Darmowy fragment publikacji:
Pismo myślących i ciekawych świata dzieciaków
A
P
U
R
G
P
P
S
S
O
O
R
I
R
–
E
Z
Z
K
K
s
a
M
I
E
I
E
O
O
Ł
Ł
F
F
O
E
III kla
O
R
R
M
A
A
Nr 1 (227)
20 XII – 23 I 2018
cena 7,60 zł
(w tym 8 VAT)
www.KUMPEL.com.pl
Tytułowi
patronuje:
WIEM TO: rodzina wyrazów g smog
ZNAM: prawa dziecka
UMIEM: zrobić drzewo genealogiczne
TRZECIOTEŚCIK g KOMIKS g PLAKAT g GRA g KALENDARZ na 2018
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
P
P
S
S
Z
Z
K
K
O R
O R
E
E
F
F
I–III kla
O
O
R
R
O
O
s
a
M
Ł
Ł
A
A
IE
IE
M
P i s m o
m y ś l ą c y c h
c i e k a w y c h
i
ś w i at a
d z i e c i a kó w
Nr 12 (226)
23 XI – 19 XII 2017
cena 7,60 zł
(w tym 8 VAT)
A
P
U
R
G
w w w . K U M P E L . c o m . p l
Wybierz
prezent!
+ PREZENT
(jedna z pokazanych
obok książek)*
* Oferta ważna do wyczerpania zapasów
(zamawiający może wtedy
otrzymać inną książkę).
Wybierz opcję prenumeraty, która najbardziej Ci odpowiada!
Cena
Prenumerata „Kumpla”
Książka
Liczba
wydań
w prezencie
12-miesięczna
18-miesięczna
12
18
Rabat Darmowa
dostawa
10
20
TAK
TAK
TAK
TAK
82,08 zł
109,44 zł
WYCHOWAWCO!
Przygotuj swoich podopiecznych do zmian
w szkole! Zamów prenumeratę zbiorową
z 20 rabatem i darmowym egzemplarzem.
Zbierz grupę co najmniej 10 uczniów i prześlij
zamówienie (prenumerata@cogito.com.pl).
Do każdej dziesiątki egzemplarzy
wysyłamy 1 gratis.
JAK ZAMÓWIĆ?
OPCJA 1
Wpłać powyższą kwotę na konto:
78 1240 6074 1111 0000 4995 4616
GRUPA COGITO Sp. z o.o.
ul. Kamionkowska 45, 03-812 Warszawa
W tytule przelewu wpisz swoje dane oraz
liczbę zamawianych numerów pisma.
OPCJA 2
Złóż zamówienie na www.edukram.pl
(zakładka PRENUMERATA)
Sprawdź inne opcje prenumeraty na www.edukram.pl
W razie pytań skontaktuj się
z Działem Obsługi Klienta
tel.: 22 610 11 71
prenumerata@cogito.com.pl
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Wydawnictwo
Poradnia K
t e ś
J e s
t a ł y m
s
z y m
n a s
p r e n u m e r a t o r e m ?
i ę
s
S k o n t a k t u j
z y m a s
r
n a m i – o t
z
d o d a t k o w y
.
r a b a t
z
• Adres redakcji: ul. Kamionkowska 45, 03-812 Warszawa
• Redaktor naczelna:
Magdalena Bogdańska-Maciak, redakcja@kumpel.com.pl
• Redaktor wydania:
Agnieszka Wyganowska, redakcja@cogito.com.pl
• Studio: Remigiusz Cichocki (kier.), Hubert Ronek (ilustracje
i okładka)
• Dział sprzedaży i marketingu:
Małgorzata Nadziejko-Stefanowicz (dyr.),
malgorzata.nadziejko@cogito.com.pl,
Anna Śledzińska (kolportaż), tel. 22 610 11 64,
kolportaz@cogito.com.pl,
Ewa Kowalewska (promocja), ewa.kowalewska@cogito.com.pl,
Katarzyna Jabłońska (prenumerata), prenumerata@cogito.com.pl,
tel. 22 610 11 71
• Sklep internetowy www.edukram.pl:
edukram@edukram.pl, tel./faks 22 610 11 64, www.edukram.pl
• Biuro Reklamy: Magdalena Głogowska (dyr.),
tel. 510 273 659, magda@cogito.com.pl
• Druk: Elanders Polska Sp. z o.o., Płońsk
• Wydawca: GRUPA COGITO Sp. z o.o.
Redakcja nie zwraca materiałów niezamówionych oraz zastrzega
sobie prawo do skracania i adiustacji tekstów. Redakcja nie ponosi
odpowiedzialności za treść reklam i ogłoszeń zamieszczanych
w czasopiśmie „Kumpel”. Wydawca czasopisma „Kumpel” ostrzega
P.T. Sprzedawców, że sprzedaż aktualnych i archiwalnych numerów
czasopisma po innej cenie niż wydrukowana na okładce jest działaniem
na szkodę Wydawcy i skutkuje odpowiedzialnością sądową.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
3
Kto jest kim w Twojej rodzinie?
4
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
5
Tu wpisz hasło
6
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
7
– Tato, co to jest?
– To są czarne jagody, córeczko.
– A dlaczego są czerwone?
– Bo są jeszcze zielone.
– No, córeczko,
pokażmy, jak się
ładnie nauczyłaś
nazw miesięcy:
– Sty...?
– Czeń!
– Lu...?
– Ty!
– A dalej sama!
– Rzec, cień, aj,
wiec, piec, pień,
sień, nik, pad
i dzień!
– Dlaczego masz takie
brudne ręce? – pyta tata.
– Bo bawiłem się
w piaskownicy!
– Ale dlaczego masz czyste
– Bo gwizdałem na psa!
palce?
Połam język
Idzie wąż wąską dróżką,
nie porusza żadną nóżką.
– Nie rozumiem, jak jeden
człowiek może zrobić tyle
błędów?! – dziwi się nauczycielka,
oddając pracę domową uczniowi.
– Wcale nie jeden – odpowiada
uczeń. – Pomagali mi mama
i tata.
Zagadka
Co powstanie z połączenia
dwóch stonóg?
8
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Zamek błyskawiczny.
Zagadka
Po co myje się szklanki?
Żeby się zmieściło więcej
herbaty.
– Mamo, ja dzisiaj
nie idę do szkoły!
Zasmucona mama
– A co się stało?
Przecież nie jesteś
pyta:
chory.
– Nie jestem, ale
pani powiedziała,
że jak ktoś nie
odrobi pracy
domowej, to ma się
dziś w szkole nie
pokazywać.
Z a g a d k a
J a k w y g l ą d a g ę ś ?
G ę ś w y g l ą d a o c z a m i .
– Jaki przedmiot w szkole lubisz
najbardziej?
– Dzwonek, mamusiu.
– Mamo! Dzisiaj na
matematyce tylko
ja odpowiedziałem
pani na pytanie!
– A o co pytała?
– Kto nie odrobił
lekcji.
– Mamo, po co Ty się
– Żeby ładnie wyglądać.
malujesz?
– A kiedy to zacznie
działać?
Mama pyta:
– Czy umyłaś już uszy?
– Nie, ale jeszcze
słyszę!
Połam język
W czasie suszy szosa sucha.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Mama woła Adę, która bawi się na podwórku:
– Adaaa do dooooomu!
– A co?! Spać mi się chce?
– Nie! Głodna jesteś!
Kumpel poleca
Kumpel poleca
„BABCIA MÓWI PA, PA”
Zapraszamy na niebanalny i zabawny
spektakl familijny do Teatru Rampa.
Krzyś pragnie odnaleźć babcię, która pewnego dnia po
prostu zniknęła. Ani rodzice, ani zabawki nie są w stanie
powiedzieć mu, co się z nią stało. Wobec tego to on wyrusza
w niezwykłą podróż, podczas której spotyka wiele barwnych
postaci: porzucone zabawki, dzieci, które nie chcą dorosnąć,
i zapomniane mityczne stworzenia. Krzysiowi podczas tej
podróży towarzyszy Komandos – ulubiona
zabawka, którą dostał od
Babci, oraz wierny Anioł
Stróż, który podpowiada
mu, co robić. Czy Krzyś
odnajdzie babcię?
Tematyka spektaklu oraz
nowoczesna inscenizacja
zapewnią dobrą zabawę zarówno
dzieciom, jak i dorosłym. Spektakl
stanie się pretekstem do rozmowy
o dorastaniu i ważnych etapach
życia każdego człowieka.
9
PISZĘ POPRAWNIE
Rodzina wyrazów
Rodzina wyrazów
Wyraz dom dał
początek całej tej
rodzinie wyrazów.
Dodając do niego różne
cząstki, tworzono
kolejne słowa. W ten
sposób powstała
całkiem spora rodzina
wyrazów.
Co łączy Twoją
rodzinę? Jesteście
do siebie podobni:
z wyglądu, charakteru,
zachowania... Rodzina
wyrazów też ma coś
wspólnego.
Inaczej mówi się
na nią: szlafrok.
To dom razem
z budynkami
gospodarczymi.
dom
dom-ek
dom-eczek
dom-owy
po-dom-ka
dom-ator
dom-ostwo
za-dom-owić się
za-dom-owiony
dom-owo
dom-ofon
przy-dom-owy
Na przykład: przydomowy ogródek. Gdzie
będzie się on znajdował? W pobliżu
domu, oczywiście.
10
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Ktoś, kto lubi
spędzać czas
w domu.
Poczuć się
dobrze
w nowym
miejscu, np. po
przeprowadzce
do innego
miasta.
Przepis na rodzinę wyrazów
Żeby coś ugotować, trzeba dodać do wody różne składniki. A jak powstaje
rodzina wyrazów? Trzeba do podanego wyrazu dodać odpowiednie cząstki.
Na przykład:
owoc + owy → owocowy
owoc + ny → owocny
za + owoc + ować → zaowocować
Zadanie dla Ciebie
kotlet
koteczek
kot
Znajdź cztery
wyrazy
należące do
tej samej
rodziny. Otocz
je pętlą.
kotara
kotek
kotlina
kotka
kotwica
REKLAMA
Rodzina wyrazów to taka
grupa wyrazów, które mają
wspólną cząstkę. Na przykład
w rodzinie wyrazów ze strony
obok ta wspólna cząstka to: dom.
Wyrazy należące do tej samej
rodziny to wyrazy pokrewne.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
2_Arkady_Kumpel_80x130.indd 4
09.10.2017 11:10
KUMPEL POLECA
Skarpetka na tropie
Skarpetka na tropie
– Na mnie już czas – powiedziała żółta skarpetka. – Muszę znaleź złoty guzik Mamy
małej Be. Bez niego randka z Tatą może się nie udać...
– Na pewno dasz radę – uśmiechnęła się mama chomiczyca – z Twoimi
zdolnościami detektywistycznymi... Weź przekąskę na drogę!
Jaką przekąskę dostała żółta skarpetka? Czekoladę, banana czy kanapkę?
12
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Tu znajdziesz więcej
przygód skarpetki
autorstwa Justyny Bednarek
i Daniela de Latoura.
Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Poradnia K. Do nabycia w dobrych księgarniach.
13
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
„„Magiczne Drzewo. Berło”
Andrzej Maleszka
Spojrzeli na twierdzę stojącą na skale wysoko nad
nimi. W oknach ani na murach nikogo nie było widać.
Ale możliwe, że jakiś bandzior ukrywał się w twierdzy,
obawiając się berła. Nie wiedzieli też, gdzie jest
straszny robot.
– Lepiej stąd uciekajmy – powiedziała Idalia.
– Ale jak?
– Może uda się uruchomić tę łódź.
Przy falochronie była zacumowana duża motorówka.
Odwiązali linę i weszli do łodzi.
– Jak się włącza silnik? – zastanawiała się Ida.
– Pamiętam, że na filmach ciągnęli jakąś linkę –
powiedział Alik.
– Tu coś jest! – Ida wskazała metalową linę obok
motoru.
Pociągnęli
raz.
huczeć.
ją razem. Żadnego efektu.
Jeszcze
Szarpnęli ponownie.
Wreszcie
silnik
zaczął
i
się włączył
potężnie
Ida
odepchnęła motorówkę
od pomostu. Alik usiadł
za
sterem. Niepewnie
przesunął czerwony drążek.
Śruba
zaczęła wirować
i motorówka skoczyła do
przodu. Płynęła naprawdę
szybko.
rozwalimy!
Ida.
– Nie tak prędko, bo
–
się
zawołała
–
Spokojnie, dopiero
się
Alik
lekko przyciągnął
drążek. Motorówka
uczę!
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
„„Magiczne Drzewo. Berło”
9 tom bestsellerowej serii!
Bohaterowie zdobywają berło, które daje
władzę nad ludźmi i przedmiotami. Groźni
przestępcy porywają berło, a z nim Idalię
i Alika. Tworzą straszliwego robota, który
ma pozbawić świat elektryczności.
Wszędzie gasną światła i przestają działać
urządzenia. Kuki, Gabi, Blubek i mówiący
pies wyruszają walczyć z pożeraczem
prądu. Jednak trudno go odnaleźć, bo robot
potrafi zmieniać się w chłopca...
zwolniła. Kiedy oddalili się od brzegu, fale zaczęły
mocno kołysać łodzią.
– Mam nadzieję, że się nie wywrócimy – powiedział
Alik. – Bo nie damy rady dopłynąć do brzegu.
– Tu są kamizelki ratunkowe. – Idalia podniosła
z podłogi dwie pomarańczowe kamizelki. – Lepiej
je załóżmy. Podała Alikowi jedną kamizelkę, sama
założyła drugą.
– Dokąd płyniemy? – spytała.
– Powinniśmy uciec jak najdalej od twierdzy. Potem
musimy znaleźć jakichś ludzi, żeby nam pomogli.
– Najlepiej policję. – Ida spojrzała w stronę brzegu. –
Tylko tu nie widać żadnych domów. Jakieś bezludzie…
– Musimy opłynąć ten półwysep! – zawołał Alik,
przekrzykując huk silnika. – Może za nim będzie jakaś
miejscowość…
Twierdza, w której byli uwięzieni, znajdowała się nad
zatoką. Po jej obu stronach wysuwały się w morze
skaliste cyple. Żeby zobaczyć, co jest dalej, musieli
odpłynąć daleko od brzegu. Było późne popołudnie.
Słońce już zachodziło.
– Trzeba się pospieszyć – powiedziała Ida. – Bo zaraz
zrobi się ciemno.
Alik pchnął drążek
i motorówka zaczęła płynąć
szybciej. Alikowi podobało się kierowanie motorówką.
Mimo że byli w niebezpiecznej sytuacji, śmiał się
i krzyczał, kiedy łódź podskakiwała na falach.
– Ja też chcę trochę sterować! – zawołała Ida.
– Za chwilę.
– Ty już długo kierujesz. Teraz ja chcę.
– No dobra…
Alik przesiadł się na fotel pasażera, a Ida złapała koło
sterowe. Zaskoczyło ją, że „kierownica” się szarpie
i wyrywa z rąk. Musiała ją mocno trzymać, żeby
motorówka nie płynęła slalomem. Słońce zaszło,
skrywając się za wysokim skalistym brzegiem.
Zrobiło się ciemno, morze stało się granatowe
i wyglądało groźnie. Idalia się bała, że w ciemnościach
łódź wpadnie na jakąś skałę, więc zmniejszyła obroty
silnika. Motorówka zaczęła płynąć wolniej.
[…]
O północy Idę zbudziło silne kołysanie łodzi. Podniosła
się i rozejrzała. Przez morze przebiegały wysokie fale.
Były naprawdę ogromne. Unosiły wysoko motorówkę
i zalewały ją słoną wodą. Wiał gwałtowny wiatr.
Po niebie płynęły chmury, zasłaniając co chwila księżyc.
Z daleka dochodziło głuche dudnienie grzmotów.
– Alik, obudź się! – zawołała Ida.
Chłopiec otworzył oczy.
– Co… Co się stało?
– Nadchodzi burza! Są straszne fale!
Alik zerwał się. Patrzyli oboje ze strachem na wzburzone
morze, które kołysało łodzią. Fale były coraz większe.
Nagle ciemność rozjaśniła błyskawica i usłyszeli
grzmot. Potem następny, bliższy. Zaczął padać deszcz,
a błyskawice przecinały niebo co kilka sekund.
– Załóżmy kamizelki! – zawołała Ida.
Zaczęli szybko wkładać kamizelki ratunkowe. Wiatr
wył, a ogromne fale coraz mocniej miotały łódką. Kiedy
błyskawice rozświetlały mrok, morze przypominało
wielkiego potwora, który rzuca się na nich. Huk
grzmotów dudnił nieustająco. Nagle wielka fala,
większa od innych, uderzyła w bok łodzi. Cios był tak
straszny, że motorówka wywróciła się do góry dnem.
Ida i Alik wpadli do wody.
– Ratunku!!!
Dzieci próbowały złapać burtę przewróconej łódki,
jednak fale ją odepchnęły. Kamizelki ratowały przed
zatonięciem, ale woda zalewała ich co chwila. Alik
i Ida zdołali chwycić się za ręce i razem unosili się
na olbrzymich falach. W górę i w dół, jak na upiornej
huśtawce.
– Uratujemy się! – szeptała błagalnie Ida. – Uratujemy…
Sytuacja była przerażająca. Dwoje dzieci pływało
samotnie w morzu podczas straszliwej burzy.
Książka dostępna w dobrych księgarniach!
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
MÓWIĘ POPRAWNIE
Dzieci i ryby głosu
Dzieci i ryby głosu
nie mają?
nie mają?
Ada wyszła wcześnie do szkoły. Dziś musiała
przed lekcjami wstąpić do Emilki. Drzwi
otworzył jej tata koleżanki. Powiedziała
mu „dzień dobry”, ale nawet nie usłyszała
odpowiedzi. Emilka siedziała przy stole taka
dziwnie cicha. W szkole jest przecież taka
rozgadana! Ada chciała jak najszybciej wyjść.
Stała jednak w przedpokoju i patrzyła, jak Emilka męczy
się z budyniem. Gdy tata wyszedł do łazienki, Emilka
skinęła na Adę i wyszeptała:
– Zjedz to, błagam Cię. Nienawidzę budyniu…
Ada szybko uporała się z budyniem. Po chwili dziewczynki szły już do szkoły.
– Co u Was taka burzowa atmosfera? – zapytała Ada.
– U nas tak zawsze. Przyzwyczaiłam się – odparła Emilka.
Dzieci i ryby głosu nie mają
oznacza, że dzieci powinny
być cicho i niepytane nie
siedzieć cicho, nie powinny mieć
swojego zdania, zwłaszcza przy
rozmowie starszych powinny
zabierać głosu. Ale to nie jest
prawda! Oczywiście, że nieładnie
komuś przeszkadzać w czasie
rozmowy, ale każde dziecko ma
prawo do własnego zdania!
– Nie mogłaś powiedzieć, że nie
masz ochoty na budyń?
– Tata o tym wie, że nie przełknę
budyniu, ale uważa, że tak nie
powinno być. Mam jeść to, co mi
zrobi, bez dyskusji. W naszym domu
króluje powiedzenie „dzieci i ryby
głosu nie mają” – wyjaśniła Emilka.
– O rety, to straszne. To jakaś
śniadaniowa przemoc
– stwierdziła poważnie
Ada i postanowiła w domu
podziękować mamie i tacie,
że może z nimi dyskutować
o jedzeniu, ubraniu... i wszystkim.
16
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Tata spisał się
Tata spisał się
na medal!
na medal!
– Cześć, Ada! Co tam u Ciebie
słychać? – zapytała Adę jej przyjaciółka
Karolina.
– Wczoraj mój tata spisał się na medal!
– pochwaliła się Ada.
– Jak to, nie wiedziałam,
że startował w zawodach?
– zdziwiła się Karolina.
– Nie, nie, źle mnie zrozumiałaś.
Wieczorem zepsuł się kran
w kuchni i mogliśmy mieć powódź. Tata
jednak naprawił kran! Ale jak!
Zrobił to szybko i świetnie!
Narysuj medal dla taty Ady.
spisać się
Sformułowanie
na medal znaczy:
zrobić coś bardzo
dobrze!
Zadanie
od Kumpla!
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
17
ZNAM SWOJE PRAWA
Dzieci mają prawa!
Dzieci mają prawa!
„Nie ma dzieci, są ludzie” – co to znaczy?
Nie ważne, czy duży, czy mały – każdy
człowiek ma swoje prawa! Ty też!
Powinieneś być
zawsze wysłuchany.
Masz prawo do
tajemnic i marzeń.
Możesz wyrażać
swoje zdanie, wolę.
Jeśli ktoś zachował się
wobec Ciebie niewłaściwie
– powinien Cię przeprosić
i wytłumaczyć powody
swojego zdenerwowania.
Dobrze, byś
pomagał rodzicom
w lekkich pracach
domowych. Ale
musisz też mieć
i odpoczynek.
czas na naukę, zabawę
Nikt nie
może używać
w stosunku
do Ciebie
przemocy, bić
Cię, straszyć
i poniżać.
Masz prawo
do emocji
– możesz się
smucić, podskakiwać
z radości, martwić się,
kochać kogoś czy z kimś
się przyjaźnić.
Rodzice powinni dbać
o Twoje zdrowie,
bezpieczeństwo,
wychowanie, chronić Cię
przed zagrożeniami. Ty
natomiast powinieneś ich
słuchać, gdyż działają dla
Nikt nie powinien
mówić o Tobie źle,
w szczególności
w obecności Twojej
i innych osób.
Masz prawo
się uczyć,
chodzić do
szkoły.
Twoich praw bronią:
■ Rzecznik Praw Dziecka
■ Towarzystwo Przyjaciół Dzieci
■ Komitet Ochrony Praw Dziecka
18
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Twojego dobra.
Możesz mieć swoje
rzeczy, dysponować nimi.
Ewa napisała:
Mojego kolegę z klasy ciągle
zaczepiają chłopcy ze starszych
klas. Śmieją się z niego, bo jest
gorzej ubrany, bo jego rodzice
nie mają pieniędzy. Nazywają
go „bida” i ciągle wyśmiewają.
Zabierają mu plecak i nim
rzucają. Popychają go czasem.
Czy mogę mu jakoś pomóc?
Ale tak, żeby mnie nie zaczęli
zaczepiać. Oni są naprawdę
okropni.
DZIECI piszą
– RZECZNIK odpowiada
D
P
R
B
/
i
k
c
ę
o
M
l
r
t
o
P
i
.
t
o
f
Rzecznik odpowiada:
Droga Ewo,
dziękuję, że do mnie napisałaś w tak ważnej sprawie. Bardzo szanuję,
że zwróciłaś uwagę na problem swojego kolegi. Cieszy mnie, że nie
zgadzasz się, aby był tak traktowany. Wierzę, że jest wokół Ciebie
więcej dzieci, które tak jak Ty uważają takie zachowanie za okropne,
tylko boją się wystąpić przeciw grupie. Piszesz, że nie tylko się
z niego wyśmiewają, ale także go popychają. Obydwa te zachowania
są formą przemocy. Koniecznie poinformuj o zaistniałej sytuacji
swoich rodziców, wychowawcę, pedagoga szkolnego lub inną
dorosłą osobę, do której masz zaufanie. Jestem pewien, że podejmie
odpowiednie kroki, aby obronić Twojego kolegę i pomoże mu poczuć
się bezpiecznie wśród innych uczniów. Ważne jest też, abyście
w klasie porozmawiali o tym, co jest przemocą i dlaczego nie wolno
jej stosować wobec innych.
Jeśli Twój kolega potrzebowałby wsparcia psychologa, przekaż mu
proszę numer Dziecięcego Telefonu Zaufania:
800 12 12 12 – tam czekają osoby, które mogą pomóc mu
w trudnych chwilach.
Na Wasze listy odpowiada Rzecznik Praw Dziecka – pan Marek Michalak.
Jeśli masz jakiś problem, z którym nie potrafisz sobie poradzić…
Jeśli widzisz, że coś złego dzieje się wokół Ciebie i nie wiesz, co zrobić…
Jeśli ktoś źle traktuje Ciebie albo Twoich kolegów…
Jeśli uważasz, że Twoje prawa są łamane…
Jeśli potrzebujesz z kimś pogadać…
Napisz do nas mejla na adres: redakcja@kumpel.com.pl (w temacie: RZECZNIK)
19
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
WIEM I ROZUMIEM
Co jest groźniejsze
Co jest groźniejsze
– smok czy SMOG?
– smok czy SMOG?
Smok występuje tylko
w bajkach i legendach,
ale SMOG istnieje
naprawdę. I to wokół
nas. SMOG to bardzo
zanieczyszczone powietrze!
Dlaczego o tym mówimy?
• Polacy oddychają najbardziej
zanieczyszczonym powietrzem w całej Unii
Europejskiej!
• Z powodu zanieczyszczenia powietrza
wiele osób choruje, a nawet umiera.
Bardzo, bardzo dużo!!!
Skąd się bierze smog?
Główną przyczyną smogu jest spalanie
odpadów w domowych kotłach i piecach.
Z kominów fabryk wydobywa się również
groźny, śmierdzący dym.
A z samochodów wydobywają się
szkodliwe spaliny.
Powiesz, to sprawy dorosłych…
Wcale nie, Ty też możesz wiele
zrobić, żeby powietrze było mniej
zanieczyszczone.
Zamiast jechać do szkoły samochodem,
przejdź się na piechotę.
„Produkuj” mniej śmieci – nie używaj foliowych
reklamówek, kupuj napoje w szklanych
butelkach, które można ponownie użyć.
Drukuj na dwu stronach kartki.
Wykorzystuj zużyte opakowania, np. kartony
po napojach mogą stać się wazonem lub
doniczką na kwiaty (obcinamy górę, malujemy
farbami lub oklejamy kolorowym papierem).
Namów rodziców, żeby posadzili nowe
drzewa. Albo zróbcie taką akcję z klasą.
20
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Zadanie dla Ciebie
Rozwiąż krzyżówkę i odczytaj hasło.
1. Wydobywają się z jadącego samochodu.
2. Nie wolno ich palić w piecu.
3. Dymi – w fabryce lub na dachu domu.
4. Trzeba go wrzucać do pieca zamiast śmieci.
1.
2.
3.
4.
Hasło: . . . . . . . . . . . . . . . . . .
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
C
E
I
W
R
E
Z
C
.
d
n
.
b
o
s
.
t
p
.
w
z
c
.
r
ś
.
t
w
.
n
p
.
d
n
.
J
A
M
b
o
s
.
t
p
.
w
z
c
.
r
ś
.
t
w
.
3
0
1
9
2
8
1
a
k
c
e
i
z
D
ń
e
i
z
D
7
6
5
4
7
1
6
1
5
1
4
1
3
1
2
1
1
1
4
2
3
2
2
2
1
2
0
2
9
1
8
1
0
3
9
2
8
2
7
2
6
2
5
2
i
j
c
a
k
a
w
ń
e
i
z
d
y
z
s
w
r
e
i
p
,
a
c
j
O
ń
e
i
z
D
7
”
l
e
p
m
u
K
„
3
1
2
1
1
1
0
1
6
5
4
3
2
9
1
8
i
k
t
a
M
ń
e
i
z
D
1
3
0
3
9
2
8
2
0
2
9
1
8
1
7
1
6
1
5
1
4
1
7
2
6
2
5
2
4
2
3
2
2
2
1
2
a
j
a
m
3
i
j
c
u
t
y
t
s
n
o
K
o
t
ę
i
w
Ś
o
ł
a
i
C
e
ż
o
B
i
g
a
l
F
ń
e
i
z
D
y
c
a
r
P
o
t
ę
i
w
Ś
i
m
e
i
Z
ń
e
i
z
D
n
p
7
6
”
l
e
p
m
u
K
„
8
1
7
6
5
4
3
5
1
4
1
3
1
2
1
1
1
0
1
Ń
E
I
C
E
I
W
K
.
d
n
.
b
o
s
.
t
p
.
w
z
c
.
r
ś
.
t
w
.
n
p
2
9
5
”
l
e
p
m
u
K
„
2
2
1
2
0
2
9
1
8
1
7
1
6
1
9
2
8
2
7
2
6
2
5
2
4
2
3
2
0
3
,
c
o
n
a
k
l
e
i
W
s
i
l
i
r
p
a
a
m
i
r
p
,
y
n
c
o
n
a
k
l
e
i
W
k
e
ł
a
i
z
d
e
i
n
o
P
k
e
ł
a
i
z
d
e
i
n
o
p
y
n
a
l
a
k
a
p
o
ł
h
C
ń
e
i
z
D
o
g
e
i
k
s
l
o
P
a
k
s
j
o
W
o
t
ę
i
w
Ś
)
P
M
N
e
i
c
ę
i
z
w
o
b
e
i
n
W
(
Ń
E
I
S
E
Z
R
W
.
d
n
.
b
o
s
.
t
p
.
w
z
c
.
r
ś
.
t
w
.
n
p
.
d
n
.
Ń
E
I
P
R
E
I
S
b
o
s
.
t
p
.
w
z
c
.
r
ś
.
t
w
.
6
1
5
1
4
1
3
1
2
1
1
1
0
1
3
2
2
2
1
2
0
2
9
1
8
1
7
1
0
3
9
2
8
2
7
2
6
2
5
2
4
2
2
9
1
8
7
6
5
4
3
y
ł
o
k
z
s
o
d
y
m
e
i
z
d
I
0
1
”
l
e
p
m
u
K
„
9
1
8
1
7
1
6
1
5
1
4
1
3
1
6
2
5
2
4
2
3
2
2
2
1
2
0
2
1
3
0
3
9
2
8
2
7
2
2
1
1
1
0
1
5
4
3
2
9
1
8
7
n
p
6
9
”
l
e
p
m
u
K
„
8
1
7
6
5
4
3
5
1
4
1
3
1
2
1
1
1
0
1
C
E
I
P
I
L
.
d
n
.
b
o
s
.
t
p
.
w
z
c
.
r
ś
.
t
w
.
n
p
2
9
8
”
l
e
p
m
u
K
„
2
2
1
2
0
2
9
1
8
1
7
1
6
1
9
2
8
2
7
2
6
2
5
2
4
2
3
2
1
3
0
3
Ń
E
I
Z
D
U
R
G
.
d
n
.
b
o
s
.
t
p
.
w
z
c
.
r
ś
.
t
w
.
2
9
1
8
7
i
k
j
a
ł
o
k
i
m
6
5
4
n
p
3
6
1
5
1
4
1
3
1
2
1
1
1
0
1
3
2
2
2
1
2
0
2
9
1
8
1
7
1
0
3
9
2
8
2
7
2
6
2
5
2
4
2
1
3
e
i
n
e
z
d
o
r
a
N
e
ż
o
B
r
e
t
s
e
w
l
y
s
o
t
ę
i
w
Ś
i
c
ś
o
ł
g
e
l
d
o
p
e
i
N
h
c
y
t
ę
i
w
Ś
h
c
i
k
t
s
y
z
s
W
i
k
j
e
z
r
d
n
a
.
d
n
.
b
o
s
.
t
p
.
r
ś
.
w
z
c
.
t
w
D
A
P
O
T
S
I
L
4
1
1
0
1
3
9
2
8
1
7
6
8
1
7
1
6
1
5
1
4
1
3
1
2
1
5
2
4
2
3
2
2
2
1
2
0
2
9
1
0
3
9
2
8
2
7
2
6
2
.
n
p
5
2
1
”
l
e
p
m
u
K
„
I
K
N
R
E
I
Z
D
Ź
A
P
.
d
n
.
b
o
s
.
t
p
.
w
z
c
.
r
ś
.
t
w
.
n
p
a
l
e
i
c
y
z
c
u
a
N
ń
e
i
z
D
4
1
3
1
2
1
1
1
0
1
7
6
5
4
3
2
9
1
8
1
2
0
2
9
1
8
1
7
1
6
1
5
1
8
2
7
2
6
2
5
2
4
2
3
2
2
2
1
3
0
3
9
2
1
1
”
l
e
p
m
u
K
„
i
a
n
d
u
r
g
2
2
–
a
n
ś
e
z
r
w
3
2
:
i
Ń
E
I
S
E
J
a
i
l
i
i
g
W
l
.
p
m
o
c
.
.
w
w
w
i
a
n
ś
e
z
r
w
3
2
–
a
c
w
r
e
z
c
2
2
:
O
T
A
L
a
c
w
r
e
z
c
2
2
–
a
c
r
a
m
1
2
:
A
N
S
O
W
I
8
1
7
1
6
1
5
1
4
1
3
1
2
1
5
2
4
2
3
2
2
2
1
2
0
2
9
1
1
3
0
3
9
2
8
2
7
2
6
2
4
”
l
e
p
m
u
K
„
8
1
7
1
6
1
5
1
4
1
3
1
2
1
5
2
4
2
3
2
2
2
1
2
0
2
9
1
8
2
7
2
6
2
3
”
l
e
p
m
u
K
„
1
2
0
2
9
1
8
1
7
1
6
1
5
1
8
2
7
2
6
2
5
2
4
2
3
2
2
2
1
3
0
3
9
2
2
”
l
e
p
m
u
K
„
ń
e
i
z
D
t
e
i
b
o
K
k
e
t
r
a
w
z
c
y
t
s
u
ł
t
i
k
n
y
t
n
e
l
a
w
i
c
b
a
B
ń
e
i
z
D
k
o
R
y
w
o
N
a
c
r
a
m
i
1
2
–
a
n
d
u
r
g
2
2
:
A
M
I
Z
i
l
ó
r
K
h
c
e
z
r
T
C
E
Z
R
A
M
.
d
n
.
b
o
s
.
t
p
.
w
z
c
.
r
ś
.
t
w
.
1
1
0
1
4
3
2
9
1
8
7
6
n
p
5
Y
T
U
L
.
d
n
.
b
o
s
.
t
p
.
w
z
c
.
r
ś
.
t
w
.
1
1
0
1
4
3
2
9
1
8
7
6
n
p
5
Ń
E
Z
C
Y
T
S
.
d
n
.
b
o
s
.
t
p
.
w
z
c
.
r
ś
.
t
w
.
4
1
3
1
2
1
1
1
0
1
7
6
5
4
3
2
9
n
p
1
8
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
25
BANKOWO
Korzystasz z Internetu? Oczywiście. Gram, oglądam, szukam informacji…
A rodzice? Pewnie. Kupują, płacą rachunki, czytają…
A czy umiecie zadbać o swoje bezpieczeństwo w sieci? Umiemy!
Nie ufam osobom
poznanym w sieci. Nigdy nie
wiadomo, kto tak naprawdę
jest po drugiej stronie
– może mi pisać
nieprawdę.
Nie podaję w Internecie
żadnych informacji o sobie,
szczególnie imienia
i nazwiska, nazwy szkoły,
do której chodzę, adresu
czy numeru telefonu.
Nie otwieram
plików od
nieznanych
osób. Nie klikam
w wiadomości
zaczynające się od
słów: „Ktoś wysłał
Ci wiadomość.
Czy jesteś
ciekawy,
co to jest?”.
W Internecie
posługuję się
swoim nickiem.
Chronię swoje hasła i loginy.
Znają je tylko rodzice – tak
na wszelki wypadek, gdyby
miało uciec z głowy.
Koledzy i koleżanki
już nie!
Wylogowuję się ze stron i serwisów,
z których już nie korzystam,
zwłaszcza na komputerach,
na których pracuje
więcej osób.
26
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Mówię zaufanemu dorosłemu (mamie,
tacie, nauczycielowi…), jeśli coś mnie
w Internecie zaniepokoi, zasmuci albo
przestraszy. Albo jeśli ktoś
prosi mnie o podanie
moich danych.
Zawsze dwa razy
sprawdzam,
czy strona, na
której loguję się
do sklepu, ma
bezpieczne
połączenie.
Układam hasła, które mają wielkie
i małe litery, cyfry i symbole.
Wtedy mówi się, że są „silne”
– a takie trudno
odgadnąć.
Zadanie dla Ciebie
Rozwiąż rebus. Dowiesz się, co jeszcze
jest bardzo ważne, żeby być
bezpiecznym w Internecie.
A
y
w
o
s
u
r
i
D=P
A
lopa
T=W
U
w
y
t
n
a
m
a
r
g
o
r
p
:
ź
d
e
w
o
p
d
O
i
Hasło:
––––––– ––––––––––––
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Czy wiesz że...
„Bezpieczeństwo w Cyberprzestrzeni”
to porozumienie zawarte między
bankami (ZBP, Pekao SA, BZ WBK,
ING BŚ, mBank), fundacjami (Cyberium,
Polska Bezgotówkowa) i firmami
informatycznymi (IBM Polska,
Microsoft), dzięki któremu możesz
dowiedzieć się m.in. tego, jak być
bezpiecznym w sieci.
Rubrykę pomagają tworzyć:
Projekt sektorowy „Bankowcy dla Edukacji”
to pomysł na edukowanie młodzieży
i przekazywanie jej przez pracowników bankowych
praktycznej wiedzy dotyczącej ekonomii, finansów,
bankowości, cyberbezpieczeństwa i obrotu
bezgotówkowego. Wszystko po to, aby ułatwić Ci
start w dorosłe życie. Dzięki udziałowi w ciekawych,
interaktywnych lekcjach nie tylko wzbogacisz swoją
wiedzę o finansach, lecz także dowiesz się, jak
mądrze decydować o sobie.
Więcej informacji:
www.bde.wib.org.pl
2727
„Kumpel” ma sporo nagród do rozdania
Co trzeba zrobić, żeby wygrać jedną z nich?
Przyślij nam zdjęcie lub rysunek ze swoją
rodzinką. Napisz też kilka słów o tym, dlaczego
jest ona super.
Autorom najciekawszych prac
konkursowych wyślemy jedną z nagród.
„Tresura pióra”
Tresura pióra... Co to
znaczy? Przecież pióro
to nie pies! Czy można
je wytresować? Równie
dobrze można by
tresować widelec albo
taboret! Tak sobie pewnie
pomyśleliście, kiedy
zobaczyliście tytuł tej
książki. I macie rację! Pióra
nie można wytresować
DOSŁOWNIE — żeby robiło
sztuczki i stawało na zakrętce. W tresurze pióra
chodzi o coś innego. Sami przekonajcie się o co...
Wydawnictwo Zielona Sowa Sp. z o.o.
Coś dla całej rodzinki od firmy Wola
Nagroda: voucher o wartości
100 zł na zakupy w sklepie
online firmy Wola.
Skarpetki firmy Wola
wykonane są z najlepszych,
przyjaznych skórze surowców.
Już od ponad 70 lat podbijają
serca małych i dużych Wesoły, gwiazdkowy
design wprawi każdego w świąteczny nastrój.
Dodatkowo są przyjemne w dotyku i noszeniu
oraz chronią przed mrozem i chłodem. Wola dba
zarówno o jakość
skarpetek, jak
i ich oryginalny
wzór – to
najlepsza jakość
na rynku.
Biorąc udział w konkursie (przesyłając swoją odpowiedź):
1. wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych w celach marketingowych
przez GRUPĘ COGITO Sp. z o.o., będącą administratorem danych, na ich przekazywanie oso-
bom trzecim, a także na ich przetwarzanie zgodnie z Ustawą z dnia 29.08.1997 r. o ochronie
danych osobowych (Dz.U. 2002 r., nr 101, poz. 926 z późn. zm.).
2. wyrażasz zgodę na otrzymywanie od GRUPY COGITO Sp. z o.o. oraz podmiotów współpra-
cujących informacji handlowych drogą elektroniczną zgodnie z Ustawą z dnia 18.07.2002 r.
(Dz.U. 2002 r. nr 144, poz. 1204 z późn. zm.) o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Regulamin konkursów znajdziesz na stronie: www.kumpel.com.pl
Jak wysłać? Mejlem na adres:
redakcja@kumpel.com.pl (temat
wiadomości: RODZINKA) lub tradycyjną
pocztą na adres redakcji (też z dopiskiem
RODZINKA).
Do kiedy można wysyłać?
Do 20 stycznia 2018 r.
„Cztery pory baśni”
Cztery pory
Włodzimierz Dulemba
baśni
Oto wspaniały tom baśni
dedykowany wszystkim
dzieciom. Zgromadzono
w nim pełne mądrości,
ciepła i humoru opowieści,
które ułożono w cykl
czterech pór roku.
Nawiązują do ważnych dni,
świąt, Dnia Babci, Dnia
Dziadka, początku roku
szkolnego i wielu innych
ciekawych momentów,
z jakimi spotykamy się
wiosną, latem, jesienią
i zimą. Wspaniała lektura dla całej rodziny.
Do książki dołączona jest torba prezentowa.
Wydawnictwo JEDNOŚĆ
„Magiczne Drzewo. Berło”
Wyrusz w kolejną
fantastyczną przygodę.
Wszystko rozpoczyna się,
gdy Kuki, Gabi, Blubek, Alik
i Idalia zdobywają niezwykłe
berło. Daje ono władzę
nad ludźmi i przedmiotami.
Niestety, berło zabierają
groźni przestępcy.
Na dodatek porywają Idalię
i Alika. Ale to nie koniec
problemów. Przestępcy
tworzą straszliwego robota,
który powoli pozbawia
świat elektryczności. Kuki,
Gabi, Blubek i ich wierny przyjaciel, mówiący pies,
wyruszają, by walczyć z robotem. Tylko że nie jest
to takie proste, bo potrafi on zmieniać się w chłopca.
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
W
ł
o
d
z
i
m
i
e
r
z
D
u
l
e
m
b
a
C
z
t
e
r
y
p
o
r
y
b
a
ś
n
i
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Cztery porybaśniCztery pory baśniCztery pory baśniKUMPLOWA
ENCYKLOPEDIA
ZWIERZĄT
Ryś
• Ssak z rodziny kotowatych. Obok wilka i niedźwiedzia to największy drapieżnik
występujący w Polsce. Wielkością jest zbliżony do owczarka niemieckiego.
• W Polsce jest pod ochroną. To samotnik – większość swego życia spędza w pojedynkę.
• Ma charakterystyczne pędzelki na uszach – dzięki nim lepiej słyszy. Podczas
polowań bardzo pomagają mu długie i silne łapy, zakończone pazurami.
• Potrafi wspinać się na drzewa i dobrze skacze. Świetnie biega, ale na krótkich
odcinkach, bo szybko się męczy. Dlatego aby upolować zdobycz, najpierw się do niej
cicho skrada i dopiero jak jest blisko, atakuje.
• Jak wszystkie koty – dokładnie myje całe ciało i potrafi mruczeć.
• Poluje zazwyczaj na sarny. Niezjedzone resztki pokarmu zakopuje, robiąc sobie zapasy.
• Żyje w lasach, gdzie jest dużo starych powalonych drzew. Zazwyczaj w ciągu dnia
odpoczywa w kryjówce.
W
Y
T
N
I
J
I
I
Z
B
E
R
A
J
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
KUMPLOWA
ENCYKLOPEDIA
ZWIERZĄT
Kaczka krzyżówka
• Ptak wodny, uważany za przodka prawie
wszystkich ras kaczek hodowlanych.
• Świetnie lata i pływa. Najbardziej lubi płytkie
zbiorniki wodne porośnięte szuwarami. Zakłada
gniazdo w pobliżu wody – na ziemi, w trawie lub
nawet w dziupli.
• Samica jest mniejsza – ma ok. 50 cm długości
i waży 750 g. Samiec ma ok. 65 cm długości
i waży nawet półtora kilograma, ma także bardziej
kolorowe upierzenie.
• Aby znaleźć pożywienie, zanurza przednią
część ciała w wodzie. Odżywia się głównie
wodnymi roślinami, bukwią i larwami owadów.
• Jest gatunkiem częściowo osiadłym – to
znaczy, że tylko niektóre osobniki odlatują na zimę
do cieplejszych krajów.
• Pisklęta po wykluciu przypominają śliczne
żółte puchowe kulki z czarnym wierzchem ciała.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
J
A
R
E
B
Z
I
I
J
I
N
T
Y
W
!
!
j
j
e
e
l
l
k
k
y
y
z
z
r
r
P
P
22
j
e
t
z
k
e
n
u
s
y
r
z
r
e
b
y
W
i
.
y
n
o
r
t
s
j
e
g
u
r
d
z
b
u
i
l
!
!
j
j
i
i
n
n
t
t
y
y
W
W
11
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
22
P
P
r
r
z
z
y
y
k
k
l
l
e
e
j
j
!
!
l
i
u
b
z
d
r
u
g
e
j
s
t
r
o
n
y
.
i
W
y
b
e
r
z
r
y
s
u
n
e
k
z
t
e
j
11
W
W
y
y
t
t
n
n
i
i
j
j
!
!
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
RODZINNY
TRZECIOTESCIK
Twoje imię i nazwisko:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Klasa: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Czytasz, piszesz,
rysujesz.
Łamigłówki
rozwiązujesz.
I nawet nie czujesz,
kiedy do
sprawdzianu
się przygotowujesz!
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
33
Tekst do zadań 1.–4.
Nazywam się Lisa. Jestem dziewczynką, to chyba od razu widać z imienia. Mam siedem
lat i wkrótce skończę osiem. Czasem mama mówi:
– Jesteś dużą córeczką mamy, możesz więc chyba dzisiaj wytrzeć naczynia... Czasem zaś
Lasse i Bosse mówią:
– Takie brzdące nie mogą się z nami bawić w Indian. Jesteś za mała!
Dlatego też zastanawiam się, czy właściwie jestem mała, czy duża. Jeśli jedni uważają,
że jestem duża, a drudzy, że jestem mała, to pewnie jestem w sam raz.
Lasse i Bosse to moi bracia. Lasse ma dziewięć lat, a Bosse osiem. Lasse jest bardzo silny
i umie biegać o wiele szybciej ode mnie. Lecz ja umiem biegać tak szybko jak Bosse. (...)
Siostry nie mam. To wielka szkoda. Chłopcy są tacy nieznośni! Mieszkamy w zagrodzie,
która nazywa się Środkowa. Nazywa się tak dlatego, że leży pomiędzy dwoma innymi.
Tamte zagrody nazywają się Północna i Południowa. Wszystkie trzy położone są obok
siebie. (...)
W Zagrodzie Południowej mieszka chłopiec, który ma na imię Olle. Nie ma wcale
rodzeństwa. Lecz bawi się z Lassem i Bossem. Ma osiem lat i też bardzo prędko biega.
Natomiast w Zagrodzie Północnej mieszkają dziewczynki. Dwie. Co za szczęście, że i one
nie są chłopcami! Nazywają się Britta i Anna. Britta ma dziewięć lat, a Anna tyle co ja.
Lubię obie jednakowo. Może tylko trochę bardziej Annę.
Więcej dzieci nie ma już w Bullerbyn.
Astrid Lindgren, „Dzieci z Bullerbyn” (fragment)
Wypisz imiona wszystkich dzieci mieszkających w Bullerbyn.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ., . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .,
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ., . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .,
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ., . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Poprowadź strzałki od imion dzieci do nazw osad, w których mieszkają.
Zagroda Północna Zagroda Środkowa Zagroda Południowa
Lisa
Olle
Anna
Lasse
Britta
Bosse
34
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Kto tak mówi o sobie? Zakreśl kółkiem odpowiednie imię.
Jestem bratem Lisy.
Jestem prawie o dwa lata starsza od Lisy.
Jestem szybszy od Lisy.
Olle
Britta
Lasse
Lasse
Anna
Bosse
Postaw znak „+” przy zdaniach prawdziwych, a znak „–” przy zdaniach
fałszywych.
1. Lisa ma osiem lat.
2. Olle nie ma rodzeństwa.
3. Lasse biega szybciej niż Bosse.
4. Anna ma siedem lat.
5. Lisa ma trzy koleżanki.
Informacja dla rodziców: Uczeń kończący III klasę wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich,
ustala kolejność zdarzeń, ich wzajemną zależność, odróżnia zdarzenia istotne od mniej istotnych, postacie
główne i drugorzędne; wskazuje cechy i ocenia bohaterów, uzasadnia swą ocenę, wskazuje wydarzenie
zmieniające postępowanie bohatera, określa nastrój w utworze; odróżnia elementy świata fikcji od realnej
rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych.
Ułóż poprawne i zrozumiałe zdania z podanymi wyrazami.
1) mieć, duża, rodzina
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2) Dzień Babci, świętować, styczeń, rok
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3) miły, niespodzianka, zaskoczony
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Informacja dla rodziców: Uczeń kończący III klasę łączy wyrazy w wypowiedzenia i poprawnie formułuje
zdanie pojedyncze i zdanie złożone.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
35
Napisz życzenia dla dziadka z okazji jego święta.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Informacja dla rodziców: Uczeń kończący III klasę pisze notatkę, życzenie, ogłoszenie, zaproszenie,
podziękowanie, list; zapisuje adres nadawcy i odbiorcy; pisze krótkie teksty, wykorzystując aplikacje
komputerowe.
Z okazji urodzin Juniora mama chciała upiec tort.
Wcześniej musiała kupić:
Ile mama zapłaciła za wszystkie zakupy?
Miejsce na Twoje obliczenia:
Odpowiedź: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Informacja dla rodziców: Uczeń kończący III klasę wykonuje obliczenia pieniężne; zamienia złote na grosze
i odwrotnie, rozróżnia nominały na monetach i banknotach, wskazuje różnice w ich sile nabywczej.
36
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Ada z rodzinką wybierają się do dziadków, żeby złożyć Im
życzenia z okazji Dnia Babci i Dnia Dziadka. Ponieważ czeka Ich
długa podróż, tata sprawdza prognozę pogody. Jaka ma być
temperatura tego dnia? (Spójrz na termometr obok!)
30
20
10
0
10
20
30
30
20
10
0
10
20
30
Odpowiedź: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Informacja dla rodziców: Uczeń kończący III klasę mierzy temperaturę za pomocą termometru oraz
odczytuje ją.
Junior wykonał laurkę dla dziadków. Ozdobna kartka ma kształt
prostokąta. Jego dłuższy bok ma 30 cm, a krótszy 20 cm. Oblicz obwód
tego prostokąta.
Miejsce na Twoje obliczenia:
Odpowiedź: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Informacja dla rodziców: Uczeń kończący III klasę mierzy obwody różnych figur za pomocą narzędzi
pomiarowych, także w kontekstach z życia codziennego; oblicza obwód trójkąta i prostokąta (w tym także
kwadratu) o danych bokach.
Dziadek wymyślił zabawę. Narysował znaczki, a następnie powiedział:
„Adusiu, na Twoim znaczku jest koło, nie ma kwadratu i są tylko 2 figury”.
Którą literą A, B, C czy D jest oznaczony znaczek, który dziadek opisał Adzie?
A
B
C
D
Odpowiedź: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Informacja dla rodziców: Uczeń kończący III klasę rozpoznaje – w naturalnym otoczeniu (w tym na
ścianach figur przestrzennych) i na rysunkach – figury geometryczne: prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło;
wyodrębnia te figury spośród innych figur; kreśli przy linijce odcinki i łamane; rysuje odręcznie prostokąty
(w tym kwadraty), wykorzystując sieć kwadratową.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
37
Uzupełnij zdania. Dobierz odpowiednie jednostki miary spośród tych, które
podano w ramce.
kilometr kilogram centymetr
gram litr
Paweł ma 120 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . wzrostu.
Tata Pawła waży 80 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kostka masła waży 250 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Do tortu potrzeba pół . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . mleka.
Rodzina Pawła przejechała 130 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ., żeby odwiedzić dziadków.
Informacja dla rodziców: Uczeń kończący III klasę mierzy długości odcinków, boków figur
geometrycznych itp.; podaje wynik pomiaru, posługując się jednostkami długości: centymetr, metr,
milimetr; wyjaśnia związki między jednostkami długości; posługuje się wyrażeniami dwumianowanymi;
wyjaśnia pojęcie kilometr; waży; używa określeń: kilogram, dekagram, gram, tona; zna zależności między
tymi jednostkami; odmierza płyny; używa określeń: litr, pół litra, ćwierć litra.
Dwa tygodnie przed urodzinami babci (tę datę mama zaznaczyła
w kalendarzu) cała rodzina rozpoczęła przygotowania do urodzinowego
przyjęcia. Korzystając z kalendarza, napisz, którego dnia babcia będzie
obchodziła swoje urodziny.
KWIECIEŃ
PN WT ŚR CZ PT SO N
1
8
15
22
29
7
14
21
28
3
10
17
24
6
13
20
27
4
11
18
25
5
12
19
26
2
9
16
23
30
MAJ
PN WT ŚR CZ PT SO N
6
13
20
27
5
12
19
26
4
11
18
25
1
8
15
22
29
2
9
16
23
30
3
10
17
24
31
7
14
21
28
CZERWIEC
PN WT ŚR CZ PT SO N
3
10
17
24
6
13
20
27
7
14
21
28
2
9
16
23
30
4
11
18
25
5
12
19
26
1
8
15
22
29
Urodziny babci: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Informacja dla rodziców: Uczeń kończący III klasę
zapisuje daty np. swojego urodzenia lub datę bieżącą;
posługuje się kalendarzem.
38
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Odpowiedzi do testu
Zadanie 1.
Lisa, Lasse, Bosse, Britta, Anna, Olle
Zadanie 2.
Zagroda Północna
Zagroda Środkowa
Zagroda Południowa
Lisa Olle Anna Lasse Britta Bosse
Britta Anna
Zadanie 3.
Jestem bratem Lisy. Olle Lasse
Jestem prawie o dwa lata
starsza od Lisy.
Jestem szybszy od Lisy. Lasse Bosse
Zadanie 4.
1. Lisa ma osiem lat. – Lisa ma siedem lat.
2. Olle nie ma rodzeństwa. +
3. Lasse biega szybciej niż Bosse. +
4. Anna ma siedem lat. +
5. Lisa ma trzy koleżanki. – Lisa ma dwie
koleżanki.
Zadanie 5.
Przykładowe zdania:
Moja koleżanka ma dużą rodzinę.
Co roku 21 stycznia świętujemy Dzień Babci.
Tata był zaskoczony, że przygotowaliśmy
dla niego miłą niespodziankę.
Zadanie 6.
Przykładowe życzenia:
Kochany Dziadku!
Z okazji Twojego Święta życzę Ci, żebyś dużo
się uśmiechał. Chciałbym, żebyś był zdrowy
i jak najrzadziej musiał chodzić do lekarzy. Żeby
udało Ci się złowić szczupaka, tak wielkiego, że
wszyscy koledzy będą Ci zazdrościć. I jeszcze
jednego chciałbym Ci życzyć: żebyś był zawsze
dumny ze swojego wnuczka.
Kuba
Zadanie 7.
2 zł + 4 zł + 7 zł + 4 zł + 3 zł = 20 zł
Odpowiedź: Mama zapłaciła w sklepie 20 zł.
Zadanie 8.
Odpowiedź: Tego dnia ma być 15 stopni
mrozu (15 stopni poniżej zera).
Zadanie 9.
20 cm + 20 cm + 30 cm + 30 cm = 100 cm
Odpowiedź: Obwód prostokąta wynosi 100 cm.
Zadanie 10.
Odpowiedź: Znaczek opisany przez dziadka
jest oznaczony literą D.
Zadanie 11.
Paweł ma 120 centymetrów wzrostu.
Tata Pawła waży 80 kilogramów.
Kostka masła waży 250 gramów.
Do tortu potrzeba pół litra mleka.
Rodzina Pawła przejechała 130 kilometrów,
żeby odwiedzić dziadków.
Zadanie 12.
Odpowiedź: Urodziny babci są 14 maja.
Kumpel poleca
„Magiczne Drzewo. Berło”
Bohaterowie zdobywają
berło, które daje władzę
nad ludźmi i przedmiotami.
Groźni przestępcy porywają
berło, a z nim Idalię i Alika.
Tworzą straszliwego robota,
który ma pozbawić świat
elektryczności. Wszędzie
gasną światła i przestają
działać urządzenia. Kuki,
Gabi, Blubek i mówiący
pies wyruszają walczyć
z pożeraczem prądu. Jednak trudno go
odnaleźć, bo robot potrafi zmieniać się w chłopca...
Autorem książki jest Andrzej Maleszka – reżyser
filmowy, autor powieści i scenariuszy. Jest zdobywcą
wielu nagród na międzynarodowych festiwalach. Jego
filmy i powieści są pełne fantastycznych przygód,
a jednocześnie opowiadają o ważnych sprawach.
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Kumpel poleca
39
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
WIRTUALNA REDAKCJA – COŚ DLA CIEBIE
Czy wiesz, że
Ruszyła Wirtualna Redakcja!
Żarty, piękne wiersze, ciekawe opowiadania, świetne
wywiady… – Wirtualnym Redaktorom nie brakuje
pomysłów. Zobacz sam! A potem wejdź
na www.wirtualna-redakcja.pl i dołącz do zespołu
Wirtualnej Redakcji!
Może coś właśnie od Ciebie
opublikujemy w następnym „Kumplu”?!
Loli przysłała
„Bocianią zagadkę”:
Na zielonej łące kicały
zające, a za nimi przez
łany kroczyły bociany.
Dziobów tam było 9, nóg
– 42. Ile głów tam było?
Kto z Was odpowiedź
na to pytanie zna?
O pewnym krasnoludku,
co opowiada
kawały, wiersz
napisał Dawid (GRUPA
MINIREDAKTORZY):
Mój przyjaciel krasnoludek
to taki słodki, mały ludek.
Siedzi przy mnie przez dzień cały
i opowiada mi kawały.
A ja śmieję się od ucha do ucha
i zdarza mi się, że na lekcjach często nie słucham.
Czy burza, czy pogoda
krasnoludek sił mi doda.
Lubię jego towarzystwo,
bo dobre jest na wszystko.
Razem w piłkę gramy,
lekcje odrabiamy.
A wieczorem przytulamy się do mamy
i w jej ramionach słodko zasypiamy.
Krasnoludek to moja bratnia dusza,
bez niego nigdzie się nie ruszam.
Dobrze jest mieć przyjaciela,
który zawsze rozwesela.
Tak piszą redaktorzy
Wirtualnej Redakcji
głów i 6 zajęczych = 15 głów
24 nogi zajęcy, czyli 6 głów. 9 bocianich
9 bocianów, czyli 18 nóg. (42 - 18 = 24)
40
40
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Wiemy, że
bardzo lubicie
dowcipy.
A jak Wam
się podobają
te zebrane
przez Martę
– redaktorkę
Wirtualnej
Redakcji?
– Co mówi jeż, który przez trzydzieści
minut przemawiał do szczotki do
włosów?
– Każdy ma prawo do pomyłek…
Nauczycielka przepytuje
Jasia:
– Co będziemy mieli, jeśli
dodamy 2 do 3?
– Nie wiem.
– A 2 do 2?
– To remis – mówi Jasio.
Wirtualna Redakcja już działa!
Wyjątkowy, nowy portal dla młodych
redaktorów i dziennikarzy!
Tu możesz opublikować
opowiadanie, wiersz, zdjęcie, żart…
albo poczytać, co piszą inni.
www.wirtualna-redakcja.pl
Zapraszamy!
Pisz, czytaj, co napisali inni, i komentuj!
Zostań Wirtualnym Redaktorem!
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
41
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
.
,
KAZDY PROBLEM MOZNA ROZWIAZAC
,
.
DOWIEDZ SIE JAK!
,
,
PO III KLASIE NIE BEDZIESZ SAM!
„Victor Junior” – magazyn
o nastolatkach dla nastolatków
www.grupacogito.pl
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Pobierz darmowy fragment (pdf)