Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00134 003798 18783735 na godz. na dobę w sumie
Logo Design Love. Tworzenie genialnych logotypów. Nowa odsłona - ebook/pdf
Logo Design Love. Tworzenie genialnych logotypów. Nowa odsłona - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 240
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-4743-4 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> dtp >> typografia
Porównaj ceny (książka, ebook (-50%), audiobook).

Twórz logotypy, które rzucają na kolana!

Logo to jeden z kluczowych elementów tożsamości wizualnej każdej marki. Może pomóc jej osiągnąć szczyt popularności albo zepchnąć ją w otchłań niebytu. Wszystko zależy od Ciebie. Dlatego zanim otworzysz jakikolwiek program graficzny lub weźmiesz do ręki ołówek, zobacz, jak robią to najlepsi, i zaczerpnij wiedzę całymi garściami.

Powraca kultowa książka, którą pokochali wszyscy kreatywni projektanci! W wydaniu drugim, zaktualizowanym i rozszerzonym, autor otwiera przed Tobą fascynujący świat wizualnej identyfikacji marki. Pozwól mu przeprowadzić się bezpiecznie przez wszystkie etapy projektowania. Znajdziesz tu jeszcze więcej analiz przypadków, szkiców, logotypów, wskazówek dotyczących współpracy z klientami, anegdot oraz praktycznych informacji o tym, jak skutecznie zamknąć projekt - i zrobić to dobrze. Ta książka da także solidnego kopa Twojemu zmysłowi twórczemu i pomoże uniknąć zabójczej rutyny.

Zrób logo, które stanie się kultowe!


David Airey - niezależny projektant graficzny z Irlandii Północnej. Swoje umiejętności szlifował w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych, po czym podjął decyzję o wyspecjalizowaniu się w projektowaniu wizerunku marki. Poświęcone projektowaniu graficznemu blogi Davida -identitydesigned.com - każdego miesiąca odwiedza ponad 600 tysięcy internautów. Lista klientów Davida obejmuje wiele znanych firm, takich jak Yellow Pages, Asian Development Bank, blinkbox czy BBC.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Logo Design Love: A Guide to Creating Iconic Brand Identities, 2nd Edition Tłumaczenie: Bartosz Sałbut ISBN: 978-83-283-4742-7 Authorized translation from the English language edition, entitled: LOGO DESIGN LOVE: A GUIDE TO CREATING ICONIC BRAND IDENTITIES Second Edition; ISBN 0321985206; by David Airey; published by Pearson Education, Inc, publishing as Peachpit Press. Copyright © 2015 by David Airey Polish language edition published by HELION S.A., Copyright © 2015, 2018. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie bierze jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Wydawnictwo HELION nie ponosi również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/logl2v.zip Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/logl2v Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Wprowadzenie XII Część I Znaczenie wizerunku marki Rozdział 1. Jesteśmy otoczeni Rozdział 2. Rozdział 3. Chodzi o to, co chcesz przekazać Oryginalny produkt tylko z tym podpisem Firma bez logo jest jak człowiek bez twarzy Na oczach milionów Tylko za zgodą królowej Symbole nie znają granic Projektowanie wizerunku jako element języka O znaczeniu wizerunku marki raz jeszcze Elementy kultowych projektów Nie komplikuj Trafność Czerpanie z tradycji Wyjątkowość Logo powinno zapadać w pamięć Małe jest piękne Skoncentruj się na jednym aspekcie Siedem składników Twojego popisowego dania Pamiętaj, że zasady są po to, aby je łamać Część II Proces projektowania Rozdział 4. Podstawy Pozbądź się tremy Wszystko zależy od wytycznych projektu Gromadzenie informacji wstępnych Informacje szczegółowe Słów kilka na temat decydentów Daj klientowi czas na odpowiedź… 2 6 7 8 9 10 11 13 21 22 22 24 28 29 34 35 37 38 39 42 42 43 44 44 45 45 V Poleć książkęKup książkę …dbaj jednak o to, aby dialog przebiegał zgodnie z zasadami 45 46 Czas na zadanie domowe Opracowywanie wytycznych projektu 46 47 Misja i cele kluczem do sukcesu 50 Badania terenowe na ratunek Wcielanie w życie szczegółów ustalonych z klientem 54 56 Wybór przymiotników zaproponowanych przez klienta Unikanie zagrożeń związanych z rebrandingiem Argumenty przemawiające za rebrandingiem Byle nie przedobrzyć Odpowiedź znajdziesz często w wywiadzie zogniskowanym Od wizerunku korporacyjnego do wizerunku bliskiego A może wystarczy poprawić to i owo? Łączenie elementów Nie zapomnij o manierach Wycena projektu Najpierw porozmawiaj, potem podaj cenę Od ołówka do PDF-a Mapy myślowe Szkicownik — rzecz absolutnie niezbędna Dziesiąte przykazanie Definiowanie ubezpieczeń Międzynarodowy komunikat Raz szybciej, raz wolniej Zbyt wiele pomysłów Czerń i biel przed kolorem Znaczenie kontekstu Pióro mocniejsze od myszy Sztuka prowadzenia rozmów Kontaktuj się z decydentami Zasada nr 1: współpracuj z osobą kontaktową Zasada nr 2: unikaj pośrednictwa i mediacji Zasada nr 3: przejmij kontrolę Zasada nr 4: utrzymuj zaangażowanie komitetu Nie zapomnij mniej obiecać, a potem przekroczyć oczekiwania Zapomnij o swoim ego 60 60 61 62 63 66 70 71 72 72 81 81 86 89 93 96 97 102 103 105 108 110 111 115 117 119 121 123 128 Rozdział 5. Rozdział 6. Rozdział 7. Rozdział 8. VI Poleć książkęKup książkę Część III Naprzód Rozdział 9. Rozdział 10. Utrzymywanie motywacji Nigdy nie przestawaj się uczyć Wyprzedzaj innych o cztery lata Zrób coś ważnego Odejdź od komputera Twórz dla siebie Stwórz coś nowego Pamiętaj o początkach Znajdź w sobie nieukojone pragnienie Nie przepracowuj się Nie ustawaj w zadawaniu pytań Wstań z łóżka prawą nogą i pozostań na niej Znajdź płaszczyznę porozumienia Gdy zbliża się termin Myśl lateralnie Lepiej się komunikuj Kontroluj swoje oczekiwania Nigdy nie przestawaj projektować Bądź szczęśliwy Nie wszyscy mają tyle szczęścia Odpowiedzi na Twoje pytania Problemy z oryginalnością pomysłów Pomiary zwrotu z inwestycji w projekt Prawo do korzystania z logo Problemy komunikacyjne Jak sfinalizować transakcję Klienci zagraniczni Ile koncepcji? Rodzina i przyjaciele Poprawianie projektów Ramy czasowe projektów Badanie konkurentów klienta Najgorszy projekt, najgorszy klient Co jest czyje? Kontrolowanie ilości pracy 132 132 134 134 138 138 138 139 140 140 144 144 144 145 151 151 152 152 152 153 154 154 155 156 156 157 158 158 160 161 161 162 162 162 163 VII Poleć książkęKup książkę Rozdział 11. 31 praktycznych porad dotyczących projektowania logo 1. Zadawaj klientom pytania 2. Myśl jasno 3. Przygotuj się na niespodziewane okoliczności 4. Logo nie musi informować o tym, czym zajmuje się firma 5. Symbol nie jest niezbędnym elementem logo 6. Jeden element zapadający w pamięć 7. Nie zapominaj o szkicowniku 8. Trendy zostaw przedstawicielom świata mody 9. Sięgaj po banały 10. Pracuj w czerni i bieli 11. Pamiętaj o trafności 12. Uważaj na koszty druku 13. Bądź konsekwentny 14. Dopasuj czcionkę do symbolu 15. Stosuj podpisy 16. Przedstaw wersję jednokolorową 17. Zwracaj uwagę na kontrast 18. Testuj wiele różnych rozmiarów 19. Odwróć kolorystykę 20. Odwróć projekt do góry nogami 21. Ważny jest materiał 22. Zastanów się nad rejestracją logo jako znaku towarowego 23. Nie obawiaj się błędów 24. Zachowaj elastyczność 25. Logo to nie marka 26. Pamiętaj, że projektowanie to proces dwukierunkowy 27. Zróżnicowanie to podstawa 28. Świadomość kulturowa 29. Wspomagaj rozpoznawalność 30. Przedstaw kontekst 31. Spraw, by inni się uśmiechali Rozdział 12. Logo to nie wszystko Pyszne marzenie Przyczyna i skutek Diabeł tkwi w szczegółach Szczęścia nie kupisz, ale kupisz herbatę Pod powierzchnią wody VIII 164 164 164 164 165 165 166 166 166 167 167 167 167 168 168 168 168 168 170 170 170 170 171 171 171 172 172 172 172 172 173 173 176 176 186 194 202 206 Poleć książkęKup książkę Dodatek A Polecana lektura Indeks Szukasz czegoś? 220 222 IX Poleć książkęKup książkę Poleć książkęKup książkę Rozdział 7. Od ołówka do PDF-a Dobry projektant powinien być ciekawy życia, bowiem najlepsze pomysły mają swoje korzenie w naszych doświadczeniach oraz wiedzy, jaką z nich wynieśliśmy. Im więcej widzimy i im więcej wiemy, tym większe mamy zasoby do generowania nowych pomysłów. Wiele osób pyta mnie, jak wykorzystać te zasoby, aby na ich podstawie stworzyć konkretne koncepcje graficzne. Tym właśnie zagadnieniem zajmiemy się w niniejszym rozdziale. Przyjrzymy się dwóm kluczowym etapom tego procesu — tworzeniu map myślowych oraz szkicowaniu — a następnie wyjaśnimy sobie, co powinno się znaleźć w prezentacji PDF przygotowywanej dla klienta. Mapy myślowe Posługiwanie się mapą myślową pozwala zbadać wszystkie możliwe kierunki prac nad projektem graficznym — i to już na etapie, kiedy taka wiedza jest najbardziej przydatna. Chodzi tu w zasadzie o bardzo prosty proces kojarzenia słów. Zapisujesz słowo mające kluczowe znaczenie dla wytycznych projektu, a następnie rysujesz kolejne odchodzące od niego gałęzie, na ich końcach zapisując słowa, które przychodzą Ci do głowy. Wyrazy te będą pojawiać się na skutek dokonywania przemyśleń lub prowadzenia badań nad głównym tematem projektu. Głównym celem tego wysiłku jest stworzenie możliwie dużej „chmury myślowej”, która będzie dla Ciebie doskonałym punktem odniesienia na kolejnym etapie prac, czyli podczas szkicowania. Mapy myślowe to narzędzie, którego rolę w projektowaniu graficznym trudno przecenić. Jego zastosowanie pozwala usprawnić następujące istotne etapy procesu projektowania: zbieranie myśli, • • generowanie pomysłów, • • rozpoczęcie procesu twórczego, kojarzenie słów z obrazami. Korzystam z map myślowych, odkąd zacząłem studiować projektowanie graficzne. Nie jest to oczywiście narzędzie nowe i może sprawiać wrażenie odrobinę prostego. Chciałbym jednak podkreślić, że projektowanie graficzne to nic szczególnie skomplikowanego, a mapy myślowe stanowią sprawdzoną 81 Poleć książkęKup książkę technikę, która działa. Wielu projektantów prosi mnie, abym bardziej szczegółowo wyjaśnił jej tajniki. Przyjrzyjmy się zatem bliżej kilku takim mapom. 82 Poleć książkęKup książkę Mapa myślowa ADB, 2011 83 Poleć książkęKup książkę Mapa myślowa Feru, 2011 84 Poleć książkęKup książkę Mapę myślową z sąsiedniej strony sporządziłem dla Asian Development Bank, instytucji finansowej z Manili, która promuje rozwój gospodarczy i społeczny w regionie Azji i Pacyfiku. Nie pamiętam już dokładnie, które słowo dało początek tej mapie. Mogło chodzić o „energię”, „rozwój”, „zmianę” lub cokolwiek innego. Liczy się to, że słowo początkowe ma bezpośredni związek z wytycznymi projektu oraz z klientem. Niewykluczone, że w ramach jednego projektu przygotujesz kilka takich rysunków. Bez problemu stwierdzisz, że nadszedł czas, aby zaprzestać tego ćwiczenia. Po prostu będziesz dysponował wystarczającą liczbą rozrysowanych słów, aby zacząć pracę nad pierwszymi szkicami. Gdy mapa jest już kompletna, sporządzam osobną notatkę z najważniejszymi słowami. Pomaga mi się to skoncentrować na najtrafniejszych powiązaniach. W 2011 roku otrzymałem zlecenie zaprojektowania nowego wizerunku dla moskiewskiego domu mody Feru. Tę konkretną mapę myślową zacząłem od słowa „garnitur”. Najpierw wypisałem jedno słowo w odrębnym dymku, a następnie przystąpiłem do tworzenia licznych rozgałęzień od tego słowa. Podejście to ułatwia mi popychanie wyobraźni w kierunkach, które inaczej mogłyby pozostać nieodkryte. Gdy utknę, wracam do wytycznych projektu i wybieram następne istotne słowo, nanoszę je na mapę i szukam powiązań. W takich chwilach pomaga również słownik synonimów. Powiązanie tych słów z konkretnymi kształtami i symbolami jest prostsze, niż mogłoby się wydawać. Użyłem tutaj takich słów jak „włókno”, „sznurówki”, „oś”, „okrąg”. Znalazły się tam również określenia „biały” i „czarny” jako bodziec do tego, żeby pomyśleć o kolorach. Na tworzenie map myślowych poświęcam zazwyczaj około dwóch dni. W ten sposób zyskuję przynajmniej jedną noc, by przespać się z moimi pomysłami — co jest naprawdę pomocne. W nocy nabieram nieco dystansu do swojej pracy, a rano mój umysł jest bardziej wypoczęty. Taka dokładna mapa na papierze stanowi doskonały punkt wyjścia do kolejnego etapu prac. 85 Poleć książkęKup książkę Szkicownik — rzecz absolutnie niezbędna Skutkiem ubocznym kiepskiej jakości szkolenia młodych projektantów jest to, że postrzegają oni komputer jako jedyne narzędzie naprawdę potrzebne grafikowi. Tymczasem jest dokładnie na odwrót. Usuwając komputer ze swojego procesu kreatywnego, zyskujesz zdecydowanie większą swobodę przedstawiania swoich pomysłów w postaci konkretnych obrazów. Najpierw nauczyłeś się rysować, a dopiero potem zdobyłeś umiejętność obsługi komputera. Dlaczego? Ponieważ rysowanie jest łatwiejsze, mniej wymagające i bardziej twórcze. Tu ma być kółko, a tutaj kreska? Żaden problem. Po prostu je rysujesz. Wykonanie tych samych rysunków z wykorzystaniem komputera wymaga wielu zbędnych czynności, które hamują Twoją kreatywność. Szkicownik jest koncepcyjnym placem zabaw — konkretnym miejscem, w którym możesz na różne sposoby bawić się pomysłem, na bieżąco rozpatrując go pod kątem różnych myśli przychodzących Ci do głowy. Przypadkowe koncepcje krzyżują się z Twoimi zamiarami. Rodzą się sugestie. Niektóre akceptujesz, inne odrzucasz. Z czasem Twoja koncepcja nabiera wyrazistych kształtów — dopiero wtedy możesz zacząć korzystać z komputera. Jest rzeczą bardzo ważną, aby na etapie szkicowania zachować otwartość i w żaden sposób się nie ograniczać. Naprawdę warto naszkicować nawet takie pomysły, które wydają Ci się nietrafione. Pamiętaj również, że umiejętność rysowania nie ma w tym przypadku większego znaczenia. Chodzi o to, żebyś podjął pracę nad jak największą liczbą pomysłów, zanim w ogóle włączysz komputer. Mapa myślowa daje Ci dostęp do najistotniejszych skojarzeń z firmą, która Cię zatrudniła. Twórz kolejne szkice na podstawie pojedynczych pomysłów, a potem łącz je w pary i większe grupy. Powinieneś mieć przed sobą szeroki wachlarz różnych możliwości. Naszkicuj wszystko, co przyjdzie Ci do głowy — zanim ta myśl gdzieś Ci ucieknie. CampusIT, szkice, 2011 86 Poleć książkęKup książkę 87 Poleć książkęKup książkę 88 Poleć książkęKup książkę Poniżej przedstawiam kilka przykładowych sytuacji, w których użycie ołówka przyniosło wymierne rezultaty. Dziesiąte przykazanie Projektantka Nancy Wu podjęła się stworzenia logo i dodatkowych materiałów dla Kościoła Tenth Avenue Alliance Church z Vancouver (bardziej znanego jako „Tenth Church”). Rezultat jej prac narodził się z poniższych szkiców. Pierwsze szkice Nancy Wu związane z projektem logo dla Tenth Church „W zależności od tego, ile mam czasu i jaki budżet, tworzę od 4 do 18 stron szkiców. Nie spieszyliśmy się, bo efekty miały być dobre. Rozłożyliśmy cały projekt na siedem i pół miesiąca. Ostatecznie zabrało nam to mniej więcej połowę tego czasu”. — Nancy Wu 89 Poleć książkęKup książkę 90 Poleć książkęKup książkę 91 Poleć książkęKup książkę Przedstawiciele władz Kościoła chcieli odświeżyć wizerunek swojej marki — chcieli uwolnić go od tradycyjnych trendów stylistycznych, stereotypów oraz symboli odwołujących się do przeszłości i zawrzeć w nim wszystko to, co Kościół osiąga dziś. Oczekiwali logo, które symbolizowałoby ludzkie emocje i witalność; które byłoby przyziemne, otwarte i autentyczne. Tenth Church Nancy Wu, 2008 92 Na pierwszy rzut oka nowe logo jest złudnie proste. Prawda jest jednak taka, że za każdym udanym projektem graficznym kryje się mnóstwo zakulisowego wysiłku. Jak mówi sama Nancy Wu: „Skuteczność nowego logo była widoczna już pierwszego dnia. Wystarczyło zaobserwować, jak reagują na nie członkowie Kościoła i goście. Logo jest bardzo przystępne i ludzie instynktownie rozumieją jego przesłanie”. Prosty znak słowny wykorzystuje również graficzną ikonę, która nawiązuje do wielu elementów: modlitwy, powitania, przemiany, wsparcia i krzyża. W ramach projektu powstały logotyp, papeteria, biuletyn, szablon programu Microsoft PowerPoint, a także promocyjne znaczki, kubki, butelki na wodę, koszulki oraz torby. Poleć książkęKup książkę Definiowanie ubezpieczeń Swiss Life to najstarsza szwajcarska firma oferująca ubezpieczenia na życie. Gdy jej kierownictwo zwróciło się do agencji MetaDesign ze zleceniem unowocześnienia jej marki, firma przechodziła kryzys. Musiała wysłać rynkowi jasny sygnał, że jest gotowa stawić czoła wyzwaniom przyszłości. Oś czasu przedstawiająca kolejne wersje logo Swiss Life 1857 – 2004 Alex Haldemann, prezes i partner zarządzający w MetaDesign, stwierdza, że zlecenie to obejmowało coś znacznie większego niż sam proces projektowania: „To był niesamowity katalizator do wprowadzania zmian o charakterze wewnętrznym i zewnętrznym”. MetaDesign skłania klientów do podejmowania odważniejszych działań niż te, na które zdecydowaliby się bez pomocy agencji. „Często musimy nakłaniać ich, aby zrezygnowali z tradycyjnych atutów swoich marek” — stwierdza Alex. „Przedstawiciele Swiss Life początkowo z bardzo dużym sceptycyzmem odnosili się do naszych propozycji, ale na tym właśnie polega nasza rola — rola zewnętrznych konsultantów. Mamy skłonić ich do porzucenia dotychczasowej tożsamości, utrudniającej osiągnięcie celów strategicznych”. 93 Poleć książkęKup książkę „Oczywiście trzeba również wiedzieć, kiedy należy ściągnąć cugle. Na początek warto pokazać pomysły ewolucyjne i pomysły rewolucyjne. Dzięki temu pierwszy przedstawiony projekt jest bardzo zbliżony do tego, co klient zna. To coś w rodzaju udoskonalenia dotychczasowej tożsamości. Potem należy pokazywać kolejne projekty, które coraz dalej odchodzą od znanych rozwiązań”. Prace projektowe dla Swiss Life MetaDesign Szkice w wersji cyfrowej „Projektowane przez nas pomysły na nową tożsamość wizualną marki nigdy nie stanowią wersji finalnej — staramy się raczej stworzyć jakąś historię lub koncept, a następnie usiłujemy przedstawić to gra- ficznie. W przypadku Swiss Life wyszliśmy z założenia, że wykorzystamy symbol dłoni, której linie opowiadają historię danej osoby”. — Alex Haldemann 94 Poleć książkęKup książkę Dodatkową komplikacją była obecność firmy Swiss Life na rynkach kilku krajów. Proces projektowy oraz prezentacja pomysłów przez MetaDesign okazały się skuteczne między innymi dlatego, że agencja uwzględniła w swoich pracach decydentów z całego świata. Dzięki temu nowa tożsamość wizualna nie została narzucona wszystkim oddziałom z góry. Decydenci z poszczególnych krajów mieli aktywny udział w jej tworzeniu. 95 Poleć książkęKup książkę Międzynarodowy komunikat La Internacional, niezależna apteka z San Francisco, specjalizuje się w sprzedaży produktów właściwych dla medycyny naturalnej. Jej menedżerowie zdawali sobie sprawę, że nazwa firmy w ogóle nie informuje o rodzaju oraz wachlarzu oferowanych produktów i usług, zgłosili się zatem do kalifornijskiej agencji projektowania graficznego studio1500. Zlecili jej opracowanie logo, które wyraźnie komunikowałoby fakt, że głównym obszarem zainteresowań firmy jest medycyna naturalna. Poniżej przedstawiam próbkę szkiców przygotowanych przez Julio Martíneza, partnera i dyrektora kreatywnego w agencji studio1500. Szkice wykonane w ramach projektu La Internacional studio1500 96 Poleć książkęKup książkę La Internacional studio1500, 2008 partner i creative director: Julio Martínez Elemental8 studio1500, 2008 Agencja studio1500 przedstawiła klientowi trzy projekty. Najbardziej spodobało mu się logo pokazane poniżej. Symbol pigułki wyraźnie kojarzy się z apteką, a zielone koło nawiązuje do naturalnego charakteru produktów oferowanych w placówkach La Internacional. Pamiętaj, że logo nie musi wyrażać tego, czym się firma zajmuje, w sposób dosłowny. Kiedy jednak to robi — zwłaszcza jeśli odbywa się to w odpowiednio subtelny sposób — może odnieść prawdziwy sukces. Raz szybciej, raz wolniej Nie należy się spodziewać, że pierwszy pomysł, który naszkicujesz, od razu przypadnie klientowi do gustu. Czasami jednak tak się właśnie zdarza — szczególnie gdy doskonale rozumiesz potrzeby swojego klienta i znajdujesz się akurat w „kreatywnym transie”. Julio Martínez z agencji studio1500 opracował poniższe logo w ciągu zaledwie kilku minut od rozpoczęcia prac nad projektem dla Elemental8, firmy z San Jose w Kalifornii zajmującej się wzornictwem przemysłowym. 97 Poleć książkęKup książkę Szkice do projektu Elemental8 Jak wyjaśnia sam Martínez: „Była to bardzo wyraźna ósemka, ale składające się na nią elementy tworzyły dwa odrębne okręgi. Otwartość i precyzja emanujące z tego logo bardzo spodobały się zespołowi, tym bardziej że nasz projekt sprawdził się również na innej płaszczyźnie: firma została założona przez dwóch wspólników, a więc nowe logo doskonale kojarzyło się z dwoma niezależnymi siłami, które po połączeniu tworzą jedną całość”. Zastanów się nad słowami, które mogłyby się znaleźć na mapie myślowej sporządzonej w ramach projektu realizowanego dla tego klienta. Jednym z najbardziej oczywistych jest słowo „osiem”, a potem „dwa”, na oznaczenie dwóch wspólników tworzących firmę. Poszkicuj trochę, zestaw te słowa ze sobą i w ten sposób dojdziesz do wizerunku dwóch okręgów ułożonych jeden nad drugim. Proste. 98 Poleć książkęKup książkę Podam teraz podobny przykład. W ramach jednego z moich projektów współpracowałem z Lionelem Le Flochem, francuskim projektantem mody, nad stworzeniem tożsamości wizualnej dla jego luksusowej marki LeFLOW. Sporządziłem znacznie więcej szkiców, niż przedstawiam na poniższym rysunku, a mimo to pomysł, który został ostatecznie wybrany, powstał na bazie pierwszych kresek, które nakreśliłem na papierze. Szkice do projektu LeFLOW 2013 99 Poleć książkęKup książkę 100 Poleć książkęKup książkę Proces projektowania logo wydaje się dość prosty, składa się jednak z wielu malutkich kroków, z których każdy jest bardzo istotny. 101 Poleć książkęKup książkę Zbyt wiele pomysłów Jednym z moich pierwszych klientów była firma hostingowa Circle z RPA. Zlecono mi zaprojektowanie logo firmy. Ponieważ jestem takim typem człowieka, który zawsze stara się za wszelką cenę zadowolić innych, wysłałem klientowi wszystkie moje pomysły z prośbą o ocenę. Pomysły te nie zostały zaakceptowane, zaproponowałem więc, że opublikuję wpis na moim blogu i poproszę jego czytelników o wyrażenie opinii na ich temat. Ciągle jeszcze uczyłem się tego biznesu i nie wiedziałem, jakie wady ma to rozwiązanie: • Pokazywanie wszystkich pomysłów nigdy nie jest dobrym posunięciem. Z pewnością wśród przedstawionych pomysłów znajdzie się kilka słabych. Pamiętajmy o prawie Murphy’ego, zgodnie z którym pokazanie klientowi dziesięciu pomysłów — dziewięciu dobrych i jednego kiepskiego — prowadzi do sytuacji, w której prawdopodobieństwo wybrania kiepskiego pomysłu jest większe niż 10 procent. • Przedstawiając klientowi za dużo opcji, zdecydowanie utrudniasz mu wybór — łatwiej wybrać jeden z dwóch projektów niż jeden z pięćdziesięciu. • Proszenie opinię publiczną o opinię na temat pomysłów jest równoznaczne z ignorowaniem grupy docelowej klienta oraz pomijaniem faktu, że autorzy tych opinii mogą nie mieć żadnego doświadczenia w projektowaniu graficznym. Gdyby klient miał możliwość zapoznania się z tymi opiniami byłoby to jedynie dodatkowym utrudnieniem w procesie projektowania. Szkice do projektu Circle To tylko kilka z mniej więcej setki pomysłów, które pokazałem klientowi. 102 Poleć książkęKup książkę Każdy z trzech powyższych błędów w zupełności wystarczyłby, aby projekt nie został ukończony, a co dopiero mówić o wszystkich trzech błędach popełnionych naraz. Ostatecznie nie ukończyłem tego projektu. Nabrawszy przekonania, że dysponujesz kilkoma dobrymi projektami, przygotuj je do przedstawienia klientowi w formie plików w formacie PDF. Wszystkie efekty swoich prac powinieneś zapisywać w tym formacie, nawet jeśli masz zamiar zaprezentować je klientowi osobiście. Format PDF ma tę zaletę, że zapisana w nim treść ma zawsze niezmienne formatowanie i layout — jej wygląd pozostanie taki sam bez względu na to, z jakiego oprogramowania korzysta klient. Upewnij się, że przedstawiasz wyłącznie najlepsze pomysły. Nie pokazuj projektów, które Twoim zdaniem nie odpowiadają jego gustom lub potrzebom, ponieważ pociąga to za sobą ryzyko osłabienia wrażenia, jakie wywrą na nim najlepsze pomysły. Pewne ryzyko wiąże się również z przedstawianiem koncepcji, do których sam nie jesteś do końca przekonany — może się bowiem okazać, że klient wybierze słabszy projekt spośród grona naprawdę mocnych kandydatów. Czerń i biel przed kolorem Przyjrzyjmy się teraz przykładom projektów, w ramach których — w sposób bardzo umiejętny i przemyślany — zaprezentowano wyłącznie najlepsze pomysły. Filadelfijska agencja 160over90 otrzymała zlecenie opracowania nowej marki dla Woodmere Art Museum, gromadzącego „bogate, ponad trzystuletnie dziedzictwo w postaci zbiorów sztuki amerykańskiej, które powstały, jeszcze zanim oficjalnie nazwaliśmy się Ameryką”. Jak w każdej dobrej agencji, projektanci z 160over90 rozpoczęli od naszkicowania trzech postaci logo: monogramu, podpisu oraz modelu trójwymiarowego. Standardową praktyką tej agencji 103 Podpisy Poleć książkęKup książkę jest przedstawianie projektów wyłącznie w czerni i bieli — jej przedstawiciele stwierdzili, że kolory utrudniają klientowi skoncentrowanie się na formie oraz na komunikacie, jaki ma przekazywać dane logo. Przedstawiciele Woodmere Art Museum wybrali rozbudowaną wersję monogramu. Zdecydowali się na proste elementy graficzne, które miały nieść ze sobą przesłanie głębi i więzi. Tworząc ten projekt, agencja 160over90 wykorzystała formę graficzną o pozornie klasycznym charakterze, nawiązującą jednak do współczesnych trendów w dziedzinie identyfikacji, które doskonale nadają się do tworzenia schematów i obrazów. Kiedy okazało się, że klient wyraźnie skłania się ku opcji z monogramem, projektanci agencji przedstawili ją w kolorze. Pozostawienie kwestii kolorów na sam koniec procesu kreatywnego to doskonałe rozwiązanie, mamy tu bowiem do czynienia ze szczegółem, który można bardzo łatwo i szybko zmienić. Takie rozwiązanie pozwoli również uniknąć sytuacji, w której klient odrzuca jeden z Twoich lepszych pomysłów tylko dlatego, że nie spodobała mu się zastosowana kolorystyka. Jeżeli jednak postanowisz pokazać klientowi kilka różnych pomysłów w kolorze, postaraj się przedstawić je wszystkie w tej samej kolorystyce, aby klient nie dokonał wyboru projektu wyłącznie na podstawie kolorów. Modele trójwymiarowe Monogramy Woodmere Art Museum Wybrany projekt, 160over90, 2008 104 Poleć książkęKup książkę Znaczenie kontekstu Prezentowanie projektów w odpowiednim kontekście — a więc w takich realiach, w jakich będą oglądać je inni — ma kluczowe znaczenie, ponieważ pozwala ukazać klientowi cały urok jego potencjalnego nowego wizerunku. Można to przyrównać do kupowania nowego samochodu. Nowe auto ma piękny, błyszczący lakier i ten charakterystyczny zapach nowego auta, nie podejmiesz jednak ostatecznej decyzji o zakupie, dopóki nie odbędziesz jazdy próbnej. Właśnie z tego względu prezentacja projektu w odpowiednim kontekście może się okazać czynnikiem, który doprowadzi do ostatecznego sfinalizowania umowy z klientem. Dzięki programom Illustrator lub Photoshop możesz umieszczać stworzone przez siebie projekty logo na samochodach, szyldach lub billboardach, możesz tworzyć projekty wizytówek itd. Tego typu elementy stanowią doskonałe uzupełnienie plików PDF zawierających prezentację najlepszych pomysłów dla klienta. Im więcej różnych zastosowań opracujesz, tym bardziej konsekwentne będzie użycie nowego logo i tym atrakcyjniejsze będzie ono dla klienta. Londyński projektant Andrew Sabatier skutecznie wykorzystał możliwości Photoshopa, tworząc poniższe atrapy. Został zatrudniony przez agencję Siegel+Gale do udziału w projekcie rebrandingu Dubai Events Holding, firmy odpowiedzialnej za promowanie Dubaju jako celu wyjazdów wakacyjnych. 105 Poleć książkęKup książkę Atrapy do projektu By Dubai Andrew Sabatier, 2008 Agencja: Siegel+Gale creative director: Lesley Perez „W ramach procesu kreatywnego poszukuję zwykle pomysłów, które pozwalają mi stworzyć rozmaite materiały dla danej marki. Kiedy wpadnę już na jakiś pomysł, opracowuję go dalej pod kątem wykazania jego warto- ści biznesowej. Chodzi w zasadzie o to, aby umieć określić, kiedy potencjał danego po- mysłu został wykazany w wystarczającym stopniu i kiedy można przestać pracować nad różnymi materiałami tylko po to, żeby przekonać klienta”. — Andrew Sabatier 106 Poleć książkęKup książkę 107 Poleć książkęKup książkę Większość klientów nie ma czasu na to, by uważnie analizować poszczególne etapy procesu projektowania. Zależy im na efekcie końcowym, dlatego im bardziej namacalna będzie Twoja prezentacja, tym łatwiej będzie klientowi wyobrazić sobie korzyści związane z zastosowaniem nowego logo. Chociaż chcielibyśmy wierzyć, że jest inaczej, prawda jest taka, iż bardzo często sądzimy rzeczy i ludzi po pozorach. Powinieneś się zatem postarać, aby Twoja prezentacja wyglądała jak najbardziej profesjonalnie. Nie zapomnij również umieścić w nazwie pliku daty jego utworzenia — nie można przecież wykluczyć, że będziesz kilkakrotnie prezentował klientowi różne ich wersje. Data w nazwie pliku pozwala łatwiej zapanować nad kolejnymi wersjami i daje pewność, że podczas rozmowy telefonicznej Twój klient i Ty patrzycie na ten sam dokument. Pióro mocniejsze od myszy W ten sposób zapoznaliśmy się z przebiegiem procesu twórczego aż do momentu pierwszego przedstawienia pomysłów klientowi. Włożyłeś sporo wysiłku w tworzenie map myślowych, szkicowanie różnych pomysłów i przedstawienie klientowi najlepszych spośród nich. Plik PDF trafił do rąk klienta, a Ty czekasz na jego ocenę. Przypomnijmy sobie najważniejsze informacje zawarte w tym rozdziale: • Metoda mapy myślowej pozwala zbadać możliwie dużą liczbę różnych kierunków myślenia. • Nawet najprostsze pomysły warto naszkicować na wiele różnych sposobów. • Długopis czy ołówek dają zdecydowanie więcej kontroli i swobody twórczej niż komputerowa mysz, dlatego nie powi- nieneś włączać komputera, dopóki Twoje pomysły nie zostaną sprecyzowane. • Nie przejmuj się brakiem talentów rysowniczych. Chodzi tylko o to, żebyś przeniósł swoje pomysły na papier — dzięki temu będziesz mógł je później rozwijać albo odrzucać. • Nie ulegaj pokusie prezentowania klientowi wszystkich swoich szkiców, ponieważ wśród nich z pewnością znajdą się pomysły, nad którymi nie będziesz chciał dalej pracować. Byłoby naprawdę niedobrze, gdyby klient wybrał właśnie jeden z nich. 108 Poleć książkęKup książkę • Zadbaj o to, by zawartość dostarczanych przez Ciebie plików PDF ułatwiała klientowi skoncentrowanie się na samej koncepcji, a nie na szczegółach, które można łatwo zmienić (takich jak choćby kolorystyka). • Chociaż wielu z nas chciałoby wierzyć, że jest inaczej, prawda jest taka, że sądzimy ludzi i rzeczy po pozorach. Zadbaj zatem o to, aby nadać swojej prezentacji możliwie profesjonalny wygląd. Na tym etapie procesu może Ci się wydawać, że Twoje zadanie dobiegło niemal końca. Nie możesz jednak zapominać, że musisz jeszcze przedstawić swoje pomysły klientowi. Tym właśnie zagadnieniem będziemy się zajmować w kolejnym rozdziale. 109 Poleć książkęKup książkę 221 Poleć książkęKup książkę Indeks Szukasz czegoś? 160over90, 103, 177 300million, 140 A AisleOne, 152 All About Tea, 202 Amanda Marsden, 13 ANNAs, 31 Arnell Group, 61 Arnell Peter, 61 Asian Development Bank, 85, 115 Aston Martin, 165 Awards for National Newspaper Advertising, Patrz: ANNAs B Bartow Doug, 9 Bass Saul, 132 Believe in, 13, 14, 47, 145 Berthier Associates, 111 Bierut Michael, 138, 194 BNC, 194 Brand New Conference, Patrz: BNC Bravo Company, 186, 190 Bunch, 11, 206 C Carusone Antonio, 152 cena, 72, 73, 74, 75 druku, 76 kurs wymiany waluty, 78 zaliczka, 77 Cerovski, 206 CGH, 70, 176 Chermayeff Ivan, 133 Chermayeff Geismar Haviv, Patrz: CGH Circle, 102 Citi, 8 Clive’s, 47 Communication Artists of New Mexico, 54 Cystic Fibrosis Trust, 18 D Davidson Mark, 154 de Bono Edward, 151 Dolphin Square, 27 druk, 35, 66, 76, 167, 170 222 E Ed’s Electric, 26 Elemental8, 97, 98 Enns Blair, 114, 119, 121 F Federal Express Corporation, 50 FedEx, 50, 51, 172 Feru, 85 French Property Exhibition, 37 G Geismar Tom , 132 Glad, 15 Gomez-Palacio Bryony, 194 H Haldemann Alex, 93, 134, 155 Hanft Adrian, 151 Harned, Bachert Denton, Patrz: HBD Harper Row, 70 HarperCollins Publishers, 70 HBD, 56 Heart Hospital of New Mexico, 54 Henri Ehrhart, 26 Huerta Gerard, 138 Hyde David, 134 I ico, 27 id29, 9 inspiracja, 132 J JCJ Architecture, 66 Jerry Kuyper Partners, 138 johnson banks, 18, 206 Johnson Michael, 206 Jost Josiah, 26 K kalkulator walutowy, 79 Karjaluoto Eric, 25, 144 Kellogg Will Keith, 7 konkurencja klienta, 5, 24, 29, 39, 46, 75, 134, 162 projektanta, 75, 164 konkurs, 78, 79 Kovac Denis, 11, 12 Kuyper Jerry, 138 kwestionariusz, 43, 44, 56 Poleć książkęKup książkę L La Internacional, 96 Landor, 50, 51 Landor Associates, 9 Lawless Martin, 140 Le Floch Lionel, 99 LeFLOW, 99 logo, 2, 8, 21, 176, Patrz też: logotyp, marka cena, Patrz: cena charakter firmy, 24, 39, 42, 167 czcionka, 13, 23, 38, 48, 64, 66, 120, 124, 168, 203 czerń i biel, 103, 167, 170 do góry nogami, 170 identyfikacja podmarek, 171 kolor, 104, 144, 168 kontekst, 105, 168, 173 liczba poprawek, 161 wersji, 158 ochrona prawna, 154, 156, 170 ponadczasowość, 28, 39, 166 prezentacja, 110, 111, 115, 117, 119 projektowanie, 42, 81, 86, 93, 108, 122, 138, 144, 151, 154, 158, 161, 164 harmonogram, 123 inspiracja, 132 konkurs, Patrz: konkurs prostota, 22, 35, 39, 172 rozpoznawalność, 172 różnice kulturowe, 172 unikalność, 29, 39, 154, 165, 172 uniwersalność, 35, 39, 155 logotyp, 8, 13, 23, 26, 27, 28, 55, 63, 64, 165, 176, 194, 206, Patrz też: logo, marka M Macnab Maggie, 54, 152 Malcolm Grear Designers, 28, 34 Manchipp Simon, 31, 153 mapa myślowa, 81, 86 marka, 8, 172, 176, Patrz też: logo, logotyp identyfikacja podmarek, 171 Martínez Julio, 96, 97, 98 MetaDesign, 93, 134 Microsoft Windows, 8 modernizm, 71 Moon Brand, 10, 23, 27 Moon Richard, 10, 23 Morgan Katie, 2 motywacja, 132, 133, 145, 151, 153 Moving Brands, 202 Murdoch Rupert, 70 N National Health Service, Patrz: NHS Neumeier Marty, 172 New Bedford Whaling Museum, 34, 35 New York Philharmonic, 8 News Corporation, 70 Newspaper Marketing Agency, Patrz: NMA NHS, 23 nido, 34 NMA, 29, 31 O Ogden Stephen Lee , 56 osoba kontaktowa, 111, 115, 119 P Pentagram, 8, 138, 194 PepsiCo, 61 portfolio, 75, 79, 156 przestrzeń negatywna, 5, 26, 35 R Rand Paul, 132, 155, 176 rebranding, 60, 63, 66, 71 Red Rocket Media Group, 151 redukcjonizm, 71 Rolls ‘n Bowls, 176 Rupp, 63 S Sabatier Andrew, 105, 155, 176 Sagmeister Stefan, 140 Scher Paula, 8, 76 Selikoff Jonathan, 77 Showtime, 133 Siah Design, 26 Siegel+Gale, 105 Singh Khalsa Dharma, 2 Sinkit, 24 smashLAB, 24, 25, 144 Smith Roy, 38 SomeOne, 29, 153 Star of Bethnal Green, 11 Star Rob, 11, 12 studio1500, 96, 97 Sugoi, 36 Swiss Life, 93, 95 szkicownik, 86, 166 223 Poleć książkęKup książkę T Talkmore, 34 TalkTo, 128 TCRP, 186 Tenth Avenue Alliance Church, 89 The Chain Reaction Project, Patrz: TCRP The Public Theater, 8 The Royal Parks, 10 Thomson Blair, 145 Tiger Woods, 165 U UnderConsideration, 66, 144, 194 V van der Rohe Ludwig Mies, 155 Vanderbilt University, 28 Virgin Atlantic, 165 Vision Capital, 27 Vit Armin, 66, 144, 194 W WestonRichard, 133 Williams Collins, 70 Win Without Pitching, 114 własność intelektualna, 154, 163, 170 Wolff Michael, 8 Woodmere Art Museum, 103 Wu Nancy, 36, 89 wycena, Patrz: cena wywiad zogniskowany, 62 Y Yellow Pages, 128 Yume Umē, 177 Z Zia, 54 znak towarowy, Patrz: logo 224 Poleć książkęKup książkę Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Logo Design Love. Tworzenie genialnych logotypów. Nowa odsłona
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: