Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00442 007855 11235438 na godz. na dobę w sumie
Microsoft Excel 2016 Krok po kroku - ebook/pdf
Microsoft Excel 2016 Krok po kroku - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: Promise Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7541-302-1 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> bazy danych
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

• Prosta nauka podstawowych zadań
• Duże demonstracje
• Pliki ćwiczeń do budowy umiejętności
Szybka nauka programu Excel!
Nauka nigdy nie była tak łatwa. Osiągnij produktywność przy pracy z Excel 2016 i znajdź odpowiedzi na wszystkie pytania energiczne ćwiczenia i zrzuty ekranów pokazują dokładnie, co należy zrobić, krok po kroku.
• Pracuj z Excelem w trybie dotykowym
• Pisz formuły, twórz makra i porządkuj dane
• Przedstawiaj dane wizualnie i dodawaj obrazy do arkuszy
• Konsoliduj wiele zbiorów danych w pojedynczy zeszyt arkuszy
• Twórz porywające wykresy i grafy i twórz podsumowania przy użyciu Sparklines
• Analizuj dane przy pomocy Quick Analysis Lens
• Współpracuj z kolegami i prezentuj arkusze online

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Curtis Frye Microsoft Excel 2016 Krok po kroku Przekład: Leszek Biolik APN Promise, Warszawa 2015 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Microsoft Excel 2016 Krok po kroku Authorized Polish translation of the English language edition entitled: Microsoft Excel 2016 Step by Step, ISBN: 978-0-7356-9880-2, by Curtis Frye, published by Pearson Education, Inc, publishing as Microsoft Press, A Division Of Microsoft Corporation. Copyright © 2015 by Curtis Frye. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from Pearson Education, Inc. Polish language edition published by APN PROMISE SA Copyright © 2015 Autoryzowany przekład z wydania w języku angielskim, zatytułowanego: Microsoft Excel 2016 Step by Step, ISBN: 978-0-7356-9880-2, by Curtis Frye, opublikowanego przez Pearson Education, Inc, publikującego jako Microsoft Press, oddział Microsoft Corporation. Wszystkie prawa zastrzeżone. Żadna część niniejszej książki nie może być powielana ani rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (elektroniczny, mechaniczny), włącznie z fotokopiowaniem, nagrywaniem na taśmy lub przy użyciu innych systemów bez pisemnej zgody wydawcy. APN PROMISE SA, ul. Kryniczna 2, 03-934 Warszawa tel. +48 22 35 51 600, fax +48 22 35 51 699 e-mail: mspress@promise.pl Książka ta przedstawia poglądy i opinie autorów. Przykłady firm, produktów, osób i wydarzeń opisane w niniejszej książce są fikcyjne i nie odnoszą się do żadnych konkretnych firm, produktów, osób i wydarzeń, chyba że zostanie jednoznacznie stwierdzone, że jest inaczej. Ewentualne podobieństwo do jakiejkolwiek rzeczywistej firmy, organizacji, produktu, nazwy domeny, adresu poczty elektronicznej, logo, osoby, miejsca lub zdarzenia jest przypadkowe i niezamierzone. Nazwa Microsoft oraz znaki towarowe wymienione na stronie http://www.microsoft.com/ about/legal/en/us/IntellectualProperty/Trademarks/EN-US.aspx są zastrzeżonymi znakami towarowymi grupy Microsoft. Wszystkie inne znaki towarowe są własnością ich odnośnych właścicieli. APN PROMISE SA dołożyła wszelkich starań, aby zapewnić najwyższą jakość tej publikacji. Jednakże nikomu nie udziela się rękojmi ani gwarancji. APN PROMISE SA nie jest w żadnym wypadku odpowiedzialna za jakiekolwiek szkody będące następstwem korzystania z informacji zawartych w niniejszej publikacji, nawet jeśli APN PROMISE została powiadomiona o możliwości wystąpienia szkód. ISBN: 978-83-7541-167-6 Przekład: Leszek Biolik Redakcja: Marek Włodarz Korekta: Ewa Swędrowska Skład i łamanie: MAWart Marek Włodarz ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Mojej żonie, Virginii Curtis Frye ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Spis treści Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xi Część 1 Tworzenie i formatowanie skoroszytów 1 Konfigurowanie skoroszytu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 Rozpoznawanie różnych wersji programu Excel 2016 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 Excel 2016 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 Excel Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 Excel Mobile . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 Zapoznanie się z nowymi funkcjami Excel 2016 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 Tworzenie skoroszytów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 Modyfikowanie skoroszytów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Modyfikowanie arkuszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Scalanie i rozdzielanie komórek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Dostosowywanie okna programu Excel 2016 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Powiększanie w arkuszu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Rozmieszczanie wielu okien skoroszytów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 Dodawanie przycisków do paska narzędzi Szybki dostęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Dostosowywanie Wstążki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Przegląd umiejętności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 2 Praca z danymi i tabelami programu Excel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Wprowadzanie i weryfikowanie danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Zarządzanie danymi przy użyciu funkcji wypełniania błyskawicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Przenoszenie danych w obrębie skoroszytu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Znajdowanie i zamienianie danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 Poprawianie i rozbudowywanie danych arkusza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 Definiowanie tabel programu Excel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 Przegląd umiejętności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 3 Wykonywanie obliczeń na danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Nadawanie nazw grupom danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Tworzenie formuł do obliczania wartości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Sumowanie danych, spełniających określone warunki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Korzystanie w skoroszycie z iteracyjnych i automatycznych opcji obliczeń . . . . . . . . . . . . . 86 Używanie formuł tablicowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Znajdowanie i poprawianie błędów w obliczeniach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Przegląd umiejętności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 4 Zmiana wyglądu skoroszytu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Formatowanie komórek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Definiowanie stylów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Stosowanie motywów skoroszytu i stylów tabel programu Excel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Poprawianie czytelności liczb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Zmiana wyglądu danych w oparciu o ich wartość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Dodawanie obrazów do arkuszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Przegląd umiejętności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Część 2 Analiza i prezentowanie danych 5 Zarządzanie danymi arkusza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Ograniczanie liczby danych wyświetlanych na ekranie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Operowanie danymi arkusza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Sumowanie arkuszy przy użyciu ukrytych i przefiltrowanych wierszy . . . . . . . . . . . . . . 135 Wyszukiwanie unikatowych wartości w zestawach danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Definiowanie poprawnych zestawów wartości dla zakresów komórek . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Przegląd umiejętności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 6 Zmiana kolejności i sumowania danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Sortowanie danych arkusza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Sortowanie danych przy użyciu list niestandardowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Organizowanie danych w postaci poziomów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Wyszukiwanie informacji w skoroszycie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Przegląd umiejętności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 7 Łączenie danych z wielu źródeł . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Używanie skoroszytów jako szablonów dla innych skoroszytów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 Tworzenie łączy do danych w innych arkuszach i skoroszytach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Łączenie wielu zestawów danych w jednym skoroszycie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 Przegląd umiejętności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 8 Analizowanie alternatywnych zestawów danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 Analizowanie danych przy użyciu narzędzia Szybka analiza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Definiowanie alternatywnego zestawu danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Definiowanie wielu zestawów alternatywnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186 Analizowanie danych przy użyciu tabel danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 Zmiana danych w celu uzyskania określonych wyników przy użyciu funkcji Szukaj wyniku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191 Znajdowanie optymalnych rozwiązań za pomocą dodatku Solver . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193 Analizowanie danych przy użyciu statystyk opisowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 Przegląd umiejętności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201 Część 3 Współpraca i udostępnianie w programie Excel 9 Tworzenie wykresów i grafik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207 Tworzenie wykresów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 Dostosowywanie wyglądu wykresów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216 Dostosowywanie wyglądu wykresów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Wykrywanie trendów danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226 Tworzenie wykresów o dwóch osiach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 Podsumowywanie danych przy użyciu wykresów przebiegu w czasie . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 Tworzenie diagramów przy użyciu grafiki SmartArt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 Tworzenie kształtów i równań matematycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236 Przegląd umiejętności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243 10 Tworzenie dynamicznych arkuszy za pomocą tabel przestawnych . . . . . . . . . 247 Przeprowadzanie dynamicznych analiz danych przy użyciu tabel przestawnych . . . . . . . 248 Filtrowanie, wyświetlanie i ukrywanie danych tabeli przestawnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256 Edytowanie tabel przestawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265 Formatowanie tabel przestawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268 Tworzenie tabel przestawnych na podstawie danych zewnętrznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272 Tworzenie dynamicznych wykresów przy użyciu tabel przestawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . 276 Przegląd umiejętności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 11 Drukowanie arkuszy i wykresów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281 Dodawanie nagłówków i stopek do stron wydruku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281 Przygotowanie arkuszy do drukowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287 Dopasowywanie zawartości arkusza do drukowanej strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287 Zmiana podziału stron w arkuszu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290 Zmiana kolejności drukowania arkuszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291 Drukowanie arkuszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292 Drukowanie fragmentów arkuszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294 Drukowanie wykresów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298 Przegląd umiejętności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 299 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300 12 Automatyzacja powtarzanych zadań za pomocą makr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303 Włączanie i analizowanie makr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304 Zmiana ustawień zabezpieczeń makr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304 Analizowanie makr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306 Tworzenie i modyfikowanie makr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309 Uruchamianie makr naciśnięciem przycisku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310 Uruchamianie makr przy otwieraniu skoroszytu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313 Wstawianie w arkuszu kontrolek formularza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315 Przegląd umiejętności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323 13 Praca z innymi programami pakietu Office . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325 Dołączanie dokumentów pakietu Office w skoroszycie i innych plikach . . . . . . . . . . . . . . . 326 Łączenie dokumentów Office ze skoroszytami programu Excel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327 Osadzanie skoroszytów w innych dokumentach pakietu Office . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328 Tworzenie hiperłączy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330 Wklejanie wykresów do innych dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334 Przegląd umiejętności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 335 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336 14 Współpraca z innymi osobami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 337 Udostępnianie skoroszytów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338 Zapisywanie skoroszytów pod kątem dystrybucji elektronicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341 Zarządzanie komentarzami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342 Śledzenie zmian wprowadzanych przez innych i zarządzanie tymi zmianami . . . . . . . . . . 346 Ochrona skoroszytów i arkuszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 348 Finalizowanie skoroszytów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354 Uwierzytelnianie skoroszytów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355 Zapisywanie skoroszytów jako zawartość sieci Web . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 357 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Importowanie i eksportowanie danych XML . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 359 Korzystanie z usługi OneDrive i aplikacji Excel Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 363 Przegląd umiejętności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 369 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 370 Część 4 Wykonywanie analiz zaawansowanych 15 Wykonywanie analiz biznesowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 375 Włączenie dodatków do analizy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 376 Definiowanie zależności pomiędzy tabelami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 378 Analizowanie danych za pomocą programu Power Pivot . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 382 Prezentowanie danych za pomocą osi czasu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 386 Wprowadzanie danych zewnętrznych za pomocą dodatku Power Query . . . . . . . . . . . . . 390 Przegląd umiejętności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 395 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 396 16 Tworzenie prognoz i wizualizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 399 Tworzenie arkuszy prognoz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 400 Definiowanie i zarządzanie miarami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 405 Definiowanie kluczowych wskaźników wydajności (KPI) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 407 Tworzenie map 3-W . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 410 Przegląd umiejętności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 417 Ćwiczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 418 A Skróty klawiszowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 421 B Słownik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 429 Indeks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 437 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Wprowadzenie i Witamy! Niniejsza książka z serii Krok po kroku opracowana została tak, by od podstaw poznać program Microsoft Excel 2016, a następnie podnosić swoje umiejętności i wykonywać coraz bardziej skomplikowane procedury lub jeśli komuś tak wygodniej, przejść w odpowiednie miejsce i uzyskać pomoc w wykonywaniu konkretnych zadań. Prezentowane instrukcje są rzeczowe i zwięzłe – po prostu tylko fakty. Oprócz tego, proces poznawczy wspierają kolorowe grafiki, zawierające istotne informacje. Dla kogo przeznaczona jest ta książka Książka Microsoft Excel 2016 Krok po kroku pomyślana została jako źródło wiedzy używane przez domowych i biznesowej użytkowników aplikacji Microsoft Office, którzy chcą wykorzystywać program Excel do zarządzania danymi, do tworzenia przydatnych analiz i wizualizacji oraz by lepiej zrozumieć prowadzoną działalność przy użyciu sprawnych narzędzi analizy biznesowej dostępnych w programie Excel. Treść książki jest przydatna zarówno dla osób, które już poprzednio korzystały z wcześniejszych wersji programu Excel, jak dla osób, które po raz pierwszy zetkną się z tym programem. Organizacja książki Krok po Kroku Książka podzielona jest na części skupione wokół ogólnych zestawów umiejętności związanych z programem Excel. Każda z części składa się z rozdziałów reprezentujących obszary zestawów umiejętności, a każdy rozdział podzielony jest na tematy, które grupują powiązane ze sobą umiejętności. Każdy temat zawiera część opisową, po której prezentowane są podstawowe procedury. Na końcu rozdziału znajdziemy kilka zadań praktycznych do samodzielnego wykonania przy wykorzystaniu nabytych w danym rozdziale umiejętności. Podczas wykonywania zadań możemy korzystać z plików do ćwiczeń dostępnych na stronie internetowej książki lub możemy posługiwać się własnymi plikami. Pobieranie plików do ćwiczeń Przed wykonaniem ćwiczeń zawartych w tej książce trzeba pobrać pliki do ćwiczeń. Pliki są dostępne do pobrania ze strony http://www.ksiazki.promise.pl/aspx/produkt. aspx?pid=111990 w zakładce Dodatkowe informacje. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== xi xii Wprowadzenie WAŻNE Program Excel 2016 nie jest dostępny w tej witrynie. Przed korzystaniem z pro- cedur i ćwiczeń w tej książce powinniśmy zainstalować program na komputerze. Możemy otwierać pliki udostępnione do ćwiczeń praktycznych i zapisywać ich koń- cowe wersje. Jeśli później będziemy chcieli powtórzyć te zadania, możemy ponownie pobrać oryginalne pliki. ZOBACZ TAKŻE w podrozdziale Tworzenie skoroszytów, w rozdziale 1 „Konfigurowanie skoroszytu”. Informacje na temat otwierania i zapisywania plików znaleźć można Poniższa tabela wymienia pliki do ćwiczeń używane w książce. Rozdział 1: Konfigurowanie skoroszytu Folder Excel2016SBS\Ch01 2: Praca z danymi i tabelami programu Excel Excel2016SBS\Ch02 3: Wykonywanie obliczeń na danych Excel2016SBS\Ch03 4: Zmiana wyglądu skoroszytu Excel2016SBS\Ch04 5: Zarządzanie danymi arkusza Excel2016SBS\Ch05 Plik CreateWorkbooks.xlsx CustomizeRibbonTabs.xlsx MergeCells.xlsx ModifyWorkbooks.xlsx ModifyWorksheets.xlsx CompleteFlashFill.xlsx CreateExcelTables.xlsx EnterData.xlsx FindValues.xlsx MoveData.xlsx ResearchItems.xlsx AuditFormulas.xlsx BuildFormulas.xlsx CreateArrayFormulas.xlsx CreateConditonalFormulas.xlsx CreateNames.xlsx SetIterativeOptions.xlsx AddImages.xlsx ApplyStyles.xlsx CreateConditionalFormats.xlsx DefineStyles.xlsx FormatCells.xlsx FormatNumbers.xlsx phone.jpg texture.jpg LimitData.xlsx SummarizeValues.xlsx ValidateData.xlsx ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Wprowadzenie xiii Rozdział 6: Zmiana kolejności i sumowania danych Folder Excel2016SBS\Ch06 7: Łączenie danych z wielu źródeł Excel2016SBS\Ch07 8: Analizowanie alternatywnych zestawów danych Excel2016SBS\Ch08 9: Tworzenie wykresów i grafik Excel2016SBS\Ch09 10: Tworzenie dynamicznych arkuszy za pomocą tabel przestawnych Excel2016SBS\Ch10 11: Drukowanie arkuszy i wykresów Excel2016SBS\Ch11 Plik LookupData.xlxs OrganizeData.xlsx SortCustomData.xlsx SortData.xlsx ConsolidateData.xlsx CreateDataLinks.xlsx CreateTemplate.xlsx FebruaryCalls.xlsx FleetOperatingCosts.xlsx JanuaryCalls.xlsx uildSolverModel.xlsx CreateScenarios.xlsx DefineDataTables.xlsx ManageMultipleScenarios.xlsx PerformGoalSeekAnalysis.xlsx PerformQuickAnalysis.xlsx UseDescriptiveStatistics.xlsx CreateCharts.xlsx CreateNewCharts.xlsx CreateShapes.xlsx CreateSparklines.xlsx CustomizeCharts.xlsx IdentifyTrends.xlsx MakeDualAxisCharts.xlsx MakeSmartArt.xls CreatePivotCharts.xlsx CreatePivotTables.xlsx EditPivotTables.xlsx FIlterPivotTables.xlsx FormatPivotTables.xlsx ImportData.txt ImportPivotData.xlsx AddHeaders.xlsx ConsolidatedMessenger.png PrepareWorksheets.xlsx PrintCharts.xlsx PrintParts.xlsx PrintWorksheets.xlsx ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== xiv Wprowadzenie Rozdział 12: Automatyzacja powtarzanych zadań za pomocą makr Folder Excel2016SBS\Ch12 13: Praca z innymi programami pakietu Office Excel2016SBS\Ch13 14: Współpraca z innymi osobami Excel2016SBS\Ch14 15: Wykonywanie analiz biznesowych Excel2016SBS\Ch15 16: Tworzenie prognoz i wizualizacji Excel2016SBS\Ch16 Plik AssignMacros.xlsx ExamineMacros.xlsx InsertFormControls.xlsx RecordMacros.xlsx RunOnOpen.xlsx CreateHyperlinks.xlsx EmbedWorkbook.xlsx LevelDescriptions.xlsx LinkCharts.xlsx LinkFiles.xlsx LinkWorkbooks.pptx ReceiveLinks.pptx Excel2016SBS\Ch14 AuthenticateWorkbooks.xlsx DistributeFiles.xlsx ExceptionTracking.xml FinalizeWorkbooks.xlsx ImportXMLData.xlsx ManageComments.xlsx MangeOneDrive.xlsx ProtectWorkbooks.xlsx SaveForWeb.xlsx ShareWorkbooks.xslx TrackChanges.xlsx AnalyzePowerPivotData.xlsx CreateQuery.xlsx DefineRelationships.xlsx EnableAddIns.xlsx ManagePowerQueryData.xlsx ViewUsingTimelines.xlsx CreateForecastSheets.xlsx CreateKPIs.xlsx CreateMaps.xlsx DefineMeasures.xlsx ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Wprowadzenie xv Dostosowywanie instrukcji ćwiczeń W książce dołączono wiele obrazów elementów interfejsu użytkownika progra- mu Excel (na przykład wstążka i okna aplikacji), które będziemy wykorzysty- wać podczas wykonywania zadań w programie Excel na komputerze systemu Windows. Jeśli Czytelnik stosuje inne ustawienia, niż w komputerze, na którym wykonywano zrzuty ekranowe, wstążka na ekranie nie musi wyglądać identycz- nie, jak prezentuje to książka. W konsekwencji instrukcje ćwiczeń, w których korzystamy ze wstążki, mogą wymagać niewielkich adaptacji W prostych instrukcjach procedur stosowany jest następujący format: 1. Na karcie Wstawianie, w grupie Ilustracje kliknij przycisk Wykres. Jeśli polecenie znajduje się na liście, instrukcje mają następującą postać: 1. Na karcie Narzędzia główne, w grupie Edytowanie kliknij strzałkę Znajdź, a następnie na liście Znajdź kliknij polecenie Przejdź do. Jeśli różnice w ustawieniach wyświetlania używanego do ćwiczeń komputera powodują, że przycisk wygląda inaczej, niż jego prezentacja w książce, możemy w prosty sposób przystosować instrukcje, by znaleźć odpowiednie polecenie. W tym celu najpierw klikamy określoną kartę, a następnie znajdujemy odpo- wiednią grupę. Jeśli grupa jest zwinięta do postaci listy grup lub znajduje się poniżej przycisku grupy, klikamy listę lub przycisk, by wyświetlić polecenia tej grupy. Jeśli od razu nie jesteśmy w stanie rozpoznać poszukiwanego przycisku, wskazujemy kursorem na jeden z możliwych „kandydatów”, by wyświetlić w ety- kietce ekranowej jego nazwę. Procedury składające się z wielu instrukcji mają poniższą postać: 1. Aby wybrać akapit, który ma być formatowany w kolumnach kliknij akapit potrójnie. 2. Na karcie Układ, w grupie Ustawienia strony kliknij przycisk Kolumny, by wyświetlić menu opcji układu kolumn. 3. W menu Kolumny kliknij Trzy. W kolejnych grupach instrukcji, wymaganych do przeprowadzenia tego same- go procesu, instrukcje mogą być uproszczone do poniższej postaci, ze względu na to, że obszar roboczy został już wcześniej ustalony: 1. Zaznacz akapit, który ma być formatowany w kolumnach. 2. W menu Kolumny kliknij Trzy. Podczas opracowywania instrukcji przyjęto założenie, że użytkownik korzysta z elementów na ekranie komputera poprzez klikanie tych elementów (za pomocą myszy, płytki dotykowej czy innego urządzenia). Jeśli użytkownik posługuje się ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== xvi Wprowadzenie inną metodą – na przykład, jeśli komputer wyposażony jest w ekran dotykowy, dotykając ekranu palcem lub piórem – w opisie instrukcji korzystania z elemen- tów interfejsu użytkownika trzeba zamienić działania na odpowiednie czynności związane z dotykaniem tych elementów. Instrukcje w książce odnoszą się do elementów interfejsu użytkownika pro- gramu Excel, które klikamy lub dotykamy na ekranie, takich jak przyciski oraz do naciskania fizycznych przycisków, takich jak klawisze klawiatury, by być w zgodzie ze standardową terminologią używaną w dokumentacji tych produktów. Kiedy instrukcje polecają nam wprowadzić informacje, robimy to za pomocą zewnętrznie przyłączonej klawiatury, naciskając przyciski klawiatury ekranowej lub nawet poprzez głośne mówienie, w zależności od konfiguracji komputera i naszych przyzwyczajeń. Pomoc techniczna i opinie Poniżej zamieszczono informacje uzyskiwania pomocy dotyczącej książki, jej oceny i zauważonych błędów. Błędy Podczas opracowywania niniejszej pozycji szczególny nacisk został położony na zacho- wanie precyzji sformułowań i zawartości książki. Jeśli zauważycie Państwo błędy, pro- simy zgłaszać je pod adresem http://aka.ms/Excel2016SBS/errata. W celu skontaktowania się z zespołem Microsoft Press Support prosimy przesyłać wiadomości e-mail na adres mspinput@microsoft.com. Wsparcie dotyczące produktów sprzętu i oprogramowania firmy Microsoft znaleźć można pod adresem http://support.microsoft.com. Oczekujemy na Wasze uwagi W firmie Microsoft Press najbardziej cenimy zadowolenie naszych Czytelników, a wszelkie Państwa opinie są dla nas bardzo wartościowe. Swoje komentarze i opinie o książce prosimy kierować pod adres: http://aka.ms/tellpress. Zapoznajemy się z każdym komentarzem i pomysłem. Z góry dziękujemy za prze- słane uwagi! Pozostańmy w kontakcie Warto rozmawiać! Jesteśmy na Twitterze pod adresem: http://twitter.com/ MicrosoftPress. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== CZĘŚĆ 1 Tworzenie i formatowanie skoroszytów 1 Konfigurowanie skoroszytu � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � 3 2 Praca z danymi i tabelami programu Excel � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � 39 3 Wykonywanie obliczeń na danych � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � 67 4 Zmiana wyglądu skoroszytu � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � 99 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Konfigurowanie skoroszytu P o utworzeniu skoroszytu programu Excel 2016 w oknie aplikacji wyświetlany jest pusty skoroszyt, któ- ry zawiera jeden arkusz. Arkusze możemy dodawać lub usuwać, możemy je ukrywać bez usuwania oraz możemy zmieniać kolejność występowania arkuszy w skoroszycie. Arkusz można także skopiować do innego skoroszytu lub przenieść bez pozostawiania kopii arkusza w źródłowym skoroszycie. Jeśli kilka osób pracuje z dużą liczbą doku- mentów, możemy definiować wartości właściwości doku- mentów, by łatwiej można było je znajdować przy użyciu programu Eksplorator plików lub pola wyszukiwania w systemie Windows. Innym ułatwieniem pracy w programie Excel jest możliwość dostosowania okna programu Excel, by odpo- wiadało naszemu stylowi pracy. Jeśli zauważymy, że czę- sto korzystamy z pewnego polecenia, możemy dodać je do paska narzędzi Szybki dostęp, dzięki czemu będzie ono dostępne po jednym kliknięciu. Jeśli natomiast często posługujemy się zestawem poleceń, na wstążce możemy utworzyć niestandardową kartę, by polecenia znalazły się w jednym miejscu. Ponadto, karty na wstążce można ukrywać, wyświetlać lub zmieniać ich kolejność. W tym rozdziale zapoznamy się z procedurami, które dotyczą tworzenia i modyfikowania skoroszytów, tworze- nia i modyfikowania arkuszy, scalania i dzielenia komórek oraz dostosowywania okna programu Excel 2016. 1 Z tego rozdziału dowiemy się, jak: nn Rozpoznawać różne wersje programu Excel 2016 nn Rozpoznawać nowe funkcje programu Excel 2016 nn Tworzyć skoroszyty nn Modyfikować skoroszyty nn Modyfikować arkusze nn Scalać i dzielić komórki nn Dostosowywać okno progra- mu Excel 2016 Pliki ćwiczeń W tym rozdziale będą używane pliki do ćwiczeń zamieszczone w folde- rze Excel2016SBS\Ch01, natomiast we Wstępie znajdziemy instrukcje, jak pobrać te pliki. 3 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 4 Rozdział 1: Konfigurowanie skoroszytu Rozpoznawanie różnych wersji programu Excel 2016 Pakiet Microsoft Office 2016 obejmuje programy, umożliwiające tworzenie i zarzą- dzanie każdego rodzaju plikami potrzebnymi do sprawnego wykonywania pracy w domu, w pracy czy w szkole. Są to następujące programy: Microsoft Word, Excel, Outlook, PowerPoint, Access, OneNote i Publisher. Aplikacje te możemy zakupić jako część wieloprogramowego pakietu lub w większości przypadków możemy też nabyć je pojedynczo. Dzięki spójności projektu programów pakietu Office 2016, szybko wyszukujemy potrzebne narzędzia, a umiejętności nabyte przy poznawaniu jednej aplikacji moż- na od razu wykorzystywać pracując z innym programem. Ta elastyczność wykracza poza nasz komputer osobisty. Oprócz tradycyjnej wersji programu Excel na pulpicie komputera, możemy używać program Excel Online w połączeniu z usługą Microsoft OneDrive (dawniej nazywaną SkyDrive). Excel 2016 Wersja „pulpitowa” programu Excel 2016 instalowana jest bezpośrednio na kompute- rze. Instalacja obejmuje wszystkie funkcje dostępne w programie Excel 2016. Tę wersję programu można kupić jako część pakietu Office, jako oddzielny program lub jako część pakietu subskrypcji Office 365, która poprzez Internet zezwala na zainstalowa- nie wersji programów Office zarówno na komputerach PC, jak i MAC. WSKAZÓWKA Usługa Office 365 to rozwiązanie oparte na chmurze, które udostępnia programy na zasadzie subskrypcji. Niektóre poziomy subskrypcji usługi Office 365 udo- stępniają pełną wersję programu Excel 2016, Excel Online lub obie te aplikacje. Excel Online Pracownicy informacji potrzebują dostępu do danych przez cały czas, a nie tylko wtedy, kiedy korzystają ze swoich komputerów. Aby umożliwić im dostęp do danych, firma Microsoft opracowała aplikację Office Online, która obejmuje wersje programów Excel, Word, PowerPoint, Outlook i OneNote używanych w trybie online. Program Office Online jest dostępny jako część subskrypcji Office 365 lub za darmo jako część usługi Microsoft OneDrive. Aplikacji Excel Online możemy używać do edytowania plików przechowywanych na koncie OneDrive lub w witrynie Microsoft SharePoint. Aplikacja Excel Online wyświetla pliki programu Excel 2010 i nowszych wersji tak, jak są one widoczne w programie na pulpicie i udostępnia wszystkie funkcje używane do sumowania 1 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 1 Zapoznanie się z nowymi funkcjami Excel 2016 5 danych. Możemy także wyświetlać i operować tabelami przestawnymi, możemy doda- wać wykresy i formatować dane, by prostsza była interpretacja danych. Aplikacja Excel Online umożliwia również udostępnianie skoroszytów w trybie online, osadzanie skoroszytów jako część innej witryny sieci Web oraz tworzenie mechanizmów ankietowania dostępnych w sieci Web, które rejestrują odpowiedzi użytkowników bezpośrednio w skoroszycie programu Excel na naszym koncie usługi OneDrive. Po otwarciu pliku przy użyciu aplikacji Excel Online możemy wybrać, czy edycja pliku będzie kontynuowana w przeglądarce lub możemy otworzyć plik w programie na pulpicie. Po otwarciu pliku w programie na pulpicie, każda modyfikacja zapisywa- na zostaje w wersji pliku przechowywanej na koncie usługi OneDrive. W ten sposób zawsze będziemy mieli dostęp do najnowszej wersji pliku, niezależnie od tego, gdzie i w jaki sposób uzyskujemy do niego dostęp. W okresie pisania tej książki programy Office Online były zgodne z następującymi przeglądarkami dla systemu Windows: Microsoft Edge, Internet Explorer 7 i nowsze, Firefox 3.5 i nowsze oraz Chrome 3 i nowsze. Programów Office Online możemy także używać na komputerach Mac, jeśli zainstalowana jest przeglądarka Safari 4 lub nowsza oraz na komputerach Linux z przeglądarką Chrome 3 lub nowszą. Excel Mobile Oprócz wersji programu Excel 2016 dla komputerów PC, Mac lub do korzystania w trybie online, firma Microsoft udostępnia także wersje programu Excel dla wie- lu platform mobilnych. Jeśli jesteśmy użytkownikami tabletu z systemem Windows, możemy korzystać z zalet programów pakietu Office 2016, a dla wszystkich tych aplikacji wymagany jest system Windows 7 lub nowszy. Dla programów Office Mobile (Word Mobile, Excel Mobile, PowerPoint Mobile i OneNote Mobile) wymagany jest system Windows 10. W przypadku innych platform, Office for iPad czy Office for iPhone wymagany jest system iOS 7.0 lub nowszy. Jeśli posiadamy urządzenie systemu Android, pakiet Office for Android może być instalowany na tabletach i telefonach, działających pod kontrolą systemu Android KitKat 4.4 lub nowszego i wyposażonych w procesor ARM bądź Intel x86. Zapoznanie się z nowymi funkcjami Excel 2016 Program Excel 2016 udostępnia wszystkie najbardziej przydatne funkcje poprzednich wersji programu. Jeśli korzystaliśmy z poprzedniej wersji programu Excel, prawdo- podobnie będziemy chcieli poznać nowe funkcje wprowadzone w programie Excel 2016, czyli: ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 6 Rozdział 1: Konfigurowanie skoroszytu nn Powiedz mi Program Excel 2016 to bogato wyposażona aplikacja o dużych możli- wościach, co sprawia, że często trudno zapamiętać wszystko to, co możemy zrobić za pomocą programu. Jeśli chcemy znaleźć instrukcje na temat sposobu wyko- nywania danego działania, na wstążce w polu Powiedz mi wprowadzamy opis tego, co chcemy zrobić i naciskamy Enter, by w ten sposób uzyskać potrzebne informacje. nn Nowe typy wykresów W programie Excel 2016 wprowadzono sześć nowych typów wykresów: wodospadowy, histogram, Pareto, skrzynkowe i pudełkowe, mapa w formie drzewa oraz pierścieniowy. Każdy z tych nowych typów wykresów zwiększa możliwości podsumowywania danych i ułatwia zrozumienie informacji biznesowych. nn Fragmentatory i wybór wielokrotny Fragmentatory umożliwiają wizualne odniesie- nie się do filtrów zastosowanych do tabel programu Excel i tabel przestawnych. W programie Excel 2013 trzeba było używać klawiszy Ctrl i Shift, by zaznaczyć wiele wartości. W programie Excel 2016 możemy kliknąć przycisk Wybór wie- lokrotny (na pasku tytułu Fragmentator), by umożliwić wybór wielokrotny bez używania klawisza Ctrl lub Shift podczas zaznaczania. nn Wprowadzanie wyrażeń matematycznych W programach Excel 2016, Word 2016 i PowerPoint 2016 możemy obecnie wprowadzić formułę matematyczną do pliku przy użyciu pióra bądź palca na urządzeniu dotykowym. Bezpośrednie wprowa- dzanie wyrażeń matematycznych uzupełnia wbudowany moduł Edytora równań i może znacznie skrócić czas pracy. nn Podpowiedzi dla pakietu Office Podpowiedzi (Więcej informacji) ułatwiają dokład- niejsze poznanie treści poprzez takie źródła, jak Bing Snapshot, Wikipedia, wyszu- kiwanie obrazów Bing czy słownik Oxford. Tworzenie skoroszytów Ilekroć chcemy zgromadzić i zapisać dane, które nie są ściśle powiązane z innymi, już istniejącymi danymi, powinniśmy utworzyć nowy skoroszyt. Domyślny skoroszyt w programie Excel zawiera jeden arkusz, ale łatwo możemy dodawać nowe arkusze lub usuwać istniejące. Po uruchomieniu program Excel wyświetla stronę Start. 1 ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Tworzenie skoroszytów 7 1 Tworzenie nowych skoroszytów na ekranie Start. Na tej stronie możemy utworzyć Pusty skoroszyt lub kliknąć jeden z szablonów udo- stępnianych w programie Excel. Następnie rozpoczynamy wprowadzanie danych w komórkach arkusza. Możemy również otworzyć istniejący skoroszyt i opracowy- wać jego zawartość. Po zmodyfikowaniu skoroszytu możemy go zapisać, by zachować zmiany. WSKAZÓWKA Naciśnięcie klawiszy Ctrl+S powoduje zapisanie skoroszytu. Dodatkowe informacje na temat skrótów klawiszowych znaleźć można na końcu książki w podrozdzia- le Skróty klawiszowe. WAŻNE Czytelnicy często zadają pytanie „Jak często należy zapisywać pliki?”. Dobrym rozwiązaniem będzie zapisywanie zmian co pół godziny czy nawet co pięć minut, ale naj- lepiej jest zapisywać plik, ilekroć wprowadziliśmy zmiany, których ponowne wprowadzanie byłoby bardzo uciążliwe. Podczas zapisywania pliku zastępowana jest poprzednia kopia pliku. Jeśli wprowadzi- liśmy zmiany, które chcemy zapisać, ale jednocześnie chcielibyśmy zachować poprzed- nią wersję tego pliku, zapisujemy plik przy użyciu nowej nazwy lub zapisujemy plik w nowym folderze. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 8 Rozdział 1: Konfigurowanie skoroszytu 1 WSKAZÓWKA Naciśnięcie klawisza F12 powoduje otwarcie okna dialogowego Zapisz jako. W oknie dialogowym Zapisz jako dostępne są również narzędzia, które umożliwia- ją określenie innego formatu nowego pliku i innej jego lokalizacji przechowywania. Na przykład, jeśli współpracujemy z osobą, która potrzebuje pliki w formacie progra- mu Excel 97-2003, możemy zapisać plik w tym formacie w oknie dialogowym Zapisz jako. Jeśli chcemy korzystać z pliku utworzonego poprzednio, możemy go otworzyć poprzez wyświetlenie strony Otwórz w widoku Backstage. WSKAZÓWKA Aby przy użyciu skrótu klawiszowego wyświetlić stronę Otwórz w widoku Backstage, naciskamy klawisze Ctrl+O. Po utworzeniu pliku możemy do niego wprowadzić dodatkowe informacje, ułatwiające wyszukiwanie pliku za pomocą pola wyszukiwania systemu Windows. Każda katego- ria informacji, czyli właściwość, służy do przechowywania specyficznych informacji na temat pliku. W systemie Windows możemy wyszukiwać pliki, znając autora czy tytuł pliku lub w oparciu o słowa kluczowe powiązane z plikiem. Przypisywanie właściwości w celu ułatwienia wyszukiwania skoroszytu na serwerze ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Tworzenie skoroszytów 9 Oprócz ustawiania wartości właściwości na stronie Informacje w widoku Backstage, możemy wyświetlić okno dialogowe Właściwości, by wybrać jedną z istniejących kate- gorii niestandardowych lub utworzyć własną. Możemy również zmodyfikować właści- wości lub je usuwać, jeśli nie są już potrzebne. Po zakończeniu modyfikowania skoroszytu powinniśmy zapisać wprowadzone 1 zmiany, a następnie zamknąć plik. WSKAZÓWKA Aby zamknąć skoroszyt za  pomocą skrótu klawiszowego, naciskamy Ctrl+W. W celu utworzenia nowego skoroszytu 1. Należy wykonać jedną z poniższych czynności: nl Jeśli program Excel nie jest uruchomiony, uruchamiamy go, a następnie na ekranie Start dwukrotnie klikamy Pusty skoroszyt. nl Jeśli program Excel jest uruchomiony, na wstążce klikamy kartę Plik, klikamy opcje Nowe, by w widoku Backstage wyświetlić stronę Nowe, a następnie dwu- krotnie klikamy Pusty skoroszyt. nl Jeśli program Excel jest już uruchomiony, naciskamy klawisze Ctrl+N. Aby zapisać skoroszyt przy użyciu nowej nazwy lub w nowej lokalizacji 1. Wyświetl widok Backstage, a następnie kliknij Zapisz jako. 2. Na stronie Zapisz jako w widoku Backstage kliknij folder, w którym ma być zapi- sany skoroszyt. 3. W oknie dialogowym Zapisywanie jako, w polu Nazwa pliku, wpisz nową nazwę skoroszytu. 4. Aby zapisać plik w innym formacie, na liście Zapisz jako typ, wybierz nowy typ dla pliku. 5. W razie potrzeby użyj narzędzi nawigacji, by przejść do nowego folderu. 6. Kliknij przycisk Zapisz. lub 1. Naciśnij F12. 2. W oknie dialogowym Zapisywanie jako, w polu Nazwa pliku, wpisz nową nazwę skoroszytu. 3. Aby zapisać plik w innym formacie, na liście Zapisz jako typ, wybierz nowy typ pliku. 4. W razie potrzeby, za pomocą narzędzi nawigacji przejdź do nowego folderu. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 10 Rozdział 1: Konfigurowanie skoroszytu 1 Zapisywanie nowej wersji pliku w oknie dialogowym Zapisywanie jako 5. Kliknij przycisk Zapisz. Aby otworzyć istniejący skoroszyt 1. Wyświetl widok Backstage, a następnie kliknij Otwórz. lub Naciśnij klawisze Ctrl+O. 2. Na stronie Otwieranie w widoku Backstage, wykonaj jedno z następujących działań: nl Kliknij plik znajdujący się na liście Ostatnio używane. nl Kliknij inną lokalizację na liście nawigacji i wybierz plik. nl Kliknij przycisk Przeglądaj, a następnie za pomocą okna dialogowego Otwieranie wyszukaj plik, który ma być otwarty kliknij plik i kliknij przycisk Otwórz. Aby zdefiniować wartości właściwości dokumentu 1. Wyświetl widok Backstage i w razie potrzeby kliknij Informacje. 2. Na stronie Informacje w widoku Backstage, w grupie Właściwości kliknij Dodaj tekst właściwości obok etykiety. 3. Wprowadź dla właściwości wartość lub kilka wartości (oddzielanych przecinkami). 4. Kliknij puste miejsce na stronie Informacje. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Tworzenie skoroszytów 11 Aby utworzyć właściwość niestandardową 1. Na stronie Informacje w widoku Backstage, w grupie Właściwości kliknij Właściwości, a następnie kliknij Właściwości zaawansowane. 2. W oknie dialogowym Właściwości: nazwa_pliku kliknij kartę Niestandardowe. 1 Definiowanie właściwości niestandardowych skoroszytów 3. Na liście Nazwa kliknij istniejącą nazwę właściwości. lub W polu Nazwa, wpisz nazwę nowej właściwości. 4. Kliknij strzałkę Typ, a następnie wybierz typ danych. 5. W polu Wartość, wpisz wartość właściwości. 6. Kliknij Dodaj. 7. Kliknij OK. Aby zamknąć skoroszyt 1. Wykonaj jedno z poniższych działań: nl Wyświetl widok Backstage, a następnie kliknij Zamknij. nl Naciśnij klawisze Ctrl+W. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 12 Rozdział 1: Konfigurowanie skoroszytu 1 Modyfikowanie skoroszytów Skoroszyty tworzymy najczęściej, by zapisać informacje dotyczące konkretnych dzia- łań biznesowych. Każdy arkusz w skoroszycie powinien reprezentować pewien frag- ment takiego działania. Aby wyświetlić dany arkusz, na pasku kart klikamy kartę arkusza (zaraz poniżej siatki komórek). Jeśli zachodzi taka potrzeba, możemy również tworzyć nowe arkusze. Wyświetlenie i tworzenie arkuszy bez opuszczania głównego okna aplikacji Podczas tworzenia arkusza program Excel przypisuje mu nazwę ogólną, taką jak Arkusz2, Arkusz3 czy Arkusz4. Po zdecydowaniu, jakiego rodzaju dane będą prze- chowywane w arkuszu, powinniśmy zmienić domyślną nazwę arkusza i zastąpić ją nazwą opisową. Możemy również przenosić i kopiować arkusze wewnątrz skoro- szytu i pomiędzy skoroszytami. Przenoszenie arkusza wewnątrz skoroszytu zmienia jego położenie, natomiast przeniesienie arkusza do innego skoroszytu usuwa arkusz z oryginalnego skoroszytu. Kopiowanie arkusza zachowuje oryginał w jego pierwot- nym miejscu oraz tworzy kopię arkusza w nowej lokalizacji, czy to w tym samym skoroszycie czy w innym. WSKAZÓWKA Po zaznaczeniu pola wyboru Utwórz kopię w oknie dialogowym Prze- noszenie lub kopiowanie, program Excel pozostawia skopiowany arkusz w pierwotnym skoroszycie, natomiast przy braku zaznaczenia tego pola wyboru program Excel usunie arkusz ze źródłowego skoroszytu. Przenoszenie lub kopiowanie arkuszy wewnątrz skoroszytu i pomiędzy skoroszytami ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Modyfikowanie skoroszytów 13 WSKAZÓWKA Arkusz można także skopiować w skoroszycie przytrzymując klawisz Ctrl i jednocześnie przeciągając kartę arkusza w nowe miejsce w skoroszycie. 1 Po umieszczeniu arkusza w skoroszycie docelowym możemy zmieniać kolejność arku- szy, ukrywać kartę arkusza bez usuwania arkusza, możemy ponownie wyświetlić ukry- tą kartę lub zmienić kolor karty arkusza. WSKAZÓWKA Jeśli kopiujemy arkusz do innego skoroszytu, a w skoroszycie docelowym używany jest ten sam motyw pakietu Office, co w aktywnym skoroszycie, karta arkusza zachowa swój kolor. Jeśli jednak w skoroszycie docelowym stosowany jest inny motyw, kolor karty arkusza zmieni się zgodnie z użytym motywem. Dodatkowe informacje na te- mat motywów pakietu Office znaleźć można w rozdziale 4 „Zmiana wyglądu skoroszytu”. Jeśli uznamy, że dany arkusz nie jest już nam potrzebny, na przykład arkusz utworzony do zapisywania tymczasowych obliczeń, możemy szybko usunąć taki arkusz. Aby wyświetlić arkusz 1. Na pasku kart w lewym dolnym narożniku okna aplikacji kliknij kartę arkusza, który ma być wyświetlony. Aby utworzyć nowy arkusz 1. Obok paska kart w dolnym lewym narożniku okna aplikacji kliknij przycisk Nowy arkusz. Aby zmienić nazwę arkusza 1. Dwukrotnie kliknij kartę arkusza, którego nazwa ma być zmieniona. 2. Wprowadź nową nazwę arkusza. 3. Naciśnij Enter. Aby przenieść arkusz w obrębie skoroszytu 1. Kliknij prawym przyciskiem myszy kartę arkusza, który ma być skopiowany, a następnie kliknij polecenie Przenieś lub kopiuj. 2. W oknie dialogowym Przenoszenie lub kopiowanie, za pomocą elementów ramki Przed arkuszem wskaż nowe położenie arkusza. 3. Kliknij OK. lub 1. Na pasku kart w lewym dolnym narożniku okna aplikacji, przeciągnij kartę arku- sza na nowe miejsce. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 14 Rozdział 1: Konfigurowanie skoroszytu 1 Aby przenieść arkusz do innego skoroszytu 1. Otwórz skoroszyt, do którego ma być przeniesiony arkusz z innego skoroszytu. 2. W skoroszycie źródłowym kliknij prawym przyciskiem myszy przenoszony arkusz, a następnie kliknij polecenie Przenieś lub kopiuj. 3. W oknie dialogowym Przenoszenie lub kopiowanie kliknij strzałkę Do skoroszytu i wskaż skoroszyt, do którego ma być przeniesiony arkusz. 4. Za pomocą elementów w ramce Przed arkuszem wskaż, gdzie ma znaleźć się prze- noszony arkusz. 5. Kliknij OK. Aby skopiować arkusz w obrębie skoroszytu 1. Kliknij prawym przyciskiem myszy kartę arkusza, który ma być skopiowany, a następnie kliknij polecenie Przenieś lub kopiuj. 2. W oknie dialogowym Przenoszenie lub kopiowanie, zaznacz pole wyboru Utwórz kopię. 3. Za pomocą elementów w ramce Przed arkuszem wskaż, gdzie znaleźć się ma arkusz. 4. Kliknij OK. lub 1. Naciśnij i przytrzymaj klawisz Ctrl i na pasku kart przeciągnij kartę arkusza w nowe miejsce. Aby skopiować arkusz do innego skoroszytu 1. Otwórz skoroszyt, do którego ma być dodana kopia arkusza z innego skoroszytu. 2. W arkuszu źródłowym kliknij prawym przyciskiem myszy kartę kopiowanego arkusza, a następnie kliknij polecenie Przenieś lub kopiuj. 3. W oknie dialogowym Przenoszenie lub kopiowanie zaznacz pole wyboru Utwórz kopię. 4. Kliknij strzałkę Do skoroszytu i wybierz otwarty skoroszyt, w którym ma być utwo- rzona kopia arkusza. 5. Za pomocą elementów w ramce Przed arkuszem wskaż, gdzie ma znaleźć się nowy arkusz. 6. Kliknij OK. ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== Modyfikowanie skoroszytów 15 1 Kopiowanie arkuszy do innych skoroszytów bez usuwania oryginalnego arkusza Aby ukryć arkusz 1. Kliknij prawym przyciskiem myszy kartę arkusza, który ma być ukryty, a następ- nie kliknij polecenie Ukryj. Aby odsłonić arkusz 1. Kliknij prawym przyciskiem myszy dowolną widoczną kartę arkusza, a następnie kliknij polecenie Odkryj. 2. W oknie dialogowym Odkrywanie kliknij arkusz, który ma być ponownie wyświetlany. 3. Kliknij OK. Aby zmienić kolor karty arkusza 1. Kliknij prawym przyciskiem myszy kartę modyfikowanego arkusza i wskaż pole- cenie Kolor karty. Zmiana koloru karty arkusza, by wyróżniał się spośród innych ##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw== 16 Rozdział 1: Konfigurowanie skoroszytu Aby usunąć arkusz 1. Kliknij prawym przyciskiem myszy kartę usuwanego arkusza, a następnie kliknij polecenie Usuń. 2. Jeśli program Excel wyświetli okno dialogowe potwierdzenia operacji, kliknij przy- cisk Usuń. WSKAZÓWKA Program wyświetla okno dialogowe potwierdzenia, jeśli następuje próba usunięcia arkusza zawierającego dane. Modyfikowanie arkuszy Po ustawieniu drogowskazów, ułatwiających wyszukiwanie danych, można wyko- nać kolejne kroki, które ułatwią opracowywanie danych przechowywanych w sko- roszytach. Na przykład w arkuszu możemy zmienić szerokość kolumn lub wysokość wierszy, przeciągając prawą krawędź kolumny lub dolną krawędź wiersza do odpo- wiedniego miejsca. Zwiększenie szerokości kolumny lub wysokości wiersza zwiększa przestrzeń pomiędzy zawartościami komórek, dzięki czemu poprawia się czytelność danych i łatwiej je opracowywać. WSKAZÓWKA Tę samą zmianę można zastos
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Microsoft Excel 2016 Krok po kroku
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: