Darmowy fragment publikacji:
Katarzyna Dymek: Małżeństwo i rodzina w nauczaniu Jana Pawła II Strona | 2
Katarzyna Dymek
Małżeństwo i rodzina
w nauczaniu Jana Pawła II
podczas jego pielgrzymek
do Ojczyzny
Kopiowanie, rozpowszechnianie
Copyright by e‐bookowo Katarzyna Dymek 2008
ISBN 978‐83‐61184‐11‐9
www.e‐bookowo.pl
Kontakt: wydawnictwo@e‐bookowo.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
części lub całośc
i bez zgody wydawcy zabronione
Wydanie I 2008
www.ebookowo.pl
Katarzyna Dymek: Małżeństwo i rodzina w nauczaniu Jana Pawła II Strona | 3
Spis treści
JAN PAWEŁ II O MAŁŻEŃSTWIE .............................................................. 1
WYKAZ SKRÓTÓW .......................................................................................... 4
WSTĘP ............................................................................................................... 5
ROZDZIAŁ I
0
1. Sytuacja małżeństwa dzisiaj ....................................................................................................... 11
2. Małżeństwo jako przymierze ..................................................................................................... 11
3. Sakrament małżeństwa jako znak łaski Bożej ................................................................. 12
ROZDZIAŁ II
1. Rodzina jako komunia osób ........................................................................................................ 15
1.1. Ojcostwo ............................................................................................................................................. 16
1.2. Macierzyństwo ................................................................................................................................ 16
1.3. Odpowiedzialne rodzicielstwo .............................................................................................. 17
2. Rodzina jako miejsce uświęcenia ............................................................................................ 17
9
1. Ewangelizacja ...................................................................................................................................... 20
2. Budowanie cywilizacji miłości .................................................................................................. 20
ZAKOŃCZENIE ............................................................................................... 22
Bibliografia ................................................................................................... 23
JAN PAWEŁ II O RODZINIE ........................................................................ 1
ROLA MAŁŻEŃSTWA I RODZINY W POSŁANNICTWIE KOŚCIOŁA 1
ROZDZIAŁ III
4
www.ebookowo.pl
Katarzyna Dymek: Małżeństwo i rodzina w nauczaniu Jana Pawła II Strona | 4
WYKAZ SKRÓTÓW
EN ‐ Paweł VI, Adhortacja apostolska Evangelii nun
FC ‐ Jan Paweł II, Encyklika Familiaris Co
nsortio
HV ‐ Paweł VI, Encyklia Humanae Vitae
KKK ‐ Katechizm Kościoła Kato
lickiego
K Skróty biblijne według Biblii Tysiąclecia
PK ‐ Kodeks Prawa Kanonicznego
tiandi
www.ebookowo.pl
WSTĘP
Katarzyna Dymek: Małżeństwo i rodzina w nauczaniu Jana Pawła II Strona | 5
Obserwowany współcześnie upadek obyczajów i odsuwanie
w cień wartości chrześcijańskich, które znajdują się przecież u
źródeł cywilizacji europejskiej pozostaje nie bez wpływu na sposób
rozumienia roli małżeństwa i rodziny w dzisiejszych czasach. Coraz
częściej mówi się o kryzysie małżeństwa, polegającym na
redefiniowaniu jego istoty, a co za tym idzie, także nie docenianiu
roli rodziny jako podstawowej komórki społecznej. Zadanie rodziny
polega na kształceniu i wychowywaniu nowych pokoleń obywateli.
Tymczasem coraz mniej uwagi poświęca się zapewnieniu rodzinie
tylko ekonomicznych, ale przede
właściwych warunków nie
wszystkim duchowych. Temat ten wymaga przemyśleń i prób
znalezienia nowych sposobów mogących wpłynąć na polepszenie
sytuacji. Dużą rolę w tej kwestii odgrywa nauczanie Jana Pawła II,
który wielokrotnie podejmował temat rodziny i małżeństwa w
przemówieniach, homiliach i licznych tekstach.
swoich
O Janie Pawle II można mówić jako o Papieżu Rodziny i Życia,
gdyż w te właśnie dziedziny Papież Polak angażował się szczególnie
mocno. Podobnie jak jego koncepcja teologiczno‐filozoficzna, wizja
służenia rodzinie dojrzewała w Karolu Wojtyle już w czasach jego
posługi kapłańskiej, szczególny wyraz zyskując w jego działalności
na Stolicy Piotrowej. W całej historii Kościoła to właśnie Papież
Polak najobszerniej wypowiadał się na temat małżeństwa i rodziny,
www.ebookowo.pl
czaniu
Jana Paw a II
ł
Katarzyna Dymek: Małżeństwo i rodzina w nau
Strona | 6
ukazując wielkie znaczenie małżeństwa i rodziny dla Kościoła.
Ukazywał małżeństwo
jako drogę osiągania powszechnego
powołania do świętości. Nie poprzestawał przy tym jedynie na
przekazywaniu zaleceń etyczno‐moralnych, ale budował zręby
duchowości małżeńskiej w oparciu o głębokie przekonanie, że
rodzina jest jedną z najważniejszych dróg do świętości, a służba
ie jest podstawowym zadaniem Kościoła.
rodzin
„Zasiadając w 1978 r. na Stolicy Piotrowej, Jan Paweł II miał
wizję rodziny, której źródłem i natchnieniem były dokumenty
soboru watykańskiego II, a zwłaszcza: deklaracja o wychowaniu
educationis;
chrześcijańskim
konstytucja
duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes
czy konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium. Wizja ta
i rozwijana podczas
była
licznych
pielgrzymek Ojca św. do różnych krajów świata, w encyklikach, w
katechezach, homiliach, słowem – w różnych dokumentach Stolicy
Apostolskiej. Na szczególną uwagę zasługuje adhortacja apostolska
Jana Pawła II o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie
współczesnym Familiaris Consortio z 22 listopada 1981 r., będąca
owocem specjalnego synodu biskupów. W ten sposób został
wypracowany chrześcijański model rodziny we współczesnym
świecie”1. Synod biskupów, który odbywał się w Rzymie w 1980
roku poświęcony był „Zadaniom chrześcijańskiej rodziny we
współczesnym świecie”. Jan Paweł II zobowiązał na nim biskupów
do opracowania specjalnego dokumentu skierowanego do różnych
środowisk i władz. Tak powstała Karta Praw Rodziny przedłożona
jest wciąż pogłębiana
Gravissimum
i
1T. Banaszczyk, Małżeństwo i rodzina w nauczaniu Jana Pawła II, [w:] W trosce o rodzinę. III sympozjum
naukowe pod patronatem honorowym Metropolity Górnośląskiego Arcybiskupa dra Damiana Zimonia,
Katowice 1994, s. 11-12
www.ebookowo.pl
przez Stolicę Apostolską wszystkim ludziom, instytucjom i władzom
Katarzyna Dymek: Małżeństwo i rodzina w nauczaniu Jana Pawła II Strona | 7
zainteresowanym misją rodziny we współczesnym świecie. Dokument
ten wyraża myśl Kościoła w tej dziedzinie, choć nie stanowi
wykładu teologicznego czy moralnego na temat małżeństwa i
rodziny. Jego celem jest ujęcie podstawowych praw społeczności,
jaką jest rodzina. Stolica Apostolska ogłaszając Kartę, zwraca się do
przedstawicieli episkopatów, członków Kościoła oraz wszystkich
instytucji kościelnych, by dali oni świadectwo przekonaniu, że nic
nie jest w stanie zastąpić rodziny w wypełnianiu jej misji oraz by
starali się zapewnić członkom rodzin oparcie
i pomoc w
im przez Boga zadań2. W swoim
wypełnianiu powierzonych
nauczaniu Papież Jan Paweł II opierał się na wymienionych wyżej
dokumentach. Szczególnie wyraźnie odzwierciedlało się to w jego
przemówieniach i homiliach podczas
licznych pielgrzymek po
świecie. Podczas swojego pontyfikatu Ojciec Święty Jan Paweł II
odbył osiem pielgrzymek do ojczyzny. Papież w
swoich
przemówieniach wielokrotnie dotykał spraw bliskich sercu każdego
człowieka. Wiele uwagi poświęcił także małżeństwu i rodzinie jako
podstawowej komórce społecznej, a przede wszystkim
jako
domowemu kościołowi, poprzez który najpełniej dokonuje się
ewangelizacja.
Niniejsza praca została oparta na krytycznej analizie pism,
przemówień
Jana Pawła
II
dotyczących spraw rodziny i małżeństwa, które stanowiły punkt
innych
wyjścia rozważań. Następnie poddano analizie teksty
i homilii wygłoszonych Polsce
2 Por. Karta Praw Rodziny przedłożona przez Stolicę Apostolską wszystkim ludziom, instytucjom i władzom
zainteresowanym misją rodziny w świecie współczesnym, Wrocław 1994, s. 3-6
www.ebookowo.pl
pracy
Katarzyna Dymek: Małżeństwo i rodzina w nauczaniu Jana Pawła II Strona | 8
badaczy i komentatorów pism papieża Jana Pawła II, by stworzyć w
miarę pełny obraz papieskiej koncepcji małżeństwa i rodziny.
i krytyki dostępnego
Zastosowana została metoda analizy
przeglądu
dokonanie
było
piśmiennictwa.
Celem
podstawowych tez wynikających z nauczania papieża w zakresie
stwa i rodziny.
małżeń
Dla porządku tekstpodzielono na trzy rozdziały.
Pierwszy rozdział prezentuje nauki Jana Pawła II na temat
małżeństwa, wychodząc od zarysowania trudnej sytuacji małżeństw
we współczesnej kulturze, a kończąc na podkreśleniu
istoty
małżeństwa jako przymierza osób w oparciu o sakrament.
Drugi rozdział dotyczy rodziny, macierzyństwa i ojcostwa, a
także wyzwań związanych z wychowaniem potomstwa w oparciu o
przesłanie papieskie. Jan Paweł II wielokrotnie pisał o sprawach
związanych z podejmowaniem odpowiedzialności rodzicielskiej,
podkreślając wagę wychowania dzieci dla budowania lepszego
świata w przyszłości.
Ostatni, trzeci rozdział ukazuje rolę rodziny w posłannictwie
Kościoła. Zwraca się tu przede wszystkim uwagę na ideę cywilizacji
miłości, którą wielokrotnie przywoływał Papież. Małżeństwo i
rodzina pełnią ważną rolę ewangelizacyjną, stanowiąc przykład
i wychowywania dzieci w zgodzie z Bożymi
dobrego życia
przykazaniami.
i homilii
papieskich wygłoszonych podczas wizyt w Polsce, fragmenty pism
Jana Pawła II, takich jak: List do rodzin czy Familiaris consortio.
Ważnymi źródłami były także: Karta Praw Rodziny, Katechizm
W pracy wykorzystano
teksty przemówień
www.ebookowo.pl
Katarzyna Dymek
a S ona | 9
tr
: M
Kościoła Katolickiego, Kodeks Prawa Kanonicznego oraz liczne
opracowania dotyczące tematyki rodziny i małżeństwa w nauczaniu
Ojca Świętego Jana Pawła II.
ałżeństwo i rodzina w nauczaniu Jana Pawł
II
www.ebookowo.pl
Katarzyna Dymek: Małżeństwo i rodzina w nauczaniu Jana Pawła II Strona | 10
ROZDZIAŁ I
JAN PAWEŁ II O MAŁŻEŃSTWIE
Małżeństwo
jako najważniejsza komórka społeczna
jest
przedmiotem zainteresowania wielu nauk, w tym także teologii.
Współczesna teologia małżeństwa dzieli się na nurty: biblijny,
dogmatyczny, moralny i pastoralny. Najważniejszym zagadnieniem
teologii małżeństwa jest jego sakramentalny charakter. Obecna
sytuacja małżeństwa zdaje się być zagrożona pod względem
właśnie sakramentalnym. Sprzyja temu postępująca sekularyzacja
życia społecznego
i odchodzenie od zawierania związków
małżeńskich w tradycji chrześcijańskiej. Warto jednak pamiętać, że
małżeństwo
jest najmocniejszym symbolem miłości między
em ludzi, a społeczeństwo powinno sprzyjać jej rozwojowi.
dwojgi
W niniejszym rozdziale omówiono sytuację małżeństwa we
współczesnym świecie, głównie pod kątem zagrożeń, z którymi
musi się zmierzyć tradycyjna koncepcja małżeństwa. Dużą rolę
odgrywa tu nauczanie Jana Pawła II, który wielokrotnie podkreślał
prawdziwą istotę związku małżeńskiego polegającą na jego byciu
przymierzem na wzór przymierza Boga z ludzkością, a także fakt, że
małżeństwo jest sakramentem, a zarazem drogą do świętości i
realizacji powołania.
www.ebookowo.pl
1. Sytuacja małżeństwa dzisiaj
Katarzyna Dymek: Małżeństwo i rodzina w nauczaniu Jana Pawła II Strona | 11
Zgodnie z Kartą Praw Rodziny: „Każdy człowiek ma prawo do
swobodnego wyboru drogi życiowej, a więc do zawarcia związku
małżeńskiego i założenia rodziny albo do pozostania w stanie
bezżennym. Każdy mężczyzna każda kobieta, po osiągnięciu wieku
odpowiedniego do zawarcia małżeństwa i posiadające niezbędne do
jego zawarcia zdolności, ma prawo do pobrania się i założenia
rodziny, bez żadnej dyskryminacji; (…). Ci, którzy zamierzają się
pobrać
i założyć rodzinę, mają prawo oczekiwać ze strony
społeczeństwa
samych warunków
zapewnienia
moralnych, wychowawczych, społecznych i ekonomicznych, które
pozwolą im z całą świadomością i odpowiedzialnością wykonywać
prawo do małżeństwa”3.
Małżeństwo zawarte przez dwoje kochających się ludzi
powinno być rozumiane jako przymierze, dla którego wzorem jest
przymierze zawarte między Bogiem a jego ludem. Stąd wynika
prawda o nierozerwalności małżeństwa oraz o jego roli w dziele
2. Małżeństwo jako przymierze
im
takich
3 Karta Praw Rodziny…, art.1, s. 10
www.ebookowo.pl
Katarzyna Dymek: Małżeństwo i rodzina w nauczaniu Jana Pawła II Strona | 12
tworzenia nowego życia poprzez zrodzenie
i wychowanie
stwa. W Kodeksie Prawa Kanonicznego czytamy, że: „Przymierze
potom
małżeńskie, przez które mężczyzna i kobieta tworzą ze sobą
wspólnotę całego życia, skierowaną ze swej natury na dobro
małżonków oraz do zrodzenia i wychowania potomstwa, zostało
między ochrzczonymi podniesione przez Chrystusa Pana do
godności sakramentu”4. Powszechny jest dziś pogląd, że „znakiem
sakramentu małżeństwa jest zawarcie przymierza małżeńskiego,
czyli przyrzeczenie miłości
i wierności złożone przez oboje
poślubiających się.
(…) Akt zawarcia przymierza ma więc
decydujące znaczenie dla zaistnienia małżeństwa, a tym samym dla
zaistnienia sakramentu”5. Znakiem sakramentu małżeństwa są
słowa przysięgi składanej przez dwoje ludzi przed Bogiem. Poprzez
Słowo Bóg wkracza w życie małżonków, potwierdzając tym samym
nieodwracalność zawartego przymierza. Przymierze to zobowiązuje
małżonków do wyrażania swej miłości i wierności oraz do dawania
wzajemnego daru z siebie.
Małżeństwo jest prawdziwym powołaniem, poprzez które
małżonkowie realizują swoje powołanie do świętości, do którego
3. Sakrament małżeństwa jako znak łaski Bożej
4 KPK, kan. 1055,§1
5 J. Grześkowiak, Misterium małżeństwa. Sakrament małżeństwa jako symbol przymierza Boga z ludźmi,
Poznań 1996, s. 68
www.ebookowo.pl
Pa
Jana
zaniu
chrztu
jedynie
ńs
K
two i rodzina w nauc
sakramencie
rozpatrywać
atarzyna Dym : Małże
ek
a | 13
wła II Str
on
zostali wezwani przy
świętego. Sens
poprzez
małżeństwa można
jego
sakramentalny charakter. Małżeństwo zostało ustanowione przez
Boga i podniesione do rangi sakramentu przez Chrystusa. Jest
znakiem Nowego Przymierza między Bogiem a człowiekiem, a
zarazem znakiem działania i obecności Boga oraz wyrazem Jego
łaski.
www.ebookowo.pl
Katarzyna Dymek: Małżeństwo i rodzina w nauczaniu Jana Pawła II Strona | 14
ROZDZIAŁ II
JAN PAWEŁ II O RODZINIE
Rodzinę stanowią
ludzie powiązani ze sobą wzajemną
komunią, której fundament tkwi w sakramencie małżeństwa. Ujęcie
rodziny i małżeństwa jako Communio Personarum pozwala widzieć
w Bożym świetle rodzicielstwo, tak macierzyństwo, jak i ojcostwo.
Obie formy odpowiedzialnego rodzicielstwa zajmują w nauczaniu
Papieża sporo miejsca
ich wielkiej wadze w
i świadczą o
kształtowaniu się wizerunku całej ludzkości. Rodzina jest także
miejscem uświęcającym, poprzez które
realizować można
indywidualne powołanie do świętości. Dlatego tak ważne jest
chrześcijańskiego modelu
wspieranie
rodziny opartego na
sakramencie i wzajemnej miłości i wierności. Tak funkcjonująca
rodzina, dająca wsparcie duchowe swoim członkom, stanowi
fundament życia społecznego
i pozwala mieć nadzieję na
budowanie lepszej przyszłości.
www.ebookowo.pl
1. Rodzina jako komunia osób
Katarzyna Dymek: Małżeństwo i rodzina w nauczaniu Jana Pawła II Strona | 15
Model rodziny zmieniał się w ciągu wieków, zawsze jednak
rodzina była podstawą społeczeństwa. Jest miejscem, w którym
przyswajane są wszelkie wartości i wzorce, jest szkołą miłości,
wzajemnego szacunku
i oddania. „Człowiek obdarzony darem
miłości nie może bytować na ziemi samotnie;
jest z natury
powołany do życia we wspólnocie. Pierwszą wspólnotą,
jaką
zakłada i tworzy, jest rodzina”6. W rodzinie realizuje się powołanie
człowieka do miłości
i
innym swoim życiem
i do służenia
przykładem.
6 T. Banaszczyk, Małżeństwo i rodzina w nauczaniu Jana Pawła II…, s. 12
www.ebookowo.pl
1.1. Ojcostwo
Katarzyna Dymek: Małżeństwo i rodzina w nauczaniu Jana Pawła II Strona | 16
Ojcostwo
stanowi dla każdego mężczyzny ogromne
wyzwanie, a zarazem szansę na sprawdzenie siebie, swojej
odpowiedzialności i współodczuwania z małżonką‐matką. Bycie
ojcem stać się może prawdziwie głębokim powołaniem, gdyż dzięki
niemu mężczyzna rozpoznaje siebie w nowej roli, która stanowi dla
niego najwyższe ze wszystkich życiowych osiągnięć.
W rodzinie każdy może realizować swoje powołanie w
sposób najpełniejszy. Szczególną rolę w rodzinie pełni kobieta jako
małżonka i matka. W macierzyństwie odnaleźć ona może sens
swojego istnienia. Zrodzenie i wychowywanie potomstwa przynieść
jej może niezrównaną satysfakcję i radość.
1.2. Macierzyństwo
www.ebookowo.pl
zależy
od
postawy
Katarzyna Dymek: Małżeństwo i rodzina w nauczaniu Jana Pawła II Strona | 17
Małżonkowie przekazując życie uczestniczą w stworzeniu.
1. 3. Odpowiedzialne rodzicielstwo
Ich rola zatem staje się niezwykle ważna nie tylko dla nich samych
jako poślubionych sobie, ale również dla całego świata. Kontynuują
oni dzieło stworzenia, a swoją postawą biorą udział w planie
zbawienia. Wydanie na świat potomstwa skłaniać powinno
małżonków do przyjęcia postawy pełnej odpowiedzialności za nowe
życie, za wychowanie i wprowadzenie dzieci do dorosłości. Wiele
zatem
ich
zaangażowania w wychowanie i budowanie odpowiednich wartości
będących potem tarczą dla ich dzieci w dorosłym życiu.
Jan Paweł II podkreślał wielokrotnie podczas pielgrzymek do
Ojczyzny, że „Rodzina według zamysłu Bożego
jest miejscem
świętym i uświęcającym. Na straży tej świętości Kościół stał zawsze
i wszędzie, ale w szczególny sposób pragnie być blisko rodziny, gdy
ta wspólnota życia i miłości i Arka Przymierza z Bogiem, jest
zagrożona czy to od wewnątrz, czy też – jak to dziś niestety bywa –
odpowiedniej
rodziców,
2. Rodzina jako miejsce uświęcenia
www.ebookowo.pl
Katarzyna Dymek: Małżeństwo i rodzina w nauczaniu Jana Pawła II Strona | 18
7. Te zagrożenia uderzają przede wszystkim w jedność
od zewnątrz”
rodziny, rozbijając i osłabiając ją. Niezwykle ważna staje się idea
kształtowania duchowości małżeństwa, a także moralności i życia
duchowego małżonków.
7 Homilia w czasie Mszy św. odprawianej dla rodzin Szczecin, 11 czerwca 1987 roku), [w:] Jan Paweł
II, Pielgrzymki do ojczyzny…, s. 453
www.ebookowo.pl
ROZDZIAŁ III
ROLA MAŁŻEŃSTWA I RODZINY W
POSŁANNICTWIE KOŚCIOŁA
Katarzyna Dymek: Małżeństwo i rodzina w nauczaniu Jana Pawła II Strona | 19
Rodzina pełni niezmiernie ważną rolę ewangelizacyjną w
świecie, wspierając w ten sposób dzieło Kościoła. Kochająca się
rodzina daje doskonały przykład chrześcijańskiego życia i wcielania
religijnych wartości w codziennej praktyce. Jan Paweł II jeszcze
jako ksiądz, a później kardynał szczególnie dbał o rozbudzanie w
rodzinach potrzeby ewangelizacji, głoszenia Słowa Bożego własnym
życiem i przykładem. Taka postawa tworzy podwaliny do budowy
nowej cywilizacji miłości, która zastąpić ma panującą we
współczesnym świecie cywilizację śmierci. Fundamenty cywilizacji
miłości znaleźć można właśnie w rodzinie. Rodzina bowiem ma za
e
zadani
przekazać młodszym pokoleniom najlepsze wartości.
www.ebookowo.pl
1. Ewangelizacja
Katarzyna Dymek: Małżeństwo i rodzina w nauczaniu Jana Pawła II Strona | 20
Małżeństwo i rodzina, jak wielokrotnie przypominał Jan
II, są bezpośrednio zaangażowane w dzieło nowej
Paweł
ewangelizacji, która stanowi szczególnie pilne zadanie Kościoła.
Duszpasterstwa rodzin nie można postrzegać jedynie jako duchową
opiekę nad rodzinami, ale trzeba patrzeć na rodzinę jak na
podstawowy podmiot i przedmiot ewangelizacji. Rodzina stanowi
przecież model odzwierciedlający relacje, jakie powinny wiązać
Kościół ze światem. Zbawienie ludzkości jest ściśle związane z
pomyślnością rodzin i małżeństw, które sam odgrywają niezwykle
ważną rolę w tym procesie.
Niezwykle ważnym elementem nauczania Ojca Świętego Jana
Pawła II jest koncepcja cywilizacji miłości, stojącej w opozycji do
panującej powszechnie cywilizacji śmierci. Papież w swoich
kazaniach postulował zastąpienie tej ostatniej kulturą opartą na
miłości. Zgodnie z koncepcją Jana Pawła II „w centrum kultury stoi
człowiek. (…) Głównym celem kultury jest rozwój człowieka jako
osoby. (…) Człowiek jest również podmiotem tak rozumianej
2. Budowanie cywilizacji miłości
www.ebookowo.pl
łż
i
n
Kat rzyna Dymek: Ma eństwo rodzi a w nauczaniu Jana Pawła II Strona | 21
a
8. Kultura zaś musi być rozpatrywana w perspektywie
kultury”
dziejów. Jednakże wymiar eschatologiczny kultury nie powinien
usuwać jej doczesnego wymiaru. Papież, obserwując wieloraki
kryzys świata współczesnego, z naciskiem mówił o konieczności
odnowienia kultury, stworzenia
„nowego
humanizmu”. Jest to naczelne zadanie jakie stoi obecnie przed
człowiekiem, Kościołem i narodami. Szczególną rolę w budowaniu
nowej kultury odgrywa małżeństwo i rodzina jako zalążek nowego
społeczeństwa. Przyszłość ludzkości zależy, według Jana Pawła II
właśnie od rodziny9. Rodzina bowiem stanowi podstawową
wspólnotę, w której dokonuje się przekazywanie wartości
młodszym pokoleniom, a zarazem budowanie przyszłości świata.
„nowej kultury”
i
8 M., W. Chudzi, Małżeństwo i rodzina w perspektywie…, s.166
9 Por. tamże, s. 166-167
www.ebookowo.pl
kontaktu
ze
ZAKOŃCZENIE
zwykłymi
Katarzyna Dymek: Małżeństwo i rodzina w nauczaniu Jana Pawła II Strona | 22
Karol Wojtyła jako Papież łączył przewodzenie Kościołowi z
poszukiwaniem
ludźmi. Odrzucił
przysługujący swojemu stanowisku dystans na rzecz bliskości z
drugim człowiekiem. Szczególnie ważne były dla niego sprawy
rodzin, gdyż w nich widział kolebkę chrześcijańskich wartości. Z
domu rodzinnego młody człowiek wynosi wychowanie, wiarę,
światopogląd, które potem wywierają wpływ na jego dorosłe życie,
założenie własnej rodziny i wychowanie dzieci. Ważne jest więc,
aby wzorce przekazywane przez rodziców były oparte o dobre,
chrześ
cijańskie przesłanie, którestanie się potem obronną tarczą.
Pontyfikat Jana Pawła II wywarł wielki wpływ na miliony
ludzi na całym świecie. Wielu z nich zmieniło swoje podejście do
życia, gdyż Wielki Papież potrafił ukazywać celowość i sens
istnienia w
ludzkiego
tysiącach wygłaszanych przez siebie
przemówieniach na całym świecie. Potrafił trafić do każdego
człowieka, a przy tym pokazywał własną postawą, jak żyć, kochać
bliźniego, pomagać innym i walczyć z własnym bólem i cierpieniem.
www.ebookowo.pl
Katarzyna Dymek: Małżeństwo i rodzina w nauczaniu Jana Pawła II Strona | 23
Bibliografia
www.ebookowo.pl
Pobierz darmowy fragment (pdf)