Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00042 002934 18776019 na godz. na dobę w sumie
Joga - kompletny przewodnik dla początkujących. Pozycje i proste wskazówki, które pomogą Ci w praktykowaniu jogi we własnym domu - ebook/pdf
Joga - kompletny przewodnik dla początkujących. Pozycje i proste wskazówki, które pomogą Ci w praktykowaniu jogi we własnym domu - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 236
Wydawca: Vital Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-8168-329-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> ogólne
Porównaj ceny (książka, ebook (-18%), audiobook).

Wieloletnia instruktorka jogi, przedstawia 35 prostych i podstawowych pozycji wraz z dokładnymi ilustracjami oraz wskazówkami dotyczącymi ich wykonywania. Dzięki informacjom przedstawionym przez Autorkę zrozumiesz czym jest joga, poznasz jej style (hatha joga, kundalini, ashtanga) oraz odkryjesz korzyści jakie niesie jej praktykowanie. Dowiesz się również jakich akcesoriów do ćwiczeń będziesz potrzebować np. mata do jogi czy wałek, w jaki sposób samodzielnie tworzyć dopasowane do swoich potrzeb sekwencje oraz dlaczego warto włączyć medytacje i zdrowe odżywianie do praktyki. To jedyny poradnik jakiego potrzebujesz aby zacząć uprawiać jogę w domowym zaciszu. Joga na zdrowie!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

JOGA – kompletny przewodnik Cory Martin dla początkujących Pozycje i proste wskazówki, które pomogą Ci w praktykowaniu jogi we własnym domu JOGA – kompletny przewodnik dla początkujących Cory Martin JOGA – kompletny przewodnik dla początkujących Pozycje i proste wskazówki, które pomogą Ci w praktykowaniu jogi we własnym domu Redakcja: Ewelina Kuryłowicz Skład: Emilia Dajnowicz Projekt okładki: Emilia Dajnowicz Tłumaczenie: Agata Parafjańczuk Wydanie I BIAŁYSTOK 2019 ISBN 978-83-8168-329-6 Tytuł oryginału: Yoga for Beginners. 35 Simple Yoga Poses to Calm Your Mind and Strengthen Your Body Copyright © 2015 by Rockridge Press, Berkeley, California Ilustracje © Tom Bingham Zdjęcie Autorki © Joshua Monesson © Copyright for the Polish edition by Wydawnictwo Vital, Białystok 2018 All rights reserved, including the right of reproduction in whole or in part in any form. Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część tej publikacji nie może być powielana ani rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych bez pisemnej zgody posiadaczy praw autorskich. Wydawca i  autor nie ponoszą żadnej odpowiedzialności w  odniesieniu do dokładności lub kompletności treści niniejszej pracy, a w szczególności zrzekają się wszelkich gwarancji, w tym między innymi zapewnienia przydatności do określonego celu. Żadna gwarancja nie może być udzielana lub rozszerzona przez sprzedaż lub materiały promocyjne. Porady i strategie zawarte w niniejszej publikacji nie są odpowiednie w każdej sytuacji. Wydawca nie udziela porad lub usług medycznych i prawnych, ani żadnych innych specjalistycznych usług. Jeśli wymagana jest profesjonalna pomoc, powinieneś skonsultować się z lekarzem, zanim rozpoczniesz jakikolwiek program poprawy zdrowia czy leczenia. Ani wydawca, ani autor nie ponoszą odpowiedzialności za powstałe szkody. Fakt, że osoba fizyczna, organizacja lub strona internetowa została przytoczona w tej pracy jako cytat i/lub potencjalne źródło dalszych informacji nie oznacza, że autor lub wydawca popiera informacje, które osoba fizyczna, organizacja lub strona internetowa może dostarczyć lub rekomendacje, które mogą one/ona przekazać. Ponadto, Czytelnik powinien być świadomy, że strony internetowe wymienione w tej publikacji mogły ulec zmianie lub zniknąć pomiędzy momentem napisania książki a momentem jej przeczytania. 15-762 Białystok ul. Antoniuk Fabr. 55/24 85 662 92 67 – redakcja 85 654 78 06 – sekretariat 85 653 13 03 – dział handlowy – hurt 85 654 78 35 – www.vitalni24.pl – detal strona wydawnictwa: www.wydawnictwovital.pl Więcej informacji znajdziesz na portalu www.odzywianie24.pl PRINTED IN POLAND SPIS TREŚCI Podziękowania ...................................................................   7 Wstęp ...................................................................................   9 Rozdział 1 Podstawy .........................................................  11 Rozdział 2 Praktyka ...........................................................  33 Rozdział 3 Podstawowe pozycje ......................................  63 Rozdział 4 Sekwencje .........................................................  143 Rozdział 5 Odżywianie .....................................................  171 Rozdział 6 Medytacja .........................................................  183 Rozdział 7 Joga dla ciebie .................................................  201 Biblioteczka jogina .............................................................  217 Słowniczek ..........................................................................  224 Źródła ..................................................................................  227 PODZIĘKOWANIA Nie da się napisać książki w jeden dzień i nie da się zrobić tego samemu. Miałam ogromne szczęście, że trafiłam na wspaniałych nauczycieli i redaktorów, a także, że moja rodzina i przyjaciele pomogli mi uczynić napisanie tej książki możliwym. Dziękuję Brianowi Hurley’owi i załodze Callisto Media za podarowanie mi miejsca, w którym mogłam połączyć moje dwie największe pasje – jogę i pisanie. Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do powstania tej książki, w tym Katy Brown i Tomowi Birminghamowi, dziękuję za wasze odda- nie i ciężką pracę. Dziękuję nauczycielom, którzy pokazali mi, w jaki spo- sób uczyć jogi. Jamesie Brownie i Alexandrio Crow, dziękuję wam za nauczenie mnie wszystkiego, co wiem. Gdyby nie wy, nie byłabym w stanie napisać tej książki. Nicole Sciacco, dziękuję za skopanie mi tyłka i bycie pierwszą osobą, która Podziękowania / 7 powiedziała: „Powinnaś uczyć”. Bez twojego wsparcia nadal byłabym cichą, nieśmiałą dziewczynką, która zawsze trzyma się z tyłu. Dziękuję wszystkim nauczycielom, którzy nauczyli mnie składania zdań: panu Boetelowi, pani Bird, pani Watson, T. C. Boyle i Aimee Bender. Dziękuję, że pomogliście mi odkryć w sobie pisarkę. Dziękuję tym, którzy uczyli mnie jogi, kiedy dopiero zaczynałam – Meghan Kennedy Town- send, Elise Joan, Davidowi Romanelli i Brockowi Cahillowi, dziękuję wam za waszą cierpliwość. Bez waszych lekcji nie byłabym w stanie tego wszystkiego zrobić. Mamo i tato, dziękuję za to, że zawsze zachęcaliście mnie do robienia rzeczy, które kocham, i wspieraliście mnie w każdym z moich szalonych wyborów. Nauczyliście mnie podążać za marzeniami i nigdy się nie poddawać. Mojej sio- strzyczce Cassie dziękuję za to, że zgodziła się być moim jo- ginowym królikiem doświadczalnym. Twoje opinie o moich lekcjach pozwoliły mi stać się lepszym nauczycielem. Moje- mu Gregowi dziękuję za czytanie wczesnych wersji tej książ- ki. Dzięki twojemu wsparciu i miłości nie przestałam pisać. Dziękuję także wszystkim moim uczniom za okazane mi zaufanie. To wasze uśmiechnięte twarze sprawiają, że robię to, co robię. Namaste. 8 / JoG a – koMPLETnY PR zE wodnik dLa PoC zĄTk UJĄCYCH WSTĘP Zawsze myślałam, że jestem dość wysportowana. A jed- nak moje pierwsze zajęcia z jogi były straszne. To był nie- samowity wysiłek, na moją matę skapywały hektolitry potu, a w głowie huczały mi przekleństwa. Zastanawiałam się, jak w ogóle można tak się tą głupotą fascynować. To wszystko było bardzo trudne, a ja za bardzo przejmowałam się moimi trzęsącymi się udami i akrobatką ćwiczącą po mojej lewej stro- nie, żeby być w stanie odnaleźć w tym jakikolwiek spokój. Jednak ostatnie pięć minut, kiedy leżałam, odpoczywając, pozwoliło mi zrozumieć, o co w tym chodzi. Nagle całe moje ciało się odprężyło. Z mojej głowy wyparowały wszystkie ne- gatywne myśli na temat jogi, jakie miałam. Zniknęło wszyst- ko, czego się obawiałam. Zaczęłam się zastanawiać, co będzie się ze mną działo po kolejnych lekcjach, skoro czuję się tak dobrze po pierwszej. wsTęP / 9 Na kolejne zajęcia poszłam już następnego dnia i przez następne miesiące nie przestawałam na nie chodzić. Z cza- sem to uczucie, które miałam na pierwszej lekcji, zaczęło zo- stawać ze mną na dłużej. Pewnie, wiem, że może to brzmieć nieco zbyt entuzjastycznie. Ale to nie jest tak. Obiecuję. W jo- dze chodzi właśnie o to, żeby dobrze się czuć, żeby przynieść światło w te wszystkie sfery życia, które wydają ci się ciem- ne. Właśnie to joga dawała mi przez te wszystkie lata i to dlatego zdecydowałam się zostać nauczycielką. Ćwiczę od ponad dziesięciu lat, a od niemal pięciu prowa- dzę zajęcia w Los Angeles. Spotykam się z uczniami w eksklu- zywnych siłowniach i małych klubach sportowych. Uczyłam pracowników biurowych na plażach i setki ludzi na molo w Santa Monica. Uczyłam ludzi o różnych ciałach, różnych rozmiarach, różnych doświadczeniach. Wszystkich prowadzi- łam przez sekwencje zdrowych i bezpiecznych pozycji. Niektórzy z moich uczniów znajdują oświecenie, inni przynajmniej czują się mniej zestresowani. Jeszcze inni ćwi- czą jogę, żeby zmieścić się w obcisłe jeansy. Niezależnie od powodów, dla których ludzie ćwiczą jogę, moją misją jest pokazać im wszystkim to co potrafię w fajny, przystępny sposób. Czasem ćwiczymy do muzyki Led Zeppelin, a cza- sem w kompletnej ciszy. Niezależnie od tego czy po prostu chcesz nauczyć się pozycji czy poznać stojącą za nimi filozofię, znajdziesz tę wiedzę tutaj. Joga – kompletny przewodnik dla początkujących będzie twoim przewodnikiem. Bardzo się cieszę, że będę twoim nauczycielem. Powiem ci coś, co zawsze mówię na początku moich zajęć: „Ćwiczenia są przede wszystkim dla was, dowiedzmy się więc, jak możemy wpasować jogę w wasze życie”. 10 / JoG a – koMPLETnY PR zE wodnik dLa PoC zĄTk UJĄCYCH Rozdział 1 PODSTAWY PodsTawY / 11 Mnie już poznałeś. Teraz czas na poznanie jogi. Co to jest? Skąd się wzięło? Jakie przynosi korzyści? Czy to ćwiczenia fizyczne, czy coś zupełnie innego? Jest wiele twarzy jogi i nie wszystkie muszą ci się podobać. Do- brze jednak jest je poznać, aby być w stanie znaleźć taki styl, który najbardziej ci pasuje. Dla mnie na początku były to tylko ćwiczenia, dopiero później przerodziło się to w życiową filozofię. W twoim przypadku może być zupełnie inaczej, ale to właśnie na tym polega piękno jogi. To ty decydujesz, czym powinna być w twoim życiu. Zerknijmy zatem na podstawy. Czym jest joga? Joga znaczy „teraz”. To wszystko. Nic więcej nie musisz wie- dzieć. Dziękuję i dobranoc. No dobrze, jest coś więcej. Jednak zdanie Joga znaczy „te- raz” doskonale wszystko opisuje. Problem polega na tym, że „teraz” to koncepcja, którą niełatwo pojąć. Czy kiedykolwiek próbowałeś żyć chwilą, tu i teraz, bez rozpraszania uwagi, bez żadnych myśli w gło- wie? To trudne. Właśnie dlatego człowiek o imieniu Ryszi Patańdźali, żyjący w II w. p.n.e., napisał Jogasutry, aby pomóc innym zrozumieć jogę. W pierwszych 196 sutrach możemy znaleźć zdanie Joga znaczy „teraz”. Ale to zaledwie początek jego nauk. Ryszi Patańdźaliego uznaje się za twórcę filozofii jogi. Określa on ją jako „umiejętność oderwania się od działań umysłu”, co oznacza po prostu „bycie tu i teraz”. Dosłow- nie tłumaczone wyrażenie „joga” oznacza „łączyć, spajać”. Współcześni jogini tłumaczą, że chodzi o połączenie ciała i umysłu. Kiedy większość z nas myśli o jodze, przed ocza- mi staje nam pies z głową w dół czy inne skomplikowane pozycje. Pamiętaj jednak, że większość wykonywanej przez ciebie pracy fizycznej ma wpłynąć na stan ducha. Na przykład jeśli wykonujemy jakąś pozycję i odczuwa- my dyskomfort w udach czy ramionach, pozwala nam to zrozumieć, że kiedy spotyka nas coś trudnego, musimy się wzmocnić, aby przez to przejść. Fizyczność pomaga ducho- wości i na odwrót. Jedno nie może istnieć bez drugiego i po to nam joga – zjednoczenie tych dwóch aspektów. PodsTawY / 13 Osiem gałęzi jogi Ryszi Patańdźali wiedział, że joga to coś więcej niż ruchy ciała. Dotarcie do „teraz” to ciężka praca. W lekcjach zawar- tych w Jogasutrach podzielił jogę na osiem sfer, osiem gałęzi nazywanych ashtangami. JAMY Samokontrola NIJAMY Metody utrzymywania dyscypliny ASANY Ułożenia ciała PRANAJAMA Praca z oddechem PRATYAHARA Oderwanie się od zmysłów DHARANA Koncentracja DHYANA Medytacja SAMADHI Absorpcja lub uwolnienie się od ciała i umysłu 14 / JoG a – koMPLETnY PR zE wodnik dLa PoC zĄTk UJĄCYCH Jak widzisz, joga to o wiele więcej niż tylko konkretny zestaw ćwiczeń. Asany – ułożenia ciała – są tylko jej czę- ścią. Aby zrozumieć jogę jako całość, trzeba pojąć wszystkie osiem sfer. Rozumiem, że póki co te słowa w sanskrycie nic dla cie- bie nie znaczą i możesz po prostu chcieć poznać pozycje. To jak najbardziej w porządku. Jednak jeśli zaczniesz chodzić na zajęcia albo szukać filmików z ćwiczeniami w Internecie, te słowa w sanskrycie na pewno gdzieś się w nich pojawią. To dlatego o nich wspominam, aby ukazały ci się w sposób, który może być dla ciebie pomocny. Poza asanami, najczęściej wspominanymi sferami ashtan- gi są jamy i nijamy. Ryszi Patańdźali dzieli każdą z nich na pięć pomniejszych sfer opisanych poniżej. Jamy Jamy to sposoby na kontrolowanie naszych działań i naszych reakcji. Pięć jam to: 1. Ahimsa. 2. Satya. 3. Asteya. 4. Brahmacharya. 5. Aparigraha. Ahimsa Ahimsa dosłownie znaczy „nie ranić”. Najłatwiej jest pomy- śleć o tym jak o przysiędze Hipokratesa, która mówi „po pierwsze, nie szkodzić”. To najważniejsza zasada, jaką kie- rują się lekarze, kiedy stawiają diagnozę. Ahimsa mówi, że w taki sam sposób powinno się praktykować jogę. PodsTawY / 15 To może być tak proste jak mówienie dzieciom, że nie wolno bić innych, albo dużo bardziej skomplikowane, jak praktykowanie powściągliwości. Przykładem może być po- wstrzymywanie się od mówienia źle o innych czy pozbycie się nienawiści do tych, którzy nas skrzywdzili. Ale ahimsa nie dotyczy tylko tego jak traktujemy innych. Chodzi tutaj także o to, jak traktujesz swoje własne ciało. Mówi, że w pewien sposób możesz stać się swoim własnym lekarzem. Ahimsa zachęca cię, abyś skupił się na kilku poniższych sprawach: • zapobiegaj chorobom i urazom; • naucz się odpoczywać, kiedy jesteś przemęczony; • znajdź sposoby na radzenie sobie ze stresem w pracy i w domu. Niektórzy jogini twierdzą także, że ahimsa oznacza bycie weganinem i niekrzywdzenie zwierząt. Jednym bardzo to odpowiada, innym nie. To, co to znaczy nie krzywdzić swo- jego ciała, jest osobistą decyzją każdego z nas. Satya Satya to ćwiczenie szczerości, nie tylko wobec innych, ale tak- że wobec samego siebie. Życie w prawdzie jest jedną z naj- ważniejszych lekcji, jakiej możesz się nauczyć na macie do jogi. Kiedy zaczniesz uczyć się asan, w jaki sposób możesz być ze sobą szczery? Jak możesz wsłuchać się w swoje ciało i zrozumieć, że się przetrenowałeś albo że mógłbyś starać się bardziej? Praktykowanie satya pomoże ci poczuć się lepiej z samym sobą. 16 / JoG a – koMPLETnY PR zE wodnik dLa PoC zĄTk UJĄCYCH Asteya Asteya to powstrzymywanie się od kradzieży. Oznacza to także niepatrzenie z pożądaniem na rzeczy należące do in- nych, materialne bądź nie. To praktykowanie uwalniania zazdrości i zaprzestanie porównywania się z innymi. Brahmacharya Brahmacharaya to bez mała najbardziej interesująca jama. Nazwę tłumaczono jako „abstynencję”, a sam Ryszi Pa- tańdźali był zwolennikiem celibatu. A jednak w nowocze- snym świecie jest to raczej niemożliwe, więc zwykliśmy określać tę yamę jako „nietracenie czasu na rzeczy, które trwonią energię”. Jest na to bardzo wiele przykładów. Być może zawsze zgadzasz się na wszystko i przez to czujesz się wyczerpany. Być może tkwisz w związkach, które nie są dobre ani dla ciebie, ani dla tej drugiej osoby. Brahmacha- raya zachęca cię do pozbycia się z życia tych rzeczy, które wysysają z ciebie energię. Aparigraha Aparigraha oznacza „brak chciwości”. Ta jama zachęca cię do pozbycia się przesady. Czy kiedykolwiek przeszła ci przez głowę myśl: „Gdybym miał więcej pieniędzy, większy dom i lepsze ubrania, czy byłbym szczęśliwszy?”. Aparigraha skłania cię do pozbycia się tych myśli i do zadowolenia się tym, co masz. Aby spełnić założenia aparigraha, staraj się jak tylko możesz czerpać szczęście i zadowolenie z siebie sa- mego i z miłości, która cię otacza, zamiast szukać go w rze- czach, które możesz zdobyć lub kupić. PodsTawY / 17 Nijamy Nijamy składają się z następujących elementów: • Saucha. • Santosha. • Tapas. • Svadhyaya. • Isvara Pranidhana. To pięć kluczy do poruszania się po świecie. Zachęcają cię do regularnej kontemplacji własnego zachowania. Saucha Saucha oznacza czystość. Można to traktować bardzo szero- ko, od utrzymywania czystości w domu po jedzenie świe- żych, naturalnych produktów, aby uwolnić swoje życie od rzeczy, które mu nie służą. To po prostu koncept, który moż- na odnieść niemal do każdej sfery życia. Santosha Santosha oznacza zadowolenie, czyli czerpanie radości z „tu i teraz”. Oczywiście dobrze jest mieć swoje cele, ale w dąże- niu do nich nie należy zapominać o czerpaniu radości z mo- mentu, w którym się znajdujemy. Zachowaj swój cel i swoje intencje, ale nie skupiaj się tylko i wyłącznie na efekcie. Tapas Tapas to praca nad trudnymi sprawami życiowymi tak, aby wprowadzić zmiany. W czasie zajęć instruktorzy używają cza- sem tego słowa w znaczeniu „gorąca”. To gorąco ma wprowa- dzić realną zmianę, na przykład uczynić twoje ciało bardziej 18 / JoG a – koMPLETnY PR zE wodnik dLa PoC zĄTk UJĄCYCH elastycznym, silniejszym, szczuplejszym. Znasz powiedzenie „Co cię nie zabije, to cię wzmocni?”. No cóż, ktokolwiek je wymyślił, prawdopodobnie poczytał co nieco o tapas. Svadhyaya Svadhyaya to uczenie się samego siebie. To prośba, aby stać się swoim własnym opiekunem. Poprzez naukę samego sie- bie dowiadujesz się, które tapas są dla ciebie dobre, jaki ból pomoże ci się rozwijać, a jaki oddala cię od praktykowania ahimsa i robi ci krzywdę. Svadhyaya oznacza wzięcie odpo- wiedzialności za własne życie i kontemplację tego, co może pomóc ci w rozwoju. Isvara Pranidhana Isvara Pranidhana określa, że „coś gdzieś” jest większe niż cała ludzkość. Można stąd wyprowadzić twierdzenie, że niezależnie od tego, w co wierzy człowiek, tak naprawdę nie ma on nad niczym żadnej kontroli. Asana Asana to joga w praktyce. To wszystkie pozycje, psy z gło- wą w dół i z głową w górę, całe to rozciąganie i ćwicze- nia równowagi. Nieco później, kiedy nauczysz się więcej o jodze w praktyce, asana pomoże ci zrozumieć także inne aspekty jogi. Pranajama Pranajama to praca z oddechem. Jest bardzo wiele rodzajów oddechu stosowanych przez joginów, ale najłatwiej będzie PodsTawY / 19 zacząć od nauczenia się, jak oddychać powoli i głęboko. Mówi się, że większość ludzi do oddychania używa zaled- wie ułamka pojemności płuc. Podejmowanie świadomych starań, aby wypełnić płuca powietrzem, może działać uspo- kajająco i zmniejszać poziom stresu. Pratyahara Pratyahara to praktykowanie oderwania się od zmysłów, aby skupić się na własnych myślach, umiejętność spojrzenia w głąb siebie. To tak, jakbyś usiadł przy biurku, aby pracować, i wyłączył telefon i Internet, tak aby nic cię nie rozpraszało. Dharana Dharana to umiejętność skoncentrowania się na jednej rze- czy i niezwracanie uwagi na inne. Pomyśl o profesjonalnym sportowcu, o graczu w golfa, właśnie wykonującym odbicie, które zapewni mu wygraną, albo graczu w baseball, który właśnie biegnie do bazy. Ci ludzie są tak skupieni na zada- niu, że zupełnie nie zwracają uwagi na otaczający ich świat. Ta umiejętność koncentracji prowadzi nas do następnego kroku – medytacji. Dhyana Dhyana to praktykowanie medytacji. Jeden z moich nauczy- cieli opisuje ją jako umiejętność skupienia się na jednej rzeczy i ignorowania innych. Zachęca swoich uczniów do skupienia się wyłącznie na własnym oddechu. Kiedy ich myśli zaczy- nają wędrować, powinni znów zwrócić je w stronę oddechu. 20 / JoG a – koMPLETnY PR zE wodnik dLa PoC zĄTk UJĄCYCH To najprostszy sposób na medytację, ale więcej o nim opo- wiem ci w dalszej części książki. Samadhi Samadhi to szczyt jogi. To stan idealnej równowagi, kiedy umysł jest spokojny, a ciało zachowuje wewnętrzną stabil- ność. To cel, który inne aspekty jogi pomagają osiągnąć. Krótka historia jogi Otarłeś się nieco o historię jogi, kiedy czytałeś o Ryszi Pa- tańdźalim, jego sutrach i ośmiu założeniach jogi, ale to zale- dwie wierzchołek góry lodowej. Skąd się w ogóle wzięło to, co nazywamy dzisiaj jogą? Historię jogi można podzielić na pięć etapów: 1. Wedyjski. 2. Preklasyczny. 3. Klasyczny. 4. Postklasyczny. 5. Współczesny. Joga wedyjska Okres wedyjski przypada na okres od 500 do 1000 roku p.n.e. To w tym czasie napisana została Rygweda. Są to najstar- sze ze znanych człowiekowi księgi zawierające hymny. To w nich szukać można początków jogi. W Rygwedzie nie znajdziesz jednak opisów pozycji. W księdze podej- PodsTawY / 21 mowane są raczej próby połączenia świata materialnego i duchowego. W czasach kiedy wszystko opierało się na duchowości, wedyjscy jogini byli biegli w skupianiu swojej uwagi na jednej rzeczy przez długi, długi czas. To skupie- nie wywoływało wizje, które pozwalały im dojrzeć podsta- wy własnego jestestwa. Preklasyczna joga Preklasyczny okres jogi zaczyna się od publikacji Upani- szad, co wydarzyło się pomiędzy piątym a siedemnastym wiekiem przed Chrystusem. Upaniszady nie tylko posze- rzyły zakres informacji zawartych w Rygwedzie, ale tak- że uszczegółowiły je, co pozwoliło lepiej zrozumieć tak fizyczną rzeczywistość, jak i świat duchowy. Pozwoliło to z kolei opracować sposoby na wdrożenie zasad zawartych w Rygwedzie do codziennego życia. Nieco później napisana została Bhagawadgita. To pierwszy tekst poświęcony wyłącz- nie jodze. Opowiada on historię boga Kryszny i żołnierza Ardjuny. To parabola ilustrująca konieczność oddzielenia się od ego w celu uniknięcia trudności i bólu. Do dziś wielu joginów używa tego tekstu, aby wyjaśnić koncept oddziele- nia się od ego. Joga klasyczna Ten okres oscyluje wokół Jogasutr Patańdźalego i ośmiu sfer jogi, które omówiłam nieco wcześniej. To w tym okresie na- rodziła się idea, że ciało i duch są od siebie niezależne i na- leży pracować nad nimi osobno, poprzez medytację i przyj- mowanie pozycji. 22 / JoG a – koMPLETnY PR zE wodnik dLa PoC zĄTk UJĄCYCH Postklasyczna joga W czasie okresu postklasycznego jogini zaczęli skupiać się na sile i możliwościach ciała. Stworzyli oni system pozycji, który miał wzmacniać ciało i wydłużać życie. Ten system został nazwany hatha  yoga. To właśnie on leży u podstaw jogi, jaką znamy dziś. To w tym czasie jogini zaczęli także skupiać się na idei życia „tu i teraz”. Celem praktykowania pozycji było osiągnięcie koncentracji i medytacja, co z kolei umożliwiało osiągnięcie stanu samadhi, który jest najwyż- szym celem duchowym jogi. Joga współczesna W 1893 roku Swami Vivekananda przybył do Chicago, aby wystąpić przed Parlamentem Religii Świata. To właśnie dzięki niemu amerykańskie społeczeństwo dowiedziało się o istnieniu jogi, co jednocześnie uznaje się za początek ery jogi współczesnej. Tutaj największy nacisk kładzie się na asany i wysił- ki zmierzające do zjednoczenia ciała i umysłu. Naturalnie każdy z poprzednich okresów ma przemożny wpływ na to, co dzieje się teraz, szczególnie że Bhagawadgita i Jogasutry są nadal uznawane za podstawę nauk o jodze. Nauczyciele z całego świata dzielą się swoją wiedzą, popularyzując jogę w wielu różnych jej odmianach. PodsTawY / 23 Odmiany jogi Wszystkie style mają wspólne korzenie, jednak różnią się tym, na czym się skupiają i zestawem wierzeń. Siedem naj- popularniejszych odmian to: • Ashtanga. • Kundalini. • Hatha. • Bikram. • Kriya. • Raja. • Iyengar. Ashtanga Nie należy mylić jej z ośmioczęściową drogą do jogi opra- cowaną przez Patańdźalego. Ashtanga Yoga to system stwo- rzony przez Sri K. Pattabhi Jois. To jedna z najbardziej, w sensie fizycznym, wymagających wersji jogi. Opracowane przez autora sekwencje powinny być powtarzane sześć dni w tygodniu poza dniami księżycowymi (pełnią i nowiem), które są uznawane za dni odpoczynku. Ashtanga zazwyczaj praktykowana jest samodzielnie, jednak wprowadza się do niej także styl mysore, gdzie nauczyciel pomaga uczniowi przyjąć konkretną pozycję. Uczniowie decydują, kiedy są w stanie przejść do kolejnych serii, co przypomina nieco zdobywanie kolejnych pasów w karate. Ashtanga składa się z sześciu sekwencji, jednak bardzo niewielu osobom udało się przejść do ostatniej. 24 / JoG a – koMPLETnY PR zE wodnik dLa PoC zĄTk UJĄCYCH Kundalini Yoga Yogi Bhajan przyniósł Kundalini do Stanów Zjednoczonych w 1968 roku. Nazywa się ją inaczej „jogą świadomości” i uznaje za najbardziej duchowy z istniejących dziś sposo- bów praktykowania. Kundalini bazuje na energii, która za- zwyczaj spoczywa u podstawy kręgosłupa. Praktykowanie medytacji, ćwiczenia oddechowe, mantry, taniec i przyjmo- wanie konkretnych pozycji podnoszą tę energię, przewodząc ją poprzez czakry. (Mantry to pieśni pomagające w medy- tacji. Czakry to miejsca, w których w ludzkim ciele skupia się energia). Celem Kundalini jest podniesienie świadomości i wzbudzenie poczucia samospełnienia. Hatha Yoga Hatha jest najbardziej powszechną formą jogi. Łączy ona ruch ze świadomym oddychaniem. Ten system został stworzony przez Yogi Swatmarama. Ma on wzmacniać i uelastyczniać ciało za pomocą asan. Mają one za zadanie odpowiednie ustawienie wzdłuż osi ciała skóry, mięśni i kości. Bikram Yoga Bikram  Yoga została stworzona przez Bikrama Choud- hury ego. Jest to sekwencja dwudziestu sześciu pozycji i dwóch ćwiczeń oddechowych. Ma ona za zadanie przy- wrócić właściwe funkcjonowanie ciała i przynieść praktyku- jącemu zdrowie, pomóc w osiągnięciu odpowiedniej wagi, elastyczności ciała i siły mięśni. Bikram Yoga opiera się na bar- dzo surowym zestawie reguł. Między innymi określa tem- PodsTawY / 25 peraturę pokoju, w którym należy ćwiczyć, na 40,5°C, a jego wilgotność na 40 . Tylko ci, których nauczał sam Bikram, mają prawo do uczenia jego metody. Kriya Yoga Kriya to starożytny system, który na Zachód dotarł dzięki Paramahansa Yogananda. Jest to system polegający na me- dytacji, skupiający się na oddechu i koncentracji, służący przyspieszeniu duchowego rozwoju. Opiera się on na kon- troli oddechu. Raja Yoga O Raja Yoga mówi się czasem Joga Królewska. Jest znana tak- że jako joga umysłu. Jej podstawą jest założenie, że umysł kontroluje świat. Kontrolowanie umysłu pozwala na kon- trolowanie świata wokół. U podstaw tej praktyki leży me- dytacja. Inne techniki, takie jak przyjmowanie określonych pozycji czy ćwiczenia oddechowe, także w tej metodzie wy- stępują. Mają one na celu nauczenie praktykujących sposobu na uspokojenie umysłu i osiągnięcie skupienia. Iyengar Yoga Iyengar opiera się na ośmioczęściowej drodze jogi opisanej w Jogasutrach Patańdźaliego. B. K. S. Iyengar opracował tę metodę w 1937 roku. Opiera się ona na układzie pozycji skupiających się na równowadze i kontroli oddechu. Jest to odmiana Hatha Yoga, jednak tutaj przywiązuje się wagę do najmniejszego szczegółu. Iyengar jako pierwszy zaczął 26 / JoG a – koMPLETnY PR zE wodnik dLa PoC zĄTk UJĄCYCH stosować w ćwiczeniach różne rekwizyty, aby uczynić jogę bardziej przystępną dla wszystkich – początkujących, za- awansowanych, seniorów, chorych i wszystkich innych. Jak joga może wpłynąć na twoje życie? Według najnowszych badań Yoga in America przeprowadzo- nych w 2012 roku przez Sports Marketing Surveys in USA na zlecenie Yoga Journal, 20,4 miliona Amerykanów praktykuje jogę. Aż 44,8 z nich uznaje się za początkujących. Poniżej przytaczam pięć najczęściej powtarzających się odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego uprawiasz jogę?”. 1. Elastyczność ciała (78,3 ). 2. Ogólne samopoczucie (62,2 ). 3. Pomoc w radzeniu sobie ze stresem (59,6 ). 4. Poprawa stanu zdrowia (58,5 ). 5. Poprawa kondycji (55,1 ). Z własnego doświadczenia mogę ci powiedzieć, że każdy z tych powodów jest dobry, aby zacząć przygodę z jogą. Jed- nak trzeba pamiętać, że dzięki niej można uzyskać o wiele więcej niż siłę, elastyczność, zdrowie i umiejętność radzenia sobie ze stresem. Jest to jeden z nielicznych rodzajów ćwiczeń, który bie- rze pod uwagę także zdrowie umysłowe, co sprawia, że lista korzyści z uprawiania jogi jest naprawdę imponująca. Niech te wymienione poniżej posłużą jako przykład tego, czego PodsTawY / 27 możesz oczekiwać, kiedy zaczniesz praktykować. Nie bądź jednak zaskoczony, kiedy zauważysz także inne zmiany. Poprawa świadomości przestrzeni Zmysł kinetyczny pozwala ci zrozumieć, w jaki sposób twoje ciało przemieszcza się w przestrzeni. To tak, jakbym stanę- ła w drzwiach pokoju i poprosiła cię o zrobienie kroku do przodu prawą stopą i wyprostowanie palców. Jeśli ćwiczysz, zrobisz to bez konieczności patrzenia w dół. Propriocepcja joginów poprawia się poprzez koncentrację na pozycjach. Redukcja masy ciała Joga jest systemem ćwiczeń, który może powodować przy- spieszenie rytmu serca i przyrost tkanki mięśniowej, a co za tym idzie sprawia, że chudnięcie staje się prostsze. Inną ko- rzyścią z niej płynącą jest fakt, że ludzie, którzy praktykują, zaczynają jeść o wiele bardziej świadomie. Czują się lepiej, więc dokonują zdrowszych wyborów. Siła Pozycje wymagają od ciebie podtrzymywania masy cia- ła w najróżniejszych konfiguracjach. Wpływa to na twoje mięśnie, wzmacniając je mniej więcej tak, jak gdybyś pod- nosił ciężary. 28 / JoG a – koMPLETnY PR zE wodnik dLa PoC zĄTk UJĄCYCH Poprawa elastyczności To dość oczywista korzyść, która przychodzi do głowy, kie- dy myślimy o jodze. Jeśli nie przestaniesz ćwiczyć, poczu- jesz, że poprawia się ruchomość twoich stawów, co sprawia, że twój krok będzie o wiele bardziej sprężysty niż wcześniej. Poprawa równowagi Wiele pozycji bazuje na utrzymywaniu równowagi, jed- nak jednym z najważniejszych aspektów każdej z nich jest angażowanie mięśni korpusu i gorsetu (głębokich mięśni brzucha i pleców). Wykonywanie takich ćwiczeń pozwala na lepsze balansowanie masą ciała. Niekiedy ta nowo osią- gnięta równowaga przenika także do innych sfer życia. Być może zatem uda ci się także lepiej dzielić czas pomiędzy pracą a domem. Radzenie sobie ze stresem Joga daje ci narzędzia pomagające w zrelaksowaniu się. Mogą to być zarówno przyjmowane pozycje, jak i praca z oddechem czy medytacja. Głębokie, świadome oddychanie uspokaja układ nerwowy. Ćwiczenia wyzwalają endorfiny, a medytacja pozwala na oczyszczenie umysłu. (Endorfiny to tak zwane hormony szczęścia). Lepsza postawa Joga wzmacnia najważniejsze mięśnie korpusu i grzbietu, co sprawia, że ciało naturalnie dąży do przyjęcia poprawnej PodsTawY / 29 postawy. Joga sprawia także, że kręgosłup pozostaje giętki, a otaczające go mięśnie elastyczne. Poprawa cyrkulacji krwi Jest wiele dowodów na to, że joga wzmacnia serce, między innymi obniża ciśnienie krwi i spowalnia tętno. Ponadto ru- chy wykonywane podczas praktykowania jogi powodują, że płyn limfatyczny przepływa sprawniej. W płynie limfatycz- nym znajdują się białe krwinki odpowiedzialne za odpor- ność organizmu. Lepsza koncentracja Jednym z celów jogi jest skoncentrowanie się na oddechu i równowadze podczas przyjmowania kolejnych pozycji. Po- zwala to oczyścić umysł z niepotrzebnych myśli. Kiedy w taki sposób trenujesz swój umysł, kiedy ćwiczysz na macie, jesteś też w stanie bardziej się skoncentrować w życiu codziennym. Pomoc w zasypianiu Naturalnie kiedy ćwiczysz, pożytkujesz część swojej energii, przez co pod koniec dnia jesteś bardziej zmęczony. Trzeba jednak pamiętać, że joga pozwala także na zmniejszenie po- ziomu stresu i osiągnięcie pewnego skupienia, dzięki czemu zasypianie i spokojny sen stają się łatwiejsze. 30 / JoG a – koMPLETnY PR zE wodnik dLa PoC zĄTk UJĄCYCH Budowa wewnętrznej siły Kiedy twoje ciało staje się silniejsze i bardziej elastyczne, wzrasta twoja pewność siebie, której wcześniej mogło ci brakować. Dzięki tapas (cieple, które wytwarzasz, aby wpro- wadzić zmiany) może się okazać, że nie potrzebujesz już świadomie podejmować wysiłku, aby doświadczenia, które niesie ci życie, były lepsze niż wcześniej. Ochrona przed kontuzjami Praktykowanie przyjmowania konkretnych pozycji skupia się na sile i elastyczności ciała. Dzięki temu wiele osób za- uważa, że ich ciała stają się silniejsze i nie tak skłonne do kontuzji jak wcześniej, zanim zaczęli praktykować jogę. Lepsze wyniki w sporcie Joga wzmacnia ciało i sprawia, że sportowcy stają się zwinniejsi i silniejsi. Ponadto pozwala im na lepsze sku- pienie i jasność umysłu potrzebną do osiągania dobrych wyników. Niezależnie od tego o jakiej dyscyplinie sportu mówimy, jestem pewna, że znalazł się ktoś, kto opracował zestaw pozycji jogi odpowiednich dla niego, które będą w stanie nie tylko pomóc w osiągnięciu zaplanowanych rezultatów, ale także uchronić się przed najczęściej spoty- kanymi kontuzjami. PodsTawY / 31 Radzenie sobie z chronicznymi schorzeniami Wiele typów jogi powstało po to, aby pomóc ludziom ra- dzić sobie z konkretnymi przypadłościami. Istnieje joga wzmacniająca ciało przed narodzeniem dziecka i taka, która pozwala poradzić sobie ze zmianami, jakie zaszły po jego urodzeniu. Może ona także pomóc osobom chorym na cu- krzycę czy stwardnienie rozsiane. Bez względu na kondycję twojego ciała, jeśli chcesz praktykować jogę, na pewno znajdzie się na to sposób. To wyłącznie kwestia zapoznania się z dostępnymi ci opcjami i znalezienie tej, która najbardziej ci odpowiada. Zrób to, a bę- dziesz mógł cieszyć się płynącymi z tej praktyki korzyściami. Cory Martin – absolwentka Uniwersytetu Południowej Kalifornii. Posiadaczka licencjatu ze sztuk pięknych oraz kreatywnego pisania, autorka powieści młodzieżowych. Jej eseje ukazały się w Everyday Health, Psychology Today, XOJane, The Mighty i Elephant Journal. Jest wielką pasjo- natką jogi, ukończyła Międzynarodowy Kurs Nauczyciel- ski RYT w  500-godzinnym wymiarze. Prowadzi również kursy przygotowawcze do słynnego biegu Pier w Santa Monica. Wykłada w róż- nych studiach jogi w Los Angeles i jest autorką filmu dokumentalnego. Chciałbyś rozpocząć praktykowanie jogi, ale nie wiesz od czego zacząć? Wszystkie pozycje wydają Ci się skomplikowane i wymagające nadludzkiej gibkości? Przeczytaj tę książkę i poznaj prawdziwe oblicze jogi! Dzięki informacjom zawartym w tej publikacji: • zrozumiesz czym jest joga i jakie są jej style, np. hatha joga, kundalini, ashtanga, • dowiesz się jakie korzyści niesie praktykowanie ćwiczeń, • poznasz 35 podstawowych pozycji, które opatrzone zostały dokładnymi ilustracjami, • włączysz do swojej praktyki medytacje, które pozwolą Ci uspokoić umysł i skupić się na „tu i teraz”, • nauczysz się samodzielnego tworzenia sekwencji, które idealnie spełnią Twoje potrzeby, • wybierzesz akcesoria potrzebne do rozpoczęcia praktyki, np. mata do jogi, wałek do ćwiczeń itp., • przekonasz się jak ważnym elementem jest prawidłowe odżywianie. Joga na zdrowie! Patroni: S K L E P Z E Z D R O W I E M
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Joga - kompletny przewodnik dla początkujących. Pozycje i proste wskazówki, które pomogą Ci w praktykowaniu jogi we własnym domu
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: