Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00127 009775 11028299 na godz. na dobę w sumie
Matematyka Europejczyka. Podręcznik dla szkoły podstawowej. Klasa 4 - książka
Matematyka Europejczyka. Podręcznik dla szkoły podstawowej. Klasa 4 - książka
Autor: , Liczba stron: 280
Wydawca: Helion Edukacja Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-1769-2 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> podręczniki szkolne >> szkoła podstawowa
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Numer dopuszczenia MEN: 388/1/2011


Dobre wyniki z matematyki!

Dlaczego koło jest kształtem doskonałym? Co się stanie, gdy podzielisz przez zero? Jak nauczyć się mnożenia w pamięci? Czy 'kawałeczek' to może 'ułamek'? Ile stopni mają kąty Twojego pokoju? Z podręcznikiem Matematyka Europejczyka poznasz odpowiedzi na te i mnóstwo innych pytań. Książka składa się z siedmiu rozdziałów, obejmujących zadania utrwalające, testowe oraz ciekawe przykłady i ćwiczenia. Na lekcjach uczniowie wraz z nauczycielem poznają także znaczenie matematyki na co dzień - będą mierzyć, ważyć, szacować i odczytywać czas na zegarku.

Do zestawu została dołączona wyjątkowa płyta multimedialna, zawierająca mnóstwo zadań interaktywnych, animacji, gier edukacyjnych, origiami oraz ćwiczeń dodatkowych z poszczególnych działów.

Kompletny zestaw Matematyka Europejczyka. Klasa 4 stanowią podręcznik + trzy zeszyty ćwiczeń.

Zestaw podręczników i zeszytów ćwiczeń z serii Matematyka Europejczyka wydawnictwa Helion pozwala uczniom zdobywać wiedzę poprzez zabawę, a nauczycielom ułatwia przekazywanie nowego materiału w interesujący i niebanalny sposób.

Matematyka Europejczyka - to się liczy!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SpiS treści Witajcie, Czwartoklasiści! s. 6 Rozdział 1. Liczby i działania pamięciowe s. 9 1.1. Oś liczbowa s. 11 1.2. Dodawanie i jego własności s. 16 1.3. Dodawanie pamięciowe s. 19 1.4. Odejmowanie i jego własności s. 22 1.5. Odejmowanie pamięciowe s. 24 1.6. Mnożenie i jego własności s. 30 1.7. Mnożenie pamięciowe s. 35 1.8. Dzielenie i jego własności s. 39 1.9. Dzielenie pamięciowe s. 44 1.10. Dzielenie z resztą s. 47 1.11. Potęgowanie liczb s. 48 1.12. Porównywanie różnicowe i ilorazowe s. 52 1.13. Kolejność wykonywania działań s. 56 Rozdział 2. Systemy zapisu liczb s. 65 2.1. Cyfry i liczby s. 66 2.2. Dziesiątkowy system pozycyjny s. 69 2.3. Duże liczby na osi liczbowej s. 75 2.4. Porównywanie dużych liczb s. 77 2.5. Rzymski system zapisu liczb s. 80 Spis treści Spis treści 3 3 Rozdział 3. Działania pisemne s. 87 3.1. Dodawanie sposobem pisemnym s. 88 3.2. Odejmowanie sposobem pisemnym s. 94 3.3. Mnożenie sposobem pisemnym s. 99 3.4. Dzielenie sposobem pisemnym s. 105 3.5. Działania łączne na liczbach naturalnych s. 112 Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki s. 117 4.1. Zegar s. 118 4.2. Kalendarz s. 123 4.3. Długość i jej jednostki s. 129 4.4. Masa i jej jednostki s. 135 List do klasy IV s. 142 Rozdział 5. Ułamki zwykłe s. 143 5.1. Ułamek jako część całości s. 144 5.2. Liczby mieszane i ułamki niewłaściwe s. 150 5.3. Ułamek jako iloraz s. 155 5.4. Ułamki zwykłe na osi liczbowej s. 160 5.5. Porównywanie ułamków s. 164 5.6. Rozszerzanie i skracanie ułamków s. 169 5.7. Dodawanie ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach s. 175 5.8. Dodawanie liczb mieszanych s. 178 5.9. Odejmowanie ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach s. 181 5.10. Odejmowanie ułamków i liczb mieszanych s. 184 4 Spis treści Rozdział 6. Ułamki dziesiętne s. 191 6.1. Zapisywanie i odczytywanie ułamków dziesiętnych s. 192 6.2. Zapis cen za pomocą ułamków dziesiętnych s. 199 6.3. Zapis długości za pomocą ułamków dziesiętnych s. 202 6.4. Zapis masy za pomocą ułamków dziesiętnych s. 206 List do klasy IV s. 209 Rozdział 7. Figury płaskie s. 211 7.1. Podstawowe fi gury geometryczne s. 212 7.2. Proste i odcinki prostopadłe s. 219 7.3. Proste i odcinki równoległe s. 226 7.4. Mierzenie długości odcinka i łamanej s. 232 7.5. Kąty i ich rodzaje s. 237 7.6. Mierzenie kątów s. 242 7.7. Wielokąty i ich rodzaje s. 244 7.8. Prostokąt i kwadrat s. 248 7.9. Obwód prostokąta s. 254 7.10. Koło i okrąg s. 259 7.11. Skala s. 266 List do klasy IV s. 274 Spis treści 5 Notatki 116 Rozdział 3. Działania pisemne ROZDZIAŁ 4. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIA MATEMATYKI 4.1. Zegar s. 118 4.2. Kalendarz s. 123 4.3. Długość i jej jednostki s. 129 4.4. Masa i jej jednostki s. 135 List do klasy IV s. 142 ćwiczenie przykład defi nicja zwróć uwagę płyta CD zeszyt ćwiczeń zadania trudniejsze zadania testowe zadania grupowe zapamiętaj ciekawostka łamigłówka Odpowiedz na poniższe pytania: 1 Którą godzinę pokazuje każdy z zegarów? 2 Który zegar na pewno pokazuje czas popołudniowy? 3 Który zegar być może pokazuje czas nocny? 4 Ile minut brakuje na każdym z zegarów do pełnej godziny? 5 Jaką godzinę będzie pokazywał każdy zegar po upływie 30 minut? 4.1. Zegar Zegar pokazuje czas upływający w ciągu doby. Zegar pokazuje czas upływający w ciągu doby. Doba to 24 godziny. 1 godzina podzielona jest na 60 minut. 1 minuta składa się z 60 sekund. 1 godz. = 60 min 1 min = 60 s 1 kwadrans = 15 min 118 Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki Ćwiczenie 1. a) Po jakim czasie wskazówka godzinowa ponownie znajdzie się w miejscu, w którym znajduje się obecnie? b) Po jakim czasie wskazówka minutowa ponownie znajdzie się w miejscu, w którym znajduje się obecnie? c) Po jakim czasie wskazówka sekundowa ponownie znajdzie się w miejscu, w którym znajduje się obecnie? Ćwiczenie 2. Przepisz i uzupełnij. a) 4 doby = . . . . . . . . . . godzin b) pół doby = . . . . . . . . godzin c) 3 godziny = . . . . . . . minut d) 15 minut = . . . . . . . . sekund e) Lekcja trwa . . . . . . . . kwadranse, czyli . . . . . . . . . minut f) 2 godziny 10 minut = . . . . . . . . . . . minut Czas można zapisywać w różny sposób. Najczęściej godziny piszemy dużą liczbą, a minuty małą — u góry: 1240 (czytamy: dwunasta czterdzieści) Możemy też zapisywać godziny i minuty oddzielone kropką: 12.30 (czytamy: dwunasta trzydzieści) W taki sposób możemy czas zapisywać dokładniej, podając godzinę, minutę i sekundę: 12.30.28 W zegarkach elektronicznych godziny, minuty, sekundy oddzielone są dwukropkiem: 12:30, 12:30:28 Ciekawostka Ciekawostka Najdłuższa lekcja na świecie, wpisana do Księgi rekordów Guinnessa, trwała 69 godzin. Rekord ten ustanowiło w 2005 roku 21 uczniów LO w Strzegomiu w województwie dolnośląskim. Uczniowie w czasie najdłuższej lekcji uczyli się języka polskiego. Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki 119 Zadania a) 10 minut po piątej rano; c) wpół do ósmej rano; 1 Zapisz godziny: b) 10 minut po piątej po południu; d) wpół do ósmej wieczorem; e) za 20 minut siódma rano; f) za 20 minut siódma wieczorem; g) kwadrans po trzeciej po południu; h) za kwadrans dziewiąta rano; i) za 5 minut północ; j) 15 minut po północy. 2 Ala, Magda i Patrycja umówiły się na spotkanie o godzinie 1450. Ala przyszła o 5 minut za wcześnie, a Patrycja spóźniła się o 15 minut. Magda pojawiła się na spotkaniu 3 minuty po Patrycji. O której godzinie na spotkanie przyszła Ala, o której Patrycja, a o której Magda? spotkanie przyszła Ala, o której Patrycja, a o której Magda? 3 Mateusz wyszedł z domu o godzinie 1420 i po 15 minutach i po 15 minutach spotkał się z kolegami na boisku. Przez godzinę grał z nimi w piłkę, spotkał się z kolegami na boisku. Przez godzinę grał z nimi w piłkę, a następnie wrócił do domu. Droga powrotna zajęła mu 20 minut. a następnie wrócił do domu. Droga powrotna zajęła mu 20 minut. O której godzinie Mateusz: a) spotkał się z kolegami? b) zakończył grę w piłkę? c) wrócił do domu? 4 Tata wychodzi z domu do pracy o godzinie 645, a wraca o godzinie 1540. Ile czasu jest poza domem? 5 Mama Olka pracuje od poniedziałku do piątku od 600 do 1400, a w soboty od godziny 900 do 1300. Ile godzin tygodniowo spędza w pracy? 120 Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki 6 Lekcja trwa 45 minut, a każda przerwa 10 minut (oprócz przerwy 15-minutowej po czwartej lekcji). b) Jeżeli lekcje zaczynają się o godzinie 800, to o której godzinie uczeń a) Ile czasu spędzi w szkole uczeń, który ma 5 lekcji? ten wyjdzie ze szkoły? 7 Ile czasu mija: a) od 7.00 do 13.15, b) od 8.40 do 15.00, c) od 1415 do 1840, d) od 1242 do 1615, e) od 950 do 1410, f) od 2335 do 420 następnego dnia? 8 Trzej bracia: Janek, Staś i Dominik, zasnęli o godzinie 2140. 2140. Janek spał 9 godzin, Staś — 8 godzin i 15 minut, a Dominik — Janek spał 9 godzin, Staś — 8 godzin i 15 minut, a Dominik — 7 godzin i 30 minut. O której godzinie każdy z nich się obudził? 9 Trzy siostry: Marysia, Jola i Kasia, obudziły się Trzy siostry: Marysia, Jola i Kasia, obudziły się o 645. Marysia spała 8 godzin i 30 minut, Jola — 7 godzin . Marysia spała 8 godzin i 30 minut, Jola — 7 godzin i 15 minut, a Kasia — równo 9 godzin. O której godzinie każda i 15 minut, a Kasia — równo 9 godzin. O której godzinie każda z sióstr zasnęła? 10 Marek, Jacek, Iwona i Helena lubią słuchać muzyki. Na wspólne spotkanie każde z nich przyniosło płytę z ulubionymi piosenkami. Na okładkach zapisany jest czas trwania poszczególnych utworów (minuty i sekundy). Oblicz czas odtwarzania każdej z płyt. Utwór 1. Utwór 2. Utwór 3. Utwór 4. Utwór 5. Utwór 6. Utwór 7. Utwór 8. Płyta Marka 4 : 12 3 : 50 2 : 55 3 : 27 7 : 01 4 : 14 5 : 16 3 : 32 Płyta Jacka 5 : 25 4 : 12 4 : 35 3 : 42 5 : 04 3 : 56 4 : 27 3 : 32 Płyta Iwony 4 : 28 4 : 15 4 : 33 5 : 15 3 : 36 4 : 07 5 : 12 3 : 45 Płyta Heleny 2 : 58 3 : 23 3 : 18 5 : 27 5 : 16 4 : 46 4 : 38 — Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki 121 11 Przeanalizuj poniższy rozkład jazdy, a następnie odpowiedz na pytania. Rozkład jazdy PKS KIERUNEK: Puck PRZYSTANEK: Wejherowo 5.25 15.25 5.35 20.15 6.35 16.10 6.35 Odjazdy od poniedziałku do piątku: 10.45 21.20 8.25 20.05 7.20 18.05 Odjazdy w soboty: 8.35 10.35 13.35 12.35 22.40 15.35 14.40 18.35 Odjazdy w niedziele i święta: 8.35 11.35 14.35 18.35 20.10 Rozkład jazdy ważny od 01.01.2011 r. a) O której godzinie odjeżdża z tego przystanku pierwszy, a o której ostatni autobus w środę? b) Ania przyszła na przystanek w sobotę o godzinie 1250. O której godzinie odjedzie najbliższy autobus? Ile minut Ania będzie czekała na autobus? Ile minut przed jej przyjściem odjechał poprzedni autobus? c) Maciek chciał jechać autobusem o godzinie 1525, ale spóźnił się o 6 minut. O której godzinie Maciek przyszedł na przystanek? Ile minut będzie musiał czekać na następny autobus? d) Jest godzina 10.45. Autobus właśnie odjechał z przystanku. Ile czasu minie do odjazdu kolejnego autobusu? e) Ile czasu mija między odjazdem pierwszego i ostatniego autobusu w niedzielę? 12 Wskazówka minutowa zegara wskazuje liczbę 12, a wskazówka godzinowa liczbę 1. Ile czasu musi minąć, aby wskazówki ponownie znalazły się w tym samym miejscu? A. 1 godzina 13 Ile czasu mija podczas jednego pełnego obrotu wskazówki minutowej? A. 1 minuta D. 24 godziny D. 24 godziny C. 12 godzin B. 6 godzin B. 60 minut C. 12 godzin 122 Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki Łamigłówka Zebranie zarządu pewnej fi rmy rozpoczęło się między godziną 1800 a 1900, a zakończyło się między 2100 a 2200. W czasie tego zebrania wskazówka minutowa i godzinowa zamieniły się miejscami. O której godzinie zaczęło się zebranie? 4.2. Kalendarz Siedem dni to tydzień. W kalendarzu, który jest spisem wszystkich dni w roku, dni zaznaczone są skrótami. poniedziałek wtorek środa czwartek piątek sobota niedziela pon. lub pn. wt. śr. czw. pt. lub piąt. sob. niedz. lub nd. Sposoby zapisu daty: 2.07.2009 2 VII 2009 2 lipca 2009 Można też zapisywać datę, zaczynając od roku: 2009.07.02. Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki 123 Ćwiczenie 1. Ćwiczenie 1. Zapisz daty. Do zapisu miesiąca używaj cyfr rzymskich lub arabskich Zapisz daty. Do zapisu miesiąca używaj cyfr rzymskich lub arabskich (na przemian). Rok w zapisanej dacie ma być rokiem obecnym. (na przemian). Rok w zapisanej dacie ma być rokiem obecnym. • Nowy Rok • Dzień Babci • Dzień Matki • Dzień Dziecka • Dzień Nauczyciela • Boże Narodzenie Ćwiczenie 2. Jakim dniem tygodnia w tym roku był: a) 1 stycznia? b) 28 marca? c) 18 maja? d) 30 sierpnia? e) 6 grudnia? Co zaczęło się 22 czerwca? 124 Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki a) Ile dni ma marzec? Ćwiczenie 3. b) Ile niedziel było w marcu 2010 roku? b) Ile niedziel było w marcu 2010 roku? c) Kto, na podstawie widocznej obok c) Kto, na podstawie widocznej obok kartki z kalendarza, obchodzi kartki z kalendarza, obchodzi imieniny 18 marca? imieniny 18 marca? d) Co zaczyna się 21 marca? d) Co zaczyna się 21 marca? a) Jakim dniem tygodnia rozpoczął się maj 2008 roku? a) Jakim dniem tygodnia rozpoczął się maj 2008 roku? Ćwiczenie 4. b) Jakim dniem tygodnia był 6 maja 2008 roku? c) Ile poniedziałków było w kwietniu, a ile w maju 2008 roku? d) Jak myślisz, dlaczego dni 20 i 21 kwietnia są zaznaczone jako dni świąteczne? e) Czy każdego roku to święto przypada w te same dni? Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki 125 Rok jest podzielony na 12 miesięcy. Mają one 30 lub 31 dni z wyjątkiem Rok jest podzielony na 12 miesięcy. Mają one 30 lub 31 dni z wyjątkiem lutego, który ma 28 lub 29 dni. Trzy miesiące tworzą kwartał. I kwartał II kwartał III kwartał IV kwartał styczeń luty marzec kwiecień maj czerwiec lipiec sierpień wrzesień październik listopad grudzień 31 dni 28 lub 29 dni 31 dni 30 dni 31 dni 30 dni 31dni 31 dni 30 dni 31 dni 30 dni 31 dni Rok ma 365 dni, a rok przestępny 366 dni. Lata przestępne w XXI wieku to: 2004, 2008, 2012, 2016, 2020, 2024, …. Lata przestępne w XXI wieku to: 2004, 2008, 2012, 2016, 2020, 2024, …. a) Czy kalendarz pokazuje rok zwykły, czy przestępny? a) Czy kalendarz pokazuje rok zwykły, czy przestępny? Ćwiczenie 5. Ćwiczenie 5. b) Ile dni miał rok, z którego pochodzi kalendarz? c) Który kwartał roku pokazuje kalendarz? 126 Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki Ćwiczenie 6. Jakim dniem tygodnia był w 2011 roku: a) 1 września? b) 31 grudnia? Co zaczęło się 23 września? Ćwiczenie 7. a) Jaką datę i jaki dzień tygodnia pokazuje kalendarz? b) Jakim dniem zaczyna się, a jakim dniem kończy się miesiąc? c) Co oznacza litera T i liczby pod tą literą? d) Co zaczyna się 22 grudnia? Wiek to sto lat. Wiek zapisujemy za pomocą cyfr rzymskich. Wieki liczymy od pierwszego roku w stuleciu, czyli: • I wiek to lata od 1 roku do 100 roku; • II wiek to lata od 101 roku do 200 roku; • III wiek to lata od 201 roku do 300 roku; • XX wiek to lata od 1901 roku do 2000 roku. Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki 127 Ćwiczenie 8. Ćwiczenie 8. W którym wieku żyli? W którym wieku żyli? • Mieszko I (ok. 922 – 972), • Mikołaj Kopernik (1473 – 1543), • Adam Mickiewicz (1798 – 1855), • Fryderyk Chopin (1810 – 1849), • Władysław Jagiełło (1348 – 1434), • Jan Długosz (1415 – 1480), • Jan Matejko (1838 – 1893), • Jan Kochanowski (1530 – 1584). Znajdź w encyklopedii informacje, kim byli ludzie, o których jest mowa w ćwiczeniu. Ciekawostka Ciekawostka Najstarszym drzewem w Polsce (i najprawdopodobniej w Europie Środkowej) jest cis pospolity Najstarszym drzewem w Polsce (i najprawdopodobniej w Europie Środkowej) jest cis pospolity rosnący w Henrykowie Lubańskim w województwie dolnośląskim. Ma on ponad 1250 lat, a więc jest starszy od państwa polskiego. W historii nie brakowało zagrożeń dla tego staruszka, na przykład w 1813 roku pień cisa pocięli szablami Kozacy. Najgorsza była jednak wichura w latach 1988 – 1989, kiedy to uległa zniszczeniu odnoga drzewa, przez co jego obwód zmniejszył się i nie wynosi jak dawniej 5 m. Zadania 1 Ile lat przestępnych przeżyłeś? 2 Czy przeżyłeś więcej, czy mniej niż 5000 dni? 3 Ania urodziła się 26 marca 1998 roku. Jej brat Adam jest od niej młodszy o 1 rok i 1 tydzień, a jej siostra Agnieszka jest od niej starsza o 2 lata i 2 tygodnie. Podaj daty urodzin Adama i Agnieszki. 4 Ile dni trwa każdy z kwartałów? 128 Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki 5 Ile tygodni i ile dni trwa rok, który nie jest przestępny? A. 51 tygodni i 5 dni B. 50 tygodni i 6 dni C. 53 tygodnie i 2 dni D. 52 tygodnie i 1 dzień 4.3. Długość i jej jednostki Ciekawostka Ciekawostka Jednostki długości używane obecnie zostały w Polsce wprowadzone ofi cjalnie w 1919 roku. Wcześniej stosowano: • staropolskie handlowe jednostki długości: • staropolskie rolne jednostki długości: 1 sążeń = 178 cm 7 mm, 1 sążeń (siąg) = 3 łokcie = 6 stóp = 9 sztychów = 12 ćwierci = 24 dłonie = 576 ziaren; 1 zagon = 133 m 99 cm 6 mm, 1 zagon = 3 sznury = 15 lasek = 30 prętów = 60 kroków = 225 łokci. Linijka to przyrząd do mierzenia długości. Na linijce zaznaczono jednostki długości: milimetr (w skrócie mm), centymetr (w skrócie cm), decymetr (w skrócie dm). Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki 129 Podstawową jednostką długości jest metr (w skrócie m), a kolejną kilometr (w skrócie km), który składa się z 1000m. Z rysunków można odczytać niektóre zależności między jednostkami (czyli ile jednostek mniejszych mieści się w większej). Pozostałe zależności łatwo jest obliczyć. 1 cm = 10 mm 1 dm = 10 cm = 100 mm 1 m = 10 dm = 100 cm 1 km = 1000 m Ciekawostka Ciekawostka Wzorzec metra znajduje się w Międzynarodowym Biurze Miar i Wag w Sèvres pod Paryżem. 1m Ćwiczenie 1. Ćwiczenie 1. W jakiej jednostce najwygodniej podać: wysokość pomnika, długość W jakiej jednostce najwygodniej podać: wysokość pomnika, długość mrówki, szerokość sali lekcyjnej, odległość między dwoma miastami, mrówki, szerokość sali lekcyjnej, odległość między dwoma miastami, długość ołówka, szerokość kartki zeszytu, wysokość litery w książce, długość rzeki? 130 Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki Jak zamieniać jednostki długości? Przykład 4.1. ·10 a) Wiemy, że 1 cm = 10 mm Aby zamienić centymetry na milimetry, należy liczbę centymetrów pomnożyć przez 10. ·10 b) Wiemy, że 1 dm = 10 cm Aby zamienić decymetry na centymetry, należy liczbę decymetrów pomnożyć przez 10. ·10 5 cm = 50 mm ·10 7 dm = 70 cm ·100 c) Wiemy, że 1 m = 100 cm Aby zamienić metry na centymetry, należy liczbę metrów pomnożyć przez 100. ·100 4 m = 400 cm ·1000 d) Wiemy, że 1 km = 1000 m Aby zamienić kilometry na metry, należy liczbę kilometrów pomnożyć przez 1000. ·1000 3 km = 3000 m koniec przykładu 4.1. a) Zamień na milimetry: 2 cm, 8 cm, 35 cm, 4 cm 2 mm, 10 cm 8 mm. Ćwiczenie 2. b) Zamień na centymetry: d) Zamień na metry: 6 dm, 12 dm, 45 dm, 1 dm 7 cm, 9 dm 9 cm. c) Zamień na centymetry: 3 m, 24 m, 8 m 43 cm, 5 m 10 cm, 7 m 2 cm. 2 km, 30 km, 7 km 452 m, 6 km 38 m, 4 km 5 m. Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki 131 Była to zamiana jednostek większych na mniejsze. Była to zamiana jednostek większych na mniejsze. Była to zamiana jednostek większych na mniejsze. Można też zamieniać jednostki mniejsze na większe. Można też zamieniać jednostki mniejsze na większe. Przykład 4.2. : 10 a) 10 mm = 1 cm Przy zamianie milimetrów na centymetry należy liczbę milimetrów podzielić przez 10. : 10 80 mm = 8 cm : 10 b) 10 cm = 1 dm Przy zamianie centymetrów na decymetry należy liczbę centymetrów podzielić przez 10. : 100 c) 100 cm = 1 m Przy zamianie centymetrów na metry należy liczbę centymetrów podzielić przez 100. : 1000 d) 1000 m = 1 km Przy zamianie metrów na kilometry należy liczbę metrów podzielić przez 1000. : 10 60 cm = 6 dm : 100 700 cm = 7 m : 1000 5000 m = 5 km koniec przykładu 4.2. 132 Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki a) Zamień na centymetry: 30 mm, 150 mm, 400 mm. Ćwiczenie 3. b) Zamień na decymetry: 40 cm, 230 cm, 500 cm. c) Zamień na metry: 500 cm, 1800 cm, 4000 cm. d) Zamień na kilometry: 3000 m, 25 000 m, 70 000 m. Ciekawostka Ciekawostka Do niedawna najwyższa na świecie konstrukcja była zbudowana w Polsce. Był nią maszt radiowy w Konstantynowie. Miał ponad 646 metrów wysokości i był najwyższą konstrukcją na świecie w latach 1974 – 1991, tj. do chwili jego zawalenia. Umożliwiał bezpośredni odbiór programu pierwszego Polskiego Radia przez rodaków w Kazachstanie, pracowników polskich fi rm pracujących w Iraku, Iranie, prawie całej Europie i nawet Ameryce Północnej. Nigdzie na świecie nie wzniesiono wyższej budowli aż do 19 maja 2008 roku. Wówczas rekord ten został pobity, gdyż w Dubaju zbudowano wieżowiec mający 163 piętra, mierzący 828 metrów. Zadania 1 Artur, który potra° pięknie rysować, i Agatka, która doskonale liczy, przygotowali wspólnie dla swoich koleżanek i kolegów żart matematyczno-plastyczny. Na podstawie rysunku odpowiedz, do której miejscowości jest najbliżej, a do której najdalej. Jak myślisz, dlaczego to zadanie jest żartem? Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki 133 2 Przepisz i uzupełnij. . . . . . . . . . cm . . . . . . . . mm a) 28 mm = . . . . . . . . . m . . . . . . . . cm b) 437 cm = . . . . . . . . . dm . . . . . . . . cm c) 36 cm = d) 305 mm = . . . . . . . . . cm . . . . . . . . mm e) 1784 m = f) 225 cm = g) 203 cm = h) 8030 m = 3 Kolumna Zygmunta w Warszawie ma wysokość 22 m, a odległość od ziemi do platformy, na której stoi posąg króla, wynosi 1925 cm. Jaka jest wysokość tego posągu? . . . . . . . . . km . . . . . . . . m . . . . . . . . . dm . . . . . . . . cm . . . . . . . . . m . . . . . . . . cm . . . . . . . . . km . . . . . . . . m Ciekawostka Ciekawostka Cal jest jednostką długości używaną w krajach anglosaskich (np. w Wielkiej Brytanii). 1 cal to około 25 mm. W Polsce w calach podaje się długości przekątnej ekranu telewizorów i monitorów. 4 Ile centymetrów ma przekątna 24-calowego telewizora? A. 60 cm C. 600 cm B. 24 cm D. 25 cm 134 Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki 4.4. Masa i jej jednostki Waga to przyrząd do mierzenia masy. 1. waga szalkowa 2. waga sklepowa starego typu 3. waga łazienkowa 4. waga kuchenna Ten list waży 12 gramów. Ta książka waży 23 dekagramy. Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki 135 Ten stół waży 8 kilogramów. Ten samochód waży 2 tony. Rys. 4.49 Gram (w skrócie g), dekagram (w skrócie dag), kilogram (w skrócie kg) i tona (w skrócie t) to jednostki masy. 1 dag = 10 g 1 kg = 100 dag = 1000 g 1 t = 1000 kg Ćwiczenie 1. Ćwiczenie 1. W jakiej jednostce najwygodniej podać masę: telefonu komórkowego, W jakiej jednostce najwygodniej podać masę: telefonu komórkowego, plecaka z książkami, kartki z bloku rysunkowego, telewizora, długopisu, plecaka z książkami, kartki z bloku rysunkowego, telewizora, długopisu, balonika? Masę jakich przedmiotów można podać w tonach? Przykład 4.3. ⋅ 10 a) Wiemy, że 1 dag = 10 g Aby zamienić dekagramy na gramy, należy liczbę dekagramów pomnożyć przez 10. ⋅ 10 7 dag = 70 g 136 Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki ⋅ 100 b) Wiemy, że 1 kg = 100 dag Aby zamienić kilogramy na dekagramy, należy liczbę kilogramów pomnożyć przez 100. ⋅ 1000 c) Wiemy, że 1 kg = 1000 g Aby zamienić kilogramy na gramy, należy liczbę kilogramów pomnożyć przez 1000. ⋅ 1000 d) Wiemy, że 1 t = 1000 kg Aby zamienić tony na kilogramy, należy liczbę ton pomnożyć przez 1000. ⋅ 100 2 kg = 200 dag ⋅ 1000 6 kg = 6000 g ⋅ 1000 5 t = 5000 kg koniec przykładu 4.3. Ćwiczenie 2. a) Zamień na gramy: 4 dag, 60 dag, 3 dag 2 g b) Zamień na dekagramy: d) Zamień na kilogramy: 8 t, 2 t 135 kg, 1 t 48 kg 3 kg, 8 kg 15 dag, 1 kg 2 dag c) Zamień na gramy: 9 kg, 2 kg 128 g, 1 kg 15 dag Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki 137 Przykład 4.4. : 10 a) 10 g = 1 dag Przy zamianie gramów na dekagramy należy liczbę gramów podzielić przez 10. : 10 70 g = 7 dag : 100 b) 100 dag = 1 kg Przy zamianie dekagramów na kilogramy należy liczbę dekagramów podzielić przez 100. : 1000 c) 1000 g = 1 kg Przy zamianie gramów na kilogramy należy liczbę gramów podzielić przez 1000. : 1000 d) 1000 kg = 1 t Przy zamianie kilogramów na tony należy liczbę kilogramów podzielić przez 1000. : 100 500 dag = 5 kg : 1000 8000 g = 8 kg : 1000 2000 kg = 2 t koniec przykładu 4.4. a) Zamień na dekagramy: a) Zamień na dekagramy: 40 g, 700 g, 3500 g Ćwiczenie 3. Ćwiczenie 3. b) Zamień na kilogramy: d) Zamień na tony: 500 dag, 2000 dag, 1800 dag c) Zamień na kilogramy: 2000 g, 9000 g, 40 000 g 9000 kg, 11 000 kg, 300 000 kg 138 Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki Zadania 1 Który prezent jest najcięższy? Zapisz kolory prezentów, zaczynając od najcięższego prezentu, a kończąc na najlżejszym. a) 48 g = . . . . . . . . . dag . . . . . . . . . g . . . . . . . . . dag . . . . . . . . . g . . . . . . . . . kg . . . . . . . . . g . . . . . . . . . dag . . . . . . . . . g . . . . . . . . . kg . . . . . . . . . dag 2 Przepisz i uzupełnij. b) 728 dag = . . . . . . . . . kg c) 3575 g = . . . . . . . . . kg d) 8955 kg = . . . . . . . . . t e) 2064 g = . . . . . . . . . kg f) 125 g = g) 4003 kg = . . . . . . . . . t h) 326 dag = . . . . . . . . . kg 3 Puszka z groszkiem waży 46 dag. Ile waży pusta puszka? 4 Pusty słoik waży 18 dag. Oblicz masę brutto tego produktu. Netto — masa towaru bez opakowania. Brutto — masa towaru z opakowaniem. Tara — masa opakowania. 5 Piłka nożna waży 420 g. Marek na treningu podniósł ją do góry 15 razy i powiedział, że w sumie podniósł ponad 6 kg. „W taki sposób mogę podnieść nawet 100 kg” — odpowiedział Jacek. Ile razy Jacek musiałby unieść do góry piłkę, by zrealizować przechwałkę? A. 100 razy 6 Ogrodnik zebrał z jednej jabłoni 81 kg jabłek. Wszystkie jabłka były podobnej wielkości i ogrodnik stwierdził, że każde ważyło 25 dag. Ile jabłek zebrał ogrodnik z tego drzewa? A. 56 C. 239 razy B. 238 razy D. 600 razy B. 106 C. 324 D. 2025 Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki 139 Łamigłówka Po napełnieniu pojemnika po brzegi wodą jego masa będzie wynosić 3,5 kg. Jeżeli napełnimy go tylko do połowy, to jego masa będzie wynosić 2 kg. Ile waży pusty pojemnik? Zadania utrwalające Płyta CD — Gry / Lekkoatletyka / Nie znam ułamków dziesiętnych 1 W sali szkolnej na podłodze ułożono płytki terakotowe. Każda płytka jest kwadratem o boku długości 25 cm. Jaka jest długość i szerokość sali, jeżeli wzdłuż jednej ze ścian zmieściło się 28 płytek, a wzdłuż sąsiedniej — 24 płytki? A. 14 m i 12 m C. 280 cm i 240 cm B. 70 dm i 60 dm D. 14 dm i 12 dm 2 Przy dwukilometrowej ulicy, po obu jej stronach, w odstępach wynoszących 100 m ustawiono latarnie. B. 21 C. 40 Ile latarni ustawiono przy tej ulicy? A. 20 3 Na przyczepie ciągnika może się zmieścić 5 t ziemniaków. Wsypano do niej 350 kg ziemniaków. Ile jeszcze ziemniaków można na nią załadować? A. 150 kg C. 4650 kg B. 59 350 kg D. 650 kg D. 42 140 Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki B. 26 zł 29 gr C. 25 zł 29 gr D. 18 zł 29 gr B. 5 godz. 32 min D. 5 godz. 28 min 4 Suma kwot 10 zł 3 gr, 166 gr, 2 zł 15 gr i 1245 gr wynosi: A. 17 zł 29 gr 5 Pociąg pospieszny odjeżdża z Olsztyna o godzinie 6.40. Do Warszawy przyjeżdża o godzinie 11.08. Ile czasu trwa podróż? A. 4 godz. 32 min C. 4 godz. 28 min 6 Grupa turystów wędrowała przez 2 godziny 35 minut, a następnie odpoczywała przez 23 minuty. Kolejny etap wędrówki trwał 1 godzinę 15 minut, po czym turyści przez 41 minut jedli obiad i przez 3 godziny 24 minuty zwiedzali miasto. Ile czasu minęło od rozpoczęcia wycieczki do zakończenia zwiedzania? A. 8 godz. 38 min C. 7 godz. 18 min 7 Pierwszym dniem wakacji jest 19 czerwca, a ostatnim 31 sierpnia. Ile dni trwają wakacje? A. 72 dni 8 1 stycznia 2008 roku przypadł we wtorek. Ile wtorków było w styczniu i lutym tego roku? C. 8 A. 10 9 1 stycznia 2009 r. przypadł w czwartek. Jakim dniem kończył się ten rok? A. wtorkiem C. czwartkiem D. piątkiem B. 7 godz. 38 min D. 8 godz. 18 min C. 74 dni B. 9 B. środą B. 73 dni D. 75 dni D. 7 10 3 kg cukierków rozsypano do torebek. W każdej torebce było 15 dag cukierków. Pusta torebka waży 5 g. Ile ważyły wszystkie paczki cukierków? Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki 141 List do klasy IV D5z|i_e|ń] d_o=bry! Ve?s=t_e?ś!|y [u_c/z_e/n/n|i_c_a|m|i] i] [u_c/z/n|i_a|m|i] k|l_a?s:y IVa]. N;a?s _a] [s |k_o5ł_a] z/n_a|vd|u|ve] [s:i_ę] [w . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . N;o [(ł_a?ś |i_e], a_b+y [s:i_ę] d_o:(i_e_d/z|i_e_ć], z] [va|k|i_e_qo m|i_a?s=t_a] [ve?s=t_e?ś!?y, m?u?s:i_c|i_e] [(yk_o _a_ć] [p_o |i/ż?s _e] d/z|i_a|ł_a/n|i_a] [i] [(y |i|k|i] [u?s=t_a|(i_ć] [w k_o+l_e|j _o+ś=c|i] #o+s _ą_c_e|j. O=d|p_o+(i_a_d_a|vą_c_e] [i|m] l|i|t_e|ry [u|t|wo#}_ą] n_a|z|w9] m|i_a?s=t_a]. A. 9275 : 7 E. 80 ⋅ 25 W. 6400 : 4 I. 3299 − 1652 O. 456 + 29 + 983 K. 2000 − 862 T. 780 + 650 C. 49 ⋅ 38 D=o n_a?s _e?j k|l_a?s:y c|h_o=d/z|i] . . . . . . . . . . . . . . (2 3) c|h|ł_o=p_c_ó+w [i] 2 #a|z|y [(i_ę_c_e|j d/z|i_e|wc/z_ą_t]. C/z|y vu/ż] [(i_e_c|i_e], [i|l_e] o -ó-b l/i_c/z/y n_a?®_a] k|l_a?s:a? N=a|vl_e?p?s _ym] m_a|t_e/m_a|t|yk|i_e/m] [ve?s=t] M_a/#e|k], k|t_ó#y m_a] [vu/ż] . . . . . . . . . . . . . . (XIX) +p_i_ą|t_e|k] z] m_a|t_e/m_a|t|yk|i_. N=a|v(i_ę_c_e|j, b=o a|ż] (L :V) [p|i_ą|t_e|k] z] h|i?s=t_o#i|i] m_a] M_a_qd_a]. K_a|ż_d_e_qo d/n_i_a] l_e|k_c|ve] z_a_c/z/y _a/m|y . . . . . . . . . . . . . . (3 k|wa_d/ a/n?s=8] [p_o qo=d/z|i/n|i_e] 715) o+p| ó=c/z] [ś$o=d|y, k|i_e_d|y n_a?®_a] [p|i_e/r(®_a] l_e|k_c|va] z_a_c/z/y _a] [s:i_ę] o . . . . . . . . . . . . . . (20 m|i/n|u|t] [p/Q_e_d] qo=d/z|i/n_ą] 915). D{|i?ś [ve?s=t] . . . . . . . . . . . . . . (z_a] 2 t|xqo-d/n|i_e] m|i|k_o=ł_a|jk|i]). Do|i_a] . . . . . . . . . . . . . . (z_a] 10 d/n|i]) [ve_d/z|i_e/m|y n_a] [(xc|i_e_c/z|k_ę] d_o K/ a|k_o+wa]. T=o n|i_e_d_a|l_e|k_o. T+xl|k_o . . . . . . . . . . . . . . ([s:i_e_d_e/m] m?i|l|i_o _ó+w c/z|t_e/ry^s-t_a] t|y^s:i_ę_c|y o=d|vą_ć] [s:i_e_d_e/m] m?i|l|i_o _ó+w t|r}|y^s=t_a] d/z|i_e/(i_ę_ć_d/z|i_e?s=i_ą|t] d/z|i_e/(i_ę_ć_ t|y^s:i_ę_c|y d/z|i_e/(i_ę_ć?s=8|t] d?wa_d/z|i_e?ś=c|i_a] d?wa]) k/m. N0i_e_d|ł|u_qo n_a?p|i?®_e/m?y k_o=l_e?j |y l|i?s=t] P0o{_d/ a?(i_a/m|y [s-8/ d_e_c/z/n|i_e] A|l_a], A/n|i_a] × 3, M_a_qd_a], Va_c_e|k], M_a/#e|k] [i] [i|n/n|i] z] IVa 142 Rozdział 4. Praktyczne zastosowania matematyki
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Matematyka Europejczyka. Podręcznik dla szkoły podstawowej. Klasa 4
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: