Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00051 007289 12250742 na godz. na dobę w sumie
Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy - książka
Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy - książka
Autor: Liczba stron: 248
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-8842-5 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> controlling
Porównaj ceny (książka, ebook (-25%), audiobook).

Pisać każdy może… tylko jak?

Słowa towarzyszą nam od dzieciństwa. Nadajemy nazwy wszystkiemu, co nas otacza; opowiadamy o wszystkim, co dla nas ważne. Gdy korzystamy z wyszukiwarki internetowej, wpisujemy w jej okno pożądane frazy. I choćby nie wiadomo jak wyznawcy kultury obrazkowej zaklinali rzeczywistość, to słowa mają moc. Zmieniają świat, wpływają na czytelników i klientów.

Niezależnie od tego, czy tworzysz opowiadanie, bloga, tekst naukowy, e-mail marketingowy czy slogan reklamowy — jesteś pisarzem. Chcesz podzielić się z czytelnikiem swoimi przemyśleniami, rozbawić go lub wzruszyć. Chcesz, by czytelnik Cię zrozumiał, ale czy wiesz, jak do niego dotrzeć? Które słowa wybrać, a których się pozbyć? Marzysz o tym, by Twój tekst czytało się tak, jak ogląda się przygody Jamesa Bonda? Chciałbyś budować napięcie jak Agatha Christie?

Magiczną moc opowieści dostrzegają dziś nie tylko literaci i reżyserzy, lecz również twórcy tekstów reklamowych i internetowych, ponieważ storytelling buduje świadomość marki. Jeśli chcesz nauczyć się go stosować, trudno o lepszych mistrzów storytellingu niż wielcy pisarze. Możesz czerpać garściami z ich doświadczenia, pod warunkiem, że zamiast się zastanawiać: „Co autor miał na myśli?”, zapytasz: „Jak on to zrobił?”. Dzięki pisarskim technikom i stylistycznym sztuczkom, które poznasz w tej książce, Twój tekst zabłyśnie jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.


Joanna Wrycza-Bekier — jest doktorem nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, absolwentką filologii polskiej i filologii germańskiej Uniwersytetu Gdańskiego, autorką książek: Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu (Onepress, 2010 i 2014), Kreatywna praca dyplomowa (Septem, 2011), Szkoła twórczego pisania (Editio, 2011) i Galaktyka języka Internetu (Novae Res, 2008), a także licznych artykułów naukowych poświęconych internetowemu słowu pisanemu.

Prowadzi dwa blogi: Poradnik pisania (http://niemieckiwpracy.eu/blog).

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis tre(cid:258)ci Wst(cid:266)p 1. Przejd(cid:296) do konkretów Magia szczegó(cid:225)u Kolekcjonuj nazwy Nadawaj imiona A co z abstrakcj(cid:261)? 2. O(cid:298)yw tekst Jaki czasownik jest dynamiczny? Wampir energetyczny nr 1: Nominalizacja Wampir energetyczny nr 2: Strona bierna Wampir energetyczny nr 3: Czasowniki modalne Wampir energetyczny nr 4: Mie(cid:252) i by(cid:252) Lista dynamicznych czasowników 3. Lekcja Iana Fleminga 4. Eksponuj to, co wa(cid:298)ne Utnij niepotrzebn(cid:261) ko(cid:276)cówk(cid:266) Nie komentuj tego, co napisa(cid:225)e(cid:286) Roz(cid:225)up zdanie na dwie cz(cid:266)(cid:286)ci Przejd(cid:296) od informacji starej do nowej Jak rozpocz(cid:261)(cid:252) zdanie? U(cid:225)ó(cid:298) wyrazy w zdaniu 5. Zaciekawiaj od pierwszego zdania Wrzu(cid:252) czytelnika w wir wydarze(cid:276) Zacznij od czego(cid:286) niezwyk(cid:225)ego Wprowad(cid:296) intryguj(cid:261)cego bohatera 7 11 13 16 19 21 25 27 29 33 38 40 44 49 59 62 63 63 64 65 66 73 75 76 76 Kup książkęPoleć książkę 4 | M A G I A S (cid:146) Ó W . J A K P I S A (cid:109) T E K S T Y , K T Ó R E P O R W (cid:107) T (cid:146) U M Y Przykuj uwag(cid:266) Wybierz znacz(cid:261)cy szczegó(cid:225) Zmu(cid:286) czytelnika do refleksji 6. Pozb(cid:261)d(cid:296) si(cid:266) s(cid:225)ów-(cid:286)mieci Tiki Skamieliny Papugi Koturny Urz(cid:266)dasy Snoby Tasiemce Usypiacze Podróbki Gadu(cid:225)y Tchórze Zuchwalcy Instrukcje Sobki Anonimy Zrz(cid:266)dy Gmatwaniny 7. Lekcja Ernesta Hemingwaya 8. Nie bój si(cid:266) d(cid:225)ugiego zdania Po(cid:225)(cid:261)cz zdania Wyliczaj Powtarzaj Podsumuj Wtr(cid:261)caj 9. Opowiedz histori(cid:266) Pocz(cid:261)tek (sytuacja) (cid:285)rodek (komplikacja) Koniec (rozwi(cid:261)zanie) 77 78 79 83 84 85 87 88 90 92 93 94 95 96 97 98 98 99 100 100 101 105 113 115 117 119 123 124 127 131 138 145 Kup książkęPoleć książkę 10. Lekcja braci Grimm 11. Pokazuj, nie opisuj Nie wyr(cid:266)czaj czytelnika Mniej znaczy wi(cid:266)cej Zmu(cid:286) bohatera do dzia(cid:225)ania Zadbaj o towarzystwo dla bohatera Walcz o czytelnika 12. Graj na emocjach Pisz sercem Porywaj(cid:261)ce opowie(cid:286)ci Poruszaj(cid:261)ce reklamy 13. Buduj napi(cid:266)cie Zawieszenie akcji Strzelba Czechowa Zwrot akcji 14. Lekcja Agathy Christie 15. Maluj s(cid:225)owami Kolor (cid:285)wiat(cid:225)o i cie(cid:276) Kadr 16. Pobudzaj zmys(cid:225)y Zapach D(cid:296)wi(cid:266)k Smak Dotyk A teraz wszystko wymieszaj S P I S T R E (cid:165) C I | 5 149 157 157 160 161 162 163 165 165 168 174 179 181 183 188 195 209 209 212 213 217 218 219 220 221 222 Kup książkęPoleć książkę 6 | M A G I A S (cid:146) Ó W . J A K P I S A (cid:109) T E K S T Y , K T Ó R E P O R W (cid:107) T (cid:146) U M Y 17. Lekcja van Gogha 18. Przemów w(cid:225)asnym g(cid:225)osem 19. Zako(cid:276)czenie Bibliografia 225 233 239 245 Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:239) 4. Eksponuj to, co wa(cid:285)ne T(cid:266)tni(cid:261) kopyta, (cid:286)wiszcze wiatr, ojciec z umieraj(cid:261)cym synkiem w ra- mionach p(cid:266)dzi przez olchowy las. Ojciec trzyma synka za r(cid:266)k(cid:266), czuje bicie jego serca. Nagle ch(cid:225)opiec dostrzega pomi(cid:266)dzy drzewami zwiewn(cid:261) posta(cid:252). To król Elfów. Na g(cid:225)owie ma koron(cid:266), a z jego ramion sp(cid:225)ywa mlecznobia(cid:225)a szata. „Nie ma (cid:298)adnego króla, synku, tylko mg(cid:225)a” — t(cid:225)umaczy ojciec. Ale król Elfów nie daje za wygran(cid:261). Przyrzeka ch(cid:225)opcu, (cid:298)e poka(cid:298)e mu kwiaty nad wod(cid:261), swoj(cid:261) matk(cid:266) w z(cid:225)otej sukni i pi(cid:266)kne córki ta(cid:276)cz(cid:261)ce u bram królestwa. „Wiatr szele(cid:286)ci w(cid:286)ród starych wierzb” — uspokaja ojciec i przyciska syna mocniej. Król Elfów jest jednak po- t(cid:266)(cid:298)niejszy i porywa ch(cid:225)opca do swego królestwa. Syn umiera w ramio- nach ojca. Pi(cid:266)kna ballada Goethego Król Elfow ko(cid:276)czy si(cid:266) s(cid:225)owami: In seinen Armen das Kind war tot. (W jego ramionach dziecko by(cid:225)o ju(cid:298) martwe). Zwró(cid:252) uwag(cid:266) na to jedno krótkie s(cid:225)owo na ko(cid:276)cu tej linijki. Wszyst- ko ucich(cid:225)o: t(cid:266)tent kopyt, (cid:286)wist wiatru, szum wierzb. Jest tylko ma(cid:225)e, cichutkie s(cid:225)owo tot. (cid:297)adne ze znanych mi t(cid:225)umacze(cid:276) ballady Goethego nie wyekspo- nowa(cid:225)o s(cid:225)owa tot (martwy) na ko(cid:276)cu wersu. Oczywi(cid:286)cie t(cid:225)umaczenie poezji to ci(cid:261)g(cid:225)e ust(cid:266)pstwa na rzecz rymu i rytmu, wi(cid:266)c nie sposób uchwyci(cid:252) wszystkich niuansów. Spójrzmy jednak, jak ko(cid:276)cówka bal- lady wypada w jednej z polskich wersji: Nie wiedzia(cid:225), (cid:298)e syn skona(cid:225) mu ju(cid:298) W tym g(cid:225)uchym lesie w(cid:286)ród olch i brzóz. Kup książkęPoleć książkę 6 0 | M A G I A S (cid:146) Ó W . J A K P I S A (cid:109) T E K S T Y , K T Ó R E P O R W (cid:107) T (cid:146) U M Y S(cid:225)owo skona(cid:225) pojawia si(cid:266) w przedostatniej linijce, a czytaj(cid:261)c ostatni wers, nie widzimy ju(cid:298) syna w ramionach ojca, lecz majacz(cid:261)ce w od- dali olchy i brzozy. W ten sposób efekt ostatniego s(cid:225)owa zosta(cid:225) za- przepaszczony… Z(cid:225)ota zasada dobrego pisania mówi: Najwa(cid:298)niejsze s(cid:225)owo umie(cid:286)(cid:252) na ko(cid:276)cu zdania. Ta sztuczka odmieni Twój tekst w kil- ka sekund. Kropka jest jak znak stop. Kiedy czytasz na g(cid:225)os, zwy- kle akcentujesz kilka ostatnich s(cid:225)ów, a potem bierzesz oddech, by przej(cid:286)(cid:252) do kolejnego zdania1. Ta krótka przerwa zwi(cid:266)ksza znaczenie ostatniego s(cid:225)owa. Doskonale rozumiej(cid:261) t(cid:266) zasad(cid:266) tek(cid:286)ciarze. Spójrz na te dwie linijki znanych piosenek: All you need is love. Would you know my name if I saw you in heaven? A teraz spróbuj usun(cid:261)(cid:252) ostatnie s(cid:225)owo. Mo(cid:298)na by by(cid:225)o w to miejsce wstawi(cid:252) prawie wszystko, prawda? Tym mocniejszy wyd(cid:296)wi(cid:266)k ostat- niego s(cid:225)owa. T(cid:266) metod(cid:266) pisania nazywa si(cid:266) 2–3–1. Najwa(cid:298)niejsze s(cid:225)owa umiesz- czamy na ko(cid:276)cu zdania, mniej wa(cid:298)ne — na pocz(cid:261)tku, a najmniej wa(cid:298)ne — w (cid:286)rodku. Pocz(cid:261)tek zdania jest jak odpalenie lontu, ko(cid:276)- cówka to fajerwerk. Je(cid:286)li umie(cid:286)cisz to, co wa(cid:298)ne i mocne na pocz(cid:261)tku i na ko(cid:276)cu zdania, niepostrze(cid:298)enie to, co s(cid:225)absze, schowasz w (cid:286)rodku. Z pewno(cid:286)ci(cid:261) pami(cid:266)tasz obrazek z pierwszego rozdzia(cid:225)u Ma(cid:225)ego Ksi(cid:266)cia przedstawiaj(cid:261)cy w(cid:266)(cid:298)a boa trawi(cid:261)cego s(cid:225)onia. Ka(cid:298)de zdanie, w którym to, co najwa(cid:298)niejsze, ukrywasz w (cid:286)rodku, jest jak w(cid:261)(cid:298), który po(cid:225)kn(cid:261)(cid:225) s(cid:225)onia. 1 Na ko(cid:276)cu zdania g(cid:225)os lekko si(cid:266) (cid:286)cisza, co (cid:286)wietnie wykorzysta(cid:225) Jan Pawe(cid:225) II w swym wielkim przemówieniu wyg(cid:225)oszonym podczas pierwszej piel- grzymki do Polski. Gdy wypowiada(cid:225) s(cid:225)owa: I odmieni oblicze ziemi, pod- niós(cid:225) g(cid:225)os, co sugerowa(cid:225)o, (cid:298)e nie sko(cid:276)czy(cid:225) jeszcze mówi(cid:252). Intonacja opa- d(cid:225)a dopiero przy s(cid:225)owach: Tej ziemi. Kup książkęPoleć książkę E K S P O N U J T O , C O W A (cid:191) N E | 6 1 A które informacje w(cid:261)(cid:298) strawi bez trudu? Na przyk(cid:225)ad te, które wyja(cid:286)niaj(cid:261), gdzie i kiedy co(cid:286) si(cid:266) dzia(cid:225)o. Spójrz na zdanie: Inspektor potwierdzi(cid:225), (cid:298)e dokonano morderstwa wczoraj wieczo- rem na ulicy Kujawskiej. Ukryjmy wczoraj wieczorem oraz ulic(cid:266) Kujawsk(cid:261) w (cid:286)rodku zdania, a wtedy b(cid:266)dzie ono brzmia(cid:225)o tak: Inspektor potwierdzi(cid:225), (cid:298)e wczoraj wieczorem na ulicy Kujawskiej dokonano morderstwa. Przesuwaj(cid:261)c w lewo wczoraj wieczorem oraz ulic(cid:266) Kujawsk(cid:261), nie tylko wyeksponujesz najmocniejsze s(cid:225)owo, czyli morderstwo, ale tak(cid:298)e zwi(cid:266)kszysz napi(cid:266)cie. Najpierw czytelnik dowie si(cid:266), kiedy, pó(cid:296)niej gdzie, a dopiero na samym ko(cid:276)cu co si(cid:266) wydarzy(cid:225)o. Ka(cid:298)de zdanie to opowie(cid:286)(cid:252) w miniaturze. I tak jak w dobrej opowie(cid:286)ci to, co by(cid:225)o wcze(cid:286)niej, zapowiada to, co b(cid:266)dzie pó(cid:296)niej. Mo(cid:298)esz mie(cid:252) jednak wa(cid:298)ne powody ku temu, by wyeksponowa(cid:252) akurat ulic(cid:266) Kujawsk(cid:261). Na przyk(cid:225)ad dlatego, (cid:298)e ulica Kujawska wiedzie przez najbogatsz(cid:261), strze(cid:298)on(cid:261) dzielnic(cid:266) miasta. A mo(cid:298)e najwa(cid:298)niejsze jest wczoraj wieczorem, bo wczoraj wieczorem by(cid:225)a Wigilia? Przesu- waj(cid:261)c te s(cid:225)owa (cid:286)wiadomie na koniec zdania, sugerujesz czytelnikowi, (cid:298)e to, co wydaje si(cid:266) zwyczajne, wcale takie nie jest. S(cid:225)owo, które chcesz wyró(cid:298)ni(cid:252), umie(cid:286)(cid:252) na ko(cid:276)cu zdania. W(cid:225)a(cid:286)ciwie powinnam napisa(cid:252): „Na ko(cid:276)cu zdania umie(cid:286)(cid:252) s(cid:225)owo, które chcesz wy- ró(cid:298)ni(cid:252)”. Jak widzisz, ta technika pisarska to (cid:286)wietna zabawa. Przek(cid:225)adaj s(cid:225)owa jak kostk(cid:266) Rubika, a(cid:298) osi(cid:261)gniesz upragniony efekt. Tym, co zwi(cid:266)ksza znaczenie ostatniego s(cid:225)owa, jest pusta prze- strze(cid:276). Poeci s(cid:261) w du(cid:298)o lepszej sytuacji, poniewa(cid:298) wiedz(cid:261), po którym s(cid:225)owie pojawi si(cid:266) pusta przestrze(cid:276). W tekstach prozatorskich pusta przestrze(cid:276) pojawia si(cid:266) dopiero po ostatnim s(cid:225)owie akapitu. Nie zmarnuj tego strategicznego miejsca. Ostatnie s(cid:225)owo akapitu a(cid:298) wo(cid:225)a: „Spójrz na mnie!”. Kup książkęPoleć książkę 6 2 | M A G I A S (cid:146) Ó W . J A K P I S A (cid:109) T E K S T Y , K T Ó R E P O R W (cid:107) T (cid:146) U M Y Zasada 2–3–1 sprawdza si(cid:266) tak(cid:298)e w internecie, zw(cid:225)aszcza podczas pisania tytu(cid:225)ów newsów. Tytu(cid:225)y internetowe nale(cid:298)y rozpoczyna(cid:252) od mocnych s(cid:225)ów kluczowych. A kiedy ju(cid:298) z(cid:225)apiemy czytelnika na haczyk, mo(cid:298)emy zako(cid:276)czy(cid:252) tytu(cid:225) s(cid:225)owem… jeszcze mocniejszym. Autorzy tekstów internetowych cz(cid:266)sto umieszczaj(cid:261) wielokropek przed ostat- nim s(cid:225)owem, by fajerwerk wystrzeli(cid:225) z wi(cid:266)kszym hukiem. Spójrzmy: M(cid:266)(cid:298)czyzna straci(cid:225) d(cid:225)o(cid:276), przyszyli j(cid:261) do… kostki Miss Polski 2013 studiuje… glottodydaktyk(cid:266) Pyrkosz: B(cid:266)d(cid:266) gra(cid:225) Mostowiaka DO (cid:285)MIERCI Passent i Kuczok rozwodz(cid:261) si(cid:266) po… 7 miesi(cid:261)cach Te witaminy mog(cid:261) Ci zaszkodzi(cid:252) A oto kilka metod, zaczerpni(cid:266)tych z ksi(cid:261)(cid:298)ki Josepha Williamsa pod tytu(cid:225)em Style, które pomog(cid:261) Ci przesun(cid:261)(cid:252) najwa(cid:298)niejsze s(cid:225)owo na koniec zdania. Utnij niepotrzebn(cid:200) ko(cid:241)cówk(cid:218) W wielu zdaniach ostatnie s(cid:225)owo jest powtórzeniem lub rozwini(cid:266)- ciem du(cid:298)o bardziej wyrazistego s(cid:225)owa poprzedzaj(cid:261)cego, tak jak w tym przyk(cid:225)adzie: Jedna puszka coli dziennie mo(cid:298)e wywo(cid:225)ywa(cid:252) agresj(cid:266) i inne za- chowania aspo(cid:225)eczne. S(cid:225)owo agresja zosta(cid:225)o schowane w (cid:286)rodku zdania, jak s(cid:225)o(cid:276) wewn(cid:261)trz w(cid:266)(cid:298)a boa. Zachowania aspo(cid:225)eczne to bardzo ogólnikowe okre(cid:286)lenie, które nie wnosi do zdania niczego nowego. Utnijmy wi(cid:266)c niepotrzebn(cid:261) ko(cid:276)cówk(cid:266), by nie psu(cid:225)a dobrego efektu. Kup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: