Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00109 010374 11038340 na godz. na dobę w sumie
Jak zorganizować prezentację - książka
Jak zorganizować prezentację - książka
Autor: Liczba stron: 144
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 83-7361-612-8 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> public relations
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Efektywność przekazywania informacji jest kluczem do sukcesu w biznesie. Zarówno w szkoleniu nowych pracowników, jak i nawiązywaniu kontaktów z potencjalnymi klientami umiejętność wywierania wpływu na słuchacza jest sztuką, którą powinien poznać każdy, kto pracuje z ludźmi. Dla wielu jest to sztuka trudna.

Bez względu na to, czy jesteś jeszcze początkującym lektorem, czy też zamierzasz rozwijać już zdobyte umiejętności, ten wszechstronny i aktualny przewodnik pełen jest praktycznych porad, jakich szukasz. Odnosząc się do powszechnych problemów, przed którymi staje większość z nas, książka pomoże Ci:

'Jak zorganizować prezentację' sprawi, że zyskasz pewność siebie w procesie komunikacji. Książka jest niezastąpiona do użytku prywatnego, a także jako baza warsztatów i seminariów.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Spis treści 1. Do czego zmierzasz? 7 Czy ta książka jest Ci potrzebna? ...................................................ą 7 Cały świat jest estradą...................................................ą.................... 8 Siedem zasadniczych etapów ...................................................ą....... 8 Prezentacja to forma komunikacji................................................10 2. W jaki sposób się komunikujemy? 11 Nie o to chodzi...................................................ą.............................. 11 Chodzi o sposób mówienia...................................................ą.........12 Witam wszystkich serdecznie — być może..................................13 3. Gdy czujesz strach… 17 Obawiaj się, lecz nie działaj pochopnie ......................................17 Dobra strona tremy...................................................ą......................21 Jak wygrywać? ...................................................ą................................21 Wyobrażenia stają się rzeczywistością............................................. 24 Zdjęcia i obrazy...................................................ą............................ 25 4. Znaczenie pewności siebie Podczas prezentacji nigdy nie jesteś sam 27 — tak się tylko wydaje...................................................ą.............. 27 Ta twarz, to spojrzenie ...................................................ą................ 29 Zwarty i gotowy...................................................ą............................ 30 Perspektywa sukcesu...................................................ą.................... 30 Widoki, uczucia, odgłosy ...................................................ą............31 Patrz na ręce...................................................ą...................................31 Zastosowanie teorii w praktyce...................................................ą.. 32 4 J A K Z O R G A N I Z O W A Ć P R E Z E N T A C J Ę 5. Cel nadrzędny 35 Czy to naprawdę konieczne?...................................................ą.......35 Chodzi o… ...................................................ą....................................36 Zbieraj poglądy ...................................................ą............................ 37 Prezentuj swoje pomysły...................................................ą............. 38 Przekonuj i sprzedawaj ...................................................ą............... 38 Naświetlaj problemy ...................................................ą................... 39 Przekazuj informacje...................................................ą................... 40 Dostosuj odpowiedni schemat ...................................................ą...41 6. Poznaj swoją widownię 43 Potrzeby uczestników są na pierwszym miejscu ........................ 43 Czy odgadną, co masz na myśli? .................................................. 44 Język niejasny i precyzyjny ...................................................ą......... 46 Cztery style uczenia się ...................................................ą............... 48 Widownia także ma uczucia ...................................................ą.......51 7. Słowa, słowa i jeszcze raz słowa 53 Więcej niż słowa...................................................ą............................53 Słodki SMAK sukcesu...................................................ą................. 54 Pusta kartka papieru...................................................ą.................... 55 Argumenty „za” i „przeciw”...................................................ą...... 57 Myśl i planuj z wyprzedzeniem ...................................................ą. 58 Pełny tekst wystąpienia, hasłowe notatki czy małe karteczki z podpowiedziami?................................... 58 8. Gdy dotrzesz do końca — zatrzymaj się 63 Wprowadzenie i podsumowanie...................................................ą63 O czym to było? ...................................................ą............................63 Wnioski podsumowujące ...................................................ą........... 64 Zorientuj się, kiedy skończyć...................................................ą..... 66 Strzeż się czerwonego światła ...................................................ą..... 68 9. Kurtyna w górę 71 Magiczna minuta...................................................ą..........................71 Mapa i przewodnik...................................................ą...................... 75 Wprowadzanie w nastrój ...................................................ą............ 76 Motywowanie...................................................ą............................... 77 Zyskiwanie wiarygodności ...................................................ą......... 78 S P I S T R E Ś C I 5 Wskazywanie uczestnikom przyszłych działań........................ 78 Spełnianie wzajemnych oczekiwań.............................................. 78 Powtarzanie ...................................................ą.................................. 79 Program prezentacji ...................................................ą.................... 79 Nigdy nie mów „nie” ...................................................ą.................. 79 10. Selekcjonowanie i korzystanie z pomocy wizualnych 81 Grochem o ścianę? ...................................................ą........................81 Tablica i kreda ...................................................ą.............................. 82 Biała tablica i flamaster...................................................ą............... 82 Tablica z papierowymi kartkami.................................................. 83 Rzutnik folii ...................................................ą................................. 83 Slajdy ...................................................ą............................................. 86 Prezentacje opracowywane na komputerze ................................ 87 Prezentacje na wideo ...................................................ą................... 89 11. Projektowanie efektywnych pomocy wizualnych 91 Jak rozplanować ekran lub tablicę?...............................................91 Wzbogacanie tekstu ilustracjami.................................................. 92 Wykresy i diagramy — zawsze i wszędzie ..................................... 93 Używanie kolorów...................................................ą....................... 97 Jeszcze parę słów o grafice ...................................................ą........ 100 Broszury ...................................................ą...................................... 100 Kiedy zgaśnie światło ...................................................ą................ 102 12. Aranżacja miejsca prezentacji 103 Kto gra w tenisa? ...................................................ą.........................103 Proszę zająć miejsca...................................................ą................... 104 Za dużo przełączników — za mało rąk ........................................ 108 Ważne drobiazgi ...................................................ą.........................110 13. Pytania i odpowiedzi 113 Dlaczego? ...................................................ą..................................... 113 Kiedy? ...................................................ą........................................... 113 Przejmowanie kontroli nad pytaniami uczestników ...............114 Trzy sekrety udzielania odpowiedzi............................................114 Co zrobić, gdy nie znasz odpowiedzi na pytanie? .................... 116 Usprawiedliwianie się to niebezpieczny manewr...................... 116 Prowokacje...................................................ą................................... 116 6 J A K Z O R G A N I Z O W A Ć P R E Z E N T A C J Ę Pytania-pułapki ...................................................ą...........................117 Uważaj na „kąpanych w gorącej wodzie”...................................118 Kość niezgody ...................................................ą.............................118 Dobrzy, źli i niebezpieczni...................................................ą....... 120 W fotelach władzy...................................................ą...................... 122 14. Zaprezentuj się w dobrym stylu 125 Stój prosto...................................................ą....................................125 Co robić z rękami?...................................................ą......................126 Jedno spojrzenie...................................................ą......................... 128 Cztery kluczowe czynniki sukcesu............................................. 129 Styl mówienia...................................................ą..............................130 Dbaj o swój głos ...................................................ą..........................130 Ćwicz tekst wystąpienia ...................................................ą............. 131 Ranny ptaszek czy nocny marek?................................................132 Nie bierz tego do siebie...................................................ą..............133 Jak się rozluźnić?...................................................ą.........................134 Suchość w gardle ...................................................ą.........................135 Przygody żołądkowe...................................................ą...................135 Bibliografia 137 Gdy czujesz strach… Obawiaj się, lecz nie działaj pochopnie Siedzisz sobie spokojnie przy biurku, a tu nagle dzwoni telefon: „Potrzebujemy prezentacji i tylko Ty potrafisz ją opracować!”. Co wtedy czujesz? Dumę? Zagrożenie? A może ogarnia Cię OBA WA Większość ludzi zareagowałaby właśnie w ten sposób. Można z po- wodzeniem wykorzystać tę naturalną skłonność, mając na uwadze pięć kluczowych elementów dobrej prezentacji: Osiągnij jasno określony cel, Bądź świadom Twoich potrzeb, Aplikuj optymalne dawki informacji, Wybadaj Twoją widownię, Aranżuj właściwy przekaz informacji. Osiągnij cel W wielu przypadkach nie mamy możliwości dokonania wyboru celu prezentacji — jest on z góry narzucany przez kogoś innego lub wyznacza go kontekst planowanej prezentacji. ♦ Szef departamentu prosi Cię o wyjaśnienie Monice Gorkowskiej (nowemu pracownikowi) zasad pracy. ♦ Wybrano Cię do przedstawienia wysokiemu rangą menedżerowi krótkiego raportu z pracy Twojego zespołu. 1 8 J A K Z O R G A N I Z O W A Ć P R E Z E N T A C J Ę ♦ Masz za zadanie podczas spotkania roboczego skłonić współpracowników do przyjęcia Twojej koncepcji działania w związku z planowaną konferencją. W poniedziałek rano szef Jacka, Tadeusz, zadzwonił do niego i po- lecił opracować prezentację nowego produktu (produktu „X”) na potrzeby spotkania z klientami, którzy przybędą z wizytą w czwartek po południu. W owo czwartkowe popołudnie Jacek czekał cierpliwie w sali kon- 45 , ferencyjnej zarezerwowanej na tę prezentację. W końcu, o 16 szef Jacka pojawił się z ósemką gości. Tadeusz, przywitawszy się entuzjastycznie z Jackiem, wskazał gościom krzesła, stanął na środku sali, przedstawił Jacka przyjezdnym, po czym usiadł. Jacek, dając z siebie wszystko, przedstawił, jak sądził, imponu- jącą prezentację na temat produktu „X”. Opowiedział krótką hi- storię produktu i przybliżył przesłanki wprowadzenia go na rynek. Przedstawił proces dojrzewania koncepcji produktu „X” i zakoń- czył, podając przewidywaną datę wprowadzenia na rynek. Następnego dnia Tadeusz zaprosił Jacka „na dywanik”, lecz nie po to, by mu pogratulować. „Coś ty im naopowiadał?” — zaszumiał Tadeusz. „Przez całe po- południe oprowadzałem tych ludzi po fabryce, pokazując im, jak narodził się produkt X itd. A kiedy w końcu przyszło do Twojej pre- zentacji, usiedli i wysłuchali w skrócie jeszcze raz tego samego!”. „Potrzebowałem luźnej prezentacji, powiedzmy na dziesięć do pięt- nastu minut, tak aby podsumować, to co im już powiedziałem, i za- chęcić ich do złożenia z góry jakiegoś większego zamówienia!”. Aby prezentacja wypaliła, musisz wiedzieć, co jest jej celem. Do- datkowo Twoja interpretacja celu musi być dokładna i precyzyj- na. Jeżeli to konieczne, zasięgnij informacji, aby zyskać pewność, że masz właściwy obraz. ♦ Czy polecono Ci przeszkolić Monikę Gorkowską do wykonywania konkretnych zadań, czy tylko masz przybliżyć jej ogólnie nowe obowiązki? ♦ Czy masz sam opracować całość prezentacji dla menedżera z wysokiego szczebla, czy jesteś jednym z kilku prezenterów? ♦ Jak obecnie wygląda sprzedaż? Czy Twoja prezentacja spotka się z oklaskami, czy z ostrą krytyką? Wielu dobrych prezentacji nie doceniono tylko dlatego, że pro- wadzący nie był pewien celu. G D Y C Z U J E S Z S T R A C H … 1 9 Widownia W każdym z omówionych przykładów została określona widownia — nowy pracownik, przełożony wysokiego szczebla lub zespół pracowników sprzedaży. Kiedy przygotowujesz się do prezentacji, jednym z pierwszych zadań jest zdobycie informacji na temat Twojej widowni, aby do- stosować do niej charakter i treść wystąpienia. Nawet jeżeli nie masz możliwości spotkania się przed prezen- tacją z jej uczestnikami, możesz zrobić prosty, lecz wiele wyjaśnia- jący test, aby wybrać możliwie najodpowiedniejszą konwencję wy- stąpienia. Pytanie 1: Pytanie 2a: Pytanie 2b: Gdyby ktoś przedstawiał Ci nowy pomysł, prefero- wałbyś rozpoczęcie prezentacji od szczegółów (a), od ogólnego obrazu sytuacji (b)? Jeżeli w odpowiedzi na pytanie 1. wybrałeś drogę (a), to czy wolisz, aby prezentujący wychodząc od szcze- gółów, przedstawił szeroki pogląd na sprawę (c), po- został przy szczegółach (d)? Jeżeli w odpowiedzi na pytanie 1. wybrałeś drogę (b), to czy wolisz, aby prezentujący stopniowo przecho- dził do szczegółowego opisu sprawy (e), pozostał przy zagadnieniach ogólnych (f)? Jeżeli wybrałeś warianty (a) i (d), najwyraźniej oznacza to, że wolisz pracować nad konkretnymi szczegółami. Ci, których wybór padł na (b) i (f), preferują zapewne ogólny pogląd. Osoba wybierająca opcje (a) i (c) jest zorientowana na szczegóły, lecz jednocześnie zainteresowana tym, jak detale wyglądają na tle większej całości. I wreszcie, jeżeli Twój wybór padł na (b) i (e), jesteś skłonny ope- rować pojęciami ogólnymi i potrafisz radzić sobie z detalami, gdy jest to potrzebne. Powyższy test powinien pomóc w ocenie, jaki styl prezentacji według Ciebie odpowiadałby Twojej widowni. Od kadry zarządzającej i członków zarządu wymaga się my- ślenia strategicznego obejmującego następnych pięć lat, a także określenia poziomu konkurencyjności firmy na rynku krajowym lub międzynarodowym. Od tego rodzaju widowni należałoby oczekiwać wyboru punktów (b) i (e) — z pewnością nie należy 2 0 J A K Z O R G A N I Z O W A Ć P R E Z E N T A C J Ę w tym przypadku opierać prezentacji na szczegółach. Z drugiej strony, pracownicy departamentu badań i rozwoju preferowaliby zapewne drogę (a) i (d) — prezentacja powinna zawierać wiele fak- tów i liczb, dobrze byłoby rozdać uczestnikom także pełne kon- kretów materiały informacyjne. Prezentacja na potrzeby spotkania handlowego powinna być zgodna z punktami (b) i (f), jeżeli ma na celu podsumowanie osiągnięć za ubiegły rok lub z (b), a także w ograniczonym zakre- sie (e), gdy dotyczy wprowadzania na rynek nowego produktu. Jeżeli wciąż zastanawiasz się, jakie podejście przyjąć, możesz spróbować wyjść od ogólnego zarysu, a następnie stopniowo scho- dzić do umiarkowanie szczegółowego obrazu. Zapewnij też dużo czasu na pytania uczestników. Potrzeby U podstaw każdej prezentacji leżą jakieś przyczyny i potrzeby. Celem ob- jaśnienia Monice Gorkowskiej metod pracy może być podniesie- nie tempa i wydajności, ale co z jej potrzebami? Czy potrzebuje szczegółowych instrukcji, czy tylko paru słów? A czego Ty potrzebowałbyś, aby dobrze wykonywać obowiązki Moniki Gorkowskiej? Czy mógłbyś to robić „z zamkniętymi oczami”? A może chciałbyś uzyskać szczegółowe informacje? Czy chodzi o rutynowe obowiązki, czy szanse na awans? Im bardziej precyzyjnie określisz potrzeby związane z sytuacją, tym większe będą szanse, że Twoja prezentacja okaże się strzałem w dziesiątkę. Informacje Wiesz już, do kogo Twoja prezentacja ma być skierowana i dlacze- go. Lecz jakie informacje powinna zawierać, aby osiągnąć zamie- rzony cel? Jeżeli zamieścisz zbyt mało informacji, prezentacja będzie stratą czasu uczestników. Przekaż zbyt wiele informacji, a prezen- tacja zostanie zapomniana po jednym dniu — też będzie stratą czasu. Im precyzyjniej zdefiniujesz cel, tym łatwiej zdecydujesz, co ma się znaleźć w prezentacji, a z czego należy zrezygnować. G D Y C Z U J E S Z S T R A C H … 2 1 Aranżacja przekazu informacji Jakie pomoce wizualne będą Ci potrzebne (jeżeli będą)? Gdzie od- będzie się prezentacja? Z jakich środków możesz skorzystać, aby wzmocnić siłę oddziaływania? Na tym etapie budujesz szkielet prezentacji i odpowiadasz na najważniejsze pytania. Jaki będzie odbiór informacji (czy uczestnicy właściwie zinterpretują, co miałeś na myśli, co faktycznie powiedzia- łeś, co według nich powiedziałeś i co według nich miałeś na myśli, gdy są- dzili, że to powiedziałeś)? Dobra strona tremy Jeżeli masz do wykonania ważne zadanie, a efekty Twojego działa- nia są do pewnego stopnia nieprzewidywalne, trema jest normal- na i nie ma się czym przejmować. Czy uda Ci się nawiązać kon- takt z widownią? Czy Twoja prezentacja będzie odpowiadała ich potrzebom? Czy nie zabraknie nagle prądu? Wiem z doświadcze- nia, że prezenter, który nie odczuwa przed wystąpieniem żadnej tremy, znacznie gorzej przekazuje informacje, niż myśli. Lekarstwo na tremę jest proste — zaakceptuj to uczucie i przyj- mij do wiadomości, że nie powinieneś się go wstydzić. Próba ignorowania tremy jest autodestruktywna, ponieważ zmusza do myślenia o emocjach, więc skupiasz uwagę na tym, co usiłujesz ignorować! Gdy zaczniesz się denerwować, spraw, by trema zadziałała na Twoją korzyść. Wytłumacz sobie, że źródłem obawy jest proces przygotowywania się do imponującej prezentacji. Pamiętaj, że odrobina adrenaliny da Ci pewność siebie i siłę. Potem skoncen- truj się na tym, co zrobić, aby prezentacja była najlepszą w życiu. Jak wygrywać? Prawdziwie skuteczną metodą zdobywania nowych umiejętności jest podpatrywanie, jak robią to uznani eksperci, odkrywanie, czemu zawdzięczają swoje sukcesy, a następnie wprowadzanie w życie pożądanych zachowań — w ten sposób powiela się sukcesy. 2 2 J A K Z O R G A N I Z O W A Ć P R E Z E N T A C J Ę Pewien wiodący producent samochodowy przygotowywał się do wprowadzenia na rynek europejski nowej luksusowej limuzyny. Model ten był znacznie droższy od wszystkich innych samochodów tej marki i producent obawiał się, że nie znajdzie wystarczająco wielu wyspecjalizowanych sprzedawców, którzy zapewniliby sukces przedsięwzięcia. Ostatecznie, w akcie desperacji, zdecydował się powierzyć trudne zadanie ekspertowi. Ten szybko odkrył, że firma dysponuje zaledwie dwoma lub trzema ludźmi posiadającymi wymagane kwalifikacje i doświadczenie. Ekspert, który nie był nigdy sprzedawcą samochodów, przez kil- ka tygodni analizował postępowanie wybranych pracowników, aż uzyskał pewność, iż zrozumiał, co wyróżnia tych ludzi na tle ich kolegów z branży. Ekspert przełożył kluczowe umiejętności, zachowania i techniki na programy szkoleniowe, którymi objęto później resztę sprzedawców. Rzecz jasna, efekty nie były widoczne natychmiast, a uczestnicy szkoleń nie od razu dorównali bardziej utalentowanym kolegom. Mimo to, wyniki 90 przeszkolonych uległy radykalnej poprawie, dzięki czemu nowy model wyjechał na drogi zgodnie z planem, a przedsięwzięcie zakończyło się spektakularnym sukcesem. Poniższa lista przedstawia pięć rodzajów działań najczęściej po- dejmowanych przez ludzi cieszących się wśród kolegów reputacją dobrych prezenterów. Oto one: Szczegółowe dopracowywanie, Efekty, Dzielenie obrazu całości, Nieograniczona liczba punktów widzenia, Osiąganie sukcesu. ♦ Szczegółowe dopracowywanie Doświadczeni prezenterzy nieustannie modyfikują i szlifują swoje materiały, aby jak najlepiej dostosowywać prezentacje do preferencji widowni. Proces trwa nawet w trakcie wystąpienia — prowadzący na bieżąco sprawdza, czy wszystko zmierza w pożądanym kierunku, wykorzystując swoje umiejętności i zachowując elastyczność dotyczącą stylu, tempa i punktu ciężkości prezentacji, tak aby realizować z góry założone cele. G D Y C Z U J E S Z S T R A C H … 2 3 ♦ Osiąganie efektów Jak obierzesz właściwą drogę, nie wiedząc, dokąd zmierzasz? I w jaki sposób sprawdzisz, czy osiągnąłeś zamierzony efekt? Najlepsi prezenterzy już na początku fazy planowania poszukują odpowiedzi na dwa podstawowe pytania: ♦ Co zamierzasz osiągnąć za pomocą prezentacji? ♦ Jak zareaguje widownia, gdy osiągniesz zamierzony efekt? ♦ Dzielenie obrazu całości Umiejętność dzielenia obrazu można zdefiniować jako proces prezentowania informacji w przystępnych segmentach. Jedni wychodzą od ogólnego obrazu, a następnie schodzą do poziomu szczegółów, inni wolą zaczynać od detali i na ich podstawie budować obraz całości. Doświadczeni prezenterzy najczęściej idą drogą „od ogółu do szczegółu”. Innymi słowy, wychodzą od obrazu całości, a następnie przechodzą do szczegółów. Uważnie przy tym obserwują reakcje widowni podpowiadające, czy posuwają się w dobrym, czy złym kierunku i tempie. ♦ Nieograniczona liczba punktów widzenia Wielu uznawanych mówców przedstawia każdą prezentację z trzech punktów widzenia: ich własnego (1), widowni (2), postronnego obserwatora (3). Biorąc pod uwagę kilka punktów widzenia, nadają prezentacji wymiar osobisty (1), mogą oceniać reakcje widowni (2), a także, rozpatrując sprawę z pozycji postronnego obserwatora (3), unikają sytuacji konfliktowych i konfrontacji, jakie mogą wyniknąć ze sprzecznych poglądów. Potrzeba czasu, aby rozwinąć tę szczególną umiejętność, lecz jest ona zaskakująco skutecznym narzędziem, które można zastosować do każdej widowni w każdej sytuacji. ♦ Osiąganie sukcesu — musi się udać! Kolejną cechą charakteryzującą większość doświadczonych prezenterów jest niezachwiana wiara w sukces każdej prezentacji bez względu na to, co ma się wydarzyć. Powtarzają sobie, czasem podświadomie: „Taki cel zamierzam osiągnąć — to musi się udać”. 2 4 J A K Z O R G A N I Z O W A Ć P R E Z E N T A C J Ę Wyobrażenia stają się rzeczywistością W tym miejscu przerwij czytanie i z Twojej przeszłości przywołaj historię związaną z bardzo dużym natężeniem pozytywnych emocji — wygranie nagrody, pierwsza miłość lub coś innego. Przypo- mnij sobie to wydarzenie jak najdokładniej — widoki, odgłosy, odczucia i inne szczegóły. Następnie wróć myślami do rzeczywi- stości i zauważ, jak zmienił się stan Twojego umysłu. Jak się teraz czujesz? Prawdopodobnie znacznie lepiej niż w chwi- li, gdy zacząłeś czytać ten podrozdział. A nic się przecież nie wyda- rzyło. Twoje emocje były stymulowane przez pamięć, nie przez obecną sytuację. Właśnie wypróbowałeś na sobie prostą technikę określaną mia- nem wizualizacji, a także jej moc generowania pozytywnych emocji. Wizualizacja może również koncentrować się na Twoich przyszłych działaniach i wspomagać je przez tworzenie mentalne- go obrazu pożądanej sytuacji tak, jakby już miała miejsce! Nie ma w tym magii ani czarów. Cały proces działa w oparciu o prosty mecha- nizm psychologiczny. „Wewnętrzny” lub inaczej emocjonalny mózg nie potrafi odróżniać doświadczeń rzeczywistych, dostarczonych za pomocą bodźców słuchowych i wzrokowych, od fikcyjnych, generowanych przez wy- obraźnię. Istotą wizualizacji jest po prostu przekonywanie umysłu, że sytuacja fikcyjna zaistniała naprawdę. Im dłużej i dokładniej wyobrażamy sobie daną sytuację, tym bardziej umysł jest przekonany, że wy- darzenie to musi być prawdziwe — zostaje ono przechowane jako zapamiętany fakt! Realne wyobrażenie Zrozum, że wizualizacja nie zadziała skutecznie na Twoją korzyść, jeżeli będziesz usiłował przekonać siebie do czegoś, nie wierząc, że to jest możliwe. Aby mieć wyniki, zdefiniuj realne cele i na tej podstawie twórz wyobrażenia, w miarę jak Twoja wiara będzie coraz silniejsza. G D Y C Z U J E S Z S T R A C H … 2 5 Skoncentruj się na własnych działaniach i odczuciach. Niech budowanie coraz bardziej szczegółowego obrazu mentalnego Cie- bie w roli pewnego siebie i efektywnego prezentera stanie się Twoim codziennym nawykiem. Powiedz sobie, że prowadząc tę prezentację, dasz z siebie wszystko, zamierzasz odnieść sukces, na który w pełni zasługujesz. Siła budowanej w Tobie wiary zaskoczy Cię, jeśli będziesz regu- larnie ćwiczył tę technikę. A przy okazji zorientujesz się, że Twoja wizualizacja jest jesz- cze bardziej skuteczna, jeżeli spędzisz trochę czasu w sali, w której prezentacja ma się odbyć. Jeśli to możliwe, poczuj „ducha” sali — jej rozmiar, hałasy w tle, rozkład krzeseł i inne specyficzne ce- chy kreujące atmosferę pomieszczenia. Przechadzaj się po sali, jakby była Twoją własnością. Zrób wszystko, co trzeba, aby uczy- nić wizualizację realną do granic rzeczywistości. Skoncentruj się na generowaniu pozytywnych obrazów i odczuć dotyczących Twojej roli w prezentacji. Jeżeli cały proces wizuali- zacji wyda Ci się z początku trochę obcy, nie zatrzymuj się — to całkiem normalne i w żaden sposób nie ogranicza potencjalnych korzyści. Już po kilku dniach zaczniesz zauważać zmiany w Two- im nastawieniu do prezentacji, a po niedługim czasie będziesz jej oczekiwał z niecierpliwością. Zdjęcia i obrazy Zanim przejdziesz do dalszej części tego podrozdziału, proszę, za- mknij oczy i wyobraź sobie, że odpoczywasz na pięknej, piaszczy- stej plaży. Zapamiętaj, co przyszło Ci na myśl w pierwszej kolejności. Jaka była ta pierwsza myśl? Czy był to obraz złotego piasku, spokojnie falującego morza, czystego błękitnego nieba czy czegoś innego? Czy słyszałeś szum fal pieniących się na linii brzegowej? A może było to przyjemne uczucie przesuwania piasku pod Two- imi stopami lub ciepło promieni słonecznych kładących się na Twoim ciele? Jeżeli pierwsza myśl dotyczyła jakiegoś obrazu, oznacza to, że Twój podstawowy styl myślenia1 (PSM) jest w tym kontekście wizualny. 1 Z angielskiego primary thinking style (PTS) — przyp. tłum. (cid:10) 2 6 J A K Z O R G A N I Z O W A Ć P R E Z E N T A C J Ę Pierwsza myśl związana z bodźcami słuchowymi sugeruje, że Twój PSM w przypadku tego doświadczenia ma charakter słucho- wy. Jeżeli dotyczyło to jakiego uczucia (fizycznego lub emocjo- nalnego), wówczas Twój PSM jest kinestetyczny2. Uwaga! Możesz zorientować się, że podobnie jak niektórzy ludzie, wykorzy- stujesz jednocześnie (zawsze lub tylko czasami) dwa podstawowe style myślenia. Jest to zjawisko występujące często. W takim przypadku w kontekście dalszej części książki należy traktować obydwa PSM-y jako równie ważne. W poprzedniej części podrozdziału odnosiłem się raczej do men- talnych obrazów, a nie mentalnych zdjęć. Ludzie często myślą, że „wizualizacja” powinna opierać się na dosłownie pojmowanych zdjęciach oglądanych oczyma wyobraźni. Nie jest to do końca prawdą. Z przyczyn wyjaśnionych w innej części tej książki (zobacz: np. początek rozdziału 10.) wizualne obrazy reprezentują szczególnie potężny sposób przekazywania koncepcji. Jednak nie każdy po- siada taki „wizualny filtr”, a z PSM-ów i zdolności do przywoły- wania mentalnych zdjęć nie wszyscy potrafimy korzystać równie łatwo. W praktyce Twoja wizualizacja powinna opierać się na wszyst- kim, co w pierwszej kolejności dostarczył Ci PSM (jeden lub wię- cej), gdy wykonałeś ćwiczenie na początku tego podrozdziału (był to PSM — jeden lub więcej — związany w tym przypadku z roz- rywką i relaksem). W tym kontekście dwie wizualizacje oparte na dźwiękach i uczuciach powinny być tak samo dobre, jak jedna, dotycząca obrazów. Chodzi po prostu o to, że korzystasz z tego PSM-u, który jest najbliższy Twojej naturze. 2 Kinestezja (zmysł kinestetyczny) to odczuwanie pozycji i ruchu członków ciała bez udziału wzroku, zależne od receptorów mieszczących się głównie w mięśniach, ścięgnach i stawach — przyp. tłum. (cid:10)
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Jak zorganizować prezentację
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: