Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00109 007065 13412706 na godz. na dobę w sumie
Komunikacja wizualna. Public relations. Reklama. Branding - ebook/pdf
Komunikacja wizualna. Public relations. Reklama. Branding - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 132
Wydawca: Astrum Media Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-63758-47-9 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> biznes >> zarządzanie i marketing
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Autorka książki, Monika Bronowicz, absolwentka Akademii Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku, pedagog, specjalista w dziedzinie komunikacji medialnej, w swojej książce

KOMUNIKACJA WIZUALNA. Public relation. Reklama. Branding przybliża Czytelnikom trudną sztukę kreowania wizerunku osób, przedsiębiorstw i produktów.

Pierwsza część książki, zatytułowana „Komunikacja wizualna” obejmuje zagadnienia z zakresu autoprezentacji osób. Znajdują się w niej wskazówki dotyczące kreowania elementów swego image'u – wyglądu zewnętrznego, stroju, zachowania, a także problemy mowy ciała i stereotypów związanych z wyglądem. Druga część książki nosi tytuł „Public Relations” i poświęcona jest kwestiom związanym z kreowaniem wizerunku przedsiębiorstw. Doradza jak efektywnie współpracować z mediami, zewnętrznym i wewnętrznym środowiskiem firmy, a także jak dbać o swą wiarygodność w sytuacjach kryzysowych. Kolejna część - „Reklama” - skupia się na analizie najważniejszych technik i nośników reklamy oraz ich roli w procesie kreowania wizerunku, towarów i usług. Podpowiada, które z nich są najskuteczniejsze w przypadku promocji poszczególnych produktów, a które zupełnie się w tej funkcji nie sprawdzają. Ostatnia część - „Branding” - obejmuje kwestie związane z kreowaniem marki, takie jak tworzenie jej nazwy, określenie wyróżników, pozycjonowanie oraz mierzenie jej wartości i lojalności wobec niej.

Adresatem książki są przyszli studenci, a także studenci kierunków medialnych, kadra akadamicka, szkoleniowcy, pracownicy korporacji, przedsiębiorcy i ludzie biznesu, którzy interesują się kreacją wizerunku.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Komunikacja wizualna Monika Bronowicz Komunikacja wizualna Public relations • Reklama • Branding e-book ASTRUM M E A www.astrummedia.pl W R O C Ł A W D I © Copyright e-book ASTRUM MEDIA Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone Redakcja Jolanta tkaczyk Redakcja techniczna Elżbieta bursztynowicz Projekt okładki JErzy Michalski Wydanie I Żadna część tej pracy nie może być powielana i rozpowszechniana, w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób, włącznie z fotokopiowaniem, nagrywaniem na taśmy lub przy użyciu innych systemów, bez pisemnej zgody wydawcy (art. 116, 117 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dn. 4.02.1994 r.) Zamówienia na książki można składać przez Internetową Księgarnię Wysyłkową www.wydawnictwo-astrum.pl Zapraszamy do zakupu naszych książek, multimediów, słuchowisk, poezji śpiewanej w formie e-booków i e-audiobooków na platformach cyfrowych ASTRUM MEDIA Sp. z o.o. 50-374 Wrocław, ul. Norwida 19/6 e-mail: handlowy@astrum.wroc.pl tel. 530 773 420 ISBN 978-83-63758-47-9 SPIS TREŚCI Wygląd zewnętrzny Głos Mowa ciała Otoczenie Rozdział 2. Style autoprezentacji Piękny i dobry Etyczni i kompetentni Kontrowersyjni Rozdział 3. Ulegać czy nie ulegać stereotypom? Wstęp CZĘŚĆ I. KOMUNIKACJA WIZUALNA Rozdział 1. Autoprezentacja i jej elementy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Rozdział 4. Wizerunek własny a wizerunek organizacji CZĘŚĆ II. PUBLIC RELATIONS Rozdział 1. Co to jest Public Relations? Rozdział 2. Kontakty z mediami Ładnemu łatwiej Rodzina jest najważniejsza Starszy ma zawsze rację Pieniądze szczęścia nie dają Tacy ludzie się nie zmieniają Prasa Internet Telewizja Radio 7 9 9 10 17 19 22 25 25 27 29 33 34 35 36 37 38 40 44 44 47 47 51 53 54 SPIS TREŚCI 5 Rozdział 3. Udział w życiu społecznym CZĘŚĆ III. REKLAMA Rozdział 1. Co to jest reklama? Rozdział 2. Krótka historia reklamy Era przedmarketingowa Era informacji masowej Era badań Rozdział 3. Budowa przekazu reklamowego Tożsamość przedsiębiorstwa Human Relations Eventy towarzyskie Eventy branżowe Sponsoring Lobbing Sytuacje kryzysowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Nazwa marki, czyli brand name Wyróżnik marki, czyli inner brand Pozycjonowanie marki, czyli brand positioning Wartość marki, czyli brand equity Lojalność wobec marki, czyli brand loyality Obraz Ruch Rekwizyty Słowa Dźwięki Rozdział 4. Najpopularniejsze formy reklamy Reklama telewizyjna Reklama prasowa Reklama internetowa Reklama radiowa Reklama zewnętrzna (outdoor) Reklama wystawiennicza Gadżety reklamowe CZĘŚĆ III. BRANDING Rozdział 1. Co to jest branding? Bibliografia 6 SPIS TREŚCI 56 56 65 69 70 73 74 76 82 82 84 84 85 86 87 87 98 100 100 103 105 106 111 116 119 121 122 124 125 125 126 128 128 129 130 131 WSTĘP „Jak nas widzą, tak nas piszą” – mówi znane przysłowie. I jest w nim dużo prawdy, ponieważ sposób w jaki prezentujemy się osobom z naszego bliższego i dalszego środowiska określa naszą osobowość, status społeczny, branżę którą się zajmujemy, wiarygodność i profesjonalność działania. Sło- wem – nasz wizerunek świadczy o nas. Niniejsza publikacja poświęcona jest trudnej sztuce kreowania wizerun- ku osób, przedsiębiorstw i produktów. Jej pierwsza część, zatytułowana „Komunikacja wizualna” obejmuje za- gadnienia z zakresu autoprezentacji osób. Znajdują się w niej wskazówki do- tyczące kreowania wszystkich elementów swego image’u – wyglądu ze- wnętrznego, stroju, zachowania. Podejmuje także problem mowy ciała i stereotypów związanych z wyglądem. Druga część książki nosi tytuł „Public Relations” i poświęcona jest kwe- stiom związanym z kreowaniem wizerunku przedsiębiorstw. Doradza jak efek- tywnie współpracować z mediami, zewnętrznym i wewnętrznym środowi- skiem firmy, a także jak dbać o swą wiarygodność w sytuacjach kryzysowych. „Reklama”, trzecia część książki, skupia się na analizie najważniejszych technik i nośników reklamy oraz ich roli w procesie kreowania wizerunku towarów i usług. Podpowiada, które z nich są najskuteczniejsze w przypadku promocji poszczególnych produktów, a które zupełnie się w tej funkcji nie sprawdzają. Ostatnia część – „Branding” – obejmuje kwestie związane z kreowaniem marki, takie jak: tworzenie jej nazwy, określenie wyróżników, pozycjonowa- nie oraz mierzenie jej wartości i lojalności wobec niej. WSTĘP 7 Ponadto każda z wymienionych części zawiera krótki rys teoretyczny i historyczny omawianych zagadnień. Niniejsza książka adresowana jest przede wszystkim do osób zajmują- cych się kreowaniem wizerunku przedsiębiorstw i osób publicznych, jednak treści w niej zawarte mogą posłużyć każdemu kto chce być lepiej postrzegany przez społeczeństwo. Wszystkim czytelnikom życzę przyjemnej lektury i jak największych „autoprezentacyjnych” sukcesów. Monika Bronowicz 8 WSTĘP ROZDZIAŁ 1 AUTOPREZENTACJA I JEJ ELEMENTY W dzisiejszych czasach – czasach bezrobocia, walki o stanowiska i ogrom- nej konkurencji na rynku pracy – umiejętność odpowiedniego zaprezento- wania własnej osoby dołączyła do listy niezbędnych kompetencji mięk- kich1. Dlatego też na starcie drogi zawodowej lub w celu utrwalenia zdobytej pozycji konieczne jest opanowanie podstawowych zasad auto- prezentacji. Według Antoniego Benedikta „autoprezentacja polega na podejmowaniu przez jednostkę zachowań zmierzających do kierowania wrażeniem w celu sprawowania kontroli nad obrazem własnej osoby, postrzeganym przez in- nych ludzi2”. Mówiąc prościej, jest to konsekwentne kreowanie swojego wize- runku w taki sposób, aby budził jednoznaczne skojarzenia z naszą osobą. Dobra autoprezentacja powinna działać w dwie strony: ● na zewnątrz, czyli przekonywać do naszego wizerunku innych; ● do wewnątrz, a więc pilnować, by wszystkie nasze zachowania, działania i decyzje były spójne z prezentowanym pomysłem na siebie. 1 Kompetencje miękkie to umiejętności wynikające z cech naszego charakteru, np. radzenie sobie ze stresem, asertywność czy zarządzanie czasem; stanowią uzupełnienie kompetencji twardych, czyli ściśle powiązanych ze zdobytym wykształceniem i/lub wykonywanym zawo- dem, np. w przypadku lekarza należy do nich wiedza medyczna, znajomość etyki lekarskiej, czy też umiejętność posługiwania się specjalistycznym sprzętem. 2 A. Benedikt, Reklama jako proces komunikacji, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 2004, s. 77. ROZDZIAŁ 1 9 Najważniejsze elementy autoprezentacji to: ● wygląd zewnętrzny; ● głos; ● mowa ciała; ● otoczenie. Wygląd zewnętrzny Prawda jest okrutna – ludzie w pierwszej kolejności zwracają uwagę na wy- gląd. To jak się prezentujesz świadczy zazwyczaj o twoim być albo nie być. I nieważne stają się kompetencje, ukończone studia czy doświadczenie zawo- dowe, gdy szansę na awans przekreśla maleńki kolczyk w nosie, wyzywający makijaż czy nieprzyjemny zapach z ust. Generalnie ludzie przypisują więcej pozytywnych cech osobom atrak- cyjnym fizycznie, choć nie jest to regułą3. Oceniając fizjonomię drugiego człowieka zwracamy uwagę przede wszystkim na jego wzrost, tężyznę fi- zyczną, twarz, włosy, strój oraz dłonie. Wzrost. W kulturze zachodniej większym poważaniem cieszą się ludzie wysocy. Przypisuje się im posiadanie niewymuszonego autorytetu, władzy i bogactwa4. Wysoki wzrost jest również utożsamiany ze zdrowiem fizycz- nym i sprawnością seksualną. Przypisywanie tylu pozytywnych cech osobom wysokim jest konse- kwencją wywodzenia się człowieka ze świata zwierząt, w którym osobniki „duże” samym swym wyglądem wywoływały strach i zmuszały do uległości. W przyrodzie samce są zawsze większe od samic, ponieważ to oni są „głowami rodzin”, stąd też kobiety poszukują na mężów mężczyzn wyższych od siebie, a pary w których to partnerka dominuje wzrostem wciąż narażone są na docinki i nieprzychylne spojrzenia osób trzecich. Również przewodnikami zwierzęcego stada zostają zazwyczaj osobniki największe, nie dziwi więc fakt, że niżsi politycy nalegają, by ważne debaty 3 O odstępstwach od niej piszę w rozdziale „Ulegać czy nie ulegać stereotypom”. 4 Por. A. Pease, Mowa ciała. Jak odczytywać myśli innych ludzi z ich gestów, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2001, s. 121. 10 CZĘŚĆ I. KOMUNIKACJA WIZUALNA (np. kandydatów na prezydenta) odbywały się na siedząco, wysocy chcą zaś ukazywać się w pełnej krasie przemawiając na stojąco. Ludzie od dawna stosują wiele metod manipulowania swoim wzrostem, a raczej jego postrzeganiem. Służą do tego odpowiednio dobrane stroje (popu- larnym motywem „wydłużającym” są pionowe paski), buty na wysokich obca- sach (panie) lub grubych podeszwach (panowie), czy różnego rodzaju kapelusze (nie bez powodu chcąc okazać komuś szacunek ściągamy nakrycie głowy, a więc „uniżamy się” przed nim). Inną metodą jest odpowiedni dobór elementów wy- stroju wnętrza. Jak zauważa Allan Pease „mówca podczas wiecu protestacyjne- go stoi na skrzynce lub pudle, aby być wyższym od słuchaczy, przewodniczący składu sędziowskiego siedzi wyżej niż pozostali jego członkowie (…)5”. Tężyzna fizyczna. O ile w przypadku wzrostu posiadamy jedynie trzy jego kategorie (niski, średni, wysoki) oraz jednoznaczną konotację, o tyle ty- pów budowy ciała człowieka i przypisywanych im cech osobowościowych jest bardzo dużo. Człowiek szczupły może być niezdrowo chudy lub delikat- nej budowy, dobrze zbudowany – muskularny lub otyły. Kultura masowa upowszechniła wśród przeciętnych jej odbiorców po- gląd, iż najbardziej atrakcyjne są osoby szczupłe. Od kobiet wymaga się ponadto figury modelki (wymiary 90-60-90), od mężczyzn wyraźnie zaryso- wanej muskulatury. Ludziom o doskonałej figurze przypisuje się same pozytywne cechy – umieją o nią zadbać, a więc potrafią narzucić sobie dyscyplinę, ich działania przynoszą efekty, a więc będą wydajnymi pracownikami; uprawiają sporty i prawidłowo się odżywiają, są zatem zdrowi, posiadają dobry materiał gene- tyczny, zatem można wybierać ich jako przyszłych partnerów. Zauważmy, że cenione jest dochodzenie do wymaganej formy metodami naturalnymi, to znaczy poprzez dietę i sport. W Polsce wciąż nieprzychylnie patrzy się na osoby poprawiające urodę za pomocą chirurgii plastycznej lub substancji chemicznych. Ludzie ci uważani są za próżnych, przedkładających dbanie o urodę nad rozwój intelektualny, a przez to mniej inteligentnych (nie- stety wciąż żywe są stereotypy, iż piękne kobiety są głupie, a zadbani męż- czyźni to homoseksualiści). 5 Tamże. ROZDZIAŁ 1 11 Za atrakcyjne uważane są również kobiety o średniej budowie ciała i figurze w formie klepsydry (duże piersi, wąska talia, szerokie biodra) oraz mężczyźni z lekką nadwagą. Osoby te nie mają co prawda prezencji modeli, za to swoim wyglądem budzą skojarzenia z ogniskiem domowym, bezpie- czeństwem i czułością. Mężczyźni zachodniego kręgu kulturowego twierdzą, iż u przyszłej żony najbardziej pożądana jest nie figura modelki, lecz właśnie ta o kształtach przypominających klepsydrę. Nic dziwnego, bowiem duże piersi i szerokie biodra są atrybutami płodności, a wąska talia świadczy o wciąż istniejącej – mimo pojawienia się dziecka – atrakcyjności seksualnej. Natomiast mężczyźni z lekką nadwagą (tak zwany typ „misia”) w prze- ciwieństwie do panów o wyrobionej muskulaturze sprawiają wrażenie skon- centrowanych w pierwszej kolejności na rodzinie, dopiero potem na pracy, własnych przyjemnościach itp. Choć za najbardziej atrakcyjne uznawane są osoby szczupłe, to jednak nadmierna chudość nie budzi pozytywnych konotacji. Kojarzy się bowiem z chorobą (wszak to właśnie różnorakie schorzenia najczęściej doprowadzają do wyniszczenia organizmu), lub też sama jest za nią uznawana (anoreksja i bulimia) oraz niską płodnością (uzasadnione medycznie – u kobiet z tkanką tłuszczową stanowiącą mniej niż 15-22 struktury całego organizmu zanika miesiączka, a co za tym idzie – także płodność6). Dawniej ludzie wychudzeni uznawani byli za ubogich, ponieważ nie stać ich było na pełnowartościowe produkty odżywcze. Dziś sytuacja wygląda nieco inaczej, to właśnie zamoż- ni ludzie sukcesu dążą do – często nadmiernej – szczupłości (stać ich na nie- zbyt tanie produkty dietetyczne), jednak w środowiskach małomiasteczko- wych i wiejskich oraz w mentalności osób starszych nadal istnieje przekonanie, iż chudy jest biedny. Znacznie gorzej niż nadmierna chudość odbierana jest duża nadwaga i otyłość. Osoby „puszyste” na co dzień spotykają się z nieprzyjemnymi ko- mentarzami na temat swojego wyglądu, mają problemy ze znalezieniem ży- ciowego partnera, dyskryminowane są także w miejscu pracy. Ponadto trud- 6 Por. K.J. Carlson, S.A. Eisenstat, T. Ziporyn, Harwardzka encyklopedia zdrowia kobiety, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa 2000, hasło „Brak miesiączki”, s. 87. 12 CZĘŚĆ I. KOMUNIKACJA WIZUALNA no jest im dobrać garderobę ponieważ znani projektanci nie chcą tworzyć ubrań w dużych rozmiarach. Osoby otyłe postrzegane są jako leniwe, niedbające o swój wygląd, uni- kające wysiłku fizycznego, niezdarne, spędzające czas na jedzeniu i mało wyszukanych rozrywkach domowych (oglądanie seriali, czytanie roman- sów itp.). Wśród ludzi z dużą nadwagą istnieje co prawda typ „sympatycznego grubasa” – osoby zawsze uśmiechniętej, skłonnej do pomocy, ofiarnej. Nie- stety, choć wydaje się, że takie odbieranie „puszystych” powinno być dla nich korzystne, w rzeczywistości tak nie jest – ludzie otyli, chcąc „nadrobić” swe braki w dobrej prezencji starają się być mili i uczynni, przez co często są wy- korzystywani przez bardziej atrakcyjne osoby. Twarz. Podobnie jak w przypadku tężyzny fizycznej istnieje ogrom- na różnorodność rysów twarzy, a ich analizie można by poświęcić niejed- ną odrębną publikację. W tym miejscu ograniczę się więc do ogólnych spostrzeżeń. Na początku tego rozdziału stwierdziłam, iż społeczeństwo najlepiej po- strzega osoby ładne, a więc posiadające także ładną twarz. Jak zatem wyglą- da „ładna twarz”? Poszczególne jej elementy są proporcjonalne i proporcjo- nalnie do siebie rozmieszczone. Za ładne uważane są duże oczy, małe i zgrabne nosy oraz usta średniej wielkości – niezbyt wąskie, ale też nie prze- sadnie wydatne. Oprócz rysów klasycznych piękności (które, prawdę mówiąc, rzadko są dziełem natury) przywodzących na myśl antyczne boginie i supermodelki, za atrakcyjne u kobiet uważa się także twarze dziecięce, kojarzące się z niewin- nością, infantylnością i potrzebą opieki. Jeśli chodzi o mężczyzn, uwagę przyciągają twarze o wydatnej szczę- ce lecz delikatnych rysach. Wyraźnie zarysowana żuchwa konotuje mę- skość, pewność siebie, siłę, władzę, natomiast subtelne rysy kojarzą się ze spokojem, łagodnością, czułością i opiekuńczością. Mężczyzna o takiej twarzy jest więc przez kobiety postrzegany jako ideał – silny i delikatny zarazem. Ładna twarz to także twarz zadbana. Mężczyźni chcący uchodzić za atrakcyjnych powinni stosować przeznaczone specjalnie dla nich kremy do ROZDZIAŁ 1 13
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Komunikacja wizualna. Public relations. Reklama. Branding
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: