Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00074 012562 13632209 na godz. na dobę w sumie
Kolorowa rewolucja. Architektura, wnętrza, moda - ebook/pdf
Kolorowa rewolucja. Architektura, wnętrza, moda - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: Agora Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-268-2058-8 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Kolory mają ogromny wpływ na nasze samopoczucie i zdrowie. W białych pomieszczeniach częściej się mylimy. Barwna architektura sprawia, że chętniej ze sobą rozmawiamy, a w dobrze dobranym kolorystycznie ubraniu czujemy się bardziej pewni siebie. Od kilkudziesięciu lat miasta, domy i ubrania tracą barwy, równocześnie gwałtownie rośnie sprzedaż leków antydepresyjnych.
Bez kolorów jesteśmy jak emocjonalni ślepcy. Zauważyli to nawet Skandynawowie – mistrzowie czarno-białego minimalizmu i recept na dobre życie. Norweska dizajnerka Dagny Thurmann-Moe alarmuje: najwyższy czas rozpocząć kolorową rewolucję. Na przykładach własnych projektów pokazuje, jak wykorzystywać kolory w architekturze, wnętrzach i własnej szafie, by żyło nam się lepiej i przyjemniej.

„Kolory są niezwykle ważne, a myśmy wszystko poszarzyli. Mam nadzieję, że po tej lekturze Państwa świat będziekolorowy. Albo chociaż «kolorowszy»!” – Dorota Wellman

O Autorce:
DAGNY THURMANN-MOE – popularna norweska ekspertka w dziedzinie kolorów. Regularnie występuje w mediach, gdzie opowiada o trendach kolorystycznych we wnętrzach, architekturze i modzie. Prowadzi własne studio projektowe w Oslo, komponuje palety kolorów dla budynków, pomieszczeń, tekstyliów, porcelany. Wcześniej pracowała jako dyrektor artystyczna w jednej z największych norweskich firm produkujących farby, tapety i podłogi. Prowadzi profesjonalne szkolenia w dziedzinie teorii i praktyki komponowania kolorów.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

DAGNY THURMANN-MOE KOLOROWA REWOLUCJA Architektura | Wnętrza | Moda Z języka norweskiego przełożyła Karolina Drozdowska 2 kolumnetittel spis Treści Wstęp 4 Teoria 7 Czym jest barwa? 9 Trendy kolorystyczne 10 Koło barw 12 Nauka o barwach 14 Systemy oznaczania barw 18 Dlaczego i Do czego poTrzebujemy barw? 20 Czym jest paleta barw? 27 Harmonia 28 Różne palety barw 30 archiTeKTura i przesTrzeń publiczna 33 Architektura 36 Kolory w Norwegii – od roku 1900 do współczesności 38 Kolory na zewnątrz 40 Zasady Dagny dotyczące stosowania kolorów w architekturze 41 Nowe budynki 45 Nowe budynki na obszarach o zabudowie tradycyjnej 49 Doradztwo kolorystyczne 51 Szarzenie Norwegii 52 Instytucje użyteczności publicznej 57 weŹ barwy w swoje rĘce 65 Jak znaleźć własny styl? 68 wnĘTrza 71 Jak zaplanować kolorystykę domu? 74 Projekt 1 – Stare Miasto 81 Projekt 2 – Fagerborg 91 Projekt 3 – Sandefjord 101 Projekt 4 – Bergen 111 Projekt 5 – Nordstrand 119 ubiór 131 Kurs stylizacji kolorystycznej 133 W jakim kolorze będzie mi do twarzy? 153 Planowanie garderoby 156 auTa 165 ŹróDła 174 3 wsTĘp Barwy fascynowały mnie od wczesnego dzieciństwa. Nic w tym dziwnego, mają one przecież ogromny wpływ na nasze życie i zdrowie, są przy tym bardzo ważnym narzędziem komunikacji pozawerbalnej. Przez ostatnie 15 lat Norwegia stawała się stopniowo coraz bardziej bezbarwna. Nie bez znaczenia jest fakt, jak wpłynęło to na samopoczucie mieszkających tu lu- dzi. Na kartach tej książki chciałabym pokazać, jak właściwy dobór kolorów może pomóc w stworzeniu harmonijnego, korzystnego dla zdrowia otoczenia. Spróbuję także zademonstrować, w jaki sposób kolory – lub ich brak – oddziałują na nas w życiu codziennym. Otacza nas bezbarwność. Możemy z tym do pewnego stopnia walczyć na włas- ną rękę, zmieniając wystrój domów czy zawartość szaf. Ale w dużej mierze za ten wszechobecny brak kolorów odpowiadają samorządy, urbaniści, firmy deweloper- skie i  architekci. Powinniśmy domagać się od nich lepszego doboru kolorów i  świadomego, odpowiedzialnego planowania. Nad stosowaniem barw w  prze- strzeni publicznej prowadzi się za granicą badania, ale norweskie władze zdają się – jak dotąd – nie interesować ich wynikami. Architekci, z którymi o tym rozma- wiam, mówią często, że barwy ich fascynują, ale wolą nie operować nimi zbyt odważnie, by nie zrazić potencjalnych inwestorów. Zleceniodawcy nie okazują zainteresowania mocnymi kolorami, a w środowisku architektów barwne projekty uważa się często za kiczowate. Dlatego wielu z moich rozmówców, chcąc uniknąć konfrontacji z oczekiwaniami klientów i ostracyzmu w swojej branży, decyduje się ostatecznie na bezpieczne rozwiązania. Wybierają bezbarwność, która czyni nasze miasta monotonnymi, smutnymi i nudnymi. Osiemdziesiąt procent wszystkich wrażeń, jakie odbieramy zmysłami, to dozna- nia wzrokowe. Kolory zaś dostrzegamy jako pierwsze: barwę budynku widzimy, zanim jeszcze w  oczy rzuci się nam sama bryła gmachu; kolor ubrań oceniamy szybciej niż ich fason. Dlatego powinny istnieć jasne zasady, określające używanie barw w różnych sytuacjach. Dopóki władze będą odmawiać opracowania takich wytycznych, jakość realizowanych projektów będzie zależeć przede wszystkim od kwestii finansowych. W programie studiów architektonicznych o barwach mówi się mało; na kierunkach związanych z budownictwem także brak wyraźnego akcen- tu na kolory. Ci specjaliści, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę na ten temat, muszą ją zdobywać w wolnym czasie. Książka ta jest w założeniu materiałem pomocniczym, inspiracją, iskrą, od któ- rej rozpali się płomień. Nadszedł czas na kolorową rewolucję i chcę cię ujrzeć w jej szeregach. Chciałabym, by ta książka skłoniła cię do innego spojrzenia na świat. By pomogła otworzyć oczy, widzieć, czuć, oceniać i analizować. Dagny Thurmann-Moe 4 kolumnetittel kolumnetittel 5 6 kolumnetittel Teoria kolumnetittel 7 Promienie gamma Promieniowanie X Ultra- fiolet Podczerwień Fale radiowe FM TV Radar 0,0001 nm 0,01 nm 10 nm 1000 nm 0,01 cm 1 cm 1 m AM 100 m świaTło wiDzialne speKTrum wiDzialne 400 nm 500 nm 600 nm 700 nm 8 teoria czym jesT barwa? Wiedziałeś, że barwy nie istnieją? To znaczy: żaden przedmiot nie ma swojego koloru. Zielone liście odbijają zielone fale świetlne, ale gdy światło znika, znika również barwa. Barwa to wrażenie pochodzące z  komórek nerwowych w  naszych oczach. Komórki te skupione są w trzech różnych rodzajach czopków, odbierających fale świetlne różnych długości i  przekładających je na barwy. Zielona korona drzewa pochłania fale o określonych długościach, a odbija inne, i właśnie dzięki temu widzimy ją jako zieloną. teoria 9 TrenDy KolorysTyczne Często w  rozmowach spotykam obawy o „trwałość” modnych barw: „Nie znudzi ci się ta zielona ściana?”, „Czerwona sofa? To przecież szaleństwo!”. Są też tacy, których nie- pokoją względy praktyczne: „Jeśli pomaluję pokoje na kolory, które lubię, to będzie mi po- tem ciężko sprzedać dom”. A przecież nie jest tak, że mebel czy ściana o wyrazistych kolorach nudzą nam się szybciej niż te bezbarwne. Co może być nudniejszego niż konieczność gapienia się w płaską białą lub szarą ścianę? Stonowane, pozbawione życia barwy nie dają wiele radości. Błędem jest urzą- dzanie domu z myślą o tym, że wszystkie roz- wiązania mają być praktyczne i  rozsądne. W  tych pokojach będziesz przecież spędzać większość swojego czasu: jeść, spać, śmiać się i płakać, przytulać, grać w planszówki, praco- wać, chorować itd. Nasze domy to miejsca, które potrzebują przestrzeni dla emocji. Mówienie o kolorach modnych w danym sezonie nie ma większego sensu, różnice po- między kolejnymi sezonami bowiem są nie- wielkie. Są może delikatne niuanse, ale nie ma radykalnych zmian. Przecież nikt z nas nie ma ani siły, ani chęci zmieniać wystroju domu kilka razy w ciągu roku. Dlatego wolę skupić się na epokach kolorystycznych. Taka epoka może trwać od 10 do 20 lat, przy czym daje się zazwyczaj wyróżnić dominującą deka- dę, w której trend objawia się najwidoczniej. Gdyby przypomnieć sobie trendy kolory- styczne w Norwegii, można by stwierdzić, że każde dziesięciolecie miało „swoje” barwy. W  latach 90. XX wieku obserwowaliśmy trendy rustykalne i  romantyczne, w  pierw- szej dekadzie XXI wieku – biele i beże, a od kilku lat – głównie szarości. Nieszczególnie to porywające. Ale jednocześnie, mniej wię- cej od roku 2010, zaczyna się zaznaczać nowa jaskrawych, epoka. Rozkwitnie ona z pewnością w kolej- nych latach i  przyniesie powrót kolorów (hurra!). Będzie ich wiele – pastelowych, przykurzonych, głębokich, ciemnych, jasnych… Otrzymamy kolory z całego koła barw, przy czym istnieje duża szansa na to, że będą one wykorzystywane w sposób ciekawszy, bogatszy i bardziej zróż- nicowany niż kiedykolwiek wcześniej! Wiąże się to z dwoma nadrzędnymi trendami: 1. Zielona fala. Musimy myśleć perspekty- wicznie. Wypełniając domy przedmiotami, które w przyszłości zmienią się w hałdy od- padów, szkodzimy planecie. Musimy pro- jektować bardziej trwałe wnętrza i wybierać produkty biodegradowalne. 2. Indywidualizm. Nie chcemy już malować ścian na ten sam kolor, co sąsiad. Wolimy barwy dopasowane do mieszkańców domu i ich historii. Na tej samej zasadzie dobiera- my meble, obrazy i bibeloty o wartości sen- tymentalnej. Pociąga to za sobą dostrzegal- ne już zmiany w  branży wyposażenia wnętrz: podłogi, tapety i farby dostępne są w ogromnym wachlarzu, umożliwiającym dobór różnych wariantów, dopasowanych do indywidualnych potrzeb. Jeśli zaś chodzi o barwy oraz ich oddzia- ływanie na nas, nie ma w tej kwestii prostych odpowiedzi. Większości ludzi określone ko- lory podstawowe i  pochodne kojarzą się mniej więcej z tym samym. Barwy to w koń- cu fale świetlne, przy czym barwy ciepłe to fale długie, zimne zaś – krótkie. Człowiek, krótko mówiąc, postrzega na ogół kolory zimne jako kojące, ciepłe natomiast odbiera jako energetyzujące. 10 teoria TrenD achromaTyczny (bezbarwny) roK zapocząTKowania 1995 2017 3. Wczesna większość  4. Późna większość  2. Wcześni naśladowcy  1. Innowatorzy   5. Maruderzy wprowadzenie akceptacja wygasanie TrenD polichromaTyczny (wielobarwny) roK zapocząTKowania 2010 3. Wczesna większość  2017 4. Późna większość  2. Wcześni naśladowcy  1. Innowatorzy   5. Maruderzy wprowadzenie akceptacja wygasanie TrenD czarny (ubrania) roK zapocząTKowania 1960 2017 3. Wczesna większość  4. Późna większość  2. Wcześni naśladowcy  1. Innowatorzy  stadium wprowadzenia  5. Maruderzy akceptacja wygasanie teoria 11 Koło barw 12 teoria barwy poDsTawowe Wszystkie kolory złożone są z trzech podstawowych barw: żółtej, niebieskiej i czerwonej. Nazywane są one barwami podstawowymi lub pierwszo- rzędowymi. barwy DrugorzĘDowe Jeśli zmieszasz dwie barwy pierwszorzędowe w równych proporcjach, otrzymasz barwy drugorzędowe. Wyróżnia się ich trzy. Żółty i niebieski tworzą zielony. Niebieski i czerwony tworzą fioletowy. Czerwony i żółty tworzą pomarańczowy. barwy TrzeciorzĘDowe Barwy trzeciorzędowe otrzymasz, mieszając kolor pierwszorzędowy w równych proporcjach z drugorzędo- wym. Kontynuując mieszanie na tej samej zasadzie, możesz otrzymać dowolne kolory. barwy ciepłe i zimne Często dzielimy kolory na ciepłe i zimne. Barwy ciepłe dodają nam energii, zimne zaś działają na nas kojąco i uspokajająco. biała, czarna i szara Mieszając biel, czerń lub szarość z czystą barwą, możesz osiągnąć różny efekt rozjaśnienia lub przyciemnienia. Biel i czerń nie są zawarte w kole barw. Nie uważa się ich za kolory, dlatego też zawsze będą stanowiły ostry kontrast do barw w nim zawartych. teoria 13
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Kolorowa rewolucja. Architektura, wnętrza, moda
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: