Darmowy fragment publikacji:
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
9
9
11
11
13
15
16
16
16
20
20
20
22
26
31
34
50
53
57
58
58
Wstęp. Photoshop — poznajemy narzędzia i ich możliwości
Informacje o autorze
Do kogo adresowana jest ta książka?
Co znajdziemy w tej książce?
Info dla użytkowników Macintosha
Rozdział 1. DTP i grafika komputerowa
Desktop Publishing — DTP
Czym jest DTP?
Narzędzia DTP
Grafika komputerowa
Czym jest grafika komputerowa?
Grafika wektorowa a grafika bitmapowa
Kształt, wielkość i rozdzielczość obrazu
Tryby kolorów obrazu
Zarządzanie kolorami
Ustawienia koloru w dokumencie
Formaty plików graficznych
Skróty klawiaturowe — podstawa wydajnej pracy
Rozdział 2. Photoshop — poznawanie narzędzi i ich możliwości
Korzystanie z programu Bridge
Przeglądarka czy centrum zarządzania?
Poleć książkęKup książkę4
Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Spis treści
61
62
72
72
74
77
78
80
123
124
125
126
126
127
134
134
136
139
140
142
142
145
147
149
149
153
156
156
164
171
174
Adobe Bridge CC w praktyce
Pokaz slajdów i tryb recenzji
Adobe Photoshop CC
Ekran programu Photoshop CC
Zakładki
Tryby podglądu dokumentu
Narzędzia, palety i przestrzeń robocza
Paleta Tools (Narzędzia)
Rozdział 3. Photoshop — krótki kurs retuszu
Przegląd narzędzi retuszu i ich opcje
Dobieranie wielkości i stopnia twardości narzędzia
Dobieranie parametrów Opacity (Krycie), Strength (Intensywność)
oraz Exposure (Ekspozycja)
Mode (Tryb) — tryb działania narzędzia
Manualny retusz drobnych detali i artefaktów
Wykorzystanie narzędzia Content-Aware Move
(Przesuwanie z uwzględnieniem zawartości)
Usuwanie zmarszczek i retusz twarzy
Usuwanie zmarszczek i defektów skóry
Usuwanie efektu czerwonych oczu
Modyfikacja koloru oczu
Kolory jak z bajki — poprawianie nasycenia kolorów obrazu
Ręczna korekcja świateł i cieni
Usuwanie szumu cyfrowego oraz artefaktów kompresji JPEG
Narzędzia automatyczne — filtry wspomagające usuwanie artefaktów
Komputerowe odchudzanie i rzeźbienie sylwetki
Komputerowe odchudzanie
Komputerowe rzeźbienie sylwetki i korekta plastyczna
Retusz z zachowaniem perspektywy — filtr Vanishing Point (Punkt zbiegu)
w praktyce
Budowanie siatki perspektywy
Korekta perspektywy — prostowanie zdjęć i usuwanie zniekształceń obiektywu
Twarz jak z żurnala
Retusz z użyciem filtra Adobe Camera Raw
Poleć książkęKup książkęKompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Spis treści
5
Narzędzia selekcji i wycinania z tła
179 Rozdział 4. Photoshop — szybki kurs selekcji i wycinania
180
182
184
198
200
202
204
209
Wycinanie obiektów o prostych kształtach
Wycinanie złożonych obiektów o jednolitym kolorze
Zaznaczanie złożonych obiektów na jednolitym tle
Magic Eraser Tool (Magiczna gumka)
Focus Area (Obszar skupienia) — szybkie usuwanie tła
Quick Mask (Szybka maska) — niezwykłe możliwości zaznaczania
Paths (Ścieżki) — tworzenie ścieżek wektorowych
235
236
236
238
238
244
247
250
277
283
294
302
309
314
316
319
327
333
334
334
335
336
337
339
Rozdział 5. Photoshop — warstwy, przekształcenia i montaże
Tworzenie nowego dokumentu
Użycie polecenia New Document (Nowy)
Praca z warstwami
Wykorzystanie warstw
Tworzenie warstw
Wypełnianie kolorem
Proste montaże i przekształcenia warstw
Wykorzystanie obiektów inteligentnych — Smart Object
Proste przykłady montaży warstwowych
Montaże z wykorzystaniem masek warstw i panelu Masks
Praca z tekstem
Style i kompozycje warstw
Projektowanie różnych postaci dokumentu za pomocą palety Layer Comps
(Kompozycje warstw)
Wykorzystanie obiektów 3D
Zarządzanie wielkością dokumentu
Łączenie warstw i zapis efektów pracy
Rozdział 6. Photoshop — korekcja barw i efekty specjalne
Korekcja barw
Wprowadzenie w świat korekcji barw
Narzędzia do pracy z kolorem i kontrastem
Maksymalne nafarbienie
Minimalne nafarbienie
Przegląd narzędzi korekty
Poleć książkęKup książkę6
Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Spis treści
352
362
378
384
393
393
406
406
406
419
Korekcja poziomów jasności i kontrastu
Korekcja barw
Korekta punktowa — modyfikacja wybranych obszarów obrazu
Wykorzystanie palety Adjustments (Dopasowania) i warstw typu
Adjustment Layer (Warstwa korekcyjna)
Odkrywamy świat narzędzia Camera Raw
Co daje nam Camera Raw?
Wykorzystanie filtrów do tworzenia efektów specjalnych
Tworzenie efektów specjalnych za pomocą filtrów
Dodawanie efektów specjalnych za pomocą filtrów
Zapis efektów pracy
Wprowadzenie w świat grafiki wektorowej
423 Rozdział 7. Illustrator — ekran i narzędzia programu
424
425
428
433
Tworzenie nowego dokumentu
Ekran, palety i narzędzia
Przegląd narzędzi w palecie Tools (Narzędzia)
489
490
490
490
501
508
535
544
547
579
580
580
581
598
634
641
Rozdział 8. Illustrator — tworzenie i edycja obiektów
wektorowych
Tworzenie prostych kształtów
Przestrzeń robocza
Nadawanie kolorów ścieżkom i obiektom
Podgląd, zaznaczanie, kopiowanie i grupowanie obiektów
Podstawowa edycja obiektów
Tworzenie prostych ikonek za pomocą narzędzia Shape Builder
(Generator kształtów) (Shift+M)
Rysowanie i malowanie za pomocą narzędzi Pencil (Ołówek)
i Paintbrush (Pędzel)
Tworzymy proste grafiki za pomocą ołówka i narzędzi łączenia ścieżek
Rozdział 9. Illustrator — praca ze zdjęciami i tekstem
Import zdjęć i grafik bitmapowych
Wykorzystanie zdjęć
Import plików bitmapowych
Wprowadzanie i edycja tekstu
Zaawansowana praca z tekstem
Projektowanie teczki firmowej
Poleć książkęKup książkęKompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Spis treści
7
647
648
648
652
657
670
679
689
701
729
730
730
738
760
767
771
772
772
778
783
827
828
828
830
850
868
893
913
914
914
Rozdział 10. Illustrator — zaawansowana edycja ścieżek i efekty
Maski, zniekształcenia i transformacje
Maska odcinania — Clipping Mask
Maska przezroczystości — Opacity Mask
Wykorzystanie narzędzi transformacji ścieżek
Przekształcenia grafiki za pomocą poleceń z sekcji Envelope Distort
(Zniekształcenie z wykorzystaniem formy)
Niezwykłe możliwości narzędzia Live Paint (Aktywne malowanie)
Dopasowanie kolorów za pomocą Recolor Artwork (Ponowne kolorowanie
kompozycji)
Wykorzystanie efektów
Rozdział 11. Illustrator a sprawa druku
Przygotowanie pracy do druku
Poznawanie procesu druku
Zaawansowane narzędzia edycyjne programu Illustrator a drukowanie
Zapis/wydruk pracy jako PDF
Przygotowanie pliku PS
Rozdział 12. InDesign — odkrywanie prawdziwego świata DTP
Poznajemy InDesign
Zadania i możliwości programu InDesign
Tworzenie nowego dokumentu
Poznawanie przestrzeni roboczej programu InDesign
Rozdział 13. InDesign — podstawy przygotowania publikacji
Przygotowanie pierwszej publikacji
Tworzenie dokumentu
Rozpoczęcie pracy z tekstem
Praca z grafiką
Przekształcenia ramek graficznych i tekstowych
Budowanie prostego dokumentu — okładki magazynu
Rozdział 14. InDesign — dokumenty wielostronicowe
Tworzenie rozkładówek
Przygotowanie stron rozkładowych
Poleć książkęKup książkę8
Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Spis treści
919
920
924
931
932
940
952
954
958
961
961
965
972
974
981
984
989
995
999
1000
1001
1004
1005
1007
1008
1008
1008
1013
1020
1020
1041
Strony wzorcowe
Biblioteka
Paleta Pages (Strony)
Tworzenie makiety dokumentu
Strony wzorcowe
Tworzenie stron rozkładowych
Oblewanie grafiki tekstem
Podstawowe metody oblewania grafiki
Wykorzystywanie tabulatorów
Zaawansowane opcje formatowania akapitów
Formatowanie artykułu w gazecie
Formatowanie tytułów, nagłówków
Style akapitowe, znakowe, obiektowe i tabel
Tworzenie i wykorzystanie stylów akapitowych
Tworzenie i zmiana stylu znakowego
Tworzenie, zmiana i użycie stylów obiektowych
Tworzenie tabel i ich style
Praca w trybie Story Editor (Edytor wątków)
Rozdział 15. InDesign, Acrobat — przygotowanie
do druku. Podstawy tworzenia dokumentów
elektronicznych. Dodatki Adobe Creative Cloud
Przygotowanie pracy do druku
Weryfikacja
Podglądy wyjściowe — Output (Wyjście)
Podgląd rozbarwień i limitów nafarbienia
Podgląd przezroczystości i przenikania
Zalewki
Zapis i eksport publikacji
Tworzenie pakietu — Package (Pakiet)
Zapis pracy w formatach EPS, PS i PDF
Wykorzystanie programu Acrobat DC
Narzędzia przygotowania do druku
Adobe Creative Cloud — dodatki dla każdego
1061 Słownik
1065 Skorowidz
Poleć książkęKup książkę4.
Photo shop —
szybki kurs selekcji
i wycinania
W tym rozdziale:
Przegląd narzędzi do tworzenia selekcji
Podstawy wycinania obiektów z tła Wycinanie z tła złożonych obiektów
Wykorzystanie kanałów
Poprawianie i edycja zaznaczenia Re(cid:27) ne Egde (Popraw krawędź)
Focus Area Świat narzędzia Quick Mask (Szybka maska)
Tworzenie i edycja ścieżek
179
Poleć książkęKup książkę180
Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
Narzędzia selekcji i wycinania z tła
Selekcja to jedno z najważniejszych zagadnień pracy w programie Photo shop. Do-
konując selekcji (wyróżnienia czy też zaznaczenia lub wybrania), przygotowujemy
część obrazu do dalszej edycji. Jeżeli jesteśmy w stanie precyzyjnie zaznaczyć żądany
fragment, niestraszne nam będą żadne skomplikowane montaże. Najczęściej jednak
to właśnie selekcja jest najtrudniejszą częścią naszej pracy.
Po utworzeniu selekcji praca jest możliwa tylko w obszarze zaznaczonym. Gdy bę-
dziemy malować np. ołówkiem, żaden piksel nie powstanie poza obszarem selekcji.
Dowolne modyfikacje obrazu wprowadzać możemy jedynie w jej wnętrzu. Selek-
cja to nic innego jak wybranie pewnej części obrazu przeznaczonej do dalszej edycji.
Podobnie jak w edytorze tekstu: jeśli chcemy zmienić wielkość lub kolor fragmentu
tekstu, musimy go wcześniej zaznaczyć, a następnie poddać edycji. W podobny spo-
sób działa selekcja/zaznaczenie w programie Photo shop.
Dzięki precyzyjnemu zaznaczeniu wybranych obszarów otwierają się przed nami
pełne możliwości edycji i montażu. Każdy zaznaczony obiekt możemy przeciąg-
nąć do innej pracy, skopiować, skalować czy obracać. Jak łatwo zauważyć, wybranie
obiektu z tła to elementarna umiejętność grafika.
Najprostszym rodzajem zaznaczenia jest użycie polecenia Select All (Zaznacz
wszystko). Wybieramy je w menu górnym Select (Zaznaczanie) lub, szybciej, typo-
wym skrótem klawiaturowym Ctrl+A. Komenda ta pozwala zaznaczyć cały obraz
i poddać dowolnej edycji każdy piksel naszej pracy. Używamy jej, gdy np. chcemy
skopiować całą pracę czy warstwę do schowka systemowego.
Innym równie prostym sposobem zaznaczenia części obrazu jest użycie narzędzia
Rectangular Marquee Tool (Prostokątne zaznaczenie) (M) lub Eliptical Marquee
Tool (Zaznaczanie eliptyczne) (M). W tym przypadku zasada działania jest niezwy-
kle prosta. Wybieramy odpowiednie narzędzie i przeciągamy nad częścią obrazu,
którą chcielibyśmy dalej przekształcać. Zaznaczenie widoczne jest wokół wybra-
nego obszaru w postaci tzw. maszerujących mrówek. Warto zwrócić uwagę na opcje
narzędzi Marquee Tool (Zaznaczanie). W wielu przypadkach pozwalają one lepiej
osiągnąć zamierzone efekty.
Każde zaznaczenie można dezaktywować za pomocą polecenia Deselect (Usuń za-
znaczenie) lub skrótu klawiaturowego Ctrl+D. Wyłączoną selekcję można ponownie
aktywować za pomocą polecenia Reselect (Zaznacz ponownie), zlokalizowanego
także w menu górnym Select (Zaznaczanie).
Aby usunąć zbyteczną lub niewłaściwą selekcję utworzoną za pomocą tradycyjnych
narzędzi Lasso Tool (Lasso) oraz Marquee Tool (Zaznaczanie…) (rysunek 4.1), wy-
starczy kliknąć dowolne miejsce poza obszarem selekcji. Jeśli natomiast wcześniej
użyjemy komendy Select All (Zaznacz wszystko), nie będziemy mieć takich miejsc
w naszej pracy. Jedyną możliwością wyłączenia aktywnej selekcji jest wówczas zasto-
sowanie polecenia Deselect (Usuń zaznaczenie) (Ctrl+D).
Poleć książkęKup książkęKompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
181
Rysunek 4.1.
Przykład zaznaczenia utworzonego za
pomocą narzędzia Lasso Tool (Lasso) —
popularne „chodzące mrówki”. Niestety,
za pomocą narzędzia Lasso Tool (Lasso)
trudno jest przygotować bardzo precyzyjne
zaznaczenie. Na szczęście Photo shop
oferuje znacznie lepsze narzędzia
W menu górnym Select (Zaznaczanie) znajduje się niezwykle ważna i często uży-
wana komenda Inverse (Odwrotność), dostępna skrótem Ctrl+Shift+I. Jest ona
odwróceniem zaznaczenia. Sprawia, że obszary, które są wybrane, po inwersji stają
się nieaktywne, zaś obszary poprzednio nieaktywne tworzą nowy obszar zazna-
czenia. Ta funkcja jest szczególnie przydatna podczas wycinania obiektów z tła.
Niekiedy łatwiej jest zaznaczyć jednolite tło niż złożony obiekt. W takim przypadku
w rezultacie użycia polecenia Inverse (Odwrotność) otrzymamy zaznaczenie głów-
nego obiektu.
Wycinanie obiektów z tła, zwane popularnie szparowaniem, to z pewnością naj-
trudniejsze zadanie grafika. W jaki sposób wyciąć obiekt z tła, tak aby postronny
obserwator nie zauważył montażu? Jak zamaskować niedoskonałości szparowania?
Jak sprawić, aby montaże wykorzystujące różnorodne elementy graficzne wyglą-
dały naturalnie? Odpowiedź jest prosta — dobrze (i szybko) wyszparować obiekt,
dokonać koniecznej korekcji barw, niewielkiego retuszu i… gotowe. Niestety, łatwo
to napisać, dużo trudniej wykonać w praktyce.
Potocznie termin szparowanie oznacza zaznaczanie, wycinanie obiektów
z tła lub też rysowanie ścieżek.
wskazówka
Poleć książkęKup książkę182
Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
Spróbujmy prześledzić, jakie narzędzia ułatwiające wycinanie z tła różnorodnych
obiektów oferuje Photo shop CS5. Z pewnością można podzielić je wstępnie na dwie
podstawowe kategorie:
Á Narzędzia automatyczne i półautomatyczne — oferują szybkie, ale nie-
zbyt skuteczne sposoby zaznaczania, w większości przypadków oparte na
różnicach w kolorze obiektu i jego tła. Do grupy takich automatycznych
i półautomatycznych narzędzi zaznaczania zaliczamy: Color Range (Zakres
koloru), Magic Wand Tool (Różdżka), Quick Selection Tool (Szybkie zazna-
czanie), Magic Eraser Tool (Magiczna gumka), Magnetic Lasso Tool (Lasso
magnetyczne), Magnetic Pen Tool (Pióro magnetyczne) czy Focus Area (Ob-
szar skupienia), a także wiele dodatkowych poleceń, dostępnych w menu
górnym Select (Zaznaczanie), jak choćby Similar (Podobne) oraz Grow
(Powiększ). Użycie narzędzi automatycznych jest proste, jednak w wielu przy-
padkach jakość zaznaczenia pozostawia wiele do życzenia.
Á Narzędzia ręczne — wymagają zwykle więcej czasu i precyzji, ale oferują
przy tym lepszą jakość selekcji. Do grupy tych narzędzi zaliczamy: Quick
Mask (Szybka maska), Lasso Tool (Lasso), Pen Tool (Pióro), Marquee Tool
(Zaznaczanie…).
W większości przypadków użycie automatycznych narzędzi selekcji daje szybkie,
lecz często niestety niezbyt zadowalające efekty. Natomiast narzędzia ręczne wy-
magają dużo więcej pracy i często z tego właśnie powodu ich unikamy. Doskonałe
rezultaty najczęściej uzyskamy, łącząc kilka różnorodnych technik automatycznych
i ręcznych. Wymaga to dobrej znajomości różnych narzędzi oraz ich możliwości
i ograniczeń.
W wielu przypadkach wybór właściwego narzędzia podyktowany zostanie zaistniałą
sytuacją i wyglądem naszej grafiki. Raczej trudno jest wskazać jedno zawsze sku-
teczne narzędzie zaznaczania, które sprawdzi się podczas każdej pracy.
Wycinanie obiektów o prostych kształtach
Wycinanie obiektów o prostoliniowych kształtach nie jest szczególnie trudnym
zadaniem. Za pomocą narzędzia Lasso Tool (Lasso) możemy szybko i sprawnie ob-
rysować nawet dość złożony obiekt. Rzecz jasna nie ma możliwości precyzyjnego
szparowania za pomocą klasycznego lassa. Ręczne obrysowanie obiektu z pewnoś-
cią nie da oczekiwanych rezultatów. W tej sytuacji doskonale sprawdzi się Polygonal
Lasso Tool (Lasso wielokątne). Na szczęście nie trzeba przełączać tego narzędzia
w palecie Tools (Narzędzia). Jeśli wybierzemy zwykłe lasso i wciśniemy klawisz Alt
na klawiaturze, przełączy się ono w tryb działania Polygonal Lasso Tool (Lasso wie-
lokątne). Oczywiście zwolnienie klawisza Alt powoduje powrót do klasycznej wersji
lassa. Ten schemat z pewnością doskonale sprawdzi się podczas naszej pracy.
Poleć książkęKup książkęKompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
183
Niezależnie od wyboru narzędzia zawsze staramy się obrysować obiekt,
delikatnie wchodząc do jego wnętrza. Wygląda on zdecydowanie
lepiej, gdy jest minimalnie przycięty, a nie komponowany z resztkami
oryginalnego tła. Dlatego starajmy się szparować obiekty nieco wewnątrz,
a nie bezpośrednio po ich krawędziach.
wskazówka
Zwykle tworzenie zaznaczenia rozpoczynamy od jednego z narożników obiektu.
Wybieramy narzędzie Lasso Tool (Lasso) (L), wciskamy klawisz Alt na klawia-
turze, a następnie klikamy myszką wybrany narożnik. Następnie, nie zwalniając
klawisza Alt, klikamy (nie przeciągamy!) kolejne narożniki obiektu. W rezultacie po-
wstaje zaznaczenie, które łączy wybrane punkty za pomocą prostych linii. Pozwala
to dość szybko i raczej dokładnie obrysować obiekt o prostoliniowych krawędziach
(rysunek 4.2).
Rysunek 4.2.
Obiekty o prostych kształtach możemy z dużą łatwością wyciąć z tła, używając w tym celu narzędzia Polygonal Lasso Tool (Lasso
wielokątne). Aby jednak nie zmieniać narzędzi w palecie Tools (Narzędzia), wygodnie jest utworzyć selekcję zwykłym lassem
z wciśniętym klawiszem Alt. W takim przypadku nie trzeba precyzyjnie rysować zaznaczenia, wystarczy jedynie klikać kolejne
narożniki, a program automatycznie połączy je linią prostą. Warto tu zwrócić uwagę na bardzo delikatnie zaokrąglone narożniki
Jeśli zaznaczenie nie okaże się precyzyjne, odznaczamy je i za pomocą polecenia
Deselect (Usuń zaznaczenie) (Ctrl+D) rozpoczynamy pracę ponownie. W przypadku
prostych kształtów nie jest to duży problem.
Poleć książkęKup książkę184
Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
Niestety, takie podejście sprawdza się jedynie w sytuacji, gdy obiekt nie zawiera
żadnej krzywizny ani łuków. W praktyce dość rzadko mamy z tym do czynienia.
Oznacza to, że wycinanie obiektów za pomocą narzędzia Lasso Tool (Lasso) nie jest
często stosowaną metodą.
wskazówka
Wciśnięty klawisz Alt podczas rysowania selekcji pozwala odejmować
obszary od zaznaczenia. Klawisz Shift dodaje nowe obszary do
zaznaczenia.
Wycinanie złożonych obiektów o jednolitym kolorze
Gdy mamy do czynienia z obiektem o dość jednolitej kolorystyce, możemy spróbo-
wać użyć narzędzi Quick Selection Tool (Szybkie zaznaczanie) (W) lub Magic Wand
Tool (Różdżka) (W). Są to narzędzia, które automatycznie zaznaczają obszary o po-
dobnym kolorze. Działają jednak w różny sposób. Quick Selection Tool (Szybkie
zaznaczanie) każe ręcznie tworzyć zaznaczenia, zaś różdżka wykonuje je całkowicie
automatycznie. Oba są szybkie i proste w użyciu, zatem podczas łatwych prac do-
skonale spełniają swe zadania.
Quick Selection Tool (Szybkie zaznaczanie)
Do zaznaczania obiektów o jednolitym kolorze lub też prac o jednolitym tle możemy
wykorzystać Quick Selection Tool (Szybkie zaznaczanie) (W). W tym celu dobieramy
wielkość narzędzia (można do tego wykorzystać klawisze [ oraz ] na klawiaturze),
a następnie klikamy myszką obszar, który chcemy zaznaczyć. W rezultacie powstaje
automatyczne zaznaczenie, które następnie powiększamy, przeciągając narzędziem
nad kolejnymi fragmentami obiektu. Pracując precyzyjnie, uzyskamy w wielu przy-
padkach niemal doskonałe rezultaty, choć nie zawsze.
Istotną rolę podczas zaznaczania pełni wielkość narzędzia. To właśnie ona decyduje
o czułości i jednocześnie precyzji jego działania. Warto zwrócić uwagę, aby podczas
tworzenia zaznaczenia ten wskaźnik narzędzia Quick Selection (Szybkie zaznacza-
nie) nie wychodził poza obszar, który chcielibyśmy zaznaczyć.
Jeśli powstające zaznaczenie nie jest precyzyjne, możemy spróbować je edytować.
Aby dodać obszar do zaznaczenia, wykorzystujemy dodatkowo klawisz Shift; aby na-
tomiast pomniejszyć zaznaczenie i odjąć zbędne fragmenty — klawisz Alt (rysunek
4.3). W ten sposób obszary o podobnym kolorze są dodawane lub odejmowane od
obszaru selekcji. Wszystko dzieje się automatycznie i daje niezłe rezultaty.
Poleć książkęKup książkęKompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
185
Rysunek 4.3.
Za pomocą narzędzia Quick Selection Tool (Szybkie zaznaczanie) możemy łatwo zaznaczyć obiekt, jeśli znajduje się on na w miarę
kontrastowym tle. Za pomocą klawiszy Alt oraz Shift możemy odpowiednio pomniejszać (Alt) lub powiększać (Shift) obszar
zaznaczenia
Magic Wand Tool (Różdżka)
Podstawowym parametrem, który wyznacza zakres działania magicznej różdżki, jest
Tolerance (Tolerancja), dostępny na górnym pasku właściwości. Im mniejszą wartość
tolerancji ustawimy, tym narzędzie jest czulsze i mniej obszarów będzie dołączonych
do zaznaczenia. Wyższa tolerancja zmniejsza czułość magicznej różdżki i powoduje
powiększenie obszarów włączonych do selekcji.
Zasada pracy z różdżką jest niezwykle prosta. Po wybraniu narzędzia klikamy
różdżką najbardziej reprezentatywny punkt obszaru, który chcielibyśmy zaznaczyć
(rysunek 4.4). Selekcja na podstawie ustawienia parametru Tolerance (Tolerancja)
zostanie utworzona automatycznie. Jeżeli nie odpowiada ona naszym oczekiwa-
niom, można ją dezaktywować i ponowić próbę z większą lub mniejszą tolerancją
albo kliknąć inne miejsce obrazu. Selekcje tworzone jedynie za pomocą magicznej
różdżki często są dalekie od doskonałości.
Poleć książkęKup książkę186
Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
Rysunek 4.4.
Magic Wand Tool (Różdżka) — popularna różdżka pozwala zaznaczać obszary o podobnym kolorze. W wielu przypadkach daje
to wystarczająco dobre rezultaty, niestety nie zawsze. Jeśli obiekt o złożonych kształtach znajduje się na mało kontrastowym tle,
trudno jest precyzyjnie zaznaczyć go za pomocą narzędzia Magic Wand Tool (Różdżka)
Są jednak metody, które pozwalają osiągnąć lepsze rezultaty. Dobrą zasadą jest po-
bieranie nie jednej, lecz kilku reprezentatywnych próbek z obszarów, które chcemy
wybrać (nie powiększamy w tym przypadku tolerancji). Aby pobrać kilka próbek,
należy dodawać obszary do pierwotnej selekcji.
W tym celu musimy wcisnąć klawisz Shift, co pośrednio powiększy tolerancję
różdżki, dając w wielu wypadkach niezłe rezultaty.
Color Range (Zakres koloru)
Polecenie Color Range (Zakres koloru), dostępne w menu górnym Select (Za-
znaczanie), to także całkowicie automatyczne narzędzie do tworzenia selekcji, ale
jak większość tego typu narzędzi ma nieco ograniczone możliwości. Używając go
w pewnych sytuacjach, możemy jednak uzyskać całkiem dobre efekty.
Narzędzie Color Range (Zakres koloru) przypomina nieco Magic Wand Tool
(Różdżka). Niekiedy bywa nazywane nawet inteligentną magiczną różdżką, po-
dobnie bowiem jak różdżka, zaznacza obszary o podobnym kolorze. Parametrem,
od którego zależy czułość narzędzia i, naturalnie, jakość zaznaczenia, jest Fuz-
ziness (Tolerancja), do złudzenia przypominający tolerancję magicznej różdżki
(rysunek 4.5).
Poleć książkęKup książkęKompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
187
Rysunek 4.5.
Color Range (Zakres koloru) to niezwykle
przydatne narzędzie zaznaczania. Pozwala
szybko zaznaczyć elementy obrazu na
podstawie wybranej próbki, wskazanego
koloru oraz tolerancji wyznaczanej
suwakiem Fuzziness (Tolerancja)
Gdy w polu Select (Zaznaczanie) wybrana jest opcja Sampled Colors (Próbko-
wane kolory) umożliwiająca (podobnie jak magiczna różdżka) tworzenie selekcji,
klikamy kursorem myszki obszar, który chcemy zaznaczyć, i na czarno-białym pod-
glądzie obserwujemy powstające zaznaczenie. Białe obszary na podglądzie wskazują
zakres powstałej selekcji. W przypadku gdy obszar zaznaczenia nie pokrywa w cało-
ści kształtu obiektu lub też wychodzi poza jego kontur, używamy suwaka Fuzziness
(Tolerancja) i na żywo ustawiamy tolerancję działania narzędzia.
Jeśli w polu Select (Zaznaczanie) wybierzemy jedną z dostępnych próbek kolorów,
znika parametr Fuzziness (Tolerancja), natomiast w oknie podglądu widać obszary,
które zostaną wybrane na podstawie wskazanej próbki. Nie jest to precyzyjne na-
rzędzie, lecz w niektórych sytuacjach może okazać się niezwykle pomocne. Dotyczy
to szczególnie opcji Out of Gamut (Poza przestrzenią kolorów), czyli zestawienia
kolorów, które nie mieszczą się w spektrum barw CMYK. W ten sposób wszyst-
kie takie obszary zostaną automatycznie wybrane, co znacznie ułatwi ich korektę
(rysunek 4.6).
Przyciski Selection (Zaznaczenie) oraz Image (Obraz) pozwalają wybrać tryb podglądu
widoczny w oknie Color Range (Zakres koloru). W tym przypadku Selection (Zazna-
czenie) przedstawia czarno-biały obraz, gdzie biały reprezentuje wybrane obszary.
Natomiast Image (Obraz) w oknie podglądu wyświetli miniaturkę oryginalnej pracy.
Selection Preview (Podgląd zaznaczenia) umożliwia wybranie jednego z trybów pod-
glądu oryginalnej pracy w oknie dokumentu. Dostępne tu opcje działają podobnie
jak w przypadku narzędzia Refine Edge (Popraw krawędź) i ukazują efekty zaznacze-
nia na różnym tle.
Poleć książkęKup książkę188
Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
Rysunek 4.6.
Opcja Out of Gamut (Poza przestrzenią kolorów) pozwala zaznaczyć wszystkie kolory, które nie mieszczą się w drukowalnym
spektrum CMYK. W tym przypadku podgląd działania narzędzia widoczny jest za pomocą szybkiej maski w kolorze szarozielonym
Używając przycisku Invert (Odwróć), możemy odwrócić przygotowaną selekcję.
W rezultacie wszystkie białe obszary na podglądzie staną się czarne, zaś zaznaczenie
obejmie teraz wszystko poza wybranym wcześniej obszarem.
Magnetic Lasso Tool (Lasso magnetyczne)
Aby zastosować narzędzie Magnetic Lasso Tool (Lasso magnetyczne) (L), należy
wybrać odpowiednią ikonę w palecie Tools (Narzędzia), kliknąć punkt, w którym
chcemy rozpocząć rysowanie zaznaczenia, i obrysować obiekt. Wydaje się to pro-
ste, jednak nie zawsze wychodzi dobrze. Podczas tworzenia zarysu selekcji powstają
węzły, tzw. Fastening Points, przytwierdzające (mocujące) rysowaną selekcję do
podłoża. Aktywny, czyli ostatni z tak utworzonych segmentów, przyciągany jest do
najbardziej kontrastowej krawędzi obrazu. Niestety, nie zawsze przynosi to ocze-
kiwany efekt. W przypadku gdy powstający zarys selekcji nie pasuje do krawędzi
obiektu, możemy dodać węzeł. Klikając myszką miejsce, gdzie chcielibyśmy po-
prowadzić właściwą selekcję, dodajemy Fastening Point i możemy kontynuować
obrysowywanie.
Za skuteczność działania narzędzia Magnetic Lasso Tool (Lasso magnetyczne) odpo-
wiedzialne są jego opcje.
Poleć książkęKup książkęKompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
189
Wykorzystanie kanałów do tworzenia zaznaczenia
Większość narzędzi zaznaczania działa także w pojedynczych kanałach obrazu.
Oznacza to, że możemy przejść do podglądu wybranego kanału i tam, korzystając
z dostępnych narzędzi, przygotować odpowiednie zaznaczenie. W wielu przypad-
kach użycie kanałów daje doskonałe rezultaty. Przykładowo, jeśli obiekt znajduje się
na tle błękitnego nieba, użycie kanału Blue (Niebieski) do budowy selekcji z pewnoś-
cią ułatwi nam pracę.
Kanały kolorów dostępne są w palecie Channels (Kanały) zlokalizowanej w menu
górnym Window (Okno). Aby podejrzeć jeden z kanałów, klikamy jego nazwę. Obraz
w odcieniach szarości często ma lepszy kontrast niż oryginalny obrazek RGB czy
CMYK. W tym przypadku niemal doskonałą selekcję uzyskamy, korzystając jedynie
z kanału niebieskiego (rysunek 4.7).
Rysunek 4.7.
W wielu przypadkach użycie palety Channels (Kanały) podczas szparowania pozwala na lepsze uwydatnienie obrazu. W niektórych
(jak tu) przypadkach kanały mogą zawierać niemal wyszparowany obiekt
Do dalszej pracy wykorzystać możemy wszystkie dostępne narzędzia zaznaczania.
Doskonałe efekty daje tu szczególnie użycie polecenia Color Range (Zakres koloru)
(rysunek 4.8) i zaznaczanie tła ilustracji.
Poleć książkęKup książkę190
Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
Rysunek 4.8.
Za pomocą narzędzia Color Range (Zakres
koloru) wskazujemy dowolny punkt tła,
a następnie dopasowujemy tolerancję
działania narzędzia. Wyższe wartości
Fuzziness (Tolerancja) pozwalają na lepsze
zaznaczenie tła nawet na płetwach ryby.
Podgląd działania narzędzia Color Range
(Zakres koloru) widoczny jest oczywiście
w oknie dialogowym oraz, po przełączeniu
opcji Selection Preview (Podgląd
zaznaczenia), w oknie dokumentu
Po utworzeniu poprawnego zaznaczenia klikamy nazwę RGB (lub CMYK) w pale-
cie Channels (Kanały) i tym samym powracamy do pracy z obrazem kolorowym.
Używając polecenia Inverse (Odwrotność), dostępnego w menu górnym Select (Za-
znaczanie), odwracamy zaznaczenie (aktywne było przecież tło) i dalej za pomocą
polecenia Refine Edge (Popraw krawędź) korygujemy kształt zaznaczenia. W kolej-
nym kroku przenosimy obiekt na nową warstwę i zmieniamy jej tło. Finalny montaż
widoczny jest poniżej (rysunek 4.9).
Rysunek 4.9.
Gotowy montaż wykonany za pomocą przedstawionej techniki. Tło z zastosowaniem narzędzia Color Range (Zakres koloru)
zostało zaznaczone w kanale Blue (Niebieski). Po wykonaniu polecenia Inverse (Odwrotność) zaznaczenie dotyczyło już wyłącznie
słoneczników. Dodane nowe tło ukazuje jakość zaznaczenia. Całość nie zajmuje więcej niż 30 sekund i daje zupełnie dobre rezultaty
Poleć książkęKup książkęKompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
191
Jeśli podczas użycia dowolnych narzędzi zaznaczania czy selekcji trudno
jest dostrzec krawędzie obiektu, warto spróbować podejrzeć podgląd
jego kanałów kolorów. W wielu przypadkach obraz widoczny w jednym
z kanałów daje lepszy kontrast, co znacznie ułatwia szparowanie.
wskazówka
Edycja zaznaczenia
Niezależnie od tego, czy wykorzystując narzędzie Quick Selection (Szybkie zazna-
czanie), wstępną selekcję tworzymy różdżką magiczną czy też innym narzędziem,
mamy możliwość wykorzystania kilku dodatkowych technik, które pozwolą skory-
gować nieprecyzyjny obszar zaznaczenia.
Aby szybko wybrać/powiększyć interesujący nas obszar (gdy nie pomaga schemat
dodawania obszarów z klawiszem Shift), możemy posłużyć się kolejnym automa-
tycznym mechanizmem. Znajdujące się w menu górnym Select komendy Grow
(Powiększ) i Similar (Podobne) w wielu przypadkach potrafią doskonale uprościć
naszą pracę:
Á Grow (Powiększ) to polecenie, które pozwala zaznaczyć wszystkie ciągłe ob-
szary mieszczące się w zadanej tolerancji magicznej różdżki.
Á Similar (Podobne) zaznacza wszystkie obszary mieszczące się w tolerancji
różdżki niezależnie od tego, czy tworzą one ciągłe powierzchnie, czy też nie.
Sposób postępowania będzie zatem następujący. Budujemy zaznaczenia, używając
narzędzia Quick Selection (Szybkie zaznaczanie) lub różdżki z niewielką toleran-
cją (15 – 30 ). Wykorzystując różdżkę i dodatkowo wciskając klawisz Shift, możemy
wskazać najjaśniejsze, średnie i najciemniejsze tony obrazu, aby maksymalnie po-
większyć obszar wstępnego zaznaczenia. Zależnie od potrzeb do tak przygotowanej
selekcji stosujemy polecenie Grow (Powiększ) lub Similar (Podobne). Pozostałe
niezaznaczone obszary możemy szybko dodać do selekcji (klawisz Shift), stosując
choćby narzędzie Lasso Tool (Lasso). Taki mechanizm daje dosyć dużą kontrolę nad
powstającą selekcją, pozwala też przygotować nawet bardzo skomplikowane selekcje
(rysunek 4.10).
Tak przygotowana selekcja ma jedną, acz istotną wadę. Bardzo często jej krawędzie
przebiegają bezpośrednio na krawędziach obiektów, które chcemy wybrać. Może
to doprowadzić (i często tak bywa) do powstania wokół głównego obiektu cienkiej
otoczki w kolorze tła. Wygląda to nieelegancko.
Do eliminacji tego typu nieprzyjemnych efektów możemy wykorzystać zestaw na-
rzędzi dostępnych w menu górnym Select (Zaznaczanie), a dalej Modify (Zmień).
Znajdziemy tu pięć przydatnych komend:
Á Contract (Zwężanie) — zmniejszanie zarysu selekcji;
Poleć książkęKup książkę192
Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
Rysunek 4.10.
Klawiszem Shift możemy łatwo rozszerzać obszar zaznaczenia. Każde kolejne kliknięcie dowolnego fragmentu obrazu
z wciśniętym klawiszem Shift dodaje go do zaznaczenia. Oczywiście kluczowe znaczenie ma tu tolerancja narzędzia Magic Wand
Tool (Różdżka). Aby odejmować obszary od zaznaczenia, wykorzystujemy klawisz Alt
Á Expand (Rozszerzanie) — powiększanie zarysu selekcji;
Á Smooth (Wygładź) — w zakresie wprowadzonej tolerancji wygładzanie nie-
regularnego zarysu selekcji;
Á Border (Brzeg) — najczęściej wykorzystywane polecenie z podmenu Modify
(Zmień); pozwala na podstawie istniejącej selekcji utworzyć ramkę o dowol-
nej szerokości;
Á Feather (Wtapianie) (Ctrl+Alt+D) — zmiękczanie czy też wtapianie krawę-
dzi zaznaczenia.
Aby zawęzić obszar zaznaczenia w celu usunięcia zbędnego tła, wybieramy opcję
Contract (Zwężanie) i przesuwamy zarys selekcji o kilka pikseli do środka. Zakres
przesunięcia zależy oczywiście od skali naszej pracy. W dużych dokumentach prze-
sunięcie może sięgać nawet 10 pikseli. W niewielkich pracach zwężenie obszaru
zaznaczenia o 2 – 3 piksele jest w zupełności wystarczające.
Innym sposobem na modyfikację istniejącego zaznaczenia jest użycie polecenia
Refine Edge (Popraw krawędź) (rysunek 4.11).
Poleć książkęKup książkęKompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
193
Rysunek 4.11.
Paleta Refine Edge (Popraw krawędź)
daje ogromne możliwości dostosowania
kształtu, wielkości oraz zmiękczenia
krawędzi zaznaczenia. Z pewnością na
dobre zastąpiła tradycyjne narzędzie
Feather (Wtapianie)
Okno Refine Edge (Popraw krawędź) (Ctrl+Alt+R) daje nam ogromne możliwości
dostosowania wyglądu krawędzi zaznaczenia do naszych potrzeb. Pracę nad edy-
cją zaznaczenia rozpoczynamy od utworzenia prostego zaznaczenia. W tym celu
możemy wykorzystać choćby Quick Selection Tool (Szybkie zaznaczanie) (W), co po-
zwoli niezwykle szybko przygotować wstępną selekcję. Na tym etapie zaznaczenie
nie musi być szczególnie dopracowane, ważne jest, aby zawierało jednak kluczowe
detale obrazu (rysunek 4.12).
Już po przygotowaniu zaznaczenia wywołujemy paletę Refine Edge (Popraw kra-
wędź) (Ctrl+Alt+R) i rozpoczynamy pracę z edycją zaznaczenia.
W oknie dialogowym podzielonym na cztery sekcje dostępnych jest kilka opcji,
które bezpośrednio wpływają na sposób definiowania krawędzi selekcji:
Sekcja View Mode (Tryb wyświetlania) — pozwala określić sposób podglądu naszego
zaznaczenia. Dostępne opcje umożliwią precyzyjne określenie naszych preferencji.
W zależności od kolorystyki i kontrastu obiektu, jego tła oraz kształtu zaznaczenia
możemy skorzystać z kilku opcji:
Á Marching Ants (Maszerujące mrówki) — klasyczny podgląd zaznaczenia
w postaci chodzących mrówek widoczny w oknie dokumentu.
Poleć książkęKup książkę194
Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
Rysunek 4.12.
Pracę nad edycją zaznaczenia rozpoczynamy od utworzenia prostego zaznaczenia. Nie musi być ono szczególnie doskonałe
Á Overlay (Nakładka) — podgląd zaznaczenia za pomocą szybkiej maski. Ob-
szary zaznaczone widoczne są bez zmiany, pozostałe maskowane za pomocą
szybkiej maski. Kolor oraz stopień krycia maski zależne są od bieżących usta-
wień tego narzędzia w palecie Quick Mask Options (Opcje szybkiej maski).
Więcej o wykorzystaniu i opcjach narzędzia Quick Mask (Szybka maska)
w dalszej części rozdziału.
Á On Black (Na czarnym tle) — podgląd obszaru zaznaczenia na jednolitym
czarnym tle. W przypadku jasnych obiektów pozwala on odnaleźć i naprawić
wszystkie mankamenty selekcji.
Á On White (Na białym tle) — podgląd obszaru zaznaczenia na jednoli-
tym białym tle. W przypadku ciemnych obiektów jest chyba najbardziej
przydatny.
Á Black and White (Czarno-biały) — pozwala podejrzeć efekt zaznaczenia
za pomocą czarno-białej maski. W tym przypadku biel oznacza obszar za-
znaczenia, a kolor czarny obszary niezaznaczone. Podgląd z użyciem maski
doskonale oddaje wygląd krawędzi, ich rozmycie czy wygładzenie i jest nie-
zwykle przydatny w codziennej pracy.
Poleć książkęKup książkęKompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
195
Á On Layers (Na warstwach) — pozwala podejrzeć efekt edycji zaznaczenia na
warstwie znajdującej się poniżej. To wspaniała opcja, która umożliwia dosto-
sowanie wyglądu obiektu do konkretnego tła.
Á Reveal Layer (Odsłoń warstwę) — pozwala podejrzeć całą zawartość war-
stwy bez bieżącego zaznaczenia.
W sekcji View Mode (Tryb wyświetlania) są dostępne jeszcze dwie dodatkowe opcje:
Show Radius (Pokaż promień) pozwalająca śledzić, na jakim obszarze wprowadzamy
modyfikację krawędzi, oraz Show Original (Pokaż oryginał), która w każdej chwili
pozwala podejrzeć kształt oryginalnego zaznaczenia.
Kluczem do działania palety Refine Edge (Popraw krawędź) jest jednak sekcja Edge
Detection (Wykrywanie krawędzi). Zawiera ona tylko jeden suwak Radius (Pro-
mień), który nadaje miękkość krawędziom zaznaczenia i pozwala wspaniale
dostosować ich wygląd do naszych potrzeb. Przez powiększanie parametru Ra-
dius (Promień) usuwane są drobne artefakty oraz wygładza się cała granica selekcji.
Parametr rozmywa/wtapia nieco krawędzie głównie tam, gdzie nie ma kontrastu po-
między zaznaczonym obiektem a tłem. Sposób działania suwaka Radius (Promień)
zależny jest także od parametru Contrast (Kontrast), który znajduje się w sekcji
dostępnej poniżej. Zwykle chcąc wtopić nieco wycinany obiekt w nowe tło, wyko-
rzystujemy małe wartości kontrastu. Jeśli zależy nam na wzmocnieniu krawędzi
zaznaczenia, powiększamy kontrast. W takim przypadku wtapianie nie działa na ob-
szarach o silnym kontraście, pozostawiając je w niemal niezmienionej postaci.
Dodatkowa opcja Edge Detection (Wykrywanie krawędzi) pozwala na uruchomienie
automatycznego algorytmu rozpoznawania krawędzi. Jej użycie w niektórych przy-
padkach daje doskonałe rezultaty, należy więc koniecznie przetestować jej działanie.
Szczególnie w sytuacji, gdy podgląd zaznaczenia na wybranym tle widoczny jest na
ekranie.
W sekcji Adjust Edge (Dopasuj krawędź) dostępne są opcje, które znamy z poprzed-
nich wersji programu. Pozwalają one na wygładzenie (Smooth), rozmycie (Feather)
oraz powiększenie/zmniejszenie zaznaczenia (Shift Edge). Ponadto znajdziemy tu
bardzo ważny suwak Contrast (Kontrast), który wzmacnia kontrast na krawędziach
zaznaczenia. W rezultacie nadaje nieco ostrości oraz usuwa drobne niedociąg-
nięcia. Parametr ten doskonale współgra z wartością Radius (Promień). Warto
poświęcić nieco czasu, aby w miarę idealnie dobrać obie te wartości. Efekty są często
rewelacyjne.
W ostatniej sekcji Output (Wyjście) mamy możliwość określić, w jaki sposób zacho-
wana zostanie modyfikacja istniejącego zaznaczenia. Prawdopodobnie bezwiednie
wykorzystamy w tym miejscu opcję Selection (Zaznaczenie), warto jednak zwrócić
uwagę, że program pozwala w tym przypadku utworzyć nową warstwę, maskę czy
wręcz nowy dokument.
Poleć książkęKup książkę196
Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
Dodatkowa opcja Decontaminate Colors (Oczyść kolory) pozwala zamalować jed-
nolitym kolorem znajdującym się całkowicie w obszarze już zaznaczonym kolory
otoczki, które powstają na krawędzi selekcji. Moc takiego krycia zależy od suwaka
Amount (Wartość) oraz kontrastu na krawędziach zaznaczenia (rysunek 4.13).
Rysunek 4.13.
Używając palety Refine Edge (Popraw krawędź), mamy możliwość obserwować podgląd zaznaczenia za pomocą tradycyjnych
„chodzących mrówek” na czarnym lub białym tle, lub podobnie jak w tym przykładzie, bezpośrednio na warstwie leżącej poniżej.
Niezwykle ułatwia to precyzyjne dopasowanie sposobu definiowania krawędzi zaznaczenia
Aby poprawić jakość selekcji, szczególnie tam, gdzie na podglądzie widoczne są
prześwity lub przebarwienia, możemy wykorzystać opcję Refine Radius Tool (Pro-
mień poprawiania) lub też Erase Refinements Tool (Wymazywanie poprawek),
dostępne w palecie Refine Edge (Popraw krawędź) (rysunek 4.14). Pozwalają one
subtelnie skorygować obszary, które w rezultacie użycia dużego promienia okazały
się niedoskonałe. Namawiam, aby koniecznie samemu protestować te dodatkowe
narzędzia.
Poleć książkęKup książkęKompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
197
Rysunek 4.14.
Aby poprawić jakość selekcji, szczególnie
tam, gdzie na podglądzie widoczne są
prześwity lub przebarwienia, możemy
wykorzystać opcję Refine Radius Tool
(Promień poprawiania) lub też Erase
Refinements Tool (Wymazywanie
poprawek), dostępne w palecie Refine
Edge (Popraw krawędź)
Gotowy montaż wykonany za pomocą szybkiego zaznaczania i edycji krawędzi wi-
doczny jest poniżej. Pomimo mankamentów nie wygląda źle, a czas niezbędny do
jego wykonania nie przekroczył jednej minuty (rysunek 4.15).
Rysunek 4.15.
W rezultacie działania narzędzia Refine Edge (Popraw krawędź) możemy bardzo szybko tworzyć proste montaże. Przykład
prezentowany powyżej nie zajął mi więcej niż 30 – 50 sekund pracy. Choć rozmycie włosów jest widoczne i potrzebna jest dalsza
obróbka tej pracy, to w wielu wypadkach liczy się szybkość wykonania zadania.
Poleć książkęKup książkę198
Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
Niezależnie od sposobu, w jaki tworzymy zaznaczenie, możemy je dowolnie prze-
kształcać, używając polecenia Transform Selection (Przekształć zaznaczenie),
dostępnego w menu górnym Select (Zaznaczanie) (rysunek 4.16). Aby potwierdzić
transformację, wystarczy dwukrotnie kliknąć obszar zaznaczenia, wykorzystać przy-
cisk Commit Transform (Zatwierdź przekształcenie), widoczny na górnym pasku
właściwości, lub po prostu wcisnąć klawisz Enter na klawiaturze.
Rysunek 4.16.
Polecenie Transform Selection (Przekształć
zaznaczenie) pozwala nam dopasować
kształt, wielkość czy obrót zaznaczenia.
W tym przypadku edytowany jest jedynie
kontur selekcji, nie zaś zaznaczony obiekt
Jeśli planujemy wykorzystać funkcję Refine Edge (Popraw krawędź), warto jest zbu-
dować trochę za duże zaznaczenie, używając narzędzia Quick Selection Tool (Szybkie
zaznaczanie). Dzięki opcjom Radius (Promień), Contrast (Kontrast), Contract (Za-
wężanie) możemy później doskonale dopasować kształt selekcji do naszych potrzeb.
Użycie zbyt małej selekcji sprawia, że niemożliwe jest płynne wtapianie jej zewnętrz-
nych krawędzi.
Oczywiście możemy łączyć różne narzędzia. Część zaznaczenia możemy wykonać
za pomocą Quick Selection Tool (Szybkie zaznaczanie), a ostatnie poprawki np. za
pomocą różdżki i polecenia Grow (Powiększ), widocznego w menu górnym Select
(Zaznaczanie).
Zaznaczanie złożonych obiektów na jednolitym tle
Także w przypadku gdy nawet bardzo złożony i skomplikowany obiekt, który
chcemy zaznaczyć, znajduje się na w miarę jednolitym bądź kontrastowym tle, mo-
żemy z powodzeniem zastosować automatyczne narzędzia. Tym razem jednak nasze
działania będą nieco inne. Nie będziemy zaznaczali samego obiektu, a skoncentru-
jemy się na jego jednolitym tle.
W sytuacji gdy to obiekt ma złożony kształt, łatwiej będzie zaznaczyć bardziej jed-
norodny obszar, czyli tło. Dzięki użyciu narzędzi automatycznych możemy wykonać
to całkiem szybko. Polecenie Refine Edge (Popraw krawędź) pozwoli dostosować wy-
gląd krawędzi zaznaczenia do naszych konkretnych potrzeb.
Poleć książkęKup książkęKompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
199
Także w tym przypadku użycie podglądu kanałów kolorów może dać doskonałe
efekty. Przywoływany już przykład obiektu znajdującego się w błękitnej wodzie po-
kazuje, że wykorzystanie kanału Blue (Niebieski) pozwoli szybko wyróżnić kolor
niebieski i jego odcienie (a zatem całą wodę).
Aby szybko zaznaczyć obiekt na jednolitym tle, przeglądamy kanały i staramy się
odnaleźć ten najbardziej kontrastowy. Następnie przechodzimy do menu górnego
Select (Zaznaczanie) i wybieramy polecenie Color Range (Zakres koloru). Klikamy
obszar jednolitego tła i za pomocą suwaka Fuzziness (Tolerancja) modyfikujemy ob-
szar zaznaczenia.
Ostatecznie dzięki funkcji Refine Edge (Popraw krawędź) korygujemy obszar zazna-
czenia, odwracamy zaznaczenie poleceniem Inverse (Odwrotność) (Ctrl+Shift+I) i…
gotowe.
Naturalnie do zaznaczenia obszaru tła możemy wykorzystać także narzędzie Ma-
gic Wand Tool (Różdżka), a do jego korekty opcje dostępne w oknie Refine Edges
(Popraw krawędzie). Także w tym przypadku, aby wyszparować obiekt, a nie tło, ko-
nieczne będzie odwrócenie zaznaczenia — Inverse (Odwrotność) (rysunek 4.17).
Rysunek 4.17.
Przykład zaznaczenia złożonego obiektu znajdującego się na jednolitym (w miarę) tle. W takim przypadku wygodniej jest
zaznaczyć tło, a następnie odwrócić zaznaczenie i za pomocą narzędzi edycyjnych poprawić jego krawędzie
Poleć książkęKup książkę200
Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
wskazówka
Jeśli w naszej pracy znajduje się kilka obiektów na jednolitym tle, możemy
łatwo zaznaczyć jeden z nich, stosując bardzo prosty trik. Za pomocą
narzędzia Lasso Tool (Lasso) (L) swobodnie obrysowujemy wybrany
obiekt, a następnie wybieramy narzędzie Magic Wand Tool (Różdżka)
(W). Różdżką możemy łatwo zaznaczyć obszary o jednolitym kolorze,
w tym przypadku tło. Aby jednak pozostał aktywny właściwy obiekt,
musimy odjąć obszar tła od zaznaczenia. W tym celu wciskamy klawisz Alt
(odejmowanie od zaznaczenia), a następnie narzędziem Magic Wand
Tool (Różdżka) klikamy tło pracy w obszarze selekcji. Wybrany wcześniej
obiekt pozostanie automatycznie zaznaczony. Jego krawędzie precyzyjnie
dopasujemy za pomocą narzędzia Refine Edges (Popraw krawędzie).
Magic Eraser Tool (Magiczna gumka)
Gdy obiekt znajduje się na jednolitym tle, możemy spróbować go usunąć za pomocą
narzędzia Magic Eraser Tool (Magiczna gumka) (E). Ta funkcja pozwala usunąć
tło obiektu na podstawie określonej tolerancji. Wybieramy narzędzie Magic Eraser
Tool (Magiczna gumka), ustalamy parametr Tolerance (Tolerancja) na 50 – 100
i klikamy myszką obszar tła. Tło zostaje automatycznie usunięte. Jeśli efekty takiego
szparowania nie są satysfakcjonujące, możemy cofnąć ostatni krok (Ctrl+Z), zmienić
tolerancję i spróbować ponownie (rysunek 4.18).
Rysunek 4.18.
Obiekt (futerał z gitarą) na jednorodnym tle
W niektórych sytuacjach zasadne będzie ręczne dokonanie korekty działania na-
rzędzia. W tym celu za pomocą narzędzia History Brush Tool (Pędzel historii)
możemy przywrócić niepotrzebnie usunięte części obiektu, natomiast Eraser Tool
(Gumka) ułatwia usunięcie pozostawionych fragmentów tła (rysunek 4.19).
Poleć książkęKup książkęKompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
201
Rysunek 4.19.
Za pomocą narzędzia Magic Eraser Tool (Magiczna gumka) oraz tolerancji na poziomie 80 jednym ruchem wycięte zostało całe
tło. Oczywiście takie narzędzia rzadko kiedy oferują zadowalające rezultaty, a praca wymaga jeszcze drobnej korekty. W tym celu
możemy wykorzystać zarówno Eraser Tool (Gumka), jak i History Brush Tool (Pędzel historii) oraz skorygować niedoskonałości
działania magicznej gumki
Efekt, jaki otrzymamy po dodaniu tego prostego podcienia, w wielu przypadkach
okaże się całkiem zadowalający (rysunek 4.20).
Rysunek 4.20.
Gotowy obraz wygląda już całkiem poprawnie
Poleć książkęKup książkę202
Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
Focus Area (Obszar skupienia) — szybkie usuwanie tła
Narzędzie Focus Area (Obszar skupienia) pozwala nam automatycznie wydzielić
obiekt o dużej ostrości z w miarę jednolitego tła. Mimo że jest to narzędzie automa-
tyczne, pozwala niekiedy uzyskać zupełnie poprawne rezultaty.
Zasada użycia narzędzia jest stosunkowo prosta. W menu górnym Select (Zaznacza-
nie) lokalizujemy polecenie Focus Area (Obszar skupienia) i… Po chwili wyświetli się
okno dialogowe, a program jednocześnie usunie fragmenty tła, które nie mieszczą
się w centrum ostrości zdjęcia (rysunek 4.21).
Rysunek 4.21.
Zasada użycia narzędzia jest stosunkowo prosta. W menu górnym Select (Zaznaczanie) lokalizujemy polecenie Focus Area
(Obszar skupienia) i… Po chwili wyświetli się okno dialogowe, a program jednocześnie usunie fragmenty tła, które nie mieszczą
się w centrum ostrości zdjęcia
Zwykle ten etap działania nie bardzo odpowiada naszym oczekiwaniom i wymaga
dodatkowej korekty. Rozpoczynamy więc od określenia sposobu podglądu. W tym
celu możemy wykorzystać jedną z opcji dostępnych w sekcji View (Widok). Jeśli nasz
obiekt nie mieni się w odcieniach bieli, zwykle użycie białego tła daje w tym miejscu
dobre rezultaty. Jeśli wykorzystujemy narzędzie Focus Area (Obszar skupienia) na
warstwie, możemy pokusić się o wybór opcji On Layers.
Kolejny krok to korekta działania samego narzędzia. W tym celu wykorzystujemy je-
den z dwóch przycisków: albo Focus Area Add Tool (Dodaj obszar skupienia), gdy
chcemy nieco powiększyć obraz wynikowy, albo częściej Focus Area Subtract Tool
(Odejmij obszar skupienia), gdy chcemy usunąć kolejne elementy tła.
Poleć książkęKup książkęKompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
203
W obu przypadkach nie ma konieczności, aby monotonnie malować wszystkie ob-
szary wymagające korekty. Wystarczy zbyteczny fragment tła kliknąć narzędziem
Focus Area Subtract Tool (Odejmij obszar skupienia), a program sam usunie ko-
lejne fragmenty o podobnym stopniu ostrości. Ważną sprawą jest tu odpowiedni
dobór narzędzia. Podobnie jak w przypadku klasycznego pędzla lub innych narzędzi
retuszu, za rozmiar końcówki Focus Area Add Tool (Dodaj obszar skupienia) czy też
Focus Area Subtract Tool (Odejmij obszar skupienia) odpowiadają nawiasy kwadra-
towe [ i ].
Oczywiście w sytuacji gdy usunięty zostanie zbyt duży fragment, możemy pokusić
się o użycie narzędzia Focus Area Add Tool (Dodaj obszar skupienia), aby odzyskać
usunięte obszary.
Parametrem, który pozwala nam regulować ogólną czułość narzędzia, jest suwak
In-Focus Range (Promień ostrości). W tym miejscu możemy globalnie powiększać
lub pomniejszać usunięty obszar tła.
W dolnej sekcji Output (Wyjście) ustalamy sposób działania narzędzia. Domyśl-
nym sposobem jest tu utworzenie zaznaczenia, które precyzyjnie obejmuje obszar
wybrany z tła. W niektórych przypadkach możemy pokusić się o wybór innego usta-
wienia, tworząc przykładowo maskę warstwy i dalej pracując już z samą maską.
Najwygodniej jednak pozostawić w tym miejscu zaznaczenie i w razie konieczności
drobiazgowo poprawić kształt wynikowej selekcji, wykorzystując dodatkowo przy-
cisk Refine Edge (Popraw krawędź) (rysunek 4.22).
Rysunek 4.22.
W niektórych przypadkach możemy pokusić się o wybór innego ustawienia, tworząc przykładowo maskę warstwy i dalej pracując
już z samą maską. Najwygodniej jednak pozostawić w tym miejscu zaznaczenie i w razie konieczności drobiazgowo poprawić
kształt wynikowej selekcji, wykorzystując dodatkowo przycisk Refine Edge (Popraw krawędź)
Poleć książkęKup książkę204
Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
Działania potwierdzamy za pomocą przycisku OK i w rezultacie w oknie naszego
dokumentu powstaje precyzyjnie narysowane zaznaczenie, które z powodzeniem
można wykorzystać do tworzenia różnorodnych montaży (rysunek 4.23).
Rysunek 4.23.
W rezultacie w oknie naszego dokumentu powstaje precyzyjnie narysowane zaznaczenie, które z powodzeniem może służyć do
tworzenia różnorodnych montaży
wskazówka
Narzędzie Focus Area (Obszar skupienia) doskonale nadaje się do
wycinania obiektów z tła w sytuacji, gdy planujemy powielić istniejący
obiekt i umieścić go na tym samym lub bardzo zbliżonym do oryginału tle.
Quick Mask (Szybka maska) — niezwykłe możliwości
zaznaczania
Spośród wszystkich dostępnych narzędzi do tworzenia selekcji w programie Photo-
shop wyraźnie odróżnia się Quick Mask (Szybka maska). Nie tylko ze względu
na swą specyficzną nazwę, która sugeruje związek z maskami, lecz przede wszyst-
kim przez sposób użycia i możliwości wykorzystania. A są one niezwykle proste,
intuicyjne i bardzo skuteczne. Szybka maska oferuje nie tylko wygodę zaznacza-
nia, ale także możliwość zmiany wcześniej przygotowanej selekcji. Co ważne, w tym
Poleć książkęKup książkęKompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
205
przypadku nie jest istotne, jakim narzędziem tworzymy pierwotne zaznaczenie.
W przypadku selekcji tworzonej za pomocą narzędzi Magic Wand Tool (Różdżka),
Quick Selection Tool (Szybkie zaznaczenie) czy nawet Lasso Tool (Lasso) lub Pen Tool
(Pióro) szybka maska pozwoli nam łatwo wprowadzić dowolną korektę.
Nazwa narzędzia wynika ze sposobu jego działania. Podczas pracy z Quick Mask
(Szybka maska) tworzymy bowiem maskę, która w dowolnej chwili może być za-
mieniona na zaznaczenie i odwrotnie. Maska ta nie jest trwale przechowywana
z obrazem. Jest to jedynie graficzna forma prezentacji zaznaczenia i po jego dezakty-
wowaniu znika bezpowrotnie.
Zasada działania narzędzia Quick Mask (Szybka maska) jest następująca: po prze-
łączeniu się w tryb Quick Mask (Szybka maska) używamy dowolnego narzędzia
malarskiego (Pencil Tool [Ołówek], Brush Tool [Pędzel], Gradient Tool [Gradient] czy
Paint Bucket Tool [Wiadro z farbą]) i malując w kolorze czarnym, kreślimy prostą
maskę, która tworzy granice zaznaczenia.
Skuteczną pracę jak zawsze rozpoczynamy od dobrania odpowiednich parametrów.
W palecie Tools (Narzędzia) lokalizujemy ikonę Edit in Quick Mask Mode (Edy-
tuj w trybie szybkiej maski), a następnie klikamy ją dwukrotnie. Wywoła to okno
dialogowe Quick Mask Options (Opcje szybkiej maski) (rysunek 4.24), gdzie wprowa-
dzimy kilka drobnych, lecz istotnych zmian.
Rysunek 4.24.
Aby wygodnie korzystać z narzędzia
Quick Mask (Szybka maska), konieczne
jest ustalenie jego właściwości. Gdy
wybierzemy kolor kontrastowy do obrazu,
nad którym pracujemy, oraz dolną opcję
Selected Areas (Obszary zaznaczone),
narzędzie Quick Mask (Szybka maska)
pozwoli na osiąganie maksimum korzyści
w krótkim czasie
Sposób wyświetlania selekcji w obrazie wybieramy w sekcji Color Indicates (Użyt-
kowanie kolorów). Mamy tu dostępne dwie opcje:
Á Masked Areas (Obszary zamaskowane) — maska ukazuje obszary nieza-
znaczone, niedostępne do edycji, czyli zamaskowane;
Á Selected Areas (Obszary zaznaczone) — maska reprezentuje obszary utwo-
rzonej selekcji.
Nieco bardziej przejrzysta opcja Selected Areas (Obszary zaznaczone) spowoduje,
że tam, gdzie malujemy maskę, powstanie obszar zaznaczenia, natomiast obszary
niezamalowane będą niewyróżnione. Opcja Masked Areas (Obszary zamaskowane)
Poleć książkęKup książkę206
Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
działa odwrotnie. Tam, gdzie malujemy, powstaną obszary niewybrane, miejsca nie-
zamalowane będą natomiast odpowiadać obszarowi selekcji. Aby rozpocząć pracę
z narzędziem Quick Mask (Szybka maska), wygodniej jest wybrać opcję drugą, czyli
Selected Areas (Obszary zaznaczone). W rezultacie obszar, który zamalujemy, będzie
kształtem przyszłej selekcji, co jest bardziej intuicyjnym rozwiązaniem.
W polu Color (Kolor) definiujemy kolor tworzonej maski. Ponieważ będziemy ma-
lować maskę bezpośrednio na oryginalnej fotografii lub obrazie, dobrze jest dobrać
kolor możliwie kontrastowy w stosunku do ogólnej kolorystyki pracy. W wielu przy-
padkach dobrym rozwiązaniem jest domyślnie wybrany czerwony. Jednak w sytuacji
gdy pracujemy z obrazem zawierającym dużo czerwieni, konieczna jest zmiana
koloru.
Wartość Opacity (Krycie) oznacza poziom krycia maski o wybranym kolorze.
Dobrze jest pozostawić tę wartość na poziomie 40 – 60 . Gwarantuje to wygodne
malowanie oraz edycję maski zaznaczenia.
Do dalszej pracy musimy dobrać jeszcze odpowiednie parametry narzędzi ma-
larskich. W palecie Tools (Narzędzia) wybieramy narzędzie Brush Tool (Pędzel)
i ustalamy jego atrybuty. Początkowo parametr Opacity (Krycie) ustalamy na po-
ziomie 100 , a spośród dostępnych końcówek pędzli wybieramy twardą (ostro
zakończoną) o średniej wielkości, na przykład 13 – 20 pikseli. Jak się później okaże,
dobór tych parametrów odgrywa kluczową rolę w skutecznym działaniu narzędzia
Quick Mask (Szybka maska).
Wybieramy z palety z narzędziami kolor czarny jako Foreground Color (Pierwszy
plan) — najszybciej można to zrobić, wciskając D na klawiaturze — i rozpoczynamy
malowanie w oknie obrazu. Początkowo może się wydać dziwne, że nasze kreski nie
są koloru czarnego, lecz czerwonego (albo innego, jeśli zmieniliśmy to ustawienie
w oknie Quick Mask Options (Opcje szybkiej maski) (rysunek 4.25).
To jest właśnie maska, której kolor i nasycenie wybraliśmy wcześniej w oknie Quick
Mask Options (Opcje szybkiej maski). Wszystko, co będziemy malować w kolorze
czarnym, stanie się później zaznaczeniem. Teraz widoczne jest to jako półprzezro-
czysty czerwony obszar.
Podczas tworzenia skomplikowanych selekcji należy możliwie dokładnie obryso-
wać (i koniecznie zamalować w środku) obiekt, który chcemy wyselekcjonować. Nie
przejmujmy się, jeśli podczas malowania wyjedziemy poza krawędzie obiektu głów-
nego. Można to w każdej chwili naprawić w bardzo prosty sposób. Klawiszem X
zmieniamy kolory, tak aby teraz kolorem Foreground Color (Pierwszy plan) stał się
biały, i dalej tym samym narzędziem malarskim korygujemy nieprecyzyjne kreski.
Jak widać, ogólna zasada użycia szybkiej maski jest bardzo prosta. Pracując w trybie
Quick Mask Mode (Tryb szybkiej maski), kolorem czarnym tworzymy selekcję, która
będzie widoczna jako półprzezroczysty kolor wybrany wcześniej w opcjach. Aby po-
prawić i zamalować nieprecyzyjny fragment, używamy koloru białego (rysunek 4.26).
Poleć książkęKup książkęKompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
207
Rysunek 4.25.
Za pomocą narzędzia Brush Tool (Pędzel) o twardej końcówce i pełnym kryciu malujemy zaznaczenia
w trybie Quick Mask (Szybka maska)
Rysunek 4.26.
Kolor czarny pozwala na dodawanie obszarów do zaznaczenia. Korekty natomiast wykonujemy, używając koloru białego.
Aby szybko zmieniać miejscami aktywne kolory pędzla, należy skorzystać z klawisza X
Poleć książkęKup książkę208
Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce
Rozdział 4. | Photo shop — szybki kurs selekcji i wycinania
wskazówka
Podczas pracy z szybką maską używamy zazwyczaj dwóch kolorów.
Czarny maluje maskę zaznaczenia, biały ją wyciera.
Aby podejrzeć powstającą selekcję, należy przełączyć się w zwykły tryb pracy pro-
gramu Photo shop. W tym celu wykorzystamy przycisk Edit in Standard Mode
(Edytuj w trybie standardowym) w palecie z narzędziami lub klawisz Q na
klawiaturze.
wskazówka
Każdorazowo użycie klawisza Q pozwala na przejście w tryb szybkiej
maski lub też powrót do trybu standardowego, jeśli wcześniej używaliśmy
narzędzia Quick Mask (Szybka maska).
Jeżeli kształt zaznaczenia jest poprawny i precyzyjnie definiuje kształt obiektu, mo-
żemy zakończyć pracę nad selekcją i przełączyć się w tryb Standard Mode (Tryb
standardowy). Obszary utworzonej maski wyznaczą nam krawędzie selekcji. Aby ją
poprawić, możemy ponownie przejść w tryb Quick Mask Mode (Tryb szybkiej maski)
i dokonać odpowiedniej korekty (czarny maluje selekcję, biały ją wyciera).
Edycja maski
Selekcje, które powstają w modelu Quick Mask (Szybka maska), nie różnią się
niczym od innych. Domyślnie są zatem ostro zakończone, bez jakichkolwiek zmięk-
czonych krawędzi. Nie zawsze odpowiada to naszym potrzebom.
W
Pobierz darmowy fragment (pdf)