Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00316 005682 13105487 na godz. na dobę w sumie
Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą - książka
Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą - książka
Autor: Liczba stron: 328
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-9911-7 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> controlling
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Twój najcenniejszy kapitał

Wbrew pozorom nie chodzi o to, czym się w życiu zajmujesz i jaki tytuł widnieje na Twojej wizytówce. To może się zmieniać. Rzecz w tym, jak się komunikujesz i jakie pozostawiasz po sobie ostatnie wrażenie. Ostatnie, bo pierwsze wrażenie ludzie nauczyli się już skutecznie weryfikować.

Dążysz po trupach do celu? A może kroczysz przez życie we własnym tempie i okazujesz ludziom należną uwagę? Jakie wartości głosisz, a jakimi kierujesz się naprawdę? Jaki jest Twój wizerunek w oczach innych — jesteś postrzegany jako człowiek rzetelny i spójny czy jako wątpliwa, wystylizowana kopia Twojego idola? Budzisz zaufanie czy wywołujesz niepokój? Czego jesteś obietnicą?? Wreszcie: ilu jest w Twoim życiu ludzi gotowych wystawić Ci pozytywne rekomendacje? Możliwe, że Twoja samoocena jako „jaguara” biznesu rozmija się z krążącą o Tobie opinią „wybrakowanego trabanta”.

Innymi słowy: czy wiesz, jaką jesteś marką?

Nie oburzaj się. Reputację każdy ma. Jakąś. I to „jakąś” czyni różnicę. Każdy z nas jest marką. Niestety tylko nieliczni świadomie nią zarządzają. To ludzie sukcesu, znani ze swoich pasji, dokonań, przyzwoitości i komunikacji opartej na szacunku. Każdego z nich kojarzymy z określonymi wartościami. Każdy z nich jest wiarygodnym autorytetem i realizuje własny pomysł na siebie. Każdy świeci wyjątkowym światłem wartościowego wnętrza, bez konieczności kreowania się na kogoś, kim nie jest.

Wiesz już, o co chodzi? Zatem do pracy, choć to wyzwanie wyłącznie dla ambitnych! Wykorzystaj najlepszą wiedzę na temat strategicznego zarządzania firmą, marketingiem i ludźmi do świadomego realizowania własnej strategii życia i sukcesu. Zarządzaj swoją reputacją i swoją marką równie skutecznie jak Richard Branson i Martyna Wojciechowska.

 
 

Kiedy na początku mojej drogi zawodowej powiedziałam sama o sobie: „Jestem marką”– spotkało się to raczej z brakiem zrozumienia, z komentarzami, że „marką” może być produkt, a nie człowiek. To było 20 lat temu. Dziś chyba wszyscy rozumieją, że każdy z nas JEST marką i że trzeba o nią dbać. Od lat, konsekwentnie, każdego dnia pracuję na własną markę poprzez… bycie sobą i oddawanie się pracy, która szczęśliwie okazała się być moją wielką pasją. Autorkę tej książki znam od samego początku mojej drogi zawodowej – była moją pierwszą w życiu szefową i kto wie, gdzie bym teraz była, gdyby nie Joanna, Jej mądre rady i to, że jako pierwsza we mnie uwierzyła, zainwestowała swój czas i energię. „Jesteś marką” to książka o tym, jak mądrze się rozwijać, jak dobrze zarządzać sobą na różnych płaszczyznach życia, nie tylko zawodowego, żeby osiągnąć sukces. Ale nie taki materialny, tylko prawdziwy, kompleksowy. Taki, który daje prawdziwe spełnienie. Polecam.

Martyna Wojciechowska, podróżniczka, redaktor naczelna „National Geographic Polska”

Drogi Korpo-człowieku – bez względu na to na jakim szczeblu kariery się znajdujesz. Start-upie. Studencie pozbawiony być może nadziei na wspaniałą karierę. Polityku lub Działaczu. Artysto. Pisarzu i Dziennikarzu. I Ty Zwykły Przechodniu, który przypadkiem sięgnąłeś po tę książkę. Wiedz, że jesteś marką. Chcesz czy nie chcesz – jesteś marką. I Twoja przyszłość zależy od tego, czy zdasz sobie z tego sprawę i czy nauczysz się swoją marką zarządzać. Takie czasy. W internetowej wiosce jaką staje się świat społecznościowych portali, komunikatorów i serwerowych chmur, całe Twoje życie, wszystko co mówisz, robisz – lub czego nie robisz – tworzy Twoją markę. Bo nawet gdy Cię tam nie ma, to widać, że Cię nie ma. A na dodatek nikt Ci wtedy nie zaufa. Więc nigdy nie dość wiedzy i uwagi w tej sprawie. Bo Sieć to nie konfesjonał – nie wybacza i nie wymazuje niczego. Książka, którą trzymasz w ręku najpierw pogodnie uzmysłowi Ci tę bolesną prawdę, a potem jak spolegliwy coach poprowadzi prostą drogą do Twojej własnej, godnej Ciebie marki. Ta profesjonalna a jednocześnie ciepło i jasno napisana książka przekona Cię także do optymistycznej wizji przyszłego świata – o co dzisiaj coraz trudniej. Przekonasz się więc, do wizji świata dobrej marki i ekonomii dzielenia się, w którym egoizm, szalbierstwo, arogancja i agresja przestaną się opłacać – a dobra marka i wynikające z niej zaufanie staną się najbardziej poszukiwanym dobrem. Z całą pewnością jest tak, że im więcej ludzi przeczyta tę mądrą książkę, tym bardziej prawdopodobną ta piękna wizja stawać się będzie.

Wojciech Eichelberger, Dyrektor Instytutu Psychoimmunologii – IPSI, www.ipsi.pl

Ta książka to prezent. Dla każdego. Spraw go innym – lub sobie. Osiągniesz wszystko – jeśli tylko chcesz. Zarządź swoim życiem. Jak? Buduj zaufanie, reputację, markę osobistą. To najcenniejszy kapitał ludzi sukcesu. Odważ się być tym kim chcesz. Konkretne, przyjazne, rady i doświadczenia mądrej profesjonalistki. Mógłbym się podpisać pod każdym zdaniem!

Tadeusz Żórawski, CEO/Prezes Zarządu UM /Universal McCann

 
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis tre(cid:258)ci Wst(cid:218)p................................................................................................9 Podzi(cid:218)kowania ................................................................................19 Martyna Wojciechowska. Ambasadorka ksi(cid:200)(cid:285)ki ............................21 Brylant Marki©. B(cid:200)d(cid:283) najlepsz(cid:200) wersj(cid:200) siebie ................................... 25 ROZDZIA(cid:146) 1. Masz wybór, a nawet wiele wyborów ..............................................27 Marka premium...............................................................................29 Reputacja 2.0. W poszukiwaniu warto(cid:258)ciowego cz(cid:239)owieka................. 35 ROZDZIA(cid:146) 2. Zaufanie 2.0 ....................................................................................38 Powrót do równo(cid:258)ci, braterstwa i wspó(cid:239)plemie(cid:241)ców .......................44 Czym jest kapita(cid:239) reputacji?.............................................................50 Twoja reputacja w (cid:258)wiecie ludzi i technologii..................................54 Na zako(cid:241)czenie drugiego rozdzia(cid:239)u................................................62 Marka osobista. Efekt uwa(cid:285)nego (cid:285)ycia ............................................... 65 ROZDZIA(cid:146) 3. Marka — drogowskaz, bractwo czy religia? ...................................67 Czym NIE jest marka.....................................................................71 Czym jest marka osobista................................................................77 Mie(cid:202) mark(cid:218) czy by(cid:202) mark(cid:200)?............................................................79 Marka to obietnica..........................................................................84 To(cid:285)samo(cid:258)(cid:202) marki ............................................................................90 Poleć książkęKup książkę Korzy(cid:258)ci zawodowe z silnej marki...................................................97 Korzy(cid:258)ci z silnej marki osobistej w (cid:285)yciu prywatnym ....................106 Podsumowanie..............................................................................109 Lekcja siebie. Plankton czy Ten, który rz(cid:200)dzi (cid:258)wiatem .................... 113 ROZDZIA(cid:146) 4. Bilans otwarcia na dalsze (cid:285)ycie......................................................116 Twój stosunek do siebie ................................................................122 A zatem jaka jest Twoja historia? ..................................................125 Twoja wizja, czyli o co Ci chodzi w (cid:285)yciu .....................................134 Twoja (cid:285)yciowa misja .....................................................................135 Prze(cid:239)omowe momenty...................................................................136 Twoje talenty.................................................................................138 Twoje nieodnawialne „zasoby”......................................................140 Wn(cid:218)trze, opakowanie czy opakowane atrakcyjne wn(cid:218)trze? ...........153 Twoja wewn(cid:218)trzna wolno(cid:258)(cid:202)...........................................................155 A teraz opowiedz mi swoj(cid:200) histori(cid:218) ...............................................156 Podsumowanie..............................................................................158 6 Kim jeste(cid:258) — kopi(cid:200) czy orygina(cid:239)em?................................................. 161 ROZDZIA(cid:146) 5. Pozycjonowanie marki — kto i co ma o Tobie my(cid:258)le(cid:202)? ................166 Mi(cid:218)dzy „scen(cid:200) (cid:285)ycia” a „charakteryzatorni(cid:200)”................................169 Jak o Tobie my(cid:258)l(cid:200)? ........................................................................174 Segmentacja — czyja opinia Ci(cid:218) interesuje...................................176 Kto i co ma o Tobie mówi(cid:202)?..........................................................183 Twój benchmark w (cid:258)wiecie marek ................................................186 Podsumowanie..............................................................................189 Jeste(cid:258) mark(cid:200) (cid:132) Poleć książkęKup książkę Odwa(cid:285) si(cid:218) by(cid:202) tym, kim chcesz......................................................... 191 ROZDZIA(cid:146) 6. Co to znaczy zarz(cid:200)dza(cid:202) sob(cid:200) lub mark(cid:200) osobist(cid:200)? .........................193 Konkurenci? Ale o kogo chodzi?...................................................200 Wyrazisty bohater w anonimowym t(cid:239)umie ....................................202 Twoja unikalno(cid:258)(cid:202) ..........................................................................205 Zmapowane wra(cid:285)enia....................................................................208 Mantra (cid:285)ycia, czyli Twoja droga do mistrzostwa..........................210 Mantra marki................................................................................216 Warto(cid:258)ciowy czy wa(cid:285)ny? ...............................................................218 Pozycjonowanie przez warto(cid:258)ci .....................................................219 Warto(cid:258)ciowy czy lubiany? .............................................................223 Podsumowanie..............................................................................225 Komunikuj si(cid:218), zbuduj wp(cid:239)yw i zaznacz swoj(cid:200) obecno(cid:258)(cid:202).................. 231 ROZDZIA(cid:146) 7. Komunikacja marki — efekt, a nie intencja ..................................233 Mów ze (cid:258)wiadomo(cid:258)ci(cid:200) celu...........................................................233 Komunikacja marketingowa w pigu(cid:239)ce .........................................236 Zintegrowana komunikacja marki osobistej ..................................240 Ha(cid:239)as wokó(cid:239) cz(cid:239)owieka — czy to kryterium sukcesu?...................245 Grzmisz, mówisz czy szepczesz?...................................................247 Sze(cid:258)(cid:202) grzechów g(cid:239)ównych zwi(cid:200)zanych z zabieraniem g(cid:239)osu..........251 Co mówi Twój wizerunek, czyli w(cid:239)a(cid:258)ciwe symbole, „opakowanie” i „rekwizyty”........................................................253 Bynajmniej. Co ma Polak na j(cid:218)zyku .............................................255 Jak(cid:200) warto(cid:258)(cid:202) ma Twój g(cid:239)os w kontaktach zawodowych.................260 Jak brzmi Twój cyfrowy g(cid:239)os?.......................................................263 (cid:132) Spis tre(cid:258)ci 7 Poleć książkęKup książkę O jedno zdj(cid:218)cie za du(cid:285)o................................................................266 Zauwa(cid:285) mnie! Rzecz o selfie .........................................................270 Jak liczba lajków i hejtów wp(cid:239)ywa na Twoje (cid:285)ycie.........................273 Co Ci ukrad(cid:239) internet?...................................................................276 Content marketing w budowaniu marki osobistej .........................279 E-paj(cid:218)czyna — tkasz czy jeste(cid:258) uwik(cid:239)any?....................................285 O jeden klik za daleko, czyli Twoje dotychczasowe kryzysy komunikacji marki .....................................................................290 Podsumowanie..............................................................................294 Twoja marka premium. Zmierz swoj(cid:200) skuteczno(cid:258)(cid:202) i (cid:258)wi(cid:218)tuj sukces.....297 ROZDZIA(cid:146) 8. Marki osobiste. Galeria premium...................................................300 Personal Brand Manager© — profil rekrutacyjny.......................305 Wska(cid:283)niki do pomiaru sukcesu ....................................................307 O czym powiniene(cid:258) pami(cid:218)ta(cid:202), buduj(cid:200)c mark(cid:218) osobist(cid:200)?................312 Kwintesencja Ciebie ......................................................................314 Koniec na dobry pocz(cid:200)tek….........................................................316 8 Narz(cid:218)dzia marketingowe u(cid:285)yteczne w komunikacji marki osobistej.... 317 DODATEK Bibliografia......................................................................................... 325 Jeste(cid:258) mark(cid:200) (cid:132) Poleć książkęKup książkę R O Z D Z I A (cid:146) 6 . Odwa(cid:285) si(cid:218) by(cid:202) tym, kim chcesz Poleć książkęKup książkę Nie sztuka powiedzie(cid:202) „Jestem”. Trzeba by(cid:202). — STANIS(cid:146)AW JERZY LEC Skoro (cid:258)wiadomie si(cid:218)gn(cid:200)(cid:239)e(cid:258) po t(cid:218) ksi(cid:200)(cid:285)k(cid:218), jest du(cid:285)a szansa, (cid:285)e nurtuj(cid:200) Ci(cid:218) w(cid:200)tpliwo(cid:258)ci, na ile ludzie Ci(cid:218) potrzebuj(cid:200), co po(cid:285)ytecznego mo(cid:285)esz wnie(cid:258)(cid:202) w ich (cid:285)ycie i biznes, jak masz si(cid:218) wyró(cid:285)ni(cid:202) z t(cid:239)umu i spra- wi(cid:202), (cid:285)eby ludzie, na których Ci zale(cid:285)y, nie tylko o Tobie s(cid:239)yszeli, ale wy- ra(cid:285)ali si(cid:218) z szacunkiem i sympati(cid:200). (cid:191)eby znale(cid:283)(cid:202) w(cid:239)a(cid:258)ciwe odpowiedzi, w poni(cid:285)szym rozdziale przejdziemy do prac nad uporz(cid:200)dkowaniem koncepcji siebie i uj(cid:218)ciem jej w nowej strategii, co b(cid:218)dzie wymaga(cid:239)o odpowiedzi na pytanie o to, kkim chcesz by(cid:202), jak(cid:200) mark(cid:218) chcesz (cid:258)wia- domie budowa(cid:202) i jak chcesz j(cid:200) pozycjonowa(cid:202) na rynku. Ba, pojawi si(cid:218) w tym rozdziale wa(cid:285)ne pytanie, co ludzie maj(cid:200) odczuwa(cid:202) w zwi(cid:200)zku z Twoj(cid:200) osob(cid:200) — przecie(cid:285) nie obiecywa(cid:239)am, (cid:285)e b(cid:218)dzie (cid:239)atwo! Przyszed(cid:239) czas na finalne zaplanowanie swojej wizji, misji i (cid:285)yciowych celów, które z nich wynikaj(cid:200). Wrócisz te(cid:285) do tematu swoich warto(cid:258)ci, (cid:285)eby osta- tecznie ustali(cid:202), z którymi z nich chcesz by(cid:202) kojarzony przez innych. Nie obejdzie si(cid:218) tak(cid:285)e bez dalszej podró(cid:285)y w g(cid:239)(cid:200)b siebie — tym razem za- projektujesz now(cid:200) wspieraj(cid:200)c(cid:200) mantr(cid:218) (cid:285)ycia. Wspominali(cid:258)my ju(cid:285) o tym, (cid:285)e kluczowym etapem budowania marki jest proces pozycjonowania, maj(cid:200)cy na celu wytyczenie strategicznego kierunku dzia(cid:239)ania oraz wyja(cid:258)nienie, kim jeste(cid:258) dla swoich odbiorców Jeste(cid:258) mark(cid:200) (cid:132) 192 Poleć książkęKup książkę oraz dlaczego jeste(cid:258) unikalnym, warto(cid:258)ciowym oraz po(cid:285)(cid:200)danym part- nerem. Pozycjonowanie jest zwi(cid:200)zane z potrzeb(cid:200) poznania i zrozumienia swoich odbiorców, (cid:258)wiadomym wyborem oferowanych im korzy(cid:258)ci i oka- zywaniem szacunku dla w(cid:239)asnych oraz cudzych warto(cid:258)ci. Zanim przejdziesz do doprecyzowania grup odbiorców, zatrzymasz si(cid:218) przy strategicznych pytaniach, które mimo banalnego brzmienia nie przynosz(cid:200) (cid:239)atwych i szybkich odpowiedzi, o czym wie ka(cid:285)dy strateg biz- nesu i w(cid:239)asnego (cid:285)ycia. To pytania o Twoj(cid:200) wizj(cid:218), misj(cid:218) (cid:285)yciow(cid:200), powód istnienia i odpowied(cid:283) na pytanie, po co (cid:285)yjesz. S(cid:239)owo „strateg” zobo- wi(cid:200)zuje, oznacza bowiem osob(cid:218), któr(cid:200) cechuje strategiczne my(cid:258)lenie oraz odpowiedzialno(cid:258)(cid:202) za uwzgl(cid:218)dnienie wszystkich niezb(cid:218)dnych elementów na mapie planowanych dzia(cid:239)a(cid:241). „On tak m(cid:200)drze kieruje swoim (cid:285)yciem! Znakomicie zarz(cid:200)dza sob(cid:200)! Jest spójny i wiarygodny! A(cid:285) si(cid:218) chce dla niego pracowa(cid:202) i uczy(cid:202) od niego!” Czy to opinia Twoich ludzi i partnerów na Twój temat? Co to znaczy zarz(cid:200)dza(cid:202) sob(cid:200) lub mark(cid:200) osobist(cid:200)? Moim zdaniem zarz(cid:200)dzanie to do(cid:258)(cid:202) powszechna kompetencja i wielu ludzi, nie tylko mened(cid:285)erów, posiada j(cid:200), nawet o tym nie wiedz(cid:200)c. Na u(cid:285)ytek tej ksi(cid:200)(cid:285)ki pos(cid:239)u(cid:285)my si(cid:218) klasycznymi teoriami i definicjami. Frederick W. Taylor twierdzi(cid:239), (cid:285)e zarz(cid:200)dzanie opiera si(cid:218) na dok(cid:239)adnym poznaniu tego, czego oczekuje si(cid:218) od ludzi, a nast(cid:218)pnie dopilnowaniu, aby wykonali to w najlepszy sposób. W przypadku zarz(cid:200)dzania mark(cid:200) osobist(cid:200) mo(cid:285)emy przyj(cid:200)(cid:202), (cid:285)e przedsi(cid:218)biorstwo „Ja” zatrudnia jednego 193 (cid:132) Odwa(cid:285) si(cid:218) by(cid:202) tym, kim chcesz Poleć książkęKup książkę pracownika, który jest równocze(cid:258)nie CEO odpowiedzialnym za stra- tegi(cid:218), dzia(cid:239)ania operacyjne i finalny sukces biznesu dzi(cid:258) i za kilka lat. Wed(cid:239)ug Petera F. Druckera zarz(cid:200)dzanie jest podejmowaniem dzia(cid:239)a(cid:241) dla osi(cid:200)gni(cid:218)cia celów, co z kolei kieruje nasz(cid:200) uwag(cid:218) na sztuk(cid:218) porz(cid:200)d- nego definiowania w(cid:239)asnych celów oraz proaktywno(cid:258)(cid:202) i odpowiedzial- no(cid:258)(cid:202) za podejmowanie w(cid:239)a(cid:258)ciwych dzia(cid:239)a(cid:241). Na u(cid:285)ytek naszej koncepcji trzymajmy si(cid:218) definicji, zgodnie z któr(cid:200) zarz(cid:200)dzanie strategiczne w kontek(cid:258)cie naszego (cid:285)ycia to proces uwa(cid:285)nego analizowania otoczenia, w(cid:239)asnego potencja(cid:239)u i mo(cid:285)liwo(cid:258)ci, a nast(cid:218)pnie wdro(cid:285)enia skutecznej strategii po to, by zwi(cid:218)kszy(cid:202) swoj(cid:200) skuteczno(cid:258)(cid:202), konkurencyjno(cid:258)(cid:202), budowa(cid:202) osobist(cid:200) reputacj(cid:218), ulepszy(cid:202) w(cid:239)asny wize- runek, relacje i (cid:285)ycie. Zarz(cid:200)dzanie mark(cid:200) osobist(cid:200) to d(cid:239)ugoterminowy proces wymagaj(cid:200)cy uwzgl(cid:218)dnienia nast(cid:218)puj(cid:200)cych etapów: 1. Sformu(cid:239)owanie marzenia i uj(cid:218)cie go w postaci wizji. 2. Okre(cid:258)lenie misji i warto(cid:258)ci. 3. Zdefiniowanie celów strategicznych. 4. Okre(cid:258)lenie grup odbiorców. 194 5. Okre(cid:258)lenie kompetencji niezb(cid:218)dnych do osi(cid:200)gni(cid:218)cia sukcesu. 6. Okre(cid:258)lenie zasobów potrzebnych do realizacji strategii. 7. Opracowanie strategii zintegrowanej komunikacji. 8. Opracowanie planu dzia(cid:239)ania. 9. Okre(cid:258)lenie systemu monitorowania post(cid:218)pu i wyników. Jeste(cid:258) mark(cid:200) (cid:132) Poleć książkęKup książkę 10. Znalezienie benchmarków. 11. Realizacja planu. 12. Ocena rezultatów. 13. Analiza danych. Zdefiniowanie wniosków strategicznych na przysz(cid:239)o(cid:258)(cid:202). 14. Znalezienie mentorów gwarantuj(cid:200)cych informacj(cid:218) zwrotn(cid:200) i inspiracj(cid:218) rozwojow(cid:200). Wielu z nas zarz(cid:200)dza sob(cid:200) w praktyce (cid:285)ycia osobistego i zawodowego. Nawet w codziennych, wa(cid:285)nych sprawach (cid:285)yciowych jeste(cid:258)my dobrymi strategami, mimo (cid:285)e nie nazywamy tego w ten sposób. (cid:168) Chcesz odnie(cid:258)(cid:202) sukces zawodowy jako mened(cid:285)er i mie(cid:202) rodzin(cid:218) — widzisz si(cid:218) za 10 lat otoczony gromad(cid:200) dzieci u boku m(cid:200)drej i kochaj(cid:200)cej (cid:285)ony (wizja). (cid:168) Wiesz ju(cid:285), kim jeste(cid:258) i co jest dla Ciebie wa(cid:285)ne. Wiesz, jak ma wygl(cid:200)da(cid:202) przysz(cid:239)a rodzina i dlaczego rodzina jest dla Ciebie wa(cid:285)na (misja i warto(cid:258)ci). (cid:168) (cid:168) Czujesz, (cid:285)e najwy(cid:285)szy czas na znalezienie i wybór ostatecznego partnera (cel strategiczny). Okre(cid:258)lasz miejsce, gdzie naj(cid:239)atwiej go znajdziesz (grupy odbiorców). 195 (cid:132) Odwa(cid:285) si(cid:218) by(cid:202) tym, kim chcesz Poleć książkęKup książkę (cid:168) Rodz(cid:200) si(cid:218) dzieci, a Ty ju(cid:285) my(cid:258)lisz, jak zakomunikowa(cid:202) Mamusi, (cid:285)e to Twoje dzieci i to Ty b(cid:218)dziesz je wychowywa(cid:202), maj(cid:200)c na wzgl(cid:218)dzie swoje — a nie Mamusi — warto(cid:258)ci. My(cid:258)lisz, co powiedzie(cid:202) szefowi, który chce, aby(cid:258) nadal sp(cid:218)dza(cid:239) pó(cid:283)ne popo(cid:239)udnia na firmowych spotkaniach. Rozmy(cid:258)lasz, jak znale(cid:283)(cid:202) odpowiedni(cid:200) niani(cid:218) dla swoich pociech. Masz dylemat, co odpowiedzie(cid:202) najlepszemu przyjacielowi, singlowi, kiedy po raz pi(cid:200)ty odmawiasz wspólnego wyj(cid:258)cia na kr(cid:218)gle (strategia komunikacji). (cid:168) Zastanawiasz si(cid:218), po czym poznasz, (cid:285)e Twoje dzieci si(cid:218) w(cid:239)a(cid:258)ciwie rozwijaj(cid:200), osi(cid:200)gaj(cid:200) odpowiednie rezultaty w szkole, (cid:285)e maj(cid:200) dobre relacje z rówie(cid:258)nikami. Rozmy(cid:258)lasz, czy ma(cid:239)(cid:285)onka nadal kocha Ci(cid:218) najwi(cid:218)ksz(cid:200) mi(cid:239)o(cid:258)ci(cid:200), czy jest z Tob(cid:200) szcz(cid:218)(cid:258)liwa w zwi(cid:200)zku (monitoring post(cid:218)pów). (cid:168) Wiesz, (cid:285)e Twój przyjaciel Karol ma dobrze u(cid:239)o(cid:285)one, u(cid:258)miechni(cid:218)te i osi(cid:200)gaj(cid:200)ce sukcesy w szkole i poza szko(cid:239)(cid:200) dzieci, jego (cid:285)ona zawsze z mi(cid:239)o(cid:258)ci(cid:200) wita go w progu, a niania, urody nienachalnej, ale wierna rodzinie, jest wsparciem od pi(cid:218)ciu lat. Zastanawiasz si(cid:218), jak Karol to robi (benchmark). (cid:168) (cid:191)yjesz, daj(cid:200)c sobie czas na refleksj(cid:218) i zastanawiaj(cid:200)c si(cid:218), czy i na ile jeste(cid:258) zadowolony ze swojego (cid:285)ycia. Co Ci si(cid:218) uda(cid:239)o, a co nie? (ocena rezultatów). (cid:168) Wówczas zadajesz sobie pytanie, dzi(cid:218)ki czemu udaje si(cid:218) tak dobrze. Co chcesz robi(cid:202) dalej w ten sam sposób jak dotychczas, (cid:285)eby Twoja rodzina by(cid:239)a nadal szcz(cid:218)(cid:258)liwa? Czego powiniene(cid:258) unika(cid:202) albo 196 Jeste(cid:258) mark(cid:200) (cid:132) Poleć książkęKup książkę zaprzesta(cid:202), (cid:285)eby zmniejszy(cid:202) towarzysz(cid:200)ce Ci uczucie, (cid:285)e (cid:285)ona, najbli(cid:285)sza Ci osoba, oddali(cid:239)a si(cid:218) znacznie ze swoimi problemami, pasjami, znajomymi itp.? (analiza danych). (cid:168) Je(cid:258)li (cid:258)wiadomie prze(cid:285)ywasz swoje (cid:285)ycie, to raz na jaki(cid:258) czas umawiasz si(cid:218) z przyjacielem na wino lub na kaw(cid:218) z mentorem, który pyta Ci(cid:218): „Czy to, co ci(cid:218) tak bardzo przera(cid:285)a i frustruje dzi(cid:258), b(cid:218)dzie wa(cid:285)ne za 10 lat?”, „Co by(cid:258) chcia(cid:239), aby by(cid:239)o napisane na twoim nagrobku?”, „Na ile harmonijnie rozwijasz w swoim (cid:285)yciu swój umys(cid:239), cia(cid:239)o, emocje i duchowo(cid:258)(cid:202)?” (informacja zwrotna i inspiracja rozwojowa). Mo(cid:285)na powiedzie(cid:202), (cid:285)e wszyscy — (cid:258)wiadomie czy nie — jeste(cid:258)my uczest- nikami swoistego „Premium MBA z zarz(cid:200)dzania swoim (cid:285)yciem©”. Zatem do dzie(cid:239)a, strategu. Przed Tob(cid:200), drogi Czytelniku, sesja strate- giczna i gar(cid:258)(cid:202) pyta(cid:241), bez których dalsze prace nad projektowaniem marki prowadz(cid:200) na manowce. Przypomnij sobie wynik prac z poprzednich rozdzia(cid:239)ów i przyjrzyj si(cid:218) ponownie zdefiniowanej wizji oraz misji. Teraz czas zastanowi(cid:202) si(cid:218), co konkretnie zrobisz, aby swoj(cid:200) wizj(cid:218) i misj(cid:218) wcieli(cid:202) w (cid:285)ycie i przeku(cid:202) na dzia(cid:239)ania krótko- i d(cid:239)ugoterminowe. Cele 197 Masz warto(cid:258)ciowe (cid:285)ycie dzi(cid:218)ki dobrze sformu(cid:239)owanym celom, nie ludziom czy nabytym rzeczom. Co zatem zamierzasz osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:202) w (cid:285)yciu — w krótkiej i d(cid:239)u(cid:285)szej perspektywie? Formu(cid:239)uj(cid:200)c cele, zadbaj o ich odpowiednie brzmienie. Definiowanie celów to trudna sztuka. (cid:132) Odwa(cid:285) si(cid:218) by(cid:202) tym, kim chcesz Poleć książkęKup książkę W ci(cid:200)gu 2, 5, 10 lat chc(cid:218) zrobi(cid:202)/osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:202)/sprawi(cid:202): 1. W ci(cid:200)gu 2 lat chc(cid:218) _____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________ 2. W ci(cid:200)gu 5 lat chc(cid:218) _____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________ 3. W ci(cid:200)gu 10 lat chc(cid:218) _____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________ 198 ” Pami(cid:218)tam swoje pocz(cid:200)tkj budowania roli dyrektora HR w mediach. Odkry(cid:239)am wówczas, (cid:285)e ciekaw(cid:200) ofert(cid:200) z mojej strony dla szefów redakcji i dziennikarzy odpowiedzialnych za ocenianie innych jest pomoc w okre(cid:258)leniu rocznych celów zawodowych. Jeden z nich, znakomity publicysta debiutuj(cid:200)cy w roli szefa, powiedzia(cid:239): „Wiesz, Joasiu, do g(cid:239)owy mi nie przysz(cid:239)o, (cid:285)e ja, wieloletni i sprawny dzien- nikarz, b(cid:218)d(cid:218) mia(cid:239) taki problem, (cid:285)eby drugiemu dziennikarzowi, sta- Jeste(cid:258) mark(cid:200) (cid:132) Poleć książkęKup książkę remu przyjacielowi, powiedzie(cid:202), czego od niego oczekuj(cid:218), na tyle precyzyjnie, (cid:285)eby przy trudnej ocenie formalnej unikn(cid:200)(cid:202) pyskówki. Dzi(cid:218)kuj(cid:218), oszcz(cid:218)dzi(cid:239)a(cid:258) mi nieprzespanych nocy, pokazuj(cid:200)c, jak to zrobi(cid:202) profesjonalnie i w przyjazny sposób”. Dobrze zdefiniowane cele, tak(cid:285)e te (cid:285)yciowe, powinny spe(cid:239)nia(cid:202) kilka kryteriów. Mo(cid:285)esz sprawdzi(cid:202) poprawno(cid:258)(cid:202) swoich celów, u(cid:285)ywaj(cid:200)c poni(cid:285)- szych kryteriów. POZYTYWNIE SFORMU(cid:146)OWANY. (Czego potrzebujesz zamiast tego, czego chcesz unikn(cid:200)(cid:202)?) Przyk(cid:239)ad: „Chc(cid:218) mie(cid:202) zdrowe i czyste p(cid:239)uca” zamiast „Nie chc(cid:218) d(cid:239)u(cid:285)ej pali(cid:202)”. PRECYZYJNY. (Kiedy i co dok(cid:239)adnie zrobisz?) Przyk(cid:239)ad: „Chc(cid:218) w ci(cid:200)gu 6 miesi(cid:218)cy zwi(cid:218)kszy(cid:202) sprzeda(cid:285) o 5 ”. W ZASI(cid:125)GU TWOJEJ KONTROLI. (Co zrobisz, aby osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:202) swój cel?) Jego osi(cid:200)gni(cid:218)cie ma zale(cid:285)e(cid:202) od Twoich, a nie cudzych dzia(cid:239)a(cid:241). Przyk(cid:239)ad: „Co zrobi(cid:218), (cid:285)eby mie(cid:202) lepsz(cid:200) relacj(cid:218) z m(cid:218)(cid:285)em?” zamiast „M(cid:200)(cid:285) ma mnie bardziej kocha(cid:202)”. REALNY. (Czy kto(cid:258) tego wcze(cid:258)niej dokona(cid:239)?) Chodzi o okre(cid:258)lenie, co powstrzymuje Ci(cid:218) przed osi(cid:200)gni(cid:218)ciem celu. Problem to cel sformu(cid:239)owany w z(cid:239)y sposób. 199 (cid:132) Odwa(cid:285) si(cid:218) by(cid:202) tym, kim chcesz Poleć książkęKup książkę EKOLOGICZNY. (Jak realizacja celu wp(cid:239)ynie na Twoje (cid:285)ycie i relacje?) Czy osi(cid:200)gni(cid:218)cie tego celu nie zaszkodzi w (cid:285)aden sposób Tobie (np. Twojemu zdrowiu w zwi(cid:200)zku z prac(cid:200) po 18 godzin na dob(cid:218)) lub bliskim Ci osobom? Uwzgl(cid:218)dnij, jak realizacja celu wp(cid:239)ynie na otoczenie. MO(cid:191)LIWY DO SPRECYZOWANIA. (Jak to b(cid:218)dzie i jak b(cid:218)dziesz si(cid:218) czu(cid:239), gdy osi(cid:200)gniesz cel? My(cid:258)l o swoim celu tak szczegó(cid:239)owo, jak to mo(cid:285)liwe). Celem tej ksi(cid:200)(cid:285)ki jest przygotowanie Ci(cid:218) do budowania silnej marki w (cid:285)yciu, a nie jej finalne opracowanie. Dlatego skupiamy si(cid:218) na naj- wa(cid:285)niejszych elementach strategii, rezygnuj(cid:200)c z po(cid:258)wi(cid:218)cania czasu na drobiazgow(cid:200) prac(cid:218) nad wszystkimi elementami marki, która nie mie(cid:258)ci si(cid:218) w ramach jednej ksi(cid:200)(cid:285)ki. 200 Konkurenci? Ale o kogo chodzi? W rozdziale pi(cid:200)tym rozmawiali(cid:258)my o tym, (cid:285)e dzia(cid:239)asz na jakim(cid:258) „rynku”, który wymaga zdefiniowania. Przyjrza(cid:239)e(cid:258) si(cid:218) sobie z perspektywy obec- nych i przysz(cid:239)ych segmentów rynku, w których chcesz dzia(cid:239)a(cid:202), oraz grup odbiorców i partnerów — zarówno tych solidnych, jak i nieza- anga(cid:285)owanych („ocean” versus „ka(cid:239)u(cid:285)a”). Kolejnym krokiem b(cid:218)dzie ustalenie, kim s(cid:200) Twoi konkurenci. Je(cid:258)li nale(cid:285)ysz do grona ludzi, których mo(cid:285)na okre(cid:258)li(cid:202) mianem „wojowników”, ju(cid:285) samo s(cid:239)owo „konkurent” zmobilizuje Ci(cid:218) do dzia(cid:239)ania. Jest te(cid:285) druga kategoria tych, którzy nie lubi(cid:200) si(cid:218) (cid:258)ciga(cid:202) ani walczy(cid:202). Wol(cid:200) realizowa(cid:202) swoje cele, koncentruj(cid:200)c Jeste(cid:258) mark(cid:200) (cid:132) Poleć książkęKup książkę si(cid:218) bardziej na swoich pomys(cid:239)ach i planach ni(cid:285) na potrzebie rywalizo- wania i sta(cid:239)ego porównywania w(cid:239)asnych rezultatów z cudzymi. Pierw- szych okre(cid:258)lam jako grup(cid:218) dzia(cid:239)aj(cid:200)c(cid:200) w ramach „czerwonej strategii” konkurencyjnej, podczas gdy drugi typ reprezentuje „strategi(cid:218) b(cid:239)(cid:218)kitn(cid:200)”. B(cid:239)(cid:218)kitna strategia (ang. Blue Ocean Strategy), której twórcami s(cid:200) W. Chan Kim i Renée Mauborgne, skupia uwag(cid:218) na kreowaniu wolnej i nieza- gospodarowanej jeszcze przestrzeni rynkowej, wdra(cid:285)aniu innowacji i tworzeniu nowych warto(cid:258)ci dla klientów, bez konieczno(cid:258)ci ogl(cid:200)dania si(cid:218) na dzia(cid:239)ania konkurentów. (cid:191)adna ze wspomnianych strategii nie jest lepsza czy gorsza. Ka(cid:285)da z nich pomaga definiowa(cid:202) w(cid:239)asne sposoby osi(cid:200)gania celów. Jedna z nich jest po prostu dla Ciebie bardziej natu- ralna. Ja nale(cid:285)(cid:218) do „b(cid:239)(cid:218)kitnych”. Nie widz(cid:218) potrzeby (cid:258)cigania si(cid:218) z innymi i rywalizacji. Przez ca(cid:239)e (cid:285)ycie realizuj(cid:218) cele zgodnie z w(cid:239)asnym pomys(cid:239)em. W moim (cid:258)wiecie konkurencja praktycznie nie istnieje, skoro bazuj(cid:218) na unikalnym, niepodlegaj(cid:200)cym kopiowaniu do(cid:258)wiadczeniu, stylu dzia(cid:239)ania i komunikacji, wiedzy, umiej(cid:218)tno(cid:258)ciach, postawach, osobowo(cid:258)ci oraz podej(cid:258)ciu do (cid:258)wiata i ludzi. (cid:165)cigam si(cid:218) wy(cid:239)(cid:200)cznie sama ze sob(cid:200) — i to jest najwi(cid:218)ksze, naprawd(cid:218) wymagaj(cid:200)ce wyzwanie! Nie oznacza oczy- wi(cid:258)cie, (cid:285)e inni nie postrzegaj(cid:200) mnie jako swojego konkurenta. Jednak z mojego punktu widzenia to jedynie element, cho(cid:202) wa(cid:285)ny, kompletnej strategii. Opisz ich tak dobrze, jak to mo(cid:285)liwe, jako konkretnych ludzi lub ca(cid:239)e grupy, np. zawodowe. Ciekawe, jak(cid:200) wiedz(cid:200) dysponujesz na ich temat, na ile potrafisz ich scharakteryzowa(cid:202). Czy umiesz okre(cid:258)li(cid:202), kim s(cid:200), w jakim s(cid:200) wieku, jak wykszta(cid:239)ceni, sk(cid:200)d pochodz(cid:200), jakie maj(cid:200) przekonania, nastawienie do (cid:258)wiata, kompetencje, sk(cid:200)d si(cid:218) wzi(cid:218)li, jakie s(cid:200) ich historie, (cid:132) Odwa(cid:285) si(cid:218) by(cid:202) tym, kim chcesz 201 Poleć książkęKup książkę Sporz(cid:200)d(cid:283) wi(cid:218)c list(cid:218) swoich najwa(cid:285)niejszych (cid:285)yciowych i zawodowych konkurentów. 1. ___________________________________________________ _____________________________________________________ 2. ___________________________________________________ _____________________________________________________ 3. ___________________________________________________ _____________________________________________________ 4. ___________________________________________________ _____________________________________________________ warto(cid:258)ci osobiste i zawodowe, które z tych warto(cid:258)ci oferuj(cid:200) Waszym wspólnym odbiorcom? Co Was zdecydowanie ró(cid:285)ni, a co macie ze sob(cid:200) wspólnego? 202 Wyrazisty bohater w anonimowym t(cid:239)umie T(cid:239)um to bezosobowa masa, zjawisko pozbawione w(cid:239)asnej to(cid:285)samo(cid:258)ci. Nie lubi(cid:218) t(cid:239)umu mi(cid:218)dzy innymi dlatego, (cid:285)e zwalnia ludzi z odpowie- dzialno(cid:258)ci za w(cid:239)asne wybory, decyzje, usprawiedliwia brak dba(cid:239)o(cid:258)ci o jako(cid:258)(cid:202), osobist(cid:200) reputacj(cid:218) czy mark(cid:218). Sprawia, (cid:285)e ludzie czuj(cid:200) si(cid:218) ano- nimowi i bezkarni. Dlatego zawsze zach(cid:218)cam moich klientów, firmy i ich mened(cid:285)erów, (cid:285)eby odchodzili od zarz(cid:200)dzania t(cid:239)umem pracowników, zespo(cid:239)em rozumianym jako komórka organizacyjna czy firm(cid:200) trakto- wan(cid:200) jako ogólnie pojmowany „biznes” na rzecz skutecznego zarz(cid:200)dzania Jeste(cid:258) mark(cid:200) (cid:132) Poleć książkęKup książkę konkretnymi lud(cid:283)mi. „Biznes to kupa ludzi” — napisa(cid:239) w swojej ksi(cid:200)(cid:285)ce mój sympatyczny kolega, Mi(cid:239)osz Brzezi(cid:241)ski. Dla mnie biznes to suma poszczególnych umys(cid:239)ów, emocji, dusz, cia(cid:239) i relacji mi(cid:218)dzy- ludzkich. Zarz(cid:200)dzanie t(cid:200) ró(cid:285)norodno(cid:258)ci(cid:200) tworzy istotn(cid:200) warto(cid:258)(cid:202) dodan(cid:200), pozwala na osi(cid:200)ganie wysokiego ROI, czyli zwrotu z ka(cid:285)dej z(cid:239)otówki zainwestowanej w ludzi. Umo(cid:285)liwia te(cid:285) wykorzystanie czego(cid:258), co jest efektem ubocznym, a co ja nazywam „umys(cid:239)em zbiorowym”. Ten „umys(cid:239) zbiorowy” to ciekawe zjawisko powi(cid:200)zane z tak(cid:200) komunikacj(cid:200) w firmie, która sprawia, (cid:285)e ludzie znaj(cid:200) strategi(cid:218), warto(cid:258)ci, oczekiwania, kary i nagrody, zasady wspó(cid:239)(cid:285)ycia, oceniania i wynagradzania. W takich firmach burza mózgów i konsultacje s(cid:200) na porz(cid:200)dku dziennym. Zarz(cid:200)dza si(cid:218) w nich poprzez stawianie pyta(cid:241) i uwa(cid:285)ne s(cid:239)uchanie odpowiedzi, gwa- rantuje elastyczno(cid:258)(cid:202) we wdra(cid:285)aniu wypracowanych rozwi(cid:200)za(cid:241), nagra- dza wspó(cid:239)prac(cid:218) oraz wymian(cid:218) wiedzy i pomys(cid:239)ów. Taki styl zarz(cid:200)dza- nia — oparty na interakcji i wspó(cid:239)pracy — sprawia, (cid:285)e pracownicy po(cid:258)wi(cid:218)caj(cid:200) du(cid:285)(cid:200) cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) czasu zawodowego i prywatnego na inicjowanie, kreowanie i wdra(cid:285)anie dobrych zmian, rozwi(cid:200)za(cid:241) i innowacji b(cid:218)d(cid:200)- cych efektem przemy(cid:258)le(cid:241) wielu zaanga(cid:285)owanych ludzi z ró(cid:285)nych cz(cid:218)(cid:258)ci organizacji. Budowanie silnej marki osobistej to sztuka wyró(cid:285)niania si(cid:218) z t(cid:239)umu. Warto wi(cid:218)c zacz(cid:200)(cid:202) od zdefiniowania swojego „t(cid:239)umu”, który jako taki jest poj(cid:218)ciem trudnym do ogarni(cid:218)cia. Aby zdefiniowa(cid:202) w(cid:239)asny „t(cid:239)um”, wró(cid:202) do poprzedniego (cid:202)wiczenia oraz listy swoich (cid:285)yciowych i zawo- dowych konkurentów. Mog(cid:200) si(cid:218) w(cid:258)ród nich znale(cid:283)(cid:202) podobni do Ciebie specjali(cid:258)ci bran(cid:285)y, w której dzia(cid:239)asz, podobni eksperci pracuj(cid:200)cy na (cid:132) Odwa(cid:285) si(cid:218) by(cid:202) tym, kim chcesz 203 Poleć książkęKup książkę Twoim rynku, podobni Tobie wolni strzelcy i samodzielni przedsi(cid:218)- biorcy, osoby oferuj(cid:200)ce podobne do Twoich us(cid:239)ugi, single poszukuj(cid:200)cy partnera (cid:285)yciowego, je(cid:258)li jeste(cid:258) na tym etapie, absolwenci wkraczaj(cid:200)cy na rynek pracy, je(cid:258)li w(cid:239)a(cid:258)nie znalaz(cid:239)e(cid:258) si(cid:218) w tym momencie, aspiruj(cid:200)cy liderzy lub liderki ubiegaj(cid:200)cy si(cid:218) o awans do zarz(cid:200)du w Twojej firmie, kompetentni mened(cid:285)erowie poszukuj(cid:200)cy wyzwa(cid:241) na konkretnym rynku pracy, prezesi buduj(cid:200)cy nowe biznesy w tej samej bran(cid:285)y, w(cid:239)a(cid:258)ciciele podobnych do Twojej firm rodzinnych itd. — ludzie o podobnych do Twoich celach i aspiracjach. Powy(cid:285)ej stworzy(cid:239)e(cid:258) list(cid:218) swoich najwa(cid:285)niejszych konkurentów. Zastanów si(cid:218) teraz, co Ci(cid:218) od nich odró(cid:285)nia. Moja wyj(cid:200)tkowo(cid:258)(cid:202) i unikalno(cid:258)(cid:202), pozwalaj(cid:200)ce b(cid:239)yszcze(cid:202) mi w(cid:239)asnym, autentycznym (cid:258)wiat(cid:239)em na tle konkurentów, wynikaj(cid:200) z: _____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________ 204 Ciekawa jestem, czy to zadanie okaza(cid:239)o si(cid:218) dla Ciebie (cid:239)atwe, czy raczej trudne. Z moich do(cid:258)wiadcze(cid:241) wynika, (cid:285)e ludzie maj(cid:200) nie najlepszy nawyk zastanawiania si(cid:218) nad tym, czego nie maj(cid:200), i koncentrowania uwagi na tym, co maj(cid:200) inni, zamiast porz(cid:200)dnie i precyzyjnie nazwa(cid:202) to, co jest (cid:258)wiadectwem ich unikalno(cid:258)ci i stanowi ich osobiste zasoby. Jeste(cid:258) mark(cid:200) (cid:132) Poleć książkęKup książkę Twoja unikalno(cid:258)(cid:202) Odpowiedz sobie w ko(cid:241)cu na pytanie, co Ci(cid:218) odró(cid:285)nia: _____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________ Co sprawia, (cid:285)e w porównaniu z Twoimi odpowiednikami lub konku- rentami wypadasz lepiej i zdobywasz przewag(cid:218), uzyskuj(cid:200)c lepsze opinie i oceny? Co pomaga budowa(cid:202) silne, pozytywne, dotycz(cid:200)ce Ciebie skoja- rzenia, które wyró(cid:285)niaj(cid:200) Ci(cid:218) z t(cid:239)umu lub z grona konkurentów? Jako prawnik, mened(cid:285)er, twórca, wyk(cid:239)adowca, przedsi(cid:218)biorca, bloger, osoba ubiegaj(cid:200)ca si(cid:218) o prac(cid:218) na danym stanowisku powiniene(cid:258) by(cid:202) (cid:258)wiadom, jak komunikujesz swoj(cid:200) unikalno(cid:258)(cid:202) oraz co Ci(cid:218) wyró(cid:285)nia z grona podob- nych ludzi. Te odró(cid:285)niaj(cid:200)ce cechy powinny by(cid:202) dla Twoich odbiorców zrozumia(cid:239)e, wa(cid:285)ne, rozpoznawalne i charakterystyczne, a nade wszystko wiarygodne i spójne z Twoj(cid:200) histori(cid:200) oraz pomys(cid:239)em na (cid:285)ycie. Oceniaj(cid:200)c siebie na tle konkurentów i Twoich odpowiedników, prze- analizuj, które z potrzeb (cho(cid:202)by w powi(cid:200)zaniu z do(cid:258)(cid:202) popularn(cid:200) koncep- cj(cid:200) hierarchii potrzeb, stworzon(cid:200) przez psychologa Abrahama Maslowa) ma zaspakaja(cid:202) Twoja marka w odró(cid:285)nieniu od innych. (cid:132) Odwa(cid:285) si(cid:218) by(cid:202) tym, kim chcesz 205 Poleć książkęKup książkę Rysunek 6.1. Piramida potrzeb Maslowa Potrzeby s(cid:200) wa(cid:285)ne, gdy(cid:285) kszta(cid:239)tuj(cid:200) sposób, w jaki (cid:285)yjemy, wp(cid:239)ywaj(cid:200)c na system warto(cid:258)ci oraz jako(cid:258)(cid:202) relacji. Projektuj(cid:200)c mark(cid:218), warto zatem wzi(cid:200)(cid:202) pod uwag(cid:218), co niezb(cid:218)dnego i po(cid:285)(cid:200)danego przez innych mo(cid:285)esz im oferowa(cid:202). Potrzeba zwi(cid:200)zana z posiadaniem dobrej reputacji pojawia si(cid:218) na czwartym poziomie szacunku i uznania. O tak! Od razu przy- chodzi mi do g(cid:239)owy my(cid:258)l, (cid:285)e chcia(cid:239)abym, aby moja marka by(cid:239)a dla nie- których, na pocz(cid:200)tek, jak powietrze, woda i seks, by wspiera(cid:239)a w budo- waniu reputacji, gwarantowa(cid:239)a równowag(cid:218) i rozwój osobisty w formie premium, a docelowo dawa(cid:239)a wsparcie w samorealizacji. Zastanów si(cid:218) i zaznacz, co chcesz zaoferowa(cid:202) innym i na którym poziomie piramidy Maslowa chcesz by(cid:202) lokowany przez wa(cid:285)nych ludzi. ZZ czym chcesz si(cid:218) im kojarzy(cid:202)? 206 Jeste(cid:258) mark(cid:200) (cid:132) Poleć książkęKup książkę 207 Rysunek 6.2. Dodatkowe poziomy piramidy potrzeb Maslowa (cid:132) Odwa(cid:285) si(cid:218) by(cid:202) tym, kim chcesz Poleć książkęKup książkę Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: