Niniejsza publikacja ukazuje najbardziej istotne aspekty kontroli pracownika przez pracodawcę w aspekcie obowiązujących przepisów prawa pracy. Książka porusza kwestię kontroli zarówno w płaszczyźnie prawnej jak również etycznej i technicznej. Poradnik kładzie szczególny nacisk na problematykę zakresu możliwości kontroli oraz ograniczeń w jej dokonywaniu.
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Darmowy fragment publikacji:
Kontrola pracownika – aspekty prawne, techniczne i etyczne
PRAKTYCZNY PORADNIK PRAWNICZY
KONTROLA
PRACOWNIKA
PRZEZ
PRACODAWCĘ
ASPEKTY PRAWNE, TECHNICZNE I ETYCZNE
Kontroluj skutecznie i zgodnie z prawem!
Sławomir Turkowski
WARSZAWA 2012
1
Kontrola pracownika – aspekty prawne, techniczne i etyczne
KONTROLA
PRACOWNIKA
PRZEZ
PRACODAWCĘ
ASPEKTY PRAWNE, TECHNICZNE I ETYCZNE
2
Kontrola pracownika – aspekty prawne, techniczne i etyczne
Sławomir Turkowski
KONTROLA
PRACOWNIKA
PRZEZ
PRACODAWCĘ
ASPEKTY PRAWNE, TECHNICZNE I ETYCZNE
Stan prawny na dzień 1 października 2012 r.
Wydanie I
© Copyright by Sławomir Turkowski
ISBN: 978-83-935855-1-9
WARSZAWA 2012
3
Kontrola pracownika – aspekty prawne, techniczne i etyczne
Wstęp ........................................................................................................ 8
SPIS TREŚCI
Godność pracownika ........................................................................................................ 9
Obowiązki pracodawcy ................................................................................................... 10
Obowiązek przeciwdziałania mobbingowi .................................................................... 11
Obowiązki pracownika ................................................................................................... 12
Funkcje kontroli .............................................................................................................. 13
Fazy kontroli ..................................................................................................................... 13
Kwestia uprzedzenia o możliwości dokonania kontroli .................................................. 13
Forma zapoznania pracownika z zamiarem kontroli ................................................... 14
Konstytucyjna ochrona tajemnicy komunikowania się .................................................. 14
Uprawnienia pracodawcy ............................................................................................... 15
Określenie rodzaju wykonywanej pracy ........................................................................ 15
Określenie miejsca i czasu wykonania zadania ............................................................ 16
Określenie granic odpowiedzialności za powierzone mienie ...................................... 16
Poszerzenie uprawnień kierowniczych .......................................................................... 17
Nadużycie prawa ............................................................................................................. 17
Dobra osobiste pracownika i jego godność w ujęciu konstytucji ................................ 18
Ochrona dóbr osobistych w aspekcie kodeksu cywilnego ............................................ 19
Prawo pracownika do prywatności w miejscu pracy ..................................................... 20
Zagrożenie dobra osobistego .......................................................................................... 20
Skrajne modele kontroli ................................................................................................... 21
Problematyka rewizji osobistej pracownika ................................................................... 21
Zakres rewizji osobistej i sposób jej przeprowadzenia ................................................. 22
Monitoring i jego rodzaje ................................................................................................ 22
Kontrola prewencyjna w zakresie stanu zdrowia pracownika .................................... 23
Rodzaje kontroli zdrowia pracownika .......................................................................... 23
Pojęcie zdrowia w aspekcie prawa pracy ...................................................................... 24
Prewencyjna kontrola zdrowia ...................................................................................... 24
Prewencja a umowa o pracę ......................................................................................... 25
Negatywne skutki badania profilaktycznego dla pracodawcy .................................... 25
Zakres prewencyjnej kontroli pracodawcy w zakresie zdrowia pracownika ............. 26
4
Kontrola pracownika – aspekty prawne, techniczne i etyczne
Szczególne kompetencje kontrolne pracodawcy w zakresie ochrony dobra firmy ....27
Źródła podstaw prawnych poddania się kontroli pracodawcy ................................... 28
Istota kontroli oraz kwestia poddania się jej ............................................................... 29
Kontrola pracownika a ochrona danych osobowych ................................................... 30
Dopuszczalność przetwarzania danych osobowych .................................................... 30
Zakres danych osobowych przy zatrudnianiu pracownika ......................................... 31
Kryteria dotyczące gromadzenia i przetwarzania danych osobowych pracownika .. 32
Zakaz przetwarzania danych osobowych ..................................................................... 33
Granice ingerencji w prawo do prywatności pracownika ........................................... 35
Kontrola telepracownika ............................................................................................... 35
Zalety i wady telepracy ...................................................................................................37
Aspekt miejsca i zakresu kontroli w ujęciu telepracy .................................................. 38
Środki kontroli pracownika ............................................................................................. 38
Kontrola pracownika w aspekcie użycia przez niego środków odurzających ............ 39
Prawo pracodawcy do kontroli w zakresie użycia środków odurzających.................... 40
Procedura kontrolna ...................................................................................................... 40
Odmowa poddania się badaniu przez trzeźwego pracownika ........................................ 41
Nietrzeźwość pracownika a środki dowodowe ............................................................. 41
Konsekwencje kontroli pracowników na obecność substancji niedozwolonych ......... 42
Pozytywny wynik badania ................................................................................................ 44
Kontrola pracownika w aspekcie jego trzeźwości w ujęciu ustawy z dnia 26.10.1982 r.
wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ..…………………………....45
Formy kontroli stanu trzeźwości .................................................................................. 45
Definicja napoju alkoholowego ..................................................................................... 46
Stan po użyciu alkoholu i nietrzeźwości.......................................................................... 46
Osoba upoważniona do przeprowadzeni badania ........................................................47
Sposób dokonywania badań koniecznych do ustalenia zawartości alkoholu w
organizmie ......................................................................................................................... 48
Treść protokołu badania trzeźwości ................................................................................ 48
Badanie stanu trzeźwości a godność pracownika ........................................................ 49
Skutki braku zachowania obowiązki trzeźwości przez pracownika ........................... 49
Odpowiedzialność porządkowa pracowników ................................................................ 50
5
Kontrola pracownika – aspekty prawne, techniczne i etyczne
Obowiązek naprawienia szkody ........................................................................................ 51
Szkoda wyrządzona osobie trzeciej ................................................................................ 51
Zwolnienie się pracownika z odpowiedzialności ......................................................... 52
Konsekwencje ubezpieczeniowe pracownika ............................................................... 52
Kontrola osobista pracownika ...................................................................................... 53
Kwestia legalności kontroli osobistej pracownika ....................................................... 54
Zasady przeszukania i jego niedopuszczalność .............................................................55
Uprawnienia przysługujące pracownikowi w związku z kontrolą .................................55
Mobbing i jego strona podmiotowa ................................................................................ 56
Obowiązek przeciwdziałania mobbingowi .................................................................... 57
Taktyki mobbingu ........................................................................................................... 57
Kontrola poczty elektronicznej pracownika ................................................................. 58
Kontrola poczty elektronicznej pracownika w ujęciu prawa karnego ........................ 59
Instalacja przez pracodawcę systemu szpiegującego na komputerze pracownika ... 60
Dokumentacja z kontroli pracownika a prawo karne procesowe ............................... 60
Dowody z zapisu dźwięku lub obrazu ............................................................................ 61
Dobra osobiste pracownika ........................................................................................... 62
Monitoring pracownika ................................................................................................. 62
Dopuszczalność prawna stosowania monitoringu pracownika .................................. 63
Wartość dowodu z monitoringu ................................................................................... 64
Monitoring biometryczny .............................................................................................. 65
Zasada adekwatności ..................................................................................................... 65
Skuteczność zgody pracownika na przetwarzanie jego danych osobowych .............. 66
Skutki nielegalnej kontroli pracownika .........................................................................67
Przestępstwa przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową ...................67
Naruszenie tajemnicy korespondencji ......................................................................... 68
Stanowisko pracownika jako strony pokrzywdzonej na skutek nielegalnej kontroli
pracodawcy ..................................................................................................................... 69
Pracownik w postępowaniu przygotowawczym ........................................................... 70
Skierowanie sprawy do mediacji ................................................................................... 70
Stanowisko pracownika w trakcie toczącego się procesu ............................................ 71
Dobrowolne poddanie się karze .....................................................................................72
6
Kontrola pracownika – aspekty prawne, techniczne i etyczne
Państwowa Inspekcja Pracy w procesie karnym ..........................................................73
Użycie wariografu w aspekcie kontroli pracownika .....................................................73
Kontrola pracownika za pomocą badań poligraficznych .............................................74
Zakres kontroli skrzynki e-mail pracownika ................................................................ 75
Pułapki kryminalistyczne i ich podział ..........................................................................76
7
Kontrola pracownika – aspekty prawne, techniczne i etyczne
WSTĘP
Czy kontrolowany pracownik jest bardziej efektywny?
Poglądy na tę kwestię będą oczywiście różne. Kontrola ma przecież przynieść
konkretny zysk: zwiększoną efektywność i produktywność przedsiębiorstwa. Moim
zdaniem najlepszy jest kontrolowany, ale który jednocześnie nie czuję na sobie tej
kontroli. Wszystko zależy od stylu, w jakim sprawowane jest kierownictwo. Wszystko
powinno być kwestią zaufania, które moim zdaniem powinno być w sposób właściwy
dozowane. Kiedyś kontrolę nad pracownikiem sprawował bezpośredni przełożony,
dzisiaj w dobie postępu technicznego odbywa się w sposób bardziej rozbudowany.
Żyjemy w czasach kontrola odgórnej, wykonywanej w sposób bieżący, obserwowani
przez kamery, systemy GPS, lokalizujące miejsce naszego przebywania, wszelkiego
rodzaju monitoring, nawet wariograf. Internet w sposób diametralny zmienił
monitoring wykonywania obowiązków przez pracownika.
Punkty widzenia w kwestii kontrolowania pracowników mogą być różne, my jednak
zajmiemy się tematem w jednym aspekcie. Zawsze się znajda jej zwolennicy i
przeciwnicy, w zależności najczęściej od tego, po której stronie się znajdują –
pracodawcy czy pracownika.
Gdy już jednak bierzemy pod uwagę wykonywanie kontroli w stosunku do
pracownika, to z całą pewnością chcemy, by była ona skuteczna, zgodna z prawem i
niezauważalna.
Jaki cel ma kontrola pracownika?
Przede wszystkim zapobieganie patologiom. Ale patologią jest także nadmierna
kontrola, która paraliżuje pracę. Jest niewłaściwa jak każda skrajność.
Kwestia kontroli pracownika zahacza o wiele dziedzin prawa.
8
Pobierz darmowy fragment (pdf)
Gdzie kupić całą publikację:
KONTROLA PRACOWNIKA PRZEZ PRACODAWCĘ. Aspekty prawne, techniczne i etyczne.
Autor: Sławomir Turkowski
Aktualnie brak ofert nabycia tej publikacji drogą kupna...
Opinie na temat publikacji:
Inne popularne pozycje z tej kategorii:
Czytaj również:
Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką :