Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00389 005746 11249517 na godz. na dobę w sumie
MCTS Egzamin 70-432: Implementacja i obsługa Microsoft SQL Server 2008 Training Kit - ebook/pdf
MCTS Egzamin 70-432: Implementacja i obsługa Microsoft SQL Server 2008 Training Kit - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: Promise Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7541-292-5 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> bazy danych
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Podwójny zestaw szkoleniowy (Dla czytelników eBook'a obraz dysku CD towarzyszącego książce jest dostępny na stronie wydawcy - dokładny link podano we wstępie eBook'a).
Książka pozwala zdobyć umiejętności przydane w pracy i wymagane na egzaminie MCTS 70-432. Stosując własne tempo można przerobić kolejne lekcje, wyczerpujące każdy temat egzaminu. Wzięte z życia scenariusze przykładowe i zadania pomagają utrwalić zdobytą wiedzę i zastosować ją w praktyce. Ten oficjalny podręcznik firmy Microsoft został zaprojektowany z myślą o maksymalnym wykorzystaniu czasu nauki.
Zwiększ swoje szanse na egzaminie ucząc się, jak:
* konfigurować bazy danych, tworzyć kopie zapasowe i je przywracać,
* tworzyć partycjonowane tabele, indeksy i widoki indeksowane,
* konfigurować usługi i komponenty zarządzania środowiskiem,
* ochronić się przed nieupoważnionym dostępem na każdym poziomie infrastruktury zabezpieczeń,
* projektować i wdrażać rozwiązania wysokiej dostępności,
* zarządzać zadaniami, alertami i operatorami SQL Server Agent,
* identyfikować problemy związane z usługami, wielodostępem i realizacją zadań.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

MCTS Egzamin 70-432 Implementacja i obsługa Microsoft® SQL Server® 2008 Training Kit Mike Hotek przekład: Maria Chaniewska, Janusz Machowski ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== MCTS Egzamin 70-432 Implementacja i obsługa Microsoft® SQL Server® 2008 Training Kit Edycja polska Microsoft Press Original English language edition © 2009 Microsoft Corporation Tytuł oryginału: MCTS Self-Paced Training Kit (Exam 70-432): Microsoft® SQL Server® 2008 – Implementation and Maintenance Polish edition by APN PROMISE Sp. z o. o. Warszawa 2009 APN PROMISE Sp. z o. o., biuro: ul. Kryniczna 2, 03-934 Warszawa tel. +48 22 35 51 642, fax +48 22 35 51 699 e-mail: mspress@promise.pl Wszystkie prawa zastrzeżone. Żadna część niniejszej książki nie może być powielana ani rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (elektroniczny, mechaniczny), włącznie z fotokopiowaniem, nagrywaniem na taśmy lub przy użyciu innych systemów bez pisemnej zgody wydawcy. Microsoft, Microsoft Press, Excel, IntelliSense, Internet Explorer, MSDN, MSN, SharePoint, Silverlight, SQL Server, Visual Studio, Windows oraz Windows Server są zarejestrowanymi znakami towarowymi Microsoft Corporation. Wszystkie inne nazwy handlowe i towarowe występujące w niniejszej publikacji mogą być znakami towarowymi zastrzeżonymi lub nazwami zastrzeżonymi odpowiednich firm odnośnych właścicieli. Przykłady firm, produktów, osób i wydarzeń opisane w niniejszej książce są fikcyjne i nie odnoszą się do żadnych konkretnych firm, produktów, osób i wydarzeń. Ewentualne podobieństwo do jakiejkolwiek rzeczywistej firmy, organizacji, produktu, nazwy domeny, adresu poczty elektronicznej, logo, osoby, miejsca lub zdarzenia jest przypadkowe i niezamierzone. APN PROMISE Sp. z o. o. dołożyła wszelkich starań, aby zapewnić najwyższą jakość tej publikacji. Jednakże nikomu nie udziela się rękojmi ani gwarancji. APN PROMISE Sp. z o. o. nie jest w żadnym wypadku odpowiedzialna za jakiekolwiek szkody będące następstwem korzystania z informacji zawartych w niniejszej publikacji, nawet jeśli APN PROMISE została powiadomiona o możliwości wystąpienia szkód. ISBN: 978-83-7541-047-1 Przekład: Maria Chaniewska, Janusz Machowski Redakcja: Marek Włodarz Korekta: Ewa Swędrowska Skład i łamanie: MAWart Marek Włodarz ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Spis treści Podziękowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xvii Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xix Korzystanie z obrazu dysku CD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xix Program Microsoft Certified Professional . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xxii Pomoc techniczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xxii 1 Instalacja i konfiguracja SQL Server 2008 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Przed rozpoczęciem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Lekcja 1: Wyznaczanie wymagań sprzętowych i programowych . . . . . . . . . . . . . . 3 Minimalne wymagania sprzętowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 Systemy operacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 Wymagania programowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Pytania do lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Lekcja 2: Wybór edycji SQL Server . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 Usługi SQL Server . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 Edycje SQL Server . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 Pytania do lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 Lekcja 3: Instalacja i konfiguracja instancji SQL Server . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Konta usług . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Sekwencje porządkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Tryby uwierzytelniania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Instancje SQL Server . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 SQL Server Configuration Manager . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Pytania do lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Lekcja 4: Konfiguracja Database Mail . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 Database Mail . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Pytania do lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Podsumowanie rozdziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Określenia kluczowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Scenariusz przykładowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Proponowane zadania praktyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Instalacja SQL Server . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Zarządzanie usługami SQL Server . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 iii ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Test ćwiczeniowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 2 Konfiguracja i utrzymanie bazy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Przed rozpoczęciem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Lekcja 1: Konfigurowanie plików i grup plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 Pliki i grupy plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 Dzienniki transakcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Dane FILESTREAM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 Baza danych tempdb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 Pytanie do lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 Lekcja 2: Konfigurowanie opcji bazy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Opcje bazy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Opcje odzyskiwania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Opcje automatyzacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Śledzenie zmian . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 Dostęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Parametryzacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Sekwencje porządkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 Pytanie do lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 Lekcja 3: Utrzymywanie integralności bazy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Testy integralności bazy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Pytania do lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Przegląd rozdziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 Podsumowanie rozdziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 Określenia kluczowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 Scenariusz przykładowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Proponowane zadania praktyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Konfigurowanie baz danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Test ćwiczeniowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 3 Tabele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Przed rozpoczęciem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Lekcja 1: Tworzenie tabel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Schematy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Typy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Właściwości kolumny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Kolumny wyliczeniowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 Kompresja wiersza i strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 Tworzenie tabel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Pytanie do lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 iv ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Lekcja 2: Implementowanie ograniczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Klucze główne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Klucze obce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Ograniczenia unikalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 Ograniczenia domyślne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 Ograniczenia sprawdzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 Pytanie do lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 Przegląd rozdziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Podsumowanie rozdziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Określenia kluczowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Scenariusz przykładowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Proponowane zadania praktyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Tworzenie tabel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Tworzenie ograniczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Test ćwiczeniowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 4 Projektowanie indeksów SQL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Przed rozpoczęciem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Lekcja 1: Architektura indeksu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Struktura indeksu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Drzewa zrównoważone (B-drzewa) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Poziomy indeksu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Pytanie do lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Lekcja 2: Projektowanie indeksów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Indeksy klastrowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Indeksy nieklastrowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Opcje indeksu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 Indeksy XML . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Indeksy przestrzenne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Pytanie do lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Lekcja 3: Utrzymywanie indeksów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Zarządzanie i utrzymywanie indeksu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Wyłączanie indeksu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Pytanie do lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Przegląd rozdziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Podsumowanie rozdziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Określenia kluczowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Scenariusz przykładowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Proponowane zadania praktyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 Tworzenie indeksów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 v ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Test ćwiczeniowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 5 Indeksowanie pełnotekstowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Przed rozpoczęciem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Lekcja 1: Tworzenie i wypełnianie indeksów pełnotekstowych . . . . . . . . . . . . 119 Katalogi pełnotekstowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Indeksy pełnotekstowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Śledzenie zmian . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Języki, łamacze słów i stemmery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Pytania do lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Lekcja 2: Zapytania na danych pełnotekstowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 FREETEXT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 CONTAINS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 Pytania do lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 Lekcja 3: Zarządzanie indeksami pełnotekstowymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Tezaurus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Listy stopu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Wypełnianie indeksów pełnotekstowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 Pytanie do lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 Przegląd rozdziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Podsumowanie rozdziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Określenia kluczowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Scenariusz przykładowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 Proponowane zadania praktyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Tworzenie indeksu pełnotekstowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Odpytywanie indeksu pełnotekstowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Tworzenie pliku tezaurusa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Utwórz listę stopu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Test ćwiczeniowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 6 Rozmieszczanie i partycjonowanie danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Przed rozpoczęciem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Lekcja 1: Tworzenie funkcji partycjonującej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Funkcje partycjonujące . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Pytanie do lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Lekcja 2: Tworzenie schematu partycjonowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Schematy partycjonowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 Pytanie do lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 vi ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Lekcja 3: Tworzenie tabel i indeksów partycjonowanych . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Tworzenie tabeli partycjonowanej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Tworzenie indeksu partycjonowanego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 Pytanie do lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 Lekcja 4: Zarządzanie partycjami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Operatory Split i Merge . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Zmienianie schematu partycjonowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Wyrównanie indeksu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 Operator Switch . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 Pytanie do lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 Przegląd rozdziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Podsumowanie rozdziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Określenia kluczowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Scenariusz przykładowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Proponowane zadania praktyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 Partycjonowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 Test ćwiczeniowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 7 Import i eksport danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 Przed rozpoczęciem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 Lekcja 1: Import i eksport danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 Bulk Copy Program . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 Polecenie BULK INSERT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 SQL Server Import and Export Wizard . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Pytania do lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Przegląd rozdziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Podsumowanie rozdziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Określenia kluczowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Scenariusz przykładowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Proponowane zadania praktyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185 Import i eksport danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185 Test ćwiczeniowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186 8 Projektowanie zarządzania opartego na zasadach . . . . . . . . . . . . . . 187 Przed rozpoczęciem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 Lekcja 1: Projektowanie zasad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 Fasety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 Warunki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Cele zasad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Zasady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191 Kategorie zasad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191 vii ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Zgodność zasady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 Central Management Server . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193 Import i eksport zasad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 Pytanie do lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 Przegląd rozdziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 Podsumowanie rozdziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 Określenia kluczowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 Scenariusz przykładowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 Proponowane zadania praktyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207 Implementowanie zarządzania opartego na zasadach . . . . . . . . . . . . . . . . . 207 Test ćwiczeniowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 9 Tworzenie i przywracanie kopii zapasowych bazy danych . . . . . . 209 Przed rozpoczęciem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Lekcja 1: Tworzenie kopii zapasowych baz danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 Typy kopii zapasowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 Pełne kopie zapasowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212 Kopie zapasowe dziennika transakcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 Różnicowe kopie zapasowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216 Kopie zapasowe grupy plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217 Częściowe kopie zapasowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 Uszkodzenie strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 Plany konserwacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Certyfikaty i klucze główne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Sprawdzanie kopii zapasowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224 Pytanie do lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224 Lekcja 2: Przywracanie baz danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225 Wewnętrzna budowa dziennika transakcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225 Przywracanie bazy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227 Przywracanie pełnej kopii zapasowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227 Przywracanie różnicowej kopii zapasowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 Przywracanie kopii zapasowej dziennika transakcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 Przywracanie w trybie online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 Przywracanie uszkodzonej strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231 Przywracanie, gdy występują błędy nośników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235 Pytanie do lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236 Lekcja 3: Migawki baz danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237 Tworzenie migawki bazy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237 Technologia Copy-On-Write . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238 Przywracanie danych za pomocą migawki bazy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241 viii ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Pytanie do lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241 Przegląd rozdziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Podsumowanie rozdziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Określenia kluczowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Scenariusz przykładowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243 Proponowane zadania praktyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245 Wykonywanie kopii zapasowej bazy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245 Przywracanie bazy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245 Test ćwiczeniowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246 10 Automatyzacja działania SQL Server . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247 Przed rozpoczęciem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247 Lekcja 1: Tworzenie zadań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248 Kroki zadania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248 Harmonogramy zadań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249 Historia zadań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250 Operatory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255 Pytania do lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255 Lekcja 2: Tworzenie alertów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256 Alerty usługi SQL Server Agent . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259 Przegląd lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260 Przegląd rozdziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260 Podsumowanie rozdziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260 Określenia kluczowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261 Scenariusz przykładowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261 Proponowane zadania praktyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263 Utwórz zadania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263 Utwórz alerty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263 Test ćwiczeniowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263 11 Projektowanie zabezpieczeń w SQL Server . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265 Przed rozpoczęciem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265 Lekcja 1: Punkty końcowe TCP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266 Typy punktów końcowych i ładunki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266 Dostęp do punktu końcowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267 Punkty końcowe TCP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267 Argumenty protokołu TCP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267 Wspólne argumenty dla „Database Mirroring” i „Service Broker” . . . . . . . . . 268 Argumenty specyficzne dla „Database Mirroring” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269 Argumenty specyficzne dla „Service Broker” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272 Przegląd lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272 ix ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Lekcja 2: Konfigurowanie pola obszaru SQL Server narażonego na ataki . . . . 273 Konfiguracja pola obszaru narażonego na ataki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276 Przegląd lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276 Lekcja 3: Tworzenie obiektów principal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277 Konta logowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277 Stałe role serwera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279 Użytkownicy bazy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 Użytkownicy bez konta logowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 Stałe role bazy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281 Role użytkowników bazy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284 Przegląd lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284 Lekcja 4: Zarządzanie uprawnieniami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286 Obiekty securable . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287 Uprawnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287 Bezpieczeństwo metadanych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289 Łańcuchy własności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289 Personifikacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290 Klucze główne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291 Certyfikaty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292 Podpisy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 299 Przegląd lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 299 Lekcja 5: Inspekcja instancji SQL Server . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300 Wyzwalacze DDL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300 Specyfikacje inspekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302 Inspekcja C2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306 Przegląd lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306 Lekcja 6: Szyfrowanie danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307 Szyfrowanie danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307 Algorytmy haszowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308 Klucze symetryczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310 Certyfikaty i klucze asymetryczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310 Przeźroczyste szyfrowanie danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310 Zarządzanie kluczami szyfrowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316 Przegląd lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316 Przegląd rozdziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317 Podsumowanie rozdziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317 Określenia kluczowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317 Scenariusz przykładowy: Projektowanie zabezpieczeń SQL Server . . . . . . . . 318 x ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Proponowane zadania praktyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320 Zarządzanie logowaniem i rolami serwera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320 Zarządzanie użytkownikami i rolami bazy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320 Zarządzanie uprawnieniami do instancji SQL Server . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320 Zarządzanie uprawnieniami do bazy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320 Zarządzanie uprawnieniami do schematów i obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . 321 Inspekcja instancji SQL Server . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321 Zarządzanie przeźroczystym szyfrowaniem danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321 Test ćwiczeniowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321 12 Monitorowanie działania programu Microsoft SQL Server . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323 Przed rozpoczęciem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323 Lekcja 1: Praca z użyciem narzędzia System Monitor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325 Przegląd narzędzia System Monitor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325 Zapisywanie dzienników liczników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326 Liczniki wydajności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 329 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332 Przegląd lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332 Lekcja 2: Korzystanie z narzędzia SQL Server Profiler . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333 Definiowanie śladu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333 Ustalanie zdarzeń śladu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336 Wybieranie kolumn danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 339 Stosowanie filtrów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340 Zarządzanie śladami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341 Korelowanie wydajności i danych monitoringu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 350 Przegląd lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 350 Lekcja 3: Diagnozowanie awarii bazy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 351 Dzienniki serwera SQL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 351 Problemy z miejscem na bazę danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 353 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 359 Przegląd lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 359 Lekcja 4: Diagnozowanie awarii usług . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360 Wykrywanie nieudanego uruchomienia usługi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360 Menedżer konfiguracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 371 Przegląd lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 371 Lekcja 5: Diagnozowanie awarii sprzętu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372 Napędy dyskowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372 Pamięć i procesory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 373 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 374 Przegląd lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 374 xi ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Lekcja 6: Rozwiązywanie problemów z blokadami i zakleszczeniami . . . . . . . 376 Blokady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 376 Poziomy izolacji transakcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 377 Zablokowane procesy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 378 Zakleszczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 379 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 383 Przegląd lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 383 Przegląd rozdziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 384 Podsumowanie rozdziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 384 Określenia kluczowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 384 Scenariusz przykładowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 385 Proponowane zadania praktyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 387 Tworzenie śladu przy użyciu narzędzia SQL Server Profiler w celu diagnozowania problemów z wydajnością i zakleszczeniami . . . . . . . . . . . 387 Tworzenie dziennika licznika przy użyciu narzędzia System Monitor w celu diagnozowania problemów z wydajnością, zakleszczeniami i z systemem 387 Test ćwiczeniowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 388 13 Optymalizacja wydajności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 389 Przed rozpoczęciem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 389 Lekcja 1: Korzystanie z narzędzia Database Engine Tuning Advisor . . . . . . . . 391 Database Engine Tuning Advisor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 391 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 397 Przegląd lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 397 Lekcja 2: Praca z użyciem narzędzia Resource Governor . . . . . . . . . . . . . . . . . . 398 Resource Governor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 398 Podsumowanie lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 409 Przegląd lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 410 Lekcja 3: Korzystanie z widoków DMV i funkcji DMF . . . .
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

MCTS Egzamin 70-432: Implementacja i obsługa Microsoft SQL Server 2008 Training Kit
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: