Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00309 007061 18475280 na godz. na dobę w sumie
Jak zdobyć klientów w internecie - ebook/pdf
Jak zdobyć klientów w internecie - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 188
Wydawca: BC Edukacja Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7802-016-5 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> biznes >> zarządzanie i marketing
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Seria: ABC Profesjonalisty

Dzięki internetowi można dziś znaleźć/kupić/sprzedać wszystko. I to prawie w mgnieniu oka. Książka pokazuje, jak można najefektywniej wykorzystać to zjawisko dla własnych biznesowych celów, szybko pozyskując klientów i zwiększając tym samym szanse firmy na osiągnięcie sukcesu rynkowego.

 

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

7 Internet oferuje niezliczone możliwości rozwoju! Dotyczy to jednak tylko aktywnych przedsiębiorców! Od pewnego czasu obecność firmy w internecie to konieczność. Odpowiednio zarządzana witryna pomaga kształtować wizerunek przedsiębiorstwa i stanowi narzędzie w procesie pozyskiwania klientów. Internet wpływa na optymalizację dnia pracy, może odciążyć pracowników, np. jeśli na stronie umieścimy najczęstsze pytania klientów i odpowiedzi na nie. Niestety większość przedsię- biorstw nadal w pełni nie wykorzystuje możliwości, jakie daje internet: • wielu firm nie można znaleźć w sieci, ich strona internetowa jest pusta albo przez wiele miesięcy (lub lat) zawiera jedynie komunikat „strona w budowie”, • wiele przedsiębiorstw (małych i dużych) posiada witryny, które działają na ich niekorzyść – są źle wykonane, przez co irytują klientów, a ponieważ na podstawie serwisu często wnioskuje się o fir- mie, podważają jej wiarygodność, • wiele firm posiada doskonale funkcjonujące witryny, których jednak nikt nie zna (obecnie nie wystarczy stworzenie serwisu i wprowadzenie nazwy przedsiębiorstwa do wyszukiwarki), • wiele witryn ma ładną szatę graficzną, jednak nie oferuje informacji wartościowych dla odwie- dzających. Albo odwrotnie – serwis bywa tak przeładowany informacjami, że nikt nie jest w sta- nie się z nimi zapoznać, • na wielu witrynach interaktywne elementy źle działają. Poradnik „Jak zdobyć klientów w internecie” omawia wszystkie powyższe punkty, ponieważ dla małych przedsiębiorstw (a przede wszystkim dla jednoosobowych!) ogromną szansą zaistnienia na rynku jest obecność w sieci wiążąca się z niezbyt wysokimi kosztami i wymagająca względnie niewielkiego zaangażowania, wkładu czasu i energii. Powodzenia, Gitte Härter Uwaga do wydania polskiego Niektóre informacje odnoszące się bezpośrednio do niemieckich przepisów prawa i gospodarki dostosowano do polskich warunków prawno-rynkowych, tak by książka jak najlepiej służyła naszym czytelnikom. Nieaktualne zrzuty stron internetowych zaktualizowano lub zastąpiono zrzutami stron polskich dla lepszego zilustrowania problemu (zrzuty oznaczono datą). Bez zmian pozostawiono studia przypadków, a także dane firm w ramkach – są one aktualne na lata 2004–2006. Internet jest naszpikowany specyficznymi określeniami, przeważnie angielskimi. Nie zawsze sensowne jest użycie polskiego odpowiednika, gdyż albo takiego nie ma, albo termin angielski jest trafniejszy. Ponieważ autorka wielokrotnie stosowała określenia anglojęzyczne, także w wydaniu polskim pozostawiono wiele z nich. 8 O Autorce Gitte Härter od 1999 roku prowadzi wspólnie z Christine Öttl przedsię- biorstwo szkoleniowo-doradcze objektiv w Monachium. Jest fanką inter- netu – od samych jego początków. Sieć uważa za źródło pozyskiwania klientów, sama dostaje ponad 90 zleceń właśnie przez internet. Na stro- nie Netzpertise.de doradza przedsiębiorcom indywidualnym i firmom, jak przekonująco i wiarygodnie zareklamować się w sieci. Jest autorką wielu poradników biznesowych. Część 1 Jak korzystać z internetu, aby odnieść sukces Sieć dała przedsiębiorstwom i klientom nowe możliwości. Oferuje rozwiązania, które wcześniej wymagały wiele pracy i znacznego wkładu finansowego. Przyczyniła się także do wzrostu konkurencji i wykreowania nowych, bardziej wymagających klientów. 10 Wszyscy jesteśmy w sieci Część 1. Jak korzystać z internetu, aby odnieść sukces Obecnie prawie każde przedsiębiorstwo ma adres internetowy, jednak wiele firm przypisuje sieci małe znaczenie, w znikomym stopniu wyko- rzystując jej możliwości. Witryny korporacyjne traktuje się po maco- szemu i widzi w nich jedynie punkt odniesienia. Często zapomina się o tym, że źle wykonany i prowadzony serwis potrafi zaszkodzić wize- runkowi firmy: • niewłaściwa prezentacja produktów zniechęca albo nawet odstrasza potencjalnych klientów, nautów, • niepotrzebne ozdobniki lub skomplikowana konstrukcja irytują inter- • ogólnikowe, błędne lub przestarzałe treści nie spełniają funkcji infor- macyjnej, a często nawet wprowadzają w błąd. Większość przedsiębiorców nie jest świadoma, jak ogromne konsekwen- cje mogą pociągnąć za sobą niedopatrzenia przy konstruowaniu strony internetowej. Spróbujemy pokazać, jak wiele można zrobić, by witryna miała pozytywny wpływ na wizerunek firmy i generowała dodatkowy dochód! 1. Internet – rewolucja w biznesie Ważny instrument w handlu Bezpośredni kontakt z klientem Obserwacja konkurencji i tworzenie opinii W ciągu zaledwie kilku lat internet zyskał w biznesie status stałego i kom- pleksowego instrumentu. Początkowo wystarczała sama obecność firmy w sieci – zamieszczano tylko elektroniczną wizytówkę lub wirtualny prospekt. E-maile były jedynie uzupełnieniem telefonów i faksów. Jednak zmiany postępowały lawinowo – coraz więcej gospodarstw domowych decydowało się na podłączenie do sieci, prywatne przedsiębiorstwa poja- wiały się w niej jedno po drugim, nastąpił prawdziwy boom gospodarczy, otwarto aktywny rynek wirtualny. Gdy przedsiębiorcy zrozumieli, że dalszego rozwoju internetu nie da się uniknąć, szybko nauczyli się z niego korzystać. Pasywna obecność w sieci przestała wystarczać, zmieniła się sztuka komunikacji, możliwe stało się nawiązanie bezpośredniego kontaktu z dotychczasowymi i potencjalnymi klientami, zaczęto stosować nowe drogi promocji i dystrybucji, a w końcu rozwinął się e-marketing, który zdefiniował na nowo instrumenty marke- tingu tradycyjnego. Firma mogła wreszcie: • obserwować konkurencję, nie ujawniając się, • poznać szczerą opinię o sobie i rynkowych rywalach, a także swoich i konkurencyjnych produktach/usługach. 1. Internet – rewolucja w biznesie 11 1.1 Inwestycja: więcej czasu niż pieniędzy Działalność w sieci jest korzystna zwłaszcza dla małych i średnich przedsię- biorstw, ponieważ wymaga głównie czasu i pracy, a nie pieniędzy. Witrynę można uruchomić za względnie niewielką opłatą. Wielu dostawców inter- netu (providerów) w umowie o świadczenie usługi dostępu do sieci oferuje również hosting, domenę i adres(y) e-mail. Za niewielką dopłatą można ten pakiet rozszerzyć. Taką ofertę można również wykorzystać do celów biznesowych. Należy jednak pamiętać, że: • adres nie powinien być skomplikowanym i trudno dostępnym adre- sem podstrony w obcej domenie, ponieważ będzie to sugerowało brak profesjonalizmu przedsiębiorstwa, • adres rejestrowany w domenie powinien zawierać nazwę firmy, a nie providera, • w treści stron i e-mailach nie powinny się pojawiać obce reklamy – bywa, że provider wymaga od przedsiębiorstwa tego typu usługi za udo- stępnienie miejsca na serwerze, jednak dla firmy nie jest to korzystne, ponieważ nie ma wpływu na treść reklamy, a klient może zwątpić w jej wiarygodność. Oszczędność jest wskazana, ale należy zachować umiar. Firma, która zamierza zaistnieć w internecie, musi się koniecznie posta- rać o: • rejestrację własnego adresu (chwytliwe pojęcie lub nazwa firmy), • bezreklamowy hosting, • własne adresy e-mail (a nie w domenie typu @poczta.onet.pl czy @wp.pl). Wskazówka Wybierając providera, zwracaj uwagę na bezpieczny dostęp do serwera i serwis (Czy w przypadku awarii serwera albo poczty elektronicznej lub innych e-kłopotów dostępna jest kompetentna osoba, która pomoże rozwiązać problem?). W przypadku dużych providerów, których oferta hostingowa jest bardzo korzystna, często bywa tak, że usługi serwisowe są na niskim poziomie – linie konsultantów (help-desk, biura obsługi klientów) są zajęte, często samo oczekiwanie na rozmowę z konsultantem dużo kosztuje, ponieważ połącze- nie jest płatne. Przed nawiązaniem współpracy z wybraną firmą hostingową warto poznać opinię innych użytkowników na jej temat. W przypadku hostingu lepiej zapłacić trochę więcej i zdecydować się na małego providera. Wyższą opłatę rekompensuje sprawna obsługa posprzedażowa! Podstrona w obcej domenie to brak profesjonalizmu Uważaj na płatne numery telefonów! 12 Część 1. Jak korzystać z internetu, aby odnieść sukces Zarezerwuj czas na e-działalność Wysyłaj impulsy! Jasno określone kompetencje Informacje szybko tracą ważność. Dbaj o ich aktualność Unikaj dublowania się pracowników Witryna musi sprawnie działać 1.1.1 Optymalna alokacja zasobów Aby odnieść sukces, na daną działalność należy przeznaczyć odpowiednio dużo czasu, pracy i pieniędzy. Dotyczy to także e-działalności. Przeważ- nie jednak firma nie dysponuje wystarczającą ilością zasobów własnych. Wkłada maksymalnie dużo energii w budowę witryny, zwłaszcza jeśli cho- dzi o jej treść i wygląd, i... na tym wszystko się kończy. Jeśli chcesz czerpać korzyści z obecności w wirtualnym świecie, musisz poświęcić na to swój czas i energię. Jeśli serwisowi nie przypisze się priorytetu, będzie spychany na coraz niż- szą pozycję na liście rzeczy do zrobienia, a to prosta droga do osiągnięcia efektu błędnego koła: 1) gdy nie przypiszesz e-działalności dużej wagi, rynek wirtualny nie przyniesie żadnych korzyści; 2) ponieważ nie przynie- sie korzyści, serwis przesuniesz na niższą pozycję na liście priorytetów. Przedsiębiorstwo, które współpracuje z zewnętrznym usługodawcą przy budowie i aktualizacji witryny, musi wysyłać nie tylko niezbędne treści do umieszczenia na danej stronie, lecz także propozycje innowacji – to ono zna rynek. Firmy, które zajmują się obsługą witryny samodziel- nie, powinny wyznaczyć osobę za nią odpowiedzialną. Często się o tym zapomina. Na pracę nad serwisem nie przeznacza się wystarczająco dużo czasu – szef krótko wyjaśnia sekretarce, jak zaktualizować daną stronę, ale jednocześnie nie zapewnia jej możliwości pogłębiania wiedzy i dokształ- cenia się w ciągu dnia pracy. Często nikt nie troszczy się o właściwą i sta- ranną aktualizację – treści tracą ważność, powstają błędy (gdy aktualizację wprowadza się pośpiesznie lub nieuważnie, można przypadkowo zmienić layout albo usunąć jakiś element graficzny), brakuje istotnych informa- cji. To generuje niepotrzebne koszty, m.in. koszty utraconych możliwości (firma traci szansę na aktywną promocję produktów) oraz nieprzemy- ślanych decyzji (np. firma wydaje pieniądze na ogłoszenia rekrutacyjne w prasie, zamiast szukać pracowników przez internet). 1.1.2 Odpowiedzialność Gdy w obsługę witryny zaangażowanych jest wielu pracowników firmy (np. członek zarządu, kilku pracowników działu IT i marketingu) oraz zewnętrzni podwykonawcy (np. projektanci, graficy, programi- ści, administrator), należy szczegółowo uzgodnić zakres obowiązków oraz obszary działalności – wyjaśnić, kto odpowiada za: • stronę techniczną – dba o szybkie ładowanie się strony, sprawne i bez- wirusowe działanie poczty elektronicznej oraz spójność i bezpieczeń- stwo danych, sprawdza poszczególne elementy (np. fora, e-commerce) pod względem funkcjonalności i podejmuje stosowne działania, jeśli pojawią się jakiekolwiek trudności; • aktualizacje – dba o poprawność merytoryczną i szatę graficzną; 1. Internet – rewolucja w biznesie 13 • rozwój – zajmuje się nanoszeniem poprawek i zmian, rozbudową treści, elementów interaktywnych i innych części składowych strony oraz dzia- łalnością marketingową, reklamą i e-współpracą. Także przedsiębiorcy jednoosobowi powinni zastanowić się nad odpowie- dzialnością za witrynę. Muszą rozstrzygnąć, czy sami chcą odpowiadać za: • koncepcję strony (szatę graficzną, treść, tekst), • programowanie, • aktualizowanie. Z przyczyn finansowych zwykle wybierają właśnie takie rozwiązanie. Nie- stety najczęściej nie jest to wybór właściwy. Osoby niedoświadczone, które dopiero rozpoczynają pracę z nowym programem, często uzyskują efekt daleki od oczekiwanego, a tym samym wyświadczają sobie niedźwiedzią przysługę – straciły swój cenny czas, a i tak muszą wydać więcej pienię- dzy. Dlatego warto od razu zdecydować się na nawiązanie współpracy z webmasterem i ustalić, jak przygotowywać aktualizacje, by były szybko i sprawnie zamieszczane. Poza tym, jeśli jakaś zakładka wymaga nieusta- nych zmian (np. terminy seminariów), opłaca się zlecić zaprogramowanie interfejsu, który pozwoli na samodzielną aktualizację tego obszaru (opłata za interfejs zarządzania treścią będzie w rezultacie niższa niż suma zleco- nych aktualizacji). Gdy zdecydujesz, co i z jaką częstotliwością chcesz wykorzystywać, optymalnie rozdysponuj zasoby i ustal, kto ma być za co odpowiedzialny. Żadnych granic 1.2 Internet, w zależności od produktu, usługi i ambicji ekspansywnych (dzia- łalność regionalna, ponadregionalna, międzynarodowa), oferuje dość łatwy dostęp do nowych rynków. Pozwala na samodzielność i daje moż- liwość otwarcia firmy przy stosunkowo niewielkim wkładzie początko- wym. Z powodu ograniczonego kapitału małe przedsiębiorstwa przeważnie zaczynają od e-działalności. Wystarczy komputer z dostępem do sieci, by zwykły pokój zamienić w siedzibę firmy. Usługodawcy i pracownicy umysłowi, których praca nie jest uzależniona od obecności w biurze, mogą bez przeszkód pracować w sieci. Również osoby zajmujące się sprzedażą wysyłkową mogą zacząć skromnie od pakowania produktów we własnym mieszkaniu. Połączenie tradycyjnego sklepu lub już istnie- jącego przedsiębiorstwa z e-sklepem to także dobre i często stosowane rozwiązanie. W przypadku częstych aktualizacji zamów zaprogramowanie interfejsu Zaletą jest niewielki wkład początkowy Początek działalności wirtualnej 14 Część 1. Jak korzystać z internetu, aby odnieść sukces Przykład • Sklep z artykułami papierniczymi i upominkami ma niekorzystną lokali- zację – nie ma wielu klientów tradycyjnych, dlatego swoje produkty sprze- daje również on-line. • Sprzedawca części do rowerów oferuje swoje artykuły również na eBayu. • Doradca oferuje swą pomoc podczas spotkań z klientami, na warsztatach on-line i przez e-mail. Rozszerzenie działalności firmy na świat wirtualny wiąże się ze zmianami, m.in. ze względu na wymogi językowe i przepisy prawne. Dotychczasowa struktura firmy musi ulec przeobrażeniu – konieczne jest ponowne zde- finiowanie procesów handlowych i zintegrowanie ich z działalnością firmy (zob. część 4). Co ważne, również zakres oferowanych usług może wymagać modyfikacji – wspomniany doradca nie będzie już siedział twa- rzą w twarz z klientem, na wszystkie pytania będzie odpowiadał pisemnie – przez e-mail lub czat. 1.3 Konkurencja – nowa sytuacja Wadą sieciowego braku ograniczeń jest wzrost konkurencyjności. Partne- rom handlowym i klientom dużo łatwiej jest porównać: • oferentów (a co za tym idzie – znaleźć konkurentów), • firmy, ich działanie, oferowane produkty i usługi, ceny itp., • opinie o produktach i jakości usług (wymiana informacji między klientami jest możliwa dzięki publicznie dostępnym rekomendacjom i wymianie doświadczeń). Zmiana oferty i struktury przedsiębiorstwa Wadą jest duża konkurencja Duże odległości to nie problem Poza tym wybór oferty przestał być zależny od lokalizacji siedziby przed- siębiorstwa. Witryna, e-mail jako narzędzie komunikacji oraz wysyłka produktu pocztą sprawiają, że klient jest niezależny i łatwiej może zmie- nić oferenta. Przykład Pan X z Monachium może kupić książkę na miejscu, zamówić ją w Hamburgu lub w USA. Zamówienie w USA może być korzystniejsze cenowo niż w skle- pach niemieckich. Jeśli kryterium zakupu stanowi cena, a nie czas przesyłki, X prawdopodobnie zostanie klientem amerykańskiego przedsiębiorstwa. Wcze- śniej było to raczej niemożliwe. Łatwo zmienić usługodawcę Jak widać, e-działalność niesie ze sobą zarówno możliwości, jak i ryzyko. Nowi i stali klienci mogą szybko zmienić zdanie. Kiedyś atutem sprze- dawcy artykułów biurowych była bliska lokalizacja, dzięki której mógł 1. Internet – rewolucja w biznesie 15 szybko dostarczyć zamówienie. E-zamówienie realizuje się jeszcze tego samego dnia, nawet jeśli złożono je późnym wieczorem. Oczywiście to ty możesz być tym, który zyskuje na popularności i przejmuje klientów. Zdobywanie e-klientów ma jedną znaczącą wadę – w sieci na zrobienie dobrego wrażenia ma się bardzo mało czasu! Jeśli witryna od razu nie wyda się odwiedzającemu interesująca i przydatna, nie zapozna się z nią dokład- niej. Dr Gitte Lindgaard z Uniwersytetu Carleton w Ottawie, która zaj- muje się badaniem technologii interaktywnych, stwierdziła („Behaviour Information Technology” 2006), że: Respondenci już po 50 milisekundach wiedzą, czy witryna ich interesuje, czy jest dla nich nieprzydatna. Pierwsze wrażenie to podstawa Taki wynik może się wydać nieco przesadzony, jednak podkreśla podstawową zasadę internetu – użytkownicy bardzo szybko podejmują decyzję, czy zapo- znać się dokładniej z witryną, wiedzą też, czy przedsiębiorstwo, które serwis reprezentuje, jest dla nich interesujące i wiarygodne. Jeśli pierwsze wrażenie jest negatywne lub internauta czuje się w jakiś sposób zwodzony (długi czas ładowania się strony, przeszkody techniczne itd.), wybierze konkurencję.Poza tym wiele osób korzysta z wyszukiwarek, a te zazwyczaj wyświetlają długą listę wyników. To sprawia, że jeszcze szybciej klika się w kolejny link. Pierwsze wrażenie decyduje o czasie, jaki internauta spędzi w serwisie Wyszukiwarki zawsze oferują inną możliwość 1.4 Większe oczekiwania ze strony klientów Internet wpłynął na sposób myślenia klientów oraz na ich oczekiwania dotyczące informacji i zorientowanej na ich potrzeby witryny (szczegó- łowe omówienie – zob. część 2). Jednak wzrost oczekiwań dotyczy przede wszystkim tempa, ponieważ czas w internecie płynie inaczej. Gdy prowadzisz e-firmę, musisz być szybszy od konkurencji, posiadać świeże informacje i natychmiast reagować na zmiany. Niestety w wielu firmach jest zupełnie inaczej: • przez długi czas nie odpisuje się na e-maile albo nie odpowiada się • nie odpowiada się na zapytania, nie realizuje zamówień albo robi się na nie wcale, to bardzo wolno, • informacje są przestarzałe, • nie stosuje się automatycznego powiadamiania (odezwij się jak najszyb- ciej, będę jutro). Należy wziąć pod uwagę inny upływ czasu w internecie. • Na zapytania klientów trzeba odpowiadać szybko – jeszcze tego samego lub następnego dnia. Automatycznych, seryjnych odpowiedzi 16 Część 1. Jak korzystać z internetu, aby odnieść sukces można używać tylko wtedy, gdy zawierają odpowiedź na indywidualne pytanie lub zamówienie klienta – odbiorca powinien czuć, że traktuje się go poważnie. • Pracownicy mający konta e-mail powinni mieć do nich łatwy dostęp. Każdy z nich powinien mieć komputer przy swoim stanowisku pracy. Wskazówka Jeśli w twojej firmie często korzysta się z internetu, wybierz stałe łącze i abona- ment, który gwarantuje nieograniczony dostęp do sieci, zadawalającą szybkość ściągania i wysyłania danych. Dotrzymuj terminów! Informuj o opóźnieniach! Spełnij oczekiwania klienta • Należy ustalić, kto będzie sprawdzał skrzynkę odbiorczą nieobecnego • Trzeba ustalić, kto będzie odpowiedzialny za korespondencję pracownika (zob. rozdz. 12.3). i w jakich godzinach. • Jeśli po wysłaniu pytania, klient otrzymuje komunikat z podziękowa- niem, w którym zawarto termin udzielenia odpowiedzi (np. Zgłosimy się do Państwa niezwłocznie lub Odpowiemy na Państwa pytanie w ciągu trzech dni roboczych), należy go dotrzymać. Jednak lepszym rozwiąza- niem jest zmiana komunikatu na: Odezwiemy się do Państwa. • Trzeba potwierdzić zamówienie i jak najszybciej je zrealizować; o wszelkich opóźnieniach należy informować. Warto pamiętać, że w przypadku elektronicznej korespondencji poczucie czasu jest inne. Gdy wysyła się list, należy uwzględnić kilka dni oczeki- wania na dostarczenie go, a potem na odpowiedź. E-mail pisze się, mając świadomość, że odbiorca otrzyma go kilka sekund później. Szczególnie wrażliwi są nowi klienci, którzy jeszcze nie znają przed- siębiorstwa i nie wiedzą, czy jest wiarygodne. Po zawarciu transakcji czę- sto pojawia się zniecierpliwienie i niepewność, czy firmie można zaufać. Właśnie w takich chwilach należy wyjść naprzeciw oczekiwaniom klienta – szybko nawiązać z nim kontakt, odpowiedzieć na jego pytania, rozwiać ewentualne wątpliwości i zrealizować zamówienie. Kontakty Marketing Sprzedaż • e-commerce, • sprzedaż przez internet, • informowanie o usługach, produktach i firmie, • obecność w internecie, • korzystne cenowo sposoby promocji, • zdobywanie nowych klientów, z klientami: • budowanie więzi, • korzyść dodana (np. abonament, sekcja dla klientów), kluczowych, Możliwości internetu i jego wpływ na działalność firmy • sekcja klientów Konkurencja • wygórowane oczekiwania dotyczące informatywności witryny, Efekty działań • e-działalność jako stały element polityki firmy, 1. Internet – rewolucja w biznesie 17 Marketing Sprzedaż Kontakty Konkurencja Efekty działań • marketing produktu, • reklama, • dopasowanie do oczekiwań grupy docelowej, • efekt powielania, • PR. • „rozmowy handlowe” (interaktywne elementy witryny), • przestrzeganie przepisów dotyczących sprzedaży przez internet. • usługi dodatkowe (czat, infolinia, oddzwanianie do klienta itp.). z partnerami handlowymi: • przedstawienie partnerów, • serwis B2B, • współpraca. • witryna jako podstawa zaufania, kompetencji i wiarygodności, • konkurencja na „kliknięcie myszką”, • wymagania dotyczące aktywności witryny, granic regionalnych (szanse i zagrożenia). • przekraczanie • optymalizacja pracy, ryzyko zwiększenia nakładu pracy oraz stopnia skomplikowania, • mniejsze obciążenie pracowników – witryna przejmuje część ich zadań (np. pozyskiwanie klientów, udzielanie wyjaśnień). 1.5 Listy kontrolne Najlepszym punktem wyjścia do zoptymalizowania witryny i działal- ności internetowej jest analiza sytuacji. Wypełnij kolejne listy kontrolne – dzięki temu poznasz odpowiedzi na pytania, jak wykorzystujesz internet dla potrzeb swojej firmy, w jakim zakresie go używasz jako klient i jaki jest twój stosunek do e-działalności. ✔ Lista Kontrolna: Jak wykorzystuję internet w biznesie? Tak Nie Korzystanie z internetu używam internetu służbowo używam internetu prywatnie nie używam internetu Dostęp do internetu mam nie mam (używam internetu u znajomych/w kafejce internetowej) Służbowy e-mail mam adres e-mail związany z własną domeną używam bezpłatnego konta pocztowego (np. w domenie @wp.pl) używam prywatnego adresu e-mail także do spraw służbowych Domena mam własną domenę mam subdomenę u mojego providera (np. *.pvd.pl) 18 Część 1. Jak korzystać z internetu, aby odnieść sukces Tak Nie mam alias WWW (np. bezpłatna domena *.prv.pl) Rodzaj witryny zawiera profil przedsiębiorstwa (wizytówka) zawiera informacje i nowości przydatne klientom zawiera elementy interaktywne (forum, czat itp.) zawiera sklep internetowy Cel witryny obecność firmy w sieci bierne odnalezienie witryny (np. przez wyszukiwarkę) instrument pozyskiwania klientów budowanie więzi z klientami (dodatkowe korzyści, np. newsletter, sekcja dla klientów) e-commerce Promocja witryny w sieci linki sponsorowane, boksy reklamowe, wymiana linków wpis w wyszukiwarce wpis w bazie danych/książce adresowej aktywność na forach tematycznych grupy docelowej reklama w stopce e-maila reklama w stopce wpisu na forum aktywność na czatach wirtualna społeczność (np. Xing.com) inne: ✔ Lista Kontrolna: Jak wykorzystuję internet jako klient? Tak Nie Jak używam internetu? dla przyjemności (rozwijam zainteresowania, plotkuję) szukam informacji (np. z mojej dziedziny, badania rynku), obserwuję konkurencję, wymieniam poglądy aktywnie działam w internecie: – kupuję – sprzedaję (np. przez eBay) subskrybuję wiele newsletterów Jak wyszukuję informacje? używam wyszukiwarek (np. Google) używam katalogów, spisów (np. Mazury.info.pl) klikam linki na innych stronach reaguję, gdy ktoś coś poleca otwieram reklamy czytam wskazówki
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Jak zdobyć klientów w internecie
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: