Wielu handlowców zachowuje się jak zawodnicy pewnej drużyny piłkarskiej. Popisują się dryblingami w środku pola, żonglują piłką, wykonują efektowne zwody, ale wszystko to jest psu na budę, bo nie potrafią zakończyć akcji skutecznym strzałem. A przecież mecze wygrywa się strzelaniem bramek. Strzelone bramki decydują o miejscu drużyny w tabeli. Strzelone bramki decydują o wartości zawodnika. Tak jak nikt nie wystawia ocen piłkarzom za wdzięczne główkowanie i kreatywne zwody, tak i wartość handlowca nie polega na jego elokwencji i zaangażowaniu, tylko na efektach (wyrażonych w pieniądzach), jakie daje jego praca. W biznesowej tradycji Ameryki skutecznych handlowców, którzy sprowadzają deszcz pieniędzy do firmy nazywa się Rainmakerami. Termin ten został zaczerpnięty z tradycji indiańskiej i oznacza Zaklinacza deszczu. Zaklinacz deszczu to szaman, który przy użyciu nadzwyczajnych mocy sprowadza deszcz, tak potrzebny ludziom, zwierzętom i uprawom. Obfitość zbiorów i zwierzyny sprowadza na całe plemię dobrobyt. Bez deszczu nie ma zbiorów, nie ma zwierzyny, ludzie słabną i umierają albo muszą przenosić się w odległe miejsca. Ta książka jest dla tych, którzy chcą lub muszą stać się zaklinaczami deszczu dla swoich rodzin, firm i organizacji. To kapitalna recepta na to, jak zostać szamanem sprzedaży. Albo sprzedałeś, albo nie sprzedałeś, jest deszcz albo go nie ma. Nikt nie będzie słuchał tłumaczeń, dlaczego nie dobiłeś targu. Nikogo nie obchodzi, że „gospodarka słabnie”, „klient zbankrutował”, „kursy walutowe kuleją” albo „konkurent ma akurat nowy produkt”. Myśliwy wraca do domu albo z ubitą zwierzyną, albo bez niej. Rodzina albo ma co jeść, albo nie ma. I nikogo nie obchodzi, że deszcz zatarł ślady saren.
Darmowy fragment publikacji:
JAK ZOSTAĆ
SZAMANEM SPRZEDAŻY
W serii (cid:132)Recepta na biznes(cid:148)
Jeffrey J. Fox napisał następujące książki:
1. Jak zostać mistrzem marketingu,
czyli o zasadach, dzięki kt(cid:243)rym dzwoni kasa
2. Jak zarobić duże pieniądze w swojej firmie,
czyli o świętych zasadach ludzi biznesu
3. Jak być wielkim szefem,
czyli jak znaleźć najlepszych pracownik(cid:243)w
4. Jak zostać szamanem sprzedaży,
czyli jak sprowadzić do firmy deszcz pieniędzy
5. Nie wysyłaj CV,
czyli jak się dostać do dobrej firmy
6. Jak zostać CEO,
czyli o zasadach dochodzenia na szczyty
7. Sekrety wielkich handlowc(cid:243)w,
czyli jak dokonywać tego, czego inni nie mogą
Więcej informacji o autorze na stronie:
www.foxandcompany.com
Jeffrey J. Fox
JAK ZOSTAĆ
SZAMANEM SPRZEDAŻY
czyli jak sprowadzić
do firmy deszcz
pieniędzy
Oficyna Wydawnicza „Vocatio”
Warszawa
Tytuł oryginału:
How To Become A Rainmaker
Przekład:
Teresa Kowalska
Redakcja:
Irena Kanicka
Redakcja techniczna:
Małgorzata Biegańska-Bartosiak
Projekt okładki:
Joanna Złonkiewicz
Korekta:
Renata Borkowska
Copyright 2000 by Jeffrey J. Fox
All rights reserved.
First published by Hyperion.
The Polish translation rights published in agreement with
Doris S. Michaels Literary Agency, Inc., New York, USA
Copyright for the Polish edition 2005 by Oficyna Wydawnicza (cid:132)Vocatio(cid:148).
All rights to the Polish edition reserved
Wszelkie prawa do wydania polskiego zastrzeżone.
Książka ani żadna jej część nie może być przedrukowywana ani w jakikolwiek inny
spos(cid:243)b reprodukowana czy powielana mechanicznie, fotooptycznie, zapisywana
elektronicznie lub magnetycznie, ani odczytywana w środkach publicznego przekazu
bez pisemnej zgody wydawcy. W sprawie zezwoleń należy zwracać się do:
Oficyna Wydawnicza (cid:132)Vocatio(cid:148)
02-798 Warszawa, ul. Polnej R(cid:243)ży 1
e-mail: vocatio@vocatio.com.pl
Redakcja: fax (22) 648 63 82, tel. (22) 648 54 50
Dział handlowy: fax (22) 648 03 79, tel. (22) 648 03 78
e-mail: handlowy@vocatio.com.pl
Księgarnia Wysyłkowa (cid:132)Vocatio(cid:148)
02-798 Warszawa 78, skr. poczt. 54
tel. (603) 861 952
e-mail: ksiegarnia@vocatio.com.pl
www.vocatio.com.pl
ISBN 83-7146-238-7
Książkę tę dedykuję
Catherine M. Fox
oraz Dorothy i Modesto Brunolim
Szamanom, kt(cid:243)rzy sprowadzają upragniony deszcz,
przydaje się czasem parasol
Podziękowania
Dziękuję:
Mary Ellen O(cid:146)Neill, redaktorce o ostrym pi(cid:243)rze i bystrym
umyśle, oraz wszystkim zapaleńcom z Hyperion;
moim niezmordowanym agentom z Doris S. Michaels Litera-
ry Agency Inc. w Nowym Jorku;
ciężko pracującym kolegom z Fox Co., kt(cid:243)rzy codziennie
uczą innych, jak sprowadzać do firm deszcze pieniędzy;
szczeg(cid:243)lne podziękowania dla tej, kt(cid:243)ra zainspirowała roz-
dział 32.
Spis treści
Wprowadzenie ............................................................. 11
1. Credo szamana sprzedaży ............................................ 15
2. Zawsze odpowiadaj sobie na pytanie: (cid:132)A dlaczego
ten człowiek miałby robić z nami biznes?(cid:148) ................. 17
3. Pierwsze przykazanie marketingu................................ 19
4. Klient(cid:243)w nie interesuje twoja osoba ............................ 21
5. Idąc na spotkanie z klientem zawsze bądź
dobrze przygotowany................................................... 23
6. Zarzucaj wędkę tam, gdzie są ryby.............................. 26
7. Pokaż im pieniądze!..................................................... 28
8. Trzęsień ziemi nie uwzględniamy ............................... 31
9. Pierwsze pytanie-klucz do sprzedaży ......................... 33
10. W restauracji zawsze zajmuj strategiczne miejsce ...... 35
11. Nie pij kawy na spotkaniu
z potencjalnym klientem ............................................. 37
12. Na lunch nie idziesz po to, żeby zjeść lunch ............... 39
13. Nie noś długopisu w kieszeni na piersi........................ 41
14. Drugie pytanie-klucz do sprzedaży.............................. 43
15. Zastrzeżenia klienta zmień w jego zamierzenia........... 45
16. W trakcie jednej sprawy przygotowuj
grunt pod drugą ............................................................ 48
17. Każdy, kogo spotykasz, to potencjalny klient ............. 50
18. Nie przegap wielkiego sygnału
gotowości do zakupu.................................................... 52
19. Trzecie pytanie-klucz do sprzedaży ............................ 54
20. Oddzwaniaj zawsze w tym samym dniu...................... 57
21. Oceniaj (cid:132)zużycie paliwa(cid:148)............................................. 59
22. Nie wierz w zarządzanie czasem
i terenem działania ....................................................... 62
23. Wino skosztuj zawsze przed kosztowaniem wina ....... 64
24. Miej odwagę przyznać się do niewiedzy ..................... 66
25. Zawsze analizuj opłacalność inwestycji ...................... 69
26. Pamiętaj: każdy jest czyimś kimś ................................ 71
27. Zamień się w słuch....................................................... 73
28. Obieranie cebuli ........................................................... 75
29. Nie interesuje cię odpowiedź? Nie pytaj! .................... 77
30. Gdy dzwonią, nigdy nie bądź na spotkaniu ................. 79
31. Prezentuj dla poklasku, sprzedawaj dla zysku............. 81
32. Rada dla opiekunki do dziecka .................................... 83
33. Czwarte pytanie-klucz do sprzedaży .......................... 85
34. Dawaj i bierz ................................................................ 87
35. Sprzedawaj w piątki po południu................................. 90
36. Przełamuj lody na koniec spotkania ............................ 92
37. Codziennie licz do czterech ......................................... 94
38. Warto strzelać do celu.................................................. 96
39. Nie składaj spontanicznych wizyt................................ 98
40. Pokaż łańcuch, sprzedaj pierwsze ogniwo................. 100
41. Nie m(cid:243)w z jedzeniem w ustach ................................. 103
42. Piąte pytanie-klucz do sprzedaży............................... 105
43. Pokochaj pocztę głosową........................................... 107
44. Parkuj z tyłu ............................................................... 110
45. Bądź najlepiej ubraną osobą,
jaką dzisiaj spotkasz................................................... 112
46. Czemu śniadania biznesowe sprowadzają deszcz?.... 114
47. (cid:132)Oto moja wizyt(cid:243)wka(cid:148) .............................................. 116
48. Sz(cid:243)ste pytanie-klucz do sprzedaży ........................... 118
49. Dziesięć rzeczy, kt(cid:243)re musisz dziś zrobić,
żeby zrobić interes ..................................................... 120
50. Jak rozpoznać zaklinacza deszczu ............................. 122
Dodatek: Jak przeliczać korzyści na pieniądze.......... 124
Przykład z życia: Pan K. ............................................ 128
Zakończenie ............................................................... 134
Wprowadzenie
Czy twoja firma, organizacja potrzebuje pieniędzy?
Przeczytaj tę książkę
W tradycji indiańskiej zaklinacz deszczu zajmuje szczeg(cid:243)lne
miejsce. To szaman, kt(cid:243)ry przy użyciu magicznych mocy
sprowadza deszcz, tak potrzebny zwierzętom i uprawom.
Obfitość zbior(cid:243)w i zwierzyny sprowadza na całe plemię do-
brobyt. Bez deszczu nie ma zbior(cid:243)w, nie ma zwierzyny,
ludzie słabną i umierają, albo muszą przenosić się w odległe
miejsca.
Dzisiejszy (cid:132)zaklinacz deszczu(cid:148) (ang. Rainmaker) to oso-
ba, dzięki kt(cid:243)rej do firmy czy organizacji płyną pieniądze.
Płyną od klient(cid:243)w bądź ofiarodawc(cid:243)w. Te pieniądze to dla
firmy aqua viva (cid:150) strumień życia. Bez nich organizacja umie-
ra. Deszczem są pieniądze klient(cid:243)w.
Określenie Rainmaker, (cid:132)zaklinacz deszczu(cid:148), jest dziś
powszechnie używane w środowiskach prawnik(cid:243)w i księgo-
wych, w firmach konsultingowych, w bankowości inwestycyj-
nej, reklamie i architekturze. W takich firmach Rainmaker to
11
jedna czy dwie osoby, kt(cid:243)re sprowadzają do firmy najwięcej
nowych kontrahent(cid:243)w.
Naprawdę skuteczni szamani sprzedaży należą do najle-
piej wynagradzanych pracownik(cid:243)w w każdej firmie w każdej
gałęzi gospodarki. Mogą r(cid:243)żnie się nazywać: właściciel,
wsp(cid:243)lnik, sekretarz, przedstawiciel handlowy, CEO, agent,
dyrektor, handlowiec. Jeśli postanowiłeś zostać Rainmake-
rem, ta książka będzie dla ciebie świetną pomocą w realizacji
tego celu.
W firmach są jednak także szamani innego typu. Mogą
nimi być zwykli pracownicy, personel biurowy czy admini-
stracyjny. Każdy pracownik powinien bowiem w jakimś za-
kresie uczestniczyć w wyszukiwaniu, przyciąganiu, pozyski-
waniu i zatrzymywaniu klienta. Rady zawarte w tej książce
adresowałem gł(cid:243)wnie do handlowc(cid:243)w. Jednak nawet jeśli nie
jesteś handlowcem, to dzięki zastosowaniu podanych tu zasad
poprawi się twoja skuteczność oddziaływania czy to na kli-
ent(cid:243)w firmy, czy na pracownik(cid:243)w wewnątrz samej firmy.
Będziesz miał moc do sprzedawania swojej organizacji
własnych pomysł(cid:243)w. A co to oznacza, nie muszę ci chyba tłu-
maczyć.
O sukcesie każdej firmy czy też organizacji decyduje
przede wszystkim posiadanie klient(cid:243)w. To ważniejsze niż
biznesplan, produkty, maszyny, budynki, finanse, a nawet
pracownicy. To z pieniędzy klient(cid:243)w wypłaca się pensje,
opłaca ubezpieczenie społeczne, fundusz pracy, premie, urlo-
py, ubezpieczenia zdrowotne, kupuje komputery i meble.
Klient niejedno ma imię (cid:150) może to być członek organizacji,
student, fan, żołnierz, parafianin czy pacjent. W każdym jed-
nak przypadku ta zasada zachowuje ważność (cid:150) bez klient(cid:243)w
żadna organizacja nie przetrwa. To dlatego każdy pracownik
organizacji ma za zadanie przede wszystkim bezpośrednio
lub pośrednio przyciągać i zatrzymywać klient(cid:243)w. Od tej re-
guły nie ma wyjątk(cid:243)w! Zadaniem każdego (!) pracownika jest
12
przyczynianie się do tego, żeby kasa w firmie nie stała mil-
cząca, żeby klienci przychodzili (cid:150) i powracali na nowo.
Ta książka to recepta, jak sprzedawać. Jak ściągać deszcz
(cid:150) mżawkę, ulewę czy nawet oberwanie chmury. Jeśli twoja
firma potrzebuje pieniędzy i jeśli chcesz stać się dla niej cen-
ny (cid:150) przeczytaj tę książkę.
13
Pobierz darmowy fragment (pdf)