Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00130 008753 13447477 na godz. na dobę w sumie
Kumpel nr 1 (227) 20 XII - 23 I 2018 - ebook/pdf
Kumpel nr 1 (227) 20 XII - 23 I 2018 - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 52
Wydawca: Aga Press Język publikacji: polski
ISBN: Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> dla dzieci i młodzieży
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Ilustrowany MIESIĘCZNIK edukacyjno-rozrywkowy dla dzieci w wieku 6–10 lat. Na rynku od 2004 roku. Zawiera wyłącznie treści bezpieczne dla wieku – laureat Konkursu „Świat przyjazny dziecku”. Pismo myślących dzieciaków i ich rodziców.

„Kumpel” nie jest przedrukiem pism zagranicznych, mówi o polskich realiach przyjaznym, literackim językiem. Proponuje mądrą rozrywkę, uczy przez zabawę, wspomaga rozwój czytelnika. Porusza tematykę aktualną i bliską czytelnikowi: dom, rodzeństwo, szkoła, rówieśnicy. Rozwija pasje, uświadamia potrzebę kontaktu z przyrodą i dbania o środowisko, zwierzaki, pomaga zrozumieć świat. Młody czytelnik otrzymuje pismo przygotowywane z myślą o nim, które jest przyjemnym uzupełnieniem szkolnej edukacji – poprzez zabawę tłumaczy zasady ortografii, gramatyki, matematyki, języka angielskiego. Jednocześnie pozwala rodzicowi śledzić postępy w opanowywaniu materiału. Tworzony we współpracy z fachowcami – pedagogami, psychologami, ludźmi zajmującymi się prawami dziecka i ucznia. Pozwala nadążyć za zmianami w systemie edukacji. Kształci kompetencje kluczowe, niezbędne w dalszej edukacji, w dobrym funkcjonowaniu w zmieniającej się rzeczywistości  i - w przyszłości - na rynku pracy.



Zawartość (m.in.):

- Komiks „Ada, Junior i pies Pirat''

- Test kompetencji po III klasie z odpowiedziami

- Ty tu rządzisz – łamigłówki, zgadywanki, wydzieranki...

- Kumpel dobrze zorientowany – ciekawostki nie tylko ze świata przyrody

- Ortografia i matematyka, co z głowy nie umyka

- Zwierzakowo, czyli plakaty i ciekawostki o ulubieńcach dzieci

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Pismo myślących i ciekawych świata dzieciaków A P U R G P P S S O O R I R – E Z Z K K s a M I E I E O O Ł Ł F F O E III kla O R R M A A Nr 1 (227) 20 XII – 23 I 2018 cena 7,60 zł (w tym 8 VAT) www.KUMPEL.com.pl Tytułowi patronuje: WIEM TO: rodzina wyrazów g smog ZNAM: prawa dziecka UMIEM: zrobić drzewo genealogiczne TRZECIOTEŚCIK g KOMIKS g PLAKAT g GRA g KALENDARZ na 2018 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== P P S S Z Z K K O R O R E E F F I–III kla O O R R O O s a M Ł Ł A A IE IE M P i s m o m y ś l ą c y c h c i e k a w y c h i ś w i at a d z i e c i a kó w Nr 12 (226) 23 XI – 19 XII 2017 cena 7,60 zł (w tym 8 VAT) A P U R G w w w . K U M P E L . c o m . p l Wybierz prezent! + PREZENT (jedna z pokazanych obok książek)* * Oferta ważna do wyczerpania zapasów (zamawiający może wtedy otrzymać inną książkę). Wybierz opcję prenumeraty, która najbardziej Ci odpowiada! Cena Prenumerata „Kumpla” Książka Liczba wydań w prezencie 12-miesięczna 18-miesięczna 12 18 Rabat Darmowa dostawa 10 20 TAK TAK TAK TAK 82,08 zł 109,44 zł WYCHOWAWCO! Przygotuj swoich podopiecznych do zmian w szkole! Zamów prenumeratę zbiorową  z 20  rabatem i darmowym egzemplarzem.  Zbierz grupę co najmniej 10 uczniów i prześlij  zamówienie (prenumerata@cogito.com.pl).  Do każdej dziesiątki egzemplarzy wysyłamy 1 gratis. JAK ZAMÓWIĆ? OPCJA 1  Wpłać powyższą kwotę na konto: 78 1240 6074 1111 0000 4995 4616 GRUPA COGITO Sp. z o.o. ul. Kamionkowska 45, 03-812 Warszawa W tytule przelewu wpisz swoje dane oraz liczbę zamawianych numerów pisma. OPCJA 2  Złóż zamówienie na www.edukram.pl (zakładka PRENUMERATA) Sprawdź inne opcje prenumeraty na www.edukram.pl W razie pytań skontaktuj się  z Działem Obsługi Klienta tel.: 22 610 11 71 prenumerata@cogito.com.pl ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Wydawnictwo Poradnia K t e ś J e s t a ł y m s z y m n a s p r e n u m e r a t o r e m ? i ę s S k o n t a k t u j z y m a s r n a m i – o t z d o d a t k o w y . r a b a t z • Adres redakcji: ul. Kamionkowska 45, 03-812 Warszawa • Redaktor naczelna: Magdalena Bogdańska-Maciak, redakcja@kumpel.com.pl • Redaktor wydania: Agnieszka Wyganowska, redakcja@cogito.com.pl • Studio: Remigiusz Cichocki (kier.), Hubert Ronek (ilustracje i okładka) • Dział sprzedaży i marketingu: Małgorzata Nadziejko-Stefanowicz (dyr.), malgorzata.nadziejko@cogito.com.pl, Anna Śledzińska (kolportaż), tel. 22 610 11 64, kolportaz@cogito.com.pl, Ewa Kowalewska (promocja), ewa.kowalewska@cogito.com.pl, Katarzyna Jabłońska (prenumerata), prenumerata@cogito.com.pl, tel. 22 610 11 71 • Sklep internetowy www.edukram.pl: edukram@edukram.pl, tel./faks 22 610 11 64, www.edukram.pl • Biuro Reklamy: Magdalena Głogowska (dyr.), tel. 510 273 659, magda@cogito.com.pl • Druk: Elanders Polska Sp. z o.o., Płońsk • Wydawca: GRUPA COGITO Sp. z o.o. Redakcja nie zwraca materiałów niezamówionych oraz zastrzega sobie prawo do skracania i adiustacji tekstów. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam i ogłoszeń zamieszczanych w czasopiśmie „Kumpel”. Wydawca czasopisma „Kumpel” ostrzega P.T. Sprzedawców, że sprzedaż aktualnych i archiwalnych numerów czasopisma po innej cenie niż wydrukowana na okładce jest działaniem na szkodę Wydawcy i skutkuje odpowiedzialnością sądową. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 3 Kto jest kim w Twojej rodzinie? 4 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 5 Tu wpisz hasło 6 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 7 – Tato, co to jest? – To są czarne jagody, córeczko. – A dlaczego są czerwone? – Bo są jeszcze zielone. – No, córeczko, pokażmy, jak się ładnie nauczyłaś nazw miesięcy: – Sty...? – Czeń! – Lu...? – Ty! – A dalej sama! – Rzec, cień, aj, wiec, piec, pień, sień, nik, pad i dzień! – Dlaczego masz takie brudne ręce? – pyta tata. – Bo bawiłem się w piaskownicy! – Ale dlaczego masz czyste – Bo gwizdałem na psa! palce? Połam język Idzie wąż wąską dróżką, nie porusza żadną nóżką. – Nie rozumiem, jak jeden człowiek może zrobić tyle błędów?! – dziwi się nauczycielka, oddając pracę domową uczniowi. – Wcale nie jeden – odpowiada uczeń. – Pomagali mi mama i tata. Zagadka Co powstanie z połączenia dwóch stonóg? 8 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Zamek błyskawiczny. Zagadka Po co myje się szklanki? Żeby się zmieściło więcej herbaty. – Mamo, ja dzisiaj nie idę do szkoły! Zasmucona mama – A co się stało? Przecież nie jesteś pyta: chory. – Nie jestem, ale pani powiedziała, że jak ktoś nie odrobi pracy domowej, to ma się dziś w szkole nie pokazywać. Z a g a d k a  J a k w y g l ą d a g ę ś ? G ę ś w y g l ą d a o c z a m i . – Jaki przedmiot w szkole lubisz najbardziej? – Dzwonek, mamusiu. – Mamo! Dzisiaj na matematyce tylko ja odpowiedziałem pani na pytanie! – A o co pytała? – Kto nie odrobił lekcji. – Mamo, po co Ty się – Żeby ładnie wyglądać. malujesz? – A kiedy to zacznie działać? Mama pyta: – Czy umyłaś już uszy? – Nie, ale jeszcze słyszę! Połam język W czasie suszy szosa sucha. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Mama woła Adę, która bawi się na podwórku: – Adaaa do dooooomu! – A co?! Spać mi się chce? – Nie! Głodna jesteś! Kumpel poleca Kumpel poleca „BABCIA MÓWI PA, PA” Zapraszamy na niebanalny i zabawny spektakl familijny do Teatru Rampa. Krzyś pragnie odnaleźć babcię, która pewnego dnia po prostu zniknęła. Ani rodzice, ani zabawki nie są w stanie powiedzieć mu, co się z nią stało. Wobec tego to on wyrusza w niezwykłą podróż, podczas której spotyka wiele barwnych postaci: porzucone zabawki, dzieci, które nie chcą dorosnąć, i zapomniane mityczne stworzenia. Krzysiowi podczas tej podróży towarzyszy Komandos – ulubiona zabawka, którą dostał od Babci, oraz wierny Anioł Stróż, który podpowiada mu, co robić. Czy Krzyś odnajdzie babcię? Tematyka spektaklu oraz nowoczesna inscenizacja zapewnią dobrą zabawę zarówno dzieciom, jak i dorosłym. Spektakl stanie się pretekstem do rozmowy o dorastaniu i ważnych etapach życia każdego człowieka. 9 PISZĘ POPRAWNIE Rodzina wyrazów Rodzina wyrazów Wyraz dom dał początek całej tej rodzinie wyrazów. Dodając do niego różne cząstki, tworzono kolejne słowa. W ten sposób powstała całkiem spora rodzina wyrazów. Co łączy Twoją rodzinę? Jesteście do siebie podobni: z wyglądu, charakteru, zachowania... Rodzina wyrazów też ma coś wspólnego. Inaczej mówi się na nią: szlafrok. To dom razem z budynkami gospodarczymi. dom dom-ek dom-eczek dom-owy po-dom-ka dom-ator dom-ostwo za-dom-owić się za-dom-owiony dom-owo dom-ofon przy-dom-owy Na przykład: przydomowy ogródek. Gdzie będzie się on znajdował? W pobliżu domu, oczywiście. 10 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Ktoś, kto lubi spędzać czas w domu. Poczuć się dobrze w nowym miejscu, np. po przeprowadzce do innego miasta. Przepis na rodzinę wyrazów Żeby coś ugotować, trzeba dodać do wody różne składniki. A jak powstaje rodzina wyrazów? Trzeba do podanego wyrazu dodać odpowiednie cząstki. Na przykład: owoc + owy → owocowy owoc + ny → owocny za + owoc + ować → zaowocować Zadanie dla Ciebie kotlet koteczek kot Znajdź cztery wyrazy należące do tej samej rodziny. Otocz je pętlą. kotara kotek kotlina kotka kotwica REKLAMA Rodzina wyrazów to taka grupa wyrazów, które mają  wspólną cząstkę. Na przykład  w rodzinie wyrazów ze strony  obok ta wspólna cząstka to: dom.  Wyrazy należące do tej samej  rodziny to wyrazy pokrewne. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 2_Arkady_Kumpel_80x130.indd 4 09.10.2017 11:10 KUMPEL POLECA Skarpetka na tropie Skarpetka na tropie – Na mnie już czas – powiedziała żółta skarpetka. – Muszę znaleź złoty guzik Mamy małej Be. Bez niego randka z Tatą może się nie udać... – Na pewno dasz radę – uśmiechnęła się mama chomiczyca – z Twoimi zdolnościami detektywistycznymi... Weź przekąskę na drogę! Jaką przekąskę dostała żółta skarpetka? Czekoladę, banana czy kanapkę? 12 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Tu znajdziesz więcej przygód skarpetki autorstwa Justyny Bednarek i Daniela de Latoura. Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Poradnia K. Do nabycia w dobrych księgarniach. 13 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== „„Magiczne Drzewo. Berło” Andrzej Maleszka Spojrzeli na twierdzę stojącą na skale wysoko nad nimi. W oknach ani na murach nikogo nie było widać. Ale możliwe, że jakiś bandzior ukrywał się w twierdzy, obawiając się berła. Nie wiedzieli też, gdzie jest straszny robot. – Lepiej stąd uciekajmy – powiedziała Idalia. – Ale jak? – Może uda się uruchomić tę łódź. Przy falochronie była zacumowana duża motorówka. Odwiązali linę i weszli do łodzi. – Jak się włącza silnik? – zastanawiała się Ida. – Pamiętam, że na filmach ciągnęli jakąś linkę – powiedział Alik. – Tu coś jest! – Ida wskazała metalową linę obok motoru. Pociągnęli raz. huczeć. ją razem. Żadnego efektu. Jeszcze Szarpnęli ponownie. Wreszcie silnik zaczął i się włączył potężnie Ida odepchnęła motorówkę od pomostu. Alik usiadł za sterem. Niepewnie przesunął czerwony drążek. Śruba zaczęła wirować i motorówka skoczyła do przodu. Płynęła naprawdę szybko. rozwalimy! Ida. – Nie tak prędko, bo – się zawołała – Spokojnie, dopiero się Alik lekko przyciągnął drążek. Motorówka uczę! ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== „„Magiczne Drzewo. Berło” 9 tom bestsellerowej serii! Bohaterowie zdobywają berło, które daje władzę nad ludźmi i przedmiotami. Groźni przestępcy porywają berło, a z nim Idalię i Alika. Tworzą straszliwego robota, który ma pozbawić świat elektryczności. Wszędzie gasną światła i przestają działać urządzenia. Kuki, Gabi, Blubek i mówiący pies wyruszają walczyć z pożeraczem prądu. Jednak trudno go odnaleźć, bo robot potrafi zmieniać się w chłopca... zwolniła. Kiedy oddalili się od brzegu, fale zaczęły mocno kołysać łodzią. – Mam nadzieję, że się nie wywrócimy – powiedział Alik. – Bo nie damy rady dopłynąć do brzegu. – Tu są kamizelki ratunkowe. – Idalia podniosła z podłogi dwie pomarańczowe kamizelki. – Lepiej je załóżmy. Podała Alikowi jedną kamizelkę, sama założyła drugą. – Dokąd płyniemy? – spytała. – Powinniśmy uciec jak najdalej od twierdzy. Potem musimy znaleźć jakichś ludzi, żeby nam pomogli. – Najlepiej policję. – Ida spojrzała w stronę brzegu. – Tylko tu nie widać żadnych domów. Jakieś bezludzie… – Musimy opłynąć ten półwysep! – zawołał Alik, przekrzykując huk silnika. – Może za nim będzie jakaś miejscowość… Twierdza, w której byli uwięzieni, znajdowała się nad zatoką. Po jej obu stronach wysuwały się w morze skaliste cyple. Żeby zobaczyć, co jest dalej, musieli odpłynąć daleko od brzegu. Było późne popołudnie. Słońce już zachodziło. – Trzeba się pospieszyć – powiedziała Ida. – Bo zaraz zrobi się ciemno. Alik pchnął drążek i motorówka zaczęła płynąć szybciej. Alikowi podobało się kierowanie motorówką. Mimo że byli w niebezpiecznej sytuacji, śmiał się i krzyczał, kiedy łódź podskakiwała na falach. – Ja też chcę trochę sterować! – zawołała Ida. – Za chwilę. – Ty już długo kierujesz. Teraz ja chcę. – No dobra… Alik przesiadł się na fotel pasażera, a Ida złapała koło sterowe. Zaskoczyło ją, że „kierownica” się szarpie i wyrywa z rąk. Musiała ją mocno trzymać, żeby motorówka nie płynęła slalomem. Słońce zaszło, skrywając się za wysokim skalistym brzegiem. Zrobiło się ciemno, morze stało się granatowe i wyglądało groźnie. Idalia się bała, że w ciemnościach łódź wpadnie na jakąś skałę, więc zmniejszyła obroty silnika. Motorówka zaczęła płynąć wolniej. […] O północy Idę zbudziło silne kołysanie łodzi. Podniosła się i rozejrzała. Przez morze przebiegały wysokie fale. Były naprawdę ogromne. Unosiły wysoko motorówkę i zalewały ją słoną wodą. Wiał gwałtowny wiatr. Po niebie płynęły chmury, zasłaniając co chwila księżyc. Z daleka dochodziło głuche dudnienie grzmotów. – Alik, obudź się! – zawołała Ida. Chłopiec otworzył oczy. – Co… Co się stało? – Nadchodzi burza! Są straszne fale! Alik zerwał się. Patrzyli oboje ze strachem na wzburzone morze, które kołysało łodzią. Fale były coraz większe. Nagle ciemność rozjaśniła błyskawica i usłyszeli grzmot. Potem następny, bliższy. Zaczął padać deszcz, a błyskawice przecinały niebo co kilka sekund. – Załóżmy kamizelki! – zawołała Ida. Zaczęli szybko wkładać kamizelki ratunkowe. Wiatr wył, a ogromne fale coraz mocniej miotały łódką. Kiedy błyskawice rozświetlały mrok, morze przypominało wielkiego potwora, który rzuca się na nich. Huk grzmotów dudnił nieustająco. Nagle wielka fala, większa od innych, uderzyła w bok łodzi. Cios był tak straszny, że motorówka wywróciła się do góry dnem. Ida i Alik wpadli do wody. – Ratunku!!! Dzieci próbowały złapać burtę przewróconej łódki, jednak fale ją odepchnęły. Kamizelki ratowały przed zatonięciem, ale woda zalewała ich co chwila. Alik i Ida zdołali chwycić się za ręce i razem unosili się na olbrzymich falach. W górę i w dół, jak na upiornej huśtawce. – Uratujemy się! – szeptała błagalnie Ida. – Uratujemy… Sytuacja była przerażająca. Dwoje dzieci pływało samotnie w morzu podczas straszliwej burzy. Książka dostępna w dobrych księgarniach! ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== MÓWIĘ POPRAWNIE Dzieci i ryby głosu Dzieci i ryby głosu nie mają? nie mają? Ada wyszła wcześnie do szkoły. Dziś musiała przed lekcjami wstąpić do Emilki. Drzwi otworzył jej tata koleżanki. Powiedziała mu „dzień dobry”, ale nawet nie usłyszała odpowiedzi. Emilka siedziała przy stole taka dziwnie cicha. W szkole jest przecież taka rozgadana! Ada chciała jak najszybciej wyjść. Stała jednak w przedpokoju i patrzyła, jak Emilka męczy się z budyniem. Gdy tata wyszedł do łazienki, Emilka skinęła na Adę i wyszeptała: – Zjedz to, błagam Cię. Nienawidzę budyniu… Ada szybko uporała się z budyniem. Po chwili dziewczynki szły już do szkoły. – Co u Was taka burzowa atmosfera? – zapytała Ada. – U nas tak zawsze. Przyzwyczaiłam się – odparła Emilka. Dzieci i ryby głosu nie mają oznacza, że dzieci powinny być cicho i niepytane nie siedzieć cicho, nie powinny mieć swojego zdania, zwłaszcza przy rozmowie starszych powinny zabierać głosu. Ale to nie jest prawda! Oczywiście, że nieładnie komuś przeszkadzać w czasie rozmowy, ale każde dziecko ma prawo do własnego zdania! – Nie mogłaś powiedzieć, że nie masz ochoty na budyń? – Tata o tym wie, że nie przełknę budyniu, ale uważa, że tak nie powinno być. Mam jeść to, co mi zrobi, bez dyskusji. W naszym domu króluje powiedzenie „dzieci i ryby głosu nie mają” – wyjaśniła Emilka. – O rety, to straszne. To jakaś śniadaniowa przemoc – stwierdziła poważnie Ada i postanowiła w domu podziękować mamie i tacie, że może z nimi dyskutować o jedzeniu, ubraniu... i wszystkim. 16 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Tata spisał się Tata spisał się na medal! na medal! – Cześć, Ada! Co tam u Ciebie słychać? – zapytała Adę jej przyjaciółka Karolina. – Wczoraj mój tata spisał się na medal! – pochwaliła się Ada. – Jak to, nie wiedziałam, że startował w zawodach? – zdziwiła się Karolina. – Nie, nie, źle mnie zrozumiałaś. Wieczorem zepsuł się kran w kuchni i mogliśmy mieć powódź. Tata jednak naprawił kran! Ale jak! Zrobił to szybko i świetnie! Narysuj medal dla taty Ady. spisać się Sformułowanie na medal znaczy: zrobić coś bardzo dobrze! Zadanie od Kumpla! ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 17 ZNAM SWOJE PRAWA Dzieci mają prawa! Dzieci mają prawa! „Nie ma dzieci, są ludzie” – co to znaczy? Nie ważne, czy duży, czy mały – każdy człowiek ma swoje prawa! Ty też! Powinieneś być zawsze wysłuchany. Masz prawo do tajemnic i marzeń. Możesz wyrażać swoje zdanie, wolę. Jeśli ktoś zachował się wobec Ciebie niewłaściwie – powinien Cię przeprosić i wytłumaczyć powody swojego zdenerwowania. Dobrze, byś pomagał rodzicom w lekkich pracach domowych. Ale musisz też mieć i odpoczynek. czas na naukę, zabawę Nikt nie może używać w stosunku do Ciebie przemocy, bić Cię, straszyć i poniżać. Masz prawo do emocji – możesz się smucić, podskakiwać z radości, martwić się, kochać kogoś czy z kimś się przyjaźnić. Rodzice powinni dbać o Twoje zdrowie, bezpieczeństwo, wychowanie, chronić Cię przed zagrożeniami. Ty natomiast powinieneś ich słuchać, gdyż działają dla Nikt nie powinien mówić o Tobie źle, w szczególności w obecności Twojej i innych osób. Masz prawo się uczyć, chodzić do szkoły. Twoich praw bronią: ■ Rzecznik Praw Dziecka ■ Towarzystwo Przyjaciół Dzieci ■ Komitet Ochrony Praw Dziecka 18 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Twojego dobra. Możesz mieć swoje rzeczy, dysponować nimi. Ewa napisała: Mojego kolegę z klasy ciągle zaczepiają chłopcy ze starszych klas. Śmieją się z niego, bo jest gorzej ubrany, bo jego rodzice nie mają pieniędzy. Nazywają go „bida” i ciągle wyśmiewają. Zabierają mu plecak i nim rzucają. Popychają go czasem. Czy mogę mu jakoś pomóc? Ale tak, żeby mnie nie zaczęli zaczepiać. Oni są naprawdę okropni. DZIECI piszą – RZECZNIK odpowiada D P R B / i k c ę o M l r t o P i . t o f Rzecznik odpowiada: Droga Ewo, dziękuję, że do mnie napisałaś w tak ważnej sprawie. Bardzo szanuję, że zwróciłaś uwagę na problem swojego kolegi. Cieszy mnie, że nie zgadzasz się, aby był tak traktowany. Wierzę, że jest wokół Ciebie więcej dzieci, które tak jak Ty uważają takie zachowanie za okropne, tylko boją się wystąpić przeciw grupie. Piszesz, że nie tylko się z niego wyśmiewają, ale także go popychają. Obydwa te zachowania są formą przemocy. Koniecznie poinformuj o zaistniałej sytuacji swoich rodziców, wychowawcę, pedagoga szkolnego lub inną dorosłą osobę, do której masz zaufanie. Jestem pewien, że podejmie odpowiednie kroki, aby obronić Twojego kolegę i pomoże mu poczuć się bezpiecznie wśród innych uczniów. Ważne jest też, abyście w klasie porozmawiali o tym, co jest przemocą i dlaczego nie wolno jej stosować wobec innych. Jeśli Twój kolega potrzebowałby wsparcia psychologa, przekaż mu proszę numer Dziecięcego Telefonu Zaufania: 800 12 12 12 – tam czekają osoby, które mogą pomóc mu w trudnych chwilach. Na Wasze listy odpowiada Rzecznik Praw Dziecka – pan Marek Michalak. Jeśli masz jakiś problem, z którym nie potrafisz sobie poradzić… Jeśli widzisz, że coś złego dzieje się wokół Ciebie i nie wiesz, co zrobić… Jeśli ktoś źle traktuje Ciebie albo Twoich kolegów… Jeśli uważasz, że Twoje prawa są łamane… Jeśli potrzebujesz z kimś pogadać… Napisz do nas mejla na adres: redakcja@kumpel.com.pl (w temacie: RZECZNIK) 19 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== WIEM I ROZUMIEM Co jest groźniejsze Co jest groźniejsze – smok czy SMOG? – smok czy SMOG? Smok występuje tylko w bajkach i legendach, ale SMOG istnieje naprawdę. I to wokół nas. SMOG to bardzo zanieczyszczone powietrze! Dlaczego o tym mówimy? • Polacy oddychają najbardziej zanieczyszczonym powietrzem w całej Unii Europejskiej! • Z powodu zanieczyszczenia powietrza wiele osób choruje, a nawet umiera. Bardzo, bardzo dużo!!! Skąd się bierze smog? Główną przyczyną smogu jest spalanie odpadów w domowych kotłach i piecach. Z kominów fabryk wydobywa się również groźny, śmierdzący dym. A z samochodów wydobywają się szkodliwe spaliny. Powiesz, to sprawy dorosłych… Wcale nie, Ty też możesz wiele zrobić, żeby powietrze było mniej zanieczyszczone. Zamiast jechać do szkoły samochodem, przejdź się na piechotę. „Produkuj” mniej śmieci – nie używaj foliowych reklamówek, kupuj napoje w szklanych butelkach, które można ponownie użyć. Drukuj na dwu stronach kartki. Wykorzystuj zużyte opakowania, np. kartony po napojach mogą stać się wazonem lub doniczką na kwiaty (obcinamy górę, malujemy farbami lub oklejamy kolorowym papierem). Namów rodziców, żeby posadzili nowe drzewa. Albo zróbcie taką akcję z klasą. 20 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Zadanie dla Ciebie Rozwiąż krzyżówkę i odczytaj hasło. 1. Wydobywają się z jadącego samochodu. 2. Nie wolno ich palić w piecu. 3. Dymi – w fabryce lub na dachu domu. 4. Trzeba go wrzucać do pieca zamiast śmieci. 1. 2. 3. 4. Hasło: . . . . . . . . . . . . . . . . . . ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== C E I W R E Z C . d n . b o s . t p . w z c . r ś . t w . n p . d n . J A M b o s . t p . w z c . r ś . t w . 3 0 1 9 2 8 1 a k c e i z D ń e i z D 7 6 5 4 7 1 6 1 5 1 4 1 3 1 2 1 1 1 4 2 3 2 2 2 1 2 0 2 9 1 8 1 0 3 9 2 8 2 7 2 6 2 5 2  i j c a k a w ń e i z d y z s w r e i p , a c j O ń e i z D 7 ” l e p m u K „ 3 1 2 1 1 1 0 1 6 5 4 3 2 9 1 8 i k t a M ń e i z D 1 3 0 3 9 2 8 2 0 2 9 1 8 1 7 1 6 1 5 1 4 1 7 2 6 2 5 2 4 2 3 2 2 2 1 2 a j a m 3 i j c u t y t s n o K o t ę i w Ś o ł a i C e ż o B i g a l F ń e i z D y c a r P o t ę i w Ś i m e i Z ń e i z D n p 7 6 ” l e p m u K „ 8 1 7 6 5 4 3 5 1 4 1 3 1 2 1 1 1 0 1 Ń E I C E I W K . d n . b o s . t p . w z c . r ś . t w . n p 2 9 5 ” l e p m u K „ 2 2 1 2 0 2 9 1 8 1 7 1 6 1 9 2 8 2 7 2 6 2 5 2 4 2 3 2 0 3 , c o n a k l e i W  s i l i r p a a m i r p , y n c o n a k l e i W k e ł a i z d e i n o P k e ł a i z d e i n o p y n a l a k a p o ł h C ń e i z D o g e i k s l o P a k s j o W o t ę i w Ś ) P M N e i c ę i z w o b e i n W ( Ń E I S E Z R W . d n . b o s . t p . w z c . r ś . t w . n p . d n . Ń E I P R E I S b o s . t p . w z c . r ś . t w . 6 1 5 1 4 1 3 1 2 1 1 1 0 1 3 2 2 2 1 2 0 2 9 1 8 1 7 1 0 3 9 2 8 2 7 2 6 2 5 2 4 2 2 9 1 8 7 6 5 4 3 y ł o k z s o d y m e i z d I 0 1 ” l e p m u K „ 9 1 8 1 7 1 6 1 5 1 4 1 3 1 6 2 5 2 4 2 3 2 2 2 1 2 0 2 1 3 0 3 9 2 8 2 7 2 2 1 1 1 0 1 5 4 3 2 9 1 8 7 n p 6 9 ” l e p m u K „ 8 1 7 6 5 4 3 5 1 4 1 3 1 2 1 1 1 0 1 C E I P I L . d n . b o s . t p . w z c . r ś . t w . n p 2 9 8 ” l e p m u K „ 2 2 1 2 0 2 9 1 8 1 7 1 6 1 9 2 8 2 7 2 6 2 5 2 4 2 3 2 1 3 0 3 Ń E I Z D U R G . d n . b o s . t p . w z c . r ś . t w . 2 9 1 8 7 i k j a ł o k i m 6 5 4 n p 3 6 1 5 1 4 1 3 1 2 1 1 1 0 1 3 2 2 2 1 2 0 2 9 1 8 1 7 1 0 3 9 2 8 2 7 2 6 2 5 2 4 2 1 3 e i n e z d o r a N e ż o B r e t s e w l y s o t ę i w Ś i c ś o ł g e l d o p e i N h c y t ę i w Ś h c i k t s y z s W i k j e z r d n a . d n . b o s . t p . r ś . w z c . t w D A P O T S I L 4 1 1 0 1 3 9 2 8 1 7 6 8 1 7 1 6 1 5 1 4 1 3 1 2 1 5 2 4 2 3 2 2 2 1 2 0 2 9 1 0 3 9 2 8 2 7 2 6 2 . n p 5 2 1 ” l e p m u K „ I K N R E I Z D Ź A P . d n . b o s . t p . w z c . r ś . t w . n p a l e i c y z c u a N ń e i z D 4 1 3 1 2 1 1 1 0 1 7 6 5 4 3 2 9 1 8 1 2 0 2 9 1 8 1 7 1 6 1 5 1 8 2 7 2 6 2 5 2 4 2 3 2 2 2 1 3 0 3 9 2 1 1 ” l e p m u K „ i a n d u r g 2 2 – a n ś e z r w 3 2 : i Ń E I S E J a i l i i g W l . p m o c . . w w w i a n ś e z r w 3 2 – a c w r e z c 2 2 : O T A L a c w r e z c 2 2 – a c r a m 1 2 : A N S O W I 8 1 7 1 6 1 5 1 4 1 3 1 2 1 5 2 4 2 3 2 2 2 1 2 0 2 9 1 1 3 0 3 9 2 8 2 7 2 6 2 4 ” l e p m u K „ 8 1 7 1 6 1 5 1 4 1 3 1 2 1 5 2 4 2 3 2 2 2 1 2 0 2 9 1 8 2 7 2 6 2 3 ” l e p m u K „ 1 2 0 2 9 1 8 1 7 1 6 1 5 1 8 2 7 2 6 2 5 2 4 2 3 2 2 2 1 3 0 3 9 2 2 ” l e p m u K „ ń e i z D t e i b o K k e t r a w z c y t s u ł t i k n y t n e l a w i c b a B ń e i z D k o R y w o N a c r a m i 1 2 – a n d u r g 2 2 : A M I Z i l ó r K h c e z r T C E Z R A M . d n . b o s . t p . w z c . r ś . t w . 1 1 0 1 4 3 2 9 1 8 7 6 n p 5 Y T U L . d n . b o s . t p . w z c . r ś . t w . 1 1 0 1 4 3 2 9 1 8 7 6 n p 5 Ń E Z C Y T S . d n . b o s . t p . w z c . r ś . t w . 4 1 3 1 2 1 1 1 0 1 7 6 5 4 3 2 9 n p 1 8 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 25 BANKOWO Korzystasz z Internetu? Oczywiście. Gram, oglądam, szukam informacji… A rodzice? Pewnie. Kupują, płacą rachunki, czytają… A czy umiecie zadbać o swoje bezpieczeństwo w sieci? Umiemy! Nie ufam osobom poznanym w sieci. Nigdy nie wiadomo, kto tak naprawdę jest po drugiej stronie – może mi pisać nieprawdę. Nie podaję w Internecie żadnych informacji o sobie, szczególnie imienia i nazwiska, nazwy szkoły, do której chodzę, adresu czy numeru telefonu. Nie otwieram plików od nieznanych osób. Nie klikam w wiadomości zaczynające się od słów: „Ktoś wysłał Ci wiadomość. Czy jesteś ciekawy, co to jest?”. W Internecie posługuję się swoim nickiem. Chronię swoje hasła i loginy. Znają je tylko rodzice – tak na wszelki wypadek, gdyby miało uciec z głowy. Koledzy i koleżanki już nie! Wylogowuję się ze stron i serwisów, z których już nie korzystam, zwłaszcza na komputerach, na których pracuje więcej osób. 26 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Mówię zaufanemu dorosłemu (mamie, tacie, nauczycielowi…), jeśli coś mnie w Internecie zaniepokoi, zasmuci albo przestraszy. Albo jeśli ktoś prosi mnie o podanie moich danych. Zawsze dwa razy sprawdzam, czy strona, na której loguję się do sklepu, ma bezpieczne połączenie. Układam hasła, które mają wielkie i małe litery, cyfry i symbole. Wtedy mówi się, że są „silne” – a takie trudno odgadnąć. Zadanie dla Ciebie Rozwiąż rebus. Dowiesz się, co jeszcze jest bardzo ważne, żeby być bezpiecznym w Internecie. A y w o s u r i D=P A lopa T=W U w y t n a m a r g o r p : ź d e w o p d O i Hasło: ––––––– –––––––––––– ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Czy wiesz że... „Bezpieczeństwo w Cyberprzestrzeni” to porozumienie zawarte między bankami (ZBP, Pekao SA, BZ WBK, ING BŚ, mBank), fundacjami (Cyberium, Polska Bezgotówkowa) i firmami informatycznymi (IBM Polska, Microsoft), dzięki któremu możesz dowiedzieć się m.in. tego, jak być bezpiecznym w sieci. Rubrykę pomagają tworzyć: Projekt sektorowy „Bankowcy dla Edukacji” to pomysł na edukowanie młodzieży i przekazywanie jej przez pracowników bankowych praktycznej wiedzy dotyczącej ekonomii, finansów, bankowości, cyberbezpieczeństwa i obrotu bezgotówkowego. Wszystko po to, aby ułatwić Ci start w dorosłe życie. Dzięki udziałowi w ciekawych, interaktywnych lekcjach nie tylko wzbogacisz swoją wiedzę o finansach, lecz także dowiesz się, jak mądrze decydować o sobie. Więcej informacji: www.bde.wib.org.pl 2727 „Kumpel” ma sporo nagród do rozdania Co trzeba zrobić, żeby wygrać jedną z nich?  Przyślij nam zdjęcie lub rysunek ze swoją  rodzinką. Napisz też kilka słów o tym, dlaczego  jest ona super. Autorom najciekawszych prac  konkursowych wyślemy jedną z nagród.  „Tresura pióra” Tresura pióra... Co to  znaczy? Przecież pióro  to nie pies! Czy można  je wytresować? Równie  dobrze można by  tresować widelec albo  taboret! Tak sobie pewnie  pomyśleliście, kiedy  zobaczyliście tytuł tej  książki. I macie rację! Pióra  nie można wytresować  DOSŁOWNIE — żeby robiło  sztuczki i stawało na zakrętce. W tresurze pióra  chodzi o coś innego. Sami przekonajcie się o co... Wydawnictwo Zielona Sowa Sp. z o.o. Coś dla całej rodzinki od firmy Wola Nagroda: voucher o wartości  100 zł na zakupy w sklepie  online firmy Wola.  Skarpetki firmy Wola  wykonane są z najlepszych,  przyjaznych skórze surowców.  Już od ponad 70 lat podbijają  serca małych i dużych Wesoły, gwiazdkowy  design wprawi każdego w świąteczny nastrój.  Dodatkowo są przyjemne w dotyku i noszeniu  oraz chronią przed mrozem i chłodem. Wola dba  zarówno o jakość  skarpetek, jak  i ich oryginalny  wzór – to  najlepsza jakość  na rynku. Biorąc udział w konkursie (przesyłając swoją odpowiedź): 1. wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych w celach marketingowych przez GRUPĘ COGITO Sp. z o.o., będącą administratorem danych, na ich przekazywanie oso- bom trzecim, a także na ich przetwarzanie zgodnie z Ustawą z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2002 r., nr 101, poz. 926 z późn. zm.). 2. wyrażasz zgodę na otrzymywanie od GRUPY COGITO Sp. z o.o. oraz podmiotów współpra- cujących informacji handlowych drogą elektroniczną zgodnie z Ustawą z dnia 18.07.2002 r. (Dz.U. 2002 r. nr 144, poz. 1204 z późn. zm.) o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Regulamin konkursów znajdziesz na stronie: www.kumpel.com.pl Jak wysłać? Mejlem na adres: redakcja@kumpel.com.pl (temat  wiadomości: RODZINKA) lub tradycyjną  pocztą na adres redakcji (też z dopiskiem  RODZINKA). Do kiedy można wysyłać? Do 20 stycznia 2018 r. „Cztery pory baśni” Cztery pory Włodzimierz Dulemba baśni Oto wspaniały tom baśni  dedykowany wszystkim  dzieciom. Zgromadzono  w nim pełne mądrości,  ciepła i humoru opowieści,  które ułożono w cykl  czterech pór roku.  Nawiązują do ważnych dni,  świąt, Dnia Babci, Dnia  Dziadka, początku roku  szkolnego i wielu innych  ciekawych momentów,  z jakimi spotykamy się  wiosną, latem, jesienią  i zimą. Wspaniała lektura dla całej rodziny.  Do książki dołączona jest torba prezentowa.  Wydawnictwo JEDNOŚĆ „Magiczne Drzewo. Berło” Wyrusz w kolejną  fantastyczną przygodę.  Wszystko rozpoczyna się,  gdy Kuki, Gabi, Blubek, Alik  i Idalia zdobywają niezwykłe  berło. Daje ono władzę  nad ludźmi i przedmiotami.  Niestety, berło zabierają  groźni przestępcy.  Na dodatek porywają Idalię  i Alika. Ale to nie koniec  problemów. Przestępcy  tworzą straszliwego robota,  który  powoli pozbawia  świat elektryczności. Kuki,  Gabi, Blubek i ich wierny przyjaciel, mówiący pies,  wyruszają, by walczyć z robotem. Tylko że nie jest  to takie proste, bo potrafi on zmieniać się w chłopca.  Społeczny Instytut Wydawniczy Znak W ł o d z i m i e r z D u l e m b a C z t e r y p o r y b a ś n i ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Cztery porybaśniCztery pory baśniCztery pory baśni KUMPLOWA ENCYKLOPEDIA ZWIERZĄT Ryś • Ssak z rodziny kotowatych. Obok wilka i niedźwiedzia to największy drapieżnik występujący w Polsce. Wielkością jest zbliżony do owczarka niemieckiego. • W Polsce jest pod ochroną. To samotnik – większość swego życia spędza w pojedynkę. • Ma charakterystyczne pędzelki na uszach – dzięki nim lepiej słyszy. Podczas polowań bardzo pomagają mu długie i silne łapy, zakończone pazurami. • Potrafi wspinać się na drzewa i dobrze skacze. Świetnie biega, ale na krótkich odcinkach, bo szybko się męczy. Dlatego aby upolować zdobycz, najpierw się do niej cicho skrada i dopiero jak jest blisko, atakuje. • Jak wszystkie koty – dokładnie myje całe ciało i potrafi mruczeć. • Poluje zazwyczaj na sarny. Niezjedzone resztki pokarmu zakopuje, robiąc sobie zapasy. • Żyje w lasach, gdzie jest dużo starych powalonych drzew. Zazwyczaj w ciągu dnia odpoczywa w kryjówce.  W Y T N I J I I Z B E R A J ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== KUMPLOWA ENCYKLOPEDIA ZWIERZĄT Kaczka krzyżówka • Ptak wodny, uważany za przodka prawie wszystkich ras kaczek hodowlanych. • Świetnie lata i pływa. Najbardziej lubi płytkie zbiorniki wodne porośnięte szuwarami. Zakłada gniazdo w pobliżu wody – na ziemi, w trawie lub nawet w dziupli. • Samica jest mniejsza – ma ok. 50 cm długości i waży 750 g. Samiec ma ok. 65 cm długości i waży nawet półtora kilograma, ma także bardziej kolorowe upierzenie. • Aby znaleźć pożywienie, zanurza przednią część ciała w wodzie. Odżywia się głównie wodnymi roślinami, bukwią i larwami owadów. • Jest gatunkiem częściowo osiadłym – to znaczy, że tylko niektóre osobniki odlatują na zimę do cieplejszych krajów. • Pisklęta po wykluciu przypominają śliczne żółte puchowe kulki z czarnym wierzchem ciała. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== J A R E B Z I I J I N T Y W  ! ! j j e e l l k k y y z z r r P P 22 j e t z k e n u s y r z r e b y W i . y n o r t s j e g u r d z b u i l ! ! j j i i n n t t y y W W 11 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 22 P P r r z z y y k k l l e e j j ! ! l i u b z d r u g e j s t r o n y . i W y b e r z r y s u n e k z t e j 11 W W y y t t n n i i j j ! ! ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== RODZINNY TRZECIOTESCIK Twoje imię i nazwisko: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Klasa: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Czytasz, piszesz, rysujesz. Łamigłówki rozwiązujesz. I nawet nie czujesz, kiedy do sprawdzianu się przygotowujesz! ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 33 Tekst do zadań 1.–4. Nazywam się Lisa. Jestem dziewczynką, to chyba od razu widać z imienia. Mam siedem lat i wkrótce skończę osiem. Czasem mama mówi: – Jesteś dużą córeczką mamy, możesz więc chyba dzisiaj wytrzeć naczynia... Czasem zaś Lasse i Bosse mówią: – Takie brzdące nie mogą się z nami bawić w Indian. Jesteś za mała! Dlatego też zastanawiam się, czy właściwie jestem mała, czy duża. Jeśli jedni uważają, że jestem duża, a drudzy, że jestem mała, to pewnie jestem w sam raz. Lasse i Bosse to moi bracia. Lasse ma dziewięć lat, a Bosse osiem. Lasse jest bardzo silny i umie biegać o wiele szybciej ode mnie. Lecz ja umiem biegać tak szybko jak Bosse. (...) Siostry nie mam. To wielka szkoda. Chłopcy są tacy nieznośni! Mieszkamy w zagrodzie, która nazywa się Środkowa. Nazywa się tak dlatego, że leży pomiędzy dwoma innymi. Tamte zagrody nazywają się Północna i Południowa. Wszystkie trzy położone są obok siebie. (...) W Zagrodzie Południowej mieszka chłopiec, który ma na imię Olle. Nie ma wcale rodzeństwa. Lecz bawi się z Lassem i Bossem. Ma osiem lat i też bardzo prędko biega. Natomiast w Zagrodzie Północnej mieszkają dziewczynki. Dwie. Co za szczęście, że i one nie są chłopcami! Nazywają się Britta i Anna. Britta ma dziewięć lat, a Anna tyle co ja. Lubię obie jednakowo. Może tylko trochę bardziej Annę. Więcej dzieci nie ma już w Bullerbyn. Astrid Lindgren, „Dzieci z Bullerbyn” (fragment) Wypisz imiona wszystkich dzieci mieszkających w Bullerbyn. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ., . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ., . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ., . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ., . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ., . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Poprowadź strzałki od imion dzieci do nazw osad, w których mieszkają. Zagroda Północna Zagroda Środkowa Zagroda Południowa Lisa Olle Anna Lasse Britta Bosse 34 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Kto tak mówi o sobie? Zakreśl kółkiem odpowiednie imię. Jestem bratem Lisy. Jestem prawie o dwa lata starsza od Lisy. Jestem szybszy od Lisy. Olle Britta Lasse Lasse Anna Bosse Postaw znak „+” przy zdaniach prawdziwych, a znak „–” przy zdaniach fałszywych. 1. Lisa ma osiem lat. 2. Olle nie ma rodzeństwa. 3. Lasse biega szybciej niż Bosse. 4. Anna ma siedem lat. 5. Lisa ma trzy koleżanki. Informacja dla rodziców: Uczeń kończący III klasę wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich, ustala kolejność zdarzeń, ich wzajemną zależność, odróżnia zdarzenia istotne od mniej istotnych, postacie główne i drugorzędne; wskazuje cechy i ocenia bohaterów, uzasadnia swą ocenę, wskazuje wydarzenie zmieniające postępowanie bohatera, określa nastrój w utworze; odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych. Ułóż poprawne i zrozumiałe zdania z podanymi wyrazami. 1) mieć, duża, rodzina . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2) Dzień Babci, świętować, styczeń, rok . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3) miły, niespodzianka, zaskoczony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Informacja dla rodziców: Uczeń kończący III klasę łączy wyrazy w wypowiedzenia i poprawnie formułuje zdanie pojedyncze i zdanie złożone. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 35 Napisz życzenia dla dziadka z okazji jego święta. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Informacja dla rodziców: Uczeń kończący III klasę pisze notatkę, życzenie, ogłoszenie, zaproszenie, podziękowanie, list; zapisuje adres nadawcy i odbiorcy; pisze krótkie teksty, wykorzystując aplikacje komputerowe. Z okazji urodzin Juniora mama chciała upiec tort. Wcześniej musiała kupić: Ile mama zapłaciła za wszystkie zakupy? Miejsce na Twoje obliczenia: Odpowiedź: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Informacja dla rodziców: Uczeń kończący III klasę wykonuje obliczenia pieniężne; zamienia złote na grosze i odwrotnie, rozróżnia nominały na monetach i banknotach, wskazuje różnice w ich sile nabywczej. 36 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Ada z rodzinką wybierają się do dziadków, żeby złożyć Im życzenia z okazji Dnia Babci i Dnia Dziadka. Ponieważ czeka Ich długa podróż, tata sprawdza prognozę pogody. Jaka ma być temperatura tego dnia? (Spójrz na termometr obok!) 30 20 10 0 10 20 30 30 20 10 0 10 20 30 Odpowiedź: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Informacja dla rodziców: Uczeń kończący III klasę mierzy temperaturę za pomocą termometru oraz odczytuje ją. Junior wykonał laurkę dla dziadków. Ozdobna kartka ma kształt prostokąta. Jego dłuższy bok ma 30 cm, a krótszy 20 cm. Oblicz obwód tego prostokąta. Miejsce na Twoje obliczenia: Odpowiedź: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Informacja dla rodziców: Uczeń kończący III klasę mierzy obwody różnych figur za pomocą narzędzi pomiarowych, także w kontekstach z życia codziennego; oblicza obwód trójkąta i prostokąta (w tym także kwadratu) o danych bokach. Dziadek wymyślił zabawę. Narysował znaczki, a następnie powiedział: „Adusiu, na Twoim znaczku jest koło, nie ma kwadratu i są tylko 2 figury”. Którą literą A, B, C czy D jest oznaczony znaczek, który dziadek opisał Adzie? A B C D Odpowiedź: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Informacja dla rodziców: Uczeń kończący III klasę rozpoznaje – w naturalnym otoczeniu (w tym na ścianach figur przestrzennych) i na rysunkach – figury geometryczne: prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło; wyodrębnia te figury spośród innych figur; kreśli przy linijce odcinki i łamane; rysuje odręcznie prostokąty (w tym kwadraty), wykorzystując sieć kwadratową. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 37 Uzupełnij zdania. Dobierz odpowiednie jednostki miary spośród tych, które podano w ramce. kilometr kilogram centymetr gram litr Paweł ma 120 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . wzrostu. Tata Pawła waży 80 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Kostka masła waży 250 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Do tortu potrzeba pół . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . mleka. Rodzina Pawła przejechała 130 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ., żeby odwiedzić dziadków. Informacja dla rodziców: Uczeń kończący III klasę mierzy długości odcinków, boków figur geometrycznych itp.; podaje wynik pomiaru, posługując się jednostkami długości: centymetr, metr, milimetr; wyjaśnia związki między jednostkami długości; posługuje się wyrażeniami dwumianowanymi; wyjaśnia pojęcie kilometr; waży; używa określeń: kilogram, dekagram, gram, tona; zna zależności między tymi jednostkami; odmierza płyny; używa określeń: litr, pół litra, ćwierć litra. Dwa tygodnie przed urodzinami babci (tę datę mama zaznaczyła w kalendarzu) cała rodzina rozpoczęła przygotowania do urodzinowego przyjęcia. Korzystając z kalendarza, napisz, którego dnia babcia będzie obchodziła swoje urodziny. KWIECIEŃ PN WT ŚR CZ PT SO N 1 8 15 22 29 7 14 21 28 3 10 17 24 6 13 20 27 4 11 18 25 5 12 19 26 2 9 16 23 30 MAJ PN WT ŚR CZ PT SO N 6 13 20 27 5 12 19 26 4 11 18 25 1 8 15 22 29 2 9 16 23 30 3 10 17 24 31 7 14 21 28 CZERWIEC PN WT ŚR CZ PT SO N 3 10 17 24 6 13 20 27 7 14 21 28 2 9 16 23 30 4 11 18 25 5 12 19 26 1 8 15 22 29 Urodziny babci: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Informacja dla rodziców: Uczeń kończący III klasę zapisuje daty np. swojego urodzenia lub datę bieżącą; posługuje się kalendarzem. 38 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Odpowiedzi do testu Zadanie 1. Lisa, Lasse, Bosse, Britta, Anna, Olle Zadanie 2. Zagroda Północna Zagroda Środkowa Zagroda Południowa Lisa Olle Anna Lasse Britta Bosse Britta Anna Zadanie 3. Jestem bratem Lisy. Olle Lasse Jestem prawie o dwa lata starsza od Lisy. Jestem szybszy od Lisy. Lasse Bosse Zadanie 4. 1. Lisa ma osiem lat. – Lisa ma siedem lat. 2. Olle nie ma rodzeństwa. + 3. Lasse biega szybciej niż Bosse. + 4. Anna ma siedem lat. + 5. Lisa ma trzy koleżanki. – Lisa ma dwie koleżanki. Zadanie 5. Przykładowe zdania: Moja koleżanka ma dużą rodzinę. Co roku 21 stycznia świętujemy Dzień Babci. Tata był zaskoczony, że przygotowaliśmy dla niego miłą niespodziankę. Zadanie 6. Przykładowe życzenia: Kochany Dziadku! Z okazji Twojego Święta życzę Ci, żebyś dużo się uśmiechał. Chciałbym, żebyś był zdrowy i jak najrzadziej musiał chodzić do lekarzy. Żeby udało Ci się złowić szczupaka, tak wielkiego, że wszyscy koledzy będą Ci zazdrościć. I jeszcze jednego chciałbym Ci życzyć: żebyś był zawsze dumny ze swojego wnuczka. Kuba Zadanie 7. 2 zł + 4 zł + 7 zł + 4 zł + 3 zł = 20 zł Odpowiedź: Mama zapłaciła w sklepie 20 zł. Zadanie 8. Odpowiedź: Tego dnia ma być 15 stopni mrozu (15 stopni poniżej zera). Zadanie 9. 20 cm + 20 cm + 30 cm + 30 cm = 100 cm Odpowiedź: Obwód prostokąta wynosi 100 cm. Zadanie 10. Odpowiedź: Znaczek opisany przez dziadka jest oznaczony literą D. Zadanie 11. Paweł ma 120 centymetrów wzrostu. Tata Pawła waży 80 kilogramów. Kostka masła waży 250 gramów. Do tortu potrzeba pół litra mleka. Rodzina Pawła przejechała 130 kilometrów, żeby odwiedzić dziadków. Zadanie 12. Odpowiedź: Urodziny babci są 14 maja. Kumpel poleca „Magiczne Drzewo. Berło” Bohaterowie zdobywają berło, które daje władzę nad ludźmi i przedmiotami. Groźni przestępcy porywają berło, a z nim Idalię i Alika. Tworzą straszliwego robota, który ma pozbawić świat elektryczności. Wszędzie gasną światła i przestają działać urządzenia. Kuki, Gabi, Blubek i mówiący pies wyruszają walczyć z pożeraczem prądu. Jednak trudno go odnaleźć, bo robot potrafi zmieniać się w chłopca... Autorem książki jest Andrzej Maleszka – reżyser filmowy, autor powieści i scenariuszy. Jest zdobywcą wielu nagród na międzynarodowych festiwalach. Jego filmy i powieści są pełne fantastycznych przygód, a jednocześnie opowiadają o ważnych sprawach. Społeczny Instytut Wydawniczy Znak Kumpel poleca 39 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== WIRTUALNA REDAKCJA – COŚ DLA CIEBIE Czy wiesz, że Ruszyła Wirtualna Redakcja! Żarty, piękne wiersze, ciekawe opowiadania, świetne wywiady… – Wirtualnym Redaktorom nie brakuje pomysłów. Zobacz sam! A potem wejdź na www.wirtualna-redakcja.pl i dołącz do zespołu Wirtualnej Redakcji! Może coś właśnie od Ciebie opublikujemy w następnym „Kumplu”?! Loli przysłała „Bocianią zagadkę”: Na zielonej łące kicały zające, a za nimi przez łany kroczyły bociany. Dziobów tam było 9, nóg – 42. Ile głów tam było? Kto z Was odpowiedź na to pytanie zna? O pewnym krasnoludku, co opowiada kawały, wiersz napisał Dawid (GRUPA MINIREDAKTORZY): Mój przyjaciel krasnoludek to taki słodki, mały ludek. Siedzi przy mnie przez dzień cały i opowiada mi kawały. A ja śmieję się od ucha do ucha i zdarza mi się, że na lekcjach często nie słucham. Czy burza, czy pogoda krasnoludek sił mi doda. Lubię jego towarzystwo, bo dobre jest na wszystko. Razem w piłkę gramy, lekcje odrabiamy. A wieczorem przytulamy się do mamy i w jej ramionach słodko zasypiamy. Krasnoludek to moja bratnia dusza, bez niego nigdzie się nie ruszam. Dobrze jest mieć przyjaciela, który zawsze rozwesela. Tak piszą redaktorzy Wirtualnej Redakcji głów i 6 zajęczych = 15 głów 24 nogi zajęcy, czyli 6 głów. 9 bocianich 9 bocianów, czyli 18 nóg. (42 - 18 = 24) 40 40 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Wiemy, że bardzo lubicie dowcipy. A jak Wam się podobają te zebrane przez Martę – redaktorkę Wirtualnej Redakcji? – Co mówi jeż, który przez trzydzieści minut przemawiał do szczotki do włosów? – Każdy ma prawo do pomyłek… Nauczycielka przepytuje Jasia: – Co będziemy mieli, jeśli dodamy 2 do 3? – Nie wiem. – A 2 do 2? – To remis – mówi Jasio. Wirtualna Redakcja już działa! Wyjątkowy, nowy portal dla młodych redaktorów i dziennikarzy! Tu możesz opublikować opowiadanie, wiersz, zdjęcie, żart… albo poczytać, co piszą inni. www.wirtualna-redakcja.pl Zapraszamy! Pisz, czytaj, co napisali inni, i komentuj! Zostań Wirtualnym Redaktorem! ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 41 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== . , KAZDY PROBLEM MOZNA ROZWIAZAC , . DOWIEDZ SIE JAK! , , PO III KLASIE NIE BEDZIESZ SAM! „Victor Junior” – magazyn o nastolatkach dla nastolatków www.grupacogito.pl ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Kumpel nr 1 (227) 20 XII - 23 I 2018
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: