Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00271 005878 14494468 na godz. na dobę w sumie
Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce. Wydanie II - książka
Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce. Wydanie II - książka
Autor: Liczba stron: 984
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-3057-8 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> dtp >> inne
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Poznaj rozbudowane możliwości pakietu Adobe CS5

Zwiększające się tempo życia i coraz silniejsza konkurencja na rynku usług graficznych wymuszają na pracownikach zakładów drukarskich, studentach DTP oraz agencjach reklamowych poszerzanie własnych umiejętności. Muszą oni podejmować się wielu zadań i spełniać różne funkcje, tradycyjnie należące do innych osób, działów, a nawet firm. Trudno być dziś jedynie grafikiem komputerowym, 'składaczem' lub drukarzem, często bowiem jedna osoba jest odpowiedzialna za przebieg całego procesu przygotowania i produkcji publikacji. Problem ten jeszcze bardziej skomplikowały pojawienie się i szybka popularyzacja zupełnie nowych, nieznanych wcześniej rodzajów mediów. Klasyczny grafik czy operator DTP bywa więc również odpowiedzialny za przystosowanie publikacji do potrzeb użytkowników internetu lub innych elektronicznych środków komunikacji.

Jak połapać się w tym chaosie? Jak ogarnąć całość działań zmierzających do uzyskania naprawdę profesjonalnych efektów? Jak połączyć możliwości narzędzi oferowanych przez różne programy? Wreszcie, jak zastosować posiadaną już wiedzę w praktyce? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w książce 'Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce. Wydanie II'. Pozycja stanowi prawdopodobnie jedyny, a na pewno jedyny tak kompletny zbiór wiedzy na temat praktycznego zastosowania kilku najważniejszych narzędzi, oferowanych przez aplikacje należące do pakietu CS5 firmy Adobe.

Dzięki tej lekturze poznasz podstawowe pojęcia związane z DTP i grafiką komputerową. Nauczysz się używać programu Photoshop do korekcji zdjęć oraz łączenia i przekształcania obrazów. Opanujesz techniki stosowania efektów specjalnych. Dowiesz się, jak wykorzystać program Illustrator do tworzenia i edytowania grafiki wektorowej oraz łączenia jej z elementami rastrowymi i tekstowymi. Poznasz również narzędzia oferowane przez program InDesign oraz sposoby tworzenia w nim dokumentów jedno- i wielostronicowych, importowania elementów graficznych, dodawania tabel i modułów. Praca z tekstem i stosowanie stylów przestaną być dla Ciebie czarną magią. Nie ominą Cię także zagadnienia związane z przygotowaniem publikacji do druku i zapisywaniem jej w różnych formatach.

Tworzenie grafik i składanie dokumentów może być naprawdę proste!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Redaktor prowadzący: Michał Mrowiec Projekt okładki: Maciek Pasek Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie?kdtpw2 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. ISBN: 978-83-246-3057-8 Copyright © Helion 2011 Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Wstęp Informacje o autorze Do kogo adresowana jest książka? Co znajdziemy w tej książce? Info dla użytkowników Macintosha Rozdział 1. DTP i grafi ka komputerowa Desktop Publishing — DTP Czym jest DTP? Narzędzia DTP 11 11 13 13 15 17 18 18 18 3 4 Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Spis treści Grafika komputerowa Czym jest grafika komputerowa? Grafika wektorowa a grafika bitmapowa Kształt, wielkość i rozdzielczość obrazu Tryby kolorów obrazu Zarządzanie kolorem Ustawienia koloru w dokumencie Formaty plików graficznych Skróty klawiaturowe — podstawa wydajnej pracy Rozdział 2. Photoshop — poznawanie narzędzi i ich możliwości Korzystanie z programu Bridge Przeglądarka czy centrum zarządzania? Adobe Bridge CS5 w praktyce Pokaz slajdów i tryb recenzji Mini Bridge — nowe i wygodne centrum zarządzania plikami Poznawanie Mini Bridge Mini Bridge — co więcej? Adobe Photoshop CS5 Ekran programu Photoshop CS5 Zakładki Tryby podglądu dokumentu Narzędzia, palety i przestrzeń robocza Paleta Tools (Narzędzia) 21 21 22 24 27 32 35 51 55 59 60 60 63 64 74 74 76 77 77 79 81 83 85 Rozdział 3. Photoshop — krótki kurs retuszu 127 128 129 Przegląd narzędzi retuszu i ich opcje Dobieranie wielkości i stopnia twardości narzędzia Dobieranie parametrów Opacity (Krycie), Strength (Intensywność) oraz Exposure (Ekspozycja) 130 Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Spis treści 5 Mode (Tryb) — tryb działania narzędzia Manualny retusz drobnych detali i artefaktów Usuwanie zmarszczek i retusz twarzy Usuwanie zmarszczek i defektów skóry Usuwanie efektu czerwonych oczu Modyfikacja koloru oczu Kolory jak z bajki — poprawianie nasycenia kolorów obrazu Ręczna korekcja świateł i cieni Usuwanie szumu cyfrowego oraz artefaktów kompresji JPEG Narzędzia automatyczne — filtry wspomagające usuwanie artefaktów Komputerowe odchudzanie i rzeźbienie sylwetki Komputerowe odchudzanie Komputerowe rzeźbienie sylwetki i korekta plastyczna Retusz z zachowaniem perspektywy — filtr Vanishing Point (Punkt zbiegu) w praktyce Korekta perspektywy — prostowanie zdjęć i usuwanie zniekształceń obiektywu Twarz jak z żurnala 130 131 138 139 142 143 144 146 148 150 152 152 156 159 167 172 Rozdział 4. Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania 177 Narzędzia selekcji i wycinania z tła Wycinanie obiektów o prostych kształtach Wycinanie złożonych obiektów o jednolitym kolorze Zaznaczanie złożonych obiektów na jednolitym tle Magic Eraser Tool (Magiczna gumka) Quick Mask (Szybka maska) — niezwykłe możliwości zaznaczania Paths (Ścieżki) — tworzenie ścieżek wektorowych 178 180 182 196 197 198 203 Rozdział 5. Photoshop — warstwy, przekształcenia i montaże 229 Tworzenie nowego dokumentu Użycie polecenia New Document (Nowy) 230 230 6 Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Spis treści Praca z warstwami Wykorzystanie warstw Tworzenie warstw Wypełnianie kolorem Proste montaże i przekształcenia warstw Wykorzystanie obiektów inteligentnych — Smart Object Proste przykłady montaży warstwowych Montaże z wykorzystaniem masek warstw i panelu Masks Praca z tekstem Style i kompozycje warstw Projektowanie różnych postaci dokumentu za pomocą palety Layer Comps (Kompozycje warstw) Wykorzystanie obiektów 3D Zarządzanie wielkością dokumentu Łączenie warstw i zapis efektów pracy 232 232 238 240 244 266 271 279 289 296 300 304 308 315 Rozdział 6. Photoshop — korekcja barw i efekty specjalne 321 Korekcja barw Wprowadzenie w świat korekcji barw Narzędzia do pracy z kolorem i kontrastem Maksymalne nafarbienie Minimalne nafarbienie Przegląd narzędzi korekty Korekcja poziomów jasności i kontrastu Korekcja barw Korekta punktowa — modyfikacja wybranych obszarów obrazu Wykorzystanie palety Adjustments (Dopasowania) i warstw typu Adjustment Layer (Warstwa korekcyjna) Wykorzystanie filtrów do tworzenia efektów specjalnych Tworzenie efektów specjalnych za pomocą filtrów Dodawanie efektów specjalnych za pomocą filtrów Zapis efektów pracy 322 322 323 324 325 327 343 353 370 376 386 386 386 396 Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Spis treści 7 Rozdział 7. Illustrator — ekran i narzędzia programu 399 Wprowadzenie w świat grafiki wektorowej Tworzenie nowego dokumentu Ekran, palety i narzędzia Przegląd narzędzi w palecie Tools (Narzędzia) 400 401 404 408 Rozdział 8. Illustrator — tworzenie i edycja obiektów wektorowych 463 Tworzenie prostych kształtów Przestrzeń robocza Nadawanie kolorów ścieżkom i obiektom Podgląd, zaznaczanie, kopiowanie i grupowanie obiektów Podstawowa edycja obiektów Rysowanie i malowanie za pomocą narzędzi Pencil (Ołówek) i Paintbrush (Pędzel) 464 464 464 473 478 506 Rozdział 9. Illustrator — praca ze zdjęciami i tekstem 533 Import zdjęć i grafik bitmapowych Wykorzystanie zdjęć Import plików bitmapowych Wprowadzanie i edycja tekstu Zaawansowana praca z tekstem Projektowanie teczki firmowej 534 534 534 553 588 595 Rozdział 10. Illustrator — zaawansowana edycja ścieżek i efekty 601 Maski, zniekształcenia i transformacje Maska odcinania — Clipping Mask Maska przezroczystości — Opacity Mask Wykorzystanie narzędzi transformacji ścieżek 602 602 605 612 8 Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Spis treści Przekształcenia grafiki za pomocą poleceń z sekcji Envelope Distort (Zniekształcenie z wykorzystaniem formy) Niezwykłe możliwości narzędzia Live Paint (Aktywne malowanie) Dopasowanie kolorów za pomocą Recolor Artwork (Ponowne kolorowanie kompozycji) Wykorzystanie efektów 621 626 637 650 Rozdział 11. Illustrator a sprawa druku 671 Przygotowanie pracy do druku Poznawanie procesu druku Zaawansowane narzędzia edycyjne programu Illustrator a drukowanie Zapis/wydruk pracy jako PDF Przygotowanie pliku PS 672 672 680 702 710 Rozdział 12. InDesign — odkrywanie prawdziwego świata DTP 713 Poznawanie InDesigna Zadania i możliwości programu InDesign Tworzenie nowego dokumentu Poznawanie przestrzeni roboczej programu InDesign 714 714 719 724 Rozdział 13. InDesign — podstawy przygotowania publikacji 763 Przygotowanie pierwszej publikacji Tworzenie dokumentu Rozpoczęcie pracy z tekstem Praca z grafiką Przekształcenia ramek graficznych i tekstowych Budowanie prostego dokumentu — okładki magazynu 764 764 766 785 804 827 Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Spis treści 9 Rozdział 14. InDesign — dokumenty wielostronicowe 845 Tworzenie rozkładówek Przygotowanie stron rozkładowych Strony wzorcowe Biblioteka Paleta Pages (Strony) Tworzenie makiety dokumentu Strony wzorcowe Tworzenie stron rozkładowych Oblewanie grafiki tekstem Podstawowe metody oblewania grafiki Wykorzystywanie tabulatorów Zaawansowane opcje formatowania akapitów Formatowanie artykułu w gazecie Formatowanie tytułów, nagłówków Style akapitowe, znakowe, obiektowe i tabel Tworzenie i wykorzystanie stylów akapitowych Tworzenie i zmiana stylu znakowego Tworzenie, zmiana i użycie stylów obiektowych Tworzenie tabel i ich style Praca w trybie Story Editor (Edytor wątków) 846 846 851 852 855 862 863 871 883 884 889 892 892 895 901 904 911 914 919 925 Rozdział 15. InDesign — przygotowanie do druku i współpraca z programem Acrobat. Podstawy tworzenia dokumentów elektronicznych PDF i SWF 929 Przygotowanie pracy do druku Weryfikacja Podglądy wyjściowe — Output (Wyjście) Podgląd rozbarwień i limitów nafarbienia Podgląd przezroczystości i przenikania Zalewki 930 931 933 934 936 937 10 10 Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Spis treści Spis treści Zapis i eksport publikacji Tworzenie pakietu — Package (Pakiet) Zapis pracy w formatach EPS, PS i PDF Wykorzystanie programu Acrobat Narzędzia przygotowania do druku 938 938 942 948 948 Skorowidz 969 4. Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania W tym rozdziale: Przegląd narzędzi do tworzenia selekcji Podstawy wycinania obiektów z tła Wycinanie z tła złożonych obiektów * Wykorzystanie kanałów Poprawianie i edycja zaznaczenia Świat narzędzia Quick Mask (Szybka maska) Tworzenie i edycja ścieżek 177 178 Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania Narzędzia selekcji i wycinania z tła S elekcja to jedno z najważniejszych zagadnień pracy w programie Photoshop. Dokonując selekcji (wyróżnienia czy też zaznaczenia lub wybrania), przygotowujemy część obrazu do dalszej edycji. Jeżeli jesteśmy w stanie precyzyjnie zaznaczyć żądany fragment, niestraszne nam będą żadne skomplikowane montaże. Niestety, najczęściej to właśnie selekcja jest najtrudniejszą częścią naszej pracy. Po utworzeniu selekcji praca możliwa jest tylko w obszarze zaznaczonym. Gdy będziemy malować np. ołówkiem, żaden piksel nie powstanie poza obszarem selekcji. Dowolne modyfikacje obrazu wprowadzać możemy jedynie w jej wnętrzu. Selekcja to nic innego jak wybranie pewnej części obrazu przeznaczonej do dalszej edycji. Podobnie jak w edytorze tekstu: jeśli chcemy zmienić wielkość lub kolor fragmentu tekstu, musimy go wcześniej zaznaczyć, a następnie poddać edycji. W podobny sposób działa selekcja/zaznaczenie w programie Photoshop. Dzięki precyzyjnemu zaznaczeniu wybranych obszarów otwierają się przed nami pełne możliwości edycji i montażu. Każdy zaznaczony obiekt możemy przeciągnąć do innej pracy, skopiować, skalować czy obracać. Jak łatwo zauważyć, wybranie obiektu z tła to elementarna umiejętność grafika. Najprostszym rodzajem zaznaczenia jest użycie polecenia Select All (Zaznacz wszystko). Wybieramy je w menu górnym Select (Zaznacz) lub, szybciej, typowym skrótem klawiaturowym Ctrl+A. Komenda ta pozwala zaznaczyć cały obraz i poddać dowolnej edycji każdy piksel naszej pracy. Używamy jej, gdy np. chcemy skopiować całą pracę czy warstwę do schowka systemowego. Innym równie prostym sposobem zaznaczenia części obrazu jest użycie narzędzia Rectangular Marquee Tool (Prostokątne zaznaczenie) (M) lub Eliptical Marquee Tool (Zaznaczanie eliptyczne) (M). W tym przypadku zasada działania jest niezwykle prosta. Wybieramy odpowiednie narzędzie i przeciągamy ponad częścią obrazu, którą chcielibyśmy dalej przekształcać. Zaznaczenie widoczne w postaci tzw. maszerujących mrówek widoczne jest wokół wybranego obszaru. Warto zwrócić uwagę na opcje narzędzi Marquee Tool (Zaznaczanie). W wielu przypadkach pozwalają one lepiej osiągnąć zamierzone efekty. Dostępne skrótem klawiaturowym Ctrl+D polecenie Deselect (Usuń zaznaczenie), czyli odznacz, dezaktywuje każde zaznaczenie. Polecenie Reselect (Zaznacz ponownie), zlokalizowane także w menu górnym Select (Zaznacz), pozwala ponownie aktywować wyłączoną uprzednio selekcję. Podczas tworzenia zaznaczenia tradycyjnymi narzędziami — Lasso Tool (Lasso), Marquee Tool (Zaznaczanie…) — (rysunek 4.1), aby usunąć zbyteczną lub niewłaściwą selekcję, wystarczy kliknąć dowolne miejsce poza obszarem selekcji. Jednak jeśli wcześniej użyjemy komendy Select All (Zaznacz wszystko), nie będziemy mieć takich miejsc w naszej pracy. Jedyną możliwością wyłączenia aktywnej selekcji jest zastosowanie polecenia Deselect (Usuń zaznaczenie) (Ctrl+D). Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania 179 Rysunek 4.1. Przykład zaznaczenia utworzonego za pomocą narzędzia Lasso Tool (Lasso) — popularne „chodzące mrówki”. Niestety, za pomocą narzędzia Lasso Tool (Lasso) trudno jest przygotować bardzo precyzyjne zaznaczenie. Na szczęście Photoshop oferuje znacznie lepsze narzędzia Niezwykle ważna, często używana, dostępna skrótem Ctrl+Shift+ I komenda Inverse (Odwrotność), także znajduje się w menu górnym Select (Zaznacz) i jest odwróceniem zaznaczenia. Sprawia, że obszary, które są wybrane, po inwersji stają się nieaktywne, zaś obszary poprzednio nieaktywne tworzą nowy obszar zaznaczenia. Ta funkcja jest szczególnie przydatna podczas wycinania obiektów z tła. Niekiedy łatwiej jest zaznaczyć jednolite tło niż złożony obiekt. W takim przypadku w rezultacie użycia polecenie Inverse (Odwrotność) otrzymamy zaznaczenie głównego obiektu. Wycinanie obiektów z tła, zwane popularnie szparowaniem, to z pewnością najtrudniejsze zadanie grafika. W jaki sposób wyciąć obiekt z tła tak, by postronny obserwator nie zauważył montażu? Jak zamaskować niedoskonałości szparowania? Jak sprawić, by montaże wykorzystujące różnorodne elementy graficzne wyglądały naturalnie? Odpowiedź jest prosta — dobrze (i szybko) wyszparować obiekt, dokonać koniecznej korekcji barw, niewielkiego retuszu i… gotowe. Niestety, łatwo to napisać, dużo trudniej wykonać w praktyce. Potocznie termin szparowanie oznacza zaznaczanie, wycinanie obiektów z tła lub też rysowanie ścieżek. wskazówka 180 Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania Spróbujmy prześledzić, jakie narzędzia ułatwiające wycinanie z tła różnorodnych obiektów oferuje Photoshop CS5. Z pewnością można podzielić je wstępnie na dwie podstawowe kategorie:   — oferują szybkie, Narzędzia automatyczne i półautomatyczne ale niezbyt skuteczne sposoby zaznaczania, w większości przypadków oparte na różnicach w kolorze obiektu i jego tła. Do grupy takich automatycznych i półautomatycznych narzędzi zaznaczania zaliczamy: Color Range (Zakres koloru), Magic Wand Tool (Różdżka), Quick Selection Tool (Szybkie zaznaczanie), Magic Eraser Tool (Magiczna gumka), Magnetic Lasso Tool (Lasso magnetyczne), Magnetic Pen Tool (Pióro magnetyczne), a także wiele dodatkowych poleceń dostępnych w menu górnym Select (Zaznacz), jak choćby Similar (Podobne) oraz Grow (Powiększ). Użycie narzędzi automatycznych jest proste, jednak w wielu przypadkach jakość zaznaczenia pozostawia wiele do życzenia. Narzędzia ręczne przy tym lepszą jakość selekcji. Do grupy tych narzędzi zaliczamy: Quick Mask (Szybka maska), Lasso Tool (Lasso), Pen Tool (Pióro), Marquee Tool (Zaznaczanie…). — które wymagają zwykle więcej czasu, precyzji, oferując wskazówka Filtr Extract (Wydziel) znany z wcześniejszych wersji programu Photoshop nie jest dostępny w standardowej instalacji programu Adobe Photoshop CS5. Możemy jednak odnaleźć go (Optional Plugins) na dysku instalacyjnym lub stronie internetowej firmy Adobe i samodzielnie doinstalować do naszego programu. W większości przypadków użycie automatycznych narzędzi selekcji daje szybkie, lecz często niestety niezbyt zadowalające efekty. Narzędzia ręczne wymagają dużo więcej pracy i często z tego właśnie powodu ich unikamy. Doskonałe rezultaty najczęściej uzyskamy, łącząc kilka różnorodnych technik automatycznych i ręcznych. Wymaga to dobrej znajomości różnych narzędzi oraz ich możliwości i ograniczeń. W wielu przypadkach wybór właściwego narzędzia podyktowany zostanie zaistniałą sytuacją i wyglądem naszej grafiki. Raczej trudno jest wskazać jedno zawsze skuteczne narzędzie zaznaczania, które sprawdzi się podczas każdej pracy. Wycinanie obiektów o prostych kształtach Wycinanie obiektów o prostoliniowych kształtach nie jest szczególnie trudnym zadaniem. Za pomocą narzędzia Lasso Tool (Lasso) możemy szybko i sprawnie obrysować nawet dość złożony obiekt. Rzecz jasna nie ma możliwości precyzyjnego szparowania za pomocą klasycznego lassa. Ręczne obrysowanie obiektu z pewnością nie da oczekiwanych rezultatów. W tej sytuacji doskonale sprawdzi się Polygonal Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania 181 Lasso Tool (Lasso wielokątne). Na szczęście nie trzeba przełączać narzędzia w palecie Tools (Narzędzia). Jeśli wybierzemy zwykłe lasso i wciśniemy klawisz Alt na klawiaturze, przełączy się ono w tryb działania Polygonal Lasso Tool (Lasso wielokątne). Oczywiście zwolnienie klawisza Alt powoduje powrót do klasycznej wersji lassa. Ten schemat z pewnością doskonale sprawdzi się podczas naszej pracy. Niezależnie od wyboru narzędzia zawsze staramy się obrysować obiekt, delikatnie wchodząc do jego wnętrza. Zdecydowanie wygląda on lepiej minimalnie przycięty niż komponowany z resztkami oryginalnego tła. Dlatego starajmy się szparować obiekty nieco wewnątrz, a nie bezpośrednio po ich krawędziach. wskazówka Zwykle tworzenie zaznaczenia rozpoczynamy od jednego z narożników obiektu. Wybieramy narzędzie Lasso Tool (Lasso) (L), wciskamy klawisz Alt na klawiaturze, a następnie klikamy myszką w wybrany narożnik. Dalej, nie zwalniając klawisza Alt, klikamy (nie przeciągamy!) kolejne narożniki obiektu. W rezultacie powstaje zaznaczenie, które łączy wybrane punkty za pomocą prostych linii. Pozwala to dość szybko i raczej dokładnie obrysować obiekt o prostoliniowych krawędziach (rysunek 4.2). Rysunek 4.2. Obiekty o prostych kształtach możemy z dużą łatwością wyciąć z tła, używając w tym celu narzędzia Polygonal Lasso Tool (Lasso wielokątne). Aby jednak nie zmieniać narzędzi w palecie Tools (Narzędzia), wygodnie jest utworzyć selekcję zwykłym lassem z wciśniętym klawiszem Alt. W takim przypadku nie trzeba precyzyjnie rysować zaznaczenia, wystarczy jedynie klikać w kolejne narożniki, a program automatycznie połączy je linią prostą. Warto tu zwrócić uwagę na bardzo delikatnie zaokrąglone narożniki 182 Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania Jeśli zaznaczenie nie okaże się precyzyjne, za pomocą polecenia Deselect (Usuń zaznaczenie) (Ctrl+D) odznaczamy je i rozpoczynamy pracę ponownie. W przypadku prostych kształtów nie jest to duży problem. Niestety, takie podejście sprawdza się jedynie w sytuacji, gdy obiekt nie zawiera żadnej krzywizny ani łuków. W praktyce dość rzadko mamy z tym do czynienia. Oznacza to, że wycinanie obiektów za pomocą narzędzia Lasso Tool (Lasso) nie jest często stosowaną metodą. wskazówka Wciśnięty klawisz Alt podczas rysowania selekcji pozwala odejmować obszary od zaznaczenia. Klawisz Shift dodaje nowe obszary do zaznaczenia. Wycinanie złożonych obiektów o jednolitym kolorze W sytuacji, gdy mamy do czynienia z obiektem o dość jednolitej kolorystyce, możemy spróbować użyć narzędzi Quick Selection Tool (Szybkie zaznaczanie) (W) lub Magic Wand Tool (Różdżka) (W). Są to narzędzia, które automatycznie zaznaczają obszary o podobnym kolorze. Działają jednak w różny sposób. Quick Selection Tool (Szybkie zaznaczanie) każe ręcznie tworzyć zaznaczenia, zaś różdżka wykonuje je całkowicie automatycznie. Oba są szybkie i proste w użyciu, zatem podczas łatwych prac doskonale spełniają swe zadania. Quick Selection Tool (Szybkie zaznaczanie) Do zaznaczania obiektów o jednolitym kolorze lub też prac o jednolitym tle możemy wykorzystać Quick Selection Tool (Szybkie zaznaczanie) (W). W tym celu dobieramy wielkość narzędzia (można do tego wykorzystać klawisze [ oraz ] na klawiaturze), a następnie klikamy myszką w obszar, który chcemy zaznaczyć. W rezultacie powstaje automatyczne zaznaczenie, które następnie powiększamy, przeciągając narzędziem ponad kolejnymi fragmentami obiektu. Pracując precyzyjnie w wielu przypadkach uzyskamy niemal doskonałe rezultaty, choć nie zawsze. Istotną rolę podczas zaznaczania pełni wielkość narzędzia. To właśnie ona decyduje o czułości i jednocześnie precyzji jego działania. Warto zwrócić uwagę, by podczas tworzenia zaznaczenia ten wskaźnik narzędzia Quick Selection (Szybkie zaznaczanie) nie wychodził poza obszar, jaki chcielibyśmy zaznaczyć. Jeśli powstające zaznaczenie nie jest precyzyjne, możemy spróbować je edytować. Aby dodać obszar do zaznaczenia, wykorzystujemy dodatkowo klawisz Shift; aby pomniejszyć zaznaczenie i odjąć zbędne fragmenty — klawisz Alt (rysunek 4.3). W ten sposób obszary o podobnym kolorze są dodawane lub odejmowane od obszaru selekcji. Wszystko dzieje się automatycznie i daje niezłe rezultaty. Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania 183 Rysunek 4.3. Za pomocą narzędzia Quick Selection Tool (Szybkie zaznaczanie) możemy łatwo zaznaczyć obiekt, jeśli znajduje się on na w miarę kontrastowym tle. Za pomocą klawiszy Alt oraz Shift możemy odpowiednio pomniejszać (Alt) lub powiększać (Shift) obszar zaznaczenia Magic Wand Tool (Różdżka) Podstawowym parametrem, który wyznacza zakres działania magicznej różdżki, jest Tolerance (Tolerancja) dostępny w górnym pasku właściwości. Im mniejszą wartość tolerancji ustawimy, tym czulsze narzędzie i mniej obszarów będzie dołączonych do zaznaczenia. Wyższa tolerancja zmniejsza czułość magicznej różdżki i spowoduje powiększenie obszarów włączonych do selekcji. Zasada pracy z różdżką jest niezwykle prosta. Po wybraniu narzędzia klikamy różdżką w najbardziej reprezentatywny punkt obszaru, który chcielibyśmy zaznaczyć (rysunek 4.4). Selekcja na podstawie ustawienia parametru Tolerance (Tolerancja) zostanie utworzona automatycznie. Jeżeli nie odpowiada naszym oczekiwaniom, można ją dezaktywować i ponowić próbę z większą lub mniejszą tolerancją lub kliknąć w inne miejsce obrazu. Selekcje tworzone jedynie za pomocą magicznej różdżki często są dalekie od doskonałości. Rysunek 4.4. Magic Wand Tool (Różdżka) — popularna różdżka pozwala zaznaczać obszary o podobnym kolorze. W wielu przypadkach daje to wystarczająco dobre rezultaty, niestety, nie zawsze. Jeśli obiekt o złożonych kształtach znajduje się na mało kontrastowym tle, trudno jest precyzyjnie zaznaczyć go za pomocą narzędzia Magic Wand Tool (Różdżka) 184 Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania Są jednak metody, które pozwalają osiągnąć lepsze rezultaty. Dobrą zasadą jest pobieranie nie jednej, lecz kilku reprezentatywnych próbek z obszarów, które chcemy wybrać (nie powiększamy w tym przypadku tolerancji). Aby pobrać kilka próbek, należy dodawać obszary do pierwotnej selekcji. W tym celu musimy wcisnąć klawisz Shift, co pośrednio powiększy tolerancję różdżki, dając w wielu wypadkach niezłe rezultaty. Color Range (Zakres koloru) Dostępne w menu górnym Select (Zaznacz) polecenie Color Range (Zakres koloru) to także całkowicie automatyczne narzędzie do tworzenia selekcji, ale jak większość tego typu narzędzi ma nieco ograniczone możliwości. Jednak w pewnych sytuacjach używając go, możemy uzyskać całkiem dobre efekty. Narzędzie Color Range (Zakres koloru) przypomina nieco Magic Wand Tool (Różdżka). Niekiedy bywa nazywane nawet inteligentną magiczną różdżką, jak różdżka zaznacza bowiem obszary o podobnym kolorze. Parametrem, od którego zależy czułość narzędzia i, naturalnie, jakość zaznaczenia, jest Fuzziness (Tolerancja), do złudzenia przypominający tolerancję magicznej różdżki (rysunek 4.5). Rysunek 4.5. Color Range (Zakres koloru) to niezwykle przydatne narzędzie zaznaczania. Pozwala szybko zaznaczyć elementy obrazu na podstawie wybranej próbki, wskazanego koloru oraz tolerancji wyznaczanej suwakiem Fuzziness (Tolerancja) Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania 185 Gdy w polu Select (Zaznacz) wybrana jest opcja Sampled Colors (Próbkowane kolory), która umożliwia tworzenie selekcji podobnie jak magiczna różdżka, klikamy kursorem myszki w obszar, który chcemy zaznaczyć, a na czarno-białym podglądzie obserwujemy powstające zaznaczenie. Białe obszary na podglądzie wskazują zakres powstałej selekcji. W przypadku gdy obszar zaznaczenia nie pokrywa w całości kształtu obiektu lub też wychodzi poza jego kontur, używamy suwaka Fuzziness (Tolerancja) i na żywo ustawiamy tolerancję działania narzędzia. Jeśli w polu Select (Zaznacz) wybierzemy jedną z dostępnych próbek kolorów, znika parametr Fuzziness (Tolerancja), natomiast w oknie podglądu widać obszary, które zostaną wybrane na podstawie wskazanej próbki. Nie jest to precyzyjne narzędzie, lecz w niektórych sytuacjach może okazać się niezwykle pomocne. Dotyczy to szczególnie opcji Out of Gamut (Poza przestrzenią kolorów), czyli zestawienia kolorów, które nie mieszczą się w spektrum barw CMYK. W ten sposób wszystkie takie obszary zostaną automatycznie wybrane, co znacznie ułatwi ich korektę (rysunek 4.6). Rysunek 4.6. Opcja Out of Gamut (Poza przestrzenią kolorów) pozwala zaznaczyć wszystkie kolory, które nie mieszczą się w drukowalnym spektrum CMYK. W tym przypadku podgląd działania narzędzia widoczny jest za pomocą szybkiej maski o kolorze szaro-zielonym Przyciski Selection (Zaznaczenie) oraz Image (Obraz) pozwalają wybrać tryb podglądu widoczny w oknie Color Range (Zakres koloru). W tym przypadku Selection (Zaznaczenie) przedstawia czarno-biały obraz, gdzie biały reprezentuje wybrane obszary. Natomiast Image (Obraz) w oknie podglądu wyświetli miniaturkę oryginalnej pracy. 186 Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania Selection Preview (Podgląd zaznaczenia) umożliwia wybranie jednego z trybów podglądu oryginalnej pracy w oknie dokumentu. Dostępne tu opcje działają podobnie jak w przypadku narzędzia Refine Edge (Popraw krawędź) i ukazują efekty zaznaczenia na różnym tle. Używając przycisku Invert (Odwróć), możemy odwrócić przygotowaną selekcję. W rezultacie wszystkie białe obszary na podglądzie staną się czarne, zaś zaznaczenie obejmie teraz wszystko poza wybranym wcześniej obszarem. Magnetic Lasso Tool (Lasso magnetyczne) Aby zastosować narzędzie Magnetic Lasso Tool (Lasso magnetyczne) (L), należy wybrać odpowiednią ikonę w palecie Tools (Narzędzia), kliknąć punkt, w którym chcemy rozpocząć rysowanie zaznaczenia, i obrysować obiekt. Wydaje się to proste, jednak nie zawsze wychodzi dobrze. Podczas tworzenia zarysu selekcji powstają węzły, tzw. Fastening Points, przytwierdzające (mocujące) rysowaną selekcję do podłoża. Aktywny, czyli ostatni z tak utworzonych segmentów, przyciągany jest do najbardziej kontrastowej krawędzi obrazu. Niestety, nie zawsze przynosi to oczekiwany efekt. W przypadku gdy powstający zarys selekcji nie pasuje do krawędzi obiektu, możemy dodać węzeł. Klikając myszką w miejsce, gdzie chcielibyśmy poprowadzić właściwą selekcję, dodajemy Fastening Point i możemy kontynuować obrysowanie. Za skuteczność działania narzędzia Magnetic Lasso Tool (Lasso magnetyczne) odpowiedzialne są jego opcje. Wykorzystanie kanałów do tworzenia zaznaczenia Większość narzędzi zaznaczania działa także w pojedynczych kanałach obrazu. Oznacza to, że możemy przejść do podglądu wybranego kanału i tam, korzystając z dostępnych narzędzi, przygotować odpowiednie zaznaczenie. W wielu przypadkach użycie kanałów daje doskonałe rezultaty. Przykładowo, jeśli obiekt znajduje się na tle błękitnego nieba, użycie kanału Blue (Niebieski) do budowy selekcji z pewnością ułatwi nam pracę. Kanały kolorów dostępne są w palecie Channels (Kanały) zlokalizowanej w menu górnym Window (Okno). Aby podejrzeć jeden z kanałów, klikamy jego nazwę. Obraz w odcieniach szarości często ma lepszy kontrast niż oryginalny obrazek RGB czy CMYK. W tym przypadku niemal doskonałą selekcję uzyskamy, korzystając jedynie z kanału niebieskiego (rysunek 4.7). Do dalszej pracy wykorzystać możemy wszystkie dostępne narzędzia zaznaczania. Doskonałe efekty daje tu szczególnie użycie polecenia Color Range (Zakres koloru) (rysunek 4.8) i zaznaczanie tła ilustracji. Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania 187 Rysunek 4.7. W wielu przypadkach użycie palety Channels (Kanały) podczas szparowania pozwala na lepsze uwydatnienie obrazu. W niektórych (jak tu) przypadkach kanały mogą zawierać niemal wyszparowany obiekt Rysunek 4.8. Za pomocą narzędzia Color Range (Zakres koloru) wskazujemy dowolny punkt tła, a następnie dopasowujemy tolerancję działania narzędzia. Wyższe wartości Fuzziness (Tolerancja) pozwalają na lepsze zaznaczenie tła nawet na płetwach ryby. Podgląd działania narzędzia Color Range (Zakres koloru) widoczny jest oczywiście w oknie dialogowym oraz, po przełączeniu opcji Selection Preview (Podgląd zaznaczenia), w oknie dokumentu Po utworzeniu poprawnego zaznaczenia klikamy nazwę RGB (lub CMYK) w palecie Channels (Kanały) i tym samym powracamy do pracy z obrazem kolorowym. Używając polecenia Inverse (Odwrotność) dostępnego w menu górnym Select (Zaznacz), odwracamy zaznaczenie (aktywne było przecież tło) i dalej za pomocą polecenia Refine Edge (Popraw krawędź) korygujemy kształt zaznaczenia. W kolejnym kroku przenosimy obiekt na nową warstwę i zmieniamy jej tło. Finalny montaż widoczny jest poniżej (rysunek 4.9). 188 Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania Rysunek 4.9. Gotowy montaż wykonany za pomocą przedstawionej techniki. Tło z zastosowaniem narzędzia Color Range (Zakres koloru) zostało zaznaczone w kanale Blue (Niebieski). Po wykonaniu polecenia Inverse (Odwrotność) zaznaczenie dotyczyło już wyłącznie słoneczników. Dodane nowe tło ukazuje jakość zaznaczenia. Całość nie zajmuje więcej niż 30 sekund i daje zupełnie dobre rezultaty wskazówka Jeśli podczas użycia dowolnych narzędzi zaznaczania czy selekcji trudno jest dostrzec krawędzie obiektu, warto spróbować podejrzeć podgląd jego kanałów kolorów. W wielu przypadkach obraz widoczny w jednym z kanałów daje lepszy kontrast, co znacznie ułatwia szparowanie. Edycja zaznaczenia Niezależnie od tego, czy wstępną selekcję tworzymy, wykorzystując narzędzie Quick Selection (Szybkie zaznaczanie), różdżką magiczną czy też innym narzędziem, mamy możliwość wykorzystania kilku dodatkowych technik, które pozwolą skorygować nieprecyzyjny obszar zaznaczenia Aby szybko wybrać/powiększyć interesujący nas obszar (gdy nie pomaga schemat dodawania obszarów z klawiszem Shift), możemy posłużyć się kolejnym automatycznym mechanizmem. Znajdujące się w menu górnym Select komendy Grow (Powiększ) i Similar (Podobne) w wielu przypadkach potrafią doskonale uprościć naszą pracę.   (Powiększ) to polecenie, które pozwala zaznaczyć wszystkie ciągłe Grow obszary mieszczące się w zadanej tolerancji magicznej różdżki. Similar różdżki niezależnie od tego, czy tworzą one ciągłe powierzchnie. (Podobne) zaznacza wszystkie obszary mieszczące się w tolerancji Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania 189 Sposób postępowania będzie zatem następujący. Budujemy zaznaczenia używając narzędzia Quick Selection (Szybkie zaznaczanie) lub różdżki z niewielką tolerancją (15 – 30). Wykorzystując różdżkę i dodatkowo wciskając klawisz Shift, możemy wskazać najjaśniejsze, średnie i najciemniejsze tony obrazu, by maksymalnie powiększyć obszar wstępnego zaznaczenia. Do tak przygotowanej selekcji stosujemy polecenie Grow (Powiększ) lub Similar (Podobne) — zależnie od potrzeb. Pozostałe niezaznaczone obszary możemy szybko dodać do selekcji (klawisz Shift), stosując choćby narzędzie Lasso Tool (Lasso). Taki mechanizm daje dosyć dużą kontrolę nad powstającą selekcją, pozwala też przygotować nawet bardzo skomplikowane selekcje (rysunek 4.10). Rysunek 4.10. Klawiszem Shift możemy łatwo rozszerzać obszar zaznaczenia. Każde kolejne kliknięcie w dowolny fragment obrazu z wciśniętym klawiszem Shift dodaje go do zaznaczenia. Oczywiście kluczowe znaczenie ma tu tolerancja narzędzia Magic Wand Tool (Różdżka). Aby odejmować obszary od zaznaczenia, wykorzystujemy klawisz Alt Tak przygotowana selekcja ma jedną, acz istotną wadę. Bardzo często jej krawędzie przebiegają bezpośrednio na krawędziach obiektów, które chcemy wybrać. Może to doprowadzić (i często tak jest) do powstania wokół głównego obiektu cienkiej otoczki w kolorze tła. Wygląda to nieelegancko. Do eliminacji tego typu nieprzyjemnych efektów możemy wykorzystać zestaw narzędzi dostępnych w menu górnym Select (Zaznacz), a dalej Modify (Zmień). Znajdziemy tu pięć przydatnych komend:   Contract Expand (Zwężanie) — zmniejszanie zarysu selekcji; (Rozszerzanie) — powiększanie zarysu selekcji; 190 Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania    (Wygładź) — w zakresie wprowadzonej tolerancji wygładzanie Smooth nieregularnego zarysu selekcji; Border Modify (Zmień); pozwala na podstawie istniejącej selekcji utworzyć ramkę o dowolnej szerokości; Feather krawędzi zaznaczenia. (Brzeg) — najczęściej wykorzystywane polecenie z podmenu (Wtapianie) (Ctrl+Alt+D) — zmiękczanie czy też wtapianie Aby zawęzić obszar zaznaczenia w celu usunięcia zbędnego tła, wybieramy opcję Contract (Zwężanie) i przesuwamy zarys selekcji o kilka pikseli do środka. Zakres przesunięcia zależy oczywiście od skali naszej pracy. W dużych dokumentach przesunięcie może sięgać nawet 10 pikseli. W niewielkich pracach zwężenie obszaru zaznaczenia o 2 – 3 piksele jest w zupełności wystarczające. Innym sposobem na modyfikację istniejącego zaznaczenia jest użycie polecenia Refine Edge (Popraw krawędź) (rysunek 4.11). Rysunek 4.11. Paleta Refine Edge (Popraw krawędź) daje ogromne możliwości dostosowania kształtu, wielkości oraz zmiękczenia krawędzi zaznaczenia. Z pewnością na dobre zastąpiła tradycyjne narzędzie Feather (Wtapianie) Okno Refine Edge (Popraw krawędź) (Ctrl+Alt+R) daje nam ogromne możliwości dostosowania wyglądu krawędzi zaznaczenia do naszych potrzeb. Pracę nad edycją zaznaczenia rozpoczynamy od utworzenia prostego zaznaczenia. W tym Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania 191 celu możemy wykorzystać choćby Quick Selection Tool (Szybkie zaznaczanie) (W), co pozwoli niezwykle szybko przygotować wstępną selekcję. Na tym etapie zaznaczenie nie musi być szczególnie dopracowane, ważne jest, aby zawierało jednak kluczowe detale obrazu (rysunek 4.12). Rysunek 4.12. Pracę nad edycją zaznaczenia rozpoczynamy od utworzenia prostego zaznaczenia. Nie musi być ono szczególnie doskonałe Już po przygotowaniu zaznaczenia wywołujemy paletę Refine Edge (Popraw krawędź) (Ctrl+Alt+R) i rozpoczynamy pracę z edycją zaznaczenia. W oknie dialogowym podzielonym na cztery sekcje dostępnych jest kilka opcji, które bezpośrednio wpływają na sposób definiowania krawędzi selekcji: Sekcja View Mode (Tryb wyświetlania) — pozwala określić sposób podglądu naszego zaznaczenia. Dostępne opcje umożliwią nam precyzyjne określenie naszych preferencji. W zależności od kolorystyki i kontrastu obiektu i jego tła, kształtu zaznaczenia możemy skorzystać z kilku opcji:   (Maszerujące mrówki) — klasyczny podgląd zaznaczenia Marching Ants w postaci chodzących mrówek widoczny w oknie dokumentu. Overlay Obszary zaznaczone widoczne są bez zmiany, pozostałe maskowane za pomocą szybkiej maski. Kolor, stopień krycia maski zależne są od bieżących ustawień tego narzędzia w palecie Quick Mask Options (Nakładka) — podgląd zaznaczenia za pomocą szybkiej maski. 192 Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania (Na białym tle) — podgląd obszaru zaznaczenia na jednolitym (Czarno-biały) — pozwala podejrzeć efekt zaznaczenia (Opcje szybkiej maski). Więcej o wykorzystaniu i opcjach narzędzia Quick Mask (Szybka maska) w dalszej części rozdziału. On Black (Na czarnym tle) — podgląd obszaru zaznaczenia na jednolitym czarnym tle. W przypadku jasnych obiektów pozwala on odnaleźć i naprawić wszystkie mankamenty selekcji. On White białym tle. W przypadku ciemnych obiektów jest chyba najbardziej przydatny. Black and White za pomocą czarno-białej maski. W tym przypadku biel oznacza obszar zaznaczenia, kolor czarny obszary niezaznaczone. Podgląd z użyciem maski doskonale oddaje wygląd krawędzi, ich rozmycie czy wygładzenie i jest niezwykle przydatny w codziennej pracy. On Layers na warstwie znajdującej się poniżej. To wspaniała opcja, która umożliwia dostosowanie wyglądu obiektu do konkretnego tła. Reveal Layer warstwy bez bieżącego zaznaczenia. (Na warstwach) — pozwala podejrzeć efekt edycji zaznaczenia (Odsłoń warstwę) — pozwala podejrzeć całą zawartość      W sekcji View Mode (Tryb wyświetlania) są dostępne jeszcze dwie dodatkowe opcje: Show Radius (Pokaż promień) — pozwala śledzić, na jakim obszarze wprowadzamy modyfikację krawędzi, oraz Show Original (Pokaż oryginał), która w każdej chwili pozwala podejrzeć kształt oryginalnego zaznaczenia. Kluczem do działania palety Refine Edge (Popraw krawędź) jest jednak sekcja Edge Detection (Wykrywanie krawędzi). Zawiera ona tylko jeden suwak Radius (Promień), który nadaje miękkość krawędziom zaznaczenia i pozwala wspaniale dostosować ich wygląd do naszych potrzeb. Przez powiększanie parametru Radius (Promień) usuwane są drobne artefakty oraz wygładza się cała granica selekcji. Parametr rozmywa/wtapia nieco krawędzie, ale przede wszystkim tam, gdzie nie ma kontrastu pomiędzy zaznaczonym obiektem a tłem. Sposób działania suwaka Radius (Promień) zależny jest także od parametru Contrast (Kontrast), który znajduje się w sekcji dostępnej poniżej. Zwykle chcąc wtopić nieco wycinany obiekt w nowe tło, wykorzystujemy małe wartości kontrastu. Jeśli zależy nam na wzmocnieniu krawędzi zaznaczenia, powiększamy kontrast. W takim przypadku wtapianie nie działa na obszarach o silnym kontraście, pozostawiając je w niemal niezmienionej postaci. Dodatkowa opcja Edge Detection (Wykrywanie krawędzi) pozwala na uruchomienie automatycznego algorytmu rozpoznawania krawędzi. Jej użycie w niektórych przypadkach daje doskonałe rezultaty i należy koniecznie przetestować jej działanie. Szczególnie w sytuacji, gdy podgląd zaznaczenia na wybranym tle widoczny jest na ekranie. Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania 193 W sekcji Adjust Edge (Dopasuj krawędź) dostępne są opcje, które znamy z poprzednich wersji programu. Pozwalają na wygładzenie (Smooth), rozmycie (Feather) oraz powiększenie/zmniejszenie zaznaczenia (Shift Edge). Ponadto znajdziemy tu bardzo ważny suwak Contrast (Kontrast), który wzmacnia kontrast na krawędziach zaznaczenia. W rezultacie nadaje nieco ostrości oraz usuwa drobne niedociągnięcia. Parametr ten doskonale współgra z wartością Radius (Promień). Warto poświęcić nieco czasu, by skutecznie dobrać obie te wartości. Efekty są często rewelacyjne. W ostatniej sekcji Output (Wyjście) mamy możliwość określić, w jaki sposób zachowana zostanie modyfikacja istniejącego zaznaczenia. Prawdopodobnie bezwiednie wykorzystamy w tym miejscu opcję Selection (Zaznaczenie), jednak warto zwrócić uwagę, że program pozwala w tym przypadku utworzyć nową warstwę, maskę czy wręcz nowy dokument. Dodatkowa opcja Decontaminate Colors (Oczyść kolory) pozwala zamalować jednolitym kolorem znajdującym się całkowicie w obszarze już zaznaczonym kolory otoczki, które powstają na krawędzi selekcji. Moc takiego krycia zależy od suwaka Amount (Wartość) oraz kontrastu na krawędziach zaznaczenia (rysunek 4.13). Rysunek 4.13. Używając palety Refine Edge (Popraw krawędź), mamy możliwość obserwować podgląd zaznaczenia za pomocą tradycyjnych „chodzących mrówek”, na czarnym lub białym tle, lub podobnie jak w tym przykładzie, bezpośrednio na warstwie leżącej poniżej. Niezwykle ułatwia to precyzyjne dopasowanie sposobu definiowania krawędzi zaznaczenia 194 Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania Aby poprawić jakość selekcji, szczególnie tam, gdzie na podglądzie widoczne są prześwity lub przebarwienia, możemy wykorzystać opcję Refine Radius Tool (Promień poprawiania) lub też Erase Refinements Tool (Wymazywanie poprawek) dostępne w palecie Refine Edge (Popraw krawędź) (rysunek 4.14). Pozwalają one subtelnie skorygować obszary, które w rezultacie użycia dużego promienia okazały się niedoskonałe. Namawiam, by koniecznie samemu protestować te dodatkowe narzędzia. Rysunek 4.14. Aby poprawić jakość selekcji, szczególnie tam, gdzie na podglądzie widoczne są prześwity lub przebarwienia, możemy wykorzystać opcję Refine Radius Tool (Promień poprawiania) lub też Erase Refinements Tool (Wymazywanie poprawek) dostępne w palecie Refine Edge (Popraw krawędź) Gotowy montaż wykonany za pomocą szybkiego zaznaczania i edycji krawędzi widoczny jest poniżej. Pomimo mankamentów, nie wygląda źle, a czas niezbędny do jego wykonania nie przekroczył jednej minuty (rysunek 4.15). Jeśli planujemy wykorzystać funkcję Refine Edge (Popraw krawędź), warto jest, używając narzędzia Quick Selection Tool (Szybkie zaznaczanie), zbudować trochę za duże zaznaczenie, dzięki opcjom Radius (Promień), Contrast (Kontrast), Contract (Zawężanie) możemy później doskonale dopasować kształt selekcji do naszych potrzeb. Użycie zbyt małej selekcji sprawia, że niemożliwe jest płynne wtapianie jej zewnętrznych krawędzi. Oczywiście możemy łączyć różne narzędzia. Część zaznaczenia możemy wykonać za pomocą Quick Selection Tool (Szybkie zaznaczanie), a ostatnie poprawki np. za pomocą różdżki i polecenia Grow (Powiększ) (menu górne Select [Zaznacz]). Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania 195 Rysunek 4.15. W rezultacie działania narzędzia Refine Edge (Popraw krawędź) możemy bardzo szybko tworzyć proste montaże. Przykład prezentowany powyżej nie zajął mi więcej niż 30 – 50 sekund pracy. Choć rozmycie włosów jest widoczne i potrzebna jest dalsza obróbka tej pracy, to w wielu wypadkach liczy się szybkość wykonania zadania Niezależnie od sposobu, w jaki tworzymy zaznaczenie, możemy je dowolnie przekształcać, używając polecenia Transform Selection (Przekształć zaznaczenie), dostępnego w menu górnym Select (Zaznacz) (rysunek 4.16). Aby potwierdzić transformację, wystarczy dwukrotnie kliknąć w obszar zaznaczenia, wykorzystać przycisk Commit Transform (Zatwierdź przekształcenie), widoczny w górnym pasku właściwości, lub po prostu wcisnąć klawisz Enter na klawiaturze. Rysunek 4.16. Polecenie Transform Selection (Przekształć zaznaczenie) pozwala nam dopasować kształt, wielkość czy obrót zaznaczenia. W tym przypadku edytowany jest jedynie kontur selekcji, nie zaś zaznaczony obiekt 196 Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania Zaznaczanie złożonych obiektów na jednolitym tle Także w przypadku, gdy nawet bardzo złożony i skomplikowany obiekt, który chcemy zaznaczyć, znajduje się na w miarę jednolitym bądź kontrastowym tle, możemy z powodzeniem zastosować automatyczne narzędzia. Tym razem jednak nasze działania będą nieco inne. Nie będziemy zaznaczali samego obiektu, a skoncentrujemy się na jego jednolitym tle. W sytuacji gdy to obiekt ma złożony kształt, łatwiej będzie zaznaczyć bardziej jednorodny obszar — czyli tło. Dzięki użyciu narzędzi automatycznych możemy wykonać to całkiem szybko. Polecenie Refine Edge (Popraw krawędź) pozwoli dostosować wygląd krawędzi zaznaczenia do naszych konkretnych potrzeb. Także w tym przypadku użycie podglądu kanałów kolorów może dać doskonałe efekty. Na przykład analizując przywoływany już przykład obiektu znajdującego się w błękitnej wodzie: wykorzystanie kanału Blue (Niebieski) pozwoli szybko wyróżnić kolor niebieski i jego odcienie (a zatem całą wodę). Aby szybko zaznaczyć obiekt na jednolitym tle, przeglądamy kanały i staramy się odnaleźć ten najbardziej kontrastowy. Następnie przechodzimy do menu górnego Select (Zaznacz) i wybieramy polecenie Color Range (Zakres koloru). Klikamy w obszar jednolitego tła i za pomocą suwaka Fuzziness (Tolerancja) modyfikujemy obszar zaznaczenia. Ostatecznie dzięki funkcji Refine Edge (Popraw krawędź) korygujemy obszar zaznaczenia, odwracamy zaznaczenie poleceniem Inverse (Odwrotność) (Ctrl+Shift+I) i… gotowe. Naturalnie do zaznaczenia obszaru tła możemy wykorzystać także narzędzie Magic Wand Tool (Różdżka), a do jego korekty opcje dostępne w oknie Refine Edges (Popraw krawędzie). Także w tym przypadku, aby wyszparować obiekt, a nie tło, konieczne będzie odwrócenie zaznaczenia — Inverse (Odwrotność) (rysunek 4.17). wskazówka Jeśli w naszej pracy znajduje się kilka obiektów na jednolitym tle, możemy łatwo zaznaczyć jeden z nich, stosując bardzo prosty trik. Za pomocą narzędzia Lasso Tool (Lasso) (L) swobodnie obrysowujemy wybrany obiekt, a następnie wybieramy narzędzie Magic Wand Tool (Różdżka) (W). Różdżką możemy łatwo zaznaczyć obszary o jednolitym kolorze, w tym przypadku tło. Aby jednak pozostał aktywny właściwy obiekt, musimy odjąć obszar tła od zaznaczenia. W tym celu wciskamy klawisz Alt (odejmowanie od zaznaczenia), a następnie narzędziem Magic Wand Tool (Różdżka) klikamy tło pracy w obszarze selekcji. Wybrany wcześniej obiekt pozostanie automatycznie zaznaczony. Jego krawędzie precyzyjnie dopasujemy za pomocą narzędzia Refine Edges (Popraw krawędzie). Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania 197 Rysunek 4.17. Przykład zaznaczenia złożonego obiektu znajdującego się na jednolitym (w miarę) tle. W takim przypadku wygodniej jest zaznaczyć tło, a następnie odwrócić zaznaczenie i za pomocą narzędzi edycyjnych poprawić jego krawędzie Magic Eraser Tool (Magiczna gumka) Gdy obiekt znajduje się na jednolitym tle, możemy spróbować go usunąć za pomocą narzędzia Magic Eraser Tool (Magiczna gumka) (E). Ta funkcja pozwala usunąć tło obiektu na podstawie określonej tolerancji. Wybieramy narzędzie Magic Eraser Tool (Magiczna gumka), ustalamy parametr Tolerance (Tolerancja) (50 – 100 ) i klikamy myszką w obszar tła. Tło zostaje automatycznie usunięte. Jeśli efekty takiego szparowania nie są satysfakcjonujące, możemy cofnąć ostatni krok (Ctrl+Z), zmienić tolerancję i spróbować ponownie (rysunek 4.18). Rysunek 4.18. Obiekt (futerał z gitarą) na jednorodnym tle W niektórych sytuacjach zasadne będzie ręczne dokonanie korekty działania narzędzia. W tym celu za pomocą narzędzia History Brush Tool (Pędzel historii) możemy przywrócić niepotrzebnie usunięte części obiektu, zaś Eraser Tool (Gumka) ułatwia usunięcie pozostawionych fragmentów tła (rysunek 4.19). 198 Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania Rysunek 4.19. Za pomocą narzędzia Magic Eraser Tool (Magiczna gumka) oraz tolerancji na poziomie 80 jednym ruchem wycięte zostało całe tło. Oczywiście takie narzędzia rzadko kiedy oferują zadowalające rezultaty, a praca wymaga drobnej korekty. W tym celu możemy wykorzystać zarówno Eraser Tool (Gumka), jak i History Brush Tool (Pędzel historii) i skorygować niedoskonałości działania magicznej gumki Po dodaniu prostego podcienia efekt, jaki otrzymamy tym niezwykle szybkim sposobem, w wielu przypadkach okaże się całkiem zadowalający (rysunek 4.20). Rysunek 4.20. Gotowy obraz wygląda już całkiem poprawnie Quick Mask (Szybka maska) — niezwykłe możliwości zaznaczania Spośród wszystkich dostępnych narzędzi do tworzenia selekcji w programie Photoshop wyraźnie odróżnia się Quick Mask (Szybka maska). Nie tylko ze względu na swą specyficzną nazwę, która sugeruje związek z maskami, lecz przede wszystkim przez sposób użycia i możliwości wykorzystania. A są one niezwykle proste, intuicyjne i bardzo skuteczne. Szybka maska oferuje nie tylko wygodę zaznaczania, ale także możliwość zmiany wcześniej przygotowanej selekcji. Co ważne, w tym przypadku nie jest istotne, jakim narzędziem tworzymy pierwotne zaznaczenie. W przypadku selekcji tworzonej przy użyciu narzędzia Magic Wand Tool (Różdżka), Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania 199 Quick Selection Tool (Szybkie zaznaczenie) czy nawet Lasso Tool (Lasso) lub Pen Tool (Pióro) szybka maska pozwoli nam łatwo wprowadzić dowolną korektę. Nazwa narzędzia bierze się ze sposobu jego działania. Podczas pracy z Quick Mask (Szybka maska) tworzymy bowiem maskę, która w dowolnej chwili może być zamieniona na zaznaczenia i odwrotnie. Maska ta nie jest trwale przechowywana z obrazem, jest to jedynie graficzna forma prezentacji zaznaczenia i po jego dezaktywowaniu znika bezpowrotnie. Zasada działania narzędzia Quick Mask (Szybka maska) jest następująca: po przełączeniu się w tryb Quick Mask (Szybka maska) używamy dowolnego narzędzia malarskiego (Pencil Tool [Ołówek], Brush Tool [Pędzel], Gradient Tool [Gradient] czy Paint Bucket Tool [Wiadro z farbą]) i malując w kolorze czarnym, kreślimy prostą maskę, która tworzy granice zaznaczenia. Skuteczną pracę jak zawsze rozpoczynamy od dobrania odpowiednich parametrów. Lokalizujemy w palecie Tools (Narzędzia) ikonę Edit in Quick Mask Mode (Edytuj w trybie szybkiej maski), a następnie klikamy ją dwukrotnie. Wywoła to okno dialogowe Quick Mask Options (Opcje szybkiej maski) (rysunek 4.21), gdzie wprowadzimy kilka drobnych, lecz istotnych zmian. Rysunek 4.21. Aby wygodnie korzystać z narzędzia Quick Mask (Szybka maska), konieczne jest ustalenie jego właściwości. Gdy wybierzemy kolor kontrastowy do obrazu, nad którym pracujemy, oraz dolną opcję Selected Areas (Obszary zaznaczone), narzędzie Quick Mask (Szybka maska) pozwoli na osiąganie maksimum korzyści w krótkim czasie W sekcji Color Indicates (Użytkowanie kolorów) wybieramy sposób wyświetlania selekcji w obrazie. Mamy tu dostępne dwie opcje:   (Obszary zamaskowane) — maska ukazuje obszary Masked Areas niezaznaczone, niedostępne do edycji — zamaskowane; Selected Areas utworzonej selekcji. (Obszary zaznaczone) — maska reprezentuje obszary Nieco bardziej przejrzysta opcja Selected Areas (Obszary zaznaczone) spowoduje, że tam, gdzie malujemy maskę, powstanie obszar zaznaczenia, obszary niezamalowane będą niewyróżnione. Opcja Masked Areas (Obszary zamaskowane) działa odwrotnie. Tam, gdzie malujemy, powstaną obszary niewybrane, miejsca niezamalowane będą odpowiadać obszarowi selekcji. By rozpocząć pracę 200 Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania z narzędziem Quick Mask (Szybka maska), wygodniej jest wybrać opcję drugą — Selected Areas (Obszary zaznaczone). W rezultacie obszar, który zamalujemy, będzie kształtem przyszłej selekcji, co jest bardziej intuicyjnym rozwiązaniem. W polu Color (Kolor) definiujemy kolor tworzonej maski. Jako że będziemy malować maskę bezpośrednio na oryginalnej fotografii lub obrazie, dobrze jest dobrać kolor możliwie kontrastowy w stosunku do ogólnej kolorystyki pracy. W wielu przypadkach dobrym rozwiązaniem jest domyślnie wybrany czerwony. Jednak w sytuacji, gdy pracujemy z obrazem zawierającym dużo czerwieni, konieczna jest jego zmiana. Wartość Opacity (Krycie) oznacza poziom krycia maski o wybranym kolorze. Dobrze jest pozostawić tę wartość na poziomie 40 – 60 . Gwarantuje to wygodne malowanie oraz edycję maski zaznaczenia. Do dalszej pracy musimy dobrać jeszcze odpowiednie parametry narzędzi malarskich. Wybieramy narzędzie Brush Tool (Pędzel) w palecie Tools (Narzędzia) i ustalamy jego atrybuty. Początkowo parametr Opacity (Krycie) ustalamy na poziomie 100 , a spośród dostępnych końcówek pędzli wybieramy twardą (ostro zakończoną) o średniej wielkości, na przykład 13 – 20 pikseli. Jak okaże się później, dobór tych parametrów odgrywa kluczową rolę w skutecznym działaniu narzędzia Quick Mask (Szybka maska). Wybieramy z palety z narzędziami kolor czarny jako Foreground Color (Pierwszy plan) — najszybciej można to zrobić, wciskając D na klawiaturze — i rozpoczynamy malowanie w oknie obrazu. Początkowo może się wydać dziwne, że nasze kreski nie są koloru czarnego, lecz czerwonego (albo innego, jeśli zmieniliśmy to w oknie Quick Mask Options (Opcje szybkiej maski) (rysunek 4.22). Rysunek 4.22. Za pomocą narzędzia Brush Tool (Pędzel) o twardej końcówce i pełnym kryciu malujemy zaznaczenia w trybie Quick Mask (Szybka maska) Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania 201 To jest właśnie maska, której kolor i nasycenie wybraliśmy wcześniej w oknie Quick Mask Options (Opcje szybkiej maski). Wszystko, co będziemy malować w kolorze czarnym, stanie się później zaznaczeniem, teraz widoczne jest jako półprzeźroczysty czerwony obszar. Podczas tworzenia skomplikowanych selekcji należy możliwie dokładnie obrysować (i koniecznie zamalować w środku) obiekt, który chcemy wyselekcjonować. Nie przejmujmy się, gdy podczas malowania wyjedziemy poza krawędzie obiektu głównego. Można to w każdej chwili naprawić w bardzo prosty sposób. Klawiszem X zmieniamy kolory tak, by teraz kolorem Foreground Color (Pierwszy plan) stał się biały, i dalej tym samym narzędziem malarskim korygujemy nieprecyzyjne kreski. Jak widać, ogólna zasada użycia szybkiej maski jest bardzo prosta. Pracując w trybie Quick Mask Mode (Tryb szybkiej maski), kolorem czarnym tworzymy selekcję, która będzie widoczna jako półprzeźroczysty kolor wybrany wcześniej w opcjach. Aby poprawić i zamalować nieprecyzyjny fragment, używamy koloru białego (rysunek 4.23). Rysunek 4.23. Kolor czarny pozwala na dodawanie obszarów do zaznaczenia, korekty wykonujemy, używając koloru białego. Aby szybko zmieniać miejscami aktywne kolory pędzla, należy skorzystać z klawisza X Podczas pracy z szybką maską używamy zazwyczaj dwóch kolorów. Czarny maluje maskę zaznaczenia, biały ją wyciera. wskazówka Aby podejrzeć powstającą selekcję, należy przełączyć się w zwykły tryb pracy programu Photoshop. W tym celu wykorzystamy przycisk Edit in Standard Mode (Edytuj w trybie standardowym) w palecie z narzędziami lub klawisz Q na klawiaturze. 202 Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania wskazówka Każdorazowo użycie klawisza Q pozwala na przejście w tryb szybkiej maski lub też powrót do trybu standardowego, jeśli wcześniej używaliśmy narzędzia Quick Mask (Szybka maska). Jeżeli kształt zaznaczenia jest poprawny i precyzyjnie definiuje kształt obiektu, możemy zakończyć pracę nad selekcją i przełączyć się w tryb Standard Mode (Tryb standardowy). Obszary utworzonej maski wyznaczą nam krawędzie selekcji. Aby ją poprawić, możemy ponownie przejść w tryb Quick Mask Mode (Tryb szybkiej maski) i dokonać odpowiedniej korekty (czarny maluje selekcję, biały ją wyciera). Edycja maski Selekcje, które powstają w modelu Quick Mask (Szybka maska), nie różnią się niczym od innych. Domyślnie są zatem ostro zakończone, bez żadnych zmiękczonych krawędzi. Nie zawsze odpowiada to naszym potrzebom. W trybie Quick Mask (Szybka maska) dość łatwo możemy sterować miękkością powstających krawędzi selekcji (maski). Aby zmiękczyć zarys maski (jednocześnie krawędzie zaznaczenia), należy wybrać odpowiednią końcówkę pędzla. Miękko zakończone końcówki narzędzia Brush Tool (Pędzel) dają nam wspaniałą kontrolę nad krawędziami maski, a w rezultacie nad obszarem późniejszego zaznaczenia. Dodatkowym parametrem, który ma wpływ na wygląd krawędzi, jest Opacity (Krycie), czyli poziom krycia narzędzia Brush Tool (Pędzel). Odpowiednio dobierając te elementy, jesteśmy w stanie w prosty sposób zmiękczać krawędzie selekcji (maski) wybiórczo, w tych obszarach, które wymagają zmiękczenia, i pozostawiać ostre krawędzie w innych. Jeśli rozpoczniemy pracę z szybką maską, lecz nie zmienimy wcześniej domyślnego ustawienia w oknie Quick Mask Options (Opcje szybkiej maski), powstaną nam zaznaczenia obszarów niemaskowanych. W takim przypadku wystarczy wywołać polecenie Inverse (Odwrotność), by wybrać obiekt i pozostawić tło bez zaznaczenia. Narzędzie Quick Mask (Szybka maska) doskonale nadaje się do korekty selekcji tworzonych za pomocą innych narzędzi programu Photoshop. W wielu przypadkach budujemy proste zaznaczenie, pomijając złożone detale, zaś w trybie szybkiej maski poprawiamy to i dodajemy pominięte elementy. Całość korygujemy wykorzystując funkcję Refine Edge (Popraw krawędź) i… gotowe. Narzędzie Quick Mask (Szybka maska) z pewnością pozwoli na przygotowanie perfekcyjnego zaznaczenia. Jedynym jego mankamentem jest czasochłonność. Korygowanie drobnych detali zajmuje zwykle mnóstwo czasu (rysunek 4.24). Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania 203 Rysunek 4.24. Podczas tworzenia zaznaczenia w trybie Quick Mask (Szybka maska) nie można zapomnieć, że jego kształt powinien być nieco mniejszy od obiektu, który chcemy wyciąć z tła. Taki sposób działania pozwoli uniknąć przykrych efektów prześwitywania starego tła w dalszej części pracy Paths (Ścieżki) — tworzenie ścieżek wektorowych Ścieżki to niezależne od obrazu bitmapowego obiekty wektorowe, które pozwalają tworzyć najbardziej precyzyjne i wygładzone kształty (matematycznie zdefiniowane krzywizny). Są łatwo edytowalne i mają wiele cech ułatwiających wykorzystanie grafiki komputerowej w różnych aspektach. Co ważne, wszystkie programy firmy Adobe korzystają ze ścieżek w dokładnie ten sam sposób. Zatem czas poświęcony na naukę ich tworzenia i przekształceń z pewnością szybko się nam zwróci. Podstawowym narzędziem do rysowania ścieżek jest Pen Tool (Pióro). Dzięki niemu mamy dostęp do wszystkich pozostałych narzędzi bez konieczności zmiany w palecie Tools (Narzędzia). Skróty klawiaturowe niezbędne podczas rysowania ścieżek   Ctrl — daje czasowy dostęp do narzędzia Direct Selection Tool Klawisz (Zaznaczanie bezpośrednie), które umożliwia przesunięcia węzłów, segmentów oraz dźwigni kierunkowych ścieżki. Klawisz punktów), czyli zmiany kierunku ścieżki. Alt — daje dostęp do narzędzia Convert Point (Konwertowanie Bez zmiany narzędzi mamy także dostęp do dwóch dodatkowych funkcji:   (Dodawanie punktów kontrolnych) — dodatkowe Add Anchor Point Tool narzędzie, pojawia się w chwili, gdy skierujemy kursor myszy na dowolny segment łączący węzły. Umożliwia dodawanie nowych węzłów ścieżki. Delete Anchor Point Tool w sytuacji, gdy skierujemy kursor myszy na dowolny węzeł ścieżki. Umożliwia usuwanie węzłów. (Usuwanie punktów kontrolnych) — pojawi się 204 Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce Rozdział 4. | Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania Tworzenie ścieżek Zasady rysowania ścieżek zbudowanych z prostych odcinków nie są skomplikowane. Z pewnością można je zmieścić w jednym prostym zdaniu. Wybieramy narzędzie Pen (Pióro) w palecie Tools (Narzędzia) i przystępujemy do tworzenia ścieżki. W przypadku linii prostych będzie to jedynie wskazanie (kliknięcie) kolejnych wierzchołków obiektu. W miejscu kliknięcia powstaje punkt, zwany węzłem, zaś kolejne węzły są automatycznie łączone prostymi odcinkami, zwanymi segmentami ścieżki. Ścieżki mogą być zarówno otwarte, jak i zamknięte. Podczas wycinania elementów z tła zwykle pracujemy ze ścieżkami zamkniętymi. Nieco inaczej wygląda sprawa tworzenia krzywoliniowych segm
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce. Wydanie II
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: