
Autor: | Irena Kamińska-Radomska | Liczba stron: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe PWN | Język publikacji: | polski |
ISBN: | 9788301167387 | Data wydania: | |
Kategoria: | ebooki >> biznes >> bankowość i finanse |
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).
Kultura biznesu jest szerokim zagadnieniem dotyczącym zachowań
ludzkich w sytuacjach służbowych. Jest pojęciem rozleglejszym niż etykieta.
Etykieta to jedynie zbiór zasad, właściwych zachowań w życiu zawodowym i
społecznym. Jest międzynarodowo uznanym systemem kurtuazji, który służy
tworzeniu, utrzymaniu i normowaniu stosunków międzyludzkich w sytuacjach
służbowych. Kultura w biznesie obejmuje natomiast i same zasady, ich opis, i
zastosowanie tych zasad w życiu zawodowym. Ujmując to inaczej, etykieta to
zasady, które mówią, jak powinno być, a kultura biznesu to stan faktyczny,
zarówno obecnie, jak i w przeszłości.
W książce autorka porusza zupełnie nowe zagadnienia z obszaru
kultury biznesu i kultury na co dzień. Są wśród nich: zasady korespondencji,
dawanie i otrzymywanie prezentów, przyjmowanie wysokich rangą gości
zagranicznych, różnice kulturowe oraz grzeczność na co dzień. Bardzo
szczegółowo opracowała tematy poświęcone kwestiom wizerunku i przyjęć.
Opisane przykłady i uwagi dotyczą przede wszystkim sytuacji służbowych, ale
odwołania do sfery towarzyskiej znalazły się wszędzie tam, gdzie wymagała
tego konfrontacja sytuacji służbowych i prywatnych.
W dobie globalizacji i przyspieszonej komunikacji
człowiek jest stawiany coraz częściej przed koniecznością konfrontacji
własnych norm grzecznościowych z normami obowiązującymi na innych obszarach
kulturowych. Brak umiejętności zachowania w kontaktach międzynarodowych w
sytuacjach pozazawodowych (np. turystyka) nie skutkuje na ogół poważnymi
konsekwencjami. Gorzej, jeśli jesteśmy nieprzygotowani do międzynarodowych
kontaktów służbowych.
Poruszanie się w obrębie przyjętych kodów zachowania,
będących często w sferze podświadomej, daje człowiekowi komfort poczucia
bezpieczeństwa. Ten komfort uzyskuje zarówno osoba, która wysyła te sygnały,
jak i otoczenie, które je odczytuje. Oczywiście pod warunkiem, że nie
nastąpią zakłócenia w postaci manipulacji, czyli działań mających na celu
zafałszowanie rzeczywistości. Zwykle, będąc w grupie, która przyjęła te same
normy, jesteśmy w stanie odczytać i właściwie zinterpretować wysyłane
sygnały.
(z tekstu)
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Gdzie kupić całą publikację:
Kultura biznesu. Normy i formy
Autor: Irena Kamińska-Radomska
Autor: Irena Kamińska-Radomska
Sklep
Format
Cena