Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00173 002640 12923733 na godz. na dobę w sumie
MS Office 2016 PL w biurze i nie tylko - ebook/pdf
MS Office 2016 PL w biurze i nie tylko - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 408
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-2432-9 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> aplikacje biurowe >> ms office
Porównaj ceny (książka, ebook (-40%), audiobook).
Microsoft Office to najbardziej znana na świecie rodzina programów przeznaczonych do prac biurowych. Pozwalają tworzyć i edytować dokumenty tekstowe, wykonywać obliczenia, przygotowywać prezentacje i przekazywać je za pośrednictwem poczty e-mail. Wiemy, znamy i od lat stosujemy. Lecz dziś, gdy świat się kurczy, masowo korzystając z sieci jako kolejnego, najważniejszego może narzędzia pracy, zwykłe oprogramowanie biurowe to za mało. Potrzeba czegoś więcej. Czegoś, co pozwoli uwspólniać dane w chmurze i dotrzeć do nich z różnych urządzeń. Nie tylko z komputera – także za pośrednictwem tabletu, czy smartfona. Czegoś, co zapewni równoległą pracę wielu użytkowników na jednym dokumencie. Czegoś, co da możliwość łatwego kreowania podstawowych baz danych, także osobom bez wykształcenia informatycznego. Programów, które możesz używać bez instalacji pakietu Office, w doskonałych wersjach online (przeglądarkowych), zintegrowanych z chmurą OneDrive.

Wszystkie te wyzwania i znacznie więcej podejmuje MS Office 2016, oraz jego abonamentowa wersja – Office 365. Dostępne są one zarówno dla komputerów z systemem Windows, jak i sprzętu firmy Apple z OS X, co więcej, działają także świetnie na urządzeniach mobilnych. Niniejsza książka stanowi kompletny przewodnik po pakiecie programów najnowszego MS Office. Skonstruowana została w sposób umożliwiający korzystanie z niej zarówno osobie, która pracować będzie jedynie z podstawowymi funkcjami MS Office, jak i zaawansowanym użytkownikom, decydującym się na tworzenie prezentacji, baz danych lub notesów multimedialnych. Autor omawia temat krok po kroku – poczynając od zagadnień związanych z wyborem i instalacją pakietu, przez najnowsze wersje Worda, Excela i PowerPointa, wciąż niedoceniany świetny program do notatek – OneNote, aż po znakomity program pocztowy z funkcją organizatora, Outlook i Access pozwalający na tworzenie zaawansowanych baz danych dosłownie w kwadrans.

UWAGA – opisom funkcji każdego z narzędzi towarzyszą liczne ćwiczenia praktyczne, które pozwalają natychmiast wypróbować i utrwalić zdobytą wiedzę.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Redaktor prowadzący: Michał Mrowiec Projekt okładki: Studio Gravite / Olsztyn Obarek, Pokoński, Pazdrijowski, Zaprucki Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.com Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/of16bi Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. ISBN: 978-83-283-1744-4 Copyright © Helion 2016 Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Wstęp .............................................................................................. 9 Rozdział A Microsoft Office — zakup, instalacja i uruchamianie ........................ 15 Office 2016: z licencją stałą czy jako abonament (wersja 365)? .................................... 16 Pudełkowe wersje pakietu Office ............................................................................... 17 Zakup i instalacja wersji Office 365 ........................................................................... 18 Office 365 dla użytkowników OS X ........................................................................... 21 Konto w usłudze Office 365, czyli… konto Microsoft ............................................... 22 Instalator pakietu Microsoft Office — na co zwrócić uwagę? ........................................ 23 Uruchamianie programów Microsoft Office ................................................................... 26 Co nowego w Microsoft Office 2016? ............................................................................ 27 Część I Word i podstawy obsługi pakietu Office ......................... 29 Rozdział 1. Interfejs użytkownika programów z pakietu Office na przykładzie edytora Word ........................................................... 31 Uruchamiamy program Word ......................................................................................... 32 Ekran programu Microsoft Word i nowe funkcje interfejsu użytkownika ...................... 33 Ułatwienia obsługi w Microsoft Office ....................................................................... 37 Interfejs Office w wersji dla komputerów Mac .............................................................. 39 Otwieranie i zapisywanie dokumentów .......................................................................... 40 Zapisywanie i odczytywanie dokumentów ................................................................. 40 Zapisywanie dokumentu na dysku OneDrive ............................................................. 45 Funkcjonalność edytora .................................................................................................. 48 Word 2016 — mapa aplikacji ..................................................................................... 49 Menu systemowe Plik w Wordzie .............................................................................. 51 Opcje programu Word ................................................................................................ 51 Podgląd i wydruk dokumentu ......................................................................................... 53 Z ekranu na papier, czyli opcje drukowania ............................................................... 55 Rozdział 2. Formatowanie tekstu ..................................................................... 59 Wpisywanie tekstu .......................................................................................................... 59 Akapit ............................................................................................................................. 61 Wyrównanie tekstu względem marginesów ................................................................ 61 Podwieszony akapit .................................................................................................... 63 Odstępy między akapitami .......................................................................................... 64 Dzielenie i przenoszenie akapitów .............................................................................. 66 Poleć książkęKup książkę 4 MS Office 2016 PL w biurze i nie tylko Dzielenie wyrazów ......................................................................................................... 66 Numerowanie i punktowanie akapitów .......................................................................... 68 Wyróżnianie elementów tekstu ....................................................................................... 69 Błędy, ach te błędy! ........................................................................................................ 71 Zastosowanie schowka Windows w edytorze ................................................................. 71 Tryby specjalne operacji wklejania ................................................................................ 72 Malarz formatów i zasady powielania formatów ............................................................ 73 Edycja dokumentów PDF ............................................................................................... 74 Rozdział 3. Czcionki, symbole, style... .............................................................. 75 Czcionki i ich rozmiary .................................................................................................. 75 Powiększanie lub zmniejszanie czcionki ........................................................................ 78 Nietypowe symbole w tekście ........................................................................................ 79 Narzędzia nie tylko dla polonistów i tłumaczy ............................................................... 80 Znaki diakrytyczne różnych języków ......................................................................... 80 Korekta pisowni i gramatyki ....................................................................................... 81 Słowniki języków obcych w Wordzie ......................................................................... 82 Narzędzia dla tłumaczy ............................................................................................... 82 Style ................................................................................................................................ 84 Szablony dokumentów ................................................................................................... 86 Pola i obiekty aktywne w dokumentach ......................................................................... 89 Wstawianie daty i godziny oraz innych pól specjalnych ............................................. 89 Osadzanie obiektów w dokumentach pakietu Office .................................................. 91 Rozdział 4. Tabele i układ kolumnowy .............................................................. 93 Podstawowe techniki rysowania tabel ............................................................................ 93 Modyfikowanie struktury tabeli ...................................................................................... 96 Tryb wielokolumnowy (gazetowy) ............................................................................... 101 Bardzo długie tabele (wielostronicowe) ....................................................................... 102 Rozdział 5. Nagłówki, stopki i spisy (nie tylko treści) ..................................... 103 Podział dłuższych dokumentów na strony .................................................................... 104 Nawigacja ................................................................................................................. 105 Wyszukiwanie i zamiana tekstu ................................................................................ 106 Stopki i nagłówki w Wordzie ....................................................................................... 107 Różne stopki i nagłówki dla odrębnych części dokumentu .......................................... 109 Stopki i nagłówki dla zaawansowanych ....................................................................... 111 Numeracja stron dla zaawansowanych ......................................................................... 112 Numerowanie nagłówków i spis treści ......................................................................... 113 Przygotowanie dokumentu ........................................................................................ 113 Wstawianie spisu treści ............................................................................................. 116 Przypisy ........................................................................................................................ 118 Odsyłacze ..................................................................................................................... 118 Skorowidze ................................................................................................................... 120 Okno nawigacji ............................................................................................................. 123 Rozdział 6. Grafika i tekst .............................................................................. 125 Wklejanie grafiki ze schowka Windows ....................................................................... 125 Zrzuty ekranu w Wordzie ............................................................................................. 126 Dołączanie gotowych plików graficznych .................................................................... 127 Edytor graficzny programów pakietu Office ................................................................ 130 Operacje na obiektach graficznych programu Word ................................................. 135 Przesłanianie się obiektów ........................................................................................ 135 Grupowanie .............................................................................................................. 136 Praca z polami tekstowymi ....................................................................................... 137 Ustalanie ziarnistości obrazu .................................................................................... 139 Poleć książkęKup książkę Spis treści 5 Rozdział 7. Edytor równań matematycznych .................................................... 141 Tworzenie nowego równania matematycznego ............................................................ 141 Paleta funkcji i operatorów matematycznych ............................................................... 143 Praca z obiektem Równanie matematyczne .................................................................. 146 Rozdział 8. Korespondencja seryjna ................................................................ 149 Pierwszy list seryjny w Wordzie .................................................................................. 150 Kreator korespondencji seryjnej ............................................................................... 150 Dokument wzorca listu seryjnego ............................................................................. 150 Tworzenie źródła danych .......................................................................................... 151 Konstruowanie szablonu listu ................................................................................... 152 Scalanie danych z wzorcem ...................................................................................... 153 Funkcje trybu korespondencji seryjnej ......................................................................... 154 Koperty i etykiety ......................................................................................................... 155 Rozdział 9. Word i praca zespołowa ................................................................ 157 Podział publikacji na pliki ............................................................................................ 157 Przegląd i komentowanie dokumentu ........................................................................... 159 Przegląd uwag zgłoszonych przez autora ..................................................................... 162 Wymiana dokumentów przez „chmurę” internetową ................................................... 162 Część II Excel, czyli magiczna broń pakietu Office .................... 165 Rozdział 10. Podstawy obsługi arkusza kalkulacyjnego ..................................... 167 Zapoznanie z arkuszem kalkulacyjnym ........................................................................ 168 Otwieranie i zapisywanie dokumentów ........................................................................ 170 Praca z arkuszami ......................................................................................................... 171 Widoki Excela .............................................................................................................. 173 Rozdział 11. Wprowadzanie i formatowanie danych ........................................... 175 Formatowanie komórek ................................................................................................ 178 Operacje na komórkach ................................................................................................ 182 Selektywne kasowanie zawartości komórek ................................................................. 184 Kilka zaskakujących ćwiczeń praktycznych ................................................................. 185 Nagłówki i opisy tabel .................................................................................................. 186 Formaty walutowe ........................................................................................................ 188 Zaawansowane formatowanie komórek ....................................................................... 189 Rozdział 12. Formuły w arkuszach .................................................................... 191 Nasza pierwsza formuła w arkuszu .............................................................................. 191 Powielanie wzoru za pomocą myszy ........................................................................ 193 Powielanie wzoru z wykorzystaniem kopiowania i wklejania .................................. 193 Współrzędne względne i bezwzględne ..................................................................... 194 Wzory matrycowe ........................................................................................................ 195 Operatory matematyczne .............................................................................................. 196 Funkcje matematyczne w formułach ............................................................................ 197 Wstawianie funkcji ................................................................................................... 197 Modyfikacja formuły w arkuszu ............................................................................... 199 Biblioteka funkcji Excela .......................................................................................... 200 Formuły dla zaawansowanych ...................................................................................... 201 Nazwy w formułach .................................................................................................. 202 Spójność formuł ........................................................................................................ 203 Poleć książkęKup książkę 6 MS Office 2016 PL w biurze i nie tylko Rozdział 13. Excel i analiza danych .................................................................. 205 Formuły z warunkami logicznymi ................................................................................ 205 Formatowanie warunkowe ............................................................................................ 208 Rozdział 14. Excel jako mała baza danych ........................................................ 211 Tworzenie baz danych i zarządzanie nimi .................................................................... 211 Sortowanie i filtrowanie ............................................................................................... 213 Skoroszyty współdzielone ............................................................................................ 216 Rozdział 15. Wykresy i symulacje ..................................................................... 219 Wykresy w Excelu ........................................................................................................ 219 Modyfikacja graficznych elementów wykresu ............................................................. 225 Rozdział 16. Drukowanie arkuszy ..................................................................... 227 Metody kondensowania wydruku ................................................................................. 227 Ustawienia wydruku arkusza ........................................................................................ 230 Nagłówki i stopki ......................................................................................................... 231 Opcje drukarki .............................................................................................................. 233 Rozdział 17. Makra i aplikacje w Excelu ........................................................... 235 Do czego służą makra? ................................................................................................. 235 Rejestrowanie makra w Excelu .................................................................................... 236 Aplikacje w VBA w Excelu — jak to ugryźć? ............................................................. 240 Krok 1. Przykładowe makro ..................................................................................... 240 Krok 2. Oglądamy kod VBA makra ......................................................................... 241 Krok 3. Poznajemy kartę Deweloper ........................................................................ 242 Organizacja makr .......................................................................................................... 246 Rozdział 18. Ćwiczenia praktyczne w Excelu .................................................... 249 Składki w działalności gospodarczej ............................................................................ 249 Lokata bankowa ............................................................................................................ 251 Harmonogram spłaty kredytu bankowego .................................................................... 252 Część III PowerPoint, czyli jak skutecznie przekazać swój punkt widzenia ................................... 257 Rozdział 19. Podstawy obsługi programu PowerPoint ........................................ 259 Czym są prezentacje komputerowe? ............................................................................. 259 Pierwsza prezentacja w PowerPoincie .......................................................................... 260 Widoki prezentacji w PowerPoincie ............................................................................. 263 Prezentacja slajdów ...................................................................................................... 264 Prezentacje PowerPointa jako dokumenty .................................................................... 266 Drukowanie prezentacji w PowerPoincie ..................................................................... 267 Rozdział 20. Modyfikowanie prezentacji w programie PowerPoint ...................... 269 Dodawanie nowej strony do prezentacji ....................................................................... 270 Szablony układów slajdu w PowerPoincie ................................................................... 271 Formatowanie elementów slajdu .................................................................................. 273 Dodawanie nowych elementów slajdu .......................................................................... 278 Wzorzec slajdu ............................................................................................................. 279 Rozdział 21. Ożywianie prezentacji w programie PowerPoint ............................. 283 Przejścia ....................................................................................................................... 283 Animacje ...................................................................................................................... 285 Osadzanie wideo z serwisu YouTube ........................................................................... 287 Profesjonalne prezentacje — szybko i bezboleśnie! ..................................................... 288 Poleć książkęKup książkę Spis treści 7 Część IV OneNote, czyli notatniki nowej generacji ..................... 291 Rozdział 22. Omówienie programu OneNote ...................................................... 293 Do czego służy program OneNote? .............................................................................. 293 Ekran główny programu OneNote ................................................................................ 294 Gdzie są moje notesy? .................................................................................................. 296 Przeznaczenie i obsługa programu OneNote ................................................................ 297 Rozdział 23. Twój nowy notes w programie OneNote ......................................... 299 Notes prywatny lub współdzielony ............................................................................... 299 Struktura notesu ............................................................................................................ 302 Pierwsze wpisy w notesie ............................................................................................. 304 Rozdział 24. Edycja notatek ............................................................................. 307 Podstawowe operacje na obiektach notatek .................................................................. 308 Oznaczanie notatek sygnaturami czasu ........................................................................ 309 Formatowanie tekstu .................................................................................................... 309 Listy punktowane lub numerowane .............................................................................. 310 Grafika .......................................................................................................................... 311 Tabele ........................................................................................................................... 313 Odsyłacze ..................................................................................................................... 314 Inne obiekty w notatkach .............................................................................................. 315 Znaczniki notatek ......................................................................................................... 317 Rozdział 25. Notatniki w praktyce .................................................................... 319 Szybkie notatki i przesyłanie danych do notesu ........................................................... 319 Wyszukiwanie danych .................................................................................................. 321 Drukowanie notesów .................................................................................................... 322 Interesujące funkcje programu OneNote ...................................................................... 323 Część V Outlook, czyli poczta to nie wszystko .......................... 325 Rozdział 26. Prezentacja programu Outlook ...................................................... 327 Do czego służy program Outlook? ............................................................................... 327 Ekran główny programu Outlook ................................................................................. 328 Konfiguracja konta e-mail w Outlooku ........................................................................ 329 Konfiguracja ekranu głównego Outlooka ..................................................................... 331 Wysyłanie i czytanie poczty e-mail .............................................................................. 332 Baza kontaktów w Outlooku ........................................................................................ 337 Rozdział 27. Funkcje kalendarza w Outlooku .................................................... 341 Kalendarz i poczta e-mail ............................................................................................. 341 Definiowanie zdarzenia kalendarzowego ..................................................................... 342 Spotkania cykliczne ...................................................................................................... 345 Konfiguracja widoku kalendarza w Outlooku .............................................................. 346 Rozdział 28. Zarządzanie zadaniami w programie Outlook ................................. 347 Definiowanie zadań ...................................................................................................... 347 Praca z listą zadań ........................................................................................................ 349 Rozdział 29. Outlook dla zaawansowanych ....................................................... 351 Zarządzanie plikami danych Outlooka ......................................................................... 351 Foldery plików danych (PST) ................................................................................... 351 Oczyszczanie bazy danych Outlooka ........................................................................ 354 Importowanie i eksportowanie poczty w programie Outlook ....................................... 355 Opcje programu Outlook .............................................................................................. 356 Outlook w domu... jak w biurze! .................................................................................. 357 Poleć książkęKup książkę 8 MS Office 2016 PL w biurze i nie tylko Część VI Access, czyli bazy danych dla nieinformatyków ........... 359 Rozdział 30. Access, czyli profesjonalne bazy za małe pieniądze ........................ 361 Do czego służy program Microsoft Access? ................................................................. 361 Ekran główny programu Access ................................................................................... 362 Access na poważnie ...................................................................................................... 365 Rozdział 31. Nasza pierwsza baza danych ......................................................... 367 Terminologia bazodanowa ............................................................................................ 367 Domowa biblioteka ...................................................................................................... 368 Definiujemy prostą tabelę danych ............................................................................. 368 Tabele zawierające referencje do innych tabel .......................................................... 371 Formularze, czyli wprowadzaj dane wygodniej ........................................................ 373 Rozdział 32. Prezentacja danych w Accessie .................................................... 377 Wizualizacja relacji i innych zależności w bazie danych ............................................. 377 Wszystko jasne... na pierwszy rzut oka! ....................................................................... 378 Projektujemy kwerendę ............................................................................................ 379 Raport, czyli wydrukujemy sobie dane ......................................................................... 381 Access i co dalej? ......................................................................................................... 383 Część VII Pozostałe narzędzia pakietu Office .............................. 385 Rozdział 33. Zabezpieczanie dokumentów pakietu Office .................................. 387 Zabezpieczanie hasłem dokumentów Excela, Worda i PowerPointa ............................ 387 Zabezpieczanie hasłem notesów programu OneNote ................................................... 390 Ochrona dokumentów Excela ....................................................................................... 392 Ochrona komórek ..................................................................................................... 392 Ochrona skoroszytu .................................................................................................. 394 Ochrona bazy danych Access ................................................................................... 395 Rozdział 34. Narzędzia pakietu Office ............................................................... 397 Pakiety językowe Office’a ............................................................................................ 397 Makra nie tylko w Excelu! ........................................................................................... 400 Publisher ....................................................................................................................... 400 InfoPath ........................................................................................................................ 402 Skorowidz .................................................................................... 403 Poleć książkęKup książkę Rozdział 12. Formuły w arkuszach Już zapewne zauważyłeś, że w Excelu nie napiszesz listu tak łatwo jak w edytorze tekstu1. Nie nadaje się do tego celu prawie wcale, natomiast — co postaram się udo- wodnić w tym rozdziale — doskonale sobie radzi z obliczeniami. Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym można wykonywać za pomocą formuł, które umieszcza się w komór- kach. Formuły w arkuszach są zwykłymi wzorami (matematycznymi, statystycznymi, logicznymi itp.), z których korzysta się przy użyciu myszy i kreatorów ekranowych. Nasza pierwsza formuła w arkuszu Wykonasz teraz proste ćwiczenie, w którym będziemy wprowadzać nowe elementy i testować nabyte umiejętności. Na początek utwórz prostą tabelkę, która będzie przedmiotem naszych ćwiczeń (ry- sunek 12.1). Przetestuj umiejętności nabyte dzięki lekturze poprzedniego rozdziału:  włącz obramowanie krawędzi komórek,  odwróć atrybuty koloru czcionki i tła komórki. Podpowiedzi dotyczące tego, jak uzyskać ten drugi efekt, znajdziesz na rysunku; na ), a potem określ kolor czcionki jako przykład wybierz czarny kolor wypełnienia ( ). Formatowanie komórki możesz zmienić według swoich upodobań, gdyż biały ( w naszym przykładzie nie będzie zbyt ważne. 1 Co nie oznacza, że jest to zabronione. Pracowałem kiedyś w pewnej firmie, która była częścią międzynarodowego holdingu — jeden z zagranicznych menedżerów miał manierę wysyłania korespondencji pisanej wyłącznie w plikach Excela, które, ładnie sformatowane, niewiele się różniły od dokumentów pisanych w Wordzie. Poleć książkęKup książkę 192 Część II  Excel, czyli magiczna broń pakietu Office Rysunek 12.1. Tabela z elementami obliczeń — budowanie układu W kolejnym kroku zajmiemy się wstawieniem w kolumnie C formuły matematycznej, której celem będzie automatyczne wyliczanie iloczynu zawartości komórek z kolumn A i B (rysunek 12.2). Nie jest to może szczyt wyrafinowania, ale dobrze zilustruje podstawowe zasady, jakim podlega tworzenie formuł w Excelu. Rysunek 12.2. Tabela z elementami obliczeń — komponowanie formuły Kliknij w obrębie komórki C2 i wpisz tam znak równości (=), naciśnij dwa razy klawisz  (strzałka w lewo), wstaw znak mnożenia (*) i wciśnij klawisz , a następnie zakończ całość zadania naciśnięciem klawisza Enter. Zauważyłeś, co się stało, gdy nacisnąłeś klawisz kierunkowy ()? W ten sposób przesuwałeś pulsującą ramkę w danym kierunku; po znaku = zostały zaś wpisane współrzędne komórki otoczonej pulsującą ramką. Po naciśnięciu klawisza Enter w komórce C2 znalazła się liczba 8. Kliknij teraz w obrę- bie komórki A2, wpisz tam na przykład 6 i potwierdź klawiszem Enter. Zawartość ko- mórki C2 powinna się automatycznie zmienić na 24. Kliknij komórkę C2 i porównaj zawartość paska formuły — czy widzisz tam liczbę, czy coś innego? Okazuje się, że na pasku formuły zobaczysz nie liczbę 24, ale formułę =A2*B2. Gratulacje, właśnie udało Ci się utworzyć pierwszy automatyczny wzór w arkuszu kalkulacyjnym! Jak jednak sprawić, by wzór działał w każdej komórce w kolumnie C? Okazuje się, że istnieje na to kilka prostych sposobów. Poleć książkęKup książkę Rozdział 12.  Formuły w arkuszach 193 Powielanie wzoru za pomocą myszy Oto najprostszy i chyba najczęściej używany w praktyce sposób. Chwytamy myszą prawy dolny róg komórki, w której znajduje się formuła, i (ciągle trzymając) pocią- gamy ją w wybranym kierunku (najczęściej w dół), aby powielić ukryty w niej wzór (rysunek 12.3). Rysunek 12.3. Powielanie formuły za pomocą myszy Powielanie wzoru z wykorzystaniem kopiowania i wklejania Spróbujmy teraz powielić wzór w nieco inny sposób:  Kliknij w obrębie komórki C2 (ze wzorem =A2*B2).  Naciśnij kombinację klawiszy Ctrl+C, aby skopiować wzór do schowka.  Kliknij w obrębie komórki C3 i wklej tam wzór przez naciśnięcie kombinacji klawiszy Ctrl+V.  Kliknij w obrębie komórki C4 i wklej tam wzór, naciskając klawisze Ctrl+V.  Powtarzaj te czynności w kolejnych komórkach. Sam oceń, który sposób bardziej Ci odpowiada. Najciekawszą kwestią związaną z kopiowaniem wzorów jest ich inteligentne przeno- szenie. Do komórek C3 i C4 nie trafia wzór =A2*B2, ale — odpowiednio — =A3*B3 oraz =A4*B4! Tajemnica tego przekształcenia tkwi w tym, że komputer nie interpretuje wzoru =A2*B2 w formacie bezwzględnym, ale tak, jak został pierwotnie zapisany, czyli w formacie, który można opisać następująco: „Do bieżącej komórki dodaj iloczyn komórek drugiej i pierwszej, które znajdują się z lewej strony bieżącej komórki”. Podczas kopiowania formuły Excel zastosował zatem współrzędne względne; jednak nie zawsze jest to dobre podejście, o czym przekonamy się na przykładzie zamiesz- czonym poniżej. Poleć książkęKup książkę 194 Część II  Excel, czyli magiczna broń pakietu Office Współrzędne względne i bezwzględne Spróbuj utworzyć tabelkę, która przelicza na złotówki ceny samochodów wyrażone w euro (rysunek 12.4). Rysunek 12.4. Błąd podczas powielania formuły Po powieleniu wzoru z komórki C4 otrzymasz dość ciekawy rezultat, wynikający z faktu, że został w niej wpisany wzór, którego znaczenie można wyrazić opisowo tak: „Pomnóż zawartość komórki z lewej strony przez kurs waluty wpisany trzy komórki wyżej”. Tabela 12.1 pokazuje kolejne rezultaty zastosowania takiego wzoru: Tabela 12.1. Objaśnienie formuł z rysunku 12.4 Wiersz Opel Astra Renault Koleos Działanie 13 000*5 17 500*0 Opel Mokka 16 000*(„Cena PLN”) Wynik 65 000 0 Komentarz Brak wpisu w komórce C2 jest równoważny zeru. Bzdura, błąd argumentu. Nie można pomnożyć liczby przez napis. Wygląda na to, że natrafiliśmy na poważne ograniczenie możliwości Excela. Czy można temu jakoś zaradzić? Na szczęście jest to problem do pokonania. Spróbuj nieco zmodyfikować wzór w komórce C4: zamiast =B4*C1 wpisz =B4*$C$1 i dopiero wówczas powiel wzór. Poleć książkęKup książkę Rozdział 12.  Formuły w arkuszach 195 Znak dolara ($) uzyskasz, naciskając kombinację klawiszy Shift+4. Efekt można zobaczyć na rysunku 12.5. Rysunek 12.5. Stosowanie współrzędnych bezwzględnych w formule Znak dolara we współrzędnych „blokuje” je podczas kopiowania wzoru. Są to współ- rzędne bezwzględne. W efekcie w komórce C6 uzyskujemy prawidłowy wzór =B6*$C$1 (powstały po powieleniu wzoru =B4*$C$1) — czytaj: „wartość komórki z lewej strony jest mnożona przez zawartość komórki C1”. Wzory matrycowe W arkuszu kalkulacyjnym bardzo łatwo można formułować wzory typu: „Kolumna B jest równa kolumnie A pomnożonej przez 3”. W ramach przykładu wykonaj następujące kroki:  Wpisz fragment tabliczki mnożenia.  Zaznacz komórki B2 – B5.  Wpisz =.  Zaznacz komórki A2 – A5.  Wpisz *2.  Naciśnij jednocześnie Ctrl+Shift+Enter. W komórkach drugiej kolumny pojawi się dość dziwny wzór {=A2:A5*2} w nawiasach klamrowych (rysunek 12.6). Rysunek 12.6. Wzór matrycowy To przykład notacji matrycowej, mechanizmu używanego nieco rzadziej, ale dość cie- kawego i wartego poznania. Poleć książkęKup książkę 196 Część II  Excel, czyli magiczna broń pakietu Office Operatory matematyczne Tworząc wzory za pomocą arkusza kalkulacyjnego, musimy się dostosować do jego składni, która różni się trochę od składni wzorów poznanych na lekcjach matematyki, choć jednocześnie jest do nich zbliżona na tyle, na ile to możliwe. Pierwsza znacząca grupa operatorów pozwala wykonywać podstawowe operacje aryt- metyczne (tabela 12.2). Tabela 12.2. Operatory matematyczne w arkuszu kalkulacyjnym Operator + – – * / ^ Nazwa Dodawanie Odejmowanie Negacja Mnożenie Dzielenie Procent Potęgowanie Przykład Wynik 1+2 1–2 –(1–2) 2*3 20/4 22 2^3 3 –1 1 6 5 0,22 (prezentowany na ekranie jako 22 ) 8 Istnieje też sporo operatorów używanych w porównaniach i innych wyrażeniach lo- gicznych (tabela 12.3). Tabela 12.3. Operatory logiczne w arkuszu kalkulacyjnym Operator = = = Nazwa Równa się Większe od Większe od lub równe Mniejsze Mniejsze Mniejsze od lub równe Nie równa się Przykład 1=2 1 2 1 =2 Wynik FAŁSZ FAŁSZ FAŁSZ ala ma kota PRAWDA 1 2 1 =2 1 2 PRAWDA PRAWDA PRAWDA Aby przetestować opisane tutaj operatory, wpisz w komórce przykładowe wyrażenia, oczywiście poprzedzając je znakiem =. Zmianę kolejności wykonywania obliczeń możesz wymusić nawiasami, na przykład odmienny wynik uzyskasz w wyrażeniach: 2+3*5 i (2+3)*5. Poleć książkęKup książkę Rozdział 12.  Formuły w arkuszach 197 Funkcje matematyczne w formułach Excel oferuje olbrzymią grupę funkcji matematycznych, których dokładny opis zająłby z pewnością całkiem pokaźną książkę. Na szczęście program nie zmusza nas do pamię- tania, jakie dokładnie funkcje udostępnia. Stosując się do poniższych wskazówek, poznasz prosty sposób wykorzystania bogatej biblioteki dostępnych funkcji i ich wyszukiwania. Wstawianie funkcji Wykonaj następujące ćwiczenie:  Kliknij w obrębie dowolnej pustej komórki.  Naciśnij znak równości (=). Na ekranie pojawi się pierwsza proponowana przez Excel funkcja, na przykład SUMA.  Kliknij trójkącik obok nazwy funkcji SUMA, aby wyświetlić inne proponowane funkcje.  Kliknij ikonkę Wstaw funkcję ( ), aby zobaczyć okienko z przeglądarką funkcji. Opisane wyżej czynności ilustruje rysunek 12.7. Rysunek 12.7. Odszukiwanie wbudowanych funkcji Po wybraniu dowolnej funkcji z listy lub okienka Wstawianie funkcji zobaczysz listę jej argumentów. Możesz także poczytać, jak działa dana funkcja. Poleć książkęKup książkę 198 Część II  Excel, czyli magiczna broń pakietu Office Funkcja SUMA nie jest zbyt ciekawa, ale doskonale ilustruje zasady pracy z okienkiem Argumenty funkcji:  W okienku są wyświetlone i wstępnie wypełnione pola z argumentami (symbolicznie nazwanymi Liczba1, Liczba2, ...).  Pod polami argumentów jest podany wynik dla bieżącej komórki (u nas 5, gdyż w polu Liczba1 wpisano liczbę 5, a w komórce C8 w arkuszu nic nie jest wpisane, co Excel interpretuje jako 0).  W polach argumentów możesz wpisać ręcznie dowolne wartości, wymazać je lub pobrać z arkusza. Nie musisz wpisywać ręcznie współrzędnych, możesz je skopiować z arkusza, klikając w nim wybrane komórki — bez zamykania okienka Argumenty funkcji — lub wręcz przenosząc się całkowicie do arkusza znajdującego się z prawej strony pola argumentu po kliknięciu przycisku funkcji (przykład pokażę poniżej). Przetestujmy teraz, jak działa nieco bardziej skomplikowana funkcja ŚREDNIA, użyta aż dla czterech argumentów, które są wpisane jako dane wejściowe formuły w arkuszu (rysunek 12.8). Rysunek 12.8. Wstawianie argumentów do funkcji wbudowanej Parametry są wpisane w prostokątnym obszarze ograniczonym komórkami A2 i B3, co w Excelu definiujemy w postaci zapisu z dwukropkiem jako A2:B3. Naszą intencją jest „wyklikanie” definicji funkcji bez konieczności ręcznego wpisywania adresów komórek na liście jej parametrów. Chcemy obliczyć średnią z czterech liczb: 3, 7, 5 i 4, czyli ze wspomnianego obszaru A2:B3. Poleć książkęKup książkę Rozdział 12.  Formuły w arkuszach 199 Aby to uzyskać, wybierz z listy funkcję ŚREDNIA i kliknij OK. Pojawi się kolejne okien- ko, poświęcone już tylko tej funkcji. Wstępnie proponuje ono tylko dwa parametry: Liczba1 i Liczba2. Klikając w ostatnie pole, dodajesz kolejny argument, na przykład Liczba3. Po wywołaniu okienka Argumenty funkcji możesz w każdym z pól wpisać lub wyklikać odpowiednie współrzędne komórki, z której będą pobierane wartości, lub... użyć tylko pola Liczba1 i w nim wstawić argument A2:B3. Jak to zrobić? Otóż wystarczy, że wykonasz takie czynności:  Zaznacz obszar, z którego ma być zliczana średnia, klikając w komórce A2 i przeciągając do B3, bez puszczania przycisku myszy.  Gdy już zaznaczysz poprawnie listę argumentów (wskazuje je pulsująca ramka), naciśnij dwa razy klawisz Enter albo raz przycisk OK. W wyniku wykonania powyższego ćwiczenia Excel powinien wyliczyć (3+7+5+4)/4=4,75. Modyfikacja formuły w arkuszu Po wstawieniu formuły, czasami bardzo skomplikowanej, można z łatwością edy- tować jej treść na pasku formuły lub wprost w arkuszu. W tym celu kliknij komórkę i w polu formuły zmodyfikuj jej treść, a następnie potwierdź zmiany klawiszem Enter lub anuluj je klawiszem Esc (rysunek 12.9). Rysunek 12.9. Edycja formuły Przykład:  Dwukrotnie kliknij w obrębie komórki D3, aby zmienić jej treść. Możesz także kliknąć komórkę i nacisnąć klawisz F2.  Zamiast =ŚREDNIA(A2:B3) wpisz na przykład =ŚREDNIA(A2:B3)+2 i naciśnij Enter.  Czy widzisz liczbę 6,75? Zgadza się? Oczywiście, że tak: (3+7+5+4)/4+2=6,75. Poleć książkęKup książkę 200 Część II  Excel, czyli magiczna broń pakietu Office Wiesz już, jak działa funkcja ŚREDNIA. Spróbuj poeksperymentować w ten sposób z innymi funkcjami! Edycję komórki wprost w arkuszu (a nie w pasku formuły) wywołasz za pomocą klawisza F2. Biblioteka funkcji Excela Okienko wstawiania funkcji do bieżącej (klikniętej) komórki wywołasz, naciskając przycisk Wstaw funkcję ( ) znajdujący się obok paska formuły. Korzystanie z bogatego katalogu funkcji jest proste: możesz wyszukać funkcję, wpisując w okienku, co chcesz zro- bić, a następnie kliknąć przycisk Przejdź albo wybrać kategorię, aby obejrzeć wszystkie dostępne funkcje. W tabeli 12.4. znajduje się krótkie omówienie dostępnych kategorii. Tabela 12.4. Funkcje Excela Nazwa kategorii Finansowe Data i godzina Matematyczne Statystyczne Wyszukiwania i adresu Bazy danych Tekstowe Logiczne Informacyjne Inżynierskie Zgodność Sieć Web Przykłady Amortyzacje, dywidendy, stopy zwrotu z inwestycji. Operacje na datach, na przykład obliczanie liczby dni pomiędzy dwiema datami, konwersje, obliczanie dnia tygodnia lub innego elementu daty wpisanej w komórce. Trygonometria, logarytmy, macierze, sumy, szeregi. Częstość występowania danych w zakresie komórek, minima, maksyma. Odsyłacze internetowe, wyszukiwanie wartości w kolumnach (wierszach). Szereg funkcji polegających na przetwarzaniu rekordów bazy danych, czyli zakresów komórek, które tworzą listę lub bazę danych. Baza danych jest listą powiązanych danych, w której wiersze z pokrewnymi informacjami to rekordy, a kolumny danych to pola. Pierwszy wiersz listy zawiera etykiety poszczególnych kolumn. Zamiana wielkości liter, skracanie i sklejanie ciągów znaków, porównywanie, usuwanie zbędnych odstępów z ciągu znaków. Szereg funkcji, które zwracają wartości logiczne (prawda lub fałsz) na podstawie warunków wpisanych jako argumenty funkcji. Analiza zawartości arkusza i komórek (na przykład sprawdza, czy w komórce wystąpił błąd obliczeniowy lub czy jest ona pusta). Konwersje pomiędzy systemami liczbowymi, logarytmy, liczby zespolone. Stare funkcje, nieużywane domyślnie w Office 2016, ale zachowane w katalogu w celu zgodności z wcześniejszymi wersjami Excela. Zarządzanie adresami (URL) i usługami sieciowymi. Poleć książkęKup książkę Rozdział 12.  Formuły w arkuszach 201 Formuły dla zaawansowanych Poszczególne funkcje możesz także odnaleźć na karcie Formuły w grupie Biblioteka funkcji (jest to pierwsza grupa na tej karcie). Są tu zamieszczone graficzne odsyłacze do najczęściej używanych funkcji (rysunek 12.10). Rysunek 12.10. Karta Formuły Trójkąciki pod przyciskami lub przycisk Więcej funkcji kryją setki zaawansowanych funkcji dodatkowych, które mogą się przydać inżynierom, matematykom lub progra- mującym w Excelu. W tabeli 12.4 pokazałem niektóre funkcje dostępne w wybranych kategoriach. Jak łatwo zauważyć, przy niektórych kategoriach pojawia się suwak sugerujący spory roz- miar listy oferowanych funkcji — nic dziwnego, Excel zawiera ich tysiące! Tabela 12.4. Biblioteka funkcji Excela Poleć książkęKup książkę 202 Część II  Excel, czyli magiczna broń pakietu Office Nazwy w formułach Karta Formuły zawiera szereg ciekawych narzędzi do wstawiania i sprawdzania formuł. Wiele z nich ma często zaawansowany charakter, wykraczający nieco poza zakres tej książki, ale warto zapoznać się choćby z kilkoma z nich, aby skuteczniej pracować w Excelu. Zacznijmy od prezentacji użytecznej możliwości, jaką jest nazywanie ko- mórek. Po co to robimy? Z oczywistego powodu: tworząc formuły w Excelu, łatwo się pogubić, gdyż nie są one tak intuicyjne w użyciu jak na przykład mechanizmy edycji tekstu w Wordzie. Zwłaszcza sposób adresowania komórek za pomocą ich współrzędnych na pewno jest daleki od czytelności. Co komu powie oznaczenie $A$3 dla komórki, w której wpisujemy na przykład kurs dolara? Czy nie łatwiej byłoby napisać KursDolara i używać tej nazwy w formułach? Na szczęście okazuje się, że Excel w bardzo prosty sposób obsługuje oznaczanie komórek (lub nawet zakresów komórek) za pomocą nazw użytkownika. Wystarczy kliknąć komórkę i użyć polecenia Definiuj nazwę dostępne- go na karcie Formuły w grupie Nazwy zdefiniowane (rysunek 12.11). Rysunek 12.11. Tworzenie nazwy zdefiniowanej w Excelu W przykładzie pokazanym na rysunku 12.11 komórka F1 zawierająca kurs dolara została nazwana... KursDolara. Prawda, że to czytelne? Aby się przekonać, że dla danej ko- mórki jest zdefiniowana nazwa (etykieta zastępcza), kliknij ją — Excel wyświetli jej nazwę w polu adresowym. Jak można użyć nazwy w formule? Nic prostszego, zamiast F1 wystarczy wpisać KursDolara — wpisać lub wybrać z listy, gdyż Excel podsuwa listę dostępnych nazw (rysunek 12.12). W dużych arkuszach, nawet po zdefiniowaniu kilku nazw, które ułatwiają pracę z for- mułami, można nad nimi stracić kontrolę. Warto wówczas skorzystać z menedżera nazw, który pozwala zarządzać zdefiniowanymi nazwami — zmieniać je lub w ogóle usuwać z arkusza (rysunek 12.13). Poleć książkęKup książkę Rozdział 12.  Formuły w arkuszach 203 Rysunek 12.12. Używanie nazwy zdefiniowanej w Excelu Rysunek 12.13. Menedżer nazw w Excelu Spójność formuł Poznane możliwości nadawania komórkom czytelnych nazw nie wyczerpują ułatwień Excela w zakresie tworzenia zrozumiałych formuł. Wyobraźmy sobie, że nasz arkusz zawiera kilkadziesiąt formuł, które używają wzajemnie swoich wyników cząstkowych do budowania kolejnych rezultatów. Sieć powiązań może okazać się bardzo skompli- kowana i nietrudno się w niej pogubić, na przykład budując zapętlone formuły (akurat takie sytuacje Excel kontroluje na bieżąco) lub wstawiając do formuł błędne zależności. Aby ułatwić kontrolę spójności formuł, Excel proponuje dodatkowe funkcje dostępne w grupie Inspekcja formuł. Oto one:  wizualizacja powiązań pomiędzy formułami (komórkami) za pomocą symbolicznych strzałek ( ) — rysunek 12.14; W celu wyświetlenia zależności pomiędzy komórkami kliknij komórkę, która Cię intere- suje, i naciśnij przycisk . Excel sprawdzi i pokaże zależności w for- mie strzałek — od razu będzie widoczne, gdzie w arkuszu jest używana dana wartość. Poleć książkęKup książkę Część II  Excel, czyli magiczna broń pakietu Office 204 Rysunek 12.14. Śledzenie zależności w formułach Excela  wyświetlanie (na życzenie) formuł wprost w arkuszu (przycisk — rysunek 12.15. ) Rysunek 12.15. Wyświetlanie formuł w arkuszu Excela Poleć książkęKup książkę Skorowidz A A4 (format), 230 ACCDB, Patrz format zapisu Access Access, 361 Adobe, Patrz PDF akapit, 61, 104 odstępy, 64 wyrównanie, 62 Akapit (grupa), 64 aktualizacja spisu, 117 Alt, 60 animacja w prezentacji PowerPoint, 283 Apple ID, 162 arkusz kalkulacyjny, 167 obliczenia automatyczne, 191 autodopasowanie komórek tabeli, 99 autokorekta, 52 automatyczne formatowanie komórek w arkuszu, 185 Autonumerowanie (typ danych Access), 369, 377 B Backspace, 60 baza kontaktów Outlook, 337 baza programu Outlook, 351 oczyszczanie, 354 bazy danych, 361 Box, Patrz wersja pudełkowa Creative Commons (licencja), 127 Ctrl (klawisz), 105 czcionka formatowanie, 69 wielkość, 77 zmiana rodzaju, 77 zmiana stylu, 77 znaki diakrytyczne, 80 czcionki w pakiecie Office, 75 czyszczenie formatowania, 70, 73, 276 D definiowanie nazwy komórki w Excelu, 202 Del (klawisz), 60 Deweloper (wstążka), 242 DOC, Patrz format zapisu Word DOCX, Patrz format zapisu Word dokument sekcja, 110 zamykanie, 42 domyślny program poczty elektronicznej, 25 DOTX, Patrz szablon Worda drukowanie dokumenty tekstowe, 55 drukowanie arkusza kalkulacyjnego kondensowanie wydruku, 227 drukowanie arkusza kalkulacyjnego, 227 dzielenie notesów OneNote, 300 dzielenie wyrazów, 67 C Caps Lock, 60 chmura, 10, 16 Clipart (grafika), 127 cloud, Patrz chmura cofnięcie czynności edycyjnej, 71 E edytor równań matematycznych, 141 efekt kurtyny, 260 EML, 355 End (klawisz), 105 Enter (klawisz), 59, 60, 104 Poleć książkęKup książkę 404 MS Office 2016 PL w biurze i nie tylko Equation 3.0, 147 etykiety, Patrz szablon Worda Excel regulacja marginesów, 227 jako baza danych, 211 Exchange (serwer), 327 F filtrowanie danych w tabeli Excela, 214 formanty w arkuszu Excela, 243 format walutowy w Excelu, 190 format zapisu Access, 363 Excel, 170 OneNote, 300 PowerPoint, 266 Word 2003, 44 Word, 40, 44 formatowanie danych w arkuszu, 175 formatowanie tekstów, 59 formatowanie warunkowe, 208 formularz (Access), 373 formuła Excela, 191, 192 edycja, 199 powielanie, 193 formuły logiczne, 205 funkcja warunkowa, 205 funkcje Excela, 200 funkcje matematyczne w formułach, 197 G grafika rysowanie w Wordzie, 130 w dokumencie, 125 grubość linii obiektu graficznego, 133 grupa, Patrz Wstążka H harmonogram spłaty kredytu bankowego, 252 hasło do otwierania dokumentu, 388 hasło skorowidza, 120 Home (klawisz), 105 I indeks, Patrz skorowidze indeks (efekt czcionki), 70 InfoPath, 402 Insert (klawisz), 60 interlinia, 65, 275 iWork, 10 K kalendarz VAT, Patrz szablon Worda kalendarz w Outlook, 341 widoki, 346 karta, Patrz Wstążka klawisze edytorskie, 60 klucz aktywacyjny, 25 klucz obcy, Patrz referencja w tabeli Access klucz tabeli Access, 368 kolor czcionki, 70 komentarz w tekście, Patrz tryb recenzji komórka, 169, 175 dopasowywanie pomiędzy kolumnami, 186 formatowanie, 179, 253 niedopasowanie zawartości, 186 selektywne kasowanie zawartości, 184 zaznaczanie, 178 konferencja internetowa, 259 kontener notatki, 304, Patrz notatka edycja zaawansowana, 309 operacje, 308 sygnatury czasowe, 309 konto Microsoft, 19, 22 konwersja na format DOCX, 141 kopiowanie, Patrz schowek Windows kopiowanie i wklejanie w Excelu, 240 korekta ortograficzna, Patrz słowniki językowe korespondencja seryjna, 149 tryby pracy, 150 krotka, Patrz rekord kształty graficzne w edytorze graficznym Office, 131 kursywa, Patrz pochylenie tekstu kwerenda, 379 L LaTeX, 31 legenda wykresu, 221 liniatura (styl strony OneNotes), 307 linie siatki, 97 w Excelu, 231 wyłączanie (Excel), 173 list seryjny, źródło danych adresowych, 151 lista numerowana i punktowana, 68 lista wielopoziomowa, 69 Lotus Organizer, 293 M makro kod VBA, 241 w Excelu, 235 Poleć książkęKup książkę Skorowidz 405 malarz formatów, 73 MBOX, 355 Microsoft Access, 151 Microsoft Office porównanie wersji, 16 Microsoft Office for Mac, 21 miękki Enter, 61 mind map, 293 minipasek narzędzi, 37 MLK, 18, Patrz też Media License Kit N nagłówek, 113 poziom, 113 nagłówek Excel, 231 tabeli Excela, 186 Word, 103, 107 Nagłówek 1 (styl), 84 nagłówki i stopki w Excelu, 231 Normal (plik), 86 notatka, 295, 307, 308 przeniesienie, 308 usunięcie, 308 notatka boczna, Patrz notatka niezaszeregowana notatka niezaszeregowana, 321 notes prywatny, 300 rozbudowa, 304 sekcja, 295 strona, 295 styl strony, 307 współdzielony, 300 notes, 299 Num Lock, 60 numer strony (wstawianie do dokumentu Worda), 103 numeracja, 310 numerowanie nagłówków w Wordzie, 113 numerowanie stron w Wordzie, 112, 157 O obiekt graficzny, 135 grupowanie, 136 przesłanianie, 135 ochrona komórek Excela, 392 blokada komórek, 394 ochrona skoroszytu Excela, 394 odsetki od lokaty bankowej w Excelu, 251 odstępy między znakami, 77, 275 odsyłacze, 113, 118 Word, 118 odsyłacze internetowe, 90 OEM, 18 okienko nawigacji (Acceess), 363 okno nawigacji, 123 ONE, Patrz format zapisu OneNote OneDrive, 10, 162 OneNote, 293 opcje wstążki, 295 operatory w formułach arkusza kalkulacyjnego, 196 OS X, 16 osadzanie obiektów w dokumencie, 91 otwieranie dokumentu, 42, 170, 171 skrót, 171 Outlook, 327 etykiety kategorii wiadomości e-mail, 333 flagi monitujące, 333 import i eksport poczty, 355 konfiguracja poczty e-mail, 329 opcje, 356 P Pakiet zgodności formatu plików pakietu Microsoft Office, 45 pakiety językowe Office, 397 papeterie, Patrz szablon Worda pasek formuły w arkuszu kalkulacyjnym, 176 pasek stanu, 35 pasek Szybki dostęp, 38 PDF, 74 PKC 18, Patrz też Product Key Card pochylenie tekstu, 69 początek zdania pisany wielką literą, 52 Poczta usługi Windows Live, 25 podgląd wydruku, 230, 231 podkreślenie tekstu, 69 podstrony notesu, 304 podwieszony akapit, 63 podział długiego dokumentu na pliki, 157 podział dokumentu Worda na strony, 104 podział strony, 105 pogrubianie tekstu, 69 pokaz slajdów, 263, 264 pokazywanie formuł na arkuszu, 204 pola aktywne w Wordzie, 90 pole korespondencji seryjnej, 152 numer strony, 108 tabeli Access, 367 tekstowe, 137 Worda, 104, 122, 158 polecenie, Patrz Wstążka POP3, 329 post-it, 296 Poleć książkęKup książkę 406 MS Office 2016 PL w biurze i nie tylko skorowidze, 120 hasło podrzędne, 122 oznaczanie hasła, 122 skróty klawiszowe do zarządzania dokumentami, 171 skróty klawiszowe Microsoft Office, 39 slajd, 259 PowerPoint, 259 animacja, 283 dokładanie nowego slajdu, 270 dokładanie nowych elementów slajdu, 278 kasowanie slajdu, 270 szablony stron, 271 widoki na prezentację, 263 PowerPoint Viewer, 267 PPT, Patrz format zapisu PowerPoint PPTX, Patrz format zapisu PowerPoint praca zespołowa, 157, 216 prezentacja multimedialna, 259 przekreślenie tekstu, 69 przeszukiwanie notatników OneNote, 321 przypisy, 113, 118 PST, 329, Patrz baza programu Outlook, foldery plików danych Outlook Publisher, 11, 400 punktory, 68 w notatkach, 310 R raport (Access), 381 RD, Patrz pole Worda recenzja dokumentu, Patrz tryb recenzji referencja w tabeli Access, 371 rekord, 367 relacje bazodanowe, 367, 369 wizualizacja, 377 rozpoznawanie tekstu w obrazach OneNote, 323 równania matematyczne, 141 wielkość w dokumencie, 146 wzorce, 145 S scalanie danych i wzorca, Patrz korespondencja seryjna komórek Excela, 186 komórek tabeli, 98 schowek Windows, 71, 72, 125 sekcja dokumentu, 110 Worda, 109 Shift (klawisz), 60 skalowanie dokumentu, 53 składki ZUS w Excelu, 249 skok na koniec dokumentu, 105 początek dokumentu, 105 skoroszyt współdzielony, 216 skoroszyt z obsługą makr, 247 animacja, 285 pokaz, 259 stopka, 282 tekstura, 272 tło, 272 słowniki językowe, 81 smartfon, 341 SMS (funkcje Outlook), 340 SMTP, 330 sortowanie slajdów (widok PowerPoint), 270 sortowanie tabeli Excela, 212 spacja nierozdzielająca, 67 spis treści, 113 generowanie, 116 SQL, Patrz kwerenda stopka Excel, 231 PowerPoint, 282 Word, 103, 107 strzałki (grafika), 134 styl kreskowania obiektu graficznego, 134 style komórek Excela, 180 symbole, 79, 145 symulowanie spłaty kredytu, 254 system pomocy online, 50 szablon Worda, 87 szablon listu, Patrz korespondencja seryjna T Tab (klawisz), 60 tabela, Patrz arkusz Excela tabele, 93 Access, 367 linie siatki, 97 OneNote, 313 styl obramowania, 93 wzorce tabel w Wordzie, 96 zaznaczanie komórek, 97 tabele wielostronicowe, 102 tag, Patrz znaczniki tekst, cień, 275 tryb gazetowy, Patrz tryb wielokolumnowy pokazu dokumentu PowerPoint, 267 recenzji, 159 wielokolumnowy, 101 Poleć książkęKup książkę Skorowidz 407 X XE, Patrz pole Worda XLS, Patrz format zapisu Excel XLSM, Patrz skoroszyt z obsługą makr XLSX, Patrz format zapisu Excel Z zabezpieczanie dokumentów, 164, 323, 387 zabezpieczanie hasłem bazy Access, 395 dokumenty, 387 notesy OneNote, 390 zadanie w programie Outlook, 347 zadanie cykliczne, 349 zakładka w dokumencie, 119 zamykanie aktywnego dokumentu, 42 skrót, 171 zaokrąglanie wartości w komórkach arkusza, 182 zapis dziesiętny, 182 procentowy, 181 walutowy, 181 zapisywanie dokumentu, 42 skrót, 171 zawijanie komórek Excela, 187 zaznaczanie komórek w arkuszu kalkulacyjnym, 178 zdarzenie cykliczne, 345 zdarzenie kalendarzowe, 342 ziarnistość obrazu, 139 znaczniki notatek, 317 wiadomości e-mail, 333 znaki diakrytyczne, 80 niedrukowalne, 60 nowego wiersza w komórce Excela, 178 nowego wiersza, 61 podziału sekcji, 110 podziału strony, 109 Zoom, Patrz skalowanie dokumentu zrzut ekranu, 126, 311 U udostępnianie dokumentu przez OneDrive, 301, 302 udostępnianie notesu, 298, 299, 323 układ czytania, Patrz widok pełnoekranowy układ wielokolumnowy, 93 układ wydruku, 53 ukryte karty w Microsoft Office, 37 ustawienia strony, 56, 230, 231 V VBA, Patrz Visual Basic for Applications Visual Basic for Applications, 236 VPN, 345 W wcięcie akapitu, 62 WebEx, Patrz konferencja internetowa wersja pudełkowa, 18 widok dokumentu Worda, 36 pełnoekranowy, 35 prezentera, 266 więcej opcji (przycisk), 64, Patrz Wstążka wklejanie, Patrz Schowek Windows właściwości drukarki, 57 Word mapa aplikacji, 51 menu systemowe, 34 współrzędne bezwzględne, 194 komórki, 192 względne, 194 Wstążka, 35, 48 grupa, 34, 35 ukryte karty, 37 więcej opcji (przycisk), 35 wycinanie, Patrz Schowek Windows wykresy w Excelu, 219 modyfikacja, 225 wyrównanie akapitu, 62 wyróżnianie tekstu, 69, 70 wyszukiwanie i zamiana tekstu, 106 wyświetlania błędów podczas pisania, 52 wzorzec faktury VAT, Patrz szablon Worda wzorzec listu seryjnego, 149 wzorzec slajdu, 279 wzór matrycowy, 195 Poleć książkęKup książkę Notatki Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

MS Office 2016 PL w biurze i nie tylko
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: