Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00125 007728 13585340 na godz. na dobę w sumie
Magazyn Literacki KSIĄŻKI 5/2014 - dodatek Książki dla dzieci i młodzieży - ebook/pdf
Magazyn Literacki KSIĄŻKI 5/2014 - dodatek Książki dla dzieci i młodzieży - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: Biblioteka Analiz Język publikacji:
ISBN: Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> kultura, sztuka, media
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

dodatek 'KSIĄŻKI dla dzieci i młodzieży'

Pisanie o polskim rynku książki dla dzieci i młodzieży staje się z roku na rok coraz mniej pasjonującym za­jęciem. Gdzie bowiem te czasy, kiedy właśnie z tego sektora płynęły najbardziej elektryzujące newsy: wyraźne mody, odkrycia przekuwane na setki tysięcy sprzedanych egzemplarzy, nowe gwiazdy, nieoczekiwane powro­ty, wyczekiwane ekranizacje. Książki dla niedorosłych trafiały przecież na pierwsze stro­ny gazet i okładki tygodników opinii: Harry Potter, nowe „Mikołajki”, saga „Zmierzch”, sequel do „Kubu­sia Puchatka”, prequel do „Ani z Zie­lonego Wzgórza”. Od dobrych dwóch lat właściwie nie mamy w Polsce tego rodzaju sensa­cji. Czy taka diagnoza miałaby pro­wadzić do zapowiedzi poważniejsze­go kryzysu? Jak się wydaje, bardziej uprawnione byłoby mówienie o powro­cie do pewnej przeciętności. Zapraszamy do lektury dodatku poświęconego książkom dla dzieci i młodzieży, w którym znajdziecie Państwo artykuł Michała Zająca, a także fragment książki 'Sklepik Okamgnienie. Busola snów', ciekawe rozmowy i recenzje

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

nr 5/2014 (212) • maj 2014 Bezpłatny dodatek • ISSN 2083-7747 • Indeks 334464 Krowa Matylda Seria o przygodach zawadiackiej krowy (cid:51)(cid:69)(cid:81)(cid:73)(cid:65)(cid:216)(cid:74)(cid:82)(cid:73)(cid:307)(cid:420)(cid:69)(cid:74)(cid:216)(cid:78)(cid:216)(cid:74)(cid:81)(cid:78)(cid:86)(cid:73)(cid:69)(cid:216)(cid:45)(cid:65)(cid:83)(cid:88)(cid:75)(cid:68)(cid:89)(cid:73)(cid:69)(cid:216)(cid:82)(cid:74)(cid:73)(cid:69)(cid:81)(cid:78)(cid:86)(cid:65)(cid:77)(cid:65)(cid:216)(cid:555)(cid:69)(cid:82)(cid:83)(cid:216) (cid:68)(cid:78)(cid:216)(cid:67)(cid:89)(cid:88)(cid:83)(cid:69)(cid:75)(cid:77)(cid:73)(cid:74)(cid:290)(cid:86)(cid:216)(cid:555)(cid:84)(cid:420)(cid:216)(cid:78)(cid:68)(cid:216)(cid:83)(cid:81)(cid:89)(cid:69)(cid:67)(cid:73)(cid:69)(cid:71)(cid:78)(cid:216)(cid:81)(cid:78)(cid:74)(cid:84)(cid:216)(cid:420)(cid:88)(cid:67)(cid:73)(cid:65)(cid:14)(cid:216)(cid:58)(cid:65)(cid:66)(cid:65)(cid:86)(cid:77)(cid:69)(cid:216) (cid:72)(cid:73)(cid:82)(cid:83)(cid:78)(cid:81)(cid:88)(cid:555)(cid:74)(cid:73)(cid:216)(cid:78)(cid:216)(cid:81)(cid:78)(cid:89)(cid:83)(cid:81)(cid:89)(cid:69)(cid:79)(cid:65)(cid:77)(cid:69)(cid:555)(cid:216)(cid:74)(cid:81)(cid:78)(cid:86)(cid:73)(cid:69)(cid:12)(cid:216)(cid:74)(cid:83)(cid:290)(cid:81)(cid:65)(cid:216)(cid:89)(cid:65)(cid:86)(cid:82)(cid:89)(cid:69)(cid:216)(cid:86)(cid:79)(cid:75)(cid:307)(cid:67)(cid:89)(cid:69)(cid:216) (cid:82)(cid:73)(cid:326)(cid:216)(cid:86)(cid:216)(cid:555)(cid:65)(cid:74)(cid:73)(cid:69)(cid:390)(cid:216)(cid:83)(cid:65)(cid:81)(cid:65)(cid:79)(cid:65)(cid:83)(cid:88)(cid:12)(cid:216)(cid:79)(cid:78)(cid:68)(cid:66)(cid:73)(cid:555)(cid:65)(cid:555)(cid:307)(cid:216)(cid:82)(cid:69)(cid:81)(cid:67)(cid:65)(cid:216)(cid:89)(cid:65)(cid:81)(cid:290)(cid:86)(cid:77)(cid:78)(cid:216)(cid:68)(cid:89)(cid:73)(cid:69)(cid:67)(cid:73)(cid:12)(cid:216) (cid:555)(cid:65)(cid:74)(cid:216)(cid:73)(cid:216)(cid:73)(cid:67)(cid:72)(cid:216)(cid:81)(cid:78)(cid:68)(cid:89)(cid:73)(cid:67)(cid:290)(cid:86)(cid:14)(cid:216) (cid:45)(cid:65)(cid:83)(cid:88)(cid:75)(cid:68)(cid:65)(cid:12)(cid:216)(cid:86)(cid:81)(cid:65)(cid:89)(cid:216)(cid:89)(cid:216)(cid:79)(cid:81)(cid:89)(cid:88)(cid:555)(cid:65)(cid:67)(cid:73)(cid:290)(cid:367)(cid:76)(cid:73)(cid:216)(cid:89)(cid:216)(cid:89)(cid:65)(cid:71)(cid:81)(cid:78)(cid:68)(cid:88)(cid:12)(cid:216)(cid:77)(cid:73)(cid:71)(cid:68)(cid:88)(cid:216)(cid:82)(cid:73)(cid:326)(cid:216) (cid:77)(cid:73)(cid:69)(cid:216)(cid:77)(cid:84)(cid:68)(cid:89)(cid:73)(cid:1)(cid:216)(cid:36)(cid:78)(cid:216)(cid:83)(cid:69)(cid:555)(cid:216)(cid:79)(cid:78)(cid:81)(cid:88)(cid:216)(cid:67)(cid:89)(cid:88)(cid:83)(cid:69)(cid:75)(cid:77)(cid:73)(cid:67)(cid:88)(cid:216)(cid:76)(cid:73)(cid:69)(cid:75)(cid:73)(cid:216)(cid:78)(cid:74)(cid:65)(cid:89)(cid:555)(cid:326)(cid:216)(cid:79)(cid:78)(cid:89)(cid:77)(cid:65)(cid:309)(cid:216) (cid:555)(cid:69)(cid:555)(cid:216)(cid:79)(cid:81)(cid:89)(cid:88)(cid:71)(cid:78)(cid:68)(cid:88)(cid:12)(cid:216)(cid:71)(cid:68)(cid:88)(cid:216)(cid:67)(cid:89)(cid:65)(cid:83)(cid:78)(cid:86)(cid:65)(cid:367)(cid:65)(cid:216)(cid:77)(cid:65)(cid:216)(cid:75)(cid:73)(cid:82)(cid:83)(cid:78)(cid:77)(cid:78)(cid:82)(cid:89)(cid:65)(cid:12)(cid:216)(cid:65)(cid:75)(cid:66)(cid:78)(cid:216)(cid:74)(cid:73)(cid:69)(cid:68)(cid:88)(cid:12)(cid:216) (cid:77)(cid:73)(cid:69)(cid:216)(cid:76)(cid:78)(cid:71)(cid:307)(cid:67)(cid:216)(cid:89)(cid:65)(cid:82)(cid:77)(cid:307)(cid:309)(cid:12)(cid:216)(cid:81)(cid:78)(cid:89)(cid:66)(cid:84)(cid:68)(cid:89)(cid:73)(cid:367)(cid:65)(cid:216)(cid:67)(cid:65)(cid:367)(cid:307)(cid:216)(cid:86)(cid:73)(cid:69)(cid:390)(cid:216)(cid:75)(cid:84)(cid:66)(cid:216)(cid:71)(cid:68)(cid:88)(cid:12)(cid:216)(cid:66)(cid:65)(cid:86)(cid:73)(cid:307)(cid:67) (cid:82)(cid:73)(cid:326)(cid:216)(cid:86)(cid:216)(cid:67)(cid:72)(cid:78)(cid:86)(cid:65)(cid:77)(cid:69)(cid:71)(cid:78)(cid:12)(cid:216)(cid:86)(cid:69)(cid:82)(cid:89)(cid:367)(cid:65)(cid:216)(cid:77)(cid:65)(cid:216)(cid:68)(cid:81)(cid:89)(cid:69)(cid:86)(cid:78)(cid:12)(cid:216)(cid:89)(cid:216)(cid:74)(cid:83)(cid:290)(cid:81)(cid:69)(cid:71)(cid:78)(cid:216)(cid:77)(cid:73)(cid:74)(cid:83)(cid:216)(cid:77)(cid:73)(cid:69)(cid:216) (cid:79)(cid:78)(cid:83)(cid:81)(cid:65)(cid:220)(cid:367)(cid:216)(cid:555)(cid:69)(cid:555)(cid:216)(cid:390)(cid:67)(cid:73)(cid:307)(cid:71)(cid:77)(cid:307)(cid:309)(cid:14)(cid:216) (cid:48)(cid:69)(cid:367)(cid:77)(cid:69)(cid:216)(cid:67)(cid:73)(cid:69)(cid:79)(cid:367)(cid:65)(cid:216)(cid:73)(cid:216)(cid:68)(cid:78)(cid:66)(cid:81)(cid:69)(cid:71)(cid:78)(cid:216)(cid:72)(cid:84)(cid:76)(cid:78)(cid:81)(cid:84)(cid:216)(cid:78)(cid:79)(cid:78)(cid:86)(cid:73)(cid:65)(cid:68)(cid:65)(cid:77)(cid:73)(cid:65)(cid:216)(cid:78)(cid:81)(cid:65)(cid:89)(cid:216) (cid:66)(cid:65)(cid:81)(cid:86)(cid:77)(cid:69)(cid:12)(cid:216)(cid:79)(cid:81)(cid:89)(cid:88)(cid:67)(cid:73)(cid:307)(cid:71)(cid:65)(cid:555)(cid:307)(cid:67)(cid:69)(cid:216)(cid:86)(cid:89)(cid:81)(cid:78)(cid:74)(cid:216)(cid:73)(cid:75)(cid:84)(cid:82)(cid:83)(cid:81)(cid:65)(cid:67)(cid:555)(cid:69)(cid:216)(cid:82)(cid:79)(cid:81)(cid:65)(cid:86)(cid:73)(cid:65)(cid:555)(cid:307)(cid:12)(cid:216) (cid:420)(cid:69)(cid:216)(cid:68)(cid:89)(cid:73)(cid:69)(cid:67)(cid:73)(cid:216)(cid:76)(cid:65)(cid:555)(cid:307)(cid:216)(cid:78)(cid:67)(cid:72)(cid:78)(cid:83)(cid:326)(cid:216)(cid:86)(cid:73)(cid:69)(cid:75)(cid:78)(cid:74)(cid:81)(cid:78)(cid:83)(cid:77)(cid:73)(cid:69)(cid:216)(cid:86)(cid:81)(cid:65)(cid:67)(cid:65)(cid:309)(cid:216)(cid:68)(cid:78)(cid:216)(cid:79)(cid:81)(cid:89)(cid:88)(cid:71)(cid:290)(cid:68)(cid:216) (cid:79)(cid:82)(cid:78)(cid:83)(cid:77)(cid:69)(cid:555)(cid:216)(cid:74)(cid:81)(cid:78)(cid:86)(cid:88)(cid:14) (cid:90)(cid:90)(cid:90)(cid:17)(cid:68)(cid:78)(cid:68)(cid:83)(cid:76)(cid:87)(cid:16)(cid:83)(cid:85)(cid:72)(cid:86)(cid:86)(cid:17)(cid:70)(cid:82)(cid:80)(cid:17)(cid:83)(cid:79) (cid:55)(cid:82)(cid:3)(cid:86)(cid:76)(cid:278)(cid:3)(cid:70)(cid:93)(cid:92)(cid:87)(cid:68)(cid:4)(cid:3) (cid:48)(cid:70)(cid:39)(cid:88)(cid:86)(cid:76)(cid:68) (cid:48)(cid:72)(cid:77)(cid:79)(cid:72)(cid:3)(cid:81)(cid:68)(cid:3)(cid:80)(cid:76)(cid:82)(cid:87)(cid:79)(cid:72) (cid:38)(cid:93)(cid:72)(cid:74)(cid:82)(cid:3)(cid:88)(cid:86)(cid:93)(cid:92)(cid:3)(cid:81)(cid:76)(cid:72)(cid:3)(cid:90)(cid:76)(cid:71)(cid:93)(cid:261) (cid:61)(cid:82)(cid:225)(cid:93)(cid:88)(cid:81)(cid:76)(cid:72) (cid:46)(cid:90)(cid:68)(cid:71)(cid:85)(cid:68)(cid:81)(cid:86) (cid:38)(cid:93)(cid:68)(cid:85)(cid:88)(cid:286)(cid:15)(cid:3)(cid:83)(cid:76)(cid:72)(cid:86)(cid:3) (cid:93)(cid:3)(cid:70)(cid:75)(cid:68)(cid:85)(cid:68)(cid:78)(cid:87)(cid:72)(cid:85)(cid:72)(cid:80) (cid:36)(cid:80)(cid:72)(cid:79)(cid:78)(cid:68) (cid:39)(cid:72)(cid:86)(cid:93)(cid:70)(cid:93)(cid:82)(cid:90)(cid:68)(cid:3)(cid:93)(cid:68)(cid:74)(cid:68)(cid:71)(cid:78)(cid:68)(cid:3)(cid:3) (cid:76)(cid:81)(cid:86)(cid:83)(cid:72)(cid:78)(cid:87)(cid:82)(cid:85)(cid:68)(cid:3)(cid:49)(cid:76)(cid:72)(cid:79)(cid:88)(cid:69)(cid:70)(cid:68) (cid:54)(cid:50)(cid:54)(cid:3)(cid:71)(cid:79)(cid:68)(cid:3)(cid:93)(cid:90)(cid:76)(cid:72)(cid:85)(cid:93)(cid:261)(cid:87)(cid:17)(cid:3)(cid:3) (cid:49)(cid:68)(cid:3)(cid:85)(cid:68)(cid:87)(cid:88)(cid:81)(cid:72)(cid:78)(cid:3)(cid:83)(cid:86)(cid:76)(cid:68)(cid:78)(cid:82)(cid:90)(cid:76) (cid:39)(cid:93)(cid:76)(cid:72)(cid:81)(cid:81)(cid:76)(cid:78)(cid:76)(cid:3)(cid:49)(cid:76)(cid:78)(cid:78)(cid:76)(cid:17)(cid:3) (cid:45)(cid:68)(cid:3)(cid:90)(cid:76)(cid:72)(cid:80)(cid:3)(cid:79)(cid:72)(cid:83)(cid:76)(cid:72)(cid:77)(cid:4) (cid:51)(cid:85)(cid:93)(cid:92)(cid:69)(cid:76)(cid:77)(cid:3)(cid:83)(cid:76)(cid:261)(cid:87)(cid:78)(cid:266) (cid:51)(cid:72)(cid:81)(cid:81)(cid:92)(cid:3)(cid:93)(cid:3)(cid:51)(cid:76)(cid:72)(cid:78)(cid:225)(cid:68)(cid:3)(cid:53)(cid:82)(cid:71)(cid:72)(cid:80)(cid:17) (cid:58)(cid:92)(cid:69)(cid:88)(cid:70)(cid:75)(cid:82)(cid:90)(cid:72)(cid:3)(cid:90)(cid:92)(cid:69)(cid:85)(cid:92)(cid:78)(cid:76) info@akapit-press.com.pl zamawiam@akapit-press.com.pl Książki dla dzieci i młodzieży f o t . P o i t r D o b r o ę c k ł i Pisanie o polskim rynku książki dla dzieci i młodzieży staje się z roku na rok coraz mniej pasjonującym za- jęciem. Gdzie bowiem te czasy, kiedy właśnie z tego sektora płynęły najbar- dziej elektryzujące newsy: wyraźne, nowe mody, odkrycia przekuwane na setki tysięcy sprzedanych egzemplarzy, nowe gwiazdy, nieoczekiwane powro- ty, wyczekiwane (przez wydawców) ekranizacje. Książki dla niedorosłych trafiały przecież na pierwsze stro- ny gazet i okładki tygodników opi- nii: Harry Potter, nowe „Mikołajki”, saga „Zmierzch”, sequel do „Kubu- sia Puchatka”, prequel do „Ani z Zie- lonego Wzgórza”. Wcześniej setki ty- sięcy (a może i miliony!) sprzedanych egzemplarzy książek związanych z di- sneyowskimi produktami totalnymi: „Król Lew”, „Alladyn”, „Pocahontas”. Od dobrych dwóch lat właściwie nie mamy w Polsce tego rodzaju sensa- cji. Ostatnim akordem w pieśni o gi- gantach rynku dla dzieci i młodzieży była dystopijna trylogia Susanne Col- lins, zapoczątkowana przez „Igrzyska śmierci”. Czy taka diagnoza miałaby pro- wadzić do zapowiedzi poważniejsze- go kryzysu? Jak się wydaje, bardziej uprawnione byłoby mówienie o powro- cie do pewnej przeciętności. Co zaś do kryzysu… Fatalny dla całego polskiego rynku wydawni- czego rok 2011 zadał książce dla nie- dorosłych szczególnie ciężkie ciosy. Pewnym optymizmem może jednak napawać fakt, że dramatyczny spadek wydaje się być zahamowany. Pomiędzy 2011 a 2012 przychody w tym sekto- rze zmalały, ale jedynie o 1 mln zł, czy- li sumę doprawdy mało znaczącą w sto- sunku do „zjazdu”, jaki miał miejsce w 2011 roku. Niestety nie są jeszcze dostępne skumulowane dane opisują- ce osiągnięcia wydawców w 2014 roku, z doniesień płynących z niektórych firm (np. Egmont, Nasza Księgarnia) można wysnuwać jednak delikatny optymizm, choć byłby on zapewne oparty na ra- czej wątłych podstawach. Czołówka wydawców Pomimo braku danych liczbowych można zakładać, że nie zaszły także większe zmiany w stawce wydawców książki dziecięcej. W dalszym ciągu przoduje tutaj Wydawnictwo Olesie- juk z bardzo szeroką gamą produktów (głównie o charakterze edukacyjnym), bardzo tanich, kierowanych przede wszystkim do młodszych odbiorców. Cały czas mocno również świeci pro- mowana z sukcesem przez „braci” gwiazda Pierdomenico Baccalario. Se- rie tego autora – kierowane do tweens (10-13 rok życia) – zapewniają temu wydawcy miejsce także i w „starszym” segmencie rynku dla niedorosłych. In- teresującą ciekawostką w katalogu Ole- siejuków są dwie książki opublikowane w kwietniu – zupełnie nietypowe dla tej oficyny: „Alicja w Krainie Czarów” i „Pinokio”, ilustrowane przez Manuelę Adreani: bardzo pozytywne wrażenie robi w nich nowoczesna, wysokiej pró- by ilustracja. Egmont Polska, jako jedna z nie- licznych firm publikujących dla dzieci, opublikował z dumą swoje wyniki fi- nansowe i wynika z nich, że firma zde- cydowanie odbija się od wcześniejszych spadków. Oficyna zanotowała w roku 2013 przychody ze sprzedaży książek na poziomie 37,43 mln zł, co daje 13,8 proc. wzrost w stosunku do roku 2012. Jednym z najważniejszych sukcesów te- go wydawcy w mijającym roku jest ak- cja „Czytam sobie”: w jej ramach opu- blikowano trzy serie bardzo udanych, tak pod względem artystycznym, li- terackim, jak i edukacyjnym, książek polskich pisarzy i ilustratorów. Portal internetowy wspierający akcję oferu- je kompleksowe porady dla nauczycie- li, rodziców i bibliotekarzy. Mocnym atutem promocyjnym (i nie tylko) by- ło wprowadzenie części tomów serii do restauracji McDonalds jako darmowy dodatek do Kid’s Menu. Zgodnie z zasygnalizowanym wyżej brakiem informacji trudno napisać wię- cej o sukcesach innych ważnych graczy k s i ą ż k i • b e z p ł a t n y d o d a t e k • m a j 2 0 1 4 1 Książki dla dzieci i młodzieży takich jak Publicat czy Wilga (której zeszłoroczne wejście do Grupy Foksal zaowocowało znacznym wzrostem przychodów). Dla wydawnictwa Media Rodzina był to jednak słabszy rok ze spadkiem sprzedaży o 11,9 proc., mimo sukcesu sprzedaży trylogii „Igrzyska śmierci”. Oficyna potrafiła także wprowadzić na rynek ambitne projekty artystyczne (np. książki ilustrowane przez Roberto Innocentiego). Nasza Księgarnia zrealizowała w 2013 roku 16,90 mln zł przychodów ze sprzedaży książek – to stosunkowo niewielki wzrost (2,7 proc.) w stosun- ku do nienajlepszego dla zasłużonej ofi- cyny 2012 roku. Można przy tym zało- żyć, że znacząca część tego wzrostu jest zasługą publikowanych przez oficynę bardzo popularnych powieści dla do- rosłych autorstwa Małgorzaty Gutow- skiej -Adamczyk. Bestsellery Tezę o stagnacji na polskim rynku książ- ki dla niedorosłych w przygnębiający sposób potwierdza porównanie list be- stsellerów „Gazety Wyborczej” z lute- go 2013 i lutego 2014 roku. Znajdujemy na niej (z małymi wyjątkami) właści- wie te same tytuły lub co najmniej na- zwiska: „Pan Pierdziołka spadł ze stoł- ka”, trylogia Susan Collins, kolejne tomy „Magicznego drzewa” Andrzeja Malesz- ki i „Dziennika cwaniaczka” Jeffa Kin- neya. Na ostatniej dostępnej liście „Ga- zety Wyborczej” brakuje już Agnieszki Chylińskiej, której dwie powieści „Ze- zia i Giler” oraz „Zezia, Giler i Oczak” były hitem podsumowań roku 2013 ze 100 tys. egzemplarzy sprzedanego na- kładu każda. Skoro o wysokości sprzedaży be- stsellerów mowa: dwa zbiory utwo- rów z folkloru dziecięcego, ludowych wierszyków, wyimków z klasycznej li- teratury dla dzieci i „Nowe fikołki Pa- na Pierdziołka”, czyli „Pan Pierdziołka spadł ze stołka” w roku 2013 sprzeda- no 84 tys. egzemplarzy pierwszego to- mu i 46 tys. drugiego. W tym samym roku wydawnictwo Media Rodzina świetnie sprzedawało poszczególne tomy cyklu Suzanne Col- lin: „Igrzyska śmierci” (58 tys. egz)., „W pierścieniu ognia” (55 tys. egz), „Kosogłos” (45 tys. egz.). Kolejny tom sagi fantasy Andrze- ja Maleszki „Magiczne drzewo. Gra” osiągnął sprzedaż w wysokości 42 tys. egzemplarzy. Opowieści o przygodach anglosaskiego kuzyna Mikołajka – „Dziennik cwaniaczka 7” – rozeszły się w 34 tys. egzemplarzy. Młodsi czytelni- cy wiernie wzruszają się „zwierzęcymi” historiami Holly Web: „Łezka, przera- żona kotka” sprzedała się w 30 tys. eg- zemplarzy. Dużą popularność i adekwatną do niej sprzedaż osiągnęły książki dla dzie- ci travelbrytki Martyny Wojciechow- skiej. Wydawnictwo Burda NG Polska wypromowało dwa superbestsellery jej autorstwa: „Dzieciaki świata” i „Zwie- rzaki świata”. I pomyśleć, że jeszcze całkiem niedawno uważano opowieści podróżnicze dla dzieci i młodzieży za gatunek skazany na zapomnienie! Czego nie ma na liście bestsellerów… Paradoksalnie najciekawszym wyda- rzeniem ostatnich 12 miesięcy jest jed- nak… brak pewnego wydarzenia! Mo- wa o powieści Johna Greena „Gwiazd naszych wina”. Książka ta – skierowana do starszych nastolatków, tzw. young adults – jest w USA i na zachodzie Eu- ropy gigantycznym sukcesem, porów- nywalnym już nieomalże z Harry Pot- terem. W USA od momentu wydania w 2012 sprzedano mocno ponad mi- lion egzemplarzy tego tytułu. Wzrusza- jąca i tragiczna opowieść o miłości cho- rych na nowotwór nastolatków podbiła na tyle serca tamtejszych odbiorców, że w ankiecie na najlepszą książkę wszech- czasów dla młodzieży powieść Greena osiągnęła drugie miejsce, zaraz za cy- klem J.K. Rowling, dystansując „Igrzy- ska śmierci”, „Stowarzyszenie Wędru- jących Dżinsów” Ann Brashares i cykl „Dziedzictwo” Christophera Paolinie- go. Powieść Greena pojawiła się na na- szym rynku stosunkowo szybko, rok po premierze, za sprawą wydawnic- twa Bukowy Las, i… właściwie prze- szła niezauważona! Trudno bowiem 13. miejsce na liście sprzedaży Empi- ku uznać w tym kontekście za znaczą- cy sukces. Sam w sobie bardzo interesujący ca- sus ma – jak się wydaje – szersze kon- teksty. Z jednej strony każe sobie przy- pomnieć o innej książce, kultowej na zachodzie, a w Polsce prawie niedostrze- żonej. „Charlie” Stephena Chbosky’ego opublikowany u nas przez wydawnic- two Remi (2012) wydawał się być ska- zany na sukces: aura kultowości, mnó- stwo seksu, narkotyków, same właściwie tematy tabu. I nic. Powieści nie pomógł nawet film z Emmą Watson (Hermioną z ekranizacji przygód Harry`ego Pot- tera), który przemknął jak mrugniecie okiem przez polskie kina w 2013 roku, nie zwracając niczyjej uwagi. Z drugiej zaś strony, czytając donie- sienia „The Publishers Weekly” z te- gorocznych targów w Bolonii polski obserwator rynku ze zdumieniem czy- ta o ostatecznym wygasaniu mody na młodzieżowe dystopie, urbanfantasy czy ogólnie fantastykę. Nowym królem miałaby być mocna, szarpiąca za trze- wia proza realistyczna dla nastolatków: taka, co będzie szukała najtrudniej- szych tematów z życia owych młodych dorosłych, youngadults. Obie wyżej wspomniane powieści – „Gwiazd na- szych wina” i „Charlie” – podawane są w tekście „The Publishers Weekly” ja- ko sztandarowe przykłady tego co nad- ciąga. Szansy na zmianę można ocze- kiwać w ekranizacji „Gwiazd naszych wina”. Film ma wejść na polskie ekra- ny 6 czerwca 2014 roku i być może roz- gwieżdżona obsada i silniejsza promo- cja dystrybutora pomoże wypromować ten tytuł, a może i nową modę w lite- raturze dla młodzieży. Na stronie in- ternetowej Bukowego Lasu nie widać jednak przygotowań do premiery filmu (oryginalny tytuł „The Perks of Being a Wallflower”). Ogląd półek polskich księgarni (i list bestsellerów) wprowadza więc w konfuzję. Na półkach bowiem wam- piry, wilkołaki, elfy, krasnoludy, bogo- wie i demony, dzieciaki brodzą w fio- letowej postapokaliptycznej poświacie. W książce młodzieżowej widać bo- wiem cały czas wysoką popularność powieści fantasy/powieści grozy, np. „Dom Hadesa” Ricka Riordana (Gale- ria Książk), „Dziedzictwo” C.J. Dau- gherty (Znak), „Baśniobór. Klucze do więzienia demonów” Brandona Mul- la (W.A.B.), seria „Zwiadowcy” Joh- na Flanagana (Jaguar). Warto zwró- cić uwagę na kolejny tom cieszącej się długoletnią popularnością a mieszczą- cej się w nurcie fantasy/science fiction serii Rafała Kosika „Felix, Net i Nika oraz sekret Czerwonej Hańczy. Tom 12” (Powergraph). Na marginesie warto zaznaczyć, że dla tego sektora rynku przydałaby się jakaś lokomotywa: rynek książki dla młodzieży powyżej 12. roku życia naj- bardziej ucierpiał w obecnym kryzysie. Przychody ze sprzedaży spadły w latach 2011-2012 o niemalże 50 proc. Organizacje pozarządowe wspierające książkę dziecięcą – jakby słabiej? Ważną częścią rynku książki dla dzie- ci i młodzieży są organizacje pozarzą- dowe. Najbardziej istotne z nich to Fundacja ABC XXI oraz Polska Sek- cja IBBY. Fundacja ABC XXI wydaje się – niestety! – tracić oddech po paśmie 2 k s i ą ż k i • b e z p ł a t n y d o d a t e k • m a j 2 0 1 4 trwających ponad 10 lat oszałamia- jących sukcesów związanych z reali- zacją kampanii „Cała Polska Czyta Dzieciom”. Z jednej strony zwracają uwagę dramatyczne apele o wpłacenie 1 proc. podatku, zawierające informa- cję, że większość biznesowych part- nerów Fundacji przestała udzielać jej wsparcia. Przez całą dekadę działania ABC XXI cieszyły się przecież znako- mitym uczestnictwem firm z różnych sektorów – bankowych, papierniczych, medialnych. Należy sądzić, że zmiana sytuacji może być wyjątkowo niebez- pieczna dla kampanii. Innym polem, na którym działa- nia Fundacji znalazły się w poważnej sytuacji jest akcja „Pierwsza książka mojego dziecka”. O ile sam scenariusz działań (rozdawanie rodzicom w szpi- talach położniczych przygotowanego tomu tekstów) nie budził znaczących kontrowersji, o tyle sama książka sta- ła się – już w zeszłym roku – obiektem niezwykle gwałtownej krytyki ze stro- ny środowisk artystycznych i literac- kich. Bardzo wysoki poziom dotacji jaką Fundacja otrzymała na realizację akcji był z pewnością czynnikiem pod- wyższającym temperaturę sporu wo- bec książki. Należy mieć nadzieję, że Fundacja ABC XXI zrobi jeszcze wiele dobrego dla czytelnictwa najmłodszych i wypły- nie w nadchodzącym roku na spokoj- niejsze i pewniejsze wody! Polska Sekcja IBBY działająca oczy- wiście w znacznie mniejszym zakresie niż Fundacja ABC XXI – dzielnie re- alizuje swoje zamierzenie, borykając się z dramatycznym brakiem środków: stąd również płyną informację o wyco- fujących się sponsorach. W mijającym roku dzięki dotacji ministerialnej zre- alizowano flagową imprezę PS IBBY – nagrodę Książka Roku, nie udało się już jednak zorganizować drugiej z na- gród – Donga. Wydawnictwa lilipucie Fenomen małych wydawnictw dziecię- cych, wprowadzających na rynek bar- dzo ambitne pozycje przeznaczone dla najwybredniejszych rodziców, trwa w Polsce nadal. Najważniejszym przy- kładem sukcesu takiej firmy jest wy- dawnictwo Dwie Siostry, jakkolwiek można mieć wrażenie, że to wydaw- nictwo weszło już chyba do wyższej ligi finansów z prawdziwymi bestsel- lerami, takimi jak seria „Mamoko” Aleksandry i Daniela Mizielińskich, gdzie każdy tom ma sprzedany nakład ok. 8 tys. egzemplarzy, czy przede wszystkim „Mapy” (tych samych au- torów), sprzedające się (jak mówi wy- Książki dla dzieci i młodzieży Nagrody związane z książkami dla dzieci i młodzieży przyznane w tym roku: • „Przecinek i kropka” • • • • • • • „Książka Roku” (Nagroda Polskiej sekcji IBBY): – – – Malina Prześluga za książkę dla dzieci „Ziuzia” Ewa Przybylska za książkę dla młodzieży „Most nad Missisipi” Marta Ignerska za projekt graficzny i ilustracje do książki Mikołaja Łozińskiego „Prawdziwa bajka” Joanna Concejo za ilustracje do książki Marka Bieńczyka „Książę w cukierni” Marta Lipczyńska-Gil, za stworzenie i prowadzenie przez ponad pięć lat kwar- talnika „Ryms” – – Medal Polskiej Sekcji IBBY: – – Zofia Beszczyńska (literatura) Bożena Truchanowska (grafika) Nagroda Literacka im. Kornela Makuszyńskiego – Marcin Pałasz „Sposób na elfa” oraz dodatkowa nagroda tzw. „Superkoziołek” dla Wandy Chotomskiej Nagroda Literacka m. st. Warszawy w kategorii „książka dla dzieci” – „Proszę mnie przytulić” Przemysława Wechterowicza z ilustracjami Emilii Dziubak (Agencja Edy- torska Ezop) Nagroda Prezydenta Wrocławia Dobre Strony (2013) – wydawnictwo Media Ro- dzina za książkę Małgorzaty Strzałkowskiej „Pejzaż z gżegżółką, czyli językowy za- wrót głowy” w kategorii „Twórca” – Krystyna Miłobędzka w kategorii „Przyjaciel Książki dla Dzieci i Młodzieży” – Ewa Gruda Nagrody Poznańskich Spotkań Targowych (tzw. Pegaziki) – – Nagroda miesięcznika „Magazyn Literacki KSIĄŻKI” za „ Wydarzenie Roku 2013” – akcja „Czytam sobie” organizowana przez oficynę Egmont Polska dawca) „w kilkudziesięciu tysiącach egzemplarzy”. Ten ostatni tytuł zdecy- dowanie zasługuje na miano wydarze- nia sezonu! Nawet jeżeli nie trafił na listy bestsellerów, to do takiego mia- na upoważniają również sukcesy za- graniczne. Trzeba jednak podkreślić, że są to jednak wyjątkowe sytuacje: zwykle sprzedane nakłady wydawnictw lilipu- cich to ok. 1000 egz. Nabywcami produktów wydawni- czych Dwóch Sióstr, Wytwórni, Hokus Pokus, Tashki, Muchomora, Ezopa, Entliczka są według Katarzyny Domań- skiej z Dwóch Sióstr „bogaci młodzi ro- dzice, których naprawdę stać na to, że- by kupić dziecku wszystkie aplikacje i gry komputerowe świata, a przycho- dzą do nas na targach i wydają grube setki na książki dla dzieci”. Uwaga ta odnosi się także klientów innych wy- dawnictw lilipucich. Warto zaznaczyć, że te małe wy- dawnictwa nie sprzedają swoich tytu- łów w supermarketach. Sprzedaż jest realizowana przez: (w tej kolejności) hurtownie książek, księgarnię interne- tową Merlin.pl, księgarnie stacjonar- ne i klubokawiarnie czy wreszcie przez sprzedaż bezpośrednią – targi, sklep in- ternetowy, czy nawet w siedzibie wy- dawnictw. Nowa książka edukacyjna Pisząc o wydawnictwach lilipucich, warto zauważyć pojawiający się sto- sunkowo nowy (choć trwający wię- cej jak rok), ciekawy wątek związa- ny z książką artystyczną. Sukces tomu „D.O.M.E.K.”, będącego swoistym wprowadzeniem do architektury, na- pisanego i zilustrowanego przez Alek- sandrę i Daniela Mizielińskich, za- chęcił najwidoczniej tę plejadę oficyn do nurtu książki edukacyjnej. Trzeba przypomnieć, że „D.O.M.E.K.” został bardzo dobrze przyjęty przez rynek i rozpoczął prawdziwe pasmo sukce- sów tej pary ilustratorsko-autorskiej, związanych właśnie z awangardową książką edukacyjną dla dzieci. „D.O- .M.E.K.” rozpoczął całą „S.E.R.I.Ę” wydawnictwa Dwie Siostry, w skład której weszły „D.E.S.I.G.N.”, „M.O- .D.A.” oraz „S.Z.T.U.K.A.”. Prawa au- torskie do wszystkich tytułów zostały sprzedane do wielu krajów, w Europie i poza jej granicami. Z dużym sukcesem na polu awan- gardowej książki edukacyjnej dla dzie- ci (młodszych i starszych) działa inne wydawnictwo „lilipucie” – Muchomor. W ofercie tej oficyny można zna- leźć awangardowe książeczki poświę- cone historii Polski (np. „Bitwa pod k s i ą ż k i • b e z p ł a t n y d o d a t e k • m a j 2 0 1 4 3 Książki dla dzieci i młodzieży Nagrody i sukcesy zagraniczne książek polskich autorów • • • • • „Majn Alef Bejs” – Urszula Palusińska za ilustracje do książki Jehoszue Kaminskiego – Bologna Ragazzi Award w kategorii „non fiction” (2014) „Oczy” Iwony Chmielewskiej wydane przez koreańskie wydawnictwo Changbi – nagroda Bologna Ragazzi Award (2013) „Pamiętnik Blumki” Iwony Chmielewskiej (Media Rodzina) – niemiecka wersja książki została nominowana do nagrody Der Deutsche Jugendliteraturpreis „Dokąd iść. Mapy mówią do nas” z ilustracjami Krystyny Lipki-Sztarbałło i tekstem Heekyoung Kim (Wydawnictwo Entliczek). Niemiecka wersja książki została nomi- nowana do nagrody Der Deutsche Jugendliteraturpreis „Mapy” Aleksandry i Daniela Mizielińskich (Wydawnictwo Dwie Siostry): „New York Times” wymienił książkę polskich projektantów w zestawieniu sześciu najcie- kawszych i najpiękniej zilustrowanych książek dla dzieci, wydanych w 2013 roku • „Mapy” Aleksandry i Daniela Mizielińskich (Wydawnictwo Dwie Siostry) – Prix Sorcières 2013 w kategorii „non fiction” (Francja) Grunwaldem 1410” Tomasza Diatłowic- kiego) czy tytuły dedykowane historii nauki – napisane przez Annę Czerwiń- ską-Rydel, takie jak „Ciepło – zimno. Zagadka Fahrenheita” czy „Wędrując po niebie z Janem Heweliuszem”). W tym nurcie wydawniczym miesz- czą się także książki proponujące no- wy model wychowania patriotyczne- go, jak „Kto ty jesteś?” Joanny Olech (tekst) i Edgara Bąka (ilustracje), opu- blikowaną przez Wytwórnię czy „A ja jestem Polak mały, moim krajem jest świat cały” Elizy Piotrowskiej (Czarna Owieczka). Audiobooki, e-booki i appsy Analiza „niedrukowanych” sektorów publikacji związanych z rynkiem książ- ki dla niedorosłych również nie na- straja optymistycznie. Jeszcze rok te- mu wyrażałem na tych łamach nadzieję na szybki rozwój formatów audio/elek- tronicznych. Niestety, wydaje się, że przedwczesny to był optymizm. Rzecz jasna zawsze należy pamię- tać, że sukces wszystkich sektorów polskiego rynku książki związanych z nowymi technologiami jest ściśle zde- terminowany przez zjawisko piractwa. Najistotniejszą i kluczową przeszko- dą w rozwoju tych produktów medial- nych jest nieustannie serwis chomikuj. pl, definiujący się jako „przyjazny dysk internetowy”: „Chomik to Twój przy- jazny dysk internetowy. Przechowuj na nim za darmo i bez ograniczeń wszyst- kie potrzebne Ci pliki”. Właściciel ser- wisu zarejestrował swoją firmę na Cy- prze, poza zasięgiem polskich sądów. W wydawanych przez siebie oficjalnych enuncjacjach właściciele Chomika pro- wadzą antypiracką krucjatę i podkre- ślają szkodliwość tego zjawiska! Kolejnym zagadnieniem jest poda- tek VAT. Jak wiadomo książki objęte są w Polsce taką samą stawką tego po- datku (5 proc.). E-booki i appsy dystry- buowane przez internet podobnie jak w całej Unii Europejskiej są opodatko- wywane jako „usługa” (podatek VAT 23 proc.). Większa cześć obserwato- rów i komentatorów rynku ocenia, że jest to druga co do ważności (po pirac- twie) przeszkoda w rozwoju tej części polskiego rynku książki. Oferta audio dla niedorosłych jest zaskakująco wątła: w katalogu hurtow- ni Olesiejuk można odnaleźć 70 tytu- łów książek audio przeznaczonych dla dzieci. Znacznie bogatszą ofertę można odnaleźć z ofercie hurtowni Azymut: 469 tytułów książek audio przeznaczo- nych dla dzieci i 89 tytułów przeznaczo- nych dla młodzieży (w obu kategoriach znajdują się „bundle” wersje papierowe z dołączonym CD z wersją audio). Po- dobną liczbę tytułów z tego sektora ofe- ruje serwis audioteka.pl (większa liczba tytułów dla młodzieży – 171). Bardziej obszerna wydaje się ofer- ta e-booków związanych z omawia- nym sektorem: Woblink powiązany z wydawnictwem Znak ma w swo- im katalogu ok. 450 tytułów w dzia- le „literatura dla Dzieci i Młodzieży”. Inny dystrybutor empik.com oferu- je 456 produktów w dziale „e-booki dla dzieci” oraz 2 (!) książki w dziale „e-booki dla młodzieży”. Inni dys- trybutorzy deklarują znacznie ob- szerniejsze oferty tytułowe w opisy- wanym segmencie: Virtualo (spółka zależna Empik) – 1022 (w tym 470 dla młodzieży), Nexto – 733 tytuły (bez podziału na literaturę dla dzie- ci i młodzieży). W dalszym ciągu nie są to jednak liczby, które mogłyby do- równać oczekiwaniom co do oferty dla cyfrowej przecież generacji! Zdecydowanie największym rozcza- rowaniem może być rynek książkowych appsów (aplikacji na systemy Android, Windows i IOS) na urządzenia mobil- ne. W ostatnich 2-3 latach zagraniczni wydawcy bardzo wiele obiecywali sobie po tym formacie. W Polsce zrealizowa- no kilka bardzo udanych pod względem artystycznym projektów, na światowym poziomie (produkty Fundacji Festina Lente, świetna „Lokomotywa” firmy Big Rabbit czy „Amelia i postrach no- cy” przygotowana przez firmę Ohnoo). Ostatni rok nie przyniósł jednak ani na świecie, ani w Polsce gwałtownej popu- laryzacji appsów. Z dużych rodzimych firm wydawniczych jedynie chyba Eg- mont w bardziej znaczący sposób ekspe- rymentuje na tym polu (wieloplatformo- wy cykl „Basia” oparty na książce duetu Zofia Stanecka i Marianna Oklejak). Targi i festiwale Książka dla dzieci i młodzieży od zawsze jest bardzo wdzięcznym produktem na wszelkie masowe imprezy. Nieprzypad- kowo więc rośnie w Polsce liczba takich wydarzeń. Dla niepoznaki nazywane są niekiedy „targami”, ale faktycznie są to kiermasze wzbogacane ciekawymi im- prezami literackimi czy artystycznymi. Najstarszą i najbardziej chyba popu- larną imprezą tego rodzaju są Poznań- skie Spotkanie Targowe – Książka dla Dzieci i Młodzieży. W imprezie w ro- ku bieżącym (już trzynastej z rzędu!) uczestniczyło 49 wydawców i około 40 tys. odwiedzających. Wśród wystaw- ców znalazły się m.in Wydawnictwo Dwie Siostry, Zakamarki, Nasza Księ- garnia, Media Rodzina, Literatura, Pu- blicat, a także instytucje kulturalne, jak np. Centrum Sztuki Dziecka. Tegorocz- ne targi honorowym patronatem objęła Małżonka Prezydenta RP Anna Komo- rowska. Podobna impreza jest organi- zowana we Wrocławiu (5. Targi Książ- ki dla Dzieci i Młodzieży Dobre Strony, 29 maja-1 czerwca 2014). Najnowsze imprezy tego rodzaju to Festiwal Tere- Fere organizowany wspólnie przez wy- dawnictwo Muza oraz Muzeum Książki Dziecięcej w Warszawie (16-19 mar- ca 2014) oraz Festiwal Literatury dla Dzieci. Ta ostatnia inicjatywa – zakro- jona na bardzo szeroką skalę – obejmu- je realizację przeszło 100 spotkań i wy- darzeń towarzyszących, które odbędą się w Krakowie, Warszawie i Wrocła- wiu w 18 dni. Organizatorzy (CafeSzefe i Fundacja Czas Dzieci) promują Festi- wal jako „prawdziwe święto wszystkich małych moli książkowych” (12 maja do 1 czerwca 2014).  Michał Zając 4 k s i ą ż k i • b e z p ł a t n y d o d a t e k • m a j 2 0 1 4 Magiczny (cid:258)wiat (cid:78)(cid:86)(cid:76)(cid:200)(cid:285)(cid:72)(cid:78)(cid:3)(cid:71)(cid:79)(cid:68)(cid:3)(cid:71)(cid:93)(cid:76)(cid:72)(cid:70)(cid:76)(cid:4) (cid:49)(cid:50)(cid:58)(cid:50)(cid:165)(cid:109) POLECAMY (cid:46)(cid:86)(cid:76)(cid:200)(cid:285)(cid:78)(cid:76)(cid:3)(cid:71)(cid:82)(cid:86)(cid:87)(cid:218)(cid:83)(cid:81)(cid:72)(cid:3)(cid:90)(cid:3)(cid:78)(cid:86)(cid:76)(cid:218)(cid:74)(cid:68)(cid:85)(cid:81)(cid:76)(cid:68)(cid:70)(cid:75)(cid:15)(cid:3)(cid:81)(cid:68)(cid:3)WWW.BURDAKSIAZKI.PL(cid:3)(cid:76)(cid:3)(cid:90)(cid:3)(cid:86)(cid:83)(cid:85)(cid:93)(cid:72)(cid:71)(cid:68)(cid:285)(cid:92)(cid:3)(cid:90)(cid:92)(cid:86)(cid:92)(cid:239)(cid:78)(cid:82)(cid:90)(cid:72)(cid:77)(cid:29)(cid:3)(cid:87)(cid:72)(cid:79)(cid:17)(cid:3)(cid:21)(cid:21)(cid:3)(cid:22)(cid:25)(cid:19)(cid:3)(cid:22)(cid:26)(cid:3)(cid:26)(cid:26)(cid:17)(cid:3)(cid:61)(cid:81)(cid:68)(cid:77)(cid:71)(cid:283)(cid:3)(cid:81)(cid:68)(cid:86)(cid:3)(cid:81)(cid:68)(cid:3)(cid:41)(cid:68)(cid:70)(cid:72)(cid:69)(cid:82)(cid:82)(cid:78)(cid:88)(cid:29)(cid:3)(cid:37)(cid:88)(cid:85)(cid:71)(cid:68)(cid:3)(cid:46)(cid:86)(cid:76)(cid:200)(cid:285)(cid:78)(cid:76)(cid:17) (cid:46)(cid:86)(cid:76)(cid:200)(cid:285)(cid:78)(cid:76)(cid:3)(cid:71)(cid:82)(cid:86)(cid:87)(cid:218)(cid:83)(cid:81)(cid:72)(cid:3)(cid:90)(cid:3)(cid:78)(cid:86)(cid:76)(cid:218)(cid:74)(cid:68)(cid:85)(cid:81)(cid:76)(cid:68)(cid:70)(cid:75)(cid:15)(cid:3)(cid:81)(cid:68)(cid:3) (cid:46)(cid:86)(cid:76)(cid:200)(cid:285)(cid:78)(cid:76)(cid:3)(cid:71)(cid:82)(cid:86)(cid:87)(cid:218)(cid:83)(cid:81)(cid:72)(cid:3)(cid:90)(cid:3)(cid:78)(cid:86)(cid:76)(cid:218)(cid:74)(cid:68)(cid:85)(cid:81)(cid:76)(cid:68)(cid:70)(cid:75)(cid:15)(cid:3)(cid:81)(cid:68)(cid:3) (cid:46)(cid:86)(cid:76)(cid:200)(cid:285)(cid:78)(cid:76)(cid:3)(cid:71)(cid:82)(cid:86)(cid:87)(cid:218)(cid:83)(cid:81)(cid:72)(cid:3)(cid:90)(cid:3)(cid:78)(cid:86)(cid:76)(cid:218)(cid:74)(cid:68)(cid:85)(cid:81)(cid:76)(cid:68)(cid:70)(cid:75)(cid:15)(cid:3)(cid:81)(cid:68)(cid:3) (cid:37)(cid:88)(cid:85)(cid:71)(cid:68)(cid:3)(cid:46)(cid:86)(cid:76)(cid:200)(cid:285)(cid:78)(cid:76)(cid:17) (cid:37)(cid:88)(cid:85)(cid:71)(cid:68)(cid:3)(cid:46)(cid:86)(cid:76)(cid:200)(cid:285)(cid:78)(cid:76)(cid:17) (cid:37)(cid:88)(cid:85)(cid:71)(cid:68)(cid:3)(cid:46)(cid:86)(cid:76)(cid:200)(cid:285)(cid:78)(cid:76)(cid:17) (cid:76)(cid:3)(cid:90)(cid:3)(cid:86)(cid:83)(cid:85)(cid:93)(cid:72)(cid:71)(cid:68)(cid:285)(cid:92)(cid:3)(cid:90)(cid:92)(cid:86)(cid:92)(cid:239)(cid:78)(cid:82)(cid:90)(cid:72)(cid:77)(cid:29)(cid:3)(cid:87)(cid:72)(cid:79)(cid:17)(cid:3)(cid:21)(cid:21)(cid:3)(cid:22)(cid:25)(cid:19)(cid:3)(cid:22)(cid:26)(cid:3)(cid:26)(cid:26)(cid:17)(cid:3)(cid:61)(cid:81)(cid:68)(cid:77)(cid:71)(cid:283)(cid:3)(cid:81)(cid:68)(cid:86)(cid:3)(cid:81)(cid:68)(cid:3)(cid:41)(cid:68)(cid:70)(cid:72)(cid:69)(cid:82)(cid:82)(cid:78)(cid:88)(cid:29)(cid:3) Fragment książki P.D. Baccalario „Sklepik Okamgnienie. Busola snów” Zwolnili mnie po niecałym miesiącu pra- cy. Tak. Wielebny Prospero nie użył co prawda tego sformułowania i nawet pró- bował mi wmówić, że świetnie się spisy- wałem, ale efekt był taki, że nie praco- wałem już jako listonosz w Applecross. – Chodź ze mną, chłopcze… – za- gadnął, kładąc mi dłoń na ramieniu, po czym lekko mnie popchnął. – Pomówimy z Jules’em. Problem z wielebnym był taki, że mężczyzna zupełnie nie zdawał sobie sprawy ze swojej siły. Mierzył prawie dwa metry, miał płomienne spojrzenie i władczy, niedopuszczający sprzeciwu ton głosu. – Gałgan, do nogi… – nakazałem psu, a ten zawył i podreptał za mną. Jules, do którego mieliśmy pójść, to stary listonosz z Applecross, ten sam, którego zastępowałem. Musiałem do- starczać listy do wszystkich gospodarstw na półwyspie, a od czasu do czasu nawet na wyspach, kiedy adres się nie zgadzał i na przykład wiadomość zaadresowa- no do „Rodziny Coughnamara, Apple- cross”, a Coughnamara nie mieszkali w Applecross od jakichś dwudziestu lat. Szczęściarze, przeprowadzili się do Be- inn’a Leac, leżącego po drugiej stronie zatoki. Wszyscy o tym wiedzieli, z wy- jątkiem Jules’a i nadawcy, który – po- dobnie jak cała reszta świata – nie miał zielonego pojęcia, gdzie się znajduje Ap- plecross. Applecross to mała mieścina, kilka domów (serio: kilka) w północnej Szko- cji. Prowadzi do nas jedyna droga, na której początku znajduje się napis: „Uwa- ga! Przejazd odradzany świeżo upieczo- nym kierowcom. Niebezpieczeństwo!”. Naprawdę, nie żartuję. Ale wtedy, latem, niebezpieczeństwo nie wiązało się z tym, że ktoś mógł wypaść z drogi, co byłoby zapewne fatalne w skutkach, szczegól- nie na odcinku prowadzącym nad urwi- skiem, na Łosiowym Rogu albo Małym Czubku. Nie chodziło także o te dzie- więtnaście zakrętów, na których ledwo, ledwo można się wyminąć, czy o króli- ki, które przebiegają przez jezdnię, kie- dy tylko usłyszą warkot silnika (zawsze przecinają drogę wtedy, gdy nadjeżdża samochód, nikt nie wie dlaczego). Nie chodziło też o mgły, bardzo gę- ste, które potrafią uformować się w mi- nutę, nawet w samym środku lata. Zagrożenie stanowił on: Jules. Listo- nosz. W te wakacje zastępowałem go, bo skręcił sobie nogę w kostce, zeskakując z roweru. Przedtem na rowerze rozwo- ził pocztę i kiedy się go mijało, unosił rękę na powitanie albo dawał znak, że- by się zatrzymać, jeżeli miał coś do do- ręczenia. „Dzięki, Jules” – trzeba było wyre- cytować, nawet jeśli list miał stempel z ubiegłego miesiąca. Absolutnie nie należało dorzucić czegoś w stylu: „Nie sądziłem, że dojdzie tak szybko!”. No bo Jules był strasznie obrażalski. Od razu myślał, że ktoś uważa, iż to z je- go winy list nie dotarł wcześniej, i od te- go momentu stawał na głowie, aby ko- lejne dostarczać jeszcze później. Był przeczulony na swoim punkcie i niemi- łosiernie się obijał. Podczas tych czterech tygodni, kiedy pracowałem w jego zastępstwie, dostar- czyłem więcej listów niż on przez pół ro- ku. – Co ty wyprawiasz, chłopcze?! – wy- krzyknął oburzony, gdy to do niego do- tarło. – Jeśli dalej będziesz tak postępo- wał, to popsujesz mi cały system pracy! – O jakim systemie mówisz? – zapy- tałem. sobie, że słono za to zapłacę. Mógłbym się założyć, że wygląda- ło to tak, iż Jules, kuśtykając, wyszedł z poczty (utykał już od miesiąca, mimo że wszyscy wiedzieli, że udaje) i poszedł się poskarżyć wielebnemu Prosperowi – jak każdy, kto miał jakiś problem. A Pro- spero, jak zawsze w takich sytuacjach, wymyślił rozwiązanie. – Popatrz tylko, co za cudo…! – wy- krzyknął tamtego dnia. – Nowoczesność zapukała do naszego miasteczka. Zaprowadził mnie przed pocztę, aby mi pokazać płomiennoczerwoną fur- gonetkę ze znaczkiem Royal Mail na drzwiach, zaparkowaną w poprzek, tuż przed budynkiem. – Wielebny chyba żartuje? – zapyta- łem. A on jakby mnie nie słyszał. Splótł dłonie na piersiach. – Właśnie ją przyprowadzono, pro- sto z poczty głównej – wyjaśnił. – Cud- na, prawda? Wybuchłem śmiechem. – A kto miałby niby siedzieć za kie- rownicą? Jules? Prospero spojrzał na mnie zaskoczo- ny. A on się wtedy obraził i poprzysiągł ze stanowiska listonosza. – A… właściwie dlaczego nie? W koń- cu jest listonoszem. Czerwona furgonetka przywodziła na myśl skrzyżowanie tostera z potrza- skiem. Wyobraziłem sobie, jak mknie z szybkością stu kilometrów na godzinę główną ulicą Applecross albo trasą nad urwiskiem, Bealanch Ba, drogą dla by- dła, i poczułem, jak przechodzą mnie dreszcze. – Wielebny, ale Jules nie umie prowa- dzić… – wymamrotałem przejęty. – To tak jak ty… – wytknął mi Pro- spero. stu lat. No jasne, nie miałem nawet czterna- I w ten sposób wielebny zwolnił mnie Uniosłem ręce nad głowę, tak jakbym się poddawał, i zdjąłem służbową torbę. – Jak wielebny sobie życzy – rzuci- łem. – Ale proszę potem nie mówić, że nie ostrzegałem. Zagwizdałem. Gałgan przestał się drapać i zaczął, cały zadowolony, kręcić mi się pod nogami. – Czy mogę przynajmniej zatrzymać rower? – zapytałem. Wielebny nawet się nie odwrócił, tak był urzeczony błyskiem karoserii. – Muszę ci znaleźć inną robótkę… – stwierdził. – Widzimy się jutro rano na plebanii. Miałem wrażenie, że nie może sobie przypomnieć, jak się nazywam. – Finley Mc Phee – podpowiedzia- łem. – Idziemy. Na popołudnie miałem plan B. Niestety, nie byłem jedyny.  Fragment pochodzi z dru- giego tomu serii, który ukaże się w księgarniach 21 maja (Wydawnictwo Olesiejuk). 1 tom serii ukazał się w październiku 2013 roku. 6 k s i ą ż k i • b e z p ł a t n y d o d a t e k • m a j 2 0 1 4 Książki dla dzieci i młodzieży Rozmowa z Ewą Świerżewską Lektury dzieciństwa – Ewa, pozwolisz, że tym razem to ja zapy- tam cię o twoją pierwszą w życiu lekturę? Czym się zaczytywałaś, kiedy byłaś mała? – We wczesnym dzieciństwie miałam problem z książkami – a tak naprawdę to ze wzrokiem, co powodowało, że czytanie przychodziło mi z dużym trudem. Dopiero gdy zaczęłam nosić okulary, książki stały się czymś atrakcyjnym. Byłam uprzywilejowana, gdyż moja mama pracowała w wydawnictwie Nasza Księgarnia, więc do naszego domu trafiło wiele no- wości. Uwielbiałam „Zajączka z rozbitego lusterka” Heleny Bechlerowej i „Małpeczki z naszej półeczki” Kristy Bendovej; „Kubusia Puchatka” – to samo wy- danie, o którym w książce wspominał Michał Rusinek; no i „Muminki” – kilka niewielkich tomików mam na- dal, ale ich stan pozostawia wiele do życzenia. f o t . i a r c h w u m a u t o r k i – Czy córkom proponowałaś swoje ulubione książki z dzieciństwa? Podzielały twój zachwyt? – Moje dzieci od urodzenia żyją w gąszczu książek. Gdzie się nie ruszą, tam natykają się na grubsze i cieńsze tomy. Dochodzi czasem do tego, że przemieszczanie się w niektórych miejscach domu należy do sportów ekstremalnych. A tak poważnie, to staram się od samego początku ota- czać je bardzo różnymi książkami. Oczywiście najchętniej tymi najlepszymi – mądrymi i piękny- mi, choć jestem zdania, że powinny zobaczyć też takie, których nikomu nie polecam – czy to ze względu na treść, czy – znacznie częściej – szatę graficzną. A wszystko po to, by same w przy- szłości potrafiły ocenić, co jest wartościowe, a co nie. Z wielką przyjemnością sięgamy czasem do starych książek – czy to tych z mojego, czy też nawet z dzieciństwa mojej mamy, których cał- kiem sporo się zachowało. Jest to ta najmocniejsza klasyka, czyli bracia Grimm, Andersen – książ- ki, które w moich dzieciach budzą mieszane uczucia; „Kubuś Puchatek”, „Dzieci z Bullerbyn”, ale przede wszystkim opowieści o Pippi, Emilu – uwielbiane przez Igę i Adę. – Bardzo trzeba było namawiać interlokutorów do zwierzeń? Grzebanie w pamięci, sięganie do lat szczenięcych dla wielu było chyba bardzo trudne? – Tych, którzy zgodzili się na rozmowę, specjalnie namawiać nie było trzeba. Niektórzy świetnie się do tych spotkań z nami przygotowali, wyszukując stare książki, czy też wypisując sobie na kartkach tytuły i autorów. Inni szli na żywioł, sypiąc tytułami jak z rękawa. Zdarzali się też tacy, których wspomnienia wiązały się bardziej z osobami czytającymi im pierwsze książki, niż z samą treścią, dlatego podczas rozmów robiło się niekiedy sentymentalnie. Zwróciłam uwagę na pew- ną prawidłowość – im nasz rozmówca był bardziej chorowity w dzieciństwie, tym więcej czytał – i to niezależnie od statusu materialnego rodziny. Niemal wszyscy z przepytywanych korzystali z bibliotek, więc te instytucje odegrały wielką rolę w ich życiu. – Z książki przebija mocny przekaz, że to, co przeczytamy w dzieciństwie, ma wpływ na nasze dorosłe życie. Czy można na podstawie opowieści sławnych Polaków stworzyć wykaz najwartościowszych lektur? – Nawet jeśli nie konkretne książki mają wpływ na nasze życie, to na pewno to, że w dzie- ciństwie czytaliśmy. Że daliśmy się porwać fantastycznym światom, które działały na wyobraźnię, poszerzały wiedzę i horyzonty. Oczywiście niektórzy rozmówcy potrafili wskazać konkretne tytuły, które ich kształtowały. Z naszych rozmów wyraźnie wyłania się pewien kanon literatury dziecięcej, niezmienny od kilkudziesięciu lat. Wiele tytułów przewija się przez te 24 wywiady – niezależnie od wieku rozmówców. To na pewno „Baśnie” Andersena i braci Grimm, „Ko- ziołek Matołek”, „Serce” Amicisa, ale też wiele książek przygodowych polskich autorów. Co ciekawe, wiele z tych tytułów odnaleźć możemy w spisie książek, które zakwalifikowały się do projektu „Kanon książek dla dzieci i młodzieży”, przy którym miałam przyjemność pracować kilkanaście lat temu. – Aga Zaryan przyznała ci się, że na swoich dziecięcych książkach zrobiła pierwszy biznes, Kazik Staszewski wyznał, że sam w dzieciństwie pisał książki. Który z rozmówców zaskoczył cię najbardziej? – Najbardziej zaskoczył mnie nie mój rozmówca, a Tomasz Majewski, który w rozmowie z Jarkiem Mikołajewskim podważył wielkość Sienkiewicza. A z osób, z którymi ja rozmawiałam, to rzeczywiście Kazik – po pierwsze tym, co czytał (lub jemu czytano), co inspirowało go do tworzenia własnych książek w dzieciństwie, a przede wszystkim tym, że te jego prace zachowały się do dziś, dzięki czemu mogliśmy pokazać je czytelnikom w książce „Co czytali sobie, kiedy byli mali”. Rozmawiała Ewa TEndEREnda-ożóg Ewa Świerżewska, Jarosław Mikołajewski Co czytali sobie, kiedy byli mali? Wanda Chotomska czy- tanie książek zaczyna- ła… od końca. Z cieka- wości zakończenia. Boh- dan Butenko, mając sie- dem lat czytał „Potop”, Jerzy Bralczyk z kolei przygodę z czytaniem zaczynał „Panem Tadeuszem”, Grzegorz Turnau zaczytywał się powieściami Niziur- skiego, Marek Kamiński Verne`em i Centkie- wiczami. Dwudziestu czterech znanych Po- laków, z różnych światów, wśród nich: Boh- dan Butenko, Jacek Cygan, Janusz Gajos, Julia Hartwig, Krystyna Janda, Andrzej Wajda i Jó- zef Wilkoń w rozmowach z Ewą Świerżew- ską i Jarosławem Mikołajewskim opowiadają o swoich książkach z dzieciństwa. Lektury poznawali dzięki rodzicom, babci, wujkowi, cioci. A gdy sami nauczyli się czytać, z wielką chęcią sięgali po książki, czasem nawet były to zaskakujące tomiszcza (Janusz Gajos wy- znaje, że pierwszą samodzielną lekturą było „O rozwoju rodzaju ludzkiego”). Niektórzy nawet (patrz: Kazik Staszewski) zaczęli sa- modzielnie tworzyć książkowe opowieści. Te same lektury jednym się podobały, innych wręcz od nich odrzucało: „»Serce« Amici- sa było nie do przebrnięcia” – mówi Wanda Chotomska. Z kolei Janusz Gajos wyznaje: „Bardzo się wzruszałem »Sercem« Amicisa” . Ale wszyscy interlokutorzy przyznają zgod- nie, że kontakt z literaturą miał wpływ na ich dorosłe życie. Lektura, bogato okraszona reprodukcjami oryginalnych okładek, użyczonymi przez Mu- zeum Książki Dziecięcej, przywołuje wspo- mnienia z własnego dzieciństwa, zachęca do spaceru aleją pamięci w poszukiwaniu wła- snych pierwszych przeczytanych samodzielnie książek. Graficzna forma książki jest wypiesz- czona, zachwycająca, ilustracje – świeże, po- mysłowe, podobnie jak portrety rozmówców, które są dziełem Daniela de Latour. Chwała wydawnictwu Egmont, chwała Jarosławowi Mikołajewskiemu i Ewie Świer- żewskiej oraz ich rozmówcom, że postanowili pokazać, czy wręcz dowieźć, jak niezbędne jest wychowanie wśród książek. Publikacja została wydana w ramach akcji promujacej czytanie „Czytam sobie”. (et) Egmont, Warszawa 2014, s. 320, ISBN 978-83-237-6083-2 Aaron Frisch Czerwony Kapturek w wielkim mieście Uwspółcześniona wer- sja klasycznej baśni bra- ci Grimm zaskoczy wie- lu czytelników. Główna bohaterka nosi czerwony płaszcz z kapturem i teni- sówki, zamiast wiklinowe- k s i ą ż k i • b e z p ł a t n y d o d a t e k • m a j 2 0 1 4 7 Książki dla dzieci i młodzieży go koszyczka ma plecak. Wilk jest gangsterem i jeździ motorem, babcia mieszka w przyczepie kampingowej, ale największe zdumienie wzbu- dza las – właściwie to wielkomiejska, betono- wa dżungla. Podczas wędrówki przez miasto XXI wieku Sophia narażona jest na wiele po- kus. Centrum metropolii – „Puszcza” – mieni się barwami, kusi reklamami, tętni życiem, ale tuż za rokiem pełno jest śmieci, rozsypujących się budynków i niebezpiecznych zakamarków z nikczemnymi bandziorami. Ta historia może skończyć się tragicznie, ale autor przewidział także alternatywne zakończenie. Włoski ilustrator Roberto Innocenti spor- tretował historię genialnie! Nic tu nie jest przy- padkowe, obrazy złożone są z wielu elemen- tów, szczegółów, symboli, porywają czytelnika do wykreowanego świata, pozwalają wczuć się w klimat. Przypomnijmy, że artysta nie był dotąd w naszym kraju znany, po raz pierw- szy mogliśmy zetknąć się z jego twórczością przy okazji nowego wydania „Pinokia” w tłu- maczeniu Jarosława Mikołajewskiego, potem była książka „Dom”, wreszcie „Wyspa Skar- bów” Stevensona w tłumaczeniu Andrzeja Polkowskiego. Lektura ukazuje ponadczasowe dylematy człowieka i reguły rządzące światem. Uzmysła- wia młodemu czytelnikowi sytuacje wzbudzające niepokój czy wręcz niebezpieczne i zachęca do przemyśleń, poszukiwania rozwiązania. (et) tłum. Ewelina Angielczyk, Media Rodzina, Poznań 2014, s. 32, 29 zł, ISBN 978-83-7278-834-4 Piotr Rubik Bajki z Zielonego Lasu Każdy chyba młody ro- dzic tego doświadczył. „Opowiedz mi bajkę” – domaga się malec przed snem, albo np. w trakcie podróży. Bo dzieci ko- chają bajki i baśnie. Nie ważne, czy chodzi o te książkowe, czy te z głowy mamy lub taty. A raz wymyślona historyjka, może ciągnąć się przez kilka wieczorów, nabierać nowych wątków, dotyczyć najrozmaitszych proble- mów. Świetnym opowiadaczem historyjek oka- zał się słynny kompozytor Piotr Rubik. Wydało się, że ma nieograniczoną wyobraźnię, kapi- talnie miesza realizm z fantazją, świat przez niego wykreowany ciekawi i wciąga do środ- ka. „Za górami, za lasami, za siedmioma do- linami, za wielką górą i wielką rzeką, bardzo, bardzo daleko był sobie Zielony Las” – tak rozpoczyna się każda z opowiastek zebra- nych w tomie. Główną bohaterką jest He- lenka, która razem ze swym kolegą Guciem kameleonem umie rozwiązywać najtrudniej- sze problemy. Jak przyznaje we wstępie au- tor, inspiracją do powstania bajek była jego córka Helenka, która domagała się codzien- nie nowej bajki i to jeszcze za każdym razem o innym zwierzątku. I tak w książce występu- Rozmowa z Piotrem Rubikiem Bajki dla Helenki – Ma Pan już nowy zawód. Jakie uczucia to- warzyszą panu w związku z wydaniem debiutanc- kiej książki? f o t . i a r c h w u m a u t o r a – Nowy zawód? Absolutnie nie. Za dużo po- wiedziane. Moim głównym obszarem działalności jest i będzie komponowanie muzyki. Bajkopisarz, a raczej może „bajkoopowiadacz”, to takie trochę wymuszone hobby. Moja córka Helenka zawsze bardzo lubiła gdy opowiadałem jej bajki. Najlepiej codziennie nową. Dlatego wymyśliłem bajki o Zie- lonym Lesie i codziennie przed snem opowiadałem kolejną przygodę, a Helenka pomagała mi w wybo- rze zwierzątek, które pojawiają się w opowieściach. Muszę podkreślić, że nie mam ambicji być pisarzem. To tylko czysta rozrywka, chęć sprawienia radości swojemu dziecku. A jeśli przy okazji pomoże to innym rodzicom w usypianiu ich pociech to mogę się tylko cieszyć. – Czyjej opinii obawia się pan najbardziej? – Opinie osób, na których najbardziej mi zależy już poznałem. Mojej żonie i córkom książka się podoba. Mam nadzieję, że bajki spodobają się również innym dzieciom. – Czy myślał pan o nagraniu słuchowiska o mieszkańcach Zielonego Lasu? Przy pana profesji pomysł sam się nasuwa… – Nagrałem audiobooka, który zostanie wydany w tym samym czasie co książka. Czytam tam wszystkie bajki sam, nierzadko z podziałem na role, każda oprawiona jest moją oryginalną muzyką, dołożone są przeróżne efekty dźwiękowe zatem można powiedzieć, że jest to na- miastka słuchowiska. – Okazuje się, że Piotr Rubik potrafi rapować… – To nic trudnego jeśli ma się poczucie rytmu. A to jest wpisane w mój zawód. Oczywiście w audiobooku robię to tylko dla żartów. – Czy czytelnicy mogą spodziewać się dalszych przygód Helenki i jej przyjaciół z Zielo- nego Lasu? Pewnie druga córeczka także chciałaby się pojawić w opowieściach taty? – Druga córeczka Alicja pojawia się już teraz. Nie mogło jej zabraknąć, bo przecież za kilka lat gdy będzie czytać „Bajki z Zielonego Lasu”, mogłoby jej być przykro, gdyby w tych opowie- ściach była tylko Helenka. A dalsze losy? No cóż, zobaczymy jak zostanie przyjęta ta część. Jeśli dobrze, to nie wykluczam kolejnych tomów. – Co sądzi pan o ilustracjach Anety Dmowskiej? – To bardzo ładne ilustracje. Na początku, gdy wydawnictwo zaproponowało osobę pani Anety spotkaliśmy się i zapoznałem się z jej portfolio. Następnie wspólnie ustaliliśmy styl w jakim miały być stworzone obrazki. – A czy Helence spodobała się książkowa bohaterka? – Od razu pokazałem jej propozycje ilustracji. Gdybym nie miał jej akceptacji, szukałbym czegoś innego. Rozmawiała Ewa TEndEREnda-ożóg ją: koń, krowa, kaczki, pająk, pies, owce, rak, małpka, kangur… „Brygada antyzmartwieniowa” codzien- nie dostaje nowe wyzwanie. Zwierzęta mają swoje małe i duże problemy, w większości dotyczą ich skrytych marzeń: jeden chce jeź- dzić na deskorolce, drugi tańczyć, trzeci ma- rzy o przyjęciu urodzinowym, ale nie wie, jak zrobić tort. Dzięki Helence mieszkańcy lasu żyją w pełnej synergii, chętnie więc sobie po- magają, uczą się nawzajem. „Bajki z Zielonego Lasu” to ciepłe, po- godne opowieści o silne przyjaźni, o tym, że warto pomagać innym i że dobro powraca. Doskonałym uzupełnieniem tekstu są pięk- ne, patchworkowe ilustracje Anety Dmow- skiej. (et) Burda Książki, Warszawa 2014, s. 94, ISBN 978-83-7778-688-8 Martyna Wojciechowska Carlito – mrówkojad z Wenezueli Carlito jest mrówkoja- dem, mieszka w wene- zuelskim lesie równiko- wym. Marzy o tym, żeby być małpką i huśtać się na lianach jak jego przyjaciel Raszi. Ale mrówkojady też są wyjątkowe i mają niezwykłe umiejętności, takie jak doskonały węch czy imponująco dłu- gi język, który służy im do wyjadania jedynych w swoim rodzaju smakołyków – termitów. Dotychczas Carlito poznawał świat z per- spektywy pleców mamy, teraz staje się coraz 8 k s i ą ż k i • b e z p ł a t n y d o d a t e k • m a j 2 0 1 4
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Magazyn Literacki KSIĄŻKI 5/2014 - dodatek Książki dla dzieci i młodzieży
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: