Darmowy fragment publikacji:
JAK ZAROBIĆ
DUŻE PIENIĄDZE
W SWOJEJ FIRMIE
W serii (cid:132)Recepta na biznes(cid:148)
Jeffrey J. Fox napisał następujące książki:
1. Jak zostać mistrzem marketingu,
czyli o zasadach, dzięki kt(cid:243)rym dzwoni kasa
2. Jak zarobić duże pieniądze w swojej firmie,
czyli o świętych zasadach ludzi biznesu
3. Jak być wielkim szefem,
czyli jak znaleźć najlepszych pracownik(cid:243)w
4. Jak zostać szamanem sprzedaży,
czyli jak sprowadzić do firmy deszcz pieniędzy
5. Nie wysyłaj CV,
czyli jak się dostać do dobrej firmy
6. Jak zostać CEO,
czyli o zasadach dochodzenia na szczyty
7. Sekrety wielkich handlowc(cid:243)w,
czyli jak dokonywać tego, czego inni nie mogą
Więcej informacji o autorze na stronie:
www.foxandcompany.com
Jeffrey J. Fox
JAK ZAROBIĆ
DUŻE PIENIĄDZE
W SWOJEJ FIRMIE
czyli o świętych
zasadach
ludzi biznesu
Oficyna Wydawnicza „Vocatio”
Warszawa
How To Make Big Money In Your Own Small Business
Tytuł oryginału:
Przekład:
Teresa Kowalska
Redakcja:
Elżbieta Mamczarz
Redakcja techniczna:
Małgorzata Biegańska-Bartosiak
Projekt okładki:
Joanna Złonkiewicz
Korekta:
Renata Borkowska
Copyright 2004 by Jeffrey J. Fox
All rights reserved.
First published by Hyperion.
The Polish translation rights published in agreement with
Doris S. Michaels Literary Agency, Inc., New York, USA
Copyright for the Polish edition 2006 by Oficyna Wydawnicza (cid:132)Vocatio(cid:148).
All rights to the Polish edition reserved
Wszelkie prawa do wydania polskiego zastrzeżone.
Książka ani żadna jej część nie może być przedrukowywana ani w jakikolwiek inny
spos(cid:243)b reprodukowana czy powielana mechanicznie, fotooptycznie, zapisywana
elektronicznie lub magnetycznie, ani odczytywana w środkach publicznego przekazu
bez pisemnej zgody wydawcy. W sprawie zezwoleń należy zwracać się do:
Oficyna Wydawnicza (cid:132)Vocatio(cid:148)
02-798 Warszawa, ul. Polnej R(cid:243)ży 1
e-mail: vocatio@vocatio.com.pl
Redakcja: fax (22) 648 63 82, tel. (22) 648 54 50
Dział handlowy: fax (22) 648 03 79, tel. (22) 648 03 78
e-mail: handlowy@vocatio.com.pl
Księgarnia Wysyłkowa (cid:132)Vocatio(cid:148)
02-798 Warszawa 78, skr. poczt. 54
tel. (603) 861 952
e-mail: ksiegarnia@vocatio.com.pl
www.vocatio.com.pl
ISBN 83-7146-239-5
Książkę tę dedykuję
Właścicielom, pracownikom i sprzedawcom w firmach Foxy
Fast Lube LLC., Loondance LLC., Willimantic Car Wash
Inc., Foxy Franks LLC, Fox Co. Inc. oraz w innych fir-
mach, kupowanych i sprzedawanych.
Szczeg(cid:243)lne podziękowania składam Michaelowi Davit-
towi Foxowi, urodzonemu w 1885 roku w hrabstwie Clare
w Irlandii. Jako jedno z trzynaściorga dzieci został wychowa-
ny w dwupokojowym domku w Miltown Malbay, mieście
w(cid:243)wczas niełatwym do życia. P(cid:243)źniej, jako Kurator Oświaty
w Hartford w Connecticut, Michael Fox dał się poznać jako
wytrwały propagator edukacji i promotor niezależnego my-
ślenia i przedsiębiorczości. To właśnie on zainspirował mnie
do napisania rozdziału sz(cid:243)stego. Michael zmarł w 1946 roku.
Przyjaciołom i klientom, kt(cid:243)rych niezależne opinie i su-
gestie redakcyjne przyjąłem z wdzięcznością.
Mary Ellen O(cid:146)Neill, szefowej Hyperion Books, kt(cid:243)ra po-
nownie zmobilizowała mnie do tego, abym puste kartki moje-
go notesu zmienił w książkę, i Donnie M. Ellis, szefowej
produkcji w Hyperion Books. Doris Michaels i Benowi
Salmonowi z nowojorskiej DSM Literary Agency, kt(cid:243)rych
niegasnący zapał i profesjonalizm doprowadziły do tego, że
cykl moich książek o biznesie jest publikowany na całym
świecie.
Spis treści
Wprowadzenie. Dlaczego powinieneś
przeczytać tę książkę...................................................... 9
1. Jest mn(cid:243)stwo nowego pod słońcem............................. 13
2. Drobna r(cid:243)żnica między (cid:132)tak(cid:148) i (cid:132)nie(cid:148) ........................... 16
3. Źr(cid:243)dła nowych pomysł(cid:243)w............................................ 18
4. Klucz do sukcesu małej firmy...................................... 21
5. R(cid:243)b to, co tobie przychodzi łatwo, a innym trudno..... 23
6. Wybieranie pcheł nie hańbi ......................................... 26
7. Najpierw znajdź klienta ............................................... 28
8. Biznesowe priorytety w małej firmie........................... 30
9. Właściciel małej firmy, czyli zaklinacz deszczu ......... 32
10. Sprzedaż (cid:150) zadanie numer 1 ........................................ 34
11. Najpierw zatrudnij sprzedawcę.................................... 37
12. Zatrudnij byłych gazeciarzy......................................... 39
13. Zatrudniaj rodzinę (cid:150) aż do wyczerpania
źr(cid:243)dła gen(cid:243)w................................................................ 41
14. Funduj steki, sam jedz hot dogi ................................... 43
15. Grosz do grosza............................................................ 45
16. Oszczędzaj na spinaczach (cid:150)
ale na klient(cid:243)w nie żałuj pieniędzy............................. 48
17. Illigitimi non carborundum.
Łacina nie jest martwym językiem .............................. 51
18. Stosuj zasadę 60/30/10................................................. 53
19. Sława czy majątek? Wybierz majątek ......................... 56
20. Nie zakładaj biura w domu!......................................... 58
21. Ustalaj cenę według wartości produktu dla klienta ..... 60
22. Sprzedawaj pieniądze, a nie produkty ......................... 63
23. Bierz każde zlecenie .................................................... 65
24. Używaj dźwigni w swojej machinie ............................ 67
25. Zatrudnij kierowcę ....................................................... 70
26. (cid:132)A gdyby umarł?(cid:148) ........................................................ 73
27. Zaszczep się przeciwko SPDF ..................................... 76
28. Zawsze miej got(cid:243)wkę .................................................. 79
29. Patentuj, broń i chroń................................................... 81
30. Spotkania typu FC........................................................ 85
31. Niech marketing i produkcja
będą ze sobą w kontakcie............................................. 87
32. Właściciel firmy to nie jej szef .................................... 90
33. Notuj wszystko na bieżąco........................................... 92
34. Kiedy nie pracujesz, też pracujesz ............................... 95
35. Nie daj się prześcignąć w pracy................................... 97
36. Pracuj nad firmą, a nie w firmie................................. 100
37. Pr(cid:243)buj do skutku ........................................................ 103
38. Trzymaj się z dala od rad i komitet(cid:243)w....................... 105
39. Pamiętaj o wszystkich (cid:132)K(cid:148) ........................................ 108
40. Zdobądź dzisiejszą technologię,
ale wstrzymaj się z nią do jutra.................................. 110
41. Wyślij pięćset kart świątecznych ............................... 112
42. Zaskocz niespodzianką .............................................. 114
43. Codzienna lista spraw właściciela małej firmy.......... 116
44. Przepis na nową firmę................................................ 117
45. Musisz znać sw(cid:243)j punkt zero ..................................... 119
46. Wyznacz punkt zero................................................... 122
47. Oblicz rozmiary swojego rynku................................. 124
48. Jak zdobyć pieniądze na rozruch ............................... 127
49. Wielkie pieniądze....................................................... 129
Zakończenie ............................................................... 132
Wprowadzenie.
Dlaczego powinieneś
przeczytać tę książkę
Jeśli chcesz mieć własną firmę albo już ją masz, ta książka
jest dla ciebie.
Na całym świecie pieniądze rodzą się w małych firmach.
Czy wiesz, że 5 procent amerykańskich podatnik(cid:243)w płaci
51 procent całości podatku dochodowego w Stanach Zjedno-
czonych? Garstka ludzi, a takie grube pieniądze! Spośr(cid:243)d
tych 5 procent gł(cid:243)wnych podatnik(cid:243)w 65 procent to właścicie-
le małych firm. Ich przeciętny doch(cid:243)d wynosi ponad 400 ty-
sięcy dolar(cid:243)w rocznie. Kupa forsy!
Według statystyk rządowych, w USA funkcjonuje co naj-
mniej 25 milion(cid:243)w małych firm. W rzeczywistości tych firm
jest prawdopodobnie o wiele więcej. Firmy nielegalne nie re-
jestrują się w urzędach skarbowych. Kelnerzy, taks(cid:243)wkarze,
uliczni sprzedawcy lemoniady i gazeciarze to też małe firmy.
Chłopcy myjący samochody, nianie, wodzireje i agenci han-
dlowi to r(cid:243)wnież małe firmy.
9
Spośr(cid:243)d 25 milion(cid:243)w amerykańskich małych firm około
20 milion(cid:243)w zatrudnia poniżej pięćdziesięciu os(cid:243)b, około
17 milion(cid:243)w (cid:150) tylko jednego lub dw(cid:243)ch pracownik(cid:243)w, z wła-
ścicielem włącznie.
Właściciel małej firmy niejedno może mieć imię: agent,
przedsiębiorca, kapitalista, konsultant, inwestor, franczyzo-
biorca1, kupiec, wsp(cid:243)lnik, organizator, operator, kręgarz,
prawnik, artysta, architekt, bankowiec, cieśla, inżynier, skle-
pikarz, fryzjer, malarz, hydraulik, restaurator itd.
Przedsiębiorcy, kt(cid:243)rzy odnieśli sukces, wywodzą się
z najrozmaitszych środowisk i mają najrozmaitsze kwalifika-
cje. Czasami bez matury albo z dyplomem Harvardu, młodzi
i starzy, mężczyźni i kobiety, ledwo potrafiący sklecić zdanie
albo z arystokratycznymi manierami. Pracują ciężko. Tworzą
wartość. Wystawiają mn(cid:243)stwo czek(cid:243)w, żeby opłacić mn(cid:243)-
1 Franchising to system sprzedaży towarów, usług lub
technologii, oparty na ścisłej i ciągłej współpracy po-
między prawnie i fi nansowo odrębnymi i niezależny-
mi przedsiębiorstwami, franczyzodawcą i jego indy-
widualnymi franczyzobiorcami. Istota tego systemu
polega na tym, że franczyzodawca nadaje swoim po-
szczególnym franczyzobiorcom prawo oraz nakłada
na nich obowiązek prowadzenia działalności zgodnie
z jego koncepcją. W ramach i na okres sporządzonej
na piśmie umowy franchisingowej oraz w zamian za
bezpośrednie lub pośrednie świadczenia fi nansowe
uprawnienie to upoważnia indywidualnego franczy-
zobiorcę do korzystania z nazwy handlowej franczy-
zodawcy, jego znaku towarowego lub usługowego,
know-how, metod prowadzenia działalności gospo-
darczej, wiedzy technicznej, systemu postępowania
i innych praw własności intelektualnej lub przemysło-
wej, a także do korzystania ze stałej pomocy handlo-
wej i technicznej franczyzodawcy (za: www.franchi-
sing.info.pl).
10
stwo czynsz(cid:243)w i niejedno czesne. Raz na wozie, raz pod wo-
zem, ale to oni są kapitanami własnych okręt(cid:243)w.
Mała firma (cid:150) tu są pieniądze. Tu jest r(cid:243)wnież siła intelek-
tu. Small business tworzy cały roczny przyrost nowych miejsc
pracy w USA. Małe firmy rejestrują czternaście razy więcej
patent(cid:243)w na jednego pracownika niż ogromne korporacje z li-
sty tysiąca największych, wyposażonych w potężne budżety
finansujące badania i rozw(cid:243)j.
Mała firma (cid:150) tam się wszystko dzieje. Właściciel małej
firmy wykonuje w ciągu dnia więcej rozmaitych rzeczy niż
jakikolwiek CEO2 w firmie z listy Fortune 500 w ciągu mie-
siąca. W odr(cid:243)żnieniu od najwyższego kierownictwa potężnej
korporacji właściciel małej firmy sprzedaje, kupuje, pożycza,
wystawia faktury, odzyskuje pieniądze, płaci, wymyśla
i wprowadza innowacje, zmienia, zgaduje, decyduje, ryzyku-
je(cid:133) I tak codziennie.
Kompetentny właściciel małej firmy co wiecz(cid:243)r kładzie
się spać, zachodząc w głowę, jak zapłacić pracownikom, do-
stawcom i bankom, jak rozwiązać problemy, zwiększyć przy-
chody, robić to, co trzeba, i w dodatku robić to należycie. I co
rano wstaje, znajdując jakiś spos(cid:243)b na to, żeby firma prospe-
rowała.
Wielkie pieniądze. Mały biznes. Sparafrazujmy słowa
Calvina Coolidge(cid:146)a (cid:150) bezwstydnie, bez ogr(cid:243)dek i dziękując
Bogu: (cid:132)Wielkie pieniądze i mały biznes (cid:150) oto biznes Ame-
ryki(cid:148).
2 Chief Executive Offi cer – osoba sprawująca najwyż-
szą władzę wykonawczą w fi rmie lub organizacji.
(przyp. red.)
11
1
Jest mn(cid:243)stwo nowego
pod słońcem
Zdumiewająco często słyszymy stare powiedzonko: (cid:132)Nie ma
niczego pod słońcem, czego by ludzie już nie wymyślili(cid:148).
Jeszcze bardziej zdumiewające jest to, jak często ludzie zga-
dzają się z tym niemądrym powiedzeniem. Ten slogan bez-
wstydnie usprawiedliwia brak myślenia. Nakłada kaganiec na
wynalazki, wynalazczość i wynalazcę. I w tym wszystkim
jest absolutnie błędny! Nie daj się mu ograniczać. Na świecie
dzieje się tak wiele nowego, a na rynku codziennie pojawia
się mn(cid:243)stwo nowych, świeżych pomysł(cid:243)w i produkt(cid:243)w.
C(cid:243)ż to za szczęście, że doktor Jonas Salk uwierzył w no-
we możliwości walki z chorobami i wynalazł szczepionkę
przeciwko polio. Jakie to cudowne, że naukowcy pracują nad
sposobami pokonania innych chor(cid:243)b i nad unieszkodliwie-
niem groźnych bakterii, na przykład gronkowca. Dlaczego
Thomas Jefferson i John Adams nie przesyłali sobie e-mailem
swoich błyskotliwych list(cid:243)w? Dlaczego Tom nie chwycił za
13
Pobierz darmowy fragment (pdf)