Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
02197 033349 15588509 na godz. na dobę w sumie
Lekcje typografii. Przykłady i ćwiczenia dla projektantów - ebook/pdf
Lekcje typografii. Przykłady i ćwiczenia dla projektantów - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 240
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-2555-5 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> dtp >> typografia
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).
O pięknie i odbiorze każdego tekstu decyduje także jego zapis. Odpowiednio dobrany krój liter, ozdobny inicjał, profesjonalny skład tekstu i przemyślany layout mogą bardzo silnie wzmocnić przekaz słowa pisanego. Dzięki znajomości zasad typografii możemy wywołać u odbiorcy uczucie, że oto ogląda coś estetycznego, eleganckiego, a wizualna perfekcja w wyjątkowy sposób uzupełnia informacyjną funkcję pisma. Co więcej, dopiero opanowanie sztuki typografii pozwala na tworzenie prawdziwie profesjonalnych logotypów czy grafik tekstowych.

Trzymasz w ręku książkę przeznaczoną dla wszystkich projektantów grafiki, którzy chcą korzystać z zasad typografii. Książkę tę doceni jednak każdy, kto chce się czegoś dowiedzieć o krojach pisma, o czcionkach i o tym, jak je rozpoznawać, wybierać i poprawnie stosować. Zamieszczono w niej mnóstwo praktycznych przykładów i ćwiczeń pogłębiających wiedzę i umiejętności typograficzne. Dzięki nim bardzo szybko zaczniesz tworzyć logotypy i emblematy, zaczniesz profesjonalnie składać tekst, a nawet projektować własne fonty!

Podczas lekcji typografii nauczysz się:

Typografia — obowiązkowa lekcja dla każdego projektanta!


Jim Krause — wielokrotnie nagradzany projektant, ilustrator, grafik i fotografik. Autor wielu znanych książek poświęconych projektowaniu graficznemu. Od ponad 25 lat wykonuje projekty dla wielu klientów, włączając w to takie firmy, jak Microsoft, Kodak, Cingular Wireless, Seattle Public Schools, Levi Strauss czy Washington Apples.
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność LEKCJE TYPOGRAFII SPIS TREŚCI Numer strony Rozdział/Zagadnienie Numer strony Rozdział/Zagadnienie 4 6 11 12 14 15 16 17 18 19 20 22 23 24 25 26 27 28 29 30 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 47 48 50 52 54 55 56 Wprowadzenie jest korzystna 1. Terminologia typograficzna Znawstwo Język typografii Kroje pisma Formy i rozmieszczenie Dalszy ciąg anatomii typograficznej Wysokości | Mierzenie pisma | Proste, pochyłe Optyka typograficzna Ćwiczenie: sprawdź swoje słownictwo typograficzne Rodzaje pisma Kroje szeryfowe Szeryfy i zmiany | Istotne szczegóły Ampersand | Kulturowość i styl | Łatwość czytania Klasyczne kroje bezszeryfowe | Porównanie krojów bezszeryfowych Współczesne kroje bezszeryfowe | Różnorodność Pisanka i kroje pokrewne Kroje inteligentne | Imitacje Kroje gotyckie | Czytelność Kroje maszynowe | Kroje bitmapowe i mozaikowe Kroje afiszowe i ksenotypy Rodziny dingbatów, ornamentów i obrazków Ornamenty jako dodatki i tła Jeden krój, wiele fontów Znaki alternatywne i ukryte | Wielkie i małe litery Jeden krój, wiele odmian Ćwiczenie: rozbudź w sobie wrażliwość typograficzną Typografia cyfr Cyfry proporcjonalne i tabelaryczne | Opcje zapisu Piękno interpunkcji Wiszące czy schowane? | Poprawność Ćwiczenie: poznaj historię typografii interpunkcyjna liczb 2. Sztuka liternicza Głos typografii Zakres ekspresji Ekspresja artystyczna Modyfikowanie liter Rozcinanie i zmienianie | Dodatki i efekty Zmodyfikowane fonty gotowe do użycia 57 58 60 61 62 63 64 66 68 69 70 72 74 75 76 77 79 80 83 84 85 86 87 88 89 90 91 93 94 97 98 99 100 102 103 104 105 107 108 110 112 113 114 Dodatki dekoracyjne | Związki tematyczne Sprawy istotne: modyfikowanie liter Konstruowanie znaków Tworzenie liter wewnątrz kształtów Szczegóły definiujące formę Litery siatkowe Sprawy istotne: funkcje panelu Pathfinder (Odnajdywanie ścieżek) Ćwiczenie: tworzenie liter Dodawanie obrazów Zapożyczony ozdobnik | Dodany rysunek | Wnętrza Obrazy wewnątrz liter Litery ilustrowane | Litery jako ilustracje Monogramy i zestawy liter Monogramy Pary i zestawy Sposoby wyrażenia spójnika i Podejście całościowe Ćwiczenie: tworzenie monogramów tekstu 3. Wyrazy Zagadnienia podstawowe Font, wielkość liter i odstępy Liternictwo mieszane Ligatury w fontach | Ligatury własne Strategie ustawiania odstępów międzyliterowych Sprawy istotne: ocena jakości odstępów międzyliterowych Przedstawianie wyrazów Czytelność pojedynczych wyrazów | Czytelność Osobowość fontu Proste modyfikacje wyrazów Wykorzystanie przestrzeni wewnętrznych Przestrzenność Sprawy istotne: efekty cyfrowe Ćwiczenie: praca z wyrazami Dodawanie ozdobników i obrazów Proste przedłużenia i zamiany Tła | Obwiednie Dodatki ornamentalne | Powiązania Dominujące tła Sprawy istotne: rozwijanie pomysłów Dodawanie elementów graficznych Pomysły innych projektantów Ograniczanie poszukiwań do kwestii zasadniczych Pożyteczna litera O Poleć książkęKup książkę Numer strony Rozdział/Zagadnienie Numer strony Rozdział/Zagadnienie 115 116 118 120 121 122 123 124 125 126 128 130 133 134 135 136 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 150 152 153 154 156 158 160 162 163 164 166 167 168 169 170 172 zasadniczy Wyrazy jako obrazy Ciasne owijanie | Obramowanie jako element Ćwiczenie: tworzenie własnej grafiki słownej Tworzenie fontów Modyfikowanie istniejących fontów Kroje własnej produkcji Opcje rysunkowe Ręczne liternictwo oparte na istniejących fontach Liternictwo analogowe Sprawy istotne: układanie wyrazów z liter wykonanych ręcznie Świat ilustrowany Ćwiczenie: opracowywanie liter i wyrazów 4. Prezentacje wielowyrazowe Podstawy logotypów, nagłówków i grafik słownych Prosto i skutecznie Wybór fontu i jego wymowa Łączenie fontów Błędy łączenia fontów Dzielenie wierszy Niekonwencjonalne podziały wierszy Kwestia linii bazowej | Łut szczęścia Ćwiczenie: tworzenie logotypów Strategie eksponowania Sterowanie wzrokiem Kwestia rozmiaru Grubość i kolorystyka Sprawy istotne: eksploracja fontów Akcentowanie kolorem Pismo a tło Poziom czytelności Tła jednolite Pismo na tle obrazu Sprawy istotne: modyfikowanie zdjęć w celu poprawienia czytelności tekstu Ćwiczenie: mieszanie pisma z obrazami w tle Logo łączące tekst z symbolem Podstawowe rodzaje powiązań Rozważanie opcji Layouty i grafiki Pytania i odpowiedzi Ustalanie hierarchii ważności Podobieństwo Ćwiczenie: dołączanie symboli lub obrazów Tylko pismo 5 176 177 178 179 180 181 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 198 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 216 218 220 222 225 235 Idąc dalej Obramowania i asamblaże Obramowania proste Rozwiązania czysto typograficzne Ćwiczenie: tworzenie własnego emblematu Sprawy istotne: sprawdzanie różnych wykończeń Inne sposoby oznaczania akapitów 5. Tekst i layouty Poprawianie czytelności Czytelność tekstu a krój pisma Tracking Interlinia Szerokość łamu a stopień pisma Wyrównanie tekstu Otaczanie tekstem Błędy, których należy unikać Akapity Rozpoczynanie akapitów Wyodrębnianie następnych akapitów Rozstrzyganie sporu o pierwszy akapit Sprawy istotne: skuteczność Przekazy samodzielne Objaśnienia Podpisy Wyimki Wyróżnianie tekstu Ćwiczenie: prezentacja cytatu Rozmieszczanie elementów projektu Poziomy hierarchii Łamy Elastyczność Siatki Ścisłe przestrzeganie siatki | Łamanie reguł Linie wspomagające Panele z tłami Przestrzeń otaczająca tekst Całostronicowe, czysto typograficzne elementy wizualne Projektowanie spontaniczne Ćwiczenie: ciągłe poszerzanie wiedzy na temat pisma Znawstwo Słowniczek Skorowidz Poleć książkęKup książkę 46 ROZDZIAŁ 2 Poleć książkęKup książkę Sztuka liternicza 47 Poleć książkęKup książkę SZTUKA LITERNICZA GŁOS TYPOGRAFII Litery mówią. Mówią językiem wizualnym, za pomocą Wykorzystuj fakt, że komputer pozwala na łatwą zmianę którego wyrażają siłę, wątłość, elegancję, niepokój, fontu, i sprawdzaj różne warianty, aby wybrać taki uległość i bunt. Instynktownie wyczuwamy tę krój, który najpełniej odda istotę Twojego przekazu. sugestywność pisma i mniej lub bardziej świadomie Znajdź czas i ochotę na wykonanie wielu prób, zanim poddajemy się jej za każdym razem, gdy patrzymy na podejmiesz ostateczną decyzję. litery i słowa zapisane takim czy innym krojem. 48 Wpływom fontów ulegają zarówno projektanci, jak i ci, którzy z projektowaniem nie mają nic wspólnego, Słyszysz mnie? ale to my — projektanci — powinniśmy posiadać i rozwijać zdolność wyczuwania tych wszystkich nastrojów pisma, ponieważ to my podejmujemy decyzję o wyborze fontów, na które patrzą inni (a także tworzymy bogate intelektualnie środowiska dla znaków, wyrazów i zdań). Poleć książkęKup książkę Słyszysz mnie 49 Poleć książkęKup książkę SZTUKA LITERNICZA | GŁOS TYPOGRAFII Od natury do techniki Od nieśmiałości do zdecydowania 50 Od luksusu do nędzy Od rygoru do swobody Zakres ekspresji Szukaj wytrwale, a niemal zawsze znajdziesz taki krój pisma, który wyrazi dokładnie to, co chciałbyś zawrzeć w opracowywanym logo bądź layoucie. Co więcej, jeśli już masz wytyczone cele intelektualne i stylistyczne dla swojego projektu, prawdopodobnie będziesz w stanie zgromadzić całą kolekcję fontów, które w różnym stopniu i w różny sposób będą do Twych koncepcji pasować. Poleć książkęKup książkę 51 Szukanie fontów, które dobrze spełniłyby swoją funkcję, zazwyczaj polega na przeglądaniu ich listy w menu używanego właśnie programu (więcej informacji na ten temat znajdziesz na str. 149). Czasami trzeba też starannie przeszukać zasoby internetowe. Wszystko to jest czasochłonne i męczące, ale ma też dobre strony, gdyż stwarza okazję do poznania takich krojów, na jakie moglibyśmy się nigdy nie natknąć — krojów, które niekoniecznie muszą pasować do bieżącego projektu, ale w przyszłości mogą okazać się bardzo przydatne. Poleć książkęKup książkę SZTUKA LITERNICZA | GŁOS TYPOGRAFII 52 Ekspresja artystyczna Litery jako tworzywo artystyczne? Dlaczego nie? Ze znaków typograficznych można tworzyć piękne i ekspresyjne wzory i obrazy. Opracowujesz papier firmowy, prospekt lub broszurę reklamową? Co byś powiedział na wypełnienie odwrotnej strony lub jednej ze stron wewnętrznych deseniem wykonanym z inicjałów klienta? Wygospodarowałeś trochę wolnego czasu w weekendowe popołudnie lub któregoś dnia wieczorem? Spróbuj wykonać atrakcyjną kompozycję z inicjałów kolegi lub kogoś z rodziny, a następnie opraw ją i przy najbliższej okazji wręcz jako prezent. A może stworzyłbyś duży wzór z elementów typograficznych i zadrukował nim własnoręcznie wykonane arkusze papieru pakunkowego, w które mógłbyś zapakować prezenty dla osób podobnie jak Ty kreatywnych? Projekty tego typu mogą być świetnym kontrapunktem dla zwykłej codziennej pracy wykonywanej na zlecenie i pod presją nieprzekraczalnych terminów. Mogą się okazać tym zajęciem, które każdy z nas potrzebuje od czasu do czasu wykonać, aby przypomnieć sobie przyjemniejsze aspekty projektowania graficznego, z powodu których wybraliśmy właśnie ten, a nie inny zawód. Poleć książkęKup książkę5 2 53 Poleć książkęKup książkę5 2 SZTUKA LITERNICZA MODYFIKOWANIE LITER Litera pobrana z jakiegoś fontu, choć sama w sobie dingbatowych i ornamentowych, a w kilku posłużyłem może być perfekcyjna, to jednak wcale nie musi się skanami dzieł pochodzących z nieobjętych prawami idealnie pasować do monogramu, logotypu, inicjału czy autorskimi zasobów archiwalnych. layoutu, nad którym pracujemy. Może np. mieć dobrą budowę o odpowiednich proporcjach i ładnie wypełniać Niezależnie od tego, jakie zmiany zamierzasz wprowadzić wyznaczoną dla niej przestrzeń, ale jednocześnie może i jak zamierzasz to zrobić, zawsze powinieneś kierować wprowadzać niewłaściwy nastrój lub prowokować złe się wyczuciem artystycznym, gdyż tylko wtedy możesz 54 skojarzenia. I na odwrót: może się okazać, że litera osiągnąć nadrzędny cel wizualny. I nie poddawaj się, idealnie pasująca do naszego projektu pod względem dopóki nie dopniesz swego. ekspresyjności jest zbyt wysoka, niska, wąska lub masywna. Co robić w takiej sytuacji? A może by nieco Zmodyfikowanie liter może być łatwe albo trudne, zmodyfikować taką literę, żeby pod każdym względem a wszystko zależy od relacji między tym, co zamierzasz pasowała do naszych potrzeb? zrobić, a umiejętnościami, jakie posiadasz. Jeśli okaże się, że wymagana modyfikacja typograficzna przerasta Modyfikacje widoczne na tej rozkładówce i w innych Twoje umiejętności, nie traktuj tego jako niemożliwą do miejscach książki wykonałem w większości za pomocą pokonania przeszkodę, lecz jako okazję do nauczenia Illustratora, ale korzystałem też z Photoshopa i jego się czegoś nowego. Nie rezygnuj, nawet jeśli miałbyś filtrów. W niektórych przypadkach modyfikacja polegała przez to pracować w czasie przerwy na kawę lub zostać na dodaniu własnoręcznie wykonanych ozdób i obrazów, po godzinach — właśnie tak dobrzy projektanci stają się w innych wykorzystałem ozdoby zapożyczone z krojów wielkimi. Poleć książkęKup książkę 55 Rozcinanie i zmienianie Dodatki i efekty Za pomocą bogatego zestawu narzędzi Illustratora można szybko i sprawnie dokonać znaczących zmian w wyglądzie i wymowie dowolnej litery. Nie trzeba być wielkim znawcą tego programu, aby przekonwertować znaki na postać konturową, a następnie ciąć je i formować zgodnie z wyobrażanym efektem końcowym. Cyfrowe narzędzia pozwalają współczesnym projektantom na wykonywanie modyfikacji typograficznych w ułamku tego czasu, jakiego potrzebowali ich poprzednicy posługujący się nożami, piórami, linijkami i tuszami. Ponadto w erze cyfrowej projektanci mają możliwość szybkiego sprawdzenia wielu wariantów poszczególnych rozwiązań wizualnych, a to pozwala na osiąganie rezultatów pod każdym względem perfekcyjnych. Korzystaj z zalet cyfrowych mediów, jeśli musisz poddawać litery modyfikacjom estetycznym i strukturalnym. Znaki typograficzne można modyfikować także przez dodawanie elementów wizualnych o różnej wymowie i różnym estetycznym znaczeniu. Więcej przykładów z tego typu dodatkami znajdziesz na następnej rozkładówce oraz na str.: 69, 75 – 76 i 110 – 114. Do modyfikowania liter można wykorzystać także Photoshopa. Dolna litera w powyższym przykładzie została właśnie w tym programie rozmyta za pomocą filtra Gaussian Blur (Rozmycie gaussowskie), a następnie dodano efekt imitujący użycie powiększonej siatki rastra. Jesteś obeznany z całym wachlarzem photoshopowych filtrów i efektów? Jeśli nie, pomyśl o zapoznaniu się z nimi. W obecnych czasach trudno sobie wyobrazić projektanta nieumiejącego się posługiwać takimi programami jak Photoshop, Illustrator czy InDesign. Poleć książkęKup książkę SZTUKA LITERNICZA | MODYFIKOWANIE LITER 56 Zmodyfikowane fonty gotowe do użycia Jak już wspomniałem, większość modyfikacji typograficznych prezentowanych w tym rozdziale wykonałem przy użyciu Illustratora lub Photoshopa. Wszystkie wizualnie zmienione litery widoczne na tej stronie zostały jednak wygenerowane bezpośrednio za pomocą klawiatury, a pochodzą z fontów zaprojektowanych w taki sposób, aby ich litery wyglądały na ręcznie zmodyfikowane. Niektóre z tych fontów zawierają znaki z fantazyjnymi wydłużeniami, dodanymi wstęgami lub wkomponowanymi zawijasami; w innych znaki mają zgodne z ich kształtami blaski wewnętrzne; jeszcze inne zostały przekształcone w sposób sugerujący zniszczenie, erozję lub niedbałość piszącego. Fonty tego typu mogą być doskonałym miejscem do poszukiwania gotowych, ale wyglądających na ręcznie wykonane liter do wykorzystania w monogramie, użycia jako inicjału, przyozdobienia strony lub w charakterze samodzielnej grafiki. Poleć książkęKup książkę 57 Dodatki dekoracyjne Spróbuj odtworzyć tok postępowania prowadzący do wykreowania każdego z tych czterech ozdobnych znaków typograficznych. W pierwszym przypadku obrysowany znak został umieszczony na stylowo kontrastującym podłożu. W drugim widzimy ciężką i grubą wielką literę ozdobioną wewnętrznym wzorkiem w postaci połączonych wzajemnie kółeczek i otoczoną delikatnym, ale fantazyjnym wzorem. W trzecim wielka litera A otrzymała nową poprzeczkę, która spiralnie wije się wokół pozostałych kresek, by na koniec otoczyć regularnym geometrycznym kształtem całą literę. W ostatnim przypadku pogrubiona mała litera otrzymała wykończenia w formie liściastych przedłużeń. A teraz pomyśl, jak mógłbyś któryś z tych toków postępowania wykorzystać we własnym projekcie. Albo jeszcze lepiej: jakie odmiany tych modyfikacji można by wykorzystać w celu osiągnięcia zupełnie unikatowego efektu wizualnego? Moja rada: myśl podobnie przy oglądaniu wszystkich bez wyjątku przykładów prezentowanych w tej książce, a także gdy napotykasz w innych miejscach jakieś intrygujące projekty typograficzne. Związki tematyczne Gdy łączysz pismo z obrazem, rozważ utworzenie — przynajmniej chwilowo — zestawienia dającego efekt delikatnego (lub wyraźnego) kontrastu tematycznego: rzeczowości z niedomówieniem, finezji z grubiaństwem, skrytości z awanturnictwem, maniactwa z minimalizmem itp., itd. Poleć książkęKup książkę SPRAWY ISTOTNE: MODYFIKOWANIE LITER 58 Prezentacja ta pokazuje czynności, jakie należy wykonać, aby utworzyć monogram przedstawiony na poprzedniej stronie. Pokazaną przeróbkę można zastosować również w innych projektach. Dla osób znających Illustratora wykonanie czegoś takiego nie powinno stanowić większego problemu. Ci, którzy jeszcze tego programu nie znają, powinni go opanować przynajmniej w stopniu podstawowym. Powyżej: tworzenie monogramu rozpoczynamy od wybrania dużej litery A z rodziny Futura Light. Po wstawieniu do dokumentu w Illustratorze przekonwertuj ją na ścieżki i zwiększ skalę widoku (duże powiększenie ułatwia wprowadzanie precyzyjnych poprawek). Za pomocą narzędzia Scissors (Nożyczki) przetnij ścieżki w punktach połączenia poprzeczki z pozostałą częścią litery. Po rozcięciu litery w podanych punktach usuń poprzeczkę. Tworzenie spiralnego ozdobnika rozpocznij od wstawienia elipsy. Kształt ten posłuży jako wzorzec przy modelowaniu krzywoliniowego elementu zdobniczego. Korzystając z elipsy jako wzorca, narysuj za pomocą narzędzia Pen (Pióro) linię eliptyczną z otwartymi końcami. Postaraj się, aby oba końce znalazły się w jednakowej odległości od środka elipsy, a całość była jak najbardziej symetryczna. Utwórz kopię narysowanej krzywej, a następnie połącz ją z oryginałem. Procedura taka jak ta — choć bardzo prosta — może wymagać wykonania drobnych poprawek oryginalnego kształtu, aby po połączeniu z kopią powstało gładkie przejście jednej elipsy w drugą. W rezultacie powinieneś uzyskać kształt wyglądający jak podwójna elipsa. Poleć książkęKup książkę Za pomocą narzędzia Pen (Pióro) dopracuj szczegóły spiralnych ozdób i prostokątnej obwiedni. Umieść dwie podwójne elipsy na zmodyfi kowanej literze w miejscach pokazanych na powyższym rysunku. Grubość i kolor tych elips dobierz według własnego uznania. Tak jak na rysunku umieść na końcach elips pomocnicze okręgi. Ułatwią Ci one utworzenie płynnego połączenia między elipsami. Umieść poziome i pionowe linie pomocnicze w miejscach, przez które mają przebiegać prostoliniowe odcinki obwiedni. Dodaj też jeszcze jeden okrąg pomocniczy, który ułatwi Ci połączenie dolnego końca prawej spirali z prostoliniową obwiednią. 59 Projekt jest gotowy. Opisana modyfi kacja polegała na usunięciu jednego z elementów konstrukcyjnych litery, utworzeniu krzywoliniowego zdobienia i połączeniu go zarówno z literą, jak i jej obwiednią, a także na wykorzystaniu pewnych trików cyfrowych w celu uzyskania efektu trójwymiarowości. Pamiętaj o tej procedurze, gdy będziesz szukał sposobu na zmodyfi kowanie jakiejś pojedynczej litery lub zmianę wyglądu większej liczby znaków w obrębie wyrazu bądź zdania. Pozostało jedynie stworzenie iluzji przebiegania linii spiralnej nad kreskami litery i pod nimi. Najpierw przekształć kolorową linię w kształt. W tym celu użyj polecenia Object/Path/Outline Stroke (Obiekt/Ścieżki/Kontury obrysu). Następnie za pomocą narzędzia Pen (Pióro) narysuj czarne kształty w miejscach, gdzie linia spiralna powinna przebiegać pod kreską litery. Po narysowaniu tych kształtów wytnij je, a następnie wklej w kolorowym ozdobniku, używając maski przycinania. Jeśli wykonasz to wszystko prawidłowo, czarne kształty będą widoczne tylko w obrębie ozdobnika, przez co powstanie złudzenie, jakby ten okrążał kreski litery. Poleć książkęKup książkę SZTUKA LITERNICZA KONSTRUOWANIE ZNAKÓW Projektowanie krojów pisma należy do najbardziej są z reguły przejawem prostoty, ale przecież nie ma wymagających pod względem precyzji i dbałości żadnych zasad, które by tworzenie i cyzelowanie takich o szczegóły dziedzin sztuki. Subtelności klasycznych krojów ograniczały. krojów szeryfowych lub pisankowych są trudne do uchwycenia dla projektantów, którzy nie przestudiowali Ze względu na oryginalny wygląd tego rodzaju liter są dogłębnie wszystkich zagadnień związanych one zwykle zaliczane do krojów ksenotypowych lub z tworzeniem takich krojów. afiszowych. Pamiętaj o nich, ilekroć będziesz pracował 60 nad projektem wymagającym pisma o nietypowej Nie oznacza to jednak, że projektowanie nowych ekspresji. form literniczych jest poza zasięgiem przeciętnego człowieka. Tak naprawdę każdy projektant potrafiący Przykłady krojów bazujących na kształtach połączyć podstawowe umiejętności obsługi graficznych geometrycznych są pokazane obok oraz na następnej programów komputerowych z niezbędną u grafika rozkładówce. Na str. 66 – 67 znajdziesz opisy projektów, wrażliwością na piękno jest w stanie perfekcyjnie które możesz zrealizować samodzielnie, a na str. 122 opanować tworzenie określonych stylów pisma — zamieściłem próbki wyrazów zapisanych krojami zupełnie prawidłowych, atrakcyjnych i przydatnych. opracowanymi zgodnie z podanymi tutaj wskazówkami. Zacznij od liter, które konstrukcyjnie wywodzą się od określonych kształtów geometrycznych. Tego typu kroje Poleć książkęKup książkę 61 Tworzenie liter wewnątrz kształtów Interesujące i w pełni użyteczne formy liternicze można konstruować, wychodząc od prostych geometrycznych kształtów będących swego rodzaju pojemnikami dla opracowywanych znaków. Brzegi tych pojemników można traktować jako nieprzekraczalne granice albo bardziej swobodnie, a litery wewnątrz nich mogą być grube, cienkie, ciężkie, lekkie, proste lub złożone. Ten łatwy i pozornie ograniczony przepis może zaowocować szeroką gamą rozmaitych krojów. Kroje wykonane w ten sposób są zazwyczaj klasyfikowane jako ksenotypy lub fonty afiszowe. Można je stosować w logotypach i nagłówkach sugerujących nowoczesność i zaawansowaną technologię. Zanim zdecydujesz o ostatecznym wyglądzie liter takich jak te z powyższego rysunku, sprawdź przynajmniej kilka wariantów różniących się budową i wykończeniem. Przemyśl ustalenie kresek jako grube, średnie, cienkie lub zmienne. Zastanów się też nad ich zakończeniami — czy mają być proste, nachylone czy zakrzywione. Rozważ różne sposoby wyrównywania elementów typograficznych, takich jak poprzeczka wielkiej litery A (jeśli taka poprzeczka w Twoim kroju istnieje) i środkowa kreska pozioma w literze E (jeśli istnieje). Sprawdź, jaki byłby efekt, gdyby pewne obszary wewnętrzne lub zewnętrzne zachowały formę kształtów geometrycznych (kół, kwadratów, trójkątów, gwiazd itp.). A gdyby tak jeszcze dodać takie szczegóły jak ozdobniki, wstęgi, wcięcia lub wypustki? Poleć książkęKup książkę SZTUKA LITERNICZA | KONSTRUOWANIE ZNAKÓW Idealny okrąg Kropka nad i określa rozmiar wszystkich małych, okrągłych szczegółów Ten kształt jest mody(cid:29)kowany i dostosowywany do kilku innych znaków, takich jak b, c, d, g, n, p, q czy u Rozmiar przerwy 62 Proporcje szeryfów Grubość kreski Szczegóły definiujące formę Promień małych łuków Wszystkie minuskuły niemające wydłużeń ani kropek mieszczą się w kwadracie o tym rozmiarze Forma alternatywna Taką samą formę mają również litery m oraz w To zadziwiające, jak niewiele szczegółów wystarcza do zdefiniowania wyglądu fontu. Charakterystykę kresek całego alfabetu, wszystkie narożniki, połączenia, zakończenia, ozdobniki i ekspresyjne dodatki można określić na podstawie zaledwie kilku znaków. Litery pokazane powyżej pochodzą z maszynowego fontu o nowoczesnym wyglądzie. Wyraz użyty do zaprezentowania tego fontu nie ma żadnego sensu, ale doskonale nadaje się do zademonstrowania wszystkich cech małych liter danego kroju, ponieważ zawiera wszelkie szczegóły konstrukcyjne i stylistyczne tych liter (takim wyrazem dla wielkich liter jest QAREMS). Szczegóły konstrukcyjne i stylistyczne liter zaprezentowanych powyżej są proste w porównaniu z tymi, jakie występują w klasycznych krojach szeryfowych, bezszeryfowych czy pisankowych, ale warto wiedzieć (a ta wiedza może Ci się przydać, gdy któregoś dnia postanowisz dołączyć do twórców nowych krojów pisma), że sformułowane tu spostrzeżenie — o możliwości ustalenia cech charakterystycznych kroju na podstawie wyglądu zaledwie kilku liter — pozostaje słuszne także w odniesieniu do krojów o znacznie bardziej złożonych formach. Spodobała Ci się perspektywa wykreowania własnego kroju bazującego na kształtach geometrycznych? Wykonaj ostatnie ćwiczenie ze str. 67. Poleć książkęKup książkę 63 Litery siatkowe Zwykłe geometryczne kształty można wykorzystać nie tylko jako pomoc w kreowaniu formy nowych liter (co zostało zilustrowane na poprzednich dwóch stronach). Można ich użyć także do tworzenia siatkowych wzorów układających się w kształty poszczególnych liter. Taka odmiana pisma przypominającego wyglądem obraz bitmapowy może się przydać w projektach wymagających znaków lub wyrazów o charakterze pokazowym i cybernowoczesnym. Zakres stylistycznej swobody, jaki oferuje ta metoda konstruowania znaków, jest zadziwiająco szeroki. Cechy wizualne pisma można tutaj modyfikować przez zmianę zastosowanego kształtu (kształtów), gęstości siatki i formy geometrycznej samych znaków, przy czym nawet niewielka modyfikacja któregokolwiek z tych elementów ma znaczący wpływ na ogólny wygląd kroju. Poleć książkęKup książkę SPRAWY ISTOTNE: FUNKCJE PANELU PATHFINDER (ODNAJDYWANIE ŚCIEŻEK) 64 Co się dzieje, gdy łączymy koło z kwadratem? Jeden z możliwych rezultatów jest pokazany na powyższym rysunku, a wiele innych można wygenerować za pomocą dostępnego w Illustratorze panelu Pathfinder (Odnajdywanie ścieżek). Panel Pathfinder (Odnajdywanie ścieżek) umożliwia m.in.: łączenie kształtów, odejmowanie jednego kształtu od drugiego i tworzenie nowych form przez wydzielanie wspólnej części dwóch lub więcej kształtów. Coś takiego dzieje się, gdy jeden kształt jest odejmowany od drugiego. Projektanci zajmujący się opracowywaniem logotypów oraz znaków graficznych i (lub) typograficznych (czyli prawdopodobnie 99 wszystkich projektantów) powinni naprawdę dobrze znać wszystkie funkcje panelu Pathfinder (Odnajdywanie ścieżek). Za pomocą tego narzędzia można tworzyć najrozmaitsze efekty wizualne z niezwykłą łatwością, a przy tym szybko, elastycznie i precyzyjnie, o czym w czasach analogowych można było tylko marzyć. Za pomocą jednych kształtów można formować inny kształt. W tym przykładzie zgrupowane cztery koła odjęto od kwadratu. Umiejętność posługiwania się funkcjami panelu Pathfinder (Odnajdywanie ścieżek) może znacznie ułatwić urzeczywistnienie — przez przeniesienie na ekran monitora — wizji kołaczących się gdzieś w głowie lub naszkicowanych na kawałku papieru. Niektóre z funkcji panelu Pathfinder (Odnajdywanie ścieżek) Illustratora są dostępne także w programie InDesign za pośrednictwem menu Object (Obiekt). Rezultat jakiejkolwiek operacji wykonanej za pomocą panelu Pathfinder (Odnajdywanie ścieżek) można włączyć do bardziej rozbudowanego projektu — realistycznego renderingu, abstrakcyjnego symbolu, znaku typograficznego itp. Każda z liter widocznych na sąsiedniej stronie została wykonana przy użyciu funkcji z panelu Pathfinder (Odnajdywanie ścieżek) zastosowanych w odniesieniu do różnych kombinacji kwadratów i kół. Uzyskane w ten sposób kształty poddano później — podczas konstruowania konkretnych liter — skalowaniu w poziomie i (lub) w pionie. Poleć książkęKup książkę 65 Poleć książkęKup książkę ĆWICZENIE: TWORZENIE LITER Czy jesteś gotów do wykonania paru liter? Jeśli jesteś Przedłużaj projektantem z jakim takim wyczuciem estetyki, posiadasz Wpisz w Illustratorze swoje imię, nazwisko lub jedno kopię Illustratora i umiesz się nim posługiwać przynajmniej i drugie. Wybierz font, który lubisz. Ustaw zapis wyrazu w stopniu podstawowym, to tak, jesteś gotów. Oto cztery (wyrazów) literami małymi, wielkimi lub w sposób pomysły bazujące na materiale zawartym w tej książce. mieszany. Jeśli wpisałeś dwa lub więcej wyrazów, Tnij, krój, siekaj… A teraz sedno ćwiczenia: utwórz przedłużenie jednej lub 66 Niniejsze ćwiczenie ma charakter bardziej zabawowy niż kilku liter. Przedłużenia mogą być długie, pełne wdzięku możesz je ustawić w standardowym układzie poziomym. szkoleniowy. Po prostu uruchom Illustratora, wybierz kilka i ozdobne, ale też krótkie i zwyczajne, a także jakieś ulubionych krojów pisma i wklep kilkanaście znaków, pośrednie. Wprowadzane dodatki powinny mówić coś które chciałbyś w taki czy inny sposób zmodyfikować. o Tobie, np. ironicznie wskazywać na jakąś cechę Twojej Nie musisz wiele planować. Chodzi tylko o to, by osobowości. Modyfikacje mogą obejmować wszystkie zmieniać wygląd liter przez ich cięcie i deformowanie litery użyte w projekcie, ale nie muszą. Możesz też na różne sposoby. Możesz także stosować rozmaite pobawić się kolorem. Wskazówka: warto zacząć od efekty cyfrowe. Zwyczajnie spróbuj i zobacz, czego naszkicowania pomysłu. możesz się nauczyć, testując rozmaite narzędzia, opcje i procedury. Kieruj się ciekawością i intuicją, aż uzyskasz kilka własnoręcznie wykonanych form literniczych, które będą nie tylko wyglądały atrakcyjnie, ale również coś wyrażały (pośpiech, zniszczenie, wdzięk, szorstkość, funkcjonalność, przesadę itp.). Poleć książkęKup książkę Zastosuj siatkę Opracuj podstawy minuskuł Kolejny projekt zaczyna się bardzo prostym zestawem Jako wyraz ćwiczeniowy przyjmij diomage (jest to parametrów, ale można go rozwijać w dowolnie słowo wymyślone, o czym wspomniałem już na str. 62, wybranym kierunku. Zacznij od wyszukania nazwy kroju ale doskonale nadaje się do tego projektu). Twoim pisma złożonej z pięciu różnych liter. Następnie zapisz zadaniem będzie opracowanie minuskuł potrzebnych to słowo przy użyciu fontu opracowanego zgodnie do zapisania wyrazu ćwiczeniowego, przy czym musisz z następującymi wskazówkami: każda litera powinna wykorzystać strategię konstruowania litery na podstawie być uformowana z siatki kształtów (jak na powyższym prostego kształtu geometrycznego — jak w przykładach 67 rysunku); siatka powinna zawierać kwadraty, koła, elipsy, prezentowanych na str. 61 i 62. Stosuj ogólne zasady trójkąty lub wielokąty (ale wszystkie kształty powinny tworzenia takich liter, ale też nie czuj się zbytnio nimi być jednego rodzaju); siatka ma mieć jednakowe skrępowany i postępuj tak, aby uzyskać efekt, który Cię liczby kształtów w pionie i poziomie (na przykładowym w pełni zadowoli. Kilka krótkich rad: zanim przystąpisz rysunku siatka ma wymiary 11×11); może mieć postać do pracy, naszkicuj sobie to, co chciałbyś osiągnąć; kwadratu lub prostokąta, a litery mogą być szeryfowe, staraj się zachować mocną spójność stylistyczną bezszeryfowe bądź jakiegokolwiek innego rodzaju. i konstrukcyjną projektowanych liter; dąż do unikatowości i oryginalności; rozważ tworzenie kroju szeryfowego, Projekt ten może być bardzo interesującym ćwiczeniem a także bezszeryfowego; pomyśl o uzupełnieniu znaków grupowym — niezwykle pouczające będzie dodatkami ozdobnymi lub podkreślającymi ich styl. Gdy zaobserwowanie, jak wiele wariantów może powstać, skończysz ćwiczenie, uzyskasz zestaw liter zawierający gdy różni artyści pracują w obrębie tych samych, wystarczająco dużo elementów wizualnych określających pozornie sztywno nakreślonych ograniczeń. stylistykę kroju, aby na tej podstawie wykonać cały alfabet — do czego gorąco Cię zachęcam. Poleć książkęKup książkę SZTUKA LITERNICZA DODAWANIE OBRAZÓW Nic tak nie cieszy projektanta, jak znalezienie wizualnego Łączenie tematycznie podobnych liter i obrazów tworzy elementu, który w sposób właściwy przemawia do widza. wrażenie pojęciowej harmonii. Dobrym przykładem Może to z tego powodu wielu projektantów tak stronie wielka litera Y, do której dodano elegancki takiego połączenia może być widoczna na sąsiedniej chętnie korzysta z możliwości łączenia liter z obrazami. ornament typograficzny. Trzeba jednak przyznać, że jeśli chodzi o tworzenie naładowanych treścią projektów, potencjał takiego Można także zestawiać ze sobą pismo i obrazy 68 łączenia ekspresyjnych cech fontów z zarówno o odmiennych cechach stylistycznych, aby wprowadzić dosłownym, jak i abstrakcyjnym znaczeniem obrazów nutkę humoru, buntu lub dysharmonii (przykładem lub ozdobników jest naprawdę wielki. tego typu połączenia jest pokazana obok królewska majuskuła R z wijącym się wężem). Czasami takie Rysunki, zdjęcia, ozdobniki i wzorki można łączyć niezwykłe i zaskakujące połączenie może być strzałem z literami przez zespolenie lub umieszczenie z tyłu bądź w dziesiątkę, a czasami lepsza będzie kompozycja obok (oczywiście podobne związki wizualne można bardziej zharmonizowana. Jak stwierdzić, które tworzyć także z wyrazami, zdaniami, nagłówkami, rozwiązanie będzie lepsze w konkretnym przypadku? a nawet całymi stronami tekstu — przykłady znajdziesz Poeksperymentuj z obiema wersjami na papierze w następnych rozdziałach). lub ekranie i zdaj się na swój projektancki instynkt. Poleć książkęKup książkę 69 Zapożyczony ozdobnik Dodany rysunek Wnętrza Elementy rysunkowe dodane do tych liter zostały zapożyczone z krojów obrazkowych (tak, jeden z nich zawiera nawet rysunki przedstawiające elementy bielizny osobistej). Pracujesz nad monogramem, inicjałem lub grafiką literniczą? Dlaczego nie przejrzysz kilku krojów dingbatowych, ornamentowych i (lub) rysunkowych w poszukiwaniu elementów wizualnych? Własnoręcznie wykonany lub gotowy rysunek można dołączyć do znaku typograficznego jako przedłużenie. Można go także nałożyć na literę. Czy któreś z tych podejść będzie odpowiednie dla Twojego projektu? Jeśli tak, zbierz jak najwięcej pomysłów co do wyboru fontu, zawartości ilustracyjnej oraz ogólnej stylistyki i struktury tego, co chcesz pokazać. Niech pomysły krążą wokół listy słów i odręcznych szkiców (str. 108 i 109), a Ty nie włączaj komputera, dopóki jednoznacznie nie ustalisz, co chcesz osiągnąć pod względami: estetycznym, stylistycznym, tematycznym i kompozycyjnym (ignorując tę radę, ryzykujesz zmarnowanie czasu na podążanie ścieżkami kreatywności prowadzącymi donikąd). A może umieścić obraz wewnątrz znaku? (Więcej pomysłów na ten typ połączenia znajdziesz na następnej rozkładówce). A gdyby tak przedstawić negatywne przestrzenie litery za pomocą kształtów abstrakcyjnych lub figuratywnych? Poleć książkęKup książkę SZTUKA LITERNICZA | DODAWANIE OBRAZÓW 70 Obrazy wewnątrz liter W ostatnim łamie na poprzedniej stronie podałem dwa przykłady umieszczania obrazów wewnątrz znaków typograficznych. Oto pięć kolejnych pomysłów wartych rozważenia. Rysunek, wzorek, zdjęcie czy ozdobny deseń mogą wypełniać całą sylwetkę znaku. Wizualną zawartość można także umieścić w zamkniętym świetle litery. Światło takie występuje w majuskułach A, B, D, O, P, Q, R oraz w minuskułach a, b, d, e, g, o, p, q większości krojów. Poleć książkęKup książkę 71 Główny motyw rysunku lub zdjęcia umieszczonego w zamkniętej przestrzeni litery może wystawać poza literę. Sylwetka litery może się mieszać z obrazem umieszczonym nad nią lub pod nią, a zrealizować to można za pomocą przezroczystości i funkcji mieszania warstw w programach takich jak Illustrator, Photoshop czy InDesign. Obraz może też stanowić tło litery widoczne nie tylko wokół niej, ale również w jej pustych przestrzeniach. Litera w przykładzie po prawej stronie została pokolorowana, aby lepiej odróżniała się od tła. xxxxxxxxxxxxxxxxxPoleć książkęKup książkę SZTUKA LITERNICZA | DODAWANIE OBRAZÓW 72 Litery ilustrowane Litery jako ilustracje Niektóre kroje zawierają znaki będące stylizowanymi obrazami przedmiotów, roślin, zwierząt i ludzi. Czy masz już tego typu fonty w swoich zbiorach? Od czasu do czasu mogą się okazać cenną pomocą przy poszukiwaniu szybkich rozwiązań projektowych. Opracowujesz jednoliterowy monogram, inicjał lub grafikę na stronę internetową? Co byś powiedział na własnoręcznie narysowany znak typograficzny? Znak nawiązujący swoją formą do tematu całego dzieła? Ilustracje typograficzne, takie jak te, można tworzyć za pomocą narzędzi cyfrowych lub tradycyjnych, analogowych (jak w przypadku wielkiej litery K widocznej po prawej stronie, którą utworzono za pomocą farb akrylowych i niewielkiego wałka drukarskiego). Nie wzbraniaj się przed rysowaniem, malowaniem lub innymi metodami kreowania znaków typograficznych, jeśli realizowane projekty tego wymagają — bez względu na to, czy uważasz się za dobrego ilustratora, czy raczej kiepskiego. Prawie każdy projektant jest w stanie wykreować atrakcyjny element graficzny, posługując się posiadanymi umiejętnościami plastycznymi (obojętne jakie by one były) i zdolnym do krytycznej oceny spojrzeniem. Poleć książkęKup książkę 73 Poleć książkęKup książkę SZTUKA LITERNICZA MONOGRAMY I ZESTAWY LITER W projektowaniu monogramy są zazwyczaj traktowane Nietrudno zauważyć, że w niektórych spośród jak logotypy i grafiki zbudowane z jednego bądź kilku prezentowanych tu monogramów wykorzystano gotowe inicjałów. Monogramy mogą się składać wyłącznie z liter, kroje pisma, a w innych użyto liter wykonanych według mogą zawierać obrazy, mogą być otoczone ramą i mogą własnego pomysłu. Oczywiście obie metody są równie być nałożone na jakieś tło. dobre i przy opracowywaniu tego typu projektów warto wypróbować i jedną, i drugą. (Jeśli zamierzasz utworzyć Jest całkiem naturalne, że wiele firm stosuje monogramy monogram od podstaw, przydać Ci się mogą wskazówki 74 jako część swojego logo, ponieważ ten rodzaj projektów dotyczące konstruowania liter zawarte na str. 61 – 62, graficznych w oczywisty sposób łączy się z nazwą firmy, a także podpowiedzi co do ręcznego modyfikowania a przez swój styl i walory estetyczne wywołuje pożądane pisma podane na str. 125 – 127). odczucia. Od czego najlepiej zacząć tworzenie monogramu? Pewni ludzie również lubią mieć własny monogram, Od tego, od czego zaczynasz większość kreatywnych choćby po to, by go umieścić na wizytówce lub na projektów typograficznych — od określenia ogólnej czymkolwiek, co ich zdaniem może zyskać na takim wymowy dzieła (str. 108), przejrzenia fontów dostępnych określeniu przynależności do właściciela. w systemie i innych miejscach (str. 148 – 149) i odręcznego naszkicowania potencjalnych rozwiązań (str. 109). Poleć książkęKup książkę 75 Monogramy Każdy z powyższych przykładów wyraźnie pokazuje sposób myślenia twórcy pragnącego, aby jego monogram przemawiał do widza zarówno treścią, jak i formą. Monogramy można tworzyć przez: łączenie liter z obrazami, umieszczanie liter na odpowiednio dobranym tle, nadawanie literom formy przestrzennej, dodawanie ornamentalnych wydłużeń, zamienianie litery w coś na kształt fryzury à la Mohawk w celu wywołania poczucia zagrożenia, upiększanie za pomocą filtrów i efektów Photoshopa, przedstawianie rzeczywistych relacji między obiektami, pokazywanie liter jako trójwymiarowych konstrukcji w perspektywie przestrzennej, łączenie litery z symbolem graficznym, układanie z siatki kształtów geometrycznych (str. 63), modelowanie z prostych i (lub) krzywych linii lub rysowanie wszystkiego od podstaw z wykorzystaniem wizualnego języka form prostych bądź złożonych. Wymienione podejścia estetyczne, koncepcyjne i konstrukcyjne można stosować również przy opracowywaniu wieloliterowych nagłówków i logotypów (więcej informacji na ten temat znajdziesz w rozdziałach 3. i 4.). Poleć książkęKup książkę SZTUKA LITERNICZA | MONOGRAMY I ZESTAWY LITER 76 Pary i zestawy Pomysły projektanckie zaprezentowane na poprzedniej stronie można stosować również w odniesieniu do monogramów wieloliterowych. Monogramy składające się z kilku liter oferują dodatkowe możliwości zarówno w obszarze estetycznym, jak i znaczeniowym, które to możliwości wynikają z potencjalnych relacji między składnikami. Monogramy nie zawsze są najlepszym lub jedynym rozwiązaniem dla znaków firmowych, ale projektanci często włączają je do zestawu propozycji przedstawianych klientowi — zwłaszcza gdy inicjały firmy stwarzają wiele możliwości kompozycyjnych. Czytelność monogramów jest tak samo ważna jak czytelność wyrazów i zdań. Mimo to pewien margines swobody jest możliwy, zwłaszcza gdy planujemy umieszczać dany monogram zawsze — lub prawie zawsze — w towarzystwie pełnej nazwy, co w oczywisty sposób ułatwi jego rozszyfrowanie. Przykładowo: jeśli pokazany wyżej monogram z literami U, V oraz W będzie zawsze jednoznacznie powiązany z wyrazami zaczynającymi się od tych liter, jego środkowy znak będzie z całą pewnością kojarzony nie tylko z nożyczkami, ale również z literą V (co nie będzie wcale takie oczywiste, jeśli monogramowi nie będą towarzyszyły rozwinięcia inicjałów). Poleć książkęKup książkę 77 Sposoby wyrażenia spójnika i Pracujesz nad logo firmy, której nazwa składa się z dwóch wyrazów połączonych spójnikiem i (and)? Uważasz, że monogram będzie dobrym rozwiązaniem? Jeśli tak, poświęć trochę czasu na przemyślenie i ewentualne naszkicowanie kilku różnych sposobów wyrażenia tego spójnika. Czasami właśnie sposób, w jaki spójnik i (and) został ujęty w ogólnej koncepcji projektu, jest tym elementem, który sprawia, że całość przyciąga uwagę i budzi zainteresowanie. Poleć książkęKup książkę 78 Poleć książkęKup książkę SZTUKA LITERNICZA | MONOGRAMY I ZESTAWY LITER 79 Podejście całościowe Po wykonaniu znaku firmowego zachowaj go we wszystkich możliwych zakamarkach umysłu, na wypadek gdybyś dla tego samego klienta miał zaprojektować jeszcze oznakowanie produktów, pojazdów, odzieży lub opakowań. Jeśli rzeczywiście możliwość otrzymania takich zamówień istnieje, dobrym pomysłem byłoby przygotowanie rysunków lub trójwymiarowych makiet, na których można by przetestować swoje projekty. Czasami pokazanie takich wizualizacji klientowi może go ostatecznie przekonać, że właśnie czegoś takiego szukał. Poleć książkęKup książkę ĆWICZENIE: TWORZENIE MONOGRAMÓW 80 Jedna, dwie lub więcej liter Istniejący krój pisma Własne liternictwo Litera z rysunkiem Litera jako rysunek Monogram osobisty Utwórz monogram ze swoich inicjałów i przeprowadź cały proces, postępując jednocześnie jak klient i wykonawca. Powinieneś zatem utworzyć zestaw dwóch lub trzech propozycji, a następnie wybrać jedną z nich do realizacji. Pamiętaj, aby wersja zwycięska była nie tylko tą, która Ci się najbardziej podoba, ale również odzwierciedlała to, co chciałbyś od siebie, jako twórca, przekazać. Dobrym pomysłem będzie rozpoczęcie prac od sporządzenia listy słów i odręcznych szkiców (str. 108 – 109), a dopiero potem przejście do konkretów, już przy komputerze. Możesz zbudować monogram oparty na jednej literze, dwóch lub większej ich liczbie. Niektóre lub wszystkie litery możesz pobrać z kroju już istniejącego i możesz je zmodyfi kować albo pozostawić bez zmian. Możesz też własnoręcznie wykonać jedną lub więcej liter. Możesz dołączyć obraz lub ozdobnik. Monogram może też składać się z liter będących jednocześnie rysunkami. Przejrzyj przykłady prezentowane w tym rozdziale, a może przyjdzie Ci do głowy jeszcze jakiś inny pomysł na wykonanie swojego monogramu. Poleć książkęKup książkę Różne sposoby mówienia i Oto Twoje zadanie: zaprojektuj grafi kę literniczą nadającą się do umieszczenia w czasopiśmie nad rubryką z pytaniami i odpowiedziami. Grafi ka powinna zawierać literę Q, po niej ampersand (lub spójnik i) oraz literę A. Na przykład: Przygotuj trzy odmienne rozwiązania, przy czym każde powinno ilustrować inny sposób wyrażenia spójnika i, w każdym powinny być użyte inne fonty i każde powinno różnić się stylistycznie od pozostałych. Masz pełną swobodę w kwestii kolorów. Dołączanie elementów dekoracyjnych i (lub) rysunkowych jest dozwolone, ale nie obowiązkowe. 81 Poleć książkęKup książkę Skorowidz 235 Poleć książkęKup książkę SKOROWIDZ A ampersand, Patrz: znak antykwa, 18, 226 barokowa, 23, 40, 185 klasycystyczna, 23 renesansowa, 23, 40 B Bringhurst Robert, 188, 195 236 C cudzysłów, 43 cyfra, 40 nautyczna, 40 proporcjonalna, 41 tabelaryczna, 41 czytelność, 30, 91, 153, 157, 158, 159, 174, 184, 185 D dingbat, 15, 35, 38, 226, 228 E efekt 3D, 98, 173 cień, 153 egipcjanka, 23 emblemat, 180 F firet, 194, 226 font, 14, 36, 85, 90, 226, Patrz też: krój pisma łączenie, 138, 139 modyfikowanie, 121 osobowość, 93 projektowanie, 61, 62 skalowanie w poziomie, 199 styl, 123, 136, 137 tworzenie, 120, 122 analogowe, 125, 126, 127 FontLab Studio, Patrz: FontLab Studio przerabianie ręczne, 130 wielkość, 18, 85, 89 FontLab Studio, 122 G glif, 29, 37, 227 gradient, 95 grafika słowna, 134, 135, 144, 166, 174 grzbiet, 17, 227 Gutenberg Johannes, 45 H hierarchia wizualna, Patrz: layout hierarchia I ideogram, 44 Illustrator, 35, 55, 58, 66, 96, 172, 227 ligatura, Patrz: ligatura mieszanie warstw, 71 narzędzie Free Transform, 173 Poleć książkęKup książkę panel Glyphs, 37, 87, 227 Pathfinder, 64 InDesign, 64, 227 ligatura, Patrz: ligatura mieszanie warstw, 71 optyczne wyrównanie marginesu, 43 panel Glyphs, 37, 87, 227 inicjał, 193, 227 interlinia, 187, 227 K Kamień z Rosetty, 44 kapitaliki, 37, 193, 227 kerning, Patrz: znak odstępy kontra, 226 kreska, 16, 23, 62, 228 ukośna, 17 włosowa, 16 kropka nad i, 17, 62, 228 krój pisma, 14, 36, 50, 226, 228, Patrz też: font Adobe Garamond Pro, 87, 193 afiszowy, 15, 33, 38, 91, 226 antykwa, Patrz: antykwa Baileywick, 34 Baskerville, 18, 23, 24, 185, 194 bezszeryfowy, 15, 18, 22, 26, 27, 38, 91, 185, 230 Bickham Script, 18, 29 Big Cheese, 34 bitmapowy, 32 Bodoni, 23, 25, 185 Bodoni Ornaments, 34 Caslon, 24 Clarendon, 18, 23 Constructivist, 34 czytelność, Patrz: czytelność Franklin Gothic, 27 Frutiger, 26, 27 Futura, 26, 27, 139, 173 Garamond, 14, 23, 24, 139 gotycki, 15, 30, 38, 40, 91, 231 Goudy, 24, 25 Helvetica, 26, 27, 139, 185 House Gothic, 27 inteligentny, 29 Klavika, 26 Knockout, 26, 199 komputerowy, 40 ksenotypowy, Patrz: ksenotyp Lucida, 38 maszynowy, 15, 32, 38, 40, 91, 228 mozaikowy, 32, 226 ornamentowy, Patrz: dingbat P22 Dearest, 29 Panno, 26, 199 pisanka, 15, 22, 28, 29, 38, 40, 230 projektowanie, 60, Patrz też: litera tworzenie Quench, 185 Reykjavik, 185 staroangielski, Patrz: krój pisma gotycki symboliczny, Patrz: dingbat szeryfowy, 15, 16, 18, 22, 23, 24, 38, 91, 185, 231 Tisa, 24, 185 Univers, 27, 36 Wingdings, 34 237 Poleć książkęKup książkę SKOROWIDZ krój pisma Yana, 25 Zapf Dingbats, 34 ksenotyp, 15, 33, 38, 91, 229 kursywa, 18, 229, 231 L layout, 166, 167, 168, 184, 206 hierarchia, 134, 168, 169, 206, 227 238 poziom, 207 linie wspomagające, 212 łam, 208, 229 odstępy, 191, 208, 227 szerokość, 188 podpis, 202 siatka, 209, 210, 211, 232 wyimek, Patrz: wyimek wyróżnienia, 200, 204 ligatura, 17, 37, 84, 85, 96, 227, 229 estetyczna, 87, 95 standardowa, 87 linia bazowa, 16, 18, 19, 40, 86, 142, 229 odległość, Patrz: interlinia dolna, 16, 18, 19 górna, Patrz: linia wersalików środkowa, 16, 18, 19, 229 wersalików, 16, 18, 227, 229 wspomagająca, 212 litera, 233, Patrz też: znak budowa, 16, 17 i, 17, 62, 77, 81, 228, Patrz też: znak jako ilustracja, 72, 112, 113 jako tworzywo artystyczne, 52 łączenie z obrazem, 57, 68, 69, 70, 71, 95, 96, 97, 102, 113 modyfikowanie, 54, 55, 56, 57, 58, 68, 69, 99, 103, 105, 130, Patrz też: font tworzenie O, 114 odstępy, Patrz: znak odstępy przestrzeń negatywna, 69, 89, 97 Q, 114 tworzenie, 61, 62, 63, 64, 66, 67, Patrz też: krój pisma projektowanie wielkość, 37 zestaw, 76, 77, Patrz też: wyraz zniekształcanie, 99 logo, 41, 50, 74, 77, 120, 140, 143, 162, Patrz też: logotyp łączące tekst z symbolem, 162, 163 projektowanie, 170 logotyp, 134, 135, 144, 146, 147, 172, 179, Patrz też: logo akcentowanie kolorem, 150 dzielenie wierszy, 140, 141 tło, Patrz: tło Ł łącznik, 17, 43 łuk, 17, 62, 229 M majuskuła, 68, 70, 84, 122, 227, 229, 231, 232 miniatura, 109, 218 Poleć książkęKup książkę minuskuła, 62, 67, 70, 84, 85, 122, 228, 229, 230, 233 monogram, 74, 75, 229 przezroczystość, 95, 172 punkt, 18, 231 osobisty, 80 wieloliterowy, 76 myślnik, 43 N nagłówek, 134, 135, 144 nóżka, 17 O obramowanie, 104, 116, 176, 177, 178 odstęp międzyliterowy, Patrz: znak odstępy ogonek, 17, 230 oko, 17, 230 ornament, 34, 35, 68, 163, 164, 170, 171 P pauza, 43 pętla, 17 Photoshop, 55, 96, 158, 159, 172, 230 filtr, 54, 75, 95, 96 warstwa dopasowania, 158, 159, 160 maska, 158, 159 mieszanie, 71 piętka, 17, 230 piktogram, 34, 44 półpauza, 43 przestrzeń negatywna, 69, 89, 97 otaczająca, 214 R ramię, 17, 231 S szeryf, 16, 25, 232 barokowy, 40 belkowy, 40 klasycystyczny, 40 renesansowy, 40 zaokrąglony, 23 zwężający się, 23 szkic, 109 Ś światło, 17, 232 międzyliterowe, Patrz: znak odstępy wewnątrzwyrazowe, 89 zamknięte, 17 T tekst akapit, 192, 194, 196 inicjał, Patrz: inicjał rozpoczynanie, 193 wcięcie, 191, 194, 195 wysunięcie, 195 czytelność, Patrz: czytelność 239 Poleć książkęKup książkę SKOROWIDZ tekst formatowanie, 192, 194, 195, 196, 198, 200 łamy, Patrz: layout łam otaczanie obiektów, 190, 203 podpis, 202, 231 stopień pisma, 188 wyimek, Patrz: wyimek wyrównanie, 189, 232, 233 wyróżnienia, 200, 204 240 tło, 104, 107, 152, 154, 155, 213 obraz, 155, 156, 160 tracking, 186, 191, 198, 232 typografia historia, 44, 45 słownictwo, 17, 18 U uszko, 17, 232 W wersaliki, 85, 227, 232 linia, Patrz: linia wersalików wydłużenie dolne, 17, 233 górne, 17, 233 wygięcie, 17, 233 wyimek, 203 wyraz, 84, 88 jako obraz, 115 obramowanie, Patrz: obramowanie przestrzenność, 98 tło, Patrz: tło Z zakończenie, 17, 233 znak, 233, Patrz też: litera , 25, 77, 81, 226 alternatywny, 29, 37 ampersand, Patrz: znak interpunkcyjny, 42 odstępy, 84, 88, 89, 186, 191, 227 ukośny, 18 Odpowiedzi do quizu zamieszczonego na stronach 20 – 21. 1. Poprzeczka 2. Kropka nad i 3. Ogonek 4. Wygięcia 5. Szeryf 6. Kreska 7. Kreska włosowa 8. Światło zamknięte 9. Kreska ukośna 10. Linia wersalików 11. Linia środkowa 12. Linia bazowa 13. Nóżka 14. Światło otwarte 15. Piętka 16. Wydłużenie górne 17. Łuk 18. Wydłużenie dolne Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Lekcje typografii. Przykłady i ćwiczenia dla projektantów
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: