Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00088 011468 20237121 na godz. na dobę w sumie
Japońskie okręty podwodne 1900-1945 - ebook/pdf
Japońskie okręty podwodne 1900-1945 - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 140
Wydawca: Audioclub.pl Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-66735-00-2 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> historia, militaria, wojskowość >> historia powszechna
Porównaj ceny (książka, ebook (-26%), audiobook).

Krótkie informacje o wszystkich typach okrętów podwodnych używanych w Cesarskiej Marynarce Wojennej od czasu ich wprowadzenia aż do  zakończenia II wojny światowej wlącznie z okrętami przejetymi od Niemiec i Włoch oraz używanymi przez armię japońską do zaopatrywania odcietych garnizonów. Zawiera też informacje o japońskich szybkich okrętach -odpowiednkach U-bootów typ XXI podwodnych lotniskowcach i okrętach samobójczych uzupełoniona schematami, danymi techmicznymi i krótkimi notatkami o uzyciu poszczególnych okrętów

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Rozdział 1. Wczesne okręty podwodne Japońskie zainteresowanie okrętami podwodnymi rozpoczęło się wraz z wojną rosyjsko-japońską 1904-05 roku. Obydwa kraje zakupiły okręty podwodne w USA, z tą r(cid:243)żnicą że Japończycy koncentrowali się na typie Hollanda a Rosjanie na jego konkurencji. W działaniach wojennych łodzie podwodne nie wzięły udziału. Tym niemniej Japończycy kontynuowali pr(cid:243)by. Po niepowodzeniach z własnymi konstrukcjami rozpoczęli i kontynuowali przez całą pierwszą wojnę światową zakupy konstrukcji w r(cid:243)żnych krajach Ententy. Pozwoliło to na zebranie dużej ilości doświadczeń uzupełnionych r(cid:243)wnież o badania przekazanych w roku 1918 siedem okręt(cid:243)w podwodnych z podziału floty kajzerowskiej. Okręty podwodne Hollanda Te pierwsze japońskie okręty podwodne zostały Stanach Zjednoczonych. Budowę pierwszego z nich rozpoczęto w roku. je do Japonii na Następnie wysłano pokładzie kt(cid:243)ry handlowego, listopadzie 1904 zbudowane statku w Rozdział 1 Wczesne okręty podwodne finalnie przybył do Yokohamy w grudniu 1904 roku. Okręty zmontowano zwodowano i wyposażono w stoczni Marynarki Wojennej w Yokosuka.Z okręt(cid:243)w tych nr 4 zatonął w Kure 14 listopada 1904 roku po eksplozji benzyny. go Podniesiono wyremontowano. Wszystkie skreślono z listy floty w 1922 roku. a następnie okręty Mariusz Wołongiewicz Japońskie Okręty Podwodne 1905 (cid:150)1945 Strona 1 Rozdział 1 Wczesne okręty podwodne Dane techniczne Wyporność długość szerokość zanurzenie napęd prędkość zasięg głębokość zanurzenia 125 st(cid:243)p załoga Uzbrojenie 105/130 ton 20,4 m 3,63m 3,12 m silnik benzynowy 180KM/silnik elektryczny 70 KM 1 śruba 9/7 węzł(cid:243)w 185 mil morskich przy 8 węzłach 13 oficer(cid:243)w i marynarzy 1 wyrzutnia torped 457 mm ( 2 torpedy) Okręt Hollanda w bazie w Kure Mariusz Wołongiewicz Japońskie Okręty Podwodne 1905 (cid:150)1945 Strona 2 Rozdział 1 Wczesne okręty podwodne zbudowane w specjalnie oparciu Ł(cid:243)dź nr 6 zatonęła przypadkowo15 roku podczas misji kwietnia 1910 treningowej co stworzyło legendę w japońskiej marynarce wojennej. Została następnie podniesiona i służyła aż do roku 1923 kiedy to skreślono ją z listy oryginalnym projektem charakteryzowały się bardzo małymi rozmiarami. Okręty te nie okazały się zbyt udane co skierowało uwagę Japończyk(cid:243)w na dalsze zakupy za granicą. Eksperymentalne łodzie podwodne - zmodyfikowany typ Hollanda Zostały dla eksperyment(cid:243)w o zmodyfikowany projekt Hollanda. Były to pierwsze okręty zbudowane od podstaw w Japonii. Budowę obydwu rozpoczęto w listopadzie 1904 roku. W por(cid:243)wnaniu z Dane techniczne Ł(cid:243)dź numer 6 zbudowana w stoczni Kawasaki w Kobe, zwodowana 28 września 1905 roku i ostatecznie oddana do służby 30 marca 1906 roku wyporność długość szerokość zanurzenie napęd prędkość zasięg załoga uzbrojenie Ł(cid:243)dź numer 7 zbudowana w stoczni Kawasaki w Kobe zwodowana 28 września 1906 roku i oddana do służby 30 marca 1906 roku. Skreślona z listy floty w 1927 roku. 57/63 tony 22,5m 2,1 m 2,0 m silnik benzynowy 250 KM/ silnik elektryczny 22KM 1 śruba 8,5/4 węzły 185 mil m. przy 8 węzłach /12 mil przy 4 węzłach w zanurzeniu 14-16 marynarzy i oficer(cid:243)w 1 wyrzutnia torpedowa 457 mm (1 torpeda) Mariusz Wołongiewicz Japońskie Okręty Podwodne 1905 (cid:150)1945 Strona 3 Rozdział 1 Wczesne okręty podwodne 5 okręt(cid:243)w typu Vickers C1/C2 (nr 8,9,10,11,12) Okręty te zbudowano w stoczni Vickersa przy czym pierwsze dwa(oznaczone jako typ C1) zostały całkowicie zbudowane w Anglii podczas gdy pozostałe trzy (typ C2) zostały zmontowane w stoczni Marynarki wojennej w Kure z sekcji przesłanych z Anglii. Budowę rozpoczęto w Anglii w sierpniu 1907 roku pierwszego okrętu Mariusz Wołongiewicz Japońskie Okręty Podwodne 1905 (cid:150)1945 Strona 5 Rozdział 1 Wczesne okręty podwodne Okręty serii Numer Stocznia 8 9 10 11 12 Vickers, Barrow in Furness Vickers, Barrow in Furness Vickers, Barrow in Furness Vickers, Barrow in Furness Vickers, Barrow in Furness Wodowanie Położenie stępki 10.08.1907 19.05.1908 26.02.1909 Ha-1 Przekazanie do służby Nowa nazwa od 1924 roku 10.08.1907 19.05.1908 9.03.1909 Ha-2 10.09.1910 4.03.1911 12.08.1911 Ha-3 10.09.1910 18.03.1911 26.08.1911 Ha-4 10.09.1910 27.03.1911 3.08.1911 Ha-5 Skreślony z listy 1929 1929 1929 1929 1929 Dane techniczne wyporność długość szerokość zanurzenie napęd prędkość zasięg załoga uzbrojenie zapas torped nr 8 i 9 - 286/321 ton nr 10 -12 291/326 ton 43,3 m 4,1 m 3,4 m silnik benzynowy 600 KM/silnik elektryczny 300 KM 1 śruba 12/8,5 węzła 660 mil m. przy 12 w/60 mil m. przy 4 węzłach 26 oficer(cid:243)w i marynarzy 2 wyrzutnie torped 457 mm 2 Mariusz Wołongiewicz Japońskie Okręty Podwodne 1905 (cid:150)1945 Strona 6 Rozdział 1 Wczesne okręty podwodne Eksperymentalny okręt podwodny - zmodyfikowany typ Vickersa (nr 13) okręt nosił numer 13 został zwodowany w stoczni Kawasaki w Kobe 18 lipca 1912 roku i przekazany do służby 30 września 1912 roku. Był to typ eksperymentalny typu C1C2 r(cid:243)żniący się od okręt(cid:243)w silniejszym napędem na powierzchni. Jego budowa trwała dłużej niż oryginalnych okręt(cid:243)w Vickersa gdyż rozpoczęto ją w marcu 1910 roku. W roku 1924 zmieniono oznaczenie na Ha-6, a w roku 1929 skreślono go z listy floty. Mariusz Wołongiewicz Japońskie Okręty Podwodne 1905 (cid:150)1945 Strona 7 Rozdział 1 Wczesne okręty podwodne 304/340 ton 38,6 m 3,8 m 3 m silnik benzynowy 1160KM/silnik elektryczny 300 KM 10/8 węzł(cid:243)w 26 oficer(cid:243)w i marynarzy 2 wyrzutnie torped 457 mm 2 Dane techniczne wyporność długość szerokość zanurzenie napęd prędkość załoga uzbrojenie zapas torped 2 okręty podwodne typu Schneider-Labeuf S (nr 14 i 15) Okręty te budowano dla floty japońskiej we Francji. 2 okręty tego samego typu budowano też dla Grecji. Trzy z nich flotę zostały następnie przejęte przez i wcielone do służby francuską jako ARMIDE (japoński numer 14) oraz Dane techniczne wyporność długość szerokość 457/665 ton 56,7 m 5,3 m i ANTIGONE AMAZONE (okręty greckie). Numer 15 został zwodowany w kwietniu 1916 roku i przekazany flocie japońskiej 20 lipca 1917 roku. W roku 1924 nazwa została zmieniona na HA-10. W roku 1929 skreślono go z listy floty. te jako pierwsze we Okręty flocie japońskiej zostały też uzbrojone w karabin maszynowy na pokładzie. Po I wojnie światowej został on zamieniony na działo 76 mm. Mariusz Wołongiewicz Japońskie Okręty Podwodne 1905 (cid:150)1945 Strona 8 Rozdział 1 Wczesne okręty podwodne 3,0 m 2 silniki wysokoprężne 2000KM/silnik elektryczny 850KM 2 śruby 17/10 węzł(cid:243)w 2050 mil m. przy 10 węzłach/60 mil m. przy 4 węzłach 30 oficer(cid:243)w i marynarzy 6 wyrzutni torped 457 mm/1 km 8 zanurzenie napęd prędkość zasięg załoga uzbrojenie zapas torped 1 Okręt podwodny zmodyfikowanego typu Schneidera (nr14(II)) Okręt o numerze 14 (II) został zbudowany wg stoczni marynarki w Kure dla zastąpienia okrętu . Dane techniczne wyporność licencji w 529/737 ton przez francuską. przejętego Zwodowano go w roku 1918 a do służby przekazano w kwietniu 1920 roku. W 1924 flotę francuskiej roku zmieniono nazwę na HA-9 i w 1929 floty skreślono listy z Mariusz Wołongiewicz Japońskie Okręty Podwodne 1905 (cid:150)1945 Strona 9 Rozdział 1 Wczesne okręty podwodne 58,6 m 5,2 m 3,2 m 2 silniki wysokoprężne 2000KM/silnik elektryczny 850KM 2 śruby 17/10 węzł(cid:243)w 2050 mil m.przy 10 węzłach/60 mil m. przy 4 węzłach 30 oficer(cid:243)w i marynarzy 4 wyrzutnie torped 457 mm/1 km 8 długość szerokość zanurzenie napęd prędkość zasięg załoga uzbrojenie zapas torped 2 okręty podwodne ulepszony typ Vickersa C3 (nr 16 i 17) Okręty te w zasadzie były zgodnie z (cid:243)wczesnym japońskim zwyczajem skopiowane z Vickers(cid:243)w zbudowanych w Anglii, jedynie dla odr(cid:243)żnienia oznaczono je jako typ C3 Mariusz Wołongiewicz Japońskie Okręty Podwodne 1905 (cid:150)1945 Strona 10 Rozdział 1 Wczesne okręty podwodne Okręty serii Numer Stocznia 16 17 Stocznia marynarki w Kure Stocznia marynarki w Kure Położenie stępki Listopad 1915 Listopad 1915 Wodowanie Przekazanie do służby Nowa nazwa od 1924 roku 15.03.1916 01.11.1916 Ha-7 Skreślony z listy 1929 15.03.1916 2.02.1917 Ha-8 1929 290/326 ton 43,7 m 4,1 m 3,4 m 2 silniki wysokoprężne 600KM/silnik elektryczny 300KM 1 śruba 12/8,5 węzł(cid:243)w 660 mil m. przy 12 węzłach/60 mil m. przy 4 węzłach 26 oficer(cid:243)w i marynarzy 4 wyrzutni torped 457 mm 4 Dane techniczne wyporność długość szerokość zanurzenie napęd prędkość zasięg załoga uzbrojenie zapas torped 2 okręty podwodne typu Fiat Laurenti F1 Były to pierwsze japońskie okręty zdolne do działań oceanicznych. Zbudowano je w Japonii wg włoskich plan(cid:243)w. W latach dwudziestych uzbrojenie wzmocniono poprzez dodanie działa 76 mm przed kioskiem. Mariusz Wołongiewicz Japońskie Okręty Podwodne 1905 (cid:150)1945 Strona 11 Rozdział 1 Wczesne okręty podwodne 3 okręty podwodne typu K2 Okręty te stanowiły ulepszenie typu K1 o zwiększonym zasięgu. Zostały zam(cid:243)wione w ramach programu (cid:132)Flota 8-4(cid:148) w roku 1917. Założeniem było ich wykorzystanie na liniach komunikacyjnych przeciwnika i do dalekiego rozpoznania. W przygotowaniu projektu duży udział miała firma Schneider-Labeuf. Autonomiczność okrętu wynosiła 30 dni. Okręty serii Nr 22 Stępkę położono w wrześniu 1918 roku w stoczni marynarki w Kure .Zwodowana 31 marca 1919 roku. Przekazana do służby 17 lutego 1921 roku. W roku 1924 nazwa zmieniona na RO-14. W roku 1929 okręt został przeniesiony do rezerwy. 1 września 1931 roku skreślony z listy floty. Od sierpnia 1932 roku do maja 1948 roku użytkowany jako hulk w Sasebo. W maju 1948 rozebrany na złom. Mariusz Wołongiewicz Japońskie Okręty Podwodne 1905 (cid:150)1945 Strona 16 Rozdział 1 Wczesne okręty podwodne Nr 23 Stępkę położono w październiku 1918 roku w stoczni marynarki w Kure. Zwodowany 26 sierpnia 1919 roku. Przekazany do służby 30 września 1920 roku. W roku 1924 przemianowany na RO-13. W grudniu 1929 roku przeniesiony do rezerwy. W kwietniu 1930 roku skreślony z listy floty i oddany na złom. Nr 24 Stępkę położono w październiku 1918 roku w stoczni marynarki w Kure. Zwodowany 14 października 1920 roku. Przekazany do służby 30 czerwca 1921 roku. W roku 1924 przemianowany na RO-15. W lipcu 1924 roku zderzył się ze statkiem rybackim i odniosła lekkie uszkodzenia. W grudniu 1929 roku przeniesiony do rezerwy. We wrześniu 1931 roku skreślony z listy floty i do listopada 1939 roku użytkowany jako hulk. Pocięty na złom w końcu 1939 roku. Dane techniczne wyporność długość szerokość zanurzenie napęd prędkość zasięg głębokość zan. załoga uzbrojenie zapas torped artyleria 755/1050 ton 70,1 m 6,1 m 3,6 m 2 silniki wysokoprężne 2600KM/silniki elektryczne 1200KM 2 śruby 17/8 węzł(cid:243)w 6000 mil m. przy 10 węzłach/85 mil m. przy 4 węzłach 46 m 45 oficer(cid:243)w i marynarzy 6 wyrzutni torped 457 mm (4 dziobowe i 2 rufowe) 10 1 działo 76 mm i 1 km Mariusz Wołongiewicz Japońskie Okręty Podwodne 1905 (cid:150)1945 Strona 17 Rozdział 1 Wczesne okręty podwodne 2 okręty podwodne typu L1 Okręty zostały zam(cid:243)wione w ramach programu (cid:132)Flota 8-4(cid:148) z roku 1918 i budowane z budżetu 1918/19. Projekt został opracowany przez angielską firmę Vickers na podstawie udanego projektu angielskich okręt(cid:243)w podwodnych typu L. Przewidywano je do atak(cid:243)w na okręty nawodne przeciwnika, niszczenia statk(cid:243)w handlowych i prowadzenia dalekiego rozpoznania. Okręty serii Nr 25 Budowany w stoczni Mitsubishi w Kobe. Stępkę położono w listopadzie 1918 roku. Zwodowana 25 października 1919 roku. Przekazany do służby 30 czerwca 1920 roku. W roku 1924 przemianowany na RO-51. Do grudnia 1930 roku w składzie 17 dywizjonu okręt(cid:243)w podwodnych w Kure, a następnie do 1937 roku w Szkole Okręt(cid:243)w Podwodnych w Kure . 1 kwietnia 1937 roku skreślony z listy floty i oddany na złom (wg innych źr(cid:243)deł złomowany w 1940 roku). Nr 26 Budowany w stoczni Mitsubishi w Kobe. Stępkę położono w listopadzie 1918 roku. Zwodowany 9 marca 1919 roku. Przekazany do służby 30 listopada 1920 roku. W roku 1924 przemianowany na RO-52.29 października 1926 roku w wyniku powodzi okręt zatonął w bazie w Kure. Podniesiony w końcu 1926 roku, w remoncie od stycznia do kwietnia 1927 roku Do grudnia 1930 roku w składzie 17 dywizjonu okręt(cid:243)w podwodnych w Kure, a następnie do 1937 roku w Szkole Okręt(cid:243)w Podwodnych w Kure . 1 kwietnia 1937 roku skreślony z listy floty i oddany na złom. Mariusz Wołongiewicz Japońskie Okręty Podwodne 1905 (cid:150)1945 Strona 18 Rozdział 1 Wczesne okręty podwodne Przekr(cid:243)j okrętu podwodnego typu L1 14. Zbiornik oleju obiegowego 15. Działo 76 mm 16. Sprzęgło silnik(cid:243)w 17. Silnik wysokoprężny 1. Zbiorniki balastu gł(cid:243)wnego 2. Wyrzutnie torpedowe kalibru 457 mm 3. Osłony wyrzutni torpedowych 4. Punkt sterowania dziobowymi sterami głębokości 5. Zbiornik kompensacyjny torped 6. Dziobowy zbiornik regulacyjny 7. Zbiornik wyr(cid:243)wnawczy 8. Zbiornik paliwa 9. Dziobowy przedział torpedowy 10. Przedział akumulatorowy i mieszkalny 11. Zbiornik wody pitnej 12. Luk załadunku torped 13. Zbiornik czystego oleju 18. Silniki elektryczne 19. Tablica sterowania silnikami elektrycznymi 20. Łożysko wału 21. Punkt kierowania rufowymi sterami głębokości 22. Punkt sterowania zbiornikami balastowymi 23. Centrala 24. Kiosk 25. Mostek 26. Przekaźniki rufowych ster(cid:243)w głębokości 27. Maszynka sterowa Mariusz Wołongiewicz Japońskie Okręty Podwodne 1905 (cid:150)1945 Strona 19 Rozdział 1 Wczesne okręty podwodne 15 dni 48 oficer(cid:243)w i marynarzy 6 wyrzutni torped 457 mm (4 dziobowe i 2 na śr(cid:243)dokręciu) 10 902/1195 ton, standardowa 893 tony 70,6 m 7,1 m 3,9 m 2 silniki wysokoprężne 2400 KM/silniki elektryczne 1600KM 2 śruby 17/8 węzł(cid:243)w 5500 mil m. przy 10 węzłach/80 mil m. przy 4 węzłach Dane techniczne wyporność długość szerokość zanurzenie napęd prędkość zasięg głębokość zanurzenia 60 metr(cid:243)w Autonomiczność załoga uzbrojenie zapas torped 4 okręty podwodne typu L2 Okręty zostały zam(cid:243)wione w ramach programu (cid:132)Flota 8--6(cid:148) z roku 1918 i budowane z budżetu 1918/19 i 1919/20. Projekt został opracowany przez angielską firmę Vickers. W por(cid:243)wnaniu do typu L1 zmianie uległo uzbrojenie (cid:150) usunięto aparaty torpedowe na śr(cid:243)dokręciu . Okręt przewidywano do atak(cid:243)w na okręty nawodne przeciwnika, niszczenia statk(cid:243)w handlowych i prowadzenia dalekiego rozpoznania. Okręty serii Nr 27 Budowany w stoczni Mitsubishi w Kobe. Stępkę położono w marcu 1919 roku. Zwodowany 6 lipca 1920 roku. Przekazany do służby 10 marca 1921 roku. W roku 1924 przemianowany na RO-53. Do grudnia 1930 roku w składzie 11 dywizjonu okręt(cid:243)w podwodnych w Kure, a następnie do 1937 roku w Szkole Okręt(cid:243)w Podwodnych w Kure . 1 kwietnia 1937 roku skreślony z listy floty i oddany na złom. Mariusz Wołongiewicz Japońskie Okręty Podwodne 1905 (cid:150)1945 Strona 20 Rozdział 1 Wczesne okręty podwodne Nr 28 Budowany w stoczni Mitsubishi w Kobe. Stępkę położono w marcu 1919 roku. Zwodowany 13 października 1920 roku. Przekazany do służby 10 września 1921 roku. W roku 1924 przemianowany na RO-54. Do grudnia 1930 roku w składzie 11 dywizjonu okręt(cid:243)w podwodnych w Kure, a następnie do 1937 roku w Szkole Okręt(cid:243)w Podwodnych w Kure . 1 kwietnia 1937 roku skreślony z listy floty i oddany na złom. Nr 29 Budowany w stoczni Mitsubishi w Kobe. Stępkę położono w lutym 1920 roku. Zwodowany 10 lutego 1921 roku. Przekazany do służby 15 listopada 1922 roku. W roku 1924 przemianowany na RO-55. Do grudnia 1930 roku w składzie 11 dywizjonu okręt(cid:243)w podwodnych w Kure, a następnie do 1937 roku w Szkole Okręt(cid:243)w Podwodnych w Kure . 1 kwietnia 1937 roku skreślony z listy floty i oddany na złom. Nr 30 Budowany w stoczni Mitsubishi w Kobe. Stępkę położono w lutym 1920 roku. Zwodowany 11 maja 1921 roku. Przekazany do służby 16 stycznia 1922 roku. W roku 1924 przemianowany na RO-56. Do grudnia 1930 roku w składzie 11 dywizjonu okręt(cid:243)w podwodnych w Kure, a następnie do 1937 roku w Szkole Okręt(cid:243)w Podwodnych w Kure . 1 kwietnia 1937 roku skreślony z listy floty i oddany na złom. Dane techniczne wyporność długość szerokość zanurzenie napęd prędkość zasięg głębokość zanurzenia 60 metr(cid:243)w Autonomiczność załoga uzbrojenie zapas torped 902/1195 ton, standardowa 893 tony 70,6 m 7,1 m 3,9 m 2 silniki wysokoprężne 2400KM/silnik elektryczny 1600KM 2 śruby 17/8 węzł(cid:243)w 5500 mil m. przy 10 węzłach/80 mil m. przy 4 węzłach 15 dni 48 oficer(cid:243)w i marynarzy 4 wyrzutnie torped 457 mm na dziobie 10 Mariusz Wołongiewicz Japońskie Okręty Podwodne 1905 (cid:150)1945 Strona 21 Rozdział 1 Wczesne okręty podwodne 3 okręty podwodne typu F2 Projekt opracowała włoska firma (cid:132)Fiat-Laurenti(cid:148) jako ulepszenie typu F1. Zmienione zostały nieco kształty kadłuba dzięki za czemu zwiększyła się prędkość nawodna. Minimalnie powiększono też długość. Teoretycznie okręt był przeznaczony do wsp(cid:243)łpracy z zespołami własnych okręt(cid:243)w nawodnych. Okręty tego typu nie były zbyt popularne i zostały dość szybko wycofane ze służby. Okręty serii Nr 31 Budowany w stoczni Kawasaki w Kobe. Stępkę położono w styczniu 1920 roku. Wodowany 10 maja 1921 roku. Przekazany do służby 17 lipca 1922 roku. W listopadzie 1924 roku przemianowany na RO-3. Okręt został przydzielony do 28 dywizjonu OP w Sasebo gdzie wraz z gł(cid:243)wnymi siłami floty ćwiczono wsp(cid:243)łpracę z ciężkimi okrętami artyleryjskimi. Od końca marca do połowy maja 1927 roku operował w składzie pierwszej eskadry OP u wybrzeży Chin z bazy w Tsingtao. 1 kwietnia 1930 roku okręt skreślono z listy floty a następnie złomowano. Mariusz Wołongiewicz Japońskie Okręty Podwodne 1905 (cid:150)1945 Strona 22 Rozdział 1 Wczesne okręty podwodne Nr 32 Budowany w stoczni Kawasaki w Kobe. Stępkę położono w styczniu 1920 roku. Wodowany 22 czerwca 1921 roku. Przekazany do służby 5 maja 1922 roku. W listopadzie 1924 roku przemianowany na RO-4. Okręt został przydzielony do 28 dywizjonu OP w Sasebo gdzie wraz z gł(cid:243)wnymi siłami floty ćwiczono wsp(cid:243)łpracę z ciężkimi okrętami artyleryjskimi. Od końca marca do połowy maja 1927 roku operował w składzie pierwszej eskadry OP u wybrzeży Chin z bazy w Tsingtao. 1 kwietnia 1930 roku okręt skreślono z listy floty. Do końca lat trzydziestych wykorzystywany jako hulk a następnie złomowany. Nr 33 Budowany w stoczni Kawasaki w Kobe. Stępkę położono w styczniu 1920 roku. Wodowany 17 września 1921 roku. Przekazany do służby 9 marca 1922 roku. W listopadzie 1924 roku przemianowany na RO-5. Okręt został przydzielony do 28 dywizjonu OP w Sasebo gdzie wraz z gł(cid:243)wnymi siłami floty ćwiczono wsp(cid:243)łpracę z ciężkimi okrętami artyleryjskimi. Od końca marca do połowy maja 1927 roku operował w składzie pierwszej eskadry OP u wybrzeży Chin z bazy w Tsingtao. 1 kwietnia 1930 roku okręt skreślono z listy floty. Do końca lat trzydziestych wykorzystywany jako hulk, a następnie złomowany. Dane techniczne wyporność długość szerokość zanurzenie napęd prędkość zasięg głębokość zanurzenia 30 metr(cid:243)w Autonomiczność załoga uzbrojenie zapas torped 740/1047 ton, 65,5 m 6 m 4 m 2 silniki wysokoprężne 2600KM/silniki elektryczne 1200KM 2 śruby 18/8 węzł(cid:243)w 3500 mil m. przy 10 węzłach/75 mil m. przy 4 węzłach 15 dni 43 oficer(cid:243)w i marynarzy 5 wyrzutni torped 457 mm, 1 karabin maszynowy 8 Mariusz Wołongiewicz Japońskie Okręty Podwodne 1905 (cid:150)1945 Strona 23 Rozdział 1 Wczesne okręty podwodne 10 okręt(cid:243)w podwodnych typu K-3 Projekt był ulepszoną wersją projektu K-2. Była to najdłuższa seria okręt(cid:243)w podwodnych zbudowana w Japonii przed wojną. Og(cid:243)łem zbudowano 10 jednostek tego typu. Część z nich była po raz pierwszy budowana w dw(cid:243)ch nowych stoczniach marynarki wojennej: w Sasebo i w Yokosuka. W pracach nadal brała udział francuska firma (cid:132) Schneider-Labeuf(cid:148) Od projektu K-2 odr(cid:243)żniały się zwiększonym zapasem pływalności, lepszą statecznością i nieco zmienionymi kształtami. Mimo zam(cid:243)wienia długiej serii nie były to okręty zbyt lubiane i nie wytrwały w służbie zbyt długo. Okręty serii Nr 34 Stępka położona w czerwcu 1919 roku w stoczni marynarki wojennej w Kure. Wodowany 24 lutego 1921 roku. Przekazany do służby 20 Mariusz Wołongiewicz Japońskie Okręty Podwodne 1905 (cid:150)1945 Strona 24 Rozdział 1 Wczesne okręty podwodne października 1921 roku. Wcielony do 19 Dywizjonu Okręt(cid:243)w podwodnych w Kure. 1 listopada 1924 roku przemianowany na RO-16. W grudniu 1930 roku przeniesiony do rezerwy. 1 września 1931 roku skreślony z listy floty i oddany na złom. Nr 35 Stępka położona w czerwcu 1919 roku w stoczni marynarki wojennej w Kure. Wodowany 25 marca 1921 roku. Przekazany do służby 15 grudnia 1921 roku. Wcielony do 16 Dywizjonu Okręt(cid:243)w podwodnych w Kure. 1 listopada 1924 roku przemianowany na RO-17. W grudniu 1930 roku przeniesiony do rezerwy. 1 kwietnia 1933 roku skreślony z listy floty i oddany na złom. Rozebrany w 1936 roku. Nr 36 Stępka położona w czerwcu 1919 roku w stoczni marynarki wojennej w Kure. Wodowany 28 grudnia 1921 roku. Przekazany do służby 15 marca 1922 roku. Wcielony do 16 Dywizjonu Okręt(cid:243)w podwodnych w Kure. 1 listopada 1924 roku przemianowany na RO-18. W grudniu 1930 roku przeniesiony do rezerwy. 1 kwietnia 1931 roku skreślony z listy floty i oddany na złom w kwietniu 1937 roku Nr 37 Stępka położona w czerwcu 1919 roku w stoczni marynarki wojennej w Kure. Wodowany 22 kwietnia 1921 roku. Przekazany do służby 29 kwietnia 1922 roku. Wcielony do 16 Dywizjonu Okręt(cid:243)w podwodnych w Kure. 1 listopada 1924 roku przemianowany na RO-19.28 września 1926 roku zderzył się z kutrem rybackim będąc w położeniu podwodnym. Okręt [pogiął peryskopy i uszkodził kiosk. Kuter zatonął W grudniu 1930 roku przeniesiony do rezerwy. 1 kwietnia 1933 roku skreślony z listy floty i w 1937 roku oddany na złom. Nr 38 Stępka położona w styczniu 1919 roku w stoczni marynarki wojennej w Yokosuka. Wodowany 26 października 1920 roku. Przekazany do służby 1 lutego 1922 roku. Wcielony do 19 Dywizjonu Okręt(cid:243)w podwodnych w Kure. 1 listopada 1924 roku przemianowany na RO-20. W grudniu 1930 roku przeniesiony do rezerwy. 1 września 1931 roku skreślony z listy floty i oddany na złom. Nr 39 Stępka położona w styczniu 1919 roku w stoczni marynarki wojennej w Yokosuka. Wodowany 26 października 1920 roku. Przekazany do służby 1 lutego 1922 roku. Wcielony do 19 Dywizjonu Okręt(cid:243)w podwodnych w Kure. 1 listopada 1924 roku przemianowany na RO-21. W grudniu 1930 roku przeniesiony do rezerwy. 1 września 1931 roku skreślony z listy floty i oddany na złom. Nr 40 Stępka położona w styczniu 1919 roku w stoczni marynarki wojennej w Yokosuka. Wodowany 15 października 1920 roku. Przekazany do służby 10 października 1922 roku. Wcielony do 19 Dywizjonu Okręt(cid:243)w podwodnych w Kure. 1 listopada 1924 roku przemianowany na RO-22. Mariusz Wołongiewicz Japońskie Okręty Podwodne 1905 (cid:150)1945 Strona 25 Rozdział 1 Wczesne okręty podwodne 19 marca 1926 roku w kanale Uraga zderzyła się z RO-20 uszkadzając cysternę balastową prawej burty. W grudniu 1930 roku przeniesiony do rezerwy. 1 września 1931 roku skreślony z listy floty i oddany na złom. Nr 41 Stępka położona w kwietniu 1919 roku w stoczni marynarki wojennej w Yokosuka. Wodowany 25 października 1921 roku. Przekazany do służby 28 kwietnia 1923 roku. Wcielony do 22 Dywizjonu Okręt(cid:243)w podwodnych w Sasebo. 1 listopada 1924 roku przemianowany na RO-23. W grudniu 1930 roku przeniesiony do rezerwy. 1 kwietnia 1932 roku skreślony z listy floty i do końca lat trzydziestych użytkowany jako hulk w porcie wojennym Sasebo. Przekr(cid:243)j okrętu podwodnego typu K-3 1. Zbiorniki gł(cid:243)wnego balastu 2. Wyrzutnie torpedowe 457 mm 3. Dziobowe stery głębokości 4. System wymiany torped 5. Zapasowe torpedy 6. Napęd dziobowych ster(cid:243)w głębokości 7. Punkt sterowania dziobowymi sterami głębokości 8. Baterie akumulator(cid:243)w 9. Zbiorniki wody pitnej 10. Pomieszczenia mieszkalne 11. Zbiorniki paliwa 12. Generator 13. Silnik wysokoprężny 14. Silniki elektryczne 15. Zbiorniki oleju 16. Sprzęgło 17. Napęd steru 18. Punkt kierowania sterami rufowymi 19. Przedział elektryczny 20. Gł(cid:243)wna tablica rozdzielcza 21. M agazyn żywności 22. Komora amunicyjna 23. Centrala 24. Winda kotwiczna 25. Kiosk 26. Punkt sterowania 27. Tunel wentylacji okrętu 28. Działo 76 mm 29. Kluza kotwicy Mariusz Wołongiewicz Japońskie Okręty Podwodne 1905 (cid:150)1945 Strona 26
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Japońskie okręty podwodne 1900-1945
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: