Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00275 005883 14494461 na godz. na dobę w sumie
Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik - książka
Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik - książka
Autor: , Liczba stron: 296
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-3315-9 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Idealna kompozycja w zasięgu ręki!

Jednym z najistotniejszych elementów wyróżniających dobre zdjęcie jest jego kompozycja. Uwiecznienie wartościowych chwil zgodnie z zasadami kompozycji to nie lada wyzwanie. Wszak dobra kompozycja to nie tylko dobre oko i odrobina 'tego czegoś' - to przede wszystkim spora dawka wiedzy.

Sięgając po tę książkę, wiedzę masz w zasięgu ręki! Znajdziesz tu ogrom wskazówek, a każda z nich zilustrowana będzie pięknym, idealnie skomponowanym zdjęciem. Już samo przejrzenie książki rozbudzi Twoje natchnienie i dostarczy mnóstwa pomysłów na nowe, lepsze zdjęcia. Publikacja podzielona została na trzy części. Dzięki pierwszej fizycznie i psychicznie przygotujesz się do wykonywania zdjęć. Z drugą poznasz tajniki dobrej fotografii. Dowiesz się, jak kadrować ujęcie, wykorzystać światło i cień, uchwycić głębię oraz zatrzymać ruch. Poznasz uniwersalną zasadę trójpodziału, przesądzającą o dobrej kompozycji zdjęcia, nauczysz się dobierać tło oraz wykorzystywać efekt skali. Odnajdziesz także harmonię kolorów. Część trzecia podpowie Ci, jak wybrać najlepszą formę prezentacji Twoich prac oraz w jaki sposób wykorzystać narzędzia cyfrowej ciemni Adobe Photoshop. Wiedza zawarta w tej książce jest obowiązkowa dla każdego fotografa pragnącego robić niepowtarzalne zdjęcia!

Poradnik, dzięki któremu polubisz swoje zdjęcia!


Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Idź do • Spis treści • Przykładowy rozdział • Skorowidz Katalog książek • Katalog online • Zamów drukowany katalog Twój koszyk • Dodaj do koszyka Cennik i informacje • Zamów informacje o nowościach • Zamów cennik Czytelnia • Fragmenty książek online Kontakt Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl © Helion 1991–2011 Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik Autorzy: Richard D. Zakia, David Page Tłumaczenie: Sławomir Kupisz ISBN: 978-83-246-3315-9 Tytuł oryginału: Photographic Composition: A Visual Guide Format: 200×230, stron: 304 Idealna kompozycja w zasięgu ręki! • Jak przygotować się fizycznie i psychicznie do fotografowania? • Jak sfotografować portret oficjalny, a jak prywatny? • Jak najlepiej prezentować zdjęcia? Jednym z najistotniejszych elementów wyróżniających dobre zdjęcie jest jego kompozycja. Uwiecznienie wartościowych chwil zgodnie z zasadami kompozycji to nie lada wyzwanie. Wszak dobra kompozycja to nie tylko dobre oko i odrobina „tego czegoś” – to przede wszystkim spora dawka wiedzy. Sięgając po tę książkę, wiedzę masz w zasięgu ręki! Znajdziesz tu ogrom wskazówek, a każda z nich zilustrowana będzie pięknym, idealnie skomponowanym zdjęciem. Już samo przejrzenie książki rozbudzi Twoje natchnienie i dostarczy mnóstwa pomysłów na nowe, lepsze zdjęcia. Publikacja podzielona została na trzy części. Dzięki pierwszej fizycznie i psychicznie przygotujesz się do wykonywania zdjęć. Z drugą poznasz tajniki dobrej fotografii. Dowiesz się, jak kadrować ujęcie, wykorzystać światło i cień, uchwycić głębię oraz zatrzymać ruch. Poznasz uniwersalną zasadę trójpodziału, przesądzającą o dobrej kompozycji zdjęcia, nauczysz się dobierać tło oraz wykorzystywać efekt skali. Odnajdziesz także harmonię kolorów. Część trzecia podpowie Ci, jak wybrać najlepszą formę prezentacji Twoich prac oraz w jaki sposób wykorzystać narzędzia cyfrowej ciemni Adobe Photoshop. Wiedza zawarta w tej książce jest obowiązkowa dla każdego fotografa pragnącego robić niepowtarzalne zdjęcia! • Przygotowanie fizyczne i psychiczne przed rozpoczęciem sesji • Geometria zdjęcia • Zasada trójpodziału • Głębia zdjęcia – perspektywa • Kadrowanie ujęcia • Przejrzystość • Fotografowanie ruchu • Kąt widzenia aparatu • Zdjęcia z perspektywy żaby • Portrety oficjalne, prywatne i środowiskowe • Wykorzystanie światła i cienia • Rodzaje barw • Tytułowanie zdjęć i przygotowywanie podpisów • Adobe Photoshop – cyfrowa ciemnia • Koncepcje fotografowania Poradnik, dzięki któremu polubisz swoje zdjęcia! SPIS TREŚCI Podziękowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Część I .............................................................................................................................................. 19 1 zanIm naCIśnIesz spust mIgawkI ........................................................................ 21 Przygotowania fizyczne ................................................................................................................ 21 Przygotowanie psychiczne ........................................................................................................... 22 Część II ujęCIe ......................................................................................................................... 25 1 geometrIa ............................................................................................................................ 27 Zasada trójpodziału ..................................................................................................................... 28 Wyśrodkowanie .......................................................................................................................... 35 Przesunięcie ................................................................................................................................. 37 Linia prowadząca ......................................................................................................................... 38 Krzywa S-kształtna ....................................................................................................................... 39 Krzywa C-kształtna ...................................................................................................................... 42 Odwrócona krzywa C-kształtna .................................................................................................. 43 Litera L ......................................................................................................................................... 44 Litera V ........................................................................................................................................ 45 Trójkąty ........................................................................................................................................ 46 Linia horyzontu ............................................................................................................................ 53 Linie ukośne ................................................................................................................................. 57 Symetria ....................................................................................................................................... 62 Powtórzenie ................................................................................................................................ 64 Ćwiczenia .................................................................................................................................... 66 Patrzenie ............................................................................................................................... 66 Fotografowanie ..................................................................................................................... 67 2 FIgura – tło ...................................................................................................................... 69 Wybór ......................................................................................................................................... 70 Plan .............................................................................................................................................. 71 Spontaniczność ............................................................................................................................ 75  SPIS TREŚCI 3 4 Figura kontra tło .......................................................................................................................... 79 Kamuflaż ...................................................................................................................................... 81 Notan .............................................................................................................................................84 Ćwiczenia .................................................................................................................................... 85 Patrzenie ............................................................................................................................... 85 Fotografowanie ..................................................................................................................... 87 głębIa ...................................................................................................................................... 89 Plany wielokrotne ........................................................................................................................ 90 Perspektywa linearna ................................................................................................................... 92 Perspektywa powietrzna ............................................................................................................. 94 Perspektywa barwna .................................................................................................................... 95 Oddalenie aparatu ....................................................................................................................... 96 Gradient tekstury ........................................................................................................................ 98 Współdzielone kontury ............................................................................................................... 99 Głębia pola ostrości ................................................................................................................... 100 Ćwiczenia .................................................................................................................................. 102 Patrzenie ............................................................................................................................. 102 Fotografowanie ................................................................................................................... 105 kadrowanIe ujęCIa .................................................................................................... 107 Obiekt na pierwszym planie....................................................................................................... 108 Oprawa ...................................................................................................................................... 109 Punkt skupienia .......................................................................................................................... 111 Efekt skali ................................................................................................................................... 112 Pion ............................................................................................................................................ 113 Zbliżenie .................................................................................................................................... 116 Silne zbliżenie ............................................................................................................................. 117 Część całości .............................................................................................................................. 118 Wypełnienie kadru .................................................................................................................... 120 Kadr w kadrze ........................................................................................................................... 122 Umiejscowienie w kadrze .......................................................................................................... 124 Poza kadrem .............................................................................................................................. 126 Nachylenie ................................................................................................................................. 127 Silne nachylenie .......................................................................................................................... 128 Ćwiczenia .................................................................................................................................. 129 Patrzenie ............................................................................................................................. 129 Fotografowanie ................................................................................................................... 132 6 SPIS TREŚCI 5 6 7 8 przejrzystość ................................................................................................................ 133 Prostota ..................................................................................................................................... 134 Złożoność .................................................................................................................................. 135 Wieloznaczność ......................................................................................................................... 136 Dezorientacja ............................................................................................................................ 137 Iluzja ........................................................................................................................................... 139 Ćwiczenia .................................................................................................................................. 141 Patrzenie ............................................................................................................................. 141 Fotografowanie ................................................................................................................... 143 ruCh ...................................................................................................................................... 145 Zatrzymanie ruchu .................................................................................................................... 146 Panoramowanie ......................................................................................................................... 147 Odwrócone panoramowanie .................................................................................................... 148 Rozmycie ................................................................................................................................... 149 Wrażenie ruchu ......................................................................................................................... 151 Kierunek ruchu .......................................................................................................................... 154 Ćwiczenia .................................................................................................................................. 155 Patrzenie ............................................................................................................................. 155 Fotografowanie ................................................................................................................... 157 kąt wIdzenIa aparatu (punkt wIdzenIa) ................................................. 159 Punkt widzenia ........................................................................................................................... 160 Ujęcie na wprost ........................................................................................................................ 164 Perspektywa żabia ..................................................................................................................... 167 Ujęcie z góry .............................................................................................................................. 169 Ujęcie z dołu .............................................................................................................................. 171 Ćwiczenia .................................................................................................................................. 172 Patrzenie ............................................................................................................................. 172 Fotografowanie ................................................................................................................... 173 FIgura ................................................................................................................................... 175 Podobieństwo ............................................................................................................................ 176 Bliskość ...................................................................................................................................... 177 Podobieństwo i bliskość ............................................................................................................ 178 Kontynuacja ............................................................................................................................... 180 Zamknięcie ................................................................................................................................ 181  SPIS TREŚCI Ćwiczenia .................................................................................................................................. 186 Patrzenie ............................................................................................................................. 186 Fotografowanie ................................................................................................................... 187 9 10 11 portret ............................................................................................................................... 189 Portret oficjalny ......................................................................................................................... 190 Portret prywatny ....................................................................................................................... 193 Portret środowiskowy .............................................................................................................. 195 Oddalenie aparatu ..................................................................................................................... 198 Wielkość źrenicy ....................................................................................................................... 199 Ćwiczenia .................................................................................................................................. 200 Patrzenie ............................................................................................................................. 200 Fotografowanie ................................................................................................................... 203 śwIatło I CIeń ................................................................................................................. 205 Światło bezpośrednie ................................................................................................................. 206 Światło rozproszone .................................................................................................................. 208 Światło bezpośrednie/rozproszone ........................................................................................... 210 Światło tylne .............................................................................................................................. 212 Światło dzienne we wnętrzach .................................................................................................. 215 Ćwiczenia .................................................................................................................................. 216 Patrzenie ............................................................................................................................. 216 Fotografowanie ................................................................................................................... 218 kolor, Colour, Couleur ....................................................................................... 221 Barwy ciepłe .............................................................................................................................. 222 Barwy zimne .............................................................................................................................. 223 Barwy miękkie ........................................................................................................................... 224 Barwy mocne ............................................................................................................................. 225 Barwy komplementarne ............................................................................................................ 226 Harmonia kolorów .................................................................................................................... 228 Abstrakcja .................................................................................................................................. 230 Ćwiczenia .................................................................................................................................. 231 Patrzenie ............................................................................................................................. 231 Fotografowanie ................................................................................................................... 232  SPIS TREŚCI Część III CIąg dalszy ....................................................................................................... 235 1 2 podpIsy I tytuły ............................................................................................................ 237 Przypowieść ............................................................................................................................... 238 Ogólny ....................................................................................................................................... 239 Szczegółowy .............................................................................................................................. 240 Sugestia ...................................................................................................................................... 240 Dwuznaczność ........................................................................................................................... 241 Szczegółowy .............................................................................................................................. 241 Cytat .......................................................................................................................................... 241 Ogólny ....................................................................................................................................... 242 Szczegółowy .............................................................................................................................. 242 Dwuznaczność ........................................................................................................................... 242 Opis ........................................................................................................................................... 242 Poezja ........................................................................................................................................ 243 Pytanie ....................................................................................................................................... 244 Bez tytułu ................................................................................................................................... 245 Ćwiczenia .................................................................................................................................. 246 Patrzenie ............................................................................................................................. 246 photoshop, składnIa I semantyka ................................................................. 249 Dodawanie ................................................................................................................................. 250 Odejmowanie ............................................................................................................................ 251 Przycięcie obrazu ....................................................................................................................... 253 Odwrócenie obrazu .................................................................................................................. 255 Odbicie lustrzane ....................................................................................................................... 257 Przechylenie obrazu ................................................................................................................... 258 Zniekształcenie obrazu .............................................................................................................. 259 Ćwiczenia .................................................................................................................................. 260 Patrzenie ............................................................................................................................. 260 dodatkI ........................................................................................................................................ 263 1 trzy konCepCje FotograFowanIa .................................................................. 265 Projekcja .................................................................................................................................... 268 Introjekcja .................................................................................................................................. 268 Konfluencja ................................................................................................................................ 269  SPIS TREŚCI Ćwiczenia .................................................................................................................................. 270 Patrzenie ............................................................................................................................. 270 Fotografowanie ................................................................................................................... 270 morFIzmy ............................................................................................................................ 271 Anamorfizm ............................................................................................................................... 272 Antropomorfizm ....................................................................................................................... 273 Biomorfizm ................................................................................................................................ 276 Izomorfizm................................................................................................................................. 277 Teriomorfizm ............................................................................................................................. 278 Zoomorfizm .............................................................................................................................. 279 Ćwiczenia .................................................................................................................................. 280 Patrzenie ............................................................................................................................. 280 Fotografowanie ................................................................................................................... 282 złoty podzIał (złota proporCja) ................................................................... 283 Złoty podział (złota proporcja) .................................................................................................. 284 Format obrazu ............................................................................................................. 285 Format obrazu ........................................................................................................................... 285 przekształCenIa CyFrowe .................................................................................... 289 Od realizmu do surrealizmu ...................................................................................................... 292 2 3 4 5 Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293 Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 295 10 1 Geometria Stacja kolejowa, Irlandia Richard D. Zakia zasada trójpodziału Wyśrodkowanie Przesunięcie Linia prowadząca Krzywa S-kształtna Krzywa C-kształtna Odwrócona krzywa C-kształtna Litera L Litera V Trójkąty Linia horyzontu Linie ukośne Symetria Powtórzenie ćwiczenia Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik Zasada trójpodziału: Wyobraź sobie, że na zdjęcie, które zamierzasz wykonać, zostaną nałożone cztery wyimaginowane linie, rozmieszczone w równych odległościach od siebie. Dwie z nich są poziome, dwie pionowe. Jeśli fotografujesz tylko jeden obiekt i umieścisz go w którymś z czterech punktów przecięcia (tzw. mocnych punktów obrazu), w większości przypadków uzyskasz efekt w postaci zbalansowanego zdję- cia. Jeśli fotografowane osoby znajdują się w pozycji siedzącej lub robisz zdjęcie stojącym małym dzieciom, najbardziej odpowiednie będą dolne punkty przecięcia. Jeśli na zdjęciu ma znaleźć się linia horyzontu, w za- leżności od charakteru fotografowanego obiektu rozważ umieszczenie jej na wysokości którejś z (fikcyjnych) linii poziomych na obrazie. Zasada trójpodziału to popularne i praktyczne narzędzie kompozycyjne. Ta oraz podobne jej reguły były powszechnie stosowane przez malarzy w XIX w. 28 Rozdział 1  Geometria Błękitne Anioły Vicki H. Wilson Interesujące wyzwanie kompozycyjne: grupa myśliwców marynarki wojennej podczas pokazu lotniczego w Louisville (Kentucky, Stany Zjednoczone). Można byłoby się spodziewać, że lepsze efekty przyniesie pozostawienie większej przestrzeni przed samolotami niż za nimi. W tym przypadku fotograf zdecydowała się jednak ująć na zdjęciu smugi kondensacyjne, potęgujące wrażenie prędkości. Obłoki widoczne poni- żej samolotów przykuwają uwagę widza i nadają zdjęciu równowagę. Biorąc pod uwagę fakt, że myśliw- ce mknęły z prędkością przekraczającą 320 km/h, na dopasowanie wszystkich elementów kompozycyjnej układanki fotograf miała jedynie ułamki sekundy. Granatowy kolor samolotów oraz żółte elementy wykoń- czenia sprawiają, że maszyny są dobrze widoczne na tle błękitu nieba. Ukośna linia formacji myśliwców tworzy dynamiczną aranżację, dobrze komponującą się z poziomymi smugami kondensacyjnymi. Pierwszy pokaz Błękitnych Aniołów odbył się w czerwcu 1946 roku w bazie lotniczej marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych w Jacksonville na Florydzie. 29 Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik Fotoilustracja kompozytowa David A. Page Wiele produkowanych obecnie aparatów fotograficznych jest wyposażonych w funkcję wyświetlania linii trójpodziału na matówce. Takie rozwiązanie bywa pomocne w kadrowaniu obrazu. W tym przypadku fo- tografowany obiekt został celnie osadzony w lewym górnym mocnym punkcie obrazu. Umieszczenie łodzi w prawym górnym punkcie przecięcia „pozbawiłoby” ją przestrzeni w kadrze, przez co utracone zostałoby uzyskane w ten sposób wrażenie prędkości. Zastanów się, jak mogłaby wyglądać pędząca łódź osadzona w którymś z dolnych mocnych punktów obrazu. Krótki czas ekspozycji i podążanie aparatem w ślad za łodzią pozwoliły uniknąć rozmazania obrazu i uzyskać właściwą ostrość zdjęcia. 30 Rozdział 1  Geometria Lydia Richard D. Zakia Typowa nastolatka rozmawia przez telefon komórkowy. Rozparta w wygodnym, miękkim fotelu jest zu- pełnie nieświadoma faktu bycia fotografowaną. Interesującym zbiegiem okoliczności jej głowa znalazła się w lewym górnym mocnym punkcie obrazu. Rdzawy kolor fotela dodatkowo podkreśla zieleń koszulki, którą ma na sobie dziewczyna. Romby, stanowiące element dekoracyjny obicia mebla, dobrze współgrają z suro- wym szarym tłem ściany. Gdyby w tle znalazła się roślina doniczkowa lub jakiś inny przedmiot, mógłby on odciągać uwagę widza od głównego tematu zdjęcia. Najlepsze, co mogę zrobić dla przyjaciela, to po prostu być jego przyjacielem. Henry David Thoreau 31 Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik Strefa celu Staraj się traktować miejsca przecięcia się linii siatki trójpodziału nie tyle jako punkty, co raczej jako „strefy celu”. Zauważ bowiem, że choć twarze Lauren i Molly nie leżą dokładnie w mocnych punktach obrazu, to znajdują się w „strefie celu”, dzięki czemu zdjęcie jest dobrze wyważone. Nadmierne skupienie się na rozmieszczeniu fotografowanych obiektów idealnie w punktach przecięcia się linii może zniweczyć Twoje wysiłki i zepsuć radość płynącą z fotografowania. Zmuszanie dziewczynek do zajęcia perfekcyjnego z punktu widzenia kompozycji miejsca mogłoby je speszyć i poirytować, a to prosta droga do zepsucia efektu spon- taniczności pozy. 32 Rozdział 1  Geometria Lauren i Molly Susanne Conway Bliźniaczki spokojnie i w skupieniu pozują mamie do zdjęcia z okazji święta Halloween. Dziewczynki wy- dają się odprężone, a pozowanie wyraźnie sprawia im radość. Każda z nich samodzielnie wybrała kostium, co odzwierciedla odmienną osobowość obu sióstr. zdjęcie to ekspresja impresji. Jeśliby piękno nie tkwiło w nas, jak moglibyśmy w ogóle je dostrzec? Ernst Haas 33 Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik Liam i Lydia Richard D. Zakia Typowa scenka: restauracja w centrum handlowym i lunch dwojga nastolatków, prowadzących przy tym luźną pogawędkę przez telefon. Umiejscowienie ich twarzy w kadrze spełnia wymogi zasady trójpodziału jedynie w wymiarze poziomym. Dystans dzielący ich oboje wydaje się bezpieczny i niewywołujący dyskom- fortu. Gdyby poprosić ich o przemieszczenie się w taki sposób, aby ich głowy znalazły się na pionowych liniach wyimaginowanej siatki znanej z reguły trójpodziału, fotografia straciłaby swój intymny charakter, a po spontaniczności chwili nie byłoby śladu. Z wyrazu twarzy młodych ludzi łatwo wywnioskować, że nie tylko pozują, ale również prowadzą rozmowę. Fotografię można odczytać jako parodię charakterystycznego dla naszych czasów uzależnienia od telefonów komórkowych. 34 Rozdział 1  Geometria Latarnia morska na Hawajach Vicki H. Wilson Wyśrodkowanie: Czasami wyśrodkowanie obiektu, takiego jak latarnia morska na zdjęciu, jest dobrym rozwiązaniem. Jej wyraziście scentrowane, pionowe linie są równoważone poziomymi pasami trawy i morza oraz przepięknym błękitnym niebem. 35 Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik Pingwiny Rick Sammon Wyśrodkowanie fotografii jest jak najbardziej dopuszczalne, a decydującą rolę odgrywa tu temat zdjęcia. Gdyby pingwiny znalazły się nieco na prawo lub na lewo, równowaga obrazu zostałaby zachwiana. 36 Rozdział 1  Geometria Paw Fatima NeJame Przesunięcie: Upierzony na niebiesko tułów pawia jest nieco odsunięty od środka zdjęcia i znajduje się blisko lewej pionowej linii siatki trójpodziału. Takie rozwiązanie wydaje się bardziej interesujące niż umiej- scowienie ptaka w samym środku kadru. Przypominający wachlarz ogon zwierzęcia szczelnie wypełnia cały obraz, stanowiąc barwne, niezakłócone niczym tło. Opalizująca zieleń i błękit piór to rezultat interferencji optycznej, podobnej do tej, jaką widzimy, obserwując plamę ropy na powierzchni wody. Olśniewająca feeria kolorów ogona zwierzęcia świadczy o tym, że mamy tu do czynienia z prezentującym swoje wdzięki samcem. Zielono-brązowo-szarawe upierzenie samicy jest znacznie mniej imponujące. Żółte pióra otaczające niebie- ski tułów zwierzęcia tworzą interesujący, mocny kontrast. Nie interesuje mnie fotografowanie nowych rzeczy. Interesuje mnie dostrzeganie nowych rzeczy. Ernst Haas 37 Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik Denali Bill Stanko Linia prowadząca: Serpentynowa linia, wijąca się wśród zdominowanej przez brązy równiny, doprowa- dza wzrok widza do pokrytego śnieżną czapą wierzchołka szczytu McKinley — leżącej na Alasce najwyższej góry Ameryki Północnej — wznoszącego się na wysokość 6194 metrów n.p.m. Jest on największą atrakcją Parku Narodowego Denali, którego nazwa, oznaczająca „Wielki”, pochodzi od nazwy szczytu w języku miej- scowych Indian. Zwężająca się linia prowadząca tworzy wrażenie głębi, podobnie jak widoczne na drugim planie czarne wierzchołki, kontrastujące z ośnieżonymi szczytami w oddali. Ciepłe, ciemne kolory pierw- szego planu dopełniają błękit nieba i biel śniegu pokrywającego szczyty u kresu szlaku, leżące w centralnym punkcie kadru. Gdyby fotograf zdecydował się użyć obiektywu o dłuższej ogniskowej, zwieńczone śniegową czapą szczyty w oddali wydawałyby się potężniejsze, jednak kosztem utraty przepięknie meandrującej linii prowadzącej. 38 Rozdział 1  Geometria Vancouver, Kolumbia Brytyjska Krzywa S-kształtna: Zakrzywiona linia prowadząca wiedzie wzrok widza od prawego dolnego naroż- nika zdjęcia do widocznych na dalszym planie wieżowców, wznoszących się w centrum Vancouver. Wraz z oddalaniem się od widza linia staje się coraz węższa, co wywołuje wrażenie głębi. Prosta ścieżka rowerowa po lewej stronie zdjęcia równoważy dominującą w kadrze krzywą w kształcie litery S. Z punktu widzenia kompozycji ważne jest, aby zastosowanie linii prowadzącej miało cel; w tym przypadku fotograf zaprasza widza do podróży „szlakiem”, u którego kresu czeka na niego nagroda w postaci interesującego obiektu — majestatycznych budynków i panoramy wielkiego miasta. Po lewej stronie na dalszym planie, na tle błę- kitnego nieba, widoczny jest żuraw oraz wznoszony właśnie budynek — symbol rozwoju. 39 Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik Krzywa w kształcie litery S David Page Do sfotografowania kolorowych bolidów pokonujących piąty i szósty zakręt toru Virginia International Raceway został użyty obiektyw 600 mm. Zawężenie pola widzenia — przydatny niekiedy atrybut obiek- tywów z długą ogniskową — pozwoliło uwypuklić sinusoidalny kształt toru. Chaotyczne rozmieszczenie kolorowych bolidów dodatkowo uatrakcyjnia widok. Czas ekspozycji został dobrany tak, aby na pierwszym planie został uchwycony pomarańczowy bolid. Wymagało to odpowiedniego przygotowania i sporej dozy cierpliwości. Po prostu przyjść i wsiąść do samochodu, gdzie nie zadzwoni telefon i gdzie nikt nie będzie ci przeszkadzać. Robisz kolejne okrążenia i sprawdzasz, jak szybko potrafisz pojechać. To czysta radość. Paul Newman 40 Rozdział 1  Geometria Józef Giovanni Pietro da Cemmo (1474 – 1507) „Patrząc na stare, uczymy się nowego” — zastosowanie krzywej w kształcie litery S widzimy już na tym, pochodzącym sprzed 500 lat malowidle. Józef, sprzedawany przez braci, znajduje się w centrum zaintereso- wania dobijających targu mężczyzn. Bogato iluminowane manuskrypty to najczęstsze przetrwałe do dzisiej- szych czasów przykłady średniowiecznego malarstwa. 41 Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik Tor wyścigowy w Richmond Richard D. Zakia Krzywa C-kształtna: Fotografia, wykonana na torze wyścigowym w Richmond, ilustruje zastosowanie na użytek kompozycji krzywej w kształcie litery C, dobrze współgrającej z prostą aranżacją trybun stadionu. Na zdjęciu został uchwycony moment, w którym jeden z samochodów, obracając się wokół własnej osi, wy- pada z toru, ciągnąc za sobą chmurę siwego dymu. Zdjęcie uatrakcyjnia dodatkowo ciemnoniebieski kolor wieczornego nieba w tle i stosunkowo jednolita kolorystyka jasno oświetlonego toru. Fotografowanie to wstrzymany oddech, gdy wszystkie moce zbiegają się, by uchwycić uciekające mgnienie rzeczywistości. To właśnie w tej chwili formowanie obrazu zmienia się w nieokiełzaną radość, tak cielesną, jak i intelektualną. Henri Cartier-Bresson 42 Rozdział 1  Geometria Blue Ridge Parkway David A. Page Odwrócona krzywa C-kształtna: Odwrócona, łukowata krzywa drewnianego płotu, biegnącego wzdłuż pokrytej śniegiem łąki niedaleko trasy widokowej Blue Ridge Parkway w pobliżu Floyd (Wirginia), prowadzi wzrok widza przez uśpiony, zimowy krajobraz. Zanikające stopniowo na dalszym planie ogrodze- nie tworzy u odbiorcy wrażenie głębi. Zakrzywiony kształt ogrodzenia może być postrzegany zarówno jako wklęsłość, jak i wypukłość. Lewą, „wklęsłą” stronę wypełnia pokryta śniegiem łąka, wypychająca z kadru prawą — „wypukłą” — którą stanowi niemal jednolicie biała połać śniegu. Może to przywodzić na myśl skojarzenia z żaglem, który chwytając wiatr, popycha statek naprzód. Nagie drzewa po lewej stronie zdjęcia i kępa uśpionych pod śniegiem drzew w oddali nadają fotografii nastrój chłodnego, zimowego dnia. 43 Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik Pora karmienia Bill Scanlon Litera L: Mała dziewczynka w białej sukience i żółtym kapelusiku, sfotografowana podczas karmienia stadka czterech młodych kaczek na brzegu niewielkiego stawu. Pionowa sylwetka dziecka jest przesunięta do lewej strony kadru, ręka dziewczynki jest wyciągnięta. Mamy tu do czynienia z interesującym przykła- dem kompozycji przekładającej się na udaną fotografię. Umiejscowienie w kadrze dziewczynki oraz kaczek przywodzi na myśl literę L. Poziome, dolne ramię litery jest znacznie wydłużone za sprawą opiekującej się stadkiem matki, czujnie strzegącej bezpieczeństwa młodych znad brzegu stawu. Biegnąca ukośnie linia sadzawki jest lepszym rozwiązaniem niż zastosowanie statycznej linii poziomej. Wszystko, co wymaga cierpliwości i każe nam zwolnić bieg, wszystko, co cofa nas do niespiesznego rytmu natury, jest pomocą. Mary Sarton 44 Rozdział 1  Geometria English Lake District Litera V: Klasyczny widok, przedstawiający scenerię górską okolic English Lake District. Wykonując zdjęcie, fotograf skadrował je tak, by szczyt znajdujący się na dalszym planie pojawił się w centralnym punk- cie obrazu. Po obu stronach góry wznoszą się dwa inne wierzchołki o stromo opadających stokach, które zbiegając się, tworzą formę przypominającą kształtem literę V. Dzięki skałom na pierwszym planie, wydłu- żonej niecce jeziora, dwóm wzniesieniom na planie środkowym oraz szczytowi Great Gable w tle zdjęcie zyskuje wymiar przekonującej głębi. Góry to niezniszczalne pomniki ziemi. Nathaniel Hawthorne 45 Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik Trójkąty: Obraz pędzla Abbotta Thayera przedstawiający trzy postacie: smukła bogini pośrodku oraz stojące po jej bokach małe dziewczynki formują wyraźny trójkąt. Wyprostowane i opuszczone ramiona bogini tworzą kolejny, nieco mniejszy trójkąt, wyraźnie wzmacniający kompozycję dzieła. Za nią, po obu jej bokach, widoczna jest formacja chmur, które swoim kształtem przywodzą na myśl parę skrzydeł. 46 Rozdział 1  Geometria A Virgin Abbott H. Thayer Abbott Thayer, amerykański malarz i przyrodnik, w wieku 18 lat przeniósł się na nowojorski Brooklyn. Kobieca postać, widoczna w centralnej części powstałego na przełomie lat 1823/24 obrazu A Virgin, była początkowo utożsamiana z rzymską boginią kwiatów — Florą. Współcześnie uznaje się jednak, że jest to Wiktoria, rzymska bogini zwycięstwa. 47 Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik Trójkąt to powszechnie spotykane, przydatne narzędzie kompozycyjne, nadające zdjęciu wrażenie siły i sta- bilności. Piramidy egipskie to w istocie trójwymiarowe trójkąty, co jest doskonale widoczne, gdy podziwia się je lub fotografuje z boku. Aranżacja obiektów na zdjęciu, polegająca na ich wpasowaniu w wyimaginowa- ny trójkąt, jest często wykorzystywanym zabiegiem kompozycyjnym. Kompozycję opartą na trójkącie moż- na odnaleźć nie tylko w niezliczonych fotografiach, ale również obrazach, wzornictwie czy architekturze. Geometria jest potężna. Połączona ze sztuką, nie ma silniejszych od siebie. Eurypides 48 Rozdział 1  Geometria Trzej fotografowie Minor White Zdjęcie zostało wykonane w 1974 roku, w ogrodzie domu Minora White’a w Cambridge w stanie Massachusetts. Trzej fotografowie pozują, zasiadłszy wokół pokaźnego kamienia w kształcie jaja, będącego centralnym punktem zaaranżowanego według zasad filozofii zen ogrodu. W owym czasie Minor White nauczał fotografii na Massachusetts Institute of Technology. Zdjęcie zostało wykonane aparatem Polaroida, przy użyciu statywu i za pomocą samowyzwalacza. Od lewej: Peter Lorenz, Richard Zakia i Minor White. Fotografia znalazła się na tylnej stronie okładki książki ich autorstwa, The New Zone System Manual (Morgan Morgan, 1976). Oryginalna odbitka znajduje się w archiwum Rochester Institute of Technology. 49 Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik Zdjęcie wykonane przez profesjonalną fotograf ślubną. Pozujący zostali ustawieni w taki sposób, aby ich gło- wy znalazły się wewnątrz wyimaginowanego, nieco przechylonego trójkąta. Nie ma bowiem chyba bardziej banalnego motywu niż pozująca do zdjęcia grupa osób ustawionych w równym szeregu. Tło stanowi przy- jemna dla oka ściana zieleni, sfotografowana przy użyciu efektu nieostrości. Zastosowanie lampy błyskowej pozwoliło złagodzić ostre cienie na twarzach. 50 Rozdział 1  Geometria Letnie wesele Lee Thompson Drużba, państwo młodzi oraz druhna świętują połączenie się dwóch rodzin. Mowa ciała, uchwycona przez fotograf, dowodzi uczucia sympatii pomiędzy córką pana młodego a jej nową macochą. Pomiędzy synem- drużbą a ojcem istnieje silna, emocjonalna więź. 51 Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik Lincoln pod Antietam Alexander Gardner Prezydent Abraham Lincoln, w charakterystycznym cylindrze, stoi wyprostowany w towarzystwie dwóch mężczyzn po bokach. Po jego prawej ręce stoi Allan Pinkerton, odpowiedzialny za ochronę prezydenta, po lewej generał dywizji John McClernand. Mężczyźni są skupieni, mają wzrok utkwiony gdzieś w dal. Widoczne za nimi wejście do namiotu ma wyraźny kształt trójkąta, nieco bardziej spłaszczony trójkąt tworzą również głowy mężczyzn. Wykonanie fotografii, sporządzonej techniką albuminową, wymagało długiego czasu ekspozycji. We wcześniejszej rozmowie z Gardnerem Lincoln zastrzegł, że nie będzie w stanie zbyt długo wytrzymać w niezmienionej pozie. Jego rozmazana twarz świadczy o tym, że tak było w istocie. Nie lubię tego człowieka. Muszę poznać go lepiej. Abraham Lincoln 52 Rozdział 1  Geometria Trzej chłopcy Vicki H. Wilson Linia horyzontu: Linia horyzontu znajduje się niemal w centralnym pasie zdjęcia, przerywana sylwet- kami trzech młodych chłopców stojących na pierwszym planie. „Przekłuwanie” linii horyzontu sprawia, że fotografia nie jest statyczna. Chłopcy stoją w taki sposób, że jeden z nich znajduje się w pewnej odległości od dwóch pozostałych. Uzyskany dzięki temu efekt kompozycyjny jest ciekawszy niż w sytuacji, gdyby wszyscy trzej znajdowali się blisko siebie. Oglądający fotografię widz niejako automatycznie kieruje swój wzrok w dal, w przestwór oceanu, podobnie jak czynią to chłopcy. Wystarczyłoby jednak, aby zwrócili się oni twarzami do fotografa, a uwaga widza skupiłaby się na nich — tło stałoby się drugorzędne. Wystarczy, że spojrzysz uważnie na świat wokół ciebie i uwierzysz swoim reakcjom i przekonaniom. Ansel Adams 53 Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik Okładka książki John Szarkowski Umiejscowienie linii horyzontu na fotografii bywa kwestią sporną, jedno tylko nie ulega wątpliwości: nie powinna się ona znaleźć pośrodku zdjęcia. Autor Sarah Lake 1962, były dyrektor nowojorskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej, zdecydował się umieścić linię horyzontu nieznacznie nad centralną częścią obrazu. 54 Rozdział 1  Geometria Irlandia Richard D. Zakia Na fotografii powyżej autor celowo uniósł znacznie linię horyzontu, chcąc skupić uwagę widza na niebie- skim samochodzie. Pozbawione zbędnych elementów tło stanowi pogodną scenerię zdjęcia, a pusta ławka po lewej stronie to wymowna zachęta dla kierującego pojazdem, by zechciał wysiąść i przez chwilę pokontem- plować spokojne morze i błękit nieba. Samochód, niebo i morze — trzy charakteryzujące się odmiennym odcieniem błękitu elementy fotografii — dobrze harmonizują ze sobą. Zdjęcie zostało wykonane w Irlandii, nad brzegiem Morza Irlandzkiego. Kierowca — Amerykanin — wydaje się dumny z faktu, że z powodze- niem prowadzi samochód przystosowany do ruchu lewostronnego. Często bywam pytana, co chcę udowodnić moimi fotografiami. Odpowiedź brzmi: nie chcę udowadniać niczego. Są przeznaczone dla mnie i to ja czerpię z nich naukę. Lisette Model 55 Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik Obniżona linia horyzontu Obniżenie linii horyzontu na zdjęciu reklamowym powyżej sprawiło, że błękit nieba i mlecznobiałe chmury wypełniły niemal cały kadr. Ma to przywodzić na myśl czyste, świeże powietrze, otwarte, napełniające opty- mizmem niebo i przyszłość. 56 Rozdział 1  Geometria Waszyngton przeprawiający się przez Delaware Emanuel Leutze Linie ukośne: Akcja i dramatyzm tego historycznego wydarzenia zostały uchwycone częściowo za sprawą mających formę ukośnych linii czterech wioseł, za pomocą których wioślarze przebijają się przez zalegającą na rzece krę. Wyciągnięte ramiona i malujące się na twarzach mężczyzn skupienie świadczą o wysiłku i nie- bezpieczeństwie przeprawy. Amerykańska flaga dumnie powiewa na ustawionym na sztorc drzewcu, a sam Waszyngton, wyprostowany, sprawia wrażenie pewnego przed zbliżającą się potyczką. Przeprawa miała miej- sce w 1776 roku, w noc Bożego Narodzenia. Półmrok, w którym zanurzona jest scena, zwiastuje mające się rozegrać dramatyczne wydarzenia. Obraz przedstawia desperacką próbę zaskoczenia heskich i brytyjskich żołnierzy stacjonujących pod Trenton. Malowidło jest dość pokaźnych rozmiarów: długie na niemal sześć i pół metra i wysokie na ponad trzy i pół metra — jest dwukrotnie większe od Narodzin Wenus Botticellego. Emanuel Leutze był urodzonym w Niemczech Amerykaninem. Obraz powstał w Niemczech, a widoczna na nim rzeka to Dunaj. Dzieło należy do ikon amerykańskiej kultury, podobnie jak fotografia autorstwa Joego Rosenthala przedstawiająca Gwiaździsty Sztandar powiewający nad japońską wyspą Iwo Jima. 57 Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik Zatknięcie flagi Louis R. Lowery, Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych Zdjęcie przedstawiające pierwszą amerykańską flagę zatkniętą na Iwo Jima 23 lutego 1945 roku nie do- czekało się takiego rozgłosu jak należąca do kanonu amerykańskiej kultury fotografia autorstwa Joego Rosenthala. Nie zmienia to jednak faktu, że zostało na nim uwiecznione wydarzenie doniosłej wagi: Gwiaździsty Sztandar wzniesiony dumnie do góry, strzeżony przez żołnierza z bronią gotową do strzału. To fotografia znakomita sama w sobie. 58 Rozdział 1  Geometria Zatknięcie flagi na Iwo Jima Joe Rosenthal Fotografia dzieła Joego Rosenthala, przedstawiająca żołnierzy zatykających flagę Stanów Zjednoczonych na wyspie Iwo Jima w lutym 1945 roku, należy bez wątpienia do ikon amerykańskiej kultury. Co sprawi- ło, że błyskawicznie stała się ona symbolem wojennego patriotyzmu? „Właściwa chwila”. Nachylenie flagi doskonale oddaje akcję i sugeruje ruch drzewca ku górze, podobnie jak zatrzymane w kadrze, unoszące się sylwetki żołnierzy zatykających flagę. Miałem szczęście, mogąc uchwycić najbardziej dramatyczną chwilę, dzięki czemu powstało arcydzieło kompozycji. Joe Rosenthal 59 Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik John Lennon David M. Spindel Linie ukośne i kąty odgrywają istotną rolę w tej pełnej dramatyzmu fotografii Johna Lennona. Gdyby została ona wykonana w sposób „klasyczny”, z muzykiem siedzącym na wprost aparatu, efekt i wymowa zdjęcia byłyby znacznie słabsze. Mamy tu do czynienia z wystudiowaną fotografią przedstawiającą Lennona przy pracy. Jego ciało znajduje się pod pewnym kątem w stosunku do osi aparatu, podobnie jak długi panel realizatora dźwięku. Głowa muzyka jest przechylona, a jego ramiona — jedno oparte o pulpit, a drugie o poręcz fotela — formują dodatkowe kąty, co sugeruje aktywność, lecz i zadumę artysty. Kubek z kawą po lewej i papieros w prawej dłoni informują, że Lennon zażywa właśnie przerwy podczas długiej, męczącej sesji nagraniowej. David Spindel wykonał tę (jak i inne) fotografię w październiku 1980 roku, zaledwie dwa miesiące przed tragiczną, przedwczesną śmiercią artysty. Dajcie pokojowi szansę. John Lennon 60 Rozdział 1  Geometria Kayla Irving Pobboravsky Proste pionowe linie sprawiają na ogół wrażenie statyczności, jednak w przypadku powyższej fotografii oży- wiają je biegnące ku górze wyraziste, dynamiczne linie ukośne. Dalsze dwie ciemne, biegnące na ukos linie są widoczne na suficie. Całość tworzy znakomitą kompozycję złożoną z linii poziomych, przekątnych, a nawet (dwóch) trójkątów widocznych w lewej części obrazu. Surowe wrażenie spowodowane nagromadzeniem kształtów łagodzą rozwiane włosy Kayli oraz jej dwa zaciekawione wydarzeniami koty. 61 Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik Ottawa Symetria: Perfekcyjna symetria sprawia, że elementy wizualne sprawiają wrażenie lustrzanego odbicia samych siebie. W przypadku fotografii może to skutkować statycznością zdjęcia, a wręcz jego zbanalizowa- niem. Tymczasem choć budynek kanadyjskiego parlamentu jest symetryczny, nie można tego powiedzieć o jego otoczeniu. Drzewa i formacje chmur na niebie zaburzają doskonałą symetrię budynku, dzięki czemu zdjęcie zyskuje na atrakcyjności. Widoczny na pierwszym planie znicz, zbliżony kształtem do koła, tworzy silną perspektywę, zakończoną budynkiem parlamentu. Mamy tu do czynienia z dobrze skomponowaną fotografią. ziemia, po której stąpamy, rośliny, zwierzęta, chmury nad naszymi głowami nieustannie przekształcają swą postać w nową formę. Każdy dar dany nam przez naturę emanuje swoją własną energią, związany harmonią kosmosu. Ruth Bernhard 62 Rozdział 1  Geometria Turcja Fatima NeJame Upraszczając, można przyjąć, że mamy tu do czynienia ze swego rodzaju symetrią obrazu: dwie kobiety znajdują się zarówno po lewej, jak i prawej stronie zdjęcia. Fotografia jest dobrze wyważona, a zróżnicowany ubiór kobiet, jak i pozycje, jakie przyjęły do zdjęcia, nadają jej dynamiczny wymiar. Każda z kobiet ma na sobie ubranie innego koloru, odmienny wyraz twarzy, inne ułożenie rąk. Kobiety siedzące na pierwszym planie spoglądają na widza, podczas gdy ich dwie siedzące głębiej koleżanki są zajęte pogawędką. Widoczne w tle stonowane kolory ściany przypominają ubrania kobiet. Tło jest interesujące samo w sobie i jako takie, nie absorbując zbytnio uwagi widza, kieruje jego zainteresowanie w stronę grupki kobiet. Nowe obrazy otaczają nas ze wszystkich stron. Lisette Model 63 Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik Czerwone latarnie Powtórzenie: Powtarzające się elementy wizualne na zdjęciu tworzą przewidywalną formę o linearnym kształcie. Przyrównując obraz do muzyki, rząd czerwonych lampionów możemy wyobrazić sobie jako ryt- miczne, stopniowo cichnące uderzenia bębna. Tak jak słabnie dźwięk, zmniejsza się również wielkość latarni; przy odrobinie wyobraźni można zobaczyć w myślach ich rząd ciągnący się już poza kadrem. Krzywizna dachu stanowi powtórzenie krzywizny utworzonej przez rząd lampionów. Jak widać na powyższej fotografii, podobne do siebie obiekty, położone dodatkowo blisko siebie, mogą być postrzegane jako jedność, jako po- wtarzający się wzór mający swój własny rytm. Równie dobrze można jednak traktować je jako pojedyncze, niezwiązane ze sobą elementy, a to ze względu na ich zróżnicowaną wielkość. Odkryłam, że za pomocą kolorów i kształtów mogę przedstawiać przedmioty, których nie byłabym w stanie przedstawić w żaden inny sposób. Georgia O’Keeffe 64 Rozdział 1  Geometria Nawodne białe pierścienie Irving Pobboravsky W odróżnieniu od przewidywalnej linii czerwonych latarń, widzimy tu nieregularnie powtarzające się ele- menty wizualne, składające się na interesujący wzór. Zdjęcie zostało wykonane wczesną wiosną, w dniach pierwszych odwilży. Wąskie białe pierścienie otaczają pnie drzew, przypominając swoim kształtem aureole. Nie sposób mówić tu o regularnym kształcie wzoru — nie jest to równomierne uderzanie w bęben, a raczej charakterystyczny dla muzyki jazzowej rytm synkopowany. Nie zamierzam mówić o tym, czym jest drzewo czy chwast. Chcę, by przemówiły do mnie i poprzez mnie wyraziły swoje znaczenie w naturze. Wynn Bullock 65 Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik ĆWiCZENiA Ćwiczenia zostały podzielone na dwie części. W części pierwszej — „Patrzenie” — Twoim zadaniem bę- dzie uważnie przyjrzeć się fotografiom wyselekcjonowanym zgodnie z tematem omawianego zagadnienia. Chodzi tu jednak o coś więcej niż tylko patrzenie: powinieneś patrzeć i analizować, patrzeć i dostrzegać. Im częściej będziesz patrzeć, tym więcej dostrzeżesz i nauczysz się, kształtując w sobie wytrawne, znające się na rzeczy oko. W części drugiej zadanie polega na wykonaniu fotografii charakteryzujących się właściwą kompozycją, ukształtowaną za pomocą elementów geometrycznych. Patrzenie 1. Stare chińskie powiedzenie mówi: „Patrząc na stare, uczymy się nowego”. Zaczniemy od przyjrzenia się sporządzonej techniką albuminową fotografii wykonanej na Cejlonie (dzisiejsza Sri Lanka) przez Williama Henry’ego Jacksona w 1894 roku. Przeanalizuj uważnie zdjęcie i spróbuj odpowiedzieć na pytanie, jaka jest rola geometrii w jego układzie kompozycyjnym. Poszukaj innych fotografii autorstwa Jacksona w dostępnych Ci źródłach i postaraj się wskazać wyróżniki jego stylu kompozycyjnego. zdjęcie 1: Droga i tory kolei żelaznej, Cejlon 1894. William Henry Jackson 66 Rozdział 1  Geometria 2. Poniższe zdjęcie, przedstawiające Cole’a Westona i Richarda Zakię, zostało wykonane w 1983 roku podczas warsztatów fotograficznych w Centrum Fotograficznym Palm Beach na Florydzie. Przypatrz się swoim zdjęciom i spróbuj odszukać na nich przykłady zastosowania podobnych zabiegów kompo- zycyjnych. zdjęcie 2: Przyjaciele. Thomas L. McCartney 3. Raz jeszcze przyjrzyj się obrazowi Waszyngton przeprawiający się przez Delaware. Zastanów się, dlaczego Emanuel Leutze zdecydował, że łódź płynie od prawej do lewej strony, nie zaś odwrotnie. Tymczasem w swojej książce Art and Visual Perception dr Rudolf Arnheim dochodzi do wniosku, że wśród społe- czeństw cywilizacji zachodniej preferowany jest raczej ruch od lewej do prawej, gdyż odpowiada on kierunkowi przesuwania się wzroku podczas czytania. Fotografowanie W dawnych czasach malarze doskonalili swój kunszt, kopiując prace innych artystów. Wybierz fotografię, która przemawia do Ciebie w sposób szczególny i stanowi udany przykład kompozycji, a następnie spróbuj ją „podrobić”. 1. Zrób zdjęcie swoim przyjaciołom lub rodzinie. Ustaw ich tak, aby utworzyli trójkąt. 2. Wykonaj dwa zdjęcia tego samego przedmiotu: pierwsze z wykorzystaniem zasady trójpodziału, a drugie bez jej uwzględnienia. 3. Fotografuj obiekty o przyciągających uwagę kształtach, wzorach, liniach, krzywiznach, takie jak krzywe S- i C-kształtne itp. 67 Numery stron, po których występuje litera i, wskazują ilustrację. a Adams Ansel 21, 22, 53, 95i, 138, 160, 160i, 161, 177, 217, 252, 266, 293 Adams Robert 293 Albers Josef 208 Albon David 12 anamorfizm 272 animizm 266 antropomorfizm 273 Arcimboldo Giuseppe 187i Arnheim Rudolf 67, 176, 139, 154, 237, 293 Avedon Richard 131 B Balla Giacomo 155, 155i Bateson Melissa 199 Baudelaire Charles 94 Bellingham Rita 75i Berger John 293 Berne Eric 78 Bernhard Ruth 62, 90, 109 Berra Yogi 207 Bierstadt Albert 102, 103i biomorfizm 276 Blake William 268 Bonhoeffer Dietrich 72 Boston Bernie 153, 153i Botticelli 57 Brandt Bill 282 Brown Gordon 99 Bullington J. Thomas 249i, 289i, 291, 291i Bullock Wynn 65, 217, 268, 293 Bunnell Peter 190 Bush Janet Swan 293 Butler Samuel 169 C Cameron Julia Margaret 172, 172i Cantwell Mike 240i Caponigro Paul 22, 23, 278i Carpenter Edmund 269 Carter Jimmy 193 Carter Rosalynn 193 Cartier-Bresson Henri 14, 17, 42, 165, 176i, 179, 181, 184, 185, 185i, 186, 293 Chi Chen 148 Chiarenza Carl 22, 126 Chiarenza Heidi 126 chiaroscuro 218 Cleghorn Sarah N. 243 Constable John 102, 102i Conway Susanne 33i Coorte Adriaen 141, 141i Cornell Joseph 247 SKOROWIDZ Crocker Stan 145i, 147i Cunningham Imogen 131 Curtis Edward S. 189i, 195, 201 d da Cemmo Giovanni Pietro 41 Dalí Salvador 140 Dater Judy 201 Davidhazy Andrew 184i de Chardin Theilhard 269 Degas Edgar 150 Delacroix Eugène 140 Demarchelier Patrick 147 DeWolfe George 22, 23, 23i, 270 Disraeli Benjamin 17 Dixon N.F. 250 Dow Arthur Wesley 83 Drapkin Arnold 222i Duchamp Marcel 155, 260i Duke University 5 Dumas Christian 260i Duncan David Douglas 183 Dürer Albrecht 217 e Eastman Kodak Company 5 Edgerton Harold 156 Eggleston William 108, 225, 232, 294 Eisenstaedt Alfred 123, 211, 246i El Greco 217 Emerson Peter Henry 11, 124, 124i, 197i Erwitt Elliot 197 Escher Maurits 98, 140 Eurypides 48 Evans Walker 21 F Farm Security Administration 21, 246 Fechner Gustav 284 FedEx, logo 86 Felice Denise 109i, 112i Fibonacci 284 figura 175 bliskość 177 kontynuacja 180 podobieństwo 176 podobieństwo i bliskość 178 zamknięcie 181 figura a tło 69 figura kontra tło 79 kamuflaż 81 notan 83 plan 71 spontaniczność 75 wybór 70 format obrazu 285 fotografia cyfrowa 13 Frank Robert 131, 167, 269 Freeman Michael 294 Frith Francis 103, 104i Funk Harrison 191i G Gardner Alexander 52i Gaudí Antoni 276, 281 Gauguin Paul 226 Geissinger Michael 226i Genthe Arnold 173, 173i geometria 27 głębia 89 głębia pola ostrości 100 gradient tekstury 98 oddalenie aparatu 96 perspektywa barwna 95 perspektywa linearna 92 perspektywa powietrzna 94 plany wielokrotne 90 współdzielone kontury 99 Goethe Johann Wolfgang 136 Gombrich E.H. 274, 279 Goya Francisco 217 gradient tekstury 98 Graves Michael 166 Gray Leslie 15 Greenough Naomi 294 Gretzky Wayne 137 H Haas Ernst 33, 37, 119, 156 Hale Sean 241 Harrill Missy 123i Hawthorne Nathaniel 45 Hine Lewis W. 100, 100i, 243i Hofmann Hans 223 homeostaza 15 Hudson River School 102 Huth Ken H. 126 Hutto Michael 148i Hutto Vicki 97, 170 i iluzja Oppela-Kundta 139 introjekcja 268 izomorfizm 277 J Jackson William Henry 16, 66, 71i James William 276 Jeffrey Ian 294 Johnson J. Seward, Jr. 261i Joliot-Curie Frédérick 176 Joliot-Curie Irène 176, 193 Jones Quincy 231 Jubran Khalil Jubran 269 K kadr 108 kadrowanie 108 kadrowanie ujęcia 107 część całości 118 efekt skali 112 295 kadr w kadrze 122 nachylenie 127 obiekt na pierwszym planie 108 oprawa 109 pion 113 poza kadrem 126 punkt skupienia 111 silne nachylenie 128 silne zbliżenie 117 umiejscowienie w kadrze 124 wypełnienie kadru 120 zbliżenie 116 Karsh Yousuf 201, 217 Käsebier Gertrude 110, 190i kąt widzenia aparatu 159 perspektywa żabia 167 punkt widzenia 160 ujęc
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Kompozycja w fotografii. Praktyczny przewodnik
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: