Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00786 010522 10752116 na godz. na dobę w sumie
Język polski. Tablice maturzysty - ebook/pdf
Język polski. Tablice maturzysty - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 161
Wydawca: Lingo Język publikacji: polski
ISBN: 978-8-3789-2472-2 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> edukacja >> jezyk polski
Porównaj ceny (książka, ebook (-32%), audiobook).
Potrzebujesz korepetycji z języka polskiego? Powtórki przed maturą? Szybkiej pomocy przed klasówką? Język polski. Tablice maturzysty to idealna powtórka z polskiego dla maturzystów w formie wygodnych i przejrzystych tablic.

Seria 'OLDSCHOOL - stara dobra szkoła' została przygotowana przez doświadczonych korepetytorów i metodyków, a wszystkie publikacje są konsultowane z nauczycielami i poddawane testom przez samych maturzystów.

Główne zalety tablic OldSchool:
Domowe korepetycje tylko z OLDSCHOOL!
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Opracowanie tablic: Mariola Rokicka, Kaja Mikoszewska, Paweł Pokora Redaktor serii: Marek Jannasz Ilustracje: Magdalena Wójcik Projekt okładki: Teresa Chylińska-Kur, KurkaStudio Projekt makiety i opracowanie graficzne: Kaja Mikoszewska Tablice opracowano z wykorzystaniem materiałów z książki „Język polski. Korepetycje maturzysty” autorstwa Izabeli Galickiej, Wydawnictwo Lingo, Warszawa 2014 r. © Copyright by Wydawnictwo Lingo sp. j., Warszawa 2016 www.cel-matura.pl ISBN: 978-83-7892-370-1 ISBN wydania elektronicznego: 978-83-7892-472-2 Skład i łamanie: Kaja Mikoszewska 3 Drodzy Maturzyści! Oddajemy w Wasze ręce pomoc z języka polskiego w formie wygodnych i przejrzystych tablic. Znajdziecie tu wszystkie istotne zagadnienia maturalne w pigułce, dzięki czemu będziecie mogli w szybki i prosty sposób przypomnieć i utrwalić sobie najważniejsze informacje. Zależało nam na tym, aby nauka z naszej książki była nie tylko pożyteczna, ale także przyjemna – zadbaliśmy zarówno o dobór tematów, jak i nowoczesny układ graficzny z ilustracjami. Wierzymy, że „Tablice maturzysty” z serii OldSchool przydadzą się Wam na każdym etapie nauki, a także że będą dla Was skuteczną pomocą do powtórki przed egzaminem. Z życzeniami powodzenia autorzy i redaktorzy Lingo WWW.CEL-MATURA.PL WSTĘP 4 TABLICE MATURZYSTY JĘZYK POLSKI Część 1. Poetyka i językoznawstwo Środki poetyckie – artystyczne i stylistyczne Wersyfikacyjne wyznaczniki poetyki utworu Stylizacja językowa Język jako system znaków Akt komunikacji językowej i jego składowe Różne rodzaje komunikacji językowej Podstawowe style funkcjonalne polszczyzny Różne odmiany polszczyzny Specyfika tekstów publicystycznych Poprawność językowa Część 2. Przegląd epok literackich 7  8 13 15 18 21 22 24 28 30 32 33  STARA DOBRA SZKOŁA SPIS TREŚCI 5 Część 3. Biblia Część 4. Antyk Część 5. Średniowiecze Część 6. Renesans Część 7. Barok Część 8. Oświecenie Część 9. Romantyzm Część 10. Pozytywizm Część 11. Młoda Polska Część 12. Dwudziestolecie międzywojenne Część 13. Współczesność 41  49  59  69  79  89  99  115  125  137  147  WWW.CEL-MATURA.PL CZĘŚĆ 7. BAROK 80 TABLICE MATURZYSTY JĘZYK POLSKI Wizytówka epoki ‹ Nazwa epoki pochodzi od nieobrobionej perły, zwanej po portugalsku il barocco. Określano w ten sposób paradoks, twierdzenie wewnętrznie sprzeczne; początkowo określenie miało zabarwienie negatywne, odnosiło się do wynaturzenia harmonijnej sztuki renesansu. CHARAKTERYSTYKA BAROKU DZIEDZINA OBJAŚNIENIE sztuka • odzwierciedlenie niepokoju epoki, dylematów i konfliktów wewnętrznych (człowiek baroku waha się między ascezą i urodą życia) ruch, ekspresja, dynamika i kontrasty • • mocna kolorystyka, asymetryczna kompozycja, silny światłocień, iluzjonizm • niesamowite bogactwo, przepych i ozdobność literatura • Giambattista Marino to prekursor nurtu zwanego marinizmem lub konceptyzmem: dzieło literackie nie zawiera wartości moralnych, tylko estetyczne; ma zdumiewać i zaskakiwać odbiorcę, wzbudzać podziw dla talentu autora; musi być oparte na oryginalnym koncepcie, czyli pomyśle twórca operuje gamą kunsztownych środków stylistycznych: oksymoronami, antytezami, hiperbolami, niespodziewanymi puentami • • autor jest „rybakiem w morzu tekstów” i może dowolnie korzystać z cudzej twórczości • w poezji konwencją staje się erotyka • z dorobku marinizmu korzysta zwłaszcza nurt dworski polityka • czas nieustających wojen w Europie – załamanie tezy o renesansowym porządku i ładzie świata BAROK W EUROPIE KRAJ WYDARZENIA Włochy • wznoszone są świątynie i pałace na skomplikowanych planach • Bernini przebudowuje Bazylikę św. Piotra • powstaje kościół Il Gesu o fasadzie płynnej i dynamicznej • Caravaggio maluje w nowatorski sposób sceny biblijne • Rembrandt tworzy wspaniałe sceny rodzajowe i maluje obrazoburczy obraz sekcji zwłok – „Lekcję anatomii doktora Tulpa” • spod pędzla El Greca wychodzą ekspresyjne obrazy, o żywej kolorystyce i uduchowionym przekazie • Rubens oddaje na obrazach obfitość natury i kobiecych kształtów STARA DOBRA SZKOŁA 81 BAROK W EUROPIE KRAJ WYDARZENIA Anglia Francja • przeistacza się w morską potęgę • za panowania Elżbiety I rozwija się prężnie teatr zwany elżbietańskim; powstaje pierwszy teatr publiczny, sztuki piszą Christopher Marlowe i William Szekspir John Donne tworzy skomplikowaną poezję metafizyczną • • ostoja klasycyzmu pod rządami Ludwika XIV, Króla-Słońce • powstają tragedie Jeana Baptiste’a Racine’a i Pierre’a Corneille’a • Molier wystawia komedie obyczajowe Hiszpania • złoty wiek kultury hiszpańskiej • Cervantes tworzy powieść o Don Kichocie z Manchy: bohater zakochany platonicznie w Dulcynei chciał stoczyć bój z całym złem tego świata, a w rzeczywistości walczył tylko z wiatrakami • ascetyczny, uduchowiony Don Kichot i jego racjonalnie myślący giermek, Sancho Pansa, są uosobieniem przeciwnych postaw epoki baroku ‹ Barok zakorzenia się mocno w naszej kulturze, zwłaszcza tej prowincjonalnej, gdzie trwa przez cały XVII w. aż do lat 40. następnego stulecia. BAROK W POLSCE DZIEDZINA WYDARZENIA polityka • Rzeczpospolita szlachecka, wycieńczona wojnami ze Szwecją, Rosją kultura sarmatyzm i Turcją, chyli się ku upadkowi • zmiany elekcyjnych królów nie sprzyjają stabilności • triumfy święcą kontrreformacja i jezuici, Polska staje się krajem nietolerancji istnienie polskiej prasy początkuje „Merkuriusz Polski” • • na dworze Władysława IV powstaje pierwszy teatr Nurt kulturowy polskich dworków szlacheckich – szlachta tworzy ideologię uzasadniającą swój prymat w kraju: • wywodzi swój rodowód od starożytnego plemienia Sarmatów, dzielnych i prawych wojowników; walczy o dobra i przywileje; w ramach buntu przeciw władzy królewskiej organizuje rokosze • blokuje reformy naruszające jej pozycję; ma w pogardzie niższe stany i wszystko, co kulturowo inne (ksenofobia) • głosi kult swojskości i broni Polski jako przedmurza chrześcijaństwa przed poganami • żyje ponad stan i przestaje dbać o wykształcenie; liczy się sprawne władanie szablą i przemowa na sejmiku WWW.CEL-MATURA.PL BAROK 82 TABLICE MATURZYSTY JĘZYK POLSKI ‹ Sarmatyzm w następnym stuleciu stanie się synonimem wstecznictwa, zacofania kulturowego, warcholstwa i ciemnoty. NURTY LITERATURY POLSKIEJ NURT PRZEDSTAWICIELE metafizyczny Mikołaj Sęp Szarzyński, Daniel Naborowski dworski sarmacki Jan Andrzej Morsztyn, Daniel Naborowski, Zbigniew Morsztyn Jan Chryzostom Pasek, Wacław Potocki FILOZOFIA EPOKI POSTAĆ / NURT OPIS Kartezjusz (René Descartes) Gottfried Leibniz • uznawany za najwybitniejszego uczonego swojej epoki, francuski filozof, matematyk oraz fizyk, autor słynnej „Rozprawy o metodzie” • prekursor nowożytnego racjonalizmu popularnego w XVIII w. • zanegował tradycyjny rozdział na ciało i duszę, zastępując go podziałem na podmioty i przedmioty • świadomość określa byt: „Myślę, więc jestem” (Cogito ergo sum) • wola podporządkowana rozumowi jest narzędziem poznania • niemiecki myśliciel i matematyk • zakładał, że żyjemy na najlepszym ze światów, ponieważ wszystko to, co stworzył Bóg, jest najlepszą wypadkową wszelkich możliwości • poglądy Leibniza wykpił Wolter w powiastce filozoficznej „Kandyd, czyli optymizm” kontrreformacja • wielki ruch w łonie Kościoła po soborze trydenckim • miał zwalczać protestantyzm i przyciągać ludzi do katolicyzmu, a stał się narzędziem nietolerancji i wstecznictwa • zaczęła działać inkwizycja, powstał indeks ksiąg zakazanych, na którym znalazło się m.in. dzieło Mikołaja Kopernika • w Europie, podzielonej na protestancką i katolicką, płonęły stosy; na jednym z nich spalono włoskiego uczonego Giordana Bruna • nastąpił rozłam między nauką a wiarą • kolegia jezuickie przejęły edukację młodzieży i obniżały poziom (uczono tam tylko łaciny i retoryki) STARA DOBRA SZKOŁA 83 Lektury i autorzy NAJWAŻNIEJSZE TYTUŁY I NAZWISKA DZIEŁO STRESZCZENIE „Makbet” Williama Szekspira Głównym tematem tragedii są ludzkie ambicje i żądza władzy, która zmienia tytułowego Makbeta, prawego i dzielnego wodza, w królobójcę i okrutnego władcę. • Czarownice wieszczą głównemu bohaterowi tron Szkocji. Do zabójstwa • dotychczasowego króla dopinguje męża ambitna Lady Makbet. Jedna zbrodnia, choć daje wymarzoną koronę, pociąga za sobą inne. Makbet dręczony wizjami duchów i bezsennością szerzy w kraju terror i zło. • Druga przepowiednia wiedźm upewnia go w przekonaniu, że jest nietykalny – będzie panował, dopóki las Birnam nie podejdzie pod jego zamek, oraz nie zabije go żaden człowiek zrodzony z kobiety. • Stopniowo wszyscy odsuwają się od króla-tyrana. Królewscy małżonkowie zaczynają się nienawidzić, są już tylko wspólnikami zbrodni. Lady Makbet popada w obłęd i popełnia samobójstwo. • Niejednoznaczne wróżby zaczynają się wypełniać. Pod siedzibę króla podchodzi las birnamski, czyli wojska zamaskowane gałęziami drzew. Zdobywają zamek, a przed Makbetem staje Makduf. Wyjawia mu, że przyszedł na świat nie z łona matki, ale dzięki cesarskiemu cięciu. Zabija w pojedynku uzurpatora. • Władza wraca do prawowitych następców – dzieci Dunkana, zostaje przywrócona historyczna sprawiedliwość. „Tartuffe, czyli Świętoszek” Moliera Komedia obyczajowa o ludzkiej obłudzie. • Tartuffe przewraca do góry nogami spokojne życie przyzwoitego, lecz naiwnego mieszczanina Orgona. Wszystkich odsuwa na dalszy plan. Staje się najlepszym, ale fałszywym przyjacielem pana domu i bez skrupułów to wykorzystuje, pozbawiając go majątku. • Świętoszka demaskuje Elmira, żona gospodarza. Tartuffe nie pozwala się jednak usunąć z domu. Na szczęście dochodzi do niespodziewanego wydarzenia (wprowadzonego przez Moliera na zasadzie komediowej konwencji, deus ex machina): przybywają królewscy żołnierze i aresztują Tartuffe’a za oszustwa. • Orgon uczy się odróżniać fałszywą pobożność od prawdziwej. Tartuffe to przykład człowieka dwulicowego, dewota. Działając rzekomo w imię chrześcijańskiej moralności, dla własnych korzyści doprowadza do ruiny zwykłą rodzinę. WWW.CEL-MATURA.PL BAROK 84 TABLICE MATURZYSTY JĘZYK POLSKI NAJWAŻNIEJSZE TYTUŁY I NAZWISKA DZIEŁO STRESZCZENIE „Hamlet, królewicz duński” Williama Szekspira „Transakcja wojny chocimskiej” Wacława Potockiego Tragedia Hamleta to arcydzieło, pozostające do dziś najczęściej wystawianym utworem dramatycznym. Oś dramatu stanowi dworska zbrodnicza intryga, której Hamlet, renesansowy humanista i idealista, nie potrafi się przeciwstawić. • Hamlet przeczuwa, że za śmiercią jego ojca, dotychczasowego władcy, stoi matka Gertruda i stryj Klaudiusz, który, ożeniwszy się z Gertrudą, zostaje nowym królem. Ukazujący się Hamletowi Duch Ojca żąda od syna zemsty. • Książę postanawia sprawdzić, czy jego przypuszczenia o królobójstwie są słuszne. Sprowadza na zamek grupę teatralną, która odgrywa scenę zamordowania króla. Sposób, w jaki reaguje na występ Klaudiusz, upewnia Hamleta o zbrodni stryja i matki. • Roztrzęsiony książę odrzuca miłość ukochanej Ofelii, czym doprowadza ją do samobójstwa. • W trakcie pełnego wyrzutów spotkania z Gertrudą Hamlet, myśląc że za kotarą ich rozmowę podsłuchuje król, zabija stojącego tam człowieka. Okazuje się, że to Poloniusz – marszałek dworu i ojciec Ofelii. • Zaszczuty przez dybiące na jego życie otoczenie, książę popada w obłęd. A może tylko udaje szalonego, by ocalić własne życie? • Podczas pojedynku z bratem Ofelii, Laertesem, Hamlet ginie od ostrza floretu zatrutego przez króla. Przed śmiercią zadaje jeszcze śmiertelne pchnięcie Klaudiuszowi. • Rządy w Danii przejmuje pragmatyczny Fortynbras. Próba stworzenia polskiego eposu rycerskiego – Potocki chciał stworzyć wzór dobrego Sarmaty, mężnego i oddanego ojczyźnie patrioty. • Liczy 10 pieśni poprzedzonych inwokacją. Powstała na podstawie dziennika Jakuba Sobieskiego, dotyczącego bitwy z Turkami stoczonej pod Chocimiem w 1621 r. • Hetman Jan Karol Chodkiewicz zostaje wykreowany na charyzmatycznego przywódcę i ukochanego wodza. • Polaków przedstawia się jako dzielnych i walecznych patriotów, muzułmanie są nieokrzesani i tchórzliwi. • Epos jest pełen porażających okropnościami opisów walki. • Zawiera dygresje społeczno-obyczajowe oraz krytykę anarchii i warcholstwa szlacheckiego. STARA DOBRA SZKOŁA 85 NAJWAŻNIEJSZE TYTUŁY I NAZWISKA DZIEŁO STRESZCZENIE „Pamiętniki” Jana Chryzostoma Paska poezje Jana Andrzeja Morsztyna poezje Daniela Naborowskiego Apoteoza polskiego sarmatyzmu, pisana z perspektywy przeciętnego szlachcica, wychowanka jezuickiego kolegium. Nosi cechy szlacheckiej gawędy. Występują w niej liczne makaronizmy. • Dwie części: pierwsza obejmuje relacje z wojen ze Szwedami i Moskwą, druga to opis życia szlachcica-ziemianina. • Autor subiektywnie i bezrefleksyjnie opisuje szlachecką codzienność: warcholstwo, pieniactwo, skłonność do bijatyk i zamiłowanie do pijaństwa. • Ukochanym wodzem szlachty jest Stefan Czarniecki. Zachęty do walki nie stanowi patriotyzm, lecz pragnienie łupów. • W utworze pobrzmiewa ksenofobia i brak chęci zrozumienia innych kultur. Przedstawiciel dworskiego baroku, marynista, tworzył poezję miłosną, często przedstawiając uczucie w konwencji gry czy łowów. W jego lirykach jest ono raczej dworną zabawą ratującą przed pustką istnienia niż autentycznym przeżyciem. • „O swej pannie”: poeta wylicza w kolejnych wersach, zaczynających się od anafory „biały”, wszystkie białe przedmioty: marmur, mleko, łabędzia, perły, śnieg i lilie. Puenta utworu zawiera ikon – szyja i twarz panny są bielsze niż wszystkie wymienione elementy. „Niestatek”: postrzeganie urody kobiety jest zależne od tego, w jakiej jest się z nią relacji. Jeśli kochankowie żyją w zgodzie, jej „ włos jest złotem, ząb perłą, usta koralem”. Gdy się natomiast pokłócą, obraz dziewczyny się zmienia: „usta są czeluścią, ząb szkapią kością, oczy perzyną”. „Do trupa”: kontrastowe zestawienie motywów Erosa i Tanatosa. Autor przedstawia podobieństwa między nieboszczykiem a zakochanym, np. jeden z nich zabity jest strzałą śmierci, a drugi – miłości. Poeta adresuje do trupa wypowiedź liryczną. W szeregu antytez dochodzi do wniosku, że lepsza jest sytuacja zmarłego niż zakochanego: „ty nic nie czujesz, ja cierpię ból srodze”. W zakończeniu Morsztyn wyraża żal, że nie może, tak jak zmarły, rozsypać się w popiół i zakończyć swych cierpień. • • Naborowski tworzył zarówno dworskie panegiryki, jak i wiersze filozoficzne. • „Na oczy królewny angielskiej”: w kunsztownych, rozbudowanych porównaniach poeta zestawia oczy adresatki wiersza z pochodniami, gwiazdami, niebami, słońcami i bogami, by na końcu użyć ikonu. „Krótkość żywota”: motyw doczesnego istnienia jako marności. Ludzka egzystencja jest ulotna i szybko przemija. Czas między kołyską a grobem jest tylko chwilą w wieczności. • WWW.CEL-MATURA.PL BAROK 86 TABLICE MATURZYSTY JĘZYK POLSKI NAJWAŻNIEJSZE TYTUŁY I NAZWISKA DZIEŁO STRESZCZENIE poezje Mikołaja Sępa Szarzyńskiego Arianin nawrócony na katolicyzm, pisał pełne niepokoju sonety metafizyczne. • „O wojnie naszej”: wizja człowieka baroku, którego cechą jest wewnętrzne rozdarcie. Dusza ludzka pragnie Boga, ale ciało i świat to domena szatana, więc człowiek ciągle się zmaga z samym sobą. Jest „wątły, niebaczny, rozdwojony w sobie”. Tylko Bóg może mu pomóc w zbawieniu, ale jest On dalekim, nieosiągalnym ideałem. „O nietrwałej miłości”: powraca problem zmysłów wiodących człowieka do grzechu. Ziemska miłość nie daje duszy nasycenia, dlatego człowiek mądry będzie szukał samego źródła miłości, czyli Boga. • Słowniczek TERMINY I POJĘCIA TERMIN OBJAŚNIENIE anafora antyteza donkiszoteria rozpoczęcie kolejnych wersów wiersza tym samym wyrazem zestawienie zdań o sprzecznej treści ironicznie: przesadne bohaterstwo; ale też marzycielstwo, chęć walki o nierealne cele, brak rozsądku w ocenianiu ludzi i sytuacji dramat szekspirowski nowatorski w stosunku do dramatu antycznego: • źródło tragizmu bierze się z ludzkich namiętności i sprzeczności charakteru • do końcowej katastrofy nie doprowadza fatum, tylko postępowanie • bohaterów rezygnacja ze stylistycznej jednorodności treści oraz formy (decorum) na rzecz mieszania patosu z elementami komicznymi • wprowadzenie fantastyki i drastycznych scen • • chór ustępuje miejsca rozbudowanym scenom zbiorowym język postaci ma cechy indywidualne emblemat gatunek typowy dla baroku; składał się z motta, alegorycznego obrazu i komentującej go refleksji epifora zakończenie kolejnych wersów wiersza tym samym wyrazem hamletyzowanie idealistyczna postawa cechująca się niemożnością podjęcia decyzji i brakiem praktycyzmu STARA DOBRA SZKOŁA 87 TERMINY I POJĘCIA TERMIN OBJAŚNIENIE hiperbola horror vacui ikon manieryzm makaronizm oksymoron panegiryk poezja sowizdrzalska sylwa vanitas przesadnia; chwyt stylistyczny polegający na wyolbrzymieniu jakiejś cechy lub zjawiska lęk przed pustką; typowe dla sztuki barokowej dążenie do zapełnienia ozdobami każdej przestrzeni figura stylistyczna polegająca na zgromadzeniu w puencie wiersza pojęć wcześniej wymienionych intelektualny nurt w sztuce i literaturze dworskiej na przełomie renesansu i baroku; ujmował przeżycia metafizyczne za pomocą skomplikowanych form, łączył religijność i erotyzm oraz motywy urody życia i vanitas wyraz, zwrot lub wyrażenie, zaczerpnięte z łaciny lub z innych języków, często niepoprawnie dostosowane do polskiej fleksji zestawienie dwóch wyrazów o przeciwstawnych znaczeniach wiersz pochwalny na czyjąś cześć, często wyolbrzymiający zalety opisywanej osoby; typowy dla poezji dworskiej poezja twórców plebejskich przedstawiająca „świat na opak”, wyszydza uznane wartości, autorytety i hierarchię społeczną, zawiera opisy brzydoty, sprośności i wulgaryzmy (Jan z Kijan) gatunek typowy dla piśmiennictwa szlacheckiego, zawiera różności: zapiski z codziennego życia, recepty, przepisy kulinarne, fragmenty literackie; nazwa pochodzi od łacińskiego zwrotu silva rerum (las rzeczy) łac. marność; przemijalność, ulotność, negowanie wartości ulotnych, ziemskich; motyw bardzo popularny w baroku Kalendarium LITERATURA I KULTURA POLSKA OBCA 1601 r. po śmierci Mikołaja Sępa Szarzyńskiego wychodzi zbiór jego utworów, „Rytmy abo wiersze polskie” 1600 r. widzowie w Londynie po raz pierwszy oglądają Szekspirowskiego „Hamleta, księcia Danii” WWW.CEL-MATURA.PL BAROK 88 TABLICE MATURZYSTY JĘZYK POLSKI LITERATURA I KULTURA POLSKA OBCA 1614 r. ukazują się „Sielanki” Szymona Szymonowica 1647 r. Jan Andrzej Morsztyn kończy zbiór utworów poetyckich – „Kanikuła abo Psia gwiazda” 1661 r. Jan Andrzej Morsztyn pisze tom poezji zatytułowany „Lutnia” 1606 r. przyjmuje się, że wtedy William Szekspir kończy „Makbeta” 1615 r. do rąk czytelników trafia druga i ostatnia część historii o Rycerzu Smętnego Oblicza, czyli „Don Kichocie” Miguela de Cervantesa, pierwsza nowożytna powieść europejska 1664 r. w Paryżu Molier daje premierę „Tartuffe’a, czyli Świętoszka”, sztuka okazuje się skandalem i zostaje zakazana ok. 1669 r. Wacław Potocki tworzy „Transakcję wojny chocimskiej” 1668 r. drukiem ukazują się pierwsze księgi „Bajek” Jeana de la Fontaine’a 1674 r. Nicolas Boileau ogłasza „Sztukę poetycką” – kodeks poetyki klasycystycznej 1691-1695 Jan Chryzostom Pasek spisuje „Pamiętniki” notatki: STARA DOBRA SZKOŁA
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Język polski. Tablice maturzysty
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: