Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00219 005561 18760451 na godz. na dobę w sumie
Mały szachista. Wspólna nauka to dobra zabawa. Wydanie II rozszerzone - książka
Mały szachista. Wspólna nauka to dobra zabawa. Wydanie II rozszerzone - książka
Autor: Liczba stron: 128
Wydawca: Septem Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-5841-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> gry, zabawy, sport
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

W końcu będzie szach mat!

Szachy są jedną z najstarszych gier na świecie. Choć towarzyszą ludziom od co najmniej półtora tysiąca lat, wciąż rozpalają emocje, a przede wszystkim kształtują umysły graczy. Nie bez przyczyny tej gry uczono przyszłych władców na dworach królewskich - szachy, jak żadna inna gra, niesamowicie rozwijają umiejętności taktyczne i strategiczne ludzkiego umysłu, porządkują myślenie, poprawiają potencjał intelektualny. Jeśli chcesz, by Twoje dziecko spędzało z Tobą czas przyjemnie i pożytecznie, rozwijało zdolności analitycznego myślenia i nabrało dobrych nawyków intelektualnych, zacznij z nim grać w szachy! Ale najpierw - przeczytaj tę książkę.

Nawet jeśli dotychczas nie zdarzyło Ci się nigdy rozegrać partii szachowej, ta książka pomoże Ci szybko opanować podstawy i przekazać je dziecku. Krok po kroku będziecie razem doskonalić umiejętności, przyjaźnie rywalizować i cieszyć się wspólnie spędzanym czasem. Zobaczysz, od czego zacząć naukę, i przekonasz się, że regularne treningi przynoszą mnóstwo obopólnych korzyści. Oprócz porad typowo szachowych znajdziesz tu profesjonalne wskazówki dydaktyczne, ułatwiające wprowadzenie potomka w arkana tej szlachetnej gry. Czytaj, ucz się i baw razem z dzieckiem!

Mały szachista przy starszym korzysta!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści STOPIEŃ 0 PRZED ROZPOCZĘCIEM NAUKI ............................................................ 7 Początkujący nauczyciel ........................................................ 11 Sposoby na stymulowanie zainteresowania szachami ......... 13 STOPIEŃ I PODSTAWY SZACHOWE .................................................................... 17 Lekcja 1. Wprowadzenie w świat szachów ........................................ 19 Cele ....................................................................................... 26 Lekcja 2. Poruszanie się bierek po szachownicy: król, królowa, wieża i goniec ............................................... 27 Lekcja 3. Poruszanie się bierek po szachownicy: konie i pionki ........ 35 Cele ....................................................................................... 41 STOPIEŃ II BATALIE NA SZACHOWNICY .............................................................. 43 Lekcja 4. Partia szachowa ................................................................... 45 Trzy kroki do sukcesu ............................................................ 46 Kilka słów o planowaniu ....................................................... 46 Trzy fazy partii szachowej ..................................................... 47 Cele ....................................................................................... 48 Lekcja 5. Szachowanie i matowanie ................................................... 51 Matowanie w praktyce ......................................................... 61 Bitwa na ostrzu noża — czyli kilka słów o rywalizacji ........... 62 Cele ....................................................................................... 63 STOPIEŃ III STRATEGIE SZACHOWE ..................................................................... 65 Lekcja 6. Specjalne ruchy bierek ......................................................... 67 Roszada ................................................................................. 67 Furtka bezpieczeństwa ..................................................... 69 Promocja pionka ................................................................... 70 Kup książkęPoleć książkę 6 Spis treści Remisy w szachach ............................................................... 72 Pat .................................................................................... 73 Potrójne powtórzenie pozycji ........................................... 74 Propozycja remisu ............................................................ 74 Punkty szachowe .................................................................. 75 Przewaga pozycyjna .............................................................. 76 Uzyskiwanie przewagi pozycyjnej .................................... 77 Cele ....................................................................................... 84 Lekcja 7. Zaawansowane ustawienia taktyczne ................................. 87 Podwójne uderzenie ............................................................. 87 Związanie .............................................................................. 89 Bicie w przelocie ................................................................... 90 Uwolnione pionki .................................................................. 91 Szybkie maty ......................................................................... 92 Mat szewski .......................................................................... 92 Opozycja królewska .............................................................. 94 Kolejne etapy ........................................................................ 96 Krótki wstęp do gry turniejowej ........................................... 97 Popularne zasady obowiązujące na turniejach szachowych ....................................................98 Zegary szachowe .............................................................. 98 Inne gry i zabawy szachowe ................................................. 99 Szachowy szereg, czyli gra w zapamiętywanie .............. 100 Gra w królestwa ............................................................. 100 Kombinacje ..................................................................... 101 Liczenie armii .................................................................. 102 Gra w 30 ......................................................................... 102 Gra w wilki i owce .......................................................... 102 Walentynkowe szachy .................................................... 103 Mikołajkowe szachy ....................................................... 104 Symultana szachowa ...................................................... 104 Gra w ciemno ................................................................. 104 Zaginiony skarb .............................................................. 105 Zapis szachowy ................................................................... 115 Odpowiedzi ..................................................................... 116 Kącik nauczyciela ................................................................ 118 Kup książkęPoleć książkę STOPIEŃ 0 PRZED ROZPOCZĘCIEM NAUKI Kup książkęPoleć książkę 8 Przed rozpoczęciem nauki Kup książkęPoleć książkę Przed rozpoczęciem nauki 9 W iększość z nas, z uwagi na pracę czy inne obowiązki, ma często problem ze znalezieniem czasu dla dziecka. Doskonale rozumiem, w jak trudnej sytuacji stawia to rodziców. Wychodząc im naprzeciw, propo- nuję książkę, która gwarantuje, że jeśli tylko znajdą 20 – 30 minut dziennie kilka razy w tygodniu, mogą spędzić ze swoją pociechą radosne chwile na nauce przez zabawę. Przez wiele lat praktyki nauczycielskiej zaobserwowałem, że jeśli dzieci uczęszczające na lekcje szachowe w szkole trenują również w domu z ro- dzicami, robią błyskawiczne postępy i wybijają się na tle grupy. Dzieje się tak dlatego, że umysł dziecka najlepiej pracuje w bezpiecznych warun- kach domowych, kiedy jest ono otoczone najbliższymi mu osobami. Żaden nauczyciel nie zastąpi rodzica, ale za to rodzic może świetnie sprawdzić się w roli nauczyciela, braki w doświadczeniu dydaktyczno-pedagogicznym nad- rabiając dzięki więzi emocjonalnej z dzieckiem i starając się, aby ten wspólny czas nauki był dla dziecka przyjemnością, a nie obowiązkiem. Książka ta przeznaczona jest nie tylko dla rodziców. Zajęcia szachowe mogą się odbywać pod czujnym okiem dziadka, pod troskliwą opieką babci czy też z pomocą innych krewnych. W roli nauczyciela może również świet- nie poradzić sobie starsze rodzeństwo. Można prowadzić zajęcia indywi- dualne, ale także z kilkorgiem dzieci jednocześnie, nauka w grupie to bo- wiem naprawdę doskonały sposób rozwijania potencjału naszych dzieci. Każdy, kto regularnie spędza czas z dzieckiem, może wykorzystać go jako okazję do zaszczepienia w dziecku zdolności planowania i strategicznego myślenia, usprawniając przy tym jego pamięć, wyobraźnię i koncentrację — a więc wyposażyć dziecko w umiejętności tak ważne w dzisiejszych czasach. Nie wspominając już o frajdzie, jaką młody szachista czerpie z peł- nej sukcesów rywalizacji z przeciwnikami. Wisienką na torcie będzie sa- tysfakcją, jaką czerpiemy my — nauczyciele — obserwując regularne po- stępy w nauce naszych pociech. Kup książkęPoleć książkę 10 Przed rozpoczęciem nauki  Ważne!  Naucz swoje dziecko planować w logiczny sposób, a w przyszłości będzie przygotowane na każdą ewentualność, wyprzedzając zdarzenia, a nie je- dynie biernie ich oczekując. Reakcja, która poprzedza akcję, oznacza, że przewidzieliśmy potencjalne zagrożenie i go uniknęliśmy. Właśnie taki sposób myślenia jest kluczowym elementem gry szachowej.  Pamiętaj!  Najważniejsza jest zabawa, a kto wygra, temu brawa. Niektóre dzieci nie radzą sobie z porażkami, dlatego wymagają umiejęt- nego podejścia. Ważne jest, aby w trakcie procesu nauki informować dziecko, że każda porażka jest też okazją do wyciągania wniosków i popra- wiania swoich umiejętności dzięki możliwości uczenia się na własnych błę- dach. Celowe podkładanie się dzieciom, choć ekspresowo poprawia im hu- mor, nie jest dobrą strategią długoterminową. Im szybciej dziecko nauczy się przegrywać, tym prędzej będzie w stanie czerpać korzyści ze swoich po- rażek. Osiągnięcie poziomu mistrzowskiego w dowolnej dziedzinie wy- maga przełknięcia goryczy wielu niepowodzeń, człowiek głodny sukcesu nie pozwala jednak, aby smutek czy gniew stawały mu na drodze do celu. „Śmieszanka”, czyli efektywna technika pocieszania najmłodszych Każde dziecko od czasu do czasu znajduje się pod wpływem negatywnych emocji. Jeśli zignorujemy takie sytuacje, sportowy smutek, złość, rezy- gnacja czy strach mogą długo blokować naszych uczniów, ograniczając ich zdolność do nauki. Na szczęście większość dzieci potrafi ekspresowo zmienić swoje nastawienie o 180 stopni, jeśli poddamy je działaniu pozy- tywnych bodźców. Nie będę się tutaj rozwodził nad znanymi sposobami poprawy humoru za pomocą przedmiotów i atrakcji (zabawki, słodycze, wyjście do kina), bo większość rodziców ma te podstawowe techniki opa- nowane. Zamiast tego pragnę zwrócić uwagę na to, jak możemy natych- miast pocieszyć maluchy, jeśli odwołamy się do wyobraźni — żartując w abstrakcyjny sposób. Im bardziej dziwaczne będzie to, co mówimy lub robimy, by pocieszyć dzieci, tym większa szansa, że przykujemy ich uwa- gę, zaciekawiając je lub rozbawiając, a jeśli uda nam się ta sztuka, to nagle Kup książkęPoleć książkę Przed rozpoczęciem nauki 11 w magiczny sposób negatywne emocje i humorki znikną. Dzieci z łatwo- ścią przechodzą od smutku do śmiechu, spróbujmy to wykorzystać! Wycho- dzenie poza sztywne ramy dorosłego umysłu i pocieszanie dzieci w krainie abstrakcji za pomocą „śmieszanek” może być na początku trudne, jednak z czasem odkryjemy, co „działa” na nasze pociechy. Dzięki temu uzyskamy skuteczną broń rozweselającą, której użycie pozwoli oszczędzić dzieciom wiele smutków, żalu i złości, przywracając maluchy na właściwe — pozy- tywne — tory myślenia.  Uwaga!  Podział na lekcje jest umowny. Zawsze lepiej przerobić z dzieckiem jedy- nie część materiału, niż nie zrobić nic. Jeśli natomiast widzisz, że dziecko jest chętne do gry, to nie ma sensu przerywać nauki tylko dlatego, że w książ- ce kończy się przerabiana lekcja. Początkujący nauczyciel Istnieją dwa sposoby pracy z tą książką, które rodzic czy opiekun może wykorzystać do przekazania zaczerpniętej z niej wiedzy, nawet jeśli nigdy przedtem nie grał w szachy. Najbardziej zapracowani czytelnicy mogą się ograniczyć do czytania kolejnych fragmentów książki bezpośrednio przed zajęciami, by potem w trakcie lekcji uczyć się razem z dzieckiem, odkry- wając wraz z nim, na czym polega ta dyscyplina. Pamiętajmy, że dziecko nie będzie w stanie przyswajać informacji w takim tempie jak dorosły, trzeba więc wykazać się cierpliwością. Gorąco zachęcam jednak, aby przed roz- poczęciem nauki przeczytać całą książkę albo chociaż pierwsze dwie części, gdyż pozwoli to posiąść fundamentalną wiedzę o grze w szachy już przed pierwszą lekcją ze swoją pociechą. Książka nie jest gruba, a ponadto zawiera wiele diagramów szachowych, dlatego czyta się ją szybciej, niż mogłoby się wydawać. Każdy sposób ma swoje zalety i wady: ten, kto najpierw prze- czyta całą książkę i zagra kilka próbnych partii choćby z komputerem, będzie mieć większą wiedzę i kompetencje do nauczania, ten natomiast, kto będzie czytać fragment po fragmencie i uczyć się razem z dzieckiem krok po kroku, zyska okazję, aby wytworzyć korzystną atmosferę, w której dziecko bę- dzie się starało dorównać rodzicowi prędkością przyswajania informacji, a wspólna nauka może działać bardzo mobilizująco na obie strony. Kup książkęPoleć książkę 12 Przed rozpoczęciem nauki Książka ta jest nie tylko cennym źródłem wiedzy na temat rozwijania umiejętności szachowych naszych dzieci, lecz może również przyczynić się do naszego własnego rozwoju. Nauka gry w szachy jest bowiem przy- datna w każdym wieku. Pamiętam sytuację, gdy rodzic przyszedł do mnie po zajęciach wyraźnie podekscytowany i powiedział, że pierwsze kroki na szachownicy zademonstrowała mu córka, próbując przekazać wiedzę przy- swojoną na moich zajęciach. Tacie bardzo spodobał się sposób, w jaki je- go mózg pracuje podczas gry w szachy. Po dwóch miesiącach powiedział mi, że namówił niemal wszystkich w swoim biurze do rozgrywania przy- najmniej kilku partii tygodniowo, nie tylko w domu, ale również podczas przerw w pracy. Ich wydajność jako pracowników wzrosła zauważalnie. Starego wilka trudno jest jednak nauczyć nowych sztuczek, a satysfakcja dorosłego z nauki nigdy nie dorówna dziecięcej radości, dlatego w przy- padku dorosłych nie można oczekiwać efektów porównywalnych z tymi, które obserwujemy u swoich pociech.  Pamiętaj!  Sama znajomość zasad gry nie wystarcza do efektywnego ich nauczania. Gdyby tak było, ta książka nie byłaby potrzebna. Jeśli potrafisz już grać w sza- chy, powinieneś potraktować niniejszy poradnik jako zbiór niezastąpionych metod dydaktycznych i praktycznych sposobów dotarcia do ucznia.  Ważne!  Nie należy nigdy podchodzić do lekcji gry w szachy z wymuszonym po- czuciem obowiązku, okazując niezadowolenie i zniecierpliwienie. Dziecko natychmiast wyczuje takie nastawienie i straci zapał do gry. Każdemu zdarza się dzień, w którym na skutek zmęczenia nie ma ochoty na wspólne zajęcia. Lenistwo atakuje nas wszystkich, zarówno dzieci, jak i dorosłych. Nie raz przyjdzie nam się z nim zmierzyć. Szukając łatwych wy- mówek i przekładając wspólne lekcje na później, dajemy uczniom kiepski przykład niesumiennego realizowania planów i braku konsekwencji w dąże- niu do celu. W takiej sytuacji najlepiej wziąć kilka głębokich oddechów i za- stanowić się, czy nie lepiej zainwestować najbliższe 30 minut w rozwój swojego dziecka, zamiast oglądać telewizję. Czy naprawdę mamy w tej chwili coś ważniejszego do zrobienia? Dbanie o przyszłość naszego dziec- ka, a tym samym o naszą przyszłość, powinno być dla nas priorytetem. Kup książkęPoleć książkę Przed rozpoczęciem nauki 13 Nie pozwólmy, aby lenistwo dyktowało kierunek, jaki obieramy zarówno my, jak i nasi uczniowie. Jeśli dziecko wyczuje w nas niechęć czy znudzenie, odbierze to jako negatywny bodziec. Warto pamiętać, jak bardzo spostrze- gawcze są dzieci. Nie dajmy im powodu do zwątpienia. Niech w trakcie zajęć udziela im się nasza motywacja. Niech do nauki mobilizują je otrzymy- wane od nas pochwały. Niech towarzyszy im świadomość korzyści, jakich dostarcza gra w szachy. Sposoby na stymulowanie zainteresowania szachami Jest kilka kluczowych sposobów podtrzymywania motywacji i zainteresowa- nia uczniów. Porady te dotyczą nie tylko gry w szachy, są również przy- datne przy doskonaleniu innych umiejętności.  Różnorodność — w książce prezentuję wiele różnych motywów, warian- tów, sposobów na „ugryzienie” tematu gry w szachy. Umiejętne żonglo- wanie tymi metodami pozwala na unikanie rutyny. Jeśli każda sesja nauki gry w szachy przebiegać będzie w ten sam sposób, to prawdo- podobnie już po kilku zajęciach u dziecka nastąpi regres zainteresowania. Współczesne dzieci dorastają w szalonych czasach, są stale stymulo- wane różnorodnymi bodźcami, dlatego mając na uwadze to, jak łakome nowości są umysły naszych uczniów, powinniśmy dostosować zajęcia edukacyjne do ich oczekiwań.  Grywalizacja i gratyfikacja — dzieci pasjonują gry komputerowe, po- nieważ są one tworzone w taki sposób, aby współgrały z nastawieniem najmłodszych. Producenci gier dobrze wiedzą, jak istotne dla dzieci są takie elementy jak: zdobywanie punktów, odblokowywanie kolejnych etapów, niewielkie nagrody, kolekcjonowanie i gromadzenie wirtual- nych przedmiotów czy uzyskiwanie dostępu do nowego wyglądu. Większość gier elektronicznych właśnie tymi metodami wciąga użyt- kowników w pętle „kija i marchewki”. Niestety większość gier elek- tronicznych nie rozwija umysłów maluchów, a część z nich ma wręcz działanie szkodliwe. Jeśli chcemy rozpocząć walkę o uwagę i zaintere- sowanie naszych dzieci, to warto sięgnąć po metody podobne do tych, którymi posługują się twórcy gier. Możemy to zrobić, drukując Kup książkęPoleć książkę 14 Przed rozpoczęciem nauki bądź rysując medale za pokonanie kolejnych etapów, nagradzając kolej- ne dni konsekwentnej nauki, tworząc tablice osiągnięć lub też tablice celów (kamieni milowych/odznak do zdobycia). A jeśli nasze dzieci naprawdę są zainteresowane i przykładają się do nauki, nową większą szachownicę czy zegar szachowy z pewnością potraktują jako zachętę do dalszego rozwoju.  Uwaga na przesycenie informacjami — w książce przedstawiam wiele różnych metod, gier i zabaw. Warto zapoznać dzieci ze wszystkimi z nich, lecz należy pamiętać, aby robić to stopniowo. Wystawiając na- szych uczniów na zbyt wiele informacji naraz, robimy im w głowach bałagan, przez co utrudniamy im zapamiętywanie i zmniejsza się ich zdolność koncentracji. Kluczowym elementem edukacji jest obserwa- cja naszych uczniów — jeśli zauważymy oznaki znudzenia, sięgajmy po nowy temat, jeśli dziecko wydaje się zniechęcone, przytłoczone mnogością informacji — chwilowo obniżmy poprzeczkę, wracając do tematów, w których uczeń czuje się swobodnie.  Rozwój przez zabawę — przymus zabija frajdę i tępi ciekawość. Celem na początkowych etapach nauki nie jest mistrzostwo Polski, nie po- winniśmy więc narzucać naszym uczniom zbyt wymagającego reżimu treningowego. Jeśli w ciągu kilku kolejnych zajęć nasz uczeń nie przeja- wia chęci do nauki i siedzi z nami jak za karę, to coś jest nie tak i po- winniśmy poprawić sposób, w jaki prowadzimy zajęcia.  Szachy jako element kultury — w internecie znajduje się wiele lep- szych lub gorszych szachowych animacji i bajek. Dodatkowo można pokazać dzieciom zdjęcia zabytkowych, ozdobnych szachów, w których bierki wyglądają dokładnie jak postacie z rycerskich baśni. Zdjęcia wyso- kich kamiennych wież, konie w pełnym rynsztunku, malowidła królew- skiej pary rozbudzą wyobraźnię najmłodszych uczniów, rozszerzając kontekst gry w szachy.  Uwaga!  Nie wymagam ani nawet nie oczekuję, aby rodzic lub opiekun stosował się ściśle do zawartych w tej książce porad i metod i by traktował je jako nienaruszalną całość. Warto dać szansę każdej zabawie czy metodzie dy- daktycznej, jednakże ostateczny sposób, w jaki poprowadzisz zajęcia, zależy tylko od Ciebie. Staraj się bawić dziecko nauką i szukaj sposobów, Kup książkęPoleć książkę Przed rozpoczęciem nauki 15 by jak najlepiej trafić do swojego ucznia. Przekonasz się, że dzięki syste- matycznym postępom na twarzy dziecka częściej będzie gościł uśmiech i zwiększy się jego pewność siebie. Jest to świetna nagroda za cierpliwość i dostosowanie się do indywidualnego tempa pracy dziecka.  Pamiętaj!  Ta książka (jej forma, przejrzystość informacji i kolejność, w jakiej są przeka- zywane) przygotowana jest w taki sposób, aby ułatwić dziecku zdobywa- nie wiedzy w małych, zrozumiałych dawkach.  Ważne!  Z perspektywy rozwoju potencjału intelektualnego dziecka nie ma znaczenia, czy będzie ono przyswajało materiał z tej książki przez tydzień, czy przez pół- tora roku. Odbywając z dzieckiem regularne treningi, podczas których systematycznie utrwalamy zdobywaną przez nie wiedzę i pogłębiamy odpo- wiednie kanały myślowe, wyrabiamy w dziecku twórcze i konstruktywne nawyki intelektualne. Niewiele dzieci zostaje profesjonalnymi szachista- mi, co nie oznacza, że należy traktować szachy jedynie jako zwykłą grę, zabawę, wypełniacz czasu. Gruntowne przyswojenie wiedzy prezentowa- nej w tej książce przełoży się na zwiększenie możliwości intelektualnych dziecka. W obecnych czasach dynamicznych zmian trudno przewidzieć, w jakim kierunku najlepiej kształcić dziecko, by zapewnić mu dostatnią przy- szłość, dlatego według mnie najwłaściwsza jest inwestycja nie w kon- kretną wiedzę, lecz w potencjał intelektualny i zdolność do wszechstron- nego operowania danymi empirycznymi na własny użytek. Umiejętności te są przydatne w niemal każdej sytuacji.  Uwaga!  Jeśli widzimy, że uczeń nie odznacza się wybitnym talentem szachowym, nie powinniśmy wykorzystywać tego jako argumentu do zaprzestania nauki. Wręcz przeciwnie, uważam, że powinna to być dodatkowa zachęta, aby nie zrażając się początkowymi trudnościami, spędzić czas z dzieckiem na korygowaniu jego słabych stron. Eliminowanie wad i wszechstronny roz- wój to najlepszy kierunek kształcenia, jaki możemy obrać. Kup książkęPoleć książkę 16 Przed rozpoczęciem nauki Postarajmy się stworzyć atmosferę nauki przez zabawę, traktując szachy jako przyjemną formę wspólnego spędzania czasu. Warto na odpowiednim etapie uświadomić dzieci, że nauka gry w szachy wyrobi w nich nawyki myślowe niezwykle przydatne w dorosłym życiu. Dzieci powielają percepcję rodziców, dlatego niestety często nawet w młodym wieku przejmują się swoją przyszłością. Informacja o tym, że szachy mogą ułatwić im funkcjo- nowanie w przyszłości, może więc niekiedy działać jako świetna inspira- cja i trwała motywacja. Historia dostarcza nam wielu przykładów osób, które spędziwszy jedynie kilka lat dzieciństwa w całkowitej dziczy, z dala od ludzi, pośród natury i dzikich zwierząt, przywrócone do społeczeństwa nigdy już nie zdołały na- uczyć się mówić. To prosty dowód na to, jak podatny i chłonny jest umysł człowieka w pierwszych latach życia. Właściwe ukierunkowanie dziecka i na- uka formułowania odpowiednich schematów myślowych owocują niezwykle efektywnymi nawykami intelektualnymi przydatnymi w przyszłości. Kup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Mały szachista. Wspólna nauka to dobra zabawa. Wydanie II rozszerzone
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: