Do którego z 16 typów osobowości należysz? Jesteś energicznym i zdecydowanym „administratorem”? Wrażliwym i twórczym „artystą”? A może analitycznym i błyskotliwym „logikiem”?
Dzięki testowi ID16 znajdziesz odpowiedź na to intrygujące pytanie, a twoje odkrycie sprawi, że lepiej zrozumiesz siebie oraz innych!
DODATKOWE INFORMACJE
„Kim jesteś?” zawiera test ID16 oraz zarysy poszczególnych typów osobowości (w tym informację o naturalnych skłonnościach, pokrewnych typach, a także częstości występowania danego typu w populacji).
Typologie osobowości odwołujące się do teorii Carla Gustava Junga (do których należy ID16) są narzędziem powszechnie stosowanym w praktyce pedagogicznej, coachingu, zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz poradnictwie zawodowym i małżeńskim. Stanowią one również podstawę wielu programów wspierających rozwój osobisty i doskonalących relacje międzyludzkie. Jungowskie testy osobowości stały się standardowym narzędziem stosowanym przez większość globalnych przedsiębiorstw w procesie rekrutacji oraz w rozwoju zawodowym.
KOMENTARZE
„Szkoda, że nie dowiedziałem się tego jakieś 20 lat temu. Moje życie wyglądałoby inaczej”.
„Lepiej poznałem siebie. Warto było poświęcić czas!”.
„Zaskoczyło mnie to, ale też pozwoliło mi zrozumieć niektóre moje odczucia i reakcje”.
Darmowy fragment publikacji:
Laboratorium Dobrego Życia
Kim jesteś?
Test osobowości ID16TM©
(Fragment)
Kim jesteś? Test osobowości ID16TM©
Publikacja ta może pomóc Ci lepiej wykorzystywać Twój potencjał, budować
zdrowe relacje z innymi ludźmi i podejmować dobre decyzje odnośnie edu-
kacji oraz kariery zawodowej. W żadnym wypadku nie powinna być jednak
traktowana jako substytut specjalistycznej konsultacji psychologicznej lub psy-
chiatrycznej. Autor i wydawca nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne
szkody wynikłe z niewłaściwego wykorzystania tej książki.
ID16TM© jest niezależną typologią osobowości opracowaną przez Laboratorium
Dobrego Życia. Nie należy jej mylić z typologiami i testami osobowości ofero-
wanymi przez inne instytucje. Laboratorium Dobrego Życia nie jest dystrybu-
torem testów osobowości innych wydawców i nie reprezentuje oferujących je
instytucji.
© Jarosław Jankowski / Laboratorium Dobrego Życia, 2014-2015
Test, metodologia oraz profile osobowości ID16TM© są własnością Laborato-
rium Dobrego Życia. Wszelkie prawa zastrzeżone.
W publikacji wykorzystano zdjęcia oraz grafiki pochodzące ze zbioru Deposit-
photos.
Konwersja ebooka: Zbigniew Szalbot
Wydawca:
ISBN 978-83-63837-55-6
Patronat: typyosobowosci.pl
Wstęp
Od zarania dziejów myśliciele, filozofowie i zwykli obserwatorzy
życia interesowali się fenomenem ludzkiej osobowości. Intrygo-
wało ich to, że zachowania i postawy niektórych ludzi wykazują
tak duże podobieństwa, mimo innych doświadczeń życiowych
i odmiennego wychowania.
Obserwacje te skłaniały wielu z nich do refleksji nad typami oso-
bowości. Jednym z owoców tych dociekań jest – wciąż popularna
– typologia Hipokratesa. Ten wybitny starożytny lekarz i myśliciel
wyróżnił cztery podstawowe temperamenty: sangwinik, chole-
ryk, flegmatyk oraz melancholik. Historia zna wiele innych, rów-
nie ciekawych, prób wyodrębnienia i opisania powtarzalnych ty-
pów osobowości. Choć niektóre z nich, z dzisiejszej perspektywy,
wydają się zbyt uproszczone, to odegrały one niezwykle ważną
rolę, torując drogę do późniejszej, bardziej pogłębionej refleksji
nad osobowością człowieka.
Przełomem w tym zakresie była teoria Carla Gustava Junga (1875-
1961), szwajcarskiego psychiatry i psychologa, która przyczyniła
się do popularyzacji idei typów osobowości i – począwszy od XX
wieku – stała się podstawą do tworzenia tzw. jungowskich typo-
logii oraz testów osobowości (do których także należy ID16TM©).1
Dziś typologie osobowości odwołujące się do teorii Junga są na-
rzędziem powszechnie stosowanym w praktyce pedagogicznej,
1 Więcej na ten temat w rozdziale: „ID16TM© wśród jungowskich typologii
osobowości”.
4
Wstęp
coachingu, zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz poradnictwie za-
wodowym i małżeńskim. Stanowią one również podstawę wielu
programów wspierających rozwój osobisty i doskonalących rela-
cje międzyludzkie. Jungowskie testy osobowości stały się także
standardowym narzędziem stosowanym przez większość global-
nych przedsiębiorstw w procesie rekrutacji oraz w rozwoju zawo-
dowym. Początkowo wykorzystywano je głównie w korporacjach
o rodowodzie amerykańskim, w ostatnich latach jednak zdoby-
wają one coraz większą popularność w Europie.
Każdego roku, dzięki jungowskim testom osobowości, miliony lu-
dzi na całym świecie lepiej poznają siebie oraz innych, a w konse-
kwencji ich życie oraz relacje zmieniają się na lepsze.
Mamy nadzieję, że Twoja przygoda z typami osobowości przyczy-
ni się do takich właśnie pozytywnych zmian.
WYDAWCY
Spis treści
Wstęp
ID16TM© wśród jungowskich typologii osobowości
Test osobowości ID16TM©
Ważne informacje
Część 1
Część 2
Część 3
Interpretacja wyników
Zarys typów osobowości ID16TM©
Administrator (ESTJ)
Adwokat (ESFJ)
Animator (ESTP)
Artysta (ISFP)
Doradca (ENFJ)
Dyrektor (ENTJ)
Entuzjasta (ENFP)
Idealista (INFP)
Innowator (ENTP)
Inspektor (ISTJ)
Logik (INTP)
Mentor (INFJ)
4
8
12
12
14
18
22
26
29
29
31
33
35
37
39
41
43
45
47
49
51
6
Opiekun (ISFJ)
Praktyk (ISTP)
Prezenter (ESFP)
Strateg (INTJ)
Dodatki
typów osobowości w populacji
populacji osób o danym typie osobowości
Polecane publikacje
Seria: Twój typ osobowości
Bibliografia
Cztery naturalne skłonności
Orientacyjny, procentowy udział poszczególnych
Orientacyjny, procentowy udział kobiet i mężczyzn w
Spis treści
63
64
53
55
57
59
61
61
67
70
86
7
ID16TM© wśród jungowskich typologii osobowości
ID16TM© należy do rodziny tzw. jungowskich typologii osobowości,
odwołujących się do teorii Carla Gustava Junga (1875-1961) – szwaj-
carskiego psychiatry i psychologa, jednego z głównych przedsta-
wicieli tzw. „psychologii głębi”.
Na podstawie wieloletnich badań i obserwacji, Jung doszedł do
wniosku, że różnice w postawie oraz preferencjach ludzi nie są
przypadkowe. Stworzył dobrze dziś znany podział na ekstrawer-
tyków i introwertyków. Ponadto wyróżnił cztery funkcje osobo-
wości, stanowiące dwie pary przeciwieństw: percepcja-intuicja
i myślenie-odczuwanie. Ustalił też, że w każdej z tych par domi-
nuje jedna z funkcji. Jung doszedł do przekonania, że dominujące
funkcje każdego człowieka są stałe i niezależne od zewnętrznych
warunków, a ich wypadkową jest typ osobowości.
W 1938 roku dwaj amerykańscy psychiatrzy, Horace Gray i Joseph
Wheelwright, stworzyli pierwszy test osobowości oparty na teorii
Junga, umożliwiający określenie dominujących funkcji w trzech,
opisanych przez niego wymiarach: ekstrawersja-introwersja,
percepcja-intuicja oraz myślenie-odczuwanie. Test ten stał się
inspiracją dla innych badaczy. W 1942 roku, także na gruncie
amerykańskim: Isabel Briggs Myers oraz Katharine Briggs zaczę-
ły stosować swój własny test osobowości, poszerzając klasyczny,
trójwymiarowy model Graya i Wheelwrighta o czwarty wymiar:
ocenianie-obserwacja. Większość późniejszych typologii i testów
osobowości, odwołujących się do teorii Junga, również uwzględ-
nia ów czwarty wymiar. Należy do nich m.in. amerykańska typo-
8
ID16TM© wśród jungowskich typologii osobowości
logia opublikowana w 1978 roku przez Davida W. Keirseya oraz
test osobowości stworzony W 1938 roku dwaj amerykańscy psy-
chiatrzy przez Aušrę Augustinavičiūtė. W następnych dekadach
w ich ślady poszli badacze z różnych części świata, tworząc kolej-
ne czterowymiarowe typologie i testy osobowości dostosowane
do lokalnych warunków oraz potrzeb.
Do grupy tej należy ID16TM© – polska, niezależna typologia osobo-
wości opracowana przez Laboratorium Dobrego Życia. Typologia
ta, opublikowana w pierwszej dekadzie XXI wieku, również opiera
się na klasycznej teorii Carla Junga. Podobnie jak inne współcze-
sne jungowskie typologie, wpisuje się ona w nurt czterowymia-
rowej analizy osobowości. Na gruncie ID16TM© wymiary te na-
zywane są czterema naturalnymi skłonnościami. Skłonności te
mają charakter dychotomiczny, a ich obraz dostarcza informacji
o typie osobowości człowieka. Analiza pierwszej skłonności ma
na celu określenie dominującego źródła energii życiowej (świat
zewnętrzny lub świat wewnętrzny). Analiza drugiej skłonności
określa dominujący sposób przyswajania informacji (poprzez
zmysły lub poprzez intuicję). Analiza trzeciej skłonności określa
dominujący sposób podejmowania decyzji (rozumem lub ser-
cem). Analiza czwartej skłonności określa natomiast dominujący
styl życia (zorganizowany lub spontaniczny). Kombinacja wszyst-
kich tych naturalnych skłonności, skutkuje 16 możliwymi typami
osobowości.
9
ID16TM© wśród jungowskich typologii osobowości
Szczególną cechą typologii ID16TM© jest jej praktyczny wymiar.
Opisuje ona bowiem poszczególne typy osobowości w działa-
niu – w pracy, w codziennym życiu oraz relacjach z innymi ludź-
mi. Nie koncentruje się na wewnętrznej dynamice osobowości
i nie podejmuje prób teoretycznego objaśniania wewnętrznych,
niewidocznych procesów. Skupia się raczej na tym, jak dany typ
osobowości przejawia się na zewnątrz i w jaki sposób wpływa na
otoczenie. Ów nacisk na społeczny aspekt osobowości zbliża nie-
co ID16TM© do wspomnianej powyżej typologii Aušry Augustina-
vičiūtė.
Każdy z 16 typów osobowości ID16TM© jest wypadkową natural-
nych skłonności człowieka. Przypisanie do danego typu nie ma
jednak cech wartościujących. Żaden z typów osobowości nie jest
lepszy lub gorszy od innych. Każdy z typów jest po prostu inny
i każdy ma swoje potencjalnie mocne i słabe strony. ID16TM© po-
zwala zidentyfikować i opisać te różnice. Pomaga zrozumieć sie-
bie i odkryć swoje miejsce w świecie.
Znajomość własnego profilu osobowości pozwala ludziom w peł-
ni wykorzystywać swój potencjał i pracować nad obszarami, któ-
re mogą przysparzać im problemów. Jest nieocenioną pomocą
w codziennym życiu, w rozwiązywaniu problemów, w budowaniu
zdrowych relacji z innymi ludźmi oraz podejmowaniu decyzji do-
tyczących edukacji i kariery zawodowej.
Określenie typu osobowości nie jest procesem, który ma cha-
rakter arbitralny i mechaniczny. Każdy człowiek, jako „właściciel
10
ID16TM© wśród jungowskich typologii osobowości
i użytkownik swojej osobowości”, jest w pełni kompetentny, aby
określić, do którego typu należy. Jego rola w tym procesie jest
więc kluczowa. Samoidentyfikacji takiej można dokonać analizu-
jąc opisy 16 typów osobowości i stopniowo zawężając pole wybo-
ru. Można jednak wybrać drogę na skróty – wykorzystać zamiesz-
czony na kolejnych stronach test osobowości ID16TM©. Również
w tym przypadku kluczową rolę odgrywa „użytkownik osobowo-
ści”, wynik testu zależy bowiem wyłącznie od udzielonych przez
niego odpowiedzi.
Identyfikacja typu osobowości pomaga poznać siebie i innych,
nie powinna jednak być traktowana jako wyrocznia przesądzają-
ca o przyszłości. Typ osobowości nigdy nie może usprawiedliwiać
naszych słabości lub złych relacji z innymi ludźmi (choć może po-
móc zrozumieć ich przyczyny)!
W ramach ID16TM© typ osobowości nie jest traktowany jako sta-
tyczny, genetycznie zdeterminowany stan, ale jako wypadkowa
cech wrodzonych oraz nabytych. Takie ujęcie nie umniejsza wagi
wolnej woli i nie szufladkuje ludzi. Otwiera przed nami nowe
perspektywy, zachęcając do pracy nad sobą i wskazując obszary,
w których jest ona najbardziej potrzebna.
11
Test osobowości ID16TM©
Test osobowości ID16TM© to zestaw 84 pytań dotyczących twoich
reakcji oraz zachowań w zwykłych, codziennych sytuacjach. Od-
powiedzi na nie pozwolą określić twój typ osobowości.
Ważne informacje
• Test składa się z trzech części. Każda z nich zawiera 28 pytań
dotyczących osobistych preferencji lub zachowań. Pytania
mają formę zdań, które należy dokończyć wybierając jedną
z dwóch opcji.
• Celem testu jest określenie twojego typu osobowości, nie zaś
inteligencji, wiedzy lub zdolności. Jego wynik nie ma charak-
teru wartościującego! W teście nie ma dobrych i złych odpo-
wiedzi, nie próbuj więc szukać i wybierać „właściwych”. Każdy
z 16 typów osobowości jest inny, ale ma taką samą wartość.
Żaden nie jest lepszy lub gorszy od pozostałych.
• Wybieraj poszczególne odpowiedzi zgodnie z tym, jak zacho-
wujesz się w opisanych sytuacjach, nie zaś, jak chciałbyś lub
jak (twoim zdaniem) należałoby się zachować. Jeśli nigdy nie
byłeś w danej sytuacji, zastanów się, jaka byłaby twoja natu-
ralna reakcja, gdybyś się w niej znalazł. Gdy pytanie dotyczy
preferencji, wskaż twoje faktyczne skłonności, nie zaś te, któ-
re wydają ci się właściwe lub pożądane.
12
12
Test osobowości ID16TM©
• Należy udzielić odpowiedzi na wszystkie pytania. W przypad-
kach, w których nie możesz w pełni utożsamić się z żadną z za-
proponowanych odpowiedzi, zaznacz tę, która jest ci bliższa.
• Czas testu nie jest ograniczony, nie musisz się więc spieszyć.
Nie zastanawiaj się jednak nad odpowiedziami zbyt długo.
To jest fragment ebooka. Zamów pełną wersję.
13
Pobierz darmowy fragment (pdf)