Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00296 004790 18972345 na godz. na dobę w sumie
Koraliki modlitewne. Sekretne medytacje i rytuały, dzięki którym dokonasz duchowej transformacji - ebook/pdf
Koraliki modlitewne. Sekretne medytacje i rytuały, dzięki którym dokonasz duchowej transformacji - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 148
Wydawca: Studio Astropsychologii Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-8171-398-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> psychologia i filozofia
Porównaj ceny (książka, ebook (-17%), audiobook).

W tej jedynej na polskim rynku książce zdradzającej tajniki koralików modlitewnych, Autor opisuje nie tylko historię i pochodzenie sznurów modlitewnych, ale daje również wskazówki dotyczące korzystania z nich. Dzięki poradom i technikom wyboru koralików modlitewnych, ich oczyszczania, przechowywania, tworzenia oraz poświęcenia do duchowego użytku ta książka stanowi idealny przewodnik zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych. Dowiesz się z niego, jakie są główne zasady rytuałów i praktyk, poznasz energie, egregory, mantry i wizualizacje. Odkryjesz również praktyki jednych z najbardziej znanych tradycji: kabalistycznej, hermetycznej, wiccańskiej oraz druidystyczej. Odkryj moc koralików modlitewnych!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Koraliki modlitewne Jean-Louis de Biasi Koraliki modlitewne Sekretne medytacje i rytuały, dzięki którym dokonasz duchowej transformacji Redakcja: Ewelina Kuryłowicz Skład: Krzysztof Nierodziński Projekt okładki: Krzysztof Nierodziński Tłumaczenie: Anna Polaków Wydanie I Białystok 2020 ISBN 978-83-8171-397-9 Tytuł oryginału: The Magical Use of Prayer Beads: Secret Meditations Rituals for Your Qabalistic, Hermetic, Wiccan or Druid Practice Secret Meditations Rituals for Your Qabalistic, Hermetic, Wiccan or Druid Practice “Translated from” The Magical Use of Prayer Beads: Copyright © 2016 Jean-Louis de Biasi Published by Llewellyn Publications Woodbury, MN 55125 USA www.llewellyn.com © Copyright for the Polish edition by Studio Astropsychologii, Białystok 2019 All rights reserved, including the right of reproduction in whole or in part in any form. Wszelkie prawa zastrzeżone. Bez uprzedniej pisemnej zgody wydawcy żadna część tej książki nie może być powielana w jakimkolwiek procesie mechanicznym, fotograficznym lub elektronicznym ani w formie nagrania fonograficznego. Nie może też być przechowywana w systemie wyszukiwania, przesyłana lub w inny sposób kopiowana do użytku publicznego lub prywatnego – w inny sposób niż „dozwolony użytek” obejmujący krótkie cytaty zawarte w artykułach i recenzjach. Poczyniono wszystkie starania, aby upewnić się, że informacje zawarte w  tej książce są pełne i dokładne. Niemniej jednak, ani wydawca, ani autor nie zajmują się udzielaniem profesjonalnych porad poszczególnym czytelnikom. Pomysły, procedury i  sugestie zawarte w  tej książce nie mają na celu zastąpienia konsultacji z lekarzem. Wszystkie sprawy dotyczące zdrowia wymagają nadzoru medycznego. Ani autor, ani wydawca nie ponoszą odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody, rzekomo wynikające z korzystania z informacji i sugestii zawartych w tej książce. Bądź na bieżąco i śledź nasze wydawnictwo na Facebooku. www.facebook.com/Wydawnictwo.Studio.Astropsychologii 15-762 Białystok ul. Antoniuk Fabr. 55/24 85 662 92 67 – redakcja 85 654 78 06 – sekretariat 85 653 13 03 – dział handlowy – hurt 85 654 78 35 – www.talizman.pl – detal strona wydawnictwa: www.studioastro.pl Więcej informacji znajdziesz na portalu www.psychotronika.pl PRINTED IN POLAND Spis treści 9 Przedmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 Rozdział 1. Czym są koraliki modlitewne? . . . . . . . . 21 Rozdział 2. Główne zasady udanej praktyki . . . . . . . . 29 Rozdział 3. Konsekracja koralików modlitewnych . . . . 45 Rozdział 4. Tradycja kabalistyczna . . . . . . . . . . . . 59 Rytuał płonącego koła . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Rytuał 22 kluczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 Rytuał Drzewo Życia . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Rytuał dziewięciu chórów anielskich . . . . . . . . . . 94 Rozdział 5. Tradycja hermetyczna . . . . . . . . . . . . . 119 Rytuał krzyża w okręgu . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Rytuał siedmiu sfer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 Rytuał duchowej drabiny . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Rytuał hermetycznego palindromu . . . . . . . . . . . 167 5 6 Rozdział 6. Tradycja wicca . . . . . . . . . . . . . . . . 179 Rytuał koła roku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Rytuał Bogini . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207 Rytuał Boga . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Rozdział 7. Tradycja druidów . . . . . . . . . . . . . . . 239 Rytuał Tribanna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Rytuał krzyża celtyckiego . . . . . . . . . . . . . . . . 262 Rytuał nemetonu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279 Wnioski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301 Dodatek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303 Wskazówki dotyczące greckiej wymowy . . . . . . . . . 303 Wskazówki dotyczące wymowy hebrajskiej . . . . . . . 307 Podziękowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313 O Autorze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315 Koraliki modlitewne Dedykuję tę książkę mojej babci Monice de Biasi (Spadetto), urodzonej w mieście Mosnigo we Włoszech, która odsłoniła przede mną niektóre tajemnice koralików modlitewnych. (1898–1983) Przedmowa Koraliki były wytwarzane od bardzo dawna. Najstarszymi do- tychczas odkrytymi są przebite muszle z epoki kamiennej sprzed 82 000 lat*. Były znajdowane od 40 do 200 kilometrów w głąb lądu od wybrzeża Afryki Północnej, przez co można je uznać za bardzo cenną własność przywódców duchowych lub plemien- nych. Obecnie uważane są za jedne z najwcześniejszych przykła- dów ludzkiej symboliki. Co nasi przodkowie robili ze swoimi koralikami? Nigdy nie do- wiemy się na pewno, ale możemy zgodzić się z uzasadnionymi do- mysłami. Bez wątpienia dotykali ich w chwilach bezczynności lub gdy martwili się bądź zastanawiali nad problemem, tak jak robią to ludzie współcześni z koralikami zmartwień (w Grecji: kombo- loi). Drogocenność koralików wzmacniała medytacyjny stan umy- słu i doprowadziła do postrzegania ich jako narzędzia duchowego. W  ten sposób rozumiano i  używano koralików modlitewnych, * Abdeljalil Bouzouggar, Nick Barton i in., 82,000-year-old shell beads from North Africa and implications for the origins of modern human behavior, Proceedings of National Acade- my of Sciences USA, 104 (2007), 9964– 9969. 9 10 począwszy od starożytnych Indii w VIII wieku p.n.e. (mala*), na różnego rodzaju współczesnych koralikach skończywszy. Filozofia neoplatońska i teurgia (będące sercem zachodnich tradycji ezoterycznych) stanowią ramy do zrozumienia, w jaki sposób koraliki modlitewne wykorzystywane są jako narzędzia duchowe. Zgodnie z  neoplatońską kosmologią, podobnie jak u Plotyna, Proklosa, Jamblicha i innych, kosmos jest emanacją Niewysłowionego, ostatecznej zasady jedności poprzez kilka po- ziomów rzeczywistości. Jednym z nich jest Kosmiczny Umysł (po grecku Nous), który jest królestwem niezmiennych platoń- skich idei i wiecznych bogów. Poniżej znajduje się Dusza Ko- smiczna, która ożywia cały wszechświat i jednoczy go jako jeden żywy organizm. Rządzi Kosmicznym Ciałem, czyli światem ma- terialnym, którego doświadczamy zmysłami. Stąd też wszystko na świecie rodowodowo lub liniowo pochodzi od bogów i osta- tecznie od Jednego. W konsekwencji przedmioty, właściwości, działania i inne rzeczy w świecie materialnym funkcjonują jako symbole (grec. symbola) i tokeny (grec. synthemata), których można użyć do obudzenia boskich mocy. Mówiąc dokładniej, jak wyjaśnia Jamblich, podczas rytuału wyżej wspomniane rzeczy dostrajają nasze dusze tak, by rezonowały z konkretnymi boskimi energiami i przyciągały nas do bogów. Koraliki modlitewne są zatem narzędziami teurgii („boskiego dzieła”), które wraz z odprawieniem rytuału mają doprowadzić do naszego zjednoczenia z bogami. Im więcej symboli i tokenów zostanie użytych, tym większe będzie zbliżenie (inne przedmio- ty będą równe). Stąd też konstruując lub wybierając koraliki modlitewne, musimy szukać symboli odpowiadających boskim * Mala (skt. japa mala, mala) – tybetański lub indyjski sznur modlitewny. Licznik słu- żący do odliczania ilości wykonanych mantr i innych powtarzalnych praktyk religijnych obecnych w szkołach skupionych wokół buddyzmu i hinduizmu. Sama nazwa mala jest terminem, który w sanskrycie oznacza „wieniec” lub „naszyjnik” (przyp. wyd. pol.). Koraliki modlitewne Przedmowa 11 mocom, które zamierzamy przywołać. Jak wyjaśnił Wielki Mistrz Jean-Louis de Biasi, obejmuje to liczbę koralików, ich rozmiesz- czenie (np. podział na grupy), materiał, z jakiego są wykonane, kolor, kształt i wszystkie inne aspekty ich budowy. Nie przegap- cie żadnej okazji do wzmocnienia boskiej więzi poprzez zgodność doboru do intencji. Koraliki modlitewne najczęściej nawleczone są w pętlę, co również ma wielkie znaczenie, ponieważ wówczas, w tym kształ- cie, stają się mandalą, symbolem kosmosu w jego równowadze, jedności i całości. Sznurek symbolizuje ukrytą wewnętrzną więź, która łączy ze sobą różne części, co nadaje jedności pozór wie- lości. Koraliki można podzielić na przykład na cztery grupy re- prezentujące ćwiartki (północ, wschód, południe, zachód) i inne odpowiadające im rzeczy, takie jak cztery elementy. W szczegól- ności jednak pętla koralików modlitewnych symbolizuje czas cykliczny, np. rok, znak zodiaku, dni tygodnia i fazy księżyca. Prowadzi to do dalszych nawiązań takich jak dwunastu bogów olimpijskich, siedem planet i Potrójna Bogini. Skomponujcie ko- raliki modlitewne zgodnie z waszym duchowym celem. Po nawleczeniu koralików musisz w  jakiś sposób związać końce, aby utworzyć pętlę. Jest to magiczna operacja wiązania, która zamyka obwód cyklu i zatrzymuje w nim energię. Możesz to zrobić ostrożnie, ukrywając złączenie, jeśli zamierzasz symboli- zować cykl bez początku i końca. Często chcemy użyć cykli, które mają specjalne miejsce, a więc końce są ze sobą wyraźnie połą- czone i tworzą „głowę” poprzez nawiązanie na kawałek wiszące- go sznurka jednego większego lub kilku mniejszych koralików i chwosta. To też ma ważne znaczenie. Jak wyjaśnił Arystoteles, okrąg reprezentuje niekończący się ruch niebios, ale linia prosta reprezentuje zmianę zachodzącą w świecie materialnym, która zaczyna się i kończy: śmiertelność życia na ziemi. W greckich koralikach modlitewnych „głowa” jako pojedynczy, większy 12 paciorek, nazywana jest kapłanem; w tradycji hinduskiej jest to guru. Stąd też wskazuje ona specjalny punkt wejścia i wyjścia w cykl, przejściowe miejsce kontaktu z bóstwami. Filozofia neoplatońska uczy, że każdy poziom rzeczywistości jest zgodny z triadyczną zasadą, zgodnie z którą trwa on sam w sobie, schodzi w dół, tworząc niższe poziomy, które następnie powracają w górę, szukając porządku i harmonii. Stosujemy tę zasadę w czasie modlitwy koralikami, gdy poczynając od „głowy” pozostającej na swoim miejscu, przesuwamy się w całym cyklu z dala od niej, a następnie powracamy do niej, w kółko naśladu- jąc niekończące się cykle procesji i powrotu. Podczas modlitwy kontemplujemy ten krąg łączący poziomy kosmosu w jeden. Za każdym razem gdy mijamy „głowę”, kontemplujemy Jednego, który łączy kosmos w całość. Koraliki symbolizują także cykl życia człowieka: zaczyna się od naszego zejścia z boskich królestw symbolizowanego przez ka- płana; następnie obrazuje przejście do większej materialnej mani- festacji; w końcu, gdy mijamy środek życia, zawracamy w stronę duchowych królestw, przygotowując się do porzucenia świata materialnego i powrotu do boskości. Krąg koralików jest zawsze doskonałą okazją do kontemplacji życia jako całości – tego, co przeminęło i co jeszcze nadejdzie. W mniejszej skali pętla symbolizuje jeden rok, a każdy pacio- rek jeden dzień (nawet jeśli jest ich mniej niż 365). Podczas wde- chu i wydechu przy każdym koraliku traktuj go jak nowy dzień, doskonały sam w sobie, bez żalu i nostalgii za tymi, które prze- minęły, oraz bez zmartwień i nadziei wobec przyszłych. Koralik kapłana/guru reprezentuje znaczącą rocznicę, taką jak twoje uro- dziny lub data inicjacji (twoje odrodzenie). Kandydaci do inicja- cji mogą nanizać koraliki samodzielnie, ale to nauczyciel, razem z kandydatem, wiąże ostatnie węzły (zawiązanie) i konsekruje Koraliki modlitewne Przedmowa 13 ukończone koraliki. Kandydaci otrzymują swoje ukończone ko- raliki podczas inicjacji. „Swój swego pozna” to starożytna filozoficzna zasada, z której wynika, że by poznać bogów, musisz stać się taki jak oni, tzn. spokoj- ny, niewzruszony, stabilny i konsekwentny. Co więcej, aby poznać Niewysłowionego, musisz stać się całkowicie prosty, zjednoczony i niezmienny. Możesz zbliżyć się do tego stanu, medytując o czymś prostym, na przykład własnym oddechu. Koraliki modlitewne po- magają mierzyć czas medytacji, a każdy nowy koralik przypomina, abyś powrócił do swojego oddechu, gdyby dokądś powędrował. By połączyć się z określoną boską energią, możesz powtórzyć, w umyśle lub na głos, odpowiednią modlitwę lub mantrę. Szczególnie przy- datne są bardzo krótkie „modlitwy-strzały”, ponieważ wystrzeliwują twoją duszę bezpośrednio w serce boskości. (Więcej informacji na temat „modlitw–strzał” można znaleźć w książce Wisdom of Hypatia, rozdział 11). Chociaż może się to wydawać zbędne w obliczu 82 000 lat doświadczenia, współczesna psychoterapia również wspiera korzy- ści duchowe płynące z używania koralików modlitewnych*. Pod pewnymi względami nie jest to zaskakujące, ponieważ niektóre techniki psychoterapeutyczne bezpośrednio nawiązują do staro- żytnych praktyk duchowych. Skuteczna, nowoczesna technika psychoterapeutyczna, tj. terapia poznawczo-behawioralna, któ- ra opiera się na przeformułowaniu oceny zdarzeń, wywodzi się bezpośrednio ze starożytnego stoicyzmu (drugiego stopnia w filo- zofii Hypatii). Technika aktywnej wyobraźni w psychologii ana- litycznej Junga wywodzi się z teologii neoplatońskiej (trzeciego stopnia). Wszystkie współczesne techniki pozytywnego myślenia powstały w ruchu nowej myśli z początku XX wieku (powstał on jako rezultat amerykańskiego transcendentalizmu), który został * Uri Wernik, The use of prayer beads in psychotherapy, Mental Health, Religion Culture, 12 (2009), 359–368. 14 rozwinięty przez Ralpha Waldo Emersona oraz innych myślicieli pod wpływem neoplatonizmu i wschodnich tradycji. Dion Fortune zdefiniował magię jako sztukę zmieniania świa- domości zgodnie z wolą, przy czym koraliki modlitewne są waż- nymi, magicznymi narzędziami przekształcającymi świadomość. Patrząc psychologicznie – proste, pozytywne myślenie może być nieskuteczne, wymagana jest bardziej jednoznaczna rekonstruk- cja narracji, czyli takie przeredagowanie osobistej historii, aby miała lepszy finał. Aby to osiągnąć, możesz wybrać pojedyncze koraliki reprezentujące określone idee (np. ludzi, przedmioty, wydarzenia, afirmacje) i połączyć je ze sobą, tworząc narrację, która przekształca negatywne myśli w pozytywne. Oczywiście powinieneś dokładnie przemyśleć symbolikę swoich koralików, być może z pomocą nauczyciela duchowego. Ta książka dostarczy ci wielu dobrych rad. Koraliki modlitewne możesz zrobić samodzielnie lub z po- mocą nauczyciela duchowego, który może mieć lepszy wgląd w twoją sytuację i wiedzieć, jak można ją poprawić. Robienie koralików modlitewnych może być zabawną i twórczą czynno- ścią, która sama w sobie rozpoczyna transformację i aktywację bardziej pozytywnego stanu. Niech to będzie rytuał, ale kon- struktywny, pozytywny i radosny. Jeśli nosisz na co dzień koraliki modlitewne bądź masz je zawsze przy sobie, działają one jak talizman, nieustannie wzmac- niając transformację psychiczną, którą powodują. Są one jednak najbardziej skuteczne, gdy używasz ich w trakcie rytuału, po- nieważ przeciągając każdy koralik palcami, mówiąc lub myśląc, co ten ruch oznacza, wzmacniasz sekwencję celu, dla którego je stworzyłeś, prowadząc swój umysł przez różne stany i nadruko- wując na nim wzór. Jeśli wypowiadasz swoje modlitwy głośno, przeciągając koraliki, wówczas myśl, słowo i działanie są zjedno- czone. Jeśli spojrzysz na kolory i kształty koralików, to oprócz Koraliki modlitewne Przedmowa 15 słuchu i dotyku angażujesz także wzrok. Spokojny i regularny ruch jest relaksujący i może wywoływać sugestywny, hipnotyczny stan. Wszystko to wspomaga transformację twojej psychiki. Od- mawianie modlitw z użyciem koralików zamienia abstrakcyjne myśli w rzeczywistość; to jest zaklęcie. Koraliki modlitewne są prostymi, ale potężnymi narzędziami do własnej transformacji, o czym świadczą tysiące lat używania ich w wielu tradycjach duchowych. Magiczne zastosowanie ko- ralików modlitewnych nauczy cię, jak ich używać, aby dokonać własnej duchowej transformacji. Bruce J. MacLennan Wstęp Koraliki modlitewne można znaleźć na całym świecie. Były one używane tysiące lat temu w różnym kontekście. Celem tej książki nie jest spisanie historii koralików modlitewnych ani stworzenie przewodnika po ręcznie wykonanej biżuterii. Ma ona wprowadzić w jasną, szybką i efektywną inicjację ich używania. Ten wspaniały przedmiot jest niesamowitą pomocą, która może zmienić sposób, w jaki się modlisz, medytujesz lub odprawiasz rytuały. Kiedy byłem dzieckiem, wszystkie katoliczki używały kora- lików modlitewnych – różańca podczas nabożeństwa. Wiele lat później, w trakcie moich podróży po Grecji i Bliskim Wschodzie, widziałem, jak w życiu codziennym nadal często się ich używa. Dla kontrastu, współczesne grupy duchowe nie korzystają z tego pomocnego narzędzia, tracąc okazję do ułatwienia pracy nad własnym wnętrzem. Czas odkryć tajemnice koralików modlitewnych w sposób tradycyjny. Wystarczy kilka minut, aby zrozumieć potężną ko- relację między symbolami, świętymi słowami i wizualizacjami. 17 18 Jedyne, czego będziesz potrzebować, by aktywować ukrytą moc tych rytuałów w swoim życiu, to kilka koralików, głęboki oddech i ta książka. Witamy w magicznym łańcuchu! Jak korzystać z tej książki? Ta książka ma być praktycznym przewodnikiem używania kora- lików modlitewnych. Z tego powodu została dokładnie i z roz- mysłem podzielona. Po raz pierwszy w historii tradycji zachodniej odkryjesz bar- dzo skuteczne i magiczne narzędzie: koraliki modlitewne. Wiedza o istnieniu wspomnianego magicznego narzędzia jest dobra, ale posiadanie podręcznika, który zawiera opisy różnych koralików, medytacji i rytuałów czterech zachodnich tradycji, jest znacznie lepsze! Czego możesz dokonać z tą książką? 1. Zrozumiesz, czym są koraliki modlitewne i  poznasz ich zastosowanie. 2. Dowiesz się, jakie są główne zasady rytuałów i praktyk: ener- gie, egregory, mantry, wizualizacje itp. 3. Nauczysz się, jak błogosławić i poświęcić te narzędzia. 4. Zapoznać się z jasną prezentacją czterech różnych zachodnich tradycji. 5. Odkryjesz symbole, opisy i praktyki obejmujące różne kora- liki modlitewne powyższych tradycji. Koraliki modlitewne Wstęp 19 6. Poznasz rytuały w czterech wariantach: a) medytacja; b) ry- tuał indywidualny; c) rytuał dla dwóch osób oraz d) rytuał grupowy. Przed rozpoczęciem praktyki Ta książka jest zarówno instrukcją, jak i książką rytualną. Jeśli nie chcesz jej czytać od deski do deski, nie stanowi to problemu. Używaj jej swobodnie, zgodnie z własnymi zainteresowaniami. Drugi rozdział zawiera instrukcje, które mogą być przydatne do każdego rodzaju koralików modlitewnych. Po jego przeczytaniu podążaj za własnym wyborem tradycji, którą chcesz praktyko- wać. Pamiętaj też, że warto eksperymentować z tradycjami, któ- rych nie znasz. Praktyka jest cudownym kluczem, który wykracza poza jakiekolwiek nauczanie teoretyczne lub historyczne. Rytuał nauczy cię więcej niż jakiekolwiek intelektualne studium. Przed rozpoczęciem medytacji i rytuałów nie musisz uczyć się tradycji ani systemów. Wystarczy użyć wskazówek podanych w tej książ- ce, by zaskoczyła cię moc i skuteczność wyników. Cztery tradycje: kabała, hermetyzm, wicca i druidyzm Rytualne teksty zawarte w tej części pozwalają na różne doświadcze- nia duchowe. Każdy pomoże ci wyjść poza zwykłe wyjaśnienia teo- retyczne. Poczujesz ich esencję. Będziesz zaskoczony zrozumieniem, które uzyskasz, nawet bez wcześniejszej znajomości tych dziedzin. Ponadto, poprzez regularne stosowanie praktyk, będziesz w stanie ćwiczyć swoje wewnętrzne umiejętności i wzrastać du- chowo. To jeden z głównych celów. 20 Wymowa Rytuały zawierają kilka świętych słów i mantr w różnych języ- kach. Nie martw się! W tej książce zawarłem prosty kod wymo- wy tych słów. W załączniku znajdują się dwie tabele (hebrajska i grecka), które dadzą ci wskazówki odnośnie do wymowy. Dzięki temu czytanie fonetyki używanej w języku greckim i hebrajskim stanie się dla ciebie łatwe. Koraliki modlitewne Rozdział 1 Czym są koraliki modlitewne? Koraliki modlitewne są potężnymi magicznymi narzędziami. Każdy mag, teurg lub wierzący skorzystałby na ich regularnym stosowaniu. Istnieje niezliczona liczba różnych koralików modli- tewnych, ale wszystkie składają się z dwóch rzeczy: sznurka i pa- ciorków. Można do nich dodać wiele innych elementów, takich jak amulety, muszle i inne symbole. Jednak bez określonej liczby koralików i określonej funkcji takie narzędzie byłoby po prostu biżuterią: piękną, ale bezużyteczną. Koraliki modlitewne służą do liczenia różnych modlitw, świę- tych słów, dźwięków lub mantr. W związku z tym ich struktura jest precyzyjna i zawsze odnosi się do symboliki duchowej. Ich skutecz- ność wynika z połączenia teologii, praktyk rytualnych i materii. Trudno dokładnie powiedzieć, kiedy naszyjniki zaczęły być używane inaczej niż jako zwykła biżuteria. Naszyjniki lub bransoletki z koralików wykonywano na każdym etapie histo- rii ludzkości, ale nie zawsze były one wykorzystywane do celów rytualnych. By zróżnicować, czy takie przedmioty były używane do celów rytualnych lub religijnych, wymagany jest jakiś do- wód. Wskazówką może być określona liczba, wzór lub sekwencja 21 22 koralików. Starożytne przedstawienia osoby trzymającej w rękach koraliki modlitewne mogą być dobrym tropem wskazującym na ich specjalne zastosowanie. By zidentyfikować taki artefakt jako koraliki modlitewne, potrzebujemy wyraźnego związku między ich projektem a wiarą lub teologią. Symboliczna sekwencja liczby paciorków także może okazać się w tym pomocna. Jak wspomniano we wstępie, celem tej książki nie jest spi- sanie historii koralików modlitewnych. Stąd też wystarczy kilka referencji, by ukazać zarys (historię) ich istnienia. Niezaprzeczalne użycie koralików modlitewnych miało miej- sce w VIII wieku p.n.e. w hinduizmie (Indie). Religia ta do dnia dzisiejszego używa koralików modlitewnych złożonych z 27, 56 lub 108 paciorków. Jest to jedno z narzędzi religijnych, które mogą posiadać mnisi. Gdy Rzymianie najechali Indie, doświadczyli na własne oczy, jak wyznawcy hinduizmu odprawiali mantry z „Japa Mala” w dłoni. Nie wiemy na pewno, czy poganie ze świata śród- ziemnomorskiego rytualnie wykorzystali to, co nazywali w tam- tym czasie różańcem, ale niezaprzeczalnie to rytualne narzędzie pozostaje znane niektórym zamkniętym grupom. Między trzecim a piątym wiekiem pierwsi chrześcijanie, któ- rzy mieszkali na pustyni w Egipcie, zaczęli używać supłów na linach do liczenia swoich modlitw. Łatwo jest dostrzec ich logi- kę w dążeniu do oddzielenia narzędzia religijnego od czegoś, co mogłoby być uważane przez nich za biżuterię lub oznakę bogac- twa. Tradycja wiązanych lin (z 33, 50 lub 100 supłami) pozostaje praktykowana do dziś we wschodnim kościele prawosławnym. Jak zapewne wiesz, Kościół katolicki używa różańca. Jest to najbardziej znany zestaw używanych po dziś dzień koralików mo- dlitewnych, począwszy od pierwszego objawienia św. Dominika, słynnej postaci chrześcijańskiej, która mieszkała we Włoszech w XIII wieku. Od tamtych wydarzeń różaniec był rozpowszech- niany przez mnichów, kapłanów, teologów i papieży. Modlitwy Koraliki modlitewne Czym są koraliki modlitewne? 23 odprawiane poprzez ten katolicki zestaw koralików modlitew- nych to zawsze „Ojcze Nasz ” i „Zdrowaś Maryjo”. Medytacje były stopniowo łączone z rytualnymi wymowami wyżej wspo- mnianych dwóch głównych katolickich modlitw. Przez siedem wieków różaniec rozprzestrzenił w całym katolickim świecie. Kiedy byłem dzieckiem i  mieszkałem we Francji, różańce były powszechne w takich jak moja katolickich rodzinach. Ten symbol był tak samo obecny jak symbol krzyża. Różańce były wieszane na ścianach, wręczane jako prezenty podczas pierwszej komunii lub pannie młodej na weselu, a nawet wkładane do rąk zmarłych przed zamknięciem trumny. Tradycje takie jak ta są po- nadczasowe i podobne do tych u starożytnych Egipcjan, którzy umieszczali amulety na mumii przed zamknięciem sarkofagu. W  Europie różańce są zwykle kupowane w  miejscu piel- grzymek i błogosławione przez księdza. Ten sposób nabywania był zawsze spontaniczny i nieświadomy. To prawdziwy przejaw głębokiego, atawistycznego i  magicznego zachowania. Kiedy byłem dzieckiem, nigdy o to nie pytałem. Byłem za to świad- kiem zachowań wyznawców, którzy bardzo dbali o swoje koraliki modlitewne. Te święte emblematy były używane przez katolików podczas konkretnych wydarzeń i uroczystości, takich jak Wielki Piątek (dwa dni przed Wielkanocą), w niedzielne popołudnia itp. Jed- nak przez większość czasu służyły jedynie za wizualną obecność magicznej ochrony. W innej części tej książki porozmawiamy o zasadach zwią- zanych z używaniem koralików modlitewnych. Konieczne jest ich zrozumienie, aby móc korzystać z tego narzędzia z możliwie najlepszym skutkiem. Niektóre zastosowania różańca były bardziej rytualne. Jed- na z moich babć była Włoszką. Dla niej różaniec był nie tylko 24 magicznym narzędziem umieszczonym w domu w celu ochrony. Był to przede wszystkim instrument oddania się wierze. Kilka razy dziennie wykonywała określony rytuał. Byłem wtedy bardzo młody, ale pamiętam wyraźnie zapach świec. Bab- cia zawsze opuszczała rolety do połowy, aby uzyskać odpowiedni półmrok. Potem otwierała srebrny tryptyk przedstawiający epizo- dy męki Chrystusa. Następnie zapalała świecę. Zanurzając prawe palce w naczyniu z wodą święconą, wykonywała znak krzyża, jak wszyscy katolicy brała różaniec i zaczynała długie cykle modlitw*. Dwa razy dziennie odmawiała krótką wersję, tj. jedną modli- twę na koralik, czyli w sumie pięćdziesiąt dziewięć modlitw. Raz dziennie, wieczorem, odmawiała pełną wersję, zwaną Różańcem. Składał się on z trzykrotnego wykonania podstawowego cyklu modlitewnego pięćdziesięciu dziewięciu modlitw, czyli w sumie 177. Każdy zestaw był powiązany z określoną medytacją i wi- zualizacją. Pełny system katolicki znajduje się na mojej stronie internetowej** w sekcji „Prayer Beads”. Sercem tego rytuału był ruch różańca w dłoniach mojej babci i powtarzanie modlitw szeptem. Stałem wówczas w jej pokoju, w wiejskim domu na południowym zachodzie Francji, ale równie dobrze mogłem być wtedy w szałasie w Tybecie, słuchając mo- dlitw tamtejszej rodziny. Byłoby to dokładnie to samo, ten sam rodzaj rytuału oddania. Pamiętam zgromadzenie katolickie klęczące i szepczące mo- dlitwy Różańca. To było jak przebywanie w tybetańskim klaszto- rze i słuchanie mantr buddyjskich. * Różaniec ma pięćdziesiąt dziewięć koralików. Pięćdziesiąt trzy koraliki służą do odma- wiania modlitwy Maryi, a sześć koralików odpowiada modlitwie do Ojca. Dokładniej, na sznurku, znajduje się pięć zestawów dziesięciu koralików „Zdrowaś Maryjo” oddzielonych czterema pojedynczymi koralikami „Ojcze nasz”. Na wisiorku znajduje się jeden koralik „Ojcze nasz” na każdym końcu zestawu trzech koralików „Zdrowaś Maryjo” (przyp. Aut.). ** www.debiasi.org (przyp. Aut.). Koraliki modlitewne Czym są koraliki modlitewne? 25 W  dzisiejszej Ameryce obecność koralików modlitewnych jest nadal bardzo silna. Dotyczy to przede wszystkim Ameryki Południowej, tj. Meksyku i południowych stanów. Samochody należące do katolików można rozpoznać po dużej liczbie różań- ców zawieszonych na lusterkach wstecznych. Nic w tym dziwne- go, skoro nawet tak duża firma jak Walmart sprzedaje różańce… Pomimo że ten konkretny zestaw koralików modlitewnych jest najbardziej znany na całym świecie, należy pamiętać, że nie jest jedynym istniejącym. Jak zobaczycie w dalszej części tej książ- ki, również inne koraliki modlitewne były tworzone w przeszło- ści i wiązały się z różnymi nabożeństwami. Tak jest na przykład w  przypadku koralików modlitewnych Świętego Michała po- święconych archaniołom. Koraliki modlitewne są uniwersalne pod względem zastoso- wania i przeznaczenia. Bez względu na twoje wyznanie, wiarę lub tradycję rodzinną, koraliki modlitewne należą do powszechnej praktyki rytualnej, z której każdy może korzystać. Wspaniale jest nauczyć się eksperymentować z tym bardzo przydatnym narzę- dziem i przekonać się, jak łatwo jest się skoncentrować, już nawet na początku swojej praktyki. Jaka jest funkcja koralików modlitewnych w religii i magii? Jak już wspomniano, łatwo jest wydedukować, jak koraliki modlitewne mogą funkcjonować w perspektywie religijnej. Za- stanówmy się nad tym z punktu widzenia antropologa. Przede wszystkim funkcją religii jest łączenie nas, jako ludzi, z bóstwami. By uzyskać ten efekt, religie zwykle używają pośrednika zwanego księdzem (lub kapłanką). W kościołach chrześcijańskich, podob- nie jak w większości religii, ktoś otrzymuje inicjację, konsekrację, 26 która daje mu władzę nad ludem. Ta moc pozwala mu odprawiać rytuały i tworzyć dzięki jego wiedzy pomost między boskim pla- nem a ludem. Nie twierdzę tutaj, że taki pośrednik (kapłan) jest absolutnie niezbędny, jeśli chcemy unieść naszą duszę. Istnieje kilka innych sposobów połączenia się z bóstwami bez jego pomocy. Myślę na przykład o osobistych inicjacjach, treningu mentalnym, rozwoju wewnętrznym, medytacjach, modlitwie, magicznych narzędziach itp. Kilka zakonów inicjacyjnych, takich jak Ordo Aurum Solis, uczy procesów, które pozwalają ci działać samodzielnie. Organizacje religijne od zawsze podchodziły do kwestii udu- chowienia z nieufnością. Kiedy chcecie podjąć pracę duchową, nawet w obrębie religii, budujecie osobistą i bezpośrednią rela- cję z bóstwami. Organizacje religijne zawsze starają się ująć tę wolę w swoje ramy, niejako wydać na to zezwolenie. Koraliki modlitewne stanowią sedno tego niewidzialnego konfliktu. Jako niezwykły przejaw świata duchowego są używane i kontrolowane przez Kościół. Wyraźnym wskaźnikiem tego szczególnego charakteru kora- lików modlitewnych jest ich wygląd. Wyjaśniłem wcześniej, że te przedmioty religijne istnieją od bardzo dawna. Ale nie są one wynikiem świadomej i dobrze zaplanowanej strategii kościołów. Powstały w wyniku objawień! Według legendy różaniec katolicki powstał dzięki objawieniu Matki Boskiej Świętemu Dominikowi. Następnie inny mnich, Dominik z Prus, poprzez medytację otrzymał objawienie doty- czące struktury tego zestawu. W Portugalii w XVIII wieku Archanioł Michał ukazał się zakonnicy, ujawniając inną formę koralików modlitewnych. Przykłady tego są liczne i  obrazują bezpośrednie działanie ze strony boskiego planu (lub podświadomości wyznawcy), od- krywając określone narzędzie religijne lub metodę duchową. Koraliki modlitewne Czym są koraliki modlitewne? 27 Konsekwencją jest zawsze szybkie rozprzestrzenianie się takiej praktyki, przejmowanej przez dużą liczbę wierzących. Na drugim etapie władza religijna interweniuje, aby określić granice indywidualnej inicjatywy. Jeśli uważnie rozważymy ten pro- ces, możemy wyraźnie rozpoznać autentyczność takich objawień. Religia nie ma tutaj znaczenia, ponieważ istotny jest sam proces. Jak zapewne wiesz, medytacja jest ćwiczeniem wewnętrznym łatwym do wyjaśnienia, ale trudnym do opanowania. Modlitwa może być postrzegana jako szczególny sposób prowadzący do głębokiego kontaktu z niewidzialnym planem. Połączenie, które próbujesz stworzyć między dwoma światami, nie może być i nie będzie wynikiem jednej modlitwy. Kiedy byłeś dzieckiem, nauczyłeś się chodzić lub mówić po- przez powtarzanie tych czynności. Kiedy ktoś chce zapamiętać tekst, zazwyczaj wielokrotnie go powtarza. Mistrzowskie opano- wanie oznacza posunięcie się jeszcze dalej. Musisz przyswoić tekst tak, by nie potrzebować narzędzi, aby go sobie przypomnieć. Ostatecznie tekst staje się częścią ciebie. Przytaczając inny przykład, chodzisz i nie zapominasz proce- su chodzenia. Tak samo jest i w tym przypadku. Powtarzanie mo- dlitw pozwoli ci przejść przez zasłonę Świętych Tajemnic. Dzięki wielokrotnym deklamacjom z łatwością przekroczysz mistyczny próg; jak ktoś, kto wypływa na powierzchnię jeziora, nagle wdy- chasz czyste powietrze, jakby to był pierwszy raz. Możesz osiągnąć ten efekt, używając koralików modlitew- nych z perspektywy religijnej. Kiedy z deklamacją związane są określone wizualizacje, tak jak u mojej babci, będziesz w stanie uzyskać wewnętrzne zrozumienie tych tajemnic. Łatwo zauważyć, że liczby nie są wybierane przypadkowo. Nawet jeśli są wynikiem objawienia, zawsze mogą ujawnić sym- boliczne znaczenie. Biorąc pod uwagę te ezoteryczne aspekty, bę- dziesz mógł stopniowo ewoluować od religii do magii. Stworzysz 28 dystans między wewnętrzną techniką a dogmatami związanymi z instrumentem, którego używasz. Magia lub wysoka magia daje możliwość zachowania tego, co najlepsze z tradycji. Zdolność zmiany prostego narzędzia rytualnego, takiego jak koraliki mo- dlitewne, w potężny magiczny instrument, wciąż mnie zadziwia. Zachodnia tradycja uczy, że najpotężniejsze atrybuty są zawsze oczywiste. Potrzebujesz tylko innego punktu widzenia, aby je rozpoznać, i przejrzystego szkolenia, aby wiedzieć, jak z nich ko- rzystać. O tym jest ta książka. Koraliki modlitewne
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Koraliki modlitewne. Sekretne medytacje i rytuały, dzięki którym dokonasz duchowej transformacji
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: