Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00339 005928 14492299 na godz. na dobę w sumie
Microsoft Access 2010 PL. Praktyczne podejście - książka
Microsoft Access 2010 PL. Praktyczne podejście - książka
Autor: Liczba stron: 280
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2932-9 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> bazy danych >> access
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Poznaj proste i skuteczne metody pracy w programie Access 2010!

Najnowsza wersja programu Microsoft Access umożliwia budowanie i przetwarzanie baz danych bez potrzeby znajomości języka SQL czy też skomplikowanych środowisk serwerowych. Nowego Accessa można wykorzystywać zarówno w przypadku prostych projektów, takich jak baza adresowa, jak i bardziej złożonych, na przykład z zewnętrznym źródłem danych. Ponadto program w wielu wypadkach umożliwia uzyskanie tego samego efektu różnymi metodami. Każdy użytkownik może więc znaleźć najlepsze dla siebie sposoby. W tym podręczniku znajdziesz nie tylko proste i skuteczne metody pracy z Accessem, ale także mnóstwo inspiracji do samodzielnego eksplorowania programu.

Książka 'Microsoft Access 2010 PL. Praktyczne podejście', Microsoft Access 2010 Plain & Simple' zawiera przejrzysty i klarowny opis wszystkich niezbędnych procedur i narzędzi programu, ilustrowany zrzutami ekranowymi. Korzystając z tego podręcznika, nauczysz się używać formularzy Accessa do sprawnego zbierania informacji, a także projektować i budować bazy danych oraz wymieniać dane pomiędzy nimi i programami zewnętrznymi. Dowiesz się, jak stosować grafikę i inne elementy, aby tworzyć wyszukane barwne raporty. Poznasz również inne zaawansowane zagadnienia, takie jak administrowanie bazą w sposób umożliwiający oddzielanie danych dostępnych dla każdego użytkownika od danych poufnych.

Najprostszy barwny przewodnik po świecie Accessa do stosowania na bieżąco!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Microsoft Access 2010 PL. Praktyczne podejście Autor: Curtis D. Frye Tłumaczenie: Paweł Koronkiewicz ISBN: 978-83-246-2932-9 Tytuł oryginału: Microsoft Access 2010 Plain Simple Format: B5, stron: 280 Poznaj proste i skuteczne metody pracy w programie Access 2010! • Jak szybko stworzyć użyteczną bazę danych? • Jak zapisywać w bazach grafikę i różnego rodzaju dokumenty? • Jak tworzyć poprawne i atrakcyjne wizualnie raporty? Najnowsza wersja programu Microsoft Access umożliwia budowanie i przetwarzanie baz danych bez potrzeby znajomości języka SQL czy też skomplikowanych środowisk serwerowych. Nowego Accessa można wykorzystywać zarówno w przypadku prostych projektów, takich jak baza adresowa, jak i bardziej złożonych, na przykład z zewnętrznym źródłem danych. Ponadto program w wielu wypadkach umożliwia uzyskanie tego samego efektu różnymi metodami. Każdy użytkownik może więc znaleźć najlepsze dla siebie sposoby. W tym podręczniku znajdziesz nie tylko proste i skuteczne metody pracy z Accessem, ale także mnóstwo inspiracji do samodzielnego eksplorowania programu. Książka „Microsoft Access 2010 PL. Praktyczne podejście , Microsoft Access 2010 Plain Simple” zawiera przejrzysty i klarowny opis wszystkich niezbędnych procedur i narzędzi programu, ilustrowany zrzutami ekranowymi. Korzystając z tego podręcznika, nauczysz się używać formularzy Accessa do sprawnego zbierania informacji, a także projektować i budować bazy danych oraz wymieniać dane pomiędzy nimi i programami zewnętrznymi. Dowiesz się, jak stosować grafikę i inne elementy, aby tworzyć wyszukane barwne raporty. Poznasz również inne zaawansowane zagadnienia, takie jak administrowanie bazą w sposób umożliwiający oddzielanie danych dostępnych dla każdego użytkownika od danych poufnych. • Narzędzia programu Access 2010 • Tworzenie bazy danych • Praca z polami i tabelami • Formularze i kwerendy • Tworzenie raportów • Formatowanie elementów wykresu • Interakcje z innymi programami • Administrowanie bazą danych • Personalizacja programu i konfigurowanie interfejsu • Dynamiczna prezentacja danych i kwerend Najprostszy barwny przewodnik po świecie Accessa do stosowania na bieżąco! Idź do • Spis treści • Przykładowy rozdział Katalog książek • Katalog online • Zamów drukowany katalog Twój koszyk • Dodaj do koszyka Cennik i informacje • Zamów informacje o nowościach • Zamów cennik Czytelnia • Fragmenty książek online Kontakt Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl © Helion 1991–2011 1 2 3 Spis treści O książce 9 Bez informatycznego żargonu! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Krótki przegląd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Kilka założeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Słowo końcowe (albo dwa). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Co nowego w Accessie 2010 13 Zarządzanie ustawieniami programu i plikami w widoku Backstage . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Dostosowywanie interfejsu użytkownika Accessa 2010 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Tworzenie baz danych przy użyciu nowych szablonów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Budowanie baz danych z użyciem gotowych elementów aplikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Tworzenie formularzy nawigacyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Formatowanie obiektów bazy danych przy użyciu motywów pakietu Offi ce . . . . . . . . . . 16 Analizowanie danych z użyciem formatowania warunkowego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 Defi niowanie wartości pól obliczeniowych przy użyciu nowego Konstruktora wyrażeń . . . 17 Początki pracy z Accessem 2010 19 Uruchamianie Accessa 2010. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Otwieranie bazy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Praca z wieloma obiektami bazy danych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Zamykanie bazy danych i kończenie pracy programu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Praca z obiektami bazy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Korzystanie z systemu pomocy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 3 4 5 Tworzenie bazy danych 33 Wyświetlanie przykładowej bazy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Tworzenie nowej bazy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Tworzenie baz danych przy użyciu szablonów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Tworzenie tabeli w widoku projektu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 Tworzenie tabeli przez wpisywanie danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 Tworzenie tabel przy użyciu szablonów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Tworzenie tabel z użyciem Części aplikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Ustalanie klucza głównego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 Pobieranie danych z innych tabel Accessa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 Defi niowanie relacji między tabelami. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Wymuszanie więzów integralności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Praca z polami 55 Praca z tabelami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 Określanie typu danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Przeglądanie i zmienianie właściwości pól . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Formatowanie zawartości pola . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Tworzenie masek wprowadzania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Wymuszanie wprowadzania danych pola . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Określanie wartości domyślnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Indeksowanie pól. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 Sprawdzanie wprowadzanych danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 Tworzenie pola odnośnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Tworzenie pola Nota typu „Tylko dołącz”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Tworzenie pola załącznika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 4 Spis treści 6 7 8 Praca z tabelami 77 Wyszukiwanie i zastępowanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Wprowadzanie danych z wykorzystaniem Autokorekty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Wprowadzanie i edycja tekstu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 Praca z kolumnami danych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 Modyfi kowanie kolumn i wierszy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Wyświetlanie podarkusza danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Filtrowanie rekordów tabeli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Tworzenie formularzy 95 Tworzenie prostego formularza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Tworzenie formularza przy użyciu kreatora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Tworzenie formularza w widoku projektu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Tworzenie formularza z wieloma elementami. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Modyfi kowanie formularzy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 Dodawanie i usuwanie formantów formularza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Wstawianie formantu wybierania daty. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Tworzenie podformularza. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Jednoczesne wyświetlanie formularza i jego arkusza danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Tworzenie kwerend 111 Tworzenie kwerendy przy użyciu kreatora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Modyfi kowanie kwerendy w widoku projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 Praca z kryteriami wyboru rekordów kwerendy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Używanie kwerend do wykonywania obliczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Tworzenie kwerend z parametrami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Wyszukiwanie powtarzających się rekordów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Spis treści 5 9 10 Wyszukiwanie niedopasowanych rekordów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 Zapisywanie wyników kwerendy w nowej tabeli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Tworzenie kwerendy aktualizującej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Tworzenie kwerendy krzyżowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 Wyszukiwanie najmniejszych i największych wartości pola . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Tworzenie raportów 135 Tworzenie raportu przy użyciu kreatora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 Tworzenie raportu z podsumowaniami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Tworzenie raportu w widoku projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Modyfi kowanie raportu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Dodawanie i usuwanie formantów raportu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Obliczanie wartości w raporcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 Łączenie rekordów raportu w grupy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Tworzenie podformularza lub podraportu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 Tworzenie etykiet adresowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 Wygląd formularzy i raportów 153 Formatowanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Stosowanie motywów pakietu Offi ce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Określanie wyglądu formantu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 Dodawanie linii, kształtów i obramowań. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Wyświetlanie linii siatki w raporcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 Naprzemienne kolory wierszy formularza lub raportu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 Dodawanie do arkusza wiersza podsumowań. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 Dodawanie obrazków i grafi k . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Formatowanie warunkowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Zmiana obrazka lub grafi ki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 6 Spis treści 11 12 Określanie wyrównania i tła grafi ki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 Powielanie obrazków i grafi k . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177 Określanie wysokości i szerokości grafi ki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 Tworzenie wykresów w Accessie 2010 181 Tworzenie wykresu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Formatowanie elementów wykresu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 Zmienianie wyglądu osi wykresu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 Dodawanie informacji do wykresu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 Zmiana typu wykresu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 Interakcje z innymi programami 193 Wstawianie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 Praca z obiektami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 Wstawianie wykresów i arkuszy programu Excel 2010 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 Importowanie danych z innej bazy danych programu Access 2010 . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Łączenie z tabelą w innej bazie danych programu Access 2010 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 Praca z hiperłączami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 Importowanie danych z pliku programu Excel 2010 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 Importowanie danych z pliku tekstowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 Importowanie danych z pliku XML . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212 Eksportowanie danych do pliku tekstowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 Eksportowanie danych do innego pliku programu Access 2010. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216 Eksportowanie danych do pliku XML . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 Zapisywanie obiektu bazy danych jako strony WWW. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Analizowanie danych w programie Excel 2010 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222 Przenoszenie danych do programu Word 2010. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224 Pobieranie danych z wiadomości e-mail . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226 Spis treści 7 13 14 15 Administracja bazą danych 229 Szyfrowanie bazy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231 Blokowanie rekordów bazy danych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233 Tworzenie formularza nawigacyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235 Generowanie opisu bazy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237 Konfi gurowanie opcji uruchamiania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238 Personalizacja programu i konfi gurowanie interfejsu 243 Dodawanie poleceń do paska narzędzi Szybki dostęp. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244 Modyfi kowanie Wstążki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246 Dostosowywanie Autokorekty do własnych potrzeb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251 Dynamiczna prezentacja danych tabel i kwerend 255 Tworzenie tabeli przestawnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 Dodawanie i usuwanie pól tabeli przestawnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260 Przekształcenia tabeli przestawnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262 Filtrowanie danych tabeli przestawnej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263 Formatowanie tabeli przestawnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265 Tworzenie wykresu przestawnego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266 Skorowidz. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269 O autorze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 8 Spis treści 4 Tworzenie bazy danych W tym rozdziale: W tym r ■ Wyświetlanie przykładowej bazy danych ■ Tworzenie nowej bazy danych ■ Tworzenie baz danych przy użyciu szablonów ■ Tworzenie tabeli w widoku projektu ■ Tworzenie tabeli przez wpisywanie danych ■ Tworzenie tabel przy użyciu szablonów ■ Tworzenie tabel z użyciem Części aplikacji ■ Ustalanie klucza głównego ■ Pobieranie danych z innych tabel Accessa ■ Defi niowanie relacji między tabelami ■ Wymuszanie więzów integralności Jeżeli żadna z baz danych, które można utworzyć przy użyciu szablonów Accessa 2010, nie odpowiada Twoim potrzebom, możesz utworzyć nową bazę i jej tabele od podstaw. Gdy decydujesz się na budowanie w taki spo- sób nowej tabeli, masz pełną kontrolę nad liczbą pól, ich nazwami i rodza- jami danych przechowywanych w bazach. Po utworzeniu tabeli możesz też dodawać pola z okienka zadań Szablony pól, w którym udostępnione są róż- ne typowe konfi guracje pól reprezentujących godziny, daty, numery telefo- nów, kody pocztowe, nazwy, adresy i komentarze. Po utworzeniu tabeli, czy to w widoku projektu, czy to przy użyciu sza- blonu, możesz odpowiednio do potrzeb modyfi kować jej strukturę, na przykład zmieniać nazwy pól i wprowadzać nowe, przeznaczone do prze- chowywania dodatkowych danych. 33 Projektowanie bazy danych Podstawowym obiektem bazy danych jest tabela przechowująca dane. Choć może pojawić się pokusa zapisania wszelkiego rodzaju danych w jednej dużej tabeli, rzadko jest to właściwe podejście do projektowa- nia bazy. Przedstawione poniżej wskazówki pomogą utworzyć bardziej efektywny system tabel bazy danych. Jeden rodzaj obiektu — jedna tabela Podstawową zasadą przy defi niowaniu tabel bazy danych jest za- pewnienie, by każda tabela przechowywała dane obiektów jednego rodzaju, niezależnie od tego, czy są to osoby, towary, czy zamówie- nia. Przykładem może być tabela Dostawcy w przykładowej bazie Northwind. Tabela ta zawiera pola reprezentujące wszelkiego rodzaju dane do- stawców, ale nic poza tym. Jest to istotna różnica w stosunku do innych rozwiązań, na przykład takich, w których w tej samej tabeli zapisane zo- stają dane dotyczące poszczególnych produktów. Poza kwestią powtórzeń danych, gdy tabela zawiera jednocześnie dane towarów i dostawców, usunięcie z bazy ostatniego rekordu towa- ru danego dostawcy powoduje usunięcie wszelkich informacji o nim. Nie ma powodu, by ryzykować utratę takich danych, gdy można utwo- rzyć odrębne tabele dla dostawców i dla ich produktów. Pole identyfi katora 34 Tworzenie bazy danych Określaj w każdej tabeli klucz główny Kolejnym ważnym zagadnieniem przy tworzeniu tabeli jest określenie klucza głównego. Pole wskazane jako klucz główny zawiera wartość, która pozwala odróżnić dany rekord od innych rekordów w tabeli. W ta- beli bazy Northwind o nazwie Spedytorzy taką rolę pełni pole ID. Można też utworzyć klucz główny obejmujący więcej niż jedno po- le. Ilustruje to tabela przedstawiona na poniższym rysunku (nie jest to tabela bazy Northwind, a tylko przykład pokazujący taką możliwość). Pole ID produktu identyfi kuje produkt, a pole ID dostawcy identyfi kuje jego dostawcę. Ponieważ można zamówić ten sam produkt u więcej niż jednego dostawcy, oba te pola są niezbędne do odróżnie- nia rekordu od innych wpisów w tabeli. Tworzenie bazy danych Określaj klucze obce Ostatnim z kluczowych elementów wpływających na efektywność pracy tabel jest włączanie do nich pól kluczy głównych z innych tabel bazy, tak jak na przykład pole ID dostawców zostało włączone do tabeli Produkty. Gdy w pewnej tabeli zostaje zapisany klucz główny innej tabeli, po- wstaje pole klucza obcego. Jak zobaczysz w dalszej części tego rozdzia- łu, klucze obce wykorzystuje się do tworzenia relacji między tabelami. Tworzenie bazy danych 35 Wyświetlanie przykładowej bazy danych Jednym z najlepszych sposobów zapoznania się z pracą w Accessie jest wykonanie kilku operacji na gotowej bazie danych. Baza Northwind, in- stalowana razem z programem, to przykład kompletnej bazy danych za- wierającej tabele, kwerendy, raporty i formularze, a więc wszystkie ele- menty typowego projektu. 2 Otwieranie przykładowej bazy danych 1 2 3 4 Uruchom program Microsoft Access 2010. Kliknij przycisk Przykładowe szablony. Kliknij nazwę Northwind. Kliknij przycisk Utwórz. Wskazówka Baza Northwind zawiera formularz, który jest wyświetlany przy otwie- raniu bazy danych. Umożliwia on zalogowanie użytkownika przy uży- ciu wybranego konta. Jeżeli tworzona baza danych nie zawiera kont użytkowników, formularz ten nie będzie się ukazywał. 36 Wyświetlanie przykładowej bazy danych 3 4 Tworzenie bazy danych Tworzenie nowej bazy danych Jeżeli chcesz utworzyć bazę danych od podstaw, możesz skorzystać z możliwości utworzenia pustego pliku i dodawania do niego samo- dzielnie defi niowanych tabel i innych obiektów. Istnieje też opcja utwo- rzenia nowego pliku bazy w oparciu o już istniejący. 1 3 6 Zakładanie nowej bazy danych 1 2 3 4 5 6 7 8 Kliknij zakładkę Plik. Kliknij polecenie Nowe. Kliknij Pusta baza danych. Wprowadź nazwę nowej bazy danych. Kliknij ikonę folderu. Przejdź do folderu, w którym baza ma zostać zapisana. Kliknij przycisk OK. Kliknij przycisk Utwórz. 2 7 8 4 5 Tworzenie nowej bazy danych 37 1 2 3 Tworzenie nowej bazy na podstawie innej bazy danych 1 2 3 4 5 Otwórz bazę danych, która ma posłużyć jako wzorzec do utworzenia nowej, i kliknij zakładkę Plik. Kliknij polecenie Zapisz bazę danych jako. Przejdź do katalogu, w którym nowa baza danych ma zostać zapisana. Wprowadź nazwę nowej bazy. Kliknij przycisk Zapisz. Ostrzeżenie Jeżeli nie wprowadzisz nazwy nowej bazy, to po prostu zapiszesz ponownie bazę wzorcową, nie tworząc nowego pliku. d 4 5 38 Tworzenie nowej bazy danych Tworzenie baz danych przy użyciu szablonów Twórcom Accessa przyświecał jeden główny cel: zapewnić jak najwięk- szą łatwość tworzenia praktycznych baz danych o dużych możliwo- ściach, które pozwalają znacząco usprawnić pracę użytkowników pro- gramu. Do osiągnięcia tego celu niezbędna jest przede wszystkim do- pracowana aplikacja, ale pomocna okazuje się także możliwość sięgnię- cia do zasobów związanej z nią społeczności: gotowych baz danych, które można wykorzystać we własnej pracy bez dodatkowych mody- fi kacji (na przykład do przechowywania kontaktów, danych sprzedaży czy innych rejestrów) lub jako podstawę w pracy nad własnymi projek- tami. Takie gotowe bazy danych, nazywane szablonami, są instalowa- ne na komputerze razem z Accessem. Ich większą liczbę można znaleźć w witrynie Offi ce.com. Tworzenie bazy danych 1 2 Tworzenie bazy danych według szablonu 1 2 3 4 5 Jeżeli to konieczne, kliknij zakładkę Plik, a następnie polecenie Zamknij bazę danych, aby zamknąć otwartą bazę. Kliknij jedną z ikon symbolizujących kategorie szablonów. Kliknij wybrany szablon. Wprowadź nazwę nowej bazy danych. Kliknij przycisk Utwórz. Wskazówka Aby wybrać folder, w którym nowy plik bazy danych ma zostać zapi- sany, kliknij ikonę folderu obok pola Nazwa pliku w widoku Backstage. 3 5 4 Tworzenie baz danych przy użyciu szablonów 39 1 2 Wyszukiwanie szablonów baz danych online 1 2 3 4 5 Jeżeli to konieczne, kliknij zakładkę Plik, a następnie polecenie Zamknij bazę danych, aby zamknąć otwartą bazę. Kliknij jedną z ikon symbolizujących kategorie szablonów w witrynie Offi ce.com. Kliknij wybrany szablon. Wprowadź nazwę nowej bazy danych. Kliknij przycisk Utwórz. Wskazówka Możesz wyszukiwać szablony w witrynie Offi ce.com, wprowadzając jedno lub więcej słów w polu Wyszukaj szablony w witrynie Offi ce.com i klikając przycisk Rozpocznij wyszukiwanie. 40 Tworzenie baz danych przy użyciu szablonów 3 4 5 Tworzenie tabeli w widoku projektu Po zaplanowaniu bazy danych możesz rozpocząć tworzenie tabel, któ- re będą przechowywały Twoje dane. Podstawowym narzędziem do de- fi niowania ich struktury jest widok projektu. Jest to widok tabeli, w któ- rym można określać nazwy pól, wybierać typy danych (wartości liczbo- we, kwoty pieniężne, tekst, daty, numery telefonów itp.) i wprowadzać opisy. Opisy pól to jeden z najczęściej zaniedbywanych elementów pro- jektu bazy danych. Łatwo zapomnieć o nich lub traktować je jako ele- ment mało istotny. Tymczasem pozwalają one zabezpieczyć się przed zawodnością własnej pamięci i wprowadzić dokładne objaśnienia do- tyczące zawartości pola. Jest to szczególnie istotne w sytuacjach, gdy zmieniają się osoby odpowiedzialne za projekt bazy. Jeżeli miałeś kie- dykolwiek do czynienia z bazą danych przygotowaną przez inną osobę, na pewno napotkałeś w niej pola, których sposób wypełniania nie był oczywisty. Opisy są istotnym ułatwieniem dla Ciebie i innych! Tworzenie bazy danych Tworzenie tabeli w widoku projektu 1 2 3 4 Kliknij zakładkę Tworzenie. Kliknij polecenie Projekt tabeli w grupie Tabele. Wprowadź nazwę pierwszego pola i wciśnij klawisz Tab. Kliknij strzałkę rozwijającą listę w polu Typ danych. 1 2 Ostrzeżenie Jeżeli tabela nie zawiera pola klucza głównego, to pobieranie z niej danych przy użyciu kwerend i relacji z innymi tabelami jest znacznie utrudnione. Klucz główny powinna posiadać każda tworzona tabela. Tworzenie tabeli w widoku projektu 41 8 3 5 4 6 12 5 6 7 8 9 10 11 Wybierz typ danych. Wprowadź opis pola. Wciśnij klawisz Tab i powtarzaj kroki 4. – 7., aby dodać kolejne pola. Kliknij przycisk Zapisz. Wprowadź nazwę tabeli. Kliknij przycisk OK. Gdy ukaże się okno z zapytaniem, czy program ma automatycznie przypisać klucz główny, wybierz jedną z trzech możliwości:  Kliknij Tak, aby pozwolić programowi przypisać klucz automatycznie.  Kliknij Nie, aby utworzyć tabelę bez klucza głównego.  Kliknij Anuluj, aby zrezygnować z zapisywania tabeli. 12 Kliknij przycisk zamykania tabeli. 42 Tworzenie tabeli w widoku projektu 9 10 Tworzenie tabeli przez wpisywanie danych Choć pomysł wprowadzania danych przed zdefi niowaniem struktury ta- beli może wydawać się nieco zaskakujący, łatwo wskazać co najmniej jed- ną sytuację, w której podejście takie jest w pełni zrozumiałe: gdy pre- sja czasu jest duża i dane muszą znaleźć się w bazie możliwie szybko. Podczas wprowadzania danych do pustej, nieopisanej tabeli Access przy- pisuje polom standardowe nazwy Pole1, Pole2 itd. Po zapisaniu danych tabelę można otworzyć w widoku projektu i swobodnie zmieniać nazwy pól, defi niować typy danych oraz wprowadzać opisy. Tworzenie tabeli przez wpisywanie danych 5 2 1 3 8 Tworzenie bazy danych 1 2 3 4 5 6 7 8 Kliknij zakładkę Tworzenie. Kliknij polecenie Tabela w grupie Tabele. Wprowadź dane pierwszego pola i wciśnij klawisz Tab. Powtarzaj krok 3. aż do wprowadzenia wszystkich danych pierwszego rekordu, po czym wciśnij dwukrotnie klawisz Enter, aby powrócić do pierwszego pola. Kliknij przycisk Zapisz. Wprowadź nazwę tabeli. Kliknij przycisk OK. Kliknij przycisk zamykania tabeli. 6 7 Wskazówka Gdy tworzysz tabelę, wprowadzając dane, Access defi niuje pierwsze pole o nazwie Identyfikator jako pole przechowujące kolejne liczby całkowite. Jest to pole klucza głównego tabeli. Dobrze jest pozostawić to pole, ale warto też zmienić jego nazwę na bardziej opisową, która ułatwi identyfi kację, gdy zostanie ono wykorzystane jako klucz obcy. Jeżeli na przykład jest to pole w tabeli Magazyny, jego nazwą może być IdMagazynu. Tworzenie tabeli przez wpisywanie danych 43 Tworzenie tabel przy użyciu szablonów Tabel w nowej bazie danych nie trzeba projektować od podstaw. Access 2010 został wyposażony w pewną liczbę szablonów, które można wy- korzystać do szybkiego tworzenia nowych pól i tabel. Gdy wyświetlasz tabelę w widoku arkusza danych, na kontekstowej karcie Wstążki o na- zwie Pola widoczne są przyciski pozwalające dodać pięć podstawo- wych typów pól: tekstowe, liczbowe, kwot pieniężnych, daty i godziny oraz tak-nie. Aby użyć innych standardowych typów danych lub spraw- nie wstawić grupę powiązanych pól, można kliknąć przycisk Więcej pól, a ukaże się menu z odpowiednimi poleceniami. 4 3 2 Dodawanie pól z karty Wstążki Dodawanie i usuwanie 1 2 3 4 Otwórz tabelę w widoku arkusza danych. Kliknij w tabeli komórkę w kolumnie Kliknij, aby dodać. Kliknij zakładkę kontekstową Pola. Kliknij typ pola, które ma zostać dodane. 1 44 Tworzenie tabel przy użyciu szablonów Dodawanie pól innych typów 1 2 3 4 5 Otwórz tabelę w widoku arkusza danych. Kliknij w tabeli komórkę w kolumnie Kliknij, aby dodać. Kliknij zakładkę kontekstową Pola. Kliknij przycisk Więcej pól. Kliknij typ pola, które ma zostać dodane. 1 Dodawanie wielu powiązanych pól jednocześnie 1 2 3 4 5 Otwórz tabelę w widoku arkusza danych. Kliknij w tabeli komórkę w kolumnie Kliknij, aby dodać. Kliknij zakładkę kontekstową Pola. Kliknij przycisk Więcej pól. Pod nagłówkiem Szybki start na liście rozwijanej kliknij zbiór pól, który ma zostać dodany. 5 4 3 2 Tworzenie bazy danych 4 3 2 1 5 Tworzenie tabel przy użyciu szablonów 45 dzania listą kontaktów, można skorzystać z Części aplikacji o nazwie Kontakty: jest to tabela kontaktów, trzy formularze, kwerenda oraz czte- ry raporty umożliwiające przeglądanie kontaktów, pobieranie listy tele- fonów i tworzenie etykiet adresowych. Tworzenie tabel z użyciem Części aplikacji Access 2010 umożliwia tworzenie baz danych i pól przy użyciu szablo- nów. Nowością w tej wersji programu są Części aplikacji — mechanizm umożliwiający szybkie utworzenie tabeli razem z powiązanymi z nią for- mularzami, kwerendami oraz raportami, które prezentują i podsumo- wują zawarte w niej dane. Gdy na przykład pojawia się potrzeba zarzą- Tworzenie tabeli z formularzami i raportami przy użyciu Części aplikacji 2 1 1 2 3 4 5 Kliknij zakładkę Tworzenie. Kliknij Części aplikacji. Kliknij wybrany element aplikacji. Wybierz opcję Nie istnieje żadna relacja. Kliknij przycisk Utwórz. 3 Wskazówka Jeżeli wybrana Część aplikacji jest powiązana z tabelą w bazie danych, na przykład gdy tworzona tabela Kontakty śledzi komunikację z oso- bami wymienionymi w tabeli Klienci, relację tę można zdefi niować przy użyciu kreatora Tworzenie relacji. 46 Tworzenie tabel z użyciem Części aplikacji 4 5 Ustalanie klucza głównego Jedną z cech dopracowanego projektu tabeli jest wskazanie pola (lub grupy pól), którego wartość jest w każdym wierszu inna. Pola o war- tościach, które nie mogą ulec powtórzeniu, to pola klucza głównego (podstawowego). Unikatowość tych wartości pozwala Accessowi od- różniać wybrany wiersz od innych wierszy tabeli. Dlaczego jest to takie ważne? Wyobraź sobie, co mogłoby się stać, gdyby sklep stosował do Tworzenie bazy danych identyfi kacji klientów numer telefonu wykorzystywanego przy składa- niu zamówienia. Gdyby klient zmienił numer telefonu i numer ten zo- stał przydzielony innej osobie, a ta zadzwoniła do sklepu, podane przez nią dane zastąpiłyby te wprowadzone wcześniej, a po pierwotnym wła- ścicielu numeru nie pozostałby żaden ślad. Określanie klucza głównego 1 2 3 4 5 6 7 Wyświetl tabele bazy danych. Kliknij prawym przyciskiem myszy wybraną tabelę. Wybierz polecenie Widok projektu z menu podręcznego. Kliknij dowolną komórkę w wierszu reprezentującym pole, które ma być kluczem głównym. Kliknij przycisk Klucz podstawowy na karcie Wstążki — Projektowanie. Kliknij przycisk Zapisz, aby zapisać wprowadzone zmiany. Kliknij przycisk zamykania tabeli. 1 3 2 6 5 4 7 Wskazówka Klucz główny nie powinien zawierać wykorzystywanych bezpośrednio informacji. Najlepszą jego wartością jest licznik automatycznie zwięk- szany przez Access. Jest to typ pola opisany nazwą Autonumerowanie. Wskazówka Aby utworzyć klucz główny obejmujący wiele pól, klikaj selektory tych pól, przytrzymując wciśnięty klawisz Ctrl. Ustalanie klucza głównego 47 Pobieranie danych z innych tabel Accessa Często zdarza się, że w bieżącej bazie danych potrzebne są informacje z innej bazy. Dostęp do tabel i innych obiektów w innych bazach umoż- liwiają elementy na karcie Wstążki — Dane zewnętrzne. Kopiowanie ta- beli z innej bazy to operacja, która umożliwia dostęp do tych danych w takiej postaci, w jakiej znajdują się one w chwili kopiowania — zmia- ny w oryginalnej tabeli nie mają wpływu na kopię i zmiany w kopii nie mają wpływu na oryginał. Dostępna jest także opcja kopiowania samej struktury tabeli, bez danych. 2 1 Kopiowanie tabeli z innej bazy danych 1 2 3 4 Kliknij kartę Dane zewnętrzne. Kliknij przycisk Access. Kliknij przycisk Przeglądaj. Dwukrotnie kliknij bazę danych, w której znajduje się tabela do zaimportowania. 3 Wskazówka Po kliknięciu OK może pojawić się propozycja zapisania parametrów operacji importowania. Jeżeli chcesz je zapisać i wykorzystywać póź- niej do wykonywania podobnych operacji, zaznacz pole wyboru Zapisz kroki importowania, wprowadź nazwę i, opcjonalnie, opis opera- cji, a następnie kliknij przycisk Zapisz importowanie. 48 Pobieranie danych z innych tabel Accessa 4 5 5 6 7 8 9 Wybierz opcję Importuj tabele, kwerendy, formularze, raporty, makra i moduły do bieżącej bazy danych. Kliknij przycisk OK. Zaznacz tabele do zaimportowania. Kliknij przycisk Opcje. Wykonaj jedną z następujących czynności:  Wybierz opcję Defi nicje i dane, aby skopiować zarówno strukturę tabel, jak i dane.  Wybierz opcję Tylko defi nicje, aby skopiować tylko strukturę tabel. 10 Kliknij przycisk OK. Wskazówka Aby zaimportować dane z innego rodzaju obiektów bazy, kliknij zakładkę typu obiektu (na przykład Kwerendy) w okienku Importowa- nie obiektów, a następnie nazwę obiektu, którego dane chcesz pobrać. Zobacz także j t f Informacje o tym, jak łączyć tabele z bazą, zamiast tworzyć ich kopie, można znaleźć w podrozdziale „Łączenie z tabelą w innej bazie danych Accessa 2010” na stronie 204. j k ł Tworzenie bazy danych 6 7 10 8 9 Wskazówka Jeżeli omyłkowo zaznaczyłeś tabelę na liście do zaimportowania, możesz kliknąć jej nazwę ponownie, aby usunąć zaznaczenie. Pobieranie danych z innych tabel Accessa 49 Relacje — wprowadzenie Relacje jeden-do-wielu Jedną z mocnych stron Accessa jest możliwość defi niowania relacji mię- dzy tabelami (często nazywanych też związkami między obiektami bazy danych). Rozważmy jako przykład relację między klientami i zamówie- niami w bazie Northwind. W fi rmie Northwind, która korzysta z przykładowej bazy, każde za- mówienie składa jeden (i tylko jeden) klient. Oczywiście, każdy z nich może zamówić wiele różnych towarów. Taką sytuację opisuje się stwier- dzeniem, że tabele Klienci i Zamówienia łączy relacja typu jeden-do- wielu. Tabela Klienci znajduje się po stronie „jeden” tego związku mię- dzy obiektami bazy danych, a tabela Zamówienia jest po stronie „wielu”. 50 Tworzenie bazy danych Tworzenie bazy danych Relacje wiele-do-wielu Tabele może także łączyć relacja wiele-do-wielu, czyli taka, w której z każdym rekordem jednej tabeli można powiązać wiele rekordów drugiej i odwrotnie. Jako przykład mogą posłużyć tabele Produkty i Zamówienia w bazie Northwind: produkt może znaleźć się w wielu za- mówieniach, a zamówienie może obejmować wiele produktów. Problem polega na tym, że nie można bezpośrednio powiązać w taki sposób dwóch tabel. Wymagałoby to dodania do jednej z nich pól odpowie- dzialnych za każde kolejne powiązanie. Ilustruje to poniższy rysunek. Nie jest to dobry projekt, bo zmusza do wprowadzania danych klienta i zamówienia w każdym rekordzie, a nie tylko jednokrotnie. Dodatkowo zamówienie nie może zawierać więcej pozycji, niż przewi- dziano w konstrukcji tabeli. Właściwym podejściem jest utworzenie ta- beli łączącej, która stanie pomiędzy tabelami Produkty i Zamówienia. W bazie Northwind jej rolę pełni tabela Szczegóły zamówień. Tabela Szczegóły zamówień jest po stronie „wielu” dwóch relacji je- den-do-wielu: z tabelą Produkty i z tabelą Zamówienia. Zastosowanie ta- kiego łącznika między dwiema tabelami pozwala zarządzać relacją pro- duktów i zamówień bez naruszania zasad poprawnej konstrukcji tabel. Tworzenie bazy danych 51 Defi niowanie relacji między tabelami Gdy klucz główny pewnej tabeli występuje w innej, można utworzyć mię- dzy tymi dwiema tabelami relację. Ta możliwość defi niowania powiązań między dwiema tabelami (lub większą ich liczbą) to jedna z podstawo- wych cech relacyjnych baz danych — proste tabele ułatwiają odczytywa- nie danych, a moc obliczeniowa komputera zostaje wykorzystana do łą- czenia tych danych w celu uzyskania określonego rodzaju informacji. Defi niowanie relacji 2 1 1 2 3 4 5 6 7 Kliknij zakładkę Narzędzia bazy danych. Kliknij przycisk Relacje. Jeżeli niektóre z interesujących Cię tabel nie są widoczne w oknie Relacje, kliknij przycisk Pokaż tabelę. Zaznacz pierwszą tabelę, która ma się ukazać w oknie Relacje. Kliknij przycisk Dodaj. Powtarzaj kroki 4. i 5., aż wszystkie potrzebne tabele zostaną wyświetlone. Po zakończeniu dodawania tabel kliknij przycisk Zamknij. 3 4 Wskazówka Aby usunąć tabelę z okna Relacje, kliknij jej pasek tytułu prawym przy- ciskiem myszy i wybierz z menu podręcznego polecenie Ukryj tabelę. 5 7 52 Defi niowanie relacji między tabelami Tworzenie bazy danych 10 8 9 8 9 10 Przeciągnij pole klucza głównego z pierwszej tabeli na pole klucza obcego w drugiej tabeli. Kliknij przycisk Utwórz. Kliknij przycisk zamykania okna relacji. Wskazówka Pola klucza obcego i klucza głównego nie muszą mieć w obu tabelach tej samej nazwy. Wystarczy, że będą zawierać takie same dane. Ostrzeżenie Ta sama tabela może być dodana wielokrotnie. Gdy zapomnisz zazna- czyć kolejną tabelę przed ponownym kliknięciem przycisku Dodaj nic złego się nie stanie, ale w oknie nie pojawi się potrzebny obiekt. ż Defi niowanie relacji między tabelami 53 Wymuszanie więzów integralności Gdy tworzysz relację między tabelami, powinieneś też zadbać o to, by przechowywane w nich dane były spójne. Kiedy przestajesz za- mawiać towary u dostawcy, usunięciu jego danych z tabeli Dostawcy powinno towarzyszyć usunięcie jego towarów z tabeli Produkty. Wprowadzenie takiego mechanizmu umożliwia funkcja wymuszania więzów integralności. Włączanie wymuszania więzów integralności 1 2 3 4 Kliknij zakładkę Narzędzia bazy danych. Kliknij przycisk Relacje. Kliknij dwukrotnie linię reprezentującą relację, która ma zostać zmodyfi kowana. Włącz opcję Wymuszaj więzy integralności.  Włączenie opcji Kaskadowo aktualizuj pola pokrewne powoduje, że Access zmienia wartości w polach klucza obcego, gdy następuje zmiana wartości pola klucza głównego.  Włączenie opcji Kaskadowo usuń rekordy pokrewne powoduje, że usuwaniu rekordu z tabeli klucza głównego towarzyszy usunięcie wszystkich powiązanych rekordów z tabeli klucza obcego. 5 6 7 Kliknij przycisk OK. Kliknij przycisk Zapisz. Kliknij przycisk zamykania okna relacji. 54 Wymuszanie więzów integralności 2 1 6 7 3 5 4
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Microsoft Access 2010 PL. Praktyczne podejście
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: