Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00373 006874 11242720 na godz. na dobę w sumie
Korzystanie z usług Microsoft Office 365 Prowadzenie małej firmy w chmurze - ebook/pdf
Korzystanie z usług Microsoft Office 365 Prowadzenie małej firmy w chmurze - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: Promise Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7541-258-1 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> serwery internetowe
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Przejmij kontrolę nad komunikacją w małej firmie i popraw produktywność – dzięki usługom chmury Microsoft Office 365. Precyzyjny opis, łatwe do przejścia procedury i praktyczne porady zamieszczone w tej książce pozwalają każdemu, a nie tylko ekspertom IT, dowiedzieć się, jak implementować usługi Office 365 dla specjalistów i małych firm. Niezależnie od wybranego planu, książka przekazuje wartościową wiedzę na temat konfigurowania, wdrażania i utrzymania usług Office 365.
Dowiedz się, jak:
Szybko i łatwo zainstalować i zarządzać usługami chmury Office 365
Poprawić wizerunek firmy za pomocą niestandardowej witryny sieci Web i nazwy domeny poczty elektronicznej
Skonfigurować usługi Office 365 na poszczególnych komputerach PC i przeprowadzić migrację poczty e-mail
Udostępniać listy, kalendarze i kontakty w poczcie e-mail opartej na chmurze
Być stale w kontakcie ze swoją firmą w dowolnym miejscu przy użyciu urządzeń przenośnych
Optymalizować współpracę zespołu i udostępnianie plików przy użyciu usługi Microsoft SharePoint® Online
Pozostać w kontakcie z ważnymi osobami przy użyciu wiadomości błyskawicznych, telekonferencji i wideo
Używać usługi Microsoft Lync® Online do rozmów w czasie rzeczywistym lub wyposażenia połączeń telefonicznych w wiadomości tekstowe
Informacje o autorze
Brett Hill, MVP w dziedzinie Microsoft Office 365, jest konsultantem, prezenterem, wykładowcą i autorem specjalizującym się w technologiach chmury i usługach online. Do niedawna sprawował w firmie Microsoft funkcję Technical Readiness Manager for Online Services, a obecnie prowadzi popularne witryny informacyjno-instruktażowe dla usług Office 365.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Brett Hill Korzystanie z usług Microsoft® Office 365 Prowadzenie małej firmy w chmurze przełożył Leszek Biolik APN Promise, Warszawa 2012 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Korzystanie z usług Microsoft® Office 365: Prowadzenie małej firmy w chmurze © 2012 APN PROMISE SA Authorized Polish translation of English edition of Working with Microsoft® Office 365: Running Your Small Business in the Cloud ISBN: 978-0-7356-5899-8 Copyright © 2012 by Hill Tech Services, LLC This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc., which owns or controls all rights to publish and sell the same. APN PROMISE SA, biuro: ul. Kryniczna 2, 03-934 Warszawa tel. +48 22 35 51 600, fax +48 22 35 51 699 e-mail: mspress@promise.pl Wszystkie prawa zastrzeżone. Żadna część niniejszej książki nie może być powielana ani rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (elektroniczny, mechaniczny), włącznie z fotokopiowaniem, nagrywaniem na taśmy lub przy użyciu innych systemów bez pisemnej zgody wydawcy. Książka ta przedstawia poglądy i opinie autora. Przykłady firm, produktów, osób i wydarzeń opisane w niniejszej książce są fikcyjne i nie odnoszą się do żadnych konkretnych firm, produktów, osób i wydarzeń, chyba że zostanie jednoznacznie stwierdzone, że jest inaczej. Ewentualne podobieństwo do jakiejkolwiek rzeczywistej firmy, organizacji, produktu, nazwy domeny, adresu poczty elektronicznej, logo, osoby, miejsca lub zdarzenia jest przypadkowe i niezamierzone. Microsoft oraz znaki towarowe wymienione na stronie http://www.microsoft.com/about/ legal/en/us/IntellectualProperty/Trademarks/EN-US.aspx są zastrzeżonymi znakami towarowymi grupy Microsoft. Wszystkie inne znaki towarowe są własnością ich odnośnych właścicieli. APN PROMISE SA dołożyła wszelkich starań, aby zapewnić najwyższą jakość tej publikacji. Jednakże nikomu nie udziela się rękojmi ani gwarancji. APN PROMISE SA nie jest w żadnym wypadku odpowiedzialna za jakiekolwiek szkody będące następstwem korzystania z informacji zawartych w niniejszej publikacji, nawet jeśli APN PROMISE została powiadomiona o możliwości wystąpienia szkód. ISBN: 978-83-7541-091-4 Przekład: Leszek Biolik Redakcja: Marek Włodarz Korekta: Ewa Swędrowska Skład i łamanie: MAWart Marek Włodarz ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Spis treści Przedmowa do wydania polskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xiii Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xv 1 Office 365: wielka sprawa dla małych firm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Czym jest usługa nazywana chmurą? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Porównanie aktualnie używanych usług z chmurą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 Czy chmura jest dobrym interesem dla małych firm? . . . . . . . . . . . . . . . . 2 Usługa Office 365 w skrócie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 Porównanie chmury i usług utrzymywanych samodzielnie . . . . . . . . . . . 4 Jakie korzyści przynosi naszej firmie usługa Office 365? . . . . . . . . . . . . . . . . 5 Profesjonalny wizerunek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 Używanie znanych narzędzi i programów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 Praca w biurze i poza nim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Bezpieczeństwo i dostępność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 Co zawierają usługi Office 365? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Exchange Online dla poczty e-mail. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 SharePoint Online dla witryn sieci Web i wspólnego opracowywania dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Office Web Apps . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 Wiadomości błyskawiczne i spotkania online przy użyciu usług Lync Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Office Professional Plus (opcja) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Następne etapy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 2 Wybór planu Office 365 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 Plany E . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 Zalety wszystkich planów E. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 Plan E1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Plan E2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Plany E3 i E4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Office Professional Plus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 iii ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== iv Spis treści Plany K . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 Nieodpowiednie scenariusze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Masowa obsługa poczty elektronicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Firmy korzystające z powolnego lub niestabilnego łącza do Internetu 34 Specyficzne wymagania zgodności i bezpieczeństwa . . . . . . . . . . . . . . . 35 Istotne inwestycje w programy producentów niezależnych lub niestandardowe oprogramowanie dla serwerów w siedzibie . . . . 35 Praca z dużymi plikami lub dokumentami, które nie są obsługiwane przez programy Office . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Dodatkowe informacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 3 Rejestracja w usłudze Office 365 – plan P1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Bezpłatna wersja próbna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Rejestrowanie się w wersji testowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Etap 1: Wypełnienie strony rejestracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Etap 2: Rejestracja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 Etap 3: Zapewnienie możliwości odzyskiwania hasła administratora . . 44 Etap 4: Używanie usług Office 365!. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Zakup usługi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Następne etapy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 4 Dwa przeznaczenia portalu Office 365 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Menu główne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Strona główna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Strona główna: pierwsze użycie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 Strona główna: W drodze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Profil portalu Office 365 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 Portal administratora usług Office 365 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 Zarządzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 Subskrypcje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 Pomoc techniczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 Administracja usług . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Uruchomienie portalu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Spis treści v 5 Zarządzanie kontami użytkowników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 Zalecenia dotyczące haseł . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 Dodawanie nowego użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Etap 1: Szczegóły . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Etap 2: Ustawienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Etap 3: Przypisywanie licencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Etap 4: Wysyłanie wyników w wiadomości e-mail . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 Etap 5: Wyniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 Zbiorcze dodawanie użytkowników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Etap 1: Wybór pliku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Etap 2: Weryfikacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Etap 3: Ustawienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Etap 4: Licencje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Etap 5: E-mail . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Etap 6: Wyniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Resetowanie haseł . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 Resetowanie hasła użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 Resetowanie hasła administratora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Usuwanie użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Edycja informacji o użytkowniku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Blokowanie możliwości, rejestrowania się przez użytkownika . . . . . . . . 88 Edycja zbiorcza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Podsumowanie procesu dodawania użytkowników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 6 Używanie domen niestandardowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Domeny i system DNS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Rozwiązania DNS firmy Microsoft . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Inne rozwiązanie dla systemu DNS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 Zależności czasowe a modyfikacje systemu DNS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Nasza pierwsza domena . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Kiedy dodawać użytkowników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Ponowne użycie domeny w usługach Office 365 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Dodanie domeny: typowe etapy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Dodawanie domeny przy użyciu kreatora Domain Quickstart Wizard . . . 97 Potwierdzenie własności domeny (walidacja domeny) . . . . . . . . . . . . . 100 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== vi Spis treści Metody weryfikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Dodawanie wpisów weryfikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Odstępstwa od instrukcji ogólnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Opóźnienie przed walidacją . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Konfigurowanie usługi DNS Office 365 dla witryny sieci Web . . . . . . . 106 Aktualizacja istniejących adresów e-mail usług Office 365 . . . . . . . . . . 108 Dodanie użytkowników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Zakończenie procesu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Przeglądanie ustawień systemu DNS usług Office 365 . . . . . . . . . . . . . 115 Definiowanie firmy Microsoft jako dostawcy usług DNS . . . . . . . . . . . 116 Dodawanie domeny bez stosowania kreatora Domain Quickstart Wizard . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Określenie domeny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Weryfikowanie domeny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Przygotowanie kont . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Aktualizacja systemu DNS usług Office 365 dla witryny sieci Web i innych usług . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Zmiana serwerów nazw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 Dodanie domeny bez przekierowania usług DNS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Wiele domen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Usługa SharePoint Online a domeny niestandardowe . . . . . . . . . . . . . . . . 131 Wnioski końcowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 7 Konfiguracja i migracja pulpitu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Porządki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Dokumentowanie istniejącej konfiguracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Możliwości migracji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Współpraca z partnerem lub korzystanie z usługi . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Przeniesienie poczty za pomocą plików PST . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 Eksport z programu Outlook . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 Funkcja Połączone konta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Eksport ustawień Kalendarza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 Konfigurowanie pulpitu dla usług Office 365 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Procedura pobierania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Instalowanie programu Lync 2010 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Uruchomienie programu instalacyjnego Office 365 . . . . . . . . . . . . . . . 144 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Spis treści vii Kończenie instalacji programu Lync 2010 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 Konfigurowanie programu Outlook . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Importowanie wiadomości, kontaktów i innych ustawień z pliku PST . . . 151 Scalenie zawartości w nowej skrzynce pocztowej . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 Dołączanie pliku PST do profilu programu Outlook jako folderu lokalnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 Selektywne importowanie i filtrowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Import kontaktów i innych danych przy użyciu pliku CSV . . . . . . . . . . . . 155 Import informacji kalendarza z pliku iCAL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 Kolejne działania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 8 Korzystanie z programu Outlook Web App . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 Personalizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Skonfigurowanie języka i strefy czasowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Skonfigurowanie widoku konwersacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 Dodawanie kontaktów wiadomości błyskawicznych do aplikacji OWA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Wybór kompozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 Tworzenie podpisu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Konfigurowanie formatu wiadomości i innych ustawień . . . . . . . . . . . . 164 Tworzenie reguł wysyłania wiadomości tekstowych do telefonu . . . . 165 Kontakty zewnętrzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Tworzenie kontaktu zewnętrznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Dodawanie informacji szczegółowych do kontaktu zewnętrznego . . 170 Wskazówki poczty e-mail a usługi Office 365 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Dodawanie i administrowanie grupami dystrybucyjnymi . . . . . . . . . . . . . 173 Tworzenie grupy publicznej dla wszystkich pracowników . . . . . . . . . . 174 Posługiwanie się grupami dystrybucyjnymi przy użyciu zewnętrznych adresów e-mail . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 Kiedy nie należy używać grup dystrybucyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Przyłączanie się do grupy publicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Funkcja Połączone konta: dodawanie istniejącej usługi poczty do usług Office 365 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Wysyłanie wiadomości e-mail z adresu konta połączonego . . . . . . . . 183 Częstotliwość odczytywania poczty z konta połączonego . . . . . . . . . . 184 Dodawanie i administrowanie pokojem konferencyjnym . . . . . . . . . . . . . 184 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== viii Spis treści Dostosowanie skrzynki pocztowej pokoju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 Czyszczenie telefonu komórkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 Włączenie i konfigurowanie archiwum osobistego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 Włączanie i stosowanie zasady archiwizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 Włączanie i stosowanie zasady przechowywania . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Dodatkowe informacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196 9 Stosowanie urządzeń przenośnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 Windows Phone . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 Urządzenia z obsługą oprogramowania Exchange ActiveSync . . . . . . . . . 199 BlackBerry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 Kreator konfiguracji telefonu komórkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 Używanie usług SharePoint Online za pośrednictwem urządzeń przenośnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 Windows Phone 7.5 lub Windows Mobile 6.5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 Inne telefony i urządzenia przenośne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 Microsoft Lync 2010 Mobile . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 Administrowanie urządzeniami przenośnymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 Uniemożliwianie dostępu do poczty e-mail użytkownikom programu ActiveSync . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 Administracja funkcji telefonicznych i głosowych . . . . . . . . . . . . . . . . . 207 Łączność ma podstawowe znaczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 10 Poprawa wizerunku i produktywności firmy za pomocą programu Outlook . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 Poprawa wizerunku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216 Stosowanie domeny niestandardowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216 Tworzenie podpisu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216 Odpowiedzi do kontaktów zewnętrznych przy użyciu wezwania na spotkanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217 Spotkania online przy użyciu usług Microsoft Lync Online . . . . . . . . . 218 Publikowanie kalendarza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Poprawa produktywności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Stosowanie listy GAL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Udostępnianie kalendarza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221 Wyznaczanie pełnomocnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Spis treści ix Stosowanie wskazówek poczty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227 Odpowiadanie na wezwanie do spotkania (adresaci wewnętrzni) . . . 227 Używanie wiadomości „poza biurem” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228 Dostosowywanie filtru wiadomości-śmieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 Używanie dodatku Outlook Social Connector . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231 Instalowanie dostawcy dodatku Social Connector . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 Dodatkowe informacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233 11 Korzystanie z usług SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235 Struktura i terminologia usług SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236 Uzyskanie dostępu do usługi SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236 Korzystanie z aplikacji Office Web Apps . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239 Dylemat aplikacji OWA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240 Tworzenie dokumentu przy użyciu aplikacji OWA . . . . . . . . . . . . . . . . . 241 Zapisywanie dokumentów przy użyciu aplikacji OWA . . . . . . . . . . . . . 242 Drukowanie za pomocą aplikacji Office Web Apps . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Dodawanie plików do usługi SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243 Tworzenie folderów dla dokumentów udostępnionych . . . . . . . . . . . . . . . 244 Otwieranie plików SharePoint przy użyciu programu Windows Explorer 246 Rozwiązywanie problemów związanych z otwieraniem dokumentów w Eksploratorze Windows . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249 Tworzenie nowej biblioteki dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249 Dodawanie alertów do biblioteki dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251 Ustawienia biblioteki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252 Blokowanie aplikacji OWA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252 Tytuł, opis i nawigacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253 Ustawienia przechowywania wersji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253 Ustawienia przepływu pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255 Usuwanie dokumentu lub biblioteki dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . 256 Odzyskiwanie dokumentów znajdujących się w koszu . . . . . . . . . . . . . 256 Zarządzanie uprawnieniami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 Dodawanie kolumny „Wyewidencjonuj” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262 Obecność w usługach SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264 Publikowanie biblioteki dokumentów w programie Outlook . . . . . . . . . . 265 Proca z dokumentami usług SharePoint Online w programach Microsoft Office . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== x Spis treści Otwieranie dokumentu w programie Microsoft Word . . . . . . . . . . . . . 268 Edytowanie i współtworzenie w trybie online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269 Wyewidencjonowanie dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271 Zaewidencjonowanie dokumentu (edytowanie w trybie offline) . . . . . 272 SharePoint i OneNote . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275 Edytowanie strony witryny zespołu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277 Zmiana tytułu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277 Składniki Web Part usług SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278 Dodawanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279 Zmiana układu strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 Kalendarze, kontakty i zadania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282 Dodawanie stron do witryny zespołu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284 Tworzenie nowych witryn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284 Tworzenie stron dla nowych witryn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287 Stosowanie list . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287 Tworzenie listy na podstawie arkusza programu Excel . . . . . . . . . . . . . 288 Dodawanie łącza Szybkie uruchamianie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291 Widok DataSheet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292 Edycja istniejących kolumn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293 Dodawanie nowych kolumn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 295 Zmiana kolejności kolumn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297 Filtrowanie i sortowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297 Zapraszanie użytkowników zewnętrznych do dokumentów udostępnionych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298 Uwierzytelnienie w usłudze ograniczone do Live ID . . . . . . . . . . . . . . . 298 Wysyłanie zaproszenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298 Udzielanie użytkownikom zewnętrznym dostępu tylko do określonej zawartości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300 Urządzenia przenośne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302 Publikowanie publicznej witryny sieci Web . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303 Stosowanie niestandardowego adresu URL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303 Dostosowywanie witryny sieci Web . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304 Ograniczenia publicznej witryny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306 Zaawansowana tematyka i zasoby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306 Dodatkowe informacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Spis treści xi 12 Korzystanie z usług Lync Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309 Poznanie klienckiego programu Lync 2010 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310 Rejestrowanie się w usłudze Lync Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310 Otwieranie menu Opcje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311 Konfigurowanie dźwięku i obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312 Personalizowanie programu Lync 2010 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314 Dodanie zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 314 Ustawienie lokalizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316 Ustawianie stanu aktywności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317 Dodawanie numerów telefonów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317 Ustawienie dzwonków i dźwięków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 318 Dodawanie kontaktów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 318 Z własnej organizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 318 Dodawanie kontaktów spoza firmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 319 Używanie wizytówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320 Funkcja sprawdzania obecności a usługi Lync Online . . . . . . . . . . . . . . . . 322 Wskaźniki stanu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322 Ręczne ustawienie stanu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323 Obecność w innych programach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323 IM (Instant Messaging – wiadomości błyskawiczne) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327 Rozpoczynanie i akceptowanie sesji wiadomości błyskawicznych . . . . 327 Dodawanie do rozmowy innych osób . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328 Historia konwersacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 329 Transfer plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330 Wywołania głosowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330 Udostępnianie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332 Udostępnianie aplikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332 Widok udostępnionej aplikacji dla prezentera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334 Widok udostępnionej aplikacji dla uczestnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 335 Żądanie przejęcia kontroli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336 Wyznaczenie prowadzącego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 337 Udostępnianie pulpitu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 337 Zapraszanie innych osób do spotkań online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 337 Zaproś teraz. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338 Planowanie spotkania online za pomocą programu Outlook . . . . . . . 341 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== xii Spis treści Dołączanie do spotkań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 343 Program kliencki Lync 2010 Attendee . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 343 Lync Web App . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 343 Interfejs użytkownika końcowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 343 Konfiguracja i przygotowanie spotkania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 345 Konfiguracja spotkania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 345 Przekazywanie prezentacji programu PowerPoint . . . . . . . . . . . . . . . . . 346 Poruszanie się w pokazie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347 Ankiety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 348 Zarządzanie spotkaniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349 Dopuszczanie do spotkania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349 Wyłączanie głosu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349 Używanie wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 350 Adnotacje i pokazy w czasie rzeczywistym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 350 Prezentowanie pokazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 351 Administracja usługą Lync Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 352 Użytkownicy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 353 Włączanie lub wyłączanie komunikacji zewnętrznej . . . . . . . . . . . . . . . 354 Dodatkowe informacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 356 A Lista kontrolna wdrożenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 357 Indeks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 359 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Przedmowa do wydania polskiego Kiedy zacząłem swoją przygodę z Exchange piętnaście lat temu, nikt nie myślał jeszcze o chmurze i możliwościach współdzielenia aplikacji w taki sposób, jak możliwe jest to dzisiaj. Wynikało to chociażby ze względu na ubogi interface webo- wy systemów pocztowych i brak dodatkowych funkcjonalności – współdzielenia kalendarza, dokumentów, narzędzi komunikacyjnych. Lata mijały, pojawiały się coraz ładniejsze i bogatsze funkcjonalnie możliwości dostępu webowego do Exchange, pojawił się również SharePoint jako łatwy w obsłudze portal intranetowy oraz Offi ce Communications Server (od dwóch lat funkcjonujący pod nazwą Lync Server) jako alternatywa dla Skype’a czy Gadu-Gadu. Kiedy Microsoft udostępnił połączenie tych technologii jako pakiet BPOS (Business Productivity Online Suite), dostaliśmy ciekawą alternatywę do budowania własnej infrastruktury serwerowej. Jednak brakowało mi w BPOS-ie pewnej elastyczności i zgodności z innymi platformami. Twórcze rozwinię- cie tego produktu o nazwie Offi ce 365, z wykorzystaniem najnowszych produktów – Exchange 2010, SharePoint 2010 i Lync Server 2010 oraz aplikacji klienckich z rodziny Offi ce 2010, pojawiło się fi nalnie w czerwcu 2011 roku i było strzałem w dziesiąt- kę. Exchange 2010 z bardzo bogatym i współpracującym z wieloma przeglądarkami modułem dostępu webowego oraz nowym modułem administracji webowej (Exchange Control Panel) daje zarówno administratorom, jak i użytkownikom pełną obsługę systemu pocztowego. Czego nie można zrobić przez przeglądarkę, bardziej wymaga- jący administratorzy mogą wykonać z poziomu PowerShella i modułu do zarządzania usługami Online. Mamy również możliwość udostępnienia treści informacyjnych dla klientów poprzez portal webowy oraz witryny współpracy fi rmowej na platformie SharePoint. Możemy również sprawdzić status współpracowników i jeżeli są dostępni, nawiązać z nimi komunikację poprzez Lynca. Od grudnia 2011 roku możemy również wykorzystać klientów Lync na urządzeniach z Androidem, iPhone’ach, iPadach oraz telefonach z Windows Phone 7.5. Offi ce 365 to rozwiązanie, które można śmiało zastosować w małej fi rmie, jako alternatywę dla tworzenia własnej infrastruktury serwerowej i ponoszenia kosztów związanych z zarządzaniem tymi systemami. Można je również wykorzystać w bardzo dużych przedsiębiorstwach jako uzupełnienie istniejącej infrastruktury, gdzie może- my przenieść do chmury tylko część zasobów i usług, stosując model hybrydowy. Wszystko w zależności od potrzeb naszej fi rmy. Ciekawym rozwiązaniem jest również ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== xiii xiv Przedmowa do wydania polskiego bezpłatna możliwość wykorzystania Offi ce 365 w placówkach edukacyjnych, którą Microsoft wprowadził w czerwcu tego roku. Ta książka wprowadza nas do administracji usługami Offi ce 365 dla małych fi rm. W modelu tym niektóre opcje nie są dostępne ze względów licencyjnych, jednak większość parametrów konfi guruje się tak samo jak w rozwiązaniach klasy Enterprise. Nawet administrator dużej organizacji, która chciałaby skorzystać z możliwości Offi ce 365, może skorzystać z informacji zawartych w kolejnych rozdziałach książki do wykonania większości zadań administracyjnych. Jakkolwiek z tej książki, co należy śmiało powiedzieć, nie dowiemy się niczego na temat migracji skrzynek ani federowa- nia istniejącej infrastruktury z chmurą publiczną. Trzeba również zauważyć, że nie wszystkie opcje Offi ce 365 dostępne w Stanach Zjednoczonych zostały zaimplementowane w wersji produktu dla rynku europejskiego (np. potwierdzenia SMS), ale niewątpliwą zaletą jest fakt, że zarówno interfejs admi- nistracyjny, jak i dla użytkownika końcowego zostały spolszczone i nawet osoba nie znająca dobrze angielskiego może śmiało poruszać się po stronach Offi ce 365. Część stron pomocy technicznej nie została przetłumaczona lub jest tłumaczona maszynowo, co może wprowadzić Czytelnika w stan lekkiego osłupienia, ale dotyczy to tylko bar- dzo zaawansowanych funkcjonalności, które dla większości użytkowników czy nawet administratorów nie są niezbędne. Tam gdzie było to możliwe, tłumaczenie książ- ki odwołuje się do spolszczonych wersji narzędzi administracyjnych, co dodatkowo powinno ułatwić pracę Czytelnikom książki. Życzę dobrej zabawy przy czytaniu, konfi gurowaniu Offi ce 365 w ramach bez- płatnych testów oraz późniejszej pracy. Nie twierdzę, że Exchange czy SharePoint są produktami bardzo prostymi w obsłudze, jednak po przeczytaniu tej książki na pewno staną się równie przyjazne jak Word czy Outlook. Jako uzupełnienie zapra- szam serdecznie na spotkania założonej przeze mnie Polskiej Grupy Użytkowników Exchange (PEPUG), gdzie poruszane są tematy z zakresu Exchange, Lync, Offi ce 365 i pokrewnych technologii, gdzie można podzielić się własnymi doświadczeniami lub posłuchać opinii innych użytkowników powyższych systemów . Konrad Sagała Exchange Most Valuable Professional ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Wprowadzenie Usługi Microsoft Offi ce 365 odnoszą wielki sukces na rynku małych przedsiębiorstw. Zgodnie z informacjami podanymi przez fi rmę Microsoft, ponad 90 sprzedaży usług Offi ce 365 dotyczy segmentu małych fi rm. Nie mogę powiedzieć, że jestem tym zaskoczony. Patrząc na możliwości usług w planie „Offi ce 365 dla specjalistów i małych fi rm” muszę się zgodzić, że oferta ta jest bardzo atrakcyjna. Niniejsza książka powstała z myślą o właścicielach lub konsultantach małych fi rm, którzy chcą dowiedzieć się, jak: ■ Określić, czy plan usług Offi ce 365 dla małych fi rm spełnia ich potrzeby. ■ Zarejestrować i wdrożyć usługi, wliczając w to konfi guracje systemu nazw domen. ■ Uniknąć typowych problemów. ■ Jak najlepiej wykorzystywać usługi Offi ce 365. Książka ta przeznaczona jest dla osób w małych fi rmach lub dla specjalistów, którzy posługują się komputerami, ale nie są profesjonalistami technicznymi w dziedzinie komputerów. Chociaż konfi gurowanie usług Offi ce 365 może być dość proste, poja- wiają się też pewne techniczne aspekty, w szczególności w przypadku domen niestan- dardowych. W książce opisano szczegółowo, jak przenieść domenę niestandardową do usług Offi ce 365, a także jak skonfi gurować pulpit komputera. Tak naprawdę opracowanie poradnika dla właścicieli usługi było jednym z głównych jej celów. Mówiąc ogólnie, książka jest poradnikiem dla każdej osoby planującej implementa- cję usług „Offi ce 365 dla specjalistów i małych fi rm”, od początkowego zaplanowania, przez wdrożenie po korzystanie z kluczowych funkcji i możliwości. Usługi Offi ce 365 są często aktualizowane – warto sprawdzać informacje o usłudze w witrynie Service Updates pod adresem http://community.offi ce365.com, by dowiedzieć się, jakie modyfi - kacje zostały wprowadzone od momentu opublikowania książki. Podziękowania Zmienna natura usług online wiąże się ze stałym przerabianiem i reorganizowaniem opracowywanego tekstu, co w tym względzie znacznie przekroczyło moje początkowe oczekiwania i założenia. Pragnę podziękować mojej żonie Ryam za jej niesłabnące wsparcie dla tego projektu. Oprócz niej, w kluczowych momentach zasadnicze zna- czenie miało wsparcie ze strony grupy produktu „Offi ce 365 dla małych fi rm” w fi r- mie Microsoft, która udostępniała informacje szczegółowe o planowanych zmianach i implementacjach. xv ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== xvi Wprowadzenie Errata Podjęliśmy wszelkie starania w celu zapewnienia poprawności tej książki. Błędy zauwa- żone już po publikacji książki są opisywane w witrynie Microsoft Press oreilly.com: http://go.microsoft.com/FWLink/?Linkid=247989 Niewymienione tam błędy można zgłaszać za pośrednictwem tej samej strony. Autor prowadzi również witrynę, gdzie umieszcza informacje o aktualizacjach usług Offi ce 365: Office365answers.com Dodatkowe wsparcie można uzyskać poprzez pocztę elektroniczną Microsoft Press Book Support pod adresem mspinput@microsoft.com. Prosimy pamiętać, że pod wymienionymi powyżej adresami nie jest oferowana pomoc techniczna dla oprogramowania fi rmy Microsoft. Oczekujemy na Wasze uwagi W fi rmie Microsoft Press najbardziej cenimy zadowolenie naszych Czytelników, a wszelkie Państwa opinie są dla nas bardzo wartościowe. Swoje komentarze i opinie o książce prosimy kierować pod adres: http://www.microsoft.com/learning/booksurvey Zapoznajemy się z każdym komentarzem i pomysłem. Z góry dziękujemy za przesłane uwagi! Pozostańmy w kontakcie Warto rozmawiać! Jesteśmy na Twitterze pod adresem: http://twitter.com/MicrosoftPress. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== ROZDZIAŁ 1 Office 365: wielka sprawa dla małych firm W dzisiejszych czasach nie unikniemy korzystania z chmury. Wielkie przedsię- biorstwa dyskutują na jej temat, a małe fi rmy zadają sobie pytanie „Czy w ogóle chmura jest dla nas odpowiednim rozwiązaniem?”. Wszędzie dostępne są konferencje, blogi, artykuły czy nawet komercyjne reklamy telewizyjne opisujące zalety chmury, ale trochę trudniej dowiedzieć się, czym rzeczywiście jest chmura i czy sensowne jest jej stosowanie w przypadku niewielkich przedsiębiorstw? Czym jest usługa nazywana chmurą? Usługa chmury, mówiąc najbardziej ogólnie, to usługa, do której mamy dostęp poprzez sieć Internet. Subskrypcja usługi chmury nie różni się wiele od płatności za usługi tele- foniczne. Tak naprawdę już obecnie niektóre usługi telefoniczne korzystają z Internetu. Na pewno każdy już zetknął się z pojęciem VoIP (Voice over IP; głos poprzez sieć IP). Jeśli nie, prawdopodobnie widział w telewizji reklamy urządzeń, które umożliwiają telefonowanie poprzez Internet, jak na przykład Magic Jack™ w USA i Kanadzie. Magic Jack jest usługą telefoniczną korzystającą z chmury. Każda większa witryna internetowa jest usługą chmury. Usługi bankowe dostępne w Internecie to też usługi chmury, podobnie jak Amazon.com. I tak można by przy- taczać tysiące przykładów, ale jeśli te usługi są tak powszechne, dlaczego ostatnio chmura stała się takim „gorącym” tematem? Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy przyjrzeć się, w jaki sposób niewielkie fi rmy korzystają z usług online. UWAGA Dla potrzeb tej książki niewielka firma została zdefiniowana jako organizacja za- trudniająca do 25 pracowników. Jest to taka sama skala, jaką firma Microsoft stosuje okre- ślając plan abonamentowy Office 365 dla specjalistów i niewielkich firm: organizacje od 1 do  25 użytkowników. W  ramach tego planu firma Microsoft zezwala na  zwiększenie tej liczby przy założeniu, że nie zostanie przekroczona liczba 50 użytkowników. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 1 2 Rozdział 1: Office 365: wielka sprawa dla małych firm Porównanie aktualnie używanych usług z chmurą Niewielkie fi rmy wykorzystują wiele różnych usług dostępnych w sieci (online). Sklepy prowadzone przez jedną osobę często korzystają z darmowej poczty elektro- nicznej, takiej jak Google Mail czy Hotmail. Jeśli jednak fi rma z czasem powiększa się i zatrudnia kilku pracowników, zachodzi potrzeba lepszej organizacji zasobów cyfro- wych i zaczyna inwestować w usługi do obsługi poczty i plików udostępniane przez ISP (dostawca usług internetowych). Niektóre małe fi rmy same decydują się na zakup serwera i w swojej siedzibie utrzymują usługi na przykład za pomocą produktów rodziny Microsoft Small Business Server, natomiast inne przedsiębiorstwa po prostu wykorzystują potrzebne im usługi udostępniane przez różnych dostawców usług, takich jak poczta, wiadomości błyskawiczne, wideokonferencje czy usługi umożliwia- jące wspólne opracowywanie dokumentów. Dla dużych korporacji, takich jak Microsoft, Google, IBM czy inni, ten zlepek róż- nych usług używanych przez niewielkie fi rmy stwarza możliwość oferowania zesta- wów usług, które łączą usługi potrzebne fi rmom w kluczowych obszarach. Korporacje te dysponują funduszami, doświadczeniem i kapitałem do zbudowania, obsługiwania i udostępniania infrastruktury potrzebnej do oferowania tych usług na masową skalę. W rezultacie powstała Chmura, czyli zestawy podstawowych usług dla przedsiębiorstw oferowane przez renomowane fi rmy i udostępniane po bardzo atrakcyjnych cenach. Czy chmura jest dobrym interesem dla małych firm? Przeanalizujmy, jakie działania trzeba przedsięwziąć i jakie wiążą się z nimi koszty, by zapewnić własne usługi za pomocą serwerów i oprogramowania utrzymywanych przez fi rmę we własnej siedzibie. Musimy kupić, zainstalować i utrzymywać serwery. Dla tych serwerów będzie potrzebne oprogramowanie i doświadczona obsługa technicz- na, która zapewni ciągłą ich pracę. Kwestie te obejmują fi ltrowanie spamu, skanowanie wirusów, tworzenie kopii zapasowych, zapewnienie bezprzerwowego zasilania, aktuali- zacje sprzętu i oprogramowania, aktualizacje zabezpieczeń, zapory i wiele innych dzia- łań, które są konieczne, by sprawnie i nieprzerwanie działały systemy w siedzibie fi rmy. Jeśli nie wykorzystujemy własnych usług, jedną z możliwości jest zakup usług udostępnianych przez wielu dostawców. Koszty profesjonalnie utrzymywanych usług mogą być wysokie. Usługi klienckie są często darmowe, ale są też ubogie funkcjonal- nie i pogodzić się trzeba z obecnością reklam. W każdym przypadku nie uzyskujemy pełnego zestawu potrzebnych usług. Porównajmy to z zestawem takich usług, jak poczta elektroniczna, możliwo- ści współpracy przy tworzeniu dokumentów, wiadomości błyskawiczne, spotkania w trybie online, dostęp oparty na sieci Web do poczty i dokumentów oraz integracja z telefonami komórkowymi. Ten zestaw usług dostępny jest dla użytkownika jedynie za 6 USD miesięcznie, przy zagwarantowaniu ciągłej pracy na poziomie 99,9 i któ- ry udostępnia jedna z fi rm grupy Fortune 500, taka jak Microsoft! A to jest właśnie ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Czym jest usługa nazywana chmurą? 3 usługa Offi ce 365. Dla wielu fi rm jest to wyjątkowo wartościowa oferta i właśnie jej atrakcyjność jest powodem, dla którego jest tyle szumu wokół „chmury”. Usługa Office 365 w skrócie Dobrze pamiętam spotkanie w fi rmie w fi rmie Microsoft z menedżerem projektu usługi Offi ce 365 dla małych fi rm w celu omówienia zestawu funkcji produktu. Mówiąc szcze- rze, byłem zdumiony i podejrzewam, że Czytelnicy też będą. Co ważniejsze, dowie- działem się, że usługi Offi ce 365 to nie tylko „szum” wokół ich możliwości – to pakiet przydatnych funkcji. Poniżej wymienione są niektóre z ważniejszych cech pakietu: ■ 25 GB dla skrzynek pocztowych ■ Możliwość wykorzystywania nazwy domeny firmy dla adresów poczty elektronicznej ■ Możliwość zakupu tylko jednej licencji, jeśli takie są potrzeby fi rmy ■ Comiesięczne opłaty z możliwością zaprzestania płatności w dowolnym momen- ■ ■ cie; nie jest wymagana żadna długoterminowa umowa Filtrowanie spamu umieszczanego bezpośrednio w folderze niechcianej poczty Skanowanie (antywirusowe) wszystkich wiadomości pocztowych, zanim zostają dostarczone do użytkownika ■ Udostępnienie statusów wolny/zajęty, co pozwala przeglądać harmonogramy innych osób, organizować spotkania i rezerwować zasoby (takie jak pomieszcze- nia, samochody czy projektory) za pośrednictwem programów Microsoft Outlook i Microsoft Exchange ■ Możliwość publikowania w Internecie podstawowej witryny sieci Web fi rmy ■ Funkcja udostępniania zewnętrznego, która pozwala zaprosić osobę spoza fi rmy do współpracy nad dokumentami w witrynie Microsoft SharePoint Online ■ Gwarancja nieprzerwanego działania usługi na poziomie 99,9 ■ Możliwość zaproszenia do 50 anonimowych użytkowników w związku z organi- zowanym zdarzeniem w trybie online, takim jak konferencja w sieci Web i roz- mowa z tymi użytkownikami przy użyciu mikrofonu w komputerze – nie jest wymagane wybieranie numerów 800 ■ Wiadomości błyskawiczne ■ Możliwość edytowania dokumentów pakietu Offi ce w przeglądarce (przy użyciu usługi Offi ce Web Apps) ■ Możliwość synchronizowania wiadomości e-mail i kalendarza z urządzeniem przenośnym Jedynie 6 USD opłaty miesięcznie (na użytkownika) ■ A ta lista to tylko początek. Usługa Offi ce 365 jest często aktualizowana – warto spraw- dzić w witrynie Service Updates (http://community.offi ce365.com), jakie zmiany zostały wprowadzone w usłudze od momentu wydania tej książki. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 4 Rozdział 1: Office 365: wielka sprawa dla małych firm UWAGA Jeśli chcemy zmienić naszą usługę telewizji kablowej, po prostu dzwonimy do fir- my i już – nowe usługi są dostępne. W przypadku usługi Office 365 nie jest tak prosto. Nie możemy po prostu nacisnąć przycisku i zamienić planu dla małych przedsiębiorstw na inny plan, który umożliwia pracę większej liczbie użytkowników usługi. Jeśli w najbliższej przy- szłości planujemy zatrudnić 51 pracowników, warto rozpocząć od wykorzystywania planu o większych możliwościach – w ten sposób nie będziemy musieli przeprowadzać migracji zawartości, kiedy w firmie będzie już pracowało tyle osób. Porady związane z doborem planu właściwego dla firmy znaleźć można w rozdziale 2 „Wybór planu Office 365”. Porównanie chmury i usług utrzymywanych samodzielnie Jeśli w siedzibie utrzymujemy własne serwery i zamierzamy przejść do usługi Offi ce 365, trzeba zdawać sobie sprawę, że przejście do chmury wymaga pewnych kompromisów. Chociaż wykorzystywanie zalet usług Offi ce 365 zwalnia nas z wielu obowiązków i pozwala bardziej skupiać się na prowadzonym biznesie, a nie zajmo- wać się podejmowaniem decyzji IT, w kilku obszarach swoboda ta wiąże się jednak z pewnymi ograniczeniami: ■ Dzienniki serwerów Na serwerach przechowywanych jest sporo informacji o ich działaniach, które zazwyczaj nie są widoczne. Specjaliści IT mogą uzyskać dostęp do dzienników zdarzeń, wskaźników wydajności, dzienników serwera sie- ci Web, dzienników serwera Exchange i wielu innych. W przypadku serwerów utrzymywanych w siedzibie zespół IT może przeglądać te dzienniki i na ich pod- stawie określać przyczyny pojawiających się problemów. Jeśli przeniesiemy się do usług Offi ce 365, fi rma Microsoft nie przydzieli nam dostępu do dzienników serwerów, ponieważ serwery te przechowują informacje dla wielu klientów, a nie tylko dla nas. ■ Dostęp do serwera W przypadku usług Offi ce 365 nie możemy logować się do serwera przy użyciu usług terminalowych, a także nie możemy przeglądać, aktualizować czy uzyskiwać dostępu do ustawień na poziomie serwera. Możemy konfi gurować ustawienia dotyczące usług naszego konta. Mówiąc ogólnie, to ogra- niczenie dotyczy osób, które w siedzibie korzystają z dodatków producentów nie- zależnych dla programów Exchange czy SharePoint i których nie można stosować w przypadku usług SharePoint Online lub Exchange Online. ■ Harmonogram stosowania aktualizacji Firma Microsoft decyduje, kiedy usłu- gi zostaną zaktualizowane. Załóżmy na przykład sytuację, w której odkryliśmy, że określona aktualizacja SharePoint Online dodaje funkcję korzystną dla naszej fi rmy. W środowisku utrzymywanym samodzielnie możemy od razu zastosować tę aktualizację. W przypadku usług Offi ce 365, w oparciu o własny harmonogram ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Jakie korzyści przynosi naszej firmie usługa Office 365? 5 ■ ■ działania fi rma Microsoft zastosuje tę poprawkę usługi lub jej nie zastosuje. Harmonogram ten określa wiele „rywalizujących” ze sobą kwestii, jak złożoność, zakres korzyści czy ważność w odniesieniu do innych aktualizacji, które trzeba zastosować. Lokalizacja danych W przypadku usług Offi ce 365 dane utrzymywane są w cen- trum danych, określonym przez adres użyty podczas rejestrowania się w usługach. Nie mamy żadnej kontroli nad miejscem przechowywania danych. Bezpieczeństwo Dostępne są jedynie funkcje zabezpieczeń wbudowane w usłu- gę. Rzecz jasna, w przypadku niektórych przedsiębiorstw wymagania zabezpieczeń nie są spełniane w usłudze Offi ce 365, jak na przykład możliwość wymuszania specjalnego poziomu złożoności haseł czy specjalne wymagania inspekcji. Firmy, których wymagania dotyczące bezpieczeństwa nie są dostępne w usługach Offi ce 365, powinny szukać innych rozwiązań. ■ Ograniczona odpowiedzialność Podobnie jak w przypadku większości usług, jeśli usługi chmury ulegną awarii, fi rma Microsoft jest odpowiedzialna za zwrot tylko części opłat abonentowych związanych z przerwą w pracy. Jeśli dane zosta- ją utracone, od fi rmy Microsoft nie można domagać się przywrócenia danych. Szanse na utratę danych są znikome, dzięki zapewnieniu redundancji w centrum danych, stale wykonywanych kopii zapasowych i zapewnieniu pracy awaryjnej dla wszystkich centrów danych. Pomimo tego, dla zapewnienia bezpieczeństwa i zgodności, wiele fi rm stosuje dodatkowe systemy archiwizacji poczty elektro- nicznej i dokumentów. Zależność od połączenia z siecią Internet Jeśli usługi korzystają z chmury, przestaną działać przy braku połączenia z Internetem. Najczęściej nadal będziemy mogli korzystać z poczty elektronicznej lokalnie dzięki trybowi buforowania pro- gramu Outlook i lokalnie przechowywanym dokumentom. Jednak powinniśmy przewidzieć alternatywne metody uzyskiwania dostępu do Internetu w sytuacji awarii łącza lokalnego. ■ Jak widzimy, przechowywanie danych w chmurze jest całkiem czymś innym, niż utrzy- mywanie własnych usług. Gdzie są korzyści, skoro tracimy kontrolę i uzależniamy się od Internetu? Dlaczego więc warto przenieść się do chmury? Jakie korzyści przynosi naszej firmie usługa Office 365? Jak dowiemy się w rozdziale 2, usługa Offi ce 365 dostępna jest za pośrednictwem różnorodnych planów. Niniejsza książka skupia się przede wszystkim na przedsiębior- stwach zatrudniających do 25 pracowników, ale plan ten pozwala tę liczbę zwiększyć do 50 użytkowników. Niezależnie od tego, jaki plan zostanie wybrany i jak go nazwie- my, korzyści dla fi rmy są takie same i liczne. Usługa Offi ce 365 ułatwia poprawę ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 6 Rozdział 1: Office 365: wielka sprawa dla małych firm wizerunku, zwiększenie produktywności i lepsze wykorzystanie inwestycji w usługi online i produkty Microsoft Offi ce. Profesjonalny wizerunek Jedną z głównych korzyści stosowania usług Offi ce 365 dla małych fi rm i specjali- stów jest wpływ na wizerunek fi rmy. Dla przykładu weźmy wizytówkę z nazwą fi rmy i adresem poczty e-mail Google Mail czy Hotmail – łatwo można wysłać pomyłkową wiadomość. Tradycyjnie poważne fi rmy korzystają z adresów e-mail specyfi cznych dla przedsiębiorstwa, a nie posługują się darmowymi usługami pocztowymi. Dzięki usłu- gom Offi ce 365 możemy odbierać i wysyłać wiadomości pocztowe z własnej domeny, co fi rmie zapewnia profesjonalny wizerunek. Czy posiadamy dobrze prezentującą się witrynę sieci Web, gdzie można znaleźć informacje o działalności fi rmy i ułatwia kontakt potencjalnym klientom? Dzięki usłu- gom Offi ce 365, bez dodatkowych kosztów możemy uruchomić prostą, przejrzystą i profesjonalnie wyglądającą witrynę sieci Web. Jeśli zachodzi potrzeba spotkania się z klientem, spore wrażenie robi wysłanie prośby o spotkanie w programie Outlook, które zawiera łącze do spotkania w trybie online utrzymywanego w programie Lync Online. Spotkania online można znacznie łatwiej zaaranżować, niż mogłoby się to wydawać i dlatego ten sposób komunika- cji jest coraz częściej wykorzystywany przez przedsiębiorstwa. Usługa pozwala także korzystać z seminariów w sieci Web czy przeprowadzać konferencje w trybie online jednocześnie dla 50 osób. Tego rodzaju funkcje są zazwyczaj dostępne, tylko jeśli utrzymujemy własne usługi lub wykupimy takie usługi online, co wiąże się ze znacznymi kosztami. Dzięki usłu- gom Offi ce 365 wiele małych fi rm i specjalistów (nawet fi rmy jednoosobowe) uzy- skują te imponujące możliwości bez konieczności ponoszenia nakładów związanych z utrzymywaniem odpowiedniej infrastruktury oraz mogą prezentować się i działać jak znacznie większe przedsiębiorstwa. Używanie znanych narzędzi i programów Jednym z najlepszych aspektów przejścia do usług Offi ce 365 jest możliwość konty- nuacji korzystania z produktów Microsoft Offi ce praktycznie w ten sam sposób co do tej pory. Czas poświęcony na poznanie produktów Offi ce i tworzenie dokumen- tów tego pakietu nie zostaje utracony, natomiast nasze możliwości zostają powiększo- ne. Dzięki usługom Offi ce 365 możemy łatwo współpracować za pomocą programu SharePoint Online. W rozdziale 11 „Korzystanie z usług SharePoint Online” dowiemy się, że nawet nie musimy opuszczać programu Microsoft Word, kiedy chcemy otwo- rzyć i edytować dokumenty utrzymywane w usługach SharePoint Online. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Jakie korzyści przynosi naszej firmie usługa Office 365? 7 RYSUNEK 1-1 Funkcje ewidencjonowania dokumentów programu Microsoft Word 2010 „pojawiają się”, jeśli używamy programu Word razem z usługami SharePoint Online. Tak naprawdę wolę traktować usługi Offi ce 365 dla specjalistów i małych fi rm bardziej jak metodę rozszerzania pakietu Microsoft Offi ce o funkcje chmury, niż jak wyłącznie zakup usług chmury. Wiele funkcji pakietu Microsoft Offi ce „pojawia się”, jeśli uży- wamy usługi Offi ce 365. Na przykład, jak widać na rysunku 1-1, program Microsoft Word automatycznie rozpoznaje, czy jest połączony z usługami SharePoint Online i pozwala sprawdzać dokument. Nie są potrzebne żadne dodatkowe konfi guracje, dodatki czy specjalne ustawienia. W rezultacie najczęściej możemy korzystać z zalet usług Offi ce 365 nawet bez opuszczania aplikacji pakietu Microsoft Offi ce. Nadal korzystamy ze znanego interfejsu użytkownika, a ponadto uzyskujemy dodatkowe korzyści związane z udostępnianiem dokumentów i możliwościami wspólnego ich opracowywania. Praca w biurze i poza nim Ponieważ dane przechowywane są w chmurze, możemy pracować w dowolnym miej- scu, w którym dostępny jest Internet, wliczając w to telefony komórkowe. Jeśli w biu- rze połączenie z siecią Internet przestaje działać, możemy po prostu przejść do najbliż- szej kawiarni, w której jest bezprzewodowe połączenie z siecią i kontynuować naszą pracę. Kiedy jesteśmy poza biurem i programami Microsoft Offi ce, możemy użyć ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 8 Rozdział 1: Office 365: wielka sprawa dla małych firm dowolnej przeglądarki na komputerze, by uzyskać dostęp do poczty elektronicznej czy dokumentów. Ponadto usługa Offi ce 365 synchronizuje naszą pocztę z telefonem komórkowym tak, by odbieranie i odpowiadanie na wiadomości było możliwe bez- pośrednio z telefonu. Bezpieczeństwo i dostępność Przerwy w dostępie do poczty e-mail dość mocno wpływają na różne obszary dzia- łania fi rmy. Utrzymywanie własnych usług pocztowych zapewnia pełną kontrolę, ale narzuca także odpowiedzialność za obsługę w okresach przerw działania lokalnego sprzętu, problemów z bezpieczeństwem lokalnego połączenia ISP czy obsługę nieprze- widzianych problemów powstałych podczas aktualizowania i konfi gurowania zmian. Te same problemy dotyczą usług oferowanych zewnętrznie, jednak procedury i pro- cesy aktualizowania usług w centrum danych prowadzonych przez fi rmę Microsoft, które warte są milionów dolarów i obsługują miliony skrzynek pocztowych, mówiąc ogólnie są o parę rzędów bardziej rygorystyczne. Usługi Offi ce 365 są udostępniane przy zagwarantowaniu ciągłości pracy na pozio- mie 99,9 . Oznacza to, że jeśli usługi nie będą działać dłużej niż 9 godzin w ciągu roku, otrzymamy zwrot pieniędzy. W przeliczeniu na rozliczenia miesięczne zwrot opłat następuje po niezaplanowanej przerwie dłuższej niż 45 minut. Dla wielu małych fi rm osiągnięcie takiego poziomu dostępności byłoby bardzo trudne przy użyciu włas- nych rozwiązań. Tabela 1-1, zaczerpnięta z umowy Exchange Online Microsoft Exchange Online Service Level Agreement (SLA), szczegółowo pokazuje poziom gwarancji. TABELA 1-1 Ciągłość działania zagwarantowana dla usługi Office 365 i zmniejszenie opłat za usługę Miesięczny czas pracy (procentowo) 99.9 99 95 Zmniejszenie opłaty za usługę 25 50 100 DODATKOWE INFORMACJE Skanowanie wirusów dla komputerów lokalnych można uzyskać przy użyciu darmowej usługi Microsoft Security Essentials (http://www.microsoft.com/secu- rity/pc-security/mse.aspx). Dodatkowe informacje na temat centrów danych firmy Microsoft znaleźć można w raporcie Office
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Korzystanie z usług Microsoft Office 365 Prowadzenie małej firmy w chmurze
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: