Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00352 014649 16410256 na godz. na dobę w sumie
JazzPRESS Kwiecień 2012 - ebook/pdf
JazzPRESS Kwiecień 2012 - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: Self Publishing Język publikacji:
ISBN: 2089-3143 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> biznes >> zarządzanie i marketing
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).


Miesięcznik JazzPRESS to internetowy magazyn poświęcony muzyce improwizowanej, wydawany od marca 2011 roku i związany z RadioJAZZ.FM.

Promuje muzykę jazzowową,  ale też wszystko to, co ważne, ciekawe i inspirujące w muzyce. Stąd też w magazynie można znaleźć teksty poświęcone mainstreamowi, free jazzowi, awangardzie, czy wreszcie eksperymentom, które przekraczają granice gatunków. Są też  działy poświęcone gatunkom pokrewnym - bluesowi i muzyce soulowej. Ważne miejsce w profilu pisma zajmuje promocja młodych muzyków jazzowych (zwłaszcza polskich) i ich dorobku.


Pismo ma układ działowy i zawiera zarówno treści o wydarzeniach bieżących, jak i historycznych. Te pierwsze w ramach działów:

- wydarzenia,
- nowości płytowe
- recenzje płyt
- przewodnik po nadchodzących koncertach
- relacje z koncertów oraz wywiady.

Te drugie w ramach stałych rubryk, w których przybliżana jest historia jazzu w Polsce i na Świecie (Kanon jazzu, Kalendarium jazzowe, Sylwetki jazzmanów, planowane cykle poświęcone polskim i zagranicznym festiwalom, znaczącym sesjom nagraniowym).
Dodatkowo znajdują się także działy tematyczne: Bluesowy Zaułek, PHONO, Ptasie Radio.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

KWIECIEŃ 2012 Internetowa gazeta poświęcona muz yce improwizowanej ISSN 2084 -3143 Sławomir Jaskułke Reperkusje Koncerty Marek Napiórkowski Trio Grażyna Auguścik i Paulinho Gracia J4zz PuZone Artur Dutkiewicz Tomatito Septet Maciej Fortuna Al Di Meola w Poznaniu Piotr Damasiewicz Ensamble Selah Sue Sławomir Jaskułke, fot. Michał Andrysiak 48 – Wywiady 48 52 Michał Sołtan Wierzymy w te n zespół Sławomir Jaskułke, Tomasz Sowiński Reperkusje 56 – Sylwetki Levity – Siła wyobraźni 58 – Kanon Jazzu Belafonte At Carnegie Hall – Harry Belafonte In’N’Out – Joe Henderson The Olatunji Concert: The Last Live Recording – John Coltrane Speak Like A Child – Herbie Hancoc k J Mood – Wynton Marsalis 68 – BLUES CORNER 68 70 Leszek Cichoński, Sobą gram Otis Taylor w Hybrydach (na dwa głosy ) 73 – Sesje jazzowe 82 – Co w RadioJAZZ.FM 82 Zabierz RadioJAZZ.FM ze Sobą ! 83 – Redakcja Od Redakcji 3 – 4 – KONKURSY 6 – Wydarzenia 8 – 8 10 14 Płyty RadioJAZZ.FM poleca Nowości płytowe Recenzje Filipowicz Quintet,Jazz Tribute To Michael Jackson Christoph Titz, Here Now Ircha Clarinet Quartet – Watching Edvard Pater/Gorzycki/Urowski/Wojtczak – A-kineton The Fonda/Stevens Group – Trio +2 Paul McCartney – Kisses on the Bottom Urszula Dudziak – Wyśpiewam Wam Wszystko 26 – Festiwale i koncerty 26 32 35 36 37 38 39 40 46 47 Przewodnik koncertowy Marek Napiórkowski Trio: KonKubiNap Grażyna Auguścik i Paulinho Garci a Intymnie w Synagodze pod Białym Bocianem J4zz PuZone Zamiast goździka i paczki rajstop... koncert jazzowy Artura Dutkiewicza opowieść o Hendrixi e Tomatito Septet – brawurowe bombardowanie ekspresją Maciej Fortuna Grać, grać, grać! Al Di Meola w Poznani u Piotr Damasiewicz Ensamble Chordofon Szarpany, czyli Damaś i Buba w Szpulc e Selah Sue W szczecińskiej Filharmonii publiczność tańczy!!! 2 a ł a h c u r G r t o P i . t o f JazzPRESS, kwiecień 2012 Wesołych Świąt Wielkanocnych życzy redakcja RadioJAZZ.FM i JazzPRESS. Od Redakcji Głos artysty w czasie żałoby... musi zamilknąć. Muzyka, śpiewaka, aktora, malarza, rzeźbiarza, per- formera... To z jednej strony zaprzeczenie społecznej roli artysty. Zaś z drugiej narzucenie społeczeń- stwu zuniformizowanego sposobu radzenia sobie z „pourazową” traumą. To tylko jeden z aspektów tej sytuacji, o którym zresztą już pisano – zob. Teatr w czasie żałoby » Innym jest aspekt finansowy, o którym traktuje „krążący po internecie anonimowy list Artysty w Żałobie”. I o tym trzeba głośno powiedzić! Ze spraw przyjemnych – PT Czytelników zapraszamy do udziału w naszych konkursach. Po szczegóły zapraszamy tu » Ryszard Skrzypiec Redaktor Naczelny Przekaż 1 swojego podatku Wesprzyj wspólne projekty kulturalne RadioJAZZ.FM i Artbale Stowarzyszenie Rozwoju Edukacji Kulturalnej i Sztuki KRS: 0000107658 Cel szczegółowy 1 : JAZZ 3 K O N K U R S Y Szanowni Czytelnicy ! Macie szansę na zdobycie biletów na jedyne w swoim rodzaju i rewelacyj- nie zapowiadające się koncerty duetu gitarowego Johna Williamsa oraz Johna Etheridge’a. Mamy do rozdania po dwa bilety na koncerty w Gdańsku, Krakowie, Lublinie, Poznaniu i Wrocławiu. W celu zdobycia biletu wystarczy od- powiedzieć na pytanie z jakim wy- jazzowym grał bitnym gitarzystą John Etheridge! Zapraszamy do zdobycia 2 wejściówek na koncert jednego z najpopularniej- szych zespołów jazzowych ostatnich lat – Medeski Martin Wood (Warszawa, Palladium, 19.04.2012). Koncert rekomenduje Dionizy Piątkowski, szef Ery Jazzu. Pytanie konkursowe: w którym roku powstało trio? 4 Trasa koncertowa Together and Solo: 16.04.2012 – w Poznaniu, 18.04.2012 – we Wrocławiu, 21.04.2012 – w Lublinie, 22.04.2012 – w Warszawie, 23.04.2012 – w Gdańsku, 25.04.2012 – w Krakowie. 19.04.2012 – Warszawa, Palladium Ponadto można zdobyć płytę (także z dedy- kacją dla czytelnika magazynu JazzPRESS): Marii Guraievskiej Etno Jazz Synthe- sis zatytułowaną Water Nymphs – wystar- czy podać kraj pochodzenia wokalistki. Pły- ta ukazała się pod patronatem magazynu JazzPRESS. Artura Dutkiewicza Hendrix Piano – wy- starczy podać tytuł płyty pianisty z nagrania- mi wybitnego polskiego muzyka i kompozy- tora jazzowego. Duetu Mira Opalińska (fortepian) – Do- uglas Whates (kontrabas) zatytułowaną Lu- miere – trzeba wymienić nazwisko jednego polskiego kompozytora, którego utwór zo- stał zarejestrowany na tej płycie. Zapraszamy do udziału w zabawie! Odpo- wiedzi prosimy wysyłać e-mailem na adres redakcji: jazzpress@radiojazz.fm 5 Wydarzenia Wydarzenia i k s w o b z r e W i f o t z s y z r K . t o f 3 marca w wieku 57 lat zmarł uznawany za „na- dzieję bebopu” perkusista, kompozytor i na- uczyciel Wade Barnes. Znany ze współpracy z takimi gigantami jak m.in „Doc” Cheatham; Howard McGhee; Cecil Payne; Billy Mitchell; Benny Powell; Jimmy Garrison; Bob Cranshaw; Archie Shepp; George Coleman; James Spaul- ding; Sonny Fortune; Jon Faddis. 3 marca w wieku 81 lat zmarł jeden z najczęściej nagrywanych akordeoistów Frank L. Marocco. W wieku 17 lat zdobył pierwszą nagrodę na fe- stiwalu Chicago Musicland (1948). W nagrodę wystąpił z towarzyszeniem Chicago Pops Or- chestra wykonując Fantazję Impromptu Fryde- ryka Chopina. W trakcie swojej kariery współ- pracował m.in. z: Henrym Mancinim, Johnem Williamsem, Quincym Jonesem, Elmerem Bernsteinem, Michelem Legrandem i wieloma innymi. Urodził się 2 stycznia 1931 r. Krzysztof Herdzin 6 marca w wieku 78 lat zmarł kontrabasista Joe Byrd, młodszy brat słynnego gitarzysty Char- liego Byrda. Przez ponad 4 dekady grał w trio ze swoim bratem Charliem – trzecim członkiem formacji był perkusista i wibrafonista Chuck Redd. Joe Byrd grał na wydanej w 1962 roku przez wytwórnię Verve płycie saksofonisty Sta- na Getza i Charliego Byrda zatytułowanej Jazz Samba. Grał także m.in. z Jimmym Witherspo- onem, Mose Allisonem i Colemanem Hawkin- sem. Urodził się 21 maja 1933 r. 8 marca nakładem wydawnictwa Kayax ukaże się książka ze wspomnieniami Urszuli Dudziak zatytułowana Wyśpiewam Wam Wszystko. Nie- samowite historie spisane, dzięki prowadzonym od wczesnych lat młodości pamiętnikom. Opo- wieści, w których pojawiają się niezwykłe oso- bowości takie jak: Jerzy Kosiński, Miles Davis, Sting, Herbie Hencock i wielu, wielu innych. Hi- storia życia, podróży Artystki, jej życie w Polsce 6 JazzPRESS, kwiecień 2012 i k s w o b z r e W i f o t z s y z r K . t o f Urszula Dudziak a potem przez 20 lat w Nowym Jorku. Zabawna, poruszająca i pełna emocji opowieść. Biografia, dzięki której poznajemy historię współczesne- go jazzu, ale także poznajemy wspaniałą ko- bietę, która mimo wielu trudności, tak bliskich każdemu z nas, potrafi z humorem i ufnością patrzeć na świat. Poznajemy człowieka zako- chanego w świecie, ludziach i życiu. Poznajemy Urszulę Dudziak. Nasza recenzja » 9 marca premierę miał film dokumentalny Na- taszy Ziółkowskiej-Kurczuk zatytułowany Ko- meda, Komeda... Film opowiada wczesne lata życia Komedy, spędzone przez niego w Ostro- wie Wielkopolskim i Poznaniu. W filmie wy- korzystano oryginalne sekwencje animowane, które Piotr Dumała zrealizował do roboczego nagrania „Lullaby” z filmu Dziecko Rosemary Romana Polańskiego. Krzysztof Herdzin przygotuje aranżacje dla gi- tarzysty Paco de Lucii oraz 70-osobowej orkie- stry z towarzyszeniem wokalistów na świąteczny koncert, który odbędzie się w grudniu tego roku w Wiesbaden. W programie koncertu znajdą się światowe przeboje i utwory flamenco. 20 marca zmarł pianista i kompozytor Pete Sa- berton. Współpracował z London Jazz Orche- stra oraz z Petem Hurtem, Henrym Lowtherem, Stanem Sulzmannem. Ukazała się książka Igora Pietraszewskiego zatytułowana Jazz w Polsce. Wolność improwi- zowana. Książka jest socjologicznym studium polskiego jazzu od jego początków w latach 20. do czasów współczesnych. Autor pracy to so- cjolog i jazzman w jednej osobie. Ksiązkę wy- dało krakowskie Wydawnitwo Nomos. (rs) 7 Płyty – RadioJAZZ.FM poleca Matt Ulery’s Loom – Flora. Fauna. Fervor. Nie mam wątpliwości, że to muzyka przemy- ślana, choć z pewnością muzycy uczestniczą- cy w nagraniu dołożyli coś od siebie. Zespół zatrudniony przez kompozytora, który gra na płycie również na kontrabasie, składa się w du- żej części z muzyków jazzowej sceny Chicago. Muzycy często uczestniczą wzajemnie w swo- ich projektach, wspomagają się i rozumieją bez słów. Nie znam kulisów powstania płyty, ale mam wrażenie, że ta grupa muzyków razem może więcej niż każdy z nich osobno. Umiejęt- ność wykorzystania potencjału zgromadzone- go w studio to cecha dobrego lidera. Matt Ulery to potrafi. Tworzy wyśmienity zespół z dobrych muzyków, sprawia, że u niego grają swoje naj- lepsze partie. To przypomina mi wiele sesji Charlesa Mingusa… Chick Corea, Eddie Gomez, Paul Motian – Further Excplorations Podwójny koncertowy album firmowany przez 3 wyśmienitych artystów inspirowany jest mu- zyką Billa Evansa. W sumie taka inspiracja to nic złego. Niektórzy kopiują i starają się ten fakt ukrywać. Inni robią to nieświadomie. W przy- padku trójki tak wyśmienitych muzyków ni- czego nie trzeba ukrywać. Oni nie muszą udo- wadniać światu, że mają własny styl i potrafią zagrać coś oryginalnego. Zrobili to wcześniej już wiele razy. Płyty RadioJAZZ.FM poleca JazzBOOK recenzje » 8 JazzPRESS, kwiecień 2012 Bugge Wesseltoft – Songs A teraz trochę o „Songs”. To wyśmienita płyta. Wypełniona jazzowymi standardami, a to za- danie dla muzyka niełatwe. Zawsze będziemy porównywać z innymi, tymi najlepszymi. Na tej płycie nie ma ani jednego niepotrzebnego dźwięku. Jest wyważona, ostatnio często mówi- my, zbalansowana, choć ja wolę prościej – zwy- czajnie piękna. Może nieco zbyt mroczna, choć takie było założenie. Recenzje Rafał Garszczyński Charlie Haden, Hank Jones – Come Sunday Musiało minąć ponad 15 lat od pierwsze- go spotkania Charlie Hadena i Hanka Jonesa, które doprowadziło do nagrania wyśmienitej płyty Steal Away, żeby powstała jeszcze dosko- nalsza – Come Sunday. To w ostatnim czasie jedna z najważniejszych dla mnie muzycznych niespodzianek. Nie wiedziałem, że ta płyta ma powstać, nie wiedziałem, że się ukazała. O jej istnieniu dowiedziałem się całkiem przypad- kiem. To płyta wybitna i właściwie na tym po- winno się zakończyć. Jestem przekonany, że za 20, może 30 lat, jeśli nasz radiowy Kano Jazzu będzie jeszcze istniał, z wielką przyjemnością umieszczę w nim Come Sunday. Na razie jed- nak na Kanon za wcześnie, taką przyjęliśmy konwencję. 9 Nowości płytowe Nowości płytowe 28 lutego ukazała się płyta Matthew Shipp Trio w składzie : lider na fortepianie, Mi- chael Bisiona kontrabasie i Whit Dickey na perkusji zatytułowana Elastic Aspects. Płytę wydała wytwórnia Th irsty Ear. 6 marca ukazał się krążek zatytułowany No Time Like Now nagrany trio nowojorskiego gitarzysty Nicka Morana, które – obok lide- ra – tworzą grający na organach Brad White- ley i perkusista Chris Benham (obaj muzycy zyskują na znaczeniu na cenie nowojorskiej). Płytę wydała wytwórnia Manor Sound. 6 marca ukazała się trzecia już płyta Mar- shalla Gilkesa – uznawanego za nadzieję jazzowego puzonu w XXI wieku. Dzieło zatytułowane Sound Stories powstało przy współudziale saksofonisty Donny’ego Mc- Caslina, pianisty Adama Birnbauma, basi- sty Yasushi Nakamury oraz perkusisty Eri- ca Dooba. Nagrania ukazują się nakładem wytwórni Alternate Side Records i na razie jedynie w formacie MP 3. 19 marca premiera płyty Th e Saintbox for- macji tworzonej przez kompozytora i kon- trabasistę Ola Walickiego, odpowiedzial- nego za warstwę wizualną Maćka Szupicę oraz Gabę Kulkę – głos, tekst, instrumenty drobne i klawisze. Gościnnie w nagraniach wziął udział Macio Moretti oraz zespół Th e Gdańsk Philharmonic Brass. Album ukażał się nakładem Mystic Production. 20 marca br. na polskim rynku ukazało się kilka interesujących płyt monachijskiej wytwórnii ECM wypuści na rynek . Do rąk melomanów trafi ą: Masabumi Kikuchi/ Paul Motian/Th omas Morgan – Sunri- se, Anders Jormin – Ad Lucem oraz Bil- ly Hart/Ethan Iverson/Mark Turner/Ben Street – All Our Reasons. Płyta All Our Reasons to pierwsze nagra- to pierwsze nagra- nie – istniejącego od 2003 roku w składzie nie – istniejącego od 2003 roku w składzie Mark Turner: saksofon, Ethan Iverson: for- Mark Turner: saksofon, Ethan Iverson: for- tepian, Ben Street: kontrabas, Billy Hart: tepian, Ben Street: kontrabas, Billy Hart: bębny – kwartetu dla ECM. Basista, Anders bębny – kwartetu dla ECM. Basista, Anders Jormin do realizacji najnowszego projektu do realizacji najnowszego projektu zatytułowanego Ad Lucem zaprosił zespół zatytułowanego Ad Lucem zaprosił zespół uformowany na potrzeby Swedish Jazz uformowany na potrzeby Swedish Jazz Celebration 2010. Anders wykorzystał tu Celebration 2010. Anders wykorzystał tu swoje teksty napisane po łacinie, oraz duń- swoje teksty napisane po łacinie, oraz duń- ską poezję Pii Tafdrup. Zaśpiewały Mariam ską poezję Pii Tafdrup. Zaśpiewały Mariam Wallentin i Erika Angell. Wśród improwi- Wallentin i Erika Angell. Wśród improwi- zatorów znalazł się szwedzki saksofonista, zatorów znalazł się szwedzki saksofonista, Fredrik Ljungkvist, oraz kolega Jormina Fredrik Ljungkvist, oraz kolega Jormina z zespołu – Bobo Stenson Trio i perkusista z zespołu – Bobo Stenson Trio i perkusista Jon Fält. Jon Fält. Natomiast album Sunrise to debiut piani- Natomiast album Sunrise to debiut piani- Masabumi Kikuchi dla ECM i zarazem sty Masabumi Kikuchi dla ECM i zarazem ostatnia sesja wielkiego perkusisty Pau- ostatnia sesja wielkiego perkusisty Pau- la Motiana z udziałem basisty Th omasa la Motiana z udziałem basisty Th omasa Morgana. 20 marca miała miejsce premiera trzeciej 20 marca miała miejsce premiera trzeciej Janusza Zdunka i zespołu płyty formacji Janusza Zdunka i zespołu Marienburg. Krążek zatytułowany Jedzie . Krążek zatytułowany Jedzie będzie mieszanką jazzu z nowymi inspi- będzie mieszanką jazzu z nowymi inspi- racjami muzycznymi. Projekt Marienburg racjami muzycznymi. Projekt Marienburg do tej pory wydał płyty: Pop Dom i Miasto Nic, nagrał muzykę do fi lmów Pokonać sie- bie i Autonaprawa oraz wykonuje na żywo ścieżkę dźwiękową do fi lmów niemych: Symfonia zmysłów/Flesh and the Devil oraz Mocny człowiek. 10 JazzPRESS, kwiecień 2012 W marcu pod patronatem magazynu JazzPRESS ukazała się debiutancka płyta ukraińskiej wokalistki Marii Guraievskiej i jej formacji Etno Jazz Synthesis zatytu- łowana Water Nymphs. Na repertuar za- rejestrowany na płycie złożyły się zainspi- rowane jazzem aranżacje autentycznego materiału muzycznego zebranego przez wokalistkę podczas wyjazdów w niedostęp- ne i zapomniane tereny Ukrainy. Muzyka na Water Nymphs łączy w sobie folk, jazzo- we improwizacje i ostre rockowe brzmienia. Wokalistce towarzyszy świetna sekcja zło- zona z młodego pokolenia polskich muzy- ków jazzowych: Sebastiana Kuchczyńskiego (perkusja), Michała Kapczuka (kontrabas) i Mateusza Szczypki (gitara elektryczna) oraz gościnne Grzegorz Karnas. 1 kwietnia ukaże się debiutancki album formacji Niechęć zatytułowany Śmierć w miękkim futerku. Niechęć to zupełnie nowy głos na polskiej scenie alternatywnej. Zespół odwołuje się do bogatej tradycji ro- dzimego jazzu, którą odważnie i bezkom- promisowo poszerza o rockową psycho- deliczność i nastrojowość rodem z muzyki fi lmowej. Album ukaże się nakładem Wy- twórni Krajowej. Jego dodatkowym atutem jest najwyższej klasy produkcja, za którą odpowiada Sebastian Witkowski, znany ze współpracy z takimi artystami jak To- masz Stańko czy Aga Zaryan. Wydawni- ctwo promuje kompozycja „Taksówkarz”, do której powstał animowany teledysk Mi- chała Żabko-Potopowicza. 21 marca ukazała się płyta Lumiere due- tu Mira Opalińska (fortepian) – Douglas Whates (kontrabas). Na płycie znalazły się improwizacje duetu na kanwie 8 standar- dów muzyki fi lmowej. Nagrania zrealizo- wano pod koniec października ubiegłego wano pod koniec października ubiegłego roku w Filharmonii Podkarpackiej w Rze- roku w Filharmonii Podkarpackiej w Rze- szowie. Album ukazał się nakładem wy- szowie. Album ukazał się nakładem wy- twórni Natural Studio Records. twórni Natural Studio Records. 21 marca wyszła druga autorska płyta for- 21 marca wyszła druga autorska płyta for- macji Me, Myself And I zatytułowana macji Me, Myself And I zatytułowana Do Not Cover! Jak sami charakteryzują swoją Not Cover! Jak sami charakteryzują swoją Not Cover! Not Cover! Jak sami charakteryzują swoją płytę „Muzyka na Do Not Cover! płytę „Muzyka na Do Not Cover! to wej- ście w inny etap twórczości zespołu pod ście w inny etap twórczości zespołu pod względem kompozycji i stylu. Jest to fuzja względem kompozycji i stylu. Jest to fuzja dźwięków bardzo rożnych gatunków, lecz dźwięków bardzo rożnych gatunków, lecz na pierwszym miejscu należy wyróżnić na pierwszym miejscu należy wyróżnić jazz jako główny nurt, który Me Myself jazz jako główny nurt, który Me Myself And I na swój wokalny sposób eksploruje. And I na swój wokalny sposób eksploruje. Będą momenty na płycie, w których głosy Będą momenty na płycie, w których głosy są bardzo przetworzone jak i takie, w któ- są bardzo przetworzone jak i takie, w któ- rych pozostają ortodoksyjnie czyste, wręcz rych pozostają ortodoksyjnie czyste, wręcz zaśpiewane w klasyczny sposób.” zaśpiewane w klasyczny sposób.” Zobacz teledysk do utworu „Elytom Encon”» teledysk do utworu „Elytom Encon”» 27 marca na rynku pojawił się podwójny 27 marca na rynku pojawił się podwójny CD z rzadkimi nagraniami Tootsa Th iele- CD z rzadkimi nagraniami mansa. Na album zatytułowany mansa. Na album zatytułowany Yesterday Today złoży się 38 nagrań zarejestrowanych Today złoży się 38 nagrań zarejestrowanych przez Th ielemansa na przestrzeni 55 lat – przez Th ielemansa na przestrzeni 55 lat – począwszych od solowych nagrań z 1946 począwszych od solowych nagrań z 1946 r. a na zarejestrowanym w 2001 r. duecie r. a na zarejestrowanym w 2001 r. duecie skończywszy. Najwcześniejsze, pierwotnie nagrane jako soundtracki do kreskówek, ni- gdy nie były publikowane, inne, jak nagrania z pianistą Georgem Shearingiem, ukazywa- ły się wyłącznie na singlach. Album wydła wytwórnia Out of Blue (Naxos). 11 Nowości płytowe 10 kwietnia wyjdzie solowa płyta pianisty Kenny’ego Wernera zatytułowana Me, My- self and I. Płyta powstała w wyniku koncer- tów, jakie pianista dał w ramach Montre- al Jazz Festival w czerwcu ubiegłego roku w klubie Upstairs Jazz Bar Grill. Krążek wyda Justin Time Records. 10 kwietnia na amerykańskim i europejskim rynku ukaże się nowa płyta formacji Th e Joe Locke/Geoff rey Keezer Group. Krążek bę- dzie nosił tytuł Signing i wyda go wytwórnia Motema Music. Płyta to wynik odrodzenia się formacji, której członkowie po wydaniu dobrze przyjętego i obsypanego nagrodami albumu Live in Seattle (Origin 2006) zajęli się własnymi projektami. Jak jednak twier- dzi wibrafonista, pomimo tego, stale tkwiła w nim potrzeba wspólnego grania. Trzecia autorska płyta formacji New Bone ukaże się w połowie kwietnia. Materiał na album został zarejestrowany w połowie stycznia i są to kompozycje lidera, tręba- cza Tomasza Kudyka. Płyta została nagra- na z gościnnym udziałem Tomasza Grze- gorskiego na saksofonie tenorowym i Jana Pilcha na instrumentach perkusyjnych. Jak czytamy na okładce „New Bone – nowa krew w ciele polskiego jazzu. Muzyka z ol- brzymim ładunkiem współczesności, choć utrzymana w klasycznym nurcie. Bez- kompromisowa i dojrzała gra otwarta na najnowsze trendy, pełna melodii zapada- jących w pamięć.” Płytę wyda CM Recor- ds. W kwietniu zespół rusza w trasę pro- mocyjną. Płyta ukaże się pod patronatem 12 RadioJAZZ.FM i magazynu JazzPRESS. Z płytą można się zapoznać na stronie inter- netowej zespołu www.newbone.pl. Utwór otwierający płytę „We ll See” Stanisława Soy- Stanisława Soy- 24 kwietnia ukaże się płyta Stanisława Soy- ki zatytułowana Stanisław Soyka w hołdzie Stanisław Soyka w hołdzie Stanisław Soyka w hołdzie Mistrzowi! Na płycie znajdzie się 10 piose- ! Na płycie znajdzie się 10 piose- ! Na płycie znajdzie się 10 piose- nek Czesława Niemena w interpretacjach nek Czesława Niemena w interpretacjach nek Czesława Niemena w interpretacjach pianisty i wokalisty. Krążek wyda Universal pianisty i wokalisty. Krążek wyda Universal pianisty i wokalisty. Krążek wyda Universal Music Polska. Pod koniec kwietnia nakładem MultiKul- Pod koniec kwietnia nakładem MultiKul- Pod koniec kwietnia nakładem MultiKul- ti ukaże się płyta saksofonisty Jarosła- ti ukaże się płyta saksofonisty Jarosła- ti ukaże się płyta saksofonisty wa Bothura wa Bothura z towarzyszeniem perkusisty wa Bothura z towarzyszeniem perkusisty Arka Skolika Arka Skolika i kontrabasisty Adama Ko- Arka Skolika i kontrabasisty Adama Ko- walewskiego walewskiego. Sesja nagraniowa odbyła się walewskiego. Sesja nagraniowa odbyła się w początkach marca. Zespół na płycie, któ- w początkach marca. Zespół na płycie, któ- w początkach marca. Zespół na płycie, któ- w początkach marca. Zespół na płycie, któ- ra będzie nosić tytuł Ramblin , oddaje hołd ra będzie nosić tytuł Ramblin , oddaje hołd ra będzie nosić tytuł najsłynniejszym składom tego typu, takim najsłynniejszym składom tego typu, takim najsłynniejszym składom tego typu, takim jak trio Sonny ego Rollinsa, Joe Hender- jak trio Sonny ego Rollinsa, Joe Hender- jak trio Sonny ego Rollinsa, Joe Hender- sona, czy Ornetta Colemana. Utwory ze- sona, czy Ornetta Colemana. Utwory ze- sona, czy Ornetta Colemana. Utwory ze- brane na płycie, to kompilacja kompozycji brane na płycie, to kompilacja kompozycji brane na płycie, to kompilacja kompozycji największych twórców w historii jazzu, od największych twórców w historii jazzu, od największych twórców w historii jazzu, od Strayhorna, przez Parkera, po Monka i Or- Strayhorna, przez Parkera, po Monka i Or- Strayhorna, przez Parkera, po Monka i Or- netta Colemana. Wszystkie zagrane z wiel- netta Colemana. Wszystkie zagrane z wiel- netta Colemana. Wszystkie zagrane z wiel- kim poszanowaniem tradycji (co łączy tych kim poszanowaniem tradycji (co łączy tych kim poszanowaniem tradycji (co łączy tych trzech muzyków), surowo, a zarazem z wy- trzech muzyków), surowo, a zarazem z wy- trzech muzyków), surowo, a zarazem z wy- korzystaniem współczesnych pomysłów korzystaniem współczesnych pomysłów korzystaniem współczesnych pomysłów aranżacyjnych, jakie daje trio bez instru- aranżacyjnych, jakie daje trio bez instru- aranżacyjnych, jakie daje trio bez instru- mentu harmonicznego. Mimo odważnego mentu harmonicznego. Mimo odważnego mentu harmonicznego. Mimo odważnego doboru utworów i stylistyk jest to płyta na wskroś jazzowa, prezentująca elegancką i dojrzałą odsłonę jazzu. 1 maja na ryku pojawi się nowy album Norah Jones. Na płycie zatytułowanej Lit- tle Broken Hearts znalazły się kompozycje Norah i multiinstrumentalisty Dangera Mouse’a, który jest także współproducen- tem płyty. Krążek wyda Blue Note Records. tem płyty. Krążek wyda Blue Note Records. tem płyty. Krążek wyda Blue Note Records. 8 maja Knitting Factory Records wyda 8 maja Knitting Factory Records wyda 8 maja Knitting Factory Records wyda pierwszy od 1992 roku album z nagrania- pierwszy od 1992 roku album z nagrania- pierwszy od 1992 roku album z nagrania- mi zmarłego przed 15. laty twórcy afrobe- mi zmarłego przed 15. laty twórcy afrobe- mi zmarłego przed 15. laty twórcy afrobe- atu Feli Kutiego. Na krążku zatytułowa- atu Feli Kutiego. Na krążku zatytułowa- . Na krążku zatytułowa- Life In Detroit 1986 znajdzie się zapis nym Life In Detroit 1986 znajdzie się zapis Life In Detroit 1986 nym Life In Detroit 1986 znajdzie się zapis znajdzie się zapis koncertu jaki Fela Kuti wraz ze swoim ze- koncertu jaki Fela Kuti wraz ze swoim ze- koncertu jaki Fela Kuti wraz ze swoim ze- społem Egypt 80 dali w klubie Fox Th eater społem Egypt 80 dali w klubie Fox Th eater społem Egypt 80 dali w klubie Fox Th eater w listopadzie 1986 r. w listopadzie 1986 r. JazzPRESS, kwiecień 2012 oraz koncert w Trio na festiwalu jazzowym w Słowacji. We wrześniu solowa trasa kon- certowa po Azji (Singapur, Tajwan, Ma- lezja, Hongkong, Chiny, Indie), koncert w Trio na Ninegates Jazz festival w Pekinie; w październiku trasa koncertowa z Triem w Rosji i koncert na European Jazz Nights w Norwegii. 22 maja ukaże się druga płyta młodej i już docenionej kontrabasistki Lindy Oh zaty- tułowana Initial Here. Płytę wyda wytwór- nia Greenleaf Music. Artystka jest laureat- ką 2. nagrody w konkursie BASS 2010 Jazz Competion. 12 maja ukaże sięnowa płyta nowa płyta 12 maja ukaże sięnowa płyta nowa płyta 12 maja ukaże sięnowa płyta nowa płyta pianisty Artura Dutkiewicza zatytuło- pianisty Artura Dutkiewicza zatytuło- zatytuło- zatytuło- wana Mazurki. Jest to cykl 19 kompozycji wana Mazurki. Jest to cykl 19 kompozycji Jest to cykl 19 kompozycji łączących w sobie transową improwizację łączących w sobie transową improwizację łączących w sobie transową improwizację jazzową z rytmami polskiej muzyki ludo- jazzową z rytmami polskiej muzyki ludo- jazzową z rytmami polskiej muzyki ludo- wej. Koncert promujący płytę odbędzie wej. Koncert promujący płytę odbędzie wej. Koncert promujący płytę odbędzie się 7 maja w Polskim Radio w sali im. W. się 7 maja w Polskim Radio w sali im. W. się 7 maja w Polskim Radio w sali im. W. Szpilmana w ramach festiwalu Wszystkie Szpilmana w ramach festiwalu Wszystkie Szpilmana w ramach festiwalu Wszystkie Mazurki Świata. W ciągu najbliższego pół Mazurki Świata. W ciągu najbliższego pół Mazurki Świata. W ciągu najbliższego pół roku pianista będzie intensywnie koncer- roku pianista będzie intensywnie koncer- roku pianista będzie intensywnie koncer- tował – tak w kraju, jak przede wszystkim tował – tak w kraju, jak przede wszystkim tował – tak w kraju, jak przede wszystkim zagranicą. Plany obejmuja występy m.in. zagranicą. Plany obejmuja występy m.in. zagranicą. Plany obejmuja występy m.in. na Międzynarodowym Festiwalu w Hue na Międzynarodowym Festiwalu w Hue na Międzynarodowym Festiwalu w Hue (Wietnam), trasę koncertową z Triem na (Wietnam), trasę koncertową z Triem na (Wietnam), trasę koncertową z Triem na Bałkanach (Słowenia, Bośnia, Macedonia, Bałkanach (Słowenia, Bośnia, Macedonia, Bałkanach (Słowenia, Bośnia, Macedonia, Albania) – w kwietniu; w maju i czerwcu poza premierą płyty w Polskim Radiu, kon- certy solowe m.in. w Filharmonii w Rydze, na Festiwalu Muzycznym w Mersin (Tur- cja), na zamku w Płocku, w Etiopii i Kenii 5 czerwca ukaże się debiutancka płyta su- performacji Spectrum Road, którą tworzą: basista Jack Bruce (współzałożyciel Cre- am), gitarzysta Vernon Reid (Living Co- lour), keyboardzista John Medeski (Me- deski Martin Wood) oraz perkusistka Cindy Blackman Santana. Album zatytu- łowany Spectrum Road to hołd dla perku- sisty Tony’ego Williamsa. Płytę wyda Pal- metto Records. Pod koniec lutego formacja Bester Quar- tet zarejestrowała materiał na długo ocze- kiwaną, pierwszą płytę pod swoją nową nazwą. Wydawnictwo będzie nosić tytuł Metamorphosis, a jego premiera zaplano- wana jest na drugą połowę tego roku. (rs) 13 Recenzje Filipowicz Quintet, Jazz Tribute To Michael Jackson Tym co odróżnia Michaela Jacksona od innych mega gwiazd jest to, że obok niezwykłej cha- ryzmy scenicznej i osobliwego image’u, posia- dał również niewątpliwy talent kompozytorski. Artysta pozostawił po sobie wiele wspaniałych kompozycji. Co więcej, niezwykle starannie dobierał utwory, które włączał do swojego re- pertuaru. Jednym z tego przykładów może być kompozycja „Human Naure” autorstwa S. Por- caro i J. Bettisa. Po pochodzący z multiplatyno- wego albumu Jacksona Thriller (1982) sięgnął nawet sam Miles Davis. Utrzymana w odmien- nej stylistyce interpretacja Davisa odkryła ogromny potencjał jaki często drzemie w nie- których utworach popowych. Pomysłodawcą pierwszej w Polsce płyty z jazzo- wymi wersjami przebojów Michaela Jacksona jest basista Piotr Filipowicz. Ten absolwent Studium Jazzu w Warszawie, a także Wydziału Prawa w Lublinie, ma za sobą wiele znaczących osiągnięć muzycznych, jak choćby pierwsze na- grody na „Krokus Jazz Festival” w Jeleniej Gó- rze, czy Ogólnopolskim Konkursie Standardów Jazzowych w Siedlcach, współpracę m.in. z Mi- chałem Urbaniakiem, Krzysztofem Herdzinem, Cezarym Konradem, a także wieloma artystami spoza środowiska jazzowego. Od 2005 roku jest stałym współpracownikiem Teatru Muzyczne- go „Roma” w Warszawie. Filipowicz do realizacji autorskiego projektu Jazz Tribute To Michael Jackson zaprosił świet- nych instrumentalistów: Przemka Kostrzewę Filipowicz Quintet, Jazz Tribute To Michael Jackson (2012, Polskie Radio SA, format CD) Thriller; Rock With You; Billie Jean; Black or White; Smooth Criminal; Bad; The Way You Make Me Feel; You Are Not Alo- ne; I Just Cant Stop Lovin You Muzycy: Piotr Filipowicz – kontrabas, Przemek Kostrzewa – trąbka, Marcin Ganio – saksofon, Dominik Rosłon – fortepian, Paweł Dobrowolski – perkusja, Lena Zuchniak – śpiew. (trąbka), Dominika Rosłona (fortepian), Mar- cina Ganio (saksofon) i Pawła Dobrowolskiego (perkusja). Większość repertuaru jaki składa się na pro- gram tego wyjątkowego albumu to kompozycje samego Michaela (z wyjątkiem „You Are Not Alone”, „Rock With You” i słynnego „Thrille- ra”). Mamy tu do czynienia z bardzo różnorod- nymi w zakresie stylistyki aranżacjami, których 14 JazzPRESS, kwiecień 2012 jego kompozytora. W połowie nagrania kolej- ne, wyśmienite solo kontrabasu! Zdecydowanie bardziej tradycyjnie kwintet zagrał „You Are Not Alone – ciepła stylowa partia sak- sofonu tworzy tu intymny i kameralny nastrój. Najstarszą kompozycją, po którą sięgnął Filipo- wicz, jest „Rock With You” Roda Tempertona – pochodząca jeszcze z czasów „ciemnoskóre- go” Michaela (1979). Ozdobą tego nagrania jest świetnie brzmiący fortepian i swobodnie dialo- gujące z sobą na koniec instrumenty dęte. „Bille Jean” to ponownie nagranie utrzymane w stylistyce bluesowej, co wydaje się zasługą perkusisty P. Dobrowolskiego, którego odważ- ne synkopowanie nadaje szczególnej specyfiki brzmieniu. Mniej przekonuje jazzowa wersja „The Way You Make Me Feel”, co prawdopodobnie wynika z kompozycji. Jednak instrumentaliści tworzący Filipowicz Quintet potrafią „wycisnąć” z każdej kompozycji to, co najlepsze. W tym przypadku swego rodzaju „ucieczką” od mało wdzięcznego tematu jest wspaniałe improwizowane solo for- tepianu i „pulsujący” kontrabas w tle. Najdłuższym utworem (ponad 11 minut) jest rozpoczynający się piękną impresją fortepiano- wą w stylistyce K. Jarretta, bodaj najsłynniejszy przebój Króla Popu, „Thriller”. Są to zarazem najbardziej taneczne minuty całej płyty. Prze- wodnie partie melodyczne wygrywają oczywi- ście P. Kostrzewa i M. Ganio, lecz P. Filipowicz wraz z P. Dobrowolskim tworzą w tym nagraniu autorem jest Filipowicz: od krótkich, zwięźle zagranych „Smooth Criminal” czy „Bad”, przez bardzo rozbudowane improwizacyjnie do dzie- więciu minut „Black Or White” i „Bille Jean”, po jedyną na płycie piosenkę – zaśpiewana przez Lenę Zuchniak „I Just Can’t Stop Loving You”. W rytmach gorącej samby rozbrzmiewa otwie- rający płytę „Smooth Criminal” z wspaniałymi partiami fortepianu, rozbudowanymi solówka- mi perkusyjnymi i bogatymi brzmieniowo per- kusjonaliami. Główną partię melodyczną wy- grywa na trąbce: P. Kostrzewa, a całość cechuje niezwykła rytmika akcentowana kontrabasem leadera. Partiami „kroczącego” basu charakteryzuje się wspaniała, utrzymana w bluesowym klimacie wersja „Bad”, z chorusowymi partiami trąb- ki i saksofonu oraz ciekawymi solówkami po- szczególnych instrumentalistów. Pozytywnie zaskakuje też nadrzędna rola kontrabasu leade- ra P. Filipowicza, która nadaje szczególnej spe- cyfiki wszystkim utworom. Zaś jego sola ozda- biają płytę. Pierwszym dłuższym utworem zarejestrowa- nym na płycie jest „Black Or White” – swin- gujący i bluesujący, z przewodnimi partiami zagranymi przez Kostrzewę i Ganio. Zachwyca zarówno solo trąbki i saksofonu, jak i klasycznie brzmiący fortepian D. Rosłona, oraz stylowe, „brudne” partie kontrabasu Filipowicza. Słu- chając tego nagrania, utrzymanego w stylisty- ce bebopu z lat 60., chwilami trudno skojarzyć ten utwór, szczególnie podczas rozimprowizo- wanych solówek instrumentalistów, z postacią 15 Recenzje szczególnie przekonujący tandem rytmiczny. Mantrycznie wręcz brzmi kontrabas leadera, stanowiący tło dla wspaniałych, rozwiniętych solówek pozostałych instrumentalistów z forte- pianem D. Rosłona na czele. Na koniec jedyna piosenka w zestawie – zaśpie- wana przez Lenę Zuchniak „I Just Can t Stop Loving You”. Dzięki wspaniale brzmiącemu for- tepianowi (ponownie doskonały Dominik Ro- słon!) mamy do czynienia ze stylistyką bliską stworzonej przez Herbiego Hancocka na płycie The Imagine Project (2011). Wspaniały zmysło- wy głos Leny, plus świetne impresje kontrabasu, sprawiają, ż w tym wykonaniu piosenka brzmi doskonale, z zachowaniem jazzowej stylistyki, a jednocześnie przebojowo. Płyta nagrana została z zachowaniem najwyż- szych światowych standardów w październiku 2011 roku w ResPublica Studios, dzięki czemu brzmi doprawdy wyśmienicie, a ukazała się 5 marca 2012 nakładem Polskiego Radia. Uwagę zwraca też niezwykle ciekawie zaprojektowana okładka i staranna edycja z wklejoną wewnątrz książeczką. Pierwsza w Polsce płyta z jazzo- wymi wersjami przebojów Michaela Jacksona adresowana jest zarówno do miłośników Mi- chaela Jacksona, jak i wytrawnego, wymagają- cego jazzowego słuchacza. Warto zaznaczyć, że zgodę na realizację projektu wyrazili właściciele praw do utworów i spadkobiercy M. Jacksona, co czyni Jazz Tribute To Michael Jackson płytą firmowaną niejako przez management Króla Popu. Robert Ratajczak Christoph Titz, Here Now Niemiecki trębacz Christoph Titz to obecnie jeden z najbardziej pożądanych muzyków se- syjnych w Europie, jednak, oprócz wielu pro- jektów muzycznych w jakie jest zaangażowany, sukcesywnie od 2004 roku raczy nas, co jakiś czas, swoją autorską płytą. Każdorazowo jest to przedsięwzięcie wyjątkowe, jak miało to miej- sce w przypadku płyty Magic (2004), czy best- sellerowego albumu When In Love (2007). Świat usłyszał o Christophie Titzu za sprawą formacji Scetches, w szeregach której pojawił się na prestiżowym Festiwalu Jazzowym w Gre- noble w 2004 roku. Wówczas to miał okazję występować wraz z takimi gwiazdami jak choć- by: Richard Galiano, czy nieodżałowana Cesa- ria Evora. Równolegle ze współpracą z grupa- mi: Bonefuk, Art Af Orys, Hermosa, Funk de Nite, czy formacją Manfreda Leuchtera, bierze udział w koncertach oraz sesjach nagraniowych z takimi choćby muzykami, jak: Maria Glenn, Kate Westbrook. W Polsce znany jest przede wszystkim dzięki festiwalom: Międzynarodowe Głogowskie Spotkania Jazzowe i Zakopiańska Wiosna Jazzowa, oraz koncertom w Warszawie i wspólnym występom z Piotrem Wojtasikiem. Sam lubi określać siebie jako twórcę piosenek bez tekstów, niż kompozytora. Choć muzykę tego typu określa się mianem smooth jazz, daleki byłbym od jednoznacznej klasyfikacji twórczości Titza. W swych dokonaniach muzyk niejedno- krotnie nawiązuje do stylistyki stworzonej przez Cheta Bakera, czy późnego Milesa Davisa. Nie jest to spowodowane tylko zabiegami brzmienio- 16 JazzPRESS, kwiecień 2012 Najnowsza propozycja fonograficzna Titza ukazała się 1 marca 2012 nakładem jego włas- nej wytwórnii płytowej Maroty Music i zawiera 14 autorskich kompozycji oraz niespodziankę: ludową polską piosenkę „Bajka Iskierki”. Już od pierwszych dźwięków otwierającego krążek utworu „Lenz” zostajemy urzeczeni wręcz niezwykle relaksującym klimatem. Do- skonale brzmi prawdziwa i czysto brzmiąca sekcja smyczkowa zastosowana w większości utworów (altówka, wiolonczela, skrzypce). Jak dobrze, że artysta zdecydował się na prawdziwe instrumenty smyczkowe, nie próbując zastąpić ich elektronicznie preparowanymi! Smyczki jeszcze bardziej przekonywująco „przemawiają” w bluesującym „I’m Surpri- sed”. Oprócz wspaniałej trąbki leadera, może- my w tym nagraniu podziwiać też wyśmienity, „kroczący” kontrabas Christiana von Kapheng- sta i świetne solo klawiszowe Gero Körnera. Wspomniane „davisowskie” klimaty pojawiają się w przepięknym „Your Things”. Titz zasto- sował stylowy tłumik, a dźwięki trąbki uzu- pełniają smyczki i partie kontabasu oraz gitary akustycznej gościnnie biorącego udział w tym nagraniu Stefana Machalitzky’ego. Doskonała 4-minutowa miniaturka! Podobne w klimacie jest wpadające w ucho „Wary Steps”. Tu jednak Chritoph Titz gra w zdecydowanie bardziej impresyjny sposób, rozwijając podstawowy temat melodyczny, a całość kończy (szkoda, że tak szybko wyciszo- ne) solo klawiszowe Körnera. Christoph Titz, Here Now (2012, Maroty Music, format CD) Lenz; I’m Surprised; Your Things; Wary Steps; All Good Things Come In Threes; Try To Sleep; Promener; Lost In Reverie; Home; Bajka Iskierki; Rosemary’s Love; Wszystko Ci dam; Without Restlessness; That’s The Way It Was; Your First Night Muzycy: Christoph Titz – trąbka, flugelhorn, instrumenty klawiszo- we, Gero Körner – instrumenty klawiszowe, Christian von Kaphengst – gitara basowa, kontrabas, fortepian, Winnie Kü- bart – altówka, Johannes Henschel – wiolonczela oraz: Roland Peil – instrumenty perkusyjne, Johan Leijonhufvud – gitara, Harry Alfer – gitara, Stefan Machalitzky – gitara, Nina Leonards – skrzypce. wymi (m.in. zastosowanie efektu tłumika), ale również estetyce strukturalnej poszczególnych utworów. Mimo wszelkich skojarzeń do Davisa, które zawsze nasuwają się podczas słuchania ja- kiegokolwiek współcześnie tworzącego trębacza, Christoph Titz posiada własne niepowtarzalne, ciepłe brzmienie i stylistykę przepełnioną nie- zwykłymi emocjami. 17 Drugim polskim akcentem na Here Now jest kompozycja o polskim tytule Wszystko Ci dam. Jeśli nie przekonuje kogoś nazwanie Titza „autorem piosenek bez słów”, to proponuję za- słuchać się w te kompozycję, będącą niewątpli- wym przykładem właśnie piosenki śpiewanej przy pomocy dźwięków trąbki. irytuje syntetyczny rytm perkusji Trochę w „Without Restlessness”. Kolejną typową balladą w zestawie jest me- lancholijna i pełna wdzięku „That’s The Way It Was” ozdobiona ponadto ciekawą linią basu i wzniosłym finałem. Gitara J. Leijonhufvuda i pięknie brzmiący for- tepian towarzyszą nam w kończącej płytę aku- stycznej kompozycji „Your First Night”, po któ- rej wybrzmieniu zostajemy w melancholijnym klimacie. Doskonałe zakończenie płyty. Trzecia autorska płyta Christopha Titza umac- nia jego niewątpliwą pozycję w gronie najwy- bitniejszych trębaczy europejskich młodego pokolenia i powinna sprawić, że artysta już na stałe zagości w świadomości polskiego słucha- cza jako muzyk zasługujący obecnie na szcze- gólną uwagę. Robert Ratajczak Recenzje Wspaniale brzmiący perkusista Roland Peil po- jawia się na płycie w trzech utworach. Pierwszym z nich jest najmniej chyba kojarzący się z estetyką smooth jazzu „All Good Things Come In Thre- es” ozdobiony ponadto niezwykle rozimprowi- zowanym solem gitary akustycznej kolejnego gościa Johana Leijonhufvuda (pojawi się jeszcze w kończącym album „ Your First Night”). Trochę mniej przekonuje mnie, pomimo pięk- nej partii fortepianu, króciutka kołysanka „Try To Sleep”. „Promener”, choć dość śmiało zastosowano w nim elektronikę, snuje się przyjemnie. Po raz kolejny też wyśmienicie sprawdzają się instru- menty smyczkowe (W. Kubart i J. Henschel). Po tłumik trębacz sięga ponownie w „Lost In Re- verie”. To jedne z najwspanialszych partii trąbki na całym krążku i zarazem jedna z najbardziej klasycznie jazzowych kompozycji. Doskonale brzmią impresje leadera pośród otaczającej nas muzycznej przestrzeni tworzonej przez forte- pian, smyczki i gitarę (ponownie: H. Alfter). Po tak mocnym akcencie kolejne nagranie („Home”) robi wrażenie dość przeciętnego wy- pełniacza, a wspomnianą „Bajkę Iskierki”, będą- cą swego rodzaju hołdem ze strony trębacza wo- bec polskiego folkloru, traktuję (mimo bardzo ciekawej aranżacji) jedynie jako ciekawostkę. „Rosemary’s Love” to swego rodzaju erotyk jazzowy, z mantrycznymi partiami klawiszy w tle i wspaniale harmonizującą ze stłumionym brzmieniem trąbki sekcją smyczkową. 18 Watching Edvard – Ircha Clarinet Quartet Mikołaj Trzaska doszedł daleko jak na muzy- ka, który po raz pierwszy chwycił za instrument będąc w zasadzie dorosłym człowiekiem i któ- ry nigdy nie odebrał uporządkowanej edukacji muzycznej. A jednak sama skala jego talentu okazała się tak wielka, że bez szkoły dokonał tego, co wielu dobrze wykształconym nigdy się nie uda: znalazł swoją własną drogę w muzyce albo, szerzej, w sztuce. Na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy dotarły do mnie trzy jego świeżo wydane krążki, wszystkie na bardzo wysokim poziomie. W ramach formacji o nazwie Inner Ear ze Stevem Swellem, Per-Ake Holmlanderem i Timem Daisym nagrał Breathing Steam, a z Johannesem Bauerem, Peterem Friisem Nielse- nem i Peterem Ole Jorgensenem – Tungt Vand. Jeśli ktoś jest troszkę zorientowany we współ- czesnym jazzie, to wystarczy mu rzucić okiem na te składy, żeby w ciemno kupić te płyty. Przy czym istotne jest, że albumy te znaleźć można także w dyskografiach wyżej wspomnianych prominentnych artystów, a to nie zawsze jest tak oczywiste w przypadku współpracy pol- skich muzyków z tymi zza granicy. Jakże czę- sto o płytach nagranych z ich udziałem głośno jest tylko w Polsce, ale zamorskie gwiazdy poza Polską jakoś się nimi nie chwalą. Tu sytuacja jest inna i chociaż Trzasce daleko do statu- su jaki ma Stańko, z którym chętnie zagrałby na świecie każdy, nawet polkę, to jednak czuć jaki szacunek mają wobec niego klasowi prze- cież współpracownicy z USA czy Skandynawii, a więc krajów jazzowo nie słabszych niż nasza piękna ojczyzna... JazzPRESS, kwiecień 2012 Ircha Clarinet Quartet, Watching Edvard (Kilogram, 2011) Upper Trias Caspian Fugue; Ross Omac Attack; Dream Ana- lyzer; No Smoking In Hell; Climbing And Sliding; Small Dic- tators; Kresto; Re Constructive De Constructive; Monastery Monsters; Prince of Fiasco; Builderblock.pampim; Cenozoic – Kenobi; Watching Edward; Invitation To Anorak Party; Ten- der Dictator; Last Turn Around The Room Muzycy: Mikołaj Trzaska – bass, Bb metal clarinets, Michał Górczyński – Bb, bass clarinets, Paweł Szamburski – Bb, bass clarinets, Wacław Zimpel – alt, Bb, bass clarinets and tarogato. A jednak ja wolę z tych wszystkich płyt trzeci projekt Trzaski nagrany z młodymi polskimi instrumentalistami, których umiejętności, mu- zykalność i kreatywność po prostu zachwycają. Chodzi mi o płytę Watching Edvard kwartateu Ircha, który oprócz Mikołaja tworzą Wacław Zimpel, Michał Górczyński i Paweł Szambur- ski. Idea kwartetu złożonego tylko z klarnetów nie jest w jazzie nowa, ale właśnie w tym pro- 19 Recenzje jekcie najbardziej spośród tych trzech przejawia się unikalna droga artystyczna Trzaski. Już bo- wiem od czasów yassu i gry w legendarnej Mi- łości Trzaska zafascynowany jest free jazzem. Ostatnio w jego muzyce słychać także coraz więcej nut świadczących o radości ze swojej odkrytej po wielu latach na nowo żydowskości. Przy czym, co jest zupełnie w Polsce wyjątko- we, ta żydowskość to dla Trzaski nie jest jakaś zręczna imitacja tego co na przkład robił nie- gdyś John Zorn, ale odkrywanie korzeni włas- nej egzystencji, pogłębianie swojej świadomo- ści jako człowieka i artysty. I w takim też kierunku ewoluuje muzyka tego kwartetu, który pierwszą płytę Lark Uprising nagrał ze świetnym amerkańskim saksofoni- stą Joe McPheem. Ale tę drugą już bez żadnej zagranicznej „gwiazdy”, a i tak muzie niczego nie brakuje. Ba! Moim skromnym zdaniem jest ciekawsza, bo bardziej oryginalna, własna Trzaski i jego partnerów z zespołu. Może nie jest tak spektakularna jak wyśmienite „powsta- nie skowronków”, ale moim zdaniem zyskało na głębi i dojrzałości. A w kolejce do wydania czeka już całkiem świeży materiał z projektu „Pamięć przede mną”, poświęconego bohate- rom i ofiarom powstania w getcie warszawskim i wspieranego przez Muzeum Żydów Polskich. Miałem okazję słuchać tej muzyki ostatnio na koncercie w warszawskiej synagodze Nożyków i byłem pod wielkim wrażeniem jej duchowego piękna. Tymczasem mamy jednak Watching Ed- vard, z którym jak wynika z powyższego tekstu, naprawdę warto się bliżej zapoznać... Maciej Nowotny A-kineton – Pater/Gorzycki/Urowski/ Wojtczak Początki roku 2012 nie są jakieś spektakularne dla polskiego jazzu z wyjątkiem wszakże doko- nań Mikołaja Trzaski (tekst o jego płycie Wat- ching Edvard znajdziecie Państwo także w tym numerze JazzPressu) i tych Rafała Gorzyckiego. Gorzycki nie ma ekspansywnej osobowości jaka potrzebna jest w dzisiejszych czasach, aby być gwiazdą, ale w moim odczuciu zasługuje na duże uznanie, bo rok po roku inicjuje jedne z najcie- kawszych projektów na naszej scenie. Takie jego formacje, jak Sing Sing Penelope czy Ecstasy Project są już doskonale znane, zwłaszcza fanom nowoczesnej muzyki improwizowanej. Najnow- sza płyta tej drugiej formacji They Were P uka- zała się w końcówce 2011 r. i należała do najcie- kawszych propozycji w całym tym wyśmienitym dla polskiego jazzu roku. Niejeden spocząłby na laurach, a tu Gorzycki wydał na początku 2012 roku kolejny krążek w ramach trzeciego swojego projektu, z którym w 2009 roku wydał płytę Dzi- ki Jazz. Kolektyw ten tworzą oprócz Gorzyckiego grającego, przypomnijmy, na perkusji, saksofoni- sta Irek Wojtczak, gitarzysta Kamil Pater i basi- sta Paweł Urowski. Ponadto gościnnie na płycie usłyszymy trębacza Maurycego Wójcińskiego. Dziki Jazz narobił na naszej scenie sporo zamie- szania, bo tytuł miał charakter prześmiewczy i autoironiczny (co nie wszyscy załapali...) po- dobnie jak – powiedzmy – tytuł albumu Chopin Chopin Chopin sekstetu Marcina Maseckiego Profesjonalizm. Tam nie było prawie wcale Cho- pina, a tu dzikości w ogóle, a i jazzu (rozumia- 20 JazzPRESS, kwiecień 2012 Pater/Gorzycki/Urowski/Wojtczak, A-kineton (2012, Owoc Music) A-kineton; Bleak Sun; Solaris; Dancing Queen; Half Life; In- dian Driver; Time for sheeps and dogs; The Tree nego jako muzyka synkopowana itd.) niewiele. Ale było to, co najważniejsze: spójna, kreatywna i przede wszystkim własna wizja artystyczna mu- zyki jaką chcą ci muzycy grać. Nie inaczej jest na najnowszym krążku, który robi na mnie nawet lepsze wrażenie. I nie jest to chyba efekt zasady inżyniera Mamonia, czyli upodobanie do tego, co już jest mi znane, a po prostu naturalny pro- ces dojrzewania pewnego pomysłu. Ten pomysł to granie dużo bardziej free niż w przypadku Sing Sing Penelope i mniej „klasycyzujące” niż w skądinąd świetnym Ecstasy Project. Jest to ka- wał porządnego avant jazzu czyli muzyki, która nie odgrzewa po raz setny i tysięczny kotletów wg gotowych recept sformułowanych przed dzie- sięcioleciami przez Davisa i Coltrane’a. Lecz szu- ka własnych środków wyrazów i usiłuje oddać nastrój tu i teraz, w którym żyjemy. Jaki jest ten opis rzeczywistości wg tych muzyków to warto sprawdzić samemu słuchając płyty, której tytuł już dawno powinienem podać, a który brzmi: A-Kineton... Maciej Nowotny 21 Recenzje Trio +2 The Fonda/Stevens Group Duet pianisty Michaela Jefry Stevensa i basisty Joe Fondy istnieje już od 23 lat, ale ja usłysza- łem o nich dopiero przy okazji płyty wydanej przez krakowskie wydawnictwo NOTTWO w końcówce 2011 roku. Oto, jaka jest rzesza muzyków jazzowych na całym świecie, że moż- na przeżyć dwie dekady, interesować się jazzem i tkwić w nieświadomości, że gdzieś tam ktoś robi rzeczy, które są po prostu niebanalne i świetne. Tym większa zatem moja wdzięcz- ność dla tych, którzy sprowadzili ten band do Polski, a w tym przypadku mowa jest o Andrze- ju Kalinowskim. Godna szacunku to postać, która wiele dobrego czyni dla jazzu na Gór- nym Śląsku, a organizowany przez niego cykl koncertów o nazwie JAZZ I OKOLICE należał do tych o najbardziej przemyślanym i wartoś- ciowym programie ze wszystkich jakie istniały w naszym kraju. Jego pokłosiem jest ta właśnie płyta będąca nagraniem LIVE z koncertu jaki odbył się w roku 2009 w Katowicach. Poza wspomnianym wyżej duetem na krążku usłyszycie doskonałego amerykańskiego drum- mera Herveya Sorgena i dwa polskie młode lwy na saksofonach: Macieja Obarę na alcie i Irka Wojtczaka na tenorze. Muza na tej płycie to no- woczesna wersja bopu, czyli swobodny, otwarty i spontaniczny dialog między muzykami, w któ- rym najważniejszy jest „driver”. Określenie to przypomina trochę pojęcie „ciągu na bramkę” w futbolu i charakteryzuje zawodników oraz drużyny, które dają z siebie na boisku po prostu wszystko. Tak właśnie jest na tej płycie, na któ- 22 The Fonda/Stevens Group, Trio +2 (Not Two, 2011) In The Whitecage; 2. Fast; 3. For Us; 4. Mandala; 5. The River Po; 6. Morbid Muzycy: Harvey Sorgen – perkusja, Ireneusz Wojtczak – saksofon tenorowy, klarnet basowy, Maciej Obara – saksofon altowy, Joe Fonda – bas akustyczny, Michael Jefry Stevens – fortepian. rej energia kipi jak woda w czajniku i pomimo lekkiego „brudu” w nagraniu jaki nieuchronnie towarzyszy takim spontanicznym akcjom, to przyznam, że materiał ten poruszył mnie tak jak już dawno żaden w polskim jazzie. Gol za golem, drodzy Panowie, i mam nadzieję, że taką formę utrzymamy aż do czerwca 2012... Maciej Nowotny JazzPRESS, kwiecień 2012 Paul McCartney, Kisses on the Bottom (2012, Universal Music Group, Format CD i winyl) I’m Gonna Sit Right Down And Write Myself A Letter; Home (When Shadows Fall); It’s Only A Paper Moon; More I Can- not Wish You; The Glory Of Love; We Three (My Echo, My Shadow And Me); Ac-Cent-Tchu-Ate The Positive; My Valen- tine; Always; My Very Good Friend The Milkman; Bye Bye Blackbird; Get Yourself Another Fool; The Inch Worm; Only Our Hearts Kisses on the Bottom - Paul McCartney Recenzowanie tego typu wydawnictw nie należy do zadań łatwych. Szczególnie dla zdeklarowa- nego - i to od kilku dobrych dekad – miłośni- ka twórczości Fab Four. Kisses on the Bottom to sentymentalna podróż starszego Pana i giganta muzyki rozrywkowej w jednej osobie do czasów dzieciństwa, młodości, do muzyki, której słu- chali jego rodzice, która w jakis sposób ukształ- towała gust muzyczny tego pokolenia artystów, których reprezentantem jest Paul McCartney. Z założenia, nie jest to autorskie dzieło – krą- żek zawiera dwanaście standardów i tylko dwie kompozycje muzyka, w tym mocno ograną po różnych radiofoniach „My Valentine”. Trze- ba przyznnać, że w dobrych wykonaniach, co gwarantują znakomici muzycy zaangażowani do rejestracji materiału, w tym odpowiedzialna za orkiestrowe aranżacje Diana Krall, a gościn- nie również Eric Clapton i Steve Wonder. Pły- ta, poza pięknem zebranych na niej melodii, nie odkrywa niczego nowego, ale czy musi? Kiedy najdzie mnie ochota po prostu dobrze mi się jej słucha. Ryszard Skrzypiec 23 Recenzje Urszula Dudziak – Wyśpiewam Wam Wszystko Książka to swego rodzaju zbiór luźnych zapi- sów Urszuli Dudziak pochodzących z różnych okresów jej kariery i życia prywatnego. Dzięki takiemu właśnie sposobowi zredagowania Wy- śpiewam Wam wszystko jest pozycją, którą moż- na czytać bądź od deski do deski, bądź na wy- rywki – zaglądając do poszczególnych opowieści artystki, fragmentów pamiętnika, które kilka- krotnie pojawiają się na jej stronicach. Kolejne rozdziały (a raczej wpisy), którym za tytuły po- służyły utwory muzyczne, nie następują po sobie w porządku chronologicznym. I tak na przykład, w jednej chwili z lat 80. przenosimy się do dzie- ciństwa U. Dudziak, by w kolejnym wpisie prze- czytać o początkach jej kariery. Dla ułatwienia poruszania się po zilustrowanym na łamach tej książki życiu autorki na jej końcu umieszczono chronologiczny indeks poszczególnych rozdzia- łów w formie tematycznych „playlist”. Na 300 stronicach tej niezwykle estetycznie pod względem edycyjnym, bogato ilustrowanej pub- likacji pojawiają się nazwiska najważniejszych postaci światowego jazzu, z którymi Urszula Dudziak podczas swej kariery miała styczność, zarówno na płaszczyźnie artystycznej, jak i towa- rzyskiej. Znajdziemy tu m. in. tekst opisujący jej spotkanie z Milesem Davisem (które wywołało u autorki mieszane uczucia), czy wspomnienia związane z podkochującym się w Pani Urszuli Herbiem Hancockiem! Artystka nie stroni też od bardzo osobistych zwierzeń – opisuje m. in. swoje problemy małżeńskie z Michałem Urbaniakiem, spędzenie nocy z nieznajomym mężczyzną czy przeżycia związane z zabiegiem mastektomii. Urszula Dudziak: Wyśpiewam Wam Wszystko, Wydawnictwo Kayax, 2012, 285 stron. Na kartach tej, w niezwykły sposób napisanej książki, poznajemy Urszulę Dudziak – Artyst- kę, ale też Urszulę Dudziak – Człowieka (kobie- tę, żonę, matkę...). To wyjątkowa okazja do sko- rzystania z zaproszenia do świata artystki. Nie tylko na koncert, czy muzyczny seans z którąś z jej płyt, ale do świata jej osobistych przeżyć i spostrzeżeń związanych z codziennymi spra- wami i problemami, jak: mieszkanie, zdrowie, mężczyźni w jej życiu... Ze stronic Wyśpiewam Wam wszystko emanuje ciepło i zupełnie inny wizerunek wokalistki, z jakim większość czytel- ników zapewne jej postać utożsamiała nie zna- jąc jej osobiście. 24 JazzPRESS, kwiecień 2012 Tytuł książki odnosi się do tego, co Dudziak „wyśpiewa nam” na jej stronach w formie zwie- rzeń i ujawnionych tajemnic, nie zaś jej prze- bogatego repertuaru muzycznego. We wstępie czytamy: „Zapisałam te opowieści tak, jak lubię, jakbym mówiła. I mówię dalej. Sposób, w jaki napisa- łam tę książkę, nie zamyka opowieści o mnie, przeciwnie, pozwala mi rozkręcić się w przy- szłości. Już teraz, kiedy książka jest praktycznie przygotowana do druku, mam stos notatek do następnych opowiadań.” Z niecierpliwością czekam, a tymczasem gorąco polecam! Książka ukazała się również w formie audiobooka (czytana przez autorkę) na płycie CD. Robert Ratajczak fot. Krzysztof Wierzbowski 25 RadioJAZZ.FM i JazzPRESS polecają koncerty Od 15 do 30 kwietnia odbędzie się XVIII Międzynarodowy Festiwal „Starzy i młodzi, czyli jazz w Krakowie”. W programie m.in. Avishai Cohen, New Bone, Maciej Fortuna Trio, Krakovians, Piotr Orzechowski oraz Inner Spaces. Więcej na http://www.jazz.krakow.pl/festiwal/ Pomiędzy 19 a 23 kwietnia odbędzie się IV. edycja Lublin Jazz Festival. W programie m.in. Leichtfried/Mayer Duo, Mikrokolektyw, Rempis Percussion Quartet, Oleś Duo, Adam Pieronczyk feat. Gary Thomas, Dziki Jazz, Led Bib, Bałagan, Is What?! feat. Hamid Drake. Więcej na http://lublinjazz.pl/ W dniach od 20 do 22 kwietnia w Mosinie pod Poznaniem odbędą się VI Ogól- nopolskie Dni Artystyczne z Gitarą. W programie m.in. warsztaty gitary elektrycznej, klasycznej i bsaowej, które poprowadzą Marek Napiórkowski, Michał Stanikowski i Robert Kubiszyn; wystawy, prelekcje filmów (m.in. Con- trol Antona Corbijna) oraz przede wszystkim koncerty: zagrają Marek Na- piórkowski Trio, Poluzjanci oraz Anita Lipnicka John Porter. Więcej na http://gitaramosina.pl. 21 kwietnia w Filharmonii Gorzowskiej jedyny koncert w Polsce da norweska wokalistka i autorka tekstów Silje Nergaard. Koncert organizowany przez Jazz Club „Pod Filarami” w ramach cyklu Gorzów Jazz Celebrations. Więcej na www.jazzfilary.pl 26 JazzPRESS, kwiecień 2012 W trasie koncertowej PKS Trio – koncerty promujące debiutancką płytę odbę- dą się w Krakowie, Grodzisku Mazowieckim i Myszkowie; Mariia Guraievska z projektem Etno Jazz Synthesis również promująca debiutancką płytę Water Nymphs wystąpi w Krakowie i Rybniku; trzecią płytę zatytułowaną Destined na koncertach w: Rzeszowie, Przemyślu, dwukrotnie Krakowie, Gliwicach i Tychach promować będzie formacja New Bone. Od 16 do 25 kwietnia po raz pierwszy w Polsce będzie koncertował duet świa- towej sławy gitarzystów John Williams John Etheridge. John Williams urodził się w Melbourne w Australii. Nazywany jest pierwszym ambasadorem gitary. Natomiast John Etheridge pochodzi z Wielkiej Brytanii. Nazywany jest największą gwiazdą jazzu. Jego talent docenił sam Pat Metheny. Duet wystąpi w Polsce w następujących miastach: 16 – Poznań (Aula Uniwersyte- tu Adama Mickiewicza), 18 – Wrocław (Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego), 21 – Lublin (Filharmonia Lubelska im. Henryka Wieniawskie- go), 22 – Warszawa (Centrum Artystyczne Fabryka Trzciny), 23 – Gdańsk (Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina) i 25 – Kraków (Filharmonia Krakowska im. Karola Szymanowskiego). Więcej na http://www.akmuzyka.and.pl/ Do końca lipca potrwa Szczecin Music Fest. Najbliższy koncert, na który nie- stety wszystkie bilety już zostały sprzedane, to występ jednej z najciekawszych wokalistek młodego pokolenia, łączącej jazz, r’n’b i soul, Lizz Wright (23 kwietnia, hala Opery), następnie Leszek Możdżer zagra muzykę Krzysztofa Komedy (dwa koncerty 21 maja w Filharmonii Szczecińskiej) oraz koncerty ple- nerowe w Teatrze Letnim: ZAZ (24 czerwca) i Melody Gardot (30 lipca). Więcej na http://www.koncerty.com 27 Przewodnik koncertowy W ramach Ethno Jazz Festival 1 kwietnia w Synagodze pod Białym Bocianem wystąpi The Saintbox – nowy projekt Gaby Kulki, Ola Walickiego i Maćka Szupicy. O płycie formacji piszemy w dziale Nowości Płytowe. Więcej na: http://www.ethnojazz.pl 24 kwietnia w w klubie Klimat w Bielsku-Białej odbędzie się jedyny w Polsce koncert Christiana McBride’a. Więcej na stronie www.zadymka.pl. John Scofield s Hollowbody Band zainauguruje 17. edycję Letniego Festiwalu Jazzowego Piw- nicy pod Baranami. Koncert będzie światową premierą tego projektu, w którego składzie, obok lidera na drugiej gitarze zagra Kurt Rosenwinkel, na basie Ben Street, a na perkusji Bill Stewart. Festiwal potrwa do 31 lipca. W lipcu na dwa koncerty do naszego kraju zawita gitarzysta George Benson – 19 wystąpi na warszaw- skim Torwarze, a dzień później w Hali „Gdynia” w Gdynii. W dniach 18-22 kwietnia 48. Jazz nad Odrą we Wrocławiu z plejadą gwiazd krajowego (Piotr Baron, Darek Oleszkiewicz, String Connection, Jarosław Śmietana, Tomasz Stańko) i światowego jazzu (m.in. Branford Marsalis, Lars Danielson, Freddie Cole). Więcej na: http://www.jazznadodra.pl/. 28 kwietnia w Studio Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się Koncert Kompozytorski Krzysztofa Herdzina. W koncercie, w trakcie którego usłyszmy kompozycje Herdzina, udział wezmą znakomici goście: flecistka Jadwiga Kotnowska, saksofoniści Piotr Baron i Jerzy Głów- czewski z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Krzysztofa Herdzina, który również zaprezentuje się jako solista w „Concertino na fortepian i orkiestrę”. Ponadto w programie m.in: „Narracje na saksofon i orkiestrę”, poemat „Szkice Zimowe”, „Bajkowe Opowieści na flet i smyczki”, „Preludium Aser- tywne i Nieasertywna Toccata na smyczki”. Na przełomie kwietnia i maja w Zakopanem tradycyjna już Wiosna Jazzowa, połączona z wręczeniem nagród Blues Top magazynu Jazz Forum. Wśród gwiazd: Bennie Maupin, Leszek Możdżer, Andrzej Ja- godziński, Janusz Strobel, Maciej Fortuna, Atom String Quartet. Więcej na stronie internetowej http:// www.promocja.zakopane.pl/ 28 JazzPRESS, kwiecień 2012 W trasę promującej nowy album A-kineton wyrusza formacja Dziki Jazz – Kamiński, Pater, Urowski, Gorzycki. Także formacja The Sainbox, którą tworza Olo Walicki, Gaba Kulka i Maciek Szupica zagra kilka koncertów promujących ich nowy album. Jazzpospolita konutynuje trasę promująca drugi krążek Impulse. Krótkie trasy zagrają Radek Wośko Trio feat. Carl Winther i polsko-fiński kwartet Dominika Bukowskiego, promujący ostatnią płytę grupy zatytułowaną Vice Versa. (rs) W biblijnej księdze Ezechiela znajdujemy takie oto proste zalecenie: „patrz oczami i słuchaj uszami!” Tymczasem często moją uwagę od muzyki odwraca szum wokół artysty, jego image, cały ten hałas two- rzony przez oparte na obrazie media! Zatem przynajmniej od czasu do czasu warto udać się na kurację wyłącznie dźwiękami, a okazja po temu będzie pod koniec kwietnia w Katowicach, w czasie pierwszej edycji JAZZART FESTIVAL. Zacznie się, zgodnie z receptą Alfreda Hitchcoka na dobry thriller, czyl
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

JazzPRESS Kwiecień 2012
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: