni. Przyjmijmy średni zakup to 30 zł (użytkownicy aukcji internetowych kupują raczej za niższe kwoty aniżeli użytkownicy sklep(cid:243)w internetowych). Z aukcji internetowych bę- dziemy mieć około 30 odwiedzin dziennie (odsyłam w tym miejscu do rozdziału o aukcjach internetowych). Ponadto sprzedamy towary za 3000 zł w ciągu miesiąca na aukcjach internetowych. Prowizję na aukcje internetowe ustalamy na 5 (prowizja i koszt wystawienia aukcji). Pasaże handlowe, por(cid:243)wnywarki cen Przyjmijmy, że znajdujemy się w kilku znaczących pasażach handlowych i por(cid:243)wny- warkach cen. Jako że nasze ceny są niskie, por(cid:243)wnywarki cen często odsyłają na naszą stronę użytkownik(cid:243)w, kt(cid:243)rzy kupują w sklepie. Podobnie jest z pasażami handlowy- mi. Możemy przyjąć, że będąc w kilku takich miejscach, otrzymamy około 100 odwie- dzin dziennie. CTR dla takich miejsc powinien wynosić nieco więcej niż nasza średnia. Przyjmijmy, że będzie to 4,5 . Rozdział 11. ♦ Obliczamy zyski 77 Opr(cid:243)cz tego z innych miejsc możemy liczyć na 30 odwiedzin dziennie (cid:151) będą to wej- ścia bezpośrednie, z innych polecających nas stron etc. Zatem razem według tych szacunk(cid:243)w możemy liczyć na 410 odwiedzin dziennie. Liczba zam(cid:243)wień Z wyszukiwarek możemy liczyć na 150 odwiedzin dziennie. Zatem 150 × 3 (CTR dla internaut(cid:243)w, kt(cid:243)rzy dotarli do sklepu za pośrednictwem wyszukiwarek) daje 4,5 zam(cid:243)wienia dziennie. Za sprawą aukcji internetowych zrealizujemy 100 zam(cid:243)wień miesięcznie (średnie za- m(cid:243)wienie 30 zł), a także codziennie za pośrednictwem odwiedzających nas z aukcji internaut(cid:243)w 30 × 3 , czyli w zaokrągleniu jedno zam(cid:243)wienie dziennie. Dzięki programowi partnerskiemu otrzymamy 100 odwiedzin dziennie. W tym przy- padku CTR będzie jednak niższy (internauci trafiający do sklepu za pośrednictwem part- ner(cid:243)w nie zawsze będą zainteresowani ofertą). Przyjmijmy zatem CTR na poziomie 2 . Zatem 100 × 2 to 2 nowe zam(cid:243)wienia dziennie. Za pośrednictwem pasaży handlowych i por(cid:243)wnywarek cen zdobędziemy 100 odwiedzin dziennie, co przy CTR na poziomie 4,5 da nam 4,5 zam(cid:243)wienia dziennie. Z innych źr(cid:243)deł możemy liczyć na 30 odwiedzin dziennie × 3 CTR (cid:151) otrzymujemy prawie jedno zam(cid:243)wienie dziennie. Tak więc według tych obliczeń razem możemy liczyć na nieco więcej niż 16 zam(cid:243)- wień dziennie. Czyli miesięcznie: 16 × 30 dni = 480 zam(cid:243)wień Powinniśmy wziąć pod uwagę r(cid:243)wnież zwroty i reklamacje, kt(cid:243)re możemy przyjąć na poziomie 1 . Jednak dla większej prostoty obliczeń pominę ten wątek. Przychody: ! wyszukiwarki (cid:151) 4,5 zam(cid:243)wienia × 30 dni × 50 zł średniego zam(cid:243)wienia = 6750 zł przychodu miesięcznie; ! aukcje internetowe (cid:151) 100 zam(cid:243)wień miesięcznie × 30 zł = 3000 zł przychodu miesięcznie; ! wejścia z aukcji internetowych (cid:151) 1 zam(cid:243)wienie × 30 dni × 50 zł = 1500 zł przychodu miesięcznie; 78 Część I ♦ Marketing (cid:151) promocja sklepu i komunikacja z klientem ! pasaże handlowe i por(cid:243)wnywarki cen (cid:151) 4,5 zam(cid:243)wienia × 30 dni × 50 zł = 6750 zł przychodu miesięcznie; ! program partnerski (cid:151) 2 zam(cid:243)wienia × 30 dni × 50 zł = 3000 zł przychodu miesięcznie; ! inne (cid:151) 1 zam(cid:243)wienie × 30 dni × 50 zł = 1500 zł przychodu miesięcznie. Zatem całkowity przych(cid:243)d w ciągu miesiąca to 22 500 zł. Jeżeli teraz przeliczymy to przez marżę i koszty jednostkowe, otrzymamy: ! wyszukiwarki (cid:151) 6750 zł × 20 marży (cid:150) 5 kosztu jednostkowego = 1012,50 zł; ! aukcje internetowe (cid:151) 3000 zł × 20 marży (cid:150) 5 prowizji w serwisie aukcyjnym (cid:150) około 3 kosztu realizacji zam(cid:243)wienia dla aukcji internetowej = 360 zł; ! wejścia z aukcji (cid:151) 1500 zł × 20 marży (cid:150) 5 kosztu jednostkowej = 225 zł; ! pasaże handlowe i por(cid:243)wnywarki cen (cid:151) 6750 zł × 20 marży (cid:150) 5 kosztu jednostkowego (cid:150) 4 prowizji (średnia dla pasażu i por(cid:243)wnywarki) = 742,50 zł; ! program partnerski (cid:151) 3000 zł × 20 marży (cid:150) 5 kosztu jednostkowego (cid:150) 5 prowizji dla partner(cid:243)w = 300 zł; ! inne (cid:151) 1500 zł × 20 marży (cid:150) 5 kosztu jednostkowego = 225 zł. Razem 2865 zł, czyli jest to kwota nieznacznie przewyższająca nasze koszty stałe. Jak wi- dać z powyższych obliczeń, niezmiernie ważna jest wysokość marży, jak i same koszty. Jeszcze raz zapraszam do samodzielnych obliczeń. W niekt(cid:243)rych przypadkach te przy- kładowe mogą wydać się śmieszne, a w innych mające swoje odzwierciedlenie. Celowo nie uwzględniłem w tym przypadku ponownych wejść użytkownik(cid:243)w na stronę, a także stałych klient(cid:243)w. Zadowoleni klienci powinni r(cid:243)wnież polecać nasz sklep innym. Jak twierdzi wielu właścicieli sklep(cid:243)w internetowych, zarabia się dopiero na stałej klienteli.
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Jak założyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: