Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00491 006698 13590126 na godz. na dobę w sumie
Komplement. Sztuka uwodzenia słowem - książka
Komplement. Sztuka uwodzenia słowem - książka
Autor: Liczba stron: 256
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2717-2 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> kompetencje osobiste
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Komplement - jedna z najpotężniejszych retorycznych strategii świata

Niemal nikt nie zauważa, że daje się manipulować wyszeptanym do ucha pochlebstwem. Technika komplementowania jest jednak niebezpieczna: ten, kto nie opanował dobrze tej sztuki, będzie natychmiast zdemaskowany jako podstępny kłamca, a z oszustami nikt nie chce mieć do czynienia.

Ze wszystkich czytelników Ciebie cenię szczególnie!

Wydaje Ci się, że komplement to tylko przyjemna błahostka? Nic nieznaczące, rzucone od niechcenia miłe słówko? Kiedy następnym razem nie docenisz jego siły, może on zostać użyty przeciwko Tobie! Umiejętnie zastosowany komplement jest niebezpieczną bronią, która w rękach amatora może wyrządzić mnóstwo szkód. Kiedy jednak posługuje się nim osoba świadoma jego mocy oddziaływania, komplement może mieć działanie równie silne, co inne techniki perswazji i manipulacji.

W pierwszej, teoretycznej części książki przedstawiono fascynującą historię komplementów oraz ich różnorodność w zależności od części świata i kultury. Część druga ma charakter praktyczny i prezentuje reguły tworzenia komplementów efektownych - czyli pięknie sformułowanych i przez to mocniej działających na odbiorcę, oraz efektywnych - a zatem wiarygodnych i budzących zaufanie.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

IDŹ DO:   Spis treści Przykładowy rozdział KATALOG KSIĄŻEK:   Katalog online Zamów drukowany katalog CENNIK I INFORMACJE:   Zamów informacje o nowościach Zamów cennik CZYTELNIA:  Fragmenty książek online Do koszyka Do przechowalni Nowość Promocja Onepress.pl Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. (32) 230 98 63 e-mail: onepress@onepress.pl redakcja: redakcjawww@onepress.pl informacje: o księgarni onepress.pl KOMPLEMENT. SZTUKA UWODZENIA SŁOWEM Autor: Gloria Beck Tłumaczenie: Magdalena Głowacka ISBN: 978-83-246-2717-2 Tytuł oryginału: Komplimente: Eine Gebrauchsanleitung Format: 158 × 235, stron: 256 Komplement — jedna z najpotężniejszych retorycznych strategii œwiata • Techniki prawienia skutecznych komplementów • Szkody płynące z nieumiejętnych pochlebstw • Posługiwanie się komplementem w gestach i symbolach Niemal nikt nie zauważa, że daje się manipulować wyszeptanym do ucha pochlebstwem. Technika komplementowania jest jednak niebezpieczna: ten, kto nie opanował dobrze tej sztuki, będzie natychmiast zdemaskowany jako podstępny kłamca, a z oszustami nikt nie chce mieć do czynienia. Ze wszystkich czytelników Ciebie cenię szczególnie! Wydaje Ci się, że komplement to tylko przyjemna błahostka? Nic nieznaczące, rzucone od niechcenia miłe słówko? Kiedy następnym razem nie docenisz jego siły, może on zostać użyty przeciwko Tobie! Umiejętnie zastosowany komplement jest niebezpieczną bronią, która w rękach amatora może wyrządzić mnóstwo szkód. Kiedy jednak posługuje się nim osoba œwiadoma jego mocy oddziaływania, komplement może mieć działanie równie silne, co inne techniki perswazji i manipulacji. W pierwszej, teoretycznej częœci książki przedstawiono fascynującą historię komplementów oraz ich różnorodnoœć w zależnoœci od częœci œwiata i kultury. Częœć druga ma charakter praktyczny i prezentuje reguły tworzenia komplementów efektownych — czyli pięknie sformułowanych i przez to mocniej działających na odbiorcę, oraz efektywnych — a zatem wiarygodnych i budzących zaufanie. • Wyrafinowane komplementy działające na kobiety, mężczyzn i ludzi nienawidzących komplementów. • Komplementy demaskujące — odkrywanie kłamstw. • Komplementy erotyczne — zwiększanie pożądania za pomocą słów. • Komplementy krytykujące — jak krytykować, by nie zranić. • Komplementy narodowe — jak podbić obce kultury za pomocą pięknych słówek. • Komplementy partnerskie — podwyższanie jakoœci związku. • Komplementy w formie cytatu — jak zrobić wrażenie, działając na intelekt. SPIS TREŚCI Przedmowa MIĘDZY EMOCJAMI A STRATEGIĄ Wprowadzenie do sztuki komplementowania Czym jest komplement? Co odróżnia dobry komplement od złego? Komplementy i moc dobrego nastroju Dlaczego udane komplementy nie zawsze są dobre Komplement powinien być oryginalny Reguły retoryczne i inne drobnostki Właściwy moment Właściwe przekonanie Właściwa treść Historia komplementu Komplementy z całego świata O mężczyznach, rybach i nagich kobietach Milczenie, przemilczenie i zaniemówienie „Tak” czy „Yes, thanks”? Jesteś piękny jak słoń Nie, moja córka wcale nie jest ładna! Zakazane spojrzenie w dekolt Czy można nie zjeść mózgu żywej małpy? Całowanie w rękę lub szczypanie w policzek O niebieskich wazonach O wyzwaniu, jakim jest prawienie komplementów Rosjance O chińskim Miesiącu Uprzejmości Wyrafinowane komplementy dla kobiet i mężczyzn — również dla tych, którzy nienawidzą komplementów Co kobiety chcą usłyszeć? Co podoba się mężczyznom Mężczyzna postmodernistyczny pod presją sukcesu 9 13 17 17 18 21 27 29 31 32 33 34 43 51 51 52 54 54 55 55 57 57 57 58 58 59 61 62 64 4 (cid:81) Spis treści Praca ze stereotypami Komplementy dla dzieci Dziecięca perspektywa Dziecięce wzorce Zaufanie jako komplement Komplementy jako środek wychowawczy Technika stereotypów Komplementy dla rodziców Komplementy dla ludzi nienawidzących komplementów Siedem warunków złego komplementu Co komplementy zdradzają o nas samych Nadużycie piękna — wredne komplementy 1. Sweet mobbing 2. Uspokajanie i utrzymywanie w fałszywej pewności siebie 3. Wykorzystanie dobrowolnej dyspozycyjności 4. Dominacja 5. Komplementy jako technika zniesławiania PORADNIK — JAK PRAWIĆ KOMPLEMENTY Urok językowej wirtuozerii 20 podstawowych wzorców dobrych komplementów Przegląd wzorców podstawowych 1. Struktura przyczynowa 2. Powtarzanie 3. Synteza trzech zdań 4. Wyjątkowość 5. Wzorzec komplementu według Abu Nuwasa 6. Wzorzec utraty słów 7. Wzorzec jednego słowa 8. Samoponiżenie 9. Wywyższenie drugiej osoby 10. Samowywyższenie 11. Trafne porównanie 12. Skrót 13. Struktura „Jesteś...” 14. Struktura „Wszystko w tobie...” 15. Struktura „Gdyby..., wtedy...” 16. Słowa wyrażające emocje 17. Wzmocnienie społeczne 66 67 68 68 69 69 70 71 72 73 79 83 85 85 86 86 87 97 98 101 102 104 105 106 107 108 108 110 111 112 113 114 116 117 118 118 118 119 18. Pytanie retoryczne 19. Pięć zmysłów 20. Subiektywność 15 elokwencji dla miłośników języka Figury retoryczne wywołują uczucia 1. Dobór słów i kombinacje 2. Szyk wyrazów w zdaniu 3. Tworzenie emocjonujących komplementów 4. Trafny opis cech 5. Stopniowanie określeń piękna 6. Skuteczna przesada Przesada w różnorodności słów Przesada w superlatywach Przesada w odgadywaniu intencji rozmówcy Przesada poprzez podwojenie Przesada w pełnych fantazji niemożliwościach Stop! Granice przesady 7. Efekt szokowy 8. Okrągła harmonia zdania 9. Urok powściągliwości 10. Język obrazów i dyskursy miłosne 11. Gra z intelektem 12. Ceremonialność i czar słówka „i” 13. Sztuka przemilczenia 14. Efekt zaskoczenia 15. Połączenie przeciwieństw 15 technik wiarygodnych komplementów 1. Język potoczny i urok dialektu 2. Trzeźwy obiektywizm 3. Obcy subiektywizm 4. Udawana bezradność 5. Udawana obraza 6. Technika faktów 7. Mówię ci prawdę 8. Życzenie 9. Perfekcyjnie wstawiane „achy” 10. Nieśmiałe słowa-wypełniacze 11. Zdenerwowanie 12. Dialogizm 13. Zawołanie 14. Zdania wtrącone 15. Pozorna autokorekta Spis treści (cid:81) 5 120 120 121 123 125 126 129 129 130 131 133 134 134 135 136 137 138 139 140 141 141 143 144 145 145 146 147 147 148 149 149 150 151 151 152 152 153 154 154 155 155 156 6 (cid:81) Spis treści 157 20 form komplementów dla 20 celów 158 Przegląd form komplementów 160 1. Komplement — odmowa 163 2. Komplement — ucieczka (dla świętego spokoju...) 164 3. Komplement — powitanie: wyrażanie zachwytu poprzez uprzejmości 167 4. Komplementy w pracy: schlebianie jako taktyka w karierze zawodowej 172 5. Compliment opener (komplement otwierający): jak zagadnąć jego (ją)? 175 6. Komplementy dyplomatyczne: ratunek w trudnych sytuacjach 178 7. Komplementy dla zazdrośników: skuteczne uspokajanie 180 8. Komplementy demaskujące: odkrywanie kłamstw 181 9. Komplementy erotyczne: zwiększanie pożądania za pomocą słów 184 10. Humorystyczne komplementy: jak doprowadzić kogoś do śmiechu? 187 11. Komplementy pośrednie: subtelne pochlebstwa 190 12. Komplementy dla najważniejszych osób — dla nas samych 191 13. Komplementy na pierwszą randkę: jak zjednać sobie tę wyjątkową osobę 193 14. Komplementy krytykujące: jak krytykować, by nie zranić 15. Komplementy liryczne: zabarwione różem słowa dla ukochanych osób 194 16. Komplementy narodowe: jak podbić obce kultury za pomocą pięknych słówek 196 17. Komplementy partnerskie: podwyższanie jakości związku 199 201 18. Komplement jako odpowiedź: błyskotliwa riposta 203 19. Komplementy na rozstanie: osłodzenie pożegnania 20. Komplementy w formie cytatu: jak błysnąć inteligencją 205 6 wielkich gestów wyrażających szacunek 1. Pocałunek jako komplement 2. Perfekcyjny ukłon 3. Doskonały pocałunek w rękę 4. Doskonałe dygnięcie 5. Doskonałe padnięcie na kolana 6. Idealny prezent Język kwiatów Załącznik: klucz do ćwiczeń Wzorce podstawowe Elokwencje Techniki uwiarygodniające 20 form komplementów dla 20 celów Bibliografia 207 207 209 210 211 212 213 215 223 223 231 237 238 251 15 TECHNIK WIARYGODNYCH KOMPLEMENTÓW Nawet jeśli komplement jest naprawdę szczery, można będzie go nazwać udanym dopiero wtedy, gdy ktoś w niego uwierzy. Badania przeprowadzone w latach 50. ubiegłego wieku wykazały, że 71 procent respondentów uważało daną treść (o ile odpowiadała ich wyobrażeniom) za prawdziwą, gdy rozmówca był z ich punktu widzenia „wiarygodny”. Tylko 36 procent uznawało wypowiedź za prawdziwą w sytuacji, gdy rozmówca został uznany za „niewiarygodnego”. Możemy przy tym dalej różnicować: prawdopodobieństwo odnosi się do wy- powiedzi, zaś wiarygodność do rozmówcy. Wynika z tego, że komplement musi być prawdopodobny, a rozmówca wiarygodny. Tylko jak to osiągnąć? Oto 15 technik pozwalających uczynić wypowiedź prawdopodobną, a siebie zaprezentować jako osobę wiarygodną. Również tutaj chodzi o sposób, w jaki opa- kujemy swe słodkie słówka, by druga osoba uznała je za najszczersze w świecie. 1. Język potoczny i urok dialektu Zachowanie charakterystycznego dla siebie języka potocznego z reguły zwiększa wiarygodność. Jeśli nagle zaczniesz mówić literacką polszczyzną, choć na co dzień posługujesz się gwarą, lub odwrotnie, będzie to brzmiało sztucznie. Zmiana spo- sobu mówienia może jednak również wyrażać szczególny szacunek dla rozmówcy. Tylko wychodząc z tego założenia, można przechodzić z gwary na literacką pol- szczyznę, i odwrotnie. Potrzeba do tego wysokich kompetencji językowych. Spróbujmy odkryć własny system językowy — jakie warianty językowe mamy do dyspozycji? Mówimy „tylko” literacką polszczyzną czy „tylko” określonym dialektem, a może oboma? Jeśli to ostatnie jest prawdą, to opanowaliśmy tzw. dyglosję. To greckie słowo określające dwujęzyczność. Kto opanował zarówno literacką polszczyznę, jak i dialekt, ten ma do dyspozycji więcej możliwości 148 (cid:81) Poradnik — jak prawić komplementy wyrazu przy komplementowaniu. Więcej możliwości oznacza większy wybór. Możemy zacząć pracować nad naszą wiarygodnością. Ogólna zasada brzmi: im bardziej naturalny będzie nasz język — taki, jakim mówimy na co dzień, tym bardziej będziemy wiarygodni. 2. Trzeźwy obiektywizm Uznajemy rozmówcę za szczególnie wiarygodnego, jeśli jego wypowiedzi są rzetelne, a przynajmniej sprawiają takie pozory. Pozornie rzetelny, obiektywny komplement jest więc przez wielu ludzi odbierany jako wiarygodny. Masz dobrą figurę. Brzmi to obiektywnie, niemal sucho. Masz sexy figurę. Ten komplement ma głęboko subiektywne zabarwienie. Wiele zdradza o roz- mówcy. Jeśli ktoś mówi: „Jesteś sexy”, oznacza to zawsze: „Ja uważam, że jesteś sexy”. Osób, które uważają, że jesteśmy sexy, jest jednak mniej od tych, które obiektywnie mogą przyznać, że mamy niezłą figurę, dlatego też rzetelno-obiektywny komplement przedstawia pewniejszą drogę do sukcesu. „Obiektywność” można uzyskać, stosując odpowiednie sformułowania, na przy- kład słowa „obiektywnie mówiąc”: Gdybym chciała mówić obiektywnie, musiałabym powiedzieć, że jesteś najmilszym człowiekiem na świecie. Podobnie działają zapewnienia w rodzaju: „Mówię to nie tylko dlatego, że to ja...” lub „Obiektywnie rzecz ujmując (jesteś tu najpiękniejszą kobietą)”, albo „Nawet gdybym cię nie znał, powiedziałbym, że…”. Gra dopiero się zaczyna. Nikt bowiem nie potrafi być w pełni obiektywny wobec drugiej osoby. Jesteśmy bardzo mocno zakorzenieni w naszej subiektyw- ności. Nikt z nas nie potrafi wyrażać się całkowicie obiektywnie, gdyż nie potra- fimy zapomnieć o naszych doświadczeniach i uprzedzeniach, kulturowych uwa- runkowaniach i wartościach. Możemy jednak spróbować zasugerować obiektywizm, stosując odpowiednie sformułowanie, i utwierdzić innych w nadziei, że nie tylko my uważamy ich za pięknych, lecz że naprawdę, obiektywnie rzecz ujmując, są 15 technik wiarygodnych komplementów (cid:81) 149 piękni. Dlatego mówię „Jesteś piękna” zamiast „Uważam cię za piękną”, albo „Potrafisz świetnie rysować” zamiast „Uważam, że potrafisz pięknie rysować”, o ile chodzi o osobę mi bliską. Osoby obce nieraz łatwiej przekonać wypowie- dziami subiektywnymi. 3. Obcy subiektywizm Im dana osoba jest nam bliższa, tym (niestety) mniej znaczące są dla nas jej su- biektywne wypowiedzi. Im bardziej obca osoba, tym ważniejsza dla nas jej opinia o nas. Od mojego męża oczekuję, że będzie mnie lubił. Jestem jednak zaskoczona i uradowana, słysząc to od koleżanki z innego działu. Dla wiarygodności kom- plementów oznacza to: im bardziej obca osoba, tym subiektywniej możemy je formułować. Uważam, że jest pan świetnym pracownikiem. (Szef do współpracownika) Jesteś świetnym pracownikiem. (Kolega do kolegi) Ostatecznie, są to drobnostki. Nie popełnimy błędu, jeśli sformułujemy kom- plement obiektywnie zamiast subiektywnie i odwrotnie. Jeśli będziemy jednak dopasowywać dany styl do sytuacji, bardziej wykorzystamy potencjał komple- mentów. Weźmy przykład zamieszczony powyżej. Jeśli ktoś mówi jako przeło- żony: „Uważam, że jest pan świetnym pracownikiem” — stawia się na pozycji człowieka, którego subiektywna opinia ma znaczenie. Jeśli ktoś mówi tylko: „Jest pan świetnym pracownikiem”, ukrywa się za obiektywizmem, jakby jego osoba nie miała znaczenia. W hierarchicznym systemie świata pracy kolega wybrałby zatem właściwe sformułowanie. Oba komplementy są więc wyjątkowo wiarygodne. 4. Udawana bezradność Wiarygodność komplementu można zwiększyć dzięki niepewności. To, czy rze- czywiście jesteśmy niepewni siebie, czy tylko udajemy, nie ma znaczenia. Skutek jest taki sam. Trick ze zwątpieniem to prastara sztuczka. W retoryce antycznej bezradność mówcy była symulowana np. przez zwracanie się do drugiej osoby z prośbą o pomoc. Przykłady: 150 (cid:81) Poradnik — jak prawić komplementy Co mam teraz powiedzieć? Nie znajduję właściwych słów — ale jest pani po prostu wspaniała. Nie wiem, jak mam to powiedzieć, ale uważam, że jesteś wspaniałym człowiekiem. Wiem, że się teraz jąkam, to głupie, ale jestem zdenerwowany, gdy stoję przed tobą. Taka piękna kobieta… 5. Udawana obraza Pytanie retoryczne to jeden z podstawowych wzorców komplementowych (patrz. 18. wzorzec podstawowy). Można je jednak również stosować, by zwiększyć wia- rygodność komplementu. Zwłaszcza symulowana obraza ma duży potencjał prze- konywania. Na przykład jeśli rozmówca insynuuje, że nasze komplementy nie są szczere: Jak myślisz, dlaczego tu jestem? Dlaczego szukam twojego spojrzenia? Dlaczego spędzam z tobą cały wieczór? Dlaczego ciągle dzwonię? Jak mylisz, dlaczego to wszystko robię? Technika ta zakłada, że każde ludzkie zachowanie ma swoją przyczynę, dlatego też każde zachowanie daje się wyjaśnić. Nie siedzę w restauracji ot tak sobie, lecz jestem tu dlatego, że naprzeciwko siedzi atrakcyjny mężczyzna. Odkrycie związku przyczynowo-skutkowego jest szczególnie wiarygodne i przekonujące. Przypo- mina to 1. wzorzec podstawowy (struktura przyczynowa), tyle że tutaj my zada- jemy pytanie rozmówcy i jednocześnie dostarczamy odpowiedzi na nie: Myślisz, że siedziałbym cały wieczór z kobietą, która mnie nie interesuje? Widać tu wyraźnie, że techniki uwiarygodniające są technikami przekonywania. Naturalnie możemy powiedzieć: „Żaden mężczyzna nie może ci się oprzeć” — dobry komplement według 17. wzorca podstawowego (wzmocnienie społeczne). Jeśli jednak chcemy kogoś przekonać o prawdziwości naszej wypowiedzi, pytanie retoryczne jest lepszym wyborem: Naprawdę myślisz, że jakikolwiek mężczyzna na tej sali mógłby ci się oprzeć? 15 technik wiarygodnych komplementów (cid:81) 151 6. Technika faktów Fakty są bez wątpienia ważkie. Jeśli ktoś przedstawia pochlebstwo jako fakt, zwiększa wiarygodność wypowiedzi. Można pochlebiać niebezpośrednio i to tak, by druga osoba tego nie zauważyła. Jeśli opowiadam, ile zadałam sobie trudu, by spędzić ten wieczór z nim, jak musiałam przerwać pracę, omal nie spóźniłam się na autobus i biegłam od przystanku do domu, dla drugiej osoby jest to pochlebstwo. Może nie całkiem tak było, może skończyłam pracę wcześniej, a na przystanku pięć minut czekałam na autobus — ale co tam! Tym właśnie są komplementy — zmienianiem rzeczywistości. Dla ciebie zerwałem z moją eks Tak bardzo cię potrzebuję, tkwisz głęboko we mnie Gdyż znasz mnie takim, jakim jestem Okłamałem mego najlepszego przyjaciela, powiedziałem mu, że lecisz na mnie Powiedziałem mu: zostaw ją, ta kobieta nie jest dla ciebie Uwierzył we wszystko, gdyż mi ufał, i okłamałem go — a wszystko to przez ciebie (Die 3. Generation1, Ich will, dass du mich liebst) 7. Mówię ci prawdę Z techniką faktów spokrewniona jest jeszcze skuteczniejsza technika, która igra z zasadą „Mówię ci prawdę”. Jest ona doskonałym przykładem wiarygodności, brzmi szczerze jak żadna inna. Przykład tej techniki z amerykańskiego filmu: Jest pani cudownie piękna i myśli pani, że mężczyźni interesują się panią tylko dlatego, że jest pani piękna. Chciałaby pani jednak, by interesowali się panią dla pani samej. Problemem jest to, że poza urodą nie jest pani szczególnie interesująca. Jest pani nieuprzejma, nieprzyjemna, mrukliwa 1 Die 3. Generation — niemiecki zespół muzyczny, działający w latach 1998 – 2004 — przyp. tłum. 152 (cid:81) Poradnik — jak prawić komplementy i zamknięta w sobie. Pragnie pani kogoś, kto byłby gotowy zajrzeć za to wszystko, odkryć prawdziwego człowieka. Ale jedynym powodem, dla którego ktoś zadałby sobie ten trud, jest to, że jest pani piękna… Komplementy, które brzmią tak szczerze, kryją w sobie olbrzymi potencjał prze- konywania. Łączą elementy obiektywizmu, rzeczowości, szczerości i dlatego brzmią prawdziwie i spontanicznie. 8. Życzenie Serdeczność nie ma woli, lecz pragnienia. (Max Stirner) Im klarowniej wyrażony jest komplement, tym większe prawdopodobieństwo, że nie będzie udany. By go uwiarygodnić, możemy zastosować kolejny trick reto- ryczny. Używamy w tym celu środka, który ma szczególne działanie emocjonalne. Chodzi o wyrażenie życzenia (optatio). Nie żebyśmy chcieli otrzymać coś od ad- resatki, nie, w jej obecności jesteśmy szczęśliwi i niczego nie pragniemy, a jedyne, co mogłoby być małą rysą na naszym szczęściu, to obawa, że mogłaby nam nie uwierzyć. Życzylibyśmy sobie jednak, by uwierzyła. W przeciwieństwie do prostego komplementu w rodzaju „Jesteś piękna” (13. wzorzec podstawowy), komplementy z 8. techniką służącą osiągnięciu wiarygodności brzmią jeszcze żarliwiej: Pragnąłbym, byś mogła ujrzeć siebie moimi oczami. Chciałbym, byś zauważyła, jak bardzo uszczęśliwiasz wszystkich dookoła. 9. Perfekcyjnie wstawiane „achy” Perfekcyjnie sformułowany dziesięciolinijkowy komplement jest czymś, co robi ogromne wrażenie. Nie jest jednak konieczny. Wiele osób porusza to, że szukasz słów, by dać wyraz temu, co cię zajmuje. Nawet jeśli masz już w głowie gotowy komplement, będzie on wiarygodniejszy, gdy będzie sprawiał wrażenie, że z wiel- kim trudem wymyśliłeś go w tej chwili. Znakami rozpoznawczymi tego plano- wania mowy są nieartykułowane „yyy”, „eee”, „mhy”. Świadczą one o tym, że za- stanawiasz się i uporządkowujesz swoje myśli i właśnie formułujesz komplement. Zastosowanie tego „eee” w celu zwiększenia wiarygodności jest skuteczne również 15 technik wiarygodnych komplementów (cid:81) 153 dlatego, że przed używaniem tego typu nieartykułowanych dźwięków ostrzegają nauczyciele retoryki i zostały opracowane liczne ćwiczenia uczące unikania ich. Porównajmy następujące komplementy: Jesteś najcudowniejszą rzeczą, jaka mi się w życiu przydarzyła. Jesteś, eee, najcudowniejszą rzeczą, jaka mi się przydarzyła. Naprawdę jesteś, yyy, najcudowniejszą rzeczą, naprawdę najcudowniejszą, jaka mi się przydarzyła. Dla większości ludzi to nie pierwszy, perfekcyjnie sformułowany komplement brzmi najbardziej wiarygodnie, lecz ostatni, naszpikowany redundancjami charakte- rystycznymi dla codziennego języka (wzmocnienie, powtórzenie). Istnieje proste wytłumaczenie tego zjawiska: podczas przysłuchiwania się ludzie stosują tzw. mechanizm naprawczy. Oznacza to, że potknięcia w rodzaju błędnej gramatyki lub „ochów” i „achów” są często nierejestrowane, przede wszystkim wtedy, gdy chodzi o pochlebiającą wypowiedź. Takie małe błędy uznajemy za „normę”, gdyż w codzienności regułą nie jest perfekcja, lecz niedoskonałość, jąkanie się, szukanie słów, wahanie się. Jeśli ktoś chce być wiarygodny, musi, o ile nie jest znany jako perfekcjonista, świadomie wyrażać się w sposób niedoskonały. Jak niedoskonałe i jednocześnie jak perfekcyjne powinno być sformułowanie, zależy od Twojego indywidualnego obchodzenia się z językiem. Czasem ktoś sam z siebie potrafi wypowiadać się bardziej perfekcyjnie niż inni. Zgodność między sformułowaniem i osobowością prowadzi do wiarygodności. 10. Nieśmiałe słowa-wypełniacze Kolejną techniką uwiarygodniającą komplementy jest świadome dodawanie słów-wypełniaczy. Należą do nich słowa takie jak: tego, no, słuchaj, ech, tak, co prawda, zapewne. Na przykład język niemiecki posiada wiele tego typu partykuł modalnych, mniej ich zaś znajduje się w języku angielskim. Szczególne w nich jest ich metajęzykowe znaczenie. Oznacza to, że jeśli ktoś ich używa, mówi więcej niż tylko treść komplementu. Jako przykład znowu weźmy zdanie: „Jesteś piękna”. W wariancie ze słowami-wypełniaczami komplementy brzmią bardziej nieśmiało: Tak, no tak, mówię, no przecież jesteś bardzo piękną kobietą. Tego, no, jesteś bardzo piękna. 154 (cid:81) Poradnik — jak prawić komplementy Przy zastosowaniu innych wypełniaczy brzmi to pewniej: Jasne, że jesteś piękna! Nieśmiałe wypełniacze budzą sympatię. Wspomniałam już, że jąkanie się i beł- kotanie są cudownym sposobem, by przekonać innych o szczerości naszych pięknych słówek. Słowa-wypełniacze w niczym im nie ustępują. 11. Zdenerwowanie Kolejnym miernikiem wiarygodności jest dostosowanie wypowiedzi do sytuacji. Jeśli ktoś ma czas, powinien mówić powoli i rozkoszować się chwilą, dopóki trwa. Jeśli ktoś się jednak spieszy, może rzucić szybki komplement. W retoryce istnieje figura zwana anapodotonem, która ma wywoływać wra- żenie pośpiechu, ale także wrażenie zdenerwowania, jeśli trzeba. Kobiety lubią zdenerwowanych mężczyzn, o ile są zdenerwowani tym, że stoją naprzeciwko niej, najpiękniejszej kobiety świata. Przykłady: Rano, przy pożegnalnym pocałunku: Muszę iść, chcę tylko powiedzieć, że jesteś najbardziej kochaną na świecie! Johannes Lafer do Johannesa B. Kernera w ostatnich dwóch sekundach programu Kochen unter 20 Euro: 100 programów, w tej formie, wspaniałe, dziękuję! 12. Dialogizm Jeśli ktoś stosuje dialogizację, dodaje komplementowi wagi w elegancki sposób. Swego rodzaju rozmowa z samym sobą pozwala obalić ewentualne obiekcje, co podwyższa wiarygodność komplementu. Ta technika retoryczna nazywana jest dialogizmem i była stosowana już przez Platona. Służy stopniowemu wzmacnia- niu uczucia. Komplement dialogowy brzmi na przykład tak: Czy mam ci teraz powiedzieć, że jesteś piękna? Przecież to wiesz. Czy mam ci wyznać, że jestem poruszony? Przecież to widzisz. Czy mam ci powiedzieć, jak wiele dla mnie znaczysz? Przecież to czujesz. 15 technik wiarygodnych komplementów (cid:81) 155 13. Zawołanie Chętnie wierzymy też zawołaniom, exclamatio: Mój Boże, jesteś piękna! Taki komplement każda kobieta powinna usłyszeć przynajmniej raz w życiu. Zawołanie wydaje się być tak spontaniczne, że musi być prawdziwe! Prawie każdy komplement można sformułować w formie zawołania: Cóż za osiągnięcie! Jest jeszcze emfaza, wyraz bycia zauroczonym przez drugą osobę. Kto nie lubi emfatycznych komplementów? Wow, co za widok! Wspaniała, jesteś po prostu wspaniała! Boże, twoje oczy! I jak pachniesz! 14. Zdania wtrącone Wiarygodność komplementu można również podwyższyć przez zastosowanie zdań wtrąconych. Takie parentezy łamią ciąg zdania bez naruszania porządku syntaktycznego. Komplement może być przerwany przez parentezę, lub też cały może składać się ze zdania wtrąconego. A więc wyznaję ci, że jesteś fascynują- cym czytelnikiem — i proszę, nie chcę się podlizywać — właśnie utworzyłam zdanie wtrącone. Jeśli robiłabym to dalej i opowiadała Ci to i owo o komple- mentowaniu i przerywałabym nagle, pisząc „poza tym, jestem wdzięczna, że znalazłam w Tobie uważnego czytelnika”, wówczas sam komplement byłby pa- rentezą. Inne przykłady: To bardzo ciekawe, co pan opowiada, jestem — mogę to powiedzieć? — zachwycony pańską kreatywnością! Po prostu muszę ci przerwać — mogę? — gdyż muszę ci powiedzieć, że masz szalenie fascynującą naturę. 156 (cid:81) Poradnik — jak prawić komplementy 15. Pozorna autokorekta Kolejnym sposobem uzyskania naturalności, a tym samym wiarygodności wy- powiedzi, jest zastosowanie correctio. Oznacza to, że korygujemy samych siebie podczas komplementowania: Jesteś po prostu super, ach nie, super to nie jest właściwe słowo. Jesteś wyjątkowa! Ćwiczenia z technik uwiarygodniających komplementy: 1. Spróbuj poniższy „doskonały” komplement świadomie sformułować mniej perfekcyjnie za pomocą poznanych technik (również ich kombinacji): Z tobą znika świat, blaknie Wczoraj, a Jutro traci kontury. 2. Zapytaj kobietę, czy możesz ją zaprosić na kolację. Ona pyta: dlaczego? Odpowiedz komplementem w technice „Mówię ci prawdę”.
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Komplement. Sztuka uwodzenia słowem
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: