Darmowy fragment publikacji:
1
Kazimierz Przerwa-Tetmajer
LEGENDA TATR
Pamięci Seweryna Goszczyńskiego pierwszego poety Tatr
Wydawnictwo Estymator
Warszawa 2021
ISBN: 978-83-66719-27-9
Autor fotografii na okładce: Awit Szubert
Jej temat: pasterze jurgowscy w Dolinie Białej Wody, 1876-1878
Tekst:
Maryna z Hrubego: Gebethner i Wolff, Warszawa, Kraków 1910
Janosik Nędza Litmanowski: IW Bibljoteka Polska 1922
2
Spis treści
OD AUTORA (4)
MARYNA Z HRUBEGO (5)
JANOSIK NĘDZA LITMANOWSKI (126)
3
OD AUTORA
„Legenda Tatr“, podobnie jak „Na Skalnem Podhalu“, do którego ściśle należy, nie jest oparta
na żadnej ludowej tradycji. Historyczną figurą jest Napierski, ale opracowanie jego historji
jest tu poza najogólniejszemi konturami zupełnie dowolne. Drugą autentyczną postacią jest
Nędza Litmanowski, czy Litmanowski Nędza. Zapisek o nim, że się na szlachcie za
nieludzkie karanie chłopów po buncie Napierskiego mścił, potem przeciw Szwedom powstał.
Więcej nic. Dałem mu imię Janosika, chcąc polskiego Janosika stworzyć, albowiem
rzeczywisty był Słowakiem. Oryginalnych śpiewek góralskich od moich na ich temat
warjantów zbyt trudno byłoby mi oddzielić. Łatwiej odróżnić podania i opowieści
autentyczne. Opowiastka o Morskiem Oku i piwie jest w pierwszej połowie oryginalna
góralska, dalej o Perłowicu, diable-źrebięciu, Matce Boskiej na Suchych Horach, o furmanie i
mleku; z książki profesora Stopki o Sabale wyjąłem opowiadania o stworzeniu kobiety;
djable, chłopie i jarcu; śmierci i świni. W mitologię góralską wplotłem szczegóły mitologji
słowiańskiej, budując także cały gmach własnej. Toporowie, Łamiskała i Walilas, Pętorzek i
Wódpusc, poczwary w „Krakowie“ w Kościeliskach, kara zbójecka za zdradę, historja o
kościele i djable są przeze mnie ułożone. Pochód w hale, wzorowany na opisie ś. p. ks.
Sutora, z czasów dla mnie już niedostępnych. Epoką „Legendy Tatr“ jest wiek XVII. Język
góralski jest, co się da stwierdzić, w znacznej części ogólną staropolszczyzną.
4
MARYNA Z HRUBEGO
CZĘŚĆ PIERWSZA
Ujrzała Maryna w nizinie Czarny Staw. Wiatr kołysał ponurość jego wód wśród
mgieł, w pomroce. Głuchy bełkot dawały fale o głazy u brzegów bijąc. Coś
niewypowiedzianie smutnego szło od tej toni w górę. Stojąca na uboczy pod Kościelcem
Maryna patrzała w tę wodę, o której słyszała od urodzenia. Z biczem w ręku, opasterzona w
płachtę szarą od deszczu, patrzała w dół z pod skały, podana piersią naprzód. Jej szafirowe
ogniste oczy stykały się z czarną, posępną powierzchnią wody, wiązały się z nią, zdawały
spływać w jedno. Dusza dzieckadziewczyny uczuła się tak samo wahaną głucho wiejącym
wiatrem. Po raz pierwszy poszła paść w hale i po raz pierwszy spojrzała na tę wodę, której
imię było jądrem rozmów na Hrubem. Lecz imię prawdziwe tej wody było: groza.
Powoli mgły zakryły staw i omroczyły Marynę, tłumiąc wiatr. Nieprzewładana pustka
objęła ją, nieogarnione stracenie się od świata. Uczuła nad sobą zwały spiętrzone ślizgich,
skrzesanych, niebosiężnych skał i pod sobą wodę zapadłą w mgły i w okrąg mgły niezmierne.
Uczuła się w pustkowiu nieprzewładanem. I uczuła, że wszystko, co w sobie miała, ucichło,
znikło. W duszę jej wrażała się ta godzina z mocą, wiadomą, że niezapomnisz jej nigdy.
Oparła się na biczysku i pochyliła twarz. Zapamiętała się w mroku.
Wtem tknęła jej ramienia ręka brata Sobka, juhasa, który rzekł:
— Ja za tobom seł; haw przepaści...
* * *
Wrzało już, choć nie buchał jeszcze płomień. Chmielnicki gotował się do ostatecznej
rozprawy z królem i Rzecząpospolitą. Gdy Jan Kazimierz rozsyłał wici na pospolite przeciw
kozakom ruszenie, tysiące wysłańców Chmielnickiego pospieszyło do dalekich ziem
polskich, pod Poznań, Kraków, w zachodnie województwa. Mieli oni podniecić chłopów do
buntu, gdy tylko szlachta pociągnie w pole.
Strach zaś był wielki. Olbrzymią armię zbierał Chmielnicki. Naprzeciw sił
królewskich zgromadził przeszło trzysta pięćdziesiąt tysięcy kozaków, czerni i ordy tatarskiej.
Chmielnicki zamierzał daleko: zamierzał zwalić całą szlachecką rzeczpospolitą,
wywołać powszechne powstanie polskiego ludu, Rakoczemu ułatwić zajęcie Krakowa,
szlachtę zdruzgotać raz na zawsze.
Rzucono i rozszerzano wieść, że szlachta buntuje się przeciw królowi, że
wymordować chce chłopów, że kozacy na pomoc królowi i obronę chłopów ciągną. Judzeni
chłopi, skorzy dla tyraństwa, ucisku i wyzysku panów dawać posłuch podobnym wieściom,
łatwo burzyć się zaczęli. Buchnęły tu i owdzie pożary, w lasy chłopi na tajemne narady szli,
zuchwalsi, odważniejsi wobec szlachciców i ich sług się stali.
Na Podtatrzu, w Beskidach, lud zdawien dawna do łupieży, zbójectwa, oporu był
pochopny. Przez całe Karpaty od zachodu do wschodu ich granic węgierskich raz wraz
tworzyły się i dawały o sobie znać bandy grabieżcze.
W województwie krakowskiem, w małym stosunkowo okręgu górskim, więcej było
zbójów i napadów, niż na ziemiach całej Rzeczypospolitej polskiej, a typ życia górali
podobny był do typu życia zaporozkich kozaków.
Rody sołtysie używały tej wolności w górach, jaką cieszyły się rodziny kozacze na
Rusi, a młódź chadzała na zbój na obie strony gór, jak kozacy na wyprawy z Siczy. W owym
czasie górale byli rozjadli. Od trzydziestu lat trwał spór między dworem szlacheckim i
ekonomiami duchownemi i królewskiemi o czynsze za wypasy na polach, na które jedni
chłopi mieli przywileje i nadania z uprzednich czasów, inni nie mieli, z rozmaitą słusznością,
5
ale i z tem, że i słuszność gwałcono. Prócz tego Lubomirscy, chciwi tytułów i majątków,
wstydzący się już rodzinnego, małego Lubomierza, a piszący się hrabiami na Wiśniczu i
Jarosławiu (Wacław Śreniawa Potocki: „Wojna chocimska”), jęli wydzierżawiać dla
większego zysku Żydom cła, myta i karczmy i wzbraniać palenia wódki i szynkowania,
wbrew prawom osadniczym, warującym sołtysom i całym gromadom w kasztelanii
krakowskiej własne karczmy i gorzelnie. Za przykładem nowych, ale już magnatów, szła
okoliczna szlachta. Rozjątrzeni chłopi rwali się do oporu i odwetu, powstawały bandy po
kilkudziesięciu ludzi, napadano dwory i podłoże pod bunt powszechny było gotowe.
W uczuciu pewnej trwogi i niepokoju opuszczała szlachta podgórska dwory i zagrody,
aby do obozu królewskiego pod Sokal ciągnąć. Szczupłe, prawie nieistniejące, lub zgoła
nieistniejące załogi po starościch grodach i gródkach, strzec mający w czas wojny pokoju
domowego wojscy, prywatne poczty te, których przeciw Chmielnickiemu nie pchnięto,
panów duchownych i świeckich: małą dawały ochronę i skąpe bezpieczeństwo. Główną
otuchą szlachty, wyciągającej z progów rodzinnych, była nadzieja, że chłopi się na nic
większego nie ważą, a także przekonanie, że nad ogólniejszym ruchem musiałaby stanąć
jedna i nie chłopska, nie chamska głowa. Nie bez trwogi, ale wzgardliwie liczono, że się taka
głowa nie znajdzie. Nie przypuszczano dwóch Chmielnickich równocześnie, gdy jeden już
był i od lat całych nękał wojną i odetchnąć nie dawał.
W dumnej hardości z zamków swoich spoglądali na okół panowie małopolscy, ci,
którzy dla wieku, czy niedomagania w pole na wezwanie królewskie nie wyszli, i plenipotenci
pańscy, pod czas dominiami rządzący; z umyślnem też lekceważeniem patrzyli na ruchy
chłopskie urzędnicy królewscy. Starosta czorsztyński, pokojowiec królewski, Platemberg, w
zamku dzierżawców Żydów pozostawiwszy, w zbroi szmelcowanej ku wojsku odjechał.
Gdy Szymek Bzowski, czyli Aleksander Leon Kostka z Krakowa do Siworogu, zamku
Joachima Herburta, pana na stu wsiach, u którego podówczas bawił, zakupiwszy odzienia z
sercem roztęsknionem wracał: na każdym popasie, od Mogilan począwszy, tu o podpaleniu,
tam o kradzieży, ówdzie o zabójstwie nawet słyszał, a gromadki chłopskie, nie budzące
ufności, po drodze spotykał.
Ale jego strój szwedzki, bródka z szwedzka przycięta, łatwa do poznania, najęta w
Krakowie kolasa, czyniły na chłopach wrażenie, iż obcy to człowiek jedzie, a napadu lękać
się potrzeby mieć nie musi, skoro go nawet na pachołka przy boku woźnicy nie stać, bez
którego lada szlachetka za próg z domu nie stąpił. Mijano go też bez uwagi.
Ów zaś plany szerokie roił.
Beatę Herburtównę, jedynaczkę, poślubić, na stu wsiach panem się uczuć, rywala
wojewodzica Sieniawskiego pognębić, a potem — ? Król Jan Kazimierz bezdzietny był, linia
Wazów polskich gasła — on jeden krew z krwi, kość z kości króla Władysława Czwartego,
wnuk jedyny Zygmunta Trzeciego, pierwszego z dynastyi, w Polsce pozostawał... A choć go
mała szlachcianka, panna Tekla Bzowska porodziła, po ojcu on jeden z królewskiej w Polsce
krwi się wiódł... Gdyby jakiś wielki czyn, jakiś czyn znakomity...
Na dworze szwedzkim wiedziano, kim jest, gdy z listami króla Władysława,
wzywającemi do wojny tureckiej, w 1648 r. jeździł i przyjmowano go odpowiednio; znał go
także, jako królewskiego syna książę Siedmiogrodu, Rakoczy, u którego po śmierci ojca
przebywał; wiedział o nim Chmielnicki. Czuł w sobie zręczność, śmiałość, dar ujęcia ludzi,
przyjaciół znaleść się spodziewał. Wychowany też w magnackim domu Kostków z
dzieciństwa, otarty o dwór jako paź królowej Cecylii Renaty, wiedział, iż niejednego z panów
panicza dwornością, pańskiem obejściem przewyższy i gdyby trzeba było, głowę wznieść i
panem stanąć potrafi.
Rozumiał też, że król ojciec nie nic o nim myślał, gdy go niewątpliwie z królewską
wolą do Kostków, których imię przejął, na wychowanie dano, gdy go później do fraucymeru
królowej ztamtąd wzięto i gdy nakoniec jako wysłaniec królewski do Szwecyi, miał
6
kredytywy do wszystkich monarchów i książąt chrześcijańskich. Król Władysław IV
jedynego miał syna, Zygmunta, i ten umarł. On był jedynym synem królewskim,
dziedzicem...
Małżeństwo stryja Jana Kazimierza z królową wdową nie wróżyło już potomstwa —
ale możnowładcy polscy choćby królewskiego bękarta na tronby nie puścili. Nie puściłaby go
też i szlachta, ciemna, głupia i możnowładcom służąca. Ha! I jednych i drugich zgnieść!
Pycha pierś Kostce rozpierała, żądza wzniesienia oddech dławiła. Zgnieść, zdeptać, a
znakomitym wojennym czynem błysnąć i ogłosić się światu!...
Pod króla znaki pociągnąć nie chciał — nie chciał służyć temu stryjowi, który go nie
znał, który na tronie jego ojca siedział, nie chciał służyć i słuchać, gdy się do panowania i
rozkazywania urodzonym widział.
Zawidził też panom polskim nad wyraz wszelki. Ci magnaci, którzy, jak Bogusław
Radziwiłł, kiedy jechali incognito, w tysiąc koni jechali; ci dawni, dumni z rodów Zborowscy,
Chodkiewicze, Tarnowscy, ci dumni z książęcej krwi Wiśniowieccy, Zbarazcy, Zasławscy, ci
pyszni, rosnący przy pomocy łask królewskich zagrabiciele dostojeństw, władzy i bogatych
starostw, Lubomirscy, Koniecpolscy, Potoccy: kłuli go w oczy aż do krwawych w nich
świateł.
A porówno z ambicyą, gwałconą miłością własną, zazdrością wrodzoną: wrzała mu w
sercu miłość do Beaty Herburtówny.
Jej serca pewny był, lecz i tu naprzeciw niego stał szlachcic — pan polski, potomek
przodka, który się na akcie unii lubelskiej podpisał, prastarego, potężnego, przesławnego
domu syn: Jan Sieniawski, wojewodzic krakowski.
Polak, rdzenny Lach, również z Herburtówny urodzony, w którego żyłach krew
wszystkich polskich królewiąt płynęła.
Bogaty, jak król, władny, jak hetman, butny, jak książę udzielne, urodny, jak bożek
słowiański.
Drobny, nikły, w obcisłych, szwedzkich pluderkach, często skrycie łatanych, karłem i
nędzarzem czuł się syn króla Władysława naprzeciw tego dębczaka, od złota i drogich
kamieni lśniącego.
Gryzł Kostka pod cienkim, czarnym wąsem wargi i w palcach niecierpliwych
pierścionek z włosów Herburtówny, ofiarowany mu jako zadatek miłości, obracał.
Jako Kostka, choć z mniej bogatego, mniej możnego domu, niż Sieniawski, od tego
kasztelana rzekomo się wiódł, co również podpis na akcie unii za Zygmunta Augusta położył.
Świętego też w rodzie miał, a ztąd osobliwe błogosławieństwo nad domem Kostków
upatrywano.
Stary Herburt, pobożny nad miarę, ze czcią go i poszanowaniem, jako krewnego
świętych gościł i niewątpliwie przez samą pobożność związkowi z córką nie miałby się
sprzeciwiać.
Do stanowczego punktu musiało przyjść. Sieniawskiemu na polowaniu kość niżej
łokcia niedźwiedź przetrącił i ztąd on, sześciuset husarzów i tysiąc piechoty własnego
pokrycia królowi pod Sokal posławszy, sam w domu pozostał i do Siworogu, jako krewniak
po matce i konkurent do panny zjechał.
Popierała go stryjna panny, kasztelanowa księżna Dymitrowa Korecka, po śmierci
matki matkę Beacie zastępująca, pani dumna i ubogim, choćby to był nie Świętego Stanisława
Kostki, ale samego Świętego Piotra krewny, gardząca.
Gdy Kostka w nowem odzieniu na zamku Herburtowskim stanął, zastał on tam sprawy
naprzód pchnięte. Oto księżna Sieniawskiego, który rzeczy aż do szczęśliwego zakończenia
kampanii kozackiej odkładał, nastraszyła Kostką i ten się zdeklarował i o panny rękę tegoż
dnia właśnie prosić się gotował.
7
Pobierz darmowy fragment (pdf)