Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00615 009575 7511914 na godz. na dobę w sumie
Kurs pisania powieści dla bystrzaków - ebook/pdf
Kurs pisania powieści dla bystrzaków - ebook/pdf
Autor: , Liczba stron: 352
Wydawca: Septem Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-2292-9 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> przewodniki
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).

W prostocie tkwi siła

Dowiedz się, jak: Poznaj sekrety profesjonalnego pisania zwięzłych i fascynujących utworów literackich
Pisanie powieści bywa procesem żmudnym, by nie rzec — zniechęcającym. Jest to przedsięwzięcie, które stanie się dla Ciebie próbą, które zmusi Cię do nie lada wysiłku, które Cię odmieni. Bez względu na to, czy brak Ci doświadczenia, czy też pragniesz doskonalić warsztat i poznawać nowe techniki pisarskie, w Kursie pisania dla bystrzaków znajdziesz praktyczne rady, jak zarządzać procesem twórczym oraz jak przekuwać swoje pomysły na solidnie napisane i dobrze sprzedające się książki. Otwórz tę książkę i...
Randy Ingermanson jest utytułowanym autorem sześciu powieści i wydawcą największego na świecie internetowego magazynu poświęconego pisaniu beletrystyki.

Peter Economy jest szanowanym doradcą w środowiskach wydawców i pisarzy oraz autorem i współautorem ponad 50 książek, w tym bestsellera Writing Children’s Books For Dummies.
Znajdź podobne książki

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Writing Fiction For Dummies Tłumaczenie: Katarzyna Rojek ISBN: 978-83-283-2291-2 Original English language edition Copyright © 2010 by Wiley Publishing, Inc., Indianapolis, Indiana All rights reserved including the right of reproduction in whole or in part any form. This translation published by arrangement with Wiley Publishing, Inc. Oryginalne angielskie wydanie © 2010 by Wiley Publishing, Inc., Indianapolis, Indiana Wszelkie prawa, włączając prawo do reprodukcji całości lub części w jakiejkolwiek formie, zarezerwowane. Tłumaczenie opublikowane na mocy porozumienia z Wiley Publishing, Inc. Translation copyright © 2016 by Helion SA Wiley, the Wiley Publishing logo, For Dummies, Dla Bystrzaków, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest of Us!, The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, Making Everything Easier, and related trade dress are trademarks or registered trademarks of John Wiley and Sons, Inc. and/or its affiliates in the United States and/or other countries. Used under License. Wiley, the Wiley Publishing logo, For Dummies, Dla Bystrzaków, the Dummies Man logo, A Reference for theRest of Us!, The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, Making Everything Easier, i związana z tym szata graficzna są markami handlowymi John Wiley and Sons, Inc. i/lub firm stowarzyszonych w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach. Wykorzystywane na podstawie licencji. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniej¬szej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficz¬ną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://dlabystrzakow.pl/user/opinie/kupiby Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: dlabystrzakow@dlabystrzakow.pl WWW: http://dlabystrzakow.pl Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści O autorach ................................................................................................................... 15 Podziękowania ............................................................................................................. 17 Wstęp ........................................................................................................................... 19 O książce ........................................................................................................................................ 19 Konwencje zastosowane w książce ..................................................................................................... 20 Czego nie musisz czytać .................................................................................................................... 20 Naiwne założenia ............................................................................................................................. 20 Jak podzielona jest książka ................................................................................................................ 21 Część I. Wielkie przygotowania do pisania powieści ....................................................................... 21 Część II. Proces tworzenia ekscytującej powieści ............................................................................ 21 Część III. Redakcja tekstu, polerowanie fabuły, szlifowanie postaci ................................................. 22 Część IV. Droga do publikacji ..................................................................................................... 22 Część V. Dekalogi ....................................................................................................................... 22 Ikony użyte w książce ........................................................................................................................ 22 Co dalej .......................................................................................................................................... 23 Część I: Wielkie przygotowania do pisania powieści ............................................... 25 Rozdział 1: Podstawy pisania powieści ....................................................................... 27 Wyznaczenie najważniejszego celu pisarskiego ................................................................................... 29 Określenie własnego położenia jako pisarza ........................................................................................ 29 Etap I: warsztat pisarski przede wszystkim ..................................................................................... 31 Etap II: czas na zapytania i propozycje wydawnicze ....................................................................... 31 Etap III: doskonalenie pisarskiej dykcji .......................................................................................... 33 Etap IV: o krok od wydania powieści ............................................................................................ 33 Potęga doskonałej samoorganizacji .................................................................................................... 34 Doskonalenie warsztatu: tworzenie postaci, układanie fabuły i inne umiejętności ................................... 35 Redakcja własnego tekstu ................................................................................................................. 36 Poleć książkęKup książkę 6 Kurs pisania powieści dla bystrzaków Rozdział 2: Z czego składa się ekscytująca historia? ................................................. 37 Co chcesz dać czytelnikowi ............................................................................................................... 37 Silne przeżycia emocjonalne, czyli jak zapewnić czytelnikowi to, czego pragnie najmocniej ................ 38 Edukowanie czytelnika ................................................................................................................. 39 Sztuka łagodnej perswazji ............................................................................................................ 40 Życie postaci nie może być łatwe: konflikt plus zmiana równa się historia ............................................. 41 Pięć filarów powieści ........................................................................................................................ 42 Miejsce zdarzeń, czyli świat przedstawiony .................................................................................... 42 Tworzenie postaci ....................................................................................................................... 43 Konstruowanie fabuły .................................................................................................................. 44 Formułowanie tematu .................................................................................................................. 45 Własny styl ................................................................................................................................. 45 Siedem sposobów na osiągnięcie celu ................................................................................................. 46 Tu i teraz: akcja .......................................................................................................................... 47 Postacie mają głos: dialog ............................................................................................................ 47 Współodczuwanie z postacią: przeżycia wewnętrzne ....................................................................... 48 Ujawnianie myśli: monolog wewnętrzny ........................................................................................ 48 Zobaczyć to, co widzi postać: opis ................................................................................................ 49 Powrót do przeszłości: retrospekcja ............................................................................................... 49 Tworzenie skrótu narracyjnego ..................................................................................................... 49 Rozdział 3: Jak znaleźć odbiorcę docelowego i wybrać właściwy gatunek ................ 51 Powieść idealna ............................................................................................................................... 52 Twoje ulubione lektury ................................................................................................................ 52 Twoja wymarzona powieść ........................................................................................................... 53 Modelowy czytelnik Twojej powieści ................................................................................................. 54 Światopogląd i zainteresowania czytelnika modelowego .................................................................. 55 Znaczenie płci ............................................................................................................................. 56 Czytelnik modelowy w określonym wieku ....................................................................................... 56 Nisza dla siebie ........................................................................................................................... 57 Rozumować gatunkami i kategoriami ................................................................................................. 57 Gatunek literacki: podział oparty na właściwościach literackich ....................................................... 58 Gatunki i kategorie bazujące na profilu grup odbiorców docelowych ................................................ 63 Wybór gatunku, kategorii i podkategorii ........................................................................................ 64 Wymogi obowiązujące w gatunku bądź kategorii ................................................................................ 65 Szacowanie objętości w liczbie słów .............................................................................................. 66 Sylwetki głównych bohaterów ....................................................................................................... 66 Natężenie akcji, poziom romantyzmu i tym podobne ...................................................................... 67 Emocjonalna dźwignia Twojej powieści ........................................................................................ 69 Rozdział 4: Cztery sposoby na znakomitą powieść ...................................................... 71 Pozwolić sobie na fatalny tekst .......................................................................................................... 71 Paradygmaty twórcze: przegląd strategii pisania powieści .................................................................... 73 Bez początkowego planu i stopniowej redakcji ............................................................................... 73 Systematyczna redakcja ................................................................................................................ 74 Trochę poplanować, trochę popisać .............................................................................................. 75 Najpierw staranny plan ................................................................................................................ 76 Poleć książkęKup książkę Spis treści 7 Paradygmat twórczy na Twoje potrzeby ............................................................................................ 77 Znaczenie metody pracy .............................................................................................................. 78 Rozwijanie własnego paradygmatu twórczego ................................................................................ 79 Jak wykorzystać paradygmat twórczy, aby odnaleźć strukturę własnej historii ........................................ 81 Rozdział 5: Zarządzanie własnym czasem… i sobą ..................................................... 83 Jak wygospodarować czas na pisanie .................................................................................................. 83 Konsekwentne dążenie do zamierzonego celu pisarskiego w skali tygodnia i w skali roku ................... 84 Zarządzanie czasem .................................................................................................................... 86 Jak urządzić idealne miejsce do pisania .............................................................................................. 87 Najlepsza powierzchnia do pisania ................................................................................................ 87 Wybór odpowiedniego krzesła ...................................................................................................... 88 Komputer (o ile chcesz go używać) ............................................................................................... 88 Wszystko na swoim miejscu .......................................................................................................... 90 Jak sobie radzić z rozproszeniem ....................................................................................................... 91 Ważne kwestie finansowe .................................................................................................................. 92 Środki na pisanie ......................................................................................................................... 92 Życie z pisania: to się da zrobić (ale nie od razu) .......................................................................... 93 Część II: Proces tworzenia ekscytującej powieści ..... 95 Rozdział 6: Świat przedstawiony, czyli sceneria Twojej historii .................................. 97 Części składowe świata przedstawionego ............................................................................................ 98 Wyobrażenie pewnego otoczenia fizycznego ....................................................................................... 99 Podwójna funkcja opisu ............................................................................................................... 99 Odpowiednie miejsce dla opisu w historii .................................................................................... 100 Emocjonalna siła opisu .............................................................................................................. 101 Zmienne powodujące grupami kulturowymi ..................................................................................... 102 Wyjaśnianie zmiennych kulturowych przy użyciu sceny dynamicznej .............................................. 102 Ekspozycja: wyjaśnianie zmiennych kulturowych przy użyciu skrótu narracyjnego ........................... 103 Połączenie różnych elementów w celu ukazania zmiennych kulturowych ........................................ 104 Wybór tła konfliktu ........................................................................................................................ 104 Szkicowanie tła .......................................................................................................................... 104 Pytanie zasadnicze powieści ....................................................................................................... 106 Przykładowe światy przedstawione czterech popularnych powieści ..................................................... 107 Duma i uprzedzenie ................................................................................................................... 107 Filary Ziemi .............................................................................................................................. 108 Czas patriotów .......................................................................................................................... 108 Gra Endera .............................................................................................................................. 109 Merytoryczne podwaliny świata przedstawionego ............................................................................. 110 Co trzeba wiedzieć o budowanym przez siebie świecie przedstawionym ......................................... 111 Zakres przygotowania merytorycznego ........................................................................................ 112 Jak przedstawić świat swojej powieści, aby ją sprzedać ...................................................................... 114 Poleć książkęKup książkę 8 Kurs pisania powieści dla bystrzaków Rozdział 7: Wiarygodne postacie .............................................................................. 115 Rozpisywanie ról, czyli kto ma wystąpić w powieści .......................................................................... 115 Historia życia postaci ..................................................................................................................... 117 Znaczenie historii życia postaci .................................................................................................. 117 Jak stworzyć historię życia postaci ............................................................................................... 118 Jak unikać stereotypów ............................................................................................................... 119 Motywacja i jej wpływ na przyszłość postaci ..................................................................................... 120 Wartości: prawdy fundamentalne dla postaci ............................................................................... 121 Ambicja: aspiracje abstrakcyjne albo dlaczego Miss Stanów Zjednoczonych pragnie „pokoju na świecie” .................................................................................................... 122 Cel zasadniczy powieści: siła napędowa fabuły ............................................................................ 123 Motywacja psychologiczna postaci .............................................................................................. 124 Rzut oka na możliwe perspektywy narracyjne ................................................................................... 128 Narracja w pierwszej osobie ....................................................................................................... 129 Narracja w trzeciej osobie ........................................................................................................... 131 Obiektywna narracja w trzeciej osobie ......................................................................................... 132 Narracja wieloosobowa .............................................................................................................. 133 Narracja wszechwiedząca ........................................................................................................... 134 Narracja w drugiej osobie ........................................................................................................... 135 Wybór między narracją w czasie przeszłym i w czasie teraźniejszym ................................................... 136 Zapoznanie czytelnika z postaciami ................................................................................................. 137 Rozdział 8: Zarys historii i struktura trzech aktów: najwyższe warstwy fabuły ........ 141 Rzut oka na całość: zarys historii ..................................................................................................... 141 Wartość zarysu historii ............................................................................................................... 142 Jak napisać efektowny zarys historii ............................................................................................. 143 Przykładowe zarysy historii 20 bestsellerów ................................................................................. 146 Struktura trzech aktów: wskazanie trzech katastrof ............................................................................ 150 Wartość struktury trzech aktów ................................................................................................... 151 Rozplanowanie aktów i katastrof ................................................................................................. 153 Mocny początek ........................................................................................................................ 153 Koniec początku: pierwsza katastrofa i zaangażowanie bohatera .................................................... 154 Druga katastrofa jako filar środkowej części historii ...................................................................... 155 W stronę końca historii: trzecia katastrofa .................................................................................... 156 Podsumowanie: dlaczego zakończenie jest udane — albo nie ........................................................ 156 Podsumowanie trzech aktów wpisanych w fabułę dla zainteresowanych stron ...................................... 158 Przykłady: streszczenia struktury trzech aktów Testamentu Matarese’a oraz Dumy i uprzedzenia .... 159 Opis struktury trzech aktów własnej powieści ............................................................................... 160 Rozdział 9: Środkowe warstwy fabuły: streszczenie, lista scen i scena .................. 163 Porządek pracy .............................................................................................................................. 163 Jak napisać streszczenie .................................................................................................................. 164 Od góry do dołu: rozbudowanie struktury trzech aktów ................................................................ 165 Od dołu do góry: odchudzenie listy scen ..................................................................................... 166 Kwestia poziomu szczegółowości ................................................................................................ 167 Przykład: streszczenie powieści Gra Endera ................................................................................ 167 Poleć książkęKup książkę Spis treści 9 Opracowanie listy scen ................................................................................................................... 168 Z góry do dołu: rozbudowanie streszczenia ................................................................................. 169 Z dołu do góry: streszczenie rękopisu .......................................................................................... 169 Przykład: lista scen z powieści Gra Endera ................................................................................. 170 Poszerzanie listy scen ................................................................................................................. 172 Budowanie struktury poszczególnych scen ........................................................................................ 172 Scena proaktywna ...................................................................................................................... 173 Scena reaktywna ........................................................................................................................ 175 Strategia rozmieszczania scen proaktywnych i reaktywnych ........................................................... 177 Struktura sceny w Przeminęło z wiatrem ..................................................................................... 178 Struktura sceny w Czasie patriotów ............................................................................................. 179 Rozdział 10: Akcja, dialog i tak dalej, czyli najniższe warstwy fabuły ....................... 181 Siedem narzędzi, które służą do „pokazywania” i „opowiadania” ...................................................... 182 Akcja ........................................................................................................................................ 183 Dialog ...................................................................................................................................... 184 Przeżycia wewnętrzne ................................................................................................................ 187 Monolog wewnętrzny ................................................................................................................. 188 Opis ......................................................................................................................................... 189 Retrospekcja ............................................................................................................................. 192 Skrót narracyjny i inne narzędzia do opowiadania treści ............................................................... 195 Tajniki sztuki pokazywania treści .................................................................................................... 197 Czas na porządki ....................................................................................................................... 197 Dwa rodzaje urywków ................................................................................................................ 199 Pisanie publicznych urywków ..................................................................................................... 200 Pisanie prywatnych urywków ...................................................................................................... 200 Najpierw przyczyna, potem skutek .............................................................................................. 202 Rozdział 11: Refleksja nad tematem powieści .......................................................... 205 Dlaczego temat powieści jest ważny ................................................................................................. 205 Dlaczego pisarze wskazują temat swoich powieści ........................................................................ 206 Cechy charakterystyczne tematu powieści ..................................................................................... 207 Przykłady tematów 20 powieści .................................................................................................. 207 Kiedy wskazać temat swojej powieści ............................................................................................... 210 Jak wskazać temat własnej powieści ................................................................................................. 212 Ściemniać do skutku .................................................................................................................. 212 Pierwsza lektura własnej powieści ............................................................................................... 213 Wsłuchiwanie się w postacie ....................................................................................................... 213 Czytelnicy próbni ....................................................................................................................... 214 Czy powieść musi mieć temat ...................................................................................................... 214 Doskonalenie tematu powieści ......................................................................................................... 214 Poleć książkęKup książkę 10 Kurs pisania powieści dla bystrzaków Część III: Redakcja tekstu, polerowanie fabuły, szlifowanie postaci ................. 217 Rozdział 12: Analiza sylwetek postaci ...................................................................... 219 Lektura powieści przez pryzmat jej ogólnej struktury, czyli jak przygotować się do redakcji tekstu ......... 220 Dossier dla każdej postaci ............................................................................................................... 221 Cechy fizyczne ........................................................................................................................... 223 Życie emocjonalne i rodzinne ..................................................................................................... 223 Życie intelektualne i praca ......................................................................................................... 224 Historia życia postaci i jej motywacja .......................................................................................... 224 Analiza psychologiczna postaci ....................................................................................................... 224 Czy pojawia się konflikt wartości ................................................................................................. 225 Konflikt wartości a historia życia postaci ...................................................................................... 225 Czy ambicja wyrasta z wyznawanych wartości .............................................................................. 227 Czy osiągnięcie celu zasadniczego powieści oznacza zaspokojenie ambicji głównego bohatera .......... 228 Narrator: dopracowanie perspektywy i głosu .................................................................................... 229 Weryfikacja wyboru modelu narracji ........................................................................................... 230 Czy nośnikiem perspektywy narracyjnej jest właściwa postać ......................................................... 233 Czy narracja jest konsekwentna ................................................................................................... 234 Czy postać ma niepowtarzalny głos ............................................................................................. 234 Przebudowa wadliwych postaci ....................................................................................................... 235 Nieciekawe postacie ................................................................................................................... 235 Płytkie postacie ......................................................................................................................... 236 Niewiarygodne postacie ............................................................................................................. 236 Niesympatyczne postacie ............................................................................................................ 237 Rozdział 13: Weryfikacja struktury historii ................................................................ 239 Redakcja zarysu historii .................................................................................................................. 240 Pozbywanie się zbędnych kilogramów ......................................................................................... 240 Korzystna anonimowość postaci .................................................................................................. 241 Pełna koncentracja .................................................................................................................... 241 Odchudzanie przykładowych zarysów powieści ............................................................................ 241 Weryfikacja struktury trzech aktów .................................................................................................. 244 Na czym polegają trzy katastrofy w Twojej powieści ..................................................................... 246 Właściwe proporcje długości aktów ............................................................................................. 246 Początek: czy historia nabiera tempa ........................................................................................... 247 Pierwsza katastrofa: czy wezwanie do działania jest wyraźne ......................................................... 248 Druga katastrofa: czy stanowi podporę długiego rozwinięcia ......................................................... 249 Trzecia katastrofa: czy wymusza zakończenie ............................................................................... 250 Ocena trzeciej katastrofy we własnej powieści .............................................................................. 251 Zakończenie: czy odbiorca powieści chce opowiadać o niej innym ................................................. 252 Lista scen: analiza przepływu scen .................................................................................................. 253 Zmiana kolejności scen .............................................................................................................. 254 Zwiastuny katastrofy .................................................................................................................. 255 Czas na drugi szkic powieści ....................................................................................................... 255 Poleć książkęKup książkę Spis treści 11 Rozdział 14: Redakcja scen pod kątem formy ............................................................ 257 Selekcja: kiedy scenę poprawić, uśmiercić albo zostawić w spokoju .................................................... 258 Ocena możliwości poprawienia sceny .......................................................................................... 259 Reperowanie scen proaktywnych ..................................................................................................... 259 Zmyślona scena proaktywna: Dzień Szakala ............................................................................... 260 Sprawdzenie sceny pod kątem zmiany ......................................................................................... 260 Wybór wyrazistego celu .............................................................................................................. 261 Zwiększenie natężenia konfliktu .................................................................................................. 262 Komplikacje pilnie poszukiwane ................................................................................................. 262 Ocena ostatecznego efektu .......................................................................................................... 263 Reperowanie scen reaktywnych ....................................................................................................... 264 Zmyślona scena reaktywna: Obca ............................................................................................... 264 Sprawdzenie sceny pod kątem zmiany (jeszcze raz) ...................................................................... 265 Reakcja dostosowana do komplikacji ........................................................................................... 265 Praca nad rozterkami ................................................................................................................. 266 Czas na decyzję ......................................................................................................................... 267 Ostateczny rezultat .................................................................................................................... 267 Uśmiercenie nieuleczalnej sceny ...................................................................................................... 268 Rozdział 15: Redakcja scen pod kątem treści ........................................................... 271 Pokazywać treści czy je opowiadać .................................................................................................. 272 Kiedy sięgnąć po urywek, retrospekcję albo techniki opowiadania treści ......................................... 272 Przykładowy proces decyzyjny .................................................................................................... 273 Dobre przedstawienie: redakcja urywków ......................................................................................... 276 Wskazówki do redakcji urywków ................................................................................................. 276 Porządkowanie splątanych urywków ........................................................................................... 277 Reperowanie przypadkowych zmian perspektywy narracyjnej ........................................................ 278 Reperowanie usterek związanych z umiejscowieniem punktu widzenia ........................................... 280 Reperowanie usterek z zależnością przyczynowo-skutkową ............................................................ 281 Reperowanie poplątanych skal czasowych ................................................................................... 281 Rozpoczynanie i kończenie retrospekcji ............................................................................................ 284 Redakcja fragmentów opowiadających treści .................................................................................... 285 Skracanie tekstu i dodawanie kolorów ......................................................................................... 285 Kiedy uśmiercić fragment opowiadający treści .............................................................................. 287 Część IV: Droga do publikacji .............................. 289 Rozdział 16: Przygotowania do sprzedaży: oszlifowanie rękopisu i złożenie w wydawnictwie .................................................... 291 Polerowanie rękopisu ..................................................................................................................... 292 Indywidualna krytyka koleżeńska ................................................................................................ 292 Grupowa krytyka koleżeńska ...................................................................................................... 293 Współpraca z niezależnymi redaktorami ...................................................................................... 294 Współpraca z niezależnymi korektorami ...................................................................................... 295 Trzy częste zagwozdki prawne ........................................................................................................ 295 Poleć książkęKup książkę 12 Kurs pisania powieści dla bystrzaków Publikacja powieści: z wydawnictwem czy samodzielnie .................................................................... 297 Z wydawnictwem ...................................................................................................................... 297 Samodzielnie ............................................................................................................................. 298 Uwaga na vanity publishing! ...................................................................................................... 299 Naszym zdaniem ....................................................................................................................... 300 Pierwszy kontakt: zapytanie ............................................................................................................ 301 Kompletowanie propozycji wydawniczej .......................................................................................... 303 Co zawrzeć w propozycji wydawniczej ......................................................................................... 304 List przewodni, czyli kim jesteś ................................................................................................... 304 Strona tytułowa ......................................................................................................................... 305 „Powieść w punktach” ............................................................................................................... 305 Analiza rynku, analiza konkurencji ............................................................................................. 306 Biogram autora ......................................................................................................................... 306 Szkice postaci ............................................................................................................................ 307 Znienawidzone streszczenie ....................................................................................................... 308 Plan marketingowy .................................................................................................................... 308 Próbka tekstu, w tym przykładowe rozdziały (albo cały rękopis!) .................................................. 309 Rozdział 17: Kontakty z agentami literackimi, redaktorami i wydawnictwami ......... 311 Na czym polegają role agentów literackich i redaktorów inicjujących .................................................. 311 Najlepszy agent literacki dla Ciebie ................................................................................................. 312 Współpraca z agentem literackim: za i przeciw ............................................................................ 312 Gruntowne przygotowanie .......................................................................................................... 313 Bezpośredni kontakt z agentem literackim .................................................................................... 315 Redaktorzy, czyli centrum Twojego pisarskiego wszechświata ............................................................ 317 Namierzenie odpowiedniego wydawnictwa .................................................................................. 319 Wybór redaktora ....................................................................................................................... 319 Bezpośredni kontakt z redaktorem .............................................................................................. 320 Część V: Dekalogi ................................................ 323 Rozdział 18: Analiza własnej powieści w dziesięciu krokach ................................... 325 Krok 1.: napisz zarys historii ........................................................................................................... 326 Krok 2.: napisz strukturę trzech aktów ............................................................................................. 326 Krok 3.: wskaż postacie .................................................................................................................. 327 Krok 4.: napisz krótkie streszczenie ................................................................................................. 328 Krok 5.: napisz szkice o każdej ważnej postaci ................................................................................. 328 Krok 6.: napisz długie streszczenie .................................................................................................. 328 Krok 7.: stwórz dossier co ważniejszym postaciom ............................................................................ 329 Krok 8.: sporządź listę scen ............................................................................................................ 329 Krok 9.: dokonaj analizy scen ......................................................................................................... 330 Krok 10.: napisz i zredaguj powieść ................................................................................................ 331 Poleć książkęKup książkę Spis treści 13 Rozdział 19: Dziesięć powodów, dla których powieści są odrzucane ....................... 333 Wskazana kategoria jest nieodpowiednia .......................................................................................... 334 Usterki techniczne i bezbarwny styl ................................................................................................. 335 Nie został wskazany odbiorca docelowy ........................................................................................... 335 Świat przedstawiony jest nudny ....................................................................................................... 336 Zarys historii jest mało efektowny .................................................................................................... 336 Postacie nie są oryginalne ani ciekawe ............................................................................................. 337 Autor nie ma dość wyrazistego głosu ............................................................................................... 337 Fabuła jest przewidywalna .............................................................................................................. 338 Temat jest za ciężki ........................................................................................................................ 338 Książka nie zapewnia silnych przeżyć emocjonalnych ........................................................................ 339 Skorowidz ................................................................................................................... 341 Poleć książkęKup książkę 14 Kurs pisania powieści dla bystrzaków Poleć książkęKup książkę Rozdział 2 Z czego składa się ekscytująca historia? W tym rozdziale: ► zadbasz zarówno o własne cele, jak i potrzeby czytelnika; ► zgłębisz funkcję konfliktu i zmiany w fabule; ► zrozumiesz pięć filarów powieści; ► zaczniesz wykorzystywać siedem podstawowych narzędzi każdego powieściopisarza. G dy czytelnik sięga po Twoją powieść, oczekuje przede wszystkim jednego: że zapewnisz mu silne przeżycia emocjonalne. Chce bowiem czegoś doświadczyć, i to w sposób dogłębny, jak najpełniejszy. Jeżeli nie zdołasz podać czytelnikowi tego rodzaju zastrzyku emocji, przegrasz bez względu na to, jak błyskotliwa jest opowiadana przez Ciebie historia czy też jak czarujące są postacie. Z kolei gdy dajesz czytelnikowi to, czego oczekuje, wówczas możesz też dać mu więcej — może nawet znacznie więcej. To, czym jeszcze go obdarzysz (i czy w ogóle pójdziesz w tym kierunku), zależy wyłącznie od Ciebie. Sztuka powieściopisarstwa polega na realizacji pięciu kluczowych zadań, które nazywamy na własny użytek pięcioma filarami powieściopisarstwa. Trzeba stworzyć wiarygodną scenerię, wypełnić ją intrygującymi postaciami, wymyślić wciągającą fabułę, poruszyć ciekawy temat, a wszystko to zrobić z wyczuciem stylu. Większość pisarzy opanowuje do mistrzostwa jedną, może dwie spośród tych umiejętności. Ty jednak musisz osiągnąć rozsądny poziom we wszystkich tych dziedzinach, aby pojawiła się realna szansa na publikację Twojej powieści. Do dyspozycji masz siedem narzędzi taktycznych, a są to: akcja, dialog, przeżycia wewnętrzne, monolog wewnętrzny, opis, retrospekcja oraz skrót narracyjny. Jeżeli skutecznie wykorzystasz dostępne środki, to zapewnisz czytelnikowi silne przeżycia emocjonalne, na które tak liczy. Co chcesz dać czytelnikowi Dlaczego piszesz? Na przestrzeni wielu lat zapytaliśmy mnóstwo pisarzy, dlaczego zajmują się tworzeniem powieści. Otrzymaliśmy dziesiątki różnych odpowiedzi. Oto sześć przykładowych: Poleć książkęKup książkę 38 Część I: Wielkie przygotowania do pisania powieści  aby zobaczyć swoje nazwisko na okładce książki;  aby zdobyć sławę;  aby zarobić dużo pieniędzy;  aby uczyć innych;  aby dostarczać swoim czytelnikom rozrywki;  aby przekonać innych do własnych poglądów politycznych bądź religijnych. Te odpowiedzi są równie dobre jak wszystkie inne. Osobiste pobudki do pisania powieści są osobistymi pobudkami do pisania powieści, koniec kropka. Nie trzeba się z nich przed nikim tłumaczyć. Warto jednak wiedzieć o ich istnieniu. Bo jak inaczej rozpoznasz, że właśnie odnosisz wymarzony sukces? Przez kilka minut pomyśl, a następnie zapisz na kartce papieru, dlaczego chcesz pisać powieści. Czego się spodziewasz? Co chcesz zrobić dla czytelnika? Na tej samej kartce wynotuj powody, dla których czytasz, po czym zakreśl ten, który uważasz za najważniejszy dla siebie. Jeżeli należysz do większości, to Twoją główną motywacją okaże się rozrywka. W tym podrozdziale omawiamy, w jaki sposób powieści uczą, przekonują do czegoś, a nade wszystko stają się rozrywką dla czytelników. Silne przeżycia emocjonalne, czyli jak zapewnić czytelnikowi to, czego pragnie najmocniej Czym właściwie jest rozrywka? Jako osoby od wielu lat piszące, jak również nauczające innych rzemiosła pisarskiego doszliśmy do przekonania, że rozrywkę można zdefiniować bardzo krótko: jest to zapewnianie czytelnikom silnych przeżyć emocjonalnych. W tym miejscu zrobimy pierwszy krok w stronę rozwinięcia tej koncepcji.  Dlaczego emocje są tak ważne? Emocje stanowią wspólny mianownik chyba wszystkich utworów beletrystycznych. Wystarczy pomyśleć o dowolnym spośród najważniejszych gatunków literatury pięknej, a okaże się, że każdy zapewnia solidną dawkę emocji.  W romansach i powieściach erotycznych występują w jakiejś kombinacji miłość i pożądanie — jak zresztą w każdej innej powieści z wątkiem miłosnym.  Powieści przygodowe, sensacyjne, thrillery i horrory wywołują różnego rodzaju strach.  Powieści kryminalne i detektywistyczne rozbudzają ciekawość i zwykle zapewniają również sporą dawkę strachu.  Powieści historyczne, fantasy i science fiction pozwalają czytelnikowi doświadczyć „życia gdzie indziej”.  Literatura piękna może wywoływać wszystkie z powyższych emocji wraz z silnym poczuciem zrozumienia. Poleć książkęKup książkę Rozdział 2: Z czego składa się ekscytująca historia? 39  Dlaczego emocje muszą być silne? Pomyśl przez kilka chwil: czy znasz kogoś, kto kupił powieść, bo chciał doświadczyć słabych emocji? Oczywiście, że nie! Dzięki silnym przeżyciom emocjonalnym czerpie się większą radość z czytanych historii i dłużej się je pamięta. Większość ludzi, kiedy sięga po powieść, oczekuje jakiegoś rodzaju ekscytacji. Oczekuje ekscytacji o dużej sile. Oczekuje ekscytacji w dużej dawce. Jeżeli tego właśnie oczekują czytelnicy, to jest to wystarczający powód, aby im to zapewnić.  Dlaczego silne przeżycia emocjonalne mają kluczowe znaczenie? Odbiorca Twojej powieści nie chce czytać o silnych emocjach doświadczanych przez kogoś innego. Trudno się dziwić, przecież to byłoby nudne. Wyobraź sobie, że spędzasz długie godziny, przyglądając się, jak nieznana Ci osoba rozpacza, trzęsie się ze strachu albo całuje kogoś, o kim w życiu nie zdarzyło Ci się słyszeć. Naprawdę nudne! Odbiorca Twojej powieści chce na kilka godzin stać się kimś innym, wieść ekscytujące życie, szukać prawdziwej miłości, doświadczać niewyobrażalnego strachu, rozwikływać niepojęte zagadki, czuć mocne uderzenie adrenaliny. Dawaj to wszystko czytelnikom, a zyskasz fanów na całe życie. W przeciwnym razie stracisz ich bezpowrotnie. Na pozostałych stronach, aż do końca książki, przyświeca nam w zasadzie tylko jeden cel: nauczyć Cię — najprościej i najszybciej, jak to możliwe — zapewniać czytelnikowi silne przeżycia emocjonalne. One bowiem są najważniejsze. Edukowanie czytelnika Niektóre powieści mają za zadanie edukować czytelników między innymi poprzez zaznajamianie z odmiennymi kulturami, refleksję nad odkryciami naukowymi, prezentację zwyczajnych historii życiowych czy po prostu przybliżanie mechanizmów działania systemu (świata). Profesorowie reprezentujący kulturę anglosaską dodaliby, że znakomite powieści zawierają refleksję nad tym, co oznacza być człowiekiem, oraz skłaniają do niej czytelników. Objaśnianie sensu życia ludzkiego nie jest jednak elementem obowiązkowym — bardzo wielu odbiorców oczekuje wyłącznie niezobowiązującego ćwiczenia umysłowego. Prawie wszystkie powieści historyczne mają pewną wartość edukacyjną, pod warunkiem że autor starannie przygotował się do pracy. Na przykład James Michener jest znany z tego, że zamieszcza w swoich utworach dużo faktów, co pozwala czytelnikom bezboleśnie przyswajać wiele wiadomości z dziedziny historii. Cykl powieści Dzieci Ziemi autorstwa Jean Auel zawiera sporo informacji na temat kultury europejskiej w epoce lodowcowej. Również z wielu powieści science fiction można zdobyć bardzo dużo wiadomości z dziedziny nauk ścisłych czy inżynierii. Jeżeli chcesz się czegoś dowiedzieć na przykład o Marsie, jednym z prostszych sposobów jest przeczytanie genialnego cyklu autorstwa Kima Stanleya Robinsona: Czerwony Mars, Zielony Mars i Błękitny Mars. Miłośnicy wojennych powieści sensacyjnych albo technothrillerów uwielbiają zapoznawać się dzięki tego typu książkom z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie militarnych technologii i sprzętu komputerowego. Tych, którzy czytają powieści pisane przez Amiszów, fascynuje ich kultura. Fani thrillerów prawniczych chętnie poznają Poleć książkęKup książkę 40 Część I: Wielkie przygotowania do pisania powieści tajniki prawa. Entuzjaści historii z życia policji lubią wnikać w sposób myślenia gliniarzy. W edukowaniu czytelnika nie ma niczego złego, pod warunkiem że piszesz właśnie takie książki, jakich odbiorcy chcą się czegoś nauczyć z danej dziedziny. Nie zanudzaj czytelnika. Jeżeli chcesz zamieścić w tekście jakąś informację, którą uważasz za fascynującą, przekaż ją w taki sposób, aby była równie fascynująca dla odbiorcy. Możesz to zrobić, na przykład nadając jej kluczowe znaczenie w opowiadanej przez Ciebie historii. Na przykład jeżeli postacie, aby przeżyć, będą musiały znać dokładnie teorię kwarków, to czytelnik będzie zapewne oczekiwał, że zapoznasz go z jej szczegółami. Cały czas pamiętaj jednak, że nie piszesz artykułu naukowego. Sztuka łagodnej perswazji Część pisarzy nie chce niczego uczyć, lecz pragnie swoich czytelników do czegoś przekonać — często do jakiejś ekonomicznej, politycznej, religijnej bądź etycznej idei. Stąd wiele powieści zawiera wyraźny przekaz. Na przykład:  powieści Ayn Rand, takie jak Atlas zbuntowany czy Źródło, stanowią wyraz przekonań autorki o tym, że powszechny, niekontrolowany kapitalizm jest najlepszym systemem gospodarczym;  wczesne technothrillery wojenne Toma Clancy’ego ujawniają jego przekonanie o tym, że zdegenerowany ustrój radziecki był skazany na szybki upadek pod ciężarem własnej nieudolności;  cykl Powieść o czasach ostatecznych Jerry’ego Jenkinsa i Tima LaHaye’a zawiera szczegółową i bardzo żywą wizję przekonań autorów, które dotyczą biblijnych proroctw o końcu świata;  powieść Michaela Crichtona pod tytułem Następny porusza kwestię etycznego wymiaru niekontrolowanej manipulacji genami we współczesnej biotechnologii. Każdy z wymienionych autorów ma wielu czytelników, którzy zgadzają się z przekazywanymi przez niego treściami. I każdy z tych autorów został skrytykowany za nazbyt gorliwe przekazywanie tych treści. Mimo to każdy z nich zdołał przekonać wielu „niewierzących” do zmiany zdania. Powieść może przekonać część czytelników do zawartych w niej treści, pod warunkiem że jest ciekawa. Najpewniej jednak jej głównymi odbiorcami będą osoby, które już „wierzą” w daną ideę i które lubią być utwierdzane w ustalonych przekonaniach. Nikt nigdy nie kupił powieści, bo chciał zmienić swoje poglądy na ustrój gospodarczy, zasilić szeregi innej partii politycznej czy przyjąć nową religię. Nikt. Szanuj czytelnika, w pierwszej kolejności zaspokajając jego potrzebę silnych przeżyć emocjonalnych. Nie uda Ci się przekonać żadnej osoby, jeżeli najpierw nie wzbudzisz w niej zaciekawienia. Przemyśl więc i wskaż zadania, jakie wyznaczasz swojej powieści. Co chcesz osiągnąć oprócz tego, że dostarczysz czytelnikowi rozrywki? Czy Twoja misja polega na edukacji? Przekonaniu kogoś do czegoś? A może zależy Ci na czymś zgoła innym? Czy te cele nie osłabią silnych przeżyć emocjonalnych, których oczekuje czytelnik? Poleć książkęKup książkę Rozdział 2: Z czego składa się ekscytująca historia? 41 Życie postaci nie może być łatwe: konflikt plus zmiana równa się historia Historię tworzą postacie, które doświadczają konfliktu. Twoje postacie pragną zmiany w swoim życiu — zmiany, która (przez większą część powieści) pozostaje nieosiągalna. Taka zmiana może dotyczyć choćby:  relacji z innymi postaciami,  wnętrza danej postaci,  świata przedstawionego. Na przykład we Władcy pierścieni hobbit o imieniu Frodo wyrusza na wyprawę, aby zniszczyć Jedyny Pierścień, najpotężniejszy z Pierścieni Władzy. Jeżeli mu się to uda, Śródziemie zupełnie się zmieni: zostanie na zawsze wyzwolone spod władzy podłego Saurona. Jeżeli poniesie klęskę, Śródziemie również zupełnie się zmieni: pozostanie na zawsze podporządkowane władcy ciemności. Gra więc toczy się o niezwykle wysoką stawkę. W tę czy we w tę, zmiana nastąpi na pewno. To, czy sprawy przybiorą korzystny obrót, zależy od Froda. Niech tworzone przez Ciebie postacie zawsze, zawsze, zawsze chcą coś zmienić w swoim życiu. Pragnienie zmiany zachęci czytelnika do zaangażowania emocjonalnego w opowiadaną przez Ciebie historię. Odbiorcy powieści zazwyczaj sami chcą coś zmienić w swoim życiu, dlatego szanują każdego, kto jest gotowy zaryzykować i dokonać przemiany. Nie możesz jednak ułatwiać życia swoim postaciom. Dlatego w momencie, w którym postanawiają coś zmienić, musi się pojawić jakiś konflikt. To przykre dla postaci, ale korzystne dla fabuły. Im ostrzejszy okaże się konflikt, tym silniejsze będzie zaangażowanie emocjonalne czytelnika. Innymi słowy, opowiadana przez Ciebie historia jest relacją, jak postacie, dążąc do zmiany, radzą sobie z doświadczanym konfliktem. Jeżeli Twoim głównym bohaterom udaje się dokonać pożądanej zmiany na koniec historii, to zwykle mamy do czynienia ze szczęśliwym zakończeniem, tak zwanym happy endem. W przeciwnym razie będziemy mówić o nieszczęśliwym zakończeniu. (Piszemy „zwykle”, ponieważ w obu tych przypadkach postacie mogą na końcu uświadomić sobie, że tak naprawdę wcale nie chcą tego, co dotąd uważały za tak pożądane. Wtedy też mamy do czynienia ze zmianą — tyle że w zakresie nastawienia psychicznego). Co przesądza o tym, że znakomita historia jest właśnie znakomitą historią? Kwestia wydaje się dość złożona, niemniej znakomitość danej historii bierze się między innymi z głębokości zmiany, do której dążą postacie. Na przykład siła oddziaływania losów Froda bierze się z wysokiej stawki, o którą toczy się gra. Jeżeli hobbit odniesie zwycięstwo, zwyciężą też wszystkie wolne ludy i inne istoty; jeżeli przegra, przegrają i one. Im wyższa stawka wchodzi w grę, tym silniej oddziałuje dana historia. Poleć książkęKup książkę 42 Część I: Wielkie przygotowania do pisania powieści Pięć filarów powieści Powieść składa się z pięciu głównych elementów, a każdy z nich pomaga tworzyć silne doświadczenie emocjonalne z myślą o czytelniku. Są to:  świat przedstawiony (często nazywany między innymi scenerią bądź miejscem akcji),  postacie,  fabuła,  temat,  styl. W całej książce posługujemy się filarami powieści jako terminami technicznymi. Każdy z tych elementów wykorzystuje się na różne sposoby. W tym podrozdziale przyjrzymy się kolejno poszczególnym pojęciom, aby dokładnie zrozumieć ich znaczenie. Miejsce zdarzeń, czyli świat przedstawiony Wolimy termin świat przedstawiony od innych spotykanych określeń, takich jak sceneria czy miejsce akcji. Te ostatnie nie budzą naszych zastrzeżeń, tu jednak zależy nam na takim pojęciu, które oddaje rozległość sceny, gdzie rozgrywa się powieść. Świat przedstawiony obejmuje między innymi:  wszechświat albo świat;  geografię, w tym granice państw;  rasy ludzkie, inne istoty obdarzone inteligencją, rośliny, zwierzęta;  kontekst historyczny;  struktury polityczne, ekonomiczne, gospodarcze, społeczne;  jedzenie, picie, używki;  języki, rodzaje rozrywki, zasady i role związane z płciami. Niektóre gatunki powieści wymagają niezwykle złożonych światów przedstawionych, w innych zaś świat przedstawiony jest po prostu tożsamy ze światem czytelnika. Tak czy inaczej, autor powinien znać na wylot stworzony przez siebie świat przedstawiony, ponieważ ten determinuje, jaka historia może tam mieć miejsce. W tym sensie świat przedstawiony do pewnego stopnia ogranicza spektrum silnych przeżyć emocjonalnych, jakie możesz zapewnić czytelnikowi. Znakomity świat przedstawiony jednak znakomicie zwiększa Twoje szanse na napisanie znakomitej powieści. Poniżej znajdziesz kilka przykładów światów przedstawionych.  We Władcy pierścieni J. R. R. Tolkiena światem przedstawionym jest Śródziemie.  Bóg Nilu Wilbura Smitha rozgrywa się w Egipcie w XVIII w. p.n.e. Wydaje się, że autor potraktował fakty historyczne dość niezobowiązująco, ale nie ma to tutaj znaczenia. Świat przedstawiony w tej powieści stanowi olśniewająco spójną całość. Niektórzy twierdzą, że jest ono najdoskonalszym dziełem Tolkiena. Poleć książkęKup książkę Rozdział 2: Z czego składa się ekscytująca historia? 43  Powieść The Chosen Chaima Potoka została osadzona w latach 40. XX wieku w części Brooklynu zamieszkiwanej przez chasydów. Świat stworzony przez autora przypomina w dużym stopniu współczesne Stany Zjednoczone pod względem przestrzeni i czasu, a jedna
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Kurs pisania powieści dla bystrzaków
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: