Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00254 005408 13644907 na godz. na dobę w sumie
Księga rodzinna. Zadziwiające rzeczy, które można robić razem. - ebook/pdf
Księga rodzinna. Zadziwiające rzeczy, które można robić razem. - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 191
Wydawca: Wydawnictwo Jedność Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7660-440-4 Rok wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> dla dzieci i młodzieży >> dla dzieci
Porównaj ceny (książka, ebook (-8%), audiobook).

Zabawny zbiór zabaw z przymrużeniem oka... Pomysł na rodzinną zabawę. Książka ta zapewni długie godziny fantastycznej zabawy dla całej rodzinki. To zbiór różnorodnych gier, sztuczek do zaprezentowania, zagadek do rozwiązania i porad ratujących życie. Propozycja jest szeroka: od wskazówek jak ewakuować się spod wybuchającego wulkanu po propozycje podania idealnego śniadania do łóżka. Wasza rodzinka nigdy więcej nie będzie się nudziła! A tak zupełnie poważnie... No cóż... Zabaw, gier i innych dość ekscentrycznych propozycji zawartych w tej książce nie należy traktować całkiem serio. Ich podstawowym celem jest wywołanie gromkiego śmiechu Twojej rodzinki podczas rozmaitych spotkań, wieczorków, czy po prostu zwykłych popołudni spędzanych w domowym zaciszu. Chodzi o to, żeby było 3xR – Rodzinnie, Razem i Radośnie... A jeśli, hmm... niektóre pomysły wydadzą się Wam zbyt osobliwe, wybaczcie! Poczucie humoru czasami lubi ponosić... Chcieliśmy Was rozbawić, a przede wszystkim zachęcić całe rodziny do wspólnej zabawy. Jesteśmy przekonani, że takie chwile są potrzebne każdej rodzinie, a ta książka pomaga w przygotowaniu niejednego sympatycznego spotkania. Życzymy Wam 3xR każdego dnia!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

KSIĘGA RODZINNA Wstęp No cóż... Zabaw, gier i innych dość ekscentrycznych propozycji zawartych w tej książce nie należy traktować całkiem serio. Ich podstawowym celem jest wywołanie gromkiego śmiechu Twojej rodzinki podczas rozmaitych spotkań, wieczorków, czy po prostu zwykłych popołudni spędzanych w domowym zaciszu. Chodzi o to, żeby było 3 x R – Rodzinnie, Razem i Radośnie... A jeśli, hmm... nie- które pomysły wydadzą się Wam zbyt osobliwe, wybaczcie! Poczucie humoru czasa- mi lubi ponosić... Chcieliśmy Was rozbawić, a przede wszystkim zachęcić całe rodziny do wspólnej zabawy. Jesteśmy przekonani, że takie chwile są potrzebne każdej rodzi- nie, a ta książka pomoże w przygotowaniu niejednego sympatycznego spotkania. Życzymy Wam 3 x R każdego dnia! Redakcja 8 PAMIĘTNE CHWILE – ŚNIADANIE PODANE DO ŁÓŻKA Pamiętne chwile – śniadanie podane do łóżka Najważniejszą rzeczą jest sposób podania śniadania do łóżka. Nie chodzi o wyre- cytowanie w ostatniej chwili: „Proszę, wybacz mi! Nigdy więcej się to nie powtórzy, obiecuję” i wręczenie miski płatków śniadaniowych z kubkiem kawy rozpuszczalnej. To śniadanie wymaga wcześniejszego zaplanowania. Będziesz potrzebować świeżych pomarańczy, wędzonego łososia, wiejskich jaj, świeżo zmielonej kawy, chrupiących rogalików, masła i wybornego dżemu oraz po- jedynczej róży (świeżo zerwanej). Jeśli robisz niespodziankę osobie dorosłej, dodaj do listy przynajmniej pół butelki szampana. Sprawdź, czy najlepsza porcelana jest czysta i przygotuj świeżo wykrochmaloną ściereczkę do wyłożenia tacy ze śniadaniem, a także czystą serwetę. Znajdź też ko- niecznie smukły szklany wazon. ŚNIADANIE PODANO Śniadanie podaj elegancko: masło połóż na czystym talerzyku (pamiętaj o nożu do masła), filiżankę podaj na spodku, chleb na talerzyku. Nie zapomnij o widelcu i dwóch no- żach, dżemie z łyżeczką i cukrze (o ile dana osoba używa cukru, ale to już ty powinieneś wiedzieć). Włóż różę do wazonu z wodą, a ser- wetę starannie rozłóż. Podgrzej dwa rogaliki. Wyciśnij sok z pomarańczy i wlej do szklanego dzbanka. Napełnij (do połowy) sokiem kieliszek do szampana. Pokrój wędzonego łososia na kawałki. Zrób kawę, a mleko podgrzej i podaj w dzbanuszku. Zrób jajecznicę i dodaj do niej kawałki łososia. Przełóż potrawę na ogrzany talerz. Rogaliki umieść na talerzyku. Dopełnij kieliszek do szampana schłodzonym trunkiem, aby uzyskać drink zwany Buck’s Fizz. Zanieś śniadanie osobie, dla której je przygotowałeś. Nie zapomnij zapukać do drzwi sypialni. 9 KSIĘGA RODZINNA Jak nabrać sąsiadów, że wygrałeś w totka O tych, którzy wygrywają w totolotka czasem rozpisują się gazety, a oni sami pojawiają się w telewizji i wszyscy się dowiadują komu się poszczęściło. Ale są też tacy, którzy zachowują to szczęście dla siebie i jedyny sposób, w jaki sąsiedzi mogą odkryć, co się tym ludziom przytrafiło, to zwrócenie uwagi na pewne szczegóły. Aby inni pomyśleli, że wygrałeś w totka, wystarczy kilka sztuczek: (cid:52) Kiedy wygrana padnie blisko twego miejsca zamieszkania, wstrzymuj się od plo- tek na ten temat. Umów się na jazdy próbne drogimi autami w okolicach swojego domu. Zamów katalogi ekskluzywnych sklepów i porozkładaj je w domu tak, by były wi- doczne dla osób, które cię odwiedzają. To samo dotyczy folderów biur podróży z ofertami bardzo kosztownych wakacji. Umów się z członkami rodziny, żeby telefonowali do domu, gdy ty będziesz przyjmować gości. Odbierz telefon, ale ścisz głos do szeptu. Udawaj, że rozmo- wa, którą prowadzisz, dotyczy dużej sumy pieniędzy albo drogiego systemu za- bezpieczenia i ochrony domu. Zacznij mówić o jakiejś wyjątkowo drogiej restauracji albo o pewnych przyjem- nościach, na które twoja rodzina normalnie nigdy nie mogłaby sobie pozwolić. Wspomnij o pomyśle rzucenia pracy na dobre, po czym nagle przerwij, mówiąc coś w rodzaju: „Och, nie powinienem tak mówić. Nie wspomnisz o tym nikomu, prawda?”. Kup mamie sztuczną biżuterię, wyglądającą na coś bardzo drogiego. Uzgodnij z nią, że uda przymierzanie tej biżuterii, po czym ją schowa, aby inne osoby do- kładnie jej nie obejrzały. Tacie możesz podarować „kosztowny” zegarek. Jednak zakładając go, powinien pamiętać o opuszczeniu rękawów koszuli. Kiedy rozmawiasz z sąsiadami, powtarzaj co jakiś czas zdanie: „Pieniądze szczę- ścia nie dają, liczą się przyjaciele”. (cid:52) (cid:52) (cid:52) (cid:52) (cid:52) (cid:52) 1 0 JAK KORZYSTAĆ Z UROKÓW ZIMY, JEŚLI NIE MASZ SANEK Jak korzystać z uroków zimy, jeśli nie masz sanek Czy zaskoczyły cię kiedyś opady śniegu? Myślisz sobie, że zima się skoń- czyła i postanawiasz zaczekać do następnego roku z kupnem sanek. Po czym budzisz się pewnego ranka, by stwierdzić, że cały świat pokryty jest śnieżnym puchem, a wszystkie sanki w promieniu kilku kilometrów zostały natychmiast wykupione przez rodziny będące w takiej samej sytuacji, jak ty. Nie trać nadziei! Możesz się cieszyć białym szaleństwem, jeśli włas- noręcznie wykonasz sanki. TACE, REKLAMÓWKI I DESKOROLKI Sanki spełniają swoją funkcję, kiedy ślizgają się po śniegu. Jeśli więc znajdziesz w domu rzeczy, które mają taką samą właściwość, zrób z nich użytek i ciesz się śnie- giem, póki jeszcze jest! (cid:52) Kuchenne tace z plastiku albo z metalu mogą wspaniale ślizgać się po śniegu. Pamiętaj, że na takiej tacy jesteś bliżej ziemi (dużo bliżej) niż na sankach. Możesz siedzieć na tacy i sterować rękami, albo położyć się na niej na brzuchu, (głową do przodu) i kierować stopami. Będziesz jeszcze bliżej ziemi (właściwie dokładnie na niej), jeśli użyjesz plastiko- wych reklamówek. Kiedy położysz się na takiej torbie, możesz na niej szybko zjechać z górki, pod warunkiem, że śnieg będzie dobrze ubity. Wykorzystanie deskorolki i przygotowanie jej do jazdy po śniegu może zająć więcej czasu niż w przypadku tacy i reklamówki, ale zapewni ci za to fantastyczną zabawę na śniegu. Trzeba tylko odkręcić kółka deskorolki, a jej gładki spód będzie się świetnie ślizgać. Możesz więc sunąć w dół stoku, siedząc lub leżąc na desce głową w dół. Jeśli masz deskę surfingową, na której pływasz latem po morzu, przetestuj ją teraz podczas zabawy na śniegu. Bądź ostrożny w przypadku, gdy deska jest zbudowa- na ze sprężonej pianki – może łatwo się złamać, jeśli uderzy w przeszkodę. Deskę trzeba odwrócić „do góry nogami”, żeby jej miecz nie zakopywał się w śniegu. (cid:52) (cid:52) (cid:52) 1 1 KSIĘGA RODZINNA Jak przejść przez kartkę papieru Brzmi mało prawdopodobnie, ale to naprawdę jest możliwe! Możesz wyciąć otwór w kartce papieru i przejść przez niego! Choć, jak się wkrótce przekonasz, trze- ba się będzie do tego przyłożyć. Rozdaj wszystkim członkom rodziny arkusze papieru tej samej wielkości. Po- wiedz, że mogą z nimi zrobić, co tylko zechcą, pod warunkiem, że w efekcie otrzy- mają otwór wystarczająco duży, by cali mogli przez niego przejść. Przygotuj sobie dodatkowe arkusze papieru na wypadek nieudanych prób. DECYDUJĄCE CIĘCIE Naprawdę możesz tego dokonać, dysponując arkuszem papieru o wymiarach tak niewielkich, jak 10 na 15 cm! Wystarczy wyciąć papier w określony sposób. Oto w czym tkwi sekret: 1. Złóż arkusz papieru na pół. 2. Zrób szereg prostych cięć, tak jak pokazano na rysunku poniżej. Pamiętaj o tym, że cięcia należy robić na zmianę, z przeciwległych końców kartki, i że powstałe nacięcia nie mogą dochodzić do samego końca strony. 1 2 JAK PRZEJŚĆ PRZEZ KARTKĘ PAPIERU 3. Rozłóż arkusz papieru i przetnij go wzdłuż głównego złożenia, ale uważaj, by nie przeciąć całej kartki na pół i by zostawić miejsce na obu jej końcach – tak, jak to widać na rysunku. Oznacza to, że należy przeciąć kartkę wzdłuż linii ciągnącej się od punktu X do X. X X 4. Rozłóż ostrożnie arkusz papieru. Przekonaj się, że otrzyma- łeś papierowy okrąg, wystarczająco szeroki, by przełożyć go przez głowę, a następnie wzdłuż całego ciała, aż do stóp. Po prostu – stworzyłeś okrąg z wielu prostych linii! Jakby na to nie patrzeć, udało ci się znaleźć sposób na przejście przez kartkę papieru! 1 3 KSIĘGA RODZINNA Fotograficzne drzewo genealogiczne Kiedy dowiadujemy się wciąż czegoś nowego o naszej rodzinie, sprawiamy, że historia jest wciąż żywa. Znakomity sposób na prześledzenie powiązań rodzinnych wszystkich kuzynów, krewnych i przod- ków, to zrobienie drzewa genealogicznego. Najlepiej cofnąć się w czasie, zaczynając od włas- nej osoby. Jeśli kiedykolwiek widziałeś drzewo gene- alogiczne, to doskonale wiesz jak ono wygląda: rzędy imion połączonych liniami, z najmłodszymi członkami rodziny na dole, a najstarszymi u góry. Twoje drzewo będzie wyglądać podobnie, z tym, że oczywiście znaj- dzie się na nim tyle zdjęć krewnych, ile tylko będziesz w stanie odnaleźć. RYSOWANIE DRZEWA 1. W drzewie genealogicznym przedstawiciele tego samego pokolenia znajdują się na jednym poziomie. Jeśli więc zaczniesz od wypisania imion dzieci w twojej rodzi- nie, rozmieść ich imiona obok siebie w dolnej części szerokiego arkusza papieru. 2. Narysuj krótką pionową linię nad każdym imieniem i połącz rodzeństwa linią po- ziomą. Oto najmłodsze pokolenie pielęgnujące rodzinne drzewo genealogiczne. 3. Teraz od każdej z poziomej linii łączącej imiona dzieci narysuj linię pionową i po- prowadź ją ku górze. 4. Pociągnij linię ku górze, tworząc z niej kształt litery T. Po lewej stronie napisz imię taty, po prawej – mamy. 5. Rozmieść imiona braci i sióstr taty po lewej stronie jego imienia oraz imiona ro- dzeństwa mamy na prawo od jej imienia. 6. Połącz braci i siostry w obydwu rodzianch za pomocą poziomej linii, poprowadzo- nej ponad dwiema grupami imion. Następnie narysuj pionowe linie, by połączyć przedstawicieli tego pokolenia z ich rodzicami. 1 4 FOTOGRAFICZNE DRZEWO GENEALOGICZNE 7. Powtórz tę czynność w odniesieniu do dziadków, ich braci i sióstr. 8. Następnie połącz te imiona z imionami ich rodziców (pradziadków dzieci z same- go dołu drzewa genealogicznego). 9. Znajdź zdjęcia wszystkich członków twojej rodziny wymienionych w drzewie ge- nealogicznym i przyklej te fotografie obok nazwisk. Żeby nie zniszczyć jedynego zdjęcia ciotecznej babki Gieni, zrób ksero albo je zeskanuj i użyj kopii zamiast oryginału. 10. Kontynuuj dodawanie pozostałych zdjęć starszych pokoleń, poznając jednocześ- nie historię swojej rodziny. Dziadek Alfred Babcia Zuzanna Dziadek Karol Babcia Edyta Wujek Edward Ciotka Lidia Tata Mama Bobas Hubcio Jacek Różyczka 1 5 KSIĘGA RODZINNA Jak odgadnąć liczbę oczek na zakrytych stronach dwóch kostek do gry Poproś kogoś z rodziny, by ustawił dwie kostki do gry jedną na drugiej. Następnie załóż się, że odgadniesz sumę oczek na trzech, niewidocznych dla oka, stronach ko- stek. To zabrzmi tak, jakbyś był jakimś geniuszem albo miał dar jasnowidzenia. Tym- czasem odpowiedź jest śmiesznie prosta. KLUCZOWA INFORMACJA Aby sztuczka udała się za każdym razem, musisz wiedzieć, że liczba oczek na wszystkich przeciwległych stronach jednej kostki zawsze sumuje się do 7. Z tego wynika, że jeśli odejmiesz od liczby 14 (2 x 7) liczbę oczek widniejąca na stronie kost- ki aktualnie znajdującej się na samej górze, otrzymasz liczbę, która jest sumą oczek z trzech pozostałych niewidocznych stron kostek. Upewnij się więc, że jesteś pierwszą i jedyną osobą czytającą tę stronę. Dobrym sposobem na uniknięcie podejrzeń jest zwlekanie z udzieleniem odpowiedzi i spra- wianie wrażenia kogoś, kto używa telepatii. 1 6 UDOWODNIJ, ŻE JESTEŚ GENIUSZEM MATEMATYCZNYM Udowodnij, że jesteś geniuszem matematycznym Oto sposób na to, byś ugruntował swoją pozycję domowego geniusza mate- matycznego. Wypróbuj ten trik i udowodnij wszystkim swoją sprawność! Poproś, by domownicy wykonali dla ciebie kilka obliczeń. CO ROBIĆ 1. Na początku poinformuj wszystkich, że niezależnie od tego, jakie liczby wybiorą do obliczeń, które polecisz im wykonać, wynik będzie wynosił 1089. Masz co do tego całkowitą pewność. 2. Poproś kogoś z rodziny, by zapisał trzycyfrową liczbę, której pierwsza i ostatnia cyfra różnią się co najmniej o 2. 3. Teraz poproś o zapisanie cyfr tej liczby w odwróconym porządku. 4. Poleć tej osobie, by odjęła mniejszą liczbę od większej. 5. Powiedz, by zapisała wynik, ustawiając cyfry w odwrotnej kolejności. 6. Poproś, by ta osoba dodała do siebie obie liczby. 7. Otrzymaną liczbą będzie 1089 - tak, jak to przewidziałeś na początku! JAK TO DZIAŁA (cid:52) (cid:52) (cid:52) (cid:52) (cid:52) Pomyśl sobie jakąś liczbę Odwróć kolejność jej cyfr Odejmij mniejszą liczbę od większej Odwróć kolejność cyfr w otrzymanej liczbie Dodaj do siebie te dwie liczby 489 984 984 –489 =495 594 + 495 =1089 No i proszę! Jesteś geniuszem! 1 7 KSIĘGA RODZINNA Zagraj w „Kim” Tym razem to gra, która sprawdza zmysł obserwacji i pamięć wszystkich człon- ków rodziny. Wygrana w „Kim” to nie taka prosta sprawa. Tata może się chwalić, że ma w oczach rentgena, a pozostałym będzie się wydawać, że zawsze zauważają szczegóły. Jednak dopiero ta gra pokaże, kto w rodzinie faktycznie jest bystrzakiem i ma doskonałą pamięć. W „Kim” – znakomitej powieści Rudyarda Kiplinga o szpiegach w dziewiętna- stowiecznych Indiach – sam bohater gra w tę grę, zdobywając umiejętności tajnego agenta. Jeżeli członkom twojej rodziny spodoba się myśl o zostaniu w przyszłości tajnymi agentami, ta gra to idealny sposób na rozpoczęcie treningu. WIDZISZ… NIE WIDZISZ (cid:52) (cid:52) Twoja rodzina przebywa w jednym pomieszczeniu, podczas gdy ty w drugim gromadzisz około 20–30 przedmiotów – tak różnorodnych, jak to tylko możli- we. Potem kładziesz je na tacy albo na stoliku i przy- krywasz serwetą. Rodzina gromadzi się wokół stworzonego przez ciebie zbioru. Odkrywasz serwetę i pozwalasz rodzince przyglądać się rzeczom przez jakieś 30 sekund. Następnie ponownie ukrywasz przedmioty pod ser- wetą. Teraz każdy dostaje kartkę papieru i coś do pisania. Prosisz, żeby wszyscy wypisali tyle przedmiotów, ile zapamiętali. Za każdy zapamiętany przedmiot przyznawany jest jeden punkt. Jednak za wymienienie przedmiotu, którego w rzeczywistości nie ma w zbiorze, przy- znawany jest punkt ujemny. Wygrywa osoba, która zbierze najwięcej punktów. (cid:52) (cid:52) (cid:52) (cid:52) (cid:52) 1 8 BALONOWY TUPOT Balonowy tupot To jest gra, którą należy rozegrać gdzieś na zewnątrz, gdzie nie będzie nikomu przeszkadzać wydawanie dość głośnych dźwięków. Nie należy w nią grać, gdy rodzi- ce są trochę zmęczeni po przyjęciu czy wieczornym wyjściu. Jeśli masz psa, upewnij się, że nie przebywa on w miejscu, w którym wystraszy go huk. PĘKNĄĆ Z HUKIEM 1. Jeśli gramy w „Balonowy tupot” całą rodziną, najwięcej zabawy jest wtedy, gdy roz- damy każdemu dwa balony – po jednym na każdą nogę. Jeśli gra toczy się w na- prawdę licznym towarzystwie, wystarczy, że każda osoba otrzyma jeden balon. 2. Uczestnicy zabawy nadmuchują balony, po czym za pomocą długiego sznurka przywiązują je do kostek u nóg, w taki sposób, by pomiędzy stopą a balonem została zachowana odległość 30 cm. 3. Zanim zabawa się rozpocznie, uczestnicy roz- praszają się w obrębie danego obszaru. 4. Na hasło „start” każdy próbuje nadepnąć ba- lon sąsiada i sprawić, by pękł. Jednocześnie trzeba cały czas chronić własny balon przed nadepnięciem. Wygrywa ten gracz, który do końca gry zachowa cały balon. 1 9 KSIĘGA RODZINNA Konkurs literowania Ta prosta gra może być znakomitą zabawą dla całej rodziny. Gracze siadają w kręgu i po kolei literują słowo zadane im przez poprzedniego uczestnika gry. Trudność słów musi być dostosowana do możliwości poszczególnych zawodników. Nie pozwól tacie aby wymyślał dla każdego bardzo trudne słowa – wybieraj takie, z którymi poszcze- gólni zawodnicy będą mieli realne szanse na poprawne przeliterowanie. Po każdej rundzie puść w obieg słownik. Gracz, który poprawnie przeliterował słowo otrzymuje jeden punkt. Jeśli jednak nie udało mu się poprawnie wykonać zadania, od jego wyniku zostaje odjęty jeden punkt. Możecie grać przez uzgodnioną wcześniej liczbę rund (zwykle około pięciu minut). Wygrywa osoba, która zakończyła grę z najwyższą liczbą punktów. Akrobata Przodek Grill Miliard Koło Jeżeli Wanilia Wulkan Dziennik Zegarek Ksylofon Ziewać Wczoraj Młody Zygzak Zoologiczny PROPOZYCJE SŁÓW: Cylinder Stopień Niegrzeczny Zażenowanie Pleść Nieprzekonujący Fajerwerk Przejście Wnuczka Chusteczka Pustelnik Włączyć Igloo Dżungla Jury Królestwo Kłykieć Źrenica Lama Rtęć Komar Koszykówka Nigdzie Zawzięty Zaspać Pałac Zjawa Kwakanie Grzęzawisko Poręcz Rezultat Bezpieczeństwo Ziarno Nastrój Razem Wszechobecny 2 0 MĘCZĄCE TRÓJKĄTY Męczące trójkąty Połóż książkę w taki sposób, żeby każdy z domowników widział tę stronę. Na- stępnie poproś, by wszyscy uważnie przestudiowali ten rysunek i powiedzieli, ile trój- kątów udało im się na nim znaleźć. Jest ich prawdopodobnie więcej niż możecie sobie to wyobrazić. Odpowiedź znajdziecie na stronie 187. 2 1 KSIĘGA RODZINNA Jak chronić naszą planetę Pomysł ochrony planety Ziemi brzmi jak zadanie ponad nasze siły, a proekolo- giczne działania, które ludzie podejmują w swoich domach mogą wydać się zdecy- dowanie niewspółmierne do skali zjawiska. Gdyby jednak każda rodzina robiła choć kilka rzeczy ze wszystkich tutaj wymienionych, przyczyniłaby się do ochrony naszej planety przed straszliwymi zniszczeniami, których powodem są zanieczyszczenia, gazy cieplarniane, globalne ocieplenie, zwiększanie się obszarów pustynnych, nisz- czenie lasów deszczowych i podwyższanie się poziomu mórz. Wymyśl jakiś system nagród dla najbardziej proekologicznego członka twojej ro- dziny oraz odpowiednie kary dla tych osób, które okażą się ekoprzestępcami. OSZCZĘDZANIE ENERGII W DOMU (cid:52) Jeśli któryś z domowników narzeka, że mu zimno, nie podkręcaj kaloryfera, tylko przynieś mu pulower. (cid:52) (cid:52) (cid:52) (cid:52) (cid:52) (cid:52) Wyłączaj światła wszędzie tam, gdzie są zbędne. Wyłączaj wszelkie urządzenia elektryczne, gdy prze- stajesz z nich korzystać, np. telewizor, konsolę do gier, odtwarzacz dvd, wieżę czy radio. Upewnij się, że zgas- ło czerwone światełko oznaczające pozycję „stand by” – jeśli nie, urządzenie nadal pobiera prąd. Nastawiaj pralkę na niższe temperatury, używając proszków przeznaczonych do tego rodzaju prania. Zamykaj okna i drzwi, likwiduj przeciągi poprzez uszczelnianie futryn. Połóż dodatkową izolację na dachu oraz wokół zbior- nika z gorącą wodą. Krótkie dystanse pokonuj na piechotę lub rowerem. W dłuższe trasy wybierz się pociągiem. Staraj się rza- dziej korzystać z samochodu. 2 2 JAK CHRONIĆ NASZĄ PLANETĘ (cid:52) OSZCZĘDZANIE WODY (cid:52) (cid:52) (cid:52) (cid:52) (cid:52) (cid:52) Nie rozkręcaj kranu, jeśli myjesz tylko ręce czy twarz. Zatkaj odpływ umywalki i napełnij go rozsądną ilością wody. Zakręć wodę, kiedy myjesz zęby. Żeby je wypłukać, napełnij wodą szklankę. Zamiast kąpieli bierz krótkie prysznice. Jeśli możesz, dziel się wodą do kąpieli. Zainstaluj w zbiorniku WC system oszczędzający wodę. Postaraj się, by każdy w twojej rodzinie zapamiętał zabawny wierszyk o tym, że należy zmniejszyć liczbę spłukiwań w muszli klozetowej: Żółte niech sobie pływa. Brązowe niech się szybko zmywa. (cid:52) (cid:52) (cid:52) Nie marnuj bieżącej wody do spłukiwania naczyń – zamiast tego użyj miski z czy- stą wodą. W ogrodzie ustaw beczkę na deszczówkę, której potem użyjesz do podlewania roślin. Wykorzystaj wodę z kąpieli do podlewania kwiatków. Gdy spłynie do kanalizacji, tylko się zmarnuje. 2 3 KSIĘGA RODZINNA Jak rozpoznać, że tata został podmieniony przez Obcego Odkrycie, że tata nie jest już wcale tatą może być trudne, ponieważ wielu Obcych ma bardziej rozwinięte mózgi niż ludzie. Oznacza to, że są w stanie kontrolować to, co myślisz. Tak więc cała rodzina może zostać wprowadzona w błąd i sądzić, że roz- mawia z tatą, tymczasem to Obcy wyglądający jak tata. NIEPOKOJĄCE SYMPTOMY (cid:52) Wielki statek kosmiczny, który właśnie zaparkował za domem jest bardzo wyraź- ną oznaką wizyty Obcych. Rodzinka powinna nabrać lekkich podejrzeń. (cid:52) Nawet jeśli nigdzie nie widać statku kosmicznego, Obcy i ich statek wy- wierają niszczący wpływ na urządzenia elektryczne. Jeśli więc telewi- zor eksploduje, stacje radiowe przeskakują jak szalone, jedna za drugą, magnetofon odtwarza non stop na cały regulator wszystkie ulubione piosenki mamy, a pralka wiruje dopóki nie wyleci w powietrze, rodzinka powinna dojść do słusznego wniosku, że coś tu jest nie w porządku. (cid:52) Zwróć baczną uwagę na każdy szczegół wyglądu taty. Czy nie stał się nagle niesłychanie niski? Czy jego oczy w określonym świetle nie robią się zielone lub czerwone? A może ma tylko po trzy palce u każdej ręki? Je- śli odpowiedź na którekolwiek pytanie brzmi „tak” – drżyjcie! 2 4 JAK ROZPOZNAĆ, ŻE TATA ZOSTAŁ PODMIENIONY PRZEZ OBCEGO (cid:52) (cid:52) Ze swoimi rozwiniętymi mózgami Obcy są w stanie robić rzeczy, któ- rych ludzie nie potrafią. Przetestuj ewentualnego Obcego, aby spraw- dzić, czy będzie umiał robić różne rzeczy szybciej niż zrobiłby je tata. Poleć mu, by zaprogramował magnetowid. Jeśli testowany „tata” zrobi to za pierwszym podejściem, to znaczy, że dzieje się tu coś dziwnego. Możesz też dać „tacie” do rozwiązania sudoku. Jeśli będzie wpisywał odpowiednie liczby równie szybko, jak wypełnia co tydzień kupon totolotka, z pewno- ścią w jego głowie pracuje inny mózg. WYZWANIA DLA OBCEGO Chociaż wydaje się, że Obcy w wielu sprawach górują nad ludźmi, istnieje w ludzkim świecie kil- ka nieskomplikowanych sytuacji, w których nie potrafią sobie poradzić. (cid:52) Obcy są często zdezorientowani na widok schodów. Jeśli wszyscy członkowie rodzi- ny żwawo wbiegają po schodach, a tata ledwo za nimi nadąża, to może wcale nie dlatego, że za dużo zjadł. W osłupienie wprawiają Obcych również lustra. Spróbuj przytrzymać je przed „tatą” i zaobserwować, jak zareaguje. Jeśli zacznie gładzić jego taflę, by dotknąć swego odbicia, to ewidentny znak! Kiedy ostatnio tata okazał jakiekolwiek zainteresowanie lustrem? A co z wodą? Wielu obcych nie jest w stanie jej znieść. Jeśli ktoś z rodziny obleje „tatę” wodą, a ten zacznie uciekać w panice, masz kolejny dowód. Innym elementem ludzkiego świata, który przeraża obcych jest najzwyklejsze przeziębienie. Oni nie są odporni na wirusy i drobnoustroje, z którymi radzą sobie ludzie. Zacznij więc kichać i kaszleć przy Obcym podszywającym się pod tatę i sprawdź jego reakcję. (cid:52) (cid:52) (cid:52) 2 5 KSIĘGA RODZINNA Podchwytliwa telepatia Gdybyś chciał przypomnieć innym, że posiadasz nadludzki dar jasnowidzenia, wypróbuj taki oto, niezwykły pokaz lotności twego umysłu: Będą ci potrzebne: trzy kostki do gry, badany, który niczego nie podejrzewa, jeden mózg (zdolny do wykonania prostych matematycznych obliczeń). (cid:52) (cid:52) (cid:52) OTO, CO ZROBISZ 1. Poproś kogoś z rodziny, by rzucił trzema kostkami tak, żebyś ty tego nie widział. 2. Następnie niech podwoi liczbę oczek na pierwszej kostce. 3. Potem poproś, by dodał 3 do tej nowej liczby. 4. Teraz niech pomnoży wynik przez 5. 5. Poproś, by dodał liczbę oczek, które wypadły na drugiej kostce. 6. Niech pomnoży to wszystko przez 10. 7. Na koniec poleć, by dodał do tego wyniku liczbę oczek z trzeciej kostki. 2 6 PODCHWYTLIWA TELEPATIA 8. Zapytaj o sumę. 9. Wszystko, co musisz zrobić w tym momencie, to odjąć 150 od wskazanej liczby, a otrzymasz trzycyfrową liczbę. A teraz rozwiązanie łamigłówki: 1. Pierwsza cyfra otrzymanej liczby to liczba oczek z pierwszej kostki. 2. Druga cyfra będzie równa liczbie oczek na drugiej kostce. 3. Trzecia cyfra równa się liczbie oczek na trzeciej kostce. SPRAWDŹ TO SAM (cid:52) (cid:52) (cid:52) (cid:52) (cid:52) (cid:52) (cid:52) (cid:52) (cid:52) Wyobraź sobie, że liczba oczek na pierwszej kostce wynosi 4 8 Podwój tę liczbę 11 Dodaj 3 55 Pomnóż przez 5 Dodaj liczbę oczek z drugiej kostki (powiedzmy, że pokazuje ona 6) Pomnóż to przez 10 Dodaj liczbę oczek z trzeciej kostki (na przykład 2) Odejmij 150 I co ci wyszło? 612 – 150 462 61 610 Brawo! 2 7 KSIĘGA RODZINNA Jak znaleźć ratunek na pustyni Twoja rodzinka nie może się doczekać wyprawy na pustynię i mrożącej krew w żyłach przygody w niezwykłej scenerii. Ale czy jesteście do tego przygotowani? Wielu ludzi, którym przydarzył się wypadek na obszarze pustynnym, wyruszyło tam tylko na krótką wycieczkę. Nie przygotowali się jednak ani na nagłe wypadki, ani na długotrwałą przeprawę przez pustynię trwającą tydzień lub dłużej. Kiedy więc wpa- dają w kłopoty, rzadko dysponują sprzętem, który umożliwiłbym im wyjście z tara- patów lub pozwolił nawiązać kontakt z ludźmi. GDY SIĘ ZGUBICIE Zepsucie się pojazdu, którym podróżujecie przez pustynię już samo w sobie jest straszne. Jednak sprawy mają się jeszcze gorzej, jeśli okaże się, że się zgubiliście. Wła- śnie w tym kryje się największe niebezpieczeństwo. Kiedy zdarzy się coś takiego, tata będzie prawdopodobnie uważał, że znajdzie drogę, kierując się wyłącznie instynk- tem. To zazwyczaj oznacza, że będziecie się tylko kręcić w kółko, zamiast robić to, co w takiej sytuacji robić należy: ułatwić ratownikom odnalezienie was. ZŁOTE ZASADY Istnieją dwie złote zasady, którymi powinna kierować się rodzina: 1. Mieć pewność, że jakaś osoba znajdująca się w miejscu, do którego zmierzacie wie, jaką drogą tam jedziecie i o której godzinie powinniście być u celu. Gdy ktoś taki zorientuje się, że nie pojawiliście się o czasie, będzie mógł wezwać pomoc i wszcząć poszukiwania. 2. Druga zasada związana z podróżowaniem po pustyni to szybkie rozpoznanie sytua- cji. Gdy dotrze do was fakt, że zgubiliście się, natychmiast zatrzymajcie się i prze- myślcie, co robić. Niestety, zbyt wiele osób w takich chwilach brnie dalej tracąc czas, paliwo, wodę i własną energię oraz łudząc się, że jakoś wyjdą z tego cało. To niestety udaje się tylko nielicznym. 2 8 JAK ZNALEŹĆ RATUNEK NA PUSTYNI CO DALEJ? W porządku – rodzinka postępuje zdroworozsądkowo i już wiecie, że zgubili- ście się na pustyni. Ale co robić dalej? To dość proste – należy się udać w najbliższe miejsce, z którego będziecie dobrze widoczni z powietrza. Może to być pobliskie wzniesienie, a jeśli nie ma takiego w pobliżu, niech będzie to duża płaska przestrzeń pustyni – na takim terenie łatwiej będzie was dostrzec niż wśród rowów czy dolin. PRZYCIĄGNĄĆ UWAGĘ Kolejną rzeczą, którą powinniście zrobić, jest przygotowanie się na zwrócenie uwagi. Nisko lecący samolot poszukiwawczy pojawia się nagle, musicie więc być wcześniej przygotowani, aby przyciągnąć uwagę pilota w tym krótkim momencie. Zgubienie się na pustyni wywołuje wielki stres, ważne jest więc, by każdy miał jakieś zajęcie, które pozwoli mu oderwać myśli od kiepskiego położenia. A do zrobienia jest naprawdę dużo. W naturze niewiele jest linii prostych, dlatego musicie stworzyć swego rodzaju regularny wzór – tak duży, by był widoczny z powietrza. Samochód widziany z po- wietrza sam w sobie może nie być wystarczająco oczywistym znakiem. Poprzez umieszczenie wokół niego dużych przedmiotów w regularnym układzie, możecie sprawić, że będzie wyglądał na znacznie większy. 2 9 KSIĘGA RODZINNA Wymontujcie z samochodu lusterka i połóżcie je w dogodnym miejscu. Migo- czące obiekty przykuwają uwagę znacznie szybciej niż cokolwiek innego. Jeśli zdej- miecie metalowy spód lusterka i wyryjecie na nim kształt krzyża, przekonacie się, że można „celować” lusterkiem w samolot. Przechylając lusterko do przodu i do tyłu, macie zdecydowanie większe szanse na zwrócenie uwagi pilota. Jeśli zabłądziliście w miejscu porośniętym krzewami, spróbujcie wyrwać te ro- snące bezpośrednio przy waszym samochodzie. Ułóżcie je pomiędzy tymi, które nadal rosną. W ten sposób uzyskacie zwarty krąg otaczający pustą przestrzeń, w środ- ku której znajduje się wasz samochód. Można też ułożyć wokół samochodu okrąg z przyniesionych kamieni. Być może pustynia, na której się znaleźliście jest bardzo piaszczysta. To nie jest problem! Zacznijcie jeździć samochodem w kółko, aby utworzyć wokół niego głę- 3 0 JAK ZNALEŹĆ RATUNEK NA PUSTYNI bokie koleiny, które ułożą się w szerokie równoległe kręgi. Potem zaparkujcie auto w ich centrum. Inne wzory można stworzyć poprzez wykopanie rowów na tyle głębokich, by rzucały cień. Spróbujcie wykopać rowy układające się w kształt międzynarodowego skrótu wołania o ratunek SOS, który można odczytać z dwóch kierunków. Przygotujcie ognisko, używając rzeczy z samochodu, które da się spalić, np. po- krowce na fotele samochodowe albo wycieraczki podłogowe. Podpalcie je w mo- mencie, gdy samolot ratunkowy pojawi się w zasięgu wzroku – dym poprowadzi ratowników dokładnie tam, gdzie się znajdujecie. Jeśli zróbcie wszystkie te rzeczy, zdecydowanie bardziej pozytywnie ocenicie sy- tuację, w której się znaleźliście. To wszystko ułatwi ekipie ratunkowej zadanie odnale- zienia was, w przeciwieństwie do tego, gdybyście nie zrobili nic. 3 1 KSIĘGA RODZINNA Kot proboszcza „Kot proboszcza” to świetna gra dla całej rodziny, bo grać w nią może każdy, nie- zależnie od wieku. Niepotrzebne są żadne rekwizyty, ponieważ jest to zabawa słowna. Znakomicie się sprawdza w czasie podróży samochodem albo podczas oczekiwania na pociąg, czy na lotnisku. Celem gry jest opisanie kota proboszcza za pomocą przymiotników zaczynają- cych się na pierwszą literę alfabetu (A), a następnie na wszystkie kolejne litery. Każdy gracz musi wykonać ruch w danej literze alfabetu, zanim gra przejdzie do następnej litery, pokonując cały alfabet – od A do Z. Prostsza wersja gry, odpowiednia dla naj- młodszych graczy, polega na tym, że pierwsza osoba wymyśla przymiotnik na literę A, druga na literę B, trzecia na literę C i tak dalej. W obu wersjach niektóre litery są prostsze, inne trudniejsze, zaś litery X i Y można całkowicie pominąć. PRZYKŁAD PEŁNEJ WERSJI GRY (cid:52) (cid:52) (cid:52) Pierwszy gracz mówi: „Kot proboszcza jest atrakcyjnym kotem”. Następny kontynuuje literę A, mówiąc: „Kot proboszcza jest aktywny”. Trzeci gracz stwierdza: „Kot proboszcza jest agresywnym kotem”. (cid:52) (cid:52) (cid:52) Runda litery A kończy się, gdy wszy- scy wypowiedzą swoją kwestię. Wtedy pierwszy gracz rozpoczyna następną literę B, stwierdzając: „Kot proboszcza jest boski”. Reszta graczy kontynuuje, wymyśla- jąc swoje przymiotniki na daną literę. Gra trwa aż do końca alfabetu. B? 3 2 NIECH „ABRAKADABRA” ZAMĄCI CI W GŁOWIE Niech „ABRAKADABRA” zamąci ci w głowie Abrakadabra to oczywiście zaklęcie wypowiadane przez czarnoksiężników. W dawnych czasach było używane także jako amulet lub urok, mający odpędzić chorobę. Słowo było zapisywane na kawałku pergaminu, po czym zawieszane i no- szone na szyi. Szczególnie skuteczną metodę zapisu zaklęcia przedstawiono poniżej. Przestudiowanie trójkąta zbudowanego z liter zaklęcia może być swoistym wy- zwaniem, jeśli spróbujemy policzyć, ile kryje się w nim sposobów, umożliwiających odczytanie słowa „Abrakadabra” poprzez przemieszczanie się – litera po literze – przez całą figurę. Należy zacząć od litery A na wierzchołku trójkąta, po czym przechodzić od jednej sąsiedniej litery do drugiej. Odpowiedź znajdziesz na stronie 187. A R K D B A B A A A R B A A A R R K D B A R K D B A A A A R K D B A A A R A A A R K D B A A A R D B A A R B A R A D B A A R B A R A 3 3 KSIĘGA RODZINNA Przetestuj kubki smakowe swojej rodzinki Czy rzeczy mogą smakować inaczej, jeśli się ich nie widzi? Brzmi nieprawdopo- dobnie! Zrób ze swoją rodzinką ten test, a zobaczysz, że wyniki cię zaskoczą. Wybierz jedną osobę, która w mgnieniu oka przygotuje test. Może do niego użyć wszystkiego, co znajdzie w domu, ale powinna zgromadzić kilka rzeczy o podob- nym smaku, na przykład surowy kalafior i surowy brokuł, które łatwo pomylić. Oto lista przykładowych produktów do testu kubków smakowych: Sok winogronowy, margaryna, miękki ser, jogurt, szynka, peklowana wołowina, surowa marchew, cheddar (dodatkowy punkt dla tego, kto zgadnie, co to za gatunek sera), sardynki, surowe jabłko, seler naciowy, surowy pasternak, orzechy nerkowca, daktyle, gałka muszkatołowa, tymianek, sos miętowy, kasza manna, winogrona bez- pestkowe, czereśnie (po wydrylowaniu) oraz, jeśli chcesz być naprawdę perfidny, szampon i perfumy. ZRÓBCIE TEST Reszta rodzinki siada z zawiązanymi oczami wo- kół kuchennego stołu. Każdy dostaje kartkę papieru i coś do pisania. Celem testu kubków smakowych jest sprawdzenie, jak precyzyjnie funkcjonują kubki sma- kowe. Po spróbowaniu czegoś należy zapisać swoje przypuszczenia na kartce. Nie wolno dawać innym osobom wskazówek wypowiedziami typu: „Tak, to coś słodkiego. Może to miód albo syrop?”. Zapis od- powiedzi nie musi być staranny, bo przecież wszyscy piszą z zasłoniętymi oczami. Na koniec każdy odczy- tuje na głos swoje odpowiedzi. 3 4 JAK WYRAZIĆ SWOJE UCZUCIA ZA POMOCĄ GESTÓW Jak wyrazić swoje uczucia za pomocą gestów Czyż nie byłoby wspaniale, gdybyś mógł w jakiś nie- werbalny sposób przekazać rodzinie (i innym osobom) to, o czym myślisz? Poniżej prezentujemy kilka prostych gestów przydatnych w wielu sytuacjach. (cid:52) Jeśli ktoś prosi o zbyt duże kieszonkowe, albo rachunek za posiłek jest za wysoki – przyłóż do skroni dwa palce tak, jakbyś zamierzał się zastrzelić. Masz ochotę powiedzieć komuś, żeby spa- dał, zwłaszcza, że akurat wygrał w sprzecz- ce – zamknij oczy, popatrz w dół na ziemię, unieś ręce przed siebie na wysokość czoła i zacznij nimi energicznie potrząsać, jakbyś odpędzał jakiś wstrętny zapach. Ktoś o mało co cię nie przewrócił pędząc po schodach, albo kierowca prawie cię przejechał – zegnij się w pasie, jedną ręką wskaż na siebie, a drugą na osobę, która cię zaatakowała. Do wyrażenia ogólnego zniesmaczenia, niezbędnego w tak wielu sytuacjach, że nie sposób ich tu przytoczyć, przybierz wyraz twarzy wściekłego niezadowolenia (dodatkowo otwierając przy tym usta), unieś ręce po obu stronach głowy i wysuń je nieco do przodu. Potrząsaj rękami, wykonując drobne, szybkie ruchy. Aby podkreślić swoje niezadowolenie, przyjmij podobną pozę, jak w opisanej powyżej sytuacji wściekłego niezadowolenia. Tym razem przyciśnij łokcie do że- ber, po czym odwróć dłonie na zewnątrz i znowu gwałtownie poruszaj rękami w górę i w dół. (cid:52) (cid:52) (cid:52) (cid:52) 3 5 KSIĘGA RODZINNA Bazgroły, które wprawią rodzinkę w osłupienie (cid:52) (cid:52) (cid:52) (cid:52) (cid:52) Oto żartobliwe zastosowanie myślenia lateralnego: Zbierz razem członków rodziny, aby każdy zobaczył niniejszą stronę książki. Jed- nak dopóki wszyscy nie będą gotowi, pozostaw stronę zakrytą, żeby nikt nie mógł ukradkiem podpatrzeć rysunków wcześniej niż inni. Sprawdź, czy każdy ma kartkę i coś do pisania. Poinformuj wszystkich, że mają pięć minut na to, by skojarzyć, co mogą przed- stawiać bazgroły. Powiedz, że odpowiedzi nie należy udzielać na głos, lecz trzeba zapisać ją na kartce, a tę starannie zakryć. Kiedy wszyscy będą gotowi, nastaw zegarek i odkryj niniejszą stronę w książce tak, by wszyscy mogli ją zobaczyć. Odpowiedzi znajdziecie na stronie 187. 1. 2. 3 6 BAZGROŁY, KTÓRE WPRAWIĄ RODZINKĘ W OSŁUPIENIE 3. 5. 7. 4. 6. 8. 3 7 KSIĘGA RODZINNA Zmień odpadki w kompost Ogrodowy kompost jest kruszącym się nawozem o słodkawym zapachu. Łatwo uzyskasz go domową metodą. Może zdziałać cuda dla kondycji twoich roślin i ogro- du. Co więcej, w procesie powstawania kompostu wykorzystuje się resztki, które w innym przypadku zostałyby wyrzucone. SPRZĘT I WYPOSAŻENIE Możesz zbierać odpadki w stos kompostowy w specjalnym kwadratowym kom- postowniku o wysokości jednego metra, bądź w drucianej klatce, również wysokiej na metr. Niezależnie od tego, co wybierzesz, ulokuj kompost w odpowiednim zakąt- ku ogrodu – nie na widoku, a jednocześnie w miejscu łatwo dostępnym. (cid:52) (cid:52) (cid:52) Do zrobienia kompostu są potrzebne: grabie ogrodowe, gruby kawałek czarnego plastiku albo fragment starego dywanu, odpadki organiczne, które można przetworzyć na kompost, szczególnie wszel- kie rośliny z ogrodu, warzywne i owocowe obierki z kuchni, skorupki po ob- ranych jajkach, saszetki po zaparzonej herbacie, fusy z kawy, jednoroczne chwasty, jak pokrzywy, skoszona trawa (ale nie za wiele), wodorosty (jeśli masz to szczęście, że mieszkasz nad mo- rzem). nawóz (możesz uzyskać kompost bez niego, jednak ten środek przyspieszy proces gnilny); świeży obornik jest do- brym nawozem, ale możesz także kupić w centrum ogrod- niczym aktywizator chemiczny. (cid:52) Rzeczy, których należy unikać w kompoście: gotowane potrawy, przetworzona żywność, mięso, kości i tłuszcz, (cid:52) (cid:52) (cid:52) 3 8 ZMIEŃ ODPADKI W KOMPOST (cid:52) (cid:52) (cid:52) papier – chyba, że rozdrobniony w niszczarce, chore rośliny lub liście, wieloroczne chwasty, jak szczaw i oset (chyba że zostaną umiesz- czone na środku stosu kompostowego, gdzie upał zniszczy ich nasiona i korzenie). CZYNIĆ CUDA Sekret uzyskania dobrego kompostu tkwi w tym, by powietrze docierało do kompostownika, a on wystarczająco się nagrzewał. Jeśli założysz kompostownik w sposób właściwy, obie te rzeczy będą miały miejsce. 1. Zacznij od rozłożenia warstwy suchych gałęzi na dnie. 2. Ułóż warstwę głęboką na 15 cm. 3. Urozmaicaj każdą warstwę, stosując odmienny materiał i za każdym razem posy- puj go nawozem lub aktywatorem chemicznym (jeśli ich używasz). 4. Na szczycie stosu kompostowego połóż czarny plastik lub kawałek starego dy- wanu. Zrób w nim kilka otworów, by wilgoć mogła dotrzeć do kompostu. 5. Na kompost połóż coś ciężkiego, żeby przycisnąć całość. 6. Resztę zostaw naturze. Kompost powinien być gotowy po trzech miesiącach. 7. Jeśli chcesz pomóc naturze, przerzuć kompost grabiami raz na dwa, trzy tygodnie – to przyspieszy proces. 8. Kiedy kompost dojrzeje, wykop go i wymieszaj z ziemią w ogrodzie. 9. Wszystko to, co się nie zepsuło, zostaw, by posłużyło do przygotowania następ- nego stosu kompostowego. 10. Jeśli masz dwa stosy, jeden może dojrzewać, podczas gdy będziesz tworzyć ten drugi. 3 9 KSIĘGA RODZINNA Kiedy kto się urodził? Prawdopodobnie znasz daty urodzin członków twojej rodziny. Wyobraź sobie tylko ich reakcję na wieść, że za- pomniałeś, kiedy mają swoje święto! Ale co z innymi osobami? Na przykład zupełnie obcy- mi? Czy istnieje jakiś sposób na odkrycie nie tylko ich wie- ku, ale konkretnej daty urodzin, a nawet – dnia tygodnia, w którym przyszli na świat? Jeśli wydaje ci się to zbyt pięk- ne, by mogło być prawdziwe, przeczytaj dalej i odkryj, jak można tego dokonać. Przyda ci się do tego kalkulator. LICZBY 1. Poproś osobę, by zapisała na kartce (bez pokazywania jej) dzień tygodnia, w którym przyszła na świat, dzień mie- siąca oraz miesiąc – dokładnie w tej właśnie kolejności. Dla dni tygodnia poniedziałek to 1, wtorek – 2, środa – 3 i tak dalej. Jeśli chodzi o miesiące, styczeń to 1, luty – 2, marzec – 3 i tak dalej. 2. Poleć, by podwoiła liczbę, którą zapisała. 3. Następnie niech doda do niej 5. 4. Po czym pomnoży tę liczbę przez 50. 5. Poproś, by dodała swój aktualny wiek. 6. Odjęła od tej liczby 365. 7. Poleć, by dodała 115. 8. A teraz zapytaj o odpowiedź. 4 0 KIEDY KTO SIĘ URODZIŁ? CO TE LICZBY CI MÓWIĄ (cid:52) (cid:52) (cid:52) (cid:52) Dzień tygodnia, w którym urodził się twój badany jest reprezentowany przez pierwszą cyfrę. Dokładna data urodzenia jest ukryta pod drugą i trzecią cyfrą. Miesiąc, w którym urodził się badany to następna cyfra lub liczba. Aktualny wiek badanego – ostatnia cyfra lub liczba. JAK TO DZIAŁA Wyobraź sobie, że badany urodził się w czwartek, 16 marca 1998 roku. Teraz ma 13 lat. Wobec tego zapisze następujące cyfry: 4 (czwartek), 16 (data) i 3 (marzec), co daje liczbę 4163. (cid:52) (cid:52) Zaczynasz więc od liczby Którą mnożysz przez 2 Dodajesz do niej 5 Mnożysz przez 50 Dodajesz wiek (13) Odejmujesz 365 Dodajesz 115 (cid:52) (cid:52) (cid:52) (cid:52) (cid:52) 4163 x 2 8326 + 5 8331 x 50 416550 +13 416563 -365 416198 +115 416313 Oto magiczna liczba: 4 – oznacza dzień, w któ- rym urodził się badany (czwartek), 16 oznacza datę jego urodzin, 3 to miesiąc, w którym przyszedł na świat i wreszcie 13 oznacza aktualny wiek. Życzenia z okazji 70 urodzin... 4 1 KSIĘGA RODZINNA Anioły na śniegu Kiedy świat za oknem pokryje się grubą warstwą puszystego, sypkiego śniegu, opatul rodzinkę w ciepłe, nieprzemakalne ubrania (pamiętając o czapkach i rękawicz- kach) i udajcie się tam, gdzie warstwa śniegu jest świeża i nienaruszona. To będzie idealne miejsce do zrobienia aniołów na śniegu. 1. Ustaw wszystkich twarzą do siebie lub w kręgu. 2. Każdy powinien mieć tyle miejsca, by nie dotykać drugiej osoby, gdy szeroko rozłoży ramiona i nogi. 3. Pozwólcie waszym ciałom miękko opaść do tyłu, w śnieg. 4. Leżcie płasko. 5. Poprowadźcie swoje ramiona po śniegu – od nóg aż do momentu, w którym ręce spotkają się nad głową. 6. W tym samym czasie rozłóżcie nogi na boki tak daleko, jak potraficie, po czym ponownie je złączcie. 7. Ruszajcie rękami i noga- mi przez jakiś czas, aż do momentu, gdy na śniegu odciśnie się kształt anioła. 8. Pomóżcie sobie we wsta- waniu, żeby nikt nie zo- stawił zbędnych odcisków i nie nadepnął na swojego śnieżnego anioła. 4 2 WAKACYJNI KOLEKCJONERZY Wakacyjni kolekcjonerzy Zanim wyjedziecie na wakacje, zróbcie listę przedmiotów, które każdy członek rodziny będzie musiał przywieźć. Powinny to być rzeczy możliwe do zdobycia tylko w miejscu, do którego jedziecie, ale mogą to też być przedmioty ogólnie dostępne. Celem zabawy jest zaangażowanie wszystkich w ro- dzinne zbieractwo. Osoba, która pierwsza uzbiera przedmioty z listy, zdobywa wybraną przez siebie nagrodę – pod warunkiem, że nie kosztuje ona wię- cej niż lód! Samodzielne wymyślanie listy jest wielką frajdą, ale na wszelki wypadek poniżej znajdziesz kilka su- gestii, które skłonią cię do myślenia: 1. Bilet autobusowy. 2. Gazeta lokalna. 3. Rachunek ze sklepu. 4. Papierowa serwetka z wytłoczoną nazwą ka- wiarni lub restauracji. 5. Kartka pocztowa z flagą narodową albo praw- dziwa flaga. 6. Moneta o najniższym nominale w lokalnej walucie. 7. Cukier w saszetce. 8. Piórko. 9. Etykieta bagażowa. 10. Patyczek po lizaku. 11. Opakowanie po batoniku czekoladowym. 12. Papierowa torba z nazwą sklepu. 13. Zdjęcie głowy państwa lub władz kraju, w którym przebywacie. 14. Lokalny znaczek pocztowy. 15. Kwiatek. 4 3 KSIĘGA RODZINNA Jak przeciąć papierową pętlę na pół i wciąż mieć jeden kawałek papieru To naprawdę wykonalne! Możesz przeciąć papierową pętlę na pół i na koniec na- dal trzymać w ręku cały kawałek papieru. Wypróbuj tę sztuczkę na członkach swojej rodziny i zobacz, jak im pójdzie. Aby było uczciwie, rozdaj wszystkim te same pomoce: ROZPOCZĘCIE (cid:52) (cid:52) (cid:52) pasek papieru długi na około 30 cm, a szeroki na 4 cm, taśmę klejącą do sklejenia paska w celu stworzenia pętli, nożyczki. To wszystko, co będzie potrzebne. Po- informuj, że teraz każdy ma tak skleić pa- sek papieru, by powstała papierowa pętla. Potem należy zastanowić się, jak ją prze- ciąć na pół, by nadal mieć cały kawałek papieru. 4 4 JAK PRZECIĄĆ PAPIEROWĄ PĘTLĘ NA PÓŁ I WCIĄŻ MIEĆ JEDEN KAWAŁEK PAPIERU SZTUCZKA Tym razem przyda ci się nieco wiedzy naukowej. Jeśli zrozumiesz o co chodzi, będziesz w stanie dokładnie wykonać polecenie. A działa to tak: 1. Zanim skleisz ze sobą końce paska papieru, skręć jeden o 180 stopni i dopiero wtedy przyklej go do drugiego. 2. Następnie przetnij nożyczkami środek paska. 3. Kiedy skończysz, nie spodziewaj się, że zostaną ci w ręce dwa dwucentymetrowej szerokości paski papieru. To, co otrzymałeś to kolejna papierowa pętla, dwa razy dłuższa niż pierwotna, ale za to o połowę „chudsza”! Dość niezwykłe, prawda? Warto wiedzieć, że ta zrobiona przez ciebie oryginalna pętla zwana jest wstęgą Mobiusa (kiedy przekażesz tę wiedzę rodzince, masz jak w banku, że wszyscy będą pod wrażeniem). Wstęga Mobiusa to prawdziwa osobliwość. Ma na przykład tylko jedną stronę, choć wygląda jakby miała dwie. Udowodnij to, robiąc jeszcze jedną wstęgę, taką jak poprzednia. Narysuj na tej drugiej wstędze ołówkiem linię – od środka ku górze. Cała powierzchnia papieru zostanie zaznaczona ołówkiem, a ty odkryjesz, że oto narysowałeś ciągłą linię bez odrywania ołówka od papieru. 4 5
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Księga rodzinna. Zadziwiające rzeczy, które można robić razem.
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: