Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00489 011952 7454584 na godz. na dobę w sumie
Kultowe samochody - ebook/pdf
Kultowe samochody - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 129
Wydawca: SBM Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7845-681-0 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zdrowie
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Samochody kultowe to takie, których kształty oraz design są ponadczasowe i rozpoznawalne mimo upływu lat. Są podziwiane i wielbione przez pasjonatów motoryzacji bez względu na panującą modę.
Książka Kultowe samochody przedstawia 50 modeli powstałych na przestrzeni 100 lat – od forda T do astona martina DBS. Przepięknym zdjęciom towarzyszą interesujące opisy zawierające historię i parametry każdego z przedstawionych pojazdów. Album to prawdziwa uczta dla koneserów motoryzacji.

Znajdź podobne książki

Darmowy fragment publikacji:

K A R O L W I E C H C Z Y Ń S K I spis treści WSTĘP 5 Ford T 6 Bugatti 35 8 Maybach Zeppelin 10 Cadillac V16 14 Citroën Traction Avant 16 Citroën 2CV 18 VW Garbus 20 Jeep Willys 22 Land Rover Defender 24 Buick Roadmaster 26 Cadillac Eldorado 30 Chevrolet Corvette 34 Jaguar D-type/XK-SS 36 Mercedes-Benz 300SL 38 BMW 507 42 Citroën DS 44 Rolls-Royce Silver Cloud 46 Maserati 3500 GT 48 Austin Healey 3000 50 Morris Mini 52 Jaguar E-Type 54 Ac Cobra 56 Ferrari 250 GTO 58 Triumph Spitfire 60 Aston Martin DB5 64 Porsche 911 66 Ford Mustang 70 Alfa Romeo Giulia Sprint GTA Stradale 72 Chevrolet Camaro 74 Lamborghini Miura 78 Alfa Romeo T33 Stradale 80 Fiat 125p 82 Ford Capri 84 Opel Manta 86 Plymouth Barracuda 88 Lancia Stratos 90 BMW 2002 Turbo 94 Fiat 126p 96 Lotus Esprit 98 Lamborghini Countach 100 Golf Mk1 GTI 102 Mercedes-Benz W123 104 Audi Quattro 106 Hammer H1 108 Ferrari F40 110 Lancia Delta HF Integrale 112 Dodge Viper 114 McLaren F1 116 Bugatti Veyron 120 Aston Martin DBS V12 122 BIBLIOGRAFIA 127 KULTOWE SAMOCHODY 3 4 KULTOWE SAMOCHODY Bugatti veyron WstĘp M otoryzacji od zarania towarzyszyły olbrzymie emocje oraz entuzjazm związanych z nią ludzi. Samochód nigdy by się nie narodził, gdyby nie grupa entuzjastów techniki owład- niętych obsesją stworzenia mechanicznego substytutu konia. Gdy już udało się osiągnąć ten cel, a ludzkość zyskała wynalazek dający poczucie wolności, entuzjazm konstrukto- rów zaczęli podzielać również przeciętni użytkownicy automobili. Samochód szybko stał się czymś więcej niż tylko bezduszną maszyną, czego dowodem były powstające niczym grzyby po deszczu kluby miłośników poszczególnych marek czy stowarzyszenia kierowców. Równie szybko dało się za- uważyć, że niektóre z aut zyskały szczególny status, stając się pojazdami obdarzonymi swoistym kul- tem. Czy można w ogóle użyć takiego słowa względem samochodu? Jeśli przyjmiemy, że nie chodzi tu o formę wyznaniową, ale o skupienie grupy ludzi wokół konkretnego przedmiotu, w tym przypadku konkretnego modelu auta, to ciężko znaleźć trafniejsze określenie. Co ciekawe, przyglądając się tym wyjątkowym pojazdom zauważymy, że reprezentują sobą praktycznie wszystkie kategorie pojazdów, od samochodów małolitrażowych poprzez limuzyny aż po maszyny zbudowane do sportu. Wyklucza to więc możliwość określenia jakiegokolwiek przepisu na stworzenie pojazdu kultowego. Warto natomiast zadać sobie pytanie dlaczego, mimo pojawiania się coraz nowocześniejszych kon- strukcji, pewne auta wciąż nas fascynują? Czy jest to spowodowane ich pięknem, rozwiązaniami tech- nicznymi czy może ich osiągami? Odpowiedź dla każdego z nas będzie różna, tak jak różne auta zasłu- gują na miano kultowych. Należy jednak pamiętać, że w czasie ponad 125 letniej historii motoryzacji wyjątkowych samochodów powstało tyle, że nie sposób opisać ich w jednej książce. Austin healey 100 z 1955 roku KULTOWE SAMOCHODY 5 PIERWSZY SAMOCHÓD RODZINNY FOrD t C zy mając ukończone zaledwie kil- ka klas szkoły podstawowej moż- na stać się bohaterem rewolucji w przemyśle motoryzacyjnym? Okazuje się, że tak, trzeba jednak mieć niezwy- Model T z 1920 roku 6 KULTOWE SAMOCHODY kły talent konstruktora oraz nazywać się Henry Ford. To właśnie wrodzone umiejętności tech- niczne i wyczucie potrzeb klientów w połącze- niu z darem do zarabiania pieniędzy sprawiły, że Ford jako marka w ogóle zaistniał na rynku, stając się jednocześnie jednym z najbardziej roz- poznawanych producentów samochodów na świecie. Sukces ten w prostej linii można przypisać tylko jednemu pojazdowi – legendarnemu modelowi T. Pomimo że pierwsze automobile spod ręki Henrego Forda wyszły jeszcze w XIX wieku, to pracę nad nowym samochodem, który miał być ucieleśnieniem marzeń konstruktora samouka, ruszyły dopiero w 1905 roku. Wizja była pro- sta: stworzyć samochód, którego cena miała sprawiać, że auto będzie dostępne dla przecięt- nej amerykańskiej rodziny, a jego obsługa nie bę- dzie bardziej skomplikowana od obsługi roweru. W realizacji ambitnego planu mieli Fordowi po- móc C. Harold Wills, József Galamb oraz Jenő Farkas, którzy swą pracę rozpoczęli od wnikli- wej analizy amerykańskiego rynku oraz prze- studiowania najnowocześniejszych konstrukcji marki... Renault. Szybko zdecydowano, że nowy model Forda zostanie wyposażony w czterocylindrowy rzę- dowy silnik o  pojemności 2890 cm3 i  mocy Prace nad modelem T trwały trzy lata. Pierwszy egzemplarz trafił do sprzedaży w 1908 roku około 20 KM, sprzężony w planetarną skrzynią biegów o dwóch przełożeniach w przód. Ste- rowanie tą ostatnią rozwiązano w dość nieco- dzienny sposób, wyposażając auto w  trzy pedały. Skrajny lewy odpowiadał za jazdę do przodu, środkowy za jazdę do tyłu, a prawy był peda- łem hamulca. Prędkość regulowano natomiast za pomocą dźwigni na kierownicy. Co ciekawe, podczas jazdy do przodu, wciśnięcie środko- wego pedału (jazda do tyłu) powodowało uru- chomienie hamulców i dopiero po zatrzymaniu samochód rozpoczynał jazdę do tyłu. Dzięki temu rozwiązaniu nowy ford otrzymał przydo- mek samochodu na pedały (pedal car), a w wielu krajach by móc go prowadzić, wymagane było specjalne prawo jazdy. Model T osiągał prędkość maksymalną około 70 km/godz., będąc przy tym jednym z oszczędniejszych aut na rynku (spala- nie w granicach 10–15 l/100 km). Ramowa kon- strukcja auta pozwalała na nieskończone wręcz możliwości zabudowy nadwozia, a dla obniżenia kosztów produkcji, przez długi czas nowy ford był (jak reklamował go jeden z folderów) dostęp- ny w każdym kolorze pod warunkiem, że był to kolor czarny. Nie przeszkodziło to jednak w od- niesieniu rynkowego sukcesu przez model T. Kluczem do osiągnięcia imponujących wyników sprzedaży okazała się niezawodność będąca wypadkową prostej, ale przemyślanej konstrukcji i wykorzystania wysokiej jakości materiałów, a także łatwość napraw pojazdu. Największą sławę jednak przyniósł Fordowi pro- ces montażu oparty po raz pierwszy w historii na linii produkcyjnej. 7 FORD T PRZEDWOJENNY REKORDZISTA Bugatti 35 G dybyśmy sklasyfikowali samochody wyścigowe według odniesionych przezeń zwycięstw to najpraw- dopodobniej na szczycie takiego rankingu znalazłoby się auto, którego produk- cja została zakończona jeszcze przed II wojną światową. Żaden inny samochód nie osiągnął Bugatti type 35 C 8 KULTOWE SAMOCHODY ponad 1000 udokumentowanych zwycięstw, a taką właśnie liczbą może pochwalić się jeden z najwspanialszych samochodów wyścigowych wszechczasów – bugatti type 35. Ettore Bugatti nie dość że był utalentowa- nym konstruktorem doskonałych wyścigówek, to potrafił, co nie często się zdarzało w tamtych czasach, wykorzystać to jako sposób na zara- bianie pieniędzy. Syntezą tych umiejętności była prezentacja w 1924 roku podczas Grand Prix Lyonu jednego z najpopularniejszych i jednocze- śnie najskuteczniejszych samochodów wyścigo- wych okresu międzywojennego. Cechujące się niewielkimi wymiarami (rozstaw osi 2,3 m) pod- wozie skonstruowano w oparciu o ramę drabi- nową, której sztywność była zwiększona przez przymocowanie do niej silnika w  czterech punk- tach. Kluczem do świetnych właściwości jezd- nych okazało się wykorzystania resorów ćwierć- eliptycznych w połączeniu z drążkami reakcyj- nymi na tylnej osi. Przednie zawieszenie oparto z kolei na typowym w tamtym czasie układzie podłużnych resorów półeliptycznych. O stopniu dopracowania konstrukcji najlepiej chyba świad- czyły koła odlane z elektronu, które według pro- ducenta gwarantowały wagę niższą o połowę od standardowych wówczas kół szprychowych. Użycie obręczy ze stopów lekkich pozwoliło na Bugatti type 35B, który wygrał wyścig Targa Florio w 1936 roku zintegrowanie bębnów hamulcowych z kołami, co upraszczało wymianę okładzin hamulcowych podczas wyścigu. Sercem bugatti 35 stał się mający swe korzenie w modelu 29, ośmiocylindrowy rzędowy silnik o  pojemności 2 litrów. Dzięki zastosowaniu układu trzech zaworów na cylinder jednostka napędowa odznaczała się dużą elastycznością i osiągała moc 100 KM przy 5000 obr./min. Na- pęd przenoszony był poprzez czterobiegową przekładnię na tylne koła. Za sprawą niskiej masy wynoszącej 750 kg bugatti 35 osiągało prędkość maksymalną 180 km/godz. Nic więc dziwnego, że przy takich parametrach oraz stosunkowo ni- skiej cenie (uzyskanej dzięki produkcji seryjnej) chętnych na zakup francuskiej wyścigówki nie brakowało. Auto stało się bardzo popularne na całym świe- cie w tym również w Polsce. By zrozumieć fe- nomen tego samochodu wystarczy tylko wspo- mnieć, że w II RP zarejestrowanych było 20 eg- zemplarzy modelu 35 i pochodnego 37, a przed- stawicielstwa alzackiej firmy znajdowały się m.in. w Warszawie oraz Krakowie. I nie było w tym nic dziwnego, bugatti 35 w swoim czasie było autem nie do pokonania, a polscy kierowcy na czele z legendarnym Janem Ripperem, wzorem zachodnich kolegów pragnęli dążyć do doskona- łości nie tylko w umiejętnościach, ale i w sprzę- cie. O tym jak konkurencyjnym autem było bu- gatti 35 świadczy fakt, że w ciągu tylko półtora roku model ten odniósł ponad 350 zwycięstw, ustanawiając 47rekordów. Z bugatti 35 wią- że się też ciekawa opowieść. Gdy w 1927roku zginęła znana tancerka Isadora Duncan, szyb- ko powstała wersja, że autem, w koło którego miał wkręcić się jej szal, było właśnie bugatti 35. Mimo że w rzeczywistości panna Duncan zginęła w wyścigowym amilcarze, to do legendy bardziej pasowało romantyczne bugatti... BUGATTI 35 9 DROGOWY STEROWIEC MayBach Zeppelin H istoria motoryzacji napędzana jest w dużej mierze opowieściami, któ- re nie mają tak naprawdę żadnego odzwierciedlenia w  rzeczywisto- ści. Jedną z takich legend było rzekome użycie silnika pochodzącego ze sterowca hrabiego von Maybach zeppelin był uosobieniem luksusu i największych osiągnięć techniki motoryzacyjnej 10 KULTOWE SAMOCHODY Zeppelina w  jednym z  najbardziej okazałych sa- mochodów dwudziestolecia międzywojennego – maybachu zeppelinie. Jak w każdej legendzie, tak i w tej jest trochę prawdy, bowiem założyciele firmy Willhelm i Karl Maybach istotnie współpracowali z Fe- rynandem von Zeppelinem. Jednak silniki sto- sowane w  sterowcach nijak nie nadawały się do użycia w samochodzie. Nie zmienia to faktu, że opracowany w  1928 roku flagowy model firmy nosił nazwę Zeppelin. W tamtym czasie podróż sterowcem była synonimem przepychu, luksusu i wszechogarniającego bogactwa. Toteż szefostwo firmy postanowiło dać nowej kon- strukcji wszystko to, co najlepsze. Specjalnie dla zeppelina DS7 stworzono wi- dlasty dwunastocylindrowy silnik o nowocze- snym górnozaworowym układzie. Siedmiolitro- wy silnik osiągał moc 150 KM, co stawiało go w czołówce najmocniejszych aut swoich czasów. Niecodzienną była również napędzająca tylne koła skrzynia biegów, która miała początkowo trzy, a później cztery przełożenia, dodatkowo wyposażona w nadbieg działający na każdym bie- gu. W praktyce więc najdroższy z maybachów mógł poszczycić się sześcioma lub ośmioma biegami. Co ciekawe, samochód miał tyle samo przełożeń do jazdy w przód jak i w tył. Model DS 8 zadebiutował w 1930 roku Imponujących rozmiarów zespół napędowy za- instalowano w stalowej ramie drabinowej o dłu- gości blisko pięciu metrów. Nadwozie zeppelina dostępne było w kilku odmianach, klientom ofe- rowano wersję z dachem lub otwartą, zarówno cztero- jak i dwudrzwiową. Wszystkie odmiany tej luksusowej limuzyny cechowała jednak nie- zmienna najwyższa jakość wykonania i nienagan- ny dobór materiałów użytych do budowy auta. Miało to jednak swoją cenę. Flagowy model Maybacha kosztował dwukrotnie więcej niż jakiekolwiek inne auto produkowane w ówczesnych Niemczech. Niewielka produk- cja nie przeszkodziła jednak w  opracowaniu w 1930 roku następcy zeppelina, modelu DS8. Główne różnice pomiędzy nim dotyczyły uno- wocześnienia nadwozia oraz zmiany jednost- ki napędowej. Auto tym razem wyposażono w 8-litrowy silnik V12 o mocy 200 KM osiąga- nej już przy 3200 obr./min. Wartość ta dawała w 1930 roku maybachowi zeppelinowi tytuł najmocniejszego seryjnie produkowanego sa- mochodu świata. Również i prędkość maksymal- na, pomimo masy dochodzącej do trzech ton, imponowała wartością 170 km/godz. Pomimo astronomicznej ceny Maybach w ciągu 6 lat pro- dukcji sprzedał około 100 egzemplarzy mode- lu zeppelin w obu wariantach. Dziś auta te są przykładem komfortu, jakości wykonania i pięk- na zawartego w zegarmistrzowskiej precyzji. MAYBACH ZEppELIn 11
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Kultowe samochody
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: