Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00066 005585 13091307 na godz. na dobę w sumie
Mamarazzi. Fotografowanie dzieci. Poradnik dla mam - książka
Mamarazzi. Fotografowanie dzieci. Poradnik dla mam - książka
Autor: Liczba stron: 288
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-3809-3 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Uwieczniaj najwspanialsze chwile dzieciństwa swoich pociech!

Pierwszy uśmiech, pierwszy ząbek, pierwsze kroki... Dzieciństwo to tysiące pięknych, wzruszających chwil, które każdy rodzic chciałby zachować na zawsze. Właśnie dlatego aparat fotograficzny to najlepszy przyjaciel każdej mamy - pozwala udokumentować najwspanialsze momenty w życiu ukochanej pociechy, a potem dzielić się nimi z bliskimi. Jeśli i ty pragniesz zamknąć w obiektywie każdą magiczną chwilę z szybko umykającego dzieciństwa rozkosznego, małego łobuziaka, jak większość mam należysz do klubu mamarazzi. Z pewnością warto jednak wyjść poza zwykłe pstrykanie i robić naprawdę dobre, podkreślające wyjątkowość i atmosferę chwili fotografie, które zachwycą rodzinę i znajomych.

Bierz się za tę lekturę, a potem do dzieła! Opanuj najważniejsze zagadnienia z dziedziny fotografii. Ta wiedza pozwoli Ci wiernie oddać dziecięcą urodę, pokazać wyjątkową osobowość Twoich brzdąców i uchwycić urok każdej chwili. Otrzymasz całe mnóstwo praktycznych wskazówek od profesjonalistów zajmujących się zawodowo fotografowaniem dzieci - od rad na temat kolorów i tekstur ubranek najlepiej prezentujących się na zdjęciach, po sprawdzone sztuczki na wywołanie naturalnego uśmiechu na twarzy zapłakanego maluszka. Poznasz niezbędne techniki wykorzystania światła, tajniki umiejętnego komponowania ujęć, ustawiania ekspozycji, ostrości czy balansu bieli. Nauczysz się nie tylko w pełni korzystać z możliwości swojego aparatu, ale także programów graficznych do szybkiego poprawiania mniej udanych fotografii. A potem pokażesz światu własne, zachwycające zdjęcia i poczekasz na lawinę pochwał!

Dowiedz się wszystkiego, co powinna wiedzieć ambitna mama z aparatem!

Książka zawiera też mnóstwo zachwycających przykładów zdjęć dzieci, które stanowią doskonałą inspirację dla wszystkich mamarazzi!


Stacy Wasmuth to zawodowa fotografka oraz mamarazzo, która sama przyznaje, że fotografowanie jej własnych dzieci stanowi dla niej jedno z największych wyzwań. Na liście klientów Stacy znajdują się znane osobistości oraz wiele rodzin z dziećmi. Jej prace można podziwiać na stronie www.bluecandyphotography.com.


Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Mamarazzi: Every Mom’s Guide to Photographing Tłumaczenie: Joanna Pasek ISBN: 978-83-246-3809-3 © 2011 by Wiley Publishing, Inc., Indianapolis, Indiana All Rights Reserved. Authorised translation from the English language edition published by John Wiley Sons Limited. Responsibility for the accuracy of the translation rests solely with Helion S. A. and is not the responsibility of John Wiley Sons Limited. No part of this book may be reproduced in any form without the written permission of the original copyright holder, John Wiley Sons Limited. Wiley and the Wiley Publishing logo are trademarks or registered trademarks of John Wiley and Sons, Inc. and/or its affiliates in the United States and/or other countries, and may not be used without written permission. All other trademarks are the property of their respective owners. Wiley Publishing, Inc. is not associated with any product or vendor mentioned in the book. Polish language edition published by Helion S.A. Copyright © 2012. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/mamara Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Część I Rozwiń czerwony dywan! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 Rozdział 1. Przygotuj się . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 Twoja gwiazda. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Scena . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Przedstawienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Kącik porad mistrzów fotografii (Rebeka Worple) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Rozdział 2. Zrób zdjęcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Wypełnij kadr. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Zejdź niżej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 Pamiętaj o regule trzeciej części . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Ustaw ostrość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 Strzelaj! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Pamiętaj o kolorze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Poprawna ekspozycja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 Kącik porad mistrzów fotografii (Joyce Smith) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Część II Światła! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Rozdział 3. Naturalne piękno. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 Podpowiedź w odbłysku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Miej oczy z tyłu głowy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Nie żałuj światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Znajdź właściwy kierunek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Sylwetki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Oświetlenie dolne i górne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Kącik porad mistrzów fotografii (Marla Carter) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Rozdział 4. Maniacy kontroli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Odbijanie światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Miękko i łagodnie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Tajemnice flesza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Masz to pod ręką. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Kącik porad mistrzów fotografii (Tara Whitney). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Spis treści 11 Mamarazzi Stacy Wasmuth Część III Kamera! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Rozdział 5. Szaleństwo zakupów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Meganieporozumienie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Stabilizacja to podstawa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Rozpoznawanie twarzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Uchwyć ruch . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Naucz się czekać. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Zabaweczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Ciężki sprzęt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Wybór broni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Canon a Nikon — co wybrać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 Kącik porad mistrzów fotografii (Lena Hyde) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 Rozdział 6. Tajniki aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Czas (oby jak najkrótszy) migawki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Aper-co?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 ISO. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Trójkąt fotograficzny. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Ucieknij od zielonego światełka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Pomiar światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Wykres-ściągawka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 Kontrola jakości: JPEG a RAW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 Błyskotki (Stacy Wasmuth) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Rozdział 7. Tworzyć i komponować . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Kompozycja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Twórcze podejście . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Kącik porad mistrzów fotografii (Audrey Woulard) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Część IV (Inter)akcja!. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 Rozdział 8. Różny wiek, różne etapy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Gotowa do występu?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Rodzi się gwiazda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 Maluchy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 Epoka tornistra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Trudne nastolatki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176 Kącik porad mistrzów fotografii (Carrie Sandoval) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Rozdział 9. Co nosić? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Kolory i tekstury. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 W co się ubierać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 Ostrożnie z tatusiami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 Pamiętaj, co chcesz osiągnąć. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 Kącik porad mistrzów fotografii (Laura Siebert) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 12 Rozdział 10. Żadnego szczerzenia zębów! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 Coś na mojej głowie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 Zamknij oczy! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 Głupie piosenki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Zawody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 Praca zespołowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 Ostateczny środek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207 Kącik porad mistrzów fotografii (Rebeka Mudrick) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 Kącik porad mistrzów fotografii (Gillian Gauthier). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 Rozdział 11. Kamienie milowe i wspomnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 Zdjęcia z wakacji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 Specjalne okazje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217 Kamienie milowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Zwierzakografia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224 Kącik porad mistrzów fotografii (Amy Smith) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228 Część V Afterparty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231 Rozdział 12. Edycja zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233 Do wyboru, do koloru. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 Kalibracja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 Ustal procedurę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236 Dla daltonistów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246 Zachowaj ostrożność. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247 Kącik porad mistrzów fotografii (Sherry Petersik). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252 Rozdział 13. Pokaż to światu!. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255 Drukowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256 Co to za cuda? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260 Ozdabianie ścian. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264 Nietypowe dekoracje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266 Kącik porad mistrzów fotografii (Kelle Hampton) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 Rozdział 14. Pomoc z zewnątrz. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273 Proszę się odsunąć i nie dotykać aparatu, madame . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274 Bądź wybredna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275 Znajdź kogoś na stałe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278 Zainwestuj w jakość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279 Nie bój się . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 Uwagi o prawie autorskim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281 Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282 Spis treści 13 3 f/7.1, 1/1600, ISO 250 © Amy Smith, www.amysmithphoto.com Naturalne piękno Jako mama zawsze starasz się widzieć Twoje dziecko (lub dzieci) we właściwym świetle. Jako mamarazzo spróbuj pójść o krok dalej. Naucz się, jak znaleźć właściwe światło do fotografii niemal w każdym miejscu! Mamarazzi Stacy Wasmuth Podpowiedź w odbłysku Być może się zdziwisz, jaki jest najprostszy sposób sprawdzenia, czy światło mruga. Po prostu popatrz w oczy Twojego modela. Czy światełko, jakie w nich widzisz, jest nieruchome, czy migocze? Te drobne odblaski w oku, zwane blikami, mogą Ci wiele powiedzieć o jakości światła w Twoim otoczeniu. Jeśli w niebieskich oczach synka widzisz jasne iskierki, to masz szanse na świetne zdjęcie. Jeśli oczy Twojej córeczki są ciemne i matowe (lub jeszcze gorzej, zmrużone!), to pewnie musisz najpierw zrobić coś ze światłem. W klasycznej, studyjnej fotografii portretowej światła ustawia się tak, by odblask w oczach (blik) pojawił się na pozycji godziny dziesiątej albo drugiej. Przy fotografowaniu w świetle naturalnym nie ma potrzeby przestrzegania tej reguły. Trzeba jednak unikać pojawienia się odblasku w samym środku źrenicy. To wygląda bardzo nieprzyjemnie. Rozległe lub blisko położone źródła światła (jak nieboskłon albo wielkie okno) często powodują powstanie dużych odbłysków. Źródła światła skoncentrowane i odległe (lampa po drugiej stronie pokoju, flesz Twojego aparatu) dają w oczach odbłyski jak łebek szpilki, maleńkie i często bardzo ostre, wyglądające mniej atrakcyjnie. Wybierz lokalizację i oświetlenie do zdjęć, kierując się blikami w oku modela. W ten sposób pozwolisz mu dosłownie zaiskrzyć na zdjęciu! Uwaga Zanim zaczniesz ustawiać dziecko do zdjęcia, sprawdź najpierw oświetlenie w różnych miejscach, oglądając bliki we własnych oczach. Użyj do tego małego lusterka. Na tym zdjęciu widać wspaniałe odblaski w oczach, pochodzące z pobliskiego okna f/2.5, 1/160, ISO 3200 © Marla Carter, www.marlaandshane.com 70 Rozdział 3 Naturalne piękno 71 Mamarazzi Stacy Wasmuth Miej oczy z tyłu głowy Zanim zrobisz zdjęcie, obejrzyj się i sprawdź, co masz za sobą. Nie, nie chodzi o to, by sprawdzić, czy Twoja gwiazda ma widownię. Spójrz w tył, by ustalić, jakie światło padnie na Twój obiekt. Co widzisz za sobą? Czy nie jest to rząd wysokich drzew? A jeśli fotografujesz we wnętrzu, czy nie jest to przypadkiem ściana pomalowana na intensywny kolor? Wysokie drzewa mogą sprawić, że oświetlenie będzie słabe i nierównomierne, a wtedy oczy Twojego dziecka mogą wyjść ciemne i matowe. Z kolei ściana w jaskrawopomarańczowym kolorze może zamienić Twojego synka w małego Marsjanina, kierując na niego zabarwione światło odbite. Strzeż się jaskrawo pomalowanych ścian, gdyż mogą rzucać na Twojego modela dziwaczne kolorowe odblaski, chyba że model jest odwrócony tyłem do barwnej płaszczyzny, tak jak na tym zdjęciu f/2.8, 1/320, ISO 400 © Stacy Wasmuth 72 Rozdział 3 Naturalne piękno Duże okna z tyłu za fotografem i z boku zapewniły dobre oświetlenie twarzom tego rodzeństwa f/3.2, 1/200, ISO 800 © Stacy Wasmuth Co zatem chcemy mieć z tyłu, za sobą, kiedy zabieramy się do fotografowania? Najlepiej nic! Otwarta przestrzeń za Twoimi plecami pozwoli, by całe światło spływające z nieboskłonu lub płynące z okien docierało bez przeszkód do twarzy Twojego modela. Jeśli nie da się robić zdjęć w tak komfortowej sytuacji, to należy się starać, by za plecami mieć coś białego lub w neutralnym, szarym kolorze. Tylko wtedy tło nie odbije się negatywnie na Twoim dziecku (tak, to zamierzony kalambur). Biała ściana, płot lub budynek za Twoimi plecami posłużą jako podręczny ekran i odbiją piękne światło wprost na gwiazdę przedstawienia. 73 Mamarazzi Stacy Wasmuth Nie żałuj światła Zwinięcie rolet czy rozsunięcie firan zwiększy ilość dostępnego światła i pozwoli Ci z większą swobodą wybierać lokacje we wnętrzu domu. Bądź jednak pewna, że zwinęłaś je (lub rozsunęłaś) do samego końca, aby wyzyskać całe światło, jakie jest do Twojej dyspozycji. Może się okazać, że jest go więcej, niż się spodziewałaś! Uważaj na to, co znajduje się za oknem: markizy, duże drzewa czy wysokie budynki mogą znacznie ograniczyć dopływ światła. Staraj się wybierać okna, za którymi znajduje się szeroka, otwarta przestrzeń. Fotografując na zewnątrz, spróbuj zrobić następujący eksperyment: zatocz koło wokół swoich słoneczek… to znaczy dzieci. Tak, zrób pełne okrążenie i patrz, jak światło padające na twarze dzieci przemieszcza się, w miarę jak zmienia się kierunek patrzenia. Rozmawiaj z dziećmi cały czas, by zachować kontakt wzrokowy, i zaobserwuj, jak to światło spłaszcza (lub nie!) ich rysy, zależnie od usytuowania. Wkrótce nauczysz się przewidywać, jakie będzie oddziaływanie światła na model w danej lokalizacji, i kierując się tą wiedzą, będziesz zajmować najwłaściwsze położenie względem modela. Znajdź właściwy kierunek Jeśli doświadczenie z okrążaniem dziecka po orbicie, gdy oboje przebywacie na zewnątrz, wykonasz w pochmurny dzień, to zaobserwujesz tylko niewielkie zmiany w oświetleniu twarzy. Jednak w słoneczny dzień różnice będą bardzo wyraźne. Zobaczysz szeroko otwarte albo przymrużone oczy, twarz oświetloną w całości lub tylko w połowie z wyraźną granicą wzdłuż linii nosa. Aby w pełni opanować sztukę wykorzystywania światła w fotografii portretowej, musisz zwracać baczną uwagę na jego kierunek, czyli inaczej mówiąc, na położenie źródła światła w odniesieniu do Twojego modela. Oświetlenie przednie Czy słyszałaś kiedyś taką radę: „Rób zdjęcia ze słońcem w plecy”? Taką sytuację oświetleniową nazywa się oświetleniem przednim, jako że źródło światła znajduje się wtedy wprost przed obiektem zdjęcia. Taka rada jest często udzielana początkującym fotografom, bo oświetlenie przednie daje Twojemu aparatowi największe szanse na automatyczne ustawienie właściwej ekspozycji; oświetlenie przednie jest równomierne, bez głębokich cieni i wyraźnych odblasków. Również kolory zostają wiernie odwzorowane, a ponadto nie ma najmniejszego ryzyka pojawienia się flary czy innych artefaktów związanych z przedostawaniem się promieni słońca do obiektywu. Okrążając swoją modelkę — lub nakłaniając ją, by to ona Cię okrążyła! — znajdziesz optymalny kierunek oświetlenia nawet w słoneczne południe, gdy światło jest trudne dla fotografii f/3.2, 1/2000, ISO 400 © Stacy Wasmuth 74 Rozdział 3 Naturalne piękno 75 Mamarazzi Stacy Wasmuth Ta rada sprawdza się nie najgorzej przy fotografowaniu krajobrazów, robieniu zdjęć makro lub w fotografii przyrodniczej (mam tu na myśli fotografowanie dzikich zwierząt, a nie małych dzieci; to jednak niezupełnie to samo). Jednak gdy spróbujesz zastosować się do tej reguły, robiąc ujęcie portretowe, napotkasz pewien problem: gdy światło jest ostre, Twój ludzki model z pewnością zmruży oczy! Oświetlenie przednie najlepiej sprawdza się w fotografii portretowej, kiedy światło jest miękkie. Z taką sytuacją będziesz mieć do czynienia, gdy Twoje dzieci wyjdą z domu na zadaszoną werandę lub gdy zwrócą się w stronę okna wychodzącego na północ. Możesz również wypróbować przednie oświetlenie w „złotej godzinie”, kiedy dziecko może do woli kąpać się w ciepłym blasku, który nie razi jego oczu. 76 Miękkie przednie światło to najczęściej używany rodzaj oświetlenia przy robieniu zdjęć reklamowych w branży kosmetycznej, ponieważ ten rodzaj światła wygładza skórę i ukrywa jej niedoskonałości (nie ma nic lepszego jak „naturalny” krem na zmarszczki!). Zanim jednak zaczniesz nałogowo używać tego oświetlenia we wszystkich portretach, pomyśl o czymś jeszcze: bezcieniowy charakter przedniego światła łatwo może sprawić, że całe zdjęcie będzie płaskie, jednowymiarowe. Właśnie dlatego wielu fotografów eksperymentuje z innymi rodzajami oświetlenia, próbując dodać swym zdjęciom życia i głębi. Okno znajdujące się na wprost tego maluszka zapewniło tej fotografii miękkie i równomierne przednie oświetlenie, znakomite do portretu f/2.8, 1/800, ISO 800 © Stacy Wasmuth Ta dziewczynka, patrząca w stronę słońca z zacienionego miejsca, być może spod jakiegoś zadaszenia, została prześlicznie oświetlona f/2.8, 1/500, ISO 400 © Stacy Wasmuth Rozdział 3 Naturalne piękno 77 Mamarazzi Stacy Wasmuth Oświetlenie boczne Jak sama nazwa wskazuje, chodzi o światło padające z boku na Twojego modela. Najlepiej robić takie portrety, ustawiając modela pod kątem 45° do okna. Zauważ wyraźną granicę między oświetlonymi a zacienionymi partiami twarzy. Na zewnątrz możesz korzystać z tego typu oświetlenia w złotej godzinie, kiedy niskie słońce rzuca wyraźnie ukierunkowane światło. Boczne światło jest trochę trudniejsze od przedniego, gdy fotografuje się ruchliwe, psotne dzieciaki — a przecież prawie wszystkie takie są! Wystarczy, by Twój model nieznacznie obrócił głowę, a znaczna część jego twarzy pogrąży się w cieniu. Prosty sposób, by sprawdzić, czy twarz nie jest nadmiernie zacieniona, to zerknąć na odbłyski (bliki) w oczach. Jeśli w jednym oku odbłysk przestał być widoczny, to twarz jest zbyt mocno odwrócona od światła i trzeba zmienić jej ustawienie. Czy przewracasz teraz oczami? Wiem, łatwo wprowadzić taką poprawkę, gdy fotografuje się kogoś dorosłego; wystarczy poprosić, a model będzie zmieniać pozycję aż do osiągnięcia idealnego ustawienia. Gdy pracuje się z dziećmi, można mieć wrażenie, że wykonuje się jakąś cyrkową sztuczkę, polegającą na robieniu trzech rzeczy jednocześnie: manipulowaniu ustawieniami aparatu, przywoływaniu uwagi dzieci i poszukiwaniu najlepszego kierunku. Wyczerpujące jest już samo myślenie o tym wszystkim! Rozproszone światło, padające z boku, dodaje tej scenie głębi f/2.8, 1/320, ISO 640 © Stacy Wasmuth 78 Rozdział 3 Naturalne piękno Praca z mocnym, kontrastowym, bocznym światłem jest niełatwa, lecz efekt jest tego wart; obrazy  są wyraziste i pełne życia f/3.2, 1/200, ISO 1000 © Stacy Wasmuth Boczne światło dodaje portretom głębi i wyrazu f/2.8, 1/640, ISO 400 © Stacy Wasmuth Jednak, jak to często w życiu bywa, wysiłek popłaca. Boczne światło nadaje obrazom wspaniałą głębię, tak że nawet najzwyklejsza scena zaczyna przykuwać uwagę. Światła i cienie wynikające z bocznego oświetlenia uwydatniają faktury i kształty. Nawet standardowe ujęcie nabiera wtedy niezwykłej dynamiki. Biorąc to wszystko pod uwagę, nie należy się dziwić, że boczne światło to ulubione światło profesjonalnych fotografów, malarzy oraz reżyserów filmowych. A jeśli do tej pory Cię nie przekonałam, że warto je wypróbować, to powiem Ci coś jeszcze: jeśli przypadkiem zdecydujesz się znaleźć w kadrze razem ze swoimi dziećmi, to w głębokich cieniach, jakie daje boczne oświetlenie, bez trudu ukryjesz parę kilo nadwagi. Założę się, że teraz tego spróbujesz! 79 Mamarazzi Stacy Wasmuth Oświetlenie tylne Twoja córeczka to istny aniołek… przynajmniej w Twoich oczach. Czy jednak zdarzyło Ci się kiedyś zobaczyć jasną aureolę wokół jej główki? Taka aureola to charakterystyczna cecha tylnego oświetlenia. Z takim oświetleniem mamy do czynienia, kiedy źródło światła znajduje się za fotografowanym obiektem. Tylne światło jest bardzo pomocne w wyróżnieniu modela z tła, zwłaszcza gdy tło jest średnio lub bardzo ciemne. Podkreśla też sylwetkę oraz włosy postaci, otaczając je lśniącą aureolą — efekt, który na pewno Ci się spodoba. Jednak światło tylne jest bardzo trudne dla fotografa. Jeśli źródło światła tylnego jest zbyt jasne, może dojść do prześwietlenia włosów na czubku głowy, tak że zdjęcie utraci szczegóły w tym obszarze. Dotyczy to w szczególności jasnych i puszystych dziecięcych główek. Ponieważ jasne obiekty pierwsze ulegają prześwietleniu, możesz mieć kłopoty z fotografowaniem swego dziecka w tylnym świetle, jeśli ma ono blond włosy. Najłatwiejszy sposób, by temu zapobiec, to wybierać miękkie i rozproszone źródła tylnego światła. Może to być na przykład słodkie światło złotej godziny, tuż po wschodzie słońca lub tuż przed jego zachodem. Zadbaj też o to, by dość światła padło na Twojego modela od przodu, tworząc niezbędną przeciwwagę dla jasnego światła tylnego (jeśli chcesz się dowiedzieć, skąd można wziąć więcej światła padającego na model frontalnie, to wróć do podrozdziału „Miej oczy z tyłu głowy” wcześniej w tym rozdziale; znajdziesz tam kilka sugestii). Możesz nawet doświetlić scenę fleszem, by zapewnić równowagę w oświetleniu twarzy modela. Więcej informacji na temat użycia flesza znajdziesz w rozdziale 4., „Maniacy kontroli”. Kolejny problem, jaki wiąże się z tylnym światłem, to możliwość pojawienia się flary obiektywu. Czy zdarzyło Ci się kiedyś widzieć zdjęcie, na którym widnieje sznureczek świetlistych kółeczek lub sześcioboków? Albo takie, które całe wydaje się pokryte jasną, zacierającą kontrast mgiełką? To właśnie rezultat pojawienia się flary, efektu optycznego związanego z przedostawaniem się promieni wprost do obiektywu. Słodkie światło, z jakim mamy do czynienia niedługo po wschodzie lub przed zachodem słońca, wspaniale się nadaje do robienia zdjęć w tylnym oświetleniu f/2.8, 1/400, ISO 400; © Stacy Wasmuth 80 Rozdział 3 Naturalne piękno Osoby zawodowo zajmujące się fotografią flarę kochają i nienawidzą. Flara potrafi być czasem bardzo piękna, ale jak trafisz na ten gorszy rodzaj… Ciemne tło sprawiło, że na tym zdjęciu kropelki wody lśnią naprawdę wspaniale f/3.5, 1/1250, ISO 400 © Stacy Wasmuth Flary obiektywu trudno dobrze użyć, lecz gdy się to uda, można za jej pomocą uzyskać na zdjęciu piękną, świetlistą mgiełkę f/2.8, 1/1000, ISO 400 © Marla Carter, www.marlaandshane.com 81 Mamarazzi Stacy Wasmuth Są dwa łatwe sposoby uniknięcia niepożądanej flary: * Użyj osłony obiektywu. To rodzaj nasadki na koniec obiektywu, która blokuje promienie słoneczne i nie pozwala im się przedostawać do środka aparatu. Możesz również użyć własnej dłoni, by osłonić obiektyw od słońca. * Dostosuj kierunek fotografowania tak, by nie kierować obiektywu wprost na słońce. Źródło światła znajdujące się za modelem, lecz przy tym nieco z boku, w większości przypadków skutecznie pozwoli Ci wyeliminować ze zdjęcia flarę i świetlną mgiełkę. A jeśli należysz do wcale niewąskiego grona osób, które uwielbiają efekt flary, to eksperymentuj, aż dopracujesz się własnej recepty na robienie wspaniałych zdjęć z jej użyciem! Sylwetki Jednym ze sposobów, by nadać zdjęciu dramatyczny charakter, jest fotografowanie sylwetki modela. Takie zdjęcia są najbardziej ekstremalnym przykładem fotografii robionych w oświetleniu tylnym. Główny obiekt zdjęcia jest wtedy poważnie niedoświetlony lub nawet (jeszcze lepiej!) zupełnie czarny. Uchwycona zostaje tylko jego sylwetka. Aby zrobić dobrą fotografię sylwetkową, musisz zapomnieć o niektórych radach, jakie dałam Ci w poprzednim podrozdziale. Powinnaś zrobić na odwrót. Nie przejmuj się tym, czy Twój model dostaje dość światła przedniego. Postaraj się za to mieć jak najmocniejsze światło tylne. Do tego typu zdjęć najlepsze jest zachodzące lub wschodzące słońce, lecz tak naprawdę każde silne źródło światła tylnego pozwala uzyskać ten rezultat. Sylwetki wyglądają pięknie na tle kolorowego nieba (na przykład złocistego zachodu), bo takie tło wspaniale kontrastuje z czernią pierwszego planu. Ponieważ Twój aparat nie wie o tym, że tym razem uzyskanie głębokich cieni jest Twoim celem, może włączyć flesz przy robieniu zdjęcia, starając się doświetlić główny obiekt. Aby tego uniknąć, nie zapomnij wyłączyć automatycznego trybu korzystania z flesza. Wtedy będziesz mogła sprawować pełną kontrolę nad oświetleniem sceny. 82 Rozdział 3 Naturalne piękno Fotografia sylwetkowa może przekształcić banalne ujęcie w istne dzieło sztuki f/3.5, 1/2000, ISO 320 © Lisa Roberts, www.lisaluckyphoto.com 83 Mamarazzi Stacy Wasmuth Oto prosty sposób, by ustawić ekspozycję dla fotografii sylwetkowej: 1. Skieruj obiektyw na niebo (lub inne jasne tło). 2. Wciśnij spust migawki do połowy. Nie puszczaj! 3. Skieruj aparat na powrót na Twój główny obiekt. 4. Wciśnij spust do końca, by zrobić zdjęcie. Dokładniejsze informacje o ustawianiu ekspozycji znajdziesz w rozdziale 6., „Tajniki aparatu”. Sylwetki wypadają na zdjęciach najlepiej wtedy, gdy są łatwo rozpoznawalne. Zadbaj o to, by sylwetka była jak najbardziej charakterystyczna, ujmując swoje dziecko dokładnie z przodu, dokładnie z tyłu albo dokładnie z boku. Profile świetnie się nadają do fotografii sylwetkowej! Jeśli na zdjęciu jest kilka osób naraz lub jeszcze jakieś dodatkowe obiekty, postaraj się, by ich sylwetki nie nakładały się na siebie, gdyż zleją się w jedną czarną plamę. Oświetlenie dolne i górne Nawet jeśli nigdy nie byłaś geniuszem w geometrii, to z pewnością zauważyłaś, że nie wspomniałam dotąd o jeszcze dwóch możliwych kierunkach oświetlenia obiektu: z góry i z dołu. Wierz mi jednak, nawet gdybyśmy w tej książce nie powiedzieli o nich ani słowa, nie straciłabyś wiele! Oto dlaczego: Z oświetleniem górnym mamy do czynienia wtedy, gdy źródło światła znajduje się nad fotografowanym obiektem. Z taką sytuacją możesz się spotkać w słoneczne południe lub też podczas fotografowania w świetle lampy sufitowej. W fotografii portretowej należy się starać unikać górnego światła, gdyż powoduje ono powstanie charakterystycznych cieni w oczodołach, upodobniając fotografowaną osobę do szopa pracza. Jeśli przyjdzie Ci pracować w takim świetle, użyj flesza do rozjaśnienia tych cieni lub poszukaj innej lokalizacji o bardziej równomiernym rozkładzie światła. Oświetlenie dolne daje upiorny efekt. Takie światło jest nietypowe, zmienia i zniekształca rysy twarzy. Pomyśl o latarce umieszczonej pod podbródkiem, a będziesz wiedzieć, o co mi chodzi. Od czasu do czasu odrobina dolnego światła nie zaszkodzi, na przykład gdy fotografujesz dziecko nad tortem urodzinowym z zapalonymi świeczkami. Dolne światło ma prawo też pojawić się na zdjęciu wtedy, gdy na podłogę pomieszczenia pada bezpośrednie światło słońca, odbijając się od niej. Z reguły jednak należy unikać tego rodzaju oświetlenia. Twoje dzieci z pewnością nie chcą mieć upiorów w rodzinnym albumie ani potworów w szafie. Świeczki na urodzinowym torcie to wyjątkowo miły przykład dolnego oświetlenia f/2.0, 1/80, ISO 1600 © Stacy Wasmuth 84 Rozdział 3 Naturalne piękno 85 Mamarazzi Stacy Wasmuth Kącik porad mistrzów fotografi i Zobacz świat w czerni i bieli Porady Marli Carter, www.marlaandshane.com Niegdyś wszystkie zdjęcia były bez wyjątku czarno-białe. A nawet po wynalezieniu barwnej kliszy fotografi a czarno-biała wcale nie została zarzucona. Takie zdjęcia mają klasyczny charakter. Na dodatek pasują do każdego wystroju wnętrza i można je dowolnie zestawiać, budując z nich spójnie wyglądającą kolekcję. W realnym świecie rzadko się zdarza, by moje dzieci włożyły na siebie ubrania w pasujących kolorach. A gdybym miała przebierać dzieciaki za każdym razem, gdy zechcę sięgnąć po aparat, to niemal nigdy nie robiłabym zdjęć. Prawda wygląda tak, że same sobie wybierają stroje i raczej nie czynią tego z myślą o fotogenicznym wyglądzie! Robiąc zdjęcia czarno-białe, można się o to nie martwić. Przy oglądaniu takich zdjęć uwaga widzów nie koncentruje się na ubraniach dzieci, lecz na tym, co one robią. W realnym świecie mój dom jest na ogół zabałaganiony. Kolorowe zabawki rozsypane są w tle niemal każdego ujęcia, jakie tylko da się wykonać. U Ciebie też tak jest? No tak, oczywiście. Miło byłoby mieć na zawołanie perfekcyjnie wystylizowane wnętrze, jak z kolorowego magazynu, lecz komu się to udaje? A kiedy mam wspaniały temat na zdjęcie i do tego wspaniałe światło, to w takim momencie nie odłożę przecież aparatu, żeby biegać po pokoju i sprzątać zabawki! Zamiast to robić, zwyczajnie ignoruję wszystkie przeszkadzające elementy tła… na czarno-białym zdjęciu i tak nie będą mieć żadnego znaczenia. W realnym świecie nie zawsze mam dobre światło i ustawienia mojego aparatu bywają wyżyłowane do ostatnich granic. Nawet na słonecznej Florydzie nie mogę liczyć na to, że wszystkie warte upamiętnienia momenty zdarzą się w promieniach słońca. Uwielbiam na przykład robić moim dzieciom zdjęcia, kiedy śpią — wtedy najlepiej współpracują z fotografem! To zaś oznacza, że robię zdjęcia w słabym świetle, z wysoko podniesioną wartością ISO. Nieunikniony jest wtedy barwny szum. Wystarczy wykonać konwersję do czerni i bieli, by szum znikł, a kolory stały się idealne — doskonale bezbarwne! 86 Rozdział 3 Naturalne piękno Zawsze będę kochać czarno-białą fotografi ę. Po trosze dlatego, że rozwiązuje wiele technicznych problemów i pozwala uniknąć tylu komplikacji związanych z zestawianiem barw. Przede wszystkim jednak dlatego, że w realnym świecie robię zdjęcia po to, by uchwycić ludzi, emocje, moment w czasie — to, z czego utkane są wspomnienia. Czarno-białe zdjęcia pozwalają skoncentrować się na emocjach, a nie licznych przedmiotach wypełniających kadr. Czerń i biel kierują widza wprost do tego, co ważne, a usuwają w cień to, co nieistotne. Czy przypadkiem nie taka właśnie jest defi nicja wszelkiej dobrej fotografi i? f/2.8, 1/160, ISO 400 ©Marla Carter, www.marlaandshane.com 87 Mamarazzi Stacy Wasmuth Skorowidz A Abie, 140 ACR, Patrz Adobe Camera RAW Adobe Camera RAW, 244 Adobe Photoshop Express, 234 Adobe Photoshop, 234 Adobe Photoshop Elements, 234, 244 czerń i biel, 246 korygowanie ekspozycji, 238, 239 poprawa kolorów, 239 poziom nasycenia barw, 242 przestrzeń kolorów, 262 retusz, 241 rozjaśnianie detali, 240 skalowanie zdjęć, 262, 263 ściemnianie, 240 warstwy, 245 wtyczki, 244 wyostrzanie, 243 wyostrzanie na potrzeby internetu, 263 albumy, 268 aparat kompaktowy, 111 producenci, 115 zakup, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 115 apertura, Patrz przysłona Aperture Priority, 133, 134 Auto White Balance, Patrz automatyczne ustawienie bieli Auto, tryb, 130 automatyczne ustawienie bieli, 60 AWB, Patrz automatyczne ustawienie bieli 282 B balans bieli, 60 nakładka do ustawiania, 141 ustawianie, 60 bezpieczeństwo, 36, 38, 40 biel i czerń, 86, 87 bliki, 70 w fotografii studyjnej, 70 Blurb, 268 bokeh, 115, 126, 250 C Camera Bag, aplikacja, 119 Carter, Maria, 86, 87 chłopcy, zdjęcia, 208, 209 ciąża, zdjęcia, 159, 160, 162 czas migawki, 122, 123, 124 czerń i biel, 86, 87 czułość, 128, 129 D długość ogniskowej, 113, 116 drukowanie, 256, 257, 259, 260 online, 258, 259 w domu, 258 dSLR, Patrz lustrzanka cyfrowa dyfuzor, Patrz ekran rozpraszający dzieci kamienie milowe rozwoju, 220, 221, 222, 223 przekupstwo, 171 robienie zdjęć własnym dzieciom, 26, 46, 47 w wieku wczesnoszkolnym, 172, 175 dziewczynki, zdjęcia, 210, 211 E edycja zdjęć, 234, 247, 248, 249 błędy, 250, 251 czerń i biel, 246 dodatkowe narzędzia, 244 kadrowanie, 243, 250, 251 kopia zapasowa, 238 korygowanie ekspozycji, 238, 239 oczy, 251 poprawa kolorów, 239 poziom nasycenia barw, 242 przegrywanie danych, 236 przestrzeń kolorów, 262 retusz, 241 rozjaśnianie detali, 240 rozmycie, 250 skalowanie, 262, 263 system nazw, 236 system ocen, 237 ściemnianie, 240 ustalenie procedury, 236 warstwy, 245 wyostrzanie, 243 wyostrzanie na potrzeby internetu, 263 ekran odbijający, 90 naturalny, 91, 92, 93 wykonanie, 93 zabarwienie, 93 ekran rozpraszający, 94 naturalny, 94 ekspozycja, 61, 62, 63 kompensacja, 62 Emera Bags, 141 ExpoDisc, 60 Skorowidz F flary obiektywu, 80, 81 unikanie, 82 flesz, 96, 97 format, 64, 65 fotografia czarno-biała, 86, 87, 246 komórkowa, 118, 119 plażowa, 100, 101 sylwetkowa, 82, 83, 84 f-stop, 125, 126 G gadżety, 60 Gauthier, Gillian, 210, 211 głębia ostrości, 127 H Hampton, Kelle, 270, 271 Hipstamatic, aplikacja, 119 histogram, 136, 137 Hyde, Lena, 118, 119 I image stabilization, Patrz stabilizacja obrazu iPhone, 118, 119 iPhoto, 234 IS, Patrz stabilizacja obrazu ISO, 128, 129, 135 283 Mamarazzi Stacy Wasmuth J Jacobs, Cheryl, 25 Jo Totes, 141 JPEG, format, 139, 244 K kadr, wypełnianie, 49 kadrowanie, 64, 243 błędy, 250, 251 zasady, 65 kalibracja, 234, 235 Ketti, 141 kolor poprawa, 239 temperatura, 58, 59, 60 komórka, 118 kompaktowy aparat, 111 kompensacja ekspozycji, 62 kompozycja, 144 linie, 144 obramowanie, 145 przechył, 146 wzory i tekstury, 145 kopia zapasowa, 238 krajobrazowy, tryb, 133 L Landscape, 133 Lensbaby, 140 lustrzanka cyfrowa, 111, 112 Ł łamanie zasad, 150, 151, 152 284 M Macro, 132 makro, tryb, 132 mamarazzi, 15, 19 Manual, 134 maskotki obiektywowe, 140 megapiksele, 106, 107 migawka, czas, 122, 123, 124 monitor, kalibracja, 234, 235 Mudrick, Rebeka, 208, 209 N nastolatki, zdjęcia, 176, 177, 178, 179 Neat Image, 244 niemowlęta, zdjęcia, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168 noworodek, zdjęcia, 162, 163, 180, 181 O obiektyw Lensbaby, 140 osłona, 82 portretowy, 115 stałoogniskowy, 112, 113 standardowy, 115 szerokokątny, 115 szpiegowska nakładka, 140 typu zoom, 112 zmiennoogniskowy, 112, 113 obraz proporcje, 64, 65 stabilizacja, 108 temat, 147 oczy, 57, 251 bliki, 70 Skorowidz odblaski, 70 ogniskowa, 113, 116 opcja redukcji drgań, 108 ostrość głębia, 127 oczy, 57 przyczyny kłopotów, 56 ustawianie, 56 oświetlenie, 30, 33 boczne, 78, 79 dolne, 84 górne, 84 przednie, 74, 76, 77 tylne, 80, 82 P paski do aparatu, 140 Petersik, Sherry, 252, 253 Photoshop.com Mobile, aplikacja, 119 Picasa, 234 Picnic, 234 pierwszeństwa migawki, tryb, 133, 134 pierwszeństwa przysłony, tryb, 133, 134 piksele, liczba, 106, 107 pokrowce na paski, 140 porady mistrzów Amy Smith, 228, 229 Audrey Woulard, 154, 155 Carrie Sandoval, 180, 181 Gillian Gauthier, 210, 211 Joyce Smith, 64 Kelle Hampton, 270, 271 Laura Siebert, 194, 195 Lena Hyde, 118, 119 Maria Carter, 86, 87 Rebeka Mudrick, 208, 209 Rebeka Worple, 46, 47 Sherry Petersik, 252, 253 Tara Whitney, 100, 101 Portrait, 131 portretowy, tryb, 131 półautomatyczny, tryb, 133, 134 prawo autorskie, 281 profesjonalista, zatrudnienie, 274 na stałe, 278 wybór, 275, 276, 277, 279 proporcje obrazu, 64, 65 przekupstwo, 171 przestrzeń kolorów, 261, 262 przysłona, 125, 126, 127 PSD, format, 244 R RAW, 139 reflektor, 90, 91 reguła trzeciej części, 54, 55 retusz, 241 ręczny, tryb, 134 rodzeństwo, zdjęcia, 181, 191, 204, 205, 206, 207 S Sandoval, Carrie, 180, 181 scena, 34 bałagan, 34 tło, 34, 35 Shutter Priority, 133, 134 Siebert, Laura, 194, 195 Smith, Amy, 228, 229 Smith, Joyce, 64 sportowy, tryb, 133 285 Mamarazzi Stacy Wasmuth Sports, 133 sRGB, 262 stabilizacja obrazu, 108 sylwetki, 82, 83, 84 Ś światło, 30, 33, 74 boczne, 78, 79 dolne, 84 górne, 84 kierunek, 74, 97 odbijanie, 90 pomiar, 135 przednie, 74, 76, 77 tylne, 80, 82 wypełniające, 96, 97 źródła, 98, 99 światłomierz, 135 T tata, zdjęcia, 192 teleobiektyw, 115 temperatura koloru, 58, 59, 60 THEIT, 141 TIFF, format, 244 TiltShift Generator, aplikacja, 119 tło, 34, 35 rozmycie, 250 torby, 141 trójkąt fotograficzny, 130 tryb Auto, 130 krajobrazowy, 133 makro, 132 286 pierwszeństwa migawki, 133, 134 portretowy, 131 półautomatyczny, 133, 134 ręczny, 134 sportowy, 133 trzeciej części, reguła, 54, 55 TTV, technologia, 111 twarz, rozpoznawanie, 109 U ubiór modeli, 183, 187, 190, 194, 195 akcesoria, 189 gładkie kolory, 184 rodzeństwo, 191 tekstury, 184, 185, 186 uczciwość, 28 uśmiech, 198, 199, 200, 202, 203 wywoływanie, 43, 44 V vibration reduction, Patrz opcja redukcji drgań VR, Patrz opcja redukcji drgań W wakacje, zdjęcia, 214, 215, 216, 228, 229 White Balance Lens Cap, 60, 141 Whitney, Tara, 100, 101 Worple, Rebeka, 46, 47 Woulard, Audrey, 154, 155 wypełnianie kadru, 49 Skorowidz Z zabawa, 27 zasady, łamanie, 150, 151, 152 zdjęcia albumy, 268 błędy nowicjusza, 250, 251 chłopcy, 208, 209 cienie, 148 drukowanie, 256, 257, 258, 259, 260 dzieci w wieku wczesnoszkolnym, 172, 175 dziewczynki, 210, 211 format, 64, 65 grupowe, 204, 205, 206, 207 kamienie milowe rozwoju dziecka, 220, 221, 222, 223 kopia zapasowa, 238 metody pozyskiwania, 42, 43, 44 na plakacie, 268 na plaży, 100, 101 na płótnie, 267 na półce, 266 nastolatki, 176, 177, 178, 179 niemowlęta, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168 nietypowy wydruk, 269 noworodek, 162, 163, 180, 181 odbicia, 149 okres ciąży, 159, 160, 162 ozdabianie ścian, 264, 265, 266 proporcje, 64, 65 rodzeństwo, 181, 191, 204, 205, 206, 207 specjalne okazje, 217, 218, 219 sylwetki, 82, 83, 84 tapetowanie ścian, 268 tata, 192 temat, 147 ubiór modeli, 183, 184, 185, 186, 187, 189, 190, 191, 194, 195 ukryta kamera, 43 wakacje, 214, 215, 216, 228, 229 wykorzystanie do dekoracji wnętrz, 270, 271 wykorzystanie w internecie, 260, 261, 262, 263 wynajęcie profesjonalisty, 274, 275, 276, 277, 278, 279, 280 z bliska, 50 z podróży, 228, 229 zwierzęta, 224, 226, 227 złota godzina, 30 zoom cyfrowy, 51 optyczny, 51 zwierzęta, zdjęcia, 224, 226, 227 287
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Mamarazzi. Fotografowanie dzieci. Poradnik dla mam
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: