Darmowy fragment publikacji:
Piotr Urbanek – Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Katedra Ekonomii Instytucjonalnej i Mikroekonomii
90-214 Łódź, ul. Rewolucji 1905 r. nr 41/43
RECENZENCI
Maria Aluchna, Anna Ząbkowicz
REDAKTOR INICJUJĄCY
Monika Borowczyk
REDAKTOR WYDAWNICTWA UŁ
Piotr Pietrych
SKŁAD I ŁAMANIE
AGENT PR
KOREKTA TECHNICZNA
Wojciech Grzegorczyk
PROJEKT OKŁADKI
Katarzyna Turkowska
Zdjęcie wykorzystane na okładce: © Depositphotos.com/kirilart
© Copyright by Piotr Urbanek, Łódź 2020
© Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020
Wydane przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Wydanie I. W.09838.20.0.M
Ark. wyd. 31,7; ark. druk. 29,375
ISBN 978-83-8220-122-2
e-ISBN 978-83-8220-123-9
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
90-131 Łódź, ul. Lindleya 8
www.wydawnictwo.uni.lodz.pl
e-mail: ksiegarnia@uni.lodz.pl
tel. 42 665 58 63
Dla Basi
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1
Governance w uniwersytecie
1.1. Wprowadzenie
1.2. Czym jest governance?
1.3. Academic governance jako ład akademicki
1.4. Zewnętrzny i wewnętrzny ład akademicki
1.5. Typologie ładu akademickiego
1.6.
1.5.1. Typologia Baldridge’a
1.5.2. Model Clarka
1.5.3. Typologia Brauna-Merriena
1.5.4. Typologia McNaya
1.5.5. Typologia Olsena
1.5.6. Typologia Dobbinsa, Knilla, Vögtle
1.5.7. Typologia Capano
1.5.8. Typologia Whitleya
Ewolucja ładu akademickiego – od uniwersytetu Humboldta do uniwersytetu
korporacyjnego
1.7. Podsumowanie
11
23
23
24
30
33
42
42
45
50
53
56
60
65
68
72
78
Rozdział 2
Ład akademicki z perspektywy nowego zarządzania publicznego 81
2.1. Wprowadzenie
81
2.2.
82
2.3.
„Rządzenie bez rządu” jako paradygmat zarządzania publicznego
Menedżeryzm jako implementacja nowego zarządzania publicznego w sektorze
szkolnictwa wyższego
2.4. Prorynkowa transformacja uniwersytetu
2.5. Czy uniwersytet korporacyjny może być wciąż uniwersytetem?
2.6.
Alternatywne koncepcje zarządzania sektorem publicznym i sterowania sekto-
rem szkolnictwa wyższego
88
93
102
117
3.2.1. Problem agencji w relacjach wewnątrzkorporacyjnych
3.2.2. Problem agencji w sektorze szkolnictwa wyższego
3.3.1. Altruizm stewarda versus oportunizm agenta
3.3.2. Uniwersytet jako „dobry steward” zasobów publicznych
3.4.1. Organizacja jako koalicja grup interesów
3.4.2. Trzecia misja uniwersytetu z perspektywy teorii interesariuszy
3.5.1. Kontrola nad zasobami jako mechanizm alokacji władzy
3.5.2. Autonomia uniwersytetu a zależność od zasobów
8
Spis treści
2.6.1. Współzarządzanie publiczne
2.6.2. Neoweberyzm
2.7. Podsumowanie
Rozdział 3
Teorie ładu akademickiego
3.1. Wprowadzenie
3.2. Teoria agencji
3.3. Teoria służebności
3.4. Teoria interesariuszy
3.5. Teoria zasobowa
3.6. Teoria neoinstytucjonalna
3.7. Teoria uwarunkowań kulturowych
3.8. Teoria cybernetyczna
3.9. Teoria polityczna
3.6.1. Wpływ środowiska instytucjonalnego na organizacje
3.6.2. Uniwersytety jako „organizacja instytucjonalna”
3.7.1. Wpływ kultury na instytucje ładu społecznego
3.7.2. Kultura a tożsamość instytucjonalna uniwersytetu
3.8.1. Cybernetyczna koncepcja sterowania organizacjami
3.8.2. Uniwersytet cybernetyczny
3.9.1. Państwo jako kreator instytucji ładu publicznego
3.9.2. Rola uniwersytetów w procesach kreowania publicznego ładu instytucjo-
nalnego
3.10. Teorie ładu akademickiego a teorie ładu korporacyjnego
3.11. Podsumowanie
Rozdział 4
Instytucje ładu akademickiego
4.1. Wprowadzenie
4.2. Organy władzy uczelni
4.2.1. Organy jednoosobowe
4.2.2. Organy kolegialne
4.2.3. Organy nadzorczo-doradcze
117
119
120
123
123
125
125
126
131
131
132
134
134
135
139
139
141
145
145
152
156
156
159
164
164
165
167
167
168
169
174
175
175
176
177
179
184
Spis treści
4.3. Kodeksy dobrych praktyk akademickich
4.4. Polityka wynagradzania
4.5. Transparentność uniwersytetów
4.6. Rankingi akademickie
4.7.
4.8.
4.9.
4.10. Podsumowanie
Interesariusze
Instytucje w narodowych systemach ładu akademickiego
4.8.1. Holandia – system napoleoński
4.8.2. Finlandia – system Humboldtowski
4.8.3. Australia – system anglosaski
Instytucje w systemach ładu akademickiego i ładu korporacyjnego
5.3.1. Perspektywy pomiaru dokonań uniwersytetów
5.3.2. Skuteczność
5.3.3. Efektywność
5.3.4. Efektywność zasobowa
5.3.5. Efektywność instytucjonalna
Rozdział 5
Doskonałość jako akademicki wymiar dokonań uniwersytetów
5.1. Wprowadzenie
5.2. Doskonałość akademicka a misje uczelni publicznych
5.3. Doskonałość akademicka – jak mierzyć dokonania uniwersytetu?
5.4. Metody oceny doskonałości akademickiej
5.5. Dokonania uniwersytetu w świetle teorii ładu akademickiego
5.6. Podsumowanie
5.4.1. Bibliometria w ocenie dokonań naukowych
5.4.2. Uniwersytet światowej klasy z perspektywy rankingów akademickich
5.4.3. Doskonałość akademicka a zarządzanie strategiczne uczelniami
5.4.4. Data Envelopment Analysis
5.4.5. Stochastyczna analiza graniczna
9
190
199
215
224
244
251
252
258
264
275
278
281
281
283
285
285
289
290
294
296
298
298
308
324
331
337
342
346
Rozdział 6
Ład akademicki a reforma systemu szkolnictwa wyższego w Polsce 349
349
6.1. Wprowadzenie
6.2. Reformy ładu akademickiego
352
356
6.3. Kierunki zmian instytucjonalnych struktur władz uniwersytetów
356
364
6.4. Ewolucja logiki instytucjonalnej w Ustawie 2.0 – propozycje reform
371
371
6.4.1. Reformy z perspektywy teorii ładu akademickiego
6.4.2. Instytucje ładu akademickiego w reformowanym systemie szkolnictwa
6.3.1. „Twardy” menedżeryzm
6.3.2. „Miękki” menedżeryzm
wyższego
6.4.3. Doskonałość akademicka
381
392
10
Spis treści
6.5. Uniwersytet w nowym środowisku instytucjonalnym – wyniki badań
6.6. Podsumowanie
6.5.1. Struktury władzy w zreformowanym uniwersytecie
6.5.2. Rada uczelni jako nowy organ władzy
6.5.3. Wydział w strukturach władzy uczelni
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
395
395
396
398
409
413
419
467
469
Wstęp
Odwołując się zatem do samej instytucji uniwersytetu,
uniwersytetem bezwarunkowym moglibyśmy nazywać:
podstawowe prawo do mówienia wszystkiego,
choćby tytułem tworzenia fikcji i eksperymentowania z wiedzą,
prawo mówienia o tym publicznie, prawo głoszenia tego.
Jacques Derrida
Uniwersytety i korporacje są to niezależne i odrębne byty organizacyjne1. Dzia-
łają w innym środowisku instytucjonalnym, wypełniając swoje misje wykorzy-
stują inne rodzaje kluczowych zasobów, budują swoje przewagi konkurencyjne
na odmiennych źródłach, ich sukces zależy od innych generatorów wartości.
Naczelnym imperatywem dla uniwersytetów jest dążenie do tego, co zwykło się
nazywać doskonałością akademicką, dla korporacji – kreacja wartości dla ak-
cjonariuszy. Struktury władzy tych dwóch organizacji charakteryzują odmienne
rozwiązania instytucjonalne. Istotą procesów decyzyjnych w uniwersytecie jest
model samorządności akademickiej, co oznacza wiodącą rolę w tych procesach
organów kolegialnych oraz wybór liderów akademickich przez społeczność
uczelni. W korporacji występują hierarchiczne struktury decyzyjne, połączo-
ne z silną pozycją prezesa lub dyrektora generalnego. Lista różnic jest znacznie
dłuższa. Jak można zatem uzasadnić lub wyjaśnić pojęcie „uniwersytetu korpo-
racyjnego” (corporate university)? Pojęcie to, łączące w sobie dwa zupełnie różne
typy organizacji, zaczyna być coraz częściej używane w dyskusjach na temat po-
stulowanej wizji uniwersytetu.
Termin „uniwersytet korporacyjny” zazwyczaj bywa używany w literaturze
w dwóch znaczeniach. Pierwsze z nich odnosi się do praktyk stosowanych w wiel-
kich korporacjach, polegających na powoływaniu w ramach własnych struktur
jednostek, których głównym zadaniem jest włączanie działalności edukacyjnej
1 Pojęcie „uniwersytet” używane w monografii odnosi się do instytucji, które zgodnie z Mię-
dzynarodową Standardową Klasyfikacją Edukacji (International Standard Classification
of Education) są zaliczane do poziomu ISCED 5A. Tam gdzie poruszane zagadnienia nie
wymagają precyzji terminologicznej, stosowane są zamiennie pojęcia: „uczelnia”, „szkoła
wyższa”, „akademia”, „instytucja akademicka”, „organizacja sektora szkolnictwa wyższe-
go”. Jeżeli nie zaznaczono inaczej, rozważania koncentrują się na uczelniach publicznych.
Pojęcie „korporacja” jest w monografii używane zamiennie z pojęciami: „spółka”, „przed-
siębiorstwo”, „firma”, „jednostka komercyjna”. Wszystkie te terminy są traktowane jako
synonimy prywatnych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.
12
Wstęp
i szkoleniowej w procesy kreacji wartości. Jednostki te są traktowane jako insty-
tucjonalne wehikuły służące do tworzenia, replikowania i transferu wiedzy do
korporacji traktowanej jako „ucząca się organizacja” (learning organization). Ma
to służyć budowaniu i podtrzymywaniu jej przewag konkurencyjnych, poprzez
wzrost produktywności i wydajności pracowników. Zaszczytne miano „uniwer-
sytet” podnosi rangę tego typu biznesowych inicjatyw, nadając im swoisty atest
wiarygodności akademickiej. Zarazem zasady funkcjonowania takich jednostek
zarówno w warstwie symbolicznej, jak i w stosowanych w nich procedurach nie
mają nic wspólnego z uniwersytetem będącym instytucją akademicką prowa-
dzącą badania naukowe i kształcącą studentów.
Pojęcie „uniwersytetu korporacyjnego” używane w monografii odnosi się
do innego rodzaju organizacji i praktyk. Terminem tym określa się uczelnię
charakteryzującą się wykorzystywaniem procesów, struktur i kryteriów decy-
zyjnych, organów władzy, kultury organizacyjnej oraz metod zarządzania za-
pożyczonych od jednostek komercyjnych, będących przeciwieństwem trady-
cyjnej wizji uczelni wyższej. Instytucja akademicka kryjąca się pod pojęciem
„uniwersytetu korporacyjnego” to idea mająca swoje korzenie w teoretycznych
dyskursach na temat modelowych struktur instytucjonalnych w systemach
szkolnictwa wyższego. Biorąc pod uwagę stosowane w praktyce systemy za-
rządzania uczelniami, można stwierdzić, że wizja takiego uniwersytetu odpo-
wiada w największym stopniu rozwiązaniom modelu amerykańskiego uniwer-
sytetu badawczego. Bardzo ważnymi źródłami inspiracji dla takiej koncepcji
uczelni były i są normatywne dyskusje na temat kierunków reform systemu
szkolnictwa wyższego, odwołujące się do idei nowego zarządzania publicznego
(New Public Management – NPM).
Fundamentem nowego paradygmatu zarządzania uczelniami jest wprowa-
dzanie do tych organizacji sektora publicznego rynkowych mechanizmów alo-
kacji zasobów oraz przekazanie władzy w uniwersytetach, tradycyjnie sprawo-
wanej przez uczonych – menedżerom. Można wskazać trzy filary, na których
opiera się koncepcja uniwersytetu korporacyjnego: profesjonalizacja procesów
zarządzania uczelniami, rosnące znaczenie trzeciej misji uniwersytetu oraz me-
nedżerskie struktury władzy.
Pierwszy filar oznacza, że uczelnie powinny być traktowane jako swoiste przed-
siębiorstwa, zarządzane przy wykorzystaniu logiki biznesowej. Dotyczy to zarów-
no decyzji o charakterze strategicznym, jak i operacyjnym; decyzje te powinny
być wspomagane przez metody i narzędzia zarządzania używane w jednostkach
komercyjnych. Ta radykalna zmiana wynika z założenia, że kierownictwo każdej
organizacji, niezależnie od specyfiki jej działalności – dotyczy to więc zarówno
korporacji, jak i uniwersytetu – stoi przed takimi samymi dylematami decyzyj-
nymi. Ich istota sprowadza się do określenia zasad optymalnej alokacji będących
w dyspozycji organizacji ograniczonych zasobów ludzkich, finansowych, mate-
rialnych w taki sposób, aby osiągnąć największy stopień realizacji celów i zadań.
Wstęp
13
Przykładami takich narzędzi odwołujących się do logiki biznesowej są: zarządza-
nie strategiczne, planowanie finansowe, budżetowanie operacyjne, rachunkowość
odpowiedzialności, rachunek kosztów i wyników, zarządzanie marką. Implikacją
szerokiego zastosowania tego rodzaju praktyk biznesowych jest wprowadzenie
do konserwatywnego świata akademii postaw i wartości nieobecnych w tradycyj-
nym uniwersytecie. Oznacza to uświadomienie liderom, badaczom, nauczycie-
lom akademickim, że skutki podejmowanych przez nich decyzji mogą wychodzić
poza wymiary stricte akademickie, związane z działalnością naukową i procesami
kształcenia. Decyzje te generują przychody i koszty. Mają zatem również wymiar
finansowy, który powinien być traktowany jako parametr stosowany do oceny
dokonań uniwersytetów, jednostek organizacyjnych, zespołów badawczych,
komplementarny w stosunku do tradycyjnych parametrów akademickich.
Drugim filarem uniwersytetu korporacyjnego jest odejście od praktyk, których
symbolem jest idea „wieży z kości słoniowej” (Ivory Tower). Oznacza to wzmoc-
nienie zewnętrznej orientacji uniwersytetów i ich więzi ze społeczeństwem,
czego implikacją jest tzw. trzecia misja. Efektem procesów transformacyjnych
zachodzących w najbardziej rozwiniętych gospodarkach świata jest tworzenie
nowych źródeł przewag konkurencyjnych. W miejsce gospodarek opartych na
zasobach pojawiają się gospodarki oparte na wiedzy. To nadaje szczególne zna-
czenie sektorowi szkolnictwa wyższego, który, będąc źródłem wiedzy, zaczyna
odgrywać kluczową rolę w kreowaniu przyszłej pozycji gospodarek oraz silnych
i stabilnych fundamentów dobrobytu ekonomicznego społeczeństw. Jednocze-
śnie rodzi się oczekiwanie, że autonomia uczelni będzie się wiązać z odpowie-
dzialnością wobec społeczeństwa, której przejawem byłyby nowe i kompleksowe
formy interakcji pomiędzy uczelnią a jej otoczeniem społeczno-gospodarczym.
Szczególne znaczenie w procesach zachodzących w ramach trzeciej misji mają
powiązania między uniwersytetami a środowiskiem biznesowym, oznaczające
ewolucję uniwersytetu od organizacji Ivory Tower do tzw. uniwersytetu przed-
siębiorczego. Skutkiem tej ewolucji jest rosnące znaczenie alternatywnych w sto-
sunku do funduszy publicznych źródeł finansowania określanych pojęciem
„trzeciego strumienia”.
Koncepcje uniwersytetu przedsiębiorczego i uniwersytetu korporacyjne-
go nie są tożsame, ale zawierają wspólne elementy. Ważną cechą uniwersytetu
przedsiębiorczego, która warunkuje skuteczną realizację zadań związanych z ko-
mercjalizacją wyników badań, jest adaptacja menedżerskich struktur zarządza-
nia. Ich celem jest tworzenie kultury przedsiębiorczości i nowego systemu war-
tości odzwierciedlającego prorynkowy punkt widzenia. Z kolei dla uniwersytetu
korporacyjnego charakterystyczne jest przyjęcie biznesowej perspektywy orien-
tacji na klienta. Klientami są studenci, którzy oczekują dostarczenia produktu
w postaci dyplomu wyższej uczelni. Klientami są również korporacje, których
popyt na wyniki badań naukowych i idące w ślad za tym finansowanie determi-
nują priorytety badawcze uczelni. Granica dzieląca te dwie koncepcje instytucji
14
Wstęp
akademickich jest płynna. Jednym z kryteriów służących do ich odróżnienia
może być dominujący typ inspiracji dla podejmowanej problematyki badawczej.
Odwołując się do terminologii zaczerpniętej z obszaru badań procesów innowa-
cyjnych, dla uniwersytetu przedsiębiorczego jest to inspiracja typu science-push,
dla uniwersytetu korporacyjnego – demand-pull.
Profesjonalizacja procesów zarządzania uczelniami oraz współpraca z oto-
czeniem społeczno-gospodarczym nie przesądzają jednoznacznie o modelu
uniwersytetu. Uczelnia utrzymująca tradycyjne akademickie struktury władzy
może być zarządzana przy użyciu metod biznesowych. Przykładem jest zrów-
noważona karta wyników (Balanced Scored Card), narzędzie zarządzania strate-
gicznego, która umożliwia formułowanie i implementację strategii uczelni oraz
monitorowanie stopnia realizacji celów i zadań dla całej uczelni i poszczegól-
nych jednostek organizacyjnych. Istotne jest to, że wdrożenie tego narzędzia nie
musi oznaczać wprowadzania hierarchicznych, korporacyjnych struktur władzy.
Jest ono również skuteczne wtedy, kiedy są utrzymywane tradycyjne akademic-
kie organy władzy, cechujące się autonomią jednostek wewnętrznych i kolegial-
nością procesów decyzyjnych. Podobnie otwarcie uniwersytetu na środowisko
zewnętrzne jest możliwe w warunkach tradycyjnych rozwiązań ustrojowych.
Zdaniem Marka Kwieka [2019: 114], „kolegialność nie oznacza oddzielenia uni-
wersytetów od świata zewnętrznego, zwłaszcza w odniesieniu do gospodarki”2.
Trzeci filarem uniwersytetu korporacyjnego są instytucjonalne rozwiązania
określające system, za pomocą którego uczelnie są zarządzane i nadzorowane.
Jest to wiodący wątek poruszany w monografii. Rozwiązania te tworzą ład aka-
demicki. Zgodnie z przyjętą w monografii definicją, ład akademicki to zintegro-
wany zbiór formalnych i nieformalnych instytucji, które wspólnie wyznaczają
logikę instytucjonalną decydującą o systemach podejmowania decyzji i zarzą-
dzania uniwersytetami, określają zasady alokacji władzy i autorytetu wewnątrz
uczelni, relacje występujące między autonomią uniwersytetów a wpływem pań-
stwa na kształtowanie polityki naukowej i edukacyjnej, a także interakcje między
uczelniami a środowiskiem zewnętrznym. To właśnie procesy, struktury i insty-
tucje, które decydują o podziale władzy i jej egzekwowaniu wewnątrz uczelni,
wyznaczają linię demarkacyjną między uniwersytetem korporacyjnym a trady-
cyjną wizją uczelni wyższej określaną terminem „uniwersytetu Humboldta”.
Istnieje szereg cech, które jednoznacznie pozwalają określić, do jakiego mo-
delu można odnieść instytucjonalne rozwiązania ładu akademickiego. Cechy te
można wskazać poprzez odpowiedzi na pytania:
■ czy uczelnią powinien kierować wybitny uczony, czy profesjonalny mene-
■ w jaki sposób należy powoływać liderów akademickich – poprzez wybory
dżer?
czy mianowanie?
2 Wszystkie cytaty z publikacji anglojęzycznych podawane są we własnym przekładzie.
Wstęp
15
■ jakie funkcje powinny pełnić akademickie ciała kolegialne uczelni: senat,
rady wydziałów – stanowiące czy opiniodawcze?
■ jaką rolę w procesach zarządzania uczelnią powinni pełnić zewnętrzni in-
teresariusze – biernych obserwatorów czy aktywnych współuczestników?
■ co jest wartością nadrzędną, którą powinni kierować się liderzy akademiccy
– autonomia instytucjonalna czy społeczna odpowiedzialność uniwersytetu?
Uniwersytetem korporacyjnym zarządza mianowany lider, będący przede
wszystkim profesjonalnym menedżerem. Akademickie organy kolegialne peł-
nią rolę opiniodawczą, a ich decyzyjno-nadzorcze prerogatywy przejmuje rada
uczelni będąca odpowiednikiem rady nadzorczej lub rady dyrektorów dla spół-
ek kapitałowych. W skład rady uczelni wchodzą przedstawiciele zewnętrznych
interesariuszy. Nadrzędną wartością dla uniwersytetu jest społeczna odpowie-
dzialność, związana z jego gospodarczym, kulturalnym i społecznym wkładem
w rozwój społeczeństwa i gospodarki.
Wskazane cechy uniwersytetu korporacyjnego uzasadniają połączenie pojęć
odwołujących się do dwóch pozornie odrębnych bytów organizacyjnych: uni-
wersytetu i korporacji. Jest to podstawa do sformułowania głównego celu
pracy, którym jest opis i ocena mechanizmów ładu akademickiego w uniwer-
sytecie korporacyjnym oraz porównanie stosowanych w takiej uczelni insty-
tucjonalnych rozwiązań ładu akademickiego z tymi, które występują w in-
stytucjach akademickich funkcjonujących zgodnie z tradycyjnym modelem
odwołującym się do idei uniwersytetu Humboldta.
Odpowiednikiem systemu ładu akademickiego dla jednostek biznesowych
jest ład korporacyjny. Według klasycznej definicji sformułowanej przez Adriana
Cadbury’ego [2002: 1] jest to „system, za pomocą którego firmy są kierowane
i kontrolowane”. Jednym z największych wyzwań stojących przed badaczami zaj-
mującymi się problematyką ładu korporacyjnego jest odpowiedź na pytanie, od
czego zależy efektywność mechanizmów zarządzania i nadzoru nad spółkami.
Uniwersytet korporacyjny przejmuje od jednostek komercyjnych wiele rozwią-
zań odnoszących się do struktur władzy i procesów decyzyjnych. W tym kontek-
ście pojawia się naturalne pytanie o możliwość oceny instytucjonalnych rozwią-
zań tworzących nowe systemy zarządzania instytucjami akademickimi. Pytanie
to daje podstawę do próby wskazania warunków, jakie powinny spełniać struk-
tury instytucjonalne odpowiedzialne za kierowanie i nadzór nad reformowany-
mi uniwersytetami. Najważniejszym zadaniem instytucji ładu akademickiego
jest zapewnienie prorozwojowej równowagi pomiędzy interesami wszystkich
podmiotów zaangażowanych w funkcjonowanie uniwersytetu. Równowaga ta
jest efektem oddziaływania zbioru różnorodnych instytucji: prawnych, ekono-
micznych, społecznych, politycznych, kulturowych, etycznych i innych. Ocena
skuteczności ładu akademickiego powinna zatem uwzględniać wzajemny wpływ
tych czynników oraz powiązania relacji wewnątrzakademickich z wieloma for-
malnymi i nieformalnymi instytucjami funkcjonującymi poza akademią.
16
Wstęp
Realizując tak sformułowany cel pracy, zastosowano dwie perspektywy ba-
dawcze. Po pierwsze, na podstawie krytycznej analizy piśmiennictwa, teo-
retyczna idea uniwersytetu korporacyjnego i jej egzemplifikacja w postaci
normatywnej wizji instytucji akademickiej, będącej efektem prorynkowych
i menedżerskich reform systemu szkolnictwa, została skonfrontowana z trzema
wątkami badawczymi: teoriami wykorzystywanymi do opisu procesów zawiąza-
nych z funkcjonowaniem ładu akademickiego, analizami dotyczącymi instytucji
konstytuujących ład akademicki oraz metodami pomiaru dokonań uniwersy-
tetów stanowiącymi operacjonalizację koncepcji „doskonałości akademickiej”.
Druga perspektywa polegała na wykorzystaniu tych samych aspektów oceny
ładu akademickiego, ale w odniesieniu do diagnoz i rekomendacji przedsta-
wionych w trakcie dyskusji i konsultacji społecznych na temat ostatniej reformy
systemu szkolnictwa wyższego w Polsce oraz reakcji uniwersytetów publicznych
w Polsce na nowe rozwiązania ustrojowe wprowadzone w wyniku Ustawy 2.0.
Wymagało to badania dokumentów źródłowych, raportów zawierających pro-
pozycje założeń reformy oraz statutów polskich uniwersytetów publicznych.
Monografia składa się z sześciu rozdziałów, a jej struktura jest podporządko-
wana postawionym celom. Prezentowane w nich treści można podzielić na trzy
powiązane ze sobą wątki. Dwa pierwsze rozdziały zostały poświęcone wyjaśnie-
niu źródeł idei uniwersytetu korporacyjnego. Punktem wyjścia jest przedstawio-
na w rozdziale pierwszym dyskusja na temat koncepcji governance. W dyskusji
tej kluczowe znaczenie ma uwzględnienie instytucjonalnej perspektywy, zgodnie
z którą mechanizmami governance są instytucje formalne i nieformalne. Ważna
jest także identyfikacja systemowego i organizacyjnego poziomu opisywanych
procesów. Rozważania na temat governance, odniesione do procesów zachodzą-
cych w środowisku akademickim, dały asumpt do przyjęcia polskiego tłuma-
czenia terminu academic governance jako „ład akademicki”. Były też podstawą
do sformułowania autorskiej definicji ładu akademickiego oraz wyróżnienia
czterech wymiarów tworzących tzw. zewnętrzny i wewnętrzny ład akademic-
ki: makro-ład (macro-governance), relacje zewnętrzne i sieci społeczne (boun-
dary governance), organy władzy akademickiej (managerial self-governance),
samorządność akademicka (academic self-governance). W kolejnych punktach
rozdziału zostały zaprezentowane typologie ładu akademickiego. Było to punk-
tem wyjścia do przedstawienia dwóch przeciwstawnych idei kryjących się pod
pojęciami „uniwersytetu Humboldta” i „uniwersytetu korporacyjnego”.
W rozdziale drugim koncepcja uniwersytetu korporacyjnego została przed-
stawiona z perspektywy reform sektora publicznego, kryjących się pod nazwą
nowego zarządzania publicznego (NPM). Najważniejsze filary, na których został
osadzony nowy paradygmat zarządzania publicznego, miały istotne implikacje
dla prorynkowych i menedżerskich reform sektora szkolnictwa wyższego i insty-
tucji akademickich. Zmieniło to relacje między rządem a uczelniami oraz sposób
zarządzania tymi organizacjami. Nowy model uniwersytetu funkcjonującego
Wstęp
17
według narracji osadzonej w ideologii NPM znalazł swoje odzwierciedlenie
w przedstawionych w rozdziale koncepcjach określanych terminami corporate
university, managerial university, entrepreneurial university. W rozdziale przed-
stawiono argumenty uzasadniające sceptycyzm wobec idei uniwersytetu kor-
poracyjnego, która jest przeciwieństwem tradycyjnie rozumianej akademickiej
logiki instytucjonalnej. Rozdział kończy się prezentacją dwóch alternatywnych
koncepcji sterowania sektorem szkolnictwa wyższego, którymi są: współzarzą-
dzanie publiczne i neoweberyzm.
W trzech następnych rozdziałach podjęta została próba oceny możliwości
wykorzystania warsztatu pojęciowego i metodologicznego używanego do opisu,
analizy i rozumienia ładu korporacyjny w odniesieniu do procesów tworzących
ład akademicki. W rozdziale trzecim zostało dokonane porównanie teorii ładu
akademickiego i teorii ładu korporacyjnego. Wielowymiarowość ładu korpora-
cyjnego powoduje, że brakuje kompleksowego ujęcia w postaci jednej teorii istoty
mechanizmów zarządzania i nadzoru nad spółkami. Dokładnie tę samą konsta-
tację można sformułować w odniesieniu do ładu akademickiego. Wielowymia-
rowość, złożoność i heterogeniczność instytucjonalnych struktur odpowiedzial-
nych za zarządzanie uniwersytetami to cechy, które powodują, że niemożliwe jest
przedstawienie w formie jednej, logicznej, spójnej i kompleksowej teorii opisu
i syntezy tych wszystkich procesów. W rozdziale zaprezentowane zostały teorie,
które mogą być przydatne do wyjaśniania zasad funkcjonowania uniwersytetów
i korporacji. Są to teorie: agencji, służebności, interesariuszy, zasobowa, neoinsty-
tucjonalna, uwarunkowań kulturowych, cybernetyczna i polityczna. Prezentując
je, podkreślano, na czym polega specyfika uniwersytetów oraz instytucjonalnych
struktur odpowiedzialnych za zarządzanie tymi organizacjami.
Rozdział czwarty jest poświęcony instytucjom ładu akademickiego. Wszelkie
próby usprawniania mechanizmów nadzoru nad spółkami polegały na mody-
fikacji istniejących instytucji ładu korporacyjnego lub wprowadzaniu nowych
instytucji. W rozdziale dokonano porównania podobnych grup instytucji, ale
występujących w dwóch różnych środowiskach instytucjonalnych. Wśród in-
stytucji ładu korporacyjnego jest kilka, które powinny pełnić podobną rolę
w określaniu zasad funkcjonowania ładu akademickiego. Są to: organy władzy
uczelni, w tym zasady powoływania liderów, kodeksy dobrych praktyk, polity-
ka wynagradzania, transparentność uniwersytetów, rankingi akademickie, inte-
resariusze. W rozdziale została przedstawiona charakterystyka wymienionych
wyżej instytucji ładu akademickiego ze wskazaniem, na czym polega ich oddzia-
ływanie na procesy zarządzania w akademickim środowisku instytucjonalnym.
Prowadzone w poprzednich rozdziałach rozważania koncentrowały się na mo-
delowym ujęciu idei uniwersytetu korporacyjnego, które abstrahowało od róż-
nic wynikających z narodowych uwarunkowań systemów szkolnictwa wyższego.
Rozdział czwarty kończy się prezentacją przykładów instytucjonalnych rozwią-
zań ładu akademickiego w trzech krajach: Holandii, Finlandii i Australii.
18
Wstęp
Jedną z kluczowych cech uniwersytetu korporacyjnego jest dążenie do
efektywności i rozliczalności procesów akademickich. Wymaga to określenia
i kwantyfikacji celu, jaki stoi przed uniwersytetem W rozdziale piątym została
przedstawiona koncepcja „doskonałości akademickiej” będąca odpowiedni-
kiem korporacyjnej „efektywności”. Operacjonalizacja tej koncepcji może być
prowadzona przy użyciu różnych, opisanych w rozdziale, perspektyw oceny
dokonań uczelni opartych na rozmaicie rozumianych pojęciach „skuteczno-
ści” czy „efektywności”. W dalszej części rozdziału doskonałość akademicka
została scharakteryzowana za pomocą różnych mierników dokonań (perfor-
mance indicators), używanych w takich metodach, jak: bibliometria, rankingi
akademickie, zarządzanie strategiczne, Data Envelopment Analysis oraz sto-
chastyczna analiza graniczna.
Ostatni wątek podjęty w monografii odnosi się do oceny procesów refor-
mowania systemu szkolnictwa wyższego w Polsce związanych z reformą z roku
2018, określanych nazwą Ustawa 2.0 lub Konstytucja dla Nauki. Jako wprowa-
dzenie do tej problematyki została przedstawiona charakterystyka najważniej-
szych kierunków reform szkolnictwa wyższego, ze wskazaniem różnic między
dwoma alternatywnymi ideami określanymi terminami „twardego” i „miękkie-
go” menedżeryzmu. W dalszej części rozdziału została zaprezentowana ocena
diagnoz i rekomendacji zawartych w trzech projektach założeń do nowej ustawy,
przygotowanych przez zespoły ekspertów reprezentujących różne ośrodki aka-
demickie w Polsce. Ocena ta została przeprowadzona z perspektywy trzech wąt-
ków badawczych obecnych we wcześniejszych rozdziałach. Po pierwsze, została
podjęta próba analizy wybranych aspektów reform z perspektywy teorii ładu
akademickiego. Po drugie, wskazane zostały instytucje, które stanowią kom-
ponenty instytucjonalnej matrycy ładu akademickiego. Ostatnia, trzecia część po-
święcona jest pokazaniu, jak w referowanym systemie szkolnictwa wyższego jest
postrzegana koncepcja doskonałości akademickiej i jej operacjonalizacja w po-
staci metod pomiaru dokonań uniwersytetów. Ostatnim poruszonym w rozdzia-
le wątkiem jest analiza rozwiązań ustrojowych przyjętych w statutach uniwer-
sytetów publicznych w Polsce ze względu na regulacje ustawowe z 2018 roku
wprowadzające nowy model zarządzania uczelniami.
Analiza zjawisk składających się na ład akademicki wpisuje się w obszar ba-
dań, których przedmiotem jest szkolnictwo wyższe. Literatura na ten temat jest
bogata i wszechstronna. Również w Polsce ukazało się wiele wartościowych pu-
blikacji, spośród których na szczególną uwagę zasługują prace autorstwa Marka
Kwieka [2010, 2015a, 2019], Dominika Antonowicza [2005, 2015], Krzyszto-
fa Lei [2003, 2013], Tomasza Maliszewskiego [2015], Marcina Geryka [2012],
Jerzego K. Thieme [2009]. Warto też odnotować, że dyskusja na temat reform
polskiego systemu szkolnictwa wyższego zaowocowała cyklem artykułów publi-
kowanych na łamach czasopisma Nauka i Szkolnictwo Wyższe, w których wybit-
ni eksperci wypowiadali się na temat postulowanych kierunków zmian w tym
Wstęp
19
systemie. Wspólnym motywem przewodnim dla prowadzonych w tych publika-
cjach rozważań było pytanie o kształt uniwersytetu, w tym jego rozwiązań ustro-
jowych, w środowisku instytucjonalnym zmieniającym się pod wpływem takich
zjawisk, jak pojawienie się gospodarki opartej na wiedzy, umasowienie procesów
wyższej edukacji, globalizacja i urynkowienie sektora szkolnictwa wyższego, re-
formy sektora publicznego.
W tym kontekście uzasadnione jest pytanie, czy kolejna publikacja poświęco-
na problematyce szkolnictwa wyższego może wnieść jakąkolwiek „wartość do-
daną” do tak wielowymiarowej i kompleksowej dyskusji. Autor niniejszej książki
wiąże nadzieję na pozytywną odpowiedź na to pytanie z przyjętą perspektywą
badawczą. Stawia bowiem w centrum uwagi problematykę obecną co prawda
w innych publikacjach, także polskich badaczy, ale poruszaną jedynie jako je-
den z wielu wątków: wprowadzanie menedżerskich praktyk do uniwersytetów.
Przyjęta perspektywa badawcza polegała na porównaniu stosowanych od wielu
lat w świecie biznesu i sprawdzonych w praktyce struktur zarządzania i nadzoru
nad korporacjami, z nowymi rozwiązaniami wprowadzanymi do akademickie-
go środowiska instytucjonalnego. Taki opis procesów zachodzących w systemie
szkolnictwa wyższego zawiera w sobie nie tylko walor poznawczy, ale również
normatywny, ponieważ pozwala wskazać warunki dla tworzenia efektywnych
struktur instytucjonalnych odpowiedzialnych za zarządzanie uniwersytetami.
Bardzo ważną cechą obszaru badań naukowych szkolnictwa wyższego jest
jego interdyscyplinarność i wielopłaszczyznowość. Jak twierdzi Marek Kwiek,
żadna z tradycyjnych dyscyplin pojedynczo nie jest w stanie uchwycić istoty
zmian instytucji uniwersytetu [2010: 41], i dlatego „badania szkolnictwa wyższe-
go są obszarem niemal z definicji transdycyplinarnym, czerpiącym z teorii po-
litologii, ekonomii, socjologii czy badań edukacyjnych” [Kwiek, 2015a: 52–53].
Podobnego zdania jest Dominik Antonowicz [2015: 39], który pisze, że „meto-
dologiczne i teoretyczne podstawy badań nad szkolnictwem wyższym zostały
zaczerpnięte z szeroko rozumianych nauk społecznych”. Rozważania prowadzo-
ne w monografii bazują na tak rozumianym interdyscyplinarnym podejściu.
Wygodną platformą teoretyczną, za pomocą której można badać procesy
zachodzące w systemie szkolnictwa wyższego, jest nowa teoria instytucjonalna
(neoinstytucjonalizm), rozumiana jako interdyscyplinarna perspektywa badaw-
cza osadzona w naukach społecznych. Podejście neoinstytucjonalne umożliwia
śledzenie dynamiki analizowanych procesów. Stwarza także możliwości badania
czynników endogenicznych, jak i czynników leżących poza systemem, w tym
polityki rządów, zmian demograficznych, procesów globalizacji i innych, deter-
minujących stabilność lub zmiany struktur instytucjonalnych. Pozwala również
spojrzeć na ład akademicki z perspektywy systemu szkolnictwa wyższego oraz
poszczególnych instytucji akademickich. W wielu miejscach monografii opisy
i interpretacje procesów zachodzących w sektorze szkolnictwa wyższego i dzia-
łających tam organizacji były oparte na takich neoinstytucjonalnych koncepcja
20
Wstęp
teoretycznych, jak instytucje formalne i nieformalne, logika instytucjonalna,
środowisko instytucjonalne, matryca instytucjonalna i wiele innych.
Inspiracją do podjęcia badań nad problematyką ładu akademickiego były
prowadzone przez autora od wielu lat badania mechanizmów ładu korpora-
cyjnego. Kluczowa kwestia poruszana w tych badaniach to ewolucja instytucji
ładu korporacyjnego będąca reakcją na ich zidentyfikowane dysfunkcjonalności
i niską efektywność. Cennym i inspirującym doświadczeniem zawodowym stał
się także udział autora w pracach zespołu odpowiedzialnego za przygotowanie
koncepcji i wdrożenie kompleksowego systemu informacyjnego do zarządzania
Uniwersytetem Łódzkim. Efektem prac zespołu było wprowadzenie nowych
zasad gospodarki finansowej, opartych na idei zdecentralizowanego modelu
zarządzania uczelnią. Autonomia finansowa wydziałów nie oznaczała jednak
pogłębionej federalizacji uniwersytetu, ale przeniesienie współodpowiedzialno-
ści za finansowe skutki podejmowanych decyzji na poziom kierowników jedno-
stek podstawowych. Jednocześnie tego rodzaju menedżerska logika zarządzania
uczelnią został połączona z utrzymaniem akademickich kolegialnych procedur
decyzyjnych. Ważną motywacją do podjęcia badań były również doświadcze-
nia związane z wykonywaniem przez autora obowiązków administracyjnych.
Doświadczenia te pozwoliły sformułować dwie pozornie sprzeczne refleksje.
Z punktu widzenia osoby pełniącej funkcje kierownicze w uczelni nic tak nie
utrudnia podejmowania decyzji, jak kolegialny tryb ich zatwierdzania. Zarazem
nic tak nie wpływa na poprawę jakości tych decyzji, jak to, że muszą one przejść
weryfikację w ramach akademickich procedur kolegialnych. Jednocześnie fakt,
że różnorodne decyzje odnoszące się do kwestii stricte akademickich lub o cha-
rakterze administracyjnym muszą przejść żmudne, długotrwałe procedury od-
wołujące do idei samorządności akademickiej, nadaje im atest wiarygodności
i demokratyczną legitymizację.
Rozważania prowadzone w monografii w sposób nieunikniony wpisują się
w trwającą od dawna dyskusję, przeciwstawiającą dwie wizje instytucji akade-
mickich, traktowanych bądź jako „świątynie nauki”, bądź jako „fabryki specja-
listów”; współczesnym wariantem tych wizji są idee uniwersytetu Humboldta
oraz uniwersytetu korporacyjnego. Autor zdaje sobie sprawę, że choć stara się
obiektywnie przedstawiać zagadnienia i problemy, wprowadza, co nieuchron-
ne w naukach społecznych, element subiektywizmu: własne preferencje, uprze-
dzenia, system wartości. Zapewne wizja uniwersytetu korporacyjnego została
przedstawiona w sposób nieco bardziej krytyczny, z większym sceptycyzmem,
niż idealistyczny model uniwersytetu Humboldta. Ostatecznie jednak intencją
autora nie było rozstrzyganie tej dyskusji czy opowiadanie się po jednej ze stron.
Cel był zadecydowanie mniej ambitny. Prezentowana monografia jest przede
wszystkim próbą wskazania, że kolegialność i menedżeryzm nie muszą ozna-
czać wykluczających się przeciwieństw. Możliwa jest koegzystencja tych dwóch
pozornie sprzecznych idei, mająca postać złagodzonej wersji menedżeryzmu,
Wstęp
21
w jego zhumanizowanej, „miękkiej”, czyli neokolegialnej formie. Wymaga to
zredefiniowania struktur władzy i metod zarządzania uniwersytetem, przy jed-
noczesnym utrzymaniu tradycyjnych norm i wartości akademickich.
Dziękuję recenzentkom, prof. Marii Aluchnie i prof. Annie Ząbkowicz za
wnikliwe i krytyczne uwagi oraz konstruktywne sugestie, które wpłynęły na
ostateczny kształt książki. Chciałbym również podziękować red. Piotrowi Pie-
trychowi za trud włożony w opracowanie redakcyjne i korektę niniejszej książki.
Pan Redaktor poświęcił dużo czasu na przekonanie autora, że książka powinna
być zrozumiała nie tylko dla niego, ale także, a może przede wszystkim dla Czy-
telników. Jestem za tę pomoc niezmiernie wdzięczny.
Rozdział 1
Governance w uniwersytecie
1.
1.1. Wprowadzenie
Koncepcja governance jest „tak stara, jak cywilizacja lub historia ludzkości”
[Farazmand, 2013: 349]. Etymologia governance ma swoje historyczne korze-
nie w łacińskim słowie gubernare, co oznacza „kierować, rządzić, prowadzić”.
W ostatnich latach obserwujemy wzrost zainteresowania teorią governance,
przede wszystkim w naukach społecznych. Wiąże się to ze spektakularnymi
przykładami nieskuteczności mechanizmów governance, jakimi były skandale
korporacyjne z początku obecnego wieku oraz ostatni globalny kryzys finanso-
wy. W przedstawionym w 2009 roku w amerykańskim Senacie projekcie ustawy
znalazło się sformułowanie: „wśród głównych przyczyn obecnego kryzysu finan-
sowego i gospodarczego, którego doświadczają Stany Zjednoczone należy wy-
mienić powszechną niewydolność ładu korporacyjnego (widespread failure of
corporate governance)”1. Podobne wnioski zostały zawarte w dokumencie Komi-
sji Europejskiej, tzw. Raporcie Grupy de Larosière’a. Zdaniem autorów raportu
jedną z przyczyn kryzysu finansowego jest corporate governance i przejawia się
to poprzez „słabość udziałowców i zarządów firm oraz niemotywujące syste-
my płacowe” [Larosière i in., 2009: 2]. Jak pisze Oliver Williamson [2002: 180],
„zdumiewające jest to, że koncepcja tak ważna jak governance mogła być tak
długo zaniedbywana”. Nieskuteczność mechanizmów governance utorowała
drogę neoliberalnym wartościom, w tym rozwiązaniom rynkowym w zakresie
alokacji dóbr i usług oraz reformom sektorów publicznych znanych jako nowe
zarządzanie publiczne.
Można wskazać kilka kwestii, które muszą być brane pod uwagę przy od-
noszeniu terminu governance do kontekstu instytucjonalnego charakteryzują-
cego system szkolnictwa wyższego. Zacząć trzeba od samej terminologii. Dys-
kusje dotyczące tłumaczenia na język polski terminu academic governance lub
1 Shareholder Bill of Rights Act of 2009, 1074, Sec. 2.
24
university governance przypominają te, które były prowadzone przez wiele lat
na temat polskiego odpowiednika terminu corporate governance. Niektórzy
polscy badacze w akcie bezradności używają wersji anglojęzycznej – corporate
governance [Słomka-Gołębiowska, 2012; Marcinkowska, 2014; Aluchna, 2015].
Wśród propozycji tłumaczeń tego terminu najczęściej pojawiały się: „nadzór
właścicielski”, „nadzór korporacyjny”, „władanie” lub „władztwo korporacyjne”
oraz tłumaczenie, które zaczyna być najczęściej stosowane, także w terminologii
prawniczej – „ład korporacyjny” [Adamska i in., 2016: 7]. W rozdziale przedsta-
wione zostają argumenty uzasadniające przyjęcie polskiego tłumaczenia termi-
nu academic governance jako „ład akademicki”.
Przy definiowaniu koncepcji ładu akademickiego należy uwzględnić instytu-
cjonalną perspektywę, zgodnie z którą mechanizmami governance są instytucje
formalne i nieformalne. Ważna jest także identyfikacja systemowego i organi-
zacyjnego poziomu opisywanych procesów. Połączenie tych dwóch perspektyw
umożliwia wskazanie czterech komponentów tworzących tzw. zewnętrzny i we-
wnętrzny ład akademicki: makro-ład (macro-governance), relacje zewnętrzne
i sieci społeczne (boundary governance), organy władzy akademickiej (manage-
rial self-governance), samorządność akademicka (academic self-governance).
W kolejnych punktach rozdziału zaprezentowane zostały typologie ładu aka-
demickiego umożliwiające prześledzenie poglądów badaczy na kwestie, które
muszą być brane pod uwagę dla zrozumienia kluczowych elementów tworzą-
cych architekturę systemów zarządzania uczelniami. Był to punkt wyjścia do
przedstawienia dwóch idei, kryjących się pod pojęciami „uniwersytetu Hum-
boldta” i „uniwersytetu korporacyjnego”.
1.2. Czym jest governance?
W intuicyjnym rozumieniu governance łączy się z koncepcjami rządzenia, wła-
dzy, autorytetu, sterowania, dominacji i jest używane w wielu kontekstach: poli-
tical governance, administrative governance, economic governance, global gover-
nance, network governace, systemic governance, corporate governance, academic
governance i inne [Kersbergen, Waarden, 2004]. Jest szeroko używany w takich
dyscyplinach akademickich, jak ekonomia i finanse, socjologia, nauki o zarzą-
dzaniu i nauki polityczne. Wynika to z jego semantycznej elastyczności, a także
z faktu, że termin ten jest stosowany w różnych koncepcjach teoretycznych. Jego
znaczenie zależy od użytego kontekstu, a to czasami rodzi wątpliwości co do
możliwości sformułowania jednoznacznej definicji [Mesjasz, 2013: 37]. „Gover-
nance staje się wszystkim, a więc niczym” i jest „pustym znaczeniem bez żadnej
precyzyjnej treści” [Torfing i in., 2012: 12, 14]. „Pojęcie governance jest wciąż
Governance w uniwersytecie25
niejasne; jest często używane zarówno przez naukowców reprezentujących nauki
społeczne, jak i praktyków, ale brakuje definicji, z którą wszyscy by się zgadzali”
[Pierre, Peters, 2000: 7]. Pogląd ten podziela Hubert Izdebski [2007: 16], pisząc,
że „akademicka literatura na temat governance (obficie przyrastająca co roku)
proponuje niezliczoną ilość definicji, które bardziej zaciemniają niż wyjaśniają
ten sposób myślenia”. Można spotkać się z opiniami, że konceptualna niejasność
terminu jest tajemnicą jego sukcesu [Kohler-Koch, Rittberger, 2006: 28], że opis
procesów zachodzących w organizacjach z perspektywy governance pomaga
identyfikować ważne pytania, ale nie zawsze umożliwia formułowanie przydat-
nych odpowiedzi [Stoker, 1998: 16], oraz że termin ten jest używany zarówno
w odniesieniu do instytucji publicznych, jak również do jednostek sektora pry-
watnego, co czyni go jeszcze bardziej niejednoznacznym [Scott, 2001: 125].
Sceptycyzm co do znaczenia tego pojęcia może wynikać ze zbyt wysokich
oczekiwań. Zdaniem Arthura Benza [2007: 4], „koncepcja governance nie ozna-
cza nowej rzeczywistości ani nowego zrozumienia rzeczywistości”. Nie oznacza
też nowej teorii. Termin ten określa pewną perspektywę analityczną służącą
do tego, aby lepiej opisać i zrozumieć pozornie nieprzejrzyste i skomplikowa-
ne struktury oraz procesy wspólnego działania w państwie, gospodarce i społe-
czeństwie. Może to stanowić punkt wyjścia do normatywnego określenia kry-
teriów służących do oceny skuteczności różnych organizacji.
Istotę złożoności koncepcji governance trafnie ujął J. Douglas Toma [2007: 57],
pisząc, że „governance, w tym również w szkolnictwie wyższym, jest tak proste, a za-
razem tak skomplikowane, jak pytanie: kto podejmuje decyzje i jakie to są decy-
zje”. Rozwijając tę myśl, w najbardziej ogólnym ujęciu, pod tym pojęciem rozumie
się „sztukę sterowania społeczeństwami i organizacjami” [Graham i in., 2003: 2]
lub „proces sterowania społeczeństwem i gospodarką poprzez wspólne działania
i zgodnie ze wspólnymi celami” [Torfing i in., 2012: 14]. Governance może być rów-
nież postrzegane jako „interakcja między strukturami, procesami i tradycjami, któ-
re określają, w jaki sposób sprawowana jest władza i wykonywane obowiązki, w jaki
sposób podejmowane są decyzje oraz jak obywatele i inni interesariusze mogą
wyrazić swoje opinie. Dlatego też governance odnosi się do władzy, relacji i odpo-
wiedzialności, do takich pytań, jak: kto ma wpływ, kto podejmuje decyzje i w jaki
sposób decydenci ponoszą odpowiedzialność” [Graham i in., 2003: II]. Dotyczy to
zatem tworzenia warunków dla uporządkowania reguł i działań zbiorowych [Sto-
ker, 1998: 15]. Poprzez różnorodne, kompleksowe mechanizmy, struktury i relacje
tworzące governance, pluralistyczni uczestnicy procesów ekonomicznych, społecz-
nych i politycznych, obywatele i grupy społeczne, często posiadający rozbieżne inte-
resy, wyrażają swoje oczekiwania, egzekwują prawa, wykonują obowiązki, wdrażają
idee służące realizacji wspólnych celów [UNDP, 1997: 7; Torfing i in., 2012: 2].
Ważną kwestią podejmowaną w różnych ujęciach definicyjnych jest proble-
matyka sterowania organizacjami. W tym kontekście można wskazać trzy klu-
czowe elementy: przywództwo, zarządzanie oraz administrowanie [Middlehurst,
Czym jest governance?
Pobierz darmowy fragment (pdf)