Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00694 008119 14294584 na godz. na dobę w sumie
Krajobrazy. Kreatywna fotografia - książka
Krajobrazy. Kreatywna fotografia - książka
Autor: Liczba stron: 240
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-3665-5 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Skończ z nudnymi zdjęciami krajobrazów!

Góry, lasy, jezioro, morze, las, Giewont. Czy naprawdę zdjęcia krajobrazów muszą być nudne? Czy nie masz już dosyć takich samych ujęć z każdego wyjazdu? Jeśli Twoja odpowiedź brzmi: 'TAK', koniecznie sięgnij po tę książkę. Fotografowanie krajobrazów może być równie pasjonujące jak tworzenie fotografii reportażowych, a efekty bywają imponujące! Wystarczy trochę kreatywności, wiedzy i praktyki.

Dzięki tej książce błyskawicznie opanujesz niezbędną teorię, a liczne przykłady natchną Cię do własnych eksperymentów. Twoje zdjęcia z kolejnych wyjazdów będą nareszcie inne! W trakcie lektury dowiesz się, jaki wybrać sprzęt, jaki wpływ na fotografowanie mają pogoda czy pora roku oraz jak wykorzystać technikę HDR, by uzyskać godne podziwu efekty. Znajdziesz tu także wyczerpujące informacje o tym, na co należy zwrócić szczególną uwagę przy fotografowaniu gór, pustyni, krajobrazów morskich i miast. Ta książka odmieni Twoje zdjęcia!

Sięgnij po niekonwencjonalne rozwiązania i twórz zapierające dech w piersiach, niezapomniane zdjęcia krajobrazów!


Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Creative Landscapes: Digital Photography Tips and Techniques Tłumaczenie: Marek Kania ISBN: 978-83-246-3665-5 Copyright © 2011 by Wiley Publishing, Inc., Indianapolis, Indiana All photographs © Harold Davis All Rights Reserved. This translation published under license. Published by Wiley Publishing, Inc., Indianapolis, Indiana Translation copyright © 2012 by Helion S.A. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wiley, the Wiley logo and related trade dress are trademarks or registered trademarks of John Wiley Sons, Inc. and/or its affiliates, in the United States and other countries, and may not be used without written permission. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/krakre Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści 8 Wstęp 12 Tao krajobrazu 14 Dlaczego fotografia krajobrazowa 24 Krajobraz we współczesnym świecie 32 Wielkie, rozległe krajobrazy 42 Małe, intymne krajobrazy 46 Krajobrazy nierzeczywiste, bajeczne 52 Abstrakcje i wzory 60 Krajobrazy monochromatyczne 70 Motyw drogi w krajobrazach 76 Narzędzia i techniki 78 Dobór aparatu 82 Obiektywy 94 Statyw 98 Ekspozycja a krajobrazy 106 Przysłona a głębia ostrości 114 ISO 114 Szum a fotografia krajobrazowa 118 Fotografowanie ruchu 124 Kompozycja i krajobrazy 134 Światło w krajobrazach 142 Praca z pogodą 144 Narzędzia planowania 146 Jeden świat, wiele krajobrazów 148 Pory roku i znaczenie lokalizacji 154 Niebo i ziemia 160 Góry 166 Pustynie 172 Krajobrazy morskie 176 Krajobrazy i ludzie 182 Odbicia 186 Miasto jako krajobraz 190 Krajobraz nocny 194 Krajobrazy i postprodukcja 196 Zrozumieć organizację cyfrowego warsztatu pracy 200 Zalety plików RAW 202 Wielokrotna obróbka plików RAW 208 Zrozumieć HDR 208 Oprogramowanie do tworzenia obrazów HDR 210 Ręczne tworzenie obrazów HDR 218 Konwersja na zdjęcie czarno-białe 222 Zrozumieć tryb kolorów LAB 224 Tryb kolorów LAB i dopasowanie tonalne 228 Selektywne wyostrzanie w trybie LAB 234 Uwagi i źródła 236 Słowniczek 238 Skorowidz Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 7 2012-01-11 17:37:36 Spis treści 8 Wstęp 12 Tao krajobrazu 14 Dlaczego fotografia krajobrazowa 24 Krajobraz we współczesnym świecie 32 Wielkie, rozległe krajobrazy 42 Małe, intymne krajobrazy 46 Krajobrazy nierzeczywiste, bajeczne 52 Abstrakcje i wzory 60 Krajobrazy monochromatyczne 70 Motyw drogi w krajobrazach 76 Narzędzia i techniki 78 Dobór aparatu 82 Obiektywy 94 Statyw 98 Ekspozycja a krajobrazy 106 Przysłona a głębia ostrości 114 ISO 114 Szum a fotografia krajobrazowa 118 Fotografowanie ruchu 124 Kompozycja i krajobrazy 134 Światło w krajobrazach 142 Praca z pogodą 144 Narzędzia planowania 146 Jeden świat, wiele krajobrazów 148 Pory roku i znaczenie lokalizacji 154 Niebo i ziemia 160 Góry 166 Pustynie 172 Krajobrazy morskie 176 Krajobrazy i ludzie 182 Odbicia 186 Miasto jako krajobraz 190 Krajobraz nocny 194 Krajobrazy i postprodukcja 196 Zrozumieć organizację cyfrowego warsztatu pracy 200 Zalety plików RAW 202 Wielokrotna obróbka plików RAW 208 Zrozumieć HDR 208 Oprogramowanie do tworzenia obrazów HDR 210 Ręczne tworzenie obrazów HDR 218 Konwersja na zdjęcie czarno-białe 222 Zrozumieć tryb kolorów LAB 224 Tryb kolorów LAB i dopasowanie tonalne 228 Selektywne wyostrzanie w trybie LAB 234 Uwagi i źródła 236 Słowniczek 238 Skorowidz Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 7 2012-01-11 17:37:36 Spis treści 8 Wstęp 12 Tao krajobrazu 14 Dlaczego fotografia krajobrazowa 24 Krajobraz we współczesnym świecie 32 Wielkie, rozległe krajobrazy 42 Małe, intymne krajobrazy 46 Krajobrazy nierzeczywiste, bajeczne 52 Abstrakcje i wzory 60 Krajobrazy monochromatyczne 70 Motyw drogi w krajobrazach 76 Narzędzia i techniki 78 Dobór aparatu 82 Obiektywy 94 Statyw 98 Ekspozycja a krajobrazy 106 Przysłona a głębia ostrości 114 ISO 114 Szum a fotografia krajobrazowa 118 Fotografowanie ruchu 124 Kompozycja i krajobrazy 134 Światło w krajobrazach 142 Praca z pogodą 144 Narzędzia planowania 146 Jeden świat, wiele krajobrazów 148 Pory roku i znaczenie lokalizacji 154 Niebo i ziemia 160 Góry 166 Pustynie 172 Krajobrazy morskie 176 Krajobrazy i ludzie 182 Odbicia 186 Miasto jako krajobraz 190 Krajobraz nocny 194 Krajobrazy i postprodukcja 196 Zrozumieć organizację cyfrowego warsztatu pracy 200 Zalety plików RAW 202 Wielokrotna obróbka plików RAW 208 Zrozumieć HDR 208 Oprogramowanie do tworzenia obrazów HDR 210 Ręczne tworzenie obrazów HDR 218 Konwersja na zdjęcie czarno-białe 222 Zrozumieć tryb kolorów LAB 224 Tryb kolorów LAB i dopasowanie tonalne 228 Selektywne wyostrzanie w trybie LAB 234 Uwagi i źródła 236 Słowniczek 238 Skorowidz Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 7 2012-01-11 17:37:36 Spis treści 8 Wstęp 12 Tao krajobrazu 14 Dlaczego fotografia krajobrazowa 24 Krajobraz we współczesnym świecie 32 Wielkie, rozległe krajobrazy 42 Małe, intymne krajobrazy 46 Krajobrazy nierzeczywiste, bajeczne 52 Abstrakcje i wzory 60 Krajobrazy monochromatyczne 70 Motyw drogi w krajobrazach 76 Narzędzia i techniki 78 Dobór aparatu 82 Obiektywy 94 Statyw 98 Ekspozycja a krajobrazy 106 Przysłona a głębia ostrości 114 ISO 114 Szum a fotografia krajobrazowa 118 Fotografowanie ruchu 124 Kompozycja i krajobrazy 134 Światło w krajobrazach 142 Praca z pogodą 144 Narzędzia planowania 146 Jeden świat, wiele krajobrazów 148 Pory roku i znaczenie lokalizacji 154 Niebo i ziemia 160 Góry 166 Pustynie 172 Krajobrazy morskie 176 Krajobrazy i ludzie 182 Odbicia 186 Miasto jako krajobraz 190 Krajobraz nocny 194 Krajobrazy i postprodukcja 196 Zrozumieć organizację cyfrowego warsztatu pracy 200 Zalety plików RAW 202 Wielokrotna obróbka plików RAW 208 Zrozumieć HDR 208 Oprogramowanie do tworzenia obrazów HDR 210 Ręczne tworzenie obrazów HDR 218 Konwersja na zdjęcie czarno-białe 222 Zrozumieć tryb kolorów LAB 224 Tryb kolorów LAB i dopasowanie tonalne 228 Selektywne wyostrzanie w trybie LAB 234 Uwagi i źródła 236 Słowniczek 238 Skorowidz Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 7 Poleć książkę 2012-01-11 17:37:36 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_02.indd 22 Poleć książkę 2012-01-24 20:05:10 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_02.indd 23 Poleć książkę 2012-01-24 20:05:11 opuszczenie podstawowe opuszczenie z podwojnym head 2 Krajobraz we współczesnym świecie Co znaczy „być fotografem krajobrazowym” w świecie, gdzie przybywa ludzi, gdzie globalne ocieplenie i globalne szaleństwo doprowadziły do powstania nieprzewidywal- nych zmian klimatycznych, gdzie odszukać dziką przyrodę częściej oznacza wyruszyć w długą i szczegółowo zaplanowaną podróż, niż po prostu wyjść przed dom? Najważniejszy powód, dla którego fotografuję krajobrazy, jest taki, że zajęcie to pozwala mi połączyć się z tao, podstawowym duchem świata wokół nas (patrz: strony 14 – 23). Nieco bardziej przyziemna (że się tak wyrażę) rola fotografa krajobrazowego jednak jest oczywiście również możliwa. Fotografia krajobrazowa jest przede wszyst- kim gatunkiem, który pokazuje różne obszary otaczającego świata: od tych najmniejszych po ogromne i rozległe. Niektórzy fotografo- wie uważają, że na zdjęciach krajobrazowych powinno się uwieczniać przyrodę, pokazywać widoki, które nie mają większego związku z człowiekiem, co więcej: że najlepsze foto- grafie krajobrazowe mają często charakter elegijny lub pochwalny względem miejsc, które są uwieczniane. Fotografia krajobrazowa i fotografia przyrody są zasadniczo utożsamiane z tym romantycz- nym punktem widzenia. Czy jest jednak sens, by traktować go jako doktrynę? We współ- czesnym świecie kilka założeń fotografii krajobrazowej, które zawierają się w powyż- szym punkcie widzenia, po prostu straciło aktualność. Przede wszystkim oczywiste jest, że umieszczanie ludzi obok fotografowanych obiektów ma sens w przypadku niektórych zdjęć krajobrazowych (więcej na temat ludzi na zdjęciach krajobrazowych znajdziesz na stronach 176 – 181). Tak naprawdę współczesna fotografia krajo- brazowa musi zawierać jakieś ślady istnienia człowieka i wytwory jego rąk, nawet jeśli te znaki są znikome, ponieważ ewentualni turyści kierowali się zasadą „zostaw po sobie tylko ślady stóp, nie rób nic oprócz zdjęć”. W swoim słynnym wierszu Percy Bysshe Shelley pisał o wielkim królu Ozymandiasie, który pozostawił po sobie ogromny pomnik w nadziei, że przetrwa on wieki. Przepadł jednak w ziemi i porosła go puszcza. W taki czy inny sposób przeminie wszystko, co zostawia po sobie współcześnie ludzkość. Na razie jednak budowle, znaki, sprofano- wane lub też ewidentnie upiększone pejzaże mogą być odpowiednim tematem w fotogra- fii krajobrazowej.  Mare Island w latach swojej świetności, które przypadły na okres drugiej wojny światowej, była największą stocznią na zachodnim wybrzeżu Ameryki Północnej, produkującą na potrzeby marynarki wojennej i zatrudniającą dosłownie tysiące pracowników. Po wojnie Mare Island została opuszczona, a to, co pozostało, stanowi obecnie przemysłowy krajobraz w stanie rozpadu. Aby zrobić to zdjęcie konstrukcji suwnicy, wykorzystywanej w pracy przy okrętach wojennych, wybrałem takie ujęcie, w którym punkt zbiegu perspektywy zdaje się nie mieć końca, a cały mechanizm odbija się w kałużach po deszczu — podobnego efektu z odbiciami i perspektywą można by szukać na przykład w górach. 24 mm, 1/20 sekundy, f/22, ISO 100, aparat na statywie 24 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 24 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:00 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 25 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:03 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 26 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:05 Najlepszym rozwiązaniem przy fotografowa- niu ocalałych jeszcze budowli byłaby próba pokazania ich w kontekście krótkotrwało- ści. To oznaczałoby przejście od tao, gdzie fotograf krajobrazowy duchowo rozpoczyna, do wabi-sabi (侘寂), w którym zawiera się japońskie pojęcie estetyki i postrzegania świata jako przemijającego, krótkotrwałego i niedoskonałego. Sztuka oparta na wabi- -sabi (na przykład fotografia eksploracyjna) akceptuje rozpad i zniszczenie jako coś pięk- nego i wykorzystuje w fotografii jako środek przekazu emocji. Wszystko przemija, a w tym przemijaniu kryje się piękno.  Na tym zdjęciu widok konstrukcji suwnicy z fotografii na stronie 25 jest odbity w kałuży, a naturalne obramowanie zdjęcia tworzą drzwi zapadowe, prowadzące zapewne do podziemnego przejścia, a może i do podziemnego świata. Kluczowe w tym zdjęciu jest obramowanie odbicia — w ten sposób dochowana została jedna z tradycji w fotografii krajobra- zowej mówiąca, że naturalna rama umieszczona wewnątrz zdjęcia, z punktu widzenia kompozycji, przyciąga uwagę do odle- głych przedmiotów. 36 mm, 1 sekunda, f/29, ISO 100, aparat na statywie  Cyfrowe zdjęcie w podczerwieni uwydatniło fakturę i kolory opuszczonego suchego doku. Jak widzisz, ma on kilka pięter głębokości, a niedawne deszcze podkreśliły wygląd jego niszczejących murów — prawie jak w naturalnym pejzażu. 70 mm, 1/100 sekundy, f/5, ISO 200, zdjęcie z ręki (cyfrowe zdjęcie w podczerwieni) Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 27 Tao krajobrazu 27 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:09  Po tygodniu fotografowania i biwakowania w kurzu i w pyle postanowiliśmy razem z moimi dwoma synami zatrzymać się w luksusowym, wielopiętrowym hotelu w Las Vegas. Z naszego pokoju na trzydziestym piętrze obserwowaliśmy chmury, które odbijając się w lustrzanych oknach budynku naprzeciw, tworzyły ciekawy, niemal abstrakcyjny krajobraz — wyraźnie widoczne, poziome linie na fasadzie budynku sprawiały, że chmury i niebo zdawały się poruszać wzdłuż nich jak nuty na pięciolinii. Użyłem filtra polaryzacyjnego i dużego otworu przysłony (f/5), dającego małą głębię ostrości, by ograniczyć odbicia z okna, przez które foto- grafowałem (nie dało się go otworzyć). Filtr polaryzacyjny pomógł również wzmocnić nasycenie kolorów w odbiciach, które były przedmiotem fotografii. 80 mm, polaryzacyjny filtr kołowy, 1/30 sekundy, f/5, ISO 200, zdjęcie z ręki  Strony 30 – 31: Krajobraz zatoki San Francisco stanowi wspaniałą i niezwykłą panoramę dla szczęściarzy, którzy mieszkają w okolicy bądź ją zwiedzają — choć wielu ludzi, którzy tutaj żyją, nie znajduje ani chwili na to, by popatrzeć na te cudowne widoki. W przeciwieństwie do wielu innych budowli stworzonych przez człowieka most Golden Gate dopełnia piękna krajobrazu. To zdjęcie pokazuje zachód słońca w pewnym szczególnym okresie w roku: kiedy zachodzi ono dokładnie pośrodku mostu. Na wciśnięcie spustu migawki czekałem niemalże do ostatniej chwili, kiedy tarcza słońca była jeszcze wi- doczna — a moim celem było skomponowanie kadru tak, by most Golden Gate „przygniatał” zachodzące słońce. 250 mm, 1/1250 sekundy, f/13, ISO 200, aparat na statywie 28 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 28 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:12 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 29 Tao krajobrazu 29 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:13 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 30 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:15 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 31 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:16 opuszczenie podstawowe opuszczenie z podwojnym head 2 Skorowidz ∞, symbol, 108 A abstrakcja, 52 ACR, Patrz Adobe Camera Adams, Ansel, 8, 10, 14, 32, RAW 34, 60 Adams, Robert, 14 Adobe Bridge, 203 Adobe Camera RAW, 202, 203 Convert to Grayscale, 219 HSL/Grayscale, 219 obróbka pliku RAW, 203, 204, 205 Adobe Lightroom, 202, 203 Adobe Photoshop, 203 Equalization, 226 HDR, 211, 212, 213, 216 konwertowanie do przestrzeni LAB, 224 maska wyostrzająca, 230 Merge to HDR, 208 praca w trybie LAB, 224 Smart Sharpen, 229 Unsharp Mask, 230 warstwa dopasowania Black White, 219 Adobe Photoshop Elements, 203 alpenglow, 236 aparat 142 wybór, 78, 80 Aperture, 202 ochrona, 198, 199 używanie w czasie deszczu, B Black White, warstwa, 219 blenda, 237 bokeh, 84, 87 bracketing, 94, 236 regulacja czasem otwarcia migawki, 210 C ciemna klatka, 114 CMYK, 222, 236 cyfrowa ciemnia, 46, 190, 196 cyfrowe zarządzanie danymi, etyka, 46 236 czarno-białe, zdjęcia, 60, 62 kompozycja, 62 konwersja, 218, 219, 220 czas naświetlania, 100, 118 długi, 114 ruch, 118 czas otwarcia migawki, 236 czułość, 236 D dane kopie zapasowe, 199 ochrona, 198, 199 Digital Negative, 203, 236 DNG, Patrz Digital Negative drogi, motyw, 70 dyfrakcja, 236 E efekt światłocieniowy, 236 ekspozycja, 98, 100, 102, 118, 236 czas naświetlania, 100 histogram, 98, 100, 102, 104 ISO, 100 przysłona, 100 zdjęcia nocne, 190 F filtr polaryzacyjny, 185 fotografia krajobrazowa, 8, 10, 14, 17, 18, 24, 36 lotnicza, 154 przeróbki, 46 w podczerwieni, 236 G głębia ostrości, 87, 108, 111, 236 przysłona, 106, 108 góry, 160 kompozycja, 162 H HDR, 208, 210, 236 oprogramowanie, 208 ręczne tworzenie, 210, 211, 212, 213, 216, 237 statyw, 94 HDR Efex Pro, 208 High Dynamic Range, Patrz hiperfokalna, odległość, 237 histogram, 98, 100, 102, 104, HDR 236 I iPad, 144 iPhone, 144 ISO, 100, 114, 236 szum cyfrowy, 114, 117 wysokie, 114, 117 J JPEG, 202, 236 K kadr, 236 kadrowanie, 126 kanał, 236 w kolorach przeciwstawnych, 236 Kirk Enterprises, 96 koloryzacja, 236 kompozycja, 124, 131 góry, 162 kadrowanie, 126 równoległe linie, 126 zasady, 124, 126, 128 kontrast, zwiększanie w trybie LAB, 226 krajobrazowa, fotografia, 8, 10, 14, 17, 18, 24, 36 krajobrazy abstrakcja, 52 czarno-białe, 218, 219, 220 góry, 160, 162 małe, 42, 44 miasto, 186, 189 monochromatyczne, 60, 62 morskie, 172, 175 motyw drogi, 70 niebo, 154 nierzeczywiste, 46 nocne, 190 odbicia, 182, 185 pory roku, 148, 151 pustynie, 166, 170 rozległe, 32 ślady działalności człowieka, 176, 178 światło, 34, 134, 137, 138 wzory, 52 ziemia, 154 L LAB, 222, 224, 225, 226, 236 dopasowanie tonalne, 224 konwertowanie, 224 selektywne kolorowanie, 225 selektywne wyostrzanie, 228, 229, 230, 231 zwiększanie kontrastu, 226 Lensbaby, obiektyw, 88 Lightroom, Patrz Adobe Lightroom lotnicza, fotografia, 154 Loyola, Ignacy, 10 ludzie i krajobrazy, 176, 178 lustrzanka cyfrowa, 78, 80, 236 planowanie zdjęć, 189 szukanie odpowiednich M Maisel, Jay, 78 maska warstwy, 236 matryca a ogniskowa, 235 czułość, 114 rozmiar, 235 miasto, 186, 189 miejsc, 189 mieszania, tryb, 237 migawka, 100 czas otwarcia, 118 model kolorów, 222 Monet, Claude, 10 monochromatyczne, krajobrazy, 60, 62 kompozycja, 62 monochromatyczny, obraz, 236 morze, 172, 175 zasady fotografowania, 172, 175 N niebo, 154 nieskończoność, 236 Nik Silver Efex Pro 2, 220 Nikon Capture NX, 202 nocny, krajobraz, 190 ekspozycja, 190 O obiektywy, 82, 84 Lensbaby, 88 ostrość, 84, 87 przymykanie, 237 stałoogniskowe, 84 szerokokątne, 236 teleobiektyw, 88, 237 typu makro, 236 typu rybie oko, 88, 236 typu zoom, 84 zmiennoogniskowe, 84, 236 238 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 238 Poleć książkę 2012-01-11 17:45:22 obraz przestrzeń kolorów, 222, System Zarządzania Danymi, monochromatyczny, 237 przysłona, 100, 111, 237 szum cyfrowy, 114, 117, 237 236 o szerokim zakresie tonalnym, 236 stabilizacja, 237 złożony, 237 odbicia, 182, 185 płynąca woda, 185 ustawienie aparatu, 182 odległość hiperfokalna, 237 ogniskowa, 82, 237 a matryca, 235 odpowiednik dla pełnej klatki 35 mm, 84 ostrość, 84, 87 na nieskończoność, 108 P Photomatix, 208 Photoshop, Patrz Adobe Photoshop Photoshop Elements, Patrz Adobe Photoshop Elements planowanie, 144, 151 plener, ochrona danych, 198, 199 pogoda, 34, 142 deszczowa, 142 polaryzacyjny, filtr, 185 pole widzenia, 237 pory roku, 148, 151 wpływ na światło, 151 postprodukcja, 196 głębia ostrości, 106, 108 otwór, 237 stopnie, 108 wartość, 106, 108, 237 pustynie, 166, 170 najlepsza pora roku, 166 zasady fotografowania, 170 R RAW, 60, 202, 237 formaty różnych producentów, 200, 202 wady, 202 wielokrotna obróbka, 202, 237 zalety, 200 Really Right Stuff, 96 reflektor, 237 RGB, 222, 237 ruch, 118 czas naświetlania, 118 rybie oko, obiektywy, 88 S skala szarości, 237 stabilizacja obrazu, 237 statyw, 94, 96 głowica, 96 nogi, 96 szybkozłączki, 96 zakup, 94, 96 W wabi-sabi, 27 warstwa, 237 Weston, Edward, 32, 34, 60 wizualizacja zdjęcia, 237 woda, zdjęcia, 118 wyostrzanie selektywne, 228, 229, 230, 231 wzory, 52 Z zakres tonalny, 237 zasada trójpodziału, 124 zdjęcia czarno-białe, 60, 62 góry, 160, 162 konwersja na czarno-białe, 218, 219, 220 miasto, 186, 189 morze, 172, 175 nocne, 190 obróbka, 196 odbicia, 182, 185 planowanie, 144, 151 pory roku, 148, 151 pustynie, 166, 170 w deszczowej pogodzie, 142 wizualizacja, 237 woda, 118 ziemia, 154 złota godzina, 137 198 przyczyny, 114 szybkozłączki, 96 Ś światło, 34, 134, 137, 138 naturalne, 134 nudne, 137 pory roku, 151 zastane, 134, 237 światłocieniowy, efekt, 236 T tao, 14 technika niskiego klucza, 237 wysokiego klucza, 237 teleobiektyw, 88, 237 The Photographer s Ephemeris, 144 tideApp, 144 TPE, Patrz The Photographer s Ephemeris trójpodziału, zasada, 124 tryb kolorów, 222 tryb mieszania, 237 U układanie w stos, 237 V VisiMoon, 144  Strona 240: Zimą wodospad Yosemite — najwyższy wodospad w Ameryce Północnej — oto- czony jest przez śnieg i lód. By móc sfotografować ten widok, trzeba się wybrać na miejsce bardzo wcześnie rano, zanim słońce zdąży rozgrzać zbocza Yosemite Valley. Wiosną, w miarę upływu czasu, lód po obu stronach wodospadu odpada i tworzy w dole „śnieżne rożki”. Na przełomie marca i kwietnia lód topnieje, tworząc przy tym formacje zwane lodem dennym. Przymknąłem obiektyw do największej możliwej wartości przysłony i ustawiłem najdłuższy czas otwarcia migawki, by „zmiękczyć” szybko spływającą wodę na tle wyraźnie zarysowanej lodowej ramki (opis technik związanych z fotografowaniem płynącej wody znajdziesz na stro- nach 118 – 123). Jako fotograf krajobrazowy zauważam znaczną poprawę jakości moich zdjęć, kiedy poświęcam pewien czas na poznanie różnych zjawisk. Wyniki moich badań staram się uwzględniać na fotografiach miejsc, które odwiedzam. 200 mm, 1/80 sekundy, f/29, ISO 200, aparat na statywie Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 239 Skorowidz 239 Poleć książkę 2012-01-11 17:45:22 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_02.indd 22 Poleć książkę 2012-01-24 20:05:10 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_02.indd 23 Poleć książkę 2012-01-24 20:05:11 opuszczenie podstawowe opuszczenie z podwojnym head 2 Krajobraz we współczesnym świecie Co znaczy „być fotografem krajobrazowym” w świecie, gdzie przybywa ludzi, gdzie globalne ocieplenie i globalne szaleństwo doprowadziły do powstania nieprzewidywal- nych zmian klimatycznych, gdzie odszukać dziką przyrodę częściej oznacza wyruszyć w długą i szczegółowo zaplanowaną podróż, niż po prostu wyjść przed dom? Najważniejszy powód, dla którego fotografuję krajobrazy, jest taki, że zajęcie to pozwala mi połączyć się z tao, podstawowym duchem świata wokół nas (patrz: strony 14 – 23). Nieco bardziej przyziemna (że się tak wyrażę) rola fotografa krajobrazowego jednak jest oczywiście również możliwa. Fotografia krajobrazowa jest przede wszyst- kim gatunkiem, który pokazuje różne obszary otaczającego świata: od tych najmniejszych po ogromne i rozległe. Niektórzy fotografo- wie uważają, że na zdjęciach krajobrazowych powinno się uwieczniać przyrodę, pokazywać widoki, które nie mają większego związku z człowiekiem, co więcej: że najlepsze foto- grafie krajobrazowe mają często charakter elegijny lub pochwalny względem miejsc, które są uwieczniane. Fotografia krajobrazowa i fotografia przyrody są zasadniczo utożsamiane z tym romantycz- nym punktem widzenia. Czy jest jednak sens, by traktować go jako doktrynę? We współ- czesnym świecie kilka założeń fotografii krajobrazowej, które zawierają się w powyż- szym punkcie widzenia, po prostu straciło aktualność. Przede wszystkim oczywiste jest, że umieszczanie ludzi obok fotografowanych obiektów ma sens w przypadku niektórych zdjęć krajobrazowych (więcej na temat ludzi na zdjęciach krajobrazowych znajdziesz na stronach 176 – 181). Tak naprawdę współczesna fotografia krajo- brazowa musi zawierać jakieś ślady istnienia człowieka i wytwory jego rąk, nawet jeśli te znaki są znikome, ponieważ ewentualni turyści kierowali się zasadą „zostaw po sobie tylko ślady stóp, nie rób nic oprócz zdjęć”. W swoim słynnym wierszu Percy Bysshe Shelley pisał o wielkim królu Ozymandiasie, który pozostawił po sobie ogromny pomnik w nadziei, że przetrwa on wieki. Przepadł jednak w ziemi i porosła go puszcza. W taki czy inny sposób przeminie wszystko, co zostawia po sobie współcześnie ludzkość. Na razie jednak budowle, znaki, sprofano- wane lub też ewidentnie upiększone pejzaże mogą być odpowiednim tematem w fotogra- fii krajobrazowej.  Mare Island w latach swojej świetności, które przypadły na okres drugiej wojny światowej, była największą stocznią na zachodnim wybrzeżu Ameryki Północnej, produkującą na potrzeby marynarki wojennej i zatrudniającą dosłownie tysiące pracowników. Po wojnie Mare Island została opuszczona, a to, co pozostało, stanowi obecnie przemysłowy krajobraz w stanie rozpadu. Aby zrobić to zdjęcie konstrukcji suwnicy, wykorzystywanej w pracy przy okrętach wojennych, wybrałem takie ujęcie, w którym punkt zbiegu perspektywy zdaje się nie mieć końca, a cały mechanizm odbija się w kałużach po deszczu — podobnego efektu z odbiciami i perspektywą można by szukać na przykład w górach. 24 mm, 1/20 sekundy, f/22, ISO 100, aparat na statywie 24 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 24 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:00 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 25 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:03 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 26 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:05 Najlepszym rozwiązaniem przy fotografowa- niu ocalałych jeszcze budowli byłaby próba pokazania ich w kontekście krótkotrwało- ści. To oznaczałoby przejście od tao, gdzie fotograf krajobrazowy duchowo rozpoczyna, do wabi-sabi (侘寂), w którym zawiera się japońskie pojęcie estetyki i postrzegania świata jako przemijającego, krótkotrwałego i niedoskonałego. Sztuka oparta na wabi- -sabi (na przykład fotografia eksploracyjna) akceptuje rozpad i zniszczenie jako coś pięk- nego i wykorzystuje w fotografii jako środek przekazu emocji. Wszystko przemija, a w tym przemijaniu kryje się piękno.  Na tym zdjęciu widok konstrukcji suwnicy z fotografii na stronie 25 jest odbity w kałuży, a naturalne obramowanie zdjęcia tworzą drzwi zapadowe, prowadzące zapewne do podziemnego przejścia, a może i do podziemnego świata. Kluczowe w tym zdjęciu jest obramowanie odbicia — w ten sposób dochowana została jedna z tradycji w fotografii krajobra- zowej mówiąca, że naturalna rama umieszczona wewnątrz zdjęcia, z punktu widzenia kompozycji, przyciąga uwagę do odle- głych przedmiotów. 36 mm, 1 sekunda, f/29, ISO 100, aparat na statywie  Cyfrowe zdjęcie w podczerwieni uwydatniło fakturę i kolory opuszczonego suchego doku. Jak widzisz, ma on kilka pięter głębokości, a niedawne deszcze podkreśliły wygląd jego niszczejących murów — prawie jak w naturalnym pejzażu. 70 mm, 1/100 sekundy, f/5, ISO 200, zdjęcie z ręki (cyfrowe zdjęcie w podczerwieni) Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 27 Tao krajobrazu 27 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:09  Po tygodniu fotografowania i biwakowania w kurzu i w pyle postanowiliśmy razem z moimi dwoma synami zatrzymać się w luksusowym, wielopiętrowym hotelu w Las Vegas. Z naszego pokoju na trzydziestym piętrze obserwowaliśmy chmury, które odbijając się w lustrzanych oknach budynku naprzeciw, tworzyły ciekawy, niemal abstrakcyjny krajobraz — wyraźnie widoczne, poziome linie na fasadzie budynku sprawiały, że chmury i niebo zdawały się poruszać wzdłuż nich jak nuty na pięciolinii. Użyłem filtra polaryzacyjnego i dużego otworu przysłony (f/5), dającego małą głębię ostrości, by ograniczyć odbicia z okna, przez które foto- grafowałem (nie dało się go otworzyć). Filtr polaryzacyjny pomógł również wzmocnić nasycenie kolorów w odbiciach, które były przedmiotem fotografii. 80 mm, polaryzacyjny filtr kołowy, 1/30 sekundy, f/5, ISO 200, zdjęcie z ręki  Strony 30 – 31: Krajobraz zatoki San Francisco stanowi wspaniałą i niezwykłą panoramę dla szczęściarzy, którzy mieszkają w okolicy bądź ją zwiedzają — choć wielu ludzi, którzy tutaj żyją, nie znajduje ani chwili na to, by popatrzeć na te cudowne widoki. W przeciwieństwie do wielu innych budowli stworzonych przez człowieka most Golden Gate dopełnia piękna krajobrazu. To zdjęcie pokazuje zachód słońca w pewnym szczególnym okresie w roku: kiedy zachodzi ono dokładnie pośrodku mostu. Na wciśnięcie spustu migawki czekałem niemalże do ostatniej chwili, kiedy tarcza słońca była jeszcze wi- doczna — a moim celem było skomponowanie kadru tak, by most Golden Gate „przygniatał” zachodzące słońce. 250 mm, 1/1250 sekundy, f/13, ISO 200, aparat na statywie 28 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 28 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:12 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 29 Tao krajobrazu 29 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:13 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 30 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:15 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 31 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:16 opuszczenie podstawowe opuszczenie z podwojnym head 2 Skorowidz ∞, symbol, 108 A abstrakcja, 52 ACR, Patrz Adobe Camera Adams, Ansel, 8, 10, 14, 32, RAW 34, 60 Adams, Robert, 14 Adobe Bridge, 203 Adobe Camera RAW, 202, 203 Convert to Grayscale, 219 HSL/Grayscale, 219 obróbka pliku RAW, 203, 204, 205 Adobe Lightroom, 202, 203 Adobe Photoshop, 203 Equalization, 226 HDR, 211, 212, 213, 216 konwertowanie do przestrzeni LAB, 224 maska wyostrzająca, 230 Merge to HDR, 208 praca w trybie LAB, 224 Smart Sharpen, 229 Unsharp Mask, 230 warstwa dopasowania Black White, 219 Adobe Photoshop Elements, 203 alpenglow, 236 aparat 142 wybór, 78, 80 Aperture, 202 ochrona, 198, 199 używanie w czasie deszczu, B Black White, warstwa, 219 blenda, 237 bokeh, 84, 87 bracketing, 94, 236 regulacja czasem otwarcia migawki, 210 C ciemna klatka, 114 CMYK, 222, 236 cyfrowa ciemnia, 46, 190, 196 cyfrowe zarządzanie danymi, etyka, 46 236 czarno-białe, zdjęcia, 60, 62 kompozycja, 62 konwersja, 218, 219, 220 czas naświetlania, 100, 118 długi, 114 ruch, 118 czas otwarcia migawki, 236 czułość, 236 D dane kopie zapasowe, 199 ochrona, 198, 199 Digital Negative, 203, 236 DNG, Patrz Digital Negative drogi, motyw, 70 dyfrakcja, 236 E efekt światłocieniowy, 236 ekspozycja, 98, 100, 102, 118, 236 czas naświetlania, 100 histogram, 98, 100, 102, 104 ISO, 100 przysłona, 100 zdjęcia nocne, 190 F filtr polaryzacyjny, 185 fotografia krajobrazowa, 8, 10, 14, 17, 18, 24, 36 lotnicza, 154 przeróbki, 46 w podczerwieni, 236 G głębia ostrości, 87, 108, 111, 236 przysłona, 106, 108 góry, 160 kompozycja, 162 H HDR, 208, 210, 236 oprogramowanie, 208 ręczne tworzenie, 210, 211, 212, 213, 216, 237 statyw, 94 HDR Efex Pro, 208 High Dynamic Range, Patrz hiperfokalna, odległość, 237 histogram, 98, 100, 102, 104, HDR 236 I iPad, 144 iPhone, 144 ISO, 100, 114, 236 szum cyfrowy, 114, 117 wysokie, 114, 117 J JPEG, 202, 236 K kadr, 236 kadrowanie, 126 kanał, 236 w kolorach przeciwstawnych, 236 Kirk Enterprises, 96 koloryzacja, 236 kompozycja, 124, 131 góry, 162 kadrowanie, 126 równoległe linie, 126 zasady, 124, 126, 128 kontrast, zwiększanie w trybie LAB, 226 krajobrazowa, fotografia, 8, 10, 14, 17, 18, 24, 36 krajobrazy abstrakcja, 52 czarno-białe, 218, 219, 220 góry, 160, 162 małe, 42, 44 miasto, 186, 189 monochromatyczne, 60, 62 morskie, 172, 175 motyw drogi, 70 niebo, 154 nierzeczywiste, 46 nocne, 190 odbicia, 182, 185 pory roku, 148, 151 pustynie, 166, 170 rozległe, 32 ślady działalności człowieka, 176, 178 światło, 34, 134, 137, 138 wzory, 52 ziemia, 154 L LAB, 222, 224, 225, 226, 236 dopasowanie tonalne, 224 konwertowanie, 224 selektywne kolorowanie, 225 selektywne wyostrzanie, 228, 229, 230, 231 zwiększanie kontrastu, 226 Lensbaby, obiektyw, 88 Lightroom, Patrz Adobe Lightroom lotnicza, fotografia, 154 Loyola, Ignacy, 10 ludzie i krajobrazy, 176, 178 lustrzanka cyfrowa, 78, 80, 236 planowanie zdjęć, 189 szukanie odpowiednich M Maisel, Jay, 78 maska warstwy, 236 matryca a ogniskowa, 235 czułość, 114 rozmiar, 235 miasto, 186, 189 miejsc, 189 mieszania, tryb, 237 migawka, 100 czas otwarcia, 118 model kolorów, 222 Monet, Claude, 10 monochromatyczne, krajobrazy, 60, 62 kompozycja, 62 monochromatyczny, obraz, 236 morze, 172, 175 zasady fotografowania, 172, 175 N niebo, 154 nieskończoność, 236 Nik Silver Efex Pro 2, 220 Nikon Capture NX, 202 nocny, krajobraz, 190 ekspozycja, 190 O obiektywy, 82, 84 Lensbaby, 88 ostrość, 84, 87 przymykanie, 237 stałoogniskowe, 84 szerokokątne, 236 teleobiektyw, 88, 237 typu makro, 236 typu rybie oko, 88, 236 typu zoom, 84 zmiennoogniskowe, 84, 236 238 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 238 Poleć książkę 2012-01-11 17:45:22 obraz przestrzeń kolorów, 222, System Zarządzania Danymi, monochromatyczny, 237 przysłona, 100, 111, 237 szum cyfrowy, 114, 117, 237 236 o szerokim zakresie tonalnym, 236 stabilizacja, 237 złożony, 237 odbicia, 182, 185 płynąca woda, 185 ustawienie aparatu, 182 odległość hiperfokalna, 237 ogniskowa, 82, 237 a matryca, 235 odpowiednik dla pełnej klatki 35 mm, 84 ostrość, 84, 87 na nieskończoność, 108 P Photomatix, 208 Photoshop, Patrz Adobe Photoshop Photoshop Elements, Patrz Adobe Photoshop Elements planowanie, 144, 151 plener, ochrona danych, 198, 199 pogoda, 34, 142 deszczowa, 142 polaryzacyjny, filtr, 185 pole widzenia, 237 pory roku, 148, 151 wpływ na światło, 151 postprodukcja, 196 głębia ostrości, 106, 108 otwór, 237 stopnie, 108 wartość, 106, 108, 237 pustynie, 166, 170 najlepsza pora roku, 166 zasady fotografowania, 170 R RAW, 60, 202, 237 formaty różnych producentów, 200, 202 wady, 202 wielokrotna obróbka, 202, 237 zalety, 200 Really Right Stuff, 96 reflektor, 237 RGB, 222, 237 ruch, 118 czas naświetlania, 118 rybie oko, obiektywy, 88 S skala szarości, 237 stabilizacja obrazu, 237 statyw, 94, 96 głowica, 96 nogi, 96 szybkozłączki, 96 zakup, 94, 96 W wabi-sabi, 27 warstwa, 237 Weston, Edward, 32, 34, 60 wizualizacja zdjęcia, 237 woda, zdjęcia, 118 wyostrzanie selektywne, 228, 229, 230, 231 wzory, 52 Z zakres tonalny, 237 zasada trójpodziału, 124 zdjęcia czarno-białe, 60, 62 góry, 160, 162 konwersja na czarno-białe, 218, 219, 220 miasto, 186, 189 morze, 172, 175 nocne, 190 obróbka, 196 odbicia, 182, 185 planowanie, 144, 151 pory roku, 148, 151 pustynie, 166, 170 w deszczowej pogodzie, 142 wizualizacja, 237 woda, 118 ziemia, 154 złota godzina, 137 198 przyczyny, 114 szybkozłączki, 96 Ś światło, 34, 134, 137, 138 naturalne, 134 nudne, 137 pory roku, 151 zastane, 134, 237 światłocieniowy, efekt, 236 T tao, 14 technika niskiego klucza, 237 wysokiego klucza, 237 teleobiektyw, 88, 237 The Photographer s Ephemeris, 144 tideApp, 144 TPE, Patrz The Photographer s Ephemeris trójpodziału, zasada, 124 tryb kolorów, 222 tryb mieszania, 237 U układanie w stos, 237 V VisiMoon, 144  Strona 240: Zimą wodospad Yosemite — najwyższy wodospad w Ameryce Północnej — oto- czony jest przez śnieg i lód. By móc sfotografować ten widok, trzeba się wybrać na miejsce bardzo wcześnie rano, zanim słońce zdąży rozgrzać zbocza Yosemite Valley. Wiosną, w miarę upływu czasu, lód po obu stronach wodospadu odpada i tworzy w dole „śnieżne rożki”. Na przełomie marca i kwietnia lód topnieje, tworząc przy tym formacje zwane lodem dennym. Przymknąłem obiektyw do największej możliwej wartości przysłony i ustawiłem najdłuższy czas otwarcia migawki, by „zmiękczyć” szybko spływającą wodę na tle wyraźnie zarysowanej lodowej ramki (opis technik związanych z fotografowaniem płynącej wody znajdziesz na stro- nach 118 – 123). Jako fotograf krajobrazowy zauważam znaczną poprawę jakości moich zdjęć, kiedy poświęcam pewien czas na poznanie różnych zjawisk. Wyniki moich badań staram się uwzględniać na fotografiach miejsc, które odwiedzam. 200 mm, 1/80 sekundy, f/29, ISO 200, aparat na statywie Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 239 Skorowidz 239 Poleć książkę 2012-01-11 17:45:22 Spis treści 8 Wstęp 12 Tao krajobrazu 14 Dlaczego fotografia krajobrazowa 24 Krajobraz we współczesnym świecie 32 Wielkie, rozległe krajobrazy 42 Małe, intymne krajobrazy 46 Krajobrazy nierzeczywiste, bajeczne 52 Abstrakcje i wzory 60 Krajobrazy monochromatyczne 70 Motyw drogi w krajobrazach 76 Narzędzia i techniki 78 Dobór aparatu 82 Obiektywy 94 Statyw 98 Ekspozycja a krajobrazy 106 Przysłona a głębia ostrości 114 ISO 114 Szum a fotografia krajobrazowa 118 Fotografowanie ruchu 124 Kompozycja i krajobrazy 134 Światło w krajobrazach 142 Praca z pogodą 144 Narzędzia planowania 146 Jeden świat, wiele krajobrazów 148 Pory roku i znaczenie lokalizacji 154 Niebo i ziemia 160 Góry 166 Pustynie 172 Krajobrazy morskie 176 Krajobrazy i ludzie 182 Odbicia 186 Miasto jako krajobraz 190 Krajobraz nocny 194 Krajobrazy i postprodukcja 196 Zrozumieć organizację cyfrowego warsztatu pracy 200 Zalety plików RAW 202 Wielokrotna obróbka plików RAW 208 Zrozumieć HDR 208 Oprogramowanie do tworzenia obrazów HDR 210 Ręczne tworzenie obrazów HDR 218 Konwersja na zdjęcie czarno-białe 222 Zrozumieć tryb kolorów LAB 224 Tryb kolorów LAB i dopasowanie tonalne 228 Selektywne wyostrzanie w trybie LAB 234 Uwagi i źródła 236 Słowniczek 238 Skorowidz Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 7 Poleć książkę 2012-01-11 17:37:36 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_02.indd 22 Poleć książkę 2012-01-24 20:05:10 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_02.indd 23 Poleć książkę 2012-01-24 20:05:11 opuszczenie podstawowe opuszczenie z podwojnym head 2 Krajobraz we współczesnym świecie Co znaczy „być fotografem krajobrazowym” w świecie, gdzie przybywa ludzi, gdzie globalne ocieplenie i globalne szaleństwo doprowadziły do powstania nieprzewidywal- nych zmian klimatycznych, gdzie odszukać dziką przyrodę częściej oznacza wyruszyć w długą i szczegółowo zaplanowaną podróż, niż po prostu wyjść przed dom? Najważniejszy powód, dla którego fotografuję krajobrazy, jest taki, że zajęcie to pozwala mi połączyć się z tao, podstawowym duchem świata wokół nas (patrz: strony 14 – 23). Nieco bardziej przyziemna (że się tak wyrażę) rola fotografa krajobrazowego jednak jest oczywiście również możliwa. Fotografia krajobrazowa jest przede wszyst- kim gatunkiem, który pokazuje różne obszary otaczającego świata: od tych najmniejszych po ogromne i rozległe. Niektórzy fotografo- wie uważają, że na zdjęciach krajobrazowych powinno się uwieczniać przyrodę, pokazywać widoki, które nie mają większego związku z człowiekiem, co więcej: że najlepsze foto- grafie krajobrazowe mają często charakter elegijny lub pochwalny względem miejsc, które są uwieczniane. Fotografia krajobrazowa i fotografia przyrody są zasadniczo utożsamiane z tym romantycz- nym punktem widzenia. Czy jest jednak sens, by traktować go jako doktrynę? We współ- czesnym świecie kilka założeń fotografii krajobrazowej, które zawierają się w powyż- szym punkcie widzenia, po prostu straciło aktualność. Przede wszystkim oczywiste jest, że umieszczanie ludzi obok fotografowanych obiektów ma sens w przypadku niektórych zdjęć krajobrazowych (więcej na temat ludzi na zdjęciach krajobrazowych znajdziesz na stronach 176 – 181). Tak naprawdę współczesna fotografia krajo- brazowa musi zawierać jakieś ślady istnienia człowieka i wytwory jego rąk, nawet jeśli te znaki są znikome, ponieważ ewentualni turyści kierowali się zasadą „zostaw po sobie tylko ślady stóp, nie rób nic oprócz zdjęć”. W swoim słynnym wierszu Percy Bysshe Shelley pisał o wielkim królu Ozymandiasie, który pozostawił po sobie ogromny pomnik w nadziei, że przetrwa on wieki. Przepadł jednak w ziemi i porosła go puszcza. W taki czy inny sposób przeminie wszystko, co zostawia po sobie współcześnie ludzkość. Na razie jednak budowle, znaki, sprofano- wane lub też ewidentnie upiększone pejzaże mogą być odpowiednim tematem w fotogra- fii krajobrazowej.  Mare Island w latach swojej świetności, które przypadły na okres drugiej wojny światowej, była największą stocznią na zachodnim wybrzeżu Ameryki Północnej, produkującą na potrzeby marynarki wojennej i zatrudniającą dosłownie tysiące pracowników. Po wojnie Mare Island została opuszczona, a to, co pozostało, stanowi obecnie przemysłowy krajobraz w stanie rozpadu. Aby zrobić to zdjęcie konstrukcji suwnicy, wykorzystywanej w pracy przy okrętach wojennych, wybrałem takie ujęcie, w którym punkt zbiegu perspektywy zdaje się nie mieć końca, a cały mechanizm odbija się w kałużach po deszczu — podobnego efektu z odbiciami i perspektywą można by szukać na przykład w górach. 24 mm, 1/20 sekundy, f/22, ISO 100, aparat na statywie 24 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 24 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:00 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 25 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:03 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 26 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:05 Najlepszym rozwiązaniem przy fotografowa- niu ocalałych jeszcze budowli byłaby próba pokazania ich w kontekście krótkotrwało- ści. To oznaczałoby przejście od tao, gdzie fotograf krajobrazowy duchowo rozpoczyna, do wabi-sabi (侘寂), w którym zawiera się japońskie pojęcie estetyki i postrzegania świata jako przemijającego, krótkotrwałego i niedoskonałego. Sztuka oparta na wabi- -sabi (na przykład fotografia eksploracyjna) akceptuje rozpad i zniszczenie jako coś pięk- nego i wykorzystuje w fotografii jako środek przekazu emocji. Wszystko przemija, a w tym przemijaniu kryje się piękno.  Na tym zdjęciu widok konstrukcji suwnicy z fotografii na stronie 25 jest odbity w kałuży, a naturalne obramowanie zdjęcia tworzą drzwi zapadowe, prowadzące zapewne do podziemnego przejścia, a może i do podziemnego świata. Kluczowe w tym zdjęciu jest obramowanie odbicia — w ten sposób dochowana została jedna z tradycji w fotografii krajobra- zowej mówiąca, że naturalna rama umieszczona wewnątrz zdjęcia, z punktu widzenia kompozycji, przyciąga uwagę do odle- głych przedmiotów. 36 mm, 1 sekunda, f/29, ISO 100, aparat na statywie  Cyfrowe zdjęcie w podczerwieni uwydatniło fakturę i kolory opuszczonego suchego doku. Jak widzisz, ma on kilka pięter głębokości, a niedawne deszcze podkreśliły wygląd jego niszczejących murów — prawie jak w naturalnym pejzażu. 70 mm, 1/100 sekundy, f/5, ISO 200, zdjęcie z ręki (cyfrowe zdjęcie w podczerwieni) Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 27 Tao krajobrazu 27 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:09  Po tygodniu fotografowania i biwakowania w kurzu i w pyle postanowiliśmy razem z moimi dwoma synami zatrzymać się w luksusowym, wielopiętrowym hotelu w Las Vegas. Z naszego pokoju na trzydziestym piętrze obserwowaliśmy chmury, które odbijając się w lustrzanych oknach budynku naprzeciw, tworzyły ciekawy, niemal abstrakcyjny krajobraz — wyraźnie widoczne, poziome linie na fasadzie budynku sprawiały, że chmury i niebo zdawały się poruszać wzdłuż nich jak nuty na pięciolinii. Użyłem filtra polaryzacyjnego i dużego otworu przysłony (f/5), dającego małą głębię ostrości, by ograniczyć odbicia z okna, przez które foto- grafowałem (nie dało się go otworzyć). Filtr polaryzacyjny pomógł również wzmocnić nasycenie kolorów w odbiciach, które były przedmiotem fotografii. 80 mm, polaryzacyjny filtr kołowy, 1/30 sekundy, f/5, ISO 200, zdjęcie z ręki  Strony 30 – 31: Krajobraz zatoki San Francisco stanowi wspaniałą i niezwykłą panoramę dla szczęściarzy, którzy mieszkają w okolicy bądź ją zwiedzają — choć wielu ludzi, którzy tutaj żyją, nie znajduje ani chwili na to, by popatrzeć na te cudowne widoki. W przeciwieństwie do wielu innych budowli stworzonych przez człowieka most Golden Gate dopełnia piękna krajobrazu. To zdjęcie pokazuje zachód słońca w pewnym szczególnym okresie w roku: kiedy zachodzi ono dokładnie pośrodku mostu. Na wciśnięcie spustu migawki czekałem niemalże do ostatniej chwili, kiedy tarcza słońca była jeszcze wi- doczna — a moim celem było skomponowanie kadru tak, by most Golden Gate „przygniatał” zachodzące słońce. 250 mm, 1/1250 sekundy, f/13, ISO 200, aparat na statywie 28 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 28 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:12 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 29 Tao krajobrazu 29 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:13 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 30 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:15 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 31 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:16 opuszczenie podstawowe opuszczenie z podwojnym head 2 Skorowidz ∞, symbol, 108 A abstrakcja, 52 ACR, Patrz Adobe Camera Adams, Ansel, 8, 10, 14, 32, RAW 34, 60 Adams, Robert, 14 Adobe Bridge, 203 Adobe Camera RAW, 202, 203 Convert to Grayscale, 219 HSL/Grayscale, 219 obróbka pliku RAW, 203, 204, 205 Adobe Lightroom, 202, 203 Adobe Photoshop, 203 Equalization, 226 HDR, 211, 212, 213, 216 konwertowanie do przestrzeni LAB, 224 maska wyostrzająca, 230 Merge to HDR, 208 praca w trybie LAB, 224 Smart Sharpen, 229 Unsharp Mask, 230 warstwa dopasowania Black White, 219 Adobe Photoshop Elements, 203 alpenglow, 236 aparat 142 wybór, 78, 80 Aperture, 202 ochrona, 198, 199 używanie w czasie deszczu, B Black White, warstwa, 219 blenda, 237 bokeh, 84, 87 bracketing, 94, 236 regulacja czasem otwarcia migawki, 210 C ciemna klatka, 114 CMYK, 222, 236 cyfrowa ciemnia, 46, 190, 196 cyfrowe zarządzanie danymi, etyka, 46 236 czarno-białe, zdjęcia, 60, 62 kompozycja, 62 konwersja, 218, 219, 220 czas naświetlania, 100, 118 długi, 114 ruch, 118 czas otwarcia migawki, 236 czułość, 236 D dane kopie zapasowe, 199 ochrona, 198, 199 Digital Negative, 203, 236 DNG, Patrz Digital Negative drogi, motyw, 70 dyfrakcja, 236 E efekt światłocieniowy, 236 ekspozycja, 98, 100, 102, 118, 236 czas naświetlania, 100 histogram, 98, 100, 102, 104 ISO, 100 przysłona, 100 zdjęcia nocne, 190 F filtr polaryzacyjny, 185 fotografia krajobrazowa, 8, 10, 14, 17, 18, 24, 36 lotnicza, 154 przeróbki, 46 w podczerwieni, 236 G głębia ostrości, 87, 108, 111, 236 przysłona, 106, 108 góry, 160 kompozycja, 162 H HDR, 208, 210, 236 oprogramowanie, 208 ręczne tworzenie, 210, 211, 212, 213, 216, 237 statyw, 94 HDR Efex Pro, 208 High Dynamic Range, Patrz hiperfokalna, odległość, 237 histogram, 98, 100, 102, 104, HDR 236 I iPad, 144 iPhone, 144 ISO, 100, 114, 236 szum cyfrowy, 114, 117 wysokie, 114, 117 J JPEG, 202, 236 K kadr, 236 kadrowanie, 126 kanał, 236 w kolorach przeciwstawnych, 236 Kirk Enterprises, 96 koloryzacja, 236 kompozycja, 124, 131 góry, 162 kadrowanie, 126 równoległe linie, 126 zasady, 124, 126, 128 kontrast, zwiększanie w trybie LAB, 226 krajobrazowa, fotografia, 8, 10, 14, 17, 18, 24, 36 krajobrazy abstrakcja, 52 czarno-białe, 218, 219, 220 góry, 160, 162 małe, 42, 44 miasto, 186, 189 monochromatyczne, 60, 62 morskie, 172, 175 motyw drogi, 70 niebo, 154 nierzeczywiste, 46 nocne, 190 odbicia, 182, 185 pory roku, 148, 151 pustynie, 166, 170 rozległe, 32 ślady działalności człowieka, 176, 178 światło, 34, 134, 137, 138 wzory, 52 ziemia, 154 L LAB, 222, 224, 225, 226, 236 dopasowanie tonalne, 224 konwertowanie, 224 selektywne kolorowanie, 225 selektywne wyostrzanie, 228, 229, 230, 231 zwiększanie kontrastu, 226 Lensbaby, obiektyw, 88 Lightroom, Patrz Adobe Lightroom lotnicza, fotografia, 154 Loyola, Ignacy, 10 ludzie i krajobrazy, 176, 178 lustrzanka cyfrowa, 78, 80, 236 planowanie zdjęć, 189 szukanie odpowiednich M Maisel, Jay, 78 maska warstwy, 236 matryca a ogniskowa, 235 czułość, 114 rozmiar, 235 miasto, 186, 189 miejsc, 189 mieszania, tryb, 237 migawka, 100 czas otwarcia, 118 model kolorów, 222 Monet, Claude, 10 monochromatyczne, krajobrazy, 60, 62 kompozycja, 62 monochromatyczny, obraz, 236 morze, 172, 175 zasady fotografowania, 172, 175 N niebo, 154 nieskończoność, 236 Nik Silver Efex Pro 2, 220 Nikon Capture NX, 202 nocny, krajobraz, 190 ekspozycja, 190 O obiektywy, 82, 84 Lensbaby, 88 ostrość, 84, 87 przymykanie, 237 stałoogniskowe, 84 szerokokątne, 236 teleobiektyw, 88, 237 typu makro, 236 typu rybie oko, 88, 236 typu zoom, 84 zmiennoogniskowe, 84, 236 238 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 238 Poleć książkę 2012-01-11 17:45:22 obraz przestrzeń kolorów, 222, System Zarządzania Danymi, monochromatyczny, 237 przysłona, 100, 111, 237 szum cyfrowy, 114, 117, 237 236 o szerokim zakresie tonalnym, 236 stabilizacja, 237 złożony, 237 odbicia, 182, 185 płynąca woda, 185 ustawienie aparatu, 182 odległość hiperfokalna, 237 ogniskowa, 82, 237 a matryca, 235 odpowiednik dla pełnej klatki 35 mm, 84 ostrość, 84, 87 na nieskończoność, 108 P Photomatix, 208 Photoshop, Patrz Adobe Photoshop Photoshop Elements, Patrz Adobe Photoshop Elements planowanie, 144, 151 plener, ochrona danych, 198, 199 pogoda, 34, 142 deszczowa, 142 polaryzacyjny, filtr, 185 pole widzenia, 237 pory roku, 148, 151 wpływ na światło, 151 postprodukcja, 196 głębia ostrości, 106, 108 otwór, 237 stopnie, 108 wartość, 106, 108, 237 pustynie, 166, 170 najlepsza pora roku, 166 zasady fotografowania, 170 R RAW, 60, 202, 237 formaty różnych producentów, 200, 202 wady, 202 wielokrotna obróbka, 202, 237 zalety, 200 Really Right Stuff, 96 reflektor, 237 RGB, 222, 237 ruch, 118 czas naświetlania, 118 rybie oko, obiektywy, 88 S skala szarości, 237 stabilizacja obrazu, 237 statyw, 94, 96 głowica, 96 nogi, 96 szybkozłączki, 96 zakup, 94, 96 W wabi-sabi, 27 warstwa, 237 Weston, Edward, 32, 34, 60 wizualizacja zdjęcia, 237 woda, zdjęcia, 118 wyostrzanie selektywne, 228, 229, 230, 231 wzory, 52 Z zakres tonalny, 237 zasada trójpodziału, 124 zdjęcia czarno-białe, 60, 62 góry, 160, 162 konwersja na czarno-białe, 218, 219, 220 miasto, 186, 189 morze, 172, 175 nocne, 190 obróbka, 196 odbicia, 182, 185 planowanie, 144, 151 pory roku, 148, 151 pustynie, 166, 170 w deszczowej pogodzie, 142 wizualizacja, 237 woda, 118 ziemia, 154 złota godzina, 137 198 przyczyny, 114 szybkozłączki, 96 Ś światło, 34, 134, 137, 138 naturalne, 134 nudne, 137 pory roku, 151 zastane, 134, 237 światłocieniowy, efekt, 236 T tao, 14 technika niskiego klucza, 237 wysokiego klucza, 237 teleobiektyw, 88, 237 The Photographer s Ephemeris, 144 tideApp, 144 TPE, Patrz The Photographer s Ephemeris trójpodziału, zasada, 124 tryb kolorów, 222 tryb mieszania, 237 U układanie w stos, 237 V VisiMoon, 144  Strona 240: Zimą wodospad Yosemite — najwyższy wodospad w Ameryce Północnej — oto- czony jest przez śnieg i lód. By móc sfotografować ten widok, trzeba się wybrać na miejsce bardzo wcześnie rano, zanim słońce zdąży rozgrzać zbocza Yosemite Valley. Wiosną, w miarę upływu czasu, lód po obu stronach wodospadu odpada i tworzy w dole „śnieżne rożki”. Na przełomie marca i kwietnia lód topnieje, tworząc przy tym formacje zwane lodem dennym. Przymknąłem obiektyw do największej możliwej wartości przysłony i ustawiłem najdłuższy czas otwarcia migawki, by „zmiękczyć” szybko spływającą wodę na tle wyraźnie zarysowanej lodowej ramki (opis technik związanych z fotografowaniem płynącej wody znajdziesz na stro- nach 118 – 123). Jako fotograf krajobrazowy zauważam znaczną poprawę jakości moich zdjęć, kiedy poświęcam pewien czas na poznanie różnych zjawisk. Wyniki moich badań staram się uwzględniać na fotografiach miejsc, które odwiedzam. 200 mm, 1/80 sekundy, f/29, ISO 200, aparat na statywie Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 239 Skorowidz 239 Poleć książkę 2012-01-11 17:45:22 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_02.indd 22 Poleć książkę 2012-01-24 20:05:10 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_02.indd 23 Poleć książkę 2012-01-24 20:05:11 opuszczenie podstawowe opuszczenie z podwojnym head 2 Krajobraz we współczesnym świecie Co znaczy „być fotografem krajobrazowym” w świecie, gdzie przybywa ludzi, gdzie globalne ocieplenie i globalne szaleństwo doprowadziły do powstania nieprzewidywal- nych zmian klimatycznych, gdzie odszukać dziką przyrodę częściej oznacza wyruszyć w długą i szczegółowo zaplanowaną podróż, niż po prostu wyjść przed dom? Najważniejszy powód, dla którego fotografuję krajobrazy, jest taki, że zajęcie to pozwala mi połączyć się z tao, podstawowym duchem świata wokół nas (patrz: strony 14 – 23). Nieco bardziej przyziemna (że się tak wyrażę) rola fotografa krajobrazowego jednak jest oczywiście również możliwa. Fotografia krajobrazowa jest przede wszyst- kim gatunkiem, który pokazuje różne obszary otaczającego świata: od tych najmniejszych po ogromne i rozległe. Niektórzy fotografo- wie uważają, że na zdjęciach krajobrazowych powinno się uwieczniać przyrodę, pokazywać widoki, które nie mają większego związku z człowiekiem, co więcej: że najlepsze foto- grafie krajobrazowe mają często charakter elegijny lub pochwalny względem miejsc, które są uwieczniane. Fotografia krajobrazowa i fotografia przyrody są zasadniczo utożsamiane z tym romantycz- nym punktem widzenia. Czy jest jednak sens, by traktować go jako doktrynę? We współ- czesnym świecie kilka założeń fotografii krajobrazowej, które zawierają się w powyż- szym punkcie widzenia, po prostu straciło aktualność. Przede wszystkim oczywiste jest, że umieszczanie ludzi obok fotografowanych obiektów ma sens w przypadku niektórych zdjęć krajobrazowych (więcej na temat ludzi na zdjęciach krajobrazowych znajdziesz na stronach 176 – 181). Tak naprawdę współczesna fotografia krajo- brazowa musi zawierać jakieś ślady istnienia człowieka i wytwory jego rąk, nawet jeśli te znaki są znikome, ponieważ ewentualni turyści kierowali się zasadą „zostaw po sobie tylko ślady stóp, nie rób nic oprócz zdjęć”. W swoim słynnym wierszu Percy Bysshe Shelley pisał o wielkim królu Ozymandiasie, który pozostawił po sobie ogromny pomnik w nadziei, że przetrwa on wieki. Przepadł jednak w ziemi i porosła go puszcza. W taki czy inny sposób przeminie wszystko, co zostawia po sobie współcześnie ludzkość. Na razie jednak budowle, znaki, sprofano- wane lub też ewidentnie upiększone pejzaże mogą być odpowiednim tematem w fotogra- fii krajobrazowej.  Mare Island w latach swojej świetności, które przypadły na okres drugiej wojny światowej, była największą stocznią na zachodnim wybrzeżu Ameryki Północnej, produkującą na potrzeby marynarki wojennej i zatrudniającą dosłownie tysiące pracowników. Po wojnie Mare Island została opuszczona, a to, co pozostało, stanowi obecnie przemysłowy krajobraz w stanie rozpadu. Aby zrobić to zdjęcie konstrukcji suwnicy, wykorzystywanej w pracy przy okrętach wojennych, wybrałem takie ujęcie, w którym punkt zbiegu perspektywy zdaje się nie mieć końca, a cały mechanizm odbija się w kałużach po deszczu — podobnego efektu z odbiciami i perspektywą można by szukać na przykład w górach. 24 mm, 1/20 sekundy, f/22, ISO 100, aparat na statywie 24 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 24 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:00 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 25 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:03 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 26 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:05 Najlepszym rozwiązaniem przy fotografowa- niu ocalałych jeszcze budowli byłaby próba pokazania ich w kontekście krótkotrwało- ści. To oznaczałoby przejście od tao, gdzie fotograf krajobrazowy duchowo rozpoczyna, do wabi-sabi (侘寂), w którym zawiera się japońskie pojęcie estetyki i postrzegania świata jako przemijającego, krótkotrwałego i niedoskonałego. Sztuka oparta na wabi- -sabi (na przykład fotografia eksploracyjna) akceptuje rozpad i zniszczenie jako coś pięk- nego i wykorzystuje w fotografii jako środek przekazu emocji. Wszystko przemija, a w tym przemijaniu kryje się piękno.  Na tym zdjęciu widok konstrukcji suwnicy z fotografii na stronie 25 jest odbity w kałuży, a naturalne obramowanie zdjęcia tworzą drzwi zapadowe, prowadzące zapewne do podziemnego przejścia, a może i do podziemnego świata. Kluczowe w tym zdjęciu jest obramowanie odbicia — w ten sposób dochowana została jedna z tradycji w fotografii krajobra- zowej mówiąca, że naturalna rama umieszczona wewnątrz zdjęcia, z punktu widzenia kompozycji, przyciąga uwagę do odle- głych przedmiotów. 36 mm, 1 sekunda, f/29, ISO 100, aparat na statywie  Cyfrowe zdjęcie w podczerwieni uwydatniło fakturę i kolory opuszczonego suchego doku. Jak widzisz, ma on kilka pięter głębokości, a niedawne deszcze podkreśliły wygląd jego niszczejących murów — prawie jak w naturalnym pejzażu. 70 mm, 1/100 sekundy, f/5, ISO 200, zdjęcie z ręki (cyfrowe zdjęcie w podczerwieni) Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 27 Tao krajobrazu 27 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:09  Po tygodniu fotografowania i biwakowania w kurzu i w pyle postanowiliśmy razem z moimi dwoma synami zatrzymać się w luksusowym, wielopiętrowym hotelu w Las Vegas. Z naszego pokoju na trzydziestym piętrze obserwowaliśmy chmury, które odbijając się w lustrzanych oknach budynku naprzeciw, tworzyły ciekawy, niemal abstrakcyjny krajobraz — wyraźnie widoczne, poziome linie na fasadzie budynku sprawiały, że chmury i niebo zdawały się poruszać wzdłuż nich jak nuty na pięciolinii. Użyłem filtra polaryzacyjnego i dużego otworu przysłony (f/5), dającego małą głębię ostrości, by ograniczyć odbicia z okna, przez które foto- grafowałem (nie dało się go otworzyć). Filtr polaryzacyjny pomógł również wzmocnić nasycenie kolorów w odbiciach, które były przedmiotem fotografii. 80 mm, polaryzacyjny filtr kołowy, 1/30 sekundy, f/5, ISO 200, zdjęcie z ręki  Strony 30 – 31: Krajobraz zatoki San Francisco stanowi wspaniałą i niezwykłą panoramę dla szczęściarzy, którzy mieszkają w okolicy bądź ją zwiedzają — choć wielu ludzi, którzy tutaj żyją, nie znajduje ani chwili na to, by popatrzeć na te cudowne widoki. W przeciwieństwie do wielu innych budowli stworzonych przez człowieka most Golden Gate dopełnia piękna krajobrazu. To zdjęcie pokazuje zachód słońca w pewnym szczególnym okresie w roku: kiedy zachodzi ono dokładnie pośrodku mostu. Na wciśnięcie spustu migawki czekałem niemalże do ostatniej chwili, kiedy tarcza słońca była jeszcze wi- doczna — a moim celem było skomponowanie kadru tak, by most Golden Gate „przygniatał” zachodzące słońce. 250 mm, 1/1250 sekundy, f/13, ISO 200, aparat na statywie 28 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 28 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:12 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 29 Tao krajobrazu 29 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:13 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 30 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:15 Kup książkę Krajobrazy. Kreatywna fotografia_ksiazka.indb 31 Poleć książkę 2012-01-11 17:38:16 opuszczenie podstawowe opuszczenie z podwojnym head 2 Skorowidz ∞, symbol, 108 A abstrakcja, 52 ACR, Patrz Adobe Camera Adams, Ansel, 8, 10, 14, 32, RAW 34, 60 Adams, Robert, 14 Adobe Bridge, 203 Adobe Camera RAW, 202, 203 Convert to Grayscale, 219 HSL/Grayscale, 219 obróbka pliku RAW, 203, 204, 205 Adobe Lightroom, 202, 203 Adobe Photoshop, 203 Equalization, 226 HDR, 211, 212, 213, 216 konwertowanie do przestrzeni LAB, 224 maska wyostrzająca, 230 Merge to HDR, 208 praca w trybie LAB, 224 Smart Sharpen, 229 Unsharp Mask, 230 warstwa dopasowania Black White, 219 Adobe Photoshop Elements, 203 alpenglow, 236 aparat 142 wybór, 78, 80 Aperture, 202 ochrona, 198, 199 używanie w czasie deszczu, B Black White, warstwa, 219 blenda, 237 bokeh, 84, 87 bracketing, 94, 236 regulacja czasem otwarcia migawki, 210 C ciemna klatka, 114 CMYK, 222, 236 cyfrowa ciemnia, 46, 190, 196 cyfrowe zarządzanie danymi, etyka, 46 236 czarno-białe, zdjęcia, 60, 62 kompozycja, 62 konwersja, 218, 219, 220 czas naświetlania, 100, 118 długi, 114 ruch, 118 czas otwarcia migawki, 236 czułość, 236 D dane kopie zapasowe, 199 ochrona, 198, 199 Digital Negative, 203, 236 DNG, Patrz Digital Negative drogi, motyw, 70 dyfrakcja, 236 E efekt światłocieniowy, 236 ekspozycja, 98, 100, 102, 118, 236 czas naświetlania, 100 histogram, 98, 100, 102, 104 ISO, 1
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Krajobrazy. Kreatywna fotografia
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: