Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00137 003808 18783804 na godz. na dobę w sumie
Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy. Wydanie 2 rozszerzone - ebook/pdf
Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy. Wydanie 2 rozszerzone - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 288
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-4692-5 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> marketing
Porównaj ceny (książka, ebook (-50%), audiobook).

By odpowiednie dać rzeczy słowo

W języku angielskim słowo writer rozumie się bardzo szeroko - oznacza właściwie każdego, kto pisze. W języku polskim jedynie autorzy literatury beletrystycznej mają prawo używać zaszczytnego miana pisarza. Czy to znaczy, że dziennikarz jest zwolniony z obowiązku tworzenia celnych metafor? Czy autor książek naukowych może zapomnieć o budowaniu napięcia? Czy twórcy tekstów reklamowych wolno ignorować zasady ciekawego opowiadania? Nie! Jeśli zajmujesz się pisaniem, to jesteś pisarzem. Poczuj się nim nie tylko dlatego, że 'pisarz to brzmi dumnie'. Także dlatego, że bycie nim zobowiązuje do tworzenia lepszych, bardziej przekonujących treści. Chętniej czytanych. Trafniej przekazujących to, co chcesz powiedzieć. Mocnych. Takich, pod którymi z satysfakcją podpiszesz się własnym nazwiskiem.

Dzięki tej książce poznasz wiele pisarskich sztuczek, które sprawią, że Twój tekst zabłyśnie jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Dowiesz się, które czasowniki są dynamiczne i w jaki sposób konkretne rzeczowniki pobudzają wyobraźnię. Nauczysz się tworzyć krótkie i długie świetnie brzmiące zdania oraz eksponować w nich wybrane wyrazy. Zgłębisz fascynujące tajniki storytellingu, czyli opowiadania historii w taki sposób, by inni chcieli ich słuchać. Nauczysz się, jak budować napięcie, grać na emocjach i malować słowami... Autorka stawia przed Tobą jeszcze jeden cel: pragnie, by jej książka pomogła wykształcić indywidualny styl - głos, który wyróżni Cię spośród grona innych autorów.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Redaktor prowadzący: Barbara Gancarz-Wójcicka Projekt okładki: Jan Paluch Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: onepress@onepress.pl WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://onepress.pl/user/opinie?magsl2 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. ISBN: 978-83-283-4030-5 Copyright © Helion 2018 Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis tre(cid:258)ci Wst(cid:266)p Rozdzia(cid:225) 1. Przejd(cid:296) do konkretów Magia szczegó(cid:225)u Kolekcjonuj nazwy Nadawaj imiona Porównuj A co z abstrakcj(cid:261)? Rozdzia(cid:225) 2. O(cid:298)yw tekst Jaki czasownik jest dynamiczny? Wampir energetyczny nr 1: Nominalizacja Wampir energetyczny nr 2: Strona bierna Wampir energetyczny nr 3: Czasowniki modalne Wampir energetyczny nr 4: Mie(cid:252) i by(cid:252) Rozdzia(cid:225) 3. Lekcja Iana Fleminga Rozdzia(cid:225) 4. Eksponuj to, co wa(cid:298)ne Utnij niepotrzebn(cid:261) ko(cid:276)cówk(cid:266) Nie komentuj tego, co napisa(cid:225)e(cid:286) Roz(cid:225)up zdanie na dwie cz(cid:266)(cid:286)ci Przejd(cid:296) od informacji starej do nowej A jak rozpocz(cid:261)(cid:252) zdanie? U(cid:225)ó(cid:298) wyrazy w zdaniu 7 11 13 16 19 22 23 27 29 31 36 41 43 49 59 63 63 64 65 65 66 Poleć książkęKup książkę 4 | M A G I A S (cid:146) Ó W . J A K P I S A (cid:109) T E K S T Y , K T Ó R E P O R W (cid:107) T (cid:146) U M Y Rozdzia(cid:225) 5. Zaciekawiaj od pierwszego zdania Wrzu(cid:252) czytelnika w wir wydarze(cid:276) Zacznij od czego(cid:286) niezwyk(cid:225)ego Wprowad(cid:296) intryguj(cid:261)cego bohatera Oddaj g(cid:225)os bohaterowi Wybierz znacz(cid:261)cy szczegó(cid:225) Zmu(cid:286) czytelnika do refleksji Rozdzia(cid:225) 6. Pozb(cid:261)d(cid:296) si(cid:266) s(cid:225)ów-(cid:286)mieci Tiki Skamieliny Papugi Koturny Urz(cid:266)dasy Snoby Tasiemce Usypiacze Podróbki Gadu(cid:225)y Tchórze Zuchwalcy Instrukcje Sobki Anonimy Zrz(cid:266)dy Gmatwaniny Rozdzia(cid:225) 7. Lekcja Ernesta Hemingwaya Rozdzia(cid:225) 8. Uwolnij si(cid:266) od kl(cid:261)twy wiedzy Co zak(cid:225)adasz, pisz(cid:261)c tekst? Trzymaj si(cid:266) tematu Zwolnij Wyja(cid:286)niaj obrazowo Podaj przyk(cid:225)ad Ale czy specjali(cid:286)ci si(cid:266) nie obra(cid:298)(cid:261)? 73 74 75 76 77 78 79 81 82 83 85 86 89 90 91 92 94 94 96 96 97 97 98 98 100 103 111 112 113 117 119 120 122 Poleć książkęKup książkę Rozdzia(cid:225) 9. Wykorzystaj moc interpunkcji By stopniowa(cid:252) By uwydatnia(cid:252) By ukry(cid:252) By zaciekawi(cid:252) By ostrzec Rozdzia(cid:225) 10. Nie bój si(cid:266) d(cid:225)ugiego zdania Po(cid:225)(cid:261)cz zdania Wyliczaj Powtarzaj Podsumuj Wtr(cid:261)caj Rozdzia(cid:225) 11. Opowiedz histori(cid:266) Pocz(cid:261)tek (sytuacja) (cid:285)rodek (komplikacja) Koniec (rozwi(cid:261)zanie) Rozdzia(cid:225) 12. Lekcja braci Grimm Rozdzia(cid:225) 13. Pokazuj, nie opisuj Nie wyr(cid:266)czaj czytelnika Mniej znaczy wi(cid:266)cej Zmu(cid:286) bohatera do dzia(cid:225)ania Zadbaj o towarzystwo dla bohatera Walcz o czytelnika Rozdzia(cid:225) 14. Graj na emocjach Pisz sercem Porywaj(cid:261)ce opowie(cid:286)ci Poruszaj(cid:261)ce reklamy Rozdzia(cid:225) 15. Buduj napi(cid:266)cie Zawieszenie akcji Strzelba Czechowa Zwrot akcji S P I S T R E (cid:165) C I | 5 125 125 126 127 128 129 131 133 135 137 141 142 145 149 156 162 167 175 175 178 179 180 181 183 183 186 192 197 200 203 210 Poleć książkęKup książkę 6 | M A G I A S (cid:146) Ó W . J A K P I S A (cid:109) T E K S T Y , K T Ó R E P O R W (cid:107) T (cid:146) U M Y Rozdzia(cid:225) 16. Lekcja Agathy Christie Rozdzia(cid:225) 17. Odwa(cid:298) si(cid:266) pisa(cid:252) dialogi Naturalne, czyli jakie? Co wy(cid:225)apywa(cid:252)? Powiedzia(cid:225), krzykn(cid:261)(cid:225) czy wycedzi(cid:225)? Mowa cia(cid:225)a I znowu mniej znaczy wi(cid:266)cej Rozdzia(cid:225) 18. Maluj s(cid:225)owami Kolor (cid:285)wiat(cid:225)o i cie(cid:276) Kadr Rozdzia(cid:225) 19. Pobudzaj zmys(cid:225)y Zapach D(cid:296)wi(cid:266)k Smak Dotyk A teraz wszystko wymieszaj Rozdzia(cid:225) 20. Lekcja Vincenta van Gogha Rozdzia(cid:225) 21. Przemów w(cid:225)asnym g(cid:225)osem Zako(cid:276)czenie Lista dynamicznych czasowników Bibliografia Blogi 217 231 231 232 236 238 240 243 243 246 248 251 252 253 255 256 257 259 267 273 279 285 287 Poleć książkęKup książkę Rozdzia(cid:239) 5. Zaciekawiaj od pierwszego zdania „Podobno w przemówieniu pierwsze zdanie jest zawsze najtrudniejsze. A wi(cid:266)c mam je ju(cid:298) poza sob(cid:261)” — tak Wis(cid:225)awa Szymborska w swym odczycie noblowskim za(cid:298)artowa(cid:225)a z najwi(cid:266)kszej zmory pisarzy i mów- ców: pierwszego zdania. Jednak kto w tej chwili zmaga si(cid:266) z pierwszym zdaniem swojego tekstu, temu nie jest do (cid:286)miechu. Pierwsze zdanie jest jak obietnica. Przekonujesz czytelnika, (cid:298)eby przewróci(cid:225) kartk(cid:266) lub przewin(cid:261)(cid:225) stron(cid:266). Robisz wszystko, (cid:298)eby Ci zaufa(cid:225). Pierwsze zdanie jest jak flirt. Uwodzisz czytelnika, kusisz go, zabawiasz. Byleby tylko zwróci(cid:225) na Ciebie uwag(cid:266). Pierwsze zdanie jest jak atak. Zadajesz mocny cios, który natych- miast wci(cid:286)nie czytelnika w fotel. Walczysz, cho(cid:252) Twoj(cid:261) jedyn(cid:261) broni(cid:261) s(cid:261) s(cid:225)owa. Stephen King przyznaje, (cid:298)e nad pierwszym zdaniem ka(cid:298)dej ze swoich powie(cid:286)ci móg(cid:225)by pracowa(cid:252) w niesko(cid:276)czono(cid:286)(cid:252). Mocne i obra- zowe pierwsze zdanie Mrocznej Wie(cid:298)y brzmi: M(cid:266)(cid:298)czyzna w czerni ucieka(cid:225) przez pustyni(cid:266), (cid:286)cigany przez rewolwerowca. King napisa(cid:225) te s(cid:225)owa, gdy studiowa(cid:225) na drugim roku college’u. Dopiero dwana(cid:286)cie lat pó(cid:296)niej opublikowa(cid:225) powie(cid:286)(cid:252), która by(cid:225)a rozwini(cid:266)ciem tego w(cid:225)a- (cid:286)nie zdania. W czasach, gdy na stronie internetowej o uwag(cid:266) czytelnika walcz(cid:261) obrazy, filmy i reklamy, pierwsze zdanie tekstu jest wa(cid:298)niejsze ni(cid:298) kiedykolwiek wcze(cid:286)niej. Specjali(cid:286)ci od funkcjonalno(cid:286)ci stron interne- towych badaj(cid:261) tras(cid:266), jak(cid:261) ga(cid:225)ka oczna podró(cid:298)uje po ekranie Poleć książkęKup książkę 7 4 | M A G I A S (cid:146) Ó W . J A K P I S A (cid:109) T E K S T Y , K T Ó R E P O R W (cid:107) T (cid:146) U M Y (ang. eyetracking), i na tej podstawie tworz(cid:261) mapy cieplne, z których wynika, (cid:298)e najwi(cid:266)kszym zainteresowaniem internauty cieszy si(cid:266) lewa cz(cid:266)(cid:286)(cid:252) ekranu i górna partia tekstu. Korzystamy z ekranów o ró(cid:298)- nych wymiarach i kszta(cid:225)tach, dlatego nie sposób przewidzie(cid:252), które s(cid:225)owo w jakim miejscu si(cid:266) wy(cid:286)wietli. A nawet gdyby to by(cid:225)o mo(cid:298)liwe, to przecie(cid:298) taka skrupulatno(cid:286)(cid:252) kr(cid:266)powa(cid:225)aby swobod(cid:266) autora. Jest jednak par(cid:266) miejsc, o których wiadomo, (cid:298)e znajd(cid:261) si(cid:266) blisko lewej strony, niezale(cid:298)nie od tego, na jakim ekranie tekst zostanie wy(cid:286)wietlony. S(cid:261) to pierwsze s(cid:225)owa tytu(cid:225)u, lidu i ka(cid:298)dego akapitu. Pierwsze s(cid:225)owo tytu(cid:225)u jest wa(cid:298)niejsze od drugiego, pierwsze zdanie pierwszego akapitu jest wa(cid:298)niejsze od kolejnego, a w nim najwa(cid:298)niejszych jest pierwszych kilka s(cid:225)ów. Pisz(cid:261)c do internetu, musimy wi(cid:266)c pami(cid:266)ta(cid:252) o zasadzie odwró- conej piramidy, zgodnie z któr(cid:261) najwa(cid:298)niejsze informacje nale(cid:298)y umieszcza(cid:252) na pocz(cid:261)tku, tak by odbiorca móg(cid:225) natych- miast si(cid:266) zorientowa(cid:252), o czym jest tekst i czy chce go czyta(cid:252). Gdy ju(cid:298) z(cid:225)apiemy czytelnika na haczyk, stopniowo przechodzimy do coraz bardziej szczegó(cid:225)owych informacji i w(cid:261)tków pobocznych. Odwrotnie ni(cid:298) u Hitchcocka, tekst powinien zaczyna(cid:252) si(cid:266) od trz(cid:266)sienia ziemi, a potem napi(cid:266)cie powinno spada(cid:252). Oto kilka skutecznych i sprawdzonych przez s(cid:225)ynnych autorów sposobów, które pomog(cid:261) Ci rozprawi(cid:252) si(cid:266) z pierwszym zdaniem: Wrzu(cid:202) czytelnika w wir wydarze(cid:241) Opowie(cid:286)(cid:252) nie ma pocz(cid:261)tku ani ko(cid:276)ca. Wybiera si(cid:266) arbitralnie jaki(cid:286) punkt swego do(cid:286)wiadczenia, z którego spogl(cid:261)da(cid:252) mo(cid:298)na wstecz lub te(cid:298) naprzód (cid:568) tymi s(cid:225)owami rozpoczyna si(cid:266) powie(cid:286)(cid:252) Grahama Greene’a. Poleć książkęKup książkę Z A C I E K A W I A J O D P I E R W S Z E G O Z D A N I A | 7 5 Zacznij tekst w momencie, kiedy woda w garnku wrze, a nie gdy dopiero odkr(cid:266)casz kurek. Zadaj sobie pytania: Co si(cid:266) w tej chwili dzieje? Co si(cid:266) zmieni(cid:225)o? Twój czytelnik b(cid:266)dzie po(cid:225)yka(cid:225) kolejne strony, by dowiedzie(cid:252) si(cid:266), co si(cid:266) stanie dalej albo co si(cid:266) sta(cid:225)o wcze(cid:286)niej. Oto kilka s(cid:225)ynnych pierwszych zda(cid:276) napisanych wedle tej metody: Kto(cid:286) musia(cid:225) zrobi(cid:252) doniesienie na Józefa K., bo mimo (cid:298)e nic z(cid:225)ego nie pope(cid:225)ni(cid:225), zosta(cid:225) pewnego ranka po prostu aresztowany. Dzisiaj umar(cid:225)a mama. — Franz Kafka, Proces — Albert Camus, Obcy By(cid:225) to dzie(cid:276), w którym wybuch(cid:225)a moja babcia. (cid:568) Iain M. Banks, Ulica Czarnych Ptaków To by(cid:225)a mi(cid:225)o(cid:286)(cid:252) od pierwszego wejrzenia. — Joseph Heller, Paragraf 22 Szeryf z Lucasem Beauchamp zajecha(cid:225) przed wi(cid:266)zienie w samo po(cid:225)udnie w niedziel(cid:266), cho(cid:252) ju(cid:298) od sobotniego wieczora wszyscy w mie(cid:286)cie (a prawd(cid:266) mówi(cid:261)c i w ca(cid:225)ym okr(cid:266)gu) wiedzieli, (cid:298)e Lucas zabi(cid:225) bia(cid:225)ego. (cid:568) William Faulkner, Intruz Zacznij od czego(cid:258) niezwyk(cid:239)ego Czytelnik chce, by autor rzuci(cid:225) mu wyzwanie, by go zadziwi(cid:225), przerazi(cid:225), oczarowa(cid:225). Zabierz wi(cid:266)c czytelnika do niezwyk(cid:225)ego (cid:286)wiata, w którym nic nie dzieje si(cid:266) tak jak powinno, i spraw, by zachodzi(cid:225) w g(cid:225)ow(cid:266), o co chodzi. Jak to zrobi(cid:252)? Uczmy si(cid:266) od mistrzów: W pewnej dziurze w ziemi mieszka(cid:225) sobie hobbit. (cid:568) J.R.R. Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem Poleć książkęKup książkę 7 6 | M A G I A S (cid:146) Ó W . J A K P I S A (cid:109) T E K S T Y , K T Ó R E P O R W (cid:107) T (cid:146) U M Y Wiele lat pó(cid:296)niej, stoj(cid:261)c naprzeciw plutonu egzekucyjnego, pu(cid:225)- kownik Aureliano Buendía mia(cid:225) przypomnie(cid:252) sobie to dalekie popo(cid:225)udnie, kiedy ojciec zabra(cid:225) go z sob(cid:261) do obozu Cyganów, (cid:298)eby mu pokaza(cid:252) lód. — Gabriel García Márquez, Sto lat samotno(cid:286)ci Wszystkie dzieci — poza jednym — dorastaj(cid:261). — J.M. Barrie, Piotru(cid:286) Pan i Wendy By(cid:225) — bowiem jego p(cid:225)e(cid:252) nie pozostawia(cid:225)a (cid:298)adnych w(cid:261)tpliwo(cid:286)ci, acz- kolwiek ówczesna moda wcale jej nie podkre(cid:286)la(cid:225)a — w trakcie szlach- towania g(cid:225)owy Maura, która ko(cid:225)ysa(cid:225)a si(cid:266) zwieszona z krokwi. Przyjemnie by(cid:225)o pali(cid:252). — Virginia Woolf, Orlando — Ray Bradbury, Farenheit 451 Wprowad(cid:283) intryguj(cid:200)cego bohatera Udowodnij czytelnikowi, (cid:298)e Twój bohater zas(cid:225)uguje na to zaszczytne miano. Poka(cid:298), (cid:298)e warto za nim pój(cid:286)(cid:252): Jestem niewidzialnym cz(cid:225)owiekiem. — Ralph Ellison, Niewidzialny cz(cid:225)owiek By(cid:225) starym cz(cid:225)owiekiem, który (cid:225)owi(cid:225) ryby w Golfstromie, p(cid:225)ywa- j(cid:261)c samotnie (cid:225)odzi(cid:261), i oto ju(cid:298) od osiemdziesi(cid:266)ciu czterech dni nie schwyta(cid:225) ani jednej. — Ernest Hemingway, Stary cz(cid:225)owiek i morze Scarlett O’Hara nie by(cid:225)a pi(cid:266)kna, ale m(cid:266)(cid:298)czy(cid:296)ni, zadurzeni w niej tak jak dwaj m(cid:225)odzi Tarletonowie, rzadko zdawali sobie z tego spraw(cid:266). — Margaret Mitchell, Przemin(cid:266)(cid:225)o z wiatrem Poleć książkęKup książkę Z A C I E K A W I A J O D P I E R W S Z E G O Z D A N I A | 7 7 Oddaj g(cid:239)os bohaterowi Narratorem w Twojej opowie(cid:286)ci jest jeden z bohaterów? Niech w pierwszym zdaniu przemówi do czytelnika tak, by ten chcia(cid:225) go dalej s(cid:225)ucha(cid:252). Nawet je(cid:286)li zamierza sobie pogrywa(cid:252) z czytelnikiem, ni- czym narrator powie(cid:286)ci Buszuj(cid:261)cy w zbo(cid:298)u: Je(cid:298)eli rzeczywi(cid:286)cie gotowi jeste(cid:286)cie pos(cid:225)ucha(cid:252) tej historii, to pewnie najpierw chcieliby(cid:286)cie si(cid:266) dowiedzie(cid:252), gdzie si(cid:266) urodzi(cid:225)em, jak sp(cid:266)dzi(cid:225)em zasmarkane dzieci(cid:276)stwo, czym si(cid:266) zajmowali moi rodzice, co porabiali, zanim przyszed(cid:225)em na (cid:286)wiat, no i wszystkie tym podobne bzdury w gu(cid:286)cie Dawida Copperfielda, ale ja wcale nie mam ochoty wdawa(cid:252) si(cid:266) w takie gadki, od razu wol(cid:266) was szczerze uprzedzi(cid:252). Co ciekawe, skrytykowany przez Salingera Dawid Copperfield rozpoczyna si(cid:266) bardzo intryguj(cid:261)cym pierwszym zdaniem, które brzmi: Czy sam zostan(cid:266) bohaterem niniejszej powie(cid:286)ci, czy miejsce moje zajmie kto(cid:286) inny, rozstrzygn(cid:261) nast(cid:266)pne stronice. Jednak ju(cid:298) drugie zdanie opowiada o tym, przed czym ostrzega(cid:225) Salinger, a mianowicie: W ka(cid:298)dym razie zaczynam od pocz(cid:261)tku, to jest od chwili mego urodzenia. A oto kilka innych pierwszych zda(cid:276), w których ujawnia si(cid:266) nietu- zinkowy narrator: Sta(cid:225)em si(cid:266) tym, kim teraz jestem, kiedy mia(cid:225)em dwana(cid:286)cie lat, pewnego mro(cid:296)nego, pochmurnego dnia zimn(cid:261) roku 1975. — Khaled Hosseini, Ch(cid:225)opiec z latawcem Nie b(cid:266)d(cid:266) ukrywa(cid:225): jestem pensjonariuszem zak(cid:225)adu dla nerwowo chorych, mój piel(cid:266)gniarz obserwuje mnie, bodaj ani na chwil(cid:266) nie spuszcza z oka; w drzwiach bowiem jest judasz, a okno Poleć książkęKup książkę 7 8 | M A G I A S (cid:146) Ó W . J A K P I S A (cid:109) T E K S T Y , K T Ó R E P O R W (cid:107) T (cid:146) U M Y piel(cid:266)gniarza ma w sobie ów br(cid:261)z, który mnie, niebieskookiego, nie potrafi przejrze(cid:252). — Günter Grass, Blaszany b(cid:266)benek Gdy by(cid:225)em m(cid:225)odszy i wra(cid:298)liwszy, ojciec mój da(cid:225) mi pewn(cid:261) rad(cid:266), nad któr(cid:261) do dzi(cid:286) cz(cid:266)sto si(cid:266) zastanawiam. — Francis Scott Fitzgerald, Wielki Gatsby Ja, Tyberiusz Klaudiusz Druzus Neron Germanik, i tak dalej, który tak niedawno znany by(cid:225)em przyjacio(cid:225)om, krewnym, znajomym jako Klaudiusz Idiota, Klaudiusz J(cid:261)ka(cid:225)a, Klau-Klau-Klaudiusz, a w najlepszym razie jako „biedny stryjaszek Klodzio”, przyst(cid:266)- puj(cid:266) do spisania dziwnej historii mojego (cid:298)ycia. — Robert Graves, Ja, Klaudiusz Wybierz znacz(cid:200)cy szczegó(cid:239) Wi(cid:266)kszo(cid:286)(cid:252) autorów rozpoczyna opowie(cid:286)(cid:252) w (cid:286)rodku akcji, wi(cid:266)c mo(cid:298)e warto pój(cid:286)(cid:252) pod pr(cid:261)d? Namaluj obraz przed oczyma czytelnika, a do- piero pó(cid:296)niej opowiedz, co si(cid:266) dzieje. Tylko nie ka(cid:298) mu czeka(cid:252) zbyt d(cid:225)ugo. Wybierz znacz(cid:261)cy szczegó(cid:225), taki jak ryksza lub palma. Niebo nad portem mia(cid:225)o barw(cid:266) ekranu monitora nastrojonego na nieistniej(cid:261)cy kana(cid:225). — William Gibson, Neuromancer Ogary posz(cid:225)y w las. — Stefan (cid:297)eromski, Popio(cid:225)y (cid:285)ni(cid:225)o mi si(cid:266) tej nocy, (cid:298)e znów by(cid:225)am w Manderley. — Daphne DuMaurier, Rebecca Poleć książkęKup książkę Z A C I E K A W I A J O D P I E R W S Z E G O Z D A N I A | 7 9 Bia(cid:225)e grzebienie piany zdobi(cid:225)y jasnozielone grzebienie kot(cid:225)uj(cid:261)cych si(cid:266) fal, a spod zieleni wyziera(cid:225) granat. — Torsten Krol, Biali bogowie. Podnosi si(cid:266) znad grz(cid:261)dki w zapuszczonym ogrodzie — postano- wi(cid:225)a go stopniowo uporz(cid:261)dkowa(cid:252) — i spogl(cid:261)da przed siebie w przestrze(cid:276). — Michael Ontaatje, Angielski pacjent Zmu(cid:258) czytelnika do refleksji Opowie(cid:286)(cid:252) o dwóch miastach Charlesa Dickensa rozpoczyna si(cid:266) tak: By(cid:225)a to najlepsza i najgorsza z epok, wiek rozumu i wiek szale(cid:276)- stwa, czas wiary i czas zw(cid:261)tpienia, okres (cid:286)wiat(cid:225)a i okres mroków, wiosna pi(cid:266)knych nadziei i zima rozpaczy. Wszystko by(cid:225)o przed nami i nic nie mieli(cid:286)my przed sob(cid:261). D(cid:261)(cid:298)yli(cid:286)my prosto w stron(cid:266) nieba i kroczyli(cid:286)my prosto w kierunku odwrotnym. Mówi(cid:261)c zwi(cid:266)(cid:296)le, by(cid:225)y to lata tak bardzo podobne do obecnych, (cid:298)e niektórzy z najha(cid:225)a(cid:286)liwszych znawców owej ery widz(cid:261) w niej dobro i z(cid:225)o takie samo jak dzisiaj, tylko w nieporównanie wy(cid:298)szym stopniu. W oryginale ca(cid:225)y ten fragment to jedno zdanie (cid:568) wspania(cid:225)e, wysmakowane, monumentalne zdanie. Dzi(cid:286), w czasach zwi(cid:266)z(cid:225)ych komunikatów tak rozbudowana refleksja na pocz(cid:261)tku tekstu by(cid:225)aby ryzykowna, jednak wci(cid:261)(cid:298) dobrze jest rozpocz(cid:261)(cid:252) od zaskakuj(cid:261)cej my(cid:286)li. Czytelnik zacznie si(cid:266) zastanawia(cid:252): Co znacz(cid:261) te s(cid:225)owa? Co z nich wynika? I b(cid:266)dzie czyta(cid:225) dalej. Nie wierzysz? Przekonaj si(cid:266) sam. Czy chcia(cid:225)by(cid:286) czyta(cid:252) teksty, które rozpoczynaj(cid:261) si(cid:266) tak: Wszystkie szcz(cid:266)(cid:286)liwe rodziny s(cid:261) do siebie podobne, ka(cid:298)da nie- szcz(cid:266)(cid:286)liwa rodzina jest nieszcz(cid:266)(cid:286)liwa na swój sposób. — Lew To(cid:225)stoj, Anna Karenina Poleć książkęKup książkę 8 0 | M A G I A S (cid:146) Ó W . J A K P I S A (cid:109) T E K S T Y , K T Ó R E P O R W (cid:107) T (cid:146) U M Y Jest prawd(cid:261) powszechnie znan(cid:261), (cid:298)e samotnemu a bogatemu m(cid:266)(cid:298)czy(cid:296)nie brak do szcz(cid:266)(cid:286)cia tylko (cid:298)ony. — Jane Austen, Duma i uprzedzenie Sekret wart jest tyle, ile warci s(cid:261) ludzie, przed którymi powinni- (cid:286)my go strzec. — Carlos Ruiz Zafón, Cie(cid:276) wiatru (rozpocz(cid:266)cie rozdzia(cid:225)u) Czas nie jest lini(cid:261), lecz wymiarem, tak jak wymiary przestrzeni. — Margaret Atwood, Kocie oko Oczywi(cid:286)cie, zdarzaj(cid:261) si(cid:266) (cid:286)wietne ekspozycje, które rozpoczynaj(cid:261) si(cid:266) na przyk(cid:225)ad od dialogu. Je(cid:286)li uwa(cid:298)asz, (cid:298)e w Twoim pierwszym zdaniu zadzia(cid:225)a to, co zwykle si(cid:266) nie sprawdza, spróbuj. Wszystkie triki dozwolone. Zadziw swoich czytelników, rozbaw ich, zaszokuj, ale nigdy nie pozostaw oboj(cid:266)tnymi. Bo wtedy ju(cid:298) do Ciebie nie wróc(cid:261). I najwa(cid:298)niejsze: Nie utknij na pocz(cid:261)tku jak Joseph Grand, bohater D(cid:298)umy Camusa. Ten skromny i pracowity urz(cid:266)dnik marzy(cid:225) o napisaniu powie(cid:286)ci, która zachwyci wszystkich. Dopiero na (cid:225)o(cid:298)u (cid:286)mierci pokaza(cid:225) doktorowi Rieux swe dzie(cid:225)o: pi(cid:266)(cid:252)dziesi(cid:261)t stron notat- nika zapisanych… jednym tylko zdaniem, za to setki razy przerabia- nym, skracanym lub wyd(cid:225)u(cid:298)anym. Pierwsza wersja brzmia(cid:225)a: Wci(cid:261)(cid:298) obok siebie maj, amazonka i aleje Lasku w coraz to innym uk(cid:225)adzie, ostatnia za(cid:286): W pi(cid:266)kny poranek majowy smuk(cid:225)a amazonka, siedz(cid:261)c na wspania(cid:225)ej kasztance, jecha(cid:225)a w(cid:286)ród kwiatów alejami Lasku. Z historii Josepha Granda p(cid:225)ynie dla Ciebie taka oto nauka: póki piszesz pierwsz(cid:261) wersj(cid:266) tekstu, nie skupiaj si(cid:266) na pierwszym zdaniu. I tak pó(cid:296)niej je skasujesz lub przeniesiesz w inne miejsce. Pierwsza linijka prawdopodobnie b(cid:266)dzie ostatni(cid:261), nad któr(cid:261) b(cid:266)dziesz pracowa(cid:252). Ostatecznie to przecie(cid:298) tylko jedno zdanie. Wis(cid:225)awa Szymborska kon- tynuowa(cid:225)a swój noblowski odczyt: „Ale czuj(cid:266), (cid:298)e i nast(cid:266)pne zdania b(cid:266)d(cid:261) trudne, trzecie, szóste, dziesi(cid:261)te, a(cid:298) do ostatniego…”. Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy. Wydanie 2 rozszerzone
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: