Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00268 007187 13471159 na godz. na dobę w sumie
Microsoft Excel 2013 Krok po kroku - ebook/pdf
Microsoft Excel 2013 Krok po kroku - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: Promise Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7541-271-0 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> bazy danych
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Skuteczna nauka programu Microsoft Excel 2013
Przekonaj się, jak dzięki programowi Microsoft Excel 2013 można łatwo i szybko analizować i prezentować dane. Korzystając z książek serii Krok po kroku sam określasz tempo nabywania i utrwalania niezbędnych umiejętności, dokładnie wtedy, kiedy są potrzebne!
• Tworzenie formuł; stosowanie funkcji i filtrów
• Wykrywanie trendów poprzez wizualne przedstawienie danych
• Łączenie danych z wielu źródeł; łączenie arkuszy
• Wykonywanie złożonych analiz przy użyciu tabel przestawnych
• Korzystanie z makr do automatyzowania powtarzających się zadań
• Współpraca i przedstawianie skoroszytów w trybie online

Wykonuj proste, numerowane instrukcje
1. Sprawdzaj swoją pracę, porównując ze zrzutami ekranowymi
2. Korzystaj z porad i wskazówek praktycznych
3. Rozwijaj umiejętności praktyczne, korzystając z gotowych plików do ćwiczeń
Buduj te umiejętności, których potrzebujesz
Ucz się we własnym tempie

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Curtis D. Frye Microsoft® Excel® 2013 Krok po kroku Przekład: Leszek Biolik APN Promise, Warszawa 2013 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Microsoft® Excel® 2013 Krok po kroku © 2013 APN PROMISE SA Authorized Polish translation of the English edition Microsoft® Excel® 2013 Step by Step, ISBN 978-0-7356-6939-0 Copyright © 2013 by Curtis D. Frye This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc., which owns or controls all rights to publish and sell the same. APN PROMISE SA, biuro: ul. Kryniczna 2, 03-934 Warszawa tel. +48 22 35 51 600, fax +48 22 35 51 699 e-mail: mspress@promise.pl Wszystkie prawa zastrzeżone. Żadna część niniejszej książki nie może być powielana ani rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (elektroniczny, mechaniczny), włącznie z fotokopiowaniem, nagrywaniem na taśmy lub przy użyciu innych systemów bez pisemnej zgody wydawcy. Książka ta przedstawia poglądy i opinie autorów. Przykłady firm, produktów, osób i wydarzeń opisane w niniejszej książce są fikcyjne i nie odnoszą się do żadnych konkretnych firm, produktów, osób i wydarzeń, chyba że zostanie jednoznacznie stwierdzone, że jest inaczej. Ewentualne podobieństwo do jakiejkolwiek rzeczywistej firmy, organizacji, produktu, nazwy domeny, adresu poczty elektronicznej, logo, osoby, miejsca lub zdarzenia jest przypadkowe i niezamierzone. Nazwa Microsoft oraz znaki towarowe wymienione na stronie http://www.microsoft.com/ about/legal/en/us/IntellectualProperty/Trademarks/EN-US.aspx są zastrzeżonymi znakami towarowymi grupy Microsoft. Wszystkie inne znaki towarowe są własnością ich odnośnych właścicieli. APN PROMISE SA dołożyła wszelkich starań, aby zapewnić najwyższą jakość tej publikacji. Jednakże nikomu nie udziela się rękojmi ani gwarancji. APN PROMISE SA nie jest w żadnym wypadku odpowiedzialna za jakiekolwiek szkody będące następstwem korzystania z informacji zawartych w niniejszej publikacji, nawet jeśli APN PROMISE została powiadomiona o możliwości wystąpienia szkód. ISBN: 978-83-7541-117-1 Przekład: Leszek Biolik Redakcja: Marek Włodarz Korekta: Ewa Swędrowska Skład i łamanie: MAWart Marek Włodarz ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Spis treści Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xi 1 Rozpoczynamy pracę w programie Excel 2013 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Rozpoznawanie różnych programów Excel 2013 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 Nowe funkcje programu Excel 2013 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 Aktualizacja programu Excel 2010 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 Aktualizacja programu Excel 2007 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 Aktualizacja programu Excel 2003 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Posługiwanie się Wstążką . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 Dostosowywanie okna programu Excel 2013 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Powiększanie na arkuszu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Rozmieszczanie wielu okien skoroszytów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Dodawanie przycisków do paska narzędzi Szybki dostęp. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Dostosowywanie Wstążki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Maksymalizowanie miejsca używanego w oknie programu . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Tworzenie skoroszytów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 Modyfikowanie skoroszytów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Modyfikowanie arkuszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Wstawianie wierszy, kolumn i komórek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Scalanie i dzielenie komórek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Kluczowe zagadnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 2 Praca z danymi i tabelami programu Excel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Wprowadzanie i weryfikowanie danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Zarządzanie danymi przy użyciu funkcji wypełniania błyskawicznego . . . . . . . . . . 44 Przenoszenie danych w obrębie skoroszytu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Znajdowanie i zamienianie danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Poprawianie i rozbudowywanie danych arkusza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Definiowanie tabel programu Excel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Kluczowe zagadnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 3 Wykonywanie obliczeń na danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Nadawanie nazw grupom danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== iii iv Spis treści Tworzenie formuł do obliczania wartości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Podsumowywanie danych spełniających określone warunki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Korzystanie w skoroszycie z iteracyjnych i automatycznych opcji obliczeń . . . . . . 81 Używanie formuł tablicowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Znajdowanie i poprawianie błędów w obliczeniach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Kluczowe zagadnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 4 Zmiana wyglądu skoroszytu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 Formatowanie komórek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Definiowanie stylów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Stosowanie motywów skoroszytu i stylów tabel programu Excel . . . . . . . . . . . . . . 102 Poprawianie czytelności liczb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Zmiana wyglądu danych w oparciu o ich wartość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Dodawanie obrazów do arkuszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Kluczowe zagadnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 5 Użycie filtrów do skupienia uwagi na określonych danych . . . . . . . . . 121 Ograniczanie liczby danych wyświetlanych na ekranie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Filtrowanie danych tabel programu Excel przy użyciu fragmentatorów . . . . . . . . 127 Operowanie danymi arkusza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Losowy wybór wierszy listy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 Sumowanie arkuszy przy użyciu ukrytych i przefiltrowanych wierszy . . . . . . . 132 Wyszukiwanie unikalnych wartości w zestawach danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 Definiowanie poprawnych zestawów wartości dla zakresów komórek . . . . . . . . . 138 Kluczowe zagadnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 6 Zmiana kolejności i podsumowania danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Sortowanie danych arkusza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Sortowanie danych przy użyciu list niestandardowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Organizowanie danych w postaci poziomów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 Wyszukiwanie informacji w skoroszycie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 Kluczowe zagadnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 7 Łączenie danych z wielu źródeł . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Używanie skoroszytów jako szablonów dla innych skoroszytów . . . . . . . . . . . . . . . 160 Tworzenie łączy do danych w innych arkuszach i skoroszytach . . . . . . . . . . . . . . . 165 Łączenie wielu zestawów danych w jednym skoroszycie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 Kluczowe zagadnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Spis treści v 8 Analizowanie danych i alternatywnych zestawów danych . . . . . . . . . . 173 Analizowanie danych przy użyciu narzędzia Szybka analiza . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 Definiowanie alternatywnego zestawu danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176 Definiowanie wielu zestawów alternatywnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 Analizowanie danych przy użyciu tabel danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Zmiana danych w celu uzyskania określonych wyników przy użyciu funkcji Szukaj wyniku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185 Znajdowanie optymalnych rozwiązań za pomocą dodatku Solver . . . . . . . . . . . . . 187 Analizowanie danych przy użyciu statystyk opisowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193 Kluczowe zagadnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 9 Tworzenie wykresów i grafik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 Tworzenie wykresów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 Dostosowywanie wyglądu wykresów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 Wykrywanie trendów danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 Tworzenie wykresów o dwóch osiach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 Podsumowywanie danych przy użyciu wykresów przebiegu w czasie . . . . . . . . . . 216 Tworzenie diagramów przy użyciu grafiki SmartArt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Tworzenie kształtów i równań matematycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225 Kluczowe zagadnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230 10 Stosowanie tabel i wykresów przestawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231 Przeprowadzanie dynamicznych analiz danych przy użyciu tabel przestawnych . . 232 Filtrowanie, wyświetlanie i ukrywanie danych tabeli przestawnej . . . . . . . . . . . . . . 240 Edytowanie tabel przestawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247 Formatowanie tabel przestawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251 Tworzenie tabel przestawnych na podstawie danych zewnętrznych . . . . . . . . . . . 256 Tworzenie dynamicznych wykresów przy użyciu tabel przestawnych . . . . . . . . . . 261 Kluczowe zagadnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265 11 Drukowanie arkuszy i wykresów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267 Dodawanie nagłówków i stopek do stron wydruku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267 Przygotowanie arkuszy do drukowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272 Przeglądanie arkuszy przed wydrukowaniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275 Zmiana podziału stron w arkuszu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275 Zmiana kolejności drukowania arkuszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277 Drukowanie arkuszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 Drukowanie fragmentów arkuszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282 Drukowanie wykresów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286 Kluczowe zagadnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== vi Spis treści 12 Korzystanie z makr i formularzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289 Włączanie i analizowanie makr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290 Zmiana ustawień zabezpieczeń makr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290 Analizowanie makr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292 Tworzenie i modyfikowanie makr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296 Uruchamianie makr przy naciśnięciu przycisku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298 Uruchamianie makr przy otwieraniu skoroszytu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302 Wstawianie kontrolek formularza i definiowanie właściwości formularza . . . . . . . 304 Wstawianie pól tekstowych do formularzy UserForm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305 Dodawanie pól list do formularzy UserForm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305 Dodawanie pól kombi do formularzy UserForm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306 Dodawanie przycisków opcji do formularzy UserForm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307 Dodawanie grafiki do formularzy UserForm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308 Dodawanie przycisków pokręteł do formularzy UserForm . . . . . . . . . . . . . . . . . 309 Zapisywanie danych formularza UserForm do arkusza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310 Wyświetlanie, ładowanie i ukrywanie formularzy UserForm . . . . . . . . . . . . . . . 311 Kluczowe zagadnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315 13 Praca z innymi programami pakietu Office . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317 Połączenia z innymi dokumentami pakietu Office ze skoroszytów . . . . . . . . . . . . 318 Osadzanie skoroszytów w innych dokumentach pakietu Office . . . . . . . . . . . . . . . 321 Tworzenie hiperłączy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323 Wklejanie wykresów do innych dokumentów pakietu Office . . . . . . . . . . . . . . . . . 328 Kluczowe zagadnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330 14 Współpraca z innymi osobami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 331 Udostępnianie skoroszytów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332 Zapisywanie skoroszytów do dystrybucji elektronicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 335 Zarzadzanie komentarzami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336 Śledzenie zmian wprowadzanych przez innych i zarządzanie tymi zmianami . . . 338 Ochrona skoroszytów i arkuszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342 Uwierzytelnianie skoroszytów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 348 Zapisywanie skoroszytów jako zawartość sieci Web . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 351 Importowanie i eksportowanie danych XML . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355 Korzystanie z usługi SkyDrive i aplikacji Excel Web App . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 358 Kluczowe zagadnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 362 Słownik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 363 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Spis treści vii Skróty klawiszowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 369 Skróty klawiszowe korzystające z połączeń z klawiszem Ctrl . . . . . . . . . . . . . . . . . . 369 Klawisze funkcyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 371 Inne przydatne klawisze skrótów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 373 Indeks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 377 Informacje o autorze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 398 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Wprowadzenie Aplikacja Microsoft Excel 2013, będąca częścią pakietu Microsoft Offi ce 2013, jest pod względem funkcjonalnym kompletnym programem typu arkusz kalkulacyj- ny, który umożliwia szybkie i wydajne opracowywanie dynamicznych, profesjonalnie wyglądających skoroszytów do obliczania i prezentowania danych. Książka Microsoft Excel 2013 Krok po kroku stanowi pełny przegląd funkcji najczęściej używanych przez większość użytkowników programu Excel. Dla kogo przeznaczona jest książka Książka Microsoft Excel 2013 Krok po kroku, jak i inne książki z tej serii, opracowane zostały dla początkujących i średnio zaawansowanych użytkowników komputerów. Przykłady prezentowane w książce zasadniczo dotyczą niewielkich i średnich fi rm, ale opanowane dzięki książce umiejętności mogą być używane w organizacji dowolnej wielkości. Niezależnie od tego, czy dobrze już znamy program Excel i chcemy poznać nowe funkcje programu Excel 2013, czy jesteśmy nowym użytkownikiem programu Excel, książka ta jest nieocenionym źródłem praktycznych informacji, które w prosty sposób pozwalają tworzyć, modyfi kować i przedstawiać różnorodne skoroszyty. Organizacja książki Niniejsza książka podzielona jest na 14 rozdziałów. W rozdziałach 1–3 omawiane są podstawowe zagadnienia, jak na przykład rozpoznawanie różnych programów Excel, dostosowywanie okna programu, przygotowywanie skoroszytów, zarządzanie danymi w skoroszytach, tworzenie formuł sumowania danych czy formatowanie sko- roszytów. Kwestie poruszane w rozdziałach 5–10 pokazują, w jaki sposób dokładniej analizować dane poprzez sortowanie i fi ltrowanie, tworzenie zestawów danych dla różnych analiz, podsumowywanie danych przy użyciu wykresów oraz tworzenie tabel i wykresów przestawnych. W rozdziałach 11–14 omówiono drukowanie, korzystanie z makr i formularzy, współpracę z innymi programami pakietu Microsoft Offi ce oraz współpracę z innymi osobami. W pierwszej części rozdziału 1 zamieszczono informacje, którymi głównie zain- teresowani będą Czytelnicy nieznający programu Excel lub tacy, którzy aktualizowali ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== xi xii Microsoft Excel 2013 Krok po kroku starsze wersje programu Excel. Jeśli ktoś już pracował z najnowszą wersją programu Excel, może pominąć ten fragment książki. Książkę tę zaprojektowano, by krok po kroku prowadziła Czytelnika przez wszyst- kie zadania najczęściej wykonywane w programie Excel 2013. Jeśli rozpoczniemy od początku i wykonamy wszystkie kolejne ćwiczenia, nabędziemy wystarczającej biegłości, by tworzyć i korzystać z większości rodzajów skoroszytów programu Excel. W poszczególnych rozdziałach są jednak omawiane niezależne tematy, tak więc może- my przejść w dowolne miejsce książki, by uzyskać potrzebne informacje. Pobieranie plików do ćwiczeń Przed wykonaniem ćwiczeń w tej książce trzeba pobrać pliki do ćwiczeń. Pliki te są dostępne pod następującym adresem: http://www.ksiazki.promise.pl/aspx/produkt.aspx?pid=108189 WAŻNE Program Excel 2013 nie jest dostępny w tej witrynie. Przed korzystaniem z tej książki należy zakupić i zainstalować program na komputerze. Poniższa tabela wymienia pliki do ćwiczeń używane w poszczególnych rozdziałach książki. Rozdział Rozdział 1: Rozpoczynamy pracę w programie Excel 2013 Rozdział 2: Praca z danymi i tabelami programu Excel Rozdział 3: Wykonywanie obliczeń na danych Plik DataLabels.xlsx ExceptionSummary.xlsx ExceptionTracking.xlsx MisroutedPackages.xlsx PackageCounts.xlsx RouteVolume.xlsx 2013Q1ShipmentsByCategory.xlsx AverageDeliveries.xlsx DriverSortTimes.xlsx MailingNames.xlsx Series.xlsx ServiceLevels.xlsx ConveyerBid.xlsx FuelSurcharges.xlsx ITExpenses.xlsx PackagingCosts.xlsx SavingsIncentive.xlsx VehicleMiles.xlsx ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Wprowadzenie xiii Rozdział Rozdział 4: Zmiana wyglądu skoroszytu Rozdział 5: Użycie fi ltrów do skupienia uwagi na określonych danych Rozdział 6: Zmiana kolejności i podsumowania danych Rozdział 7: Łączenie danych z wielu źródeł Rozdział 8: Analizowanie danych i alternatywnych zestawów danych Rozdział 9: Tworzenie wykresów i grafi k Rozdział 10: Stosowanie tabel i wykresów przestawnych Plik CallCenter.xlsx Dashboard.xlsx ExecutiveSearch.xlsx HourlyExceptions.xlsx HourlyTracking.xlsx VehicleMileSummary.xlsx Credit.xlsx ForFollowUp.xlsx PackageExceptions.xlsx Slicers.xlsx GroupByQuarter.xlsx ShipmentLog.xlsx ShippingCustom.xlsx ShippingSummary.xlsx Consolidate.xlsx DailyCallSummary.xlsx FebruaryCalls.xlsx FleetOperatingCosts.xlsx JanuaryCalls.xlsx OperatingExpenseDashboard.xlsx 2DayScenario.xlsx AdBuy.xlsx DriverSortTimes.xlsx MultipleScenarios.xlsx PackageAnalysis.xlsx RateProjections.xlsx TargetValues.xlsx FutureVolumes_start.xlsx MonthAndCategory_start.xlsx OrgChart_start.xlsx RevenueAnalysis_start.xlsx RevenueSummary_start.xlsx Shapes_start.xlsx VolumeByCenter_start.xlsx YearlyPackageVolume_start.xlsx Creating.txt Creating.xlsx Editing.xlsx Focusing.xlsx Formatting.xlsx RevenueAnalysis.xlsx ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== xiv Microsoft Excel 2013 Krok po kroku Rozdział Rozdział 11: Drukowanie arkuszy i wykresów Rozdział 12: Korzystanie z makr i formularzy Rozdział 13: Praca z innymi programami pakietu Offi ce Rozdział 14: Współpraca z innymi osobami Plik ConsolidatedMessenger.png CorporateRevenue.xlsx HourlyPickups.xlsx PickupsByHour.xlsx RevenueByCustomer.xlsx SummaryByCustomer.xlsx PackageWeight.xlsm PerformanceDashboard.xlsm RunOnOpen.xlsm VolumeHighlights.xlsm YearlySalesSummary.xlsm 2013YearlyRevenueSummary.pptx Hyperlink.xlsx LevelDescriptions.xlsx RevenueByServiceLevel.xlsx RevenueChart.xlsx RevenueSummary.pptx SummaryPresentation.xlsx CategoryXML.xlsx CostProjections.xlsx ExceptionTracking.xml ProjectionChangeTracking.xlsx ProjectionsDistro.xlsx ProjectionsForComment.xlsx ProjectionsSigned.xlsx SecureInfo.xlsx ShipmentSummary.xlsx SkyDriveFile.xlsx ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Wprowadzenie xv Pomoc techniczna i opinie Poniżej zamieszczono informacje pomocy dotyczącej książki, jej oceny i zauważonych błędów. Błędy Podczas opracowywania niniejszej pozycji szczególny nacisk został położony na zacho- wanie precyzji sformułowań i zawartości książki. Lista zauważonych błędów jest pub- likowana przez wydawnictwo Microsoft Press w witrynie oreilly.com pod adresem: http://go.microsoft.com/FWLink/?Linkid=275456 Niewymienione tam błędy można zgłaszać za pośrednictwem tej samej strony. Dodatkowe wsparcie można uzyskać poprzez pocztę elektroniczną Microsoft Press Book Support i adres mspinput@microsoft.com. Prosimy pamiętać, że pod wymienionymi powyżej adresami nie jest oferowana pomoc techniczna oprogramowania fi rmy Microsoft. Oczekujemy na Wasze uwagi W fi rmie Microsoft Press najbardziej cenimy zadowolenie naszych Czytelników, a wszelkie Państwa opinie są dla nas bardzo wartościowe. Swoje komentarze i opinie o książce prosimy kierować pod adres: http://www.microsoft.com/learning/booksurvey Zapoznajemy się z każdym komentarzem i pomysłem. Z góry dziękujemy za przesłane uwagi! Pozostańmy w kontakcie Warto rozmawiać! Jesteśmy na Twitterze pod adresem: http://twitter.com/MicrosoftPress. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Rozpoczynamy pracę w programie Excel 2013 1 Z tego rozdziału dowiemy się, jak: ■ ■ Rozpoznawać różne programy Excel 2013. Rozpoznawać nowe funkcje programu Excel 2013. ■ Dostosowywać okno programu Excel 2013. ■ Tworzyć skoroszyty. ■ Modyfikować skoroszyty. ■ Modyfikować arkusze. ■ Scalać i dzielić komórki. Po utworzeniu skoroszytu programu Microsoft Excel 2013, w oknie aplikacji prezen- towany jest pusty skoroszyt, który zawiera jeden arkusz. Arkusze możemy doda- wać lub usuwać, możemy je ukrywać bez usuwania oraz możemy zmieniać kolej- ność występowania arkuszy w skoroszycie. Arkusz można także skopiować do innego skoroszytu lub przenieść bez pozostawiania kopii arkusza w źródłowym skoroszy- cie. Jeśli kilka osób pracuje z dużą liczbą dokumentów, możemy defi niować wartości właściwości dokumentów, by łatwiej można było je znajdować przy użyciu programu Eksplorator plików lub funkcji wyszukiwania w systemie Windows 8. WSKAZÓWKA W systemie Windows 8 program Eksplorator plików zastąpił program Eksplorator Windows. W niniejszej książce do tego narzędzia przeglądania będziemy odwoływać się posłu- gując się jego nazwą w systemie Windows 8. Jeśli aktualnie używany jest komputer z systemem Windows 7, stosowany będzie program Eksplorator Windows. Ułatwienie pracy w programie Excel możemy także uzyskać dostosowując okno progra- mu Excel. Mając jednocześnie otwartych kilka skoroszytów, w prosty sposób możemy szybko przechodzić pomiędzy nimi. Jeśli jednak zmiana skoroszytów przeprowadzana jest często, może okazać się, że łatwiej jest zmniejszyć skoroszyty tak, by nie zajmo- wały całego okna programu Excel. W takiej sytuacji, aby wybrać skoroszyt, wystarczy kliknąć jego pasek tytułu. 1 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 2 Microsoft Excel 2013 Krok po kroku Zespół opracowywania aplikacji klienckich – Microsoft Offi ce User Experience – poprawił możliwości dostosowywania interfejsu użytkownika programu Excel. Jeśli okazuje się, że często korzystamy z danego polecenia, możemy go dodać do paska narzędzi Szybki dostęp, dzięki czemu polecenie będzie dostępne po jednym kliknięciu. Jeśli często używamy kilku poleceń, możemy na Wstążce utworzyć niestandardową kartę, by polecenia te były dostępne w jednym miejscu. Ponadto mamy także możli- wość ukrywania i wyświetlania kart lub zmiany ich kolejności na Wstążce. W tym ćwiczeniu przeanalizujemy różne programy Excel, które nadal są dostępne, oraz opiszemy funkcje dostępne w programie Excel 2013. Ponadto utworzymy i zmodyfi kujemy skoroszyty, ułatwimy wyszukiwanie skoroszytów i dostosujemy okno programu Excel 2013. PLIKI ĆWICZENIOWE Aby przeprowadzić ćwiczenia w  tym rozdziale, potrzebne będą pliki za- mieszczone w folderze ćwiczeń Chapter01. Dodatkowe informacje na ten temat znaleźć można we wstępie do książki, w podrozdziale „Pobieranie plików do ćwiczeń”. Rozpoznawanie różnych programów Excel 2013 Pakiet Microsoft Offi ce 2013 obejmuje programy, umożliwiające tworzenie i zarzą- dzanie każdego rodzaju plikami potrzebnymi do sprawnego wykonywania pracy w domu, w pracy czy w szkole. Są to następujące programy: Microsoft Word 2013, Excel 2013, Outlook 2013, PowerPoint 2013, Access 2013, InfoPath 2013, Lync 2013, OneNote 2013 i Publisher 2013. Aplikacje te możemy zakupić jako część wielopro- gramowego pakietu lub w większości przypadków można też nabyć je pojedynczo. Dzięki spójności projektu programów pakietu Offi ce 2013, szybko wyszukujemy potrzebne narzędzia, a umiejętności nabyte przy poznawaniu jednej aplikacji moż- na od razu wykorzystywać pracując z innym programem. Ta elastyczność wykracza poza nasz komputer osobisty. Oprócz tradycyjnej wersji programu Excel na pulpicie komputera, możemy używać program Excel 2013 na urządzeniach z układami ARM czy poprzez sieć Web. Poniżej przedstawiono dostępne wersje programu Excel 2013: ■ Microsoft Excel 2013 wersja na pulpicie Program ten jest instalowany bezpo- średnio na komputerze. Instalacja obejmuje wszystkie funkcje dostępne w progra- mie Excel 2013. Tę wersję programu można kupić jako część pakietu Offi ce, jako oddzielny program lub jako część pakietu subskrypcji Offi ce 365, która poprzez Internet zezwala na zainstalowanie wersji programów Offi ce na pulpicie. WSKAZÓWKA Usługa Office 365 to rozwiązanie oparte na chmurze, które udostępnia pro- gramy na zasadzie subskrypcji. Niektóre poziomy subskrypcji usługi Office 365 udostępniają pełną wersję programu Excel 2013, Excel Web App lub obie te aplikacje. 1 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Rozdział 1: Rozpoczynamy pracę w programie Excel 2013 3 1 ■ Microsoft Excel 2013 RT Firma Microsoft opracowała wersję systemu Windows 8 dla urządzeń korzystających z procesora ARM. Urządzenia działające pod kontrolą tej wersji Windows 8 nazywane są Windows RT i są dostarczane wraz z wersją pakietu Offi ce 2013 nazywanego Microsoft Offi ce 2013 RT. Pakiet aplikacji Offi ce 2013 RT obejmuje program Excel, OneNote, PowerPoint i Word. Program Excel 2013 RT korzysta z zalet funkcji ekranów dotykowych urządzeń ARM poprzez udostępnianie trybu dotykowego (Touch Mode). Jeśli włączony jest tryb dotykowy, w pewnym zakresie zostaje zmodyfi kowany interfejs użytkownika programu Excel 2013 RT, by ułatwić działania na ekranie i wprowadzanie teks- tu na klawiaturze ekranowej (możemy jeszcze bardziej uprościć nasze działania, dołączając klawiaturę i mysz do komputera systemu Windows RT). WSKAZÓWKA Program Excel 2013 RT udostępnia prawie wszystkie funkcje pełnej wersji programu Excel 2013 instalowanej na pulpicie; główna różnica to brak obsługi makr w wersji Excel 2013 RT. Jeśli w programie Excel 2013 RT otworzymy skoroszyt z włączoną obsługą makr, nie będą one działały. ■ Microsoft Excel 2013 Web App Pracownicy informacji potrzebują dostępu do danych przez cały czas, a nie tylko wtedy, kiedy korzystają ze swoich kompu- terów. Aby umożliwić im dostęp do danych, fi rma Microsoft opracowała aplikację Offi ce Web Apps, która obejmuje wersje programów Excel, Word, PowerPoint i OneNote używanych w trybie online. Programy Offi ce Web Apps są dostępne jako część subskrypcji Offi ce 365 lub za darmo jako część usługi Microsoft SkyDrive. Aplikacji Excel Web App możemy używać do edytowania plików przecho- wywanych na koncie SkyDrive lub w witrynie Microsoft SharePoint. Aplikacja Excel Web App wyświetla pliki programu Excel 2010 i Excel 2013 tak, jak są one widoczne w programie na pulpicie i udostępnia wszystkie funkcje używane do sumowania danych. Możemy także wyświetlać i operować tabelami przestaw- nymi (ale nie można ich tworzyć), możemy dodawać wykresy i formatować dane, by prostsza była interpretacja danych. Aplikacja Excel Web App umożliwia również udostępnianie skoroszytów w try- bie online, osadzanie skoroszytów jako część innej witryny sieci Web oraz tworze- nie mechanizmów ankietowania dostępnych w sieci Web, które rejestrują odpo- wiedzi użytkowników bezpośrednio w skoroszycie programu Excel na naszym koncie usługi SkyDrive. Po otwarciu pliku przy użyciu aplikacji Excel Web App możemy wybrać, czy edycja pliku będzie kontynuowana w przeglądarce (na przykład w programie Windows Internet Explorer 10) lub możemy otworzyć plik w programie na pul- picie. Po otwarciu pliku w programie na pulpicie, każda modyfi kacja zapisywana zostaje w wersji pliku przechowywanej na koncie usługi SkyDrive. W ten sposób ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 4 Microsoft Excel 2013 Krok po kroku 1 zawsze będziemy mieli dostęp do najnowszej wersji pliku niezależnie od tego, gdzie i w jaki sposób uzyskujemy do niego dostęp. ■ Microsoft Excel Mobile Jeśli posiadamy urządzenie Windows Phone 8, pro- gramu Excel Mobile możemy używać do przeglądania skoroszytu i do wyko- nywania różnych operacji na skoroszycie. Możemy tworzyć formuły, zmieniać formatowanie komórek arkusza, sortować i fi ltrować dane oraz sumować dane przy użyciu wykresów. Możemy także podłączyć nasz telefon do konta SkyDrive tak, by wszystkie przechowywane tam pliki były dostępne nawet jeśli, w danym momencie nie mamy dostępu do żadnego komputera. Nowe funkcje programu Excel 2013 Program Excel 2013 udostępnia wszystkie najbardziej przydatne funkcje poprzednich wersji programu. Jeśli korzystaliśmy z poprzedniej wersji programu Excel, prawdopo- dobnie będziemy chcieli poznać nowe funkcje wprowadzone w programie Excel 2013. W kolejnych podrozdziałach opisano najważniejsze zmiany wprowadzone w progra- mie w odniesieniu do wersji Excel 2010, Excel 2007 i Excel 2003. Aktualizacja programu Excel 2010 Użytkownicy programu Excel 2010 przekonają się, że w programie Excel 2013 roz- szerzono istniejące możliwości i dodano niektóre nowe przydatne funkcje. Funkcje wprowadzone w programie Excel 2013 to: ■ Funkcjonalność dotycząca systemu Windows 8 Program Excel 2013, podob- nie jak wszystkie aplikacje pakietu Offi ce 2013, w pełni wykorzystuje zalety nowych możliwości systemu Windows 8. Jeśli program Excel uruchomiony jest w systemie Windows 8, uzyskuje nowe elementy prezentacji i udostępnia użyt- kownikom interfejs dotykowy. ■ Okno dla każdego skoroszytu Każdy skoroszyt ma teraz własne okno programu. ■ Nowe funkcje Udostępnionych zostało ponad 50 nowych funkcji, których możemy używać do sumowania danych, obsługi błędów w formułach i pobiera- nia danych ze źródeł w sieci. ■ Wypełnianie błyskawiczne Jeśli dane mają postać listy, możemy łączyć, uzy- skiwać lub formatować dane w komórce. Kiedy kontynuujemy operacje, program Excel wykrywa wzór i podpowiada rozszerzenie tego wzorca na każdy wiersz listy. Funkcji Szybka analiza Kliknięcie przycisku akcji Szybka analiza, który pojawia się obok zaznaczonego zakresu komórek, powoduje wyświetlenie różnych sposobów wizualnego przedstawiania danych. Kliknięcie ikony natychmiast tworzy analizę. ■ ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 1 Rozdział 1: Rozpoczynamy pracę w programie Excel 2013 5 ■ ■ ■ Polecane tabele przestawne Tabele przestawne stanowią interaktywne i elastycz- ne sposoby podsumowywania danych. W programie Excel wyświetlane są zalecenia dotyczące tabeli przestawnych tworzonych w oparciu o nasze dane, dzięki czemu za pomocą jednego kliknięcia możemy wybrać odpowiedni układ pól. Polecane wykresy Podobnie jak w przypadku polecanych tabel przestawnych, program Excel zaleca stosowanie wykresów dopasowanych do używanych danych. Możemy wyświetlić polecane wykresy, kliknąć wykres najbardziej nam odpowia- dający i zmodyfi kować wykres do wymaganej postaci. Kontrola formatowania wykresu Wykresy możemy dostosowywać szybko i prosto – nowy interaktywny interfejs umożliwia modyfi kowanie tytułu, układu i innych elementów wykresów. ■ Animacje wykresów Po zmianie danych bazowych wykresu program Excel aktualizuje wykres i wyróżnia zmiany przy użyciu animacji. ■ Wykorzystywanie funkcji chmury Obecnie możemy udostępniać skoroszyty przechowywane w trybie online lub przesyłać fragmenty skoroszytu do sieci spo- łecznościowych poprzez udostępnienie łącza do pliku. ■ Możliwości prezentacji w  trybie online Skoroszyt może być udostępniany i może być opracowywany w czasie rzeczywistym jednocześnie przez kilka osób jako część spotkań w programie Microsoft Lync. W trakcie spotkania czy kon- wersacji możemy także przekazywać innym osobom kontrolę nad skoroszytem. Aktualizacja programu Excel 2007 Oprócz funkcji wymienionych poprzednio, dodanych do programu Excel 2013, w programie Excel 2010 zespół projektowy wprowadził następujące funkcje: ■ ■ Zarządzanie plikami i ustawieniami programu Excel w widoku Backstage Po ana- lizie interfejsu użytkownika programu Excel 2007 zespoły projektowe postanowiły przenieść kilka zadań rozproszonych w różnych miejscach na Wstążce i związanych z zarządzaniem skoroszytem do widoku Backstage, do którego dostęp uzyskiwany jest po kliknięciu karty Plik. Podgląd danych przy użyciu funkcji Podgląd wklejania Dzięki tej funkcji możemy przekonać się, jak dane będą wyglądać na arkuszu, zanim zastosujemy funkcje wklejania. ■ Dostosowywanie interfejsu użytkownika programu Excel 2010 Możliwość prostej modyfi kacji paska narzędzi Szybki dostęp została rozszerzona o wiele innych opcji zmiany interfejsu Wstążki. Możemy ukrywać lub wyświetlać wbu- dowane karty Wstążki, możemy zmieniać kolejność kart na Wstążce, możemy dodawać niestandardowe grupy i karty oraz tworzyć niestandardowe karty, które mogą także zawierać niestandardowe grupy. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 6 Microsoft Excel 2013 Krok po kroku ■ ■ ■ ■ Podsumowywanie danych przy użyciu bardziej precyzyjnych funkcji W poprzednich wersjach programu Excel program zawierał funkcje statystycz- ne, naukowe, inżynieryjne i fi nansowe, które w pewnych, rzadko występujących warunkach mogły generować niedokładne wyniki. Zespół projektowy programu Excel zidentyfi kował funkcje, które zwracały niedokładne wyniki i we współpracy z analitykami uniwersyteckimi i branżowymi poprawił precyzję obliczeń. Sumowanie danych przy użyciu wykresów przebiegu w czasie W swojej książ- ce Beautiful Evidence (Graphics Press), Edward Tufte opisał wykresy przebiegu w cza- sie (sparkline) jako „wyraziste, proste, przypominające słowa grafi ki”. Wykresy prze- biegu w czasie mają postać małych wykresów, które podsumowują dane mieszcząc się w pojedynczej komórce. Te niewielkie, ale przydatne dodatki w programie Excel 2010 i Excel 2013 zwiększają możliwości raportowania i podsumowywania danych. Filtrowanie danych tabel przestawnych za  pomocą fragmentatorów Fragmentatory wizualnie wskazują, które wartości pojawiają się w tabeli prze- stawnej, a które są ukryte. Mechanizmy te są szczególnie przydatne podczas pre- zentowania danych odbiorcom, którzy wolą prezentacje grafi czne, a nie posiadają umiejętności w opracowywaniu wartości numerycznych. Filtrowanie danych tabel przestawnych przy użyciu filtrów wyszukiwania W programie Excel 2007 wprowadzono kilka nowych sposobów fi ltrowania tabel przestawnych. Te możliwości fi ltrowania zostały rozszerzone dzięki wprowadzeniu fi ltrów wyszukiwania. Za pomocą fi ltru wyszukiwania rozpoczynamy wprowadza- nie sekwencji znaków, występujących w terminie (lub terminach), według których chcemy fi ltrować. Podczas wprowadzania tych znaków lista fi ltrów pola tabeli przestawnej wyświetla tylko te terminy, które odpowiadają wartościom wprowa- dzanym w polu fi ltru wyszukiwania. ■ ■ Wizualizacja danych przy użyciu usprawnionego formatowania warunkowego Zespół projektowy programu Excel znacznie rozwinął funkcje paska danych i zestawu ikon formatów warunkowych wprowadzonych w programie Excel 2007. Projektanci umożliwili także tworzenie formatów warunkowych, które odnoszą się do komórek arkuszy innych niż arkusz, na którym defi niujemy format. Tworzenie i wyświetlanie równań matematycznych Dzięki zaktualizowane- mu mechanizmowi projektowania równań możemy tworzyć równania dowolnej postaci. Edytor posiada kilka wbudowanych typowych równań, takich jak rów- nanie kwadratowe czy twierdzenie Pitagorasa, ale także zawiera kilka szablonów, których możemy używać do szybkiego tworzenia równań niestandardowych. Edytowanie obrazów w programie Excel 2010 Jedna z bardzo przydatnych funkcji to możliwość usuwania elementów tła obrazu. Usuwanie tła obrazu pozwa- la nam tworzyć obrazy, w których pierwszoplanowe elementy są umieszczane na tle innych elementów. Na przykład, możemy pozostawić rozwinięty kwiat, ■ 1 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Rozdział 1: Rozpoczynamy pracę w programie Excel 2013 7 a usunąć ze zdjęcia liście i łodygi. Po wyizolowaniu obrazu pierwszoplanowego możemy umieścić kwiat na innym tle. 1 Aktualizacja programu Excel 2003 Oprócz funkcji wymienionych dla programu Excel 2010 i Excel 2013, użytkownicy aktualizujący program Excel 2003 zauważą jeszcze szereg innych ważnych modyfi kacji: ■ Wstążka Inaczej niż w poprzednich wersjach programu Excel, w których trzeba było przekopywać się przez złożone paski narzędzi i system menu, by znaleźć potrzebne polecenie, możemy korzystać z interfejsu użytkownika nazwanego Wstążką, który pozwala znaleźć potrzebne polecenia u góry okna programu. ■ Większe możliwości gromadzenia danych Większy arkusz uwzględnia ponad 1 milion wierszy i 16 000 kolumn. ■ ■ Nowy format pliku Format pliku programu Excel (xlsx) korzysta z języka XML i metod kompresji plików, by zmniejszyć rozmiar typowego pliku o około 50 . Rozszerzone możliwości formatowania komórek i arkuszy W porównaniu do możliwości poprzednich wersji programu, znaczne usprawnienia zostały wpro- wadzone do zarządzania kolorami i opcji formatowania. Na przykład dysponu- jemy taką liczbą różnych kolorów w arkuszu, jaka jest nam potrzebna i możemy do skoroszytu przypisać szablon projektu. Tabele programu Excel Tabele umożliwiają sprawne wprowadzanie i sumo- wanie danych. Jeśli chcemy wprowadzić dane w nowym wierszu tabeli, jedyną rzeczą, którą musimy zrobić, to wprowadzenie danych w wierszu poniżej tabe- li. Po wprowadzeniu wartości w ostatniej komórce, naciśnięcie klawisza Tab lub klawisza Enter powoduje, że program Excel rozszerzy tabelę tak, by objęła nowe dane. W programie Excel możemy także wyświetlać wiersz podsumowania, w któ- rym sumowane są dane tabeli przy użyciu określonej przez nas funkcji. ■ ■ Usprawnione kreślenie wykresów Dzięki ulepszonemu mechanizmowi kreśle- nia wykresów możemy tworzyć bardziej atrakcyjne wykresy. ■ Autouzupełnianie formuł Podczas wprowadzenia formuł w komórkach arku- sza programu Excel program wyświetla listę opcji, z której możemy wybrać każdy element formuły, co znacznie przyspiesza wprowadzanie formuł. ■ Dodatkowe formuły Dzięki dodatkowym formułom, takim jak ŚREDNIA. ■ WARUNKÓW, użytkownicy mogą sumować dane warunkowo. Formatowanie warunkowe Dzięki formatom warunkowym użytkownicy mogą tworzyć paski danych i kolorowe skale, przypisywać do wartości zestawy ikon, przypisywać do komórek różne formaty warunkowe i przypisywać do komórki więcej niż trzy reguły formatowania warunkowego. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 8 Microsoft Excel 2013 Krok po kroku 1 Posługiwanie się Wstążką Podobnie jak w przypadku wszystkich aplikacji pakietu Offi ce 2013, Wstążka progra- mu Excel jest dynamiczna, co oznacza, że jeśli zmienia się jej szerokość, prezentowane przyciski zajmują dostępne miejsce. W rezultacie przycisk może być mały lub duży, może mieć bądź nie mieć etykiety lub może nawet stać się wpisem na liście. Na przykład, jeśli mamy dostateczną ilość miejsca w poziomie, przyciski na kar- cie Narzędzia główne zostają rozciągnięte tak, by widoczne były polecenia dostępne w każdej grupie. Jeśli dla Wstążki zmniejszymy dostępne miejsce w poziomie, znikają etykiety małych przycisków, a całe grupy przycisków mogą zostać ukryte w postaci jednego przycisku, reprezentującego całą grupę. Kliknięcie przycisku grupy spowoduje wyświetlenie listy poleceń dostępnych w grupie. Jeśli Wstążka staje się zbyt wąska, by wyświetlić wszystkie grupy, z prawej strony gru- py pojawia się strzałka przewijania. Kliknięcie strzałki przewijania powoduje wyświet- lenie ukrytych grup. Szerokość Wstążki zależna jest od trzech czynników: ■ ■ Szerokość okna programu Zmaksymalizowanie okna programu zapewni naj- więcej miejsca dla Wstążki. W celu zmaksymalizowania okna klikamy przycisk Maksymalizuj, przeciągamy krawędzie okna, które nie jest zmaksymalizowane lub przeciągamy okno do górnej krawędzi ekranu. Rozdzielczość ekranu Rozdzielczość ekranu to rozmiar ekranu określony przez szerokość i wysokość wyrażoną w pikselach. Opcje dotyczące rozdzielczości ekra- nu zależne są od karty grafi cznej komputera i cech monitora. Typowe rozdziel- czości mieszczą się w zakresie od 800 × 600 do 2560 × 1600. Im większa liczba ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Rozdział 1: Rozpoczynamy pracę w programie Excel 2013 9 1 pikseli szerokości ekranu (pierwsza liczba), tym więcej przycisków może być pokazywanych na Wstążce. W celu zmiany rozdzielczości ekranu: 1 Wyświetl element panelu sterowania Rozdzielczość ekranu za pomocą jednej z poniższych metod: ❍ Kliknij prawym przyciskiem myszy pulpit systemu Windows, a następnie naciśnij lub kliknij Rozdzielczość ekranu. ❍ Wprowadź rozdzielczość ekranu w polu wyszukiwania – Windows 8 Wyszukaj, a następnie w ustawieniach kliknij Dopasuj rozdzielczość ekranu. ❍ Otwórz element panelu sterowania Ekran, a następnie kliknij Dopasuj rozdzielczość. 2 Na stronie Rozdzielczość ekranu kliknij strzałkę Rozdzielczość, kliknij lub prze- ciągnij, by wybrać odpowiednią rozdzielczość, a następnie kliknij przycisk Zastosuj lub OK. ■ Powiększenie ekranu Jeśli w systemie Windows zmienimy ustawienia powięk- szenia ekranu, tekst i elementy interfejsu użytkownika będą większe i bardziej czytelne, ale jednocześnie mniej elementów zmieści się na ekranie. Powiększenie możemy zmieniać w zakresie od 100 do 500 procent. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 10 Microsoft Excel 2013 Krok po kroku 1 Powiększenie ekranu zmieniamy w module panelu sterowania Wygląd i per- sonalizacja, na stronie Ekran. Stronę Ekran możemy też wyświetlić bezpośrednio w Panelu sterowania lub przy użyciu jednej z następujących metod: ❐ Kliknąć prawym przyciskiem myszy pulpit systemu Windows, kliknąć opcję Personalizuj, a następnie w dolnym lewym narożniku okna kliknąć Ekran. ❐ Wprowadzić ekran w polu wyszukiwania – Windows 8 Wyszukaj, a następnie w ustawieniach kliknąć Ekran. Aby zmienić powiększenie ekranu na 125 lub 150 , klikamy te opcje na stro- nie Ekran. W celu wybrania innego powiększenia klikamy łącze Opcje rozmiaru niestandardowego, a następnie w wyświetlonym oknie dialogowym wybieramy odpowiednie powiększenie z listy rozwijanej lub przeciągając linijkę, by jeszcze bardziej zmienić powiększenie. Po kliknięciu przycisku OK niestandardowe powiększenie jest pokazywane na stronie Ekran wraz z ostrzeżeniami o ewentualnych problemach wynikających z wybrania takiego powiększenia. Aby zastosować wybrane powiększenie, należy kliknąć przycisk Zastosuj. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 1 Rozdział 1: Rozpoczynamy pracę w programie Excel 2013 11 Dostosowywanie okna programu Excel 2013 Sposób używania programu Excel 2013 zależy od naszego osobistego stylu pracy i typu zbiorów danych. Zespół projektowy programu Excel zapoznał się z opiniami wielu klientów, przyjrzał się, jak w różnych fi rmach używany jest program i skonfi gurował interfejs użytkownika tak, by do sprawnej pracy większość użytkowników nie musia- ła niczego zmieniać. Jeśli jednak chcemy zmodyfi kować okno programu, a w tym interfejs użytkownika, mamy taką możliwość. Możemy zmienić sposób wyświetlania arkuszy; powiększenie danych arkusza; często używane polecenia możemy dodawać do paska narzędzi Szybki dostęp; możemy ukrywać, wyświetlać i zmieniać kolejność kart na Wstążce; oraz możemy tworzyć karty niestandardowe, by ułatwić dostęp do grup poleceń. Powiększanie na arkuszu Jednym ze sposobów ułatwiania pracy w programie Excel jest zmiana poziomu powięk- szenia. Dokładnie tak samo jak „powiększamy” rozmiar obiektu w okienku podglądu aparatu fotografi cznego, możemy używać ustawień powiększenia do zmiany rozmia- rów obiektów w oknie programu Excel. Na przykład, jeśli Peter Villadsen, pełniący funkcję Consolidated Messenger European Distribution Center Manager, wyświetli arkusz, który podsumowuje jego miesięczne pakiety dystrybucji, może kliknąć kartę Widok, a następnie w grupie Powiększenie kliknąć przycisk Powiększenie, by otwo- rzyć okno dialogowe Powiększenie. W oknie tym można wybrać wstępnie określone poziomy powiększenia lub zdefi niować własny poziom. Powiększenie może być też zmieniane na pasku Powiększenie, znajdującym się w dolnym prawym narożniku okna programu Excel. Kliknięcie kontrolki Powiększenie powoduje zwiększenie rozmiarów elementów okna programu o 10 , natomiast kliknięcie kontrolki Pomniejszenie zmniejsza ten rozmiar o 10 . Jeśli chcemy dokładniej określić poziom powiększenia, możemy za pomocą suwaka wybrać jego nietypową wielkość lub możemy kliknąć wskaźnik mnożnika poziomu, który wskazuje procent powiększenia i w oknie dialogowym Powiększenie zdefi niować niestandardowy poziom mnożnika. Na karcie Widok, w grupie Powiększenie znajduje się przycisk Powiększ do zazna- czenia, który powoduje wypełnienie okna programu zawartością zaznaczonych komó- rek, aż do maksymalnego poziomu powiększenia okna programu, czyli 400 . WSKAZÓWKA Minimalny poziom powiększenia w programie Excel to 10 . ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 12 Microsoft Excel 2013 Krok po kroku 1 Rozmieszczanie wielu okien skoroszytów Pracując w programie Excel prawdopodobnie spotkamy się z koniecznością jednoczes- nego wyświetlenia dwóch czy większej liczby skoroszytów. Na przykład możemy otwo- rzyć skoroszyt zawierający informacje kontaktowe klientów i skopiować je do innego skoroszytu, gdzie będą używane jako dane źródłowe do masowych wysyłek poczty tworzonych w programie Word. Mając jednocześnie otwartych kilka skoroszytów, możemy przechodzić pomiędzy nimi, klikając kartę Widok, a następnie w grupie Okno klikając przycisk Przełącz okna i wskazując nazwę odpowiedniego skoroszytu. Możemy rozmieszczać skoroszyty na pulpicie tak, by widoczna była większość aktywnego skoroszytu, a pozostałe były łatwo dostępne. W tym celu klikamy kartę Widok, w grupie Okno klikamy przycisk Rozmieść wszystko, a następnie w oknie dialogowym Rozmieszczanie okien klikamy opcję Kaskadowo. W wielu skoroszytach programu Excel na jednym arkuszu znajdują się formuły, które pobierają dane z innego arkusza, co oznacza, że będziemy musieli zmieniać arkusze, ilekroć będziemy chcieli sprawdzić, jak zmiana danych wpłynęła na wynik formuły. Prostszą metodą jest jednak jednoczesne wyświetlanie dwóch kopii skoroszytu, czyli wyświetlanie arkusza zawierającego dane w pierwotnym oknie i wyświetlanie arkusza z formułą w nowym oknie. Po zmianie danych w jednej z kopii skoroszytu program Excel zaktualizuje drugą kopię. Aby wyświetlić dwie kopie tego samego skoroszytu, otwieramy skoroszyt, a następnie na karcie Widok, w grupie Okno klikamy polecenie Nowe okno, by otworzyć drugą kopię skoroszytu. Aby wyświetlić skoroszyty obok ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Rozdział 1: Rozpoczynamy pracę w programie Excel 2013 13 siebie, na karcie Widok klikamy przycisk Rozmieść wszystko, a następnie w oknie dialogowym Rozmieszczanie okien klikamy opcję Pionowo i przycisk OK. Jeśli nasz oryginalny skoroszyt nazwany jest ExceptionSummary, program Excel wyświetla nazwę ExceptionSummary:1 na pasku tytułu pierwotnego skoroszytu oraz nazwę ExceptionSummary:2 na pasku tytułu drugiego skoroszytu. 1 ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW Jeśli kontrolki w grupie Okno na karcie Widok nie działają zgodnie z oczekiwaniami, jedną z przyczyn może być otwarty w tle program SkyDrive for PC, który unie- możliwia działanie tych funkcji. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 14 Microsoft Excel 2013 Krok po kroku Adaptowanie instrukcji ćwiczeń Zrzuty ekranów prezentowane w tej książce zostały przechwycone przy rozdziel- czości 1024 x 768 i powiększeniu o wartości 100 . Jeśli korzystamy z innych ustawień, Wstążka może wyglądać inaczej. W konsekwencji instrukcje dotyczące ćwiczeń, w których konieczne jest używanie elementów Wstążki, mogą wymagać niewielkich dostosowań. Nasze instrukcje posługują się następującym formatem: ■ Na karcie Wstawianie, w grupie Ilustracje, kliknij przycisk Wykres. Jeśli polecenie znajduje się na liście, instrukcje mają następującą postać: ■ Na karcie Narzędzia główne, w grupie Edytowanie kliknij strzałkę Znajdź, a następnie na liście Znajdź kliknij opcję Przejdź do. Jeśli różnice pomiędzy ustawieniami ekranu (ekranu użytkownika wykonującego ćwiczenie a komputera używanego do opracowania książki) powodują, że przy- cisk wyświetlany jest inaczej, najpierw klikamy daną kartę, a następnie wyszu- kujemy określoną grupę. Jeśli grupa jest prezentowana w postaci listy grup lub jako przycisk grupy, klikamy listę lub przycisk, by wyświetlić polecenia grupy. Jeśli nie potrafi my od razu rozpoznać szukanego przycisku, wskazujemy kur- sorem prawdopodobnych „kandydatów”, by na etykiecie ekranowej wyświetlić nazwę przycisku. W tej książce przedstawiamy instrukcje, korzystając z tradycyjnych metod wprowadzania informacji, czyli klawiatury i myszy. Jeśli używamy programu Excel na urządzeniu z ekranem dotykowym, polecenia można wprowadzać naci- skając ekran palcem lub rysikiem. W takiej sytuacji, ilekroć w instrukcji podane jest polecenie kliknięcia elementu interfejsu użytkownika, prosimy zastępować je naciskaniem. Pamiętajmy również, że w zależności od konfi guracji komputera i preferencji użytkownika instrukcje dotyczące wprowadzenia informacji w pro- gramie Excel mogą być wykonywane poprzez pisanie na klawiaturze, dotykanie klawiatury ekranowej lub nawet poprzez głośne mówienie. W tym ćwiczeniu zmienimy poziom powiększenia arkusza, powiększymy maksymal- nie obszar zaznaczonego zakresu komórek, będziemy przełączać się pomiędzy skoro- szytami i rozmieścimy na ekranie wszystkie otwarte skoroszyty. 1 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Rozdział 1: Rozpoczynamy pracę w programie Excel 2013 15 KONFIGURACJA Do ukończenia ćwiczeń potrzebne będą skoroszyty PackageCounts i Misrouted- Packages zapisane w  folderze Chapter01. Otwórz skoroszyty, a  następnie wykonaj poniższe instrukcje. 1 1 W skoroszycie MisroutedPackages, w prawym dolnym narożniku okna programu Excel kliknij pięć razy przycisk Powiększ, by zmienić poziom powiększenia arkusza do wartości 150 . 2 Zaznacz komórki B2:C11. 3 Na karcie Widok, w grupie Powiększenie kliknij przycisk Powiększ do zaznaczenia, by wyświetlić zaznaczone komórki, wypełniając nimi okno programu. 4 Na karcie Widok, w grupie Powiększenie kliknij przycisk Powiększenie, by otworzyć okno dialogowe Powiększenie. 5 Kliknij opcję 100 , a następnie przycisk OK, by przywrócić arkuszowi domyślny poziom powiększenia. 6 Na karcie Widok, w grupie Okno kliknij przycisk Przełącz okna, a następnie kliknij pozycję PackageCounts, by wyświetlić skoroszyt PackageCounts. 7 Na karcie Widok, w grupie Okno kliknij przycisk Rozmieść wszystko, by otworzyć okno dialogowe Rozmieszczanie okien. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 16 Microsoft Excel 2013 Krok po kroku 1 8 Kliknij opcję Kaskadowo, a następnie kliknij przycisk OK, by kaskadowo rozmieś- cić otwarte okna skoroszytów. + KOŃCZENIE Zamknij skoroszyt PackageCounts i MisroutedPackages, według własnego uznania zapisując lub nie wprowadzone zmiany. Dodawanie przycisków do paska narzędzi Szybki dostęp Pracując dłużej w programie Excel 2013 zauważymy, że z niektórych poleceń korzysta- my częściej niż z innych. Jeśli na przykład w skoroszytach wykorzystywane są dane ze źródeł zewnętrznych, może okazać się, że kartę Dane i grupę Połączenia, w której kli- kamy przycisk Odśwież wszystko, wyświetlamy znacznie częściej, niż mógł tego ocze- kiwać projektant programu. W takiej sytuacji można udostępnić przycisk za pomocą jednego kliknięcia, dodając go do paska narzędzi Szybki dostęp, który znajduje się tuż nad Wstążką, w lewym górnym narożniku okna programu Excel. Aby dodać przycisk do paska narzędzi Szybki dostęp, należy kliknąć kartę Plik, by wyświetlić widok Backstage i w okienku z lewej strony kliknąć stronę Opcje. W oknie dialogowym Opcje programu Excel wyświetlamy stronę Dostosuj pasek narzędzi Szybki dostęp. Ta strona składa się z dwóch okienek. Po lewej stronie wymie- nione są wszystkie kontrolki dostępne w ramach określonej kategorii, a w okienku po prawej stronie wymienione są kontrolki aktualnie wyświetlane na pasku narzę- dzi Szybki dostęp. Aby dodać polecenie do paska narzędzi Szybki dostęp, na liście Wybierz polecenia z klikamy kategorię, która zawiera potrzebną nam kontrolkę. Pro- gram Excel wyświetla dostępne polecenia w okienku poniżej listy Wybierz polecenia z. Klikamy kontrolkę, którą chcemy dodać, a następnie klikamy przycisk Dodaj. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Rozdział 1: Rozpoczynamy pracę w programie Excel 2013 17 1 Położenie przycisków na pasku narzędzi Szybki dostęp możemy zmienić, klikając w prawym okienku nazwę przycisku, a następnie klikając przycisk Przenieś w górę lub Przenieś w dół (z prawej strony okna dialogowego). Aby usunąć przycisk z paska narzędzi Szybki dostęp, klikamy nazwę przycisku, a następnie klikamy przycisk Usuń. Po skonfi gurowaniu paska narzędzi klikamy przycisk OK. Jeśli nie chcemy zapisywać zmian, klikamy przycisk Anuluj. Jeśli zapisaliśmy zmiany, ale chcemy przywrócić pier- wotny stan paska narzędzi Szybki dostęp, klikamy przycisk Resetuj, a następnie jedną z opcji Resetuj tylko pasek narzędzi Szybki dostęp (usunięcie zmiany wprowadzonej w pasku narzędzi Szybki dostęp) lub Resetuj wszystkie dostosowania (co powoduje przywrócenie pierwotnego stanu całego interfejsu Wstążki). Mamy także możliwość określenia, czy zmiany na pasku narzędzi Szybki dostęp dotyczyć mają wszystkich skoroszytów, czy tylko skoroszytu aktywnego. Aby kontro- lować sposób stosowania zmian przez program Excel, na liście Dostosuj pasek narzę- dzi Szybki dostęp klikamy jedną z opcji Dla wszystkich dokumentów (by zastosować zmiany do wszystkich skoroszytów) lub Dla skoroszytu (by zastosować zmiany tylko do aktywnego skoroszytu). Jeśli chcemy wyeksportować dostosowania paska narzędzi Szybki dostęp do pliku, który może być użyty do stosowania tych zmian w innych instalacjach programu Excel 2013, klikamy przycisk Importuj/Eksportuj, a następnie klikamy opcję Eks- portuj wszystkie dostosowania. Za pomocą kontrolek w wyświetlonym oknie dialo- gowym zapisujemy plik. Jeśli chcemy zastosować zapisane dostosowania w instalacji ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 18 Microsoft Excel 2013 Krok po kroku 1 programu Excel, klikamy przycisk Importuj/Eksportuj, klikamy polecenie Importuj plik dostosowań, wybieramy plik w oknie dialogowym Otwieranie pliku i klikamy przycisk Otwórz. Dostosowywanie Wstążki W programie Excel zwiększono możliwości dostosowywania całej Wstążki dzięki temu, że użytkownik może ukrywać lub wyświetlać karty Wstążki, może zmieniać ich kolejność, może dostosowywać istniejące karty (wliczając w to karty kontekstowe, które pojawiają się dopiero po zaznaczeniu określonych elementów) i może tworzyć karty niestandardowe. Aby rozpocząć dostosowywanie Wstążki, należy wyświetlić widok Backstage, a następnie kliknąć stronę Opcje. W oknie dialogowym Opcje programu Excel kli- kamy polecenie Dostosowywanie Wstążki, by wyświetlić tak samo nazwaną stronę. Aby wybrać, które karty pojawią się na Wstążce, w okienku kart z prawej strony ekranu klikamy strzałkę pola Dostosuj Wstążkę, a następnie wybieramy jedną z opcji Karty główne (wyświetlenie kart pojawiających się na standardowej Wstążce), Karty narzędzi (wyświetlenie kart kontekstowych, które pojawiają się po kliknięciu elemen- tu, na przykład obiektu rysowania czy tabeli przestawnej) lub Wszystkie karty. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Rozdział 1: Rozpoczynamy pracę w programie Excel 2013 19 WSKAZÓWKA Procedury omawiane w tym rozdziale stosowane są do obu opcji – karty główne i karty narzędzi. 1 Obok każdej nazwy karty znajduje się pole wyboru. Jeśli pole wyboru jest zaznaczone, karta wyświetlana jest na Wstążce. Kartę możemy ukryć, usuwając zaznaczenie pola wyboru; ponowne zaznaczenie pola wyboru spowoduje wyświetlenie karty. Możemy zmienić kolejność wyświetlania kart na Wstążce. W tym celu klikamy nazwę karty, która ma być przesunięta, a następnie klikamy strzałki Przenieś w górę lub Przenieść w dół, by zmienić położenie zaznaczonej karty. Podobnie jak zmieniamy kolejność kart na Wstążce, możemy zmienić kolejność wyświetlania grup na danej karcie. Na przykład karta Układ strony zawiera pięć grup: Motywy, Ustawienia strony, Skalowanie do rozmiaru, Opcje arkusza i Rozmieszczanie. Jeśli grupa Motywy jest używana rzadziej niż inne grupy, możemy przenieść tę grupę na prawą stronę karty, klikając nazwę grupy, a następnie przycisk Przenieś w dół, aż grupa pojawi się na odpowiedniej pozycji. Aby usunąć grupę z wbudowanej karty, w okienku z prawej strony klikamy nazwę karty, a następnie klikamy przycisk Usuń. Jeśli później po usunięciu karty chcemy, by grupa ponownie była wyświetlana na karcie, zaznaczamy kartę w okienku z prawej strony. Następnie klikamy strzałkę listy Wybierz polecenia z, i na wyświetlonej liście wybieramy pozycję Karty główne. Przy wyświetlonej karcie w okienku z lewej strony rozwijamy kartę (kliknięcie znaku plus obok nazwy karty, która zawiera przywracaną ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 20 Microsoft Excel 2013 Krok po kroku grupę). Teraz w okienku z lewej strony klikamy n
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Microsoft Excel 2013 Krok po kroku
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: