Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00063 005206 15188579 na godz. na dobę w sumie
Kwalifikacja A.36. Część 1. Prowadzenie rachunkowości. Podręcznik do nauki zawodów technik ekonomista i technik rachunkowości - książka
Kwalifikacja A.36. Część 1. Prowadzenie rachunkowości. Podręcznik do nauki zawodów technik ekonomista i technik rachunkowości - książka
Autor: , Liczba stron: 480
Wydawca: Helion Edukacja Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-2660-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> podręczniki szkolne >> szkoła ponadgimnazjalna
Porównaj ceny (książka, ebook (-25%), audiobook).

Kwalifikacja A.36. Część 1. Prowadzenie rachunkowości. Podręcznik do nauki zawodów technik ekonomista i technik rachunkowości

Najbardziej aktualny podręcznik do rachunkowości na rynku według stanu prawnego na dzień 1 lipca 2016 roku.

Ta wiedza się opłaca!

Ekonomista to zawód powszechny w gospodarce rynkowej. Zatrudnienie wykwalifikowanego ekonomisty gwarantuje sukces finansowy przedsiębiorstwa. Taki pracownik przygotowuje informacje będące podstawą decyzji podejmowanych przez kadrę kierowniczą. Uczeń kształcący się w zawodzie technika ekonomisty po ukończeniu edukacji staje się specjalistą w zakresie organizowania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz prowadzenia rachunkowości w przedsiębiorstwach.

Kwalifikacja A.36. Część 1. Prowadzenie rachunkowości. Podręcznik do nauki zawodów technik ekonomista i technik rachunkowości to podręcznik przeznaczony do nauki w zawodach technik ekonomista oraz technik rachunkowości, zgodny z nową podstawą programową kształcenia zawodowego. Materiał zawiera aktualne rozwiązania i zastosowania przepisów ustawy o rachunkowości. To doskonałe kompendium wiedzy na temat prowadzenia ewidencji księgowej w przedsiębiorstwie. Jego niewątpliwym atutem są zadania przygotowujące uczniów, słuchaczy i uczestników kursów do egzaminu zawodowego z kwalifikacji A.36. Prowadzenie rachunkowości. Co szczególnie istotne, podręcznik zawiera rozdział omawiający zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych w przedsiębiorstwie oraz odrębne rozdziały dotyczące ewidencji operacji gospodarczych w przedsiębiorstwach: produkcyjnym, handlowym i usługowym, wzbogacone o zadania do samodzielnego rozwiązania.

Technik Ekonomista to doskonały, charakteryzujący się wysoką jakością i kompletny zestaw edukacyjny, przygotowany przez dysponujących ogromnym doświadczeniem liderów na rynku książek edukacyjnych i biznesowych — wydawnictwa Helion oraz Onepress.

W skład zestawu Technik Ekonomista wchodzą także:
• Kwalifikacja A.36. Część 2. Prowadzenie rachunkowości. Podręcznik do nauki zawodów technik ekonomista i technik rachunkowości
• Kwalifikacja A.35. Część 1. Planowanie i prowadzenie działalności w organizacji. Podręcznik do nauki zawodu technik ekonomista
• Kwalifikacja A.35. Część 2. Planowanie i prowadzenie działalności w organizacji. Podręcznik do nauki zawodu technik ekonomista

Podręczniki należące do tej serii zostały opracowane z myślą o wykształceniu kompetentnych techników, którzy bez trudu poradzą sobie z wyzwaniami w świecie współczesnej ekonomii i rachunkowości. Dzięki wiedzy zawartej w tych publikacjach możliwe będzie wykształcenie najwyższej klasy praktyków rachunkowości, pracowników działów księgowości, działów rachuby płac i pionów finansowo-księgowych firm. Jakość przygotowanego materiału docenią także osoby planujące prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Koncepcja opracowania zawiera przedstawienie sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych odrębnie dla przedsiębiorstwa produkcyjnego, handlowego i usługowego. Ta książka pozwoli zarówno przygotować się do egzaminu zawodowego, jak i uzyskać wiedzę praktyczną, przydatną w przyszłej pracy. Wybór tego podręcznika bez wątpienia przyczyni się do podniesienia jakości pracy nauczycieli oraz efektów nauki uczniów.
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Rozdział 1. Zasady rachunkowości finansowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 1.1. Istota, podstawy prawne i zasady prowadzenia rachunkowości . . . . . . . . . . . . . 9 1.1.1. Rachunkowość i jej podstawy prawne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 1.1.2. Nadrzędne zasady rachunkowości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 1.1.3. Zakładowy plan kont . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 1.2. Dokumentowanie operacji gospodarczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 1.3. Charakterystyka składników aktywów i pasywów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 1.3.1. Charakterystyka aktywów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 1.3.2. Charakterystyka pasywów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 1.4. Bilans przedsiębiorstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 1.5. Wpływ operacji gospodarczych na bilans . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 1.6. Ewidencjonowanie operacji gospodarczych na kontach bilansowych . . . . . . . . 36 1.6.1. Konto księgowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 1.6.2. Konta bilansowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 1.6.3. Zestawienie obrotów i sald . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 1.6.4. Podział poziomy i pionowy kont . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 1.6.5. Poprawianie błędów księgowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 1.7. Ewidencjonowanie operacji gospodarczych na kontach wynikowych . . . . . . . . 56 1.7.1. Konta wynikowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 1.7.2. Ewidencja kosztów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 1.7.3. Ewidencja przychodów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 1.7.4. Ewidencja pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych . . . . . . . . . . 79 1.7.5. Ewidencja przychodów i kosztów finansowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 1.7.6. Ewidencja wyniku finansowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 3 Poleć książkęKup książkę Rozdział 2. Środki pieniężne i rozrachunki w przedsiębiorstwie . . . . 91 2.1. Istota i formy obrotu pieniężnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 2.2. Ewidencja obrotu gotówkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 2.3. Ewidencja obrotu bezgotówkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 2.3.1. Ewidencja innych środków pieniężnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 2.3.2. Ewidencja weksli własnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 2.3.3. Ewidencja transakcji kartami płatniczymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 2.4. Rozrachunki i ich rodzaje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 2.5. Ewidencja rozrachunków z dostawcami i odbiorcami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 2.5.1. Rozrachunki z dostawcami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 2.5.2. Rozrachunki z odbiorcami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 2.5.3. Ewidencja faktur korygujących . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 2.6. Ewidencja rozrachunków z pracownikami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 2.6.1. Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 2.6.2. Pozostałe rozrachunki z pracownikami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 2.7. Ewidencja rozrachunków publicznoprawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 2.7.1. Rozrachunki z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 2.7.2. Ewidencja rozrachunków z tytułu podatku VAT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 2.7.3. Rozrachunki z budżetami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 2.7.4. Rozrachunki publicznoprawne właściciela przedsiębiorstwa jednoosobowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Rozdział 3. Aktywa trwałe w przedsiębiorstwie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 3.1. Istota i podział aktywów trwałych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 3.2. Ewidencja rzeczowych aktywów trwałych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 3.2.1. Pojęcie, klasyfikacja i wycena środków trwałych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 3.2.2. Amortyzacja środków trwałych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 3.2.3. Ewidencja środków trwałych w budowie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 3.2.4. Ewidencja zwiększeń w stanie środków trwałych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 3.2.5. Ewidencja zmniejszeń w stanie środków trwałych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 3.2.6. Ewidencja środków trwałych użytkowanych w formie leasingu . . . . . . . . 182 3.3. Ewidencja wartości niematerialnych i prawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 3.4. Ewidencja należności długoterminowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 3.5. Ewidencja inwestycji długoterminowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196 4 Poleć książkęKup książkę Rozdział 4. Wybrane zagadnienia z zakresu rachunkowości przedsiębiorstwa produkcyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 4.1. Ewidencja obrotu materiałami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 4.1.1. Ewidencja zakupu materiałów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 4.1.2. Ewidencja zużycia materiałów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222 4.1.3. Ewidencja sprzedaży materiałów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228 4.2. Ewidencja i rozliczanie kosztów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233 4.2.1. Ewidencja kosztów w przedsiębiorstwie prowadzącym tylko konta zespołu 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 4.2.2. Ewidencja kosztów w przedsiębiorstwie prowadzącym tylko konta zespołu 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241 4.2.3. Ewidencja kosztów w przedsiębiorstwie prowadzącym ewidencję na kontach zespołu 4 z rozliczeniem na konta zespołu 5 . . . . . . . . . . . . . . . . 248 4.2.4. Ewidencja i rozliczanie kosztów działalności pomocniczej . . . . . . . . . . . . 255 4.2.5. Rozliczenia międzyokresowe kosztów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261 4.3. Kalkulacja kosztów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265 4.3.1. Kalkulacja podziałowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268 4.3.2. Kalkulacja doliczeniowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274 4.3.3. Kalkulacja fazowa (procesowa) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 4.3.4. Ewidencja wyników kalkulacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282 4.4. Ewidencja obrotu wyrobami gotowymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288 4.5. Ewidencja wyniku finansowego w przedsiębiorstwie produkcyjnym . . . . . . . . . . 299 4.5.1. Zmiana stanu produktów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302 4.5.2. Podatek dochodowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303 4.5.3. Podział wyniku finansowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307 Rozdział 5. Wybrane zagadnienia z zakresu rachunkowości przedsiębiorstwa handlowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317 5.1. Istota i wycena obrotu towarowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 318 5.2. Ewidencja obrotu towarowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320 5.2.1. Ewidencja zakupu towarów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321 5.2.2. Ewidencja sprzedaży towarów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328 5.2.3. WNT, WDT, eksport towarów, import towarów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341 5.2.4. Przeceny towarów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344 5.2.5. Reklamacje w obrocie towarowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 351 5.2.6. Ewidencja opakowań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361 5 Poleć książkęKup książkę 5.3. Ewidencja i rozliczanie kosztów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 365 5.4. Ewidencja wyniku finansowego w przedsiębiorstwie handlowym . . . . . . . . . . . . 374 Rozdział 6. Wybrane zagadnienia z zakresu rachunkowości przedsiębiorstwa usługowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 379 6.1. Charakterystyka działalności przedsiębiorstwa usługowego . . . . . . . . . . . . . . . . 380 6.2. Ewidencja działalności przedsiębiorstwa usługowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 381 6.2.1. Rachunek kosztów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 381 6.2.2. Przychody przedsiębiorstwa usługowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 384 6.3. Ewidencja wyniku finansowego w przedsiębiorstwie usługowym . . . . . . . . . . . . 394 Rozdział 7. Kapitały i fundusze w przedsiębiorstwach . . . . . . . . . . . . . 405 7.1. Ewidencja kapitałów własnych spółek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 406 7.1.1. Spółka akcyjna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 406 7.1.2. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 411 7.2. Ewidencja funduszy własnych przedsiębiorstwa państwowego i spółdzielni . . . 417 7.2.1. Przedsiębiorstwo państwowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 417 7.2.2. Spółdzielnia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 419 7.3. Kapitały przedsiębiorstwa osoby fizycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 424 7.4. Ewidencja kredytów i pożyczek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 425 Rozdział 8. Zadania przygotowujące do egzaminu z kwalifikacji A.36. Prowadzenie rachunkowości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 429 Dodatek A. Przykładowy wykaz kont księgi głównej . . . . . . . . . . . . . . . . 471 Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 477 6 Poleć książkęKup książkę 1.5. Wpływ operacji gospodarczych na bilans ZADANIA DO WYKONANIA Zadanie 1.5 Sporządź bilans na dzień 31.12.2016 r. w postaci jednostronnej tabeli dla Przedsiębior- stwa Produkcyjnego MAX sp. z o.o. w Katowicach (dane w zadaniu 1.2). Zadanie 1.6 Sporządź bilans na dzień 30.06.2016 r. w postaci dwustronnej tabeli dla Spółdzielni Produkcyjnej OWOCOWY RAJ sp. z o.o. w Gliwicach (dane w zadaniu 1.3). Zadanie 1.7 Sporządź bilans uproszczony na początek pierwszego dnia 2016 roku dla Przedsię- biorstwa Handlowego AB-HURT sp. z o.o. w Zabrzu (dane w zadaniu 1.4). Operacje gospodarcze Zdarzenia gospodarcze 1.5. Wpływ operacji gospodarczych na bilans W przedsiębiorstwie dochodzi do różnych zdarzeń gospodarczych, takich jak: wpływ oferty od kontrahenta, wysłanie zamówie- nia do dostawcy, wypłata wynagrodzeń pracownikom, sprzedaż towarów, wypła- ta gotówki z rachunku bankowego, zakup materiałów. Nie wszystkie z wymienionych zdarzeń są operacjami gospodarczymi, a tym samym nie wszystkie są ujmowane w księgach rachunkowych przedsiębiorstwa. Dwóch pierwszych przykładów nie zaliczy- my do operacji gospodarczych. Zależność między zdarzeniem a operacją gospodarczą przedstawia rysunek 1.2. Operacje gospodarcze to takie zdarzenia gospodarcze, które zmieniają wartość składników bilansowych. Wyróżniamy cztery typy tych operacji. Operacje I typu — aktywne, czyli takie, które powodują zmiany wyłącznie w składnikach aktywów bilansu; wartość jednego składnika aktywów rośnie, a drugiego składnika aktywów maleje o tę samą kwotę operacji gospodarczej. Suma bilansowa nie zmienia się. Operacje II typu — pasywne, czyli takie, które powodują zmiany wyłącznie w składnikach pasywów bilansu; wartość jednego składnika pasywów rośnie, a drugiego składnika pasywów maleje o tę samą kwotę operacji gospodarczej. Suma bilansowa nie zmienia się. Rysunek 1.2. Zdarzenia a operacje gospodarcze 31 Poleć książkęKup książkę Rozdział 1. t Zasady rachunkowości finansowej Operacje III typu — aktywno-pasywne zwiększające, czyli takie, które powodują wzrost wartości jednego składnika aktywów i jednego składnika pasywów o tę samą kwotę operacji gospodarczej. Suma bilansowa zwiększa się o kwotę operacji gospodarczej. Operacje IV typu — aktywno-pasywne zmniejszające, czyli takie, które powodują zmniej- szenie wartości jednego składnika aktywów i jednego składnika pasywów o tę samą kwotę operacji gospodarczej. Suma bilansowa zmniejsza się o kwotę operacji gospodarczej. Na rysunku 1.3 przedstawiono graficznie wpływ poszczególnych typów operacji gospo- darczych na bilans. Natomiast w tabeli (przykład 1.4) pokazano, jak zmieniły się wartości poszczególnych składników aktywów i pasywów po operacjach gospodarczych. I typ II typ III typ IV typ A + – P A P + – A + P + A – P – Suma bilansowa nie zmienia się A = P Suma bilansowa nie zmienia się A = P Suma bilansowa rośnie A = P Suma bilansowa maleje A = P Rysunek 1.3. Wpływ operacji gospodarczych na bilans Przykład 1.4 W tabeli przedstawiono wpływ operacji gospodarczych na bilans przedsiębiorstwa handlo- wego. W kolejnych kolumnach zapisano wartość składników bilansu po każdej operacji gospodarczej. Operacje gospodarcze (w zł): 1. Wypłacono z kasy gotówkę i wpłacono ją na rachunek bankowy: 500 (operacja typu I). 2. Przelewem uregulowano zobowiązanie wobec dostawcy: 2 200 (operacja typu IV). 3. Zysk przedsiębiorstwa przeznaczono na utworzenie kapitału rezerwowego: 16 000 (operacja typu II). 4. Za środki z otrzymanego kredytu zakupiono towary: 14 000 (operacja typu III). 32 Poleć książkęKup książkę Wyszczegól- nienie Aktywa Środki trwałe Towary Należności od odbiorców Rachunek bieżący Kasa SUMA Pasywa Kapitał zakładowy Kapitał rezerwowy Wynik finansowy (zysk) Kredyty bankowe Zobowiąza- nia wobec dostawców SUMA 1.5. Wpływ operacji gospodarczych na bilans Wartość (w zł) po operacji 1 2 3 4 Wartość początkowa (w zł) 80 000 10 000 15 000 23 000 1 200 129 200 80 000 10 000 15 000 23 500 700 129 200 80 000 10 000 15 000 21 300 700 127 000 80 000 10 000 15 000 21 300 700 127 000 80 000 24 000 18 000 21 300 700 141 000 90 000 90 000 90 000 90 000 90 000 0 0 0 16 000 16 000 16 000 16 000 16 000 0 0 20 000 20 000 20 000 20 000 34 000 3 200 3 200 1 000 1 000 1 000 129 200 129 200 127 000 127 000 141 000 33 Poleć książkęKup książkę Rozdział 1. t Zasady rachunkowości finansowej ZADANIA DO WYKONANIA Zadanie 1.8 Określ typy operacji gospodarczych oraz oblicz wartość składników bilansu po kolej- nych operacjach. Wyniki obliczeń zapisz w tabeli w zeszycie przedmiotowym. Wyszczególnienie Aktywa Środki trwałe Towary Należności od odbiorców Rachunek bieżący Kasa SUMA Pasywa Kapitał zakładowy Wynik finansowy (zysk) Kredyty bankowe Zobowiązania wobec dostawców SUMA Wartość początkowa (w zł) Wartość (w zł) po operacji 1 2 3 4 5 6 80 000 10 000 15 000 23 000 1 200 129 200 90 000 16 000 20 000 3 200 129 200 Operacje gospodarcze (w zł): 1. Pobrano z banku do kasy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 000 2. Spłacono gotówką zobowiązanie wobec dostawcy . . . . . . . . . . . . . . 3 200 3. Za środki z otrzymanego kredytu zakupiono wyposażenie do hurtowni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 000 4. Sprzedano towary — odbiorca zapłaci w terminie późniejszym . . . 6 000 5. Zakupiono towary, za które zapłata nastąpi w terminie późniejszym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 500 6. Odbiorca wpłacił należność z poprzedniego miesiąca na rachunek bankowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 500 34 Poleć książkęKup książkę 1.5. Wpływ operacji gospodarczych na bilans ZADANIA DO WYKONANIA Zadanie 1.9 Określ typ operacji gospodarczej i wskaż składniki bilansu, które się zmieniły pod wpływem operacji gospodarczych. Tabelę przerysuj do zeszytu przedmiotowego. Lp. Treść operacji gospodarczych 1 Odprowadzono utarg z kasy do banku Typ operacji Zwiększenie Zmniejszenie 2 3 4 5 Zakupiono materiały — zapłata nastąpi w terminie późniejszym Część zysku przeznaczono na utworzenie kapitału rezerwowego spółki Sprzedano wyroby gotowe — odbiorca zapłaci w terminie późniejszym Zaciągnięto kredyt, którym spłacono zobowiązanie wobec dostawcy materiałów Zakupiono za gotówkę materiały do produkcji 6 7 Odbiorca wpłacił należność na rachunek bankowy Przyjęto nowego wspólnika, który wniósł do spółki aport w postaci samochodu dostawczego Uregulowano przelewem zobowiązanie wobec dostawcy towarów 8 9 Zadanie 1.10 W zeszycie przedmiotowym wpisz treść operacji gospodarczych, na podstawie których doszło do następujących zmian w składnikach aktywów i pasywów. Określ typ każdej operacji gospodarczej. Lp. Zwiększenie 1 2 3 Towary Kredyty bankowe Kasa Wartości niematerialne i prawne Zobowiązania wobec dostawców Inwestycje długoterminowe Fundusz zasobowy 4 5 6 Należności od odbiorców 7 8 Towary Rachunek bieżący Zmniejszenie — Wyroby gotowe — Rachunek bieżący Zysk netto Towary Należności od odbiorców Inne środki pieniężne 35 Poleć książkęKup książkę Rozdział 1. t Zasady rachunkowości finansowej 1.6. Ewidencjonowanie operacji gospodarczych na kontach bilansowych 1.6.1. Konto księgowe Księgi rachunkowe są źródłem informacji dla kadry zarządzającej przedsiębiorstwem i pod- stawą wielu decyzji podejmowanych przez tę kadrę. Muszą być na bieżąco aktualizowane. W poprzednim podrozdziale przedstawiono wpływ operacji gospodarczych na bilans. Zmiany w składnikach bilansu skutkowały wprowadzaniem zmian do bilansu przedsiębiorstwa po każdej operacji gospodarczej. W praktyce takie rozwiązanie byłoby czasochłonne, dlatego do bieżącego rejestrowania zmian w składnikach bilansu służą konta księgowe prowadzone odrębnie dla każdego składnika aktywów i pasywów. Konto księgowe jest urządzeniem księgowym służącym do ewidencjonowania zmian w ak- tywach, pasywach i wyniku finansowym przedsiębiorstwa w ujęciu wartościowym, a czasami także ilościowym. Do nauczania rachunkowości jest stosowane uproszczone konto przypominające kształtem literę T, zwane kontem teowym. Elementy konta księgowego przedstawiono na rysunku 1.4. Nazwa konta Strona Winien Saldo początkowe Wn Sp Obroty Winien Kasa Ma Strona Ma 1 000 400 200 1 600 1 600 700 700 900 1 600 Sk Obroty Ma Saldo końcowe Rysunek 1.4. Elementy konta księgowego Elementami konta księgowego są: q nazwa i oznaczenie cyfrowe; q dwie przeciwstawne strony konta: » strona lewa — Winien (Wn) lub Debet (Dt), » strona prawa — Ma (Ma) lub Credit (Ct); q saldo początkowe konta — Sp; q obroty konta — suma kwot zapisanych po jednej stronie konta; q saldo końcowe konta — Sk. 36 Poleć książkęKup książkę 1.6. Ewidencjonowanie operacji gospodarczych na kontach bilansowych Saldo początkowe to stan konta przeniesiony z bilansu początkowego. Saldo końcowe to różnica między większymi a mniejszymi obrotami. W zależności od różnicy obrotów na kontach wystąpi jedna z podanych niżej sytuacji: q obroty strony Winien konta obroty strony Ma konta: saldo końcowe Winien (debetowe) konta; q obroty strony Ma konta obroty strony Winien konta: saldo końcowe Ma (kredytowe) konta; q obroty strony Winien konta = obroty strony Ma konta: saldo końcowe zerowe. Układ graficzny może być: q jednostronny Nazwa i symbol konta Kwota Data Rodzaj i nr dowodu księgowego Treść Winien Ma q dwustronny Nazwa i symbol konta Winien Ma Data Rodzaj i nr dowodu księgowego Treść Kwota Data Rodzaj i nr dowodu księgowego Treść Kwota Zapis operacji gospodarczej na koncie składa się z: q daty dokonania zapisu; q oznaczenia dowodu księgowego stanowiącego podstawę księgowania (np. Faktura nr 15); q treści operacji gospodarczej i jej wartości wynikających z dowodu księgowego. Zasady obowiązujące na kontach księgowych Otwarcie konta następuje poprzez zapisanie salda początkowego lub kwoty pierwszej operacji gospodarczej. Zaksięgowanie operacji po stronie Winien (debetowej) konta to inaczej: q zapisanie w ciężar konta, q obciążenie konta. Zaksięgowanie operacji po stronie Ma (kredytowej) konta to inaczej: q zapisanie w dobro konta, q uznanie konta. 37 Poleć książkęKup książkę Rozdział 1. t Zasady rachunkowości finansowej ZAPAMIĘTAJ Podstawową zasadą księgowania operacji na kontach jest zasada podwójnego zapisu: • każdą operację gospodarczą księguje się po przeciwnych stronach kont (Winien i Ma); • każdą operację księguje się przynajmniej na dwóch kontach; • suma zapisów na stronie (stronach) Winien musi być równa sumie zapisów na stronie (stronach) Ma kont powiązanych ze sobą zapisem. Zamknięcie konta odbywa się poprzez obliczenie i zapisanie salda końcowego po stronie mniejszych obrotów konta. Prowadzi to do wyrównania obrotów i zamknięcia konta. Saldo końcowe jest obliczane według następującego równania: saldo końcowe = saldo początkowe + zwiększenia – zmniejszenia 1.6.2. Konta bilansowe Konta bilansowe służą do księgowania zmian wartości składników bilansowych. Ich otwarcie następuje na początku każdego roku obrotowego saldem początkowym przyjętym z bilansu początkowego lub w trakcie roku poprzez zapisanie kwoty pierwszej operacji gospodarczej. Następnie są księgowane operacje gospodarcze zgodnie z zasadą podwójnego księgowania. Na ostatni dzień roku obrotowego następuje obliczenie sald końcowych i ich porównanie ze stanem rzeczywistym. Salda końcowe kont są przenoszone do bilansu. Konta bilansowe są prowadzone dla składników aktywów i pasywów. W związku z tym dzielimy je na konta aktywne i pasywne. Konta aktywne działają następująco: q po stronie Winien (debetowej) konta jest księgowany stan początkowy danego składnika aktywów oraz zwiększenia wartości tego składnika; q po stronie Ma (kredytowej) konta są księgowane wszystkie zmniejszenia wartości skład- nika aktywów; q saldo końcowe konta jest debetowe, tj. obroty debetowe konta są większe od obrotów kredytowych; saldo konta może być również zerowe, jeżeli obroty debetowe są równe obrotom kredytowym. Konta pasywne działają następująco: q po stronie Ma (kredytowej) konta jest księgowany stan początkowy danego składnika aktywów oraz zwiększenia wartości tego składnika; q po stronie Winien (debetowej) konta są księgowane wszystkie zmniejszenia wartości składnika pasywów; q saldo końcowe konta jest kredytowe, tj. obroty kredytowe konta są większe od obrotów debetowych; saldo konta może być również zerowe, jeżeli obroty kredytowe są równe obrotom debetowym. 38 Poleć książkęKup książkę 1.6. Ewidencjonowanie operacji gospodarczych na kontach bilansowych Podane zasady funkcjonowania kont bilansowych przedstawiono na rysunku 1.5. Wn Konto aktywne Ma Wn Konto pasywne Ma Saldo początkowe Zwiększenia Zmniejszenia Zmniejszenia Saldo początkowe Zwiększenia Obroty Wn Obroty Ma Obroty Wn Obroty Ma Sk – saldo końcowe Wn lub zerowe Sk – saldo końcowe Ma lub zerowe Rysunek 1.5. Zasady funkcjonowania kont bilansowych W przykładach 1.5 i 1.6 przedstawiono zasady funkcjonowania kont aktywnych i kont pa- sywnych. Pełna ewidencja operacji gospodarczej odbywa się zgodnie z zasadą podwójnego zapisu, nazywaną także zasadą podwójnego księgowania. Zasady prowadzenia poprawnej ewidencji operacji gospodarczych na kontach bilansowych przedstawia przykład 1.7. Przykład 1.5 Saldo początkowe konta Kasa wynosi 2 500 zł. Na koncie dokonano ewidencji następujących operacji gospodarczych: 500 zł 1. Pobranie gotówki z rachunku bieżącego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2. Zapłata gotówką za zakupione materiały biurowe . . . . . . . . . . . . . . . 200 zł 3. Odprowadzenie z kasy na rachunek bieżący . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 500 zł Wn Sp 1/ Kasa 2 500 500 3 000 3 000 200 1 500 1 700 1 300 3 000 Ma /2 /3 Sk Saldo końcowe Wn na koncie oznacza, że stan gotówki w kasie wynosi 1 300 zł. Przykład 1.6 Saldo początkowe konta Zobowiązania wobec dostawców wynosi 5 000 zł. Na koncie dokonano ewidencji następujących operacji gospodarczych: 1. Zakupiono materiały do produkcji — termin zapłaty 21 dni . . . . . 2 000 zł 2. Opłacono przelewem bankowym zobowiązania wobec dostawcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 500 zł 39 Poleć książkęKup książkę Rozdział 1. t Zasady rachunkowości finansowej 3. Otrzymano rachunek za energię elektryczną — termin zapłaty 7 dni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4. Spłacono zobowiązanie wobec dostawcy energii elektrycznej . . . . . 800 zł 800 zł Wn 2/ 4/ Sk Zobowiązania wobec dostawców 5 000 2 000 800 3 500 800 Ma Sp /1 /3 4 300 3 500 7 800 7 800 7 800 Saldo końcowe Ma na koncie oznacza stan zobowiązań wobec dostawców, który wynosi 3 500 zł. ZADANIA DO WYKONANIA Zadanie 1.11 Saldo początkowe konta Należności od odbiorców wynosi 6 500 zł. Dokonaj na koncie ewidencji następujących operacji gospodarczych: 1. Sprzedano towary — odbiorca zapłaci w terminie późniejszym . . . 2 000 zł 2. Odbiorca zapłacił gotówką należność z poprzedniego miesiąca . . . 3 500 zł 3. Odbiorca wpłacił należność na rachunek bankowy . . . . . . . . . . . . . 1 200 zł Po zakończonej ewidencji zmian na koncie ustal wartość salda końcowego i podaj jego treść ekonomiczną. Zadanie 1.12 Wartość zaciągniętego przez przedsiębiorstwo kredytu inwestycyjnego wynosi 35 000 zł. Otwórz konto Kredyty bankowe, zapisz saldo początkowe, a następnie zaksięguj na koncie zmiany powstałe na skutek operacji gospodarczych. 1. Zaciągnięto kredyt obrotowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 000 zł 2. Spłacono gotówką pierwszą ratę kredytu obrotowego . . . . . . . . . . . 700 zł 3. Przelano z rachunku bieżącego ratę kredytu inwestycyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 850 zł Po zakończonej ewidencji zmian na koncie ustal wartość salda końcowego i podaj jego treść ekonomiczną. 40 Poleć książkęKup książkę Rozdział 2. t Środki pieniężne i rozrachunki w przedsiębiorstwie 2.7.2. Ewidencja rozrachunków z tytułu podatku VAT Regulacje dotyczące zasad opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT) zawiera Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Podatnikami VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. Przedmiotem opodatkowania jest: q odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; q eksport towarów; q import towarów; q wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; q wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Podstawą opodatkowania VAT jest obrót, czyli kwota należna ze sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Stawki podatku VAT to stawka podstawowa 23 oraz stawki obniżone: 8 , 5 , 0 . Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Zwolnieni z VAT są podatnicy, których obroty nie przekroczyły w ciągu roku określonego w ustawie limitu (w 2016 r. — 150 000 zł) oraz którzy nie wykonują takich czynności jak np. sprzedaż wyrobów z metali szlachetnych, usługi jubilerskie. Ze zwolnienia korzystają również ci podatnicy, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione z VAT, np. usługi w zakresie opieki medycznej, pocztowe, kulturalne. Jednostka realizująca sprzedaż wystawia dowody sprzedaży (faktura, paragon fiskalny) i do- konuje obliczenia podatku VAT należnego, który stanowi zobowiązanie wobec urzędu skar- bowego. Z kolei dokonując zakupu, otrzymuje dowody, w których wykazano podatek VAT naliczony. Mechanizm funkcjonowania podatku VAT polega na odliczeniu VAT-u naliczo- nego od VAT-u należnego w zakresie, w jakim nabyte dobra i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ogólne zasady ewidencji i rozliczania podatku VAT przedstawiono na schemacie 2.13. Schemat 2.13. Ogólny schemat ewidencji i rozliczania podatku VAT 221 VAT naliczony Wn Zwiększenia podatku Ma Zmniejszenia podatku Wn 1 142 223 Rozrachunki z tytułu podatku VAT 222 VAT należny Wn Zmniejszenia podatku Ma Zwiększenia podatku Ma 2 Poleć książkęKup książkę 2.7. Ewidencja rozrachunków publicznoprawnych Opis schematu: 1. PK — przeniesienie na koniec okresu podatku VAT naliczonego 2. PK — przeniesienie na koniec okresu podatku VAT należnego Konto aktywne VAT naliczony może wykazywać saldo Wn, które oznacza kwotę podatku naliczonego do odliczenia w innym okresie rozliczeniowym. Konto pasywne VAT należny może wykazywać saldo Ma oznaczające kwotę podatku należnego od czynności, dla których obowiązek podatkowy powstanie w innym okresie rozliczeniowym. Rozrachunki z tytułu po- datku VAT to konto aktywno-pasywne, na którym po stronie Wn księguje się VAT naliczony i spłatę zobowiązania z tytułu VAT, a po stronie Ma — VAT należny i zwrot bezpośredni na rachunek bankowy. Konto może wykazywać saldo Ma oznaczające stan zobowiązań wobec urzędu skarbowego oraz saldo Wn oznaczające wysokość nadwyżki VAT naliczonego nad należnym. Podstawą zapisów na koncie są dokumenty PK i Wb. ZAPAMIĘTAJ VAT należny VAT naliczony = zobowiązanie z tytułu podatku VAT VAT naliczony VAT należny = należność z tytułu podatku VAT Przeniesienie podatku VAT naliczonego i należnego wykonuje się, zaokrąglając kwoty do pełnego złotego. Różnice groszowe należy księgować na kontach Pozostałe przychody opera- cyjne i Pozostałe koszty operacyjne. Pozostałe przychody operacyjne są księgowane, gdy następuje: q zaokrąglenie podatku VAT naliczonego „w górę”; q zaokrąglenie podatku VAT należnego „w dół”. Pozostałe koszty operacyjne są księgowane, gdy następuje: q zaokrąglenie podatku VAT naliczonego „w dół”; q zaokrąglenie podatku VAT należnego „w górę”. W przykładach 2.11 oraz 2.12 przedstawiono sposoby ewidencji zaokrągleń podczas prze- noszenia podatku VAT naliczonego i należnego na koniec okresu. Podatnicy podatku VAT prowadzą, obok ewidencji na kontach syntetycznych, ewidencję szczegółową w formie rejestrów zakupu i rejestrów sprzedaży. Umożliwia ona sporządzenie deklaracji VAT oraz deklaracji INTRASTAT (do celów statystycznych). 143 Poleć książkęKup książkę Rozdział 2. t Środki pieniężne i rozrachunki w przedsiębiorstwie Przykład 2.11 W przedsiębiorstwie dokonano księgowań związanych z przeniesieniem podatku VAT nali- czonego (operacja 1.) oraz podatku VAT należnego (operacja 2.) na koniec miesiąca. Wn Sp Wn 221 VAT naliczony 800,60 800,60 761 Pozostałe przychody operacyjne 0,40 Ma /1 Ma /1 Wn 1/ Wn 2/ 223 Rozrachunki z tytułu podatku VAT 801 1 155 762 Pozostałe koszty operacyjne 0,25 222 VAT należny 1 154,75 1 154,75 Ma Sp Wn 2/ Ma /2 Ma Ustalenie wartości rozrachunków z tytułu podatku VAT: 1 155 zł – 801 zł = 354 zł (wartość zobowiązania z tytułu podatku VAT) Przykład 2.12 W przedsiębiorstwie dokonano księgowań związanych z przeniesieniem podatku VAT nali- czonego (operacja 1.) oraz podatku VAT należnego (operacja 2.) na koniec miesiąca. 223 Rozrachunki z tytułu podatku VAT 956 891 Ma /2 Wn 2/ 222 VAT należny 890,85 890,85 Ma Sp Wn 1/ Ma /1 Ma 221 VAT naliczony 956,20 956,20 762 Pozostałe koszty operacyjne 0,20 0,15 Wn Sp Wn 1/ 2/ Ustalenie wartości rozrachunków z tytułu podatku VAT: 956 zł – 891 zł = 65 zł (należność z tytułu podatku VAT) ZADANIA DO WYKONANIA Zadanie 2.15 W przedsiębiorstwie handlowym salda wybranych kont wynoszą (w zł): Rachunek bieżący . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 000 Towary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 000 Rozrachunki z dostawcami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 250 144 Poleć książkęKup książkę 2.7. Ewidencja rozrachunków publicznoprawnych ZADANIA DO WYKONANIA Operacje gospodarcze (w zł): 1. Faktura za zakupione i przyjęte do magazynu towary a) netto . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 250,00 b) VAT 23 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287,50 c) brutto . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 537,50 2. Faktura za sprzedane towary 989,00 a) netto . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . b) VAT 23 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227,47 c) brutto . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 216,47 760,00 3. Wz — wydanie sprzedanych towarów z magazynu . . . . . . . . . . . . . . 4. PK — przeniesienie podatku VAT naliczonego oraz różnic groszowych ……. 5. PK — przeniesienie podatku VAT należnego oraz różnic groszowych . ……. Polecenia: 1. Zadekretuj dowody księgowe oraz zaksięguj operacje gospodarcze na kontach. 2. Ustal oraz zinterpretuj saldo końcowe konta Rozrachunki z tytułu podatku VAT. Zadanie 2.16 W przedsiębiorstwie produkcyjnym salda wybranych kont wynoszą (w zł): Rachunek bieżący . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 000 Materiały . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 000 Wyroby gotowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 500 Operacje gospodarcze (w zł): 1. Faktura za zakupione i przyjęte do magazynu materiały a) netto . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 230,00 b) VAT 23 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 512,90 c) brutto . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 742,90 2. Faktura za zużytą energię elektryczną a) netto . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . b) VAT 23 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . c) brutto . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 758,00 174,34 932,34 145 Poleć książkęKup książkę 4 Wybrane zagadnienia z zakresu rachunkowości przedsiębiorstwa produkcyjnego W tym rozdziale podręcznika omówiono prowadzenie ksiąg rachunkowych w przedsiębior- stwie produkcyjnym. W działalności takiego przedsiębiorstwa można wyodrębnić trzy fazy: I) Zaopatrzenie i gospodarka magazynowa, II) Proces produkcji, III) Sprzedaż wyrobów gotowych. W tych fazach występuje w przedsiębiorstwie wiele zdarzeń gospodarczych, które w postaci operacji gospodarczych ujmowane są w ewidencji księgowej. Przykłady różnych zdarzeń i  operacji gospodarczych w  przedsiębiorstwie produkcyjnym przedstawia rysunek 4.1. Po III fazie należy ocenić wynik finansowy przedsiębiorstwa i rentowność sprzedaży. Na ostatni dzień roku dokonuje się zamknięcia ksiąg rachunkowych. Jest ustalany wynik finansowy, sporządza się sprawozdanie finansowe oraz przeprowadzana jest całościowa analiza finansowa. 209 Poleć książkęKup książkę Rozdział 4. t Wybrane zagadnienia z zakresu rachunkowości przedsiębiorstwa produkcyjnego I FAZA Zaopatrzenie i gospodarka magazynowa (cid:127) Gromadzenie materiałów i ich magazynowanie (cid:127) Przygotowanie linii technologicznej i zapewnienie jej obsługi (cid:127) Zorganizowanie transportu wewnętrznego (cid:127) Zakup materiałów (cid:127) Wydawanie materiałów do zużycia (cid:127) Sprzedaż materiałów niewykorzystanych II FAZA Proces produkcji (cid:127) Przetwarzanie materiałów w wyroby gotowe RACHUNKOWOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA (cid:127) Ewidencja i rozliczanie kosztów (cid:127) Kalkulacja kosztów produktów zakończonych i niezakończonych (cid:127) Przekazywanie wyrobów gotowych do magazynu III FAZA Sprzedaż wyrobów (cid:127) Oferowanie i dostarczanie wyrobów gotowych odbiorcom (cid:127) Organizowanie reklamy (prowadzenie działań marketingowych) (cid:127) Ustalenie cen sprzedaży wyrobów gotowych (cid:127) Sprzedaż wyrobów gotowych (cid:127) Rozpatrywanie reklamacji Rysunek 4.1. Fazy działalności przedsiębiorstwa produkcyjnego 4.1. Ewidencja obrotu materiałami Materiały, zaliczane do zapasów, są to aktywa nabywane przez przedsiębiorstwo lub wytwa- rzane we własnym zakresie i przeznaczone do zużycia jako składnik produktów. Mogą być wykorzystane na cele ogólnogospodarcze przedsiębiorstwa. Materiały zużywają się w jednym cyklu produkcyjnym i przekazują całą swoją wartość wytworzonym produktom. Można je klasyfikować według różnych kryteriów. Biorąc pod uwagę ich rolę w prowadzonej działalności gospodarczej, wyodrębniono następujące grupy rodzajowe: q materiały podstawowe, q materiały pomocnicze, q paliwa, q części zapasowe maszyn i urządzeń, 210 Poleć książkęKup książkę 4.1. Ewidencja obrotu materiałami q materiały wielokrotnego użytkowania, q opakowania, q odpadki. Przyjmując za kryterium podziału przydatność zapasów materiałowych w przedsiębiorstwie, wyróżniono zapasy: q prawidłowe (bieżące, sezonowe, rezerwowe); q nieprawidłowe (nadmierne, zbędne). Ze względu na miejsce przechowywania materiały można podzielić na: q materiały na składzie, czyli znajdujące się w magazynie; q materiały w przerobie, czyli przekazane innemu przedsiębiorstwu w celu wykonania operacji technologicznych; q materiały w drodze, czyli wysłane i zafakturowane przez dostawcę, lecz jeszcze nieprzyjęte przez odbiorcę. Ewidencję materiałów można prowadzić w formie uproszczonej lub bieżącej. W ewidencji uproszczonej materiały są w całości odpisywane w zużycie bezpośrednio po nabyciu. Na koniec okresu sprawozdawczego jest przeprowadzana ich inwentaryzacja i stan niezużytych materiałów jest księgowany na koncie 310 Materiały. Ewidencja bieżąca polega na rejestro- waniu wszystkich przychodów i rozchodów materiałów na koncie 310 Materiały. O wyborze formy ewidencji i o prowadzeniu ewidencji analitycznej materiałów decyduje kierownik, zatwierdzając politykę rachunkowości przedsiębiorstwa. Powinny się w niej znaleźć zasady wyceny materiałów. Materiały przyjęte do magazynu mogą być wyceniane w: q zmiennych cenach ewidencyjnych, czyli w rzeczywistych cenach zakupu lub nabycia; q stałych cenach ewidencyjnych, czyli cenach stałych w danym okresie (np. w danym roku), ustalonych przez przedsiębiorstwo na poziomie cen przewidywanych; różnice pomiędzy stałą ceną ewidencyjną a ceną zakupu materiałów są odchyleniami od cen ewidencyjnych materiałów. Cena zakupu jest ceną podaną przez dostawcę, pomniejszoną o podlegający odliczeniu podatek VAT oraz o otrzymane rabaty, opusty, skonta. Cena nabycia to cena zakupu powiększona o koszty zakupu (np. koszty transportu, ubez- pieczenia, załadunku) obciążające nabywcę materiałów. W sytuacji, gdy do wyceny materiałów przyjęto zmienne ceny ewidencyjne (zakupu lub nabycia), wartość rozchodu materiałów jest ustalana według jednej z metod: q FIFO, czyli „pierwsze przyszło — pierwsze wyszło” — rozchód składnika wycenia się kolejno po cenach tych składników, które przyjęto do magazynu najwcześniej; q LIFO, czyli „ostatnie przyszło — pierwsze wyszło” — rozchód składnika wycenia się kolejno po cenach tych składników, które przyjęto do magazynu najpóźniej; 211 Poleć książkęKup książkę Rozdział 4. t Wybrane zagadnienia z zakresu rachunkowości przedsiębiorstwa produkcyjnego q cen przeciętnych ustalonych na poziomie średniej ważonej cen; q rzeczywistej ceny zakupu materiałów ustalonej na podstawie szczegółowej identyfikacji materiałów. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi wycenę przyjętych materiałów w stałych cenach ewidencyj- nych, to ich rozchód jest również wyceniany w stałych cenach ewidencyjnych. Przykład 4.1 przedstawia wycenę materiałów według rzeczywistych cen zakupu. Przykład 4.1. Wycena materiałów w rzeczywistych cenach zakupu Data Dowód Cena (w zł) 03.06 Pz nr 1 05.06 Pz nr 2 09.06 Pz nr 3 10.06 Rw nr 1 15 13 16 Kartoteka magazynowa ilościowo-wartościowa Ilość (w kg) Wartość (w zł) przychód rozchód stan przychód rozchód 200 360 170 3 000 4 680 2 720 200 560 730 480 250 stan 3 000 7 680 10 400 Wycena rozchodu materiału według metody FIFO: 200 kg ∙ 15 zł + 50 kg ∙ 13 zł = 3 650 zł Wycena rozchodu materiału według metody LIFO: 170 kg ∙ 16 zł + 80 kg ∙ 13 zł = 3 760 zł Wycena rozchodu materiału według średniej ważonej cen: (200 kg ∙ 15 zł + 360 kg ∙ 13 zł + 170 kg ∙ 16 zł) : 730 kg = 14,25 zł 14,25 zł ∙ 250 kg = 3 562,50 zł Na dzień bilansowy materiały wycenia się w cenach nabycia, nie wyższych od ich cen sprze- daży netto. Materiały mogą być także wyceniane według cen zakupu, jeżeli nie zniekształca to stanu aktywów oraz wyniku finansowego przedsiębiorstwa. 212 Poleć książkęKup książkę 4.1. Ewidencja obrotu materiałami ZADANIE DO WYKONANIA Zadanie 4.1 Przedsiębiorstwo wycenia materiały produkcyjne według rzeczywistych cen zakupu. W bieżącym miesiącu zakupiono i przyjęto do magazynu: 1. 03.03.2016 r. — 200 szt. materiału „Z” w jednostkowej cenie zakupu wynoszącej 4,00 zł (Pz 1/03/16). 2. 07.03.2016 r. — 300 szt. materiału „Z” w jednostkowej cenie zakupu wynoszącej 4,50 zł (Pz 2/03/16). 3. 10.03.2016 r. — 150 szt. materiału „Z” w jednostkowej cenie zakupu wynoszącej 4,20 zł (Pz 3/03/16). W tym samym okresie wydano do produkcji: 1. 04.03.2016 r. — 120 szt. materiału „Z” (Rw 1/03/16). 2. 08.03.2016 r. — 250 szt. materiału „Z” (Rw 2/03/16). 3. 11.03.2016 r. — 180 szt. materiału „Z” (Rw 3/03/16). Polecenia: 1. Sporządź w zeszycie kartotekę magazynową ilościowo-wartościową dla materiału „Z”, przyjmując do wyceny rozchodu materiałów metodę FIFO. 2. Wyceń rozchody materiałów według metody LIFO oraz według metody cen przeciętnych. 4.1.1. Ewidencja zakupu materiałów Zakup materiałów składa się z dwóch operacji gospodarczych: q przyjęcia dostawy do magazynu na podstawie dowodu Pz; q powstania zobowiązania wobec dostawcy materiałów na podstawie faktury. Często te operacje nie występują w tym samym terminie, stąd do ich księgowania jest sto- sowane konto 300 Rozliczenie zakupu. Po stronie Wn konta jest księgowana wartość netto faktur od dostawców w korespondencji z kontem 202 Rozrachunki z dostawcami. Po stronie Ma konta jest księgowana wartość dowodów Pz w korespondencji z kontem 310 Materiały. Na koniec okresu sprawozdawczego konto 300 Rozliczenie zakupu może wykazywać: q saldo Wn, które oznacza materiały w drodze (otrzymano faktury od dostawców mate- riałów, lecz nie potwierdzono dowodem Pz przyjęcia materiałów do magazynu); q saldo Ma, które oznacza dostawy niefakturowane (przyjęcie materiałów do magazynu potwierdzono dowodem Pz, lecz nie otrzymano faktur od dostawców materiałów). 213 Poleć książkęKup książkę Rozdział 4. t Wybrane zagadnienia z zakresu rachunkowości przedsiębiorstwa produkcyjnego Konto 310 Materiały może wykazywać wyłącznie saldo Wn, które odpowiada wartości po- siadanych przez przedsiębiorstwo zapasów materiałowych. Sposób ewidencji materiałów uwarunkowany jest przyjętą metodą ich wyceny. Na schemacie 4.1 oraz w przykładzie 4.2 przedstawiono ewidencję materiałów wycenianych w rzeczywistych cenach zakupu. Schemat 4.1. Ewidencja zakupu materiałów wycenionych w rzeczywistych cenach zakupu 202 Rozrachunki z dostawcami Wn Ma 1d Wn 1a, b 300 Rozliczenie zakupu 221 VAT naliczony Wn 1c 2 Ma 3 Ma Wn 310 Materiały Ma 403 Usługi obce Ma Wn 3 490 Rozliczenie kosztów Wn Ma Wn 510 Koszty zakupu Ma 4 Opis schematu: 1. Faktura za materiały zakupione do produkcji wyrobów a) wartość netto materiałów b) wartość netto usługi transportowej c) podatek VAT d) wartość brutto 2. Pz — przyjęcie do magazynu materiałów wycenionych w rzeczywistej cenie zakupu 3. PK — wyksięgowanie kosztów transportu 4. PK — rozliczenie kosztów transportu w koszty zakupu Przykład 4.2 Zakład Produkcji Oświetlenia LIGHT-LUX sp. z o.o. w Gliwicach zamówił u dostawcy za- silacze uniwersalne. Wartość zamówienia według cen katalogowych wynosi 2 000 zł netto (400 szt. ∙ 5 zł/szt.). 214 Poleć książkęKup książkę 4.1. Ewidencja obrotu materiałami Zdarzenia gospodarcze: q 05.09.2016 r. — zakupiono zasilacze uniwersalne do lamp; otrzymano od dostawcy fakturę, wartość netto: 2 000 zł, VAT 23 : 460 zł, wartość brutto: 2 460 zł; q 05.09.2016 r. — przyjęto do magazynu zakupione materiały i wyceniono je w rzeczywistej cenie zakupu (sporządzono dowód Pz); q 06.09.2016 r. — otrzymano fakturę za transport materiałów na kwotę 450 zł; sporządzono dowód PK w celu rozliczenia kosztów zakupu. Dekretacja Lp. Treści operacji gospodarczych 1 2 3 4 Faktura za zakupione zasilacze uniwersalne a) wartość netto 400 szt. ∙ 5 zł/szt. b) VAT 23 c) wartość brutto Pz — przyjęcie zakupionych materiałów według rzeczywistej ceny zakupu Faktura za transport materiałów PK — rozliczenie kosztu transportu w koszty zakupu Ewidencja na kontach księgowych Konto Wartość (w zł) 2 000 460 2 460 2 000 450 450 Wn 300 221 310 403 510 Ma 202 300 202 490 300 Rozliczenie zakupu 2 000 2 000 310 Materiały 2 000 Ma /2 Ma Wn 1b/ Wn 3/ 221 VAT naliczony 460 Ma Wn 202 Rozrachunki z dostawcami 2 460 450 403 Usługi obce 450 Ma Wn 490 Rozliczenie kosztów 450 Ma /1c /3 Ma /4 510 Koszty zakupu Ma 450 Wn 1a/ Wn 2/ Wn 4/ Na koncie 300 Rozliczenie zakupu oprócz wartości netto zakupionych materiałów oraz wartości ich przyjęcia do magazynu są księgowane i rozliczane koszty zakupu materiałów. Dodatkowa 215 Poleć książkęKup książkę Rozdział 4. t Wybrane zagadnienia z zakresu rachunkowości przedsiębiorstwa produkcyjnego ewidencja na tym koncie pojawia się przy zastosowaniu do wyceny materiałów stałych cen ewidencyjnych (zobacz schemat 4.2). Ustalane są wtedy odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów, które mogą być: q odchyleniami Wn (debetowe), gdy stała cena ewidencyjna materiałów jest niższa od ich rzeczywistej ceny zakupu (zobacz przykład 4.3); q odchyleniami Ma (kredytowe), gdy stała cena ewidencyjna materiałów jest wyższa od ich rzeczywistej ceny zakupu (zobacz przykład 4.4). Schemat 4.2. Ewidencja zakupu materiałów wycenionych w stałych cenach ewidencyjnych 202 Rozrachunki z dostawcami Wn Wn 221 VAT naliczony 1b Wn 1a Ma 1c Ma 300 Rozliczenie zakupu Ma Wn 310 Materiały Ma 2 3a 3b Wn 341 Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów Ma Opis schematu: 1. Faktura za materiały produkcyjne a) wartość netto b) podatek VAT c) wartość brutto 2. Pz — przyjęcie do magazynu materiałów wycenionych w stałych cenach ewidencyjnych 3. PK — odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów a) odchylenia Wn (debetowe) b) odchylenia Ma (kredytowe) Przykład 4.3 Zdarzenia gospodarcze w  przedsiębiorstwie produkującym meble MEBLO-ART S.A. w Pszczynie: q 07.03.2016 r. — zakupiono 100 szt. płyt laminowanych białych; otrzymano od dostawcy fakturę, wartość netto: 5 000 zł, usługa transportowa: 400 zł, VAT 23 : 1 242 zł, wartość brutto: 6 642 zł; 216 Poleć książkęKup książkę 4.1. Ewidencja obrotu materiałami q 07.03.2016 r. — przyjęto do magazynu zakupione materiały i wyceniono je w stałej cenie ewidencyjnej na kwotę 4 650 zł (sporządzono dowód Pz); q 07.03.2016 r. — sporządzono dowód PK w celu zaksięgowania odchyleń od cen ewiden- cyjnych materiałów oraz rozliczenia kosztów transportu. Dekretacja Lp. Treści operacji gospodarczych 1 2 3 Faktura za zakupione płyty laminowane białe a) wartość netto 100 szt. ∙ 50 zł/szt. b) usługa transportowa c) VAT 23 d) wartość brutto Pz — przyjęcie materiałów według stałej ceny ewidencyjnej: 100 szt. ∙ 46,50 zł/szt. PK a) odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów: 100 szt. ∙ 3,5 zł/szt. b) usługa transportowa c) rozliczenie kosztów transportu w koszty zakupu Ewidencja na kontach księgowych Wartość (w zł) 5 000 400 1 242 6 642 4 650 350 400 400 Wn 300 300 221 310 341 403 510 Konto Ma 202 300 300 300 490 Wn 1a/ 1b/ Wn 2/ Wn 300 Rozliczenie zakupu 5 000 400 4 650 350 400 310 Materiały 4 650 490 Rozliczenie kosztów 400 Ma /2 /3a /3b Ma 221 VAT naliczony 1 242 Wn 1c/ Ma Wn 202 Rozrachunki z dostawcami 6 642 341 Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów 350 Wn 3a/ Ma Wn 3b/ 403 Usługi obce 400 Ma /3c Wn 3c/ 510 Koszty zakupu Ma 400 Ma /1d Ma 217 Poleć książkęKup książkę Rozdział 4. t Wybrane zagadnienia z zakresu rachunkowości przedsiębiorstwa produkcyjnego Saldo na koncie nr 341 oznacza odchylenia debetowe od cen ewidencyjnych materiałów. Wartość zapasu materiałów wycenionych według stałej ceny ewidencyjnej: 4 650 zł Wartość zapasu materiałów wycenionych według rzeczywistej ceny zakupu (po korekcie wartości): 4 650 zł + 350 zł = 5 000 zł Na koncie 310 Materiały (konto korygowane) są ujmowane przychody i rozchody tych składników wycenionych po stałych cenach ewidencyjnych. Różnice wynikające z równo- ległej wyceny materiałów po cenie zakupu (lub po cenie nabycia) są księgowane na koncie 341 Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów (konto korygujące do konta 310 Materiały). Wymienione konta są wynikiem stosowania podzielności pionowej kont, co zostało omówione w podrozdziale 1.6.4. ZAPAMIĘTAJ Wartość bilansowa zapasu materiałów jest ustalana według następującej zasady: wartość zapasu według stałej ceny ewidencyjnej + odchylenia Wn (debetowe) od cen ewidencyjnych materiałów − odchylenia Ma (kredytowe) od cen ewidencyjnych materiałów = wartość bilansowa zapasu materiałów Przykład 4.4 Przedsiębiorstwo OKNO-VIP sp. z o.o. w Katowicach zajmujące się produkcją okien zamó- wiło u dostawcy 3 000 m.b. uszczelki do okna w cenie netto 1 zł/m.b. Stała cena ewidencyjna ustalona dla uszczelki do okien wynosi 1,15 zł/m.b. Zdarzenia gospodarcze: q 02.02.2016 r. — otrzymano dostawę zamówionej uszczelki do okien wraz z fakturą; wartość netto: 3 000 zł, VAT 23 : 690 zł, wartość brutto: 3 690 zł; q 02.02.2016 r. — przyjęto do magazynu zakupioną uszczelkę do okien i wyceniono ją w stałej cenie ewidencyjnej na kwotę 3 450 zł (sporządzono dowód Pz); q 02.02.2016 r. — sporządzono dowód PK w celu zaksięgowania odchyleń od cen ewiden- cyjnych materiałów. 218 Poleć książkęKup książkę Dekretacja Lp. Treści operacji gospodarczych 1 2 3 Faktura za uszczelkę do okien a) wartość netto 3 000 m.b. ∙ 1 zł/m.b. b) VAT 23 c) wartość brutto Pz — przyjęcie materiału według stałej ceny ewidencyjnej: 3 000 m.b. ∙ 1,15 zł/m.b. PK — odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów: 3 000 m.b. ∙ 0,15 zł/m.b. Ewidencja na kontach księgowych 4.1. Ewidencja obrotu materiałami Konto Wartość (w zł) 3 000 690 3 690 3 450 450 Wn 300 221 310 300 Ma 202 300 341 300 Rozliczenie zakupu 3 000 450 3 450 Ma /2 Wn 1b/ 221 VAT naliczony 690 Ma Wn 202 Rozrachunki z dostawcami 3 690 Ma /1c 310 Materiały 3 450 Ma Wn 341 Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów 450 Ma /3 Wn 1a/ 3/ Wn 2/ Saldo na koncie nr 341 oznacza odchylenia kredytowe od cen ewidencyjnych materiałów. Wartość zapasu materiałów według ceny ewidencyjnej: 3 450 zł Wartość zapasu materiałów według rzeczywistej ceny zakupu (po korekcie wartości): 3 450 zł – 450 zł = 3 000 zł ZADANIA DO WYKONANIA Zadanie 4.2 Operacje gospodarcze w przedsiębiorstwie produkcyjnym (w zł): 1. Faktura za zakupione materiały „A” a) wartość netto . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 000 b) VAT 23 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 530 c) wartość brutto . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 530 219 Poleć książkęKup książkę 7.4. Ewidencja kredytów i pożyczek 7.4. Ewidencja kredytów i pożyczek Kredyty i pożyczki to obce źródła finansowania aktywów przedsiębiorstwa i wykazywane są w bilansie jako pasywa obce. Przez umowę kredytu bank zobowiązuje się oddać do dyspozycji kredytobiorcy na okre- ślony czas kwotę środków pieniężnych z przeznaczeniem na ustalony cel, a kredytobiorca zobowiązuje się do korzystania z niej na warunkach określonych w umowie, zwrotu kwoty kredytu wraz z odsetkami w oznaczonych terminach spłaty oraz do zapłaty prowizji od udzie- lonego kredytu. Kredytobiorca składa w banku wniosek kredytowy, a bank dokonuje oceny jego zdolności kredytowej, czyli zdolności do spłaty kredytu wraz z odsetkami w terminach określonych w umowie. Kredyty można podzielić według różnych kryteriów. Wybrane kryteria ich podziału zesta- wiono w tabeli 7.2. Tabela 7.2. Rodzaje kredytów bankowych Kryterium podziału Rodzaje kredytów Przeznaczenie Waluta Okres spłaty Forma uruchomienia • kredyt obrotowy na sfinansowanie bieżących potrzeb przedsiębiorstwa związanych z jego działalnością gospodarczą • kredyt inwestycyjny na sfinansowanie zakupu, budowy, modernizacji środków trwałych • kredyt w walucie krajowej • kredyt w walucie obcej • kredyt krótkoterminowy o okresie spłaty do 1 roku • kredyt długoterminowy o okresie spłaty powyżej 1 roku • kredyt w rachunku kredytowym — suma kredytowa jest przekazana do dyspozycji kredytobiorcy na odrębnym rachunku • kredyt w rachunku bieżącym — bank reguluje płatności kredytobiorcy wobec jego kontrahentów w kwotach przewyższających saldo rachunku bankowego, do wysokości ustalonego limitu kredytowego Kredytobiorca ponosi koszty kredytu w postaci prowizji za udzielenie przez bank kredytu i odsetek, które zwykle są spłacane w ratach miesięcznych łącznie z częścią kapitałową. Prowizja za udzielenie kredytu jest pobierana przez bank w momencie udzielania kredytu. W przypadku kredytów obrotowych prowizje i odsetki są rozliczane na konto 752 Koszty finansowe. W przypadku kredytów przeznaczonych na finansowanie środków trwałych przed ich przekazaniem do użytkowania prowizje i odsetki obciążają konto 080 Środki trwałe w bu- dowie, natomiast po przekazaniu środków trwałych do użytkowania odsetki od kredytów są zaliczane do kosztów finansowych. Na dzień bilansowy kredyty są wyceniane w kwocie wymagającej zapłaty, czyli łącznie z od- setkami naliczonymi na dzień 31 grudnia danego roku. 425 Poleć książkęKup książkę Rozdział 7. t Kapitały i fundusze w przedsiębiorstwach Ewidencję operacji gospodarczych związanych z  kredytami bankowymi przedstawia schemat 7.8. Schemat 7.8. Ewidencja kredytów bankowych 130 Rachunek bieżący Wn Ma Wn 134 Kredyty bankowe 3 1 2 3a Wn 3b 752 Koszty (cid:29)nansowe Ma Ma Opis schematu: 1. Wb — wpływ środków z tytułu otrzymanego kredytu bankowego 2. Wb — pobranie przez bank prowizji od kredytu 3. Wb — spłata raty kredytu a) część kapitałowa b) część odsetkowa Przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy lub liczbę rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobo- wiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą liczbę rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości. Zaciągnięte pożyczki są ewidencjonowane w księgach rachunkowych według wartości no- minalnej jako pozostałe rozrachunki. Ewidencja operacji gospodarczych związanych z po- życzkami przedstawia się następująco: q zaciągnięcie pożyczki: Wn — 130 Rachunek bieżący, Ma — 249 Pozostałe rozrachunki; q zwrot pożyczki (raty kapitałowej): Wn — 249 Pozostałe rozrachunki, Ma — 130 Rachunek bieżący; q zwrot odsetek od pożyczki: Wn — 752 Koszty finansowe, Ma — 130
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Kwalifikacja A.36. Część 1. Prowadzenie rachunkowości. Podręcznik do nauki zawodów technik ekonomista i technik rachunkowości
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: