W książce zaprezentowano scenariusze wykorzystujące elementy Gimnastyki Mózgu (wg Dennisonów) – bazowego programu w ramach Kinezjologii Edukacyjnej. Propozycje w nich zawarte adresowane skierowane są do nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Proste i możliwe do wykonania w każdych warunkach ćwiczenia, mogą być zastosowane jako: relaksujące, w przerwie między zajęciami, wyciszające po zajęciach, koncentrujące przed wysiłkiem, usprawniające przed czynnościami pisania, czytania, zapamiętywania.
Scenariusze mogą być wykorzystane do pracy z dziećmi 6-7-letnimi. Zawierają one zestaw ćwiczeń nakierowanych na konkretny cel, taki jak: rozwijanie umiejętności samodzielnego uczenia się i koncentracji, wspomaganie uważnego słuchania i jasnego wypowiadania się, doskonalenie umiejętności czytania, pisania i rysowania, rozwijanie umiejętności matematycznych oraz kształtowanie postaw twórczych. W scenariuszach znalazły także zastosowanie techniki twórczego myślenia według Edwarda Nęcki. Połączenie ćwiczeń z zakresu Kinezjologii Edukacyjnej i technik twórczego myślenia przynosi zaskakujące rezultaty w pracy z małymi dziećmi.
Darmowy fragment publikacji:
.
Elzbieta Dzionek
´
Małgorzata Gmosinska
Anna Koscielniak
Mirosława Szwajkajzer
´
© Copyright by O cyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006
Redakcja wydawnicza:
Małgorzata Miller
Projekt okładki:
Ewa Beniak-Haremska
ISBN 978-83-7587-948-3
O cyna Wydawnicza „Impuls”
30-619 Kraków, ul. Turniejowa 59/5
tel. (12) 422-41-80, fax (12) 422-59-47
www.impulso cyna.com.pl, e-mail: impuls@impulso cyna.com.pl
Wydanie III, Kraków 2010
4
E. Dzionek, M. Gmosińska, A. Kościelniak, M. Szwajkajzer, Kinezjologia edukacyjna, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-948-3, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2006 Spis treści
Wstęp .............................................................................................................. 7
Opis ćwiczeń wstępnych „Gimnastyki Mózgu®” ....................................
Opis ćwiczeń „Gimnastyki Mózgu®” użytych w scenariuszach ............
Opis technik twórczego myślenia .............................................................. 15
Scenariusze zajęć .......................................................................................... 17
Biedronki .................................................................................................... 19
Już wiosna! ................................................................................................. 2
Wiosenne kwiaty ........................................................................................
Kolorowe motyle ........................................................................................ 25
Już lato! ...................................................................................................... 7
Zabawy z Panią Jesienią ............................................................................. 29
Głodne ptaki ...............................................................................................
Smutna czy radosna dziewczynka z zapałkami? ........................................
Zimowe zabawy ......................................................................................... 5
Wybieramy się na świąteczne zakupy ........................................................ 7
Podróż Świętego Mikołaja ......................................................................... 39
Hartujemy nasze ciało ................................................................................
Od ziarenka do bochenka ...........................................................................
Widzę świat przez różowe okulary ............................................................ 45
Wycieczka do ZOO .................................................................................... 47
Wiemy jak bezpiecznie poruszać się po drodze ......................................... 49
W piernikowym domku Baby Jagi ............................................................. 51
Lubimy czytać ............................................................................................ 53
Bibliografia .................................................................................................... 55
5
E. Dzionek, M. Gmosińska, A. Kościelniak, M. Szwajkajzer, Kinezjologia edukacyjna, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-948-3, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2006 Wstęp
Ruch jest drzwiami do uczenia się
Paul E. Dennison
Nasze zainteresowanie Kinezjologią Edukacyjną wynika z faktu, że w swojej
pracy często spotykamy się z dziećmi o nieharmonijnym rozwoju, z trudności
w uczeniu się, zaburzeniami emocjonalnymi, zaburzeniami koncentracji uwagi
lub brakiem motywacji do nauki. Dzieci te nie radzą sobie z trudnościami, mają
niską samoocenę, a brak sukcesów wpływa negatywnie na ich poczucie własnej
wartości. Mimo wykorzystania różnych metod w pracy z dzieckiem, osiągane
efekty są krótkotrwałe lub nie spełniają pokładanych w nich oczekiwań.
Literatura i udział w kursach z zakresu Kinezjologii Edukacyjnej, Radosnej
Kinezjologii, Arte-KinesiologyTM prowadzonych przez trenera – Joannę Zwoleń-
ską oraz warsztatów prowadzonych przez trenera – Annę Krasowską uświado-
miły nam, że istnieją inne sposoby pomocy dzieciom. Według Carli Hannaford,
autorki książki pt. Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł: „Procesy myślenia
i uczenia się odbywają się nie tylko w głowie. Wręcz przeciwnie, ciało gra inte-
gralną rolę w całej naszej aktywności intelektualnej, od najwcześniejszych ru-
chów aż do wieku starości”. W związku z tym zaczęłyśmy stosować ćwiczenia
z zakresu kinezjologii w codziennej pracy z dziećmi.
Pierwszym stopniem Kinezjologii Edukacyjnej jest program „Gimnastyki
Mózgu®”. Zdaniem Swietłany Masgutowej (Dyrektor Międzynarodowego Insty-
tutu Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów), program
ten „jest poświęcony naturalnemu rozwojowi osobowości dziecka. W szczegól-
ności przedstawia metodykę »ożywienia« i aktywizacji naturalnych mechani-
zmów pracy mózgu poprzez naturalny fizyczny ruch ciała”. Jego twórcami są
Amerykanie, dr filozofii, pedagog Paul Dennison i jego żona Gail Dennison.
zob. C. Hannaford, Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł, Warszawa 1998.
zob. tamże.
3 zob. Kinezjologia Edukacyjna. Wsparcie dla uczniów o specjalnych potrzebach eduka-
cyjnych, Warszawa 2002.
7
E. Dzionek, M. Gmosińska, A. Kościelniak, M. Szwajkajzer, Kinezjologia edukacyjna, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-948-3, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2006 Przy opracowaniu swojej metody oparli się oni na prowadzonych przez dwa-
dzieścia lat badaniach klinicznych, w których skupili się przede wszystkim na
przyczynach i leczeniu trudności w uczeniu się. Celem tych badań było odkrycie
zależności między możliwościami umysłowymi dziecka i osiągnięciami w na-
uce a jego rozwojem fizycznym, sprawnością ruchową i opanowaniem języka.
Ruch, który wykonuje ciało, jest podstawą procesów życiowych, w tym także
umysłowych, czyli uczenia się. Opracowane przez Dennisonów ćwiczenia po-
prawiają konkretne sprawności umysłowe, takie jak: pisanie i czytanie, a sposób
uczenia czynią bardziej efektywnym.
Maria Opatowiecka (Polskie Stowarzyszenie Kinezjologów) uważa, że ćwi-
czenia te „usprawniają ciało, aktywizują system nerwowy, rozładowują napięcie
wywołane stresem, podnoszą energię. Jednym słowem – sprawiają, że następuje
ogólna poprawa funkcjonowania dziecka w jego otoczeniu. Kinezjologia Eduka-
cyjna »rozprawia się« z obiegową opinią, że uczenie się, myślenie, rozumowa-
nie to wyłacznie sprawa mózgu5”.
Mózg ludzki składa się z dwóch półkul: prawej (artystycznej) i lewej (lo-
gicznej). Półkula prawa odpowiada za globalne przekazywanie informacji, pa-
mięć długotrwałą, marzenia i zachwyt. Półkula lewa odpowiada za dostrzeganie
szczegółów, analizę, czas przyszły i rozumienie. Półkule mózgowe powiązane
są ze sobą spoidłem wielkim, czyli ciałem modzelowatym. Im bardziej obie
półkule są aktywne, tym więcej tworzy się połączeń i szybciej są przetwarzane
informacje. Dla prawidłowego funkcjonowania we wszystkich zakresach życia
człowiek powinien wykorzystywać obie półkule mózgowe. Ćwiczenia Denni-
sona6 pobudzają określone części mózgu i stymulują jego pracę oraz integrują
połączenia nerwowe w obu półkulach. Wykorzystując dziecięce zamiłowanie do
ruchu w połączeniu z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, można dziecku tak-
że ułatwić komunikowanie, usprawnić pracę zmysłów, zwiększyć motywację do
nauki i wzmocnić poczucie własnej wartości.
4 zob. Kinezjologia Edukacyjna..., dz. cyt.
5 zob. M. Opatowiecka, Kinezjologia Edukacyjna Paula Dennisona, „Remedium” 1998,
nr 10.
6 zob. P. E. Dennison, G. Dennison, Kinezjologia Edukacyjna dla Dzieci, Warszawa 2003.
8
E. Dzionek, M. Gmosińska, A. Kościelniak, M. Szwajkajzer, Kinezjologia edukacyjna, Kraków 2010 ISBN: 978-83-7587-948-3, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2006
Pobierz darmowy fragment (pdf)