Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00555 010826 7467208 na godz. na dobę w sumie
Kręć filmy, które wciągają! - ebook/pdf
Kręć filmy, które wciągają! - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 264
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-2703-0 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> digital lifestyle >> video
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).
Filmy dzieli się na dobre i na takie, których nikt nie chce oglądać. Niestety, tych drugich powstaje znacznie więcej. O jakości filmu decyduje bowiem nie tyle jakość sprzętu, ile umiejętności, wiedza i talent jego twórcy. Oznacza to, że nawet amatorską kamerą można nakręcić dzieło, które przykuje uwagę widza aż do ostatniej sekundy. A warto się o to postarać, gdyż film jest medium o niezwykłej mocy: może nauczyć, zainspirować, doprowadzić do łez, może nawet zmienić bieg wydarzeń!

Trzymasz w ręku książkę, dzięki której szybko nauczysz się praktycznej strony sztuki filmowej. Ten świetnie napisany, pozbawiony zbędnych szczegółów przewodnik zawiera szereg cennych wskazówek, ćwiczeń, opisów technik, ostrzeżeń i spostrzeżeń. Niezależnie od tego, dlaczego chcesz nakręcić film i czego ma dotyczyć, musisz zainteresować widza i zapewnić mu rozrywkę. Książka zawiera 77 sposobów, aby ten właśnie cel osiągnąć. Jeśli nie masz czasu, aby zapoznać się ze wszystkimi przed pierwszym klapsem, skorzystaj z dwunastopunktowej ściągawki — Twoi widzowie to docenią!

Dzięki tej książce dowiesz się:

Weź kamerę i zrób świetny film!


Steve Stockman swoją przygodę z mediami rozpoczął jako prezenter radiowy. Obecnie kieruje wytwórnią Custom Productions, Inc. z Los Angeles. Jest producentem, scenarzystą i reżyserem. Pracował nad setkami reklam, a także filmami krótkometrażowymi, serialami internetowymi, teledyskami i serialami telewizyjnymi. Jest scenarzystą, producentem i reżyserem nagrodzonego w 2007 roku filmu pełnometrażowego Two Weeks.
Znajdź podobne książki

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: How to Shoot Video That Doesn’t Suck Tłumaczenie: Maksymilian Gutowski Projekt okładki: Jan Paluch ISBN: 978-83-283-2702-3 Copyright © 2011 Custom Productions, Inc. Design copyright © by Workman Publishing Co., Inc. All rights reserved. No portion of this book may be reproduced — mechanically, electronically, or by any other means, including photocopying — without written permission of the publisher. WORKMAN is a registered trademark of Workman Publishing Co., Inc. Polish edition copyright © 2017 by Helion SA. All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock Images LLC. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/krefil Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Wstęp. Nikt nie ogląda kiepskich filmów ............................................................1 Ściągawka. 12 sposobów, żeby od razu nakręcić lepszy film .............................8 Część 1 Myśl jak reżyser 1. Rozrywka to wszystko ..................................................................................20 2. Bez pomysłu daleko nie zajdziesz ...............................................................23 3. Czy to naprawdę musi być film? ..................................................................28 4. Kreatywne pomysły na szybko .....................................................................30 5. Określ odbiorcę ............................................................................................34 6. Zdecyduj, co chcesz opowiedzieć ................................................................37 7. Myśl ujęciami ...............................................................................................41 8. Każdy kadr powinien opowiadać jakąś historię ..........................................46 9. Streść się: zasada plastikowego pojemnika ...............................................49 10. Pozostaw lekki niedosyt ...............................................................................52 Część 2 Przygotowanie — tajemnica sukcesu profesjonalisty 11. Pitching ........................................................................................................56 12. Wiedz, co kręcisz. Część I ............................................................................59 13. Wiedz, co kręcisz. Część II ...........................................................................62 14. Kiedy potrzeba scenariusza? .......................................................................64 15. Jeśli nie masz nic do powiedzenia, to się nie odzywaj ................................66 Poleć książkęKup książkę 16. Spontaniczność nie jest w cenie ..................................................................69 17. Planuj z listą ujęć .........................................................................................71 Część 3 Przygotowanie planu filmowego 18. Tworzenie scenorysu przy użyciu kamery ............................................82 19. Sam zdecyduj, kogo filmować ...............................................................84 20. Niech Twoja gwiazda zabłyśnie (w przenośni) ......................................86 21. Lokalizacja jest najważniejsza ..............................................................89 22. Użyj właściwej kamery ..........................................................................92 23. O co naprawdę chodzi w kręceniu dobrych filmów ..............................93 Część 4 Co zrobić, żeby dało się to oglądać 24. Montaż odbywa się w Twojej głowie .....................................................96 25. Wyostrz swoje ujęcia .............................................................................99 26. Pobaw się kamerą ...............................................................................102 27. Nagrywaj krótkie ujęcia ......................................................................105 28. Zoomuj nogami, nie obiektywem ........................................................107 29. Jeśli nie widzisz ich tęczówek, to stoisz za daleko .............................109 30. Wybierz kadr i nie ruszaj się ...............................................................111 31. Kiedy warto ruszać kamerą ................................................................115 32. Niech stanie się światłość ..................................................................118 33. Nie ma być miło ..................................................................................121 34. Niech Twoja gwiazda zabłyśnie (dosłownie) .......................................123 35. Pokaż, gdzie jesteśmy .........................................................................125 36. Baw się dobrze ....................................................................................128 Poleć książkęKup książkę 37. Nie toleruj słabych ujęć ......................................................................130 38. Zwróć uwagę na szczegóły .................................................................132 39. Wykorzystaj pierwszy plan ..................................................................135 40. Zwróć uwagę na tło .............................................................................137 41. Spróbuj nagrywać pod innym kątem ..................................................138 42. Trójpodział obrazu ...............................................................................141 43. Oglądaj swoje nagrania .......................................................................143 44. Jeśli nie uda się za pierwszym podejściem, spróbuj coś innego .......145 45. Zdaj się na los .....................................................................................148 46. Zadbaj o wyraźny dźwięk.....................................................................150 47. Używaj wielu kamer naraz ..................................................................153 48. Musisz kiedyś skończyć ......................................................................156 Część 5 Gatunki filmowe i jak je kręcić 49. Jak nagrać najbardziej urocze dzieciaki na świecie .................................158 50. Koniec z nudnymi filmami z wakacji .........................................................161 51. Wesela i inne uroczystości .........................................................................164 52. Nagrywanie teledysku ...............................................................................168 53. Autoprezentacje .........................................................................................171 54. Wywiady i monologi ...................................................................................174 55. Tyrady na vlogach ......................................................................................179 56. Popisowe akcje ..........................................................................................181 57. Filmy oparte na scenariuszu .....................................................................183 58. Instruktaż ...................................................................................................186 59. Kręcenie stuprocentowo skutecznych virali ..............................................189 60. Promocja produktów i usług......................................................................191 Poleć książkęKup książkę Część 6 Po zakończeniu zdjęć 61. Podstawy montażu. Część I .......................................................................196 62. Podstawy montażu. Część II ......................................................................198 63. Zastosuj kompozycję klamrową ................................................................202 64. Czytelność jest kluczowa ...........................................................................206 65. Efekty przejść traktuj z rezerwą ................................................................209 66. W razie wątpliwości wycinaj jak leci ..........................................................212 67. Zaczynaj późno, kończ wcześnie ...............................................................215 68. Efekty dźwiękowe.......................................................................................219 69. Muzyka .......................................................................................................221 70. Nie przesadzaj z efektami graficznymi .....................................................223 71. Lukrowanie tortu .......................................................................................226 Część 7 Kiedy trzeba skończyć 72. Kiedy zaprezentować swoje dzieło ............................................................230 73. Komu zaprezentować swoje dzieło ...........................................................232 74. Jak odnosić się do uwag ............................................................................235 75. Dzieło nigdy nie jest ukończone ................................................................238 76. Czy to już sztuka? ......................................................................................239 77. Słowo na koniec .........................................................................................241 Dodatek Dołącz do Wyższej Szkoły Filmowej w Sieci ....................................................242 Skorowidz .........................................................................................................249 Poleć książkęKup książkę R o z d z i a ł 2 Bez pomysłu daleko nie zajdziesz Z awodowy reżyser doskonale wie, co chce osiągnąć, gdy za- biera się za tworzenie filmu — ma jakiś zamysł. „Chcę opo- wiedzieć szerokiemu gronu odbiorców o zagrożeniach, jakie niesie globalne ocieplenie” — to przykład dobrego konceptu. Innym takim dobrym pomysłem jest: „Chcę wystraszyć widza na śmierć”. Tak czy inaczej, reżyser dobrze wie, jaki jest jego cel. Pomyśl teraz o kiepskim reżyserze, który zaczyna filmować bez określonego pomysłu. Skąd może wiedzieć, czy dana scena wyszła dobrze albo czy dobrze dobrano aktorów do ról, skoro sam do końca nie wie, co właściwie chce osiągnąć? Jak to kiedyś ujął Yogi Berra: „Jak nie wiesz, dokąd idziesz, to trafisz donikąd”. Każdy film wymaga jasno zdefiniowanego konceptu. Może to być coś tak prostego jak: „Chcę pokazać znajomym, jak wyglądała moja wycieczka do Namibii”, albo i tak skomplikowanego jak: „Chcę zmie- nić sposób, w jaki widzowie bez wykształcenia wyższego i z przedziału wiekowego od 20 do 40 lat postrzegają recykling”. Może to być cokol- wiek, ale musisz mieć powód, dla którego w ogóle kręcisz swój film. Natomiast jeśli chcesz nakręcić kiepski film celowo, to zacznij od pomylenia „zamysłu” z „rezultatem”. Zamysł jest tym, co chcesz 23 Poleć książkęKup książkę Bez pomysłu daleko nie zajdziesz osiągnąć przez nakręcenie filmu. Rezultat jest tym, co następuje po zakończeniu pracy nad filmem i nad czym nie masz większej kontro- li. „Chcę zwrócić uwagę na absurdalne zachowania ludzi w salonie fryzjerskim” — to zamysł. „Chcę, żeby zwrócono na mnie uwagę w Hollywood” — to rezultat. Zamysł pomoże Ci przejść przez ja- kiś proces. Rezultat w niczym Ci nie pomoże, ponieważ jest czymś, co nie nastąpi, dopóki nie nakręcisz filmu. Jeśli chcesz „zwrócić uwagę na absurdalne zachowanie”, to będziesz wiedział, że dobrze Ci idzie, kiedy nagrasz coś, co uznasz za zdumiewające lub zabawne. W jaki jednak sposób to, że będziesz oczekiwał, iż „zwrócą na Ciebie uwagę w Hollywood”, ma Ci pomóc w nakręceniu filmu? Nie możesz przecież określić, czy takie lub inne ujęcie przyniesie Ci sławę. Nikt nie wie, jaka ścieżka dźwiękowa może przypaść do gustu agentowi wytwórni. Myślenie o rezultacie nie pomoże Ci w nakrę- ceniu filmu. Co gorsza, ciągłe myślenie o tym, co należy zrobić, żeby uzyskać właściwy re- zultat, doprowadzi Cię z czasem do szału. Czy jest coś złego w chęci zdobycia sławy na YouTube lub w chęci zarobienia pieniędzy? Absolutnie nic. Tyle tylko, że nie powinieneś się kierować takimi oczekiwanymi rezultatami, gdy podejmujesz decyzje związane z nagrywaniem filmu. Spytałem kiedyś dyrektora generalnego firmy trudniącej się produkcją sprzętu związanego z ochroną środowiska, jaki właściwie jest cel działania spółki. Spodziewałem się ogólnego konceptu w ro- dzaju: „Dostarczyć ludziom sprzęt do redukcji emisji dwutlenku węgla w przystępnej cenie” lub „Pomóc przedsiębiorstwom z branży węglowej w ograniczeniu ich negatywnego wpływu na otoczenie”. Zamiast tego dowiedziałem się, że celem spółki jest wejście na listę Fortune 500. Owszem, coś takiego mogłoby nastąpić, gdyby spółce się powiodło — ale właściwie, w czym miałoby się jej powieść? Świadome działania biorą się nie z wyobrażonego rezultatu, tylko z konkretnego zamysłu. Inny mój znajomy jest założycielem i dyrektorem mikrobrowa- ru. W odpowiedzi na pytanie o cel działania firmy dowiedziałem się, że mój kolega chce warzyć piwo tak, by mu smakowało i dostarczało 24 Poleć książkęKup książkę Bez pomysłu daleko nie zajdziesz Ćwiczenie Jaki jest Twój cel? zanim zabierzesz się za nagrywanie następnego filmu, spisz wyczerpującą listę powodów, dla których w ogóle chcesz cokolwiek nakręcić, oraz treści, które chcesz przekazać odbiorcom. Wybierz najtrafniejsze przyczyny i zapamiętaj je. Jeśli pozwolisz swojemu pomysłowi rozwijać się swobodnie, Twój film zacznie żyć własnym życiem. Oto lista, którą spisałem, gdy współreżyserowałem film na potrzeby obozu filmowego Summer Stars. Podczas Summer Stars (www.summerstars.org) dzieci będące w wieku 11 – 14 lat i pochodzące z trudnych środowisk uczą się, jak odnosić sukcesy w sztukach scenicznych — na co oczywiście potrzeba pieniędzy. Puściłem zatem wodze swojej fantazji i spisałem wszystko, co mi przyszło do głowy, bez oceniania. Moim celem może być: • zebranie dużych pieniędzy; • pokazanie ludziom, co robią dzieci na obozach Summer Stars; • pokazanie dzieciom, jak rozwijać się dalej po zakończeniu obozu; • pokazanie, że na obozie jest fajnie; • zachęcenie widzów do wspólnej zabawy; • zachęcenie redaktorów programu Today, żeby zrobili reportaż o obozie; • zaimponowanie widzom umiejętnościami, jakie dzieci zdobyły na obozie; • wzruszenie widzów widokiem dzieci; • sprawienie, by widzowie sami poczuli, jak trudne jest życie tych dzieci; • pokazanie, jak bardzo można pomóc drugiemu człowiekowi; • sprawienie, by widzowie mieli poczucie uczestnictwa; • pokazanie sylwetek uczestników przed obozem i po jego zakończeniu; • pokazanie, że ciężka praca i stawianie czoła wyzwaniom przynosi dzieciom korzyści. Przejrzałem tę listę, odrzuciłem „rezultaty” takie jak „zebranie dużych pieniędzy” i zacząłem się zastanawiać, który z tematów interesuje bądź inspiruje mnie najbardziej. Ostatecznie zdecydowałem się na pomysł „pokazanie sylwetek uczestników przed obozem i po jego zakończeniu”. Przeprowadziłem z dziećmi wywiady pierwszego dnia obozu, kiedy były jeszcze nieśmiałe i niechętne do rozmowy, i ostatniego dnia, już po występie wieńczącym cały kurs. Przeprowadziłem też rozmowy z wychowawcami, którzy zaczynali jako agresywni nastolatkowie, ocierający się o życie przestępczego półświatka, a obecnie kończą studia na wyższych uczelniach. Rezultatem był solidny filmik, który pokazywał, dlaczego warto wesprzeć Summer Stars. Film możesz obejrzeć na stronie www.stevestockman.com. nowych doznań, i dzielić się nim z innymi. To jest właśnie pomysł. Firma zajmująca się sprzętem z branży ochrony środowiska splajto- wała dwa lata później, a browar mojego kolegi jest obecnie najpręż- niej rozwijającą się firmą z tej branży w całych Stanach. 25 Poleć książkęKup książkę Bez pomysłu daleko nie zajdziesz Pas ja j est fasc ynując a M ój ulubiony artysta uliczny od 15 lat wy- stępuje w Santa Monica na Third Street Promenade, deptaku położonym niedaleko miej- sca, w którym mieszkam. Jego występy zdarzają się jednak rzadko, są dość osobliwe, a poza tym odbywają się tylko w nocy. wspomniany artysta to niewysoki człowieczek, który zawsze ubiera się na czarno i nosi ze sobą wielki pas na narzędzia. z jego pasa zwisa olbrzy- mia latarka, różne druciane obręcze, rurki i składa- ny wachlarz. Facet poza tym nosi ze sobą garnek z jakąś dziwną cieczą i odpala papierosa od pa- pierosa. Kiedy nachodzi go ochota, sięga po któ- rąś z obręczy, zanurza ją w cieczy, zamachuje się i wypuszcza bańkę mydlaną. w taką bańkę wtyka następnie rurkę, przez którą wdmuchuje do środ- ka dym papierosowy. Po tym wszystkim chwyta za latarkę i podświetla swoje dzieło. w świetle latarki widać, jak dym kłębi się w bań- ce, co samo w sobie jest niesamowite — a to do- piero początek. Facet bierze wtedy kolejną rurkę i wydmuchuje więcej baniek wokół pierwszej bań- ki, albo nawet do jej wnętrza. Te nowe bańki, jeśli akurat mu się chce, też czasami wypełnia dymem papierosowym. Te niezwykłe rzeźby z baniek cały czas unoszą się w powietrzu, ponieważ ich twórca ciągle wachluje je od spodu. Bańki w bańkach, pi- ramidy z baniek, kształty, które w ogóle nie kojarzą się z bańkami. Prędzej czy później te konstrukcje rozbijają się o ziemię, ścianę bądź same z siebie eksplodują od dymu. ich twórca gasi wtedy latarkę i zabiera się za tworzenie następnych baniek. Ten występ fascynuje mnie nie tylko dlatego, że wygląda rewelacyjnie, lecz także dlatego, że jest taki osobliwy. Jak w ogóle można wpaść na pomysł, żeby ćwiczyć (a widać, że koleś musi ostro ćwiczyć) nadmuchiwanie baniek mydlanych dy- mem papierosowym? co zachęciło tego człowieka do podświetlania swoich dzieł? Ten artysta przy- ciąga do siebie tłumy, konkurując z żonglerami, gitarzystami i takim jednym gościem, który chodzi cały pomalowany na srebrno. Czy jest coś złego w chęci zdobycia sławy na YouTube lub w chęci zarobienia pieniędzy? Absolutnie nic. Tyle tylko, że nie po- winieneś się kierować takimi oczekiwanymi rezultatami, gdy podej- mujesz decyzje związane z nagrywaniem filmu. Gdy już zdecydujesz, czym chcesz się kierować, od razu bę- dziesz mógł się lepiej skoncentrować na swojej pracy. W innym wy- padku będziesz skazany na przypadkowe filmowanie mało zajmu- jących scen z pierwszych urodzin Twojej córki. Tymczasem zamysł w stylu: „Chcę pokazać rodzicom, jak ich wnuczka słodko wygląda na swoim pierwszym przyjęciu urodzinowym” sprawi, że skoncen- trujesz się na zachowaniu swojej córki, a nie na reakcjach doro- słych, którzy zjawili się z tej okazji. Możesz zdecydować się nagrać 26 Poleć książkęKup książkę Bez pomysłu daleko nie zajdziesz Filmowym odpowiednikiem takie- go osobliwego rzemiosła jest twór- czość Brandona Hardesty’ego (www. stevestockman.com). Brandon odgry- wa słynne sceny filmowe, występując we wszystkich rolach. Jego występy odbywają się w piwnicy i są równie oso- bliwe, jak widok faceta napełniającego bańki dymem tytoniowym, w równym też stopniu widać w nich zaangażowa- nie artysty. Brandon gra z przekona- niem, dając z siebie wszystko, a akto- rem jest nie najgorszym. Jego pomysł jest ogólnie dziwny, ale sprawdza się. Morał dla filmowców jest z tego taki, że pasja i poświęcenie są interesujące same w sobie. Pokaż tę pasję i co za nią stoi, aby otworzyć nam oczy na coś autentycznego. Mniejsza o to, co to ma kon- kretnie być. widz obejrzy największą kulę z włóczki na świecie tak samo chętnie, jak oglądał Morgana Spurlocka jedzącego codziennie w Mcdonaldzie Pasja jest fascynująca (Super Size Me). czysta ludzka pasja potrafi zdobyć nasze serca. Filmuj to, co cię interesuje. z tej zasady wynikają dwa równie istotne na- stępstwa. Po pierwsze, aby nagrać interesujący film, musisz znaleźć coś ciekawego w tym, co fil- mujesz. nawet najnudniejszy temat ma jakiś fascy- nujący aspekt, na który nie zwróciłeś jeszcze uwa- gi. a po drugie — najlepsze filmy zawsze są o tym, co naprawdę interesuje ich twórców. więcej ujęć z bliska, czy nawet filmować z punktu widzenia dziecka bądź nagrywać scenki z córką, gdy ta nie wie, że się jej przyglądasz. Zamysł, aby pokazać, jak gitarzysta mistrzowsko gra, zupełnie zmieni Twoją perspektywę i technikę podczas nagrywania filmu o ze- spole Twojego kolegi. Z kolei koncept w rodzaju: „Pokazać klientowi, że na miejscu w sklepie obsłużymy go szybciej niż przez sieć” zmusi Cię do podjęcia innych decyzji, niż gdybyś przyjął zamysł, że masz pokazać klientowi, jak bardzo pracownicy sklepu są uprzejmi. Każdy z tych konceptów pozwoli Ci na stworzenie lepszego filmu niż w sytu- acji, gdy przyjąłbyś założenie, że masz pomóc w zwiększeniu sprzeda- ży, bądź kierowałbyś się jakimś życzeniowym rezultatem. A jaki Ty masz pomysł? 27 Poleć książkęKup książkę Poleć książkęKup książkę Skorowidz 500 dni miłości, 61 A Abrams J.J., 54, 219 akcja rozwiązanie, 37, 39, 46, 47 rozwinięcie, 37, 38, 46, 47 zawiązanie, 37, 38, 46, 47, 54 aktor, 84, 86, 87, 88, 123, 128 casting, 84, 85 ubiór, 90, 91 Allen Woody, 49 Annie Hall, 49 autoprezentacja, 171 Avatar, 116, 200, 202, 237, 247 B balans bieli, 103, 153, 154 Berra Yogi, 23 Beyoncé, 111 bohater, 47, 48, 99 cel, 40 główny, 37, 38, 46, 48 podróż, Patrz: podróż ujęcia, 99, 100, 101 zbiorowy, 48, 58 boom shot, 117 Brando Marlon, 148 B­roll, 132, 133 burza mózgów, 30, 31, 33, 60, 63, 71, 191 C Cameron James, 116, 237 Capra Frank, 198, 199 charakteryzator, 123 Chirurdzy, 125, 126 Ciekawy przypadek Benjamina Buttona, 116 cięcie, 42, 105, 111, 112, 199, 200, Patrz też: przejście Coppola Francis Ford, 54, 148 Czarnoksiężnik z krainy Oz, 62, 200, 202, 243 D Dr House, 126, 205 dramat, 114 Drucker Peter, 48 Dzień świstaka, 68 dźwięk, 17, 150, 152, 166 efekty, 219, 220 mikser, 152 E echo, 151 efekt limbo, 127 efekty dźwiękowe, Patrz: dźwięk efekty graficzne, 223 ekspozycja, 37 element pierwszoplanowy, 101, 136 emocje, 29 F fabuła, 46, Patrz też: opowieść, scenariusz fakty, 29 249 SKOROWIDZPoleć książkęKup książkę film akcji, 199 biznesowy, 191 czytelność, 206 długość, 16, 49, 50, 214 dobry, 1, 6, 8, 27, 93, 196, 213 dokumentalny, 43, 63, 88, 89 casting, 84 element, 63 gatunek, 59, 60, 61, 63, 157 łączenie, 61 język, 3 kompozycja klamrowa, 202, 203 o dzieciach, 158 oparty na scenariuszu, 183, 184 popisowa akcja, 181 prezentowanie, 56 promocyjny, 174 promowanie, 56 reklamowy, 174, 191, 227 odbiorca, 191, 192 pokaz testowy, 231 rekrutacyjny, 61 seans próbny, 231, 232 skracanie, 218, Patrz też: scena skracanie szkoleniowy, 60 tytuł, 223 weselny, 60, 89, 164, 165, 166 bohater, 166 dźwięk, 166 lista scen, 164, 165, 166 miejsce, 166 oświetlenie, 167 tło, 166 wywiad, 167, Patrz też: wywiad wezwanie do działania, 227 wspomnieniowy, 60 z uroczystości, 164, 166 z wakacji, 161, 162, 163 zły, 2, 21, 206, 213 Fincher David, 116 G Gary Austin, 128 Gracz, 106 grafika, 223, 224, 225 Greengrass Paul, 198 grupa docelowa, 35 Gwiezdne wojny, 47, 244 H Hardesty Brandon, 27 Hitchcock Alfred, 111 I improwizacja, 52 instruktaż, 60, 186, 187 narracja, 187 samograj, 188 intryga, 53, 54 J Jackson Peter, 116 jedność akcji, 114 Johnstone Keith, 52 K kadr, 46, 82, 111 kamera, 4, 92, 102, 103, 153, 181 balans bieli, Patrz: balans bieli efekty cyfrowe, 14, 104 jedność ruchu, 114 kąt ustawienia, 138, 139, 141 nagrywanie w zwolnionym tempie, 181, 187 250 SKOROWIDZPoleć książkęKup książkę ogniskowa, 12, 108 ruch, 115, 116 wysięgnik, 11 zoom, Patrz: zoom klaps, 155 komedia romantyczna, 59 konflikt, 121 konkurencja, 35 Kroniki Seinfelda, 125, 126 Krucjata Bourne’a, 198, 246 L lokalizacja, 89, 90, 91 Luhrmann Baz, 116 M M*A*S*H, 125, 126 materiał dzienny, 143 Memento, 68 mikrofon, 108 automatyczna regulacja wzmocnienia, 151 wbudowany, 150, 177 zewnętrzny, 17, 18, 108, 177 lavalier, 151, 167 na wysięgniku, 17, 151 shotgun, 152 montaż, 196, 198 dźwięk, Patrz: dźwięk, muzyka, ścieżka dźwiękowa płynny, 199, 200 program, 196, 226 w trakcie nagrywania, 96, 97 Moulin Rouge, 116 murzyn, 188 muzyka, 58, 221 N napisy, 224, 225 końcowe, 223 tytułowe, 15, 223 nawarstwienia materiału, 168 niebezpieczeństwo, 121 Nieszczerze oddana, 57 O oczekiwania, 237 odbiorca, 34, 230, 232, 233 docelowy, 35, 36 Odlot, 61 Ojciec chrzestny, 54, 148, 202, 244 opowieść, 37, 40, 70, 118 spójność, 205 struktura, 37, 39, 62 oświetlenie, 118, 119, 167, 182 główne, 123 zbyt słabe, 120 oświetleniowiec, 123 P panoramowanie, 12 Paranormal Activity, 237 pasek informacyjny, 223 komiksowy, 39 pitching, 56 plan filmowy, 81 pierwszy, 135 pełny, 184 średni, 184 filmu, 69, 70, 71, 149, 150 podkład muzyczny, 162, 221, 222 podróż, 40 pomysł, 25, 30, Patrz też: zamysł postać drugoplanowa, 48 postprodukcja, 195, 197, 219 prekapitulacja, 205 przebitka, 132, 133, 167 251 SKOROWIDZPoleć książkęKup książkę przeciwności losu, 40 przejście, 209, 210, 211 przenikanie, 209 przysięga dotrzymania jakości, 18 Psychoza, 111 mastering, 196 muzyczna, 221 synchronizacja, 169 z narratorem, 167 światło, Patrz: oświetlenie R rekapitulacja, 205 rekwizyt, 146 rezultat, 23, 24, 25 reżyser, 19, 23, 93 roletka, 209, 211 Rose Jay, 152 S scena, 48 lista, 65, 68 reżyserowana, 184 skracanie, 216, 217, Patrz też: film skracanie scenariusz, 52, 64, 65, 183 skracanie, 68 scenorys, 82, 83 sekwencja, 47 Single Ladies, 111 skecz, 60 Slumdog. Milioner z ulicy, 200, 247 Spurlock Morgan, 27, 225 Star Trek, 107, 219 Stewart Martha, 193 stopklatka, 51 Sturges Preston, 57 Summer Stars, 25 Super Size Me, 27, 225 kierunek, 13 technikolor, 200 teledysk, 60, 168 instruktażowy, 61 nagrywanie, 168, 169, 170 temat, 14 tło, 137, 166, 177 limbo, 127 To wspaniałe życie, 198 trend, 235, 236 Two Weeks, 58, 205, 214, 246 U ujęcie, 8, 9, 41, 42, 48, 111, 112 bohater, 99, 100, 101 ciągłe, 44 czas trwania, 11, 105 lista, 71, 72, 76, 77, 78 łączenie, Patrz: przejście panoramiczne, 9 plan pełny, 184 średni, 184 ogólny, 35 rezerwowe, 72 słabe, 130 statyczne, 111, 112, 114, 115 wprowadzające, 125, 126, 127, 204 zastępcze, 145 Ś ścieżka dźwiękowa, 24, 45, 152, 155, 219 V viral, 189 vlog, 179 252 SKOROWIDZPoleć książkęKup książkę W wątek, 203 główny, 205 poboczny, 205 Wicked, 62 widz, Patrz: odbiorca Władca pierścieni, 116 wypowiedź, 66, 67, 68 wywiad, 174, 175 dźwięk, 177 tło, 177 Z Zaczarowana, 61 Zagubieni, 52 zamysł, 23 zasada redukcji, 197, 225 trójpodziału obrazu, 101, 141 trzech jedności, 114 zbliżenie, 10, 11, 18, 109, 110, 133 Zelnick Renee Reeser , 82 zoom, 11, 12, 107, 110 cyfrowy, 12, 103, 104 253 SKOROWIDZPoleć książkęKup książkę 254 NOTATKIPoleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Kręć filmy, które wciągają!
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: