Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00062 005341 19042094 na godz. na dobę w sumie
Lepszy pracodawca. Jak autentyczny employer branding zmienia biznes, rynek pracy i ludzi - książka
Lepszy pracodawca. Jak autentyczny employer branding zmienia biznes, rynek pracy i ludzi - książka
Autor: Liczba stron: 240
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-5422-7 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> komunikacja i negocjacje
Porównaj ceny (książka, ebook (-30%), audiobook).

Nie malujmy trawy na zielono - Przeczytaj wywiad z Autorką! >>


Autentyczny employer branding, na który stać Cię już dziś

Firmy inwestują potężne środki w reklamę i marketing, ale z jakiegoś powodu zbyt mało uwagi poświęcają komunikacji z pracownikami i kandydatami do pracy. Albo robią to nieudolnie, udając na rynku kogoś, kim nie są. W efekcie, zamiast budować wizerunek solidnego pracodawcy, tworzą jego protezę.

A przecież autentyczny employer branding ma dziś ogromny potencjał i wcale nie musi być drogi. Jakość komunikacji wypracowana przez pracodawcę wpływa nie tylko na skuteczność rekrutacji i poziom retencji, ale również na markę produktów i usług. Klienci bowiem chcą kupować od organizacji, w których absolutnie wszystkich traktuje się należycie. I w których candidate experience i employee experience to coś więcej niż tylko mądre terminy w HR-owych prezentacjach.

Wybierz się w podróż do świata, w którym Zyta Machnicka – czołowa postać employer brandingu w Polsce – żyje od lat. To świat lepszych pracodawców, czyli firm, które małymi krokami wdrażają wielkie zmiany w swojej komunikacji z pracownikami i kandydatami. To świat dobrych praktyk, obserwacji i przemyśleń na temat aktualnych wyzwań na rynku pracy. Wreszcie: to przestrzeń na autentyczny employer branding, z domieszką design thinking, pozwalający pokazać firmę taką, jaką jest naprawdę. Podczas tej podróży nauczysz się przyciągać i zatrzymywać właściwych ludzi. I osiągać w biznesie to, co jeszcze wczoraj wydawało się nie do osiągnięcia.

Zajrzyj na http://lepszypracodawca.pl/ 

 


Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Redaktor prowadzący: Magdalena Dragon-Philipczyk Projekt okładki: Jan Paluch Zdjęcie autorki na skrzydełku: Tomek Prokop, www.tomekprokop.com Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: onepress@onepress.pl WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://onepress.pl/user/opinie/leppra Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. ISBN: 978-83-283-5422-7 Copyright © Zyta Machnicka 2020 Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Od czego to się zaczęło(cid:792) Rozdział 1. Rynek pracy potrzebuje prawdy 1.1. Pierwsze rymy o autentycznej komunikacji 1.2. Komu ufają kandydaci i pracownicy 1.3. Jawność wynagrodzeń i inne trudne sprawy 1.4. Autentyczna synergia marek 1.5. Pracodawca to ja i Ty Rozdział 2. Autentyczny employer branding 2.1. Anielskie skrzydło pracodawców 2.2. Czym naprawdę jest autentyczne EB 2.3. Luka wartości 2.4. Wszyscy jesteśmy kandydatami 2.5. Rynek pracownika, którego nigdy nie będzie Rozdział 3. Ludzie, których nie widać 3.1. Sposób na pokoleniowe iluzje 3.2. Praca nie do pojęcia dla rodziców 3.3. Ageizm kontra Aktywni Seniorzy 3.4. (Nie)zwykła niepełnosprawność 3.5. Pracownik z chorobą nowotworową 3.6. Mama też może pracować 3.7. Test na odpowiedzialność 5 9 13 15 21 25 30 38 41 43 45 46 47 49 53 55 59 63 67 69 70 72 Poleć książkęKup książkę L E P S Z Y P R A C O D A W C A Rozdział 4. Wielka moc mikrodoświadczeń 4.1. Candidate experience, czyli wrażenia z rekrutacji 4.2. Employee experience, czyli wrażenia Twoich pracowników 4.3. Candidate employee experience w praktyce 4.4. Zaskakujące wnioski i błyskawiczne efekty Rozdział 5. Culture thinking 5.1. Kultura, której nie rozumiemy 5.2. Od culture fit do culture add(cid:792) 5.3. Jak sprawdzić, czy ludzie pasują do organizacji? 5.4. Dlaczego ludzie angażują się w naszą kulturę?(cid:792) 5.5. Kultura rekrutacyjna i zaangażowanie w candidate journey Rozdział 6. Strategia EB z elementami design thinking 6.1. Strategia potrzebna od zaraz 6.2. Wykorzystaj design thinking 6.3. Zrozum kontekst 6.4. Celuj w potrzeby biznesu 6.5. Odkryj prawdę o swoich odbiorcach 6.6. Wybierz mądrze EVP 6.7. Znajdź pomysł na employer branding 6.8. Przygotuj skuteczny i realny media plan 6.9. Wykorzystaj synergię marek 6.10. Określ wskaźniki, budżet i realność planów 6.11. Testuj i wyciągaj wnioski Rozdział 7. Pracodawca, agencja pracy i współmarka 7.1. Wizerunek agencji 7.2. Wykorzystaj nowy model współpracy 7.3. Podwójna rola, podwójna odpowiedzialność 6 73 75 92 106 115 117 119 123 124 126 130 137 139 144 152 162 165 179 188 194 197 205 208 211 213 215 216 Poleć książkęKup książkę S P I S T R E Ś C I Rozdział 8. Człowiek, zespół i społeczność 8.1. Pomysł, który zmienił rynek HR• 8.2. Od projektu do społeczności 8.3. Ile może jeden człowiek(cid:792) A co, jeśli się uda? Dziękuję za to, że pomogliście mi zacząć i skończyć 223 225 227 229 235 237 7 Poleć książkęKup książkę L E P S Z Y P R A C O D A W C A 8 Poleć książkęKup książkę Od czego to się zaczęło(cid:792) Cześć, nazywam się Zyta Machnicka i wierzę, że każdą firmę stać na bycie lepszym pracodawcą. Gdy w pewne listopadowe popołudnie jechałam przez Warszawę tak- sówką, kierowca zapytał mnie, czym zajmuję się w pracy. Odpowie- działam mu, że pomagam firmom być lepszymi pracodawcami — uczę ich skuteczniej rekrutować kandydatów i angażować aktualnych pracow- ników. A także lepiej komunikować się z jednymi i drugimi. Sędziwy pan taksówkarz chwilę się zamyślił, po czym powiedział z uśmiechem: „Powinna pani zatem jak najszybciej porozmawiać z moim szefem”. Podobnych rozmów miałam w swoim życiu jeszcze wiele. I to nie tylko podczas służbowych podróży. Od swoich studentów słyszałam o nieskoń- czenie długich rekrutacjach, których wyniku nie poznali do dziś. I o pra- codawcach, którzy nie dotrzymali obietnic złożonych w ogłoszeniach i na targach pracy. Przyjaciele opowiadali mi o firmach, w których bene- fity leżą odłogiem, bo nie dopasowano ich do potrzeb aktualnych pra- cowników. I o szefach, którzy pytali ich o zdanie, a potem nie mieli czasu lub odwagi, by wprowadzić w swoich firmach zalecone zmiany. Do końca swoich dni będę też pamiętać zdanie pewnej młodej fryzjerki z eleganckiego salonu w Krakowie: „Jeszcze nigdy nie miałam praco- dawcy, który by mi pokazał, jak być lepszym pracownikiem”. Te niby zwykłe rozmowy z równie zwykłymi ludźmi uświadomiły mi, że rynek pracy potrzebuje zmiany. I że ta zmiana jest w zasięgu abso- lutnie każdej firmy. Bo historie o tzw. złych pracodawcach są zazwyczaj historiami ludzi i ich bardzo prostych błędów z zakresu komunikacji. 9 Poleć książkęKup książkę L E P S Z Y P R A C O D A W C A Może je popełnić każdy z nas. Pracując przez ponad dekadę z najwięk- szymi i najmniejszymi firmami w Polsce, a także realizując ponad 200 projektów edukacyjnych z obszaru autentycznego employer brandingu zdałam sobie sprawę, że przyczyna tych błędów nieustannie się powta- rza. Jako pracodawcy zapominamy czasem, co jest naprawdę ważne dla kandydatów i pracowników, którymi sami byliśmy jeszcze chwilę temu. Ta książka jest po to, żebyśmy zapominali rzadziej. Zapraszam Cię w podróż do świata, w którym żyję od lat. To świat lep- szych pracodawców, czyli firm, które małymi krokami wdrażają wielkie zmiany. To świat dobrych praktyk, obserwacji i osobistych przemyśleń na temat zmian na rynku pracy, siły kultury oraz autentycznego employer brandingu, który pozwala pokazać firmę taką, jaką jest naprawdę. I dzięki temu przyciąga i zatrzymuje w niej właściwych ludzi. Podczas tej podróży wspólnie pokonamy trasę, którą na co dzień prze- mierzają Twoi kandydaci i pracownicy. Jeśli dobrze przestudiujesz mapę i zrozumiesz jej kluczowe etapy, przeniesiesz swoją komunikację na zu- pełnie inny, prawdziwie angażujący poziom. Nauczysz się wykorzysty- wać potencjał kultury organizacyjnej oraz elementów design thinking do zaprojektowania skutecznej i przede wszystkim realnej oraz wiary- godnej strategii komunikacji pracodawcy. Poznasz moc niezwykle pro- stych działań z zakresu candidate experience i employee experience, coraz wyraźniej obecnych także na polskim rynku. Działań, które mają so- lidną wartość dla każdego biznesu. Po drodze poznasz również mnie i moje osobiste doświadczanie rynku pracy, a także podejmowane przeze mnie próby jego zmiany na lepsze. Opowiem Ci o własnych inspiracjach, małych i wielkich projektach em- ployer brandingowych, a także o błędach, które stały się dla mnie ważny- mi lekcjami na przyszłość. To właśnie dzięki nim dziś dużo lepiej rozu- miem świat kandydatów, pracowników i pracodawców. I mam dowody, że naprawdę niewiele potrzeba, żeby stał się lepszy. W naszej wspólnej podróży ważny jest każdy etap. Aby zrozumieć po- tencjał autentycznego employer brandingu i przekuć go na własne dzia- łania, książkę tę najlepiej jest więc czytać rozdział po rozdziale. Spe- 10 Poleć książkęKup książkę O D C Z E G O T O S I Ę Z A C Z Ę Ł O cjalnie dla Ciebie przygotowałam też multimedialne uzupełnienie do za- gadnień tutaj poruszanych. Znajdziesz je na stronie www.lepszypracodawca. pl/extra. Zachęcam Cię również do podzielenia się ze światem wnio- skami, które będziesz mieć w trakcie czytania. W mediach społeczno- ściowych śmiało używaj do tego oficjalnego hasztagu #lepszypracodawca. Niech społeczność osób, które chcą zmieniać rynek pracy na lepsze wie, że Ty też do niej należysz. Ruszajmy w drogę. Tylko zapnij pasy, bo czasem nami zatrzęsie. Poleć książkęKup książkę L E P S Z Y P R A C O D A W C A 12 Poleć książkęKup książkę Poleć książkęKup książkę Poleć książkęKup książkę R Y N E K P R A C Y P O T R Z E B U J E P R A W D Y W świecie fake newsów, społecznych konfliktów i politycznych zawodów potrzebujemy autentycznych pracodawców. 1.1. Pierwsze rymy o autentycznej komunikacji 18 marca 2013 r. do internetu trafił film z rosłymi tapicerami w rolach głównych. Uśmiechnięte „osiłki, co nie potrzebują siłki” w hip-hopowym rytmie przez niespełna 3 minuty opowiadały w nim o urokach pracy na stanowisku tapicera. I być może nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że wspomniana kreacja nie pochodziła z płyty któregoś z ra- perskich guru, lecz była reklamą Fabryki Mebli Tapicerowanych Tom- bea, zlokalizowanej w wielkopolskim Swarzędzu. Gdy po raz pierwszy zobaczyłam na Facebooku ten teledysk, poczułam, że coś bardzo ważnego zaczyna się dziać na polskim rynku pracy. Oto bowiem reprezentanci jednej z najmniej wtedy „sexy” profesji starali się zawalczyć o uwagę nastolatków stających przed koniecznością wy- boru swojej zawodowej przyszłości. I nie robili tego w typowy dla pra- codawców sposób, umieszczając ogłoszenie w portalu pracy czy nagry- wając film z „gadającymi głowami”. Oni przygotowali najprawdziwszy teledysk! Coś, co można było zarapować, choć nie dało się tego usłyszeć w radiu ani obejrzeć na żadnym kanale muzycznym. Do czasu. Wideoklip ten rozprzestrzeniał się w sieci z prędkością błyskawicy i zdo- był większą popularność niż niejeden utwór profesjonalnych raperów. A jego siła oddziaływania była na tyle duża, że doprowadziła m.in. do wzmianek o firmie Tombea w Gazecie Wyborczej, w Radiu ESKA, a na- wet… na plotkarskim Pudelku. 15 Poleć książkęKup książkę L E P S Z Y P R A C O D A W C A Tombea, Era tapicera1 Kiedy jesteś już, człowieku, w takim megacudnym wieku, Gdy wybierać masz, co dalej, A ty nie wiesz, to nie szalej! Więc panowie, panie, dobre mam tu rozwiązanie! Jak ukrócić twe udręki wnet się dowiesz z tej piosenki. A więc mnie uważnie słuchaj i w banieczkę się nie pukaj, Lecz w swej mądrej głowie dobrze przemyśl, co ci powiem; Bo to jest opowieść szczera o karierze tapicera. Bo ten zawód, przyjaciele, ma swych zalet bardzo wiele. Więc po pierwsze — to osiłki, co nie potrzebują siłki. No i nawet ci dojrzali mięśnie mają jak ze stali. Jeśli chcesz potrenować, swe muskuły rozbudować, To bądź pewien, że ta praca jest dla Ciebie. A po drugie — to ziomale, którzy ludziom służą stale. Wszak to tapicera ręce robią wypoczynki miękkie. Dzięki tapicera pracy w domach mamy swe kanapy. Gdyby nie ich ścisła wiedza, to byś na podłodze siedział! Wybierz swoją przyszłość, wstąp do Tombea! Postaw na jutro już teraz! Zostać w kraju, czy na Wyspy wyjechać? Zostań tapicerem, nie ma na co czekać! /2x Zaś po trzecie — to chłopaki, które nie dla draki Co dzień mają styczność z bardzo ostrą amunicją. Jak Commando czadu dają, pistoletami szaleją, Zszywek robią linie równe. Myślisz, że to nie jest trudne? Tak do czwórki dotarliśmy — tu usłyszysz nowe myśli: Jak coś jest skonstruowane od dzieciństwa pytasz mamę. Możesz zmieniać i budować, młotkiem stukać, kombinować. Czujesz wtedy się jak w niebie? — to tapicer jest dla ciebie! 1 Tombea, Era tapicera, https://teksciory.interia.pl/tombea-era-tapicera-tekst-piosenki,t,640192.html (dostęp: 22.08.2019). Wideoklip możesz obejrzeć na www.lepszypracodawca.pl/extra pod hasłem Tombea. 16 Poleć książkęKup książkę R Y N E K P R A C Y P O T R Z E B U J E P R A W D Y Piąty punkt, nie mniej ważny, i dotyka spraw poważnych, Wyjaśnijmy dla jasności: chodzi o kwestię pewności. Bo po tapicerskiej klasie w mig robotę znaleźć da się! Gmina Swarzędz w całym świecie z tapicerów znana przecież! Żadnej sofy się nie zrobi bez udziału ludzkich dłoni. Ludzie kanap potrzebują, tapicerów poszukują, Więc skóra i komóra oraz całkiem niezła fura Bez szukania pracy męki są w zasięgu twojej ręki! Wybierz swoją przyszłość, wstąp do Tombea! Postaw na jutro już teraz! Zostać w kraju, czy na Wyspy wyjechać? Zostań tapicerem, nie ma na co czekać! /2x Jeśli już się zdecydujesz i do szkoły powędrujesz Złożyć swoją aplikację, nowa się przygoda zacznie. W pierwszej klasie na praktyki trafisz do naszej fabryki. Poznasz tu tajniki wszystkie: jak być majstrem, jak być mistrzem. A gdy dobrze się już wdrożysz i do pracy się przyłożysz, I pokażesz swoją wiedzę, to cię zauważy prezes. Gdy pochwalisz się wynikiem, to zostaniesz kierownikiem. Twoja pensja wzrośnie, nowy rozdział się rozpocznie. A więc do mej grupy dołącz, z nami siły połącz, Bo nadchodzi nowa era, era tapicera! /2x Wybierz swoją przyszłość, wstąp do Tombea! Postaw na jutro już teraz! Zostać w kraju, czy na Wyspy wyjechać? Zostań tapicerem, nie ma na co czekać!(cid:792)(cid:792) 17 Poleć książkęKup książkę L E P S Z Y P R A C O D A W C A Na czym polegał ten fenomen? „Bo to jest opowieść szczera o karierze tapicera / Bo ten zawód, przyja- ciele, ma swych zalet bardzo wiele” — te trochę naiwne rymy z Ery tapice- ra zawierały coś bardzo ważnego: zachętę do poznania prawdy o pracy. I właśnie na tym polegała magia tego filmu: przez prawie 3 minuty od- biorca mógł poczuć, jak wygląda zawodowa codzienność w fabryce mebli — od momentu przyjazdu typowego tapicera do firmy i spotkania ze współpracownikami, przez kluczowe etapy pracy nad produktem, a także dopinanie formalności w biurze i kontakt z przełożonymi, aż do zakończenia pracy i wyjazdu do domu. Mógł także przypatrzeć się dość swobodnym relacjom między pracownikami i poczuć atmosferę luzu i do- brej zabawy, która im towarzyszy. A także obejrzeć park technologiczny i narzędzia, z wykorzystaniem których pracują, oraz poznać ścieżkę roz- woju i awansu na stanowisku tapicera. Choć tapicerski hymn składał się z 3 zwrotek, tak naprawdę był podzie- lony na aż 5 części. Wymieniono w nich powody, dla których warto po- stawić właśnie na zawodową przyszłość w roli tapicera. Firma Tombea podkreśliła takie argumenty, jak: (cid:120) rozwój muskulatury („Jeśli chcesz potrenować, swe muskuły rozbudować, to bądź pewien, że ta praca jest dla Ciebie”),(cid:792) (cid:120) poczucie sensu i możliwość spełniania się w pracy („A po drugie — to ziomale, którzy ludziom służą stale. Wszak to tapicera ręce robią wypoczynki miękkie”), (cid:120) prestiż wynikający z radzenia sobie z bardzo wymagającymi zadaniami („Zaś po trzecie — to chłopaki, które nie dla draki, co dzień mają styczność z bardzo ostrą amunicją”), (cid:120) poczucie sprawczości i możliwość kreatywnego wyżycia się („Możesz zmieniać i budować, młotkiem stukać, kombinować”), (cid:120) a także pewność szybkiego zatrudnienia, awansu oraz wynagrodzenia pozwalającego żyć na satysfakcjonującym poziomie („skóra i komóra oraz całkiem niezła fura”). 18 Poleć książkęKup książkę R Y N E K P R A C Y P O T R Z E B U J E P R A W D Y W swojej pracy zawodowej do tego teledysku wracałam setki razy, naj- częściej podczas prowadzonych przeze mnie warsztatów inspiracyjnych z autentycznego employer brandingu (w skrócie: EB), definiowanego przeze mnie jako komunikowanie prawdy o firmie jako pracodawcy w sposób atrakcyjny i wzbudzający zaangażowanie jej kluczowych grup docelo- wych, za pośrednictwem narzędzi i kanałów, w których te grupy są obecne i aktywne2. Reakcje na film były skrajnie różne — od zachwy- tów po hasła „dramat”, „obciach”, „to nie dla mnie”. Za każdym razem wracał jednak wniosek, że rzecz, która miała największy wpływ na od- biór filmu, związana była z tym, kto go w danej chwili oglądał. Kreację przygotowano bowiem z myślą o jednej, bardzo konkretnej grupie doce- lowej — gimnazjalistach: młodych chłopakach, którzy decydują o wy- borze swojej ścieżki zawodowej. To oni w 2013 r. byli kuszeni wyjazdem na Wyspy i to właśnie im w zamierzeniu twórców miał on się podobać. I choć wideo miało sporo niedociągnięć, jak słaba dykcja rapera, dłu- gość spotu czy bardzo dwuznaczne gilgotanie jednej z pracownic, które dziś, w czasach akcji typu #MeToo, nie tylko nie mogłoby się pojawić w ofi- cjalnym materiale firmowym, ale też absolutnie nie powinno mieć miejsca w żadnej firmie, to bardzo łatwo można było uwierzyć w jego przekaz. Niezależnie od tego, czy odbiorcy filmu byli w jego targecie, setki razy słyszałam wniosek, że tym, co w nim najciekawsze, jest postawienie przez Tombea w roli głównej ich szeregowego pracownika. Firma jako pierw- sza tak mocno doceniła na rynku autentyczną wartość zawodu tapicera. Sprawiła tym samym, że nie tylko aktualni pracownicy fabryki ze Swarzę- dza mogli poczuć dumę z wykonywanej pracy. Mogli poczuć ją wszyscy, którzy kiedykolwiek z tą profesją mieli do czynienia. Każda era ma swoich tapicerów Przez ponad dekadę pracy nad projektami z zakresu employer brandingu przekonałam się, że zarówno jako pracownicy, jak i szefowie, absolut- nie wszyscy potrzebujemy czuć dumę z miejsca pracy, w którym jesteśmy. Podobnie jak z pracy, którą kiedyś wykonywaliśmy. A sposób, w jaki pracodawca się komunikuje z pracownikami i docenia ich oraz poten- 2 Więcej na temat definicji pojęcia employer branding przeczytasz w rozdziale 2. 19 Poleć książkęKup książkę L E P S Z Y P R A C O D A W C A cjalnych kandydatów, bardzo dużo mówi o kulturze organizacyjnej i fir- mowych priorytetach. Tak się jednak składa, że nasze chęci nie zawsze idą w parze z działa- niami w przedsiębiorstwach. Jak wynika z 5. edycji badania3 Candidate Experience w Polsce 2019, realizowanego przez markę eRecruiter przy współpracy z firmą Great Digital, w dalszym ciągu 42 proc. kandydatów w Polsce uważa, że pracodawcy nie dbają o relacje z nimi. Gdy natomiast popatrzymy na rynkowe informacje na temat zaangażowania pracow- ników, możemy mieć co najmniej mieszane uczucia. Bo według badania Aon Best Employers4 z 2018 r. jedynie połowa Polaków czuje się zaanga- żowana w wykonywaną pracę. I choć widać tu tendencję wzrostową i jesz- cze wyższe zaangażowanie u najlepszych pracodawców (aż 77 proc.), to jednak wygląda na to, że nadal co drugi pracownik z typowej firmy w Polsce nie czuje więzi ze swoim pracodawcą, nie widzi sensu wyko- nywanej pracy i/lub uważa, że nie jest w niej doceniany. Jeden z powodów, dla których powstała ta książka, znajduje się właśnie w wyżej wymienionych danych. Na rynku mamy zdecydowanie zbyt wielu sfrustrowanych kandydatów, pracowników oraz pracodawców. A przecież żeby umieć się nawzajem doceniać, wszyscy potrzebujemy zrozumienia. I potrzebujemy do tego komunikacji pozbawionej fałszu. Prawda (nie zawsze) się obroni Sześć lat po publikacji filmu z tapicerami dalej można go odnaleźć w sieci. Jednak firma, której on dotyczy, dziś już inaczej się nazywa, ma też in- ną stronę internetową. Takie jest bowiem prawo każdej organizacji — może zmienić swą nazwę, identyfikację, przestrzeń, ludzi i kulturę. A co za tym idzie, mogą się też zmienić opinie i emocje związane z pracą w tym miejscu. I wtedy nawet najlepsza kreacja sprzed lat może tego nie obronić. 3 Raport „Candidate Experience w Polsce 2019”, https://go.erecruiter.pl/raport-candidate- experience-2019-BW?fbclid=IwAR1QIj5Ij5p_eOr1031b9pjKZm_UKVHS4_sLLR4ox5gIVw- gcd53ZKW4qTI (dostęp: 09.10.2019). 4 Aon Best Employer 2018. Znamy najlepszych pracodawców w Polsce, https://www.pulshr. pl/zarzadzanie/aon-best-employers-2018-znamy-najlepszych-pracodawcow-w-polsce,59137.html (dostęp: 22.08.2019). 20 Poleć książkęKup książkę R Y N E K P R A C Y P O T R Z E B U J E P R A W D Y Wielu pracodawców o tym jednak zapomniało. Ci, którzy w drugiej dekadzie XXI wieku nie mierzyli się z brakami kadrowymi i stałą rota- cją, nie musieli też szukać nowych sposobów na rekrutację i angażowa- nie pracowników. A jeżeli czegoś nie trzeba, to zwykle się tego nie robi. W efekcie część z nas obudziła się pewnego dnia z dojmującym poczu- ciem wyobcowania. Inaczej niż dotąd wyglądała komunikacja z kandy- datami i pracownikami, inne były kanały i narzędzia dotarcia do najlep- szych ludzi. I inne były oczekiwania względem tego, na co pracodawcy mogą — i powinni — sobie pozwolić. Ale jest jedna rzecz, która przez te lata się nie zmieniła. Jest nią potrzeba prawdy na rynku pracy. 1.2. Komu ufają kandydaci i pracownicy Według wyników badania Edelman Trust Barometer5 opublikowanego w 2019 r., ludzie kierują swoje zaufanie w stronę relacji, nad którymi mogą sprawować kontrolę. Oznacza to m.in., że swoim pracodawcom ufa aż 3/4 badanych! Co ciekawe, w krajach europejskich wyszukiwarkom ufa dużo mniej, bo 59 proc. respondentów, a mediom tradycyjnym tylko 60 proc. badanych. Na pierwszy rzut oka dane te wydają się zaskakujące. I można mieć do nich dystans, ponieważ pierwszy raz od lat nie zawierają wyników z Pol- ski. Jeżeli jednak zastanowić się nad nimi głębiej, pojawia się wniosek, że przecież także w naszym kraju musimy pokładać nadzieję w ludziach, którzy nas zatrudniają. W końcu typowy pracownik spędza w swojej pracy około 40 godzin w tygodniu i ma ona wpływ nie tylko na jego fi- nanse, ale również na to, gdzie mieszka, z kim się widuje oraz czy i na ile czuje się szczęśliwy i spełniony. Pracownik oczekuje również, że jego szef dotrzyma słowa złożonego w ofercie pracy, podczas rozmowy kwalifikacyjnej i przede wszystkim w momencie podpisywania umowy. Ufa, że cele, obowiązki i zadania będą takie, jakie mu zagwarantowano. Wierzy, że pracodawca wypłaci mu na czas wynagrodzenie i że także ono będzie zgodne z wcześniejszymi obietnicami. I ma nadzieję, że nie zo- 5 Coraz więcej osób na świecie nie ufa rządom i mediom, https://www.wirtualnemedia.pl/ artykul/coraz-wiecej-osob-na-swiecie-nie-ufa-rzadom-i-mediom (dostęp: 22.08.2019). 21 Poleć książkęKup książkę L E P S Z Y P R A C O D A W C A stanie skrzywdzony i oszukany. Jeżeli nie polegałby na swoim pracodawcy, zakwestionowałby przecież sensowność pracy w miejscu, w którym jest obecnie. Prawda to zgodność faktów z rzeczywistością(cid:792) W naszym przypadku zaufanie jest więc uzasadnioną wiarą w to, że druga strona mówi prawdę i dotrzyma złożonych obietnic. I, co szcze- gólnie ważne, nie jest ono dane raz na zawsze, tylko jest bardzo mocno uzależnione od codziennych decyzji i działań pracodawcy. Dlatego już dziś warto odpowiedzieć sobie szczerze na pytania: (cid:141) Czy ludzie, których szukasz do pracy i którymi w niej zarządzasz, mają solidne podstawy, by Ci ufać? (cid:141) Czy jako pracodawca dotrzymujesz obietnic, które składasz? (cid:141) Czy informacje i materiały, które dostarczasz kandydatom i pracownikom, opierają się na prawdzie? (cid:141) Czy masz odwagę rozmawiać ze swoimi ludźmi nie tylko o sukcesach, ale i o realnych zagrożeniach, problemach i wyzwaniach, przed którymi staje Twoje przedsiębiorstwo? (cid:141) Czy podpisałbyś się pod stwierdzeniem, że komunikacja w Twoim przedsiębiorstwie jest systematyczna i transparentna? (cid:141) Czy znasz problemy, wyzwania i wątpliwości swoich kandydatów i pracowników? I czy potrafisz nimi zarządzić? (cid:141) Czy Ty i współpracujący z Tobą menedżerowie ufacie sobie nawzajem oraz ludziom, którzy z Wami i dla Was pracują? Jeżeli na większość powyższych pytań odpowiedziałeś przecząco, masz solidną lekcję do odrobienia jako pracodawca. I jest to lekcja, której nie możesz zostawić na później. Bo transparentna i wartościowa komunikacja jest dziś podstawą do budowania poczucia przywiązania do przedsię- biorstwa. Pracodawcy, którzy nie znajdują czasu na jej usprawnienie, pewnego dnia zostają na biznesowym placu boju zupełnie sami. 22 Poleć książkęKup książkę R Y N E K P R A C Y P O T R Z E B U J E P R A W D Y Jak Adar wzbudził zaufanie i rozjechał innych pracodawców To, jak bardzo autentyczna komunikacja ze strony pracodawców jest istotna i oczekiwana, udowodnił opublikowany jesienią 2017 r. film firmy Adar pt. Najtrudniejsza branża świata6. Podczas niespełna 2 minut można w nim było zobaczyć, z czym na co dzień mierzą się pracownicy transportu i spedycji, a szczególnie kierowcy tirów. Mamy więc w tej kreacji nie tyle piękne widoki za oknem, towarzyszące dalekim trasom, co przede wszystkim niekiedy ekstremalnie trudne sytuacje na drodze, momenty zmęczenia i frustracji wynikające z warunków, w których kierowca musi sobie codziennie radzić z zaspokajaniem podstawowych potrzeb, wreszcie stałą walkę z czasem. I to właśnie czas jest głównym bohaterem opowieści lektora, którego słychać w filmie: Czas. Powiem ci, czym jest czas. Czas to chwila zawahania na ostatnim zjeździe. To ciągła walka ze snem. To śniadanie, obiad, kawa. I kolacja. Czas to deszcz. Czas to śnieg, mróz, upał. Horyzont. Czas to nowe miejsce. I moment nieuwagi. Czas to krzywe spojrzenie. To równi i równiejsi. To przespana noc i nieprzespana noc. Czas to moment słabości. I bycie tylko człowiekiem. Tym, co jest szczególnie ciekawe w przytaczanym filmie, jest sposób, w jaki się on kończy. Nie ma w nim bowiem ani zachęty do zaaplikowania do pracy w firmie Adar, ani próby udowodnienia, że przedstawiony świat ma też swoje plusy. Twórcy zamknęli swoje dzieło w haśle: „Witaj w naj- trudniejszej branży świata”, w pewnym sensie zamykając też usta wszystkim, którzy pracę kierowców tirów i ludzi z nimi współpracujących postrzegają w różowym świetle. I właśnie na tę prawdę o profesji naj- bardziej zwrócili uwagę internauci, którzy na YouTube wyświetlili film 6 Film możesz obejrzeć na www.lepszypracodawca.pl/extra pod hasłem Adar. 23 Poleć książkęKup książkę L E P S Z Y P R A C O D A W C A już ponad 2 miliony razy. Podczas przewijania pojawiających się pod nim komentarzy co rusz można trafić na polskie i zagraniczne wpisy typu „Piękny film, ukazujący całą prawdę i tylko prawdę o tym zawo- dzie”. Nie brak też oczywiście hejtu, szczególnie ze strony osób, które — czasem bazując na swoich doświadczeniach, a czasem na zasłysza- nych opowieściach — z kierowcami ciężarówek mają złe wspomnienia. Lecz to komentarzy pozytywnych, w pełni identyfikujących się z tym, co widać na ekranie, jest najwięcej. Co zresztą równie ciekawe, niedługo później firma Adar wypuściła na rynek kolejną kreację7 — tym razem bazującą właśnie na swoistym rozliczeniu się z negatywnymi komentarzami, które część internautów opublikowała pod pierwszym filmem. Zrobiono coś, czego w Polsce nie zrobił żaden pracodawca z tej branży — zestawiono hejt na temat zawodu kierowcy z tym, jak wpływa on na jego adresatów. I przy okazji wywo- łano całkiem zabawną dyskusję w branży HR, która długo nie mogła pojąć, że można wypuścić na rynek kreację tak mocno eksponującą negatywne aspekty danego zawodu i robić to w celach wizerunkowych. A przecież to właśnie prawda jest tym, co najbardziej przekonuje odbiorców. Gdybym miała dziś odpowiedzieć na pytanie, w jakiej erze żyłam na przełomie 2017 i 2018 r., powiedziałabym, że była nią zdecydowanie era kierowców tirów. Bo podobnie jak to zrobiła kilka lat wcześniej Tombea, firma Adar postawiła na pierwszym planie swoich pracowników, nie tylko mówiąc prawdę o ich zmaganiach, ale przede wszystkim doce- niając ich wysiłek. I w dodatku zrobiła to ze zdecydowanie większym rozmachem, w większej skali i z jeszcze lepszym efektem. Bo zawłaszczyła komunikacyjnie na rynku nie tylko jedno stanowisko, ale całą branżę. I jestem przekonana, że jeszcze przez lata będzie inspiracją dla innych firm — i to nie tylko z Polski. 7 Film możesz obejrzeć na www.lepszypracodawca.pl/extra pod hasłem Adar. 24 Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Lepszy pracodawca. Jak autentyczny employer branding zmienia biznes, rynek pracy i ludzi
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: