Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00409 007496 11260818 na godz. na dobę w sumie
Kurs spadochronowy AFF, czyli zacznij dobrze wypadać! - ebook/pdf
Kurs spadochronowy AFF, czyli zacznij dobrze wypadać! - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: E-bookowo Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-63524-09-8 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Seria SKYDIVING to kompletny zestaw nowoczesnych poradników spadochronowych. Od skoku w tandemie, kurs AFF, poprzez szkolenie do licencji, naukę układania i obsługi spadochronu, kontrowersyjne sytuacje awaryjne i przydatne sugestie dla instruktorów spadochronowych. Przystępny język i poczucie humoru. Solidna porcja wiedzy, oparta na ciągle zdoebywanej wiedzy i wieloletnim doświadczeniu ponad 10 000 skoków autora.

W tej części serii zapoznasz się z kompletnym przebiegiem Kursu Spadochronowego AFF (Accelerated Free Fall).  Autor przeprowadzi się przez wszystkie etapy kursu, od szkolenia teoretycznego, ćwiczeń naziemnych, zapoznania z Twoim sprzętem, po dokładny opis poszczególnych poziomów Kursu AFF.  Podpowiedzi, sugestie, informacje dotyczące Twojego bezpieczeństwa, testowane na tysiącach wyszkolonych skoczków. Wreszcie  poradnik, dzięki któremu będziesz mógł lepiej przygotować się do kursu, będziesz wiedział, czego się spodziewać, ba! czego wymagać od Twojego instruktora spadochronowego!  Kurs AFF bez tajemnic! 

282 strony intensywnej i emocjonującej lektury.  

Poczujesz się tak, jakbyś już latał! 



Od Autora:

Przez ponad dwa lata czytelnicy zainteresowani szkoleniem spadochronowym mogli korzystać z mojej publikacji „Zanim zaczniesz kurs spadochronowy', która miała przybliżać niektóre zagadnienia związane z polskim rynkiem szkoleń spadochroniarzy. W moim zamyśle e-book ten miał być krótkim informatorem, swego rodzaju zarysem, czy też wprowadzeniem w tematykę spadochronową dla osób planujących lub choćby rozważających możliwość wykonania swojego pierwszego skoku. Teraz jednak, na bazie tegoż niewielkiego poradnika, postanowiłem zbudować dużo bardziej użyteczne narzędzie przeznaczone również do szkolenia spadochronowego. Co mnie do tego skłoniło?

Brak oficjalnego podręcznika do szkolenia spadochronowego

Oto jest jeden z najważniejszych powodów. Wynikiem różnych perturbacji, także o charakterze politycznym (sic!), Aeroklub Polski niemal całkowicie utracił znaczenie organizacji nadzorującej aktywność spadochronową. Amatorskie spadochroniarstwo trafiło więc pod nadzór Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który raczej winien zajmować się uprawnieniami zawodowymi, czyli kadrą instruktorską. W pierwszych latach tej dziwnej przemiany doszło do znacznego zdecentralizowania nadzoru szkoleń. Każdy ośrodek funkcjonował w oparciu o program szkolenia spadochronowego napisany na własny użytek. Programy różniły się między sobą niekiedy znacznie, nie zostały bowiem przygotowane żadne ramy ani wytyczne dotyczące tworzenia tej, jakże istotnej dla szkolenia, dokumentacji.

W takiej sytuacji stworzenie jednego podręcznika dla wielu różnych programów szkolenia wydawało się trudne, co gorsza żadna organizacja nie miała obowiązku i chęci zlecenia przygotowania takiego opracowania.

Obecnie Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) standaryzuje szkolenie w certyfikowanych ośrodkach szkolenia i powstanie podręcznika byłoby już możliwe i sensowne, nadal jednak nie da się zauważyć takiej inicjatywy.

Kandydaci i uczniowie pozostają więc pozbawieni spójnego i wyczerpującego istotne zagadnienia podręcznika, co w przypadku aktywności podwyższonego ryzyka - jaką jest spadochroniarstwo - może stanowić dodatkową okoliczność dla niektórych zdarzeń i wypadków lotniczych.

• To nie jest podręcznik!

Nie mam zamiaru wypisywać formuł mających zdejmować odpowiedzialności za każde słowo zawarte w tym opracowaniu. Chciałbym jednak sprawę postawić jasno: to nie jest podręcznik do szkolenia spadochronowego. Nie ukrywam, że mógłbym takowy również przygotować, ale tylko w oparciu o oficjalne wytyczne organizacji odpowiedzialnej za nadzór szkolenia. Bez tego, w mojej opinii, nie da się opracować oficjalnego podręcznika. To, co macie, szanowni czytelnicy przed sobą, to jest poradnik. I choć nie jest i prawdopodobnie w tej postaci nie będzie to oficjalny podręcznik do szkolenia spadochronowego, to nic nie stoi na przeszkodzie, abym nie mógł zawrzeć w nim większości materiałów potrzebnych do prawidłowo realizowanego kursu spadochronowego.

Poniższe opracowanie wkomponowuje się w dotychczas przygotowane przeze mnie poradniki, stanowiąc pierwszy element procesu szkolenia. Przeznaczony jest dla tych, którzy planują rozpoczęcie skoków spadochronowych. Po zakończeniu szkolenia podstawowego czeka już na szanownych czytelników „Co dalej po AFF', czyli szkolenie zaawansowane, „Sytuacje awaryjne' oraz „Poznaj SIM'. W niedługim czasie uzupełnię tą serię o ostatnią pozycję: „Obsługa spadochronu' opisującą szczegółowo układanie czaszy głównej oraz zasady konserwacji i eksploatacji zestawów spadochronowych. W ten sposób, na każdym etapie kariery spadochroniarz będzie miał możliwość sięgnięcia do uporządkowanej i zaprezentowanej w jasny sposób wiedzy. W moim przekonaniu jest to niezwykle istotne dla zachowania bezpieczeństwa i profesjonalnego podejścia do uprawiania skoków spadochronowych.

Poradnik szkolenia spadochronowego, m.in metodą AFF

Drogi czytelniku, opierając się na własnych doświadczeniach zgromadzonych podczas szkoleń spadochronowych, organizowanych przez wiele lat w Polsce, oraz czerpiąc z wzorców największych federacji spadochronowych na świecie, przedstawiam ten poradnik spadochronowy.

Piszę go z myślą o wszystkich osobach rozważających możliwość przystąpienia do kursu spadochronowego oraz z myślą o studentach, którzy są w trakcie takiegoż szkolenia. Dla tych pierwszych będzie to nieocenione źródło wiedzy dotyczącej nowoczesnego spadochroniarstwa. Dla tych drugich, już uczestniczących w szkoleniu, nawet pomimo możliwych, niewielkich rozbieżności będzie to wspaniałe narzędzie do utrwalania wiedzy zdobywanej bezpośrednio od instruktorów.

Nie mogę też wykluczyć, że sami instruktorzy, szczególnie ci młodzi, dopiero wkraczający na polski rynek szkoleń spadochronowych, nie zaczną używać poniższego poradnika do prowadzenia swoich szkoleń. Wydaje się być to dość prawdopodobne biorąc pod uwagę, jak bardzo mają utrudnioną pracę bez oficjalnego podręcznika.

Zapraszam więc do lektury życząc jednocześnie wielu przemyślanych i bezpiecznych skoków.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe Kurs Spadochronowy szkolenie podstawowe Autor: Grzegorz Kucharczyk „Iwan” Projekt okładki: Urszula Kucharczyk Copyright: Atmosfera Sp. z o.o. © 2017 ISBN 978-83-63524-09-8 Wydanie pierwsze Liczba stron 282 strona z 2 282 
 kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe .................................................................................................... Wstęp Co warto wiedzieć przed pierwszym skokiem? Kto odpowiada za bezpieczeństwo w skokach? Obowiązki instruktora w skoku tandemowym 11 19 6 System uprząż - pokrowiec Sylwetka podczas swobodnego spadania - szkolenie Przygotowanie do lądowania tandemu Stan zdrowia pasażera tandemu „Sprytne tricki” tandemowe ............................................................. .................... .......................................... ..................................................... ............................................................. ............................. ................................ 21 23 26 28 31 Skok tandemowy vs szkolenie spadochronowe Krótka specyfika polskiego rynku spadochronowego ............................. ................... 34 40 Weekendowy charakter działalności spadochronowej Etyka zawodowa Panie na kursach spadochronowych .................... ............................................................................. .............................................. 41 42 44 Ubezpieczenie skoczka Rodzaje szkolenia spadochronowego ..................................................................... ............................................. 46 52 Podstawowe szkolenie metodą AFF Podstawowe szkolenie na linę SL ............................................... 52 ................................................... 55 Kurs spadochronowy - szkolenie teoretyczne Zapoznanie ze sprzętem spadochronowym Zestaw spadochronowy Wysokościomierz Kask, kombinezon, gogle i inne .................................................................. ............................................................................ ...................................................... .................................... 62 74 75 ............................................................................ 79 81 ................................................................................................ ................................................................................. Wiatr Zachmurzenie Pogoda do skoków 62 79 Teoria i technika skoku ..................................................................... 85 Wiatr relatywny Exit weight oraz Wing Load Siła nośna i przeciągnięcie Szybowanie spadochronu i jego stożek zasięgu ................................................................................ ............................................................. .............................................................. ............................. 85 91 94 97 Lotnisko i samolot ............................................................................. 99 Podchodzenie do samolotu Zajmowanie miejsc w samolocie Bezpieczeństwo na pokładzie samolotu ............................................................. ................................................... ....................................... Sprawdzenie zestawu spadochronowego przed skokiem 99 102 104 ........... 109 strona z 3 282 kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe Trening naziemny przed pierwszym skokiem 115 Sterowanie i lądowanie spadochronem szybującym Plan szkolenia praktycznego Plan skoków w kursie AFF Plan skoków konsolidujących Plan skoków treningowych do licencji A USPA Otwarcie, napełnienie i kontrola spadochronu głównego Otwarcie spadochronu głównego Kontrola spadochronu głównego .................................................. ................................................... Na początku dnia skoków Przed każdym skokiem! ............................................................. ................................................................. ......................................................... ................................... .......................................................... ............................................................ .................................. ............................................. ............................................................... Trening procedury awaryjnej Trening sylwetki do swobodnego spadania Trening wyrzucania pilocika Trening sterowania czaszą Trening bezpiecznej sylwetki do lądowania Trening oddzielania się od samolotu Trening przebiegu skoku 109 112 ............................... 116 117 119 122 125 126 127 .......................................................... ............................................................ 131 ........................................................ 157 175 .............................. ........... 181 185 ................... 191 196 200 204 ........................ 208 Procedura awaryjna w kursie podstawowym Sytuacje awaryjne w szkoleniu podstawowym 211 Awarie spadochronu głównego, które mogą same ustąpić, lub można 222 je naprawić Postępowanie z dwoma spadochronami 229 238 Lądowanie na przeszkodach terenowych .............................................................................. 247 249 251 251 ............................. ................................................................ ................................................................... ................. Zdrowie kandydata na skoki Adrenalina Alkohol i substancje psychoaktywne Wpływ zmian ciśnienia powietrza .......................................................... ..................................................................................... ............................................. .................................................. Plan lotu i ścieżka podejścia do lądowania Zasady bezpiecznego szybowania Hamowanie do lądowania Zasady bezpiecznego lądowania ................................... ............................................... ............................................................. .................................................. .................................................................................... ....................................... ..................................... Kamera, wingsuit i BASE - dla skoczków 200+ Licencje spadochronowe Tunele aerodynamiczne Inne ważne informacje dla nowicjusza lub kandydata Procedura awaryjna oraz sytuacje niebezpieczne ................................ .............................. Zdrowie skoczka 129 180 190 208 247 253 255 262 265 strona z 4 282 kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe ........... ............................................... 265 266 Kontynuowanie rozpoczętego szkolenia w innym ośrodku Kiedy kupować swój własny sprzęt Wykaz polskich ośrodków szkolenia spadochronowego certyfikowanych w ULC do szkolenia PJ Jak przygotować się do szkolenia spadochronowego 268 274 .......................................................................................... ....................................... .................. Od autora 278 strona z 5 282 kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe Wstęp Przez ponad dwa lata czytelnicy zainteresowani szkoleniem spadochronowym mogli korzystać z mojej publikacji „Zanim zaczniesz kurs spadochronowy”, która miała przybliżać niektóre zagadnienia związane z polskim rynkiem szkoleń spadochroniarzy. W moim zamyśle e-book ten miał być krótkim informatorem, swego rodzaju zarysem, czy też wprowadzeniem w tematykę spadochronową dla osób planujących lub choćby rozważających możliwość wykonania swojego pierwszego skoku. Teraz jednak, na bazie tegoż niewielkiego poradnika, postanowiłem zbudować dużo bardziej użyteczne narzędzie przeznaczone również do szkolenia spadochronowego. Co mnie do tego skłoniło? Brak oficjalnego podręcznika do szkolenia spadochronowego Oto jest jeden z najważniejszych powodów. Wynikiem różnych perturbacji, także o charakterze politycznym (sic!), Aeroklub Polski niemal całkowicie utracił znaczenie organizacji nadzorującej aktywność spadochronową. Amatorskie spadochroniarstwo trafiło więc pod nadzór Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który raczej winien zajmować się uprawnieniami zawodowymi, czyli kadrą instruktorską. W pierwszych latach tej dziwnej przemiany doszło do znacznego zdecentralizowania nadzoru szkoleń. Każdy ośrodek funkcjonował w oparciu o program szkolenia spadochronowego napisany na własny użytek. Programy strona z 6 282 kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe różniły się między sobą niekiedy znacznie, nie zostały bowiem przygotowane żadne ramy ani wytyczne dotyczące tworzenia tej, jakże istotnej dla szkolenia, dokumentacji. W takiej sytuacji stworzenie jednego podręcznika dla wielu różnych programów szkolenia wydawało się trudne, co gorsza żadna organizacja nie miała obowiązku i chęci zlecenia przygotowania takiego opracowania. Obecnie Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) standaryzuje szkolenie w certyfikowanych ośrodkach szkolenia i powstanie podręcznika byłoby już możliwe i sensowne, nadal jednak nie da się zauważyć takiej inicjatywy. i wyczerpującego Kandydaci i uczniowie pozostają więc pozbawieni spójnego istotne zagadnienia podręcznika, co w przypadku aktywności podwyższonego ryzyka - jaką jest spadochroniarstwo - może stanowić dodatkową okoliczność dla niektórych zdarzeń i wypadków lotniczych. To nie jest podręcznik! Nie mam zamiaru wypisywać formuł mających zdejmować odpowiedzialności za każde słowo zawarte w tym opracowaniu. Chciałbym jednak sprawę postawić jasno: to nie jest podręcznik do szkolenia spadochronowego. Nie ukrywam, że mógłbym takowy również przygotować, ale tylko w oparciu o oficjalne wytyczne organizacji odpowiedzialnej za nadzór szkolenia. Bez tego, w mojej opinii, nie da się opracować oficjalnego podręcznika. To, co macie, szanowni czytelnicy przed sobą, to jest poradnik. I choć nie jest i prawdopodobnie w tej postaci nie będzie to oficjalny podręcznik do szkolenia spadochronowego, to nic strona z 7 282 kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe nie stoi na przeszkodzie, abym nie mógł zawrzeć w nim większości materiałów potrzebnych do prawidłowo realizowanego kursu spadochronowego. Poniższe opracowanie wkomponowuje się w dotychczas przygotowane przeze mnie poradniki, stanowiąc pierwszy element procesu szkolenia. Przeznaczony jest dla tych, którzy planują rozpoczęcie skoków spadochronowych. Po zakończeniu szkolenia podstawowego czeka już na szanownych czytelników „Co dalej po AFF”, czyli szkolenie zaawansowane, „Sytuacje awaryjne” oraz „Poznaj SIM”. W niedługim czasie uzupełnię tą serię o ostatnią pozycję: „Obsługa spadochronu” opisującą szczegółowo układanie czaszy głównej oraz zasady konserwacji i eksploatacji zestawów spadochronowych. W ten sposób, na każdym etapie kariery spadochroniarz będzie miał możliwość sięgnięcia do uporządkowanej i zaprezentowanej w jasny sposób wiedzy. W moim przekonaniu jest to niezwykle istotne dla zachowania bezpieczeństwa i profesjonalnego podejścia do uprawiania skoków spadochronowych. Poradnik podstawowego szkolenia spadochronowego Drogi czytelniku, opierając się na własnych doświadczeniach zgromadzonych podczas szkoleń spadochronowych, organizowanych przez wiele lat w Polsce, oraz czerpiąc z wzorców największych federacji spadochronowych na świecie, przedstawiam ten poradnik spadochronowy. Piszę go z myślą o wszystkich osobach rozważających możliwość przystąpienia do kursu spadochronowego oraz z strona z 8 282 kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe myślą o studentach, którzy są w trakcie takiegoż szkolenia. Dla tych pierwszych będzie to nieocenione źródło wiedzy dotyczącej nowoczesnego spadochroniarstwa. Dla tych drugich, już uczestniczących w szkoleniu, nawet pomimo możliwych, niewielkich rozbieżności będzie to wspaniałe narzędzie do utrwalania wiedzy zdobywanej bezpośrednio od instruktorów. Nie mogę też wykluczyć, że sami instruktorzy, szczególnie ci młodzi, dopiero wkraczający na polski rynek szkoleń spadochronowych, nie zaczną używać poniższego poradnika do prowadzenia swoich szkoleń. Wydaje się być to dość prawdopodobne biorąc pod uwagę, jak bardzo mają utrudnioną pracę bez oficjalnego podręcznika. Zapraszam więc do lektury życząc jednocześnie wielu przemyślanych i bezpiecznych skoków. strona z 9 282 kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe Co warto wiedzieć przed pierwszym skokiem?
 strona 10 282 z kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe Kto odpowiada za bezpieczeństwo w skokach? Każdy jest kowalem swojego losu Kłamliwa rzeczywistość wokół nas odbiera ludziom prawo do decydowania o swoim losie. Wychowani przez reklamy i zabiegi o charakterze sprzedażowym, żyjemy w ułudzie bycia bardzo ważnymi klientami. Świat ma klękać przed nami, bo oto zamierzamy pozyskane środki finansowe przekazać komuś w zamian za oferowaną usługę. Ta błędna droga rozumowania prowadzi nas do uzależnienia się od przerzucania odpowiedzialności za swoje własne życie i zdrowie na inne osoby lub instytucje. Prawda wydaje się być dużo prostsza, choć czasem boleśnie w nas uderza. To uczeń odpowiada za swoje życie i zdrowie. To uczeń ryzykuje swoje życie lub zdrowie. Instruktor w żadnym przypadku nie może być traktowany jako osoba odpowiedzialna za życie, czy też zdrowie ucznia. Czasem wydawać się może, iż bezpieczniej byłoby powierzyć własne życie w ręce osoby lepiej wyszkolonej i dużo bardziej doświadczonej w danej aktywności. Dla całkowitych laików w dziedzinie skoków spadochronowych, pozornie sprytnym rozwiązaniem byłoby przekazanie tego największego daru, jakim jest własne życie, w ręce strona 11 282 z kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe doświadczonego instruktora. Nie jest to jednak dobre rozwiązanie pomimo pozorów atrakcyjności, tak jak i pozory bezpieczeństwa nikogo nie są w stanie ochronić. Istnieje przynajmniej kilka „ale” dla kuszącego pomysłu powierzania swojego bezpieczeństwa obcym osobom. Przede wszystkim opieramy się na naszej życzeniowej ocenie rzeczywistości. Przecież może nam się tylko wydawać, że szkoleniowiec i bardzo doświadczony, szczególnie trudno to wiarygodnie ocenić będąc laikiem w danej dziedzinie. Być może tylko wydaje nam się, że jest profesjonalistą godnym naszego zaufania, a swoją pobieżną ocenę zbudowaliśmy na podstawie informacji pozyskanych z internetowych witryn, które mają charakter reklamowy. jest dobry Bardziej rozsądne wydawałoby się więc zastosowanie zasady ograniczonego zaufania. Słuchamy, szanujemy, ale myślimy i weryfikujemy. Co jednak najważniejsze, stosujemy zasadę: ten, kto coś robi, ten ponosi odpowiedzialność za swoje czyny. Ponoszenie odpowiedzialności oraz obawy, przed skutkami popełnionego błędu stanowią naturalną motywację do gromadzenia wiedzy i umiejętności a także budowania świadomości. Świadomość zaś jest najważniejszym filarem bezpieczeństwa. W tym momencie wystarczy prosty przykład z życia. Zauważyłem olbrzymią zmianę nastawienia uczniów w trakcie szkolenia teoretycznego zaczynając wykłady od uświadomienia odpowiedzialność. Dodatkową motywacją do pobudzenia zainteresowania szkoleniem było przedstawienie im poniższej, prostej prawdy: to właśnie oni ponoszą im, że strona 12 282 z kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe Podczas skoków spadochronowych można się zabić, skoki mogą doprowadzić do trwałego kalectwa. Teraz będę Wam tłumaczyć, jak się nie zabić podczas skoków i jak nie stracić zdrowia. To są dla Was bardzo ważne informacje! I to działa. Świadomość poniesienia skutków błędów, oraz uszanowanie zagrożeń powodują, że kandydaci pochylają się do przodu, aby lepiej słyszeć i lepiej widzieć, są zmotywowani do koncentracji. Szanowny czytelniku, zanim jeszcze zrobisz pierwszy krok w stronę ośrodka szkolenia spadochronowego, uświadom sobie, że to właśnie Ty możesz zrobić sobie krzywdę podczas skoków, a wtedy żaden słodki marketing i obietnice bycia “najlepszym” nie przyniesie ulgi w cierpieniu. Być może mając świadomość ciężaru odpowiedzialności za swoje wybory dokładniej przyjrzysz się, dłużej porozmawiasz i dogłębniej rozważysz, w którym z ośrodków szkolenia i z jakim instruktorem będziesz się szkolić. Instruktor to też człowiek Potraktujmy więc swojego przyszłego instruktora z należytym szacunkiem i nie róbmy z niego boga, bo może nie starczyć mu umiejętności do sprostania takiemu właśnie oczekiwaniu. jedynie człowiek, który w wyniku odbycia długotrwałego szkolenia spadochronowego uzyskał uprawnienia do przekazywania wiedzy i nadzorowania procesu jej przejmowania przez ucznia. To strona 13 282 z kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe Nikt przy zdrowych zmysłach nie odważy się wziąć odpowiedzialności za kogoś, kto wyskakuje z samolotu. Taka osoba jest bowiem zupełnie nieprzewidywalna w swoich zachowaniach, biorąc pod uwagę choćby skrajne emocje towarzyszące pierwszym skokom. Jednak jakieś obowiązki instruktora wobec jego ucznia muszą istnieć. To nie może być wolna amerykanka i chaos bez zasad. Następne rozdziały przybliżą te zagadnienia, zarówno dotyczące skoków tandemowych, jak i szkoleń spadochronowych. Spadochroniarstwo to jedna z dyscyplin, w której relatywnie szybko można osiągnąć poziom „eksperta”. Uprawnienia instruktora są dość łatwe do zdobycia. Wystarczy tylko 500 skoków, aby ubiegać się o tytuł instruktora spadochronowego! Dla kogoś, kto jeszcze nie ma ani jednego skoku, pięćset wydaje się być dużą liczbą. Faktycznie parędziesiąt lat temu zgromadzenie takiego dorobku wymagało wielu lat, obecnie mając wystarczające środki finansowe i wolny czas wystarczy mocno przyłożyć się przez jeden tylko rok, aby osiągnąć ten próg. Spadochroniarstwo zmienia się dynamicznie, komercjalizacja i moda na skoki doprowadziły do powstania stref zrzutu, na których jedynie długość dnia, warunki atmosferyczne i środki finansowe stanowią ograniczenia liczby wykonanych skoków. 500+ w jeden dzień? W 2003 roku, w Lake Elsinore USA Jay Stokes w ciągu 24 godzin wykonał 534 skoki. Trzy z strona 14 282 kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe lata później w Greensburg USA pobił własny rekord skacząc w przeciągu 24 godzin 640 razy! Nasuwa się więc pytanie, czy przez jeden rok i 500 skoków można nabrać wystarczająco dużo doświadczenia na polu nie tylko samego spadochroniarstwa, ale również w zakresie porządkowania zgromadzonej wiedzy oraz umiejętności przekazywania swoich doświadczeń nowicjuszom. Obawiam się, że jest to bardzo trudne. Co wcale nie znaczy, że instruktor z dorobkiem 15 lat w sporcie jest już z założenia dobry i godny polecenia. Tak niestety też nie jest. Na przełomie XX i XXI skoki spadochronowe w Polsce zaczęły diametralnie zmieniać swój charakter. Finansowane przez podatnika szkolenia młodzieży w wieku przedpoborowym zaczęły ustępować pola usługom o charakterze komercyjnym. Skoczkowie za własne środki finansowe kończyli kursy spadochronowe, aby się bawić, a nie stanowić podwaliny kadr instruktorskich wojsk powietrzno-desantowych. Przeobrażenia spadochroniarstwa pozostawiły wielu instruktorów i skoczków na ślepym torze. Pseudo wojskowy sposób traktowania kursantów w jakimś niewielkim stopniu uzasadniony w czasach darmowych szkoleń zaczął drastycznie odbiegać od nowych wzorów obsługi klienta. W bardzo dużym uproszczeniu (czasem może nawet niesprawiedliwym), w aeroklubach pozostało szkolenie nacechowane post-militarnym brakiem szacunku dla młodej fali, zaś na strefach zrzutu, czyli w przedsiębiorstwach nastawionych na maksymalizację zysków, zaczęło strona 15 282 z kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe funkcjonować szkolenie czysto komercyjne oparte na zasadzie „płać i skacz”. Śmiem dziś twierdzić, że obie te postawy nie były prawidłowe, a forma i jakość szkolenia w Polsce nadal jest rozchwiana, choć zdecydowanie się normuje i nabiera zdrowych zasad. Aby wszystko funkcjonowało prawidłowo, potrzeba jednak świadomego swych oczekiwań klienta, posiadającego pewną progową wiedzę, szanującego reguły, ale jednocześnie wymagającego odpowiedniej jakości. Bez takiego klienta rynek długo jeszcze pozostanie rozregulowany. Na zasadzie związku popytu i podaży można by ująć to w taki sposób: Dopóki kandydatom na skoczków wystarczy do podjęcia decyzji o szkoleniu w danym ośrodku tylko wiedza, że są tam spadochrony, jest samolot i jest jakiś instruktor - dopóty instruktorzy nie mają żadnego bodźca do stałego poprawiania jakości swoich usług. Taka sytuacja raczej pozostanie niezmienioną, ponieważ środowisko spadochronowe pozostaje hermetyczne. Rzetelne informacje, które media mogłyby podawać potencjalnym klientom nie są jak marketingowy, kolorowy bełkot. Wszyscy są najlepsi, wszyscy są najbardziej doświadczeni i wszyscy są pasjonatami. tak atrakcyjne Kandydat na szkolenie nie ma potrzeby poświęcenia czasu na zweryfikowanie marketingowego przekazu oferty. Nie ma takiej potrzeby, gdyż nie ma żadnej wiedzy na temat skoków spadochronowych. Jedynie może mieć rozbuchane 16 282 strona z kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe oczekiwania dotyczące przebiegu własnej kariery oparte na atrakcyjnych wizualnie, niezwykle karkołomnych wyczynach skoczków propagowanych w mediach społecznościowych. Tak też się dzieje obecnie, kandydaci na skoczków, chcą jak najszybciej przeskoczyć szkolenie podstawowe, mając w planach skoki BASE lub latanie w kombinezonach wingsuit. Jest to oczywiście bardzo wygodne dla prowadzących szkolenia, ale patrząc z dalszej perspektywy prowadzi to do olbrzymiego spadku wyszkolenia i bezpieczeństwa. Nie bez znaczenia pozostaje fakt braku podręczników do szkolenia kadry instruktorskiej. W mojej ocenie niedostatki fachowej literatury dostępnej w języku polskim również wydłużają czas stabilizowania się rynku szkoleń spadochronowych. Zdaję sobie sprawę, że takie nieprawidłowości mogą występować w innych aktywnościach określanych jako ekstremalne. Mam jednak możliwość nakreślenia problemów dotyczących spadochroniarstwa wierząc, że otworzy to oczy kandydatów i ochroni przed bezkrytycznym podejściem do szkolenia. Rozważny wybór ośrodka, oczekiwanie wysokiej jakości szkolenia (a nie gwarancji bezpieczeństwa) czy zgłaszanie swoich wątpliwości może prowadzić w dalszej perspektywie do coraz bardziej profesjonalnych zachowań instruktorów. Gra jest warta świeczki, bo od jakości podstawowego szkolenia bardzo mocno zależy bezpieczeństwo podczas całej przygody spadochronowej. Nie da się odmówić racji Horacemu: „Czym nasiąknie świeży dzban, tym długo pachnie” strona 17 282 z kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe Nie pozostaje więc nic innego jak umówić się na rozmowę z instruktorem. Popytać, posłuchać, zobaczyć jaką prezentuje postawę, czy - prostymi słowami mówiąc - jest między kandydatem i instruktorem jakaś nić zrozumienia i szacunku. I dopiero po takiej rozmowie zdecydować o rozpoczęciu szkolenia. strona 18 282 z kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe Obowiązki instruktora w skoku tandemowym Na wstępie trzeba w y j aśn ić, że s k o k tandemowy jest różnie i n t e r p r e t o w a n y w różnych krajach. W Polsce taki skok nie jest elementem szkolenia spadochronowego. To s z c z e g ó l n a u słu g a l o t n i c z a , w k t ó r e j przewożony pasażer umawia się ze swoim pilotem tandemowym, że zostanie wywieziony statkiem powietrznym do góry, a następnie bezpiecznie odbędzie skok spadochronowy na zestawie tandemowym. Otwarcie spadochronu tandemowego Osoba zainteresowana skokiem tandemowym bez problemu może zobaczyć w internecie, jak taki skok przebiega. Zamieszczane w sieci zdjęcia i filmy wydają się być gwarancją świetnej zabawy. Łatwo też sobie wyobrazić, co będzie się działo podczas takiego skoku. Stosunkowo prosto jest również ustalić cenę takiego skoku. Cała reszta jest jakby spowita mgłą niedomówień. Jaki jest trening? Jakie przebiega szkolenie? Kto może, a kto nie może skoczyć? Jaką gwarancję bezpieczeństwa daje pilot tandemu? strona 19 282 z kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe Unikam, jak tylko mogę złośliwości, ale jeśli ktoś potrzebuje gwarancji, to powinien udać się do sklepu i kupić sobie mikrofalówkę. Przecież nikt przy zdrowych zmysłach nie zagwarantuje drugiej osobie bezpieczeństwa. Można stworzyć pewne warunki bezpieczeństwa, można dopełnić swoich obowiązków, można posiadać kwalifikacje i u p r a w n i e n i a - a l e n i e d a s ię z a g w a r a n t o w ać bezpieczeństwa. Czego więc możemy oczekiwać, a może nawet czego powinniśmy wymagać od swojego instruktora w zakresie zachowania bezpieczeństwa? Jakie przeszkolenie należy się każdemu pasażerowi tandemowemu? Wyjaśniam to poniżej: Spadochron tandemowy - informacje i n f o r m a c j e n a Co powinniśmy dowiedzieć się o zestawie tandemowym? P o d s t a w o w e t e m a t z e s t a w u spadochronowego mogą zostać przedstawione przez instruktora w sposób bardzo lakoniczny. Uważam, że wiedza ta podawana tuż przed skokiem może bardziej namącić w głowie, niż pomóc. Niektórzy jednak lubią wiedzieć i rozumieć. Wiedzcie więc, że instruktor nie może „nie mieć czasu” na choćby krótkie wytłumaczenie, co gdzie się znajduje i do czego służy. Podczas tej krótkiej prezentacji kandydat powinien dowiedzieć się, gdzie rozmieszczone są spadochrony w zestawie, gdzie jest i do czego służy stabilizator hamujący, gdzie jest automat spadochronowy, gdzie umieszczone są strona 20 282 z kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe punkty podpięcia jego pasażerskiej uprzęży do zestawu spadochronów. Nic więcej nie trzeba, to zajmie kilkadziesiąt sekund. To niewiele dla instruktora, ale dla kogoś, kto skacze pierwszy raz, to mogą być ważne informacje. Żywię nadzieję, że osoby, które zaplanowały sobie skok tandemowy dowiedzą się tego wszystkiego od swoich instruktorów, ale nie zaszkodzi przeczytać już teraz kilku rzeczy dotyczących budowy systemu tandemowego. Obecnie najbardziej prężnym producentem sprzętu spadochronowego jest amerykańskie przedsiębiorstwo United Parachute Technology (UPT), a ich systemy tandemowe należą do najbardziej popularnych - także w Polsce. Pozwolę więc sobie wytłumaczyć budowę zestawu w oparciu o instrukcję tandemu Sigma UPT. Pełny, obszerny dokument w języku angielskim znajduje się na stronie producenta Maunal UPT Sigma tandem, format PDF (8,6 Mb) System uprząż - pokrowiec System uprząż - pokrowiec łączy funkcjonalność obu spadochronów, głównego i zapasowego. Odpowiada za przenoszenie sił wytwarzanych przez płat aerodynamiczny szybującego spadochronu na umieszczone w uprzęży ciało instruktora. Umożliwia otwieranie i sterowanie spadochronami, posiada specjalny stabilizator stosowany podczas swobodnego spadania, który w końcowej fazie tegoż spadania inicjuje otwarcie czaszy głównej. Obejmuje również systemy zabezpieczeń RSL oraz AAD. strona 21 282 z kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe System uprząż - pokrowiec typu Sigma firmy UPT A. Okienko kontrolne automatu spadochronowego B. Okienko kontrolne zawleczki spadochronu (AAD), zapasowego, C. Okrycie taśm nośnych (zamykane na magnesy), D. Uchwyt stabilizatora (hamulca i jednocześnie pilocika czaszy głównej), E. Główny wyzwalacz stabilizatora (odłącza hamulec, który inicjuje otwarcie czaszy głównej), F. Dodatkowy wyzwalacz stabilizatora (używany przez ucznia, lub gdy instruktor nie może użyć wyzwalacza głównego), G. Uchwyt odłączania czaszy głównej od uprzęży w razie procedury awaryjnej, H. Uchwyt otwierania czaszy zapasowej, I. Regulacja rozmiaru uprzęży pilota tandemu, strona 22 282 z kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe J. Górne mocowania uprzęży pasażera, K. Trójpierścieniowe zamki mocowania taśm nośnych głównego spadochronu, L. Dolne mocowania uprzęży pasażera. Uprząż pasażera Uprząż pasażera systemu tandemowego Sigma firmy UPT A. Regulowana i przesuwana taśma piersiowa, B. Dolne mocowania uprzęży do systemu, C. Taśma brzuszna, D. Regulowane taśmy udowe, E. Górne mocowania uprzęży pasażera do systemu, F. Przekątne, tylne, regulowane taśmy, G. Tylna, pozioma, regulowana taśma, H. Paski zabezpieczające. Sylwetka podczas swobodnego spadania - szkolenie strona 23 282 z kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe Ten etap szkolenia raczej nie powinien z o s t ać p o m i n ięt y. Ubolewam nad tym, że jednak może tak się zdarzyć, szczególnie jeśli chętnych jest bardzo dużo, a czas od wschodu, do zachodu słońca nie daje się rozciągać jak guma. Sezon w Polsce trwa krótko, pogoda nie rozpieszcza, może więc się zdarzyć, że wraz z nastaniem dogodnej aury zacznie kręcić się młyn, w którym dla pasażera pozostanie niewiele czasu. Sylwetka podczas swobodnego spadania Zazwyczaj tandempilot lub osoba wyznaczona przez organizatora skoków, prowadzi instruktaż postępowania podczas swobodnego spadania. W Polsce nie zostało doprecyzowane, kto może prowadzić przygotowanie pasażera do skoku. Amerykańskie stowarzyszenie spadochronowe USPA, na które niejednokrotnie będę się powoływał z racji najlepiej przygotowanego programu szkolenia, bardzo precyzyjnie wyraża się w tej kwestii. Tylko instruktor z uprawnieniami tandemowymi może prowadzić przygotowanie teoretyczne i praktyczne na ziemi. No cóż, w Polsce tego obowiązku nie ma, o ile nie zostało to zapisane w Instrukcji Wykonywania Skoków. Na pewno bezpieczniejsze i bardziej profesjonalne jest, gdy pasażer przygotowany zostaje przez swojego instruktora. Dzięki temu następuje już między nimi jakiś kontakt. Instruktor może zobaczyć zachowanie pasażera, a pasażer 24 282 strona z kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe dzięki temu szkoleniu może zbudować swoje poczucie zaufania. Opuszczanie samolotu przez zespół tandemowy jest dość newralgicznym momentem całego skoku. Trening naziemny obejmuje więc prawidłową sylwetkę, jaką powinien przyjąć pasażer w drzwiach samolotu oraz sylwetkę na czas swobodnego spadania. Szkolenie może się nieco różnić w zależności od wytycznych producentów systemów tandemowych i doświadczeń nabytych przez instruktorów. Niemal zawsze ramiona pasażera są wąsko i symetrycznie rozmieszczone tak, aby maksymalnie zredukować opór aerodynamiczny. Czasem pasażer musi zawisnąć w uprzęży, podwinąć nogi do tyłu, wygiąć ciało jak do wykonania mostka i odchylić głowę do tyłu. Dopiero po ustabilizowaniu lotu i wyrzuceniu hamulca pasażer dostaje sygnał rozłożenia ramion. Szkolenie - w tym praktyczne - powinno obejmować: zasady bezpiecznego podchodzenia do samolotu - zawsze podchodzimy od tyłu unikając śmigieł, nawet jeśli silniki nie są włączone, sposób zajmowania miejsca w samolocie, sposób zachowania się na pokładzie samolotu, kiedy, czy i jak pomóc instruktorowi z dociągnięciem taśm łączących zestaw spadochronowy z uprzężą pasażera, jak dostać się do drzwi samolotu i jaką pozycję przyjąć do wyskoku, strona 25 282 z kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe jak będzie wyglądała komunikacja z instruktorem podczas swobodnego spadania, co trzeba, co można, a czego nie można robić podczas swobodnego spadania, czy i jaki jest sygnał instruktora przed otwieraniem spadochronu tandemowego. Przygotowanie do lądowania tandemu Tego szkolenia nie można ominąć! Tego szkolenia pasażerowi nie wolno zignorować. Trzeba nalegać na możliwość przetrenowania prawidłowej pozycji do lądowania tandemem. Podczas lądowania może dojść do poważnych urazów nóg. Odpowiedni trening naziemny w sposób znaczący obniża ryzyko popełnienia błędów przez pasażera. Ten trening jest obowiązkowy i zapisany w instrukcji wykonywania skoków tandemowych! Instruktor nie może „nie mieć czasu” na to. Prawidłowa pozycja do lądowania to podniesienie obu nóg tak, aby nie dotykały powierzchni lądowiska podczas fazy przyziemienia. Nogi powinny zostać uniesione tuż przed lądowaniem, jednak wcześniej i na większej wysokości pasażer powinien zaprezentować instruktorowi swoją zdolność do prawidłowego przyziemienia. Spadochron szybujący może osiągać znaczne prędkości poziome, w fazie lądowania wystawione w dół nogi strona 26 282 z kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe o s o b y pasażera mogą zostać u s z k o d z o n e p r z e z inercję całego tandemu ( d w i e i kilkanaście kilogramów s p r zęt u ) . O s o b y o b u d o w i e c i ała wskazującej na gorszą k o n d y c ję f i z y c z ną, powinny zaprezentować umiejętność unoszenia nóg w podwieszonej na ziemi uprzęży. Odstający brzuch, otyłość, słabe mięśnie brzucha mogą powodować, że ta pozornie prosta czynność w rzeczywistości będzie zbyt trudna. Trzeba też brać pod uwagę, że podniesienie nóg może być trudniejsze w końcowej fazie emocjonującego skoku. Pasażer trzyma swoje nogi pod kolanami, może dotknąć stopami ziemi, dopiero po całkowitym zatrzymaniu tandemu Moim zdaniem lepiej zrezygnować ze skoku, niż narażać się niepotrzebnie na kontuzję. Jeśli skok tandemowy jest dla kogoś szczególnie ważny, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby zadbać o swoją tężyznę i wrócić na lotnisko w lepszej formie. Pasażer powinien wiedzieć m.in.: jak bezpiecznie poprawić się w uprzęży po otwarciu spadochronu, jak odetkać uszy (wyrównać ciśnienie), strona 27 282 z kurs spadochronowy - szkolenie podstawowe jak sterować spadochronem, o ile instruktor dopuszcza taką możliwość, jaką komendę otrzyma od instruktora przed lądowaniem, czy i kiedy będzie próba przyjęcia sylwetki do lądowania, jak trzymać swoje nogi dłońmi, kiedy wolno opuścić nogi (podpowiadam: po całkowitym zatrzymaniu tandemu). Stan zdrowia pasażera tandemu Nie ma obowiązku wykonywania badań lekarskich przed wykonaniem skoku tandemowego. Obecnie nie ma takiego obowiązku nawet wobec planujących rozpoczęcie kursu spadochronowego. Wydaje się jednak bardzo rozsądne skonsultowanie się z lekarzem rodzinnym, jeśli stan zdrowia odbiega nieco od idealnego. Ponieważ wraz z upływem upływem czasu nasze zdrowie robi się coraz delikatniejsze, można założyć, że z dorobkiem ponad 40 lat, wizyta u internisty zdecydowanie nie zaszkodzi. Niektóre schorzenia wykluczające możliwość wykonania skoku tandemowego: niewydolność układu krążeniowo - oddechowego, ciężkie schorzenia kręgosłupa, strona 28 282 z
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Kurs spadochronowy AFF, czyli zacznij dobrze wypadać!
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: